Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Iemand nog een lolly met sprinkhaan?

Meelworm of krekel mag ook

Boeren weggetreiterd, akkerbouwers opgekocht voor Schiphol, tuinders kapotgemaakt, kwekers opgeblazen via de energierekening, Noordzee-vissers met pulstuig genaaid via Brussel, garnalenvissers om zeep geholpen. We hebben straks niks meer te eten in Nederland, maar daar krijgen we biodiversiteit voor terug! Ooit kochten we zoethout voor een cent, maar gelukkig kunnen we nu op een lolly bijten. Met sinaasappelsmaak. Surprise!

ieuw....

Social

Reaguursels

Inloggen

Ik heb wel eens een gefrituurde sprinkhaan gegeten. Best eetbaar. Had qua uiterlijk wel iets weg van een garnaal. Wat welbeschouwd ook best een vreemd beestje is om op te willen eten.

Truus_Diffuus | 21-01-23 | 23:07

Wat zal ik mager worden als alleen die vegetarische zooi nog te koop is.

dasechtgeenstijl | 21-01-23 | 21:06

Ik heb begrepen dat sommige insecten op zich een goede bron van proteïnen zijn, en een vrijwel directe weg van vegetatie naar voor mensen eetbare proteïnes, in tegenstelling tot het eten van dieren.
Maar dat is de theorie.... als je zo'n insect opeet, eet je ook de stront van dat beest op. Daar stopt mijn eetlust.

klimgek | 21-01-23 | 20:42 | 2

Er zitten stoffen in de insecten, hun exoskelet (chitine) wat slecht is voor de gezondheid. Het is niet voor niks dat er maar een paar zoogdieren insecten eten (die gordeldieren)
Maargoed, de EU kennende zullen ze dat wel sussen en zeggen dat het allemaal zo veilig is. En oohh gezonde bron van eiwitten zus en zo, net zo veilig als de prikjes dat ook zouden zijn.

Maar straks mogen wij alles eten van krekelmeel, wormen, aarsmades en dat zulks meer en Kaag zeker wel echt vers Desembrood eten en het mes in een entrecot zetten. Ik vertik het te eten omdat het Europees zo gepushed wordt. Het is smerig D66 voer!

hallofreen | 21-01-23 | 22:09

*entrecote

decaliter | 21-01-23 | 23:07

Wat is efficiënter?

1 koe
of
200.000 insecten.

Stonecity | 21-01-23 | 19:30

Nee, nee, nee. Ik sla over.

Jan, Leiden | 21-01-23 | 19:05

Gatver.

MorgenEenAnder | 21-01-23 | 17:56

Meelworm smaakt naar walnoot, met een beetje een bittere nasmaak. Is echt wel te doen.

Crankhead | 21-01-23 | 17:53 | 1

Ik heb wel eens sprinkhaan in chocolade gegeten. Smaakte naar chocolade met nootjes en vond het prima te eten.

Meuntjes | 21-01-23 | 17:56

Steekmuglolly's zijn het lekkerst!
Nu ook met bloedsmaak.

steekmug | 21-01-23 | 17:35

"Grüne Woche Berlijn" Maar natuurlijk, die Duitsers slaan zoals wel vaker volledig door met hun hysterie. Nadeel is ook nog eens dat ze bijna eigenaar van de EU zijn dus die rommel proberen ze kosten wat kost olv van het gedrocht genaamd: "Ampelkoalition" door te drukken.
Ik "scheld" wel eens over de dociliteit van Nederlanders maar die Duitsers zijn met hun zonde gedachten vanuit WO2, honderd keer erger en met die gedachten slaan ze weer eens door.
Kudt Bismarck. Terugkijkend. Zonder die "Einigung" in 1871 had Europa er nu wellicht beter uitgezien.

Basil Fawlty | 21-01-23 | 16:41

Een keer per week vegetarisch eten is prima te soen, je moet alleen geen nep vlees gebruiken.

Super Grover | 21-01-23 | 16:20 | 2

"Vlees" gecreëerd in een laboratorium en vervolgens in een massaproductiefabriek in elkaar gezet.
En dat moet dan gezond zijn.

Dan maar niet, en al helemaal geen insecten. Ik ben geen reptiel, amfibie klein kruipend zoogdier of vogel.

Peerkeoud | 21-01-23 | 17:53

@Peerkeoud | 21-01-23 | 17:53: Kweekvlees.
Cellijnen geheel geïsoleerd van de rest van het organisme, uiteraard ook het immuunsysteem.
Ben ik toch wel een beetje benieuwd wat voor onvoorziene lange-termijn risico's hier uit voort kunnen vloeien.

Abject | 21-01-23 | 18:29

De vanille in de pudding is een rode kleurstof.
Die rode kleurstof zijn gemalen luizen.

VanderGeelen-Coppens | 21-01-23 | 14:49

Is dat de webwinkel van Madam Mikmak?

Ramsesz | 21-01-23 | 14:28

Rob Jetten: "Lik maar aan mijn lolly"

Osdorpertje | 21-01-23 | 13:58 | 1

U wacht even om te kijken of er nog andere geïnteresseerden zijn?

HankHill | 21-01-23 | 15:39

Nu durf ik niets meer te eten en ben al een slechte eter, bedankt.
De hongerdood nadert.

gato | 21-01-23 | 13:55

Ongeveer 5 jaar geleden tijdens een proeverij bij de Sligro, gefrituurde meelwormen en sprinkhanen geproefd. Lekker krokant, maar weinig smaak vond ik.
Waren nog een tijdje te koop bij de Poelierafdeling, maar wegens weinig animo nu verdwenen.

LoesjeP | 21-01-23 | 13:52 | 2

Weinig animo. Gut, zou dat nu toch komen?
Maar gelukkig weet onze overheid precies wat goed voor ons is. En wat wij lekker vinden.

EEnzame SchizofrEEN | 21-01-23 | 13:56

Er moet dus gewoon meer linkse druk komen.

dasechtgeenstijl | 21-01-23 | 21:08

IK heb honderd jaar geleden de film "Soilent Green" gezien. Nou dan wil je wel meelwormen eten hoor... Alleen niet in dit leven. Karbonaadje, biefstukje. Helemaal lekker.

de Jager59 | 21-01-23 | 13:35

Een sprinkhanenlolly. Alle gekheid op een stokje.

Osiris | 21-01-23 | 13:34 | 5

Ja... hij is mooi

vanvandaag | 21-01-23 | 13:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Insecten eten mensen, waarom zouden mensen dan geen insecten eten?

Mr_Natural | 21-01-23 | 13:34

97% mensen eet vlees.. nou dat ligt wel ietsje lager als ik zo om mij heen kijk.

Cunts-en-kitsch | 21-01-23 | 13:32 | 1

Dat is hier net andersom ...

bowlfabriek | 21-01-23 | 15:01

Snap het probleem niet, drink al jaren tequila met een wormpje op de bodem.

Zerocowtjuh | 21-01-23 | 13:32 | 2

Dat is dan wel inferieure tequila. De worm heeft nu geen functie meer. Je kunt bij de betere tequila wel zout met vermalen worm en sinaasappel eten.

njam.tv/blog/12-dingen-die-je-nog-nie...

BobDobalina | 21-01-23 | 13:37

Dat is Mezcal

Crankhead | 21-01-23 | 17:55

Ik moet nu denken aan dat mopje van die vent met een tatoeage op zijn lul.

Tsja. Kouwe vingers, komt er altijd wat anders uit.

GKJP | 21-01-23 | 13:32

M’n vrouw vindt dat ik iets nuttigs moet gaan doen, maar ik negeer haar.

laurentius | 21-01-23 | 13:30 | 2

Verstandig.

SterF... | 21-01-23 | 13:37

Wat voor de een nuttig is, hoeft het niet te zijn voor een ander. Je kunt haar antwoorden dat ze op zichzelf moet focussen . Wel in aardigere bewoordingen.

Ik snap niets van partners die zich bemoeien met de bezigheden van hun partner. Als jij hier blij van wordt, heeft zij daar toch ook profijt van?

Roos | 21-01-23 | 13:52

Nooit hardlopen met een lolly in je mond!

laurentius | 21-01-23 | 13:28

Ik eet alleen nog dierlijke vetten en eiwitten, groene groenten en nauwelijks koolhydraten/suikers. Ook geen fruit meer. Heb me nog nooit zo goed gevoeld (ook door het stoppen met zuipen). Als mensen zeggen dat een vegetarisch dieet net zo gezond is liegen ze.

JJMS | 21-01-23 | 13:27 | 1

Keto diet toch? Stink je wel uit je bek van maar geeft belachelijk veel energie.

petrucci | 21-01-23 | 13:29

Kan mij niet meer herinneren dat ik in een stel muggenbeet.

Ruimedenker | 21-01-23 | 13:27

Nederland en zijn bevolking zijn compleet geschift geraakt. Proud to be #alone.

Cruisecontrol | 21-01-23 | 13:25 | 3

Als iedereen gek is behalve jij, is er meestal precies het tegenovergestelde aan de hand.

BobDobalina | 21-01-23 | 13:26

Ah dus jij bent de uitzondering.

Duwbak_Linda | 21-01-23 | 13:27

Me and my self say Yodo!

Cruisecontrol | 21-01-23 | 13:34

Wij hebben dus een vegetarische minister.
Het moest in het artikel speciaal benoemd worden.
Duitsland had ook ooit een vegetarische rijkspresident. Hetgeen in het artikel helaas vergeten wordt.
Die pleegde in Berlijn niet ver van het beursterrein zelfmoord.
Anyway onze premier zit lekker in Davos met wereldleiders te onderhandelen en onze minister van klimaat loopt in Berlijn lolly's uit te delen die NVWA eigenlijk had moeten afkeuren omdat er ongedierte in zit.

Osdorpertje | 21-01-23 | 13:24

Ik gooi altijd krekels door m’n rozijnenvla, en wacht dan tot ze allemaal verdronken zijn.
Dat kan best een tijd duren.
Het recept staat in ‘Allahande’

laurentius | 21-01-23 | 13:23 | 1

O jeetje.

Dat recept stond inderdaad naast dat van de plofkip, een echte caloriënbom. Men neme het kippenvlees van boven de nek, en voor een scherpe smaak voegt men wat gemalen kromzwaard toe. Van het overgebleven vlees zijn prima gehakbarren te maken.

Osiris | 21-01-23 | 13:50

Jaren terug, nog ver voor de woke/ en klimaathysterie, heb ik al eens een lolly met een meelworm erin gegeten. Was een doorzichtige lolly, zodat je hem (of haar?) goed zag zitten. Was natuurlijk super stoer voor mijn vrienden.

Kan alleen maar zeggen dat de lolly én de worm echt lekker smaakte. Maar het was dan ook een Tequila lolly met meelworm erin. Was gebaseerd op de in Mexico verkrijgbare Tequila-achtige variant Mezcal met de worm erin.

DankeSchon | 21-01-23 | 13:23

Grappig. Ik keek op Nu een filmpje over honderden chinezen, die op het strand aangespoelde peniswormen rapen.

Hmmm.. ziet er echt lekker uit!

kleybeuker | 21-01-23 | 13:22 | 1

Wees daar voorzichtig mee.
Vóór je het weet loop je een venerische zoönose op!

Kapitein Sjaak Mus | 21-01-23 | 13:25

Gadver, ik vind het een onsmakelijk onderwerp.

De_fluitlokker | 21-01-23 | 13:22

Ik zit nu op een lollie met frikandel te sabbelen.

Von Knarrenstein | 21-01-23 | 13:21 | 2

Jos Brinkie?

Ruimedenker | 21-01-23 | 13:25

Net zolang sabbelen totdat de saus eruit komt zeker?

DankeSchon | 21-01-23 | 13:33

Cloportes, sauterelles, asticots, mille-pattes, in het Frans klinkt het veel lekkerder.

Mr_Natural | 21-01-23 | 13:19

Vrijeuit-kruip-meelworm?

B*tchmeister | 21-01-23 | 13:18 | 1

LOL!

LoesjeP | 21-01-23 | 13:28

Ik maak vandaag canard a l' órange.

Maar wanneer er ongedierte in de sinaasappels zit, dan wordt het toch echt een rode wijnsaus.

Frau_Ferkel | 21-01-23 | 13:13

Opeens trek in een wespensteak, als bijgerecht.

Mr_Natural | 21-01-23 | 13:12

Maar stel nou dat er krekelgriep uitbreekt?

Mr_Natural | 21-01-23 | 13:10 | 2

Of gekke sprinkhaan ziekte.

homieguerneville | 21-01-23 | 13:14

* Lange neus trekt *

Kapitein Sjaak Mus | 21-01-23 | 13:14

Voor de bijbelvasten onder ons:
Is dit wat er wordt bedoeld met de achtste plaag... sprinkhanen opgedrongen krijgen?

Roos | 21-01-23 | 13:09 | 4

Nou ja, Johannes de Doper at ook alleen maar
insecten en honing. Hij is er uiteindelijk niet dood aan gegaan. Maar dat kan ook komen doordat hij het plaatselijke opperhoofd van incest betichtte.

Overigens, over rare eetgewoontes gesproken: de profeet Ezechiël slaat werkelijk alles, maar die was dan ook helemaal geschift.

de IJsman | 21-01-23 | 13:40

@de IJsman | 21-01-23 | 13:40: dit is een leuk weetje, dank. Wat at Ezechiël?

Roos | 21-01-23 | 13:46

@Roos | 21-01-23 | 13:46:

Hij verbrandde zijn eigen uitwerpselen em bereidde boven dat vuur zijn eten. Om Israël ermee te confronteren dat ze zich van God hadden afgewend, of
zoiets.

de IJsman | 21-01-23 | 15:33
▼ 1 antwoord verborgen

Gisteren wat rupsen gegeten, heb ik vanmorgen vlinders in m'n buik.

Mr_Natural | 21-01-23 | 13:05 | 3

Een mooi poëtisch pareltje

Roos | 21-01-23 | 13:06

Goeie! Ik ga hem vanavond gelijk uitproberen tijdens het stapavondje.

DankeSchon | 21-01-23 | 13:25

+Veel!

LoesjeP | 21-01-23 | 13:36

En wat als er krekelgriep uitbreekt?
Je blijft ruimen!

Kapitein Sjaak Mus | 21-01-23 | 13:05 | 3

Daarom is het beter om alleen nog maar biologische krekels te eten, niet die uit de mega-bakken.

Roos | 21-01-23 | 13:12

Was ik daar even te laat zeg!

Mr_Natural | 21-01-23 | 13:13

Het schijnt dat de mens in zijn slaap gemiddeld 5 spinnen verorbert. Of 5 per week. En we eten nu ook al oesters en slakken. In een kerstboom zitten gemiddeld 10.000 insecten en larven. Eet smakelijk !

Piet Karbiet | 21-01-23 | 13:02 | 5

"En we eten nu ook al oesters en slakken."
Uit eigen vrije keuze ja, die Krekels worden als meel vervanger gebruikt voor producten die veel mensen vrijwel dagelijks argeloos in de winkelmand gooien.
Het zal echt niet zo zijn dat voedsel producenten te koop gaan lopen met dat hun product krekelmeel bevat. Dan koopt gelijk niemand het meer.

normanius | 21-01-23 | 13:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik denk dat insecten de toonbank over gaan vliegen.

Mr_Natural | 21-01-23 | 13:01 | 1

LOL!

LoesjeP | 21-01-23 | 13:37

Gewoon de mannen in het zwart bellen: we have a bug problem. Weet u meteen hoe het zit met dat geheugen van onze premier. Hagedismensen eten hagedissendingen.

Hetkanverkeren | 21-01-23 | 13:00

Ik eet regelmatig meelwormen en krekels, ik doe het alleen via een tussenstap, eerst geef ik ze aan m'n kippen en dan eet ik de kippen op.

WimCock | 21-01-23 | 13:00 | 3

LOL

Braco.me | 21-01-23 | 13:04

Via melk drink ik geregeld gras.

gestoptmetroken | 21-01-23 | 13:20

Weet iemand hoe mottenballen smaken?

Mr_Natural | 21-01-23 | 13:00 | 3

@Mr_Natural | 21-01-23 | 13:00 |
Naar de oude jas van Dorus!

Osiris | 21-01-23 | 13:02

Vraag het aan je jas.

Piet Karbiet | 21-01-23 | 13:03

Wat is de stikstofuitstoot van de krekelindustrie? Beesten moeten ook eten en schijten.

B*tchmeister | 21-01-23 | 12:56 | 1
-weggejorist-
Helpmedan | 21-01-23 | 13:02

Wij eten vanavond bumperkevers, zelf gevangen.

Mr_Natural | 21-01-23 | 12:55 | 1

Lol! Wordt wel een karig maaltje denk ik, deze tijd van het jaar.

Helpmedan | 21-01-23 | 12:59

Doe mij maar wat levende volgespinnen met een pittig dipsausje.

aflaatverkoper | 21-01-23 | 12:53

Ja, alleen ik pas nog wel op met sprinkhanen met lolly's. En een busje.

Kouwe Kees | 21-01-23 | 12:53 | 1

Hee, psst!
Jongetje !
Thuis heb ik jonge miertjes, wil je die komen aaien?

Kapitein Sjaak Mus | 21-01-23 | 13:02

Experimentele krekels.
Testikels.

Ruimedenker | 21-01-23 | 12:52

Mestkevers mogen natuurlijk niet, want voor we het weten hebben we weer een mestoverschot = mestcrisis.

Ruimedenker | 21-01-23 | 12:51 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik eet alleen koosjere krekels, van rund gemaakt.

Ruimedenker | 21-01-23 | 12:47 | 1

Koerekels?

Mr_Natural | 21-01-23 | 12:50

Waarom zijn er wel sprinkhanen maar geen sprinkkippen? Sprinkkippen klinkt veel smakelijker.

Mr_Natural | 21-01-23 | 12:46 | 4

@VP732 | 21-01-23 | 12:48: De kiphen was haar tijd ver vooruit. Tegenwoordig schijnen er zelfs personen te zijn die met hen willen worden aangesproken.

quigg | 21-01-23 | 13:01

Probeer s een kaashaan

de Jager59 | 21-01-23 | 13:39
▼ 1 antwoord verborgen

Ben in jaren al lang over de houdbaarheidsdatum heen maar eet toch nog maar liever regelmatig mijn ruim anderhalf ponds T-Bone staek met smaak op. Mensen hebben net als de meeste dieren gewoon vlees nodig. Je gaat een leeuw toch ook niet leren gras te vreten. Ja, ik eet nog steeds 7x per week vlees en om al die vegetarische meuk loop ik met een grote boog heen. Al die insecten voer je maar aan de Chinezen, die schijnen dat wel lekker te vinden.

Sjakie | 21-01-23 | 12:45 | 6

@Smoelensmid | 21-01-23 | 13:09: Mooi! Ik ben gek op eten. Waar gaan we straks een hapje eten? Misschien met meer GS-vrienden doen?

DankeSchon | 21-01-23 | 13:11

@DankeSchon | 21-01-23 | 13:05: Ik heb dan ook niet gezegd dat je dood gaat als je een paar dagen geen vlees eet. Ik vind het gewoon heerlijk en daarom prefereer ik vlees boven al die andere zooi.

Sjakie | 21-01-23 | 13:30

@DankeSchon | 21-01-23 | 13:11: Nee we gaan niet ergens eten, dan gaan wilderst en de smoel het samen zelf doen, er is al een inschrijflijst je mag je melden via Smoelensmid op de Gmail ;)

Smoelensmid | 21-01-23 | 17:38
▼ 3 antwoorden verborgen

Wacht maar tot 24 januari, vanaf dan mag de industrie van Brussel in vrijwel alle deegwaren en halffabricaten huiskrekels (Acheta domesticus) toevoegen in poedervorm. Lees de tweet zelf maar, lijkt geen ontkomen aan zo. twitter.com/excellentessie/status/161...

En hier het Engelstalige EU-rapport;
Commission Implementing Regulation (EU) 2023/5
of 3 January 2023

authorising the placing on the market of Acheta domesticus (house cricket) partially defatted powder as a novel food and amending Implementing Regulation

" to place Acheta domesticus (house cricket) partially defatted powder on the Union market as a novel food. The application requested for partially defatted powder obtained from whole Acheta domesticus (house cricket) to be used in multigrain bread and rolls, crackers and breadsticks, cereal bars, dry pre-mixes for baked products, biscuits, dry stuffed and non-stuffed pasta-based products, sauces, processed potato products, legume- and vegetable- based dishes, pizza, pasta-based products, whey powder, meat analogues, soups and soup concentrates or powders, maize flour-based snacks, beer-like beverages, chocolate confectionary, nuts and oilseeds, snacks other than chips, and meat preparations, intended for the general population."
lexparency.org/eu/32023R0005/PRE/

Weet zeker dat dit niet kosjer is.
Vrees voor een fikse toename van allergieën.
onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/i...

En waar die krekel nog gewoon blad eet, gaan we met de zwarte soldatenvlieg indirect mest op ons bord krijgen.
"Larven kweken op granen is een zonde van hun groot potentieel om afval om te zetten in biomassa. Is het verantwoord om graanmeel eerst aan larven te voederen, om dan deze larven te voederen aan vissen en pluimvee? Het graanmeel zou ook rechtstreeks aan vissen of pluimvee gevoederd kunnen worden? Hierdoor wordt een stap overgeslaan. Het is dus duurzamer om gebruik te maken van grondstoffen, die niet bruikbaar zijn voor mens of vee, maar wel voor larven. Kippenmest is hier ideaal voor geschikt. In deze masterproef werd dan ook de groei van larven op vleeskippenmest geoptimaliseerd met het oog op nieuwe theoretische alternatieve kweekmethodes."
www.scriptiebank.be/scriptie/2021/opt...

Eet smakelijk!

Oh, en nog een leuke serie voor bij de krekelpopcorn?
Utopia 2013 www.imdb.com/title/tt2384811/
www.denofgeek.com/tv/utopia-episode-4...

Abject | 21-01-23 | 12:43 | 2

Sommige dingen wil ik niet weten.

De_fluitlokker | 21-01-23 | 13:14

"En waar die krekel nog gewoon blad eet, gaan we met de zwarte soldatenvlieg indirect mest op ons bord krijgen."

En dan ook nog eens de stront van zwarte soldaten.
Culturele toe-eigening! Dat is het, meneer!

Kapitein Sjaak Mus | 21-01-23 | 13:22

Leg een stukje vlees op het aanrecht, wacht een paar dagen en je hebt heerlijke madensalade.

Ruimedenker | 21-01-23 | 12:42 | 1

Neem een stukje varkensvlees en leg het in een laagje cola. Scheelt je een paar dagen wachten.

Harry_Witkamp | 21-01-23 | 12:55

Om biodiversiteit kracht bij te zetten en om aan geven dat we het eten van dode dieren ten stelligste afkeuren zo niet verboden willen stellen, is het mijn beurt om een signaal af te geven. Mijn voorstel in deze is dat we voortaan in ganzenpas door de straten gaan, om te laten zien dat we het menen...

Zwezerik | 21-01-23 | 12:40

Als ik nu bijvoorbeeld een tartaartje eet van pakweg 100 gram, hoeveel krekels zijn dan nodig voor een krekeltartaar?

Ruimedenker | 21-01-23 | 12:39 | 5

Nee, geen winnaar. Je vraagt hoeveel krekels, niet hoeveel gram krekels.

Wedervraag zou dus zijn geweest: hoeveel krekels is 100 gram?

B*tchmeister | 21-01-23 | 12:54

@Kapitein Sjaak Mus | 21-01-23 | 13:00: en verwerk je ze gepeld of ongepeld? Dat pantsertje kan vrij taai zijn.

DankeSchon | 21-01-23 | 13:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Zijn er ook al scharrelkrekels? Of vrije uitspringkrekels?

Mr_Natural | 21-01-23 | 12:37 | 2

Eerst maar eens beginnen met winstmaximalisatie door kistkrekels te fokken.

KingOfTheLoonyBin | 21-01-23 | 12:39

Krielkrekels

Ruimedenker | 21-01-23 | 12:40

De Partij voor de Dieren wil in 020 een totaal visverbod. Dan kunnen ze daarna inclusieve namen gaan geven aan de voormalige Haringpakkerssteeg en de Haringpakkerstoren, een van de oudste manieren van bestaan in die stad. En Cafe Kapershoek.

Piet Karbiet | 21-01-23 | 12:36 | 3

Gaat niet gebeuren. Dierenpartij hoort thuis in fabeltjesland.

BobDobalina | 21-01-23 | 12:45

@Smoelensmid | 21-01-23 | 13:13: ik vind dat tamelijk arrogant. Hoe weten zij wat dieren precies willen? Net als de PvdA die denkt te weten wat arbeiders willen. Niet doen!

BobDobalina | 21-01-23 | 13:31

Ik durf wel insecten te eten. Ik eet immers ook krab, kreeft en garnalen. Geloof ook best dat het niet onaardig smaakt of zelfs lekker is. Maar niet in een lolly!

Ndranghitiari | 21-01-23 | 12:36 | 1

Eet jij voortaan maar gras en in de winter hooi.
Je eet immers ook Rucola.

entredeuxverres | 21-01-23 | 12:59

Dag Japie, leuk je gekend te hebben.

Ruimedenker | 21-01-23 | 12:36

"Verhit de olie en bak hierin de krekels 5 minuten. Laat uitlekken op keukenpapier."
Ieuw!

Duwbak_Linda | 21-01-23 | 12:35 | 3

Veel te vet. En spettert enorm als ze nog leven, beter in de airfryer en snel de deksel dicht, dan kunnen ze ook niet meer ontsnappen.

elfenstein | 21-01-23 | 13:02

@elfenstein | 21-01-23 | 13:02:
Héél dieronvriendelijk!
Kreeften mogen ook niet meer levend gekookt worden!

* PvdD bellen doet *

Kapitein Sjaak Mus | 21-01-23 | 13:09

@Kapitein Sjaak Mus | 21-01-23 | 13:09: Je moet de krekels ook eerst verdoven.

Duwbak_Linda | 21-01-23 | 13:14

Mijn opa had een binnenvaartschip. Hij vervoerde ook copra, dat werd gebruikt voor margarine. Als de luiken van de zeeschepen uit Brazilië opengingen, krioelde het van de insecten. En die kwamen gewoon in de margarine terecht, kon geen kwaad.

Mr_Natural | 21-01-23 | 12:30

Zo even naar de vakslager

MorgenEenAnder | 21-01-23 | 12:30 | 1

Krijgt omscholing tot vlakslager.

Normpje | 21-01-23 | 12:45

De horecava hallen vol vleeswaar en drank.

Rattus | 21-01-23 | 12:29 | 1

Wat voor cava's ? En maken ze daar worstjes van of zo ? Zit weinig vlees aan volgens mij.

Peter-Rissing | 21-01-23 | 12:44

Binnenkort worden elektrische vliegenmeppers als insecten-barbeque verkocht.

Nuuk | 21-01-23 | 12:27 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Het zuigt allemaal.

Normpje | 21-01-23 | 12:26

Ik ben er nog niet aan toe. Maar ik eet ook wel eens een vegetarische burger en die dingen vallen best mee.

thanseeuwen | 21-01-23 | 12:26 | 2

Niets mis met een groenteburger.
Maar voor je vegetarisch "spekjes" gaat eten, wil ik je als alternatief het goedkopere karton aanraden. Dat zal ongeveer hetzelfde smaken.

Roos | 21-01-23 | 12:31

Klink nogal kannibalistisch.

Mr_Natural | 21-01-23 | 12:34

Gewoon een uurtje fietsen met je bek halfopen. Ben je er ook.

goedverstaander | 21-01-23 | 12:25

Alsof het zo wereldschokkend is. iedereen die wel eens in Azie is geweest weet dat dat gewoon snacks zijn, gefrituurde / in olie gewokte proteinemeuk. En het smaakt, heel verrassend, naar frituur. Niet vies, niet bijzonder. Dat er hier hypegevoelige Marqtdebielen zijn die goud neertikken voor armeluisvoer, soit, maar hypegevoelige Marqtdebielen zijn er altijd al geweest en zullen er altijd zijn.

Graaisnaaiert | 21-01-23 | 12:18 | 6

@Graaisnaaiert | 21-01-23 | 12:31:
Het is een droevig feit over de mensheid, dat weten we al sinds de grijze oudheid en werd prachtig mooi weergegeven door de quote "There's a sucker born every minute" van P.T. Barnum. Die niet eens van hem kwam, yeah. Ik sta derhalve niet te juichen, eerder instemmend te knikken, zuchtend en zwaarmoedig omdat het andermaal bewezen is dat mensen goedgelovige sufkutten zijn die je zo'n beetje alles wijs kan maken. De gevolgen zien we dagelijks en het houdt ook nooit op, ze kunnen niet anders, zo is het kuddedier mens nou eenmaal geprogrammeerd en als je dat mechanisme kent voel je eigelijk alleen nog maar medelijden, iets wat marketingjongens en reclamemakers kunnen beamen.

elfenstein | 21-01-23 | 12:51

@Smoelensmid | 21-01-23 | 12:32:
Waarschijnlijk zelfs beter dan de vulstoffen die ze nu gebruiken. Dat de voedingsindustrie voor een paar cent besparing de meest gore bende door de pap draait wisten we al, krekelmeel lijkt dan niet eens zo heel akelig. Mij maakt het alvst niet veel uit, ik eet sowieso alles en als 't lekker is hoor je me verder niet meer. Nooit vergeten dat de menselijke maag zo'n beetje het meest giftige zure ding op de planeet is, alles wat daarin terechtkomt is de pineut, dus ook die krekel.

elfenstein | 21-01-23 | 12:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Volgens mij wil het juist niet zo lukken met het aan de man brengen van insecten. Het zou 10 jaar geleden al de toekomst zijn.
Het blijft een freakshow.
En een bakje krekels bij de Sligro is duurder dan ossenhaas.

Zack Hooi | 21-01-23 | 12:14 | 1

Je weet toch hoe het werkt. Om "dat probleem" op te lossen zal er vast een vleestaks komen waardoor vlees duurder wordt dan die krekels. Maakt verder niet uit wat je ervan vindt, eten zul je die krengen!

GSOnafhankelijk | 21-01-23 | 13:04

Insecten doen het ook goed als eiwitbron in vee- en visvoer.
protix.eu/

Zeurders | 21-01-23 | 12:13

Krekels worden gekweekt in bakken.
Van ei tot volwassen krekel duurt zo’n 10 weken. Krekels eten het liefst groenten en wat fruit.
Met zachte dwang wordt het eten van rund taboe gemaakt.
Het zal niet lang meer duren of mensen worden belaagd als ze de slager uitkomen.
“Vleeseters zijn moordenaars”…..
De sfeer wordt grimmiger en grimmiger.
Eet smakelijk.

Ruimedenker | 21-01-23 | 12:13 | 8

"Krekels eten het liefst groenten en wat fruit.
Met zachte dwang wordt het eten van rund taboe gemaakt." Heel even dachte ik dat je de krekels bedoelde ipv de mensen. Dus dat zachtaardige boeren ergens ter wereld proberen hun geliefde krekels groente te laten eten - wat ook gelukt leek te zijn gezien dat dit hun voorkeur heeft - ipv rund wat die krekels begreep schijjnbaar ook lusten. Maar dat is niet zo. Toch? Anders genade ons god, want een wereld met vleesetende krekels lijkt mij toch uitdagend.

anja | 21-01-23 | 13:39

@elfenstein | 21-01-23 | 12:40: Lobster ook, van wat ik hoorde. Dus niet dat deze schaaldieren toe zijn aan een ramp, maar dat zij slavenvoer waren.

anja | 21-01-23 | 13:41
▼ 5 antwoorden verborgen

Biertje met zwemmende wespen is dus het nieuwe normaal.

impy | 21-01-23 | 12:12

Binnenkort een vegetarische cornetto met lintwormeitjes voor de vegan die hards.

Conan de Rabarber | 21-01-23 | 12:12

chicago bid niet voor bruine meelwormen.
Maar die sprinkhaan, gebakken met knoflook en een witte wijn saus, gaat er beest in hoor.
Jawel.
En krekel heb k nooit op. K houd wel van hun sound.
*tjirrtp tjirrrp lokroepen doet voor een pannetje krekel (met heel veel saus denk*)

chicago river | 21-01-23 | 12:11 | 3

Net als slakken.
Smaken naar niks, maar zijn een prima excuus voor het eten van veel knoflook.

Kapitein Sjaak Mus | 21-01-23 | 12:16

@Kapitein Sjaak Mus | 21-01-23 | 12:16: En het drinken van veel rode wijn!

Smoelensmid | 21-01-23 | 12:35

@Kapitein Sjaak Mus | 21-01-23 | 12:16:
Laat de knoflookderrie eens weg, slakken hebben wel degelijk smaak alleen wordt het doorgaans weggestopt achter enorme rookgordijnen saus met teveel knof, tomaat en andere prut. Zelfde als met oesters, die worden ook veel te vaak vernield met overbodig garnituur en opsmuk terwijl je liever het beest zelf wil proeven.

elfenstein | 21-01-23 | 12:37

Laat dat gekke gedoe lekker in Azië.

Bochel | 21-01-23 | 12:07

Grüne Woche Berlijn. Nederlandse stand. 97% in Nederland eet gewoon vlees.

Democratie is niet voor mensen die hun ideaal belangrijk vinden. Zie het communisme. Dit zou wel eens groen communisme kunnen worden, waarin een mensenleven net zoveel waard wordt als een insect of een parasiet of een enge ziekte. Dit wereldbeeld, heel goed mogelijk binnen een aantal jaren, is gericht op het vernietigen van de beste beschaving die ooit heeft bestaan.
RIP: Christendom 33 - 2033. AD

Jezus zei: Laten we mensen maken naar ons evenbeeld, hierop is ons mensbeeld en zijn de mensenrechten gebaseerd. Genesis 1: 26-27.
Dit is het juiste beeld van mensen.

Jesaja | 21-01-23 | 12:07 | 2

Jezus zei toch "laten we gott scheppen naar ons evenbeeld" en aldus geschiedde

Conan de Rabarber | 21-01-23 | 12:13

@Conan de Rabarber | 21-01-23 | 12:13: Gott was toch de eerste die verdomme zei ?

Smoelensmid | 21-01-23 | 13:04

Lijkt ook geen voer voor veganisten. Strikt genomen mogen die ook geen water drinken, want daar zitten miljarden beestjes in. Plant-aardig is een heel raar woord. Echte veganisten kunnen in principe nooit lang leven.

Swoop | 21-01-23 | 12:06

Van zijn levensdagen niet.
Gewoon, omdat ik me er niet toe wil zetten er aan te wennen.

NiCeY | 21-01-23 | 12:06

Aaah, 21 januari is natuurlijk Nationale vreemde gerechtendag, nu valt het kwartje! Na de rozijnenvla en insectenlollies vanmiddag een artikel over gepocheerde stront.

skoftig | 21-01-23 | 12:05 | 1

Nee nee, dat laatste kwam al uitgebreid aan de beurt op internationale fetisj-dag.

anja | 21-01-23 | 13:44

Gelukkig heb ik een pasje voor de Sligro.
Straks gelijk maar een paar dozen likcecten kopen.
Lekker likken!

Ruimedenker | 21-01-23 | 12:05

Ober, er zit een vlieg in mijn lollie!

Hadena | 21-01-23 | 12:04

LOL!

LoesjeP | 21-01-23 | 13:46

Lijkt mij niet vegetarisch..

Wijze uit het Oosten | 21-01-23 | 12:03

Vanaf 24 januari is gedeeltelijk ontvet meel van krekels een door de EU goedgekeurde hulpstof.
Zal toegevoegd gaan worden aan brood, soepen en nog wat algemene voedingsmiddelen.

Linksom of rechtsom: we moeten insecten gaan vreten. Als.u daar net zo'n afkeer van heeft als ik (70% van de insecten is drager van parasieten), check dan vanaf komende dinsdag de etiketten.
Als er "Acheta Domestica" in voorkomt, dan vreet u dus ongewild gemalen krekels.

McPhart | 21-01-23 | 12:03 | 2

Die parasieten houden niet van mensen en zijn vaak zelf insect.

Hadena | 21-01-23 | 12:05

Haha, we vreten al heel lang insectenspul. Gemalen luizen als kleurstof, maakt het wat uit dan? Waarom er insectenmeel in brood moet snap ik niet helmaal, is dat goedkoper dan plantaardig meel? Is krekelmeel eigenlijk halal? Zal wel niet, evenmin is het vega, dus weinig kans dat de Appie krekelmeel in de zaanse snijder gaat mikken.

elfenstein | 21-01-23 | 12:44

Bah! suiker is slecht voor je.

Steve1234 | 21-01-23 | 12:01 | 1

Behalve als je moet overleven.;) Toen ik dertig kilos afviel omdat ik niet kon slikken door de wekenlang hoofhals bestralingen heb ik dankzij gemalen papayapapje en suikers kunnen overleven.

Smoelensmid | 21-01-23 | 13:19

Met dank aan het neo-liberarisme vurig aanbeden door Rutte.
Amerikaanse toestanden, 2 banen zijn nu nodig om alles te kunnen betalen.
Met een pensioentje kun je niet meer rond komen, dus net zoals in Amerika sta met je 80ste nog hamburgers te bakken of de straat de vegen. Man, man, wat is er overgebleven van het ooit zo mooie Nederland.

Uranus1767 | 21-01-23 | 12:01 | 2

Is verkocht aan de hoogste bieder...

4HoogAantWater | 21-01-23 | 12:03

In Frankrijk ga je lekker met je 62 met pensioen. Of eerder. Ik zie hier hoogbejaarden op hun PostNL-fiets door de regen jakkeren. Sad.

Piet Karbiet | 21-01-23 | 12:21

You vill eat ze bugs and be happy.

Reebensteeltje | 21-01-23 | 11:59

Alleen maar rum-rozijnenvla gaat ook maar vervelen...

Helpmedan | 21-01-23 | 11:58 | 3

Mix er dan "lekkere" boerenjongens door.

steekmug | 21-01-23 | 12:00

@steekmug | 21-01-23 | 12:00:
Oeh, nostalgie! Kreeg vroeger bij mijn oma weleens een klein beetje. Maar eerlijk gezegd kreeg ik toen liever een klein beetje advocaat met veel slagroom

Helpmedan | 21-01-23 | 12:56

WTF... ..

Moeimaker | 21-01-23 | 11:58

Gratis voor de PvdA jeugd? Het geld is op.

Lukiluuk | 21-01-23 | 11:58

Nou nou wat een 'surprise'.
Ik hou het bij verassingseieren voor mijn kinderen.

keestelpro | 21-01-23 | 11:57

Nee bedankt. Heb net mijn zoute haring met aardbeienjam op.

Piet Karbiet | 21-01-23 | 11:57

Die lolly's met insecten worden al sinds de jaren '90 verkocht in nederland...
Oud nieuws.

steekmug | 21-01-23 | 11:57 | 6

@Kapitein Sjaak Mus | 21-01-23 | 12:22: Moest je ervoor betalen dan?

steekmug | 21-01-23 | 13:02

@Kapitein Sjaak Mus | 21-01-23 | 13:13: aha de S(jaak) M(us) clubs.
Nu verkoop je ze niet meer dan?

steekmug | 21-01-23 | 13:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Waarom niet?
Garnalen zij ook maar zee-incecten.

Kapitein Sjaak Mus | 21-01-23 | 11:57 | 9

@thereisnowhy | 21-01-23 | 12:08: Het gaat helemaal niet prima nu. Het land wordt overspoeld met door beleidsmakers bedacht onuitvoerbare wetten, modellen en doelstellingen. Papier. Alleen al bij de Belastingdienst zijn de ICT-kosten de afgelopen 10 jaar gestegen van 469 miljoen tot 849 miljoen euro. Idioterie. We moeten een pas op de plaats maken en hard gaan dereguleren.

Piet Karbiet | 21-01-23 | 12:18

@Piet Karbiet | 21-01-23 | 12:18: sorry, mis ff de link naar mijn stukje. Ik bedoelde uiteraard cynisch dat het allemaal goed gaat. Ik doelde op het naar de kloten gaan van onze planeet.
Dast staat m.i. los van het feit dat ook nederland volledig chaotisch en debiel bestuurd wordt. Daar ben ik het volledig met je eens.
@sparka, lekker voor die nieuwe generatie.
@rabarber, ik ben absoluut geen doemdenker en geloof in de flexibiliteit van ons als menssoort. Maar daar hoort een transitie van ons menu bij. Is eerder gebeurt in de geschiedenis en we zijn er nog steeds hoor.

thereisnowhy | 21-01-23 | 12:29

@Piet Karbiet | 21-01-23 | 12:18: Heb je een realistisch beeld van hoeveel landbouwgrond er nodig is om al die gewassen te verbouwen? En hoe je insecten een beetje kostendekkend kunt houden, zoals nu met vee gebeurt?

djeemsbontjas | 21-01-23 | 12:47
▼ 6 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl