Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Mag ook niks meer. 'Opvoeren E-bikes levensgevaarlijk', CDA wil het verbieden

E-bikes, we weten het niet hoor.

Altijd als we ingehaald worden kijken we even snel of diegene zo'n laffe accu op z'n bagagedrager, of onder/in z'n dikke frame heeft hangen. En als we constateren van wel, voelen we ons meteen een beter mens dan die ander. Want wij, gewone Hollandse jongens, geven nog niet toe aan de bionisering van onze samenleving. Dan maar 10 minuten later dan die lul met z'n homofiets! Maar zojuist leerden we dat ze deze dingen in Duitsland en België maximaal opvoeren, waardoor het we het natuurlijk wel ineens moeilijk stoer vinden. 

E-bikes zijn begrensd op 25 km/u, en voor de maximale snelheid van 45 km/u zijn een helm en kenteken verplicht. MAAR. "In België en in Duitsland laten volgens de media velen hun gewone e-bike echter opvoeren om meer snelheid te krijgen. Het Fietsberaad (Kenniscentrum voor fietsbeleid) en de BOVAG maken zich zorgen dat deze illegale trend ook groot wordt of misschien al is in Nederland." Jongeren met de Tomos op de rollerbank langs het duinpad is binnenkort dus een beeld uit het verleden. Gewoon boekhouder Henk de Vries van drie huizen verderop die straks even mag trappen voor oom agent.

Maar alles van waarde is weerloos en nu willen de overheid en het christendom dit ons ook al ontnemen. CDA-kamerlid Maurits Rolof Hubertus Marie von Martels wil dat verkeersminister Van Nieuwenhuizen de trend onderzoekt. "Het opvoeren van elektrische fietsen kan leiden tot levensgevaarlijke situaties in het verkeer. Daar is zo’n fiets niet voor gemaakt. Waar nodig moet de minister hier tegen optreden." Nou, sorry hoor, maar we zijn hier in Nederland en hier bepalen we zelf wel hoe we onszelf dood rijden danku!

Reaguursels

Inloggen

De Nederlander is onuitstaanbaar lui aan het worden. Zie steeds meer dertigers, voornamelijk vrouwen, op een elektrische fiets. Waarom?

JJMS | 04-05-19 | 10:52

opvoeren is het niet, het is de irritante limiter eruit halen. (wacht maar totdat ze dit in autos willen). met het 250w motortje moet je nog stevig werken om 40 te halen. er is gewoon afgunst van de pauper die hetzelfde zweet verstookt maar alleen 30 haalt. je moet gewoon niet vergelijken. doe je ook niet tussen motor en auto. o ja, en cda wil alleen trekschuit en ezel als vervoer, dus who cares wat die beweren.

helmholtz | 04-05-19 | 04:52

Leuk dat de e-bikes met steenkolen worden opgeladen. Natuurlijk veel beter dan gewoon fietsen.

Pislinq | 03-05-19 | 23:56

Dat steenkolen engels uit dat filmpje is dus totaal niet om aan te horen.

GOEM | 03-05-19 | 22:35

Je kunt in Duitsland ook een e-bikes motorfiets kopen en overzetten op een NL-kenteken. De RDW doet moeilijk, maar moet vanwege EU regels gehoorzamen.
Het probleem is dat een zeer goede fietshelm geen officiële goedkeuring heeft om te gebruiken op een motorfiets ( max sneheid tot 120 km/uur ). Maar zonder zelf te behoorlijk te trappen komt een e-bike motorfiets niet boven de 80km/uur.
Hoe dan ook je wordt dood gevonden als je legaal de snelweg op gaat.

BraadWorstLul | 03-05-19 | 22:30

Is vrij simpel: rijwiel met hulpmotor < 25 km/h = snorfiets. 25-40 km/h = bromfiets met verplicht rijbewijs en helm. Kan het harder dan 40 km/h: motorfiets met volledig rijbewijs a (theorie + bijzondere verrichtingen + rijexamen) en helmplicht.

Max Headroom | 03-05-19 | 22:09

Hoi hoi hoi weer nieuwe regeltjes die niet gehandhaafd gaan worden.
Tegen de 25 km/u mocroscooter die met 60km/u langs snort word ook niks gedaan.

captain-caveman | 03-05-19 | 21:50 | 1

Daar zijn toch rollenbank controle's voor. Toen ik brommer reed vonden die regelmatig plaats in de zomer.

Louigi | 04-05-19 | 09:06

Vroeger voerde iedere knul z'n brommer op, mocht ook niet, maar so what?
Je kunt ook setjes kopen om je gewone fiets zelf om te bouwen tot een e-bike. Kun je ook zelf bepalen hoe je m afstelt.

ZZP-er | 03-05-19 | 18:41
-weggejorist-
L. Vis | 03-05-19 | 18:29 | 3

Hoop reactie van dat het moet kunnen. Let wel het is een zwakke verkeersdeelnemer. Het zal bij je op de auto klappen door zijn eigen schuld, mag toch mooi betalen en mogelijk nog voor de rechter komen ook voor het ontstane lichamelijk letsel of erger.

Rotterdammert1965 | 03-05-19 | 18:29

Waar staat dat in de Bijbel dan: Gij zult uw e-bike niet opvoeren?

kloopindeslootjijook | 03-05-19 | 18:20 | 1

Ja alles van het CDA komt rechtstreeks uit de bijbel. Alles van PVV uit de satansbijbel?

Louigi | 04-05-19 | 09:08

Dat mensen hun eigen leven in gevaar brengen, dat is darwin.
Alleen dat ze andermans leven in gevaar brengen, dat is onacceptabel.

watergeus | 03-05-19 | 16:55 | 1

Ik haat GroenLinks mensen met een technische
Beperking op een veel te snelle speedbike.
De berm in met dat tuig

geenhakbar | 03-05-19 | 17:44

Weet je wat pas gevaarlijk is het CDA aan het roer laten.

lacucaracha | 03-05-19 | 16:53

Ooit het "genoegen" gehad een opgevoerde mountainbike uit te proberen; bij 70 km/h liep het dun door de broek.. nooit meer... doodeng!

Lompiedompie | 03-05-19 | 16:47 | 2

Weet je wat pas eng is? De eerste keer dat je met je racefiets een afdaling doet met die snelheid.

Titaantje | 03-05-19 | 19:33

Eigen fiets eerst!
Hier de tweede aflvering hoe je je eigen vehikel makkelijk kunt electrificeren. Je hoeft geen complete nieuwe fiets te kopen, maar hangt op de e.o.a. manier een motortje aan je fiets.

2. Bandaandrijvers Reibrollenmotor op z'n Duits Ja, daar lopen de Duitsers, Oostenrijkers en Fransen op ons voor.

2.1/. add-e
Oostenrijks product.
Webstek: www.add-e.at/
Montagevideo op YouTube: www.youtube.com/watch?v=H_olR7Nfrpc

2.2. GBoost V6
Frans product maar Günther een van de leidende personen is een Duitser dus genoeg Gründlichkeit.
Webstek: gboost.bike/
YouTube: www.youtube.com/watch?v=bZCH9hgSzxI

Van al die systemen zijn meerdere films op YouTube te vinden, dus ook even zelf zoeken. Het spreekt voor zich dat een rolaandrijving op de fietsband niet iets is voor racetubetjes. Die moeten de Vivax Assist verstoppen of overstappen op de volgende motor.

2.3. Velospeeder van Velogical
Webstek: www.velogical-engineering.com/velogica...
Wah-krijguh-we-nou, denkt u: Twee uit de kluiten gewassen fietsdynoma's op mijn achtervelg? Nee geen dynamo's (hebben ze ook bij Velogical), maar twee zeer sterke motortjes. Lichter dan dit bestaat op dit moment op de markt niet.
YouTube: www.youtube.com/watch?v=MJk8sg-oLQ4 en installatievideo www.youtube.com/watch?v=3H2hBQok2go
D'r is nog meer op dit gebied, maar deze drie vormen echt de top.

Als u tot hier gekomen bent proficiat, anders heeft u mij allang weggezet als een leipe fietser. Wit u zich echt informeren dan bent u aan uzelf verplicht om u in te lezen op het pedelecforum.de. Dé plaats in Europa om kennis op te doen.

Zowel de add-e als de Velospeeder en de GBoost V6 hebben hun vertegenwoordigers in de discussiedraden die op iedere vraag antwoord geven, hoe technisch ook en reken maar dat Duitsers moeilijke technische vragen weten te stellen.

Oh, ja en GBoost heeft nog een proefperiode. Bevalt hij niet dan gaat de motor terug. 'k Zou zeggen NU aan de electromotor.

OK nog een uitsmijtertje. Een bandaandrijver op waterstof. Op waterstof??? Ja, op waterstof, maar nog niet productierijp.
"LiteFCBike: Leichtes Brennstoffzellensystem statt Fahrradakku"
www.ise.fraunhofer.de/de/presse-und-m...
en
www.ise.fraunhofer.de/de/forschungspr...
Ben zeer, zeer benieuwd, al was het maar vanwege het razendsnelle opladen i.v.nm. accu's.
NB
Ik hoor al iemand pruttelen dat die "reibrollentechnik" je band molt. De fabrikanten kunnen je uitstekend aanraden welke banden geschikt zijn.
Sow, dat was het doe er uw voordeel mee of blijf in de auto zitten.
Moordenaar! 8-)) Evocatus

Evocatus | 03-05-19 | 16:28 | 6

Dank voor de informatie.

Zwizalletju | 03-05-19 | 18:18

Interessant ook al heb ik geen fiets.

spamzuiger | 03-05-19 | 18:38

Evocatus, een interessante lezing! Dank.
Om een voorbeeld te geven van wat er zoal tegen waanzin aan gaat lopen; de volgende hypothetische bouw:
- Frame van een electra townie, gewoon, omdat electra. Achterwiel er uit, iets dikkere velg er in en de cromotor V2 er in. Deze levert 5000W... Wel benieuwd wie daar op durft te rijden!
www.zelenavozila.com/cromotor

EEnzame SchizofrEEN | 03-05-19 | 19:13
▼ 3 antwoorden verborgen

Er is in Nederland te weinig aandacht voor het aanpassen van de fiets die je al hebt. Je hoeft helegaar geen hele "pedelec" of "speedpedelec" aan te schaffen. (Overigens heel lelijke woorden, we hadden toch ook wel het woord "snelfiets" kunnen gebruiken, maar ok, is achterhoedeschermutseling.)

Goed je hebt een prima fiets. Gewoon, oma0-variant, randonneur of race, maakt niet uit.

1 Directdrive motor aan/op de trapas.

1.1 Binova Flow
Webstek: www.binova-flow.com/
Introfilmpje op YouTube: www.youtube.com/watch?v=3Q53C0MBchI
Lange (10 min): www.youtube.com/watch?v=Fp7Uysuaa8A Over de montage op een fiets.

1.2. Pendix
Ook een directdrive op de trapas.
Webstek: pendix.nl/
YouTube: www.youtube.com/watch?v=aicr0OoL1bM. Zijn meerdere filmpjes te vinden hoor.

Heb zelf vorig jaar tijdens een bijeenkomst van fietsgekken in Germersheim Duitsland (de zgn. SPEZI) op het electroparcours uitvoerig op de een fiets met de Binova gereden. Zeer goed. Schakel je hem uit, dan is het qua zwaarte van het trappen gewoon een gewone fiets. Schakelen met twee drukknopjes is een eitje.

Het nadeel van de Pendix vind ik dat het instellen van de mate van trapondersteuning geregeld wordt door een knop bovenop de accu. Ik wil niet me voorover moeten buigen op de fiets en ergens op de tast die knop opzoeken. Gewoon schakelaartje aan het stuur.

Nadeel van de Binova is dat hij nog niet standaard in Nederland geleverd wordt. Je moet naar Mofrika. Binova betaald je overnachting (nee, geen flauwsie) en de volgende morgen is je fiets voorzien van die motor. Moet je wel naar Dresden. Denk er sterk over.

Op het Duitse pedelecforum.de is men iets meer tevreden over de Binova dan over de Pendix, dat moet u zelf maar uitzoeken, maar da's meer iets voor fietsleipen zoals ik.

1.3. Vivax Assist
Het stiekumme motortje IN de zitbuis
Webstek: www.vivax-assist.com/
YouTube: www.youtube.com/watch?v=loP9IA6ozjA
Dus eigen fiets eerst!
Wordt vervolgd met 2. Evocatus

Evocatus | 03-05-19 | 15:46 | 6

@F. von Zeikhoven | 03-05-19 | 16:08:
Hartelijk dank voor de waardering en het doorzettingsvermogen. 8-))
Zoekterm: ebike-tuning, -> Ongeveer 5.610.000 resultaten (0,57 seconden) Gewoon NLse webstekken.
Succes. Evocatus

Evocatus | 03-05-19 | 16:43

Kan dat spul ook op een tandem Evocatus?

spamzuiger | 03-05-19 | 18:40

@spamzuiger | 03-05-19 | 18:40:
Maar natuurlijk kan dat. De Binova en de Pendix zitten vast aan de trapas. In principe zou je bij een tandem met van elkaar onafhankelijke aandrijvingen zelfs twee van die motoren kunnen monteren. Of de RDW dat dan een pedelec vindt is vers twee., want twee maal 250 Watt. Maar de ondersteuning gaat niet verder dan 25km. Interessant twijfelgeval voor ze. Zal het eens aan ze voorleggen, als ik wat meer tijd heb. Maar eentje kan dus zeker. Of voor de kapitein of voor de stoker.
Als de zitbuis de juiste maat heeft kan de Vivax Assist in pricipe ook.
Hoop dat dit helpt. Evocatus

Evocatus | 04-05-19 | 01:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Kijk, zo'n mudbike kun je nog wel opvoeren. Die heeft waanzinnig brede banden. Goeie velgen ook. Maar een stadsfiets die 60km per uur gaat is gewoon gekkenwerk. Als je dan crashed ben je gewoon hartsikke kapot.

Tishetnetnie | 03-05-19 | 15:42 | 2

En wat is in het kader van overbevolking daarvan precies het probleem?

schoon-schip-maken | 03-05-19 | 16:12

Het feit is dat er bij u in deelstaat NL (EU) weinig tot geen juridisch risico aanzit.
Pakkans zeker bij een opgevoerde electrische fiets lijkt me heel klein.

Het zijn overigens meestal niet de allerslimsten die overgaan tot het modificeren van fietsen danwel scooters of auto's om het tot doodsnelheid te laten rijden en crashen. Zal dan ook wel regelmatig gebeuren in NL.

Hier aan de andere kant van de wereld is het opvoeren van (electrische) motorvoertuigen (buiten dat van de fabrieksspecificiaties) een strafbaar feit. Dat betekent dat je geen verzekering meer geregeld krijgt of kan, wil je dat ooit nog eens. Daarnaast als je bij een dodelijk ongeluk betrokken bent is het hier altijd dood door schuld, omdat je van te voren kon weten dat het een groot risico is.

Dat is minimaal 10 jaar boven de 21 plus dan nog een financiele schade afhandeling met de familie.

litebyte | 03-05-19 | 16:38

Wat een bullshit allemaal. Gewoon lekker laten gaan iedereen! Toen ik 13 was begon ik al met brommers op te voeren! Lekker toch!

En nu heb ik ook zo'n e-bike en tjezus wat gaat ding langzaam... Denk er nu serieus over na om dat ding ook op te voeren!

Ongeacht wat een stelletje zeikwijven daar van vinden!

vangodlos | 03-05-19 | 15:33 | 3

Zeker lekker laten gaan ihkv natuurlijke selectie. Letselschade advocatuur kan zoveel beter in NL...

litebyte | 03-05-19 | 16:40

Zoekt u even op "ebike tuning" en het adres van het dichtsbijzijnde ziekenhuis.
Succes! 8-)) Evocatus

Evocatus | 03-05-19 | 16:47

toen (vorig jaar in jouw geval) mocht dat ook niet....

Satria | 03-05-19 | 21:40

Elektrisch "fietsen" my ass. .. Je gaat ook niet niet gewichtheffen met een heftruck...

Hellooder | 03-05-19 | 15:21

Heeft wél de nodige voordelen .... - nu zijn wij tenminste verlost van dat irritante geknetter als de handgranaatleggers en juwelierovervallers hard weg rijden na het bedrijven van hun euvele handwerk...

bisbisbis | 03-05-19 | 15:19

Als we het nu toch over Duitsland hebben; is die totaalmalloot Kühnert, van de jugend-afdeling van de SPD niet een topic waard?
Hij wil Duitsland communistische heilstaat maken door bedrijven en woningen te collectiveren

Nescio73 | 03-05-19 | 15:18 | 2

Merkel (fdj stasi mitarbeiter IM Erica) is er gek en links genoeg voor.

joppo0 | 03-05-19 | 15:26

Dat willen de globalisten ook, maar dan met de multinationale corporate als plaatsvervangende staat, Geen loket, geschillen voor de rechtbank naar keuze van de leverancier. Tuvalu of zo, gelijk een mooie vakantie.

kindapaas | 03-05-19 | 18:14

"Rolof", lol.

Bulloch | 03-05-19 | 15:16

Alles wat hard fietst stemt GroenLinks was onlangs op GS te lezen. Dat wordt bekeuren en meteen DNA afnemen, want...

Eeuwig..Op..Vakantie | 03-05-19 | 15:09

We zullen "selectiever" moeten worden in wie en hoe we toe willen laten tot het immer hectischer wordend verkeer. In het proces van snelle verandering van samenstelling van verkeersgebruikers en vervoersmiddelen blijkt de mens toch vaak maar weer de zwakke schakel.

D-Fens_1963 | 03-05-19 | 15:07 | 1

Ah, zie ik daar een definitieve oplossingvariant...?

F. von Zeikhoven | 03-05-19 | 16:12

opvoeren? nou was simpel op mijn e-bike,paswoord zoeken op internet en inloggen op service menu en max km/h aanpassen.KLAAR.niks geen setje kopen of ombouwen.is vaak zo makkelijk om aan te passen want dat tegenwerken bij 25km/h was wel erg irritant als je met een normale fiets wel sneller rijd normaal.

de_hendrik | 03-05-19 | 15:01 | 2

De Vmax is afgesteld op gemiddeld leeftijd van de gebruikers/doelgroep, Die haalden toch al nooit meer die 30 km/h...

F. von Zeikhoven | 03-05-19 | 16:16

@F. von Zeikhoven | 03-05-19 | 16:16: Heeft u wel eens Vmax gegoogeld?

D-Fens_1963 | 04-05-19 | 01:55

Onopgevoerd bloedlink. Mensen neigen ernaar met een soort voorrangsdrang op die dingen door het verkeer te gaan. Je verwacht cognitief een rustige fiets en ineens scheert zo’n ding van achter of opzij met onverwachte snelheid erdoorheen.
Het zijn ook vaak minder bedreven fietsers (want zonder hulpmotor niet/minder op de fiets) en ze realiseren zich zelf niet het snelheidsverschil.

Braco.me | 03-05-19 | 14:51

Mijn snorbrommertje rijdt 28! en ik wordt geregeld ingehaald op een fietspad waarop ik niet mag rijden.
Een bekeuring krijgen terwijl andere gebruikers mij aan horen komen en we er samen wel uitkomen, ik probeer zo min mogelijk tot last te zijn.
Het is nu eenmaal de kortste weg naar werk en weer terug naar huis.
Die deugbikers zitten dan een beetje bozig te kijken van “wat doe jij hier”?
Gewoon glimlachen en “goedemorgen” zeggen.
Rubberen fietspaden zijn de toekomst.

Ruimedenker | 03-05-19 | 14:49

Gewoon geen haast hebben.
Hier chill op de vouwfiets door de stad (en land).
Flesje mee in de binnenzak of in de tas.
Wie doet je wat, zou @VanBukkem zeggen.
.
Hardlopers zijn doodlopers.
Met je opgevoerde e-bike.

chicago river | 03-05-19 | 14:48

CDA?

Dat zullen dan wel weer die zure protestanten zijn.
Katholieken houden wel van een beetje hard fietsen.

Kapitein Sjaak Mus | 03-05-19 | 14:46

Is juist hartstikke veilig als je je maar een beetje aan de snelheid houdt.
Alleen met inhalen even de turbo erop, nooit hoef je meer te twijfelen of je de tegenligger in gevaar brengt omdat dat ding afslaat bij 25 km.

snapal | 03-05-19 | 14:41
-weggejorist-
Behangdelul | 03-05-19 | 14:41 | 2

Bij mij is sinds een paar jaar geleden reuma vastgesteld. Om toch voldoende te bewegen heb ik zo'n elektrische vouwfiets aangeschaft. Nadelen van die dingen zijn vooral de actieradius (de accu gaat op hoogste vermogen maar zo'n 20 km mee maximaal) en de te lage snelheid. Want laten we wel wezen, 25 per uur is echt niet hard.

En voor de mensen die hier lopen te klagen dat zo'n elektrische fiets rakelings langs je af komt scheuren, misschien moet je dan eens gewoon rechts houden in plaats van te denken dat je het hele fietspad voor jezelf hebt. Dat moet je als automobilist ook, maar op het fietspad lijkt iedereen te denken dat het eenbaans is. Gevolg is dat je als je in wil halen je continu je bel moet gebruiken of uit moet wijken naar de linkerkant van het fietspad in de hoop dat er geen tegenliggers zijn.

MFvGeel | 03-05-19 | 14:40 | 3

Als verwoed (lig)fietser, wil ik even vragen welke?
En waarom een vouwfiets? Stalling- of ruimtegebrek.
Reuma! Aargh, man, man, zwaar dubbelkudt zeg.
Hoop dat je nog niet aan de enbrel bent.
Sterkte! Evocatus

Evocatus | 03-05-19 | 14:52

@Evocatus | 03-05-19 | 14:52:
Goedkoop barrel van Decathlon voor zo'n 700 euries. Reden is dat ik het combineer met de trein voor het forensen en daar kan zo'n vouwfiets gratis in.

Ik heb methotrexaat, vrij standaard medicijn en afgezien van lager energieniveau weinig aan de hand gelukkig.

MFvGeel | 03-05-19 | 14:56

@MFvGeel | 03-05-19 | 14:56:
Oh, gelukkig, alleen methotrexaat. Nou, ja gelukkig. 8-(
Ah, natuurlijk, stom van me dat ik daaraan niet meteen dacht, forenswerk!
Dank voor het antwoord! Evocatus

Evocatus | 03-05-19 | 16:53

Altijd amusant wanneer die e-bikes veel te hard en vierkant proberen de bocht om te gaan. Ruimt toch lekker op?

Aap Noot Miesje | 03-05-19 | 14:40

Ik ga gewoon lekker met de auto. In welke toestand dan ook. Biedt wel de beste bescherming, zelfs zonder helm.

Leptob | 03-05-19 | 14:40

De hele overhaaste introductie van geëlektrificeerde voertuigen heeft een geheel nieuwe dimensie aan de toch al overspannen verkeersdynamiek toegevoegd. Wel vooruitgang, geen verbetering.

D-Fens_1963 | 03-05-19 | 14:37 | 2

Uh ... nee... er is geen overhaaste introductie geweest.
Er is een enorm snelle acceptatie geweest. Iedereen snapte onmiddellijk dat het lekker fietst met een soort windje in de rug en op de terugweg, altijd heb je dan wind tegen, gaat het dan ook een tikkie makkelijker.
Moet nog duchtig sparen. Evocatus

Evocatus | 03-05-19 | 14:55

@Evocatus | 03-05-19 | 14:55: Opgelost. Op de terugweg achteruit fietsen. Heb je weer de wind in de rug.

ritter vn hüpfburg | 03-05-19 | 20:27

Er zijn munten te verdienen door de overheid, dan is het levensgevaarlijk en krijgt de zaak de hoogste prioriteit.

snapal | 03-05-19 | 14:36

Van mij mag iedereen 100 rijden op zo'n 'fiets', zolang ik maar niet aansprakelijk ben als ik er eentje aanrijd. Nu ben je minstens 50% aansprakelijk -dacht ik-. Als er eentje veel harder rijdt zie je ze niet aankomen, en zo wel: te laat.

Grasgriezel | 03-05-19 | 14:34 | 2

Dan heeft u kennelijk een bril nodig of moet u overwegen uw rijbewijs in te leveren. Een scooter of brommer gaat immers sneller en daar moet je als automobilist ook op bedacht zijn.

Ik vind dit in dezelfde categorie vallen als klagen over fietsers zonder licht. Voetgangers hebben ook geen licht en die moet je ook kunnen zien. Dus niet zeuren en gewoon uit je doppen kijken.

MFvGeel | 03-05-19 | 14:44

Niet dat ik t goed vind, maar als je meer keer kijkt heb je een goed beeld van de snelheden.
Of je aansprakelikk bent vraag ik me af. Want is het nog een fiets? Met die snelheid is tniet eens een snorfiets of brommer.

Shoarmamasutra | 03-05-19 | 20:53

Als het ene verboden wordt, dan volgt het volgende. Eerst komen de op te voeren fietsen en in de toekomst de oudere mensen die je voorbij racen op een elektrische die echter niet reactievermogen van een jongere heeft.

Atlantis-95 | 03-05-19 | 14:29

" we zijn hier in Nederland en hier bepalen we zelf wel hoe we onszelf dood rijden danku!"
Die vrijheid zij we al kwijt sinds de gordel plicht voor zelfs Dafjes en de helm plicht voor moeder's Solex, gefeliciteerd met je vrijheid.

zwellevertje | 03-05-19 | 14:26

Zeg dat ook maar tegen die hulpverleners die je hersenen bij elkaar mogen schrapen van dat muurtje waar jij zojuist met 65kmh tegenaan bent gefietst. Levensgevaarlijk die dingen. Vroeger keek je naar rechts en zag je een oma op een fiets aankomen en wist je dat je gewoon door kon rijden. Nu kom je bij het kruispunt en komen die oudjes opeens met 35kmh vlak voor je motorkap langs. Neehoor, snelheidslimiet op die dingen vind ik prima.

BlijkbaarNormaal | 03-05-19 | 14:25 | 3

Er staat te lezen dat E-bikes begrensd zijn op 25 km/uur! Oma komt dus niet met 35 km/uur aan, of wil jij beweren dat zij hun E-bike laten opvoeren?

JI-HAAT | 03-05-19 | 14:34

Wat is het probleem? Dan houd je er nu rekening mee dat ze wat harder (kunnen) gaan. Je faalt gewoon in je eigen reactievermogen als je er niet mee om kunt gaan.

borrelnoot | 03-05-19 | 15:04

Je inschattingsvermogen faalt dus volledig. Rijbewijs inleveren en met openbaar vervoer gaan. Je bent een gevaar op de weg.

mono-culti | 03-05-19 | 15:25

De oplossing ? Heel eenvoudig een haffelke e-bikes gratis weggeven aan opvangcentra waar stagegeweigerden verblijven. Zodra die bevolkingsgroep 'om' is qua snel elektrisch rijwiel durven de boven ons gestelden niks meer te doen.

Als je snel bent kan je net voor de EU verkiezingen bij ons Timmerfrénske nog wat EUries losweken. Tonnetje of 4 is zat, 3 ton voor de fietskes en 1tje voor de administratie.

Vesta | 03-05-19 | 14:23

Mijn “Baas” heeft er eens een paar uit China laten komen.
Die krengen rijden 70 km/pu.
Afgezien van je eigen veiligheid, zijn het gewoon motoren, die op de weg moeten.
Dan moet je dus een motorrijbewijs hebben.
Met zo’n snelheid op het fietspad, geluidloos, scheuren is gevaarlijk.
Een miskoop dus voor de Nederlandse markt.
Wel hele stoere apparaten, ze zien eruit als crossmotoren. Leuk spul!

Ruimedenker | 03-05-19 | 14:23 | 5

@borrelnoot | 03-05-19 | 15:05:
Ik heb er op gereden.
Hoe je dat kreng noemt is niet relevant.
Een fiets met batterij die 70 km rijdt, dat is wat het is. En niet eens opgevoerd. Zo uit de doos.

Ruimedenker | 03-05-19 | 15:12
▼ 2 antwoorden verborgen

mjaw wij halen op de e-bike nu ook 33 ipv 25 als we willen... sneller haal je echt niet zonder belachelijk snel te gaan trappen. In de stad begin je er niet aan, maar op de lange rechte lege stukken erbuiten is het wel prettig en niet gevaarlijk als je gewoon oplet. Ben benieuwd naar de handhaving. Gaan ze echt je hele motor open schroeven om dit te constateren? In/uitschakelen van de hogere limiet gaat namelijk met een zelf in te stellen opeenvolgende serie knopbedieningen die ze echt niet gaan raden.

nicknamee85 | 03-05-19 | 14:23

Waar we van af moeten is dat de automobilist altijd aansprakelijk gesteld word al is het volledig de schuld van de debiel op zijn pedelec die met 60 km/uur zigzaggend kamikaze speelt.

2voor12 | 03-05-19 | 14:23 | 1

Kijk dat is nu netjes, hier wordt de vakterm "pedelec" gebruikt. Da's een fiets met trapondersteuning tot 25km/uur. Vind het overigens een vrselijk woord, maar e-bikes is zo'n verzamelterm waardoor allerlei misverstanden kunnen ontstaan, omdat er zoveel onderlinge verschillen zijn.
Dat woord e-bike moet je ook mijden als de pest. Evocatus

Evocatus | 03-05-19 | 14:59

Damn. Wilde net mijn MTB ombouwen met een snelle kit.

Beste_Landgenoten | 03-05-19 | 14:22

Een kennis van mij is tandarts en hij krijgt in toenemende mate patiënten die op hun bek zijn gevallen met hun E-bike. Maar ja, een integraalhelm op een fiets...

Jeff Hawke | 03-05-19 | 14:22

Er mag helemaal niets meer. Vanaf 1 juli worden fietsers op de bon geslingerd die bellen. Maar ook een mp3-speler Vasthouden is verboten! waarvoor een boete geldt van e 95,- plus administratiekosten! Iemand op de bek slaan is goedkoper.
Met dit voorbeeld is perfect aangetoond dat goedwillende burgers keihard worden aangepakt maar de echte criminelen die elke week in Opsporing Verzocht te zien zijn de dans ontlopen.

ProAsfalt | 03-05-19 | 14:20 | 3

Wij zijn gewoon een lopende kredietlijn voor de staat, meer niet.

Lt-Kol Kilgore | 03-05-19 | 14:31

Tjonge, dat is verwarrend! Een boete bij bellen op de fiets.
Ik dacht altijd dat je juist een boeten krijgt als je géén bel hebt.

Kapitein Sjaak Mus | 03-05-19 | 14:32

Prima zou ik zeggen, boete is me nog veel te laag.
Slimfoon ter plekke in de vergruizelaar, dat om te beginnen.
Rang! Evocatus

Evocatus | 03-05-19 | 15:02

Vind het verbod miet zo heel raar, want in de binnenstad scheuren die E bikes nu al op heel drukke fietspaden rakelings langs je heen, kijken niet eens meer uit wanneer een andere gewone fietser de andere inhaalt. Zie nu al geregeld gevaarlijke situaties. Wanneer ze dan ook nog zijn opgevoerd krijg je beslist ongelukken.

Jan, Leiden | 03-05-19 | 14:19

Ik merk het verschil niet als ze over de motorkap gaan. Zie het probleem dus niet helemaal. Doen ze toch zelf?

Parel van het Zuiden | 03-05-19 | 14:18

Deze knul was blij geweest met snelle E-bike
https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20190503_64782373/jongen-17-van-fiets-geduwd-beroofd-en-tegen-hoofd-getrapt-door-duo-in-halfweg

Jan Leul | 03-05-19 | 14:18

Hoe kun je iets verbieden dat al verboden is ?

Zwizalletju | 03-05-19 | 14:12

Ik woon in België. Toevallig werd ik gisteren, terwijl ik 50 reed, nog ingehaald door iemand op zo'n opgevoerde E-bike. wat mij betreft mogen ze het inderdaad stevig aanpakken want normaal gesproken verwacht je gewoonweg niet dat een fietser dergelijke snelheden haalt. Plus ik wil niet weten wat er gebeurt als je op die manier, meestal zonder helm, op je bek gaat.

BozeHenk | 03-05-19 | 14:10

Het probleem is die 25, 25 is te traag iemand die al op een serieuse fiets 25 a 30 haalt en bvb e-bike koopt om woon - werk verkeer te doen (gesoepsiedieerd in belgie) Dan heeft die ondersteuning en omdat hij/zij 25 + rijden begint die fiets tegen te werken. Dus kopen we in Nederland een tuningsetje waardoor die fiets wel meer dan 30 kan , 45 haalt hij toch niet want de versnellingen staan daar niet voor afgeregeld. De vraag is nu wie doen we hier kwaad, niemand toch ? Je haalt op een lichtgewichtfiets genre Koga of race fiets ook makkelijk 30 en 30 + Iemand die 45 wil rijden moet toch die Speedpedelec kopen waarop je helm, tax, verzekering etc... moet betalen.

Het gaat dus vooral om mensen die die 45 te snel vinden, maar 25 te traag. Meestal jonge mensen die echt wel weten wat ze doen en meer dan 10 jaar fietservaring hebben en dus ook wel weten wat ze aan het doen zijn. Die betutteling begint echt de spuigaten uit te lopen.

Lt-Kol Kilgore | 03-05-19 | 14:09

In Nederland is een e-bike een dagelijks vervoermiddel, dat de dagelijkse gang naar werk, winkel(s) en/of recreatie gemakkelijker maakt. Meestal zijn de afstanden niet zo groot, en in de stad is hard fietsen sowieso linke soep.
In de ons omringende landen heeft fietsen meestal een andere functie: het is sport, of op z'n minst een sportieve bezigheid. De afstanden zijn groter.
Vandaar - in mijn optiek - bij ons minder drang op de e-bikes op te voeren (wist niet eens dat dat kon, trouwens).
Onze e-bikes zal ik never nooit laten opvoeren, wat een onzin.

L.E. Raar | 03-05-19 | 14:08

Hoop wel dat die e-doden dan ook elektrisch gecremeerd worden want gas verbruiken dat willen we natuurlijk niet he? Zijn er trouwens mensen die uit de auto of van de scooter,etc., op de e-fiets stappen? of wordt de uitstoot alleen groter door gewone fietsers en ov-ers die overstappen? Er zijn trouwens ook best veel accubranden van die fietsjes, terwijl een gewone fiets zelden een brand veroorzaakt (misschien door aanlopende dynamo?)

Hadena | 03-05-19 | 14:04

in het filmpje ziet ik niemand trappen. Dat zijn feitelijk elektrische brommers/ motoren.

Marcel66664746 | 03-05-19 | 14:02 | 1

Ja, helaas veel te sensationeel filmpje, past in het geheel niet bij het onderwerp, maar wel lollig om te zien, snapput wel, maar heb ik er weinig mee.
Als ik de natuur in wil, dan met de benenwagen.
Wanduluhh! Evocatus

Evocatus | 03-05-19 | 15:05

Ieder uur vd dag een item op msm radio tv over electrisch vervoer en we weten over een paar jaar niet beter.
Onze jeugd wordt ook lekker klaar gestoomd voor maatregelen ná de electricificatie. Amsterdammers leven immers 1 jaar korter en als deze maatregelen niet helpen dan een avondklok instellen en alles binnen om 00.00 uur.

Trumme | 03-05-19 | 14:01

E-bikes moeten gewoon verboden worden.
Fiets ik me een uur lang het schompes, wordt ik ingehaald door een bejaarde.
Weg motivatie.

Abject | 03-05-19 | 14:01 | 1

Je bent pas echt een held als je met je analoge bakfiets al die digitrappers je nekvel laat zien!

Eagle_Eye | 03-05-19 | 14:09

"Maar alles van waarde is weerloos en nu willen de overheid en het christendom dit ons ook al ontnemen. CDA-kamerlid Maurits Rolof Hubertus Marie von Martels wil dat verkeersminister Van Nieuwenhuizen de trend onderzoekt. "Het opvoeren van elektrische fietsen kan leiden tot levensgevaarlijke situaties in het verkeer. Daar is zo’n fiets niet voor gemaakt. Waar nodig moet de minister hier tegen optreden." Nou, sorry hoor, maar we zijn hier in Nederland en hier bepalen we zelf wel hoe we onszelf dood rijden danku!"

Godver , hier kan ik mij wel enorm boos over maken. Want als er lamlullen als Casper en Walter van Wijngaarden te hard rijden en Fleur daar mee vermoorden, schreeuwt Geenstijl moord en brand. Maar dan gaan ze hier weer voluit scheef over beperking van snelheid op illegaal opvoeren van snelheid op e-Bikes..

Totdat iemand dood gereden wordt. Dan gaat Geenstijl weer moord en brand roepen.
Gadver Geenstijl, neem nou eens een positie. Wees maatschappelijk verantwoord of wees gewoon een klootzak, maar geen half-slappe moraal ridder die alleen roept als het uitkomt, als click-baits.

Je bent of tegen te hard rijden. En sta je aan de kant van Fleur en alle andere verongelukten. Punt.
Of je vindt het goed dat mensen de wet overtreden, maar dan ga je maar in het voordeel van Casper en Walter van Wijngaarden schrijven.

me | 03-05-19 | 14:01 | 8

@BluRay | 03-05-19 | 14:16:
Hangt m.i. geheel af van de verkeerssituatie. Als ik 's ochtends via de Ferdinand Bol in Amsterdam naar het werk ga ben ik omringt door absoluut krankzinnigen die van alles doen als het maar niets met opletten te maken heeft.
Doe ik de Ronde Hoeppolder, dan heb ik meestal het rijk alleen.
Jofel ritje met lekker weer. Evocatus

Evocatus | 03-05-19 | 15:09

@me | 03-05-19 | 14:06: zou deze idioot een race met z’n zoon zijn begonnen als hij nuchter was geweest? Dan had ie tbs moeten krijgen.

Trumme | 03-05-19 | 15:41

@Trumme | 03-05-19 | 15:41: Ik denk dat Casper en Walter van Wijngaarden heel goed weten dat als ze drinken ze nog dommere dingen gaan doen. Dus tbs zou hier misschien best op z'n plaats zijn, maar ik ben geen rechter.

me | 03-05-19 | 19:30
▼ 5 antwoorden verborgen

betere afsluiter zou zijn:
Nou, sorry hoor, maar we zijn hier in Nederland en hier bepalen we zelf wel of we door rood rijden danku!

(dat las ik ook eerst)

Hemmenaar7 | 03-05-19 | 13:59

Het CDA heeft zich de laatste 20 jaar over de verkeerde zaken druk gemaakt, ze gaan maar door. De aso-scootertjes hadden ze van de weg moeten halen, opgevoerd, geen verzekering, 75% gestolen etc.etc. maarja bang voor discriminatie/profiling.

grindbak | 03-05-19 | 13:53

Snap niet dat dit zowiezo niet aan banden wordt gelegd, het is immers (semi) gemotoriseerd verkeer.

MTB | 03-05-19 | 13:51 | 1

dat "aan banden gelegd' is toch zeker wel een woordgrapje he?

frank4444 | 03-05-19 | 13:54

Mijn gemiddelde fietstempo op een doodgewone Gazelle met 3 versnellingen is 25 km/u, met wind mee haal ik makkelijk zonder extra inspanningen 30. En dan nog word ik regelmatig voorbij geraasd door lieden met zo’n zwarte doos onder de bagagedrager, die het dubbele rijden. En die dragen allemaal geen helm. Dus hoezo, begrensd op 25 km? Is dat gemeten zonder bijtrappen? Hoe wordt dat bepaald?

Stormageddon | 03-05-19 | 13:51 | 8

@Bvdb | 03-05-19 | 13:55, @overVecht | 03-05-19 | 14:01:
Lez0n! Wind mee. Makkie. Dan ben ik in ongeveer een half uur op de grote markt in Grun, en da’s 15 km van mijn voordeur. Met wind tegen... dan is het meer dan drie kwartier. Maar nooit langer dan een uur.

Stormageddon | 03-05-19 | 14:12

laat ze lekker janken, ik haal op mn papafiets met 4 versnellingen ook gemakkelijk 25/30km.uur vlak terrein zonder al te veel wind. maar hey, ik.vreet me dan ook niet lens en zuip me liever en hart naar de klote natuurlijk

omeP | 03-05-19 | 14:14

@Stormageddon | 03-05-19 | 14:07:
Dus als je tegenwind hebt of een heuveltje op moet waardoor je geen 25 maar 15 km. rijdt, rij je het navolgende stuk over dezelfde tijd 35 km./u?

Superior Bastard | 03-05-19 | 15:09
▼ 5 antwoorden verborgen

Een van de gevaren is dat je niet verzekerd bent lees ik. Maar ik heb niet eens een aansprakelijkheidsverzekering, dus ik kan mijn elektrische fiets gewoon opvoeren naar wel 35 km/u?

Ik laat de racefiets om die reden, en die reden alleen, tegenwoordig ook staan. Als ik boven de 25 kom gutst het angstzweet me door mijn nylon broekje.

Bvdb | 03-05-19 | 13:51

'Miep...miep.

frank4444 | 03-05-19 | 13:50

Fietsen is wel een beetje een frustrerende bezigheid geworden. Het valt niet mee om zwoegend met een rood aangelopen boei een totaal ontspannen 70'er met 40 kilo overgewicht en vette grijns voorbij te zien vliegen bij zware tegenwind.

De Libertariër | 03-05-19 | 13:49

Het gaat hier om 25km ebikes die worden ontdaan van de begrenzing zodat er een km of 35 a 40 mee kan worden gereden. Ze gaan dus nog steeds minder hard dan die 45km turbo bikes en wielrenterroristen. Waarom een ebike die 35 gaat gevaarlijker is dan een 45km exemplaar of een wielrenner ontgaat mij volledig. In alle gevallen zijn de bestuurders irritant en gehaast.

oo4load | 03-05-19 | 13:49 | 4

Het meest eenvoudige apparaatje neemt de detector van je wielmagneetje in de maling. Bij >17Kmpu wordt nog maar 1 op de 2 omwentelingen doorgegeven. Je fiets denk denkt dan dat je 8,5Kmpu gaat en dus nog wel wat harder mag. Voor ongeveer 100Eu ga je als en jekko tegen de de boom!

Tjemig | 03-05-19 | 14:04

@Tjemig | 03-05-19 | 14:04: Nou ja zegggggg..... zo simpel?
En heeft dat ook invloed op de kilometerteller? ( marktplaats adv. mooie vlotte e-bike, van oud vrouwtje geweest, goed onderhouden, altijd binnen gestaan, schade-vrij , oh wacht...)

loze stijl | 03-05-19 | 16:15

@overVecht | 03-05-19 | 14:00:
Right!! Daar zit de problematiek, het hebben van heel goede remmen en een rijbewijs om met een dergelijke snelheid het verkeer te doorzien en adequaat te kunnen handelen.

bqbq | 03-05-19 | 17:18
▼ 1 antwoord verborgen

> hier bepalen we zelf wel hoe we onszelf dood rijden
Wanneer opeens een peuter oversteekt dan merk je dat de remmen van je fiets berekend zijn op 25k/u. En gaat je zelfbeschikkingsargument niet meer op.

koeberg | 03-05-19 | 13:49 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

ga eens graven bij gazelle e.a. Die gasten hebben online opvoersetjes voor elke afnemer/fietsenmaker. uit betrouwbare bron.

horsteknots | 03-05-19 | 13:49

Alles moet begrensd worden.Anders straf.

van stampij | 03-05-19 | 13:48 | 2

Ordnung muss sein!

antagonist | 03-05-19 | 13:50

Behalve de idiotie van de boven ons gestelden.

ugur | 03-05-19 | 14:23

mijn angst is dat ik zo'n persoon op de motorkap krijg en de verzekering zijn handen eraf trekt omdat de fiets is opgevoerd en dan moet je nog maar zien of je de schade vergoedt krijgt van de veroorzaker!!!

Fedde71 | 03-05-19 | 13:48 | 1

Als je een fietser aanrijdt is het sowieso jouw schuld. Ongeacht de omstandigheden. Dus als de fietser in het donker zonder verlichting aan de verkeerde kant van de weg door rood rijdt is het nog steeds de schuld van de automobilist.

Osdorpertje | 03-05-19 | 15:56

Terecht, is wachten op e-doden, want als je er voor kiest om dat ding op te voeren ben je natuurlijk niet die sukkel die een helm gaat dragen op zijn fiets. Stel je voor...

Binnenbaan | 03-05-19 | 13:47 | 2

e-doden waren er toch al met die stunt?

ugur | 03-05-19 | 14:23

@ugur | 03-05-19 | 14:23: De e-stoel is uitgevonden om ter dood veroordeelden daadwerkelijk te laten stoppen met stout zijn ( gaat helaas niet altijd goed); ik zou voor de zorgvuldigheid 1 seconde voor de schakelaar van 0 naar 1 gaat een flinke emmer water over de persoon heengooien of heel ouderwets het vuurpeloton van stal halen.

loze stijl | 03-05-19 | 16:00

Een collega van mij heeft een elektrische fiets op steriods. Er gaan bij hem nogal wat kettingen door heen.
Een beetje wielrenner haalt zonder batterijen ook 45km/h dus ik zie het probleem niet echt. Behalve dan the obvious: Links en gristenen proberen altijd te verbieden wat leuk / handig is.

IkWilOokWatZeggen | 03-05-19 | 13:46 | 3

De gristen en links durft alleen te verbieden waar geen tegengewicht wordt gegeven, voor de islamitische achterlijkheid loopt het dun door het broekje.

Halul gebakken | 03-05-19 | 13:50

Een wielrenfiets weegt omdenabij niets. Een stadsfiets met batterijen wel. Zelfde snelheid grotere massa vergt meer van de remmen.
En een 'beetje wielrenner' heeft al wat ervaring met hard fietsen. Iemand die op een maandagmiddag besluit zijn fiets op te voeren niet.

koeberg | 03-05-19 | 13:54

@koeberg | 03-05-19 | 13:54: Ook 'een beetje' wielrenner is ooit begonnen.. Net als iedereen doorgaans gewoon op fietsje met zij wieltjes. Over de remmen: remmen is angst, volgens mijn oma zaliger. Ik weet niet waar jij woont overigens maar bij mij in het durp zijn de fietsenmakers ( alle 2) op maandag gesloten dus zou ik op maandagmiddag besluiten om mijn e-bike ( die ik niet heb) op te voeren dan zal ik er nog een nachtje over moeten slapen.

loze stijl | 03-05-19 | 15:50

E-bikes die 45 km per uur gaan is al gekkenwerk. We zeiken en zeuren over gasten op een wielrenfiets maar E-bikes die dalijk 50 of harder gaan moet kunnen? Prima als mensen zich willen doodrijden maar niet ten koste van andere.

Indoneesje | 03-05-19 | 13:45

En terecht! Met 70 km/h door het verkeer rossen zonder rijbewijs is complete waanzin. En als je zo'n klapmongool over de motorkap hebt liggen mag je er als autobezitter zeker weer lekker voor opdraaien.

Korporaal Banaal | 03-05-19 | 13:45 | 1

Niet overdrijven he. Ze gaan niet 70, een reguliere opgevoerde e-bike komt tot de helft (= 35 km/u).

Bvdb | 03-05-19 | 13:52

De nieuwe snelle brommer zonder geluid en mengsmeer uitlaatgassen.
Gevaarlijk en milieu vriendelijk.

Flappie2006 | 03-05-19 | 13:44 | 1

Ja, er is een markt voor inbouwMP3spelers met motorgeronk.
Soms wordt ik ook verrast door zo'n stille fietser.
De sluippedelec. Evocatus

Evocatus | 03-05-19 | 15:15

"Altijd als we ingehaald worden kijken we even snel of diegene zo'n laffe accu op z'n bagagedrager, of onder/in z'n dikke frame heeft hangen, en als we constateren van wel, voelen we ons meteen een beter mens dan die ander".

Erg herkenbaar. Heel soms word ik zelfs ingehaald door een vrouw op zo'n ""fiets"".

Kukooo1 | 03-05-19 | 13:43 | 4

Ik voel me altijd beter dan gasten die racen op een E-bike. Bij vrouwen heb ik dat niet, die bevestigen daarmee andermaal het zwakke geslacht te zijn. Mannen tussen de 20 en 55 op een E-bike zijn mietjes, allemaal! Uitzondering van mensen met handicap of ziektes daargelaten.

Indoneesje | 03-05-19 | 13:47

@Superior Bastard | 03-05-19 | 14:00: *gaap*

Indoneesje | 03-05-19 | 14:20
▼ 1 antwoord verborgen

"Nou, sorry hoor, maar we zijn hier in Nederland en hier bepalen we zelf wel hoe we onszelf dood rijden danku!"
En hoe we anderen doodrijden, bepalen we dat dan zelf ook?
Wat een kul.

Superior Bastard | 03-05-19 | 13:41 | 1

Ja, ik vind het ook geenstijl.

ugur | 03-05-19 | 14:21

uh...... Mag ook niks meer.
Let even op m'n nick ja?
Dat zeg ik reeds jaren, maar niemand die zich er iets van aantrekt.

watmagjenogwel | 03-05-19 | 13:40

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken