Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Rutte moet Armeense genocide erkennen

Hard optreden!

sorry

De kwestie van de kwestie van de Armeense genocide speelt weer op. Joël Voordewind van de ChristenUnie dient vandaag een motie in waarin het kabinet wordt opgeroepen het harde optreden van de Turken tegen de Armenen tussen 1915 en 1917 ondubbelzinnig genocide te noemen. Dat is best opvallend, want Joël Voordewind van de ChristenUnie stemde in 2017 (net als het CDA en D66) nog tegen een motie waar precies hetzelfde in stond. Maar ja. Er is sinds 2017 natuurlijk enorm veel kennis over de Armeense genocide bijgekomen, zoals de kennis dat er op 17 maart verkiezingen worden gehouden in Nederland. En daarom heeft Joël opeens een meerderheid bij elkaar gepolderd, dus binnenkort mogen Mark Rutte en Stef Blok geen 'kwestie van de Armeense genocide' meer zeggen als ze het over de kwestie van de Armeense genocide hebben. En dat is hartstikke terecht.

Reaguursels

Inloggen

De Armeense genocide is historisch FEIT. Naar schatting 1,5 miljoen slachtoffers, waarvan tallozen wreed omgebracht door kruisiging, wegens Christen. (3 x raden welk geloof de moordenaars aanhingen). Maar dit is dus echt gebeurd. De Duitse politicus met Oostenrijkse roots, A.H. te Berlijn heeft zich hoogstpersoonlijk over deze kwestie uitgelaten en zei iets als "Ach, over een paar decennia is iedereen dat alweer vergeten" etc.
Wanneer de website nu punt nl reakties die klimaatwarming in twijfel trekken systematisch verwijdert "omdat klimaatwarming een feit is", waarom wordt Turks geblaat dat er absoluut GEEN Armeense genocide zou hebben plaatsgevonden dan WEL getolereerd ? Just asking. We komen hier overigens in woke territorium terecht waar historische feiten worden weggepoetst wegens ideologie,maar dat is weer een andere discussie.

Asteroid-B612 | 09-02-21 | 22:59

De Armeense genocide is een feit, net als de zwaartekracht.
Waarom zou daar over gestemd moeten worden?
Komt Voordewind ook met een motie om de zwaartekracht te erkennen?

En waarom willen politici die in 2017 "tegen" stemden, nu "voor" stemmen?
Gaan ze hier trouwens in 2025 weer over stemmen?
Zo ja, wat zullen Omtzigt, Voordewind en andere draaikonten dan stemmen?
Wordt de Armeense genocide dan weer een "kwestie", want politiek?

Het zou grappig kunnen zijn als het niet om 1,5 miljoen doden zou gaan.
Omdat Rutte vriendjes wou blijven met Erdogan werd dit historische feit in 2017 door de tweede kamer onder tafel geveegd. Nu is Rutte even demissionair dus moet er gauw een puntje gescoord worden.
Dit verandert echter niks aan wat er toen is gebeurd.

En nog minder aan wat Erdogan nu allemaal uitspookt in onder andere Syrië, Libië, Koerdistan, Griekenland en onlangs Armenië. En natuurlijk in Turkije zelf; honderdduizend Turken om politieke redenen ontslagen; tienduizenden Turken om politieke redenen aangeklaagd of opgesloten. Laat de tweede kamer daar wat van zeggen, dan krijg je ook Turken mee in de kritiek op dictator Erdogan.
Gedoe om gebeurtenissen ruim een eeuw geleden versterken de positie van Erdogan alleen maar.

Dandruff | 09-02-21 | 22:51

Al die Turken weer janken en zeiken. Zelfreflectie, daar doen ze niet aan in Turkije.
Nee, dan Nederland, met die links calvinistische zelfhaat. Daar trekken zelfverklaard ruimdenkenden zich telkens weer af bij de zoveelste docu over de Nederlandse oorlogsmisdaden in Indië. Of de slavenhandel. Gut wat waren wij fout. Vlug, richt een monument op tegen ons! En dan een doekje pakken.

Hommel | 09-02-21 | 19:54

Ach, met het zicht op de verkiezingen kruipen huichelaars, opportunisten en soortgelijk tuig uit hun holen.

Okkie Trooi | 09-02-21 | 17:17

Is Erdogan al boos?

Zo ja gooi dan gelijk de Griekse en Assyrische genocide er bij in de motie.

klaas24 | 09-02-21 | 17:13 | 3

Grandma’s Tattoos: topdocumentaryfilms.com/grandmas-tatt...

Armeense meisjes werden in die tijd als slaaf gehouden door Turkse en Koerdische gezinnen. En werden getatoeëerd met de merktekens van hun ‘eigenaren’.
Ook op YouTube te zien. Vooral Nuttig om te bekijken voor ons Turkse volksdeel dat er een handje van heeft om deze massamoord te ontkennen

theo-is-dood | 09-02-21 | 17:52

En doe de Koerdische genocide er ook maar bij.

MAD1950 | 09-02-21 | 19:26

Gooi dan ook maar de Turkse vriendschapsband met Hitler erbij.

Hommel | 09-02-21 | 19:56

Met de turken is altijd wat. Conflict typetjes , bij alles wat ze doen ruzie maken en trammelant schoppen.
Geen verbetering in zicht. Dusss...

Karel | 09-02-21 | 16:42 | 1

Lees Stella Braam: “Grijze Wolven”

theo-is-dood | 09-02-21 | 17:53

Ben ooit in Isfahan in het museum van de Armeense genocide geweest. Daar is ook filmmateriaal van hoe de Armeniërs door de Turken (overigens geholpen door Duitsers met van die punten op hun helm) in veewagons geladen worden. Hier en daar lag een Armeniër die niet meer beweegt op de grond.

Maar goed, of je het nou "de kwestie van de Armeense genocide" noemt maakt niet zoveel uit. We hebben het nog steeds over 'politionele acties' ipv 'het afslachten van Indonesiërs'. Vergelijk ook de pacificatie van Tsjetsjenië, de Endlösung, de heilstaat van het boeren communisme of de culturele revolutie.

En Erdo's opmerking over Srebrenica is natuurlijk gewoon een jij-bak.

ParadiseLost | 09-02-21 | 16:36

Daarrrr gáán wij weeerrrrrr.... binnenkort weer een zooitje 'Nederlanders' die toevallig allemaal een gloednieuwe, grote vlaggenstok met daaraan een gloednieuwe , grote Turkse vlag dragen ... op de Maasbruggen.

bisbisbis | 09-02-21 | 16:29 | 4

@theo-is-dood | 09-02-21 | 17:57: Erdogan heeft NL bij de kloten omdat ze in bezit zijn van een Demmink video. En daarom houdt NL ook Baybasin vast. Kan NL dreigen hem vrij te laten als de video van Demmink uit zal komen. Maar NL kan vanwege de video nooit te hard ingaan tegen Erdogan. En daarom zal Nederland ook nu niet de Armeense genocide erkennen.

DolfWeerwolf | 09-02-21 | 18:54
▼ 1 antwoord verborgen

Zodra het opportuun is, zal Erdogan de joker direct bij de Koerden leggen. Als het om deze genocide gaat, heeft iedereen boter op zijn hoofd.

SteilAchterover | 09-02-21 | 16:23

Over hArD opTrEdeN gesproken, hoe zou de NPO de volgende gebeurtenissen omschrijven?

en.wikipedia.org/wiki/April_Uprising_...
en.wikipedia.org/wiki/Batak_massacre

[...]These, then, were all women and girls. From my saddle I counted about a hundred skulls, not including those that were hidden beneath the others in the ghastly heap nor those that were scattered far and wide through the fields. The skulls were nearly all separated from the rest of the bones – the skeletons were nearly all headless. These women had all been beheaded... and the procedure seems to have been, as follows: They would seize a woman, strip her carefully to her chemise, laying aside articles of clothing that were valuable, with any ornaments and jewels she might have about her. Then as many of them as cared would violate her, and the last man would kill her or not as the humour took him....[...]

Graaf_van_Hogendorp | 09-02-21 | 16:05 | 1

Interesting.
"Bashi-Bazouk" was 1 van de scheldwoorden/verwensingen van Kapitein Haddock in de "Kuifje" stripboeken. Het barbaarse (en verraderlijke) optreden van deze Bashi Bazouks zal tot de vijftiger jaren toch wel bekend en berucht zijn geweest. Waarschijnlijk stond het ooit synoniem voor verraders en schoften ? Maar inmiddels weet niemand in het westen meer wie de Bashi Bazouks waren.

Asteroid-B612 | 09-02-21 | 23:20

Je kunt best diplomatiek zijn, en politicus.

Maar een genocide een 'kwestie' noemen... dan ben je gewoon af. Dat is geen politiek meer. Dat is retoriek.

Knufter | 09-02-21 | 15:59 | 2

Lafheid. Bang voor onze handelsbelangen. Of dat dictator Erdogan twee miljoen vluchtelingen de zee opjaagt.

theo-is-dood | 09-02-21 | 18:01

@theo-is-dood | 09-02-21 | 18:01: een hele rij kruizen en daar jonge vrouwen en meisjes nakend aan gespijkerd dat deden turken.

Hoorneslaan | 10-02-21 | 01:51

@Asteroid-B612 | 09-02-21 | 23:23: jazeker. De Grijze Wolven zijn vermomd als Turkse culturele verenigingen en strijken op die manier gemeentelijke subsidies op.

theo-is-dood | 10-02-21 | 07:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik geloof dat er wel belangrijkere zaken spelen op dit moment. Zo kan ik nog duizenden zaken noemen die ergens op de wereld in het verleden gespeeld hebben die we nooit officieel erkend hebben.

Thomtidom | 09-02-21 | 15:39

ach, op deze manier weten we iig zeker dat die hond van een rutte niet weer geniepige grapjes met dat erdostrontding gaat uithalen want die vind rutte dadelijk niet meer leuk en wil op hem schieten als ie de armeense genocide erkent.

azubneritan | 09-02-21 | 15:37

De Griekse genocide speelde ook rond die tijd. De Ottomanen waren een soort ISIS avant la lettre.

Trekhaas | 09-02-21 | 15:31 | 1

nog steeds als je ze de kans geeft!

azubneritan | 09-02-21 | 15:37

De kwestie van de de Nederlandse coronamaatregelen-kwestie hangt ook nog boven zo'n hoofd.

Tjemig | 09-02-21 | 15:26

Waarom zou je moeilijk moeten doen over iets wat gebeurt is.
We weten allemaal hoe Erdogan er over denkt en hij is de enige die er moeilijk over doet.
Kennelijk is dat voor Rutte iets om rekening mee te houden.
Denk daar maar eens over.

Mr.Crowley | 09-02-21 | 15:22 | 1

Tip:
STELLA BRAAM
Samen met collega Mehmet Ülger schreef ze een geruchtmakend boek over de opmars van de extreem-rechtse Turkse Grijze Wolven in Nederland. Dat werd Stella Braam niet in dank afgenomen. Bedreigd en geïntimideerd moest ze wekenlang onderduiken en ging door een hel. Exclusief voor de Tribune doorbreekt ze de zelfgekozen media-stilte rond haar persoon. "Ik heb een serieus debat op gang willen brengen over het falende integratiebeleid. Als de politiek er niets mee doet, moet je niet raar opkijken als over tien jaar, of nog eerder, de boel uit de hand loopt."

Via SP.nl

theo-is-dood | 09-02-21 | 18:16

Dat Erdogan de moderne variant van een V1 op burgerdoelen laat neerkomen helpt ook niet echt mee.

kloopindeslootjijook | 09-02-21 | 15:19 | 2

Bevriend staatshoofd he. En dat wij nazi's en kindermoordenaars ( oid ) zijn, ach. Detail. Wij willen de hier woonachtige 150K+ en hun sympathisanten namelijk niet op de lange teentjes trappen door wel Erdolf terug in zijn hok te schoppen.

Graaisnaaiert | 09-02-21 | 15:22

@Graaisnaaiert | 09-02-21 | 15:22: De EU heeft Erdo miljarden betaald om de vluchtelingen op Turkse bodem niet naar ons door te sturen. Dat geld is erg welkom gezien het desastreuse economisch beleid in TR. En de immense inflatie van de Turkse Lira

theo-is-dood | 09-02-21 | 18:35

Hoe zit het met de kwestie "Rutte"? Nog steeds niet wieberen

Dutch_Viscount | 09-02-21 | 15:18

Hm. Da's natuurlijk wel heel slecht voor onze nauwe banden met bevriend staatshoofd Erdogan en zijn Paladijnen hier in de 2e Kamer.
Iemand nog een geitenpaadje op zak voor Rutte/Blok? Iets van dat het feit op tafel ligt dat de Armeense kwestie met de ogen van nu aan bepaalde kenmerken van wat wij tegenwoordig aan bepaalde voorwaarden van genociden zou kunnen grenzen maar dat het in de tijd vooral als een gestimuleerde volksverhuizing werd gezien en ook behandeld? Mark, kun je daar wat mee, ouwe diplomaat van me?
Los daarvan, 100 jaar terug mensen massaal de dood injagen, ja, dat is natuurlijk gewoon genocide. Klaar. Omgekeerd hadden die Turken ook staan janken als de Armeniers ze massaal het hooggebergte in hadden gejaagd om ze daar dood te laten vriezen. Excuses aanbieden, vriendschappelijke banden aanknopen, beetje compensatiegeld bieden, wederzijds gemeenschappelijke projectjes starten en laat de euro's maar binnenstromen in zowel Turkije als Armenie. Dat kinderachtige gedoe eeuwen na dato ook altijd. Soms is je schuld/ongelijk/fout erkennen en toegeven nog veel sterker dan gewoon je kop in de wind gooien en maar op woordjes blijven hameren.

Graaisnaaiert | 09-02-21 | 15:17 | 2

Kunnen de dat principe ook toepassen op de onze gouden eeuw?

inCol | 09-02-21 | 15:37

Wat maakt het uit wst er zolabg geleden is gebeurd. Zijn er niet meer nijpende themas?

Alwayscurious | 09-02-21 | 15:11 | 5

@Roadblock | 09-02-21 | 15:24: denk je nou echt dat een officiele erkenning van deze kwestie door nederland gaat helpen bij het voorkomen van toekomstige genocides?

Thomtidom | 09-02-21 | 15:54

Er zijn zeker en vast nijpender thema s

De kern is echter dat de altoos populaire Rutte kennelijk te bang is om een genocide als genocide te benoemen. Terwijl de USA , Canada, Frankrijk & België en nog 80 andere landen dat wel aandurven.
NL is bang voor zwaaiende rode vlaggen en toeterTurken in DenHaag.

theo-is-dood | 09-02-21 | 18:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Kunnen we even bij de les blijven ! De doden die er nu vallen door een halvering van IC bedden tussen 2000 en 2019 .... wie is daarvoor verantwoordelijk ?

Koning BongoBongo | 09-02-21 | 15:09 | 3

vvd, cda, pvda en d666. alle mensen die daarop gestemd hebben zijn indirect moordenaar door hun partij gemaakt! en nog steeds stemmen die debielen op die partijen

azubneritan | 09-02-21 | 15:39

Niemand natuurlijk. In Nederland is toch nooit iemand ergens verantwoordelijk voor! Moet je dat nog vragen?

MAD1950 | 09-02-21 | 19:32

Voor een deel : die eikels die zich niet aan de regels houden.

Asteroid-B612 | 09-02-21 | 23:47

Gaat dit ergens over?
Dit alleen maar om even de prioriteiten van het kabinet vast te stellen.
Zouden overigens onze Turkse medelanders wel blij zijn met deze discussie?

Mr.Crowley | 09-02-21 | 14:57 | 6

Turken wensen niet op het matje te worden geroepen en al helemaal niet door zwakke Europeanen. Dus ik zeg, vooral doorgaan, zeker omdat wij wel degelijk een punt hebben hier. Miljoenen Armenen zijn de dood ingejaagd door de Ottomannen destijds, nog maar iets meer dan een eeuw geleden. En dan moet je je bek houden omdat een deel van onze bevolking dan op zijn pikkie getrapt is? Kom nou toch. Toegeven is zwakte, en dan worden ze wederom in hun mening bevestigd dat wij een zwakke samenleving zijn, rijp voor overname. Alleen al geopolitiek moeten we dit nu doordrukken, los van het feit dat elk volk recht heeft op internationale erkenning van genocide uit het verleden. Hebben wij bij de Bosniakken gedaan ( en bij de Indonesiers alhoewel dat geen genocide was ), de nazi's bij de Joden ( en zigeuners ), nu is het aan de Armenen om welgemeende excuses en erkenning te krijgen van Erdog en de zijnen.

Graaisnaaiert | 09-02-21 | 16:05

Denk het niet.

Mokum Kosher | 09-02-21 | 17:06
▼ 3 antwoorden verborgen

Anders kan Rutte altijd Josep Borrel van de EU even naar Turkije sturen om de kwestie uit te leggen. Dat schijnt een topdiplomaat te zijn.

obominotie | 09-02-21 | 14:56 | 2

Zou die man nou echt gedacht hebben dat hij enige indruk kon maken in Rusland omdat de EU vertegenwoordiger was ? Kan iemand van een vreemde natie op het politieke vlak indruk maken in Rusland?

Koning BongoBongo | 09-02-21 | 15:20

@Koning BongoBongo | 09-02-21 | 15:20: Als je van jezelf denkt dat je iets te zeggen hebt lijkt het wat voordat het echt gebeurt. Meneer heeft (zoals 80% van de EU diplomaten) zijn hoofd zover in de aars zitten dat hij door zijn mond naar buiten kan kijken. Russen zijn niet te intimideren, die weten niet wat dat is

brie-de-penis | 09-02-21 | 19:18

Dit spelletje doet mij weer beseffen dat er in Den Haag wordt beslist over wat het Nederlandse volk moet vinden/denken. Nu vindt nog gewoon helemaal niemand er iets van want ver van mijn overgroot oma's bedshow. Straks moeten we het wellicht genocide gaan vinden. Omdat het parlement dat kan besluiten. Het is ook zo lekker belangrijk. Krijgen de nabestaanden daarmee een bepaalde status? Het is dan nog maar een klein stapje naar nóg 50 jaar verder terug: Sylvana alvast gefeliciteerd.

Leptob | 09-02-21 | 14:54 | 1

Precies!

staat het bier koud? | 09-02-21 | 17:42
-weggejorist-
GekkePietje | 09-02-21 | 14:51 | 2

Hoe zou Trump dit hebben aangepakt, als hij Rutte zou zijn?

Choco Chanel | 09-02-21 | 14:50 | 4

Doen wat Jared hem influisterde.

Arachne | 10-02-21 | 00:28
▼ 1 antwoord verborgen

Terecht. Had men al eerder moeten doen.

Schepvogel | 09-02-21 | 14:50

Je bent een laffe hond als je de Armeense genocide de kwestie van de Armeense genocide durft te noemen. En dat voor een historicus. Wat een gladjakker ben je dan. Ik hoop dat Mark het leest, pannekoek!

pibasso | 09-02-21 | 14:49 | 2

Ontkennen zoals die vleermuis van Denk doet mag wel?

van Oeffelen | 09-02-21 | 14:56

@van Oeffelen | 09-02-21 | 14:56:
Rutte is een historicus, maar hij is ook politicus.
Politici liegen altijd.

Mr.Crowley | 09-02-21 | 15:03

"Rutte moet Armeense genocide erkennen"

En daarna excuses aanbieden? En herstelbetalingen decreteren? Wiedergutmachungs-gelden?

Waarom moet Rutte - moeten ''wij'' - de Armeense genocide officieel erkennen? Hebben ''wij'' die gepleegd dan? Ik zou zeggen dat dat teringTurkije van 'vader' Erdogan die genocide eindelijk eens moet erkennen, en zijn duizenden fans die hier op de Erasmusbrug met honderden Turkse vlaggen staan te zwaaien, schreeuwende dat ze Turken zijn, en dat Turkije hun vaderland is.

Wat is het VN standpunt in deze trouwens? Spreken zij officieel van de Armeense genocide? Dan lijkt me dat verder een voldoende erkenning.

Dr_Johnson | 09-02-21 | 14:48 | 6

@De Profundus | 09-02-21 | 16:06:
U overschat de invloed van Mohammad Amin al-Hoesseini.
Hitler zag de moslims meer als useful idiots.
De door de moefti opgerichtte Bosnische moslim ss-divisie Handschar zette ook niet veel zoden aan de dijk.

Roadblock | 09-02-21 | 18:23

Google gewoon. Dan lees je dat de USA en nog 80 andere landen deze genocide ook gewoon genocide durven noemen.
En kijk : m.youtube.com/watch?v=bwj4e_f_1DI

theo-is-dood | 09-02-21 | 18:52

@De Profundus | 09-02-21 | 16:06: Nee, Hitler wilde de joden naar Israël laten vertrekken; toen nog onder Brits bewind.
De twee fronten oorlog stak daar en stokje voor. Als gevolg daarvan volgde werden ze geïnterneerd.

Arachne | 10-02-21 | 00:27
▼ 3 antwoorden verborgen

Hebben we niks beters te doen? Laten we ons liever druk maken over de Gouden Eeuw. Straatnaambordjes enzo. Mijn God!

inCol | 09-02-21 | 14:47

gaan die moslims binnekort ook de slavenhandel afschaffen |?

newray | 09-02-21 | 14:46 | 2

Nee, we gaan die handel hier weer invoeren.

Glasgow Argus | 09-02-21 | 14:47

@Glasgow Argus | 09-02-21 | 14:47: Want die blijkt zo lucratief te zijn geweest dat we alle negers in de hele wereld een Bentley Bentaiga kunnen en moeten geven.

GregorVanPallandt | 09-02-21 | 14:56

Misschien moet de Kamer meteen even doorpakken en ook de Indonesische genocide door de kartelpartijen erkennen.
Zou schrijft ARP-kopstuk Colijn (voorloper CDA): "Ik heb 9 vrouwen en 3 kinderen, die genade vroegen, op een hoop moeten zetten, en zo dood laten schieten. Het was onaangenaam werk, maar 't kon niet anders. De soldaten regen ze met genot aan hun bajonetten. 't Was een verschrikkelijk werk."
nl.wikipedia.org/wiki/Hendrikus_Colij...

obominotie | 09-02-21 | 14:41 | 7

"voorloper CDA"
Ja, dus?
Alsof iemand bij het CDA dat nu een goed idee vindt.

kloopindeslootjijook | 09-02-21 | 15:23

ARP, KVP en CHU waren 3 voorlopers.

van Oeffelen | 09-02-21 | 15:42

Wat is het nou?
Dood laten schieten of aan de bajonet geregen?

Roadblock | 09-02-21 | 18:25
▼ 4 antwoorden verborgen

Doen ze niet. Dan wordt dictator snorremans boos en gaan zijn volgelingen tutterend door Rotterdam rijden. Er zijn bijna verkiezingen en dat is slechts voor de gewenste uitslag.

WillemWordtWakker | 09-02-21 | 14:34

Natuurlijk ook geen gemakkelijk standpunt voor een eunuch die er op is uitgestuurd om te islamiseren. De kalief van Turkije is een driftige man.

oplichter | 09-02-21 | 14:34 | 3

De groot-moefti van Ankara moet publiekelijk tot op het bot worden vernederd. Daar is hij gevoelig voor.

goedverstaander | 09-02-21 | 14:36

@goedverstaander | 09-02-21 | 14:36:
Ik weet nog wel een leuk gedicht van Bohmermann, vrij vertaald:
"Onnozel, laf en geremd, is Erdogan de president
Z’n dinges stinkt naar döner, zelfs een varkensscheet stinkt schöner
Hij is de man die meisjes slaat, terwijl hij rubbermaskers draagt
Hij doet aan geiten neuken en minderheden onderdrukken
Koerden schoppen, christenen slaan,
En daarbij kinderporno kijken
En ’s avonds, in plaats van slapen,
Fellatio met honderd schapen
Ja, Erdogan is, zonder kul,
Een president met een kleine lul
Elke Turk fluistert hoorbaar:
Dit domme varken heeft rimpelballen
Van Ankara tot Istanboel
Iedereen weet, deze man is een mietje,
Pervers en zoöfiel,
Recep Fritzl Priklopil
Zijn hoofd is leeg, zo ook zijn ballen
Op ieder gangbangfeest is hij de belangrijke gast
Totdat zijn kleine lul brandt, zodra hij plast
Dat is Recep Erdogan."

Roadblock | 09-02-21 | 18:28

Als hofleverancier van voertuigen voor genocidale oorlogmisdadigers in Syrie zal onze Rutte met zijn vriendelijke glimlach deze kwestie wel weer onder de onderste steen weten te verstoppen.
In tegenstelling to de witte Landcruisers, is het geweten van onze ex-minister-president gitzwart.

spoilerfreak | 09-02-21 | 14:33 | 1

Alle ellende wordt steeds onder een willekeurige steen gestopt, zodat ze de onderste steen boven kunnen halen zonder iets ongemakkelijks te vinden.

Harry.Langezwaal | 09-02-21 | 15:04

Ik zit dat Vragenuurtje van de TK te bekijken. Hoeveel tijd gaan ze nog investeren over de Islam te debatteren??? Laatste tijd is het iedere week raak.

stipjes | 09-02-21 | 14:32 | 2

De zorgmiljonairs zijn nu aan de beurt. Zorg-managers die de winst afromen om te verdelen onder de armen. Onder hun linker- en rechter-armen wel te verstaan.

goedverstaander | 09-02-21 | 14:35

De VS, Rusland, Canada, Duitsland, Italië, Frankrijk en andere landen hebben deze genocide wel erkent. Ja, Duitsland ja. Geef dit kabinet in vredesnaam een moreel kompas.

whitechocolateface | 09-02-21 | 14:30 | 5

Israël heeft deze genocide ook niet erkend.

Arachne | 10-02-21 | 00:24
▼ 2 antwoorden verborgen

nos.nl/artikel/2109058-kabinet-blijft...
2016:
Het Nederlandse kabinet blijft het voorlopig over "de kwestie van de Armeense genocide" hebben, als het over de gebeurtenissen in 1915 en 1923 in het Ottomaanse Rijk gaat. Volgens vice-premier Asscher helpt het niet om daarvan af te stappen en "de Armeense genocide" te gaan zeggen.
Het is volgens hem niet aan het Nederlandse kabinet om daar een juridische kwalificatie aan te geven. Of het genocide was of niet, moet een rechter beoordelen op basis van het internationaal strafrecht. "Daar gaan wij niet over."

Is dit nog nieuws? | 09-02-21 | 14:28 | 2

Het zal volgens Asscher ook wel 'de kwestie van de toeslagenaffaire' zijn. Gelukkig heeft hij er geen ruk meer over te zeggen.

goedverstaander | 09-02-21 | 14:29

De overgrootvader van Asscher had ook een "kwestie"
Dat hij alle Amsterdamse Joden aan de Duitsers had uitgeleverd, waarvan 95% de oorlog niet overleefde.

Osdorpertje | 09-02-21 | 14:57

Ondertussen heeft Azarkan van DENK een grote bek in de Tweede Kamer over een rapport van Amnesty International over de beperking van vrijheden en rechten van moslims in het kader van anti-terrorismewetgeving. Hoe zit het met de bewegingsvrijheid van diezelfde Amnesty International in Turkije en Marokko, Azarkan? Ik weet het, een beetje een jij-bak, maar dit is voor open doel.

goedverstaander | 09-02-21 | 14:27 | 2

Misschien is het ook omdat christenen niet op grote schaal aanslagen plegen.

goedverstaander | 09-02-21 | 14:28

Amnesty International krijgt vrij veel ruimte in Turkije, zolang ze zich maar niet bemoeien met de onderdrukking van en oorlogsmisdaden tegen Koerden, Yezidi's, Assyrieërs, andere vormen van staatsterreur, of kritiek hebben op Erdogan.
Aangezien Amnesty International daar voornamelijk uit moslim-extremisten bestaat, vinden zij die beperkingen geen enkel probleem.

obominotie | 09-02-21 | 16:00

De Armeense genocide gaf Adolf Hitler de inspiratie om hetzelfde te doen met de Joden. Het verbaasde hem toen dat het niemand iets kon schelen.

Osdorpertje | 09-02-21 | 14:25 | 1

Citaat:
Hitler's Armenian reference is the name given to a sentence alleged to have been said by Adolf Hitler at the conclusion of his Obersalzberg Speech. According to this account, Hitler concluded the speech with the rhetorical question: "Who, after all, speaks today of the annihilation of the Armenians?" (German: Wer redet heute noch von der Vernichtung der Armenier?)

theo-is-dood | 09-02-21 | 19:33

Niet doen , want dan gaat ie ons (weer) pedofiele NSB'ers noemen .

regenbuit | 09-02-21 | 14:23 | 2

Maar dan mag Mark weer stoer een mevrouw op de trein naar het oosten zetten.

OscarWilde | 09-02-21 | 14:35

Nu hij demissionair is kan ie dat makkelijk doen zonder consequentie.

Gokmaar | 09-02-21 | 14:23

He ja, laten we die oude koe eens uit de sloot halen. Het is niet alsof er niets beters te doen is momenteel.

42 | 09-02-21 | 14:21

Wat verandert eraan? Het Ottomaanse rijk van destijds is niet het huidige Turkije net zoals het 3e rijk niet het huidige Duitsland is.
Wat betreft Erdogan, ook hij heeft niet het eeuwige leven. Waarbij je jezelf moet afvragen of zijn opvolger zijn lijn door zet.

Rotterdammert1965 | 09-02-21 | 14:20 | 5

Erdogan wil in 2023 het nieuwe Ottomaanse rijk uitroepen.

Hij, en vele Turken met hem, zijn klassieke Ottomanen.

quantumcollider | 09-02-21 | 14:25

De kwestie van statenopvolging is juridisch omstreden, maar toch zit er ergens natuurlijk wel continuïteit in bijvoorbeeld het rijtje Keizerrijk Rusland, Soviet Rusland en de Russische Fedratie van vandaag. Dat geldt ook voor het Ottomaanse Rijk en het huidige Turkije. Of niet natuurlijk, maar dan hoeft het huidige Koninkrijk Nederland zich ook geen barst aan te trekken van wat de republiek in de 17e eeuw allemaal uitspookte.

Tashtego | 09-02-21 | 14:34

Het huidige Duitsland (inmiddels zijn het de achterkleinkinderen) betalen nog steeds voor de zonden van het 3e rijk.

Arachne | 10-02-21 | 00:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Heeft Joel Voordewind van de Christenunie verder nog wat te melden, of maakt-ie zich alleen druk over dingen van 100 jaar geleden, waar hij wekelijk niks mee te maken heeft. `Ga je moeder pesten joh!, ipv die man met die grote schnorr!`

rooiesaus | 09-02-21 | 14:20 | 2

Hoi Achmed.

Toetsenbordcomplex | 09-02-21 | 14:22

Mag men hieruit afleiden dat het grootste betwetertje van de klas weer het laatste woord wil hebben in een interland tussen twee vreemde mogendheden? A) laat het oordeel lekker over aan de VN, een tribunaal of wat dan ook, en B) het lijkt mij dat er meer actuele problemen spelen die aandacht behoeven.

MickeyGouda | 09-02-21 | 14:18

Het is allemaal echt vreselijk en daar twijfel ik niet aan.

Maar wat heeft Nederland daar uberhaubt vandaag de dag mee te maken. Het zelfde als dat de NS momenteel schadeclaims betaald aan de nabestaanden van de nabestaanden.

Als of mensen die verantwoordelijk waren toen een keuze hadden onder een zeker 'beleid'.

Echt vreselijk, maar houd toch op over deze onzin. Net als die treinkapers bij de Punt. Je wist dat wat je ging doen een risico had, ga dan nu niet achteraf lopen zeuren over je familielid die het niet kan navertellen.

FLP_du_Stok | 09-02-21 | 14:18

Alles voor de stem van de kiezer.

Schoorsteenveger | 09-02-21 | 14:18

Wat een wereld he? Het is gebeurd of niet, hoe kan het dat dit meer dan 100 jaar na dato nog zo'n issue is?

StiekemeBunzing | 09-02-21 | 14:17 | 3

Er valt nog steeds iets uit te halen.

Zeebonkus | 09-02-21 | 14:33

Nog niet uitgemolken.

van Oeffelen | 09-02-21 | 14:35

De Armenen willen erkenning, de rest wil scoren en deugen.

Arachne | 10-02-21 | 00:19

Al brullende geluiden uit Ankara te horen?

Wijze uit het Oosten | 09-02-21 | 14:16

Zouden er ook appjes circuleren van Erdogan, over de Armeniers?

Glasgow Argus | 09-02-21 | 14:16

Stel nou dat iemand een appje vindt van een FvD lid, maakt niet uit welk lid, waarin de genocide ontkent wordt, dan is erkenning door de regering snel geregeld

3Xniks | 09-02-21 | 14:14

Paul Smeulders van GL zojuist in de Kamer: 'Het lijkt wel of we in The Truman Show zitten, die film waar alles opnieuw maar herhaalt.'
Geweldig.

Mr_Natural | 09-02-21 | 14:14 | 4

Ja, haha! #groundhog

goedverstaander | 09-02-21 | 14:15

@RickTheDick | 09-02-21 | 14:15: Juist. De Truman Show gaat over een man die in een real life programma wordt geboren en dat zelf niet weet. De hele natie ziet hem dagelijks op tv.

goedverstaander | 09-02-21 | 14:17

Dit wordt meer grauw-dog , over 'n dag of wat .

regenbuit | 09-02-21 | 14:30
▼ 1 antwoord verborgen

En wanneer gaan de Ottomanen en Noord-Afrikanen nou eens excuses aanbieden voor de handel in blanke christelijke slaven?

Leon Tosti | 09-02-21 | 14:13 | 1

Hebben ze die nog in de aanbieding (?) m'n Thaïse is onderhevig aan slijtage , helaas .

regenbuit | 09-02-21 | 15:26

Dat zal wel een huup getuuter opleveren.

horsteknots | 09-02-21 | 14:13 | 1

De relatie met de Turken wordt steeds dônner

TijdelijkOptimist | 09-02-21 | 14:54

NOS:
Het Ottomaanse Rijk trad hard op tegen Armenen.

Toetsenbordcomplex | 09-02-21 | 14:12

En dan vergeet men de genocides op de Koerden, de Koptische Grieken, de Alevieten en de Pogroms tegen de Joden!

Maar Turkije is verder prima hoor...

NomadBrewer | 09-02-21 | 14:12 | 1

De joden zijn zeer positief over Turkije. Ze hadden, volgens hun eigen geschiedenisboeken, het zeer goed in het Ottomaanse Rijk. Velen hadden daar hun toevlucht gezocht na het edict van 1492. Dit edict van Ferdinand en Isabella schreef voor dat iedereen zich assimileerde of vertrok. En zoals we weten is assimilatie uit den boze, dus werden ze uitgewezen.

Arachne | 10-02-21 | 00:18

Trucje van Rutte : hij verklaard het controversieel want het kabinet is demissionair, dus geen gedoe met ome Erdo.

IndoFortuyn | 09-02-21 | 14:11 | 1

Maar zijn eigen volk twee maanden opsluiten is niet controversieel?

marcoplarco | 09-02-21 | 15:31

Noemt Duitsland het genocide? Dan kunnen we zeker niet achterblijven.

guile | 09-02-21 | 14:11

Los van politiek opportunisme, volmondig erkennen! Alleen al vanwege het historische onrecht.

ole guapa | 09-02-21 | 14:08 | 2

Ik vraag me af of over 100 jaar de corona maatregelen ook met terugwerkende kracht historisch onrecht genoemd gaat worden.

zwenkwieltje | 09-02-21 | 14:10

Ik kan niet wachten op de aflevering van Andere Tijden over dit onderwerp

3Xniks | 09-02-21 | 15:02

De VVD. -> Waar zouden ze zijn zonder boze agressieve Turken............ Nu, in ieder geval niet met zoveel zetels in de regering!
Maar voor de rest valt het niet op hoor dat iedere keer voor de verkiezingen met zetelwinst voor Wilders er altijd een akkefietje met Turkije opduikt!

WeirJack | 09-02-21 | 14:07

Fijn dat onze regering zich hiermee bezig houdt. Lekker actueel en de slachtoffers zullen het zeker vieren in hun massagraven.

OscarWilde | 09-02-21 | 14:06

Nu moet Rutte op zoek naar een geitenpaadje om zijn vriend Ergogan te plezieren.

Fedde71 | 09-02-21 | 14:06 | 1

Ondertussen heeft Erdogan diezelfde Rutte beschuldigd van massamoord in Srebrenica.

goedverstaander | 09-02-21 | 14:18

Haha en dan ook het akkoordenschema er bij.

keestelpro | 09-02-21 | 14:06 | 1

meteen geprobeerd.

horsteknots | 09-02-21 | 14:20

Leuk 1-2 tjes met de VDD deze gespeelde verontwaardiging. Na erkenning genocide Erdogan natuurlijk weer piswoest en krijsende slopende en vechtende turkjes in 010 op de Erasmusbrug waarna Mark, alweer door de Turken gered, de verkiezingen met 2 vingers in zijn neus wint. Want heel NL steunt hem in deze daad van turkse agressie natuurlijk!

WeirJack | 09-02-21 | 14:06 | 1

Ik ben er ook bang voor. Ik hoor het m'n vader nog zeggen (net als een groot deel van Nederland): "Ik vond Rutte toch wel krachtig optreden." Ik krijg bijna bewondering voor die man dat hij zoveel mensen voor de gek weet te houden.

Zeebonkus | 09-02-21 | 14:36

"Who controls the past controls the future: who controls the present controls the past."

Het is niet zo gezond de geschiedenis per decreet vast te leggen.

Feynman | 09-02-21 | 14:05 | 2

Ja maar als de ene genocide officieel erkend wordt, moet je dat met de andere ook doen. (Intussen pest je hier ook de grote leider in der turkij mee, net nu die toenadering aan het zoeken is naar Europa toe.... )

Lt-Kol Kilgore | 09-02-21 | 14:08

Het is nog minder gezond om de geschiedenis te ontkennen of geen recht te doen.

goedverstaander | 09-02-21 | 14:08

Joel wil scoren door irritant te koketteren met zijn geweten

thanseeuwen | 09-02-21 | 14:05

Doet hij vlak voor de verkiezingen, kan hij weer even hard in laten grijpen en laten zien hoe een goed bestuurder hij is. *proest*

General McAuliffe | 09-02-21 | 14:04

In 2017 was Voordewind nog veel te druk bezig met het uitroeien van het Christendom in Syrië, en daarvoor had hij Turkse hulp nodig.

obominotie | 09-02-21 | 14:04

Het ies sociale constructie.

RickTheDick | 09-02-21 | 14:03

Verheug me nu al op het debat met één van die clowns van Denk. Alleen daarom al: doen.

John McClane | 09-02-21 | 14:03 | 1

Ze zijn er eindelijk achter gekomen dat alle Turkse nationalisten die ook in het bezit zijn van een NL paspoort toch niets anders zullen stemmen dan DENK. Kortom, er valt nu niet meer te verliezen over deze kwestie. Lekker laf.

Deflatiemonster | 09-02-21 | 14:05

DENK het niet.

Is dit nog nieuws? | 09-02-21 | 14:03

Ze willen Erdosnor niet nog meer in de gordijnen. Ik zou het juist als een uitgelezen kans zien om dat sujet op stang te jagen.

goedverstaander | 09-02-21 | 14:03 | 1

En daarom ben jij dus geen diplomaat. Begrijp me niet verkeerd, ik denk er net zo over. Maar daarom ben ik ook geen diplomaat.

TheEgg | 09-02-21 | 15:07

Toch raar dat het ontkennen van de holocaust verboden is, maar het ontkennen van de turkse voorloper ervan verplicht (in ieder geval in diplomatieke zin)

WimCock | 09-02-21 | 14:01 | 3

Ja maar daar zijn moslims verantwoordelijk voor, en het ligt nogal gevoelig in de westerse wereld om moslims op hun misdaden aan te spreken. Vermoedelijk uit angst dat ze nog meer losgaan in Europa.

Statix | 09-02-21 | 14:04

Het zegt iets over de zieke moraal van christen-democraten, sociaal-democraten en liberalen.

obominotie | 09-02-21 | 14:05

@Statix | 09-02-21 | 14:04: Nee. De joden beschermen hun holocaust met alle wapens die ze hebben. Niemand heeft ooit zo geleden als zij, als iemand al geleden heeft. En als iemand geleden heeft, dan hebben zij meer geleden want hun genocide is uniek. En in de Olympia van verdrukten, staan zij op nummer een en daar komt niemand aan. Je wordt als jood geboren (je kan je, gek genoeg, er toe bekeren), Christen zijn (Armeniërs) is een keuze. Als die Armeniërs nou gewoon hadden bekeerd tot de islam, was er niets gebeurt.

Arachne | 10-02-21 | 00:15

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken