Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Pliesie wil je pincode weten

Trust usBerichten uit de grote bange buitenwereld: de politie, je allergrootste vriend, wil zo snel mogelijk beginnen met massale en eeuwigdurende controles van burgers. Meer, veel meer videocamera's op straat. Ze willen weten aan wie u geld overmaakt en waarom, aan wie u pakjes verstuurt en wat er in zit en waarom. Wat u aan commentaar op internet zet en rondmailt en waarom. Verder moet iedere ambtenaar een beetje agent worden om de pliesie te helpen. Dat staat in een voorstel "die de politie dichter bij de burgers moet brengen", opgesteld door de Amsterdamse korpschef Bernard Welten. Hadden we nou maar nooit gezegd dat de politie dichter bij de burger moet staan. Welten heeft het niet helemaal begrepen. De hoofdcommissaris wil op straat en op internet precies dezelfde controle als we nu bij schiphol hebben. Sterker nog, de politie wil ook toegang tot alle databestanden van de ANWB, de Consumentenbond en andere organisaties die mogelijk een greintje informatie hebben. Veiligheid prima, maar waarom krijgen we bij deze berichten toch zo'n onveilig gevoel...

Reaguursels

Inloggen

De SS Stasi, BVD, gestapo CIA FBI bill gates is watching you.

iemand een koekje erbij ?

teringtubbie | 24-06-05 | 02:49

Ik draag vandaag een blauwe onderbroek, voor als ze het willen weten.
En nee voor de lolbroeken onderons geen blauwe broek met bruine streep.

geethreeforce | 23-06-05 | 15:50

Het wachten is op het moment dat je zonder waarschuwing als verdachte wordt aangemerkt, opgepakt wordt, naar een vakantie kamp wordt gestuurd en voor onbeperkte tijd zonder advocaat zonder zivht op een eerlijk proces de rest van je leven in de bak mag zitten. Zoals nu in de USA zeg maar , zo;n beetje...

rennie b | 23-06-05 | 12:46

De controleerbare samenleving: Zal mij benieuwen hoe lang het dan duurt voor een Minister van financien in de verkoop van al die gegevens een aardig inkomen voor de staatskas ziet. Tis natuurlijk hartstikke handig voor de commercie om te weten waar bepaalde auto's rijden en waar die eigenaren van die auto's wonen, welke boeken ze lezen en welke kranten......

Thygros | 23-06-05 | 10:46

Hier kun je een goed boek over schrijven!

Seth | 23-06-05 | 10:06

Was er jaren van overtuigd dat we al zo ver waren. Maar een geruststelling voor de onzekerheid. Het komt er aan...

rennie b | 23-06-05 | 09:34

Die Welten is een man die niets in een democratie te zoeken heeft, de ratten komen nu boven water.

succesvol | 23-06-05 | 06:18

@Nil desperandum 22-06-05 @ 22:54
dank u vriendelijk! en ja ben er net begonnen dus je bent 1 van de eerste. en welkom natuurlijk!

e-one2day | 23-06-05 | 01:13

"Wij zijn een startend bedrijf dat zich nutijds vooruitlopend op de tijdsgeest gespecialiseerd heeft in het verzamelen, valideren en verhandelen van wezenlijke informatie. Ons leidend motto spelt: 'De maatschappij dat ben jij!', onze primaire doelstelling is het alras nonimiseren van diezelfde maatschappij. Leer uzelf kennen door anderen te leren kennen."
-
"Wat wij ook iedere geinteresseerde deelnemer aan dit mooie GS kunnen bieden is een contante vergoeding van 50 euro voor iedere complete DNA-streng vergezeld van de identiteit van de donor."
-
"Brengt uw buren aan, uw collegae, vrienden, kennissen en familie!"
-
Reacties (voorlopig) via [email protected]

witvoet | 23-06-05 | 00:53

Mijn pincode kunnen ze hebben: 2634
Wat nou?

Sla om | 23-06-05 | 00:22

@e-one2day.
Bedankt voor je tip. By the way, ben/was ik daar de enigste? Lijkt er helaas wel op. Maar...... zal je regelmatig bezoeken.

Nil desperandum | 22-06-05 | 22:54

ik doe gewoon m'n onzichtbaarheidspak aan, geen gezeik.

Oh ja tip! Als je een keer lol wil hebben
moet je met een vriend, kennis, familielid, dominee of met wie dan ook eens afspreken, om elkaar een aantal keren te bellen, en in de gesprekken constant woorden te gebruiken als "äanslag" "bommen" "wapens" etc.
Kun je de kwaliteit testen van de telefoonfilters die 'ze' gebruiken (^^)

de Japanner | 22-06-05 | 22:44

P.s.
Bij nader inzien werkte die internet verbinding niet helemaal optimaal vanwege het folie, maar dat terzijde.

vavoem! | 22-06-05 | 21:58

"Die Orwell was zo gek nog niet!" Zij de paranoide androide. En gooide zijn mobieltje weg pinde al zijn geld van zijn rekening tape-te de muren af met alluminium folie surfte via anonieme proxy op de wifi van de buren en schafte illegale duitse kentkenplaten aan voor zijn auto en zag dat het goed was.....

vavoem! | 22-06-05 | 21:56

Ja, ik was laatst in de supermarkt, zegt de cassierre:"Dat is dan 17,95 meneer". Zeg ik:"Ow, das precies mijn PIN-code!".

STAAFF | 22-06-05 | 21:32

@Nil desperandum 22-06-05 @ 20:19
bezoek eens een ander dan zou ik zo zeggen... [niet dat ik je ongelijk geef]
mag hier niet spammen....

e-one2day | 22-06-05 | 20:43

Gauw! Delete de database van geenstijl! Als men er achter komt dat ik hier geregistreerd ben dan wordt het nooit meer wat met mijn carrière.

ThE_ED | 22-06-05 | 20:30

Nog even, en GS is de RTL4/5/etc. onder de weblogs. Tussen de reclame door reageren.
Vooral doorgaan zo.

Nil desperandum | 22-06-05 | 20:19

In 1996 hadden we de IRT-affaire. Het kameronderzoek sneed vooral de politie aan stukjes. Dit plannetje is PRECIES een herhaling.

yep | 22-06-05 | 19:42

Dat van de bankgegevens kan en mag niet kloppen. Het privacybeleid van elke bank in Nederland is er op gericht de politie, indien nodig, van dienst te zijn. Maar zeer bepert. Er moet namelijk een goede reden (lees: aanklacht) zijn om bankgegevens los te peuteren. Alleen de wettenlijke vertegenwoordiger, jijzelf, de rechter, een bewindvoerder oid, heeft inzage in bankzaken. Duidelijk.

nozem | 22-06-05 | 19:35

Er moet veel meer openheid komen en veel meer en vooral strenger gecontroleerd worden: Bovendien Justitie is zelf ook een groot voorstander en pleurt nu en dan zelf eens een afgedankte computer met waardevolle info op straat! Prima initiatief zulke openheid!

gelidzuiger | 22-06-05 | 19:19

Stelletje kutfascisten.
Willen ze dichter bij de burger staan?
Hou dan maar op met parkeerboete's na 5 minuten, wielklemmen, snelheidsboetes en pak meer kut-criminelen op. Rovers, verkrachters, moordenaars, mafioso, terroriserend straattuig enzovoorts.
Met andere woorden. Wordt eerst maar weer eens POLITIE.
En weer normale i.p.v. gouden knopen.

brulkikker | 22-06-05 | 19:13

Beter is het om het ellendige Schengen-accoord op te zeggen en weer grens-controles uitvoeren,dus bewaakte en strenge toezicht door douane en opnieuw op te richten RIJKSPOLITIE!

nummertje | 22-06-05 | 19:09

1984. Nee, dat staat er al tig keer. kijk uit voor een ban!
Weet de politie eigenlijk al hoeveel camera's er op politiebureaus gericht zijn?

Spiegelbeeld | 22-06-05 | 19:00

Big Spender is watching you.

Wegwerpaansteker | 22-06-05 | 18:49

@pink tronic
Ik heb liever Jan dan ' your worst nightmares ' die nu aan de macht zijn en Jan houdt ook niet van een pliesiestaat.

preacher | 22-06-05 | 18:48

Dat de staat de informatie krijgt als je niks te verbergen hebt, en het zo doet dat je er niet constant bewust van bent... no problem. Maar het gevaar zit m idd zoals hieboven genoemd misbruik. Stelen etc. is relatief, maar het enge is vooral wanneer de staat kwade bedoelingen heeft. Stel nou dat al die idioten jan marijnissen aan de macht helpt!!!

Pink Tronic | 22-06-05 | 18:36

Ach, in Duitsland hebben we nog wel een blik werkloze stasi beambten. Inburgeren maar. Gibt es hier noch Bier?

BitchSuperSoaker | 22-06-05 | 18:22

Het zijn natuurlijk de Echte criminelen die rottigheid uithalen. Die vindt je vooral bij de consumentenbond, ANWB, en andere organisaties. Right! Het begint erop te lijken dat het erg noodzakelijk is om de de grote overtreders van de wet, namelijk het klootjesvolk, eens flink aan te pakken. Het grappige is alleen als ik toevallig over de Zeedijk, of waar dan ook, in Amsterdam loop, dat ik niet de verkeerde persoon moet aankijken, of ik wordt voor mijn flikker gestoken. Of anders moet ik wel op mijn tas letten, anders is die leeg.
Maar ja, mijn persoonlijke gegevens zijn natuurlijk VEEEL belangrijker om die criminaliteit op te lossen... Het lijkt mij een beetje de omgekeerde wereld.

Flens | 22-06-05 | 18:15

Ik vind die vrijmetselaars plaat meer dan treffend, je vind het ook op Amerikaanse bankbiljetten. Kijk eens naar de BBC serie "The Power of Nightmares", kan ik van harte aanbevelen. Gratis verkrijgbaar via de betere p2p winkels.

LB | 22-06-05 | 18:14

@. London Calling
het alziende oog (... staat trouwens ook op het dollarbiljet)

fweddy | 22-06-05 | 18:12

@Lekker Belangrijk©
Dat is precies wat ik bedoel.
Als er GEEN geautomatiseerde koppelingen mogelijk zouden zijn tussen de systemen is de opgeslagen informatie van individuele systemen vrijwel niets waard:
Immers, een tolsysteem wordt beheerd door de belastingdienst oid, en niet door de drugspliesie.
Die gegevens HANDMATIG aan elkaar knopen kost te veel tijd en geld, dus zal er alleen in uitzonderlijke gevallen aan een reconstructie van bewegingen begonnen kunnen worden (bijvoorbeeld voor de Mo. B's van deze wereld)
Echter zolang de MOGELIJKHEID van automatische gegevens koppeling bestaat, zullen de immer naar meer macht hunkerende control freaks binnen de overheden (thuis hebben ze niets te vertellen - ik ook niet trouwens, maar da's een andere discussie) niet rusten tot ze die mogelijkheden ook volledig hebben gerealiseerd.
Ik ben dus van mening dat de privacy alleen gewaarborgd kan worden wanneer we opslag van 'onschuldige' gegevens verbieden.
Zoals ik al zei, te vuur en te zwaard bestrijden.
(By the way... was jij dat die wel door mocht rijden op de A1 vanochtend?)

fweddy | 22-06-05 | 18:10

Politiestaat Nederland. Bij mij werkt het enkel averechts dat gecontroleer en gedoe. Binnen een jaar is iedereen verdacht. Lijkt wel of we weer in een koude oorlog zitten.

Spitzname | 22-06-05 | 18:06

Interessant. Maar waarom plakt Geenstijl een plaatje van de Vrijmetselaars bij deze post? Onwetendheid of conspiracy theorie?

London Calling | 22-06-05 | 17:51

@fweddy 22-06-05 @ 17:13, [..]Aangezien dat veel te veel tijd kost is de kans klein dat dat gebeurt. [..] Dat valt te betwijfelen; Tegenwoordig is de opslag capaciteit vrijwel grenzeloos groot en worden puters alleen maar sneller en doeltreffender. Bovendien kan een simpele query je al tot een potentiele verdachte maken. Een voorbeeld; In 2008 wordt de kilometerheffing ingevoerd op basis van kenteken-registratie op alle in en uitvalswegen en verkeersknoopunten. Jij woont in Urk *kuch* en gaat twee avonden per week naar je zieke schoonmoeder *kuch* in een verpleeghuis in 020. Het gerucht gaat dat er in Urk coke wordt gesnoven bij de vleet en de pliesie wil daar eens wat meer over weten. Zij voert een query uit op tijdsinterval (avond) tweetal knooppunten toerit Urk(A6)en 020 (A1) en de NAW gegevens RDW en voila, fweddy staat in de spotlights. Bij een routine *kuch* controle bij het BP station op de A1 op de terugweg ben je vervolgens stomverbaasd dat *jij* er steeds wordt uitgepikt terwijl ik steeds kan doorrijden. Elke keer lopen er drugshonden bij *jou* door de auto, wordt *jou* auto binnenste buiten gekeerd terwijl ik kan volstaan met het tonen van m'n rijbewijs. Ondertussen heb je geen idee waarom, en zonder dat je het weet en zonder wederhoor ben je nu verdachter dan ik zonder dat je dit kan weerleggen want je weet niet *wat* je moet weerleggen.

Lekker Belangrijk© | 22-06-05 | 17:48

1984. Love is hate. Peace is War. Ignoreness is strength. Hail Big Brother!

MYRZ | 22-06-05 | 17:36

De heer von P. laat vanuit de bajes weten dat er geen demo's komen van hem en "zijn" Sandra.

hondelul | 22-06-05 | 17:36

In alle landen waar de mensenrechten geschonden worden zijn daarbij politieagenten betrokken. In de 2e wereldoorlog heeft de .nl politie meer joden uit hun huizen gesleept dan de moffen.
Elke wout is fout!

Taboz | 22-06-05 | 17:34

De buurtjuut mag best mijn pincode weten als ik een pliesiepistool van hen krijg. Kwestie van wederzijds vertrouwen.

Gavrilo | 22-06-05 | 17:30

HEEL ERG OFF-TOPIC:

Ik schrok me dood van deze reclame

Me_Dushi: ... hij viel in de wc
SweeTy_gRL wrom dan?
Me_Dushi: Was druk in de club:-(
SweeTy_gRL Maar krijg over een uurtje direct een andere!|

Wat is er met mijn geliefde roze geen-stijl logo gebeurd (dt? alleen een t?)!!!!????

Hottestbrain | 22-06-05 | 17:27

@hondelul

dat bedoel ik maar

deFiscus | 22-06-05 | 17:27

. clandestino

Ja en ga jij je maar als eerste melden voor zo'n chip in je lijer. Het probleem is dat als een bepaalde instantie alles van iemand weet die persoon in kwestie aardig manipuleerbaar is. Al jij als clandestino eens lekker naar de hoeren gaat zal er weinig te chanteren zijn. Maar zou je iets te betekenen hebben dan zou het al een ander verhaal zijn. het is gewoon een zwaktebod van de kit. Ze kunnen werkelijk helemaal niets oplossen en gaan dan maar zulke dingen verzinnen. DAt tikt nog met twee vingers.Als je nooit neukt krijg je nooit AIDS. Dat soort gelul. Een gevaarlijke tendens.

vinque | 22-06-05 | 17:26

@meneer de Fiscus
ook ik blijf ondanks overmatig drankgebruik liever "fris & fruitig"

hondelul | 22-06-05 | 17:24

tja t is kafka-iaans. Hoe meer de "gewone" burger zich beklaagt over associaal gedrag en onveiligheid, des te meer wordt juist die gewone burger bekeurd, berispt en gecontroleerd. De types die echt dit land om zeep helpen blijven letterlijk buiten schot.

superjan | 22-06-05 | 17:24

voor de mensen die denken dat ze niks te verbergen hebben: misschien ben je van mening dat je tegenover de politie niks te verbergen hebt, maar als je gelooft dat al die data netjes blijft waar ze zeggen dat ie behoort te blijven dan ben je wel een beetje naief, informatie is nooit veilig.

kaes | 22-06-05 | 17:22

En straks wordt het dankzij de bewaarplicht allemaal mogelijk. Big Donner is watching me.

Oersoep | 22-06-05 | 17:21

geen commentaar (ja hallo !! stel je voor zeg!!, moet ik dat straks ook nog gaan uitleggen!!)

deFiscus | 22-06-05 | 17:17

Ach je moet maar zo denken... een electromagnetic pulsje en iedereen is weer blanco. (en lekker crispie)

superjan | 22-06-05 | 17:16

@Lekker Belangrijk© ea
Je hebt het over trajectcontroles, surfgedrag etc. als 'afzonderlijke' monitoring.
In overige reacties lees ik veel over koppeling van gegevens wat (nu nog) niet mag.
.
Ik stel dat het juist gaat over de mogelijkheid al die gegevens aan elkaar te koppelen, EN dat dat gaat gebeuren.
.
Juist die koppeling stelt de politie/overheid in staat om zonder menselijke interactie alle bewegingen van burgers te volgen.
In veel gevallen is de toevallig verzamelde informatie waardeloos, pas wanneer je data&beeldinformatie van wegen, bewakingscameras, telefonie-logs, pintransacties, internetgebruik, etc. aan elkaar koppelt is de privacy (en daar hecht ik inderdaad veel waarde aan)definitief verdwenen.
De overheid kan dan met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te allen tijde weten wat jij aan het doen bent.
Zonder koppeling is dat ook mogelijk (voor een groot deel in ieder geval), maar alleen achteraf, en alleen indien er reden is om de gegevens handmatig naast elkaar te leggen.
Aangezien dat veel te veel tijd kost is de kans klein dat dat gebeurt, tenzij je Mohammed Bouyeri heet of zo.
En daarmee is de privacy weer veilig.
.
Maar zoals ik al stelde, de mogelijkheid om de gegevens aan elkaar te koppelen is de kat op het spek binden, en moet daarom te vuur en te zwaard worden bestreden! Tijd voor een revolutie?

fweddy | 22-06-05 | 17:13

@Yohan en anderen: dat ik onschuldig ben betekent nog niet dat ik niks te verbergen heb. Andersom betekent het feit dat ik iets te verbergen heb nog niet dat ik de wetten breek.
.
Anders dan ze te beschermen moet de politie helemaal niets met onschuldige burgers te maken willen hebben. Anders dan waar jouw gedrag een direct gevaar oplevert (en je in veel gevallen dus de één of andere wet overtreedt) mag de politie je ook geen bevelen geven. Al het meerdere zet de deur open naar een politiestaat, waar de politie voor politieke doeleinden kan worden ingezet (hetgeen we al eens gezien hebben bij de Europtop)

Muxje | 22-06-05 | 17:11

Dat was echt een vreselijk eng mannetje gister. Hij wil iedereen die "anders dan normaal" is zich laten verantwoorden op zijn gedrag. Ofwel: bewijs je onschuld maar. Dit is volgens mij de omgekeerde bewijslast. Ook dat "anders dan normaal" is een gevaarlijke stelling, want wie bepaald wat "normaal" is? Donner? Alsjeblieft zeg... Waar kan ik een revolutie bestellen?

FriescheHengst | 22-06-05 | 17:10

Verder is die Bernhard Welten een verschrikkelijke engerd, moet je absoluut niet voor zijn...

mrXL | 22-06-05 | 17:08

Volgens vrind Bram M. gaat de heer Weltert buiten z'n boekkie.

hondelul | 22-06-05 | 17:08

1984

waterpomptang | 22-06-05 | 17:07

Maar wel controle met Gouden Knopen..

chameau | 22-06-05 | 17:05

@SuperG
Daar ben ik ook voorstander van maar er schijnen helaas wetten te zijn.
@PSZE
Ik heb in de Schilderswijk gewoond en daar loste het probleem een beetje op. Maar het probleem verplaatst zich en de politie hoef je niet op te rekenen.
@Iovanni
Ik een brave burger? Heet jij toevallig Wilhem Schippers?

clandestino | 22-06-05 | 17:04

Ik kan maar 1 ding zeggen : I told you so... Kunnen we niet weer gewoon weer bulletinbordjes gaan opzetten met inbelnummers. Hebben we lekker niets meer te maken met internetpolitie... Ach, die goeie ouwe tijd. Het werkte allemaal wel wat traag maar het had toch wel wat.

TM | 22-06-05 | 17:01

Er was toch iets van een wet op... ehm... hoe heet dat nou toch alweer... ehm... privacy? Bestaat dat nog?

apostrofje | 22-06-05 | 16:58

Ben net nog aangehouden door pliessie, reed tussen de 90 en 100 zoals iedereen daar rijd, op de gooiseweg opweg naar huis, rooie seat leon voor me die ik moest volgen.
Op benzinestation oom agent heel verhaal dat ik m met 110 120 inhaal en bla bla dit dat, meneer terug naar auto om bon te schrijven, komt terug met bon voor 91Km waar je 80 mag, dat viel natuurlijk tegen na zijn hele verhaal dus nog een bonnetje voor de gordel, dus 91 waar je 80 mag, dus waar hebben we het over?
Dus nu willen ze ook al het andere weten wat wij doen, dan zit over 10Jr heel NL in de bajes.

Masterdammer | 22-06-05 | 16:57

Ik heb de eerste camera's al zien hangen in de bomen op de veluwe.. Het waren een soort webcams die verbonden waren met precies zo'n PC als Tonino bij het grofvuil zette.
Toen de Poema's aan het paren waren zag ik duidelijk dat er werd ingezoomd!
Direct daarop kwam er een dappere marinier die door de poema's werd aangevallen. Hij schoot er één dood en werd direct door de Marechaussee gearresteerd. De andere poema zocht zijn heil bij de lokale Dirk v.d. Broek, alwaar hij een kotelet verorberde zonder hiervoor te betalen. De bedrijfsleider verkocht de poema een kaakslag en werd direct ingerekend door een politiemacht van circa 60 man ME die toevallig aanwezig waren voor een derde poema die veroordeeld was tot 10 jaar dierentuin met TBS en niet terugkeerde van proefverlof.

Chiant | 22-06-05 | 16:55

dichter bij de burger klinkt wel erg dubbelzinnig vind ik. Zal wel er aan liggen hoe je er tegen aan kijkt.
.
Mischien moeten ze maar eens wat oude stasi agenten uit het oostblok importeren. Want de hollandse agent huilt nogal snel als ze aan zijn geld komen en die oostblokkers treden nog wel eens goed op.
.
Over optredende grenswachten gesproken: www.wxs.nl/planet/show/id=62967/conten...
Volgense de poolse minister is er juist gehandelt tegen de hanggroep jongeren die de douchen in Auschwitz kwamen bekijken.

RDJ134 | 22-06-05 | 16:53

hoppa! en weer een onderwerp voor een mooi referendum.

Jetser | 22-06-05 | 16:49

@Evil D
Daar wordt aan gewerkt geloof ik

SuperG | 22-06-05 | 16:47

@LekkerBelangrijk
Inderdaad, en wie denk je dat het beheer uitvoeren over die bestanden waar al die gegevens is staan? Een stelletje domme ICT-ambtenaren die weinig kaas gegeten hebben van Security. Dus binnenkort liggen al die gegevens op straat, of bij PeterRdV op het bureau, en je kunt er niets tegen doen. Ik vindt deze ontwikkeling echt doodeng.

ErachterKijkerd | 22-06-05 | 16:46

@lekker belangrijk
En wat dacht je van Donner's plannen om potentiele geweldplegers uit huis te plaatsen...
frontpage.fok.nl/nieuws/55259

preacher | 22-06-05 | 16:46

Op zich heb ik niet zoveel moeite met 'vrijheidsinperkende opsporingsmaatregelen, maar dit gaat toch wel ver. Camera's ophangen, oke. Dat voorkomt toch wel weer gevalletjes waarbij iemand door een groep doodgetrapt wordt maar niemand veroordeelt word omdat niemand weet wie de dodelijke trap heeft gegeven. Dus die camera's is niet zo'n probleem. Maar de rest, daar snap ik het nut niet echt van. Wat een persoon op zn computer uitspookt is vrij eenvoudig te achterhalen dacht ik zo, daarnaast is het nog niet toegestaan om IP en NAW gegevens te koppelen, dus dat idee is bij voorbaat al mislukt. Wat zij met mijn bankgegevens moeten is mij ook een raadsel. Daar zou je met wat hulp van banken wel bij moeten kunnen zodra iemand dus verdacht is van oplichting of dergelijke.
Het is alleen wel lachwekkend te noemen dat deze maatregelen bedacht zijn om 'dichterbij de burger' te komen. Dan moet je de burger zelf wat meer bevoegdheden geven en niet direct overgaan tot vervolging als een winkelier een dief in elkaar timmert. Dan moet je wat klantvriendelijker omgaan met mensen die aangifte komen doen, en dan moet je, clichee, boeven gaan vangen. Ga maar eens wat fietsen terugvinden, zorg maar eens dat je wat slimmer bent dan die dieven. Zorg dat je je werk goed doet en pak de foute mensen en ga niet mierenneuqen of massaal achter het viaduct staan lasergunnen. Zorg maar eens dat je van dat etiket struikrover af komt en ga wat nuttigs doen van ons geld.

ZI | 22-06-05 | 16:44

De politie weet totaal niet waar ze over praat. De digitale samenwerking is nu al ontzettend slecht (uitwisseling? kan dat dan?) dus dit soort luchtfietserij is meer een balletje dat opgegooit wordt om eens lekker het budget op te hogen. Als ik de doorsnee Bromsnor op twee vingers zie modderen dan springen de tranen in mijn ogen. Daarbij, de hoeveelheid informatie is sowieso niet te behappen en uit te sorteren. Dat lukt een commercieel bedrijf niet eens, laat staan de Nederlandse pliessie.

BummBumm | 22-06-05 | 16:42

@TRS 22-06-05 @ 16:26 ,Idd, Opsporen OK, maar als het aan Welten en zijn bende ligt dan worden *zo veel mogelijk* gegevens van *iedereen* permanent opgeslagen, zoals de glunderende smeris het zei in NOVA. Er is een wezenlijk verschil tussen, bijvoorbeeld, een flitscontrole waarbij enkel het kenteken van de overtreder wordt vastgelegd of een trajectcontrole waarbij ALLE kentekens ALTIJD worden vastgelegd. Hetzelfe geld voor surfgedrag, verplaatsing van mobieltjes ed. zonder dat jij in eerste instantie nog uberhaupt ergens van verdacht wordt. Maar door het loslaten van queries op die bestanden kan je dat wel elk moment worden. De opsporing van verdachten en dus het verzamelen van gegevens omtrent mogelijke verdachten gebeurde voorheen naar aanleiding van een misdrijf, nu gebeurt dat bij iedereen voor denkbeeldige misdrijven.

Lekker Belangrijk© | 22-06-05 | 16:40

@Masterdammer:
Ach, sinds kudt ook met dt mag, kan werd ook wel dt...

Chiant | 22-06-05 | 16:40

PS, laat ze eerst eens beginnen de handel en wandel van hun eigen agentjes na te gaan....

de_rest_van_NL | 22-06-05 | 16:39

www.nu.nl/news/544358/14/Politie_verho...
Er was ook nog iets over electronische slotgrachten om de grote steden in het nieuws laatst.
Misschien wil Balkie helemaal niet weg en krijgen we een soort verkapte staatsgreep ?
Ik hoorde laatst ook iets van meer militairen op straat...

preacher | 22-06-05 | 16:38

oh, is 't al weer 1984. Tsss... wat vliegt de tijd toch...

de_rest_van_NL | 22-06-05 | 16:38

En zie hier het eerste door de burger gekozen referendum.

Mijn handtekening heb je!

D4V3 | 22-06-05 | 16:37

Liever de politie nog dan de belastingen. Dat is echt tuig.

yep | 22-06-05 | 16:37

Precies, met criminelen pakken haal je natuurlijk nooit je bonnen binnen.

Masterdammer | 22-06-05 | 16:36

Ze houden iedereen in de gaten behalve degene waar het allemaal om begonnen is. De radicale die dingetjes opblazen ed. want dat kost teveel speurwerk en dan moeten ze nadenken. Laten we voor de schijnveiligheid maar de wildplasser en de foutparkeerder gaan aanpakken is makkelijk en die betalen altijd de boete.

ipje | 22-06-05 | 16:33

Vaarwel vrijheid, welkom politiestaat!

Sjors zonder Sjimmie | 22-06-05 | 16:32

Burgers lastigvallen is nu eenmaal een stuk simpeler en comfortabeler dan criminelen het leven zuur maken. Die doen namelijk nog weleens wat terug. De brave burger daarentegen praat als clandestino of yohan.

Iovanni | 22-06-05 | 16:31

Beetje raar allemaal, ergens anders werdt het communisme afgeschaft en hier wordt het weer ingevoerd...

Masterdammer | 22-06-05 | 16:31

De Nederlandse juten willen dit soort big brother-zaken omdat ze ongelofelijk slecht zijn in het normale recherchewerk. Kunnen onze Duitse vrienden ze niet eens een cursusje geven? Die weten tenminste hoe het moet.

Provocateur | 22-06-05 | 16:29

Opsporing is prima, maar men moet wel aantonen dat de middelen redelijkerwijs bijdragen aan een effectiever opsporing van de echte criminelen.

TheRealShowstopper | 22-06-05 | 16:26

@clandestino > in de centra en tippelzones van onze grote steden is het niet anders hoor.

PSZE | 22-06-05 | 16:26

Ja, niets voor niets he, het een of het ander. Op het moment dat een loslopende Tbs-er betrapt wordt op wildplassen hebben de schreeuwlelijkerds hierboven opeens weer heel wat anders te melden.

shevek | 22-06-05 | 16:25

@SuperG laten we beginnen met loslopende Amerikanen op Aruba...

Evil D. | 22-06-05 | 16:25

Gisteravond was Welten weer zum kotsen bij Nova en die verwaaide Pauw kwam weer eens niet verder dan wat semi listig achterdochtig kijken, terwijl Welten zich zichtbaar verheugde op de mogelijkheden van de ICT die de pliesie [..]in staat zal stellen zich voor te bereiden tegen nog onbekende gevaren[..]
Kentekenregistatie op alle knooppunten en in/uitvalswegen, de bewaarplicht bij ISP, camera die iedereen en overal alles vastleggen, allemaal terwille van onze veiligheid. Ik benieuwd of bromsnor Welten het OK zou vinden als ik zijn huis overal cameras plaats en alles vastleg terwille van zijn veiligheid, immers er zou eens ingebroken kunnen worden. Die vraag had Pauw enkel hoeven te stellen om het rammelende betoog van wout Welten in één klap onderuit te halen.

Lekker Belangrijk© | 22-06-05 | 16:23

@Clandestino
Ik zou gewoon iedereen preventief laten doodschieten. Dringt de criminaliteit ook behoorlijk terug

SuperG | 22-06-05 | 16:20

Ach, zolang je niks te verbergen hebt hoef je je over dit soort ontwikkelingen helemaal geen zorgen te maken. Het is net als een vrijwillige DNA-test. Je bewijst je eigen onschuld.

yohan | 22-06-05 | 16:19

Ach, zolang je niks te verbergen hebt hoef je je over dit soort ontwikkelingen helemaal geen zorgen te maken.

yohan | 22-06-05 | 16:19

1984

fweddy | 22-06-05 | 16:19

Ga eens een kijkje nemen in Engeland zou ik zeggen.
Als je in Londen rondloopt word je per dag ongeveer 300 keer gefilmd.
Het heeft de criminaliteit behoorlijk terug gedrongen.
Natuurlijk verplaatst de criminaliteit zich naar plaatsen waar geen camera's staan.
Oplossing hiervoor zijn mobiele draadloze camera's die eenvoudig overal te plaatsen zijn.
Dat zouden ze in Nederland ook eens moeten doen!

clandestino | 22-06-05 | 16:16

Elke organisatie die zoveel macht krijgt om mensen te controleren is een gevaar voor de staatsveiligheid. De scheidslijn tussen democratie en politiestaat-dictatuur is bedriegelijk klein. Privacy is een van de hoogste dingen die men ooit heeft weten op te bouwen hier en dan moet nooit uit handen gegeven worden. De voordelen wegen bij lange na niet op tegen de gevaren.

basszje | 22-06-05 | 16:15

En ik maar denken dat die landwachters al vrij dichtbij kwamen. Tussen de vangrail en de rijbaan zit maar 3,5 meter vluchtstrook

SuperG | 22-06-05 | 16:14

Dit soort voorstellen om "dichter bij de burger komen te staan" zijn een gevolg omdat de pliesie te ver van de burger staat. Hadden ze dichter bij de burger gestaan hadden ze wel wat zinnigers bedacht? Kan iemand ff een meeltje naar ze sturen met wat ideetjes?

Eswald | 22-06-05 | 16:13

Ik heb nix te verbergen en zeaulang ze maar van mme Chiante afblijven en mijn koelkast niet plunderen valt er hier ook bar weinig te halen. Dat beetje extra dat ik nog had heeft de overheid namelijk allang weggehaald en aan Europa geschonken.

Chiant | 22-06-05 | 16:11

De pliesie wil inzage.... DUUUH! Het zijn de grootste criminelen die hier in NL rondlopen dus een beetje info is wel zo makkelijk. Nu moeten ze demonstreren voor meer poen terwijl ze al geen hol uitvoeren op de plaatsen waar ze dat wel zouden moeten doen. Het gaat weer lekker zo....

DeKeet | 22-06-05 | 16:11

off topic:
Wie is nu eigenlijk Brt?
/on topic

Eskimauh | 22-06-05 | 16:10

ja ja maar als je als burger niets fout doet......... NAZI praktijken onder het mom van veiligheid (that where the devil slips in)

vinque | 22-06-05 | 16:08

zag ik welten niet laatst op de keileweg?

G-unite | 22-06-05 | 16:08

Woei op naar de politiestaat

Stephan | 22-06-05 | 16:08

De link onder onveilig geeft aan dat het ze al aardig lukt om "dichter" bij die burgers te komen.

Brederodekater | 22-06-05 | 16:07

En zo zie je maar, de grootste terrorist heb je schijnbaar zelf gekozen...

Giel | 22-06-05 | 16:07

Ja, ja, zie ik zo bleek! Laten ze eerst maar eens wat doen aan de zaken die ze nu laten versloffen! Ik ben het helemaal eens met DonJoe, zijn ze nou gek geworden? Als dat doorgaat, ga ik ook maar vrouwen verkrachten, want dan mag ik tenminste vrij rondlopen.

JanV | 22-06-05 | 16:03

Tja, en het volgende is dat ik wordt afgeperst door mijn buurman omdat hij toevallig inzage heeft in mijn bezoekjes aan de dames van plezier....

Zeus | 22-06-05 | 16:03

Mensen die hun vrijheid inruilen voor (valse) veiligheid zijn helemaal geen vrijheid waard.

DonJoe | 22-06-05 | 16:00

Mijn pincode mogen ze hebben, zoveel valt er toch niet te halen!

Caaij | 22-06-05 | 16:00

Wat een conjo die Welten, ik hoop dat hij een keer ergens van verdacht word, kijken of ie dan nog een voorstander is.

LeBut_013 | 22-06-05 | 16:00

Met de politie dichter bij de burgert brengen bedoelen ze toch niet dat er 24 uur per dag een agent in je nek zit te hijgen?

Snijbonenmolen | 22-06-05 | 16:00

Ze weten veel meer van de burgers dan dat we allemaal beseffen.
Heel veel dingen worden al opgeslagen of gefilmd.

Koos Smakeloos | 22-06-05 | 15:58

1890

Ayaan | 22-06-05 | 15:58

Big bro is watching you

Nieuwbe | 22-06-05 | 15:56

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken