U lust geen 'melk, vla en toetjes' meer
Cultuur onder vuur!
Het gaat helemaal fout met Nederland en vooral met de consumptie van "melk, karnemelk, vla en toetjes" (hoezo is vla geen toetje dan? red.). Of het nu witte melk is of blanke vla, zuivel lijkt niet meer van deze tijd. Vooral de toetjes hebben het zwaar, omdat u daar vanwege alle suikers net zo body positive als de eerste de beste Volkskrant-columniste van wordt. Maar gelukkig heeft Big Dairy een plan: "We gaan ook meer kleinere en hersluitbare verpakkingen en drinkflessen voor onderweg ontwikkelen, zodat we die kunnen verkopen in bijvoorbeeld pompshops en kiosken op het station." Hersluitbare verpakkingen. Dat u het weet. Red de koe. Drink haar melk.
Maar gelukkig is er... Corona!
Reaguursels
InloggenIk wil even de cijfers zien hoeveel melk en aanverwante producten we exporteren. en importeren, terwijl ik dit lees ben ik net een pot Almhof kwark sinaasappel aan het verorberen.
Tip: als je yoghurt met suiker erin koopt, zijn alle goede bacteriën al gedood.
blabla
@Kim-Jung-Un | 05-08-20 | 21:46: Weinig koeien in de wei en dan liggen ze(vreten doen ze ook binnen). Weidemelk 120(?) dagen in de wei... aan m'n hoela. Wie controleert dat? Ontrekt ook nog kalk aan de botten en er zit (melk)suiker en antibiotica(ontstoken uiers) in. Turbo koeien die 5 ipv vroeger 20 jaar leefden. Geniet er van Kim!
Tja, ik krijg enorme buikloop van elke vorm van zuivel. Eenmaal gestopt en helemaal kiplekker veel meer energie en stuk afgevallen. Wel ruk want wen italiaans ijsje vind ik dan wel weer erg lekker. Voor mij alleen de koe zelf op mijn bord, alles wat er uit komt is evolutionair gezien niet voor menselijke consumptie geschikt.
Ik ben Cornelis Jan Berkhouwer, vice voorzitter van het euopesche parlement en ik drink melk. U ook?
Wat in dit topic nog het meeste opvalt is dat velen van hen die 'tegen' melk consumtie zijn, (melk is voor kalfjes, melk is niet voof mensen), zwitsal zijn.
GS is niet voor soyboy's, nou ja je mag hoor, maar come on ! Met je geitewollen sok en je quinoa kiezen.
Er gaat geen dag voorbij zonder boterham kaas en 1 glas melk plus 1 a2 keer wat yoghurt in de week.
Die yoghurt gebruik ik ook in koude vissauzen en om rauwe lof/appel met wat noten te mengen. Ook met wat zoete chilisaus door de Yoghurt. Gelijk klaar. Lekker en gemakkelijk. Vla en toetjes zelden of nooit. Bij het diner gaat er altijd rode wijn in het glas, het toetje is daarmee doorgaan.
Goed bezig met al dat suiker. Jij komt er wel. Als diabeet.
Good old Benny Hill... www.youtube.com/watch?v=jqhR8gaAu_0
Dat komt door al die hipsters met hun smoothies.
Lust alleen maar Griekse yoghurt. Vinden stiekem de Turken ook het lekkerst.
Melk is goed voor elk!
Wat voor elk, een wilde? En in welk bos?
Misschien eens ophouden met 2 of meer pleuro vragen voor een pak vla of yoghurt met 1.5 kers?
Koemelk is voor kalfjes niet voor mensen.
Flauwekul.
U hoeft het niet te drinken.
Mensen kunnen het drinken, heerlijk en gezond!
Beter dan redbull!
Je zit hier op het verkeerde platform.
Niets mis om een andere mening te hebben, dus gewoon blijven Noor!
Planten zijn ook niet voor mensen. Net zo min als koemelk. We kiezen er zelf voor om het wel of niet te selecteren voor onze voeding.
@icicle | 05-08-20 | 15:56: Kan wel zijn, maar je lichaam denkt er anders over.
@MooseNL | 05-08-20 | 16:08: Hangt af van welke plant. En hangt ook af van welk lichaam. Massa's mensen doen het al tijden prima op koemelk. Maar als jouw lichaam geen koemelk wil, prima.
Biest, biest, biest !!
Lekker jonguh! Jij gaat er waarschijnlijk van over je nek.
Maar biest is the best.
Veel dingen worden ons opgedrongen door de multinationals maar je bent nog steeds zelf verantwoordelijk voor wat je eet en drinkt.
Hier in het noorden kun je veel eten en drinken rechtstreeks bij de boer kopen, onbespoten groente en fruit, rauwmelkse zuivel..
Ben kleine zelfstandige en lever mijn klanten deze producten ook naast mijn normale assortiment en sinds het Corona gedoe is er meer vraag naar dit soort producten en ook naar kleine ondernemers zoals ik die bij de deur langs venten.
Rauwe melk. Heerlijk.
Alle lof voor dat Almhofreclamemeisje!
Er zijn een stuk of 6 Almhofreclamemeisjes, dus wie bedoel je precies? www.youtube.com/results?search_query=...
@AmbtenaarInFunctie | 05-08-20 | 14:03: Ken je nagaan hoe vaak ik tv kijk. Maar voor dat eerste meisje was dus alle lof.
In Bier zit eigenlijk "alles" wat je nodig hebt..... de leuze op ons familie(wapen) blazoen luidt dan ook..."Wir leben von Bier und Tabak"
Je schrijft "sterben" verkeerd.
Kleine verpakkingen eindigen in de berm, waar het nu al vol ligt met zwerfvuil; niet doen dus. En melk leidt tot dierenleed: de koe levert alleen melk als ze jaarlijks bevalt, en de helft van de kalfjes is stier: zij hebben een misdadig slecht en kort leven in de bio industrie.
Hier moet GeenStijl eens over typen. Dit soort dingen kwam ik pas laat achter. Mogen ze wel op school leren, al dat leed achter melk drinken en vlees eten.
Kalfjes worden direct bij de moeder weggehaald, bij biologische melk gebeurt dit ook zeer vaak, dat is dus ook geen garantie.
@Middensteun | 05-08-20 | 13:36: Het leven van ons zal altijd ten koste gaan van anderen. Minder vlees eten is niet de oplossing, euthanasie is de oplossing. Een betere wereld begint bij jezelf.
@Boris die Sauertopf | 05-08-20 | 13:50:
Alle mannelijk jongvee moet bij de moeder weg want als ze beginnen te puberen zijn ze in staat de moeder te penetreren.... ook bij biologische veeteelt is dit het geval.
@Shadowzz | 05-08-20 | 14:05: Dit.
Ten behoeve van de gezondheid van mijn medereaguurders:
Tientallen jaren lang heb ik veel te veel melk gedronken. Ik wist niet beter. Het was me zo ingelepeld, letterlijk en figuurlijk.
Nu blijk ik hierdoor een voorstadium van bloedarmoede ontwikkeld te hebben wegens ijzertekort.
Wat ik pas onlangs aan de weet kwam is dat melkproducten de absorptie van ijzer (b.v. uit vlees) verminderen met ca. 50%. De ijzerreserves gaan dus naar beneden zonder dat je er erg in hebt. Maar eenmaal ze te laag zijn krijg je behalve anemie ook nog andere klachten, zoals astma, of vroegtijdig grijs/kaal worden. Soms lukt het om na ongeveer 1 jaar het ijzergehalte weer op peil te krijgen en te houden, soms niet meer. De aangerichte schade is vaak niet meer om te keren. Grijs haar wordt niet meer gekleurd. Astma kan eventueel wel nog verbeteren.
Ze hebben melk ooit De Witte Sloper genoemd, en dat is niet heel ver van de waarheid.
Ik weet het te laat, maar u, beste medereaguurder, hopelijk nog op tijd.
Moet je wel gruwelijk veel melk gedronken hebben om dat er allemaal aan over te houden
Calcium remt de opname van ijzer uit dierlijke producten, niet of nauwelijks de opname van ijzer uit plantaardige producten. Je kunt het beste wat vitamine C toevoegen aan een maaltijd voor een goede ijzeropname. Verder worden we gewoon allemaal ouder, het is niet anders.
www.gezondheidsnet.nl/zuivel-en-zuive...
Klote voor je klachten, maar dat komt zeker niet door dat beetje ijzeropname wat geremd wordt door de calcium uit melk.. Waarschijnlijk gewoon te weinig heemijzer binnengekregen, vitamine C is ook belangrijk voor ijzeropname.
Iedereen wordt oud. Kun je moeilijk melk de schuld van geven.
www.virtuoos.com/product/ijzer-comple... kan helpen als je ijzertekort hebt of je zuurstofopname wilt verbeteren. Lichaamsbeweging is uiteindelijk het allerbelangrijkste. Als je voldoende groente eet, dan krijg je waarschijnlijk al voldoende ijzer binnen. Je moet dan gewoon geen glas melk bij je avondeten nemen, maar 's ochtends kun je best kwark of iets dergelijks nemen, je moet er alleen wat tijd tussen laten. Rutte kleurt z'n haar ook, dus dat kun je ook altijd nog doen als je een vrouw bent. Verder niet te druk om maken, het is zoals het is.
Of chronische darmklachten.....
@Der alte Fritz | 05-08-20 | 13:43:
Nou dat is nog wel iets ... www.thuisarts.nl/maagklachten/ik-heb-... komt heel erg veel voor en bijna geen huisarts test erop. Ken in mijn omgeving veel mensen die enorm opknapten na een dubbele antibiotica kuur. 15% van de mensen in NL heeft die bacterie zonder het te weten (in ontwikkelingslanden zelfs 90%) www.mlds.nl/ziekten/helicobacter-pylo...
Wat een flauwekul weer.
Je moet wat minder huisvrouwen onzin op facebook lezen.
Weet nog dat vrienden van me (lang geleden toen ik nog van m'n zolderkamer af kwam) een restauranteigenaar liepen te stressen door steeds karnemelk te bestellen. Op een bepaald moment kwam die eigenaar op vrijdagavond blij naar het tafeltje ... "ik heb nou zo veel karnemelk voor jullie, dat drink je vanavond niet op". "Doe maar 4 biertjes ...".
Toen je nog dronk.
@Zack Hooi | 05-08-20 | 13:29:
Inderdaad, lang geleden. Stond niet zelden met 2 (of 3) glazen bier tegelijk in m'n handen. Gingen we eerst sporten en daarna dronken we de hele voorraad van die kroeg op. Achteraf denk je ... waar waren we mee bezig. En zondag brak na twee van die zware dagen. Tegenwoordig kom ik zondagochtend terug van sporten op een tijd waarop ik destijds nog plat lag.
Mijn nieuwste onbijtobsessie: griesmeelpap. Vla haal ik maar niet meer in huis, want daar kan ik niet van afblijven. Maar goed, ik begrijp dat ik ook op dit onderdeel kwalificeer als een relikwie uit vervlogen dagen.
Aarbeien- en Vanillekwark van Campina eens proberen gemaakt i.s.m. sporters www.campina.nl/nl/p/magere-kwark-aard... weinig kcal en toch goed te doen.
Andere bakjes vruchtenkwark en vruchtenyoghurt hebben soms 800 kcal in zich (per 500 gram) en het is hier maar 300 kcal en zo veel anders smaakt het nou ook weer niet (door toevoeging van sucralose). Heb wel minder behoefte eraan, die suiker in die andere producten werkt verslavend.
@Watching the Wheels | 05-08-20 | 13:02:
Die gaat vanmiddag meteen in de kar, met dank voor de tip.
@MickeyGouda | 05-08-20 | 13:07:
Vind de manier waarop ze Sucralose maken ook wel weer een beetje bijzonder nl.wikipedia.org/wiki/Sucralose , maar je moet wat en het schijnt dat het lichaam het niet opneemt dus het lijkt me veiliger dan aspartaam. Eigenlijk hou ik niet van alles dat aangepast wordt, liefst alles puur natuur.
Wel zelfgemaakte griesmeelpap hè. Heerlijk.
@MickeyGouda | 05-08-20 | 13:07:
Lees nu dat Wikipedia opnieuw. Die laatste alinea klinkt toch ook weer niet zo goed ... sucralose zou invloed op je darmflora kunnen hebben (waarschijnlijk bij veel gebruik). Heb daar zelf nooit iets van gemerkt, maar ... slik zelf wel probiotica erbij www.deonlinedrogist.nl/bio-flora-caps... en www.deonlinedrogist.nl/bio-vezel-tabl... ... dus misschien vult dat het weer aan (zijn echt goede producten) ... we zijn lekker bezig.
@Watching the Wheels | 05-08-20 | 13:20:
Nou ja, met mate moet het geen kwaad kunnen, toch? Gegeven hoeveel rotzooi we langs andere weg binnenkrijgen, zelfs via het drinkwater.
@Watching the Wheels | 05-08-20 | 13:28:
Ik ga het toch proberen! Haha... mijn lichaam is inmiddels wel wat gewend, want ik ben de minst aangepaste vegetariër en sporter op dit halfrond.
@MickeyGouda | 05-08-20 | 13:30:
Met mate kan het weinig kwaad. Heb vrienden die al een leven lang roken, dus die krijgen veel meer rotzooi binnen en die lopen ook nog allemaal rond. Het is wel zo dat niet iedereen even sterk is. Als een meisje met rood haar de zon in gaat, verbrandt ze eerder dan iemand met donker haar.
De bier consumptie is ook gedaald. Is dat niet veel relevanter voor GeenStijlers.
Is de bierconsumptie onder reaguurders ook gedaald?
@Fijn_dat_je_er_bent | 05-08-20 | 13:02:
Denk het wel, ik ben gestopt met drinken.
Ik drink alleen Redbull! Je weet tog!
Verstandig, helpt zeer goed tegen dementie.
Ik ben een volwassen mens, kan gewoon vast voedsel aan. Waarom zou ik melk moeten drinken ? Koeienmelk is voor kalveren, niet voor mensen.
Eens. We hebben er bovendien niet zoveel veel aan. Eigenlijk aan alle dierlijke producten niet. Alleen wil de enorme EU Subsidielobby ons anders doen geloven.
@johoost | 05-08-20 | 13:28: Uit onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek: Zuivel verkleint het risico op darmkanker; yoghurt verkleint de kans op diabetes type 2; Calcium uit zuivel Calcium is van belang voor de botontwikkeling en daarmee voor het voorkomen van botontkalking (osteoporose)... maar je hebt er verder niks aan nee. De mens drinkt en eet al zuivelproducten sinds we runderen, geiten en schapen zijn gaan domesticeren en toen bestond de EU volgens mij nog niet.
Omdat melk lekker is. Dat koemelk voor kalveren is, wat een argument. Pinda's, nootjes en besjes zijn voor vogels, Appels voor paarden... etc.etc. We vreten van alles wat eigenlijk voor andere dieren bedoelt is. Juist doordat we zo veel verschillende soorten voedsel kunnen verwerken zijn we als mens zo succesvol geworden.
Omdat melk lekker en gezond is.
Een liter melk per dag en je hebt de meeste eiwitten en vitamienen die je nodig hebt naar binnen.
@AmbtenaarInFunctie | 05-08-20 | 14:11: Het klopt dat mensen sinds het neolithicum zuivelproducten eten maar het schijnt dat de tolerantie voor lactose pas in de bronstijd begon. Mensen moesten de melk fermenteren om er niet ziek van te worden.
www.bbc.com/news/science-environment-...
@AmbtenaarInFunctie | 05-08-20 | 14:11: Precies. Niets anders dan wat je moeiteloos uit ander voedsel halen kunt. Er is niet zoveel mis met zuivel hoor, alleen doet het ook niet zo gek veel goeds als je gevarieerd eet. Alleen voor koeien en met name kalveren is het vrij kut. De manier waarop het als nodig gepresenteerd wordt is nogal storend en gestuurd. Drink het omdat je het lekker vindt, niet omdat een overheidscampagne zegt dat het goed voor je is.
Als ik in de winkel kijk, zie je ook steeds duurdere yoghurtjes en rare zuivelconstructen staan voor een steeds hogere prijs. Oorzaak en gevolg omdraaien?
Tja, er was ooit een foto van een vrouw die haar hond de borst gaf. Iedereen logisch over zijn nek. Maar dat de halve wereldbevolking tot hun 80e indirect aan de speen van een koe, geit en schaap zuigen vindt met dan weer niet raar.
Is inderdaad raar. Ik drink nooit melk. Kaas zou ik daarentegen voor geen goud willen missen.
Tsja, net zo raar als eieren eten. Doen we al duizenden jaren.
Melk moet, man.
youtu.be/TciU7fA-Q5Q?t=8
www.youtube.com/watch?v=4Dis7FIscD8
Ik weet niet hoe het komt maar al het melk tegenwoordig smaakt zoals die Milsani troep van de Aldi van vroeger. Het is meer koffiecreamer dan echte melk.
Ik drink geitenmeik. Wanneer je daarna aan de koe gaat is het inderdaad net water.
Een groot percentage van de mensheid is lactose-intolerant, dus zo gek is het niet.
Ik vind 10% niet zo'n groot percentage.
@Spring Bruissteen | 05-08-20 | 12:31: Die 10% geldt alleen voor Europeanen. Bij andere etniciteiten ligt het percentage veel hoger, zelfs tot 80%.
@wijsvinger | 05-08-20 | 12:40:
Klopt, maar topic gaat over verminderde zuivelconsumptie in Nederland. Dus lactose intolerantie is hierin maar een kleine factor.
Ik drink al jaren geen melk meer of zuivel. Ik rook niet meer. Ik drink niet meer. En toch voel ik me vandaag klote. Ik zal wel een ziekte hebben die nog uitgevonden moet worden.
@Vespucci | 05-08-20 | 13:00: Pasteurizeren gaat helaas gepaard met verlies van veel van de warmtegevoelige, water-oplosbare vitamines (B's en C) en het enzym lactase dat lactose afbreekt.
Dat laatste is de reden dat er veel mensen zijn die het niet goed kunnen verdragen. Doe jezelf dus een lol en haal rauwmelkse boerderij bij je lokale boer nu het nog kan.
Wat griezel zei.
Mensen kunnen evolutionair gezien nog niet zo lang melk verdragen. De verhoudingen voedingsstoffen erin is ook veel anders als mensenmelk.
En als iedereen mengt met elkaar, qua dna, misschien worden wij ook wel intoleranter dan. Hoewel ik geen idee heb of het allicht een super dominant gen zou zijn.
zuivel is over het algemeen rotzooi, behalve naturel kwark natuurlijk. Het heeft even wat tijd gekost ,maar Nederland is daar nu ook eindelijk achter.
youtu.be/oakWgLqCwUc
Komt door al die soyboys.
Of het aandeel Nederlanders. Sommige soorten zuivel doen het wel erg goed.
Bakje Den Eelder boetenvanillevla, twee eetlepels De Ruijter Royaal Chocoladevlokken extra puur in het midden, rest vla bedekken met De Ruijter Chocoladehagel puur.
Klein dessertlepeltje.
Sinds ik Joris Driepinter scheepsrampen heb zien voorkomen is het voor mij regelmatig melk.
Dat doet het.
Fijn dat de eenheid duidelijk is. Literprocent of procentliter.
Hoi, hoi, weer meer afval op straat.
Melk? Wat je in nederland koopt mag niet eens meer melk heten. Het is zo uitgekookt dat het water is geworden met een kleurtje. Alles voor de houdbaarheid en de winstmarge van de Supers.
Net als toetjes en vla, hele schappen vol maar alles is bijna het zelfde, of smakeloos vanwege het gezondheidsquota van de Roverheid. In Noorwegen, Zweden en Denemarken, daar hebben ze nog echte toetjes en vla met variatie en met smaak.
Je kunt ook volle melk kopen.
Vergeet Frankrijk niet.
Inderdaad, de keuze aan toetjes is enorm in Frankrijk. Hier moet je het doen met die eeuwige Mona troep.
Echte mannen drinken koeiemelk.
De haver-, soja- en avocadomelk zijn voor theedrinkende bakfietswijven en anti-vaxers.
Ik zag laatst een pamflet van een wappie. Die schreef dat je met je vleesconsumptie het weer kon veranderen. Heb gelijk een kilo extra vlees gekocht om te kijken of het werkt.
@BozePaarseMan | 05-08-20 | 12:05: Er is een hittegolf des doods op komst, dit weekend 36 graden. Dus en of het werkt! Topic op GS in 1, 2, 3...
Zoogdierbaby’s drinken melk. Niet meer, niet minder. Ik heb nog nooit een stier onder een koe zien hangen. Houdt deze onzin dus maar voor je.
Ik dronk altijd melk zo uit de melkbus bij de boer. Dat vond ik toentertijd erg lekker. Toen besloot mijn moeder melk te gaan koken, want dat moest van het Voedingscentrum. Erg vies. Sindsdien heb ik geen melk meer gedronken.
Dat witte spul wat ze in supermarkten voor halfvolle en volle melk laten doorgaan is ook zo dood als een pier. Natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik vind rauwmelkse kazen ook veel lekkerder dan kazen van dode melk.
Er zijn, ook in de super, best wel een aantal 'boutique' melken te koop. Tot aan voorzien van naam van koe en drachtig ja/nee aan toe. Nog lang niet zo lekker als toen (ben ook zo opgegroeid), maar zeker een redelijk alternatief.
@TmC | 05-08-20 | 12:03: Is dat rauwmelks of gepasteuriseerd?
Geen supermarkt die rauw wil verkopen wegens shelflife en aansprakelijkheid, als het van de warenwet al mag. Geen vervanging dus, wel mogelijk alternatief.
Melk drink ik ook niet, heb nog steeds een trauma van de verplichte schoolmelk. Maar de gerijpte boeren Stolwijkse kazen zijn hier niet aan te slepen. Lekkerder en gezonder dan die franse lait-cru-meuk waaraan menigeen gestorven is.
@wijsvinger | 05-08-20 | 12:21: Ja gadverdamme schoolmelk, Eerst Joris Driepinter en later met dat konijn op de verpakking. Als je pech had vergat de juf het en kreeg je het ook nog lauw 's middags.
Ook opgegroeid op de boerderij, melk uit de tank. Yummie!
@5611 | 05-08-20 | 13:14: Wat dacht je van de eerste melk van een koe welke gekalfd had? Biest? En daar pannenkoeken van maken. Dan had je aan twee genoeg zoveel voeding zat daarin.
Blanken zijn trouwens vrij uniek met hun liefde voor verse melk nadat ze baby-af zijn. De rest van de wereld wordt er ziek van na de zoogperiode.
Dat heet evolutie.
Zelfs dieren stoppen na de zoogperiode met het drinken van melk. Ooit maakte melk het makkelijk om de winters in het noorden met wat vet op de botten door te komen, maar tegenwoordig zou je het moeten drinken omdat je het lekker vindt. Niet omdat het zo goed voor je is.
@Quib | 05-08-20 | 12:02: De eiwitten, natuurlijk vet en calcium zijn nog steeds goed voor je.
@Quib | 05-08-20 | 12:02:
Dieren hebben ook geen mogelijkheid om melkvee te houden. Alhoewel, ik meen in de insectenwereld wel eens zoiets te hebben gezien
@djs | 05-08-20 | 12:52: Mieren doen inderdaad aan veehouden.
Weinig boeiend.
Mensen moeten vooral kopen wat zij zelf lekker vinden.
Bij ons nog altijd 5 liter per week, met 4 pers.
Daarnaast yoghurt, drinkyoghurt, kwark en Griekse yoghurt.
Net waar de wind vandaan komt.
Gewoon kopen waar je trek in hebt en wat minder op een ander letten.
En Campina? Dat is de zuivelmaffia met tientallen zuivelproducten, die vinden wel een nieuw winstgevend product.
Eet smakelijk overigens.
*/Lunch!*
Vandaag fruit btw.
Mensen gaan wat gezonder eten en drinken, als ik zo naar de cijfers kijk. Minder vet. en vooral minder suiker. Gewoon en schep suiker toevoegen om je rotzooi aan de man te brengen werkt niet meer zo gemakkelijk.
We hebben altijd al buitensporig veel zuivel geconsumeerd.
www.youtube.com/watch?v=e15XIuWrxyA
Drie glazen melk per dag.....
Minder suiker komt meer omdat bij de Jumbo en AH in vrijwel in elke frisdrank nepsuikers gestopt is. Je komt het steeds in meer producten tegen.
Smerige bende al die zoetstoffen.
Gewoon shoarma eten. Zitten ook eiwitten in.
Vooral in de knoflooksaus die ze zelf maken. Hoe ze die zo romig krijgen is me een raadsel.
Ik eet vanaf januari alleen nog maar kokos yoghurt. Alle zuivel eruit. Ik mis de kaas natuurlijk enorm maar het is het wel waard. Melk kunnen we beter indrogen en het poeder verkopen aan Chinezen. Laat die zichzelf maar vergiftigen en ons ervoor betalen.
Wat is er mis met zuivel? Ga maar lekker plantaardige yoghurt eten, end stage veganism bereiken de meesten in 3 tot 5 jaar.
Gefeliciteerd, ik blijf gewoon melk drinken.
Kokosmelk bevat veel verzadigd vet. Niet goed voor den boedvaatjes dus..
Of word dat binnenkort ook verboden, omdat het 'te wit' is of omdat een kleine 'schreeuwerige' minderheid er op tegen is? Je weet het niet he.
@Solar666 | 05-08-20 | 11:56: ik ben geen veganist. Ik ben gestopt met zuivel omdat melkconsumptie hoog correleert met osteoporose en kanker. Ik eet veel vis en heel af en toe een lamsboutje of een ribeye. Als je dan toch vlees eet, dan moet je het ook goed doen. Verder kilo's groente en daar ga ik eigenlijk heel goed op.
@hustler01 | 05-08-20 | 12:09: osteoporose? Vitamine D en K2 zijn de sleutel. Veel mensen hebben te weinig vitamine D omdat zij niet meer buiten werken in de zon, de botten blijven tevens sterker door fysieke arbeid en D3 zorgt voor de opname van calcium. K2 is noodzakelijk voor het forceren van de calcium naar het skelet. Dat er een verhoogde kans op kanker is door zuivel consumptie is reeds achterhaald.
@Solar666 | 05-08-20 | 12:24: ok, ik probeer je niet te overtuigen ofzo. Je mag zoveel melk drinken als je wilt. Ik geloof verder ook niks van ons zelfverzonnen stikstofprobleem of man made climate change. Doe Wat je wilt.
@Mallepietje1001 | 05-08-20 | 12:04: Dat is het natuurlijk. Melk heeft de verkeerde kleur en is dus niet divers en inclusief. Voeg daaraan toe dat alleen blanken het kunnen drinken en je weet dat het hartstikke fout is.
Moeten koeien die niet geboren worden toch gered worden?
Ik moet zeggen, dat haverspul (oatly, zweeds, met fabriek in vlissingen) is een zeer acceptabel alternatief (hoewel ik er niet mee kook). Hier thuis wordt melk sporadisch gebruikt, voornamelijk voor het maken van kefir, toetjes en verschillende baksels. Melk drinken doe ik al 15+ jaar niet meer.
Die haverspread is zeker te eten.
ik neem altijd zo'n duur bakje met die kokos sjit.... wat bessen en noten erbij, kan je zo een paar uur op draaien... krachtvoer
goed nieuws voor NanoJort, over 15 jaar zijn zijn nieuwe potentiële love-interests niet meer zo ontzettend veel langer dan hij.
Zuivel is 1 van de meeste voedzame voedselbronnen die er is, punt. Zeker ongepasteuriseerde zuivel van weidekoeien. Alle (wateroplosbare) B-vitamines en zelfs vitamine C, alle vetoplosbare vitamines (A, D, K-2), mineralen, enzymen en bovendien ook nog probiotisch dus goed voor de darmflora.
We hebben vrijwel onze gehele geschiedenis kunnen overleven van zuivel en zijn er op geëvalueerd. Denk je dat al die ingevlogen bananen, kiwis en avocados van hier toen groeiden? Ze hadden zelfs nog geen aardappels (zijn we pas sinds 19e eeuw gaan eten).
En volgens sommige sojamelk drinkende uitgemergelde Veganisten zou zuivel niet gezond zijn... zucht :D
Van de eerste aardappelen werden de bladeren ook gekookt. Daar zijn er heel wat van gaan hemelen. (fam. Nachtschade)
Naar mijn weten zijn de aardappels eerder geïntroduceerd. Het is overigens erg interessant om de oorsprong van gewassen te achterhalen, zeker in discussies met SJWs die zeggen dat je bepaalde gerechten niet mag maken/verkopen vanwege culturele toeeigening (dat gaat hier ook nog komen). Feit is: veel gewassen komen oorspronkelijk helemaal niet uit de gebieden waar ze nu vandaan komen en de meeste keukens zijn eigenlijk "fusion", wat de SJWs des te treuriger maakt.
Klopt, melk is een superfood. Kalfjes worden er koeien van.
Helaas is er zoiets als de veganistische agende, onderdeel van de ontvolkingsagenda. Mensen zijn roofdieren en ons voedsel is dus bij voorkeur afkomstig van dieren.
@ZOMG | 05-08-20 | 11:57:
Culturele toeeigening van gerechten... mag ik dan geen kebab schoteltje meer halen? Wat voegt dat hele multiculti dan nog wel voor positiefs toe.
@ZOMG | 05-08-20 | 11:57: "Naar mijn weten zijn de aardappels eerder geïntroduceerd". Pardon? Aardappels eerder dan melk? De eerste boeren in Europa (10.000 jaar geleden) hadden een mutatie op een gen waardoor ze lactose konden verteren. Aardappels komen uit Zuid-Amerika, en daar arriveerden de Europeanen pas sinds Columbus.
@JackStick | 05-08-20 | 12:05: Mijn reactie was naar aanleiding van dit: "zijn we pas sinds 19e eeuw gaan eten" en dat klopt niet. Aardappels zijn vanaf de 18e eeuw gemeengoed.
@Barkruk2 | 05-08-20 | 11:59: jij noemt kebab een culturele verrijking??
@Barkruk2 | 05-08-20 | 11:59: Nee, het eten mag wel, maar waar het om gaat is verkopen geld verdienen over de rug van anderen. Dit overkwam twee jongedames in (jawel) Portland een paar jaar geleden, die na een reis door Mexico zo enthousiast waren geworden over taco's dat ze een eigen foodtruck begonnen om taco's te verkopen. Omdat dit in de ogen van sommigen uitbuiting was (alsof ze de Mexicaanse vrouwen waarvan ze de recepten hadden afgekeken daarmee schade hadden berokkend, terwijl die echt niet een paar duizend kilometer verderop hun taco's verkocthten) kregen ze doodsbedreigingen en moesten ze de foodtruck sluiten:
www.huffpost.com/entry/portland-burri...
@ZOMG | 05-08-20 | 12:15: Taco's, burrito's.... iets mexicaans in ieder geval.
@ZOMG | 05-08-20 | 11:57:
Voordat aardappelen hier werden geintroduceerd aten we rapen en pastinaken om een beetje body binnen te krijgen.
@Graaisnaaiert | 05-08-20 | 12:18: Dat klopt. Ik reageerde ook alleen maar op de uitspraak dat aardappelen pas vanaf de 19e eeuw hier gegeten werden. Dat is zo'n 100 jaar eerder. historianet.nl/cultuur/gastronomie/zo...
@Solar666 | 05-08-20 | 11:58: u snapt hem
@ZOMG | 05-08-20 | 11:57: Bijna niets van wat wij dagelijks eten komt uit Europa. Tomaten, paprika's, komkommers, meloenen, maïs komen uit Zuid-Amerika. Het meeste fruit komt uit Perzië of China. Granen komen uit Afrika en nabije oosten, kool uit Zuid-Europa. De meeste noten komen ook uit het zuidoosten.
In ons gebied werd voor de introductie van graan vooral vlees gegeten...
@5611 | 05-08-20 | 13:23: U heeft uw huiswerk in ieder geval gedaan, veel mensen weten dit allemaal niet. Het is overigens grappig om te zien dat sommige gewassen nu geassocieerd worden met gebieden waar ze helemaal niet vandaan komen: bananen en mango's komen nu voornamelijk uit Z-Amerika, maar oorspronkelijk uit ZO-Azië. Omgekeerd komt de pitaya ("dragon fruit") uit Mexico, maar wordt nu voornamelijk in ZO-Azië verbouwd. Bijna elke wereldkeuken is al eeuwen, zo niet duizenden jaren, "fusion".
@Mallepietje1001 | 05-08-20 | 12:11: alleen als het van schweinefleiss is, ja doch?
Raadsel opgelost: www.youtube.com/watch?v=Mn9Wmjp2aZI
Ik eet alleen nog chocoladevla.
Eet? Met mes en vork?
Van melk van bruingevlekte koeien, aan de melk van koeien met zwarte vlekken worden kleurstoffen toegevoegd.
@Miezerig | 05-08-20 | 11:48:
Ja, drinken gaat lastig.
2voor12 | 05-08-20 | 11:49 |
Inderdaad, koeien met zwarte vlekken heb je weinig aan.
Melk lekker. Zo vol en romig mogelijk. Elke week wel een paar bekers slagroom, zelf kloppen, niet te zoet. Niet van die spuitbuszooi. Melk de blanke motor, mag dat nog?
Bestaat schoolmelk nog? Die opgedrongen smerige lauwe pakjes uit de verzuurde schoolkoelkast?
Heeft BLM verboden, vanwege de racistische suggestieve relatie tussen 'blank' en 'educatie'.
Zag ik maanden geleden bij de AH al. Het vak met de linksdraaiende vega nepyoghurt bioshit is 2x zo groot en de vla, pudding, cheesecake (en dan met name alles wat duurder en lekkerder was) is weggejorist.
Extreem storend.
Zelfde bij het vleesvak. Vega crap is nu 1/3 van de vleeskoeler. Armoe troef.
Gelukkig gaan de supermarkten kapot, zei GS gisteren, en schijnen we allemaal weer bij de kleine winkel te kopen
Het vlees bij AH is driewerf ruk. Alles voorverpakt, geen slager te zien. Vergelijk dat een met buitenlandse supermarkten. Zelf is het voormalige oostblok zijn ze de appie ruim voorbij. Heb gasten over uit ex-Joegoslavië. Schaam me kapot.
@Ruud Hazes56616330 | 05-08-20 | 11:47: Die moet je eens een frikandel laten proberen. Of een kroket. Kan je lachen!
Het mooie was wel dat in de hamsterrage in maart alle gekunstelde soyboy rotzooi nog bleef liggen.
De AH is al tijden erg actief bezig met het promoten van vega en "gezonde" bullshit.
Hier zijn die schappen met vega meuk altijd bom vol, terwijl de normale producten ernaast vaak half leeg zijn. Zelfde met zoetstoffen frisdrank, daar wordt geen zak van verkocht en de frisdank met suikers gaan als warme broodjes over de toonbank.
Ik vraag me af of dit regio gebonden is, alsof ze hun randstad ethiek op de rest van het land afspiegelen.
Alles bij Den Boer kopen... Appie links laten liggen.
Kwark rising. Caseïne dus. Prima ontwikkeling.
Dat zeg ik.
Skyr.
( niet die neppe uit de supermarkt, maar vers overgeroeid uit IJsland door een stel schildmaagden )
@kwark001 | 05-08-20 | 11:40:
Kwark voor president!!
@Kapitein Sjaak Mus | 05-08-20 | 11:44:
Ook gekolfd door die maagden? O nee, dat kan niet, ze zijn nog maagd.
"Stacy Pyett, onderzoeker bij de Universiteit Wageningen, benadrukt dat plantaardige zuivel nog maar 1 tot 2 procent van de totale marktaandeel inneemt. "Maar het groeit in westerse landen wel heel snel", zegt ze.
Volgens Pyett is het voor de gezondheid niet schadelijk dat er minder zuivel wordt geconsumeerd; Nederlanders consumeren nog altijd ongeveer een derde aan eiwitten te veel per dag. Dat is voornamelijk schadelijk voor het milieu, zegt ze. "Dierlijke eiwitten hebben een grote CO2-voetafdruk", zegt Pyett. "We zouden 50 procent van onze eiwitinname uit dierlijke producten kunnen halen. Dat zit nu nog op 70 procent."
"We zouden 50 procent van onze eiwitinname uit dierlijke producten kunnen halen. Dat zit nu nog op 70 procent. Op deze manier kunnen multinationals zoals Unilever en Beyond Meat meer van hun synthetische fabrieksburgers verkopen."
Er bestaat niet zoiets als plantaardige zuivel, zuivel is een afscheiding van de melkklier van zoogdieren.
Al die nepzuivel en nepvleesproducten zitten vol met smaakmakers en troep. Puur gekunsteld fabrieksvoer. Brrrr!
@5611 | 05-08-20 | 13:29: Dat verschilt per product. Mijn advies: goed de etiketten lezen voor eventuele aanschaf.
Sinds de dood van mijn vader is de toetjesconsumptie gecrashed. De laatste jaren van zijn leven waren monatoetjes het enige dat hij at.
Tip witgoed wassen met melk.
Racist.
@Kapitein Sjaak Mus | 05-08-20 | 11:37: Oke, nemen we chocolademelk.
@Kapitein Sjaak Mus | 05-08-20 | 11:37: Precies, de combinatie wit en goed duidt wel heel erg op een diep racistische inslag.
Melk, De Witte Motor is qua hipheid allang ingehaald door Coke, De Witte Sloper.
Hetgeen weer is ingehaald door Wijn, de Heilige Doper.
Melk is voor kalfjes en niet voor mensen.
Veel dierlijke vetten of veel rare troep,beiden is niet verstandig om te gebruiken.
Je had Joris Driepunter en melk op school ,alles om de boeren meer omzet te bezorgen.
En de Melkbrigade. Alleen omdat het beleid van Mansholt ons had opgezadeld met een enorme melkplas. Maar ja, je had wel een vlaggetje aan je fiets en een M op je jas. Na voldoende zegeltjes plakken.
Dankzij melk konden overleven op dit noordelijk halfrond. Jij leeft, dankzij melk.
"... beiden is niet verstandig om te gebruiken..."
Beiden lijkt niet verstandig om teveel te gebruiken.
Room is gewoon gezond. De tijd dat men verzadigde vetten demoniseerde ligt al weer lang achter ons.
Sinds er 10000 geleden in Europa een genetische variatie ontstond die het mogelijk maakte om ook na de zuigelingentijd (koe)melk te verteren nam de overlevingskans enorm toe. Melk is dus goed voor kalfjes én de verbeterde versie van de homo sapiens.
De achterblijvers kunnen inderdaad beter geen melk drinken.
Melk is bedoeld om een kalf zo snel mogelijk een paar honderd kilo te laten aankomen. Waarom wij melk moeten, ik weet het niet.
Om dezelfde reden waarom je cola koopt. Het is een commercieel product.
Veehouder was noodzaak in vroeger tijden, toen oogsten niet gegarandeerd waren en winters lang. Een volwassen mens hoeft niet perse melk te drinken, maar is wel voedzaam en gezond.
Bedoeld, bedoeld. Fruit en groenten zijn ook niet bedoeld door een plant voor u om op te eten.
@JackStick | 05-08-20 | 12:09: Fruit is juist wel bedoeld om op te eten. In principe help je zo de plant zijn zaden te verspreiden. De meeste groentes zijn niet bedoeld om op te eten want funest voor de plant. De uitzondering zijn dan weer vruchtgroentes zoals tomaat of komkommer.
Er zit te weinig suiker in melk, dat kan mijn milennial lichaam niet aan.
*Monster open trekt*
Excuus, millennial. Komt dus door dat suikertekort.
De Mensch is standaard lactose-intollerant. Alleen in het westen drinken we moedermelk van dieren om dat te voorkomen. Melk, je kan zonder.
Tja je kunt ook zonder bier,gebak roken enz
De mens is niet standaard lactose intolerant. Sommige volken verliezen hun aanmaak van lactase maar dat wil niet zeggen dat zij geen gefermenteerde zuivel kunnen nuttigen. Daarnaast gebruiken koeien een voedselbron die voor mensen niet verteerbaar is en produceren zij mest die gebruikt kan worden om gewassen te voeden die de mens wel kan verdragen. Kortom het houden van koeien is hardstikke zinvol zelfs voor vegenisten die enkel maar planten willen eten.
Toetje...bedoelen ze daar zo'n goor Mona puddinkje mee?
Ja, van die smerige chemische troep waar overigens vrijwel het gehele supermarktvreten uit bestaat.
De meeste niet-Europeanen verdragen geen melk. Dat is dus ook weer een privilege dat ze niet hebben. De moed begint me nu toch wel in mijn schoenen te zakken.
Valt wel mee hoor. Een groot deel van onze melkproducten wordt in Azie afgezet. Zo zijn combinaties van thee en melk en roomkaas erg populair in oost Azie. In Afrika wordt ook genoeg melk gedronken. Voor veel nomadische stammen in Afrika is melk een van hun belangrijkste voedingsleverancier. Is een beetje een sprookje dat we alleen in Europa melk drinken
@Fijn_dat_je_er_bent | 05-08-20 | 11:35: godzijdank, dus ik hoef niet langer stiekem mijn pak volle melk leeg te drinken!
@John McClane | 05-08-20 | 11:44: Je kunt er zelfs samen met je Chinese en Surinaamse buren van genieten
Allemaal van die krankzinnige linkse sneeuwvlokjes tegenwoordig die melk maar vies en bah vinden maar wel massaal aan de sojamelk, latte macchiatio's, energy drinks, smerige thee en dat soort dingen zitten.
* Ja maar andere dieren drinken ook geen melk als ze ouder zijn* Andere dieren zijn de hele dag gras of bladeren of rauw vlees aan het eten en water aan het drinken. Er is bijna helemaal niks dat wij qua voedsel eten en drinken, koken, bakken, verwerken en bereiden dat andere dieren ook doen... Totaal kulargument.
Tsja, bij ons komt vrijwel alles uit de fabriek. Misschien moeten we wel wat meer naar het dierenrijk kijken. Nee, dat moeten we.
Melk krijg ik al sinds mn pubertijd niet meer weg.
(Boeren) karnemelk is King.
Wees zuinig ook met zuivel.
Teveel is mad ongezond.
Hier 2 glazen karn in de ochtend.
Soms extralekker om een rubberen lap / dood vogeltje tot leven te wekken.
Soms Bulgaars/Turkse ongesuikerde zoute yogur na het eten.
Of in de wrap, op de turkse pizza, voor de zadziki.
Zuivel is niet ongezond, het zit vol voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft.
Komt ook doordat iedereen tegenwoordig opeens een heel scala aan modeziektes heeft. Lactose-intolerantie, glutenallergie, et cetera. In de nabije kennissenkring ook enkele van die hypochonders die van de één op de andere dag opeens niks meer van zuivel kunnen verdragen. Qua irritatie net vegetariërs/vegans, want bij elke eetgelegenheid moet en zul je rekening met ze moeten houden en/of moeten ze hun afkeer jegens zuivelproducten luid en duidelijk laten horen.
... waarom zou je samen met vegetariërs/vegans willen eten.
@Barkruk2 | 05-08-20 | 11:26: Die krijg je er helaas door aanhang of vrienden-van wel eens gratis bij.
Ik heb zo'n modeziekte, en de dokter dacht eerst aan een darmontsteking gezien de pijn die er bij kwam kijken.
Gelukkig werkt het zonder lactose prima.
@Le Roi | 05-08-20 | 11:34:
Raad het af hoor.. kan je nooit lekker een chateaubriand mee eten.
Dat is niet de reden waarom veganisten zuivel laten staan. Om ethische redenen, dat is de betekenis van veganisme. Waar jij het over hebt is een plantaardig dieet om gezondheidsredenen.
Ze vatten de koe bij de horens en vergroten de plasticberg nog meer.
De prominente rol van melk in de schijf van vijf en in de voedselpiramide komt vooral door de actieve lobby van de melkproducenten. Voedseldeskundigen zouden melk een veel minder prominente plek geven.
De schijf van vijf is dan ook grote flauwekul, die hele schijf is bedacht door voedselfabrikanten. Een mens kan uitstekend overleven op enkel zuivel, vlees, vis en eieren.
De melk van tegenwoordig is zo bewerkt dat het geen smaak meer heeft.
Jij verwacht dat het even zoet en vet is als moedermelk?
Die verpakking is in elk geval een reden om er naar te kijken
Koeienmelk is voor koeien. Borstvoeding voor iedereen!
www.youtube.com/watch?v=TmXFC2XBq3U
Lucy Pinder, Drinking Milk.
Er is maar een verklaring: wit wordt geassocieert met slecht. Akwansi, Airfryer en helper-whities willen niet allen zwarte piet kapodtstuk maken maar ook hoe we eten en drinken.
En terecht, de duivelindustrie is enorme dierenmishandeling. Beelden zeggen meer dan woorden: i.redd.it/e94ke3lbgtr01.jpg
i.pinimg.com/564x/ec/12/52/ec12522141...
thumbs.dreamstime.com/b/portrait-home...
Helemaal eens...
Dat vat het wel zo'n beetje samen.
@Is dit nog nieuws? | 05-08-20 | 11:23: Achterlijke reactie. Dat voorbeeld is 1% van de zuivelindustrie in de hele wereld of nog minder. Maar dan alsnog is het onethisch om een dier te gebruiken.
@Stichting_NoFap | 05-08-20 | 11:41:
Achtelijke reactie.
Die foto's.. is dat Nederland?
Prijs is omhoog gegaan?
In Indonesie worden ze er doodziek van, zegt hier zo’n pinda. Maar dat word ik van teveel sambal. Tja..
Susu saya, susu bendera
Dat meisje op de foto lust er wel pap van.
Niet alleen zij - ik ook, maar dan niet uit een glas - if you catch my drift...
Blijkbaar krijg je motorische storingen van melk. Het drinken uit een glas leer je toch al op vrij jonge leeftijd.
@hangtiet met knoop | 05-08-20 | 11:23: Nee, enlighten me..
Vroeger hadden we Joris Driepinter.
En Jantje Beton, Heitje voor een Karweitje en nog veel meer.
Dat was om van de melkplas af te komen. Met dank aan Mansholt.
@piloot47 | 05-08-20 | 11:32: Hij heette dan ook Sikko.
Ik drink mijn melk, zo'n twee liter per dag, alleen rechtstreeks van de koe. Geen compromissen daar. Uier. Mond. Gaan. En timen he.
Het is wel goed voor de buikspieren.
al eens per ongeluk een stier gepakt?
Totdat de koe op je gaat zitten.
Kzou er geen moeite mee hebben de Nederlandse koe wat te subsidiëren, via de belastingdienst subsidieer ik veel schadelijker dieren iedere dag opnieuw. Kaas vinnik wel ok en een stukje koe in de pan ook.
Maar melk drink ik niet meer sinds ik geen kalfje meer ben.
Teveel melk is niet goed voor je.
Wij zijn ook de enige dieren die na hun baby jaren nog melk drinken, al die melk proteïnen slecht voor je ijzerreserves.
Idd,er is geen land in Europa dat sowieso (veel) melk drinkt.En /of wordt geadviseerd vanuit hun eigen nationale maaltijdschijf/schijf van 5.
Enig economisch belang lijkt duidelijk mee te spelen.
Ik heb nog nooit een anemische melkdrinker gezien.
Drink 1 glas melk per dag. Een soms wat kaas op brood. Voor de rest geen zuivel of suikerbommen.
Veel Kefir zuipen, is goed voor je. Licht gefermenteerd, gaat je darmstelsel goed op.
Maar is het goed voor je hersenen? Wordt veel in de zandbak gedronken.
@Ruud Hazes56616330 | 05-08-20 | 11:37: kefir komt oorspronkelijk uit de caucasus, niet uit de zandbak. Bedoelt u toevallig ayran?
Ik ga zelf liever aan de Kulfi
en.wikipedia.org/wiki/Kulfi
Nederlandse kefir is nep.
Melk is kalvenvoer!
Kalverenvoer.
Jaja, en wat is dan mensenvoer?
@Hij-Machine | 05-08-20 | 11:20: Rundvlees.
@Hij-Machine | 05-08-20 | 11:20:
Bier.
"U lust"? Lusse hange in tremme en busse!
Waar hangt Ellie Lust?
Nogal logisch. De tijd dat melk geïndoctrineerd werd om zo de overschotten weg te werken is al geruime tijd voorbij en er komt een hele nieuwe generatie mensen aan. Melk de witte motor, melk goed voor elk en melk op de basisschool campagne etc. Pure indoctrinatie
Melk is een positieve evolutie.
Veel voedingsstoffen halen uit gras.
Dat kortzichtige mensen dit niet meer willen, tja, past in de links sjw cancel cultuur.
Statistiek van de koude grond: zuivelconsumptie en kanker, dat correleert beter dan piraten en klimaatverandering.
@Nuchternederland | 05-08-20 | 11:15: hear hear.... de meeste mensen hebben geen benul van voedingsleer of waar hun voedingsstoffen vandaan komen. Zonder zuivel konden wersterlingen niet overleven in dit deel van de wereld. Dat wij nu voedsel van over de hele wereld wegtrekken verandert niets aan het feit dat wersterlingen zich uitstekend hebben aangepast aan het consumeren van zuivel.
@kapotte_stofzuiger | 05-08-20 | 11:44: weet u wat nog beter correleert? Ondervoeding en de dood.
youtu.be/oakWgLqCwUc
Nu worden er hele andere dingen geïndoctrineerd, zoals EU(SSR) en multicul, en natuurlijk schuldgevoelens, vooral dat.
Dan lig ik nog redelijk in de markt.
Inderdaad. Maar dan wel omdat je niet zoet genoeg bent.
@Hij-Machine | 05-08-20 | 11:23:
een beetje zure reactie
Nou, het zegt misschien iets over de zuurtegraad van de samenleving.
Elke dag een bakje volle kwark is goed voor de weerstand, medicinaal bewezen. Maar omdat volle kwark zoveel vet bevat, houd ik het op magere kwark, naturel. Met verse bosbessen, frambozen en bramen. Hmmm.
REAGEER OOK