Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Werken bij Julia's, een handleiding

Humans of Late Food Processing

Vroeger, toen we nog vakken vulden bij de supermarkt in plaats van op internet, hing er in de personeelskantine een grote spiegel waar allemaal pijltjes op stonden met vragen er bij, zoals "Zit je stropdas recht?", "Is je schort goed schoon?" en "Zijn je piercings afgeplakt?" Het was de laatste check voordat je toegelaten werd tot dezelfde ruimte waar ook DE KLANT zich bevond. Aan DE KLANT wordt nooit gevraagd of ie z'n mooiste glimlach heeft meegebracht, die gilt gewoon heel hard "ALUMINIUM!?" in je oor als ze een leeg schap alufolie aantroffen. Er gold ook geen verbod op de """grap""" die zesenveertig klanten per dag maakten als ze een product uit de doos of het kratje pakten waar je net uit stond te vullen: "Ik pak het hier wel uit, scheelt jou weer werk [vette knipoog]". Maar het was tenminste rauw. Het was écht. Je stond ergens voor, in je rode Dirk-schort en natuurlijk ging je netjes even achter kijken in het magazijn wanneer iemand niet geloofde dat een product was uitverkocht en nog niet was aangevuld en dan vroeg: "Kun je niet even achter kijken?" Want je deed het niet alleen voor de baas, je deed het voor jezelf, voor je vorming, je sociale vaardigheden en je eigen assertiviteit. Je werd nog grotendeels vrij gelaten om die verantwoordelijkheid te nemen. Al was er altijd wel één vervelende vulploegleider die colli stond te turven om te testen of je de vulnorm wel haalde, maar dat noemde je dan het likkertje bij de baas en dat kon gewoon.

Deze herinneringen aan onze eerste 4 gulden en 25 cent per uur bijbaan ergens in de oertijd tussen het cassettebandje en de DVD kwamen naar boven toen we door het om onduidelijke redenen aan ons toegezonden, tien megabyte dikke Julia's Formule Handboek 2.0 (PDF) van de gelijknamige stationspastaketen bladerden. "We" doen dit en "We" gaan voor dat en "We" zorgen voor zus en "We gaan voor het beste resultaat in Euro’s en ‘smileys’." Hoe moet je eigenlijk je handen wassen, wat is het protocol voor het verpakken van een Italiaanse bol, hoe verschilt dat van de ciabatta en hoe richt je HET SAUZENMEUBEL het beste op de enige toegestane manier in? Het staat allemaal in het 157 pagina's tellende handvest voor de jonge retail-medewerker van Julia's! Niks eigen verantwoordelijkheid, als ketenpartner geketende minimumloonslaaf heb je een collectieve opdracht die strikt volgens het boekje gaat. Of nou ja, boekje: buiten de PDF is er een portal met een leerportaal en een onboarding app en een overhoorsysteem dat Drillster heet, dat volgens de omschrijving met hele vriendelijke dwang een pasta-drone voor achter de Julia-balie van je maakt, OF ANDERS:

"Drillster is een nieuwe manier van leren binnen NS Retail. Je bouwt de benodigde kennis op via het beantwoorden van vragen via de app Drillster en krijgt direct feedback op de antwoorden die je geeft. Liever niet via een app? Dan kan het ook via de pc. Wanneer je kennis dreigt weg te zakken, krijg je een uitnodiging om opnieuw te oefenen. Drillster selecteert op basis van eerder gegeven antwoorden, precies die thema’s die jij dreigt te vergeten. Hierdoor leer je meer in minder tijd én je kunt kennis beter onthouden, onderhouden en borgen. Op die manier heb je altijd de juiste kennis paraat om optimaal te kunnen presteren op het werk. Wanneer je in dienst komt, krijg je automatisch jouw inloggegevens per mail waardoor je direct aan de slag kunt."

Nou jommes. Bij welke bestelzuil kunnen we volautomatisch solliciteren voor een functie in de digitale keukenaansturing? Echt enorm zin om 126 apps, leeromgevingen, roostertools en communicatiesystemen te installeren, nooit meer een echt mens tegen te komen en ons als jonge professional te ontplooien in het pasta-segment van NS Retail!

"We, we, we." En ik dan?

Remember kids. Failure is not an option!

Let op: ciabatta's moeten weer HEEL ANDERS

Sausmeubel. SAUS. MEUBEL. Een meubel voor SAUS.

Computer says HELL NOOOOO

We gaan wel gewoon naar Friet van Piet in dat ouwe bouwkot voor Pand Noord

Reaguursels

Inloggen

Italië?
Chaos, corruptie, mannen die zich als wijven gedragen en de mafia.
Eten? Pasta in misselijkmakende variaties, elke dag weer.... kijk maar eens een kookprogramma; altijd die fucking kleverige tering pasta. Of pizza,
Nooit eens een bak patat, nassi of snert., een loempia of boerenkool.

Jan Lange3373 | 25-01-22 | 12:09 | 1

Als je daadwerkelijk iets wist van de Italiaanse keuken, zou je deze onzin niet uitkramen.

Tapu | 25-01-22 | 13:49

Geschreven in een soort newspeak door een extreme controll freak. En dat rijmt ook nog. Arme kids die op zulke plekken hun eerste ervaring met werk opdoen.

CupDCake | 25-01-22 | 12:00

Julia's is die winkel waar je om 15:59 uur nog een duur broodje kan kopen en om 16:01 uur is het klaar ermee, de avond setting van de toppings laten het niet toe. (Tegelijkertijd zijn die huppeltutjes achter de toonbank te beroerd om de broodjes direct uit het zicht te halen...)

Honderdduizenden voor niks vermoorde broodjes verdwijnen zo in de prullenbak, tevergeefs een fikse CO2 uitstoot voor geweest, vergeet de vuilnisberg niet en/of verdere CO2 uitstoot bij het vernietigen van de vuilnisberg.

Dan de pasta's, een slap aftreksel van wat het in het begin was om de klanten te trekken, een zoute kleffe meuk, de kleine bakjes zijn duur voor de hoeveelheid die je krijgt, en de grote bakken te groot.

Vroeger was alles beter? Julia's is het voorbeeld dat deze uitspraak een stalen kern van waarheid heeft...

BadPatNL | 25-01-22 | 10:56 | 1

Als ik dan toch op het station moet vreten, dan liever iets dat niet pretendeert iets te zijn. Dan maar gewoon of een frikandel of kroket: prijs en verwachting laag, nooit teleurgesteld. Ik ga geen overprijsd slap aftreksel van de prachtige Italiaanse keuken kopen. Als ik Italiaans wil, wil ik goed Italiaans en ga ik wel naar een goed restaurant.

Tapu | 25-01-22 | 11:58

Wie is Julia?

Clavo | 25-01-22 | 10:13 | 1

Nou dat is dus grappig. Ik bestelde er eens, lang geleden, een pasta iets en het (niet onaantrekkelijke) meisje heette dus 'Julia' . Dus ik bijdehand en lollig willen zijn (zenuwachtig, want niet onaantrekkelijke vrouw die tegen me aanpraat) en merkte op dat ze dezelfde naam heeft als die toko. Bleek dus dat zij de eigenaresse was en toen hebben we het sauzenmeubel bijgevuld.

RogerDodger | 25-01-22 | 13:11

Snap je nu waarom vmbo's geen niveau meer hebben? Dit is wat werkgevers met deze groep willen.
Julia's serveert vlees en vis. Wat heeft dat vegan geklets voor zin dan.
De grootste ergernis is nog wel de klant. De american anglosaxon superficial egocentric it's all about me here and now customer. Die gaat hierin mee. Die eist wat het bedrijf belooft. Je kunt ook doorlopen en thuis je eigen brood met thee vreten. Thuis. Zelf. Vers. Echt.

zeurmachine | 25-01-22 | 09:28 | 2

De klant eist. Nou ja, dan moet de klant ook maar de bijpassende portemonnee hebben om te kunnen eisen en zich niet in massavreetschuren volproppen met armoedig prefab food, bereid en geserveerd door 16-jarigen.

Graaisnaaiert | 25-01-22 | 09:52

@Graaisnaaiert | 25-01-22 | 09:52: Het is allemaal dezelfde onzinnige zelfverwennerij. Dat soort bediening gaat altijd ten koste van het personeel.

zeurmachine | 25-01-22 | 10:33

De professionalisering van de samenleving. Verpakt een bolletje in 5 makkelijke stappen. Onverwachte overhoring via de app incluis. Waarom hoor ik nou weer een overbetaalde X66 manager zich de ballen uit de broek lachen?
*zucht*

Graaisnaaiert | 25-01-22 | 09:22

Ik word hier een beetje misselijk van. Wat voor vreselijke figuren verdienen hun geld met dit soort gore, glibberige, manipulatief geformuleerde bullshit?

Kicksalot | 25-01-22 | 09:17

Dit is 2022, hoe een potentieel niet onaardig baantje volledig kapot gemanaged is door proces waanzinnigen, communicatie en HR bullshit en ordinair hebzuchtig laat kapitalistisch leiderschap. Je moet wel heel wanhopig zijn als je daar met je volle verstand gaat werken!

pukkiepuk | 25-01-22 | 09:14

Waarschijnlijk gaat er bij 4x minder scoren op drillster automatisch een berichtje naar je manager om een functioneringsgesprek te voeren.

WibionFire | 25-01-22 | 08:48 | 1

Functioneringsgesprek? Bent u gek geworden? Dat heet een coaching sessie of een motivation moment (MM).

Lochos | 25-01-22 | 11:27

Het leuke van die handleiding is dan wel weer dat erin staat hoe ze bij Julia in de keuken die broodjes van hun samenstellen. Dus haal je wat afbakciabatta's bij de Appie en potjes pastasaus ed en maak je voor jezelf voor je de deur uit gaat een identiek broodje dat je meeneemt op de trein. Scheelt je toch wel een hoop centjes want dat stationsvoer van de NS is best aan de prijs.

Mijn GS nick magnie | 25-01-22 | 08:29

Maar is er al iemand binnen Julia’s met een black belt lean six sigma? Vragen vragen!

Don Samuel | 25-01-22 | 07:42 | 1

Die heeft geen 10mb aan tekst nodig, heet niet voor niets ¨lean¨.

Jan Lange3373 | 25-01-22 | 12:11

Alles voor de likes! Terwijl je ook gewoon goed en gezond voedsel kunt serveren. Maar om de snackbar kwaliteit te verbloemen moet je het personeel drillen en altijd maar laten glimlachen. Het is niet erg als je ten onder gaat met een glimlach.

Rdock | 25-01-22 | 07:08

Dromen zijn bedrog zong Marco ooit eens...
En waarom heeft solliciteren eigenlijk niet sneldaten als men graag trendy wil zijn?

steekmug | 25-01-22 | 06:49

Als een storing wordt gezien als een calamiteit, dan is er iets goed fout. Een storing is buiten het onverwachte moment dan, een volkomen voorzienbare situatie.

Rest In Privacy | 25-01-22 | 05:15

Ik word hier een beetje verdrietig van.

schijtzat | 25-01-22 | 04:20

Maarrrrr: hebben ze ook loketten voor als klanten aan je kontje zitten of ongepaste seksistische grapjes/opmerkingen maken bij Julia's?

ReyNemaattori | 25-01-22 | 02:38 | 1

Het personeel krabt wel eens aan hun kont en smeert daarna een broodje.
Als er ongepast gedrag van de klant komt kunnen ze altijd zeggen" WE zijn met meer dus pas op".

steekmug | 25-01-22 | 06:50

Mensen zijn ook enkel nog maar die vervelende, inefficiente schakel in het verder volledig geautomatiseerde en gestroomlijnde ICT proces.

ChristianV | 25-01-22 | 01:02

En hoeveel uren krijg je uitbetaald om dat hele handboek door te spitten, of dient dat in eigen tijd te gebeuren.

herstelkous | 25-01-22 | 00:19 | 1

Eigen tijd.

TonAlias | 25-01-22 | 00:43

Volgens mij moet je hiervoor een master titel hebben om hier te mogen werken.

HaaiBaai | 24-01-22 | 23:56 | 2

Scheelt, het betaald ongeveer even veel als wat je met de meeste master titels op de Uni binnen harkt, TU's daargelaten.

ReyNemaattori | 25-01-22 | 02:34

betaalt

Stratum | 25-01-22 | 08:59

Soms dan kom je in een supermarkt nog wel eens een medewerker tegen die extra moeite voor je doet, die het scannen van de boodschappen lekker op haar dooie gemakje doet (bij haast en ongezond ongeduld weet de trouwe klant dat ie een andere kassa moet nemen), die tijd neemt (over luxe-goederen gesproken: tijd), die gerust de hele kar voor je aflaadt om iets voor jou uit de onderste doos te pakken, die je tot op het parkeerterrein achterna komt omdat je je pakje stroopwafels bij de kassa hebt laten vallen, die je helpt vergelijken met de ingrediëntenlijsten, die kennis van zaken (waren) heeft, die je eerlijkheid waardeert wanneer je zegt dat je twintig euro teveel hebt teruggekregen ...

Wie goed doet goed ontmoet. Zoiets is wederkerig.

mozaard | 24-01-22 | 23:50 | 1

Over menselijk maat gesproken, vergeten te benoemen: elke winkel/super verdient het een Drikus in dienst te hebben. Zo een als in Deventer is er maar een!

mozaard | 25-01-22 | 00:14

Met de huidige tekorten op de arbeidsmarkt gaat Julia snel problemen krijgen om ongemotiveerde jongelingen te vinden om achter hun sausmeubel plaats te nemen.
En verder, wat de neuk is Julia voor iets?

JanVergoor | 24-01-22 | 23:38

Het stuk gaat niet over robotisering van de maatschappij, maar over robotisering van de mens. Ontmenselijking van processen - ook al heb je nog wel die robots-van-vlees-en-bloed nodig. Vanuit het idee dat alle werknemers vervangbaar dienen te zijn. Hier heeft een autist aan het roer gestaan, waar deze zich had moeten beperken tot vrijblijvende klantgerichte gadgets. De menselijke maat dreigt zoek te geraken, en is dat allang voor de klánt met autisme (van wie er steeds meer rondlopen).

mozaard | 24-01-22 | 23:37

Ik heb één verloren zomer in een Konmar gestaan. Ik kan me nog herinneren dat ik me helemaal het schompes werkte en mijn grote broer geen ene fuck deed, maar het uiteindelijk niets uitmaakte. Er waren ook twee treurige veertigers die fulltime in de vulploeg werkten. Als ik er zo op terugkijk, waren dat waarschijnlijk twee personen met een behoorlijke afstand tot de arbeidsmarkt.

de IJsman | 24-01-22 | 23:25

Vakkenvullen hij AH, vanaf mijn 15e, bij een "dumpfiliaal".
Dumpfiliaal? ja. Daar kregen de managers hun laatste kans om te bewijzen dat ze niet ontslagen hoeven worden.
Heerlijke anarchie dat het was. De tent werd feitelijk gerund door een handvol 18 jarigen, en ene Frans. Zie maar hoe, als het werk maar af komt, en 's avond een man 's ochtends een man, dus dat kratje bier na op vrijdagavond en daarna met z'n allen de kroeg in betekend niet dat je er de volgende ochtend niet ben. Gewoon met je knallende kater, drankkegel en bierlucht de katten pils aanvullen en niet zeuren. Als er gekotst wordt roept de kassière met veel pleizer een dweilwagen voor je op. Elkaar met after-shave en slagroomspuiten achterna rennen moet af en toe kunnen, evenals het smijten met rot fruit. En als er een minirok zonder slipje door de schappen loopt te scharrelen is het meer dan normaal dat je een paar collega's d'r bij haalt om even mee te genieten, want dat gebeurt ook niet zo vaak.
Mooie tijden waren dat. En betaalde eigenlijk nog verdomd goed ook.
De wereld is te serieus geworden ben ik bang. Niet meer leuk.

Abject | 24-01-22 | 23:06 | 2

Ja joh en ik ben Prins Wimlex

Graftak | 25-01-22 | 00:23

Ik werkte op een camping vlakbij Renesse. Naast grasmaaien ook wiet verkopen aan de Duitse gasten, "Grass Kauf" stond op het bord boven onze kantine caravan. Mooie tijden.

Lochos | 25-01-22 | 11:32

Op station kon je niks krijgen, hoogstens lauwe kroket in de restauratie

apek00l | 24-01-22 | 22:49

Ach, ik werkte ooit als vakantiebaantje in de zilveruitjes in Rijnsburg. Zilveruitjes werden via lopende band op grootte gesorteerd, en kwamen in tonnen terecht. Ik moest die tonnen naar buiten rijden. De stank ging overal inzitten, wolk van stank om je heen. Buschauffeur (ik moest toch ook weer naar huis) weigerden ons soms. Na een paar weken kon ik nieuwe brommer kopen (Tomos met 4 voetversnellingen). Paar weken later werd die brommer gestolen op de Breestraat.

apek00l | 24-01-22 | 22:48 | 2

Bij van Zijp tegenover de Overdekte gekocht ?

Vesta | 24-01-22 | 22:58

Naast de 2 vissers? Zou best kunnen

apek00l | 24-01-22 | 23:05

Ik zie dat Julia alleen op/in stations zit, dus als niet-treinreiziger zal ik er dus nooit komen. Ik ga het nu al missen.
En sinds de chef-DKW een leidinggevende wordt genoemd, is het land
definitief naar de kloten.

RGV42 | 24-01-22 | 22:41

Onderbetaald, voor teveel werk waar makkelijk een vervanger voor is. Zegmaar als een gemiddelde bananenplukker uit Tanzania, maar dan word je ook nog eens geforceerd om te lachen alsof het je droombaan is. Het is niet alsof men eten bij zo'n tent bestelt voor de kookkunst of voor enige ervaring.

Boerhoektvrouw | 24-01-22 | 22:37 | 1

Als bananenplukker kun je tenminste nog de hele dag chagarijnig kijken OMDAT je een klote baan hebt.

ReyNemaattori | 25-01-22 | 02:37

Maar hebben ze ook een meldpunt voor mogelijk kwetsende opmerkingen?

Mark van Leeuwen | 24-01-22 | 22:35 | 1

Daarvoor ben je natuurlijk lid van de vakbond.

mozaard | 24-01-22 | 23:57

Op die leeftijd stond ik als bijbaantje bij de Duyvis (baai de Deuvis) dozen met borrelnootjes op een pallet te stapelen. Pallet vol -> heftruckchauffeur kwam vol pallet halen en ik kon aan de volgende pallet beginnen. In 2 ploegendienst van 7.00 tot 14.00 en van 14.00 tot 23.00. Compleet debiel werk maar:
Er gold geen kledingvoorschrift.
De heftruckchauffeur, Bayram (Turkse woord voor feest) was altijd vrolijk en maakte grapjes
Ik werkte vaak met andere jongens samen, we zorgden wel dat er iets te lachen viel, een jonko in de pauze hielp daarbij
Het stapelen van de dozen op de pallets was bij lange na niet zo ingewikkeld als dat Julia-gedoe.
Radiocasseterecorder zorgde voor de eigen meegebrachte muziek (Metallica, Iron Maiden, Velvet Underground etc)

Wat heb ik achteraf beschouwd een gelukkige jeugd gehad, dat ik die Julia-flauwekul niet hoefde mee te maken. Het enige nadeel was dat ik wekelijks mijn werkbriefje moest inleveren bij gemaakt joviale uitzendbureaumeisjes. Daar kon je als jongens onder elkaar dan weer je mening over geven, dus dat verzachtte de pijn ook weer.

Arnold Layne | 24-01-22 | 22:29

Dat hele Juliagebeuren is een businessmodel om samen veel geld binnen te harken en niet samen te delen. Niets mis mee; maar verpak het niet met al die bullshit. Gewoon een winkel met een baas en die baas gaat aan het einde van de dag met de winst naar huis.

RGV42 | 24-01-22 | 22:22

AIDA: Aandacht Interesse Doorzetten en Afronden. Ofzoiets

apek00l | 24-01-22 | 22:21

Ik mis ‘Team’ nog in dit plaatje: Together Each Approach More.

Sinterbikske | 24-01-22 | 22:13 | 2

there is no i in team. jezus wat een hel!

Briver | 24-01-22 | 22:18

Dat linksonder vouwen en rechtsonder vouwen, is dat vanuit je eigen gezichtspunt, of vanuit dat van de klant?

Met_baard | 24-01-22 | 22:09

En als er dan een nieuwe versie van het handboek uitkomt, dan sturen ze je die vast ook weer als gehele pdf. Zonder er bij te vertellen wat er veranderd is, want dat mag je dan vervolgens zelf uitzoeken.

WilburScoville | 24-01-22 | 22:09

Vier kernwaarden: Samen, Positief, Aandacht, Resultaatgericht. Ik haak af na 'Samen' en niet eens vanwege de beginkapitaal, want dat is slechts een reclamebureautruukje. De overige drie kernwaarden zijn vrijwel even vreselijk, maar samen is mijn crux. Laat ik dat illustreren met een anekdote. Tijdens mijn kennismakingsgesprek met mijn nieuwe huisarts sloot zij het gesprek af, ik stond mijn jas al aan te trekken, door één woord te zeggen: samen. Ik antwoordde: er is geen samen. Het gesprek was namelijk gespeend van iedere overeenkomst tussen mijzelf en mijn huisarts. Haar 'samen' was dus niets meer dan een poging om onze afstand tot elkaar te verbloemen. Een leugen. Ze reageerde niet en ik vertrok. Na zeventien verschillende waardeloze huisartsen had ik de hoop opgegeven, dus ik was niet teleurgesteld. Mijn afkeer van het woord 'samen' was echter versterkt.

Albert61 | 24-01-22 | 22:08 | 1

Wees blij dat 'diversiteit' er niet tussen staat, dan hoef je als kaaskop niet eens meer te solliciteren...

ReyNemaattori | 25-01-22 | 02:41

Mooie voorbeelden van laatkapitalistische bureaucratie. Dit soort corporate managerial onzin kan de Sovjet Unie nog een puntje aan zuigen.

Dr.Kravitz | 24-01-22 | 22:07

Ben blij dat ik niet tot hun doelgroep behoor. En een zaak die Illy-koffie verkoopt maar slechts een 8 als waardering krijgt, doet toch iets fouts.

loser | 24-01-22 | 22:06

Heb ooit wat voor Jungheinrich gedaan, afspraken met de directie van bedrijven voor de vertegenwoordigers van dat bedrijf. Als je dan iemand van de receptie of een secretaresse aan de lijn kreeg die vroeg wat je precies doet, dan was het antwoord: wij leveren integrale logistieke oplossingen. Daar begrepen ze dan niets van en het klonk wel belangrijk dus dan werd je snel doorverbonden naar de directie. Die begrepen vervolgens meestal wel meteen dat je heftrucks en pompwagens wilde slijten.

Sinterbikske | 24-01-22 | 22:00

De oprichter van Starbucks had in het begin een studiereis naar Italië gemaakt om er achter te komen wat koffiebarretjes succesvol maakt.
Conclusie: Je moet de hele dag operettes afspelen over de geluidsinstallatie.

Osdorpertje | 24-01-22 | 21:58 | 5

@Osdorpertje | 24-01-22 | 22:08: in Napels kost het 90 cent. Het is dan wel de bedoeling dat je met een euromunt betaalt. Je krijgt 10 cent terug maar die moet je dan weer als fooi afgeven bij de portier bij het verlaten van de koffiebar.

gatij | 24-01-22 | 23:49

@loser | 24-01-22 | 22:01: Starbucks is extreem succesvol. Of jij hun koffie lekker vindt is irrelevant; er zijn hordes mensen die er wel dagelijks hun koffie halen.

dezakloper | 25-01-22 | 00:44

@dezakloper | 25-01-22 | 00:44: Starbucks is succesvol om zelfde reden dat Apple succesvol is, en dat is niet de kwaliteit van hun koffieproducten.

ReyNemaattori | 25-01-22 | 02:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Maar krijg je als klant na afloop wel een survey opgestuurd waaruit hun managers weer de NPS kunnen halen?
Anders hebben die ook niets te doen.

2voor12 | 24-01-22 | 21:54 | 1

Haha, ik geef nooit hoger dan een 8, puur om de NPS luchtfietser te zieken

WilburScoville | 24-01-22 | 22:11

Tja, zo hou je een concept constant en je medewerkers uniform (en dus makkelijk vervangbaar). Verdienen ze bakken met geld mee en laatst zag ik Van Rossem er stiekem aan een Broodje Vegan Verdure (tm) likken terwijl hij zijn latte macchiato (havermelk en decaf) streelde. Dus.

Komjehiervaker | 24-01-22 | 21:53 | 1

Wat? Van Rossem is een mens?

FordPrefect | 24-01-22 | 21:55

Diegene die dit geschreven heeft, heeft er voor gestudeerd.
Waarschijnlijk bij InHolland.
Hij/zij kon culturele antropologie studeren of vrijetijdsmanagement, maar heeft zich laten overhalen om iets nuttigs te studeren.
Iets waar je wat aan hebt in het bedrijfsleven.
Samen met een paar busladingen vol met klasgenoten.
Die naast hun hypotheek nu ook een studieschuld moeten afbetalen.
En daarom ongeïnteresseerde puisterige VMBO scholieren begeleiden in winkels waar ze warme pasta in kartonnen bakjes verkopen.

Osdorpertje | 24-01-22 | 21:49

We hebben hier in de buurt de Juliabar, is veel lekkerder, en als je naar huis gaat vragen ze ook altijd of je tevreden bent heb ik van horen zeggen.

Sinterbikske | 24-01-22 | 21:49 | 4

Bestaat die nog steeds? Ooit eens geweest, maar natuurlijk niks gedaan.

HansWorst1222 | 24-01-22 | 21:54

De Juliabar. Nostalgie. Jaren langs gereden als kind; op de achterbank van de auto. Mijn moeder lastige vragen stellend. Als volwassene een vriendin die er heeft gewerkt. En met haar verhalen, een blik achter de voordeur kunnen werpen.

schijtzat | 25-01-22 | 04:09
▼ 1 antwoord verborgen

Hastalanietaandepasta dus.

FordPrefect | 24-01-22 | 21:53

Ik mis de inclusie en verplichte pronouns.
Gemiste kans.

2voor12 | 24-01-22 | 21:47 | 1

Hen neemt meteen ontslag.

Met_baard | 24-01-22 | 21:54

Welkom in 2022 dit heet franchise handboek voor medewerkers.

Rest In Privacy | 24-01-22 | 21:47

Maar zijn ze Agile?

Eduardo- | 24-01-22 | 21:45 | 5

Of hebben ze Scaled Agile Framework ingevoerd? En loopt er al iemand rond die de Zwarte Band in Lean heeft?

omanders | 24-01-22 | 21:50

@omanders | 24-01-22 | 21:50: Voor koffiewagentje-bedienaar moet je al Lean Six Sigma black belt hebben, de afwijking moet zo klein mogelijk zijn.

TonAlias | 24-01-22 | 22:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Verschrikkelijke managementterm: 'resultaatgericht'.

Colin.Fart | 24-01-22 | 21:44 | 2

En bedrijven die dat hardop zeggen bedoelen meestal dat het personeel ze geen fuck interesseert. Het gaat om de aandeelhouders.

FordPrefect | 24-01-22 | 21:54

Zonder resultaat geen salaris dus wel belangrijk om je daar een beetje op te richten als serieuze onderneming.

Ride_On | 24-01-22 | 22:24

"Wanneer je kennis dreigt weg te zakken, krijg je een uitnodiging om opnieuw te oefenen."
Dagelijks dus.

Met_baard | 24-01-22 | 21:42

Een slechte ervaring wordt aan 9 tot 12 mensen door verteld?! En wij maar paniekerig worden bij een R van 1,6 bij corona.
Ze hebben bij Julia’s een OMT nodig.

Nuuk | 24-01-22 | 21:39 | 1

Dit is een niet-corona-topic. Hou dat zo,

omanders | 24-01-22 | 21:40

"We" heeft bij ons in het bedrijf nog nooit iets gepresteerd of geleverd. "We" heb ik ook nog nooit gezien. Maar veel bedrijven zijn toch gek op "we" die van alles en nog wat wil en kan.

Graaier | 24-01-22 | 21:37 | 1

"We" zijn altijd degenen die vertellen wat jíj moet doen.

Zenzeo | 24-01-22 | 21:43

Tell show do... waar is het misgegaan..?

Smoelensmid | 24-01-22 | 21:36

Hadden ze bij de Praxis ook maar een handleiding voor personeel bedacht.

SNAFU | 24-01-22 | 21:36

Lijkt me geen levensvatbaar concept. Op een station heb je haast om de trein te halen. Goed gevulde Febomuur is all you need.

CarelJan7937 | 24-01-22 | 21:34 | 1

20 jaar geleden ging voor het laatst met de trein. Toen zat er al een Julia',s op Leiden CS.
Dus ze houden het al een tijdje vol.

Earl_of_Doncaster | 24-01-22 | 21:37

Van Rossem [..]herinneringen aan onze eerste 4 gulden en 25 cent per uur bijbaan ergens in de oertijd tussen het cassettebandje en de DVD.
.
Welnu, dat cassettebandje, 2 sterke herinneringen aan.
Nr. 1 > 1 cassette voor de C64 met mínstens 150 games denk. Met als commando ""Run" -Press play on tape". En zo kon je met dat metertje op dat recordertje gaan lopen scrollen tot je een ons woog.
En toch bleef het leuk.
Frogger, Commando, Yi-Ar-Kung Fu, Donkey Kong, de classic oude Mario Bros met Luigi ( keihard lachen met dat vriendje op die plateaus!) en zoveel meer.
Nog gespeeld op zwartwit TV.
.
Nr. 2 > Destijds kopieerde k nog muziek van de radio op cassette, maar öók van mn broer.
En wat je dan deed, jaha, jongelui, was 2 cassettterecorders tegenover mekaar zetten!.
Met bándjes, casséttes dus, jongelui.
"Rode rec knop + play".
.
Maar nu komt het.
Altijd, áltijd als je dacht een geslaagde kopie had gemaakt (want broer en ik waren dan muisstil), en ja hoor, dan kreeg je dwárs door de opname kopie heen een stem van onder de trap: "Jongens, eten!".
.
En daar gíng je Nirvana of Guns N' Roses song naar de gallemiezen.
Met moeder, lief als ze is, schreeuwend door je cassette opname kopie heen. Maar mooi was die tijd tuurlijk wel.
Ik mis die tijd man.

chicago river | 24-01-22 | 21:33 | 3

Het was dus overal hetzelfde rond etenstijd.

TonAlias | 24-01-22 | 21:34

Ik had het er toevallig dit weekend met mijn wederhelft over hoe we in de jaren 80 eigenlijk muziek kopieerden, omdat een bandje van 25 gulden of een cd van 40 gulden best veel geld was voor twee goeie nummers. Ik realiseerde me dat je toen een dubbel cassettedeck had om bandjes mee te kopiëren. Ik moest er gewoon even over nadenken of dit wel echt zo was geweest.

Elmauro | 24-01-22 | 21:58

Nr 2 is zo herkenbaar! En dan op een gegeven moment de luxe om van cassettebandje naar cassettebandje te kopiëren! Of van lp naar cassettebandje.
En de walkman, hoeveel ik daarmee niet heb gelopen!

Jan, Leiden | 24-01-22 | 23:13

Zou dit gezeik niet een klein beetje ook komen omdat de consument al klaagt als het schijfje komkommer scheef ligt?

FordPrefect | 24-01-22 | 21:32

Alles beter dan urinoirs schoonmaken op het NS station.

Kameraansteker | 24-01-22 | 21:31

Het belangrijkste wat we moesten weten als vakkenvuller in die 'goede oude tijd' was FIFO: First In First Out.
En aan het eind van de middag... Spiegelen!

leo de pejo | 24-01-22 | 21:31 | 2

Vergeet niet dat je nog 't plastic van alle tray-tjes bij elkaar moest rapen en dan in die stalen (!) bak op wielen moest gooien. Hoever je er ook vanaf probeerde te staan, je kreeg altijd een oplazer van de statische electriciteit.

Vesta | 24-01-22 | 22:38

Hahaha, ik herken dit wel. Een van de mannen hier werkt bij de Subway. Daar hebben ze regelmatig van die testen, en die komen van de 'University of Subway', ik verzin het niet. En dan moeten ze vragen beantwoorden, video's bekijken en dan antwoorden geven op vragen. Er zitten zulke debiele vragen bij: Een foto van een mes met de snijkant naar boven. "Welke kant is gevaarlijk?"
En "Met welke kant snij je het broodje?"
Bij goed resultaat krijgen ze een bijvoorbeeld een "Certificate of Sandwich craft".
Ik viel zowat om van het lachen.

TonAlias | 24-01-22 | 21:27 | 4

Hahah heerlijk, maar dan krijg je wel de functie titel Sandwich Designer op je CV

WilburScoville | 24-01-22 | 22:18

@WilburScoville | 24-01-22 | 22:18: Jazeker, of Sandwich Artist.
Ik heb veel dingen meegemaakt in mijn werkzame leven, maar dit soort onzin was voor mij nieuw.

TonAlias | 24-01-22 | 22:35
▼ 1 antwoord verborgen

Is er ook een hoofdstuk Diversiteit, Sensitiviteit en Inclusie?

JJMS | 24-01-22 | 21:27 | 2

Ik hoop wel dat ze een safe space hebben in ieder Julia's filiaal.

leo de pejo | 24-01-22 | 21:32

Ik denk dat inclusie zich hier als Kernwaarde Samen heeft vermomd:

"Samen
We benutten elkaars krachten en verschillen om samen het verschil te maken. We zetten ons in om samen doelen te bereiken. We helpen elkaar als de situatie erom vraagt. Samen kun je meer bereiken dan alleen."

omanders | 24-01-22 | 21:36

Hey hoi, wat ontzettend cool dat jij samen met ons vandaag weer het beste uit jezelf wil halen. Vandaag begin jij eerst met de e-learning 'Handen wassen na het plassen volgens de SMART methode'. Succes!

Duwbak_Linda | 24-01-22 | 21:25 | 5

@omanders | 24-01-22 | 21:38:
Hey hoi, wat ontzettend goed dat je over communicatie begint. Want communicatie met de klant is inderdaad heel erg belangrijk! Daarom bieden we je de cursus "Effectief Communiceren bij Julia's' aan. Die duurt zes uur, maar gelukkig kun jij die helemaal online volgen en wanneer het jou het beste uitkomt. Zo hou je zelf de regie en kun je daarnaast nog lekker chillen met je vrienden!

Duwbak_Linda | 24-01-22 | 21:50
▼ 2 antwoorden verborgen

"Hier staan we voor bij Julia’s en dit stralen we uit naar onze klanten:
ITALIAANS, deskundig, oprecht, sprankelend"

Stukje verder:

"BAKE-OFF
Een heerlijk verse croissant in de ochtend"

omanders | 24-01-22 | 21:25 | 3

Heeft u weleens iets ITALIAANS uit zo'n kartonnen trog gegeten bij Julia?

JJMS | 24-01-22 | 21:27

Oh ja, ff een cornetto al cioccolato een espresso aan de bar wegslikken om half 7 voor je waar je werk wandelt. En dan na je werk bij dezelfde bar weer om aperitivo. Ken verder die hele Julia's niet, maar bij Giulia zou er 's morgens ook wel een beetje grappa in de koffie gaan.

Jacques_SiConto | 24-01-22 | 21:39

Wat een domheid weer. Hebben die gasten dan geen enkele notie hoe je mensen iets leert?! Al meer dan 3000 jaar gaat dat op dezelfde manier. Ook de herhaling van de herhaling van de herhaling... zucht.

nobodiesunmighty | 24-01-22 | 21:24

Let op lichaamstaal. Zie het al voor me dat een boze klant de boel gaat verbouwen.

Rest In Privacy | 24-01-22 | 21:23

Boel leuke dinge meegemaakt in de supermarkt. Ooit stond ik statiegeldkratten en flessen te tellen bij het innameloket en typte de bedragen in op een rekenmachine en die printte dan het statiegeldbonnetje. Boven mij in het magazijn hing een luidspreker waardoor ik o.a. kon luisteren naar de Dik Voor Mekaar Show. Weet het nog goed. Met Ome Joop.

Leptob | 24-01-22 | 21:22

De volgende stap: Manna. Een koptelefoon op en een computer die je de hele dag in detail vertelt wat je moet doen: pak het broodje, smeer er een eetlepel mayo op, 2 plakjes kaas en augurken, broodje inpakken, 3,25 afrekenen, wens de klant een fijne dag. Er is geen volgende klant, neem 4:30 minuut pauze.
(Vrij naar “Manna” van Marshall Brain, een aardig dystopisch sf-werkje over oa. UBI. Aanrader, en als gratis ebook te scoren)

Muxje | 24-01-22 | 21:22 | 2

Pauze? Er is vast wel iets schoon te maken of bij te vullen.

HankHill | 24-01-22 | 22:16

Het wordt nog leuker in dat verhaal want op een gegeven moment worden alle Mannasystemen aan elkaar gekoppeld. Ben je bij een werkgever eruit gelazerd omdat je een steek hebt laten vallen dan weten de computers van alle andere werkgevers dat ook zodat je nergens meer aan de bank komt. Je huur of hypotheek wordt ook automatisch beëindigd en er wordt een automatische melding gedaan bij een woningontruimingsbedrijf waarna je naar een soort armenhuis vervoerd wordt om daar je dagen te slijten met het kijken naar TV.

Enfin, hier is het te lezen:
marshallbrain.com/manna1

Mijn GS nick magnie | 25-01-22 | 08:33

Out of their fuckin' minds.

inCol | 24-01-22 | 21:22

Godskolere. Ja, nee, echt: Godskolere. "Aandacht, Positief, Resultaatgericht en Samen".

Zouden ze al 15-jarigen met een burn-out hebben? Het zou me niets verbazen.

omanders | 24-01-22 | 21:21

Misschien erbij uitleggen hoe het is een baan te hebben hier.

dhrat | 24-01-22 | 21:20

Stop de RTLisering van deze maatschappij!

Duwbak_Linda | 24-01-22 | 21:20

Meneer..?? Ja. mag ik hier solliciteren..?? Ja, jawel.. Wat ga je doen dan... Vakkenvullen.. Vraag maar een formulier daar bij de hoofdcassiere...

" Voor je uit vegen neon...!! Anders loop je in je eigen vuil..!!.. "

neonreclame | 24-01-22 | 21:19

Ondanks dat soort boeken valt me wel altijd op de NS Retail (en dan met name de Kiosks) extreem gemotiveerd en vriendelijk personeel heeft. Dus kennelijk werken dit soort boeken niet averechts.

hendrikjandetuinman | 24-01-22 | 21:19 | 3

Dat zijn de nieuwen. De rest zit inmiddels al jaren met een burn-out thuis.

omanders | 24-01-22 | 21:22

Liever een bijstandsuitkering dan een baantje bij Julia's (?) als ik dat zo lees. Allemachtig wat een ellende.

Jiet Panssen | 24-01-22 | 21:19

Een baan waarbij het allerlaatste beetje eigen initiatief eruit is gesloopt.
Je hoeft er niet te werken hè. Het mag.
Er zijn baantjes genoeg.

Ikbentochnietgek | 24-01-22 | 21:13 | 1

Hm durven werkgevers van nu niet meer te vertrouwen op de intelligentie, zelfredzaamheid, klantgerichtheid of het improvisatietalent van de nieuwste lichtingen 'vakkenvullers'?

2tribes | 24-01-22 | 21:51

Of zonder. Stomme IPad spellingscontrole

Drkildare | 24-01-22 | 21:12 | 1

Schakel je die toch uit? Instellingen > Algemeen > Toetsenbord > AutoCorrectie > Uit.

Met_baard | 24-01-22 | 21:39

Wat zijn de vereisten om uberhaupt in zo'n Julia's tentje te staan? Een masters-titel in voedingstechnologie aangevuld met het ontbreken van eigenwaarde? Dan is het beter een winkeltje verder te kijken bij een AHtogo.

Baron_von_Rijswijck | 24-01-22 | 21:12 | 1

1 check
2 check
3 o, daar ging het fout

Kameraansteker | 24-01-22 | 21:15

Is er ook een protocol en loket bij Julia voor ongewenste intimiteiten met opzonden Italiaanse bol ?

Drkildare | 24-01-22 | 21:11 | 1

Ik las “opgewonden Italiaanse bol…”

Wijze uit het Oosten | 25-01-22 | 07:14

Aan een vakkenvuller die vanavond de olijfolie aan het aanvullen was vertelde ik dat deze vorig jaar 1 euro goedkoper was. Natuurlijk kreeg ik hier geen reactie op.

Toen ik vorig jaar op 1 augustus vertelde aan de chef vakkenvullers dat ik absurd vond dat er al pepernoten in de schappen lagen kreeg ik als antwoord. ,,Dank u wel maar daar doen wij helemaal niets mee."

Brabeaulander | 24-01-22 | 21:10 | 7

@AntiZanicz | 24-01-22 | 22:59: Afgelopen jaar lagen ze er al in Juli. Nog een paar jaar en die krengen zijn jaarrond te krijgen...

ReyNemaattori | 25-01-22 | 02:53

@ReyNemaattori | 25-01-22 | 02:53: Ach, oliebollen zijn er ook vanaf oktober. Het wil nog niet lukken die jaarrond te verkopen hoewel er hier en daar vast een kraam is die het hele jaar door werkt.

AntiZanicz | 25-01-22 | 07:03
▼ 4 antwoorden verborgen

Sausmeubel. Waarom denk ik weer direct aan 18+filmpjes?

Hersenscherven | 24-01-22 | 21:09 | 1

Omdat je daar altijd aan denkt?

voldemort | 24-01-22 | 21:18

Vroeger toen ik, voor stage op de middelbare, in een dorpswinkel werkte, was het motto "vergeetachtigheid en onnozelheid".

Ik kan niet stilzitten, dus was ik continue bezig, maar her en der vond ik onder de stellingen in de dorpswinkel aangebroken flessen drank. Ik bracht ze altijd netjes naar de eigenaresse van de winkel, eigenaar zag ik niet zo veel.

Pas later, veel later, drong tot mij door, mede door anderen, dat de eigenaar iets met het mysterie van de rondslingerende drankflessen te maken had.

Eigenaresse heeft mij altijd netjes bedankt voor het opruimen, zonder ook maar een onvertogen woord uit te spreken.

Toch vijftig gulden gekregen voor vijf dagen 'stage'.

Vroeger.....

GKJP | 24-01-22 | 21:07 | 2

Hahaha. Geweldig verhaal.

omanders | 24-01-22 | 21:10

We zullen maar blij zijn met de moderne winkels met goed geïsntrueerd personeel. Wat een verschil met 30 jaar geleden toen je gewoon afgebekt werd door ieder die dacht dat maar moest kunnen.

AntiZanicz | 24-01-22 | 22:58

Ooit gesolliciteerd bij Julia's. Afgewezen.

Kameraansteker | 24-01-22 | 21:06 | 5

@Met_baard | 24-01-22 | 22:08:
Ik paste niet in het profiel, dus vermoedelijk lag het aan de leeftijd. Maar ja, zeker weten doe je dat nooit hè.

Kameraansteker | 24-01-22 | 22:21

@Kameraansteker | 24-01-22 | 22:21: Oh die profielen die ze gebruiken om je af te wijzen. Krijg ik al de kriebels van, zo van had ik vantevoren geweten... had ik niet eens gesolliciteerd.

Ik had voor vandaag nog nooit van Julia als merk gehoord, dus pfff.

Met_baard | 24-01-22 | 22:34
▼ 2 antwoorden verborgen

"Je bent geen persoon; je bent een instrument! Een tool!"

Aristotalloss | 24-01-22 | 21:06

Nou succes met je nieuwe baan. Welke psychopatische micromanager heeft dit verzonnen?

voldemort | 24-01-22 | 21:05

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland