Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GeldBlog - IMF waarschuwt voor schuldencrisis

Het negatieve nieuws lijkt maar niet op te houden

Nu waren de wereldwijde schulden al langer een punt van zorg bij het IMF, maar het tempo van de toename in inflatie en publieke en private schulden, noopte het IMF om de noodklok te luiden. De schuldenberg heeft al een enorme stijging laten zien na de kredietcrisis, want zoals de lezer weet los je een schuldencrisis op met meer schulden. Ondanks dat het enkele jaren later wat beter ging, hebben centrale banken nauwelijks gas terug genomen. De VS heeft wat gedaan (taper tantrum), en de ECB heeft er aan gedacht, maar vlak voor COVID besloot de ECB weer te gaan stimuleren. Uiteindelijk was COVID daar en om een systeemcrisis te voorkomen, hebben centrale banken en overheden flink uitgepakt (nog flinker in het geval van de ECB). Het resultaat is dat de schulden met 50% zijn gestegen ten opzichte van 2015.

Dit heeft nog niet echt tot problemen geleid, want de centrale banken drukten de rentes over de gehele rentecurve, waardoor deze nieuwe schulden tegen (belachelijk) lage rentes zijn weggezet. Ofwel, de rentelasten zijn zodanig laag, dat ze de overheidsuitgaven niet overheersen, waardoor het dus allemaal draagbaar is.

Probleem is echter dat de schulden wel afgelost moeten worden. Aflossen is een dingetje wanneer de meeste overheden een begrotingstekort hebben, wat er op neerkomt dat zij geld moeten lenen om af te kunnen lossen (doorrollen van schulden). Maar dan komt er een eventueel ander probleem: de rente. 

Als de rente laag is, dan is het doorrollen makkelijk en zorgt het ervoor dat het percentage van de overheidsuitgaven dat naar rentebetalingen gaat niet te veel verandert. Maar nominale rentes stijgen nu flink door de toegenomen inflatie en stijgende economische en geopolitieke risico’s, waardoor doorrollen van schulden er langzaam maar zeker voor zal zorgen dat de totale rente-uitgaven van landen zullen stijgen. 

Het effect verschilt per land want de looptijden van de bestaande staatsschulden, de inflatie impact, en de grootte van de staatsschuld verschillen per land. Ook hebben veel landen schulden die niet in hun eigen valuta gedenomineerd zijn. Dit is met name het geval voor veel opkomende markten die in dollars lenen. Vooral deze landen voelen nu de pijn, want door de draai van de Fed naar een verkrappend beleid (hogere rentes en afbouwen opgekochte obligaties), schiet de Amerikaanse rente omhoog en sterkt de dollar aan. Dit bemoeilijkt het doorrollen van dollarschulden en zorgt dat het aflossen van deze schulden duurder wordt (er moet meer lokale valuta aangewend worden om eenzelfde hoeveelheid dollar schuld en/of rente te betalen). 

Veel van deze landen zagen de bui al hangen en hebben de rente al flink verhoogd, zoals Brazilië. Verder hebben vele opkomende markten hun les (deels) geleerd en is het aandeel van staatsschulden in de eigen valuta gestegen van 78% naar 87%. Maar percentages kunnen bedrieglijk zijn, want de schulden zijn vooral in opkomende landen flink gestegen; schulden zijn verdubbeld sinds 2014, waardoor de stijgende dollar nog steeds problematisch kan worden. Verder worden alle staatsschulden relatief geprijsd (dus ten opzichte van elkaar), waardoor stijgende rentes op Amerikaanse staatschulden automatisch tot hogere rentes leiden op andere schulden binnen en buiten de VS. Daarbij geldt, hoe risicovoller, des te steviger is de risico-opslag die investeerders vragen en bij sterk oplopende onzekerheid kan deze opslag disproportioneel omhoog gaan. Iets dat opkomende markten dus harder zal raken.

Het IMF is dan ook zeer bezorgd over de schuldenposities van veel opkomende landen en de daarbij behorende rentelasten. Volgens de maatstaven van het IMF zit 60% van de arme landen in of bijna in schuldnood. De ontwikkelde landen moeten daarom te hulp schieten zodat deze landen niet in een zwart gat vallen. Slachtoffers moeten direct geholpen worden via hulpgoederen en geld en indirect via schuldverlichting van de overheden. Dit laatste is een erg gevoelig punt gezien deze schulden de bezittingen zijn van banken, pensioenfondsen, overheden, bedrijven en particulieren uit de ontwikkelde landen. 

Een andere grote bezitter van opkomende markt schuld is China en het is maar de vraag of die iets wil doen aan schuldverlichting. Het is immers hun tactiek om een land in de schuldenproblemen te laten komen zodat ze strategisch waardevol onderpand (havens, vliegvelden, agrarisch land, fabrieken, mijnen, etc.) kunnen opeisen (vulture fund-tactiek). Gezien de huidige ontwikkelingen - China versus het Westen - zou het zo maar eens kunnen dat ook het Westen zich (weer meer) gaat beroepen op dergelijke tactieken om de toevoer van grondstoffen en voedsel veilig te stellen... Dus als opkomende landen al hulp zullen krijgen, is het de vraag wat voor prijs zij daarvoor zullen moeten betalen.

Gelukkig stelt het IMF ook vast dat de problemen niet zo erg zij als in de jaren '80 en '90, waarin zowat elke opkomende markt in de problemen kwam. Nu is de verwachting dat een dozijn landen in de problemen zal geraken. Sri Lanka heeft het startschot gegeven en heeft aangegeven de schulden niet meer te kunnen betalen zonder hulp van buitenaf. 

Vraag is of er nog elf landen volgen om het dozijn vol te maken, of dat het IMF alsnog te positief is over de situatie. Tot nog toe heeft het IMF bewezen achter de feiten aan te lopen (zo heeft het net de groeiramingen en inflatieverwachtingen wederom flink bijgesteld). Verder zouden stijgende rentes ook problemen kunnen veroorzaken in ontwikkelde landen. Daarvoor hoeven wij niet ver te kijken, hier in de eurozone... 

Kortom, spannende tijden. 

Reaguursels

Inloggen

Iemand die plane swap aan het kijken??

Torquemada | 25-04-22 | 01:24

Dit krijg je als je als staat je eigen munt uit handen geeft aan een private partij. Deze partij drukt vervolgens geld uit het niets en durft er dan ook nog rente voor te vragen..

Kniepert | 25-04-22 | 00:08 | 1

Klopt. Voor de Euro was er nooit schuldencrisis.

fail | 25-04-22 | 00:39

Klimaat-, Corona- en Stikstofcrisis: allemaal lulkoek en in werkelijkheid bedoeld om deze schuldenberg te verkleinen. Deze moet n.l. naar een houdbaar niveau en aansluiten bij de verdiencapaciteit van de wereldeconomie. De wereldproductie groeit veel langzamer dan de geldhoeveelheid. Hamvraag: wie neemt het verlies? Hamantwoord: u, de middenklasse die al dat verlies van de Big Boys moet opvangen.

U moet meer gaan lenen om die klimaatapocalyps af te wenden. U moet meer belasting betalen om het killervirus te beteugelen. U moet zo bang zijn dat u daar de noodzaak van accepteert en u opgelucht voelt als het gas niet meer uw woning binnenkomt en uzelf uw woning niet meer uitkomt. Mocht u toch gaan twijfelen omdat het met de hitte meevalt en u al twee jaar lang nog steeds dezelfde mensen fit om u heen ziet, dan dient u te accepteren dat u nu eenmaal een complotneurose hebt. Want grote belangen schijnen bij megaschuldvorming niet te bestaan. Allemaal inbeelding.

Lopendbuffet | 24-04-22 | 23:05

De Chinese methode is de beste. Het drukt overheden en bevolking van apenlanden (dat zijn alle landen die een slecht beleid voeren op het gebied van overheidsfinanciën / corruptie) met de neus op de feiten. Dat zouden ook zogenaamd ontwikkelde landen moeten doen met hun eigen apenlanden (NL, BE, D, GR, IT, FR, ES. etc.).

discriminazie | 24-04-22 | 20:29

Japan is dus de grootste schuldeiser van de VS, voor China.. Maar ik krijg een overzicht van het totaalplaatje niet gevonden. Overigens is het totaal aan private equity een veelvoud aan wat de Fed tolereert. Dat zou te denken moeten geven.

Als je geen belasting hoeft te betalen ben je bij voorbaat geen debiteur vanuit de overheid geredeneerd. Maar wie dan wel een asset is op zo'n Balans en Verlies en Winst Rekening? Als bedrijfseconoom heb ik overigens altijd een zwak gehad voor de SHBLM. Kun je contante waardes en zulks mee berekenen, in plaats van al die gebakken lucht op de beurzen.

Hetkanverkeren | 24-04-22 | 19:38

@Harvey2face, Optie 1: iets lenen, tegen lage - betaalbare - rente, en er op gokken dat die schuld door inflatie verdampt? Optie 2: kun je beter maar zo zuinig mogelijk zijn en zo min mogelijk schulden maken?

Ik bedoel het op landenniveau, waarbij het ene land die familie/kennis is waaraan je nog geen tientje zou lenen, maar waar je per ongeluk miljarden aan geleend hebt. Dan heeft het geen zin meer om zelf zo zuinig mogelijk te zijn. Want je familie/kennis heeft de keuze voor optie 1 al voor je gemaakt.

Wim_Kut | 24-04-22 | 19:28 | 2

Ja ik bedoel het ook op landen niveau, het is een beetje een simplificeren van de materie. Iets lenen tegen lage rente om er bijvoorbeeld mee te bouwen if financieren wat geld oplevert, wegen bruggen en bedrijven is natuurlijk prima. Dat is gezond te noemen. Want ver na je initiële lening zal dit nog steeds geld op blijven leveren.

Ditzelfde geldt weer uitlenen aan een ander land voor hogere rente is ongezond, want dat land kan moeite hebben om terug te betalen. Zie Griekenland en Italië. En dat is een investering die na de initiële lening geen geld op zal brengen.

Harvey2Face | 24-04-22 | 19:49

@Harvey2Face | 24-04-22 | 19:49: Ik bedenk net dat wat nogal pervers is aan de genoemde landen, dat we daar als eurozone wel geld in moeten blijven pompen. Want als wij het niet doen, dan doet China het wel.
"Nee, tuullijk betalen wij die haven wel, wordt een lening van ons aan jullie".

"Wat? Je kan ons niet meer betalen voor die nieuwe haven? Geen plobleem! Weet je wat we doen, jullie geven die haven aan ons terug en dan gaan wij de boel exploiteren ".

In een notendop de nieuwe Chinese zijde route.

Harvey2Face | 24-04-22 | 20:16

Op een gegeven moment hebben de mensen het geld niet meer om hun huis te onderhouden. Want niet alleen de rente moet worden betaald. Ook bouwmaterialen. Dus moeten de lonen omhoog, waardoor ook de loodgieter duurder wordt, etc. Inflatiecirkel!

Hadena | 24-04-22 | 19:26 | 1

Je kan ook zelf (leren) je hut onderhouden. Prima te doen hoor.

Lochos | 24-04-22 | 22:55

De ongestelde vraag:
"Hoeveel precies moet iemand lenen om weer uit de schulden te komen?"

funda | 24-04-22 | 19:20

Volgens de WEF filisofie is dit een goeie ontwikkeling. Je zult niks bezitten en blij zijn. Geen schulden bezitten is grote blij natuurlijk.

Ik zeg, schulden maken bij iedereen en z'n moeder want...

www.geenstijl.nl/5164640/adviesraad-v...

sjef-van-iekel | 24-04-22 | 19:15

‘want zoals de lezer weet los je een schuldencrisis op met meer schulden. ‘ dat sarcasme kan ik wel waarderen

BobDobalina | 24-04-22 | 18:49

Als iedereen aan elkaar een schuld heeft kun je die toch gewoon opheffen? Kost niets en iedereen is schuldenvrij. En ik ben mooi van mijn hypotheek af.

Patatter | 24-04-22 | 18:22 | 6

Als niemand zou sterven zou jij ook niet doodgaan, denk ik dan maar.
En geen uitvaartkosten meer.

funda | 24-04-22 | 19:21

Meestal is het zo dat de een schulden heeft en de ander spaargeld (al dan niet in een pensioenpot). En deze truuk werkt dan niet.

DutchLion33 | 24-04-22 | 23:22
▼ 3 antwoorden verborgen

Op dat plaatje met die rondjes, op 4 uur, Yemen; daar gaat het dus goed met de economie?

Is dit nog nieuws? | 24-04-22 | 18:21

Bij mensen met geldproblemen knippen ze als eerste de creditcard doormidden. Wat een chaos.

Schilder58 | 24-04-22 | 18:01

Vergeet niet: als alle landen pak hem beet de zelfde inflatie hebben is er geen probleem. Het gaat om relatieve verschillen. En inflatie doet schulden verdampen. Het kan dus een prima oplossing zijn.

joker3 | 24-04-22 | 17:58 | 3

Ten koste van de mensen met spaargeld. Dat wordt steeds minder waard.

lulleficatie | 24-04-22 | 18:59

De grootte van de schuld zegt toch niet zo veel? Tegenover elke schuld staat een krediet. Dus dit is meer een maat voor de grootte van de wereldeconomie? Dat bepaalde landen in de problemen komen door de toenemende rente is een ander verhaal. Heeft meer te maken met hun GDP en wie de schuldeisers zijn?

nieuwe_Deen | 24-04-22 | 17:57 | 6

@GnottoBlotto | 24-04-22 | 19:31:
Vertrouwen, inderdaad is een van de belangrijkste woorden. Maar is natuurlijk altijd een combinatie van.

Basil Fawlty | 24-04-22 | 19:40

@Basil Fawlty | 24-04-22 | 18:11:
De ECB loopt obligaties op. Maar de ECB heeft geen geld. De ECB betaalt de obligaties met nieuw geld, waar dus geen (eerder) gecreeerde waarde tegenover staat. De gekochte obligaties zullen dan zelf wel enige waarde hebben (mag je hopen), maar het geld dat de ECB hiervoor op tafel legt hebben ze zelf gecreeerd.
Als ik voor een zelf getekend tientje aardappelen koop heb ik toch een tientje zonder waarde in omloop gebracht, ook al zijn die aardappelen een tientje waard.

Schmalz | 24-04-22 | 19:51

@Schmalz | 24-04-22 | 19:51:
ECB doet niet zoveel in obligaties (je hebt wel corona bonds met het SURE programma) dat doen de Euro landen zelf. Heeft nml te maken met de geldbehoefte per land dus ieder Euro land beslist dat zelf. Wat de ECB doet is die "2e" hands in de repo tijdelijk kopen en dan centjes >>tijdelijk<< drukken. Maw als die repo voorbij is, dan gaan die centjes terug en obligaties terug.
Zie het meer als, Ik geef een horloge in onderpand voor een maand of 6 omdat ik centen nodig. Pandjesbaas geeft mij 1000 euro met 10% rente (zijn risico) en aan het in de betaal ik die 1000 met rente terug en ik krijg weer mijn horloge.
Echter wat is hier gebeurd. Ik kon die horloge in onderpand geven, kreeg geld maar hoefde geen rente te betalen. Maw 1000 op 1000 euro.
Daarna komt nog een heel verhaal dat de ECB verwachtte dat ik die 1000 euro tijdelijk zou herinvesteren en gebeurde niet maar als ik daar de achterliggende gronden over ga beschrijven dan ben ik 10 pagina's verder. Maar iig de originele gedachten van de ECB zijn nooit uitgevoerd want dat had te maken met politiek per verschillend Euro land.

Basil Fawlty | 24-04-22 | 21:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik vindt het nogal wat , dat Nederland Sinterklaas speelt voor de halve wereld , terwijl we een begrotingstekort hebben , en een woning tekort.

Torquemada | 24-04-22 | 17:54 | 1

We hebben een begrotingstekort door dat erop de verkeerde zaken is begroot. Tientallen miljarden voor klimaatverandering tegen te gaan was gewoon waanzin. Kaag wil daar niet aan meewerken omdat open te breken omdat zij dan in één klap met een minister zit (Jetten) die dan op de lege dozen en statiegeld mag gaan passen. En daar hebben ze bij D66 net even iets teveel ervaring mee.

Harvey2Face | 24-04-22 | 18:04

Het is allemaal niet zo moeilijk. Er moet steeds meer geld in omloop komen om het de mensen naar de zin te maken. De logica van geld uitgeven is totaal zoek. Mensenlevens mogen 80 duizend euro per jaar kosten om te rekken en dat kost dan ook nog eens een jaar AOW en pensioen. Geld uitgeven zodat je nóg meer geld kwijt bent. Er staat niets tegenover. En dit is maar 1 voorbeeld.

Leptob | 24-04-22 | 17:48 | 6

@naglfar | 24-04-22 | 18:24: En degenen die het betalen vroegtijdig laten overlijden want anders kost het geld en aow. Ik word ziek van een dergelijke benadering.

ChalinaRosa | 24-04-22 | 19:06

@ChalinaRosa | 24-04-22 | 19:06: Ik word er zelf ook ziek van. Maar als het om geld draait, gaat het altijd keihard. Dan mag dat blijkbaar.

Leptob | 24-04-22 | 19:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Schulden zijn best een abstract dingetje geworden.

Stel je eens voor dat je een super hoge hypotheek heeft, maar er is ook een super hoge inflatie gaande... dan smelt schulden vanzelf weg. Zolang je je baan hebt om hypotheek te kunnen betalen wordt je huis vanzelf 100% jouw bezit.

Of een ander voorbeeld: mocht Japan failliet gaan, wordt Japan dan een arm land? Of blijft het een rijkland door hoog opgeleide inwoners en sterke infrastructuur? En alleen degene die het geld aan Japan heeft uitgeleend komt in problemen? Of wat BOJ schulden blijft doorrollen met 0% rente? Wordt Japan een arm land zodra het 10.000% schuld bereikt afgezet tegen nationaal product?

Wat dacht je van Rusland met slechts 17% schuld tegenover nationaal product en toch gaat dat land op 4 mei zeer waarschijnlijk door zijn hoeven zakken.

Etc. etc.

Ierse_Setter | 24-04-22 | 17:46 | 10

Lees aub dit artikel en vervang daarna het woord Turkije met Rusland en dan weet je wat de echte schuld is.
"Erdogan bouwt zijn bruggen en tunnels nu, maar betaalt later"
www.nrc.nl/nieuws/2022/04/13/erdogans...

Basil Fawlty | 24-04-22 | 17:57

@W_F | 24-04-22 | 17:55: dus iedereen heeft in Venezuela zijn hypotheek kunnen aflossen voor dat kopje koffie?

McCain | 24-04-22 | 18:03

@Basil Fawlty | 24-04-22 | 17:57: Na Erdogan de zondvloed. Dat wordt een grote bakzeil voor investeerders en toekomstige Turkse generaties.

Het is wellicht beter om als staat schulden in je eigen munt die je nog eigen beheer hebt te hebben dan schuld in buitenlandse valuta. Of toch niet? Maar hoe zit het met Euro? Die staat facto onder beheer van Fransen, Italianen en Spanjaarden. Onze schulden (zowel de staatschulden, hypotheek, persoonlijke leningen, bedrijfsleningen) smelten vanzelf weg. Alleen ik ben nog niet uit of zoiets ertoe zou leiden dat welvaart ook zal verdampen? Idem als je je vermogen gedeeltelijk omzet in harde valuta? Ik verdwaal hier vaak in. Ben ook geen econoom.

Ierse_Setter | 24-04-22 | 18:14
▼ 7 antwoorden verborgen

Wat moet je als voormalig econoom met dit soort artikelen? China is de grootste schuldeiser van de VS. De VS hebben al talloze malen per decreet (!) het faillissement van de federale overheid moeten afwenden. Niemand wordt daar POTUS met de belofte om de belastingen te verhogen.

Wat is ook nu weer de clou van dit stuk?

Hetkanverkeren | 24-04-22 | 17:44 | 4

De VS staatsschuld is eerst en vooral aan het publiek. Daarna de Fed. Daarna komt Japan, en dan pas China. Valt dus allemaal wel mee.

nieuwe_Deen | 24-04-22 | 18:21
▼ 1 antwoord verborgen

Terwijl de hele markt weet wat er aan de hand is, erop reageert, wordt ook eindelijk het IMF, Wereld Bank en ook qua centrale banken de FED wakker. ECB nog niet maar die wordt geleid door een domme muts die nul van financien weet. Maar ach, kijk naar Nederland en onze MinFin is ook zo'n type. Puur politiek.
Op z'n Engels: "They are al walking behing the curb." Is dat vreemd? Nope, is bijna altijd het geval en als je slim bent kijk je naar de markt en niet naar overheden en aanverwanten.

Basil Fawlty | 24-04-22 | 17:44

Bij de Kruidvat hangt er altijd zo'n bordje voor het prijskaartje maar er staat wel 1+1 gratis maar je moet eerst het bordje eraf trekken voordat je de prijs kunt zien.

Brabeaulander | 24-04-22 | 17:40

Ik snap de kritiek overigens hier niet hoor.. Kapitalisme is gebaseerd op het creeren van financiele schuld, nu werkt kapitalisme al jaren heel goed en maakt idereen zich opeens grote zorgen.

We kunnen ook met zn allen terug hoor!

Gaan we ipv in geld weer met zn allen in een of andere achterlijke relilogie geloven, weer lekker full christ gaan of net als in die paar bedellanden die op een voetstuk geplaatste pedofiel aanhangen.

Dan steek ik me toch veel liever diep in de schulden die ik toch nooit ga afbetalen.

litebyte | 24-04-22 | 17:37 | 3

Want dit is een hardkapitalistisch bolwerk?

funda | 24-04-22 | 17:45

@funda | 24-04-22 | 17:45: als je kiest voor dit systeem moet je niet gaan zeiken over de gevolgen. Gewoon lekker meedoen en de andere kant opkijken. Leven is te kort om je (te)druk te maken, maak er gebruik van en een middelvinger naar iedereen die er voor waarschuwt

litebyte | 24-04-22 | 17:51

Wat is een modaal salaris tegenwoordig?
70k per maand?

Kaas de Vies | 24-04-22 | 17:24 | 3

Ongeveer een halve Bitcoin

litebyte | 24-04-22 | 17:39

Precies. Hoe meer schuld in de wereld hoe minder u pensioen en salaris voorstellen.

McCain | 24-04-22 | 17:50

Als je niet te lang blijft studeren en dan tot je pensioen blijft werken dan is het huidige minimumloon (+8% vakantietoeslag) al ruim 1 miljoen euro. En bij minimumloon is dat nagenoeg belastingvrij.

W_F | 24-04-22 | 18:01

WAT maarruuh... die landen zouden hun leningen toch terugbetalen, volgens al die zeer kundige politici?

Zeurders | 24-04-22 | 17:18 | 2

Natuurlijk, maar zijzelf hoefden zich niet te matigen uiteraard, en zo begon the race to the bottom in ons aller EU.

funda | 24-04-22 | 17:28

Met rente!

klaas24 | 24-04-22 | 21:16

Ah, de knoflooklanden weer aan top.

A.Men | 24-04-22 | 17:16

ik heb die grootverdieners van het IMF niet nodig om aan de bel te trekken. wanneer de EU (en anderen) ongeremd geld gaat printen gaat het fout. IMF weet dat (zelfs ik wist dat al met mijn "lage" opleiding, er bestaat ook zoiets als geschiedenis) en heeft niets gedaan, waarom niet? mensen met veel geld komen nu in de problemen (dat wil niet zeggen dat ze honger gaan lijden zoals jan modaal) en dan moet er actie ondernomen worden.
IMF CS zijn er niet om de wereld beter te maken, die zijn er om de rijken rijk te houden.

lordveter | 24-04-22 | 17:12

Ik mis NL in het plaattj

rifraf | 24-04-22 | 17:10 | 3

NL 58.06% staatsschuld van het BBP in 2021.

Dat had je zelf ook op kunnen zoeken en voor jezelf verklaren waarom NL ontbreekt in dat cirkelplaatje.

HankHill | 24-04-22 | 17:32

Wij kleuren weer prima binnen de lijntjes...

pibasso | 24-04-22 | 17:37

@pibasso | 24-04-22 | 17:37: Maar wij werken hard aan onze schulden.
Vooruit naar een betere toekomst kameraden, voor ons en onze kinderen!
(Zij moeten het namelijk gaan terugbetalen in enigerlei vorm)

funda | 24-04-22 | 17:43

Japan's schuld zit vrijwel geheel in staatsobligaties

litebyte | 24-04-22 | 17:06

Kun je nu het beste iets lenen, tegen lage - betaalbare - rente, en er op gokken dat die schuld door inflatie verdampt? Of kun je beter maar zo zuinig mogelijk zijn en zo min mogelijk schulden maken?

lekgoot | 24-04-22 | 17:04 | 9

Als je garant staat voor de schulden van degenen die voor optie 1 kiezen, dan vervalt optie 2.

Wim_Kut | 24-04-22 | 17:53

@Wim_Kut | 24-04-22 | 17:53: wat is optie 1 en optie 2? Want ik volg je even niet.

Als jij garant gaat staan voor iemands schuld, die je dat bij iemand van wie jij zeker weet dat je je geld terug gaat zien. Als je dat zeker weet, vraag je een lage rente. Want als je rente te hoog is, gaan ze ergens anders heen.
Als je dit niet heel zeker weet, want een BKR die niet per se slecht is, alleen ook niet heel rooskleurig, dan vraag je dus die hogere rente.

Wil je dan garant staan voor iemand die een nog slechtere score heeft, dan wil je steeds hogere rente, totdat garant staan echt gewoon zinloos is.

Ga maar alleen al in je familie en vriendenkring na aan wie je zo een 1000 euro zou lenen en aan iemand anders nog niet eens een tientje.

Harvey2Face | 24-04-22 | 18:17

@Harvey2Face | 24-04-22 | 17:45:
Ik heb het geld ernaast. Dit is extra werkkapitaal.
Mooi man. 1.8% en daar dan gemiddeld 9,6% op maken.

Kaas de Vies | 24-04-22 | 19:12
▼ 6 antwoorden verborgen

Bij Nederland klotst het geld tegen het plafond: we zijn in staat TBS- behandelingen te geven voor €465 per dag. Verder kunnen er zonder problemen 600 asielzoekers per week hier onderdak krijgen.

meneer Q | 24-04-22 | 17:03 | 4

Dat onderdak vergeet maar, ze worden op straat gezet en wandelen met kids op zondagochtend richting de nood opvang in amsterdam e.o. (lees westen) van uit het noorden.

Z-E-U-S | 24-04-22 | 18:28

Tbs behandeling nog geen 500 per dag? Dat kost een tophoer per uur. Van horen zeggen natuurlijk.

laadpaal | 24-04-22 | 21:18
▼ 1 antwoord verborgen

Ach wat , je kan nog altijd beter met Dollars zitten dan met Euro's .

likmegaties | 24-04-22 | 16:55 | 9

@funda | 24-04-22 | 17:40:

Doe vooral wat je niet laten kan, maar ik verkies kracht en stabiliteit boven volatiliteit.

de IJsman | 24-04-22 | 17:58

@de IJsman | 24-04-22 | 17:34: Nee, het zegt niets over de VS. Het zegt alleen dat men meer vertrouwen heeft in de Dollar dan in de Euro. Of dat terecht is, zal moeten blijken.
Ook moeten veel betalingen onder andere door Rusland in Dollars gedaan worden. Waardoor vraag stijgt, alleen aanbod achterblijft. Gevolg een (veel) hogere koers.

Harvey2Face | 24-04-22 | 18:00

@de IJsman | 24-04-22 | 17:58:
Dat deed ik toch al, maar je reacties zijn besides the point.

funda | 24-04-22 | 21:46
▼ 6 antwoorden verborgen

Jaja, dankzij de beste experts, adviseurs en politici in de wereld zijn we nu op dit punt aangekomen. Als je weer een expert op tv ziet dan gelieve niet twijfelen aan zijn mening, zij hebben ervoor geleerd en weten het beter dan wij en het resultaat mag er zijn [/s]

area78 | 24-04-22 | 16:53 | 3

Economie is te belangrijk om aan politici over te laten.

A.Men | 24-04-22 | 17:03

Eigenlijk is alles te belangrijk om aan politici over te laten. O dear.

funda | 24-04-22 | 17:33

Rente lijdt tot een oneindige toename van de geldhoeveelheid, het aanbod kan niet oneindig toenemen, de schuld zal nooit afbetaald kunnen worden. De gehele economie is een farce.

Neuth | 24-04-22 | 16:53 | 3

Er bestaat naast rente ook inflatie. Getallen lopen gewoon wat op over tijd.

RandyBiel | 24-04-22 | 17:01

Het zal een digitale papieren tijger zijn.
Men heeft zelden nog geld in handen.

Zitvlak | 24-04-22 | 17:02

@RandyBiel | 24-04-22 | 17:01: Achter veel van die getallen zal altijd iets van substantie en relevantie zitten. De een hun brood is de ander hun dood.

Neuth | 24-04-22 | 17:37

De eene crisis is nog niet afgelopen en de andere komt alweer aan.
De jeugd hoort niks anders dan crisis.
Van al die crisissen heb je bijna geen last.

shimanski | 24-04-22 | 16:50 | 2

Ik heb voor net geen 3 euro 6 ons diepvriessperziebonen in de pan.

NiCeY | 24-04-22 | 17:07

De crisis gaat gewoon door, maar af en toe hebben politici weer een 'succesje' nodig (crisis afgewend) en dan weer 'een zorgwekkende ontwikkeling' (om de lasten weer te kunnen verhogen).
En zo modderen we voort en zwaaien de politici rijkvergaderd af.

funda | 24-04-22 | 17:36

Als iedereen schuld heeft, krijg je toch een heel raar plaatje.
Waarschijnlijk heb ik te weinig kaas van economie gegeten en is het een compleet debiele vergelijking, maar het voelt alsof mensen in een kring steeds een briefje van 10 naar rechts doorgeven.
Als je de kring 5x rond bent geweest, heeft iedereen 50 euro schuld bij de persoon links van zich en is iedereen ineens arm, op een compleet abstracte manier.

Vage_eddie | 24-04-22 | 16:43 | 2

Stel je dan ook even voor dat er in het kringetje een moment is dat iedereen van dat 10 tje 1 euro afdraagt aan een persoon achter zich maar nog steed een 10 tje door moet geven

Nico1000 | 24-04-22 | 17:11

Als je steeds één tientje doorgeeft heb je één tientje schuld. Plus de rente die je moet betalen. En de persoon rechts betaalt steeds méér rente dan de persoon links. Want de persoon 'in het midden' neemt een groter risico door aan rechts uit te lenen dan de persoon links. Want 'midden' moet het tientje terugbetalen plus rente en wil de kosten gedekt zien. En moet maar afwachten dat persoon rechts dat kan doen.

Harvey2Face | 24-04-22 | 17:18

Ach ja, je hebt landen met hoge staatsschulden en landen met hoge particuliere schulden. Nederland valt in de laatste categorie, niet in de laatste plaats door de perverse prikkel die hypotheekrenteaftrek heet. De lage rentestand van de afgelopen jaren was dé gelegenheid geweest om dat gedrocht zonder gemekker de nek om te draaien. The road not taken.

Als particulier kun je slechts verantwoord je eigen vermogen beheren: bij het aangaan van hypotheeklening niet aan de top van de leencapaciteit gaan zitten en snel aflossen, verstandig sparen en beleggen en geen stompzinnige dingen doen met je geld. Crisis of geen crisis, zo zing je het wel uit.

de IJsman | 24-04-22 | 16:42 | 16

@de IJsman | 24-04-22 | 17:24: ja helemaal eens hoor maar tijdens de ergste kredietcrisis was de daling gewoon niet zo heftig. Dat komt voornamelijk omdat we een vraag overschot hebben en een aanbodtekort. Combineer dat met bijna gratis geld en ruimtetekort en je hebt de nl woningmarkt. De stijgende rente gaat denk ik wel iets doen (over een paar jaar pas)

Bankiertje | 24-04-22 | 18:44

@funda | 24-04-22 | 17:24:

Zoals een Le Pen met de pensioenleeftijd op 62 houden, totaal geen financiële dekking voor maar toch beloven.

Wattman | 24-04-22 | 18:47

Ze willen vanaf 2025 belasting heffen op werkelijk rendement, zeg 50%. Dus 10% inflatie betekent daarna 10% rente, betekent 5% belasting en dan gaan we alsnog jaarlijks 5% in koopkracht achteruit. Bij minder rente dan 10% gaat het nog harder. De rente zou al 20% moeten zijn om gelijk te blijven.

lulleficatie | 24-04-22 | 18:56
▼ 13 antwoorden verborgen

Krijgen we nog eens een ander verhaal?

miko | 24-04-22 | 16:39 | 1

Voorlopig niet, eerst moet de bom barsten.

Hiram | 24-04-22 | 16:50

Zijn de zo goed als ontelbare honderden miljarden die de EU straks gaat lappen voor de complete wederopbouw van Oekraïne hier al in meegenomen?

2voor12 | 24-04-22 | 16:34 | 6

2voor12 | 24-04-22 | 16:34
Honderden miljarden naar een door en door corrupt land, wat zou daar fout kunnen gaan ?

Der Schnitzeljäger | 24-04-22 | 17:28

De Oekraieners stellen zelf voor om hiervoor de bevroren tegoeden te gebruiken. Lijkt mij wel een eerlijk voorstel. Iedereen blij, behalve Rusland.

GSOnafhankelijk | 24-04-22 | 17:42

Heel veel vluchtelingen uit Oekraine komen niet uit Oekraine, maar uit Afrika of het Midden Oosten. Maar ze hebben wel een Oekrains paspoort. En krijgen dus automatisch asiel. Kortom, er zijn mensen in Oekraine die heel veel geld verdienen aan de verkoop van (al dan niet vervalste) Oekrainse paspoorten.

DutchLion33 | 24-04-22 | 23:52
▼ 3 antwoorden verborgen

Tja.. socialisme... gratis geld bestaat niet.. de middenklasse zit vol in de schulden en kan niet inlossen want kapot belast... wat doen de overheden? Meer gratis geld en hogere belasting

WellusNietus | 24-04-22 | 16:33 | 1

De middenklasse, de armen van de jaren 20/ 30.

Zitvlak | 24-04-22 | 17:00

zijn wij dit?!?!??!

"gezien deze schulden de bezittingen zijn van banken, pensioenfondsen, overheden, bedrijven en particulieren uit de ontwikkelde landen. "

toerbaas | 24-04-22 | 16:32 | 1

Een klein stukje.

MargauxGrandCru | 24-04-22 | 16:49

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen