Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bas Heijne: 'Sigrid Kaag is een soort kunst en misschien wel slimmer dan Bas Heijne'

Radio van toen radio nog als een blikken moppertrommeltje klonk

Bas Heijne heeft, hoe zullen we dat eens artistiekerig verwoorden, een kop als een oliebol die zo vettig is dat alle poedersuiker er meteen ingezogen wordt en een glazurig glanzende film achterlaat. Met twee oogjes als bozige krenten sputtert en borrelt de verhitte bol oud bakvet vanuit de vitrine van de oliebollenkraam zijn moeizame metaforen over hoe Mark Rutte de kunsten uit opportunisme kapot maakte en Sigrid Kaag daarom net zo onbegrepen is als, nou ja, hijzelf eigenlijk. (Schuld van GeenStijl.) Ziedaar de frustratie van de oliebol: altijd zwaar op de maag maar toch heel laag op de voedingswijzer in een land waar de Volendamse viskar de dienst uitmaakt. Arme Bas. Wie als oliebol geboren is, wordt nooit een deftige appelbeignet.

Geven we na deze dramatisch aangezette ach-en-wee-leegte van Bol Heijne even de microfoon door aan Joris met den Ganzenveer, een doorsnee gebruiker van de zo vreselijk verfoeide sociale media, die zich niet voorbij de rancune van miskenning hoeft te worstelen om uit te kunnen leggen waarom het product Kaag louter met lange tanden gevreten werd. Misschien houden Nederlanders niet zo van intellectualistische moeilijkdoeners met een nurkse bril, omdat het antwoord vaak veel makkelijker is dan zij proberen te pretenderen?

Reaguursels

Inloggen

Geen columnist is zo overschat als Bas Heijne. Nooit een originele gedachte, altijd te laat met zijn onderwerpen. Wanneer nieuws al een week oud is, het onderwerp uitgebreid uitgekauwd is, dan komt Heijne nog eens de kamer in strompelen om iets te puffelen waar niemand nog op zit te wachten.

Nuuk | 18-07-23 | 18:05 | 1

Noemen we dat niet spuit 11?

aflaatverkoper | 18-07-23 | 18:19

Dat verhaal van twitteraar Denkjewel vat het aardig samen!
En ook het feit, dat je géén inhoudelijke kritiek op Kaag mag hebben, evenmin als niet-inhoudelijke kritiek.
Ergo, iedere kritiek op Sigrid Kaag iis verboden.
Daar komt het toch écht wel op neer.
Maar goed, hier op GS geldt dat gelukkig niet.

KeesBruin | 18-07-23 | 16:44

Hoppa! Ik hoef ineens nooit meer een oliebol.

McSnor | 18-07-23 | 16:10

Bas Heijne: daar las ik wel eens wat van en nooit geweten dat de goeie man homo is. Was niet relevant. Tot vandaag, toen hij dat zonodig moest melden om te bewijzen dat jij evenals Kaag (vrouw zijn) veel shit over zich heen krijgt, puur vanwege iets waar hij niks aan kan doen.
Gast, dit interesseert niemand. Geef gewoon jouw mening en daar vind ik dan wat van. Huilebalk!

Amsterdamsko | 18-07-23 | 16:10 | 1

Hoezo kan Kaag er niks aan doen vrouw te zijn? In 2023 is geslacht ook maar een persoonlijke keuze.

ZonderNaam | 18-07-23 | 20:07

Wie is die Kaag? Kunnen we gewoon doorlopen?

Lukiluuk | 18-07-23 | 15:49

Kaag is niet meer belangrijk. Laat die tang lekker rustig roesten.

gestoptmetroken | 18-07-23 | 15:23

KPI MinFin: inkomsten - uitgaven = begrotingstekort of overschot. Makkelijker kan het niet worden gemaakt

HetOorAakel | 18-07-23 | 15:12

Ach wat is het toch moeilijk om iemand de waarheid te horen vertellen. Je meteen (terecht) aangesproken voelen en dan misgrijpen in kwasi "humoristische" beschrijvingen van iemands uiterlijk. De meest irrelevante en armoedige vorm van "humor"

Poso | 18-07-23 | 15:06 | 22

@Poso | 18-07-23 | 17:50:

Je komt met de stropop dat iedereen die kritiek op Kaag heeft, inclusief de raad van state, handelt uit een soort Kaag haat. Maar als ik jou vraag of je 1 (één) pluspunt van Kaag kunt noemen lukt jou dat ook niet.

Dat is de essentie van D66. Iedereen 24/7 voor fascist uitmaken, om het maar niet over politieke, economische of maatschappelijke kwesties te hoeven hebben.
En Iedere "fascist" die wat terugzegt "vingerwijzen" verwijten, om het maar niet over politieke, economische of maatschappelijke kwesties te hoeven hebben.
Jij bindt dat ontzettend intelligent begrijp ik, maar ik kan je verzekeren dat je daar buiten de politiek niks mee bereikt.

Dandruff | 18-07-23 | 19:33

@Wiebenick | 18-07-23 | 18:40:

Zoals vaker gezegd, er zijn vast heel wat anonieme twitteraars die zich net zo misdragen als D66 kamerleden.
Dat neemt niet weg dat er ook heel wat inhoudelijke kritiek is geweest, oa van de raad van state, op Kaags beleid op financiën. Als je het met die kritiek oneens bent prima, leg vooral uit wat er niet deugt en waarom niet.
Maar gooi niet alle kritiek op 1 hoop met het gedrag van Kaag en haar magere mannetjes.

Dandruff | 18-07-23 | 19:37
▼ 19 antwoorden verborgen

Die Tweet onderaan het bericht beschrijft de casus Kaag perfect, helemaal niets aan toe te voegen.

Als Timmerfrans hierheen komt gaan we hetzelfde circus opnieuw beleven, maar die kan zich tenminste niet achter vrouwenhaat verschuilen (heeft sowieso een moeilijke omvang om je ergens achter te kunnen verschuilen).

ZonderNaam | 18-07-23 | 14:48 | 1

Timmermans kan zich verschuilen achter fat shaming

Sieg Hein | 18-07-23 | 15:32

Lees net dat die Wassila Hachi het gore lef heeft om zich kandidaat te stellen. Een vrouw, dus die kan dezelfde kaarten gaan trekken als Kaag deed.

Schoorsteenveger | 18-07-23 | 14:44 | 1

Oh Wassila is ook weer in beeld? Leuk, zie haar eerder gezegd liever dan die magere mannetjes. En blijf hoopvol dat zij nog eens een boekje over Peggold open gaat doen.

ZonderNaam | 18-07-23 | 14:50

Er was een tijd dat linkse typetjes zware van Nelle rookten om op noeste havenarbeiders te lijken. En Fortuyn wegzetten als homo om oude PvdA-kiezers terug te fluiten.
Nu haat links de arbeiders (zijn dat er nog wel zo veel, in NL?) en wordt "verkeerd stemmen" geduid door belastingbetalers als te dom en te gewoontjes weg te zetten. Daarom kiezen ze zogenaamd anti-elitair.

Allemaal onzin natuurlijk. Het gaat om het verhaal. Erkennen politici de problemen van oa overbevolking, criminaliteit, islamisering, EU, corrupte overheden, baantjesmachines, etc; en gaan ze daar wat mee doen?

Fortuyn was ook niet zo "gewoontjes" als Rutte, en misschien wel bijna net zo elitair als Kaag. Maar werd populair door een goed verhaal, tot een lastercampagne hem zijn kop kostte.
Ook de net zo elitaire Baudet had goud in handen zolang hij zinnige dingen zei. Maar warempel; toen hij onzin uit ging kramen renden zijn kiezers weg.
Het draait om het verhaal.

Het verhaal dat Kaag kwam vertellen was bijna net zo achterlijk als dat van D66. Alle mediasteun (echt niet alleen NPO66) kon daar niks aan veranderen.

Dandruff | 18-07-23 | 14:38 | 4

Die islamisering moet ondertussen toch ook wel een beetje een deceptie beginnen te worden voor woke-links. Want islamieten vinden "islamofobie" wel een leuke stok om mee te slaan, maar aan de hogere letterbakkunde gaan zij nooit mee doen. Dat is voor hen juist het ultieme bewijs van hoe goddeloos en decadent we hier in het Westen zijn.

ZonderNaam | 18-07-23 | 14:53

Het komt omdat Fortuyn en Baudet wel elitair waren, maar wat ze zeiden was authentiek en oprecht hun overtuiging. In tegenstelling tot Kaag, dat nieuw leiderschap was volledig gelul, en iedereen zag het. Of dat: we worden allemaal een stukje armer, wat haarzelf totaal niet raakte maar vele burgers keihard. Daar droop de onverschilligheid vanaf.

Het brein erachter | 18-07-23 | 18:28

Ik meen dat het de Raad van State was die iets inhoudelijks had tegen mevrouw Kaag?

FCDenBosch | 18-07-23 | 18:51
▼ 1 antwoord verborgen

Bas Heijne praat peop.
Het volk dat hij hier zo aan het kleineren is kijkt wel degelijk op tegen lieden die meer in un mars hebben, die boven het volk verheven zijn vanwege hun kwaliteiten. Het volk vergaapt zich daar graag aan, is constant op zoek naar idolen, wil graag aanbidden en nederig zijn, buigen en knielen. Maar dan moeten het wel lieden zijn die zich echt op vorstelijke wijze gedragen, die stijl hebben, die positiviteit uitstralen, kracht, krachtdadigheid. En zelfs als het mensen zijn met een overdreven "Pathos der Distanz", zelfs dan wordt die arrogantie hen door het volk vergeven.
Nee, Bas, het volk is helemaal niet uit op het een kopje kleiner maken van elkeen die meer weet, meer kan, meer doet dan het gros. Integendeel. Nee, het volk walgt van lieden die dédain tonen jegens de onderklassen, figuren als jij die neerkijken op de gewone man. Je draait oorzaak en gevolg om.
Het volk toont jou méér respect dan jij het volk toont, veel meer, al te veel als je het mij vraagt. Schaam je.

Schoorsteenveger | 18-07-23 | 14:36 | 4

Kaag heeft inderdaad een wat elitaire uitstraling. Dat ene zinnetje kan inderdaad als dedain opgevat worden. Maar alleen door mensen, "het volk" zo je wilt, met een gigantisch minderwaardigheidscomplex. Get a life zou ik zeggen.

Wiebenick | 18-07-23 | 17:39

@Wiebenick | 18-07-23 | 17:39:
"Kaag heeft inderdaad een wat elitaire uitstraling."
Goh, dat ik dat uit jouw mond mag horen!

Schoorsteenveger | 18-07-23 | 17:55

@Schoorsteenveger | 18-07-23 | 17:55:
Hoezo? Ik ben geen Kaag fan. Maar Geenstijl is regelmatig het toneel van heksenjachten en daar ben ik nog veel minder fan van.

Wiebenick | 18-07-23 | 18:54
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ben blij dat Nieuwsuur de Word Wolk corrigeert. Kaag is dus niet vertrokken vanwege de haat en bedreigingen maar omdat zoj faalde.

Bij mij is het die NPO docu dat ze op een oneerlijke manier aan haar verkiezingswinst is gekomen. En daarna valt ze niet in de smaak bij het volk.

De media is al aardig goed bezig Bolle Frans, Atje, Jesse, Yesilgôz en zo te promoten.

De media promoot, het volk neemt dat over. Of: het volk is er vol van, de media neemt dat over. Welke is het?

Twee Jeetjes | 18-07-23 | 14:35 | 1

De media promoot en het volk vreet het niet.

Schoorsteenveger | 18-07-23 | 14:38

Denkjewel is een eindbaas.

anja | 18-07-23 | 14:30

Een bejaarde in een urine dit en dat is op zichzelf al kunst dus deze vergelijking gaat niet op.

fokkewoelf | 18-07-23 | 14:29

Femke Merel van Kooten van Splinter heeft ook een uitstekend artikel geschreven over de veronderstelde vrouwenhaat bij Kaag.

MeppieRocks | 18-07-23 | 14:20 | 1

www.splinterpolitiek.nl/post/vrouwenh...
Naschrift: 'Femke Merel Kooten is lijsttrekker van Splinter bij de komende Tweede Kamerverkiezingen en was eerder Kamerlid van 2017 tot 2021.'

grietmetgroenefiets | 18-07-23 | 14:46

LOL @ Joost-tweet

Zomaarwat | 18-07-23 | 14:20

Die Bas Heijne en consorten praten nog steeds hetzelfde als toen ze nog studeerden, ook die dame van die Groene Amsterdammer. Het is hun verdienmodel. Leiderschap van rechtsere partijen komt helemaal niet aan de orde, dat zijn gewoon de fascisten.
Bij de Snijtafel is er een aflevering over Heijne, over zijn serie Onbehagen, waarbij de conclusie was dat hij beter naar zijn moeder moest luisteren, die wilde tenminste nog wel eens ergens voor vechten. Die van de Snijtafel houden overigens ook hun mond dicht over de hedendaagse politiek, ze grijpen terug naar oude afleveringen van allerlei programma's.
www.youtube.com/watch?v=ekefMwSgHdk&a...

grietmetgroenefiets | 18-07-23 | 14:09

Nu is het wachten op de verhuiswagens in de Haagse elitewijk. Maakt ze eigenlijk nog een beetje winst op die stulp, vast wel in dat segment.

Over een jaar heeft niemand het meer over Kaag, de slechtste minfin ooit die volledig leunde op haar ambtenaren en zelfs 1 + 1 = ? moest overleggen voor ze een antwoord gaf. Wat een stroperige nietszeggende debatten waren dat.

Wattman | 18-07-23 | 14:05 | 2

Ook in haar volgende baan zal ze falen en dan is het over en uit.

Colin.Fart | 18-07-23 | 14:22

Pauw vroeg dacht ik : “wat denk je zelf”
Ach, laten wel wezen eenieder kent zo’n eigenwijs typje wel
In het politieke bedrijf wordt ijdelheid en hoge eigenwaarde direct afgestraft
Altijd zeggen dat je vader melkboer of timmerman was

Rene strijland260746 | 18-07-23 | 13:59

Oliebollen zwaar op de maag? Gewoon dooreten en nog een paar frikandellen naar binnen schuiven!!

Geilbaard | 18-07-23 | 13:53

Die Amsterdamse Kunstraad is overigens ook helemaal geradicaliseerd. Wil je subsidie voor een project dan moet het woke en inclusief zijn, over vrouwen, racisme, slaven, gender of de islam gaan. Voor een schilderij van een molen aan de Amstel hoef je niet aan te kloppen.

Piet Karbiet | 18-07-23 | 13:48 | 2

Subsidie kunst is per definitie lelijk. Voor iets moois willen de mensen geld betalen en is subsidie overbodig

Sieg Hein | 18-07-23 | 15:36

@Sieg Hein | 18-07-23 | 15:36:
Om iets 'moois' te maken kan subsidie nodig zijn omdat anders de mensen het nooit te zien kunnen krijgen en dus ook niet kunnen bepalen of ze het mooi vinden.

aflaatverkoper | 18-07-23 | 17:17

Over Jeroen Pauw gesproken..... die volgens #Denkjewel een keer een kritische vraag aan Kaag had gesteld en daardoor buiten de orde zou zijn gevallen (?)..... er was nog zo'n kritische vragensteller (rond 2002) die zij snel kalt hebben gesteld, dat was Karel v.d. Graaf...... die (toen nog) Premier Wim Kok op zijn vingers tikte omdat Kok iets zei wat Pim Fortuyn zou hebben gezegd en Karel dus Fortuyn verdedigde door te stellen dat Fortuyn dit niet gezegd zou hebben.

Echt kritische reporters bij de Staatsomroep, of bijvoorbeeld columnisten zoals Mr. GBJ Hiltermann zijn de laatste decennia allemaal eruit geschopt... zij waren te rechts.

Karel v.d. Graaf kennen wij uiteraard nog van dit TV moment uit 1984, toen die ene Surinamer in de studio begon te schieten en als pauzemuziek werd gekozen voor het nummer : I shot the Sherrif (lol)
www.youtube.com/watch?v=ZLUcYschmM4

Keyboardspeler | 18-07-23 | 13:45 | 1

Briljant. Nog nooit gezien, was toen ook nog niet zo oud, maar echt geweldig. Bedankt!

Nitro | 18-07-23 | 14:11

Nederland is nu eenmaal het land van de zesjescultuur

JTKDM | 18-07-23 | 13:38 | 3

Precies, als 4- tje red je het niet.

Blauwpetje | 18-07-23 | 13:40

Waaruit blijkt dat dan?

Gen. Maximus | 18-07-23 | 13:42

Zesjescultuur? De waardering voor Kaag was 3,3, het laagst van alle ministers.

MAD1950 | 18-07-23 | 14:00

Had het ook gelezen van Denkjewel, onze adellijke SPert en het geleuter van Bas Heijne ook aangehoord.
Denkjewel heeft hier natuurlijk voor 100% gelijk en Bas Heijne zou eens uit zijn semi-superieure bubbel moeten kruipen. Het lijkt me overigens eerder dat de heer Heijne kunst belangrijker vindt dan mensen. Want sociaal economisch heeft de heer Heijne niets op Rutte aan te merken en al helemaal niet op zijn idool mevrouw Kaag. Dat terzijde.
Ons journaille maakt zich op voor vier maanden lang propaganda voor de linkse wolk. Niets inhoudelijks, oppervlakkig en dus ligt de volgende deceptie al weer klaar. Weer vier verloren jaren. Ik begrijp dat niemand helemaal objectief is maar alsjeblieft journaille probeer nu eindelijk eens onpartijdige journalistiek te bedrijven en iedereen aan het woord te laten. Al is het alleen maar om de democratie een warm hart toe te dragen.

Zapata10 | 18-07-23 | 13:36 | 1

Het is ook volstrekte onzin. Niemand identificeert zich met relatieloze Rutte maar iedereen wil een rechtvaardiger beleid (zie bril en overdracht).
Kaag representeert het zelfbenoemd anti-kleinburgelijk establishlment en is verbaasd dat mensen zich tegen haar keren.

omgponies | 18-07-23 | 13:49

Hahaha…. Heijne zegt: Kaag weet heel veel meer dan andere mensen én misschien weet ze wel meer dan ik…….op veel gebieden. Het rare soort arrogantie van Kaag wordt hier overtoept door Heijne.

HoniSoit | 18-07-23 | 13:36 | 1

Ja, dat was best wel van onhandig van hem. Als ik iemand zoiets hoor zeggen krijg ik altijd een raar gevoel - heet dat tegenwoordig 'cringe'?

Otto Normal | 18-07-23 | 14:32

Deze barbaar was zondag met zijn dochter naar het Paleis op de Dam. Was lang geleden. Prachtig kunst waarmee Amsterdam in haar stadhuis de rijkdom van de stad wilde tonen. Vooral de plafondschilderijen bewonderd. Ooit konden de gewone burgers daar gewoon naar binnen lopen.

Piet Karbiet | 18-07-23 | 13:35 | 2

Moest ook wel want was heel lang het Stadhuis.

Uw Verzekeringsadvis | 18-07-23 | 13:49

Een van de plafondschilderingen verhaalt het gezegde dat slecht nieuws twee keer zo snel gaat als goed nieuws.

Rico Tampeloerus | 18-07-23 | 14:10

Het aardige is dat Bas Heijne hier natuurlijk gelijk heeft. Dé fundamenten over veel woede in NL, in elk geval die op social media en internet (met 'Geenstijl' bedoelt hij dat) is ook het niet kunnen uitstaan dat andere mensen zich beter voelen en/of zich beter voordoen of dat gewoon zijn. Dat is bij BN'ers zo, dat is bij politici zo, dat is bij denkers zo, you name it. Nederland is stevig en diep geworteld in de traditie van 'doe maar normaal dan doe je wel genoeg'. Zie ook Youp van het Hek: die is usccesvol omdat zijn oeuvre daarover gaat, het omlaag halen van alles en iedereen die het waagt niet 'gewoon normaal' te zijn. Heijne drijft door, Volendam is bepaald niet de maatd er dingen in NL, maar de analyse dat Kaag het moest ontgelden (en voor Kaag kun je rijen namen invullen) omdat ze te veel uit de hoogte deed is natuurlijk juist.

De vraag is: is het erg? Want die mentaliteit, het affikken van alles wat buiten de norm valt, zorgt ook voor entertainment. Geenstijl is er al 20 jaar succesvol mee, Youp van 't Hek al sinds 1989 multimiljonair, slimme politici als Rutte al 12 jaar premier, etc.

Bas Heijne geeft eigenlijk ook nergens kritiek, hij geeft alleen een analyse. Dat mensen het meteen als kritiek opvatten, dat is het enige échte probleem ervan.

blikjegrolsch | 18-07-23 | 13:34 | 4

Bij Kaag ligt het anders dan bij Youp.
Kaag heeft geen binding (meer) met Nederland. Ze gaat er prat op dat zij al decennia lang in het buitenland woont en werkt. Dat laat ze te pas en te onpas weten in vraaggesprekjes. Ze is tenslotte door Van Engelshoven (via Van Drimmelen) naar Den Haag "gehaald" vanuit Libanon. Vervolgens lid geworden van D66. Zonder voldoende op de hoogte te zijn van hun partijprogramma bleek later uit een kort vraaggesprekje..
Neem bv. de beruchte 'Hier scheiden onze wegen' opmerking, dit moesten we niet zo letterlijk nemen aldus Kaag. Want in het Engels betekent het net iets anders.
Of toen Wilders in de Tweede Kamer zei dat zij bij Rutte op schoot zat. Dat vond zij een seksistische opmerking. Bleek dus dat zij deze typisch Nederlandse uitdrukking niet kende.
Wel op de haar bekende hautaine wijze ons laten weten hoe wij horen te leven en gedragen maar wat basale kennis van onze taal is haar niet bekend. Daarin zit de ergernis bij veel mensen.

leo de pejo | 18-07-23 | 14:13

Hear, hear!

Wiebenick | 18-07-23 | 17:49

@leo de pejo | 18-07-23 | 14:13: Als je maar lang genoeg zoekt naar spijkers op laag water, dan kan je op een dag een ijzerwinkel beginnen.

Wiebenick | 18-07-23 | 17:56
▼ 1 antwoord verborgen

"Waarom werd Rutte wet populair en Kaag niet?
In Nederland moet je laten zien dat je gewoon bent''

Aldus cultuurtsaar van de dominante politiek-culturele elite Bas Heijne.

Allemaal gelul natuurlijk. Dik 20 jaar geleden werd de homoseksuele dandy professor Pim Fortuyn, die zich in een Daimler met chauffeur liet rondrijden en 2 malle hondjes had, op handen gedragen door het 'gewone' volk. Het verschil met Kaag was dat Fortuyn totaal niet dat dédain voor Jan-met-de-pet had. Kaag had een soort minachting voor het gewone volk en het gewone volk zag dat.

Nou ja, Fortuyn werd vermoord en Kaag kan zich straks weer bewegen in de kringen waarin ze zich als een vis in het water voelt: die van de haute diplomatie.

Dr_Johnson | 18-07-23 | 13:33 | 4

@CornholioNL | 18-07-23 | 14:04: welnee, wat Omtzigt tegenhoudt is zelfkennis. Hij is van de inhoud, en niet van het leiderschap. Totaal ander type dan Pim.

de Voorzittert | 18-07-23 | 14:06

@de Voorzittert | 18-07-23 | 14:06: Precies. Godgeschenk, zo'n man in het parlement. Ik vrees dat we hem na deze periode niet meer terugzien.

Otto Normal | 18-07-23 | 14:36

Helemaal eens. Ook niet onbelangrijk: Fortuin kwam op voor mensen die zelf geen spreekbuis hadden. Dat zagen mensen óók. De PvdA werd niet zomaar weggevaagd in Rotterdam, die partij was net zoals het CDA tot een machtskliekje verworden dat vooral met zichzelf bezig was: 'we run this city'.

Otto Normal | 18-07-23 | 14:39
▼ 1 antwoord verborgen

Zelf toegeven dat je hele carrière buiten Nederland heeft afgespeeld helpt ook niet mee. Dat geeft precies aan hoe zij zich als politicus en mens gevormd heeft, los van de dagelijkse beleving van de gewone Nederlandse burger, ja inderdaad dan zeg je "wie zijn toch die mensen?" Dat zijn de mensen die wel met beide benen op de grond staan, maar dat is lastig te zien vanuit de wolken waar je ver boven iedereen zweeft. (figuurlijk he? Niet op een bezemsteel). Dat zijn de mensen die zich niet als "europees burger" zien, omdat dat ook nergens op slaat, dat zien alleen Sigrid en Frans zo.

een_mike | 18-07-23 | 13:32

Kaag is gewoon net een Unilever product. Zelfde ouwe zeep in een andere verpakking, enorme marketingcampagne eroverheen "Nu met zilverpeptiden of zo". Zij is gewoon weer een elitaire kartelpolitica, maar nu "vrouwelijk en met nieuw leiderschap". Product mislukt, restvoorraden in de aanbieding, fabriek ombouwen en op naar de volgende, misschien iets met transitie en duurzaam of homo of zo?

Blauwpetje | 18-07-23 | 13:32

Even los van dat gezemel over kunst, Heijne heeft wel gelijk over die superioriteit. Wat iemand als Kaag parten speelt is dat ze bedoeld of onbedoeld een regenteske uitstraling heeft. Die geaffecteerde manier van praten, die minzame glimlach, en dan natuurlijk het kosmopolitische gedachtegoed dat ze uitdraagt en dat juist haaks staat op de denkbeelden van het meer volkse deel van de samenleving, om het maar zo te zeggen. Die combinatie werkt voor sommigen gewoon gewoon als een rode lap op een stier.

Maar hoewel ik niets met Kaag heb: het is niet terecht, je kunt iemand gewoon op zijn standpunten of beleid beoordelen en het daarbij laten. En daarbij, ze kan ook gewoon niet anders. God verhoedde dat ze 'volks' zou proberen te doen, dat zou pas helemaal gemaakt zijn.

Tashtego | 18-07-23 | 13:31 | 4

@rederijker | 18-07-23 | 13:40: Die houding van 'ik zal het nog een keer uitleggen' inderdaad, dat ergert mensen. Ik kan me ook wel vinden in wat Blikje Grolsch hierboven zegt. En op rechts moet ik trouwens denken aan Jort Kelder, die heeft ook iets in zijn manier van doen en praten dat het volkse deel van links (zeg maar het SP electoraat) erg tegen de borst stuit. Maar goed, Kaag is weg.

Tashtego | 18-07-23 | 13:51

Dandy Fortuyn met zijn geaffecteerde manier van praten deed het anders wel goed bij het volk. Daar ligt het dus niet aan.

MeppieRocks | 18-07-23 | 14:31

@MeppieRocks | 18-07-23 | 14:31: Daar heb je gelijk in. De les van Fortuyn is dat je zelf niet per se volks hoeft te zijn om dat deel van het electoraat aan te spreken. Dat voorbeeld wijst erop dat het niet alleen een kwestie is van uiterlijkheden, maar dat de inhoud er ook wel mee te maken heeft.

Fortuyn kon wel de intellectuele dandy spelen zo nu en dan, maar hij kon ook ineens kraakhelder zijn: ik zeg u mag hier blijven, maar u past u aan. Dat is begrijpelijke taal.

Tashtego | 18-07-23 | 14:35
▼ 1 antwoord verborgen

"Vrouwenkunst is een *kuch* breed begrip“ aldus Asha ten Broeke...

CornholioNL | 18-07-23 | 13:28 | 2

Asha is zelf een breed begrip.

Mr.Maloonigan | 18-07-23 | 13:30

Vrouwenkunst is vet, aldus een mevrouw met ervaring.

_pacman_ | 18-07-23 | 13:32

Joostje ziet kritiek op Kaag als vrouwenhaat..

Toen ik laatst werd afgewezen door een vrouw wist ik ook zeker dat ze een pot moet zijn.

Mr.Maloonigan | 18-07-23 | 13:28

Prestaties van Kaag? Nou, in haar 1e week als minister €13 miljoen over laten maken naar de PLO.

Piet Karbiet | 18-07-23 | 13:27

Ik zou het bewind van Kaag omschrijven als kunst- en vliegwerk.

Mr_Natural | 18-07-23 | 13:26

"Rutte hing de (te) joviale vriendelijke man uit met een jargon dat over het randje was, maar een hoop mensen aansprak. Hij deed de gewone man met de fietsen de oude Saab, het zou je buurman kunnen wezen, die heeft ook schijt aan alles en iedereen. Hij veinsde een "wie is toch die mens" te zijn.

Kaag is een arrogante hautaine drol, gebakken lucht met een aardappel in de keel sausje. Dat heeft niets met haar geslacht te maken, bij D66 en VVD lopen genoeg mannen rond die precies zo zijn. Kapsones, zelfingenomen, egocentrisch, veel gebruik van "moeilijke" woorden om te laten zien dat jij anders bent als "die mensen". Het ersgte van dat alles is dat dit soort mensen niet begrijpt dat ze een drol zijn omdat ze door die mensen uitgescheten worden.

Wie zichzelf verheft zal vernederd worden en dat kan makkelijk zonder schelden. (hoewel dat soort mensen mijn qualificaties ook al schelden noemt want onaangenaam)

bergsbeklimmer | 18-07-23 | 13:26 | 1

Ik vind de kritiek op haar taalgebruik altijd wat mager. Ze is hoog opgeleid en ongetwijfeld intelligent. Intelligente mensen drukken zich makkelijker uit met bepaald taalgebruik. Haar daarom van arrogantie berichten vind ik wat beknepen. Fortuyn was ook elitair maar de gewone man pruimde hem wel omdat hij authentiek was en met ‘moeilijke’ woorden toch herkenbare taal sprak. Bij Kaag was het louter holle retoriek en nul prestaties om die woorden kracht bij te zetten. Misschien is de gewone man over het algemeen wat dommer geworden. Mensen lezen niks meer, misschien moeten we ons daarop richten.

JJMS | 18-07-23 | 13:35

Ik denk dat het wat simpeler ligt en dat Sigrid Kaag zo ver van Nederland vervreemd was dat het te allen tijde gedoemd was te mislukken.
Ze heeft functies gehad in : (bron Wiki)
Khartoum - Sudan
Jeruzalem - verantwoordelijk voor Palestina, Libanon, Syrie en Jordanie
Amman - voor Unicef
en toen na een tijdje in New York - naar Syrie.
Als je naar het gemiddeld opleidingsniveau / scholing in die landen kijkt - en de "industrialisatie" van die gebieden - en tel daarbij het regime en de gedwongen "gehoorzaamheid" en "slaafsheid" van de bevolking (ze komen net voor niets naar hier) - en laat Sigrid daar nou eens 20 jaar in los, als hoogopgeleide die het "even komt vertellen en regelen". Dan staat ze heel snel "boven" de bevolking ..

Vervolgens haal je haar naar Nederland, en gaat ze het hier even "rechtzetten" met D66 - met dezelfde (aangeleerde) houding als tegen die mensen waar ze 20 jaar + mee te maken heeft gehad. (en introduceert de Nieuwe bestuurscultuur), Dan komt er tegengas en vraagt ze zich af - "wie zijn die mensen ?" - want een volk dat een beetje zelf gaat bepalen hoe het reilt en zeilt - het moet niet gekker worden.

Dus heb ik - deels - best wel begrip voor het mislukken van Kaag - echter geen enkel begrip voor de drogredenen die uit allerlei hoeken worden gehaald om uit te leggen waarom het "mis" ging.

unstablebunny | 18-07-23 | 13:26 | 2

Ik denk dat dit aardig in de buurt van de waarheid komt.

UnderTheDevil | 18-07-23 | 14:32

Dat, maar misschien is ze gewoon niet zo intelligent en is het idd gemakkelijk in de alfa "studie" cultuur snel de boventoon te voeren met een aangemeten houding. Just saying.

Basil Fawlty | 18-07-23 | 19:41

De ongelooflijke podcast hadden Beatrice de Graaf en Bas Heijne. Bij Beatrice rolde het ene citaat na het andere eruit van gewichtige filosofen, zozeer dat het zelfs Bas teveel werd. Prompt ging hij zinnige dingen zeggen, hij kan het dus wel.

thanseeuwen | 18-07-23 | 13:25

hij lijkt meer op een aardbei met slagroom

bimbam | 18-07-23 | 13:24

Wat was haar dilemma ook al weer als adolescent? Waar ze het vergelijkbaar moeilijk mee had als met de huidige generatie jonge vrouwen? O ja, de keuze tussen Princeton en Cambridge geloof ik. Ach, in wezen dezelfde bubbel als het wereldje van Lara Cosima Henckel von Donnersmarck. Het is triest.

Tiscali-2 | 18-07-23 | 13:24

Kunst is ook mooi maar ik hou niet van nepotisme kunst dit ons kent ons wereldje hangt van de subsidie aan elkaar en daar heeft je het volk een hekel aan. De GroenLinks PvdA combinatie is natuurlijk weer de hemel op aarde voor mensen als Groot Wassink.
Onbeperkte belastingbudgetten.

MargauxGrandCru | 18-07-23 | 13:24

"Ze weet ook wel heel veel meer dan andere mensen, en misschien ook wel meer dan ik"
Over het uitkotsen van de verhevenen gesproken.
*kots*

naglfar | 18-07-23 | 13:23

Mens is gek
Ze noemen haar niet voor niets Bonkers met haar nieuwe leiderschap en drain the Binnenhof

RickTheDick | 18-07-23 | 13:22

Het hele verhaal doet me denken aan De Intrigant van Asterix.
Een vreemdeling wordt hartelijk welkom geheten, maar zaait onrust en tweespalt en als het spelletje uiteindelijk doorzien wordt, vertrekt de vreemdeling met de staart tussen de benen.

Mr_Natural | 18-07-23 | 13:21 | 2

Legendarisch stripalbum!

MeppieRocks | 18-07-23 | 14:35

Vooral de tekstballonnetjes die van wit naar gifgroen gingen. Geweldig die 1e versie!

Basil Fawlty | 18-07-23 | 19:38

Kaag is een soort van Sylvie Meis.
Ver vd gewone man. Verheven want geld.

Meneertjehetheertje | 18-07-23 | 13:20

Bas Heijne, pompeus leeghoofd die de minder- en onwaardigen het liefst uit zijn blikveld verwijderd zag worden. Een typisch Nederlandse "schrijver". Wanen zich net als hun grote roerganger Mulisch intellectueel superieur, maar bedienen zich slechts van weliswaar mooi klinkende, maar feitelijk holle retoriek. Vuilnisman mag deze zak ook mee?

Grachus | 18-07-23 | 13:20

Soms heeft een Bas gelijk.

Schadenfreude | 18-07-23 | 13:19 | 2

Dat is alweer meer dan 60 jaar geleden.

Grachus | 18-07-23 | 13:21

“Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen!”

naglfar | 18-07-23 | 13:25

Maak je maar op voor de volgende lancering van een gedroomde premier. Frans en Marjolein staan al te trappelen.

ristretto | 18-07-23 | 13:19

Over het paard getild, en de media tilden het hardst.

De politieke media zijn eigenlijk ook aan vervanging toe, zo kritiekloos naar het kartel als de laatste 10 jaar heb je ze zelden gezien de laatste 50 jaar.

Wattman | 18-07-23 | 13:19

Het epifaan Rutte-moment was gewoon een "zak d'r maar in Kaag" toen die hem 's morgens belde en waarschuwde dat D666 hem weg dreigde te stemmen. Dat alles nu pas weer vanaf zomer 2024 opgestart kan worden is echt slecht voor dit land, dat wist Rutte en dat is toch een beetje vreemd, die moet ergens weet van hebben.

hagelkruis | 18-07-23 | 13:18 | 2

Kaag uitte een keihard dreigement richting Rutte maar verkocht het aan het hijgerige journaille als collegiale waarschuwing.

_pacman_ | 18-07-23 | 13:19

Wij moesten ons allemaal stil houden, 18 miljoen Nederlanders, omdat freule Kaag het allemaal wel wist.
Daarom kreeg ze de hoon over zich heen, plus het feit dat ze met een moslim getrouwd was. En ze geld en meerdere huizen bezat. Ik bedoel, dan vraag je er ook om. #kort rokje.

Normpje | 18-07-23 | 13:17

Kaag werd niet populair omdat ze een en al arrogantie uitstraalt.
Misogynie heeft er er verder totaal niets mee te maken.

Leon Tosti | 18-07-23 | 13:17

Jezelf een verbinder noemen en voorts iedereen met een andere mening buitensluiten. Tsja.

pjotr nicknaamtov | 18-07-23 | 13:15

Klassieke kunst, schilderijen, zijn een genot voor het oog. Moderne kunst, al dan niet volledig betaald door subsidies, is een verkapte werkloosheiduitkering.

Tegelijk de kant-tekening dat bijvoorbeeld Vincent van Gogh ook volledig van het geld van zijn broer leefde...

Kartelmaster2000 | 18-07-23 | 13:12

Sigrid Kaag is meer kitsch dan kunst.

Mr_Natural | 18-07-23 | 13:12 | 3

Net als Hyacinth Bucket.
God wat hebben we gelachen!

Flightless bird | 18-07-23 | 13:24

@Flightless bird | 18-07-23 | 13:24:
Yes, dear.

Mr_Natural | 18-07-23 | 13:27

@Flightless bird | 18-07-23 | 13:24:
- zelfjoris -

Louter Leuter | 18-07-23 | 13:37

Bas Heijne heeft een wat scherpre blik dan anderen maar werkt niet voor de Leon de Winter bode. Dus dat zal wel tot een lagere waardering aanleiding geven.

AntiZanicz | 18-07-23 | 13:11

Zou joost een leugenaar zijn of heeft ie de afgelopen paar jaar niet opgelet?

Mr.Maloonigan | 18-07-23 | 13:11

Die mensen leven in een parallel universum, hoe kun je zo’n plaat voor je kop hebben.

_pacman_ | 18-07-23 | 13:08 | 3

hij is veel beter geinformeerd dan de meesten.

AntiZanicz | 18-07-23 | 13:12

@AntiZanicz | 18-07-23 | 13:12: Heb best veel naar Bas Heijne geluisterd en enigszins ingevoerd zijn door je op te dringen / aan te schuren tegen de politiek maakt zijn analyses juist nog moeilijker te pruimen.

_pacman_ | 18-07-23 | 13:16

Zie Fortuijn en Baudet. Je kan best opkomen voor (klassieke) kunst en erfgoed. De analyse van Heijne is niet mis verder hoor. Mensen hier houden van gewoon en trekken snel hun bek open als hun iets niet aanstaat. En Heijne zal er straks ook op dezelfde manier van langs krijgen in de reaguursels.

Diotima | 18-07-23 | 13:08 | 1

Martin Bosma heeft ook veel met kunst en literatuur.

Piet Karbiet | 18-07-23 | 13:22
-weggejorist-
Koning Willy | 18-07-23 | 13:07 | 1

Nederlanders zijn massochisten, die worden graag van achteren genomen zonder vaseline door een premier met een voorbinddildo.
Maar Nederlanders houden er niet van als er vanalles verboden wordt door een of andere hooghartige Eucelipta.
Mark Rutte wist dat, en Sigrid Kaag niet.

Osdorpertje | 18-07-23 | 13:07 | 1
-weggejorist-
AntiZanicz | 18-07-23 | 13:12

Tijd dat we die Joost van Kuppeveld er weer eens bij GS erbijhalen? Ik mis Das Kapital toch wel.

Niets mis mee met die analyse van Denkjewel.

Louter Leuter | 18-07-23 | 13:07 | 1

Das Kapital, én duitse herder! Kom op Bart zorg voor wat extra columns, Bassiehof is ook al vergane glorie dus er is prima ruimte voor

Kartelmaster2000 | 18-07-23 | 13:14

Ik doe mij ook altijd dommer voor dan ik ben.
Daarom heb ik zoveel vrienden.
Als ik namelijk mezelf zou zijn, stond ik helemaal alleen aan de top.
Ik ken het gevoel van Kaag.

Ruimedenker | 18-07-23 | 13:03 | 4

Aan de top ben je alleen. Ook al is het een molshoop.

Louter Leuter | 18-07-23 | 13:07

@Louter Leuter | 18-07-23 | 13:07:
Haterj!

Ruimedenker | 18-07-23 | 13:29

Dat doe je goed!
Dat is de juiste weg in dit land.

aflaatverkoper | 18-07-23 | 16:49
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland