Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NPO betaalt zich suf aan consultants

Er kan echt geen cent meer bezuinigd worden bij de NPO. Daarom is het maar goed dat de NPO  allemaal dure consultants inhuurt om uit te leggen dat er geen cent meer bezuinigd kan worden bij de NPO.

lalalala geld

Wij hebben ons favoriete consultantsblog Consultancy.nl gelezen en u raadt het nooit. Bij de NPO huren ze zoveel consultants in dat zelfs Consultancy.nl schrijft dat de inhuurkosten UIT DE KLAUWEN lopen. Citaatje 1: "De belangrijkste norm is dat maximaal 10% van de totale personele uitgaven (ambtelijk personeel + externe inhuur) mag worden uitgegeven aan externe inhuur." Citaatje 2: "Vorig jaar kwamen de totale uitgaven aan externen neer op 44% van de totale kosten betaald aan lonen en salarissen van de eigen medewerkers, en in 2016 lag dit zelfs op een indrukwekkende 59%." Doen wij even een gratis consult aan Shula, Martijn en al die andere mafklappers. Stop. Met. Reis. Pro. Gramma's. Groetjes en mogen we nu onze 40 miljoen terug aub.

Reaguursels

Inloggen

BN-ners die elkaar uitnodigen, programma's die naar elkaar verwijzen.
De enige die ballen + inhoud heeft is de VPRO.
Die durven een docu te maken over Greet. Niet eens onaardig gedaan ook nog, Alleen wilde Greet niet meerwerken. Dat was wel jammer eigenlijk. Had best aardig kunnen worden.

kloopindeslootjijook | 10-09-18 | 20:19

Dure externe consultants worden wel vaker ingehuurd om harde beslissingen te nemen cq te organiseren die het eigen management niet durft te nemen. Dan kunnen verwijzen naar rapporten van die externe consultants.
Het komt zelfs in het onderwijs voor.

kloopindeslootjijook | 10-09-18 | 20:05

NPO is een walgelijk zooitje, met walgelijke mensen, met een ambtenarenmentaliteit. Het is toch ons geld niet, dus wat kan mij het schelen. Zulke figuren zijn de schaamte voorbij of zijn te stom om zich te schamen.

LegoBlokje81 | 10-09-18 | 18:42

Consultant is een wereldbaan; grof verdienen binnen een vriendjesnetwerk. Uiteraard ingehuurd door mensen in loondienst, want iemand met een eigen bedrijf blijft wel weg bij die figuren.

Goldfinger | 10-09-18 | 17:21

Dat ze zorgen dat NPO start ook zonder kabeltje werkt

gewieke | 10-09-18 | 16:47 | 1

En dat ze NPO Plus afschaffen; alsnog betalen voor content die al afgetikt is met belastinggeld.

Goldfinger | 10-09-18 | 17:22

Iedere overheidsdienst betaalt zich suf aan consultants. En die consultants werkten voorheen allemaal voor de overheid, maar kosten nu dus het dubbele.

Ad Hominem | 10-09-18 | 16:36

Was ik vroeger maar consultant geworden...

hoogstetijd | 10-09-18 | 15:31

Sinds die zwetende jambon Paul de Leeuw zich heeft uitgeschreven bij de NPO, zijn de inhuurkosten met ruim 80% gedaald.

Billy Ocean | 10-09-18 | 14:47 | 1

Paul de Leeuw huurt zichzelf in via een eigen BV. OP die manier ontsnapt hij aan het loonplafond. Zijn er vast wel meer die dat doen.

kloopindeslootjijook | 10-09-18 | 20:07

Ik denk dat het gewoon een vorm van asociaal geld graaien door NPO medewerkers is.
-
Ze snabbelen bij door als "consultants" hun portie van al dat gratis gemeenschapsgeld binnen te harken. Met de salarissen die binnen NPO verdiend worden zou een consultant helemaal niet nodig moeten zijn. Deze mensen weten/kunnen immers alles en krijgen daarom zo'n hoog salaris....

moitambien | 10-09-18 | 14:21

Volgende week weer een zielig verhaal dat een programma moet sneuvelen. Want geen geld.

Wim Venijn | 10-09-18 | 14:02

Het zullen wel allemaal vriendjes zijn die ze inhuren.
Blijft het geld in de familie.
Logisch toch.
En ze worden door de politiek gecontroleerd (ook vriendjes) dus waar hebben we het over.

pejoar | 10-09-18 | 14:00 | 1

Over corruptie?

Acar_ketimun | 10-09-18 | 17:26

De grote bureaus doen actief aan relatiemanagement met culturele of sportieve evenementen waar de belangrijke beslissers van belangrijke klanten andere belangrijke mensen kunnen ontmoeten om over belangrijke zaken te spreken, kleinere bureaus en een-pitters worden door de beslissers vaak gedwongen kick backs te betalen om hun urendeclaratie goedgekeurd te krijgen.

vranac | 10-09-18 | 13:47

En dit konden ze niet een weekje of 2 eerder publiceren?

deministerpresident | 10-09-18 | 13:28 | 2

Dat wist toch iedereen. Het is alleen publiekelijk geheim dat overheidsinstanties massaal gebruik maken van externen, coaches en consultants. Veul makkelijker om iemand in te huren dan iets structureel te regelen..

BozePaarseMan | 10-09-18 | 13:37

Nee, want er moesten speciale consultants voor worden ingehuurd.

Stormageddon | 10-09-18 | 13:43

Consultants met advies hoe je het best aan een dood paard kunt trekken.
Je kunt er nog zoveel geld aan uitgeven, het paard staat echt niet meer op om te gaan lopen.

Niet dat dat ze er van weerhoudt het toch te doen natuurlijk. is toch maar publiek geld

Rest In Privacy | 10-09-18 | 13:24

Heeft iemand al eens gekeken hoeveel van deze consultancies eigendom zijn van lieden (of familie) die bij NPO werken?
Iets zegt me dat dit best wel een hoog percentage zal zijn.

moitambien | 10-09-18 | 13:23 | 3

Ik kan het tegen argument al uittekenen.
Wie heeft er nou meer verstand van tv dan iemand die jarenlang zn zakken heeft gevuld op tv?

Rest In Privacy | 10-09-18 | 13:26

Ayatholla_Buttbanger | 10-09-18 | 13:26
Maar als ze zo goed zijn dat ze later als consultant ingehuurd worden... waarom huren ze nu zelf consultants in?

moitambien | 10-09-18 | 13:29

Omdat je knowhow op moet bouwen.

Het is natuurlijk gewoon een methode om legaal in de kas te graaien

Rest In Privacy | 10-09-18 | 15:10

Als de overheid al die bevriende consultants (allen bewezen lid van de juiste politieke partij, en dus bijna allemaal PvdA, D66 en GroenLinks) aan de kant zou schuiven en de wil heeft echt 100% efficiënt te gaan werken bezuinigen we 25 tot 30% van alle indirecte uitgaven. Dan praten we over tientallen miljarden.

KLK3 | 10-09-18 | 13:19

Zo werd Giel Beelen in het verleden, als uniek talent, naast zijn overbetaalde plaatjesdraaierssalaris ook als consultant ingehuurd.

Konden ze hem nog een ton per jaar meer betalen dan zijn driemaalbalkenende.

Glasgow Argus | 10-09-18 | 13:09 | 1

Zijn wel meer 'unieke talenten' die behalve een cokeverslaving consultant zijn

Bokito ergo sum | 10-09-18 | 13:17

Volgens mij is een deel van de stijging toe te schrijven aan het feit dat de NPO minder programmamakers en presentatoren in dienst heeft maar deze mensen via een zzp-constructie inhuurt.

Benny Weis | 10-09-18 | 13:08

Oké. Maar wat zijn de kijkcijfers? Ik ben het natuurlijk niet eens met de EO o.i.d. maar kijkt een significant gedeelte naar hun programmering. Het hele huilie huilie begint steeds meer de vormen aan te nemen van een luidruchtige minderheid die de toko wil overnemen. Maar waarom eigenlijk?

De Koreaanse Slet | 10-09-18 | 13:07 | 3

Misschien omdat de diversiteitsdroom van de NPO alleen maar gaat over kleur, 'gender' of seksuele geaardheid en nooit maar dan ook echt nooit om wereldbeschouwing?

Hetze Haatstra | 10-09-18 | 13:25

Hetze Haatstra | 10-09-18 | 13:25
Dat geldt wel voor meer media. Vandaag in het AD een redelijk maf stukje over Hannah Mouncey, een transgender AFL speler/ster. Geen hond in dit land kent AFL, niemand heeft ooit van die hele halve Hannah gehoord en het gaat maar om één ding dus. SJW deuggedram van het reclame blaadje van de Van Thillotjes. Ook dat gezeik met die armenen moet elke dag breed uitgemeten worden. Elke dag kreeg je wel ies over hen op je scherm geflikkerd om de emotie warm te houden. En met succes dus.

Puur drammen van de "media". Die nog steeds durven te claimen objectief te zijn.

Acar_ketimun | 10-09-18 | 17:24

Acar_ketimun | 10-09-18 | 17:24 |
Ja, dat komt omdat deugdrammen een verplicht vak op de School voor de Hoernalistiek is. Maar goed, het verschil met de NPO en andere media is natuurlijk dat ik bij de NPO een verplicht abonnement heb via mijn belastingaanslag.

Hetze Haatstra | 10-09-18 | 18:44

Alsof dat anders is bij Telegraaf/mediahuis whatever. Krijg je in politiekcorrecte organisaties waar de primaire leiderschapskwaliteit “ellebogenwerk” is.

Parel van het Zuiden | 10-09-18 | 13:06 | 3

Klinkt als domheid of frustratie. Of beiden.

De Koreaanse Slet | 10-09-18 | 13:08

@De Koreaanse Slet | 10-09-18 | 13:08

Ik zie het als een markt. Stukje terughalen wat geroofd is.
.
U kunt zich uw achterlijke plempjes omtrent mijn veronderstelde domheid besparen. Waar ik sta is netjes in diverse iteraties bepaald door geaccrediteerde instellingen. De statistiek zegt dat er een minieme kans is dat u slimmer bent dan ik. Uw hier geetaleerde woordgebruik, zinsbouw en kennis sluiten dat uit.
.
U mag vandaag uw minderwaardigheid elders gaan uitoefenen. Oh en ga vooral door met uw “liberaal zijn”. Dat laat u er helemaal achterlijk uitzien terwijl u echt wel de grauwe middelmaat zou kunnen halen als u oplet bij het nablijven.

Parel van het Zuiden | 10-09-18 | 13:17

Parel van het Zuiden
Niet alleen statistiek. Het wordt helemaal lachwekkend als hij intelligent uit de hoek probeert te komen.
Dan lijkt het net op de Josti band die improv jazz probeert te spelen.
Je mag er eigenlijk niet om lachen, maar toch

Rest In Privacy | 10-09-18 | 13:32

Consultant. Je schrijft zelf als bedrijf een rapport en KPMG doet er dan een sjieke kaft omheen en drukt het op wat dikke KPMG papier en klaar is kees.
Natuurlijk wel een rekening van €250.000,-

Dutch_Holland | 10-09-18 | 13:03 | 3

Ja want zo werkt het. Het moge wel duidelijk zijn dat de meeste reaguurders hun hele leven onderaan de samenleving bungelen. Man man man man man wat een stupiditeit.

De Koreaanse Slet | 10-09-18 | 13:09

De Koreaanse Slet | 10-09-18 | 13:09
Volgens uw redenatie zit hier dus een doorsnede van de samenleving. Overigens met u eens dat consultancy echt soms meerwaarde heeft.

O2Neutraal | 10-09-18 | 13:37

En vergaderen. En vergaderen over het vergaderen. En wat voor logo er op het papier moet. En daar dan weer een commissie over. En een rapport, en een verslag. En een presentatie. Met feedback. En daar weer over vergaderen. En reorganiseren. Handenwrijvend. Er is altijd wel iets te reorganiseren. Komt er een nieuwe, dan gaan we het helemaal anders doen. En weer een rapport.
Duur duur duur.

kloopindeslootjijook | 10-09-18 | 20:14

Shula, wat zou je ervan zeggen om dit geld te besteden aan de zorg, of politie of milieu i.p.v. aan die consultants? Of is dit een “ongepaste” vraag en ben ik dus facist, xenofoob rechtse witte blanke o.i.d.?

Blonde Nel | 10-09-18 | 13:02

Ik vind één NPO zender wel grnoeg.
Voor Blauw Bloed en Boer zoekt vrouw.

Carmelita | 10-09-18 | 12:57 | 2

'Andere tijden' is ook leuk. De rest kan opdoeken.

Reaganmania | 10-09-18 | 13:41

En onderzoeksjournalistiek als Zembla en Brandpunt, best belangrijke onderwerpen vaak.

hellend_flak | 10-09-18 | 16:50

Tijd om de omroepverenigingen stuk voor stuk op te heffen door er massaal lid van te worden, stemmen voor opheffen en het verenigingskapitaal uit te keren aan de oude en nieuwe leden.

Hemmenaar7 | 10-09-18 | 12:56 | 4

GS kan het organiseren

Hemmenaar7 | 10-09-18 | 13:22

Met de kleinsten en rijksten beginnen om een track record op te bouwen, ff de ethnischen nog ontzien om extra ophef te voorkomen, en hup door naar de grote rijke verenigingen, honderden miljoenen op de balans, die zibde maatschappij ingefietst kunnen worden: mooie welvaarts boost

Hemmenaar7 | 10-09-18 | 13:25

Aangezien tv en radio tegenwoordig toch alleen gebruikt worden om een politieke boodschap uit te dragen, is het eerlijker om de zendtijd te verdelen evenredig aan de verhoudingen in de 2e kamer, ipv 100% links zoals het nu is.

Rest In Privacy | 10-09-18 | 13:43
▼ 1 antwoord verborgen

59% inhuur, dan zeg je eigenlijk dat je eigen personeel incompetent is.

deluiegriek | 10-09-18 | 12:55 | 4

Niet bepaald. Het meest gefrustreerde volk hier zijn voormalige IT mannetjes die zich plots voor duur wilden verkopen en plots door de zure appel van "niet nodig" en "ongewenst" moesten heen bijten. Ze rollen nu over de 50 met geen alternatief. Best zielig. Wel zelf voor elkaar gekregen. Ook knap.

De Koreaanse Slet | 10-09-18 | 13:12

Vrindjes inhuren, altijd goed idee. Mark Prutte en Dijkhoff kunnen binnenkort weer vier jaar verder. Gaaf (voor Mark en Dijkhoff).

O2Neutraal | 10-09-18 | 13:19

@Parel van het Zuiden | 10-09-18 | 13:08
Het verschil: bij een bol.com heb ik zelf de keuze of ik daar mijn geld heen wil brengen. Als het hun nodig lijkt om zaken extern te laten regelen, moeten ze dat lekker zelf weten. Als door de overhead vervolgens de prijs te ver oploopt ga ik wel bij de concurent kijken.

GOEM | 10-09-18 | 13:50
▼ 1 antwoord verborgen

Ze weten het *echt* niet meer, letterlijk.
Maar doe dat graag niet van mijn belasting geld.
Daarom een gratis consult van mij om voor nu *alle* problemen op te lossen:
Een Zender Minder (en dus ook navenant minder zend uren)

hotmint | 10-09-18 | 12:55

Gratis advies voor Consultants:
Het gaat hier wel om een stukje inhoud
Fysieker dan dat kun je het niet maken
I totally agree
Het maken van een puntlanding
Uitfaseren (ook geleidelijk uitfaseren)
Hiervoor moeten we even een sessie plannen
We agree to disagree
Stukje optimaliseren
Processen borgen
Iets weer prominent op de kaart zetten
Omhoog escaleren
Breed in de organisatie doorcommuniceren
Een nieuwe dienst invaren
Dat is inherent aan de organisatie
Een discussie platslaan
Uitdetaileren
Een out-of-the-box oplossing
We moeten dit evalueren
Ergens gaten inschieten
We moeten hem/haar opschakelen
Actief communiceren
Eerst de kaders neerzetten
Dat is niet uitgeregeld
Uitnutten
Dat moet nog ingeregeld worden
Dat kan pas al er intern voldoende draagvlak is
We nemen het mee in het volgende overleg
Dit nemen we mee
Dan kunnen we meeliften
Ik ben bang dat dat nogal gevoelig ligt
Het pas niet binnen de kaders
Doorpakken
OPEX
CAPEX
Regie voeren over de kanalen heen
Rationaliseren
De lijnorganisatie
Temporiseren
De doelstellingen zullen eerst aangescherpt moeten worden
Dat moet gekanaliseerd worden
Grofstoffelijk
Hoog-over
Je bent boventallig
Dan zijn we eruit
Je moet ownership nemen
VerCapexen
Doorontwikkelen
Daar komen we samen wel uit
Organisatie intern
Ik ga de rest van de dag thuis werken
De staande organisatie
Je moet wat meer aan stakeholder management doen
Resources claimen
Spulleboel
Mag ik even iets tegen je aanhouden?
We beginnen met laaghangend fruit
We pakken eerst de Quick Wins
Inverdienen
Aanvliegen
Verwachtingsmanagement

hetgingperongeluk | 10-09-18 | 12:54 | 6

Over je eigen schaduw heen springen
Wij herkennen ons niet in het geschetste beeld
Binnen de context
De omroep at large
Piketpalen slaan
Selectieve upgrade
Focussen
Doorexcerceren
Matrixorganisatie
Doelgroepenbeleid
Inclusiviteit
Wij hebben al vaak aangegeven dat....
Puntschattingen
Feitelijk verkeed maar directioneel juist

Glasgow Argus | 10-09-18 | 13:06

Privé zaak

Is dit nog nieuws? | 10-09-18 | 13:10

Je moet denken in oplossingen niet in problemen.

Wim Venijn | 10-09-18 | 14:23
▼ 3 antwoorden verborgen

Npo2 en 3 samenvoegen. Rotte appels eruit plukken. Herhalingen via uitzendinggemist. Songfestival laten financieren door de homobeweging en ek/wk voetbal door de clubs en diens sponsors. Scheelt 44%.

Jos Tiebent | 10-09-18 | 12:53

Fijn dat er programma's zijn op NPO zoals 'Ranking the Stars', een zeer intelligent programma met slimme gasten die gratis komen aanschuiven om hun kennis te spuien. Oh, wacht…

Blote Bertus 2000 | 10-09-18 | 12:48

Onoplosbaar en niet uit te roeien. Moderne overheidsmanagers vinden zich namelijk een hele piet als ze aan tafel mogen zitten met de nerveus gesneden pakken van een chique consultancy firm. En daar hebben ze graag geld van een ander voor over. Of hun vrouw, man, nicht, vriend-, vriend, kind of opa heeft een bureautje die ook aan het werk gehouden moet worden. Added benefits of the job

batvoca2 | 10-09-18 | 12:48 | 1

schiphol Group doet dit. Die geloven echt dat derden (=aannemers en consultants) zo graagvoor je willen werken, dat ze hun best voor je doen tegen de laagst mogelijke prijs. Dat aannemers (BAM, Ballast, Heijmans etc.) er zitten om zelf bakken met geld te verdienen, dat geloven ze niet.

Sensemilla | 10-09-18 | 12:52

Rot toch op met die NPO, lag even in het ziekenhuis en tv kijken was enige vermaak, waarom word het Journaal op twee zenders tegelijk uitgezonden, waarom die reclameblokken van 10 minuten voor het 8 uur journaal. Waarom ging het 8 uur journaal over de vakantie van de koninlijke familie in plaats van het eind met de deal met Iran. En waarom gaat het altijd over Trump bij de talkshows

Bokito ergo sum | 10-09-18 | 12:48

De Subsidie economie is vele malen groter dan de handel's economie. Dus er verandert niets, te veel mensen afhankelijk van graties geld. Trek je dat weg dan worden er heel veel werkeloos zonder uitzicht op werk. Want De meeste subsidie slurpers kunne echt niets. Vandaar zijn ze subsidieslurpers geworden.. snappie.

Mark_D_NL | 10-09-18 | 12:44 | 1

Dát dus. We zullen dan ook geen grote veranderingen in het politieke landschap gaan zien.

M

vanvandaag | 10-09-18 | 13:04

of het nu de NPO of een ander overheids orgaan. het deug geld wordt al tientallen jaren op die manier afgeroomd. in andere landen hebben de overheids organen corruptie hier noemen de deugers dat consultanten

Rest In Privacy | 10-09-18 | 12:43

Buiten het inhuren van partners familie of zichzelf is die hele npo een grote propagandamachine voor de gevestigde partijen. Zowel PVV als FvD willen korten op het politburo dus niet zo verwonderlijk dat die bij elke gelegenheid gebashed worden en natuurlijk flink gesponsord door de gevestigde partijen. Met ons geld natuurlijk

Ben Hetzat | 10-09-18 | 12:43

tip voor de npo.
terug naar 2 kanalen.
al die thema kanalen met herhalingen en meuk weg er mee.
levert een hoop geld op.
en als die kneusjes echt zo goed zijn, dan kunnen ze prima bij de commerciele kanalen aan de bak. zo niet, dikke doei ga iets nuttigs met je leven doen!

Henk P | 10-09-18 | 12:42

Haha ! Mijn ervaring is: als er één manier is om je beschikbare budget op peil en verdedigbaar te houden, dan is het wel met het inhuren van externen. En zo zijn er nog wel meer voordelen om met veel externen te werken, maar daar heb ik nu even geen zin in.

Die 40% is voor veel bedrijven een heel normaal percentage overigens.

Jahowiseffe | 10-09-18 | 12:41 | 10

Voor grote bedrijven is 40 % van de personeelskosten aan consultancy of flexibel niet ongewoon. Zeker als ze in een of andere transitie zitten. Iedereen die bij een groot bedrijf (1000 plus werknemers) werkt kan dat beamen. Vooral in de (financiële) dienstensector. Nogmaals: ik zit hier niet de NPO te verdedigen. Zeker niet!

Joris
Jaja, je hebt een moeilijk boek gelezen. Ben jij ook zo´n duurbetaalde consultant?

Jahowiseffe | 10-09-18 | 14:42

Watmoetikhiertypen? | 10-09-18 | 14:29
Nogal wiedes want het moment van de neergang laat zich niet voorspellen. Als de markt inklapt dan zult u merken dat u ineens die ene keer niet verlengd wordt. Heb dat vaak zat zien gebeuren en altijd waren de ZZP-ers verrast. Kennelijk hadden ze er nooit écht bij stil gestaan waarom ze 2x zoveel kregen als de eigen werknemers.

Joris Beltsin | 10-09-18 | 15:59

@Joris Beltsin | 10-09-18 | 15:59
Ik moet het nog zien. Heb nog geen crisis meegemaakt als werkende, maar vermoed dat die mensen tegen de tijd van de volgende crisis zo hard ingevlochten zijn dat die niet meer weggestuurd worden.

Watmoetikhiertypen? | 10-09-18 | 16:29
▼ 7 antwoorden verborgen

Zit bij die inhuur kosten ook de aantafelschuif premie voor Peterrrr Rrrr de Vries?

XverderNix | 10-09-18 | 12:40 | 1

Alle deugBNers zijn consultants, daarom zijn de uitgaven ook zo gestegen.

A.U.EnLeven | 10-09-18 | 12:42

Lijkt me toch dat er de afgelopen jaren sprake is geweest van wanbestuur? Horen daar geen conclusies bij?

EnNouJijWeer | 10-09-18 | 12:39

Meer meer meer geld en mensen in de club om te blijven deugen.
Meer meer meer belasting trekken uit de domme schapen die nog NPO kijken en luisteren.
Meer meer meer indoctrineren en demoniseren.
Meer meer meer banen voor onrendabele marginale slaven met de juiste mening.
Minder minder minder geld kan, mag, en wil gewoon niemand. Rijkdom, succes en media-invloed zijn holle vaten die uiteindelijk overstromen van eigen onmacht. Ooit snapt de mens dat geld geen vrijheid of liefde koopt.

A.U.EnLeven | 10-09-18 | 12:37

Het Nederlandse Propaganda Orgaan dient direct te worden opgeheven. Geen toegevoegde waarde. Publieke omroepen krijgen geen subsidie meer. Indien de diensten die zij verrichten echt zo belangrijk zijn als zij zelf aangeven zal het publiek ogenblikkelijk bereid zijn om lid te worden om daardoor verzekerd te kunnen blijven van de onmisbare diensten die de publieke omroepen bieden. Mocht er onverhoopt niemand lid worden dan zijn de diensten die de publieke omroepen aanbieden klaarblijkelijk toch minder waardevol dan dat zij zelf altijd hebben beweerd.

The2Amendment | 10-09-18 | 12:36

Het is toch wel een prachtberoep, 'consultant'...

"In het 'kader' van de 'Implementatie' kunnen we nu een 'terugkoppeling' maken naar bla-bla-bla"

Ka-ching...!

Padjepejer | 10-09-18 | 12:35

Opheffen die linkse circle jerk!

benjeallanggek | 10-09-18 | 12:28

Die 40 miljoen Slobjes zijn dus al uitgegeven. Arie, bedankt kerel.

De Vrijlansier | 10-09-18 | 12:28

De reden dat ze zo veel externen in dienst hebben is omdat die zich dan niet aan de Balkenende-norm hoeven te houden.
Het bekendste voorbeeld was natuurlijk Paul de Leeuw die zich via zijn eigen productiebedrijf liet in huren.
Maar ook geluidstechnici en belichtingsspecialisten laten zich zo inhuren omdat ze dan vele malen meer ontvangen dan wanneer ze op de loonlijst staan.
Is allemaal geen enkel probleem omdat het gratis geld tegen de plinten op klotst.
Een conventionele wijsheid bij commerciële bedrijven is dat je alleen korte tijdelijke plekken vult met externen en langdurige en vaste plekken met vast personeel.

Osdorpertje | 10-09-18 | 12:25 | 2

Ik heb zelf jaren in de licht/geluid branche rondgelopen en kan je vertellen dat technici (de meeste) echt niet voor de lol zzp-en. De meeste zouden het liefst gewoon voor een baas werken en een normaal stabiel salaris ontvangen. Er is in deze branche gewoon vrijwel geen vast werk dus moet je wel zzp-end van klus naar klus.

Er is sinds de crisis geen droog brood meer mee te verdienen tenzij je 80 uur per week maakt omdat men vanwege de zzp elkaar de tent uit concurreert op uurtarieven. Eind jaren 90 was het omgerekend nog zo'n 35 euro per uur. Tegenwoordig zijn uurtarieven a 17,50 met een max. van 175 euro per dag (10 uur betaald krijgen maar er 14 werken) inclusief btw en reiskosten zijn niet ongewoon.

De cameraman, sound-engineer, light-engineer en Hoofd-tech vangen dan misschien nog redelijk. maar de gewone alround tech die tot diep in de nacht staat te bouwen of breken heeft het echt niet breed.

normanius | 10-09-18 | 12:44

En Paul Witteman niet te vergeten, die ging toch ook over het half miljoen? (Behoeft het nog uitleg dat hoe linkser de omroep, hoe groter de graaier?) Maar wat Osdorpertje dus zegt. Het is puur om de zaak te besodemieteren met de Balkenendenorm.

TheEgg | 10-09-18 | 14:08

En kijk dat eens wie van de NPO'ers getrouwd zijn of een relatie hebben met mensen die bij zo'n consultatiebureau werken. Ik voorspel buitenproportioneel vaak.

GroetenVanUrk | 10-09-18 | 12:22 | 1

Juist, net als bij de raadsleden bij gemeentes ed zit daar vaak de link.
Dus je schuift je eigen opdrachten richting een bevriende of zelfs aangetrouwde consultant.

Chemokar | 10-09-18 | 12:27

Als je gaat uitzoeken wie die consultants zijn, dan kom je een hoop dubbele namen tegen. Namen die zelf bij de NPO werken én zich laten inhuren door... zichzelf. Doorgaans zit daar een BV omheen zodat je het niet kunt zien maar een beetje onderzoeksjournalist zet daar z'n tanden wel een keer in. Gewoon WOBben en uitpluizen. Ik durf er blindelings geld op te zetten.
Wat een waste of money, die hele NPO. Als je ziet wat voor een debiliteit daarop wordt uitgezonden, dat is echt schokkend. Spelprogramma's, zogenaamde documentaires van belabberde en eenzijdige kwaliteit, indoctrinerende actualiteitenprogramma's, reizen, weet ik wat allemaal. Vroeger had je nog TELEAC of SOCUTERA, die hadden nog informatieve programma's maar tegenwoordig is de achterlijkheid schering en inslag. En dat is allemaal aanbevolen door consultants, consultants die zeggen wat men wil horen. En quid pro quo.

Bakkeleures | 10-09-18 | 12:22 | 3

Luizenmoeder, Lubach op zondag is leuk toch?

Johan_Voorhaar | 10-09-18 | 12:30

@Johan_Voorhaar NEE!

Henk P | 10-09-18 | 12:39

@Johan_Voorhaar
Hoeren neuken, nooit meer werken is ook leuk, maar moet de belastingbetaler dat ophoesten?

Hetze Haatstra | 10-09-18 | 12:40

Incompetentie wordt vaak verbloemd door veel externe consultantjes, die ook vaak nul weten of snappen. Maar ze hebben wel allemaal hetzelfde pak, hemd en bruine schoenen dus je herkent de beroepsgroep vrij snel.

Mark_D_NL | 10-09-18 | 12:21

Vast thema: De NPO. UIteraard verspilling van belastinggeld. UIteraad te links, te elite, teveel MSM, teveel "staatspropaganda". Vaste riedel tegen de NPO, maar wat is het voorgestelde alternatief dan? Nog meer commerciele pulp-TV waar de opppervlakkigheid vanaf druipt, de commerciele vooringenomenheid of de achterliggende lobby wordt bevoordeeld? Of gewoon de hele TV maar afschaffen en allemaal lekker verder in de eigen internet-bubbel duiken?

Ja de NPO. Maar wat wil je dan?

Beste_Landgenoten | 10-09-18 | 12:20 | 9

Beste_Landgenoten | 10-09-18 | 14:19 |
Je baseert je observatie over de grootste gemene deler waarschijnlijk op de RTL'en en SBS'en zoals we die kennen maar vergelijk je broadcastmedia met printmedia dan zie je bij die laatste ook een breed aanbod van pulp tot verdiepend tot niche, gewoon vanuit commerciële bedrijven die gewoon geld willen verdienen. Kan dus best.
Daar komt bij dat het hele broadcast-model natuurlijk achterhaald is. Zoals ik elders in deze draad vaststel: er zijn Youtube-kanalen die in 5 minuten meer diepgang bieden dan de NPO in een jaar. En dat gebeurt gewoon voor een prikkie en niet van belastinggeld.

Hetze Haatstra | 10-09-18 | 14:32

Hetze Haatstra | 10-09-18 | 14:32
Is de vraag. Ik heb niks met de vermaak-zijde van de NPO, wel met de informatieve. Er wordt gewoon best vaak goed journalistiek onderzoek gedaan, onafhankelljk (voor zover mogelijk) en soms noodzakelijk, als kritische volgers van de macht. VPRO doet dat goed bijvoorbeeld maar er zijn genoeg andere voorbeelden. Op Youtube zie je dat niet, soms is er meer geld en onderzoek nodig om iets goeds te maken. Dat kan nauwelijks op een commerciele manier.

Beste_Landgenoten | 10-09-18 | 15:43

Beste_Landgenoten | 10-09-18 | 15:43 |
Maar kranten en nieuwstijdschriften doen uit eigen middelen toch ook niet anders? En daar heb je nog het bijkomende voordeel dat je met bijvoorbeeld Telegraaf/Elsevier een andere keuze in onderzoeksjournalistiek hebt dan bij bijvoorbeeld Volkskrant/Vrij Nederland. Goede journalistiek staat of valt ten slotte niet alleen bij hoe diep je spit maar ook bij waar je besluit te graven.
Bij de informatieve programma's op de NPO zie ik die diversiteit nauwelijks. Ooit was de Avro een beetje VVD-angehaucht en de Tros populistisch rechts avant la lettre. Na de stroomlijning van de NPO zijn alle omroepen door dezelfde linkse mal geperst en als je nu 1Vandaag bij AvroTros ziet dan is het dezelfde deugbrij als bij BNNVARA, een brij die ze vroeger bij Tros Aktua ongetwijfeld extreemlinks hadden genoemd.

Hetze Haatstra | 10-09-18 | 18:53
▼ 6 antwoorden verborgen

Tering, zeg!
De tering naar de nering zetten is aan de orde, maar daarin is de NPO niet zo goed. Wel extra geld blijven vragen en verdomd ze schijnen het nog te krijgen ook.
*Zucht* *Woedeaanval*
NPO3 laten verdwijnen, dát is het begin!
Gaten als oliepijpdiameters in hun handen! Evocatus

Evocatus | 10-09-18 | 12:20

Snap geen bal van deze cijfers. 850 miljoen zijn de totale NPO-opbrengsten en als ca 11 miljoen overeenkomt met 44% van de totale loonsom dan verdienen de eigen medewerkers bij elkaar nog geen 25 miljoen....

Joris Beltsin | 10-09-18 | 12:19

Wees nou maar blij met die NPO. Anders hadden we alleen maar tokkiezenders.

DrumPiet | 10-09-18 | 12:18 | 3

Precies. Jan Smit decennialang op vakantie sturen met zijn Volendamse vrienden is gewoon een publieke taak.

de Voorzittert | 10-09-18 | 12:26

Ik ken Youtube-kanalen die in 5 minuten meer intellectueel uitdagende inhoud spuien dan de hele NPO in een jaar, dus als we het dan toch over tokkiezenders hebben...

Hetze Haatstra | 10-09-18 | 12:37

En waarom vind jij dat als uitvretende huistokkie erg? Soort zoekt soort toch, de ene handophouder vindt de andere.

Acar_ketimun | 10-09-18 | 17:14

Laten we het advies van Martin Bosma er nog maar eens bijhalen: #123WegErmee

Mastermattie | 10-09-18 | 12:15

Het licht uitdoen bij de NPO en definitief de stekker eruit graag. Oh, wacht... dat worden dan minimaal twee consultants: één om te onderzoeken hoe het licht uit moet en één doctorandus stekkerkunde.

Kapitein Stijlvol | 10-09-18 | 12:14 | 1

Het licht uit doen bij de NPO? U begrijpt toch wel dat zulks niet zo even door twee consultants gedaan kan worden? .. Ik voorzie toch minimaal behoefte aan nog minstens een executive project coördinator, senior project coördinator, junior project coördinator, executive budget controller, senior budget controller, junior budget controller, 3 stagiaires en een koffiedame.

normanius | 10-09-18 | 12:22

Dit is 'deep state'. Mensen die uitgerangeerd bij de overheid zijn kunnen via dit soort klusjes op kosten van de belastingbetaler zoet gehouden worden. Niet zelden met totaal idiote opdrachten (hoe kan gemeente Waddinxveen green en lean zijn in 2040 of zo). Maar het gebeurt ook bij de omroepen, bij de belastingdienst, bij provincies, overal.

Rest In Privacy | 10-09-18 | 12:13

De medewerkers 'moeten' boven de balkenendenorm betaald worden, en als dat niet op de loonlijst mag dan maar zo.

laatmaargaan | 10-09-18 | 12:13

Dank voor het advies. Ik ga mijn advies ook verhuren aan de NPO.

Mastermattie | 10-09-18 | 12:12 | 1

Als je dat in een leuk vormgegeven rapport kan gieten met een ronkende titel en de factuur hoog genoeg maakt, krijg je het nog verkocht ook.

Lt-Kol Kilgore | 10-09-18 | 12:21

Geen nieuws. Volgens de NOS althans. En maar de grote verontwaardiging spelen dat de NPO hier ook "fake news media" wordt genoemd. Ze doen het helemaal zelf hoor. In alle openheid.

De echte Stolwijker | 10-09-18 | 12:12 | 1

Als er één partij bij de NPO is die echt niet weet wat wél en wat geen nieuws is, is het de NOS wel!

Mastermattie | 10-09-18 | 12:19

"De NPO zorgt ook voor reflectie en debat."
Daar zit wel een kern van waarheid in. Het gemeenschapsgeld dat aan de NPO verkwitst wordt zorgt al jaren voor veel debat.

spanarchist | 10-09-18 | 12:11

Als je voor elk idee of elke beslissing een consultant nodig het zou ik ook eens vragen gaan stellen over het niveau van het zittend personeel.

Mark van Leeuwen | 10-09-18 | 12:11

Toch grappig dat dit soort nieuwtjes altijd NA het eerst toegezegd krijgen van weer een zak belastinggeld naar buiten komen.

normanius | 10-09-18 | 12:11

Hoezo stoppen met reizen. Zelfs de belbus van Kassa rijdt rond in Bonaire.

Pinocchio | 10-09-18 | 12:10 | 2

Ja, jeetje, de presentatrice was aan een reisje toe, dat begrijp je toch wel.

Ze moeten bij BNNVARA hun buitenlandse-reizenpolitiek toch een beetje eerlijk vorm geven. Ze was waarschijnlijk gewoon aan de beurt. We zijn natuurlijk altijd aan de beurt, want wij betalen het grootse deel.
Ben't zat! Evocatus

Evocatus | 10-09-18 | 12:24

@Pinocchio
Dit is een grapje toch?

de Voorzittert | 10-09-18 | 12:24

Zijn natuurlijk allemaal vriendjes en oud medewerkers deze consultants.

Dutch_Holland | 10-09-18 | 12:09

In principe vallen Pauw en concorten ook in deze categorie, ook zij laten zich inhuren om de maximale vergoeding te kunnen omzeilen!

Rest In Privacy | 10-09-18 | 12:09

In de wereld van de NPO is een externe waarschijnlijk goedkoper dan een werknemer.

choko | 10-09-18 | 12:09

Stop met heel die horror-NPO. Dit instituut vormt al sinds jaar en dag een staat in de staat dat zich primair richt op propaganda ter meerdere eer en glorie van het linkse volksdeel, zoals we afgelopen week weer hebben kunnen zien bij alle heisa rond de Armeense kindertjes.

Hetze Haatstra | 10-09-18 | 12:09

De NPO ligt toch aan het gratis geld infuus. Dat is heel normaal gedrag voor een dergelijke organisatie. Enig idee wat de overheid aan extern advies via dure bureau's uitgeeft? Misschien een idee om eens te wobben, geenstijl.

pibasso | 10-09-18 | 12:08

Het is zo makkelijk om bedrijfje te spelen met andermans geld

BluRay | 10-09-18 | 12:08

Miljoenen uitgeven aan een falend concept. Gelukkig krijgen ze weer geld uit het staatsinfuus. Dus meer reisverhalen van "bekende Nederlanders", sterren poepen, boer zoekt hoer en meer van dat soort shit.
Jippie!
Publieke taak....

Is dit nog nieuws? | 10-09-18 | 12:08

Daar kan wel meer dan 40 miljoen bezuinigd worden.

Leyrann | 10-09-18 | 12:08

Ik kijk hier niet van op , immers met een PvdA-er aan het NPO stuur gaat het belastinggeld er snel doorheen

Dutch_Viscount | 10-09-18 | 12:07

Als ze maar genoeg uitgeven aan consultants voorand hebben ze op de achterhand toch die bakken geld nodig om de lonen uit te kunnen betalen

niemand specifiek | 10-09-18 | 12:06

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl