Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NRC begint angstkrant

Kijk, dat is weer een bosLet op, u wilt niet langer betalen voor nieuws, u bent onder de veertig en u hebt een ontzettende behoefte aan context en duiding. Want zelf denken gaat volgens NRC wel wat ver. Daarom begint (link: registreren verplicht, zomaar lezen verboden) NRC met een simplistische versie van de grote mensen krant. Het krantje NRC.next is er speciaal voor jullie, hoger opgeleide mensen met internet en een mobiele telefoon die geen krant meer willen lezen omdat het oud nieuws is. Het NRC eist dat mensen onder de veertig straks 1 euri gaan betalen voor een krant zonder diepgang, veel korte berichtjes, geen website, geen primeurs maar wel met oude artikelen uit de grote mensenversie. Oftwel een soort Sp!ts waarmee je 's ochtends in de trein ook nog erkent te dom en te gierig te zijn voor een echte krant. NRC laat hele bossen kappen om ons per februari 2006 te kunnen 'duiden' hoe goed dat Kyotoprotocol wel niet is... Zie hier het kansloze achterhoedegevecht van de krantenuitgevers... UPDATE 16 aug 05: Nog meer *kuch* beslissingen bij PCM.

Reaguursels

Inloggen

Overwegend positieve reacties zegt Folkert Jensma te hebben ontvangen in opinie gisteren. Is dit de werkelijke mening van de gemiddelde NRC lezer of een weerspiegeling van dezelfde arrogante zelfgenoegzaamheid waar ik mijn krant steeds vaker op betrap. Het afnemende lezersaantal onder krantenlezend Nederland wordt beantwoordt met een extra krant met daarbij behorend een enorme hoeveelheid extra kosten, hmmm. Realiseert Jensma zich wel dat de wens van de gedachten en de woorden van marketingboys iets heel anders zijn dan de realiteit. Het NRC wordt door zijn eigen hoofdredacteur gezien als het journalistieke summum, terwijl de moeilijke omstandigheden worden gebagatelliseerd. Het journalistiek superieure blad The Economist geniet een groeiend lezersaantal door zich ?ouderwets? te richten op kwaliteit en achtergronden. Achtergronden zijn iets anders dan een of ander zwetsverhaal over bijvoorbeeld een marktkoopman in Tsjaad die al 4 jaar op dezelfde slippers loopt en zit te friemelen aan zijn sikje dat toch minstens 2 keer zo groot is als dat van de gemiddelde man uit zijn dorp maar niet zo groot als die van zijn oom Anatole die meer vis kon eten dan een ieder, behalve meerval waar hij om onbekende redenen niet van hield. De beschamend oppervlakkige artikelen over Marten Toonder die zoveel voor het NRC heeft betekend had zelfs een stagiair kunnen schrijven. Spits, een mijn inziens prima krant(je), wordt door Jensma hoogmoedig weggezet als een samenraapsel van artikelen. Het nieuwe avontuur lijkt op het gemiddelde Bommel verhaal en ik voorzie een mislukking. Het is echter niet te laat om het plan van nrc.next back te draaien en focus te leggen op de core business.

drs. B | 17-08-05 | 17:02

Overigens. De enige bomen die voor papierproductie worden gekapt, zijn bomen die zijn geplant voor papierproductie. Zonder papierproductie, zouden ze er niet staan. We verliezen er derhalve niets aan.

Ook een manier om drie keer het woord papierproductie te gebruiken. O. Vier.

Hoof | 16-08-05 | 15:41

tsjeutje, wat een boel posts, t leeft wel he?

Modja | 16-08-05 | 11:40

Krant is toch dat gratis stuk papier dat ik uit verveling lees in de bus?
Gelukkig is het klein en handzaam. De echte krant lees ik wel thuis.

Framoes | 16-08-05 | 11:01

Wahahaha,

Wat een stakkers, en maar denken dat ze er tonnen aan gaan verdienen......

szol2001 | 16-08-05 | 10:28

nix mis met sp!ts

asgardian | 16-08-05 | 10:00

NRC was de zogenaamde kwaliteitskrant voor links liberale geesten die met hun abonnement hun superioriteit t.o.v. de domme massa konden bewijzen. Dit masker is vrijwel gelijk met het demasque van de de politiek afgevallen. Wat nu rest zijn wanhopige achterhoedegevechten en tot mislukken gedoemde acties om de constant dalende oplagecijfers op te krikken.
In Nederland heerst een zeer middelmatig niveau zodat de kranten daar ook naar zijn. Er is niet 1 kwaliteitskrant hier. Godzijdank kan je je informatie nu van 't net afhalen, ongecensureerd en al.

BummBumm | 16-08-05 | 09:00

@myself
Gluren, in het stamcafe zonder Thee
in de eerste persoon sufverd.

style.councillor | 16-08-05 | 08:16

@sc mot je het stamcafe eens proberen..

G-unite | 16-08-05 | 08:03

@.sc: je doelt ongetwijfeld op de "return of Loeki" ;)

Don Quichote | 16-08-05 | 08:03

@Don Quichote
Het is weer een dolle dindag kwa nieuwsgaring.

Ik wens de GS redactie veel succes.

style.councillor | 16-08-05 | 07:45

*slaat eerst maar eens de krant open*
koffie voor sc. koekje bij?

Don Quichote | 16-08-05 | 07:42

Breaking news:

Bommelding
Chiel Montagne presenteert het NK bommetje. Zou NRC-next dit wereldsnieuws willen opnemen en een mooi achtergrond artikel willen produceren.

Wel lachen, de quivalenten van NOS sport worden vanachter hun burelen het hart van 0031 ingeschopt.

Hun ivoren toren blijkt gewoon een slecht onderhouden Pisa staketsel te zijn.

style.councillor | 16-08-05 | 07:39

Overe nieuws en actualiteit gesproken,het overigens een grote afknappert 's ochtend alhier in de topic van vorige avond te belanden, net of dat je in de gore asbakkenlucht stapt van de night before.

style.councillor | 16-08-05 | 07:19

A Bright new day, geen intereressante koppen in de kranten, 020 is nog in takt c.q. dezelfse staat van ontbinding als gisteren; die Lkaaidaaz zijn inderdaad niet vertrouwen, zo'n halfzachte ontsporing zet geen zoden aan de dijk.

style.councillor | 16-08-05 | 07:17

Metro

Zoek de verschillen in doelstelling

The pakman | 16-08-05 | 03:24

Telegraaf is een zeikkrant. Eigenlijk is elke krant per definitie kut, maar ik zal niet rouwig zijn als er een boeing bij de telegraaf-redactie naar binnen vliegt

grmbl | 16-08-05 | 03:18

Merde, Independent natuurlijk. En LeMonde, natuurlijk

squire | 16-08-05 | 03:07

@preacher
Ontvangst met open armen, melord. Krantje(Times, Guardian, Indepent, NRC, Neue Zürcher, Frankfurter Allgemeine, Süddeutsche) croissantje bij ?

squire | 16-08-05 | 03:02

@squire
Siberie dan maar? Samen met Cpt. Iglo dan, want die fishsticked het ook niet helemaal meer......
Hopelijk een beetje goeie ontvangst daar !

preacher | 16-08-05 | 02:21

ok, topic verneukt, ban me maar,
maar op Caroline hoor je tenminste a decent bit of Steve Miller

squire | 16-08-05 | 01:46

ik lees net pas de topic maar voor het nieuws moet je niet bij het nrc zijn.. welke krant overigens wel... en U is de gek wie hiervoor gaat betalen. Maar
Ik vind NRC leuk op vrijdag en zaterdag qua katern. Zitten regelmatig goede stukken bij! Maar daar gaat de discussie inmiddels niet meer over.

Smurw | 16-08-05 | 01:43

So what? Voelt U zich ontheemd?

squire | 16-08-05 | 01:39

Conclusie: de gemiddelde 'reaguurder' van Geenstijl is een enigszins gefrustreerde intellectueel van rond de veertig. Zo barst Maroc.nl van de blanke dertigers en is Skepp.be ten prooi gevallen aan de zweefkezen.

Cpt. Iglo | 16-08-05 | 01:33

@[email protected]:09
Hij is weer erg leuk ! Of gedrukt op absorberend papier natuurlijk; de papieren rollen van Cumgat.....

preacher | 16-08-05 | 01:20

@ squire
Prinsengracht dus ik zit wel ok. Hier had iedereen zich natuurlijk aan het befehl ist befehl van de gemeente gehouden.

Amsterdammer | 16-08-05 | 01:12

@Brusselmans
´t Zal je baas maar weze, die Jensma.

Boris Borsthaar | 16-08-05 | 01:10

@Amsterdammer
Dus wel.Hangt van de windrichting af, lijkt me.
Lijnbaans- Marnix :D

squire | 16-08-05 | 01:10

Wanneer komt de gebonden versie van gs met een harde kaft en een gratis boekenlegger. Een verzameling van alle posts en reaguursels in vijftig delen. Een prachtig naslagwerk voor ons en de generatie na ons. Leuk, ook om als cadeau te krijgen of te geven.

Gavrilo | 16-08-05 | 01:09

@squire
Hopelijk niet in a'dam want dan drijft het mijn kant op..

Amsterdammer | 16-08-05 | 01:04

@Amsterdammer
SF= Starfnucker

En nu weer lekker naar Radio Caroline luisteren, nadat ik mijn vullis in de singelgracht hep gepleurd

squire | 16-08-05 | 00:59

Vanuit een sociologisch en verlicht standpunt is het heel normaal om de Islam een achterlijke cultuur te noemen.
Folkert is een nerd. Daar heeft Van Gogh zijn hele weblog over vol geschreven met de hulp van Micha Kat overigens.

Amsterdammer | 16-08-05 | 00:56

Ja. Ik heb hem. Het gewraakte redactioneel commentaar van Jensma op 6 mei 2002 uit het NRC:

Zaterdag was Dodenherdenking en zondag Bevrijdingsdag, momenten waarop Nederland stilstaat bij de Tweede Wereldoorlog. Bij uitstek een moment van morele bezinning, op vragen van goed en kwaad. Joden zijn uit Nederland afgevoerd, verzetsmensen hebben het uiterste offer gebracht, militairen zijn voor de vrijheid van Nederland gestorven. Dat we zestig jaar later een vrij en welvarend land zijn, in een Europa van partners, zonder dreiging van nazisme of communisme, is een groot goed, dat als te vanzelfsprekend wordt ervaren.

Natuurlijk, er is een verkiezingscampagne gaande. De thema's zijn gewichtig. Te velen moeten lang wachten op een operatie in het ziekenhuis. Het haperende woon-werkverkeer is een grote irritatie. De binnensteden, het onderwijs, de verzorgingsstaat, de criminaliteitsbestrijding er is veel te verbeteren. Maar in de grond van de zaak leven we al decennia in vrede en rijkdom; fascisme, nazisme en communisme zijn bezworen, het monster is doodgetrapt en dat leek aanvankelijk niet vanzelfsprekend. Democratie was ooit voor zwakke naties. Er waren sterke sprekers met eenvoudige denkbeelden aan de macht, die precies konden aanduiden welke culturen dominant waren en welke achterlijk. Zij wisten een simpel gevoel van veiligheid te suggereren door andersdenkenden te demoniseren en later uit te schakelen. Van vrijheid van meningsuiting of geloof waren zij niet gediend. Nee, zij wisten welke cultuur superieur was en welke niet. Het vreedzaam samenleven van verscheidene etnische groepen of geloofsrichtingen in een democratische rechtsstaat was hun letterlijk een gruwel. Zestig jaar geleden was Nederland ingelijfd in een bewind van genocide, militarisme, knevelarij en corruptie. Dit land en zijn bevolking werd gemolesteerd, uitgehongerd en verkracht. Weten we dat nog? Is ons nog duidelijk welke waarden uiteindelijk de doorslag hebben gegeven?

Respect voor andersdenkenden. Tolerantie voor etnische minderheden. Vrijheid van geloof. Vrijheid van meningsuiting. Rechtsstatelijkheid als democratisch beginsel. Kennen we de mensen nog die met hun leven, en dat van hun gezin, borg stonden voor de onderduikers? Kunnen we hun zelfopoffering nog bevatten in onze zelfgenoegzame tijd? Het even zo simpele gevoel 'dat deugt niet en dat nemen we niet', dat veel Nederlanders inspireerde tot de moed en vastberadenheid die ons nog steeds tot voorbeeld strekken.

Dezer dagen kan niet over samenleven en politieke keuzes worden nagedacht zonder daarin de figurant Pim Fortuyn te betrekken, die op een hoofdrol lijkt af te stevenen. Hij is geen eenduidige politicus, om het zacht uit te drukken. Veeleer de koning van de simpele waarheid, die zich voegt naar de conjunctuur van het moment. Hij lijkt uit op verwarring en provocatie. Wel is hij duidelijk in zijn streven. Fortuyn wil de macht, als premier. In een democratie is die ambitie ieder gegund en wie zich die opdracht stelt, is in beginsel welkom. Toch dringen zich in de eerste week van mei beelden op die zich niet makkelijk laten uitwissen. Staat straks Fortuyn als premier met een krans op de Dam, de man die de islam 'achterlijk' vindt en mensen uit Marokko en Turkije niet behorend tot 'de moderniteit'? Deze dagen symboliseren de heroprichting van het vrije Nederland, waar je mag zeggen wat je wilt, geloven wat je wilt, ongeacht huidskleur, ras of nationaliteit. Het is de trots van Nederland dat we hier juist niet de ene cultuur beter vinden dan de andere. Dat we hier mensen gelijk behandelen in een open samenleving. Dat we ons hier de xenofoben en racisten van het lijf wensen te houden. Het is een grote schande dat we zestig jaar na dato een politicus in ons midden daaraan moeten herinneren.

Boris Borsthaar | 16-08-05 | 00:52

SF?

Amsterdammer | 16-08-05 | 00:50

@sf
Ben jij een gefragmenteerde open sollicitatiebrief aan het voetbalgebeuren bij sjon aan het schrijven ofzo? Man, wat een inteelt posts. En voor iemand die iedereen zo graag laat weten waar ter wereld hij nu weer uithangt, en vertelt hoe het het in Nederland zou moeten ben je net wat te ongeloofwaardig.

squire | 16-08-05 | 00:49

Ik durf het bijna niet te "zeggen" maar ook ik ga naar bed. Om 5.30 op, dat weer wel.

Schijndood mode on.

style.councillor | 16-08-05 | 00:48

Zoals al eerder door wijze reaguurders is opgemerkt, Talpa zal mislukken , of in ieder geval niet door kwaliteit en originaliteit overleven.

style.councillor | 16-08-05 | 00:47

@ Style

Kan de link niet vinden.

Ga maar eens dood, morgen vroeg op..

Brusselmans | 16-08-05 | 00:46

Hoezo theorie was er dan geen complot van de CIA @ Joodsche vrienden?
Het zou hem wel zijn, Bin Laden blijkt gewoon Ben Ladowitsch te zijn een goede vrind van onze Fritsch.

style.councillor | 16-08-05 | 00:45

@ style.councillor
Ik ook niet, NSE is gedoemd om te mislukken. Drie eindredacteuren, Westerloo, Beau, Westerloo en John de Mol, het was een lekker sfeertje op de vloer vanavond.

Amsterdammer | 16-08-05 | 00:44

Harmke Pijpers..

Die ziet er uit om op te schieten. Deed niet zo lang geleden ook nog een hele dubieuze schnabbel over een complot theorie omtrent 9/11.

Brusselmans | 16-08-05 | 00:43

@amsterdammer
Deconfiture, vond ik vroegah een geyle stem hebben op de radio. Gadverdamme daar word ik niet lesbisch van.

style.councillor | 16-08-05 | 00:42

@lol
Bill zat toch ook in de Saturday Nigh crew, overigens was de negert van 48 hours enzeau daar wel grappig.

style.councillor | 16-08-05 | 00:40

harmke pijpers, verdiende 50.000 euro per jaar met twee uur werken in de week bij de VPRO etc.

Amsterdammer | 16-08-05 | 00:40

Bill Murray is de man. Laatst wezen lunchen met mijn zwager uit de States.
"What's so funny about Bill Murray"?
Tja, hij is dan ook een negert.

Amsterdammer | 16-08-05 | 00:38

IK zie nu een opgewarmd lijk bij de herhaling van NSE, wie is dat fraumensch?

style.councillor | 16-08-05 | 00:38

Onlangs Kingpin op TV, wederom hilaisch het kapsel van Bill.

Scrooges is ook niet versmaden in de uitvoering waarin hij Ebenezer speelt.

style.councillor | 16-08-05 | 00:36

Donderdag moet ik sailen, ik heb in GS nog geen tips en trucs meegekregen waar ik op moet letten. Lijkt mij een aardige topic om moi, Job en Joustra van bagage te voorzien.

style.councillor | 16-08-05 | 00:34

Bill Murray heeft in een film gespeeld waarin hij een olifant erft, nare Disneykloon wordt door de beste man een coole film.
@Tubifiks
Cohen zit een kopje sterrenmix te drinken denk ik.

Amsterdammer | 16-08-05 | 00:34

@Brusselmans
Ja onderschat acteur symptomatish dat hij in ED Wood heeft gespeeld.

style.councillor | 16-08-05 | 00:31

@amsterdammer
is Cohen al opgehaald?

Tubifiks | 16-08-05 | 00:30

@ style

Goede film is dat! Bill Murray is bewonderingswaardig briljant in die film.

Brusselmans | 16-08-05 | 00:29

@Amsterdammer
Waarmee gezegd is dat aambeien zich ook in de dunne darm kunnen ophouden.

style.councillor | 16-08-05 | 00:28

@Brusselmans
Groundhogday, lijkt me een prima straf voor langestraften, zo hebben zij jarenlang het idee net vast te zitten.

style.councillor | 16-08-05 | 00:26

@ stylecouncillor

Ik gaf jaren geleden een uitsmijter van de Bulldog op het leidseplein een kwartje als fooi. Ik was even vergeten dat daar freefighters bij de deur staan. Hij gaf mij een speelse trap om mijn reet, waardoor ik een week niet kon zitten, maar het was wel een eer.

Amsterdammer | 16-08-05 | 00:26

@ Hoxha

Zou Jensma zichzelf nog kunnen handhaven als dit ongetwijfeld dure grapje flopt?

@ Style

Dat is een mooie aanname. Elke avond dood gaan en 's ochtends weer vrolijk op.

Brusselmans | 16-08-05 | 00:25

@ Waterjojo, je bedoelt "Krant im Kopf " ;)

Apollo | 16-08-05 | 00:24

off topic
Er is weer een kickboxer doodgeschoten, dat is kicken.

style.councillor | 16-08-05 | 00:24

Ik ben wel zo nieuwsgierig in de letterlijke zin dat ik mij afvraag wat er na de internet hausse komt. Binnen niet al te lange tijd is internetjournalistiek establishment, wat dan...?

style.councillor | 16-08-05 | 00:22

Hoofdredacteur Jensma heeft een wel heel aparte kijk op marketing. Zijn nieuw krantje is bedoeld voor mensen die "geen krant lezen of niet meer een krant lezen". Dat is zoiets als een bordeel beginnen voor mannen die geen seks hebben of niet meer seks hebben.
Krank im Kopf! :-)

waterjojo | 16-08-05 | 00:21

Slapen is pas prettig als je weer zo wakker bent dat je beseft dat je leeft, ook dat kan geen toeval zijn. Slaap is schijndood.

style.councillor | 16-08-05 | 00:19

Iemand vroeg iets over kop 'angstkrant'. ik bedoel duss, het maken van die krant wordt niet ingegeven door enig plezier in krantenmaken of omdat ze nu zulke fantastische content te bieden hebben, maar vanwege het feit dat ze lezertjes in zeer hoog tempo (5% per jaar) zien wegrennen. Natuurlijk, hier op redactie ligt gewoon een NRC (en een AD en een Telegraaf). Weggegooid geld, waar bedrijfsfonds voor de pers voor een deel gaat opdraaien.

Prof. Hoxha | 16-08-05 | 00:19

@ Style

Rabarbeke is van de weeromstuit in slaap gevallen..

Brusselmans | 16-08-05 | 00:18

lol
Er geen vaste normen voor het aantal uren slaap dat men nodig heeft. Sommigen zijn helemaal fit en uitgerust na 5 uur slaap, terwijl anderen zeker 12 uur nodig hebben om goed te functioneren. Het slaapgemiddelde ligt in Europa op 7 uur slaap. De behoefte aan slaap verandert met de leeftijd. Baby's slapen tot 18 uren per dag, maar ouder wordende mensen kunnen het soms stellen met 5 tot 6 uren.

style.councillor | 16-08-05 | 00:15

@ Rabarbeke

Haha, nu krijg je weer een puist wetenschappelijk bewijs om je oren.

Slapen is echter het prettigst enkele ongeblikken voordat je wakker wordt. Dat kan geen toeval zijn.

Brusselmans | 16-08-05 | 00:12

de (het) NRC is een ok krant. Overal lopen mensen rond die elkaars aars likken, overal is vriendjespolitiek. Helemaal in de kleffe mediawereld. Je kan ook naar Argos op de radio luisteren voor echte (onderzoeks)journalistiek, maar daar heeft niemand meer zin in.

Amsterdammer | 16-08-05 | 00:12

@rabarbeke
Dat haal ik aan het eind van de rit wel in.

Wie heeft jou wijsgemaakt dat veel slapen gezond is (sorry voor de johan mode)

style.councillor | 16-08-05 | 00:11

@style

Veel slapen is gezond.

Rabarberke | 16-08-05 | 00:09

@Brusselmans
Gedverdemme we begrijpen elkaar, het isnet alsmet CO2 het gaat om d juiste verhouding,ik lees 2 kranten, tig tijdschriften, mega internet voer, en verslind boeken. Ik slaap gemiddeld 4 a 5 uur, de rest is zonde van de tijd.

NRC is een druppel op mijn hongerige plaat.

style.councillor | 16-08-05 | 00:08

Ook GS heeft z'n nut, parallel aan het reaguren alhier nog FF een nieuwe betaalbare TFT gescoord op Markplaats (binnenkort de necq omgedraaid door Ebay) maar dit terzijde.

style.councillor | 16-08-05 | 00:05

@ style

Het is ook niks persoonlijk tegen jou, kerel.

Maar moet ik de NRC coryfeeën en hun invloed uittekenen of heb je een idee waar ik heel wil?

Brusselmans | 16-08-05 | 00:04

new york times en cnn zijn twee prima manieren om een beetje op de hoogte te blijven van het wereldnieuws.

Amsterdammer | 16-08-05 | 00:03

De NRC is wel salonlinks, maar tevens de spreekbuis van de rijks ambtenaren. Let maar op hun "primeurs". Die beginnen bijna altijd met "Volgens een vertrouwelijk rapport... " of met "Volgens uitgelekte cijfers..." etc. Ik vraag mij af hoeveel de NRC al die lekkende ambtenaren toeschuift. (FIOD!!!!!!)

~Johan | 16-08-05 | 00:00

@king

Het is een fantastisch idee. Aangezien de uitvoering van alle andere fantastische ideeen geleid heeft tot wanproducten, zullen we hier ongetwijfeld een keer verrast worden met een groot succes.

Ik zeik het niet af, ik geef het een kader.

Rabarberke | 16-08-05 | 00:00

@Brusselmans
Ik heb eem AD Abbo en de NRC koop ik 3 x per week. En ja er wordt gereinigd, maar ik ben niet van de verzuiling en lees dan ook niet a priori media waar ik het op voorhand mee eens ben. Uit dien hoofde reaguur ik ook niet hier. Stel je voor allemaal zelfbevestigers, morele zelfbevrediging, nog erger dan masturberen en jezelf vervolgens prijzen voor je goede minnaarschap.

style.councillor | 15-08-05 | 23:59

@ Rabarberke
Goed, jij je zin.
Wat fijn dat jij dat al weet. Bron?
Waarom moet je het meteen weer afzeiken. Op zich is het een goed idee, nu nog de uitvoering.

King of controversy | 15-08-05 | 23:55

@style

Ik tolereer de gratis bezorging van Trouw omdat het voor de kat alleen te duur is om nu.nl op een inkjet uit te printen.

Rabarberke | 15-08-05 | 23:52

@ style

Nee een krant is een veel te duur vod waarin je in het geval van het NRC telkenmale het gevoel van morele reinheid dat sinds de jaren zestig over Nederland woekert aangeboden krijgt.

Brusselmans | 15-08-05 | 23:52

@ Rabarbeke

Kop op, je beschrijving van waarom je een krant uberhaupt zou willen lezen is redelijk sluitend lijkt me.

Dat helpt geen lieve Heer tegen..

Brusselmans | 15-08-05 | 23:49

@rabarbeke
ja, ook dat, krant wordt steeds meer nostalgie of het gevoel van, iets wat me met rss (nog) niet lukt.

Krant is nog steeds een goede huisvriend, waarmee je het niet altijd eens hoef te zijn maar toch welkom is

style.councillor | 15-08-05 | 23:48

@king

Wat dacht je van King of Predictability? Niets weten te zeggen en dan altijd dezelfde dooddoener.

Rabarberke | 15-08-05 | 23:47

De foto bij het stukje zegt genoeg over waarom ik geen krant meer heb. Iedere krant is al oud papier voordat die uberhaupt op de deurmat valt.

..zapper | 15-08-05 | 23:46

Hup allerlei nieuwbronnen in je rss reader, zoeken op trefwoord, diagonaal lezen en je hebt meer begrepen van het verhaal dan als je een snel inelkaar geflansd artikel+achtergronden leest van Victor-Jan Vulpen of Beneke Uitelkaar.

Rabarberke | 15-08-05 | 23:45

@ Rabarberke
Wat fijn dat jij dat al weet. Heeft de Hoge Heer jouw dat ingefluisterd?

King of controversy | 15-08-05 | 23:45

Mij interesseert het helemaal niet welk niveau wordt nagestreefd, mijn criterium is vermaak ik me er meer, interesseert het me, steek ik er wat van op, tijdigheid, juistheid, van die dingen.

Vandaar ook dat ik zij het met verschillende optieken het AD en NRC met evenveel plezier lees, zoals ook de so called literatuur of een techno spionage roman. IK ben, daar istieweer tegen dogma's, dat je vanege bepaald opleiidngsniveau wel of niet een bepaalde krant moet lezen.

style.councillor | 15-08-05 | 23:43

@king

Ach achtergronden: alles interpretatie ter meerdere ere en glorie van de eigen identiteit. Achtergronden prima, maar dan moet je een maandblad nemen. De krant is een te snel medium voor achtergronden. Je krijgt geen achtergronden, maar interpretaties. Bij ochtendkranten krijg je dat gegarneerd met een enorme dosis ego van autistische mafkezen die bol staan van de koffie, de pillen en de sigaretten en bij avondkranten krijg je dat van de schrijflakeien van het NRC.

Rabarberke | 15-08-05 | 23:42

@rabarbeke
Lol o nu is het me duidelijk, een bepaald niveau.

style.councillor | 15-08-05 | 23:38

@Brusselmans
Derk Sauer, overigens van Nwe Revu

style.councillor | 15-08-05 | 23:36

Ik denk dat dit een goed idee is van de NRC. Steeds meer mensen halen hun nieuws uit ANP afdrukken als Spits en Metro. Ook bekijken veel mensen nieuwssite's als Nu.nl.
Wat er echter vaak op die site's ontbreekt is wat meer achtergrond informatie, dus is het een logische stap om die informatie te verschaffen.
Oftewel, een 8 voor inzicht, maar het gaat natuurlijk om de uitvoering.

King of controversy | 15-08-05 | 23:33

@style

Presteren in deze = het bereiken van een bepaald journalistiek niveau.

Rabarberke | 15-08-05 | 23:32

@style.councillor
Was de krant van zaterdag. Het is een onderzoek van de VU onder topambtenaren, provincies, waterschappen etc. Dat de universiteiten onzinnige onderzoeken publiceren is hun goed recht, maar dat een kwaliteitskrant *puke* dat publiceert slaat kant noch wal.

Met zulke onderzoeken kunnen we geschiedenis schrijven. Maar goed dat de VU geen onderzoeken deed onder de militaire top ten tijde van de verworvenheden van onze blauwhelmen in voormalig Joegoslavie.

Rabarberke | 15-08-05 | 23:31

@ Style

Ik heb niks over Russen gezegd. Bedoelde je overigens Lucas?

Brusselmans | 15-08-05 | 23:25

@rabarbeke
Wat bedoel je in deze met presteren?

style.councillor | 15-08-05 | 23:25

@Rabarbeke
Heb de analoge bijbel heden niet gelezen, maar was e.e.a een mening van de nrc of citeerde zij een rapport?

Lijkt me trouwens aan de lage kant die genoemde percentages, ik weet echter niet wat er onder corruptie wordt verstaan in het artikel.

style.councillor | 15-08-05 | 23:24

@style

Het gaat om de verhouding pretentie-prestatie. De NRC pretendeert van alles en presteert een beetje. De Telegraaf pretendeert heel weinig en presteert dat ook. Alleen al het economie katern van de Telegraaf is 10x zo goed als dat van NRC, terwijl NRC historisch gezien juist daarin zou moeten excelleren.

Rabarberke | 15-08-05 | 23:24

@Brusselmans

Oké, ik dwaalde even af. Als voormalig NRC-abonnee heb ik van die momenten. Ben nog niet geheel gedeprogrammeerd.

artje | 15-08-05 | 23:21

@ brusselmans: idd.

Die topic over het milieu doen we wel een ander keertje.

Roeler711 | 15-08-05 | 23:18

@Brusselmans
Wellicht maar ook de Pravda zal artikelen gehad hebben dit heel leesbaar waren.

Hoe doet trouwens onze Panorama man het tegenwoordig in Rusland behalve dan dat hij zich heeft laten uitkopen?

style.councillor | 15-08-05 | 23:17

@style/brusselmans

Ik bedoel: Hoe haal je het je in je hoofd om als slijpsteen voor den geest te koppen met "Ambtelijke top schat:'Vijf procent van politici is corrupt'" En later: "ook 3,2% van ambtenaren zou corrupt zijn."

En nu dat citaat van Fortuyn nog even. Wie de NRC serieus neemt, is niet goed wijs.

Rabarberke | 15-08-05 | 23:17

LOL!! Een papieren krant? Anno 2005? En je moet er nog voor betalen ook? Sorry van al die vraagtekens, maar die babyboomers blijven me verbazen. Kansloos.

FriescheHengst | 15-08-05 | 23:16

@ artje

Laten we het OT houden voordat we 800 comments verder nog over Fortuyn lullen.

Het NRC is een regentenkrant die het in z'n broek deed voor Fortuyn en opgelucht ademhaalde toen hij werd omgelegd.

Brusselmans | 15-08-05 | 23:14

Best leuk, katten op het NRC en andere kranten.

Ding is alleen, zelden een meer gekleurde (en soms onjuiste) berichtgeving gezien dan op een weblog. Is erg lachen, zolang je het maar niet allemaal als waarheid aanneemt. Maar als dit de toekomst van de media moet worden....

ikkezeidegek | 15-08-05 | 23:14

@style

De NRC is voor Nederland wat de правда was voor de USSR.

Rabarberke | 15-08-05 | 23:12

@Brusselmans

Fortuyn heeft het grootste deel van zijn volwassen leven deel uitgemaakt van het systeem. Pas de laatste jaren - nadat hij vanwege zijn ziekelijke hang naar niet ter zakendoende conflicten uit het circuit was geflikkerd - begon hij dit soort teksten te debiteren. Fortuyn's teksten lijken te getuigen van oprechte verontwaardiging, maar zijn in werkelijkheid niets anders dan een immense bundeling van persoonlijke frustraties. Fortuyn zorgde voor opschudding, da's zeker waar, maar een frisse buitenwind is anders. Fortuyn was als een natte scheet; 't lucht even op, maar daarna plakt het en blijft er nog lang een muffe lucht hangen.

artje | 15-08-05 | 23:12

@Brusselmans
Toch is de NRC wel leesbaar, zolang je je maar niet laat meeslepen in hun poging de wereld vanuit hun ivoren toren te verbeteren.

style.councillor | 15-08-05 | 23:07

@ Raberbeke

Niet op wereldniveau nee. Maar in Nederland is de polder natuurlijk nog springlevend.

Mede kunstmatig in stand gehouden door een knipmessende lakijenkrant als het NRC.

En we zijn weer OT!

Brusselmans | 15-08-05 | 23:05

@brusselmans

Ik vind dat Fortuyn het nog lief zegt. Maar ik denk niet dat we de nederlandse polderziel alle onhebbelijkheden van de milieulobby kunnen verwijten.

Rabarberke | 15-08-05 | 23:00

@rabarbeke
Prima, ik pleit zoals je hebt kunnen lezen dan ook niet om onze bacyard en die van anderen te verkwanselen alleen en op basis van de juiste uitgangspunten.

style.councillor | 15-08-05 | 22:58

liever .next dan GS

lekker lauw | 15-08-05 | 22:57

@style

Ik geloof geen van beide partijen. Ik ruik gewoon de uitlaatgassen, de shaglucht van Niemeyer, de suikerfabriek en ik zie de vervuiling van gewassen en de ophoping van troep in ons voedsel.

Milieu gaat niet alleen over co2. Het is een wijze waarop je met je natuurlijke omgeving omgaat. We hebben tot de industrialisatie ons drinkwater volgescheten en vanaf de industrialisatie ongeveer alles vervuild wat er te vervuilen was.

Rabarberke | 15-08-05 | 22:54

@Brusselmans
De meest verderfelijke tern in deze acht ik "Gedoog beleid". Ik word nu alweer kwaad als is besef hoeveel aperte wanprestaties van bestuurderen hiermee zijn weggemoffeld.

Moet je thuis eens proberen, gedoogbeleid, iedere ouder kan je vertellen hoe serieus je kinderen je dan nog nemen.

style.councillor | 15-08-05 | 22:54

@Brusselmans
Hoorde ik daar De Grootste Nederlander Aller Tijden?

Boris Borsthaar | 15-08-05 | 22:53

Zo dat is weer eens wat anders dan geyle neuqseks of kudtmarokkanen, gelukkig klimmen gs-ers nog voor andere zaken op hun barricaden.

Koekje erbij?

style.councillor | 15-08-05 | 22:50

@ Rabarberke

Ik ga Fortuyn citeren en daarna eventjes alle hoon en spot daarover rustig van mijn schouders laten afglijden:

"Het Poldermodel is het mechanisme dat tot deze hele en halve fraudes uitnodigt. Het is een systeem van consensus en coalities van gevestigden, die de buitenstaanders met vereende krachten buiten de deur houden. Daardoor stinkt het dikwijls heel bedompt in de Polder, aan frisse buitenwind hebben zij een broertje dood. Het is een systeem van ons kent ons en elkaar de bal toespelen. Het is de corruptie van de baantjes, van de verschrijvingen, van het uitschrijven van valse te hoge nota's, van coalities die belangrijker zijn dan het doen van recht."

Brusselmans | 15-08-05 | 22:49

Maar jongens, laat je niet door mij tegenhouden. Ga gerust verder. ;-)

Armageddon | 15-08-05 | 22:47

@Brusselmans
Johan mode:
Hun mogen dan wel gelijk hebben gekregen , maar dat wil niet zeggen dat hun gelijk hebben

@Rabarbeke
Ik dreig in herhalingen te vallen, heb jij enig idee hoeveel mensen er wereldwijd hun boterham verdienen, hun status ontlenen aan millieu, millieutechnologie? Ik niet maar dat zijn er heel veel en ze zijn heel machtig en aangezien ik nogal achterdochtig van aard ben neem ik hun verhalen niet voetstoots aan (evenzo de lofzang van schone dieselmotoren en die fijne benzine, die je bijna i.p.v. moedermelk zou kunnen toedienen aanje kroost)

style.councillor | 15-08-05 | 22:47

@brusselmans

Dat van die mafioso-theorie komt van style, ik vraag juist naar wie dat zou moeten zijn.

Rabarberke | 15-08-05 | 22:44

@ Rabarkerke: Het is geen hoog niveau. Het is gezever in de ruimte. ;-)

Armageddon | 15-08-05 | 22:42

@ Rabarbeke

Er hoeft toch niet per se een maffioso aan het hoofd van die milieu lobby te staan?

Je heb zelf zo vaak over de plichtsgetrouwe ambtenaartjes en het verwerpelijke morele superioriteitsgevoel in ons prettige landje.

Brusselmans | 15-08-05 | 22:42

@ Brusselmans: Een reaguurder die het op gaat nemen tegen style moet nog geboren worden. Ik lees die zooi geen eens. ;-)

Armageddon | 15-08-05 | 22:41

Het is altijd leuk om als een gesprek een hoger niveau dreigt te bereiken er altijd tijdig ingegrepen wordt vanuit de catacomben.

Rabarberke | 15-08-05 | 22:41

@ Brusselmans: Dus omdat we al minimaal één kudtzender hebben moet er nog maar één bij!? Ik zeg laten we stemmen welke kudtzender moet optiefen. ;-)

Armageddon | 15-08-05 | 22:39

@ Style

't staat tenslotte ook veel deftiger voor het milieu te zijn, nietwaar?

Prachtig college geef je trouwens. Het lange wachten is op een reaguurder die je ongelijk gaat aantonen.

Brusselmans | 15-08-05 | 22:37

@style

Ff concreet. Wie zijn de partijen die verdienen aan milieumaatregelen? Economisch kost het alleen geld... de milieulobby krijgt subiside, maar krijgt niet meer subsidie wanneer milieumaatregelen strenger worden. Dus wie wel? Alternatieve energieboeren of zo?

Rabarberke | 15-08-05 | 22:36

@Rabarbeke
Aan hen die aan doemscenario's verdienen en dat zijn er heel wat.

Analogie, het hulpverleners circuit dat elkaar in stand houdt.

Ik twijfel ten zeeste aan de motieven en integriteit, alleen dat al is vloeken in de kerk, want de brengers van de goede boodschap c.q. zij die zich (schijnbaar)voor de mensheid opofferen schijnen wij kritiekloos tegemoet te moeten treden.

style.councillor | 15-08-05 | 22:34

@style

Wie hebben belang bij (wie verdienen er aan) als we het milieu ontlasten, behalve het milieu zelf dan, hoewel volgens jou het milieu zelf het allemaal een biet zal zijn. Maw dat doemscenario dat we voorgeschoteld krijgen, in wiens financiele interesse is dat?

Rabarberke | 15-08-05 | 22:29

@myself
zoals ik zIJ? oops teveel in de johan rol!

style.councillor | 15-08-05 | 22:28

@Rabarbeke
Neen zoals ik zij is het ter discussie stellen van dogma's geen vrijbrief om vrijelijk alles te dumpen.

Wel ben ik op zoek naar de juiste context, en niet bij gebrek aan beter omdat e.e.a. zo complex is een jip en janneke verhaaal met statistieken die je alles kunnen doen geloven.

Nogmaals millieu is big business met even verwerpelijke methoden als de industrieen en conglomeraten die bestreden moeten worden volgs de mafioso.
Als we dat eens beter besefte dan zouden wij hen even kritisch tegemoet treden als de vervuilers, hetgeen tot een meer evenwichtige discussie zou leiden.

style.councillor | 15-08-05 | 22:27

Ik kijk alleen nog maar Clairie Polka. Ergeren aan Clairie is een haast magische ervaring

superjan | 15-08-05 | 22:24

Rabarbeke, dank u voor uw achtergrondtoelichting. Waar het helemaal over ging, met die Spanjaarden enzo, weten we niet.... maar evengoed... Bedankt!

DonkerDoorn | 15-08-05 | 22:23

@style

m.a.w. fuck kyoto?

Rabarberke | 15-08-05 | 22:22

slijpsteentje voor de geest?

artje | 15-08-05 | 22:22

@rababerke: De grond ophogen kan wel ns helpen.
De bodem daalt al miljoenen jaren hier en blijft dat ook wel even doen.

Roeler711 | 15-08-05 | 22:20

@Rabarbeke
johan cruijf mode..

Over de laatste eeuw is er een CO2 toename geweest van 30% of wel 0,01% van het luchtmengsel. Politiek wordt er een verdubbeling verondersteld in de komende eeuw - dus een stijging van 0,034%. Zou deze toename het temperatuur-evenwicht van de 99,966% van de massa verstoren en het aarde-verwarmend extra-broeikas-effect en klimaatveranderingen veroorzaken?

De verontrustende snelle opwarming van het aardoppervlak' over de laatste eeuw bedroeg in werkelijkheid 0,6 °C. (vrom 95188)

De door computers berekende temperatuurstijging als gevolg van verondersteld 'menselijk' extra CO2 van 0,02 graad per jaar voor de komende eeuw was voor de wereldmythe en dus ook voor de Overheid voldoende om de bedreigende verwachting te publiceren "dat in 2030 de zeespiegel wereldwijd met ongeveer twintig centimeter zal zijn gestegen en eind volgende eeuw met ongeveer 65 centimeter. Dit door warmte-uitzetting van het zeewater en het smelten van gletsjers en ijskappen". (vrom 95188)

Door feitelijke metingen is vastgesteld:

- dat de hoeveelheid CO2 in de lucht over de laatste 150 jaar met 30% is toegenomen.

- dat de gemiddelde temperatuur op aarde over de laatste 100 jaar met 0,6 °C is gestegen.

Politici geven hun voorkeur aan de volgende pseudo-wetenschappelijke theorie van het IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change): "De gemeten extra CO2 is door menselijk toedoen in de lucht gebracht en veroorzaakt de opwarming der aarde, met als gevolg klimaatveranderingen en natuurrampen".

Genoemde pseudo-wetenschappelijke theorie gaat uit van twee veronderstellingen:

- Dat inderdaad de toename van CO2 in de lucht door verbranding van fossiele brandstoffen zou worden veroorzaakt.

en

- Dat dit meerdere CO2 inderdaad de temperatuurstijging zou veroorzaken.

Betreffende de toename van het CO2-gehalte in de lucht is geconstateerd:

- Schommelingen van meer dan 30% vonden al in vroeger tijden plaats zónder dat CO2 gevormd door toedoen van mensen een rol speelde.

- Het CO2-gehalte wordt bepaald door een zeer complex biologisch-geologisch systeem. Eventuele extra CO2 uit fossiele brandstoffen speelt daarbij een beperkte rol. Invloedrijke factoren zijn bijvoorbeeld:

- de CO2-wisselwerking tussen lucht en water. In de oceanen is ca. 52 maal zoveel CO2 opgelost als er in de lucht voorkomt.

- opname van CO2 door versnelde groei in de biosfeer.

- ontgassing van de aarde en vulkaanerupties.

- oceanen die warmer worden geven CO2 af. CO2-toename in de lucht zou dan een gevolg zijn van hogere temperaturen in plaats van de oorzaak.

De temperatuurstijging in relatie tot het CO2-gehalte:

- De temperatuurstijging over de eerste 40 jaar van deze eeuw was 0,4 °C bij een beperkte uitstoot van fossiel CO2. Daarna begint de CO2-uitstoot voor energie-winning grote vormen aan te nemen; in 25 jaar (1940 - 1965) het viervoudige. Maar de temperatuur over die periode daalde met ca. 0,15 °C, om in de laatste periode weer met 0,35 °C te stijgen.

- De invloed op de temperatuur van andere natuurlijke factoren, zoals het waterdampgehalte, kortere zonnevlekkencycli en de enorme warmte-capaciteit van oceanen, maken verhoudingsgewijs het aandeel van CO2 in een eventuele opwarming verwaarloosbaar klein

Effectieve bestrijding van het vuil ín de brandstoffen is nauwelijks van de grond gekomen. Deze mogelijkheid van 'méér energie bij lager vuiluitstoot' blijft nog vrijwel ongebruikt. Economie en milieu smeken om aandacht hiervoor. Alleen al de complexiteit van het klimaatgebeuren maakt de stelling dat fossiel CO2 klimaatcatastrofes veroorzaakt een lachertje. Er is geen broeikasprobleem door menselijk toedoen. Fossiel CO2 is onschuldig. Menselijke pogingen om het CO2-gehalte in de lucht te beperken ter voorkoming van broeikasopwarming zijn even onzinnig als de Noordzee te willen afdekken met plasticfolie om de hoeveelheid waterdamp in de lucht terug te dringen.

style.councillor | 15-08-05 | 22:19

@donkerdoorn

De term angstkrant dateert uit de periode van de Spaanse dictator Franco. Franco gebruikte de kranten voor propaganda, maar vooral om het volk respect (angst) in te boezemen. De Spaanse kranten kregen de bijnaam Perodicos del horror.

Rabarberke | 15-08-05 | 22:19

@Arma> het enige dat ze kan redden is pr0n... heel veel pr0n.

superjan | 15-08-05 | 22:17

@ superjan: Dat thuis is KUT met die latente heaumeau en dat NSE is helemaal een lachertje. Voetbalsamenvattingen worden op de verkeerde volgorde uitgezonden met teveel reklame en teveel gelul. Ik zeg ongezien de tiefus voor Talpa en wel heel snel!

Armageddon | 15-08-05 | 22:12

@style

Ennuh die stijging van de zeezpieghel dan? Moet ik de hut in Groningen al inruilen tegen iets leuks op Camps Bay of is het veilig hier nog 20 jaar te blijven wonen?

Rabarberke | 15-08-05 | 22:11

@Rabarbeke
Ik heb het niet over lokale effecten, dat is weer of lokale omstandigheden, maar ik doel op mondiale aspecten zoals klimaat.

Steden worden warmer, logisch toch, daarbuiten echter is nauwelijks sprake van temperatuursijgingen, zelf evenveel dalingen als toenames.

style.councillor | 15-08-05 | 22:09

Lees ik dit nu goed ? Geen Stijl kopt met: NRC begint angstkrant ?

Zijn jullie bang geworden voor concurentie Geen Stijl ? Of is dit een cynisch woordgrapje. Toch even het stuklezen.... Hmmm, hoezo angstkrant ? Kan niet echt duiden waar die term op moet slaan. Leuke kop Hoxha... maar is het niet een frudiaanse verspreking ? Want als er iets op angst drijft is het wel......

DonkerDoorn | 15-08-05 | 22:09

@Arma> ik heb om hetzelfde een verse makreel verwed. t wordt niks.

superjan | 15-08-05 | 22:08

@Roeler
Wordt nog hardere noot dan allochtonen taboe

style.councillor | 15-08-05 | 22:06

@superjan

Schone lucht.

Rabarberke | 15-08-05 | 22:06

Ik zeg, en ik heb altijd gelijk: Talpa is binnen het jaar einde oefening.

Armageddon | 15-08-05 | 22:05

@ Rabarberke

De Cederberg heeft een onwaarschijnlijke heetwaterbron die je ongezien van nekpijn, maagkrampen en omlopende hoofden verlost.

Brusselmans | 15-08-05 | 22:05

@ style.councillor

Dat wist ik al jaren. Zit nog steeds te wachten totdat geenstijl 'stivoro-style' die milieu organisaties met hun broeikasgezeik ontmaskeren.

Roeler711 | 15-08-05 | 22:04

@rabarberke> dat laatste vatte ik niet over die berg, kun je het uitleggen?

superjan | 15-08-05 | 22:04

ff OT:

www.elsevier.nl/nieuws/nederland/nieuw...

Het is toch eeuwig sund dat het -ik noem een zijweg- Willem Oltmans of W.F. Hermans niet gegund is Bot zijn gezicht plechtig in de plooi te zien houden..

Brusselmans | 15-08-05 | 22:03

@style
Ehmmm.... je zou eens lekker een weekend in Athene moeten vertoeven en dan tijdens spitsuur even je statistieken op je longblaasjes testen.

Daarna neem je een retourtje Zuid Afrika en ga je eens een bergwandeling maken bij www.go2africa.com/south-africa/west-co...

En dan lullen we weer verder oke?

Rabarberke | 15-08-05 | 22:02

@myself ten opzichte van de totale samenstelling atm verandert er dus haast niks.

Broeikas effect is iets wat ons hebben laten aanpraten. Statistieken kunnen je alles vertellen, gletschers smelten al jaren, de ijstijd is al duizenden jaren geleden afgelopen. Het is nu kouder dan tijdens vorige perioden tussen ijstijden,
mensen vergeten dan millieu bescherming big business is, fund raisers maffia etc.

style.councillor | 15-08-05 | 21:52

Televaag=S.vdr Vaart-Meis=Duitschland=Vaud in de oorlog

style.councillor | 15-08-05 | 21:47

@Da wizard
De NRC zou moeten schrijven dat de atmosfeer bestaat uit:

Stikstof 78%
Zuurstof 21%
Argon 1%
Waterdamp varieert
Koolstofdioxide sporen
Neon sporen
Helium sporen
Methaan sporen
Krypton sporen
Waterstof sporen

En dat dus het geneuzel over toegenomen CO2 gehalte in werkelijkheid gerommel in de marge is. Binnen de bandtbreedt van <1 perc. neemt het CO2 toe, substantieel van 286 particels per miljoen naar 368 ppm, ten opzichte van de totale samenstelling van de atmosfeer.

Aldus je adem inhouden mag ook langer dan 2 min, maar dragt niks bij.

style.councillor | 15-08-05 | 21:45

@stonehead> verdient aardig hoor. Ik persoonlijk wordt door Bright betaald pak ik toch zo'n 5000 eureau per maand extra mee en ik ben maar een simpele raeaguurder. kun je nagaan wat die redactieleden vangen.

superjan | 15-08-05 | 21:43

@stonehead

Deze ontboezeming moet een zware tegenslag voor de vaderlandse journalistiek zijn.

Rabarberke | 15-08-05 | 21:41

@style>precies!

Ik ben overigens verslaafd aan roddelkrantje parool.
Televaag is me te vrouwelijk. en al dat gezeik over vakantie enzeau. kank niks mee.

superjan | 15-08-05 | 21:40

Welnee, GeenStijl zelf is lekker bezig. Bright, Talpa en NRC betalen er waarschijnlijk dik voor om hier op GeenStijl afgezeken te worden. Negatieve aandacht is tenslotte ook aandacht, nietwaar?

Ik neem nauwelijks meer journalistiek serieus. En GS net zo min.

stonehead | 15-08-05 | 21:39

@rabarberke> laat die benzineprijs maar fiks oplopen: Files weg, En goed voor het milieu.

superjan | 15-08-05 | 21:37

@superjan
NRC=gelijk hebben=dat is logisch=Johan Cruijff.com=Telegraaf

style.councillor | 15-08-05 | 21:34

Trouwens, is de benzineprijs de laatste paar uur niet eens verhoogd?

Rabarberke | 15-08-05 | 21:33

oftewel:
Kranten lezen = bomen doden = als compensatie elke dag 2 minuten je adem inhouden...

da wizard | 15-08-05 | 21:33

@Kbee: [viezemanmodus]doet u ons maar een grafisch gelikte weervrouw. Maar wel een mooie.[/viezemanmodus]

Cpt. Iglo | 15-08-05 | 21:33

bijde weg hier heb je ook leuk ou-nieuws
www.debesteradio.nl/interviews.php
o.a. toen B&vD (en wij van hen) nog echt dachten linksch te zijn.

style.councillor | 15-08-05 | 21:32

Zet in de juiste volgorde...

De NRC = staatsTV = RVD = Wiardi beckman stichting = AIVD= Johan de wijckerslooth = koninklijk huis = leie = Tonino= Femke Halsema = Stand.nl = NOVA = Clairie Polka = Job Cohen= Wouter Bos = Shell

superjan | 15-08-05 | 21:27

Ad voor de snelle niet O20 georienteerde hap, NRC wanneer ik trek in - en tijd heb voor een "kwaliteits" hap.

AD lees is al jaren, vanwege ochtendkrant en uit loyaliteit jegens myself wegens vroeger krantenwijk - ja voor het een allochtonenklus werd - gaat de laatste tijd een beetje teveel op de format tour, wordt daar erg onrustig van.

NRC
Deels uit behoefte aan meer diepgang maar amuseer me ook vanwege het would be eletaire geneuzel van een aantal sjoernalisten. Krampachtig worden populistische onderwerpen vermeden, maar voor de rest prima tevreden al mag de cultuur bijlage vervangen worden door een Hardgras achtig sport-voetbal katern.

style.councillor | 15-08-05 | 21:25

Wat een vooroordelen over het NRC zeg. Tot nu is er géén één typering juist gebleken wat mijn persoontje betreft. Geen Volvo of SUV, geen tuinhekje, geen grachtengordel, geen yup, geen dubbele tophypotheek, enzovoort.
.
Straks blijken die verhalen over geytenneuqers ook al niet waar te zijn...

Eisbär | 15-08-05 | 21:22

@ Cpt

Ik zie de droefgeestige oude man mistroostend door het raam kijken..

@ TRS

Wat had je verwacht. Geenstijl op de dwangbuis?

Brusselmans | 15-08-05 | 21:17

NRC.PREVIOUS

SimpelZat | 15-08-05 | 21:14

Mijn echtgenote heeft een abonnement op Het Algemeen Handelsblad waarin sinds lang is opgenomen de Nieuwe Rotterdamse Courant. Ik vind 'm net iets beter dan de Volkskrant, die krant voor de katholieke middenstand.

labarbe | 15-08-05 | 21:13

@Brusselmans 15-08-05 @ 21:04

ja, ik loop tegenwoordig gs-wise een beetje achter de feiten aan....

TheRealShowstopper | 15-08-05 | 21:09

De krant is overrrrrr !!

tonydomtana | 15-08-05 | 21:09

NRC = Nederlandse Regenten Courant
-
... dus vandaar die monogame realtie met het establishment...

DenkZelfstandig | 15-08-05 | 21:08

Rabarberke, raak getypeerd, klokkenluideronline.nl. Maar Kat heeft wel gelijk, Folkert Jensma deugt niet, die heeft eigenhandig z'n krant naar god geholpen. Waar ze trouwens nog wel mensen als Kurt Lindijer hebben rondlopen.

Iovanni | 15-08-05 | 21:08

Wel, NRC Handelsblad is tenminste nog een van de betere kranten. En nee, effe geen gelul over de diepte van de portemonnee (niet dus) en diploma's. Ondanks haar elitairisme vind ik NRC qua diepgang redelijk. Artikelen over quarks en spelletjes met DNA interesseren mij geen fuk maar hun schrijfels in de buitenlandrubriek mogen er wel zijn. Daar lees ik althans zaken die je op het staatsjournaal, RTL of campingnieuws van SBS niet tegenkom. Verder is alles van PCM drie keer ruk: Volkskrant voor de middelbaren en bomenknuffelaars, Trouw voor de refo's en andere zwevers en AD voor de SBS-kijkende paupers. Hoe durf je in vredesnaam een kerstbomentest als driekoloms headline op de voorpagina te mieteren? Het AD is gewoon een laffe krant die haar lezers naar de mond praat en popiejopie uithangt. Weg ermee.

Dan liever de Telegraaf, alleen vanwege de economierubriek indeed.

En NSE? Slap aftreksel van Boulevard met een sausje campingnieuws en mislukte shots. Het enige positieve punt vond ik het grafisch nogal gelikte weerbericht. Enfin, de familiezender moet natuurlijk wel een serieus sausje behouden.

Kbee | 15-08-05 | 21:08

@Brusselmans 15-08-05 @ 20:54

De wijze waarop Bert Klerk videotechnisch werd kortgewiekt had weinig te maken met journalistiek wat mij betreft. Als ze dat bedoelen met "Journalistiek met ballen" dan hebben ze het toch niet echt begrepen. Maar goed, eens kijken of het beter wordt. Ik verwachtte er misschien te veel van.

TheRealShowstopper | 15-08-05 | 21:07

@Brusselmans: en vlak de titel van het boek niet uit.

Cpt. Iglo | 15-08-05 | 21:04

@ TRS

Bespaar je de moeite, alle denkbare links naar Lucas zijn de afgelopen dagen de revue gepasseerd.

Brusselmans | 15-08-05 | 21:04

@ Cpt.

Linken naar een boekbespreking van NRC fossiel H.J.A. Hofland in dit topic..

Zoveel ironie siert de onvermoeibare logger.

Brusselmans | 15-08-05 | 20:59

@Brusselmans Ik probeer deze week wel te kijken. Laat me verrassen.

Starf*cker | 15-08-05 | 20:57

De Intelligente Goede Lijst Onafhankelijken - Voor wie zelf kan denken.
Weinig nieuws, geen diepgang, maar wel een webzijde.

Cpt. Iglo | 15-08-05 | 20:55

@ Starf*cker

Het was een beetje RTL boulevard, een beetje studio sport en een beetje wat nog het meest lijkt op RTL nieuws.

Beau knalde d'r een beetje geforceerd een politiek incorrecte grap over Van Persie uit maar verder was er niet zoveel mis mee.

Ze hebben in ieder geval nu al het meest bouncende weerbericht..

Brusselmans | 15-08-05 | 20:54

De Metro is heel handig als je iedere dag met de trein reist en als je weinig geld en tijd hebt en wie heeft van een van deze twee nu teveel? Zeker als je kinderen en het dus druk hebt.
Tijsje heeft gelijk met zijn kwaliteitskranten, maar het is toch een beetje een doodsstrijd met het internet als concurrent en als je rekent Posh Spish al helemaal niet meer leest:
nieuws.geenstijl.nl/archives/2005/08/p...

cugel | 15-08-05 | 20:53

En het NRC is een kutkrant. Hielelikkers van het establisement. Non-valeurs.

Starf*cker | 15-08-05 | 20:49

@Ganglion Heb het helaas niet gezien. Maar een station mag je nooit op zijn eerste programma's beoordelen. De BBC heeft er ook honderd jaar, met ook nog dezelfde kukident-gebruikers, over gedaan om "te staan". Wat ik gezien heb totnutoe is absoluut in orde. Het ontgaat mij bijvoorbeeld volledig wat er behalve de commercialbreaks mis is met het voetbalprogramma. Uitstekende presentator, behoorlijke commmentatoren. Ik las zelfs dat Johan Derken het leuk vond. En nogmaals kijk dan niet: ik kan mij de dag niet meer heugen dat ik bijvoorbeeld SBS6 heb gezien. Dat gekanker om niks is zo typisch Hollands. Doe het eens lekker zelf.

Starf*cker | 15-08-05 | 20:46

@ Think

Ik wil mijn vingers nog wel eens kwistig over mijn toetsenbordje tekeer laten gaan.

Overigens heeft Fleischbaum een nieuwe XB12R geregeld via Max Westerman. Daar kan geen pica tegen op kan ik je verzekeren.

Brusselmans | 15-08-05 | 20:45

Wat een laffe slag in de rondte, GS.
Er komt wel een website bij. Er komen óók artikelen uit de middageditie in, maar niet alleen maar en er blijft wel diepgang, maar daarnaast ook de kortere berichten.
Een soort metro dus, maar dan journalistiek wat beter.'
Wat herhalen jullie jezelf toch vaak...

Ward | 15-08-05 | 20:44

.spooky

helemaal mee eens, en tegen zulke mensen kun je ook niks doen. maar meestal is het wel positief en "helpt" het wel als ze een krant lezen. een krant is vaak ook stof tot nadenken, maar ik ben het met je een, niet iedereen kan zo goed nadenken...

tijsje | 15-08-05 | 20:38

hmmmmmm.
heb ik zeker een gespleten persoonlijkheid.
's Ochtends mijn domme en gierige ik met de Spits en dan 's avonds mijn alter ego die de echte grote mensenkrant leest ;-)
Doe ik iets verkeerd, want 's ochtends kan ik dan met de grotemensenkrant laten zien dat ik hoog opgeleid ben en bij me thuis weten ze dat al ;-)
Wat een flauwekul, van de NRC, dit item en het meest nog mijn posting.

Morrizz | 15-08-05 | 20:37

@Brusselmans. Fabriceer je nog steeds stukjes voor GS eigenlijk?? Lucas had wel een pica...

Think | 15-08-05 | 20:36

@tijsje
Ja en wat voor een mening krijg je dan, het staat in de telegraaf. Doet me denken aan een reaguurder, Pim aanbidster, die ik vroeg naar wat ze precies aansprak in de visie van Pim. Antwoord een link naar het boek van Pim, GVD het hele boek niet een zin of alinea die ze het meest bijzonder vond. Laat staan een verklaring van het hoe en waarom ze iets mooi vond. Ze had het wel gelezen zij ze, ze was dus wel geinformeerd. Kortom geinformeerde mensen kunnen nog steeds heel dom zijn.

spooky | 15-08-05 | 20:34

ach wie is er hooggeleerd? Ik niet in ieder geval, maar in een krant kun je altijd hele hoop informatie halen over dingen die er toe doen. Dan pas mag je van mij een mening ergens over hebben, hoor zo vaak mensen dingen zeggen die niet waar zijn, alleen maar omdat ze niet goed geinformeerd zijn, en dat is jammer, daarom mag er van mij best een krant bij

tijsje | 15-08-05 | 20:28

Wordt een soort Telegraaf voor hoger opgeleiden onder de 40 begrijp ik dus?

Hatseflatse | 15-08-05 | 20:25

@ Brusselmans 15-08-05 @ 19:47

Was: Lucas
Is: Lou Cash

TheRealShowstopper | 15-08-05 | 20:24

Groot gelijk! Dan is een angstlog als GS toch nog een stuk milieubewuster! Het wachten is dan ook nog op een Hoxha in geitewollesokken en een mooie GS-roze ribbroek!

BobbyDrake | 15-08-05 | 20:23

@koekje erbij
De massa heeft opvoeding nodig en Rabarbeke leert je een lesje, de laatste tijd vooral auteursrecht trouwens.

spooky | 15-08-05 | 20:19

Ik ben zelfs abonnee vanwege Dilbert!

Nou ja dat, en het kost ook geen drol als student. Ik wil wel naar wat stilstaande plaatjes kunnen kijken bij mn ontbijt.

Mark 9712 | 15-08-05 | 20:17

@ tijsje

Gelukkig heb je GS gevonden voor je hooggeleerde beschouwingen..

Brusselmans | 15-08-05 | 20:16

Een rechtse kudtkrant is het en lezers hebben een volvo of suv een tuinhek + bordje met enge hond betreden op eigen risico. Ik heb die krant vroeger jarenlang bezorgd. Onder andere bij Tineke Netelenbos, wilt u daar op lijken dan.

spooky | 15-08-05 | 20:15

Zou iedereen op GS maar eens wat vaker een krant lezen, krijgen we hier tenminste minder van die onwijze domme, ongefundeerde comments..

tijsje | 15-08-05 | 20:12

Mensen die van Dilbert houden..

Brusselmans | 15-08-05 | 20:11

Beau's NSE is nog verre van NWA (News With Attitude).

El Gouda | 15-08-05 | 20:10

Btw.niet veel haar meer en ook geen gouden ketting en mijn vrouw is ook niet blond,en ook geen bmw of dikke amerikaan voor de deur,en ik werk gewoon.En woon ook niet in een woonwagen.

koekje erbij? | 15-08-05 | 20:10


Who fucking reads het economie katern?!?

Naakte Waarheid | 15-08-05 | 20:09

@raberber,wat zoek je dan op deze site? driekwart is telegraaf/wilders lezer?

koekje erbij? | 15-08-05 | 20:06

Telegraaf is inderdaad een beetje een rechtse krant met een hoog "onze jongens in Irak" gehalte. Maar dit keer heeft rabarbeke gelijk, economie katern is goed

tijsje | 15-08-05 | 20:03

@koekje d'r naast

Er is niets mis met de telegraaf. Het is gewoon een uitstekende krant voor geblondeerde dozen met zonnebankabonnement en mannen met permanentjes en gouden kettingen. Ze schijnen ook een goed economie katern te hebben.

Rabarberke | 15-08-05 | 20:01

De hoogopgeleide high potential (braak) debiel.. ehm.. beleidsmedewerker (zelfde letters, iets andere volgorde) neemt een webabonnementje.

El Gouda | 15-08-05 | 20:01

@tijsje,je hebt wel gelijk met de weekend-krant,maar dan wel de Telegraaf. :-)

koekje erbij? | 15-08-05 | 20:00

@ Rabarbeke

Wel er bij blijven he?
www.geenstijl.nl/mt/archieven/006900.h...
Even bijdrage van Starf*cker om 16:02 bewonderen..

@ Tijsje

Jammer dat jij denkt dat de kritiek op het NRC voortkomt uit het feit dat ie alleen door hypotheekhouders gelezen zou worden.

Maar ja, je rijtje topkranten spreekt boekdelen..

Brusselmans | 15-08-05 | 19:59

@oude man

klokkenluideronline.nl is een site van gefrustreerde journalisten die weliswaar geen ongelijk hebben in het feit dat men bij NRC aardig naast de pot pist, maar de wijze waarop men daarover schrijft is zo middelmatig dat hun kritieken meer over henzelf zeggen dan over NRC. Pamela Hemelrijk heeft teveel sherry met een te hoog methanolgehalte gezopen. Ik heb zelden artikelen gelezen die zo ontzettend luidruchtig helemaal nergens over gaan.

Rabarberke | 15-08-05 | 19:58

Ben nog steeds eenn voorstander van het medium krant. Heb zelf een voorkeur voor NRC, heerlijk om thuis te komen en de krant te lezen. Zeker in het weeknd is het zalig. Trouw, volkskrant, parool en nrc zijn toch wel de top kranten van Nederland. Alleen jammer dat sommige mensen denken dat de NRC alleen voor yuppen is met een dubbele hypotheek, zeker zelf nog nooit krant gelezen...

tijsje | 15-08-05 | 19:55

@raberberke,Wat is er mis met de Telegraaf? Je zit zelf op een Telegraaf-site,op je ramplank te rammen!

koekje erbij? | 15-08-05 | 19:54

@tijsje

Jij klinkt als een verdwaalde Volkskrant lezer :)

Rabarberke | 15-08-05 | 19:52

Het einde van o.a. de NRC is al lang ingeluid (en terecht) Kijken jullie eens op de site www.klokkenluider.nl en je leest hoe deze krant zich voor de diverse karretjes laat spannen. Met interessante bijdragen van o.a. M.Kat en P Hemelrijk

oude man | 15-08-05 | 19:51

@brusselmans

Wat casht Lucas? Heeft ie zijn Lada verkocht?

Rabarberke | 15-08-05 | 19:50

@rabarbeke

haha, lees ook NRC, alleen heb geen dubbele hypotheek, helemaal geen kutrelatie, en al helemaal geen kinderen! Dus kom maar op met die nieuwe krant! Kan niet wachten.

tijsje | 15-08-05 | 19:49

Wilt u reageren? Schrijf naar: [email protected]

Om uw mail zal gegarandeerd gelachen worden, alvorens hij met een niet te minne zwiep in de prullemand verdwijnt.

@ TRS

Lucas is aan het cashen. het geld kan niet op daar de 1e drie maanden.

Brusselmans | 15-08-05 | 19:47

NRC is de krant van de yuppen met dubbele tophypotheek, twee kids naar de creche en een kutrelatie. Geen wonder dat daar nu een angstkrant voor moet komen. The shit hits the fan.

Het geblondeerde talpa vee had haar krant al: De Telegraaf. De Volkskrant wordt alleen nog maar gelezen door studenten met een delirium tremens en Trouw is is een tabloid zonder tieten. En natuurlijk het AD. De krant die het populairst is onder katten met chronische diarree.

Rabarberke | 15-08-05 | 19:46

Is de redactioe ongesteld vandaag? Stelletje positivo's.

SuperG | 15-08-05 | 19:44

OT: Zou Starf*cker misschien even kunnen komen uitleggen what the f*ck dat pokke-programma NSE moet voorstellen? Heb er net een half uur tijd aan verspild; wat een waardeloos, onnozel, flutprogrammaatje zeg! Opvallend trouwens dat er in de media zoveel positiefs over Talpa verschijnt; ik heb er nog geen seconde vernieuwende TV gezien. Maar ja, rijke jongens moet je te vriend houden, nietwaar?

Ganglion | 15-08-05 | 19:40

@mezelf> Cancel that! Werkt niet.

Lange Neus | 15-08-05 | 19:38

Kudt-qualiteits-qruant!

geenstijlman | 15-08-05 | 19:37

Ach, NRC vind ik wel de beste van de verliezers eigenlijk.

Roeler711 | 15-08-05 | 19:36

Bij de NRC doen ze al jaren erg hun best een, overigens onterecht, kwaliteits-imago om zeep te helpen. Dit lijkt me dan ook een logische stap naar een nieuw dieptepunt.

Ganglion | 15-08-05 | 19:35


@Zweefvlieger: sinds wanneer hebben ze in Rotterdam een grachtengordel?!?

Naakte Waarheid | 15-08-05 | 19:35

OT: Net NSE gezien. En dat moet op GeenStijl lijken? Laat me niet lachen. Wat een braaf gedoe met oud nieuws. En daar gaat Loekas zijn dingetje doen? Dat wordt trekken aan een dood paard.

TheRealShowstopper | 15-08-05 | 19:33


Krant? Wat was dat ook weer? Iets met papier geloof ik.

Naakte Waarheid | 15-08-05 | 19:33

Je kunt merken dat Theo van Gogh er niet meer is. Nou heeft Volkert helemaal geen remmen meer. Kudtkrant met al z'n leugens! En z'n grachtengordelabonnees.

zweefvlieger | 15-08-05 | 19:33

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken