Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GroenLinks wil superrrrrr-mbo'er

fantastisch beroep

Wat is dat toch met die mbo'ers, aan wie ineens allemaal terminologie moet worden opgehangen?

Eerst probeerde men erdoor te drammen dat mbo'ers officieel studenten genoemd moeten worden en nu moet iedereen die het level mbo heeft uitgespeeld een officiële titel krijgen. Alsof Nederland niet snapt dat je zonder Skilled Craftsman Expert Meubelmakers geen bank in je huis hebt en dat zonder de Agile Trash Removers het vuilnis niet wordt opgehaald. Dat die honden zichzelf niet uitlaten zonder de Dog Walking Doctors en dat het huis zichzelf niet schoonmaakt zonder de Swift Cleanmasters of Vacuum & Dust. Dat de kozijnen niet, poef, zomaar geverfd zijn zonder de Schilders of Science en dat de bus zichzelf niet rijdt zonder de busingenieurs. Het gemeentegras groeit echt niet automatisch korter, dat doen de Masters of Applied Mowing, en de bladblazers zijn de Blowers in Business. Je huis is gebouwd door de Masters van de Metselwerken en je broodje is gebakken door de Bachelors of de Buurtbakkerij. Hee kijk daar loopt een politieman! Een politieman? Doel je soms op die Skilled Toegepaste Justice Member of Law & Order? Snel een broodje halen bij de Albert Heijn. Achter de kassa zit altijd zo'n vriendelijke Craftswoman Cassière of Commerciële Zaken. Zooo, lekker krantje erbij, in de bus gegooid door een Kundige Bezorger der Letteren. Lezen over die aanslag gepleegd door die Student of Islamic Affairs. Shit, is het alweer zo laat? Helemaal mijn afspraak bij de Creative Modeling Master of Haarknippen vergeten! Vanavond immers naar de discotheek, al is het te hopen dat dr. (Deur Rammer) Piet Portier ons naar binnen laat. Ik ga samen met Egbert, een Skilled Approved Accountmanager Vierde Verdieping, Schaal 3. Trouwens, ken je Lou, de Political Philosophy Palingboer, halleluuuuja! 

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
neusfluit5 | 20-10-18 | 21:04

Elke ochtend fiets ik 07:15 naar mijn werk. Elke ochtend zie ik daar een hoop titellozen aan het werk. Elke ochtend kijk ik er van op wat een enorme hoeveelheid (vakkundig) werk er verricht is. Schei uit met het betitelen van mensen die deze maatschappij draaiend houden. Hebben geen titel nodig om aan te tonen dat ze iets kunnen. Ik heb nog wel een titel voor groen links in gedachten: droplulletjes in ut kwadraat.

neusfluit5 | 20-10-18 | 21:04

Kennis = macht = geld = kennis = macht = geld = kennis enz. Een titeltje 500 jaar daaraan toevoegen devalueert deze hele kringloop maar verbreekt de cirkel niet. Dit is zo duidelijk weer typisch staaltje... enfin, jammer van de achternaam van de 'initiatiefnemer'. Heb ik liever de eerlijke Marianne Zwagerman (oeh, vloeken in de GS-kerk), die lomp-bot eigenlijk precies zegt waar het op staat. Over vakgeschoold en lagergeschoold.

JoyCee | 19-10-18 | 18:06

Overigens zou ik véél en véél trotser zijn op een praktische MBO opleiding dan een nikszeggend sociaal fopstudietje HBO bachelor titeltje.

letopuwzaak | 19-10-18 | 17:43

Manager of sanitary toiletpapers and desinfectant cleaners.

Zag ik ooit eens op een bordje staan. Ze had ook verpakte snoepjes en dat is altijd een plus bij de toiletten dus ik gaf wat meer dan anders. Voor de lach.

Geloof niet dat MBO' ers er veel behoefte aan hebben. Vooral de praktisch opgeleiden weten dondersgoed dat de maatschappij hen nodig heeft en altijd voor alles belt.
Ook verdienen ze niet mis als ze ingehuurd worden.
En ze beseffen heus dat ze geen scheikunde gestudeerd hebben.

letopuwzaak | 19-10-18 | 17:38

Oeps verkeerde draadje, sorry Joris.

Rommelende Onderbuik | 19-10-18 | 17:37

Ah, de standaard linkse oplossing: een (andere) naam geven, zodat het beter of minder erg klinkt: Lui criminele stuk schorem > kansarme jongere, wijk vol van dit schorem > kansenwijk, letters in Amsterdam weghalen, enz. enz. Dan hoeft er verder niks te gebeuren.

Jahowiseffe | 19-10-18 | 16:53

We hebben toch al titels voor MBO-ers?
"De hoogedelgestrenge fractievoorzitter van GroenLinks."

The_Master_Bear | 19-10-18 | 15:29

Oh, wacht. Die snotneus heeft alleen VMBO gedaan. Ik had het kunnen weten...

The_Master_Bear | 19-10-18 | 15:30

Ach alle titels zijn bullshit. MBO, HBO of universitair. Interessant klinkende titel, niet meer niet minder. Geldt voor elk beroep of studie met een minderwaardigheidscomplex die zichzelf belangrijker wil laten voelen.

Durkmans | 19-10-18 | 15:26

Volgens mij zit het complex tussen jouw oren. Zeker te dom voor een titel?

The_Master_Bear | 19-10-18 | 15:31

@ Durkmans | 19-10-18 | 15:26
ach ja, als je de tijd en geld niet wilt investeren of niet intelligent genoeg bent om 13 jaar (6 jaar VWO en 7 jaar voor de universitaire Drs titel) keihard te moeten studeren, dan ik me voorstellen dat je je zo probeert te verdedigen.

telelezer | 19-10-18 | 15:57

Drs titel kan op 22 jarige leeftijd. MBO bijvoorbeeld op je 19e.

roxymusic | 19-10-18 | 16:11

Lachen. Op het ROC krijg je je strafblad mee en van nu af aan ook een titel waar je niets aan hebt. Fijn voor als je straks werkeloos bent: dan ben je in elk geval werkeloos met een bespottelijke Engelse afkorting.

JvanDeventer | 19-10-18 | 15:10

ik neem aan dat de titel alleen geld voor niveau 4.. en dus de 4 jarige variant van het MBO.... de korte MBO'ers zijn vaak te dom om te poepen daar wil ik niet mee vergeleken worden dmv mijn toekomstige titel!

bArAbAts | 19-10-18 | 14:56

U heeft duidelijk geen nederlands gestudeerd.

Papa Jones | 19-10-18 | 16:49

Zullen we dan iedereen vanaf de geboorte maar een titel geven? Zijn we van dat gedoe ook af.

Flipside | 19-10-18 | 14:30

okee . helemaal geneuykt. geeft geen shjit. nothing happend.

newray | 19-10-18 | 14:02

pilletje toch iets te sterk misschien?

zeiksmurf | 19-10-18 | 15:15

een hoger salaris voor de agent en de belgeit was zeker niet haalbaar, dus dan maar deze bak lucht van adviesbureautje ''eerlijk en divers''?

Chemokar | 19-10-18 | 13:24

En in het Engels klinkt het nog veel belangrijker. I'm a professional social hand-out receiver.

RdeFriesch | 19-10-18 | 13:02

Zeg er maar "Praktisch" achter.
www.rtlnieuws.nl/lifestyle/gezin/arti...
.
Nee geintje.
Elk willekeurig label gaat stigmatiserend werken.
In het belang van de doelgroep dus maar niet doen...

hotmint | 19-10-18 | 12:50

Jaren 70 weer terug waar de werkster als interieurverzorgster en de keukenhulp als aide de cuisine werd aangeprijsd?
Titel dekt de lading niet af en Gl Lalawenslandlingo help je de brug niet over.
Als ik om me heen zie en hoor hoe slecht de beheersing van alleen al de Nederlandse taal is en deze mensen geoon hun examen hebben gehaald dan vind ik dat triest.
Lijkt mij belangrijker om alle basisvaardigheden goed bij te brengen (daar heb je je hele leven iets aan) en goed beroepsonderwijs te geven waar nodig in samenwerking met bedrijven zodat er een goed en hoog opgeleid arbeidspotentieel is. Gevolgd door specialisatie trainingen om nog verder je vakgebied in te kunnen groeien.
Aan een potentieel van vrijetijdsdeskundigen heb je niet bijzonder veel.

bwanabanjo | 19-10-18 | 12:41

De werkster wordt aangeprijsd? Mijn inwonende Master of Dutch Language Skills fluistert voorzichtig dat het toch echt 'aangeprezen' moet zijn. Of hangt het prijskaartje er nog aan? Dan heb ik niets gezegd.

piloot47 | 19-10-18 | 12:50

Oepsedesie, piloot47, mea culpa mea culpa mea maxima culpa.
U heeft helemaal gelijk, korte broek aantrekt en terug naar school sloft.

bwanabanjo | 19-10-18 | 15:36

Mbo titel GL niets anders dan mbo stemvee trachten GL te laten stemmen.

Heb zelf vmbo zwakstroom diploma en mag me ‘lampie’ noemen. Zal m’n licht eens opsteken.

Fuckinghell | 19-10-18 | 12:31

Een diploma is een selectiemiddel; en dus is het wachten op een politieke partij die de tweedeling in onze maatschappij nog verder wil vergroten door diplomalozen uit te sluiten van het kiesrecht.

CiTy3 | 19-10-18 | 12:27

Mbo leidt meestal op tot ww of bijstand. We noemen ze Master of Social security (MCc).

Pislinq | 19-10-18 | 12:26

Kwetsjankies noemen ze jullie bij GS, toch?

Pislinq | 19-10-18 | 13:06

Lonen is weer een ander hoofdstuk. Dit gaat over de baankansen. Maar ik weet: er is een relatie tussen die twee.

piloot47 | 19-10-18 | 13:07

Met deze opmerking heb je je uitstekend gekwalificeerd.

piloot47 | 19-10-18 | 13:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Om de achteruitgang van ons niveau inzichtelijk te maken, dit was een toelatingsexamen HBS in 1959, af te ronden in 20 minuten en zonder kladpapier.
aowiskunde.blogspot.com/2014/04/toelat...

Joris Beltsin | 19-10-18 | 12:26

@Joris Beltsin
Yep, het gaat natuurlijk om het snel herkennen van de bij de opgave passende 'truc'. Een uitstekende test om het abstracte denkniveau te bepalen inderdaad.
En in die tijd had je er als lagere school-leerling nog geen last van dat 'iedereen het moest kunnen'. Excelleren mocht nog!

Mooi blog overigens, zeer lezenswaardig. En die lay-out, met al die rekenlinialen! Man wat haatte ik dat ding, zo'n 40 jaar geleden, haha. Nu pure nostalgie.

EefjeWentelteefje | 19-10-18 | 13:24

Mijn dochter die nu naar technasium gaat (1e klas), kan vrijwel al deze sommen. Dat wil zeggen, als ik haar het blanco geef gaat ze diep zuchten en komt ze er niet uit, maar als ik haar wijs dat elke som een trucje / puzzeltje bevat, dan denkt ze na en heeft ze al deze trucjes gehad op de basisschool, en kan ze ze allemaal oplossen. (ik heb regelmatig dit soort sommetjes met haar gedaan in groep 7 en 8). In 1959 was er ook een klasje met bijles om deze trucjes te leren, wat dat betreft is er dus weinig veranderd. Mijn dochter heeft een groot gedeelte meegekregen op school, de rest heb ik (omdat ze het snapte) bijgebracht. Mijn nichtje in de parallel klas (zelfde school) heeft dezelfde aanpak gekregen met daarbij 4 jaar bijles, en snapt deze trucjes nog steeds niet goed. Wat dat betreft is er weinig veranderd.

ikpislauwbier | 19-10-18 | 15:19

ikpislauwbier | 19-10-18 | 15:19
Ik denk dat u het punt juist onderstreept. Uw dochter is slim genoeg voor een technasium maar uw nichtje niet. Uw nichtje zal in i.t.t. vroeger nu echter ook bachelor, master of wat dan ook worden. Er zijn namelijk voor deze nichtjes pretstudies bedacht om ze het idee te geven dat ze ook hoogopgeleid zijn.

Joris Beltsin | 19-10-18 | 16:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Als het aan GL lag dan kreeg iedereen zijn/haar/het doctorandustitel al bij de ingang van de kleuterschool.
Met de voortgaande afbraak van het niveau van onderwijs overigens helemaal zo'n gek idee niet. Kennis wordt immers toch niet meer gewaardeerd, taalvauten vallen toch niet meer op, en verder google'en we het allemaal wel, tog?
En ja, dat kan zelfs een kleuter. Zie Rob Jetten.

EefjeWentelteefje | 19-10-18 | 12:25

Dat is lachen!
Wat een brilliant idee. Hoe komt Ozdil op dat idee? Is hijzelf een MBO-er en wil hij graag een echte titel? Onze geachte GS reaguurders kunnen vast wel iets toepasselijks voor hem bedenken.

ljcoster | 19-10-18 | 12:23

Wat voor titel je ook hebt verdiend, je zult in de maatschappij toch onderaan moeten beginnen. Kijk maar naar Rob Jetten.

SlimmeBelg | 19-10-18 | 12:19

MBO paperclip buigen hier!

Mather | 19-10-18 | 12:16

Het is fijn dat MBO'ers zichzelf student mogen noemen, daar zitten namelijk behoorlijk wat voordelen aan. Maar een titel? Laten we titels gewoon helemaal afschaffen, met uitzondering bij de geneeskunde. Ik snap nog steeds niet dat iemand die is afgestudeerd in bijv. Gender Studies zich doctor mogen noemen.

doomdesire1993 | 19-10-18 | 12:11

Wat vind u van titels voor accountants dan, dat heeft toch wel een functie, even afgezien van de schandalen bij de grote kantoren die zich laten sturen door veel geld. Of de notaris? En voeg daar ook maar ingenieur bij als beschermde groep, ik wil liever niet over een brug rijden die niet correct is ontworpen. Veel titels zijn er gekomen voor de maatschappelijke functie die daarbij hoort. Het geven van titels aan mensen die Gender Studies hebben afgemaakt, dat is inderdaad overbodig.

O2Neutraal | 19-10-18 | 13:06

O2Neutraal
In het huidige stelsel zegt een titel niks anders dan dat desbetreffende persoon is afgestudeerd. Afstuderen is in mijn optiek niet hetzelfde als daadwerkelijk goed zijn in je vak. Als we titels moeten aanhouden, dan heb ik liever dat ze de titels geven op het moment dat ze daadwerkelijk hebben laten zien dat ze kundig zijn in hun vak.

doomdesire1993 | 19-10-18 | 15:26

Lector modelvliegtuigjes plakken hier. En extraneus stofzuigen, maar daar klop ik mezelf niet voor op de borst.

Graaisnaaiert | 19-10-18 | 12:08

noem ze maar MAP ofzo (Mater of Applied Profession).

geen dank.

Ballenman | 19-10-18 | 12:07

"Volleerd automonteur" zei mijn wijlen opa dan, doelend op het feit dat je 'm weinig wijsmaakte.
En dat was ook wel zo. Toen ging iedereen nog naar de ambachtsschool omdat de pastoor zei dat je daarheen moest en studeren veel te duur was voor 10 kinderen.

Nu, degene die de MTS hebben gedaan en van mijn vaders generatie zijn, die vertel je ook niets meer als net afgestudeerd MSc ingenieur (ik dus). Maar dat probeer ik ook niet, ik heb wel ontzag voor die mannen.

Maar een titel voor iemand die gediplomeerd servetten op de tafel-leggert is gaat mij wat ver.

Draak uit Brabant | 19-10-18 | 12:01

De pastoor? Bij mij, opgegroeid in een arbeidersgezin, al opgegeven voor de ambachtsschool, was het juist broeder Augustino, het hoofd van de school die bij ons thuis op bezoek kwam en mijn ouders vriendelijk maar dringend verzocht om mij naar het Lyceum te sturen. Bedankt broeder.

SlimmeBelg | 19-10-18 | 12:12

De oude mts van vroeger... Da's meer dan HBO van nu.

Mark van Leeuwen | 19-10-18 | 12:14

@Mark van Leeuwen : dat geldt voor bijna alle MBO opleidingen van vroeger.

Gravin v Kippenbouth | 19-10-18 | 13:30

Ik werk nu bij de cemsto als " Master from brush and dustpan", betaling gaat wel, heb het alleen erg in me rug.

jan huppeldepup | 19-10-18 | 12:00

Met dit soort Kamerleden heb je geen EU meer nodig.

Cor Netto | 19-10-18 | 11:59

Sowieso moeten we eens paal en perk stellen aan al die Engelse woorden in onze taal.
Wat is er mis met de term ‘meester timmerman’ of ‘meester metselaar’? Iemand die in zijn vak het hoogst haalbare heeft bereikt mag zich meester noemen op zijn gebied. En iemand die in dienst van die meester is om te leren, begint als gezel en wordt later knecht om vervolgens zelfstandig te worden en eventueel uit te groeien tot meester.
Het ging mis toen ouders de andere kinderen bij een verjaardag ook een klein kado gaven “jij bent ook een beetje jarig”. En het ging nog verder mis toen kinderen op school ook ineens allemaal een stickertje kregen als er eentje zijn werk goed had gemaakt.
Met heel dat voorstel van GL zorg je ervoor dat titels straks geen enkele waarde meer hebben.

Verbandmeester | 19-10-18 | 11:59

Stickertjes op je schrift, dat ken ik nog wel.
En bij tien stickers kreeg je een plaatje.
Ik had aan het eind van het jaar geen plek meer op m'n schrift voor plaatjes want ik had standaard een 9.5 of 10 voor dictee (zonder flauwekul).
Ik ben allang geen taalvirtuoos meer omdat ik alleen reaguursels lees en geen boeken.
Maar terug naar die tijd, dat leverde altijd scheve gezichten op van andere kinderen die 't ook verrekten om hun best te doen.

Draak uit Brabant | 19-10-18 | 12:03

Skilled loonslaaf, Master of Middelmatigheid, Certified Tasjesdief, Expert Dobberneger kapitein. Slecht onderwijs poets je niet weg met een titel.

justtheblues | 19-10-18 | 11:59

Ach, waarom ook niet. We hebben al zat eufemistische 'titels':

- Egoïstisch zakkenvullende narcisten = Politici
- Marekaanistisch criminele straatratten = Jongeren
- Moslimlijdende strotsnijder terroristen = verwarde man
- Werkloze parasiet met minderwaardigheidscomplex = Anti-piet activist
- Democratie hatende corrupte kindermoordenaar = Pechtold
- Zelfverklaard moreel superieure mensensmokkelaar = NGO
- Schoonmaker (gilse rijen) = straaljager piloot faciliterings management expert

Is niets nieuws, we moesten al langer zelf invullen wat men bedoelde:

- Rapper = criminele racistische seksist
- Bankier = levensverwoestende geldwolf
- Brussel = hoofdstad van 3. reich 2.0
- Ollongren = lopende guillotine uitnodiging (zie ook franse revolutie)
- Student = volgt een wetenschappelijke (universitaire) opleiding
- Student (2) = zielig persoon met minderwaardigheids complex

Nu komt daar dus bij:

- De laagst mogelijke voortgezette opleidings fraudeur met minderwaardigheids complex die zo dom is om te denken dat de mensen niet begrijpen dat 'n stoel 'n stoel is ook al noem je het 'n straaljager = Skilled craftsman expert

Prima joh!

Drs. Facts n Figures | 19-10-18 | 11:58

Ga eens naar de huisarts om je bloeddruk te laten meten ;-)

dezakloper | 19-10-18 | 12:04

Een diploma bezitten is racisme van de witman, iek zswier.

Ce ca! | 19-10-18 | 11:52

Bezit is diefstal, dus geef me je geld.

E-Burke | 19-10-18 | 11:56

@ E-Burke | 19-10-18 | 11:56
Sorry, ik ben getrouwd, ik heb geen geld of leven.

Ce ca! | 19-10-18 | 12:40

Straks willen de VMBO-ers ook nog een titel. Beter nog, geef ze een nummer. gepromoveerd is 1, master univ is 2, bachelor is 3, etc. Dat is feitelijk ook wat je doet met een titel. Er hangt een waarde aan van het niveau.
Groenlinks, dat zijn 2-tjes die beslissen over 5-jes.

small_town_dude | 19-10-18 | 11:50

De hoofdman van GroenLinks is bij lange na geen 2tje.

Draak uit Brabant | 19-10-18 | 12:05

Het lijkt mij op zich geen slecht idee als mensen een titel krijgen omdat ze een beroep/ambacht beheersen. Het probleem is vooral dat scholen tot diplomafabrieken gedegradeerd zijn.

dezakloper | 19-10-18 | 11:50

Tja, toen ik naar school ging (HBO) kon je gewoon 42 punten halen en dan had je je propedeuse, en dan nog 3 keer herhalen en dan mocht je je Ingenieur noemen. Was niets vergeleken bij mensen die Uni deden natuurlijk. Die werden allemaal doctorandus.
Maar goed, ik heb het allemaal verneukt en mocht in 2008 opnieuw starten op het MBO.
Later kreeg ik een vage "Associate Degree" van Microsoft. Waarmee ze bedoelden dat ik het propedeuse voor MS heb afgerond, niet echt wat hier in de EU in het BA/MA stelsel genoemd wordt.
Enfin, ik vind het allemaal best, ik doe gewoon alsof ik nooit naar skool geweest ben en krijg zo de meeste informatie.

JeBroederInPolemiek | 19-10-18 | 11:48

Associate degree is juist geïntroduceerd met het Ba/Ma stelsel, en zit tussen MBO4 en HBO in. Het is steeds populairder aan het worden onder zowel studenten als werkgevers, het heeft een beetje een MBO+ gevoel: praktische handige mensen die ook een rapport erover kunnen schrijven. Er zijn ook steeds meer hogescholen die dit gewoon geven, duurt normaal 2 jaar en je mag er in rollen na MBO4.

breakingbed | 19-10-18 | 12:20

Ik heb de titel "Skilled Master of BS on GS, black belt 8e dan met een gouden rand"

Ce ca! | 19-10-18 | 11:48

U brengt GS misschien nog wel op een idee door sommige reaguurders titels te geven, zoals 'Topreaguurder Ce ca!', of 'Master of Tegels JackStick'.

JackStick | 19-10-18 | 12:17

@ JackStick | 19-10-18 | 12:17
Iedereen een zonneschijn sticker.

Ce ca! | 19-10-18 | 12:41

Een beetje rustig aan met die titels a.u.b.
Straks krijgen ze nog een hoge dunk en dan voert dus echt niémand in NL meer een flikker uit.

Papa Jones | 19-10-18 | 11:44

Deze ongein begon jaren geleden al. Toen mbo'ers na het behalen van hun diploma opeens gingen roepen dat ze "afgestudeerd" waren. Brrrrr...

De Literator | 19-10-18 | 11:43

Lol! Een titel voor iedereen! Hard op weg naar gelijkheid. Wat is de volgende stap, een titel voor schoolverlaters? Want die kunnen ook heus wel wat. Master of personal recreational activities ofzo? Of misschien practical orientated home scholar?

ratelaar | 19-10-18 | 11:42

Over titels, effe een zijstraat. Deze week was oud wielrenner Bradley Wiggins te gast bij een Engels radio programma. Hij is inmiddels geridderd en mag zich officieel Sir Bradley Wiggins noemen. Hem werd toen gevraagd of hij zijn titel gebruikte waarop hij het mooie antwoord gaf: "No, only with people I don't like." Ghehehe.

Basil Fawlty | 19-10-18 | 11:35

Iets met aap en ring. Dit krijg je als je ongeletterde wannabees op een hoge rots zet.

borgmonster | 19-10-18 | 11:28

In tegenstelling tot de zeer geletterde top van welke branche dan ook, waar ze helemaal niet strooien met de meest belachelijke titels..... Oh, wacht

LesPaul | 19-10-18 | 11:37

Ongeletterde wannabees met een titel hebben we tenslotte al genoeg.

Papa Jones | 19-10-18 | 11:47

"Kameraad" voor iedereen.

Schmalz | 19-10-18 | 11:27

Lol! Dat is inderdaad nog egalitairder.

ratelaar | 19-10-18 | 11:44

Redelijk on topic, zou de heer Boekhoorn de meisjes en de jongens kledingafdelingen in stand houden?

Langshetrandje | 19-10-18 | 11:26

De “ linkse “ manier van denken blijkt weer pijnlijk duidelijk met dit soort voorstellen.
Links leeft in een wereld van woorden.
Men denkt de wereld te kunnen veranderen door taal , door andere woorden te gebruiken voor zaken die niet wezenlijk veranderen denkt men ook de realiteit te veranderen.

enorme sukkelzak | 19-10-18 | 11:26

Dit is typerend voor het gedachtengoed dat GroenLinks fanatiek overeind probeert te houden. Nivelleren is bij de PvdA al gauw een feest, maar de crypto-communisten van GroenLinks willen alle ongelijkheid er desnoods met geweld uitrammen. Iedereen die met de kop boven het maaiveld uitsteekt wordt een kopje kleiner gemaakt, en als er te veel koppen zijn om nog te kunnen maaien, dan wordt simpelweg het maaiveld opgehoogd en opnieuw ingezaaid, waardoor er weer prachtige egale appeltjesgroene velden ontstaan.
Het is bijna zo bedenkelijk als het vervalsen van diploma's.
Maar oei, daar steekt er alweer een zijn kop boven het maaiveld. Kop eraf!

Schoorsteenveger | 19-10-18 | 11:25

Ach ja, de innerlijke leegte van de SJW's gehersenspoelden moet gevuld met nóg meer bs. Alles om de de sneeuwvlokjes tegen het echte leven in bescherming te nemen.

pigadaki | 19-10-18 | 11:24

Je pakt een drol, doopt het in de chocolade, spuit er een toefje slagroom op en drukt er een kers in. Het ziet er anders uit maar het smaakt toch grotendeels hetzelfde.

MogeWijEveOvergeve | 19-10-18 | 11:24

Ik moet zeggen dat uw aanbeveling heerlijk smaakt. Een soort van Schwanzwälder Kirschtorte

Blote Bertus 2000 | 19-10-18 | 11:29

Tja als je onzinbaantjes wilt houden moet je ze wel spannend laten klinken anders gaan mensen te snel kijken naar hoe nutteloos je eigenlijk bent

niemand specifiek | 19-10-18 | 11:23

Doktor Oetker!

Is dit nog nieuws? | 19-10-18 | 11:28

Op de Universiteit van Groningen liegen de studierichtingen binnen sociologie er ook niet om:
.
- Population Decline and Quality of Life
- Sociology of migration
- Opinion polarization
- Ethnic diversity
- Bullying and victimization
- Social integration
- Intellectual disability
- Governance of religious diversity
www.rug.nl/about-us/how-to-find-us/fi...

JackStick | 19-10-18 | 11:23

Public discourses and public opinion of crime and punishment.
Social reactions to criminality.
Women, crime and justice.
Feminist criminology and gendered aspects of cirme.

Wat is cirme?

Is dit nog nieuws? | 19-10-18 | 11:27

Opheffen en het budget overboeken naar onze TU's.

Joris Beltsin | 19-10-18 | 11:28

De inclusieve samenleving at work.
Volgende plan is dat GL gaat stellen dat iedereen hoogbegaafd is en dat iedereen in het eerste van PSV moet mogen voetballen.

Langshetrandje | 19-10-18 | 11:22

PSV? Dat stel armoedzaaiers in Eindhoven? Iedereen naar Real!

Knisperende_Tissue | 19-10-18 | 11:29

Next groep 1&2 basisonderwijs kleutertjes dus krijgen aanduidingen als leerling inkleuren, gevorderd inkleuren en master inkleuren, achterliggende gedachte de boomschorsvreters, je kunt er nooit vroeg genoeg mee beginnen tog?

william7055 | 19-10-18 | 11:21

ik zat bij de scouting en inderdaad kregen we titeltjes, insignes en getuigschriften van onze vaardigheden. Ergens werkte dat wel motiverend maar het was meer een ouderwetse pokémon. Je wilde ze gewoon allemaal hebben.
Bij MBO'ers zie ik niet wat het toevoegt om een titel te geven, ik ben drs/Msc. en ik gebruik dat nooit.

small_town_dude | 19-10-18 | 11:27

1. Alle titels erfelijk maken, net als bij de adel?
2. Alle titels afschaffen, als eerste bij de alfanesten?
3. De titels ZKH/HKH handhaven?
4. De titels astroloog en politicus invoeren?
5. Slechts 1 titel handhaven: Ingenieur?

Musset | 19-10-18 | 11:21

Ik stem voor ..... 5!!!

borgmonster | 19-10-18 | 11:31

Bea geeft al jaren geen adelijke titels meer.

gato | 19-10-18 | 11:55

ik ook dat is namelijk de enige titel die iets voorstelt. De bakermat voor de vooruitgang zijn de ingenieurs (ICT, Robots, enz).
Onder andere het onderwijs en de zorg zullen straks worden "veroverd" door de robots en knappe technologie. En wie maakt deze??? juist … de ingenieurs.

ja-ja-nee-nee | 19-10-18 | 11:57

Waarschijnlijk omdat die Jesse Klaver zelf nooit verder is gekomen dan het MBO. Hij wil ook een titeltje voor zijn naam hebben.

VanBukkem | 19-10-18 | 11:21

Zucht... heeft gewoon een HBO diploma van het Avans in den bosch hoor...

breakingbed | 19-10-18 | 12:33

Professor doctor ingenieur Snotneus dus.

VanBukkem | 19-10-18 | 13:01

Lifestyle studeren?
De hbo bacheloropleiding Lifestyle is gericht op de manier hoe mensen hun leven inrichten. Hierbij kun je denken aan verschillende domeinen zoals vrije tijd en ontspanning, leefomgeving, gezondheid, mode etc. Je krijgt inzicht in de lifestyle van verschillende groepen in de samenleving. Dit zet je om in concepten, je realiseert diensten/producten en helpt of adviseert bij de implementatie. De opleiding geeft veel aandacht aan creativiteit gekoppeld aan ondernemerschap.

Wow.

Is dit nog nieuws? | 19-10-18 | 11:19

@schoorsteenveger: nee. Een vierjarige HBO opleiding.

borgmonster | 19-10-18 | 11:32

Erg nuttig heur. Met al die nieuwe Nederlanders die heel veel vrije tijd hebben.

Joris Beltsin | 19-10-18 | 11:46

En dan werk je op SChiphol in schaal 13 (ca 5500 per maand) als ' vibe-manager' .
Zorgen dat de vibe goed is, iedereen zich fung shui voelt en yin en yang bij de koffie automaat staan.
En dat voor 32 uur per week.

Sensemilla | 19-10-18 | 13:20
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ben afgestudeerd op het MBO als Achilotist in bezit van verscheidene Citernenten! (Als dat niet goed klinkt!)

Blote Bertus 2000 | 19-10-18 | 11:19

Achilotist is een expert die je kan vertellen waar je moet krabben als je jeuk aan je enkel hebt? Ik weet dit omdat mijn broer Scrotumotist is.

Breinbrouwsels | 20-10-18 | 17:03

Zoek je eigen examen eens op en vergelijk dat met een examen van dit jaar. Je schrikt je de tyfus.

kwark001 | 19-10-18 | 11:17

DMaN | 19-10-18 | 11:38
Zelfde meegemaakt. Had vroeger een ICT bedrijf en in de schaarste van het millenniumtijdperk besloten we ook mensen te werven met sociale opleiding. We hebben veel geduld gehad maar na een jaar alle vijf de kandidaten 'moeten laten gaan'. Wat een droefenis was dat, geen enkel denkniveau of zelfstandigheid. We hadden wel heel veel 'emoties' op de werkvloer.

Joris Beltsin | 19-10-18 | 11:51

Goh wat gek, mensen met een niet-technische opleiding werven voor een technische functie.
Als je ICT'ers aanneemt voor een, laten we eens zeggen, GZ-psycholoog of orthopedagoog functie ga je toch echt dezelfde uitkomst krijgen.

Het is niet alsof technisch/beta opgeleide mensen de nieuwe ubermensch is ofzo.

Albasalix | 19-10-18 | 12:02

Albasalix | 19-10-18 | 12:02
Ik zal u uit de droom helpen. We hebben indertijd ook andere mensen met een niet-ICT achtergrond geworven afkomstig van diverse opleidingen zoals bouwkunde, accountancy en zelfs geneeskunde. Succes met hen was zo goed als gegarandeerd. Psychologie en sociologie echter stond garant voor falen, zelfs als je ze van het 'programmeren' afhaalde en 'project management' liet doen. Ze hebben geen abstractieniveau en oplossend vermogen.

Joris Beltsin | 19-10-18 | 12:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Helemaal de weg kwijt die GroenLinksers. ook in mijn dorp: Ik las net verslag van de raadsvergadering. Volgens Groenlinks moet er subsidie komen op het planten van een kersenboom. In de gemeente-plantsoenen moeten eetbare planten worden geteeld. Er komt een brievenbus sticker met Ja Ja. Heb je die niet dan komt er niets meer dan reguliere post in je brievenbus. Let op dit was serieus bedoeld.

Lichtstadfan | 19-10-18 | 11:16

Dat bosperceel met groenten wordt binnen de kortste keren leeggestolen.

Lupuslupus | 19-10-18 | 11:47

Zo'n 'snoepbos' bestaat ook al langer.

Carmelita | 19-10-18 | 11:50

Lupuslupus | 19-10-18 | 11:47
Iets dat voor algemeen gebruik is kan niet gestolen worden, slimbo.

DrumPiet | 19-10-18 | 12:12
▼ 3 antwoorden verborgen

Ze hebben recht op deze wetenschappelijke titels en aanspreekvormen omdat ze anders op de arbeidsmarkt zouden moeten concurreren met die stationspleiningenieurs en verwardesuikerdoctorandussen.

Breinbrouwsels | 19-10-18 | 11:16

Hou er wel rekening mee, dat de universitair geschoolde burger toch behoefte heeft aan onderscheid. Dan krijg we de MBO-ingenieur en de UV-ingenieur. O sorry... MBO idjineer en UV indjineer.

BrabantsVerzet | 19-10-18 | 11:15

Moet ik nu straks een parkeerwachter, pardon car care and parking lot supervisor, aanspreken met zijne/hare edelachtbare?

Memek | 19-10-18 | 11:13

Nope deze heten thesaurier generaal der Nederlanden. Beetje respect graag.

Langshetrandje | 19-10-18 | 11:19

Ik vrees eerder dat het een ezelachtbare is.

Memek | 19-10-18 | 11:22

Lol Memek.

Lupuslupus | 19-10-18 | 11:49
▼ 1 antwoord verborgen

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik hier niets over mág zeggen, omdat de inflatie van de titulatuur al begonnen is met talenmeisjes zoals ik.

Okay, de drang is te sterk: iedereen bijzonder, wat een waanzin!

MickeyGouda | 19-10-18 | 11:12

Bij sommige mensen mag de titel wat mij betreft juist weggehaald worden, zoals bij cyberdeskundigen. Op de VU kun je 'Islam-expert' worden, of je 'Bachelor of leisure' halen, of wat dacht u van 'Migration Ethnic Relations & Multiculturalism' op de universiteit Utrecht, of 'hoogleraar vreemdelingenrecht'. U hoort het al: iedereen is expert!

JackStick | 19-10-18 | 11:12

.. ik hoor al een poosje niet meer over de Universiteit van Harderwijk

Jan Passant mk2 | 19-10-18 | 11:21

BrabantsVerzet | 19-10-18 | 11:17
Überhaupt: Religie op een universiteit.
Ik wacht op het theologische bewijs van een hoogleraar dat God bestaat.

Is dit nog nieuws? | 19-10-18 | 11:22

Ach, het is al een tijdje geleden begonnen, in de tijd dat de studie medicijnen als een wetenschappelijke opleiding werd bestempeld.

Langshetrandje | 19-10-18 | 11:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Iedereen een beker, want we zijn allemaal winnaars. Het gaat er niet om hoe je het doe, het feit dat je het doet is meer dan genoeg. Op naar de middelmaat. En zoek maar alvast een mooi plekje voor de Goelags.

mr_awesome | 19-10-18 | 11:12

Haha deze gedachte klopt zo erg (slecht.)

Bloed-Zweet-Tranen | 19-10-18 | 11:18

De idealisten van extreemGroenLinks houden van het absolute gelijkheidsprincipe. Iedereen wint de hoofdprijs - en de race is politiek correct aangepast zodat ook oma in haar rolstoel en de marokkaanse straathoekmanager tegelijk de finish kunnen halen, samen met de afgetrainde marathon-neger uit Ethiopië.

Jan Passant mk2 | 19-10-18 | 11:10

Als iedereen 'm wint, wint niemand 'm. Dit eindigt met iedereen in een overal met het BSN op de rug. Het radicale & absolute gelijkheidsconcept is namelijk niet nieuw, en de smeulende puinhopen kun je nog vinden ergens in oost Rusland.

Chemokar | 19-10-18 | 11:16

Nee, het zijn gewoon linkse populisten.

Bloed-Zweet-Tranen | 19-10-18 | 11:19

over titels gesproken: vind persoonlijk dat je wel een enorme lul (m/v) moet zijn om je titel in de footer van je email of brief te zetten. Prof Drs Mr Ing Knollekop BaE MSc RA
Ik zie ze nog net te vaak. Alsof je daarmee geloofwaardiger wordt.

zeiksmurf | 19-10-18 | 11:09

Titels zijn er alleen voor wetenschappelijke correspondentie en lectuur, en voor een handjevol beschermde beroepen als arts en jurist, maar dan weer alléén in die hoedanigheid.

Guido | 19-10-18 | 11:18

Guido | 19-10-18 | 11:18
Ik vind vooral de mensen treurig die het op het naamplaatje bij hun voordeur (privé) vermelden: "Dr. Ir. de Boer en Annelieke"

Joris Beltsin | 19-10-18 | 11:26

@telelezer: u voelt zich te goed voor, cq beter dan, een MBO/HBO-er die zich op zijn / haar eigen niveau de tiefus heeft gewerkt? Een akadeem heeft "Recht op een titel" bij Filosofie of een willekeurige agogenopleiding met 12 jaar babyboomfinanciering? Lamenielachuh. De enige titel die past is "Uitvreter".

zeiksmurf | 19-10-18 | 15:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik vind het een goed idee. Er zijn hele buurten met jongeren die zich te goed voelen voor het MBO en die liever op straat gaan hangen. Als het MBO wat meer uitstraling krijgt kan dat misschien een goede invloed op een aantal van die jongens hebben.

diederik12345 | 19-10-18 | 11:09

dus alweer een kniebuiging aan de (lichtgetinte) jongeren

telelezer | 19-10-18 | 11:14

Professional street loiterer.

Is dit nog nieuws? | 19-10-18 | 11:23

GL is als een moeder die een lolly geeft aan een kind dat er niet eens om vraagt.

nick.name | 19-10-18 | 11:08

En zich maar afvraagt waarom die tandjes zo rot zijn

enorme sukkelzak | 19-10-18 | 11:12

Sorry Joris , had je reaktie niet gezien , 2 zielen een ....

enorme sukkelzak | 19-10-18 | 11:13

en eerst je pepernoten afgepakt heeft.

small_town_dude | 19-10-18 | 11:33
▼ 1 antwoord verborgen

En blijkbaar moeten de Titels in het Engels. Want dan krijgt het een internationale uitstraling staat er. het staat er echt.
Hoe zit dat met de solidariteit voor mensen die de Engelse taal niet machtig zijn? Dacht dat we alhier toch in het Nederlands communiceren. Die sluit je uit, is dus niet inclusief, kwetsend.

Chemokar | 19-10-18 | 11:07

Dat is zo'n ouwe truc. Je geeft een Engelse titel aan iemand met een flutbaantje en je ziet de werknemer groeien. Als je wilt lachen, dan moet je iemand van de afdeling "Human Resources" gewoon "personeelsmedewerker" noemen. Je ziet ze dan krimpen van schrik. Het is ook heel gemeen om de burger te confronteren met de onbenulligheid van zijn bestaan.

BrabantsVerzet | 19-10-18 | 11:11

Mooi stukkie!
Eerst aan de gang (ben barista) en dan even de comments doorkijken.

Carmelita | 19-10-18 | 11:05

Koffiejuffrouw!

Guido | 19-10-18 | 11:19

Paus van de Heilige Stoompijp

Langshetrandje | 19-10-18 | 11:30

Lol @ barista.
En een boer is dan een aardbolstoffeerder?

DrumPiet | 19-10-18 | 12:13
▼ 3 antwoorden verborgen

We leven onder het juk van de marketeers. We gaan het onderwijs zelf niet verbeteren maar we plakken er een etiketje op om het 'op te waarderen'. Dat het onderwijs inmiddels in deplorabele staat verkeert, boeit ze niet. Dat er fopstudies tussen zitten waar niemand wat aan heeft, maakt ze niks uit. Als je maar een titeltje krijgt of het instituutje het predicaat 'university' krijgt en iedereen hoogopgeleid is.

Net zo succesvol als het oplossen van de integratieproblematiek door alle buitenlanders voortaan allochtoon te noemen. Inmiddels is allochtoon weer stigmatiserend en moeten we weer iets anders zoeken. Maar het probleem, meneer, dat blijft.

Joris Beltsin | 19-10-18 | 11:05

Ik vind "marketeer" veel te netjes voor die lui. Ik stel dan ook voor het ouderwets degelijke "sjacheraar" te gebruiken.

BrabantsVerzet | 19-10-18 | 11:12

Overheid moet eerst naar zichzelf kijken als ze MBO-ers willen waarderen. Daar helpt geen engelstalige titel bij.

Tekort aan leraren? Welnee, een kleuterjuf moet akademies gesgoold zijn. Terwijl dit land uitpuilt van uiterst kundige MBO/HBO ers met meer ervaring en kunde dan een suffe theoreticus. Net als überhaupt een baan bij de roverheid. Als je geen academische titel hebt zul je nooit boven de 3k bruto worden aangenomen.

zeiksmurf | 19-10-18 | 11:05

Tsja, als je als GroenLinks helemaal niets voor elkaar krijgt in dit kabinet, kun je je altijd nog op dit soort onzin storten.

wapster | 19-10-18 | 11:04

@nick.name | 19-10-18 | 11:14 Dat is de volgende stap.

Guido | 19-10-18 | 11:20

nick.name | 19-10-18 | 11:14
De heer klaver heeft zijn Bachelor en Masters gehaald op het vmbo. Hij heeft ervoor gekozen niet te gaan promoveren om dit instituut maar is gelijk maar de polletiek in te gaan.

Joris Beltsin | 19-10-18 | 11:23

De heer A.H. uit Duitsland. Hij was schilder, maar toch de titel Bundeskanzler, en later schopte hij het zelfs tot Führer. Zou dit het voorbeeld van Klavertje zijn???

Leffe Blonde | 19-10-18 | 15:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Busingenieurs, dank! Was wel de enige "titel", zonder Hoofdletter. Da's nou weer een beetje jammer.

LoesjeP | 19-10-18 | 11:04

In Den Haag hangen er in de HTM bussen reklames voor collega buschauffeurs: Wie wil er "Vervoers Captain" worden

telelezer | 19-10-18 | 11:06

Gelukkig zijn er geen andere meer belangrijke problemen meer om op te lossen. Dit zijn puber gutmensch pseudo-problemen die puberaal opgelost worden... maar zo kennen we GL..

moitambien | 19-10-18 | 11:03

Het diploma zegt toch genoeg. MBO werktuigbouw, dat snapt iedereen wel.

Gewinflipt | 19-10-18 | 11:03

Check dat onderschrift bij die foto dan : "Mbo’ers maken voor Prinsjesdag minister Carola Schouten klaar."

Volgens mij is dat een heel ander beroep hoor.

Eierbal-is-fijn | 19-10-18 | 11:02

Steeds meer moslims in het MBO, en die verdienen immers "respect" (haha) dus dan maar, naast het verlagen van de leerstofeisen, ook nog een (zoals alles gratis) titel erbij om ze tevreden te stellen.
Ook de "studenten"(haha) van de Ibn Chaldoun "universiteit"(haha) verdienen natuurlijk minstens de titel "Doctor in de Philosophie".
Overigens ben ik van mening dat die debiele situatie niet alleen diploma-inflatie in de hand werkt maar bovendien een rechtreekse schoffering is tegenover mensen zoals ikzelf, die (toen nog) 7 jaar hebben moeten studeren voor de Drs.titel

telelezer | 19-10-18 | 11:02

Deze NON-problemen ontstaan omdat de politiek vergeven is van ongekwalificeerde , ongeschikte , van elke werkelijkheid losgezongen , mensen.

Los DAT probleem op en 90% van de ECHTE maatschappelijke problemen zijn opgelost

enorme sukkelzak | 19-10-18 | 11:02

Vraag eens aan de gemiddelde MBO-er wat 9 X 7 is. Niet te geloven.

kwark001 | 19-10-18 | 11:01

9x7 is toch immers 72 maagden

telelezer | 19-10-18 | 11:25

9x7, is dat zoiets als een 4x4?
Mark_D_NL | 19-10-18 | 11:06

Zo vroeg iemand mij ooit of de Drie van Breda een wielerronde was.
Zoiets als de Acht van Chaam.

Memek | 19-10-18 | 11:27

9 X 7 is het aantal uren per week dat een MBO-er met een smartphone bezig is

small_town_dude | 19-10-18 | 11:38
▼ 7 antwoorden verborgen

MBO'ers kenne hun eige naam niet eens skrijve.
Laat staan er een engelse titel foutloos achteraan te plakken.

2voor12 | 19-10-18 | 10:59

kenne skrijve lol

mr_awesome | 19-10-18 | 11:08

als je geil was haalde je wat dames op bij schoevers, playboy parties 21 in 1 avond.

newray | 19-10-18 | 11:21

wel allemaal maagd natuurlijk anders krijg je ....

newray | 19-10-18 | 11:28

'bewindsvrouw', (Van Engelshoven), wat moet ik me daar in werkelijkheid bij voorstellen... Tandeloze soepjurk die de hele dag scheten laat en zich vier jaar permitteert om in de rondte te vloeken?

Jos Tiebent | 19-10-18 | 10:59

Wat mij is opgevallen tijdens mijn werkzame leven is dat juist de Groen Links en D66 stemmers neerkijken op de schoonmakers, vuilnismannen etc etc. Daar helpen geen titels tegen, maar een fatsoenlijke opvoeding.

DMaN | 19-10-18 | 10:57

Helemaal waar.

Lupuslupus | 19-10-18 | 11:22

Hear, hear!

McSplutter | 19-10-18 | 11:25

Dit!!

CalamityJane | 19-10-18 | 12:47

Alleen mensen met een afgemaakte studie aan de universiteit een titel geven, drs of master.

gato | 19-10-18 | 10:57

Mag ik voor het behoud van ir. pleiten?

McSplutter | 19-10-18 | 11:27

Het is een logisch vervolg op de simplificatie van het onderwijs. Elke onbenul is onderhand in staat om MBO-4 te halen, zelfs als je nauwelijks Nederlands spreekt (want zielig). Nu nog alle geslaagden "bachelor" noemen en de marxisten zijn weer tevreden. O wacht, en dan allemaal even arm, en de marxisten zijn tevreden.

BrabantsVerzet | 19-10-18 | 10:56

Covfefe.

Parsons | 19-10-18 | 10:56

"I think the president and a small group of people know exactly what he meant,"

Is dit nog nieuws? | 19-10-18 | 11:06

Eindelijk erkenning voor de sous-chef bordenwassers.

spanarchist | 19-10-18 | 10:54

Ach, of ze nu 'secretaresse' of 'office-manager' heet, het blijft gewoon een tiepmiep met een karig salaris.

Abject | 19-10-18 | 10:53

en ze helpt de baas als tie piste of bij het drukken

telelezer | 19-10-18 | 11:04

Jacobse en Van Es van de Tegenpartij stelden in programmapunt 2 al voor, dat voortaan elke Nederlander bij zijn geboorte doctorandus voor zijn naam krijgt.

Libertinowitz | 19-10-18 | 10:52

Het onderwijs is verziekt door de doctorandussen in de Tweede Kamer en de regering.

BrabantsVerzet | 19-10-18 | 10:58

Fun, mensen. Lachen dit.
Groen Links laat zien waar het voor staat: de vlag is belangrijker dan de lading.

Francieux | 19-10-18 | 10:52

Dr. Ouwehoerder. ik zeg ja!

bert.s | 19-10-18 | 10:52

D66 is veel erger en veel gevaarlijker.

Koonkluk Huis | 19-10-18 | 10:51

Heel lang geleden wilde de Tegenpartij (Koot & Bie) nog een motie indienen dat iedereen bè zè gebôhrte doctorandus voor zè naahm krèg.

Rico Tampeloerus | 19-10-18 | 10:49

mis een hoofddoekje.

newray | 19-10-18 | 10:48

Niks allochtonen , niks *slam , niks EU
Het ging bergafwaarts in NL toen MacDonalds 'de manager' introduceerde.

nemeton | 19-10-18 | 10:48

Ons onderwijs is richting het ravijn gegaan sinds de invoering van de mammoetwet. We hadden geweldig goed onderwijs waarvan in allerlei opzichten gewoon heel weinig is overgebleven. Neem slechts het hoofdrekenen. Stel: mijn boodschappen bij de supermarkt kosten 11,50€, ik betaal met 20€ en vraag 'zal ik er 1,50 bij doen (zodat ik het ronde bedrag van 10€ terugkrijg). Dan kijkt zo'n miep op haar schermpje, kijkt nog een keer en zegt 'nee laat maar, ik heb het al'. Om maar helemaal te zwijgen over hele volksstammen die het verschil tussen d en t niet weten. En als je het waagt daarop te reageren zetten ze je in de hoek als 'taalnazi'. Als ik een sollicitatiebrief zou krijgen met die fout ging hij pardoes het ronde archief in.

Lupuslupus | 19-10-18 | 11:41

Afgelopen week nog een stagiair aan het huilen gekregen door hem een Minion te noemen. Doen we bij alle stagiairs. Koffieminion. Bierminion. Papierminion. Kabelminion. Ze krijgen tegenwoordig zelfs een vergoeding. Dat was in mijn tijd wel anders. Waarom wil men een leger van watjes?

Deflatiemonster | 19-10-18 | 10:47

Ach prima toch? Ik kan me voorstellen dat als je mbo doet, je een enorm minderwaardigheids-complex oploopt, want middelbaar, dus van alles net niet.

Geef ze een titel, en maak de middelmatigen gelukkig!

Henk de Vries2074 | 19-10-18 | 10:46

Vroeger kwamen er inderdaad vakmensen van een MTS, nu hebben ze 4 jaar nutteloze maatschappijleer/aardrijkskunde en geschiedenis etc., Het vak leren ze als ze geluk hebben bij een goedwillende baas, daar zijn er noodgedwongen niet veel meer van, import van 40 lassers uit het Oostblok was in het dorp nodig om de fabriek draaiende te houden. Het onderwijs in dit land is verkloot in 35 jaar tijd. Die dat op hun geweten hebben verdienen een titel: master-debiel

hagelkruis | 19-10-18 | 10:51

@hagelkruis. Aardrijkskunde is niet alleen nutteloos. Ik sprak een MBO-er die kende Mont Blanc wel als merk van luxeartikelen maar had nog nooit gehoord dat er een berg is die ook zo heet. Die belevingswereld verandert niet door een titel.

small_town_dude | 19-10-18 | 11:44

Klinkt Individualistisch.

Esper25059566 | 19-10-18 | 10:44

Dat zeker. Zal ook wel de ware reden zijn.

HaatbaardKnipper | 19-10-18 | 10:58

Ben heel benieuwd welk adviesbureautje hier mee bezig is geweest, wie daar wie van kent, en wat de factuur is.

Chemokar | 19-10-18 | 10:44

Trek het dan meteen gelijk op Europees niveau en doe dat goed. Ik zie nu al verschillen tussen Nederland/België: ik krijg in België bijna niet uitgelegd wat een MBO opleiding is en het HBO is in België ook ineens een jaar korter. Een Master diploma uit Roemenië is ongeveer hetzelfde als een bachelor in Nederland. Na deze en meerdere verschillen gezien te hebben ben ik wel van mening dat het Nederlandse systeem superieur en simpel tegelijk is: basisschool, dan middelste school op 3 moeilijkheidsgraden en daarna een laatste school om het af te maken, ook in 3 moeilijkheidsgraden. Die titel vind ik op die manier eigenlijk een prima idee: de 2 bovenste niveaus zijn al netjes aangeduid, waarom het onderste niveau dan niet? Op dit moment kan je hooguit zeggen: "ik zit op Europees onderwijsniveau 4" (MBO 4) en wie de fuck heeft daar ooit van gehoord? Bovendien is dit dan weer het zelfde niveau als een soort van Belgische Havo, die nog geen raam kunnen timmeren, totaal onvergelijkbaar dus.
Dus Ja, juist het duidelijk kunnen aanduiden en uitleggen en gelijktrekken van onderwijsniveaus binnen Europa of de rest van de wereld zou behoorlijk helpen als je daar eens moet gaan solliciteren.

breakingbed | 19-10-18 | 10:42

Die masters uit Roemenië schijnen overigens heel goed ramen te kunnen timmeren; zelfs van auto’s.

McSplutter | 19-10-18 | 10:57

Het zal mij aan mijn reet roesten dat we hier in Nederland afwijken van andere landen. Dat lijkt mij inherent aan een zelfstandig land. Trap niet in die globalisatie-shit. Big Corp wil iedereen even arm, dat is globalisatie.

BrabantsVerzet | 19-10-18 | 11:00

Voor het buitenland telt toch Master diploma.
In nederland is het meer drs.

gato | 19-10-18 | 11:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Dus I Amsterdam moet weg wat te individualistisch, maar dan geven ze wel elke loodgieter een aparte titel? Is dat dan wat men bij het Groenlinkse politbureau verstaat onder solidair? Die club is inmiddels domweg schizofreen aan t worden.

Chemokar | 19-10-18 | 10:41

GroenLinks is als een stofzuiger die incompetenten opzuigt. Wel handig. Zo heb je ze allemaal verzameld. Zoek je personeel, dan gooi je iedereen die lid is van GroenLinks meteen al in de prullenbak.

BrabantsVerzet | 19-10-18 | 11:02

Haha.... hey GS, ik bewonder steeds weer jullie creativiteit in het beschrijven van de dagelijkse waanzin. Weer een pareltje, hoor!

Amsterdamsko | 19-10-18 | 10:41

Alle tweede kamerleden mogen MOD (Master of disaster) voor hun naam zetten. Dekt de lading prima en is Engelstalig

Zatkniss | 19-10-18 | 10:41

Gewoon alle titels afschaffen. Mensen met een titel kijken vaak neer op de rest van het volk. En die vinden elkaar dan weer dankzij die titels zodat ze volk kunnen onderdrukken en opleggen wat ze maar willen.

Leptob | 19-10-18 | 10:40

Ja de overheid moet weer iets verbieden of afdwingen, zucht...
De overheid moet zich zo min mogelijk bemoeien met het onderwijs.

Tronald_dump | 19-10-18 | 10:54

“Dat ze in het Engels zijn, heeft te maken met de internationalisering in het mbo, zegt het Kamerlid.”

Mediocre Profession Education?

GOEM | 19-10-18 | 10:39

I am a Registered Concrete Weaver

Montgomery Burns | 19-10-18 | 10:38

En als je drie keer op tijd op je werk komt krijg je First Annual Montgomery Burns Award for Outstanding Achievement in the Field of Excellence!

dyslexieman | 19-10-18 | 10:39

Hier is trouwens een heel mooi Nederlands spreekwoord voor: Goede wijn behoeft geen krans. En als je studie echt heel kut was, dan gaat het andere spreekwoord hier voor op: Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding....

dyslexieman | 19-10-18 | 10:37

MBO is best hoog niveau, dacht dat ik een vriend kon helpen met zijn wiskunde, nou niet dus.

Bokito ergo sum | 19-10-18 | 10:37

Met VWO wiskunde kun je makkelijk HBO helpen. Dus ben je niet echt slim of heb je weinig opleiding, maar dat zien we wel vaker bij 'linksen': ze weten alles beter, totdat ze moeten rekenen...

mrXL | 19-10-18 | 10:39

Dan ben ik maar liever niet zo slim

Bokito ergo sum | 19-10-18 | 11:10

MBO is best laag niveau tegenwoordig. Dacht dat ik moeite zou hebben met iemand helpen bij wiskunde die MBO doet, maar was niveau MAVO (daar was ik nog van)

Sensemilla | 19-10-18 | 13:16

Gaat geen succes worden. Al heel lang mochten HBO'ers "Bc" voor hun naam zetten. Werd al vanaf het begin schouderophalend genegeerd. Gaat hier ook mee gebeuren, mocht het idee doorgedrukt worden. Als er niets met het onderwijs of het "civiel effect" van het diploma gebeurt, voegt een titel niets toe - en de gediplomeerde MBO'er gaat de titel niet voeren.

Non_Smoking_Gun | 19-10-18 | 10:37

Je heb gelijk, de meeste "echte" titelhouders zetten dit niet eens op hun kaartje. Het gaat erom wat je doet en afmaakt, dat woord afmaken kennen ze niet in de politiek.

VanGeuzen | 19-10-18 | 10:42

Ik denk dat het ook meer over gaat dat je tegen een belg of duitser nu kan zeggen: ik heb een bachelor diploma in dat veld. In plaats van dat elk veld zijn eigen naampje had (Regent, Burgerlijk, ing., i.g. etc., kan jij ze nog uit elkaar houden?).

breakingbed | 19-10-18 | 10:46

Dus die suffe GL'ers willen allemaal een titel?
Krijgen GL'ers zonder opleiding dan ook een titel? Zoals bijvoorbeeld JL (jan lul), EI (eikel, SZ (slappe zak), LV (landverrader); zo kan ik nog wel uren door gaan.
MvrGr Willem Van Geuzen BN,PN

VanGeuzen | 19-10-18 | 10:36

Zelf vond ik Dreuzel wel een leuke titel voor hen.

Sqbar | 19-10-18 | 10:57

Snap het nou. Op deze manier kan Jesse Klaver ook een titel voeren!

JanVergoor | 19-10-18 | 10:35

Verschrikkelijk als die door dom volk ooit in de regering wordt gezet, zelden zo'n opportunist zonder fatsoenlijke opleiding gezien en gehoord.

hagelkruis | 19-10-18 | 13:33

De samenleving van Big Brother is nog niet zo makkelijk te implementeren zonder de eerzame burger er bij te betrekken door hem zich belangrijk te laten voelen.
Met de nadruk op "voelen".

Mr.Crowley | 19-10-18 | 10:34

Iedereen een sticker op het voorhoofd! Hup!

Man, man, man. Wat een ultieme triestheid. In Azië word je vaak om de oren geslagen met cijfers die aangeven hoe goed ze bezig zijn, zoveel PhDs dit jaar, zoveel dokters, zoveel engineers. Ja, hallo, als 90% van die figuren van LOI universiteiten komt, dan is het nog niks. Maar GroenLinks heeft hier naar gekeken en dacht zeker: dat moeten wij ook! Een titel....
En dan nog, gaat een titel iets oplossen? Nee, natuurlijk niet. Als we CNC frezers in Nederland nodig hebben, en dat hebben we als ik de spandoeken van bedrijven langs de snelweg moet geloven, dan moeten die salarissen omhoog. Met 700 euro in de maand er bij, maakt geen hond zich nog druk om een titel.

dyslexieman | 19-10-18 | 10:34

CNC frezers halen we toch gewoon uit Polen? Wij als "kenniseconomie"?

Is dit nog nieuws? | 19-10-18 | 11:04

Ja, dat dus. De kenniseconomie kan niet zonder mensen en bedrijven die het dan ook gaan uitvoeren. Het uitvoeren van al die papieren werkelijkheid, wie gaat dat doen? Polen?

dyslexieman | 19-10-18 | 11:15

ik zou hier voor kunnen zijn als we voor iedereen duidelijk maken wat de vaardigheden zijn. Dus dan ook iets voor de naam als je bewezen vaardigheden hebt als zakkenroller, drugsdealer, overvaller, verkrachter, tasjesrover, inbreker, oplichter, moordenaar etc..

laagvliegert | 19-10-18 | 10:34

Beter dan al die hboers met een titel die nooit werk kunnen vinden in het fopvak waar ze voor geleerd hebben om maar een hbo diploma te hebben.

mr_awesome | 19-10-18 | 10:33

Vrijetijdsmanagement...?

Is dit nog nieuws? | 19-10-18 | 11:03

Social media en infotainment management (twitteraar voor een bedrijf)

Sensemilla | 19-10-18 | 13:15

Nu nog een landelijke PIK (Penis Informatie Kaart) waaruit blijkt dat het gemiddelde 5cm is, dan zijn we ineens allemaal gelukkig!

Inflatie van alles, flauwekultitels invoeren en claimen dat het onderwijs verbeterd is want nu iedereen een titel... Staatspropaganda ten top!

mrXL | 19-10-18 | 10:33

Voor goede vaklui werkt Engelstalige titelinflatie averechts.

Diotima | 19-10-18 | 10:33

Gewoon weer oude gildesysteem invoeren: 'gezel' voor een vakman in opleiding, en na voltooiing van een meesterproef de vakman 'meester' noemen.

quantumcollider | 19-10-18 | 10:32

Graag.

Synecdoche | 19-10-18 | 12:47

Dus "elektricien" of "loodgieter" is niet duidelijk genoeg?

de visser | 19-10-18 | 10:32

Hoho! Carpenter and Plumber shall you mean. The minister is not for nothing called from ENGELShoven.

GOEM | 19-10-18 | 10:47

@GOEM
Please leave Frens Carpenter erbuiten. Die richt al genoeg schade aan.

McSplutter | 19-10-18 | 11:04

Een titel voor een veredeld kinderdagverblijf manmanman

dz5b604587 | 19-10-18 | 10:32

Belachelijk. Als Enthousiast Creatief Freelancer Ben Beschikbaar In Heel Nederland heb ik helemaal geen titel nodig. Komen er weer verkiezingen?

Koekkeloere | 19-10-18 | 10:31

gaat niet om de verpakking maar de inhoud. Snap niet dat ze dat bij Groenlinks niet begrijpen. Hun verpakking is "goed" mar inhoud kut.

Fedde71 | 19-10-18 | 10:31

Iets heel anders, ik heb het voorgevoel dat er vandaag iets heel ergs gaat gebeuren, iets met moslims of aanslagen of zo.
Kan ook een illusie zijn, maar toch.

King of the Oneliner | 19-10-18 | 10:31

Vrijdag.
Misschien komt dat gevoel door gebrek aan stageplaatsen voor kansenparels? Ook al zo'n mooi woord. Prachtwijken.

Is dit nog nieuws? | 19-10-18 | 11:01

Echt een goed plan, geef elke 18-jarige een mooie interessante titel (liefst in het engels) nadat ze een school hebben afgerond. Voor je het weet heb je een hele generatie over het paard getilde figuren die te bedonderd zijn om de handen te laten wapperen... maar wel een mooie "titel" mogen dragen.

Alfred E. Neuman | 19-10-18 | 10:30

Ja, lui die verbijsterd zijn als ze de eerste dag op hun werk de koffie mogen gaan halen, terwijl ze meteen een eigen kantoor hadden verwacht.

BrabantsVerzet | 19-10-18 | 11:05

Die generatie is er al: verwende pestkinders, die ‘europese studies’ of andere fopcursussen hebben gevolgd en het bedrijfsleven ontregelen met hun zelfoverschatting. De term bul-shit schiet me net te binnen; enkele ‘l’ intentionally.

McSplutter | 19-10-18 | 11:12

Op zich wel een goed plan. Dan kan iedereen de opleiding kiezen die bij hem past, zonder dat die zich zorgen hoeft te maken over de waarde van de titel. Of geen opleiding. Veel mensen doen werk dat geen raakvlakken met de opleiding hebben.

Gemak | 19-10-18 | 14:27

Het is maar goed dat er MBO's zijn om al die kinderen van ouders van tegenwoordig, die bijna allemaal denken de nieuwe Einstein ( of einStina) in huis te hebben, toch op latere leeftijd nog een praktijkgerichte opleiding op eigen niveau te kunnen bieden.

DrumPiet | 19-10-18 | 10:30

Gematigd | 19-10-18 | 10:38
Nou nee, schoot me bij het typen van Einstein te binnen.

DrumPiet | 19-10-18 | 10:44

Stina is echt slim Piet!
Verschil is er.

CalamityJane | 19-10-18 | 10:53

CalamityJane | 19-10-18 | 10:53
Facade.

DrumPiet | 19-10-18 | 10:58
▼ 1 antwoord verborgen

Die Mavoklanten mogen al lang blij zijn indien ze van de straat zijn.

van Oeffelen | 19-10-18 | 10:30

Ah gaan we weer titels verzinnen voor dingen harder te doen blinken zodat ze beter verkopen ?

Een schoonmaakster blijft een schoonmaakster, of je ze nu floorcleaningmanager , cleaningexpert of certified handler of mops and cleaningchemicals noemt. Heb overigens respect voor je schoonmaakster, je hoeft haar zo geen belachelijke nietszeggende titel te geven. Respecteer haar ze doet meer voor je dan je MOP.

Lt-Kol Kilgore | 19-10-18 | 10:30

Onze schoonmaakster is een man.

Maytheforcebewithyou | 19-10-18 | 11:19

Ze doet het mét haar mop. En een emmer water.

Synecdoche | 19-10-18 | 12:43

Weet je ook meteen wat een groot deel van de achterban van de Groene Khmer is; MBO'ers die te dom zijn om te poepen, maar daar wel een titel voor willen om zich goed te voelen. Laten die zich eerst bedenken wat de Rode Khmer deed met mensen met een titel. Aan de andere kant, dan wordt MBO scholier Jesse Klaver eindelijk een afgestudeerde student met een titel, afgestudeerd aan de MBO weliswaar, maar toch afgestudeerd en dan ook nog eens met een titel. Bewijst dat zelfs iemand uit het ghetto van Roosendaal kan afstuderen.

Osdorpertje | 19-10-18 | 10:29

Titelinflatie is van alle tijden en van alle niveaux @mosterd en ik moet er vooral heel erg vaak om lachen.

bartjeau | 19-10-18 | 10:29

Mijn vader is van de generatie die voor beroepsonderwijs naar de ambachtsschool ging, en daarna voor het fijnere werk naar de avond-mts. Kreeg rond zijn 60e een brief dat zijn mts-diploma gelijkgesteld was aan een hts-diploma, zodat hij zich nu ing. mocht noemen. Pa heeft zijn schouders opgehaald en de brief weggegooid.

Synecdoche | 19-10-18 | 12:53

Ach, dat krijg je als de vacaturebanken vol staan met teksten zoals "schoolverlater met minimaal 5 jaar ervaring". Dan moet de schoolverlater ook echt een titel hebben hoewel hij of zij nog steeds 1600 bruto gaan verdienen.....

Sinclair | 19-10-18 | 10:29

Als op het vmbo-opgeleide technisch specialist, zit ik helemaal niet te wachten op dit soort titels.

mvdwarsligger | 19-10-18 | 10:28

Kadootjes uitdelen op kosten van mensen die hard gewerkt hebben voor een titel. Zo kennen we de links mens weer.

Tronald_dump | 19-10-18 | 10:28

Nee, wel Jozef Rulof.

SlimmeBelg | 19-10-18 | 10:28

Oftewel: Devalueren van wetenschappelijk onderwijs.
Allemaal student! Allemaal een titel! Allemaal voldoende! Behalve Groenlinks.

Schimmelkaasjes | 19-10-18 | 10:28

Dat het onderwijs in Nederland al kapot is wil niet zeggen dat het niet nog kapotter kan.
Laat dat gerust aan gl over.

Toen het onderwijs in Nederland op een veel hoger peil lag bestond gl nog niet
Toeval ? , Correlatie ? Causatie ?

enorme sukkelzak | 19-10-18 | 10:27

Ik ga verder met mijn masterclass in bloemschikken. En daarna een PhD in bloembinden.

Is dit nog nieuws? | 19-10-18 | 10:26

Ik ben al verder. Professor doctor Knippen van Bonsai boompjes.

BrabantsVerzet | 19-10-18 | 11:07

"Het invoeren van titels zou een verdere opwaardering van het middelbaar beroepsonderwijs betekenen." Het etiketteren van mensen vergroot hun waarde niet. Goede opleiding op gebieden waar vraag naar is wél. Evenals het werken aan discipline en doorzettingsvermogen.

Winter_is_coming | 19-10-18 | 10:26

Journalisten krijgen de titel, MWB. Masters of written Bullshit

Zatkniss | 19-10-18 | 10:26

Overtikexpert

Is dit nog nieuws? | 19-10-18 | 10:26

State propaganda distribution expert.

Tietmier | 19-10-18 | 11:46

Zo krijgt vmbo'-er Klaver misschien ook nog een klinkende titel.

Guy de Lombard | 19-10-18 | 10:24

Waarschijnlijk is dat de achterliggende gedachte.

Verhoeve4365 | 19-10-18 | 10:49

Zoals Jacobse en Van Es in de jaren 80 al zeiden...... 'Iedere Nederlander moet bij de geboorte al doctorandus voor de naam krijgen'

Het verschil met GL is dat Jacobse en Van Es satire was en GL bloedserieus.

Fatwabuster | 19-10-18 | 10:23

GL heeft voldoende 'karakterkoppen' om zonder probleem in Spitting Image op te treden. En om ons aan het lachen te brengen hoeven ze alleen maar partijstandpunten te bespreken.

Winter_is_coming | 19-10-18 | 10:28

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken