Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gezocht: paar honderd miljoen voor interessant sociaal experiment

Kunt je dit lezen? DWANGARBEID OP HET PLATTELAND ONDER LEIDING VAN ASHA EN DICK!

Communisme, pijler onder De Volkskrant.

G'morgen! Wij van GS zijn op zoek naar een avontuurlijk ingestelde filantroop met echt heel veel geld (Rutger Bregman, melden!) voor een interessant sociaal experiment. Voor dit experiment hebben we minimaal 2,2 miljoen euro nodig. Liever meer, als het even kan in de honderden miljoenen. Die miljoenen storten we op de rekening van Volkskrant-communiste columniste Asha ten Broeke en geven we cash verpakt in Samsonites aan 'politiek communist filosoof Mao Dick Pol Pot Timmer (29)' die in dit Volkskrant-artikel net als Asha ten Stalin Broeke pleit voor communisme een '''bestaansmaximum'''. Want 'te rijk' is succesvol en dat is kwetsend, racistisch, discriminerend, micro-agressie, jaloersmakend, cancelwaardig, 'te wit', 'ongelijkheid' en toxisch voor de middelmatige narcistische egootjes van Gemiddeld Tot Loonslaaf Gemaakt Volkskrant Lezend Nederland. Daarom mag je niet meer dan 2,2 miljoen euro bezitten. Want: 'Rijke mensen zijn het probleem'. Alles boven de 2,2 miljoen euro = dwangarbeid op het platteland 100% belasting. Sociaal experiment in kwestie gaat als volgt: we geven Asha & Dick die paar honderd miljoen euri, we pakken popcorn en cola, en we kijken schaterlachend toe hoe snel ze hun eigen principes verloochenen. Hoe ze na het aankopen van vastgoed en aandelen in bevriende bedrijven hun geld wegsluizen via NPO-constructies, Jeroen Pauw-normen, VARA-zelfverrijkwegen, bonusstructuren en De Correspondentiaanse maximumdividendontduikinvesteringen, terwijl ze omstandig uitleggen dat het ze écht niet om zelfverrijking  is te doen hoor, maar juist 'om niet'. Daarom ook gaat het geld in een Zwitsers BTW-carrousel-fonds voor 'awareness tegen rijkdom', ofzoiets. Dat wordt lachen! (We romen wel wat af trouwens, wegens 'kosten', en inflatiecorrectie, je weet.) 

Limitarisme, voor als talent en je bed uitkomen gewoon niet je ding is


Mao

Pol Pot

Fidel Castro

Reaguursels

Inloggen

Het zijn wel de mensen die de belasting betalen. Onder modaal betaal je nauwelijks inkomstenbelasting, het meeste gaat naar sociale verzekeringen. Als je dus een grens stelt van 2,2 miljoen bezit, dan moeten al die socialisten meer belasting gaan betalen. Want waarom zou je als "grootverdiener" hard gaan werken als je niets van je verdienste mag houden, "want je hebt al zo veel".

bergsbeklimmer | 06-01-23 | 06:58

Asha wil ook dat personenweegschalen alles boven de 66 kilo aanwijzen als 66 kilo.

Conan de Rabarber | 06-01-23 | 06:55

met 2,2 miljoen kom je niet ver, een leuk huis, een leuke auto, Box 3 en de lol is er al snel van af, dan moet je nog gaan werken ook.
Maar waarom 2,2 miljoen? is dat het bezit van Asha?

bergsbeklimmer | 06-01-23 | 06:48

Voor 2.2 Mln. bekeer ik mij tot het marxisme. Zal zoals een loyale kameraad betreft de helft wegschenken a.d. partijkas. Dit is altijd nog minder dan als ondernemer in Nederland belast te worden in de hoogste schijf. Eureka!, nu begrijp ik het! Even bij de feiten nu: de suggestie waar o.a. mevr. Asha ten B. mee koketteert komt uit het boek van Neale Donald Walsch, book released 1995.

Unsinkable-Sam | 06-01-23 | 06:39

Beter stellen we een voedselmaximum in voor die vette pad. De tering zeg. Met zo’n bolle kop klagen over overdaad bij anderen!

Devils_son | 06-01-23 | 00:33

Ik zit hier nu al 37 minuten te headdesken en het lukt me maar niet om te stoppen. Echt, dat dit soort debielheid bestaat anno nu. Als ik er nog aan twijfelde of we met z’n allen richting de uitgang aan het gaan zijn helpt dit epistel me wel over de streep.

Repliek_in_stijl | 05-01-23 | 23:36

Mijn gedachten gaan uit naar de Monty Python scene uit Life of Brian en The Holy Grail. Uweetwel: het ideologische gekwetter van trieste zielen en hun verknipte idee van een ideale werkelijkheid. Mja, tuurlijk joh.

Voorlopig is dat BOAK een padvindersclubje met een bijzonder hoog "useful idiots"-gehalte en natuurlijk mooi voor 5e colonne acties in Poetin's achterland. Maar meer dan een marginaal clubje zal en moet het niet worden.

Grijskijkert | 05-01-23 | 23:36

Er zijn zo te zien ook nog veel mensen die kapitalisme gewoon niet snappen. Al die succesvolle miljardairs doen het niet voor het geld, 100 miljoen meer of minder maakt ze niets uit, ze doen het puur voor het kunnen winnen. Niet de knikkers maar het spel. Dat spel willen die mensen alleen spelen als de winst ongelimiteerd is, anders hoeft het niet.

blikjegrolsch | 05-01-23 | 23:34

2,2 miljoen. Als je een beetje koophuis hebt, wat aandelen en je bent matig succesvol ben je daar al. Geen idee wat dit soort commies roken maar verstand van geld hebben ze niet bepaald. Probeer het eens met 22 miljoen.

blikjegrolsch | 05-01-23 | 23:31 | 2

Ja zoiets, of we beginnen met alles boven de € 50 of € 100 miljoen?

Jan, Leiden | 05-01-23 | 23:43

Een voordeel heeft het, je hoeft nooit meer lotto of euromillions te spelen.

bergsbeklimmer | 06-01-23 | 06:51

Vind 2 miljoen wel erg weinig. Maar wat je je wel kunt afvragen: waarom honderden miljoenen of zelfs paar miljard wat je zelf nooit opmaakt, terwijl, jazeker 640.000 gezinnen rond de armoede hangen in Nederland. Niet de vraag, die zou moeten gelden voor de hele wereld is heel erg fout, maar het grensbedrag wel?

Jan, Leiden | 05-01-23 | 23:07

Socialisten houden niet van arme mensen ze haten rijke mensen - George Orwell

Sjeez | 05-01-23 | 22:52

Ik zag een instagram filmpje van 9 grote nederlandse bedrijven waaronder PostNL, Philips, KPN...

Die CEO's zitten de eerst 2 a 3 dagen van het jaar met hun inkomen al op 40 uur p.w. minimum inkomen jaarsalaris.

Er is iets een beetje off... Maar het is eerder de belastingdruk op de eerste 25.000 euro en belastingen op leefdingen.

En mensen met 150.000 euro of meer inkomen hebben geen aftrekposten nodig.

sjef-van-iekel | 05-01-23 | 22:47 | 2

Helemaal mee eens. Maar laten we dan ook even hebben over de 50% plus belasting die ik mag afdragen over die 150k.

Briver | 05-01-23 | 23:25

Het is interessant om te zien wat de verhouding was tussen de hoogst betaalde (voorzitter van de raad van bestuur) en de laagst betaalde werknemer (koffiejuffrouw, medewerker postkamer) bij een bedrijf als bijv. Unilever, Philips of Koninklijke Olie rond 1970 en anno nu. Ik geef verder geen commentaar, trek uw eigen conclusies.

Rhenium | 06-01-23 | 00:57

Dit absurde idee is verre van een oplossing maar de verschillen worden wel heel erg groot.

Denk aan een Jitse Groen van thuisbezorgd met een half miljard. Van 5 naar 14% commissie. Wanneer heeft zo iemand genoeg?

Maar kijk dan ook naar armoede bij basisschoolkinderen. Daar zijn de prioriteiten verschoven van helpen groeien naar helpen bestaan. Veel gezinnen in overleefstand. En die hebben dat echt niet allemaal aan zichzelf te danken en zijn ook echt niet allemaal apothekers uit Syrië.

Quattro Stagioni | 05-01-23 | 22:27 | 1

De man heeft virtueel veel geld. En hard voor gewerkt. Dat zijn bedrijf geen winst maakt komt door zijn enorme groei drang. Dat hij 14% afroomt van restaurants is schandalig voor wat dit bedrijf er voor doet. Er word des ondanks nul geld verdiend gaat er met bakken uit. Maar de groei is over en er moet winst gemaakt worden. Gaat niet lukken kortom dom model. Binnen 2/3 jaar is alles was je laat bezorgen kosten dekkend. Lees je gaat als consument zelf de werkelijke bezorg kosten betalen. Doe je nu al hier en daar pizza bij Domino’s zelf afhalen 6 euro. Laten bezorgen 9.95 plus 0.25 betaal fee plus 2.95 bezorg kosten plus fooi. O ja en vaak minimaal x € bestellen. Aan de afhaal 6 euro pizza verdiend domino’s meer geld dan aan de bezorg pizza. Wat doet Jitse voor zijn 14%? App in de lucht houden reclame maken alle omzet 2 weken vasthouden en daarna pas afstorten. O ja wil je boven aan staan in de app moet je extra per bestelling betalen tot wel 10 euro per bestelling. Ondanks al deze afroom tactieken verdiend thuis bezorgd niks. Cool man slim model dan ben je echt rijk. Gebakken lucht bedrijfs model. Nou doei hè.

Have@Cigar | 05-01-23 | 23:07

Asha? Het oude gezegde klopt weer als een bus. Alle varkens zijn gelijk......

EenGoedBegin | 05-01-23 | 22:24

Gelukkig verdelen we dan tenminste nog de poet onder ons NL'ers. Je kunt er op wachten dat idioten gaan roepen dat dit alsnog white-privilege is en dat we ook iedereen die meer dan 1000 euro heeft afgepakt moet worden en met de 3de wereld moet gedeeld worden.

Fark Mutte | 05-01-23 | 22:18

Bots - De Lange Weg

De weg is lang, en kent ook eenzaamheid
Maar mensen voer de strijd niet alleen
In deze tijd, die nog geen vrede kent
En geen gelijkheid voor iedereen
Wie weet er dan niet dat kapitalisten
Nooit werkelijk zeggen waarom ze bestaan
Ze hebben de macht, die willen ze houden
Rechtvaardigheid kennen ze enkel als waan

refr.:
Kom socialisten trek ten strijde
Kom socialisten wees paraat
Onze strijd is niet langer te vermijden
Als je maar weet waar het steeds om gaat

Hij heeft gelijk, die het niet langer neemt
Maar mensen voer de strijd niet alleen
In deze tijd, die nog geen vrede kent
En geen gelijkheid voor iedereen
Of laten we ons nog langer bedonderen
Met instant inspraak en praten in bed
Kom doe met ons mee, en doe het van onderen
We maken ons klaar voor het verzet

refr.

Er komt een strijd waarna er vrede zal zijn
Maar mensen voer de strijd niet alleen
In deze tijd die nog geen vrede kent
En geen gelijkheid voor iedereen
We hebben tesaam nog zoveel te leren
En wat ook gebeurt, het is politiek
We zullen de machten moeten bezweren
Het einde der klassen, het eind der paniek

refr.

Monkey Cabbage | 05-01-23 | 22:15

En hoe gaat dat systeem werken bij de welgestelde dealerjunks die per dag 1000 euro voor eigen gebruik opsnuiven ?

Piet-Kietelaar | 05-01-23 | 21:55

De helft van mijn “kapitaal” vloeit elke maand al terug naar het volk. Er worden alleen verdomd slechte dingen mee gedaan.

Kwelbeller | 05-01-23 | 21:48 | 1

Inderdaad. Pijnlijk hoeveel we al moeten afdragen en vervolgens nog pijnlijker wat er mee gedaan wordt. Daar zou je een rechtszaak tegen de staat of 2e kamer voor moeten kunnen voeren

Spongebob77 | 05-01-23 | 21:55

Er zijn 330 duizend miljonairs in dit land.
Als die allemaal het land verlaten kost dat de staat miljarden,gevolg is dat uitkeringen en subsidies op een laag pitje komen te staan.
Dus eigenlijk is de VK extreem rechts.

pejoar | 05-01-23 | 21:45 | 3

Prinses Merel is alleen al goed voor 800.000.000€
5% bezit 95% van het vermogen in Nederland,meest D66.

De Profundus | 05-01-23 | 21:52

@De Profundus | 05-01-23 | 21:52: Prinses Merel, wie is dat?

Après toi | 05-01-23 | 22:10

@Après toi | 05-01-23 | 22:10: ik zat ook al te googelen of ik iemand van het koningshuis over het hoofd zag

sioux_ | 05-01-23 | 22:40

Ik vrees voor het voortbestaan van Timmerfrans. Moet hij alles inleveren inclusief zijn dikke buik

Spongebob77 | 05-01-23 | 21:35

Het Communistisch verbond is een marketing campagne begonnen lijkt het wel. Op BNR was er ook een item over iets dergelijks. Het lijkt erop dat ze daar op de socialistische toer zijn gegaan

JanFTE | 05-01-23 | 21:32

U nederlanders wordt willen en wetens uitgeneknepen. Makke schapen.

inCol | 05-01-23 | 21:31

Totale waanzin, geef elke europiaan 1 miljoen euro, en binnen twee jaar zijn de voorheen arme mensen weer arm en de rijken weer rijker. En kost een brood 1000,- euro.

Crankhead | 05-01-23 | 21:30 | 1

Europeaan

Crankhead | 05-01-23 | 21:30

Ook in de Volkskrant (het commentaar van de Volkskrant zelf):
www.volkskrant.nl/columns-opinie/als-...
In het Volkskrant Commentaar wordt het standpunt van de krant verwoord. Het komt tot stand na een discussie tussen de commentatoren en de hoofdredactie.

guldenmiddenweg | 05-01-23 | 21:28 | 1

Maar in de praktijk draait het er weer op uit dat de middengroepen die het iets beter hebben de prijs van dergelijke voorstellen gaan betalen. Niet al te omvangrijke erfenissen die worden wegbelast, dat werk. De naïeve Volkskrant commentatoren denken dat de echte rijken meer belasting gaan betalen, mwooah, die hebben belastingadviseurs.

therealbraindump | 05-01-23 | 21:46

Goed plan. En alles boven de 80 kilo wordt er ook af gesneden en aan de daklozen gevoerd.

Lukiluuk | 05-01-23 | 21:21 | 2

Die Ten Broeke eet natuurlijk ook voor twee. Niet bepaald klimaatneutraal.

Hommel | 05-01-23 | 21:30

LOL het perfecte antwoord op dit onzinvoorstel. Chapeau.

Trekhaas | 05-01-23 | 21:58

Hoewel de rijken onder Rutte echt wel oneerlijke fiscusvoordeeltjes behaald hebben zijn Asha en de rest van die Mao-adepten bij de VK bepaald geen Garry Kasparovs.

SIogra | 05-01-23 | 21:17

Halverwege de jaren 60 wisten de centrale planners en economen van de DDR al dat zij het economisch niet gingen bolwerken tegen de BRD. Het zou goed zijn dat deze 29 jarige politiek filosoof zich eens in deze materie zou verdiepen. Marxisme leidt altijd en overal tot collectieve armoede onder de bevolking. En denk maar niet dat er in de marxistische samenleving geen elite is. De elite is namelijk het partijapparaat. Laat onverlet dat er veel valt te zeggen voor een progressief belastingstelsel.

therealbraindump | 05-01-23 | 21:10 | 3

'Ja, maar dat was geen écht communisme'. Dat zeggen ze dan met droge ogen.

Hommel | 05-01-23 | 21:31

Marxisme is geen communisme. Socialisme ook niet. De overeenkomst tussen de drie is dat het wel allemaal gruwelijk verschrikkelijk is.

JanFTE | 05-01-23 | 21:34

@JanFTE | 05-01-23 | 21:34: klopt, het zijn verschillende stadia van hetzelfde verwerpelijke gedachtengoed.

therealbraindump | 05-01-23 | 21:40

Dát zouden ze wel willen, die nepcommunisten. Bestaansmaximum. Nou, als zoon van een DDR-vluchteling zeg ik: ungesehen der typhus für sie. En die Ten Broeke neemt trouwens plaats in voor twee. Ook niet erg solidair.

Hommel | 05-01-23 | 21:09

Tja, inkomen hebben we in Nederland al flink aangepakt. Totdat we erachter kwamen dat dat de ongelijkheid niet hielp, en dat inkomen zwaar belasten alleen maar leidt tot mensen die niet werken (omdat het niet loont).

Toen zei iedereen en z'n Piketti: niet inkomen, maar *vermogen* is het probleem. En toen kwam de vraag: hoe schat je dat dan in, en hoe pak je het af? Vermogen staat niet op de rekening courant namelijk, maar zit in aandelen, huizen, bedrijven, goud, noem maar op. Dingen die nogal in waarde kunnen fluctueren, zeg maar. En dingen waarvan je de marktwaarde verstoort als je die (gedwongen) moet verkopen. Hoe stel je je dit voor? Je moet je bedrijf verplicht naar de aandelenmarkt brengen als het een bepaalde grens in omzet overschrijdt? En dat die aandelen dan ten goede komen aan de staat? Dan bezit de staat opeens een bedrijf - wat gaat die daarmee doen?

konjodebonjo | 05-01-23 | 21:06 | 7

@Après toi | 05-01-23 | 21:57: Het klopt wel dat vermogensaanwas doorgaans minder zwaar belast wordt, en in de meeste landen zijn er talloze loopholes. Maar socialisme is niet de oplossing, of afromen of wat dan ook. Beter om te streven naar een eerlijker belasting van vermogensaanwas.

Muxje | 05-01-23 | 22:03

@Muxje | 05-01-23 | 22:03: Maar wanneer reken je dan af? Op het moment van verkoop? Of op het moment dat je vermogen op papier stijgt?

Après toi | 05-01-23 | 22:12

@Après toi | 05-01-23 | 22:12: Bij verkoop, lijkt me. Voor langlopende dingen zoals vastgoed of aandelen zou je misschien een tussentijdse afrekening willen. Maar zo moeilijk is het allemaal niet, wat lastig is zijn de loopholes: schulden, BVtjes, zaken doorschuiven naar erfgenamen, dat soort dingen.

Muxje | 05-01-23 | 22:23
▼ 4 antwoorden verborgen

Is rijk zijn "wit"? Akwasi is multimiljonair.

MAD1950 | 05-01-23 | 21:05 | 1

Akwasi is een boefjr.

inCol | 05-01-23 | 21:31

“Volkskrant-columnist Asha ten Broeke pleitte afgelopen jaar voor een ‘bestaansmaximum’. ‘Het is niet ingewikkeld; net zoals je arme mensen minder arm maakt door ze geld te geven, kunnen we rijke mensen minder rijk maken door hen te verlossen van hun overtollige kapitaal’, schreef ze.”

Dit stukje staat zo vol leugens en hele enge empathische dreigementen dat het bijna satire lijkt. Arme mensen worden NIET minder arm als je zelf geld geeft (!), integendeel zelfs. En wie is is de ‘we’-groep die rijken van hun overtollige kapitaal gaat ‘verlossen’ en wat als die rijken dat kapitaal niet willen afstaan? Dat wijf is compleet mesjokke maar mag dit soort opruiende stront gewoon in een zogenaamde kwaliteitskrant roepen.

JJMS | 05-01-23 | 21:05 | 6

@Red-Het-Heelal | 05-01-23 | 21:59: Of is het drankgelach tijdens een drinkgelag?
Aanrader: het verboden bacchanaal (eerst het boek, dan de film - met Kerrie-Kees).

Monkey Cabbage | 05-01-23 | 22:10

@Monkey Cabbage | 05-01-23 | 22:10: Vestdijk. Met Rijk in de film als Kees.

Après toi | 05-01-23 | 22:13
-weggejorist-
Red-Het-Heelal | 05-01-23 | 22:58
▼ 3 antwoorden verborgen

Een hersenscheet van twee marxisten. We zullen het maar niet te serieus nemen.

SterF... | 05-01-23 | 21:04

Limitarist Dick had nog vijf minuten en alles was gereed voor zijn vertrek. Nog eens hard uitblazend bekeek hij zichzelf in de halspiegel, in gedachten al bij zijn zen moment, zijn rust voor de slopende dag vol bezieling om het nou echt beter te maken, dit keer eerlijk! Goed, wachten, alles los, goed zo, nu. Hij keek diep in de ogen die de zijne waren, en sprak zijn dagelijkse mantra:
"De stok dat zijn wij. De lat die bepaal jij."

Kouwe Kees | 05-01-23 | 21:02
-weggejorist-
Red-Het-Heelal | 05-01-23 | 21:01

Het communistische ideaal: we verdelen de rijkdom.
De communistische werkelijkheid: we verdelen de armoede.
Tientallen miljoenen dodelijke slachtoffers sinds het bedenken ervan en er zijn nog steeds idioten die het verheerlijken.
Je mag je elke dag afrukken voor een foto van Pol Pot en fantaseren over de killing fields en je kunt gewoon senator worden.

Blauwpetje | 05-01-23 | 21:01 | 1

Het is inderdaad ongelooflijk. Communisten geloven echt in een elite en een volk. Dat volk is heel makkelijk te indoctrineren. Echter is het volk ge-indoctrineerd door de verkeerde ideologie. Enige wat moet gebeuren is dat de huidige machthebbers afgezet worden, en dat iedereen gaat inzien dat de nieuwe machthebbers de echte representanten van het volk zijn. Degene die dat niet inziet moet heropgevoed worden. Fouten worden nooit gemaakt en alle tegenslag te wijten aan ondermijnende invloeden van buitenaf.

En dat Paul Mosselruller nog publieke functies kan betreden is... vreemd

JanFTE | 05-01-23 | 22:29

Bestaat er niet zoiets als een Asha ten Broeke waarschuwing zoals dat ook voor PDFjes werd gehanteerd?
Zo een domheid uiten hoort toch strafbaar te zijn?

F. Jacobse | 05-01-23 | 21:01

Toch valt er iets te zeggen voor een grens aan het vermogen wat iemand kan / mag hebben. Maar 2,2 miljoen slaat echt nergens op. Ik denk eerder aan de miljardairs. En dat heeft niets met jaloersigheid te maken maar met het gegeven dat deze mensen naast keihard werken en aparte gaves zullen hebben ze zeker ook heel veel geluk hebben gehad. Als het alleen aan keihard werken etc. zou liggen dan zouden miljoenen meer mensen miljardair zijn. Dus: zullen we dan maar een vorm "geluksbelasting" gaan invoeren ?

Peerke Poep | 05-01-23 | 21:00 | 1

Geluk speelt altijd mee. Er is ook een relatie tussen risico nemen, doorzettingsvermogen en geluk. 10 keer geen geluk hebben en dan is het wel een keer raak.
Daarnaast, wanneer een bedrijf groot begint te worden, verplaatst het 'harde werk' van operatie naar management. Hoe hou je het bedrijf schaalbaar, groeiend maar toch financieel gezond.

JanFTE | 05-01-23 | 21:46

Sander van Dam: "enkele reis Noord Korea is de heilstaat verbeterd". Knappen wij hier ook van op.

bijna_raak | 05-01-23 | 20:59

Ik zou die armoede-onderzoeken toch eens goed uitpluizen. Armoede in Nederland zit vooral bij mensen met een niet-westerse migratieachtergrond. Hebben meestal weinig gestudeerd in combinatie met een cultuur waarin vrouwen niet horen te werken. Dus afhankelijk van slechts één inkomen. Of van een paar uitkeringen. Om daar nu hard werkende Nederlanders voor te straffen....

Après toi | 05-01-23 | 20:59

Neem die laatste zin van Asha:
“Maar wat je daar bovenop nog bezit, vloeit naar de staat en het volk”……
Serieus Asha ?!
De staat die het kapitaal gaat verdelen, uitgeven, een betere bestemming?
Dat zou de grootste fout ooit zijn.
Niet voor hardcore communisten natuurlijk, maar wel voor elk weldenkend mens.
De overheid zou die paar miljard binnen een poep & een zucht verschijten.
Nogmaals, je helpt de armen niet door de rijken te verzwakken.

Ruimedenker | 05-01-23 | 20:50 | 3

De staat weet wel een paar leuke projectjes en het volk komt nooit aan de beurt.

MAD1950 | 05-01-23 | 21:09

Asha zou het in een echt socialistisch land moeilijk hebben. Venezuela bijvoorbeeld, in potentie een rijk olieland, tot Ashaoïden achter mensen als Chavez en Maduro aan gingen lopen. Zou ze daar wonen, dan kon ze ook aan de Colombiaanse grens zichzelf verkopen om aan eten te komen. Durf te wedden dat ze dan wel af zou vallen.

Blauwpetje | 05-01-23 | 21:09

@Blauwpetje | 05-01-23 | 21:09: Nou ja, als in Venezuela iedereen graatmager is wegens voedselgebrek, dan heeft een dikke prostituee juist zeldzaamheidswaarde. En verdient ze dus misschien juist extra veel.

staat het bier koud? | 05-01-23 | 21:16

Dan gaan die mensen met veel geld toch gewoon verhuizen en betalen hier dus ook geen belasting. Na een tijdje is iedereen arm. Topplan!

SterF... | 05-01-23 | 20:50 | 1

Ja, Zwitserland is dichterbij dan je denkt.

Après toi | 05-01-23 | 20:59

Wel heel veel moeite van de limitaristen om maar niet te erkennen dat grote inkomensverschillen door een falende overheid komt. Het maakt niet uit hoe je de spelregels van de economie maakt. Er zullen altijd competente individuen weer rijk eindigen en andere door incompetentie en verkeerde keuzen verliezen.

Dude heb je eten | 05-01-23 | 20:48

Gaaf land zijn we toch met al die idioten. Boskalis overweegt ook al te vertrekken uit het krankzinnigengesticht wat Nederland heet: ‘Berdowski hekelt de neiging van politiek Den Haag om wetten vaag te formuleren. Zoals het wetsvoorstel over internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat maakt het lastiger om te investeren, zegt hij. Die zorgplicht klinkt sympathiek, zegt hij, ‘maar die zorgplicht wordt niet gedefinieerd en kan worden getoetst bij de bestuursrechter. Bovendien kan ik persoonlijk aansprakelijk worden gehouden voor het schenden van die zorgplicht.’

HD50 | 05-01-23 | 20:45

Bah afgunst. Het is echt geen kunst om miljonair te zijn. Gewoon fatsoenlijke studie doen, hard werken en jong beginnen met investeren, dan kun je makkelijk op 2,2 miljoen zitten op je 65e. Maar ja volgens de linkse luitjes is dat oneerlijk!! Want Henk en Ingrid c.s. zitten met een blik bier en sigaretten op hun luie reet en hebben geen geld. Boehoe

Overigens wonen de meeste echte rijke mensen niet in NL, maar in landen als Monaco.

Diederik_Ezel | 05-01-23 | 20:44 | 5

@Après toi | 05-01-23 | 20:54: Ga dan.

dathoujetoch | 05-01-23 | 21:09

@Après toi | 05-01-23 | 20:54: gatsie

Roos | 05-01-23 | 22:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Terwijl ik dit las, kijkt er achter mij iemand:" De slimste mens". De deelnemer in t midden wist zojuist te vertellen, dat alles de schuld is van: Het Kapitalisme! geen idee wie 'het' is, maar ik heb er nu al een hekel aan.

vladimirows | 05-01-23 | 20:43 | 2

Ze nodigen daar standaard echt een paar rare, jonge arrogantjes uit.

SIogra | 05-01-23 | 20:51

Mensen, noem elkaar geen mietje.
Eenmaal zing je allemaal,
Allemaal het ouwe liedje:
't Is de schuld van 't kapitaal!

MAD1950 | 05-01-23 | 21:26

Zullen we eerst beginnen met het afschaffen van subsidies en belastingvoordelen/aftrekposten voor (super)rijken? Dat hebben ze immers niet helemaal niet nodig.

guldenmiddenweg | 05-01-23 | 20:38 | 12

@guldenmiddenweg | 05-01-23 | 21:24:
Smoelensmid is iemand die zich, als ik het goed heb, rijk prijst met zijn gezondheid en familie, dat hij hier de waarde van inziet komt in alle tegels naar voren. En verder heeft hij het qua financiën en wonen kennelijk prettig, hoeveel rijker kun je zijn met die combinatie van waardering en welvaart?

letopuwzaak | 05-01-23 | 21:48
▼ 9 antwoorden verborgen

De wereld verbeteren kan nooit zonder op lange tenen te trappen.

Schadenfreude | 05-01-23 | 20:36

Ook het aanstaande CO2 plan van de EU is een 100% nivelleringsplan.
Rijke Noord-Europese inwoners en bedrijven gaan betalen voor de armere Zuid/Oost- Europese inwoners en bedrijven.
CO2 uitstoot is geen doel, het is een middel, een excuus.

Ruimedenker | 05-01-23 | 20:32 | 2

Daarom ga ik zodra het kan met bedrijf en al naar zuid europa. Nog 2 jaar. Scheelt de nederlands schatkist enkele tonnen, maar dat is echt hun eigen schuld.

Wat wel erg grappig is (en dom van links) dat rijke nederlanders echt gewoon alles in de BV hebben staan en zorgen dat ze zo min mogelijk inkomsten belasting moeten betalen en opbpapier geen vermogen hebben. Die mensen pak je dus niet met zo’n debiele maatregel….

Als_je_me_nou | 05-01-23 | 20:41

tzt lezen wij de notulen wel van de europee raad mbt dit heikele onderwerp.
Toch? En dan mot ene mark r. zich uiteindelijk willen casu quo dienen verantwoorden*
* het kluppie dat eind 2007 van mening was dat het volluk niet wederom een stemming behoefte mbt de uitkomst Verdrag van Lissabon. En zeau geschiedde,

bij gelegenheid | 05-01-23 | 20:45

Zullen wij beginnen met de studie filosofie en de rest van die flauwekul studies? Geld kan dan naar echte studies en werkloze filosofen etc. kunnen aan de slag in de zorg bijvoorbeeld.

Zemko | 05-01-23 | 20:31

29 jaar? Die is nog nat achter de oren. Eerst maar eens wat levenservaring opdoen en dan praten we verder.

At_Dawn_They_Sleep | 05-01-23 | 20:29

Dat kan goedkoper.
Zet ze met wat ondernemend werkvolk op een groot jungle eiland met niks.
Het ondernemend werkvolk zal niet gaan stilzitten, ze maken een hut van bamboo, gaan kokosnoten zoeken en opeetvogeltjes vangen.

Hunnie gaan vervolgens in de hut op een zitbankje bepalen hoe ze de kokosnoten en opeetvogeltjes gaan verdelen.

Succes gegarandeerd.

Piet-Kietelaar | 05-01-23 | 20:28

Zat laatst beetje op internet te rekenen met de bruto netto website. Weet je wat zo is? Als je 2300€ verdient betaal je 223€ loonheffing. Als je het dubbele verdient, 4600€, betaal je 1231€ belasting! Dat is 5.5 x zoveel!

Ik zeg, we hebben al communisme.

Beste_Landgenoten | 05-01-23 | 20:26 | 1

De loonheffingskorting hierin al verdisconteerd b_l?

bij gelegenheid | 05-01-23 | 20:33

Als er een maximum komt aan te rijk zijn, zal er niemand meer wat doen. Waarom zou je? Het gevolg niemand doet meer wat want als je arm bent krijg je gratis geld. Zoals Asha aangeeft een bestaansminimum en bestaansmaximum. Lekker het minimum aanhouden want dat is gratis geld en af en toe een beetje zwart bijbeunen.

EmilioEsteves | 05-01-23 | 20:24 | 6

@Beste_Landgenoten | 05-01-23 | 20:27: Basisinkomen kan in de praktijk niet uit, omdat het hoger moet dan een uitkering, om iedereen tevreden te houden. Dure grap dus. En voor welk probleem is het nu eigenlijk een oplossing?

Après toi | 05-01-23 | 21:21
▼ 3 antwoorden verborgen

Bert Brussen, met deze blog heb je het minimum voor het jaar nu al verdiend. Eigenlijk niets aan toe te voegen maar toch..... Zelfs de SP zegt niets tegen rijkdom te hebben maar wel iets tegen armoede. De gedachte dat mensen de goedkeuring van Wilco Dekker nodig hebben is absurd. De Volkskrant is inmiddels wel de hofleverancier voor GS topics geworden.

AlexanderVissers | 05-01-23 | 20:23

2,2 miljoen, 1 miljoen of 1 miljard.

Het gaat om het idee. Dit soort willekeur is fnuikend en 2,2 miljoen een lachertje. Daar zijn er zó veel van dat het een volksverhuizing teweegbrengt. Plus de mensen die het denken te kunnen bereiken.

Je moet toch wel ideologisch totaal geradicaliseerd zijn om dit serieus als gedachte te poneren.

Heb het idee dat we echt gemanipuleerd worden door iets dat het nodig vindt zinnige en ervaren mensen met dit soort onvolwassen hysterie lastig te mogen vallen. Het is gewoon een affront en dat is denk ik ook de bedoeling.

Zomaarwat | 05-01-23 | 20:22 | 2

Zie hier het gevolg van decennia lang falend onderwijs en rubberen-tegel-opvoeding. Sprenkel er nog wat Bambi, Flipper en zilverpapiertjes voor Afrika overheen en de generatie fantasten is compleet.

Abject | 05-01-23 | 20:33

@Abject | 05-01-23 | 20:33: nee hoor, gewoon iemand die debielen een stem geeft… soort van freakshow op dode bomen….

Als_je_me_nou | 05-01-23 | 20:43

In welk land had communisme toch ook alweer zo geweldig gewerkt? Was dat niet Cuba? Je doet wel veel langer met je auto, dan.

Beste_Landgenoten | 05-01-23 | 20:21 | 2

Ieder communistisch land is het voorbeeld van de ideale samenleving. Iedereen is gelijk alleen de ander is iets meer gelijk. Animal Farm in optima forma.

EmilioEsteves | 05-01-23 | 20:26

Nee, een land geregeerd door D666, dat zal het paradijs zijn. Iedereen vijf huizen en een fakkelwacht voor de deur.

dathoujetoch | 05-01-23 | 21:05

Wanneer gaat alles weer terug naar normaal?

Roos | 05-01-23 | 20:20 | 2

Nooit meer Roos. Elke gek krijgt tegenwoordig zijn eigen podium. Zeer vermoeiend.

Lorejas | 05-01-23 | 20:23

Mocht iemand ooit de stekker uit het internet trekken, ja, dan.

Abject | 05-01-23 | 20:38

De alhier terecht populaire Asha heeft helemaal gelijk. Er dient een grens te zijn aan zelfverrijking.

thanseeuwen | 05-01-23 | 20:19

Limitaristen……
Er is een woord voor dat de noodzaak moet impliceren.
Weer zijn er mensen die denken goed genoeg, intelligent genoeg, begaan genoeg te zijn om te bepalen wat goed is voor een ander, wat goed zou moeten zijn om de wereld te redden.
Bepalen, afpakken, herverdelen.
Wat bezielt deze mensen die graag voor god spelen?
Mensen die in zichzelf een Messias zien.
De welvaart is enorm toegenomen, ook in de landen waar dat 40 jaar geleden voor onmogelijk werd gehouden.
Toch is het zo.
Kapitalisme is welvaart.
Dat het niet overal gelukt is, is niet de schuld van kapitalisme, maar van overbevolking.
De mens is maar door blijven neuqen, dweilen met de kraan open dus.
En daarom moeten rijkere mensen een grens worden getrokken over hoe rijk zij max. mogen zijn?
Armoede los je niet op door rijke mensen hun geld af te pakken.
Waarom bouwen rijke linkse mensen geen fabrieken in Afrika?
Doe dat eens, help de mensen lokaal, investeer, maar blijf met je takken van andermans bezit.

Ruimedenker | 05-01-23 | 20:19 | 4

Het arbeidsethos in de Derde Wereld is niet zodanig dat je daar effectief en productief werkende bedrijven kunt opzetten.

Leffe Blonde | 05-01-23 | 20:29

@Leffe Blonde | 05-01-23 | 20:29:
Dan bedoel je risico en rendement.
Dus kun je concluderen dat linkse rijke mensen liever safe gaan en beleggen in onroerend goed bijvoorbeeld of aandelen.
Zulke idealisten zijn het nou.

Ruimedenker | 05-01-23 | 20:34
▼ 1 antwoord verborgen

Vroegah had je militaristen, nu limitaristen.

Beste_Landgenoten | 05-01-23 | 20:19 | 2

Waskebeurd met piketpaaltes, ooit?

bij gelegenheid | 05-01-23 | 20:27

Tot limitarist gemaakten.

sioux_ | 05-01-23 | 22:43

als Sha ten Tuinbroeke eens minder zou eten met zimmerfrans dan hadden die arme negertjes ook genoeg te eten.

miko | 05-01-23 | 20:19

Een limiet stellen aan te weinig tot niets doen en alleen maar profiteren, is zinvoller.

smdyasc | 05-01-23 | 20:19

Volkskrant-columnist Asha ten Broeke pleitte afgelopen jaar voor een 'gewichtsmaximum'. 'Het is niet ingewikkeld: net zoals je magere mensen minder mager maakt door ze eten te geven, kunnen we dikke mensen minder dik maken door ze te verlossen van hun overtollige gewicht', schreef ze. 'Zoals we een gewichtsminimum kennen, stellen we ook een gewichtsmaximum in. Je mag genoeg gewicht houden om een heerlijk en vervullend leven te leiden, maar wat je daarbovenop nog eet, vloeit naar de staat en het volk.'

Zenzeo | 05-01-23 | 20:16 | 1

Dit dus, laat dat mens eens werk maken van haar eigen verkwistende leven

miko | 05-01-23 | 20:20

Als het niet meer loont zal iedereen wanneer het maximum bereikt is stoppen met werken. Binnen een paar jaar geen nieuwe ontwikkelingen meer, geen concurrentie, minder belastinginkomsten, land naar de klote.

Sinterbikske | 05-01-23 | 20:16 | 2

Also, komt bbb ons allen met een onuitgnodigd bezoek ver-eren.
Nah, tis ‘m niet. #stemzeweg

bij gelegenheid | 05-01-23 | 20:20

Ooow maar dat is het land toch al ??

AldNuut | 05-01-23 | 20:21

Voor wie denkt dat 2023 een stapelmesjogge jaar was..

2023 gaat nog veel gekker worden, de mensen met een mening die voor iederéén moet gelden vermenigvuldigen zich nog sneller dan muggen op een zomeravond..

Doe mij maar ook maar die 2,2 miljoen, precies genoeg voor een fijne campert en een welgemeend *BaaiBaai-ZwaaiZwaai* bij Nieuwerschans op weg naar het Scandinavische..

AldNuut | 05-01-23 | 20:16 | 1

Ik ga mee. In colonne!

SterF... | 05-01-23 | 20:55

Hoeveel social credits zijn 2,2 miljoen euro straks waard? Daar moeten we ons pas echt zorgen om maken.

Botte Hork | 05-01-23 | 20:16

Willen we dit soort gestoorde idealisten echt serieus nemen?
Ik niet dus.

marco52 | 05-01-23 | 20:12

Noem me 1 voorbeeld waar het communisme in de afgelopen 2000 jaar een succes werd.

A.Men | 05-01-23 | 20:12 | 4

@horsteknots | 05-01-23 | 20:14: Wel raar eigenlijk dat je dat vaak als antwoord krijgt, maar als je diezelfde stelling in zou nemen over het nationaal socialisme dan mag dat weer niet.

Sinterbikske | 05-01-23 | 20:19
▼ 1 antwoord verborgen

Als je subsidieaanvraag wordt afgewezen: bedrag x100 doen, dan heb je meer kans, hoe ambitieuzer hoe beter!

Zeurders | 05-01-23 | 20:10

Kortom: een bestaansmaximum, naast een bestaansminimum.

Phantomas | 05-01-23 | 20:10

Groot deel van de waarde zit in locatie. Dat rijtjeshuis in Amsterdam is al bijna een miljoen waard. Hier in Limboland heb je die voor €230.000. Waarde is ook zo slechte graadmeter van rijk zijn. Mag je maar één 100ste bezitten van een Monet of van Gogh?
Als een bepaalde Ferrari 25.000.000 waard is, mag je dan alleen de moterkap bezitten?

Dr.Platypus | 05-01-23 | 20:09 | 1

Own nothing and be happy was het toch?

UnderTheDevil | 05-01-23 | 20:13

Als er ooit één land is geweest waar dit zonder bloedvergieten en andere ellende ooit succesvol heeft gefunctioneerd, wil ik beginnen er over na te denken. Anders: next.

tectonicos | 05-01-23 | 20:09

Alle goede ondernemers het land uit pesten is de snelste manier om de omvolking nog verder te versnellen. Zo wakker je de emigratie van belastingbetalers nog verder aan, terwijl de hangmat steeds verder doorzakt. De ontmanteling van de verzorgingsstaat komt dat ook dichterbij. Met een lege gasbel en het einde aan verzonnen geld, zal de volgende premier de tering naar de nering moeten zetten. Dan zal er voor elke uitkering weer voldoende inkomsten moeten staan.

Feynman | 05-01-23 | 20:08

Gratis Tip. als het om een kneiter links project gaat, bel de PC loterij.

Uw Verzekeringsadvis | 05-01-23 | 20:07

Ben best rechts maar vond dit niet eens zo’n absurd idee. 2,2 miljoen lijkt me geen goede grens, maar wat moet je met 2 miljard als je er al 1 hebt?

ArthurS | 05-01-23 | 20:05 | 14

Voor een volwassen vrouw van 1m70 is 70kg een goede grens. Zeg 80.
Maar wat moet je met 100kg als je ook 80kg kunt wegen?
Ik denk dat Asha haar eigen grenzen niet kent of in elk geval zichzelf geen grenzen kan stellen. Zeg een ander dan ook niet wat ie moet doen of laten alsjeblieft.

Bakkeleures | 05-01-23 | 21:08

@Bert Brussen | 05-01-23 | 20:38: Ik kan de collegas aanwijzen die onder curatele staan of failliet gingen.. Tuurlijk is mijn geld goed geinvesteerd, het zit in bakstenen aandelen spaarpotten en lijfrentes.. En ja, op papier ben ik miljonair dat ga ik heus niet ontkennen.. maar zonder aktief werkend leven en dito pensioen opbouw moet je voorzichtig scherp aan de wind blijven varen. Momenteel leef ik van spaargeld en de AOW. Als zelfstandige zie ik dagelijks hoe je inteert op de reserves zolang je de bakstenen nog niet kan eten, het verdampt ahw ;)

Smoelensmid | 05-01-23 | 21:42

@Smoelensmid | 05-01-23 | 21:42: Je liegt dat je barst man, met je "leven van spaargeld". Wanneer in jouw (korte) werkzame leven (met dure kinderen en van alles) heb je dat gespaard dan?
Of was/is het spaargeld van een erfenis?
Geen reden om jezelf zo op de borst te kloppen lijkt me.

D-Fens_1963 | 06-01-23 | 00:49
▼ 11 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl