Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Reaguursels

Inloggen

Het cordon sanitaire is gelukt, maar ik krijg er diarree van bij de sanitaire stop. Ik schijt ervan. Ordinaire machtspolitiek met uitsluitingsmechanismes is een normaal politiek wapen geworden in het polderen met geven en nemen vooral van zwaar verliezende eigenwijze splinterpartijtjes als de pvda. Referenda worden pootje gelicht. De burger kan de schijt krijgen bij de cordon sanitaire stop, de politieke schijt. Het communisme heeft wederom gezegevierd tegen het "facisme" en heeft zelfs het ""liberaal??-isme"" ingepalmd, zullen de extreem linkse wereldvreemde struisvogel-gutmenschen redeneren. GroenLinks krijg ook de VVD zover mee te collaboreren om de grootste partij buiten spelen te zetten.
Misschien rest Joost Eerdmans nog wiedergutmachung : burgemeister van Amsterdam worden. Pim zou er niet moeilijk over doen.

IndoFortuyn | 05-06-18 | 08:47 | 1

Beetje optimistisch. Een partij als de SP die al een tijdje bestaat heeft pas kortgeleden DE EERSTE burgemeester van Nederland gekregen, de bolle Emile Roemer nos.nl/artikel/2222208-emile-roemer-wo...

IndoFortuyn | 05-06-18 | 09:45

Wat ik niet begrijp is waar die naïviteit van de rechtse partijen vandaan komt, het is toch alom bekend dat dhr. Fortuyn de heersende politiek in de weg zat, het is toch duidelijk dat rechtse partijen stelselmatig worden geïsoleerd, en het is overduidelijk dat links niet van plan is om maar een millimeter toe te geven in hun hufterige uitsluitingspolitiek inclusief het toepassen van geweld door hun extreem linkse knokploegen? Welnu, als je weet dat de vlag er zo bijhangt, dan kun je janken dat je niet mee mag doen of je kunt er vol tegenaan gaan: pak je verlies en zet je schouders er onder, verzin een nieuwe route… net zolang totdat je wint, want die dag gaat komen.

Veluwse-Eikel | 05-06-18 | 05:36

Democratie is verworden tot totale walgelijke kartelregentendictatuur. Zodra zij een meerderheid zien, hoe marginaal ook, in NL nemen zij die. Dit is te danken aan het totaal naïeve deel van het electoraat in Rotterdam.

Notabene met Rosenmüller die door zijn gruwelijke opmerking op dat podium feitelijk destijds de eerste spijker keihard sloeg in Pim's doodskist. En Pim vreesde het destijds al.

Mij vervult dit soort regenteske lieden met de grootste walging en kotsneigingen. Het excuus van de VVD gaat niet op, kies voor de duivel en je brandt in de hel. Hoop op 0 zetels voor de VVD in Rotterdam bij de volgende verkiezing, ze verdienen het gewoon.

Pim! Omdat wij nooit mogen vergeten!

Jan, Leiden | 04-06-18 | 18:26

In Rotterdam zijn we gewend als burger op straat discussies te houden, dus die lui gaan we best wel wat tegen komen.
Dat linkse addergebroed daar waren de Rotterdammers het wel van gewend om te worden verraden met Ida en Denk, maar van die konteknijpers van de VVD, walgelijk lui, op zijn Rotterdams de Tyf.s voor ze..

Havenwerker | 04-06-18 | 17:41

De enige winnaar is de Mercedes dealer, 5 extra dikke Mercedessen met chauffeur voor het linkse samenzweerders tuig.

Uw Verzekeringsadvis | 04-06-18 | 17:16

Tsja, past mooi in het NWO plaatje. Ik dacht altijd dat dit een aluhoedjes theorie was, maar het past wel perfect in het plaatje.

mr_awesome | 04-06-18 | 17:03

R'dam is een stad waar vele wel een grote muil op kunnen zetten en in elke zijn het K woord gebruiken. Maar holle vaten klinken het ....... of zo iets.

mente aperta | 04-06-18 | 16:51

Hierom, haal alsjeblieft het geld weg uit de grote steden, aan de hoeveelheid onnodig personeel te zien hebben ze er echt meer dan te veel van

Leukautootje | 04-06-18 | 16:40 | 1

Rotterdammers en Amsterdammers hebben gekozen voor de linkse en extreem linkse coalities. Wat mij betreft gaan alle subsidiestromen vanuit het productieve omland niet meer naar deze verloren steden. Maar tja, ook in de tweede kamer hebben de kartelpartijen het momenteel voor het zeggen. Dus dat wordt weer wegkijken en hopen dat ze er niet al te veel last van hebben. Kunnen de politici verder gaan met wat ze graag doen. Het geld van anderen uitgeven. En het gevoel krijgen dat ze er toe doen en gutmenschen zijn.

Graaier | 04-06-18 | 18:14

Grappig dat Rosenmuller 16 jaar na Pim's deaud nog steeds z'n ideologische gelijk wil halen en een vuist wil maken teugen het vuige populisme. De extreem linkse vrinden van Groenflinks collaboreren met de VVD en de SGP en het hele regenboogkartelrataplan om dit KWAAD te stoppen en de massaimmigratie en islamisering doorgang te verlenen. Domme paarden met ideologische oogkleppen, die dan weer wel NI[Na]D(a)enken uitsluit van het kartel alsmede de PVV ook zo'n afsplitsing van het KWAAD (lees het fascisme).

IndoFortuyn | 04-06-18 | 15:55 | 2

Het partijkartel moet en zal Nederland omvolken, in opdracht van Brussel natuurlijk.

Deviant | 04-06-18 | 16:19

Niet grappig, maar eigenlijk diep triest dat 1 van de grootste demoniseerders van Pim en dus medeverantwoordelijk voor z'n dood 16 jaar later nog een doodschop mag geven tegen de nog niet vergane doodskist zonder daarvoor een rode kaart te krijgen. Natrappen als de scheids niet kijkt, maar gelukkig hebben we nog videoarbiters in de vorm van reaguurders.

IndoFortuyn | 04-06-18 | 17:37

Ach je weet hoe linksen mensen zijn .verbaast mijn niks kijk maar naar de usa . als links niet zijn zin krijg verzinnen van alles en nog wat

automaat | 04-06-18 | 15:23

Ik zie dit als een goede ontwikkeling, nu de finnen in de grote steden helemaal worden platgeknufeld door links zullen de finnen steeds meer naar die steden trekken waardoor de rest van Nederland weer een beetje opschoont. We kunnen die ellende beter op een plek concentreren zodat het duidelijk is welke plekken we kunnen ontwijken.

Deviant | 04-06-18 | 15:00 | 2

Hek erom en red u maar

timmey | 04-06-18 | 15:27

Die finnen zijn net een sprinkhanenplaag. Zodra er niets meer vreten is, trekken ze weer naar de plekken waar nog wel iets te halen valt. Is alleen maar uitstel van executie. Je moet de plaag direct uitroeien voordat het te laat is. Met het huidige beleid, wordt die plaag alleen maar groter, totdat Nederland kaalgevreten is en (bij wijze van) een zelfde zandbak is geworden als waar ze vandaan kwamen

Breuk78 | 04-06-18 | 20:27

Gooi de [Democratische ] gemeentelijke boeken open ,om aan het volk te laten zien of dat deze burgemeester abutalep wel democratisch is.IK vrees het ergste!

brandewijntje | 04-06-18 | 14:47

En weer gaat meer en meer het hart uit de stad. Wordt er hard getuterd op de Coolsingel?

hoochee | 04-06-18 | 14:19

Ja leg dit maar eens uit aan de bevolking. Kloof zal alleen maar groter worden en de politiek is er geheel zelf schuldig aan.

Schepvogel | 04-06-18 | 13:47 | 1

Juist. Steeds meer mensen gaan inzien wat een poppenkast het is. Hopelijk gebeurt er nog wat groots zodat alle schapen ook rechts gaan stemmen en er eindelijk een grote meerderheid komt. De linkse ideologie is namelijk helemaal kapot.

SchichtigeSpicht | 04-06-18 | 14:04

Ik zag overigens al jaren geleden aankomen dat men lokaal én landelijk rustig in staat zou zijn om coalities te vormen met desnoods alle partijen die in de raden of in de 2e kamer zitten, zolang ze de PVV, Leefbaren en FvD er maar buiten kunnen houden.

Bigi Bana Boy | 04-06-18 | 13:40

Respect van een oud-020'er voor de Rotterdammers die er tenminste nog voor zorgden dat de Leefbaren de grootste partij werden. Dat ze met een links college komen te zitten is dan wel verschrikkelijk triest maar in Amsterdam kiezen de lemmingen zelf voor een links college. Ik weet niet wat erger is.

Bigi Bana Boy | 04-06-18 | 13:38 | 1

Mooi gezegd. Ik denk dat dit Rotterdam verhaal net iets erger is, daar waar nu geen gehoord wordt gegeven aan de stem en in 020 nog wel.

MoltisantiBeer | 04-06-18 | 13:40

Mensen kijken naar de grote steden en zien dat het daar vet foute boel is. Klopt. Maar vergeet niet dat middelgrote steden ook allang het haasje zijn. Woerden, Hilversum, Amersfoort, Almere, Zoetermeer, Purmerend, Veenendaal, Zaandam, Gouda, Alkmaar, Leiden enz. enz. ook daar zijn de politieke kaarten geschud op een dusdanige wijze dat allah daar in dienst van het kartel meer en meer de overhand krijgt. Ook deze plaatsen zijn regelmatig in het nieuws
Tot voor kort was u een landverrader als u op D'66, PvdA of GL stemde, nou dat geldt ook voor CDA en VVD, die zijn geen haar beter.
En als u denkt ik zit lekker veilig op het platteland ver weg van dit gedruis, Geniet ervan zolang het nog kan, maar waarom zou het bij u in de buurt niet kunnen gebeuren?

Memek | 04-06-18 | 13:20 | 2

Sinds Rutte is de VVD verworden tot een voor Brussel en Islam kruipende verraderskliek en bovendien corrupt en leugenachtig tot op het bot. Tijd dat de kiezer hiermee afrekent zoals met de PvaArabieren is afgerekend.

HaatbaardKnipper | 04-06-18 | 13:37

Thierry werd uitgelachen omdat hij kartel dit dat roept, maar alles wijst erop dat huidige partijen onder 1 hoedje werken

timmey | 04-06-18 | 15:28

Ik ben bang dat de ogen van de mensen nog steeds niet opengaan. Dus ik hoop dat de volgende keer niemand meer gaat stemmen en dat DENK en NIDA samen een absolute meerderheid halen. Misschien dat dat een wake-up call is. Of moeten we echt wachten op de eerste stenigingen op het Hofplein?

skoftig | 04-06-18 | 13:07

Er zijn maar 2 soorten partijen tegenwoordig, globalist and nationalist

Globaliste partijen werken eigenlijk met hetzelfde doel maar kaarten een diverse hoeveelheid politieke keuzes daarbuiten aan (groen, liberaal, conservatief, socialistisch, links, rechts) om zoveel mogelijk stemmen te krijgen voor uitvoerend vermogen voor globalistische idealen, deze partijen leggen graag de normen en waarden van het eigen land op het offerblok, vaak pro migratie en pro allochtoon ondanks context

De rest zijn partijen die de eigenlandse cultuur en geschiedenis eren op een gezonde manier, Zij worden buitengesloten

Het partijkartel is echt en als je denkt dat je door op de een te stemmen de ander buitensluit, think again

Het partijkartel kan breken, maar ook slagen

Stem lokaal op lokale partijen, zonder uitzondering, dat als je een PVV/fvd/whatever coalitie krijgt ze alsnog externe partijen moeten benaderen in de eerste kamer, een eerste kamer die gekozen is door lokale partijen die meer in touch staan met de bevolking

Alles anders dan dat is een stem voor de afgrond

niemand specifiek | 04-06-18 | 12:51

Bijna iedere reaguurder is fervent voorstander van democratie tenzij zijn favoriete partij niet mee kan regeren dan wordt de vlag verhangen.

botbot | 04-06-18 | 12:34 | 8

Uw partij is de AK-partij?

Tipped Relic | 04-06-18 | 12:58

Ook de bloksnor is ‘democratisch’ aan de macht gekomen.

HaatbaardKnipper | 04-06-18 | 13:40
-weggejorist-
O2Neutraal | 04-06-18 | 17:25
▼ 5 antwoorden verborgen

Lekker polderen in een coalitie met 6 partijen en 1 zetel meerderheid :-)

Oepsie1234 | 04-06-18 | 12:34

"We weten dat nog maar vijftig procent van de mensen gaat stemmen", vervolgt hij. "En dan vraagt mevrouw Kathmann van de PvdA zich af hoe dat nou toch zou komen. Nou, hierdoor dus. Dit is het antwoord", zegt Eerdmans tegen de verslaggever van RTV Rijnmond.

pissebed | 04-06-18 | 12:20 | 1

Het liefst zou men naast het referendum ook het kiesrecht afschaffen. Veel teingewikkeld voor het gepeupel, vier jaar regeren is niet te vangen in het aankruisen van een vakje of het stemmen heeft niet gebracht wat de gevestigde partijen ervan gehoopt hadden. Zoiets.

Mart6037 | 04-06-18 | 12:41

Wanneer de heer Pim Fortuyn God hebbe zijn Ziel en dat hij Rust in Vrede, een linksch politicus was geweest en Volkert van der Graaf de huurmoordenaar rechts, nou dan hadden we een burgeroorlog gehad.
Waarschijnlijk was Volkert van der Graaf dan al verdronken in een gevangenis toilet.

Hallalieheliaal | 04-06-18 | 12:18 | 1

Hallalieheliaal: "Wanneer de heer Pim Fortuyn een linksch politicus was geweest"
Dat was hij. Hij was ooit lid van de PvdA.

vrijstijler | 04-06-18 | 12:27

De lakeien van Bilderberg zullen niet rusten voordat ze het proletariaat met huid en haar aan de Islam uitgeleverd hebben.

Freija | 04-06-18 | 12:16

Wanneer zullen de mensen gaan beseffen dat het geen moer uitmaakt of je op VVD, CDA, D666, PvDA, GL, CU. SGP of SP stemt. Het is deze club tegen PVV, FvD, PvD en 50+. Zolang de rest geen 50% of meer haalt, zal er geen moer veranderen en verdwijnt Nederland langzaam de afgrond in.

Jeroen65 | 04-06-18 | 12:15 | 2

FvD verzwakt de PVV
PvD verzwakt de PVV
50+ verzwakt de PVV
Misschien zijn die partijen wel opgericht teneinde de PVV klein te houden.
Verdeel en Heers zo heet dat.

Hallalieheliaal | 04-06-18 | 12:21

Hallal. Hoe kom je er op. Zou best eens kunnen hoor. proest.

beau van rtl | 04-06-18 | 12:33

Tsja,werkelijk alles wat maar verwijst naar de vermoorde Pim word afgebroken door de bureau moordenaars van de vermoorde Pim.
Pim was lijstrekker van LR in 2002.
PIm tekende daarmee gelijk zijn doodvonnis voor de as landelijke verkiezingen.

komtdatschot | 04-06-18 | 12:13

Lekker stabiel zo'n regenboogcoalitie, gaat straks landelijk ook zo, maar lullig dat de PVV, Denk en Nida zijn uitgesloten.

IndoFortuyn | 04-06-18 | 12:12

Dat is het gevaar van de grootste worden. Het stijgt naar je bol en je denkt dat je van alles kan eisen. Andere partijen zien dat niet zitten en gaan op zoek naar een alternatief. Dit gebeurd wel vaker. Vooral de PvdA is wel eens in deze val gelopen.

In 2003 bij de Provinciale Statenverkiezingen van Noord-Holland werd de PvdA de grootste. Toch werd de PvdA buitenspel gezet door een coalitie van VVD, D66, CDA en Groenlinks. Goede zet van VVD, D66, CDA want die zitten qua standpunten dicht bij elkaar. Maar van Groenlinks was het een vreemde zet. Maar ook Groenlinks had een goede reden: ze vonden dat de PvdA te veel eiste en bovendien vonden ze de PvdA arrogant. Dat kunnen we allemaal begrijpen. Snabbelkoningin Marleen Barth was fractievoorzitter.

Ik zie dat veel reaguurders boos zijn op links. Maar voor GroenLinks (5 zetels) en PvdA (5 zetels) is logisch dat ze leefbaar (11 zetels) buitenspel willen zetten. Het is nu vooral de vraag waarom rechtse partijen liever willen samenwerken met links dan met leefbaar. Dus reaguurders: niet zo klagen, maar gewoon even vragen bij de Rotterdamse fractievoorzitters van VVD (5 zetels), D66 (5 zetels), CDA (2 zetels) en christengekkies (1 zetel).

vrijstijler | 04-06-18 | 12:09 | 3

Omdat de glimlachende Ettur niet recht is maar een linksche infiltrant, een soort van Koekoeksei zeg maar.

Hallalieheliaal | 04-06-18 | 12:12

Niet rechts maar een linksche infiltrant, anders wil je toch niet zoals hij met GroenLinks is RaRa Duyvendak 1, regeren en niet eens met de PVV praten.

Hallalieheliaal | 04-06-18 | 12:13

Ik weet uit betrouwbare bron dat Wijnand Duyvendak meerdere malen is gespot voor overleg met Bea op Drakenstein.

beau van rtl | 04-06-18 | 12:35

Was het niet Maxima niet die deze Maoist Paul Rosenmöller via de commissie PaVEM aan een baantje hielp? Hier zien we weer Geld Macht en verrot links geen moeite hebben met versmelting als hun doelstelling maar wordt bereikt.

von Amsberg | 04-06-18 | 12:09

Men stemt uit bepaalde begrijpelijke beweegredenen op Leefbaar. Je zou natuurlijk met ze in gesprek kunnen gaan en de zorgen en grieven van de leefbaar stemmers kunnen adresseren, misschien stemt de Rotterdammer de volgende keer weer voor je. Maar je kan ook een onstabiel, ideologisch monsterpact met zes partijen smeden uit frustratie, veel logischer.

SwordofWinter | 04-06-18 | 12:00 | 2

Ze stemmen toch ook strategisch die linkschen, liever de pvda kaput dan de PVV als grootste partij en die glimlachende Ettur stuurt een hoofddoekje van zijn vrienden voor het protocol terug en hij krijgt weer 30% van de stemmen.

Hallalieheliaal | 04-06-18 | 12:10

Dit zie je dus overal gebeuren, op het Oostblok na. Dit is een fundamentele schending van Democratie aan het worden. In een Westers land zou dit nooit mogen gebeuren.

lokoolokie | 04-06-18 | 14:23

Aboutaleb was de politieke middelvinger naar de Rotterdamse kiezer. Een marokkaan uit amsterdam.
Nu nog even Het Lijk natrappen en de kiezer in de bek spugen.

Ivor Biggun | 04-06-18 | 11:58 | 2

Aboutaleb heeft meer kloten dan Van Aartsen. Ik zou 1000x liever hem dan die zeekomkommer,of godbetere het .... Femke Halsema, als burgemeester willen.

Bigi Bana Boy | 04-06-18 | 13:44

De minst slechte keuze uit alle slechte is niet noodzakelijkerwijs een goede keuze.

Ivor Biggun | 04-06-18 | 14:32

Een meerderheid is een meerderheid. Qua coalitie een kunstmatig geïncubeerd afzichtelijk chimaerisch gedrocht van een nageboorte weliswaar, maar ook dit is democratie, soort van.

Wellicht is het goed om nog vier jaartjes links bestuur in A’dam en regenbooggrijs in R’dam te hebben. Krijgen de mense nog eens ingewreven wat “het partijkartel” ze oplevert. Meer, meer, meer lasten, ambtenarij, regeltjes, betutteling, geldverspilling, overlast, wegkijken en dooretteren van onderhuidse problemen.

Las op Teletekst dat de aan Hongaarse premier Orbán angehauchte anti-immigratiepartij SDS in Slovenië maar liefst 25% van de stemmen heeft gekregen, maar waarschijnlijk niet mag meeregeren wegens uitsluiting door de andere partijen. De geschiedenis herhaalt zich. Men negeert de legitieme zorgen en grieven van “het domme grauw” van het Vlaams Blok in België tot de PVV in Nederland, de SDS in Slovenië en kennelijk ook Leefbaar in Rotterdam. In plaats van te luisteren en met (alternatieve) oplossingen te komen.

Ben benieuwd naar de uitslag van de volgende verkiezingen. Hoop en vrees dat het cordon sanitaire wel eens heel erg bleu zal worden.

Wol | 04-06-18 | 11:42

Over 4 jaar: 23 zetels voor Leefbaar!

Mahatma | 04-06-18 | 11:38 | 2

Denk het niet, over 4 jaar gaat er niemand meer stemmen, buiten linkse fanatiekelingen.

Uw Verzekeringsadvis | 04-06-18 | 11:44

Wanneer Leefbaar echt groot zou worden, dan kan Eerdmans ook vast een kogelwerend vest aan gaan trekken en voor Onze Vrijheid in bunkers gaan wonen met zijn gezin, want zo rolt het in Nederland, met als hoofdstad islAmsterdam en Rotterdamstinopel als mooiste havenstad.

Hallalieheliaal | 04-06-18 | 12:08

Ik snap de term democratie helemaal niet meer. In mijn belevenis is het de bedoeling dat de meerderheid wint. Als een partij de grootste is, betekent dat die partij de grootste achterban heeft. Dus democratisch gezien een meerderheid onder de bevolking. Maar in de huidige democratie kunnen meerdere partijen met verdeelde minderheden qua achterban, samensmelten en groter worden dan de grootste gekozen partij. In hoeverre heeft dit nog met democratie te maken? Hoe is het democratisch dat de mening van de meerderheid wordt weggemoffeld onder de samenhang van minderheden???? Ik snap het allemaal ff niet meer. Kan iemand een helder uitleg geven waarom dit wel democratisch is?

Schraapmaad | 04-06-18 | 11:22 | 6

@Schraapmaad
Het is U net perfect uitgelegd, het gaat om de helft +1.
De stemmers van Leefbaar mogen hun clubje vanuit de oppositie zien opereren.
Met hun grootte en een wankele 6 partijen coalitie zal Leefbaar een factor van belang blijven.

Berbaar | 04-06-18 | 11:42

Schraapmaad: "In mijn belevenis is het de bedoeling dat de meerderheid wint. Als een partij de grootste is, betekent dat die partij de grootste achterban heeft."

"De grootste" is niet hetzelfde als "de meerderheid". Met 11 van de 45 zetels heb je nog lang geen meerderheid. Dan zal je moeten samenwerken met minimaal 3 andere partijen. Dat is blijkbaar niet gelukt.

De 6 partijen die nu gaan onderhandelen, hebben wel een meerderheid. Overigens wel een hele krappe meerderheid. Als de christengekkies met hun 1 zetel weglopen, heeft de coalitie al een probleem.

vrijstijler | 04-06-18 | 12:19

Net als in Amsterdam kiezen de "anderen" voor elkaar. De vvd is in Amsterdam ook buitengesloten want niet links genoeg. Wacht ff dachten de schijtlijsters van de VVD Rotterdam: zo meteen liggen we er uit: we verloochenen alle liberale principes en stappen makkelijk over de bezwaren van de kleine meerderheid heen.
Pfft. VVD. Net zo pragmatisch en machtsbelust als een D66er of Pvdaer.
En berbaar die het verschil tussen pragmatisme en liberalisme verklaart met bruggenbouwen. pffft.
Maar alle gekheid op een stokje: Democratie betekent de helft plus 1 heeft het mandaat. Dus prima.
Democratie betekent ook: rekening houden met de grootste stem: Gebeurt niet.
Democratie betekent ook: rekening houden met de kleinste stem: Gebeurt met de CU op zowel plaatselijk als landelijk niveau.

ristretto | 04-06-18 | 12:40
▼ 3 antwoorden verborgen

De enige reden dat Rotterdam nog een beetje leefbaar is gebleven is omdat ze sociale huurflatjes hebben gesloopt en duurdere koopwoningen ervoor in de plaats zijn gekomen. Veel van dat kansenvolk woont dus nu uit pure noodzaak in de omliggende gemeentes, zoals Schiedam, Vlaardingen en Ridderkerk.

Dus ook in deze gemeentes zie je nu complete schotelbuurten en een toename in overlast en criminaliteit, maar dat is hun probleem en niet die van Rotterdam. Mijn ervaring is dat je kansenvolk niet tot nauwelijks kan aanpakken. Die mensen kiezen er bewust voor om zo te leven. Tevens kan je het IQ van een persoon niet verhogen, dus het is dweilen met de kraan open.

Bharata | 04-06-18 | 11:22

Bij coalitievorming zou er per coalitiepartner een extra percentage van de stemmen benodigd moeten zijn.

?draaikont? | 04-06-18 | 11:19

Het maakt geen zak meer uit op welke politieke partij je gaat stemmen. PvdA is gemarginaliseerd maar gaat wel meebesturen. Het is vast al een x geschreven maar dit is het enige wat je kunt doen: het van je af reaguren. Wat moet je anders? Burgeroorlog beginnen is ook weer zoiets.

J0risjenny | 04-06-18 | 11:19 | 2

J0risjenny: "Het maakt geen zak meer uit op welke politieke partij je gaat stemmen."
Zullen we dan maar massaal weer op de PvdA gaan stemmen? Maakt allemaal toch niet uit. Toch? Toch? Toch?

vrijstijler | 04-06-18 | 12:32

Ja. De PvdA is in de basis helemaal zo slecht nog niet. Jouw opa heeft AOW. Dan verhongert hij niet. Best wel een goed plan van de ouwe PvdA. Helaas is heel links gekaapt door gekken en dwazen. Voordat we weer met goed fatsoen op een linkse partij kunnen stemmen, moet er een hele grote schoonmaak worden gehouden. Al die valse profeten zou men aan een boomtak moeten opknopen.

lokoolokie | 04-06-18 | 15:11

Pyrrusoverwinning voor VVD R'dam.
Dit gaan ze volgende keer merken...

Rico Tampeloerus | 04-06-18 | 11:16 | 1

echt niet, was het maar zo'n feest

didivos | 04-06-18 | 11:28

Lekker mopperen in een hoekje, met je principiële gelijk aan je zijde. Daar ga je wel mee winnen de volgende keer.

dyslexieman | 04-06-18 | 11:15 | 1

Dus?

Jahowiseffe | 04-06-18 | 11:16

De grootste partij uitsluiten is niet zo raar, wel is de combinatie van uiteenlopende partijen zeer bizar. En dat duidt alleen op de strategie om de Leefbaren buiten het bestuur te houden. Kortzichtig, want de volgende keer wordt de hele zooi in één keer afgerekend.

Angelica | 04-06-18 | 11:13 | 3

... of mensen stemmen geen Leefbaar meer omdat het toch een weggegooide stem is ? Dat hoor ik vaker dan het tegengestelde.

Jahowiseffe | 04-06-18 | 11:17

Natuurlijk is de grootste partij uitsluiten wel(!!) 'raar'. Sterker nog, ik vind het schofterig. DIE zou het voortouw behoren te nemen om een coalitie te vormen. Pas als dat op niets uitloopt komen de anderen aan de beurt. Zó hoort het.

Lupuslupus | 04-06-18 | 11:18

Lupuslupus: "Pas als dat op niets uitloopt..."
En hoe lang moet het duren voordat je kan zeggen dat het op niets uitloopt? De verkiezingen waren op 21 maart. Het is nu 4 juni. Dat zijn 76 dagen...

vrijstijler | 04-06-18 | 12:24

En als straks overal in de EU de stront in de ventilator komt, staat de Beëlzebub Juncker met zijn demonen klaar om alles voor ons op te lossen... tegen de prijs van totale onderwerping. Let maar op.. zo werkt het al eeuwen. 'Vroeger' deden we dat (landen van binnenuit instabiel maken om de macht te controleren en rijkdom te vergaren) zelf in landen die we wilden uitbuiten/veroveren. Nu zijn we zelf aan de beurt. De massa smeekt straks om ingrijpen van de EU, omdat onze eigen corruptici niks doen. Een wanhopig mens verkoopt zijn ziel aan de duivel. En onze politiek doet alles om ons in totale wanhoop te brengen. Rara wat het plan is...

Ton8695 | 04-06-18 | 11:11

Het gedrag van landverraders in de praktijk gebracht in Rotterdam. Dit heeft met de beginselen van democratie eigenlijk niets meer te maken. Het is laag gedrag van elkaar in stand houdende beroepspolitici van het kartel die verder ook niets kunnen. Incapabele schepsels, vastgegroeid aan het pluche.
Het wordt tijd dat het leger ingrijpt.

kempenaer | 04-06-18 | 11:05 | 1

Idd kartel vorming.

Uw Verzekeringsadvis | 04-06-18 | 11:15

Een van de grootste aanstichters van de moord op meneer Pim Fortuyn, salonsocialist Paul Rosenmöller, die in de stad van meneer Pim Fortuyn een college gaat vormen, nou dan weet je het wel. Uitschot zoekt uitschot en dat is gelukt. Leefbaar kan je verwijten dat ze überhaupt met dat stuk tuig in gesprek zijn gegaan.

Felipe | 04-06-18 | 10:59

Er is maar 1 manier om dit te voorkomen bij toekomstige gemeenteraadsverkiezingen: stem lokaal !!

boccelullus | 04-06-18 | 10:55 | 3

Dat hebben velen nu ook gedaan. Vervolgens is in veel plaatsen waar lokaal de grootste was, maar niet de meerdetheid had, dezelfde truc uitgehaald als in Rotterdam. Lokaal staat in de kou en een coalitie van 5 tot 7 (kartel) partijen is er met de kluif vandoor gegaan.
Ja of bij de volgende verkiezingen, dit trucje nog zal werken is de vraag, mensen vergeten (te) snel.

Memek | 04-06-18 | 11:01

De partijen in de Tweede Kamer zullen er alles aan doen om ook lokaal op hun trompet te blazen. Die zitten absoluut niet te wachten om macht te verliezen in hun dependances.

Jahowiseffe | 04-06-18 | 11:15

Kijk wat er in Barendrecht is gebeurd...

Neerlandshoop | 04-06-18 | 17:36

Ik heb zelf op Leefbaar gestemd, eigen idiote arrogantie om niet met CDA en VVD uit te komen. Gdvrdm en dan nu dit! Nu ineens moord en brand schreeuwen terwijl ze het gdvrdm zelf vernaggelen door (met name CDA) constant voor de voeten te gaan lopen. Nu ineens dit???!!

staples | 04-06-18 | 10:54

Rosenmöller, Duyvendak, Halsema, namen die u ongetwijfeld bekend in de oren moeten klinken en die de nodige herinneringen doen oproepen. Riep daar iemand Pim Fortuyn? Herinneringen aan een tijd dat Groen Links uitsluitend als extreem links werd beoordeeld en waar menigeen met een vrij grote boog omheen liep. Communisten, extreemisten, terroristen en pacifisten verzameld in een gruwelijke club van linkse zelfkant. Welnu die tijd is helemaal terug, deze namen steken opeens weer veelvuldig de kop op. Stukje bij beetje heeft Groen Links het schaakbord weten te veroveren; hebben liefdespion Kaver ingezet, gedekt door ander links tuig zoals Groot Hammassink, met meester Duyvendak aan de klok. De grote steden als Amsterdam, Utrecht, Arnhem, Nijmegen zijn allang binnen en in andere steden zoals Eindhoven en Rotterdam zijn forse overwinningen behaald.
Kortom alle seinen staan op rood. Met GL aan het roer kunt u wel raden hoe dit land zal worden bestuurd. Daar waar de PvdA de islamitische ellende heeft geplugged, zo zal GL dit karwei met alle geweld (letterlijk) afmaken.
Dankzij dit soort overwinningen van GL worden de kartelpartijen, die niets anders willen dan machts handhaving, wel verleid en gedwongen met GL te gaan besturen en vroeg of laat regeren. VVD, CDA noem ze maar op, ze verraden u waar u bij staat.

Memek | 04-06-18 | 10:53 | 3

Snap er geen bal van waarom die griezel van een Rosenmöller ( nog nooit zoiets engs gezien ) overal komt bovendrijven ( AFM/Onderwijsraad ) heel vreemd allemaal.

Uw Verzekeringsadvis | 04-06-18 | 11:03

Snap er geen bal van waarom die griezel van een Rosenmöller ( nog nooit zoiets engs gezien ) overal komt bovendrijven ( AFM/Onderwijsraad ) heel vreemd allemaal.
Uw Verzekeringsadvis | 04-06-18

Ik snap dat heel goed. Links zorgt er altijd voor dat er een reddingsboei achter hen aandrijft. Eenmaal uit de politiek is het bedje allang gespreid. Logisch want tijdens hun politieke leven hebben ze allerlei instanties gecreëerd en een status gegeven, uit de belastingpot, die hen later aan een baantje helpt. De zgn linkse baantjes carrousel, kent u dat?
En als erkende criminelen zoals Duyvendak zelfs bij de 2e kamer coalitie onderhandelingen in Den Haag mag aanschuiven en een verrader als Rutte hem ook nog serieus ontvangt, verbaas u dan niets over Halsema en Zakkenvuller. Deze mensen zijn het voortwoekerende onkruid, dat altijd weer opkomt.

Memek | 04-06-18 | 11:16

@Memek
Idd, zo zal het wel werken.

Uw Verzekeringsadvis | 04-06-18 | 11:35

Dit krijg je daar waar meer dan de helft van een gemeente van buitenlandse afkomst is. Bananenrepubliek anyone?

benjeallanggek | 04-06-18 | 10:50

'waarom stemde u PvdA?' - 'nou, omdat ik graag de VVD in het college zag!'

'Waarom stemde u D66?' - 'omdat ik graag een samenwerking met ChristenUnie / SGP wil!'

En dan de pedante mensjes die nu kirren van plezier omdat LR buitenspel staat: gefeliciteerd met het nog verder slopen van het vertrouwen van burgers in de democratie. Maar ja, deze zelfingenomen juichaapjes van de EU hebben sowieso niets met democratie en gelijke rechten voor andersdenkenden.

raskol | 04-06-18 | 10:49

Nu worden autos dus ook verboden in R'dam vanaf 2025

Oepsie1234 | 04-06-18 | 10:47 | 1

Met een GL zal de dram cultuur doorgezet worden. Islam, asiel en krakers krijgen voorrang, gratis geld en subsidie socialisme alom. U zult een vreemde worden in uw eigen stad en straat. Onderwijs zal de kweekvijver worden van extreem linkse gedachtengoed, en meer ambtenaren zullen als paddestoelen uit de grond schieten. Misschien komt er wel een plastic tasjes politie. Roken, drinken, autorijden, parkeren en andere zaken van "vertier' zullen aangepakt worden en de prijs gaat omhoog.

Memek | 04-06-18 | 11:09

Wel goed dit eigenlijk. Het moet blijkbaar nog veel erger worden voordat de ogen van de mensen opengaan. Dan Rotterdam maar opofferen, ie eerder gebeurd, alhoewel ik nu begin te denken dat mei 1940 minder erg was dan dit. Dat was ter plekke een been breken, dit is kanker.

skoftig | 04-06-18 | 10:47 | 4

Voor sommige wijken in roffa kan het geen kwaad om eens met de bezem er door heen te gaan. Maar dan eerst di bestuurlijk gezwel zien te overleven voordat de schoonmaak mag beginnen.

dorstig! | 04-06-18 | 10:56

die kanker zit al in de hele samenleving, wacht maar eens tot de bom barst, en barsten zal ie.

jan den hollander | 04-06-18 | 11:23

Dan Rotterdam maar opofferen? Dat is met Amsterdam. Utrecht, Nijmegen, Arnhem en Eindhoven ook al gebeurd. Hoe ver wilt u gaan met opofferen, er valt zo nog maar weinig te offeren, het is al dik kwart over twaalf; alle seinen staan al op donkerrood.
De groten steden ellende zal gaandeweg voelbaar worden in de middelgrote plaatsen en zo doordruppelen naar alle lagen van de bevolking.
Er ontstaat nu toch echt een duidelijke aftekening dat we vroeg of laat een vreemde zullen zijn in onze eigen woonplaats, in onze eigen straat.
Wat nu in Rotterdam is gebeurd is ook in plaatsen als Malden gebeurt. Lokaal verreweg de grootste, maar niet de meerderheid, resultaat een coalitie van een sextet van kartelpartijden die er met de kluif vandoor gaan, en Malden als kleine gemeente is niet de enige.
Dit is veel erger dan menigeen denkt, u noemt het kanker, de patient is al terminaal aan het worden.

Memek | 04-06-18 | 11:27
▼ 1 antwoord verborgen

Van de rooien had ik niet anders verwacht, maar dat de VVD zich daarvoor leent!

Mijn klomp breekt | 04-06-18 | 10:42 | 1

de vvd leent zich voor alles, onder aanvoering van sletje Rutte

jan den hollander | 04-06-18 | 11:24

Daar is hij dan eindelijk: de Pol Pot-coalitie

bruin1 | 04-06-18 | 10:39
-weggejorist-
small_town_dude | 04-06-18 | 10:35

Och och, heeft ons lijkenpikkertje , brilletje eerdmans zich toch laten lummelen. Even niet opgelet denk ik. Pim zal trots op je zijn maarnietheus. Lul.

beau van rtl | 04-06-18 | 10:34 | 5

@beau van rtl | 04-06-18 | 10:34

Jij ziet de dynamiek niet. Alle partijen gaan nu met elkaar in een college zitten om LR uit dat college te houden. Dat betekent dat ze alle verschillen opzij hebben gezet om LR uit dat college te houden. Denk je eens in wat dat betekent: Klaarblijkelijk voelt men zich belegerd. En dat allemaal vanwege de steun van het FvD voor LR.

omanders | 04-06-18 | 11:21

Succes Rotterdammers. Ga maar vast Arabisch leren, dan kan je straks met je baas en met je schoonfamilie praten.

beau van rtl | 04-06-18 | 12:42

Brilletje Eerdmans had zich destijds aan moeten sluiten bij Wilders, maar dat durfde hij niet. Als Pim nog had geleefd had hij nu zeker samen gewerkt met de PVV. Alleen zo kun je de islamisering in Nederland stoppen.

beau van rtl | 04-06-18 | 12:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar één VVD-stemmer is die dit goed vind. Zelfs de van oudsher D66 stemmer kan dit toch niets vinden en tenminste 50% van de CDA-stemmers kan dit ook niets vinden. Daarmee is er dan ook feitelijk geen meerderheid onder de bevolking voor deze coalitie.

De grote vraag is echter of die mensen nou eindelijk eens wakker gaan worden, of de volgende keer weer netjes VVD, CDA en D66 gaan stemmen?

Verder. Tja Rotterdam, die stad is toch al lang gecapituleerd (net als Amsterdam).

Vervelend voor de mensen die er wonen die niet zo zijn, maar het is niet anders. Hopelijk leren andere steden, en het land op zich, er iets van.

DerUnterMensch | 04-06-18 | 10:32 | 3

VVD-stemmers vinden alles goed. Behalve dan wanneer er stemmen opgaan om de ziektekostenpremie inkomensafhankelijk te gaan maken. Dan staan ze op hun achterste poten en zeggen ze massaal hun lidmaatschap op. Want kom niet aan hun centen! #feit.

Lupuslupus | 04-06-18 | 11:13

VVD'ers geloven in sprookjes, moet ook wel met een fabeltjeskrant verkoper als Rutte aan het roer. Het beste voorbeeld was de zaak met Halbe Zijlstra, een zwets verhaal wat niemand vragen deed stellen. Halbe liep 10 jaar met dit verhaal in zijn hoofd voordat hij het in 2016 aan het congres openbaarde en dat vond iedereen blijkbaar heel goed qua timing, en blijkbaar spreekt Halbe ook Russisch en is het heel normaal te veronderstellen dat Poetin in het bijzijn van Halbe zijn strategische plannen even ontvouwd. En zelfs nu gelooft men die bagger nog.

U noemt Amsterdam en Rotterdam. Dan vergeet u Utrecht, Nijmegen, Arnhem, Eindhoven. Er zijn meer grote plaatsen gecapituleerd dan er nog over zijn.
Het is allang high noon.

Memek | 04-06-18 | 11:44

VVD stemmen is zo ongeveer synoniem aan "Ik vind alles prima". BTW verhoging? Prima. Corrupte bestuurders? Prima. Jaarlijks 1,4 miljard over de balk om dividendbelasting af te schaffen? Prima. Meer macht naar Europa? Prima. Meer geld naar Europa? Prima. Uitslag van Oekraine-referendum negeren? Prima. Referendum helemaal om zeep helpen? Prima. Meer vluchtelingen hierheen halen? Prima.

VVD'ers worden alleen nerveus als het de rijken geld gaat kosten. Inkomensafhankelijke zorgpremie, afschaffen HRA, multinationals die belasting betalen... dat soort dingen.

Waarom zouden VVD stemmers problemen hebben met deze coalitie?

vrijstijler | 04-06-18 | 12:53

Bizar, jarenlang iedereen verbaal in de kloten schoppen en dan boos worden als er niemand met je wil spelen. Stelletje kleuters...

* Il Principe * | 04-06-18 | 10:31 | 1

@Il Principe: Wat is dat principe van je ?

Jahowiseffe | 04-06-18 | 11:36

Pol Pot u weet wel die maoïstische revolutionair die de rode Khmer leidde en miljoenen doden op zijn geweten heeft, had ook een Nederlandse fanclub met diverse leden waar van Paul Rosenmöller er een van is en was.

Zoek deze artikelen eens op en laat dit tot u doordringen.

1) "Van bloedrood tot GroenLinks " HP/De tijd 9jan 2004

2) "Als de misdadige missie van zijn organisatie was geslaagd, dan was Nederland veranderd in een concentratiekamp." HP/De tijd 23 juli 2004

3) "Collecteren voor Pol Pot" HP/De tijd Aug 2007

Rosenmöller heeft niets te zoeken in het bestuur. Die kans heeft hij namelijk verspeeld in de jaren zeventig. Die kans heeft hij verspeeld toen hij koos voor massamoordenaars. Stalin vermoordde op zijn minst 20 miljoen mensen tijdens zijn 'collectivisatie van de landbouw', Mao joeg 65 miljoen Chinezen over de kling in de goelag, In 1976 reisde Rosenmöller echter naar Albanië waar Enver Hoxha kerken, kloosters en moskeeën liet afbreken dan wel afbranden om van Albanie de 'eerste atheistische staat ter wereld' te maken. Ook daar concentratiekampen. Ook daar dood en verderf. En dan Pol Pot. Die van Cambodja één groot Auschwitz maakte. Het was allemaal bekend toen Rosenmöller tussen 1976 en 1982 lid was van de Groep Marxisten-Leninlisten (GML). Het was allemaal bekend toen Rosenmöller cum suis in 1979 een briefje kregen van het Cambodjaanse ministerie van Buitenlandse Zaken waarin ze hartelijk werden bedankt voor hun 'militant solidarity and support'. Paul Rosenmöller wist het. En hij vond het oké.

Met dit soort hebben we te maken, dat dit nooit vergeten wordt.

von Amsberg | 04-06-18 | 10:28 | 3

Het is al vergeten door de meerderheid. De gemiddelde burger houdt zich er helemaal niet mee bezig.

BlowingBubbles | 04-06-18 | 10:37

En ik vond hem al eng, voordat ik wist dat hij bloed aan zijn handen heeft....

benjeallanggek | 04-06-18 | 10:58

Als linke joekel kan ik je vertellen, dat ik dit niet normaal vind. Geen raar regime aanbidden, want een ideologie aanhangen eindigt altijd in tranen. Links hangt geen mafklappers aan. Ja die nepperts, maar een echte ouderwetse rooie is geevolueert tot weldenkende wezens op deze planeet. Die staan niet Welkom in mijn land te zingen. Die denken niet dat half Afrika importeren een verrijking voor het land is. Het hoofddoel is anarchistisch samenleven met beschaving en eer als doel. Geen oorlog, geen honger en dat soort shit. Uiteindelijk moeten we het heelal gaan verkennen. Maar dat gaan we waarschijnlijk niet redden.

lokoolokie | 04-06-18 | 16:08

Hoofdschuldige van dit gedrocht is de VVD.

Mahatma | 04-06-18 | 10:28

Hahaha linkse lafheid en ongunst... dit komt ze de volgende keer stemmen duur te staan :)

lovekila | 04-06-18 | 10:26 | 2

Maar dat duurt nog zo lang... in die tijd gaan ze veel kapot maken!!

bosmaloot | 04-06-18 | 10:34

Wat is de verwachte levensduur van deze coalitie?

obominotie | 04-06-18 | 11:35

Niet netjes, maar mijn afkeer van opportunist eerdmans is net wat groter dan die van de nep coalitie die er nu zit, heb ik besloten.
Leefbaar heet Rotterdam genaaid met de nieuwe a16/a13, en met veel meer dingen. Hun principes zijn te koop.

Mather | 04-06-18 | 10:26 | 1

Genaaid? Ooit gehoord van de benodigde infrastructuur voor de banenmotor genaamd de Rottetdamse Haven?

Winter_is_coming | 04-06-18 | 10:49

Maar wel netjes de belastingen blijven betalen hoor. Voor de rest heeft de politiek en de rechterlijke macht volgens mij maling aan de burger.

Mart6037 | 04-06-18 | 10:25

Zo. Da's geregeld. Nu kan meneer Rosenmöller gezellig met Volkert op vakantie...

Aveecee | 04-06-18 | 10:22 | 3

Die Rosenmoller. Verschrikkelijk, wat een super arrogante man is dat. Een belediging voor Nederland. Ingelijfd in de Bea-elite club vanwege zijn schoonfamilie. We worden allemaal genaaid door dit soort verachtelijke figuren.

beau van rtl | 04-06-18 | 10:31

Hij reist graag eerste klas, onze Maoist. Weet niet of Volkert nog bloedgeld genoeg overheeft.

BlowingBubbles | 04-06-18 | 10:40

Vader grootaandeelhouder van V$D en directeur, commissaris van pensioenfonds, doet van alles met Maxima en mabel, zit overal in bestuurtjes.

gato | 04-06-18 | 12:47

De angst regeert, letterlijk.

LuckyGirl | 04-06-18 | 10:22

In Rotterdam Leefbaar als grootste, in NL de PVV als tweede partij van het land: je kunt gerust spreken van een cordon sanitaire. Zorgwekkende bedreiging en uitholling van de democratie! Want deze partijen hebben nooit een schijn van kans gehad en worden uitgesloten en gedemoniseerd vanwege de helemaal niet zo extreme standpunten. Waar in een coalitie sowieso nog de scherpe kantjes vanaf zouden gaan. Wat een dieptepunt voor Nederland!

duh! | 04-06-18 | 10:21 | 1

Ach mensen moeten zich niet zo aanstellen. Het gaat er niet om hoe groot een partij is. In 2010 had de PvdA 30 zetels. Hebben de PvdA'ers toen ook zo over de democratie heen gekotst? De VVD had 31 zetels. 1 zetel meer dus. In 2006 had de SP 25 zetels en zijn ook niet gaan regeren. Shit happens. Maar vanuit die rechtse bril van PVV'ers lijkt alles onrechtvaardig. 'de 2e partij van nederland'. 1 meer dan D66 en CDA. Niet heel overtuigend de 2e partij

Rest In Privacy | 04-06-18 | 11:09
-weggejorist-
BlitzFlicker | 04-06-18 | 10:19 | 2

Ergste is dat de media dit allemaal kritiekloos verslaan. Algemeen dagblad Rotterdam en de regionale Rijnmondzender vinden het stiekem prima.

darius | 04-06-18 | 10:18

Ja joh, maar dat interresseert die lui toch geen ene flikker wat de bevolking daar van vind... echt niet!
Gewoon lekker blijven graaien. Er is niks of niemand die ze tegenhoudt.

SoepKip | 04-06-18 | 10:11

en dat is dus de VVD, maakt nooit uit hoe, maar op 't pluche zullen ze.

glaaf | 04-06-18 | 10:11 | 1

Met zo'n partij wíl je toch niet samenwerken? Gelukkig dat Leefbaar dat nu niet hoeft.

JTKDM | 04-06-18 | 10:19

We zullen zien hoe constructief de oppositie wordt. Kijken of de PVV nu nog zo slecht is of dat je weinig kunt doen zonder steun! Leve de PVV de enige partij in Nederland die wel iets wil doen aan het probleem met de islam!

ChronischeKlager | 04-06-18 | 10:11

Het zijn de laatste stuiptrekkingen van een vergeten politieke generatie. Zij die heerste zullen de geschiedenis ingaan als labbekakken. verkwantselaars en pluchelikkers.

dorstig! | 04-06-18 | 10:10

Roermond idem. En daar bij voorkeur al de partij waar Van Rey inzit buitensluiten, ookal veruit de grootste. Lang leve de democratie.

Ronnie uit Helmond | 04-06-18 | 10:09

The strange death of Rotterdam...

Petrus Poortwachter | 04-06-18 | 10:09

Ook dit is democratie. Niet huilen allemaal.

Trans_Fimmermans | 04-06-18 | 10:07

Het gaat op landelijk niveau al jaren zo. En nu wordt iedereen wakker?
Dacht het niet! Dit stelsel is zo intens verrot en de bevolking reeds dusdanig geïndoctrineerd met angst, dat enkel een ingrijpende gebeurtenis als een natuurramp danwel oorlog de mensen (het volk) terug kan brengen naar logische overleving. Helaas, maar waar.

A.U.EnLeven | 04-06-18 | 10:06

Wat is dat toch met die enorme minachting voor ‘de stem van het volk’?
De grootste partij van Rotterdam (net zoals eerder de tweede partij van het land) wordt uitgesloten - in het kader van verbinding en inclusiviteit, vermoed ik.
Opmerkelijk genoeg door partijen die zich normaalgesproken zo opwinden over 'het uitsluiten van een grote groep mensen'.
Zelfs de voormalige democraten van Van Mierlo hebben liever je organen dan je mening.
Behalve natuurlijk na het referendum in Ierland, dat kennelijk 'wel gebracht heeft wat D66 ervan verwachtte.’ Dan zijn ze maar wát in hun nopjes met het volk dat 'een duidelijk signaal heeft afgegeven’!
In het najaar begint het grote toegeven weer aan een marginaal groepje dat in het rapport ‘dreigingsbeeld terrorisme’ nota bene als terreurrisico is opgenomen.
De democratie wordt wel eens “de dictatuur van de meerderheid” genoemd.
Inmiddels is het “de dictatuur van de minderheden” geworden.
Dank voor uw aandacht, ik moet verder. Studeren en werk voorbereiden.
PS
De toiletten in ons huis zijn wel genderneutraal, laat dat een troost zijn.

relatief | 04-06-18 | 10:06 | 1

Inclusief zijn betekent blijkbaar: helft + 1!? En dan juichen of zo.

Winter_is_coming | 04-06-18 | 10:52

Tja, dat is democratie.... Het is niet altijd de uitkomst die je wilt.

RenHoek | 04-06-18 | 10:05 | 1

Mwoah ... is het uitsluiten van de partij met de meeste stemmen nou echt democratie? Als je bedoeld dat louche spelletjes onderdeel zijn van de democratie, dan ja, eens.

Jahowiseffe | 04-06-18 | 11:29

Een college waar VVD, CDA en CU/SGP in zitten.
Als dat een 'links' college is heb ik nooit gesnapt wat links of rechts is.
Dus als je mij aan de verkeerde kant van de weg tegenkomt: alvast excuus.

Bauchschmertzen | 04-06-18 | 10:02 | 4

Die oorspronkelijk rechtse partijen zijn in de loop der jaren geheel democratisch door de gestaalde kaders overgenomen en zijn nu dus links met een rechtse valse vlag.

Breinbrouwsels | 04-06-18 | 10:11

VVD is al jaren links. Daarom is er ruimte op rechts gekomen voor Terry en Leefbaar.

Mahatma | 04-06-18 | 10:29

Om het simpel te stellen: in NL kennen we alleen "Links". Zelfs VVD en PVV zijn uitermate links. De enige partij in NL die rechts is, is FVD.

NV_2017 | 04-06-18 | 10:43
▼ 1 antwoord verborgen

Het kartel laat weer van zich horen, Baudet heeft weer groot gelijk. De mondjes ontkennen het, de handjes bewijzen het.

Upendo | 04-06-18 | 10:01

Burgeroorlog in Nederland , ik zie het al voor me. Jan de PVV-ert met zijn aardappelschilmes gaat los op Merel , de d66 groupie, die zich verdedigt met haar bakfiets en non-fat quinoa latte. Dan komt Mo, Moest op DENK stemmen van de Imam, en die gaat gooien met shoarma. En de politie komt dan met Thee en onder een goed gesprek vinden we de middenweg en leven nog lang en gelukkig.. Zoiets..?

Mark_D_NL | 04-06-18 | 09:59 | 5

Nee, dat gaat hem niet worden Mark (wat is dat toch met die naam?). Bereid je maar vast voor op Europa-brede strijd. Overal is de situatie aan het kantelen. Wat je nu ziet zijn de laatste stuiptrekkingen van het gefaalde en corrupte establishment.

echt_links | 04-06-18 | 10:09

Er breekt geen pleuris uit, en er kantelt niets. Als er sprake was van een kanteling dan was het ten tijde van Pim Fortuyn, maar noch de LPF, de PVV of het FvD hebben in de praktijk een poot aan de grond gekregen, en zullen dat ook niet krijgen. Dat wordt succesvol gedwarsboomd door de traditionele partijen, Brussel, en de machtigste politieke beweging van Nederland: de pers.

Jahowiseffe | 04-06-18 | 11:43

Jahowiseffe : O jawel, de pleuris zal uitbreken. Ik en velen met mij zijn nog beschaafd aan het overpeinzen. Dat laagje chroom slijt langzaam af. Ik kan niet beschaafd blijfen tegenover stelselmatig barbarengedrag. De eerste slag hebben we verloren, maar een oorlog duurt langer en heeft vele veldslagen. Uiteindelijk staat het vrije woord met de vlag te wapperen op de puinhopen. Althans, dat denk ik maar.

lokoolokie | 04-06-18 | 17:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Dit gaat verkeerd aflopen. Alles valt als dominostenen om. Europees, begint het bij Italie, in Nederland, bij Rotterdam. De linkse fascisten en deugers zullen gestopt worden en de samenleving kan weer zijn eigen identiteit behouden en opveren en een gelukkig samenzijn worden. De klokt tikt door.

De Evangelist | 04-06-18 | 09:59 | 3

Ze, de linksmensjes, zijn een beetje in paniek hé. Alles sijpelt als droog zand door de vingers heen. De socialistische heilstaat is aan het omvallen, dus krijg je deze panieksituaties. Mensen uitsluiten. Knap hoor. Gewoon lekker doorgaan. Kijk maar naar Venezuela. Gaat ook lekker daar.

zwartzondersuiker | 04-06-18 | 10:06

Dat hoop je dan maar. We zullen dan iets meer/iets anders moeten doen onze gal spuwen in de panelen van GS...

Jahowiseffe | 04-06-18 | 11:50

Het is niet in Italie begonnen. Nou ja, misschien vroeger in de Oudheid. Het is een kwaadaardig virus dat huishoudt in heel de Westerse wereld. Overal zie je de democratische beginselen naaar de galemiezen gaan, en iedereen loopt juichend dit toe te juichen. Dat gaan we dus niet laten dooretteren.

lokoolokie | 04-06-18 | 18:00

Maar wie bepaalt nou eigenlijk? Is het niet: de grootste voorop en die vormt een coalitie? Dan maar met de kleintjes. En nee, ik heb niet geteld hoeveel zetels er dan zijn.

Hoe dan ook, ronduit belachelijk. En zo gaat het vaker gebeuren. Gewoon je koers effkes omgooien, zolang je lekker een dik salaris krijgt is het prima.

Koekkeloere | 04-06-18 | 09:59 | 1

De extreem linkse mulitimiljonair Paul Rozenmoller in ieder geval niet.

Pelforth | 04-06-18 | 10:03

En nog eens 2 keer zoveel wethouders aanstellen, echt unfassbar.

Apollo | 04-06-18 | 09:55

Links kan zijn eigen broek niet ophouden zonder rechts geld.
Dus draai de subsidiekranen maar dicht.

Reden | 04-06-18 | 09:52 | 1

Thatcher zei ooit eens: “The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.” Ik was niet echt gek op haar, maar hier had ze toch wel een puntje.

Jahowiseffe | 04-06-18 | 11:26

Als je het als Rotterdammer er niet mee eens bent, dan zou je bijvoorbeeld kunnen protesteren/demonstreren voor/bij het stadhuis of je zou bijvoorbeeld het gemeentelijk openbaar vervoerbedrijf kunnen mijden.

kweethetooknietbeter | 04-06-18 | 09:51 | 1

De RET is de enige vervoerder in Nederland die subsidie achter zich laat, dus dan boycot je wel fijn de verkeerde spelers.

einStina | 04-06-18 | 09:53

Ach.. het is een meerderheid, dus meer kiezers hebben op deze partijen gestemd dan op de anderen. Prima oplossing dus. Groetjes uit Amsterdam

deministerpresident | 04-06-18 | 09:50

Meerdere reacties van "helft + 1 = democratische meerderheid". Wiskundig en juridisch helemaal correct. Maar... willen degenen die dit verkondigen dan ook uitleggen waarom deze uitermate wonderlijke regenboogcoalitie "in het belang van de hardwerkende Rotterdammer" is? Want die som kan ik dan weer niet maken.

Winter_is_coming | 04-06-18 | 09:49 | 4

Die hardwerkende Rotterdammer is kennelijk in de minderheid. De wiskundige en juridische argumenten zijn de enige die tellen. En in deze coalitie zitten geen sterkere tegenpolen dan in de nieuwe regering van Italië, waarbij iedereen boos werd toen die bijna niet doorging.

JTKDM | 04-06-18 | 09:56

Dan had de hardwerkende Rotterdammer op een andere partij moeten stemmen dan dat hij al 30 jaar gewend was om te doen.

RenHoek | 04-06-18 | 10:06

@RenHoek | 04-06-18 | 10:06
Dat heeft de Rotterdammert dan ook gedaan. Leefbaar is de grootste partij, maar dat wordt dus straal genegeerd.

Eagle0511 | 04-06-18 | 10:15
▼ 1 antwoord verborgen

Het hele soepie trekt zich angstig terug achter de huifkarren, omsingeld door de hongerige indianen. Nog even...
Wel nog ff een tip voor PVV, FvD, leefbaar etc.: vergeet debatjes, referenda etc. de strijd win je alleen maar op straat. Dat betekent dat een strijdbaar en bloeddorstig AFA equivalent geformeerd dient te worden. Ransel de knokploeg van het establishment door de straten en het soepie zal onmiddellijk 30 toontjes lager zingen. Laat aan het volk zien dat er vanaf nu een new kid on the block is opgestaan.

echt_links | 04-06-18 | 09:49 | 3

Hahaha... Wat een bloeddorst. Het is maar politiek hoor... Lach er toch om, over een week of over 3 jaar is alles weer anders.

Mark_D_NL | 04-06-18 | 09:53

Al die nieuwe partijtjes zullen buitengesloten blijven. Op 'democratische' wijze kun je dit niet winnen. Dan maar het voorbeeld nemen aan nep-links. Die hebben het wèl door namelijk.

echt_links | 04-06-18 | 09:56

Eens met echt_links. De democratie is hartstikke dood, er zijn andere maatregelen nodig.

Lupuslupus | 04-06-18 | 10:04

Griekenland-Italië-Rotterdam. Zo de EU rolt, zo rollen onze kartelpartijen.

BlowingBubbles | 04-06-18 | 09:48

Eerst banen voor henzelf, schandalig.

Ko Ranzig | 04-06-18 | 09:47

lol, en dit wordt dus bekokstoofd door mensen die zelf totaal niet kunnen leven met de verkiezing van bijvb. Trump. En nu vinden ze dat iedereen hier blij mee moet zijn want meerderheid of zo.

trottle | 04-06-18 | 09:46

Rotterdam, de eerste stad in Nederland waar de islam het openbare leven gaat bepalen met goedkeuring van links.

2voor12 | 04-06-18 | 09:44 | 3

Lijkt me niet echt want anders had men ipv samenwerking met de VVD wel voor de variant met gedoogsteun van DENK en NIDA gekozen.

Berbaar | 04-06-18 | 09:49

2voor12 | 04-06-18 | 09:44
4 jaar paars zal ze in ieder geval geen strobreed in de weg leggen ja

didivos | 04-06-18 | 09:57

Ze zijn er niet slechter uitgekomen in ieder geval en kunnen in de marge echt wel de koevoet hanteren bij stemrondes waarbij 1 of meer van het coalitiekartel aarzelt met meestemmen... Nida/Jank is een heel groot probleem in de politiek aan het worden, zeker ook omdat dat voornamelijk dubbele paspoorters zijn die zowel hiier als in het land van hun andere paspoort politieke invloed hebben middels stemrecht.

Graaisnaaiert | 04-06-18 | 11:20

De hooivork staat al in de gang !!

poiuytrewq | 04-06-18 | 09:44 | 2

Vier jaar geleden al een nieuwe hooivork gekocht, met van die stevige blinkende lange tanden... en scherp... wow... staat ondertussen alweer te roesten. Het duurt alleen allemaal erg lang eer we die dingen eens eindelijk samen kunnen gaan gebruiken.

Paaldanseres | 04-06-18 | 09:55

Ik heb nog zo'n plastic ding in de schuur staan. Mag ik daarmee ook meedoen?

lokoolokie | 04-06-18 | 18:34

Bij democratie is het toch de bedoeling, dat er wat te kiezen is voor de kiezers?
Kijk nog eens goed naar de zes partijen die gaan proberen de meerderheid te vormen.
Wat valt je op?
Toch hopelijk, dat je ziet, dat die partijen helemaal niet bij elkaar horen.
Het feit, dat die partijen 'wel' met elkaar een coalitie willen vormen, bewijst dat de kiezer bedrogen wordt.
De democratie wordt fopspeen, zodra blijkt, dat de verschillende partijen zich gedragen als waterverf, waarbij na lang roeren er zo'n viezige niks-kleur ontstaat.
dit is dus wat er landelijk gebeurt.
Dit is wat er plaatselijk in Rotterdam gebeurt.
De politiek partijen misbruiken het aan de politiek partijen gegeven mandaat, waarbij die politiek 'n kongsi vormt; inderdaad, 'n kartel van inwisselbare kleurtjes, waarbij het machtsspel om over aantrekkelijke posten te besturen de drijfveer is van de politici.
Door hun beroepsdeformatie merken de politici niet eens, dat ze zich misdragen, omdat ze 't toch spelen 'volgens de regels'?
Maar de schending van de democratische regel is, dat je getrouw moet blijven aan de kleur van je mandaat, waarmee de kiezers je hebben gemachtigd namens hen op te treden. Politici schenden hun mandaat-bevoegdheid.
Op langere termijn gaat dit natuurlijk opbreken.
In Nederland is er 'n halfbakken kabouter-democratie.

Der Paulie | 04-06-18 | 09:44 | 5

Maar de mensen zijn deaf deaf, dus hear hear komter niet van...

InAnumPerRegimine | 04-06-18 | 10:29

@Der Paulie: uitstekend verwoord.

ChupaChupa | 04-06-18 | 10:59

Je geeft met je stem inderdaad een mandaat af, maar wat dat mandaat inhoudt is al in rook opgegaan op het moment dat de verkiezingsuitslag bekend is gemaakt. Op dat moment is het billenknijpen en hopen dat er tenminste nog iets van jouw wensen in het beleid terug komt... In het oude Athene hadden ze daar iets op gevonden, namelijk het schervenrecht ( ostracisme ). Kon je een politicus wegstemmen ( of erger, verbannen of erger, maar laten we het beschaafd houden ) als hij om wat voor reden dan ook te machtig werd of zich niet aan zijn woord hield. Ik vind eigenlijk dat we dat ook aan ons democratisch bestel moeten toevoegen...

Graaisnaaiert | 04-06-18 | 11:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Gaat goed in dit land.. Rutte mag tevreden zijn en DENK uiteraard ook. Amsterdam en Rotterdam de grootste probleem steden in dit land gaat het geheel Links oriënteren. Medelijden met hen die daar wonen en zichtbaar veel last hebben van de inclusiviteit samenleving die vooral bestaat uit vorming van segregatie culturen van 'nieuwe Nederlandsers met een streepje'... voor!

fikkieblijf! | 04-06-18 | 09:42

Wat een gelul dat er burgeroorlog komt. Dat moment passeerde op 7 mei 2002 en later toen Volkert van der Graaf vrij kwam.

Meerderheid is meerderheid in democratie. Zowel in het parlament als in de gemeente. Men kiest ervoor.

En er werden nog 17 miljoen glazen gedronken en 17 miljoen plasjes gedaan en alles bleef zoals het was.

Waarschijnlijk komt er nog wel een momentje, als Volkert via een truuk of omweg of juridische procedure toch zijn autobiografie in grote oplage gaat verkopen. Maar ook dat zal passeren.

Er is iets dood in de Nederlander. Iets van de ziel. Het ligt allemaal onder de grond en de doden spreken niet. Er worden 34 miljoen schouders opgehaald.

Knufter | 04-06-18 | 09:42 | 3

Nederlanders doen niet aan burgeroorlog. Bij de eerste beweging geven ze code geel-rood af en bij de eerste bloeddruppel bellen ze 112.

einStina | 04-06-18 | 09:56

Helaas heb je 100% gelijk Knufter. Alle strijdlust is door decennialange linkse indoctrinatie eruit gestampt.

Nederland is gefeminiseerd, soft en zwak.

Xirdalan | 04-06-18 | 10:15

@einStina: maar we zaten wel allemaal in t verzet!

BlowingBubbles | 04-06-18 | 10:59

Lekker landje, Nederland onderdeel van de NazEU. Partijen worden uitgesloten van deelname. Als dit in het buitenland gebeurt sturen we waarnemers en berechten we de dictators hier in Den Haag. Alleen als wij hetzelfde doen noemen we dat democratie. Her recht in eigen hand is het advies, beter dan het recht in links fascistische subsidie hand.

Genoegelijk | 04-06-18 | 09:41 | 1

in 1940 waren de Hollanders de grootste overlopers ,zoals de wind waait waait mijn jasje

geeratz8217 | 04-06-18 | 12:12

Het is wachten op zetelroof.

GroetenVanUrk | 04-06-18 | 09:40 | 1

Di dus. Al zullen de kopstukken van de landelijke partijen er wel behoorlijk druk op leggen dat opstappen ook zetel opgeven is. Verwacht dat deze potpourri nog geen jaar blijft zitten, om eerlijk te zijn.

Graaisnaaiert | 04-06-18 | 10:57

Haha... ik moet hier als Amsterdammer toch wel erg om lachen. Veel Amsterdamgebash van Rotterdammers over dat, terecht, vreselijke college wat de hoofdstad krijgt. Maar dan nu dit........

knerf | 04-06-18 | 09:39 | 4

Kleine gniffel.

Basil Fawlty | 04-06-18 | 11:10

Ja oké, je hebt helaas een punt, maar gelukkig is GroenLinks in Rotterdam niet de grootste geworden, the horror! Het kan dus altijd nog slechter wat mij betreft.

BadLieutenant | 04-06-18 | 11:41

Waar ik om moet lachen is dat in 020 Noord een stuk vierbaansweg Ataturk heet.

hmariavanempel | 04-06-18 | 12:25
▼ 1 antwoord verborgen

Groen LInks is samen met islam het allergrootste gevaar voor onze samenleving.
Stem op dat Groene dan krijg je een extreem linkse knal voor je toeter.

Memek | 04-06-18 | 09:39 | 4

Als de VVD haar verantwoordelijkheid in deze niet had genomen had Rotterdam een coalitie met GL en ondersteund door DENK en NIDA gekregen.

Berbaar | 04-06-18 | 09:46

@berbaar. Dat was beter geweest. Of linkslamitisch of rechts. Het voordeel van links is dat je lekker vroeg ergens in Nederland kan laten zien dat het mislukt en dat beïnvloed dan de landelijke verkiezingen op tijd. Laat de randstad maar barsten en snel een hek om de rest van Nederland heen en de grenzen dicht. Amsterdam en Rotterdam zijn we toch al kwijt.

Rest In Privacy | 04-06-18 | 09:59

Memek | 04-06-18 | 09:39
Yep, heel erg dat de VVD zich heeft laten chanteren. Net of ze het aangedurft hadden door die idioten te laten gedogen

didivos | 04-06-18 | 10:02
▼ 1 antwoord verborgen

dit voelt als van achter genaaid worden zonder de vaseline of spuug...

Henk P | 04-06-18 | 09:38 | 4

@Petrus Poortwachter , helaas wel..

Henk P | 04-06-18 | 09:45

Dat spijt mij voor u.

Petrus Poortwachter | 04-06-18 | 09:48

dat wordt gewaardeerd. volgende x wel even spugen svp..

Henk P | 04-06-18 | 10:28
▼ 1 antwoord verborgen

Dit gaat lache worden. Verkneukel me nu al

Poppo van Ulvinga | 04-06-18 | 09:38
-weggejorist en opgerot-
Willie R. | 04-06-18 | 09:35 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

Hoe multimiljonair Paul Rosemuller voor de 2e keer de democratie van de gewone man vermoorde.

zimmerschwanz | 04-06-18 | 09:34 | 3

Ook de helft plus 1 is gewoon democratie heur.

Berbaar | 04-06-18 | 09:41

@Berbaar Net als bij Trump

Upendo | 04-06-18 | 09:59

Berbaar | 04-06-18 | 09:41
Maar het is niet ongebruikelijk dat de grootste partij als eerste een coalitie probeer te vormen. Lauter en alleen om a) de verkiezingsuitslag te respecteren en b) een meerderheids coalitie te vormen met zo weing mogelijk partijen. Dat is uiteindelijk veel stabieler.
Van 6 verschillende partijen de neuzen dezelfde kant op krijgen zoals nu gedaan moet worden is gewoon een recept voor mislukking.
En de coalitie die er nu komt is er niet eentje van gelijke inzichten voor wat betreft het besturen van een grote stad. Het is maar om 1 reden onstaan: dwarszitten van Leefbaar. Alleen daarom al is dit gedoemd te mislukken.

Eagle0511 | 04-06-18 | 10:08

Je wist dat dit zou gebeuren. O wat doet dit pijn. Leefbaar Rotterdam heeft de puinhopen van links (lees PVDA) opgeruimd (in een moeilijke periode) en nu komt er dus een linkse coalitie om er weer een teringzooi van te maken. In en in triest.

ChupaChupa | 04-06-18 | 09:33 | 6

@Franker
Uhm, de belating is laatste jaren omlaag gegaan. Welke regels heb je het over? Ongelimiteerde massa-immigratie? Bedoel je opvang van oorlogsvluchtelingen, want economische vluchtelingen worden al jaren niet meer zomaar binnengelaten. En criminaliteit daalt volgens de cijfers al jaren. Waar het je het precies allemaal over?

Erikjan79 | 04-06-18 | 11:01

Er is geen links en rechts meer zoals we decennia lang gewend waren. Je hebt eigenlijk nog maar 2 stromingen, de federalen ( pro EU, dus ook pro migratie en het zwaartepunt van de regelgeving en het beleid in de lijn van Brussel uitvoeren ) en de nationalen, diegenen die willen dat Nederland over haar eigen beleid gaat. De rest zijn puur cosmetische schijngevechten voor de buhne, zit effectief weinig verschil meer tussen 80% van de politieke partijen.

Graaisnaaiert | 04-06-18 | 11:10

@Franker
Uhm, de belating is laatste jaren omlaag gegaan. Welke regels heb je het over? Ongelimiteerde massa-immigratie? Bedoel je opvang van oorlogsvluchtelingen, want economische vluchtelingen worden al jaren niet meer zomaar binnengelaten. En criminaliteit daalt volgens de cijfers al jaren. Waar het je het precies allemaal over?
Erikjan79 | 04-06-18 | 11:01 | favorietblock

Erik Jan.... ik bewonder je naiviteit. misdaadcijfers worden gemanipuleerd.
laatste tijd wel eens geprobeerd aangifte te doen.
btw gaat van 6 naar 9 %, illegalen worden niet uitgezet en de bootjes blijven komen. Van welke planeet kom jij dan?

pietnederwiet | 04-06-18 | 17:43
▼ 3 antwoorden verborgen

What a bloody shame. "Maar het probleem meneer, dat blijft"!
(Fortuyn, 2002)

Paaldanseres | 04-06-18 | 09:31

Ik wens Rotterdam veel succes de komende periode en de Rotterdammers veel wijsheid toe bij de volgende gemeenteraadsverkiezingen.

jemagookniksmeer | 04-06-18 | 09:31

Ben benieuwd in hoeverre Leefbaar's geflirt met het FvD een rol heeft gespeeld in de beslissing van sommige partijen absoluut niet met Leefbaar te willen samenwerken.
Dat was geen goede beslissing Eerdmans.

Berbaar | 04-06-18 | 09:31 | 7

@Berbaar
Partijen, politici zijn er niet slechts voor zichzelf en hun eigen overtuiging. Verder lijkt me dat Leefbaar niet wezenlijk anders is sinds de samenwerking met FvD (ze hebben bestuurservaring). Maar goed; het mag, het is een meerderheid. We gaan zien wat de toekomst brengt. Bij dezen feliciteer ik deze dappere coalitie die Rotterdam thans heeft behoed tegen hét opkomend faksisme. Alaaf!

atheïstisch stemvee | 04-06-18 | 10:00

atheïstisch stemvee | 04-06-18 | 10:00
Welke fascisme? Bedoel je het tuig dat anderen het spreken wil beletten zoals b.v. in de Balie in Amsterdam? Er is maar één groepering die zich fascistisch gedraagt en dat zijn de extreem linkse groepjes zoals Antifa e.d. Daar komt het gevaar van neo-fascisme vandaan.

knerf | 04-06-18 | 10:51

@knerf
Het is inderdaad een ietwat bevreemdende alsook treurige constatering, dat juist antifascistisch links zich in toenemende mate bedient van identiteitspolitiek, uitsluiting en (als dat niet werkt) geweld. Dat links zich ook nog eens inlaat met de meest regressieve religie ooit, is uiteraard compleet surrealistisch. Dat Baudet dan vervolgens als een rode lap werkt op dit soort lieden is voor mij een bonus. Nog nooit zo veel lol gehad van mijn stem.

atheïstisch stemvee | 04-06-18 | 11:25
▼ 4 antwoorden verborgen

In denaam Rosenmoller zitten de woorden mol en moller. It's all in de name... Moller van de stad Amsterdam. En moslim mol.

Rheia | 04-06-18 | 09:30
-weggejorist-
Rheia | 04-06-18 | 09:30

Jezus wat erg dit. Gewoon vieze partij politiek. Rotterdam weer terug naar de afgrond van toen PVDA regeerde, dankzij draaierige VVD.

Wat jammer is, als ze zouden oproepen voor een protest bij de coolsingel zou waarschijnlijk alleen wat extreem rechtste mensen komen (en uiteraard links voor een tegendemonstratie).

PFST | 04-06-18 | 09:25 | 1

Maar Ettur is dan ook een infiltrant der Linksche elite, in Nood stemmen ze als gekken op hem en gaat desnoods hun eigen bolwerk pvda de goot in.

Hallalieheliaal | 04-06-18 | 09:27

Burgeroorlog. In Nederland. Omdat de PvdA in het college zit. Hahahahaha. Daar hebben we het toch veel te goed voor in dit land.

Ardbeg | 04-06-18 | 09:25 | 6

osolemio | 04-06-18 | 09:42 Nee, die middengroep zit teveel gevangen in schuld/boete. Dus het jarenlange geïndoctrineerd worden door de NOS. die gaan heel langzaam die grens over. Want hun omgeving zal ze tegen houden.. "Ach je hebt het toch goed" e.d.
--
En daarnaast is er veel angst gecreëerd. Dus de meeste Nederlanders zullen zich gewillig naar de slachtbank laten leiden. En dat gaat ook gebeuren, kijk maar hoe snel Nederland achteruit loopt op de lijstjes. Niets is voor eeuwig.

Mark_D_NL | 04-06-18 | 09:50

Ardbeg | 04-06-18 | 09:48 Als er mensen opstaan waarmee de middengroep zich kan identificeren en het onderwerp raakt mensen dan zou het wel eens kunnen omslaan. De meeste mensen zijn nu voornamelijk passief agressief en als van die mensen het emmertje vol is, in combinatie met sociale media, zou het wel eens shit kunnen opleveren. Ik hoop het niet maar de sfeer in Nederland voelt momenteel een beetje broeierig.

osolemio | 04-06-18 | 09:58

Mark_D_NL | 04-06-18 | 09:50 | Waarschijnlijk heb je gelijk. Maar als er echt iets gebeurd zou er toch zomaar een moment kunnen komen dat mensen wel in opstand komen.

osolemio | 04-06-18 | 10:04
▼ 3 antwoorden verborgen

.. zolang gewone mensen nog de hele dag hun TV aan hebben horen zij de warme stemmen van Big Brother die vertellen hoezeer de EU voor welvaart & vrede staat. Mooie berichten over Rutte en Ollongren en Pechtold die begaan zijn met ons welbevinden en privacy en daarvoor meer geheime agenten inhuren om het fijn te maken. Voor ons.
Jammer van heren als Wilders en Baudet die weer gaskamers en treinen naar het oosten willen, dat als de enige wanklanken in ons multiculturele sprookje.

Natuurlijk zijn de mensen niet dom en weten dat dit allemaal 50% leugens zijn. Daarom stemmen zij strategisch de ene keer op de VVD en de andere keer op GroenLinks of PvdA. Of CDA of iets christelijks.

Alleen is het niet slechts 50% hapklare jokkebrokjes. Tis wat meer. Veel meer.
Zet die TV eens uit.

Jan Passant mk2 | 04-06-18 | 09:24 | 1

Jan, kom jij wel eens op een verjaardag van jouw tante of oudere buurman of zo? Als je dan de gesprekken hoort, dan kun je ervan overtuigd zijn dat ook 'de gemiddelde NLer' helemaal klaar is met het zootje. Jammer dat ze dan nog niet de stap zetten in het stemhokje, maar de cultuurverandering is een feit. We hoeven niet meer te preken, we hoeven alleen maar te mobiliseren.

ole guapa | 04-06-18 | 09:44

Jammer want Leefbaar was zo slecht niet voor Rotjeknor.
Begrijp de VVD wel want anders lag een coalitie met NIDA en Denk als gedogers in het verschiet.

Berbaar | 04-06-18 | 09:24 | 2

Als je je laat chanteren ben je als partij geen knip voor de neus waard. Maar goed, schijnt allemaal niet uit te maken.

didivos | 04-06-18 | 09:51

@didivos | 04-06-18 | 09:51
Nee roeptoeteren vanaf de zijlijn zoals de PVV al jaren doet zet lekker zoden aan de dijk.
Dit heet verantwoordelijkheid nemen, soms niet leuk maar wel nodig.

Berbaar | 04-06-18 | 09:54

Altijd afgeven op de linkse kliek in Amsterdam. Succes Rotterdam en overige steden, jullie krijgen precies hetzelfde als Amsterdam.

barrypaffert | 04-06-18 | 09:24 | 2

Heel Nederland heeft die zooi, ga maar lekker zonnenpanelen installeren en warmtebron, belasting wordt daarna verhoogd.
terwijl je zelf je spullen moet kopen.
Zet twee kerncentrales neer, of koop gas uit Rusland, nee, nog meer windmolens, die na 10 jaar op zijn, vogels dood, en belastingen verder verhoogd. Maar blijf stemmen, een keer in de vier jaar, zij weten wat goed voor ons is.

gato | 04-06-18 | 09:27

Klopt! Ik lach me nu suf om al die Amsterdam-bashers.

knerf | 04-06-18 | 09:42

Het gebruik van het trefwoord burgeroorlog (o.a. Ebru) is een logische stap naar iets wat komen gaat, nu nog een woord maar spoedig een daad. (Feijenoord hup hup)
Dat Paultje-tekstmoordenaar van Pim hier een schakel in de geschiedenis in vormt is ook logisch.

hagelkruis | 04-06-18 | 09:24 | 3

Dat roepen de doemdenkers al decennia lang. Wanneer er in Europa burgeroorlogen uitbreken zal Nederland als allerallerlaatste aan de beurt zijn. We hebben het toch veel te goed man, kijk eens naar alle landen om ons heen.

Ardbeg | 04-06-18 | 09:27

@Ardbeg: ben je wel eens in Duitsland of Oostenrijk geweest? Ga dit jaar eens toeren in Beieren, en dan zo de grens over naar het zuiden. Geweldige natuur, ontspannen wonen en het geld klotst tegen de bergpassen op. Als je door de conservatief-katholieke inborst van de lokalo's heenkijkt, zie je hoe goed ze het daar hebben. Daar zijn wij nog maar stumpers bij.
PS: om een of andere bijzondere reden gaan daar ook nooit asielio's wonen. Keine Ahnung warum....

ole guapa | 04-06-18 | 09:49

ole guapa | 04-06-18 | 09:49
Die wonen in steden, bij de voorzieningen. Maar Duitsland en Oostenrijk verschillen natuurlijk niet veel van Nederland. Ik bedoel iéts verder om ons heen.

Ardbeg | 04-06-18 | 10:30

Paul Rozen-moller

ljcoster | 04-06-18 | 09:24

Daar sta je dan als Rotterdamer. Netjes gestemd op leefbaar, en vervolgens een enorme trap onder je hol krijgen ( met links uiteraard) met een brede glimlach, en bedankt voor de moeite. Laat het nou maar een flink uit de klauwen lopen.

zoalsikhetzeg | 04-06-18 | 09:21 | 2

Onder je hol? Wat dachtje van in je kruis?!

boerk | 04-06-18 | 09:24

Ach. nadat Leefbaar enthousiast instemde met de (wetenschappelijk aangetoond) onzinnige milieuzone voor benzineauto's is die partij wat mij betreft ook af. Dat is trouwens een manco van dit soort regenboogcoalities. Als een paar partijen die min of meer op dezelfde lijn zitten samengaan, dan komt er meestal wel iets zinnigs uit. Men blijft ter zake. Maar in een regenboogcoalitie is er voor elk wat wils, en wordt er ruim baan gegeven aan allerlei flauwekulhobbies en onzinnige stokpaardjes.

Muxje | 04-06-18 | 09:28

Ik zeg het al jaren, de partijen die al bestaan sinds het einde van de tweede wereldoorlog of voortgekomen zijn uit fusies maken deel uit van de old boys netwerk. Een ieder met andere ideeën dan de liberale idealogie wordt karaktermoord op gepleegd, of diegene wordt verstoten of diegene wordt afgemaakt, zo werken mensen nu eenmaal vanuit hun collectieve hive mind. Laten we eerlijk wezen, als Nederlanders alleen konden stemmen op 6 christelijke partijen was er ook een schijndemocratie. Die christelijke partijen zijn namelijk allemaal verbonden met de christelijke idealogie.

Maar zoals altijd, geniet maar van die liberale natte droom zolang het duurt. Blijf maar zoeken naar verbinden terwijl steeds meer mensen zich weggedrukt voelen uit wijken waar moslims de meerderheid krijgen. Zolang je zelf maar in een luxe villawijk woont is er niets aan de hand. En al staan ze aan de voordeur met hooivork en fakkel, dan kan je altijd nog een dealtje sluiten zodat je om zelf beter te worden je eigen volk naait.

Suncatcher | 04-06-18 | 09:21 | 1

Toen ik jouw tegel las bekroop mij een gevoel van herkenning: ik heb Thierry B ooit voor het eerst horen spreken toen FVD nog een soort gedachte was. Toen begon hij in een zaaltje bij ons in het dorp over het partijenkartel. Als steuntje in de rug ben ik gelijk lid geworden Thierry & de rebellenclub.
Fast Forward: vandaag is de term "partijkartel" in al zijn varianten een onderdeel van het reguliere taalgebruik geworden. En dat in 3 jaar! Hulde aan den Thierry.
Ben het overigens inhoudelijk helemaal met je eens.

ole guapa | 04-06-18 | 09:42

Oké Amsterdam en Rotterdam zijn gevallen. Goedwillende burgers moeten vluchten zolang het nog kan.

Repetitive Beats | 04-06-18 | 09:20 | 1

Marcel van Dam, Witteman,Melkert, Dijkstal en Rosendinges demoniseerden Rust in Vrede Pim Fortuyn.
Ze werden intellectueel compleet overklast en voelden zich tot op het linksche bot vernederd.
Het verhaal hoef ik hier niet verder te vertellen en nu gaat de linksche elite zorgen, dat er nimmer een Pim Fortuyn plein in Roterdamstantinopel komt.
Waar blijft de Aboutaleb boulevard?

Hallalieheliaal | 04-06-18 | 09:26

Rechst gezeur imo. een meerderheid is een meerderheid. Alsof Pim met de PVDA was gaan zitten als dat de grootste was.

menage | 04-06-18 | 09:20 | 2

Precies, als je tegen het kartel bent, is het kartel tegen jou.

JTKDM | 04-06-18 | 09:22

Achgut....
Principes zijn er om overboord te gooien toch?
CU/SGP met Groenlinks en SP
Een oud spreekwoord: twee geloven op 1 kussen daar slaapt de duivel tussen. (Dat ging over katholiek en protestant), wordt hier uiteindelijk bewaarheid: Christenen en islamieten die samen een stad besturen.... Daar slaapt de duivel (in de naam van Paul Rosemuller??) tussen

InAnumPerRegimine | 04-06-18 | 10:22

Die laatste twitteraar lijkt me een naar mens.

DrumPiet | 04-06-18 | 09:19 | 3

Dat vind ik ook van U.
Maar voor 2030 heeft U het voor het zeggen.

Hallalieheliaal | 04-06-18 | 09:21

Als je mensen heel lang negeert gaan ze op een gegeven moment schreeuwen. Begrijp het volkomen. Dat "WAAROM GEEN VERZET VAN ONS, WIE O WIE VERENIGD ONS TEGEN DIT SCHOREM" (sorry Joris voor de hoofdletters) is de emotie die je oogst als je arrogantie zaait.

osolemio | 04-06-18 | 09:25

Hoezo? Schorem lijkt me de juiste omschrijving.

oranjerood | 04-06-18 | 10:04

Alle grote steden bestuurd door een mengelmoescoalitie van softlinks, moslim- en sneeuwvlokpartijen. Ja, dat gaat helemaal goed komen....

BozePaarseMan | 04-06-18 | 09:19

Slechte verliezers, ze lijken Hillary Clinton wel, en die had ten minste nog een meerderheid van de stemmen.

JTKDM | 04-06-18 | 09:18 | 7

@JTKDM | 04-06-18 | 09:39
Maar, als rekenen je beste logica is,
Er hebben veel meer mensen niet op VVD gestemd,
er hebben veel meer mensen niet op PVDA gestemd,
er hebben veel meer mensen niet op D66gestemd,
er hebben veel meer mensen niet op CDA gestemd,
er hebben veel meer mensen niet op CU/SGP gestemd,
er hebben veel meer mensen niet op Groenlinks gestemd,
er hebben veel meer mensen niet op SP gestemd

Oftewel je "er hebben veel meer mensen niet op... gestemd" is een loos, erg loos argument van een volksverlakker

InAnumPerRegimine | 04-06-18 | 10:11

@InAnumPerRegimine,
Net zo loos als "de grootste partij", wil ik maar zeggen. Want dan kun je net zo goed zeggen dat het partijkartel a.k.a. de regentenpartij de grootste is.

JTKDM | 04-06-18 | 10:30

JTKDM | 04-06-18 | 10:30
Verderop al genoemd:
De mensen hebben een mandaat "op kleur" gegeven, deze worden stuk voor stuk verkracht om de ander maar uit de raad te houden. Principes worden verkwanseld om maar te zorgen dat de ander niet kan.
Ik geloof niet dat er maar 1 Rotterdammer is die zegt dat dit de "coalitie van zijn dromen" is. Toon mij die Rotterdammer en ik erken mijn ongelijk.

InAnumPerRegimine | 04-06-18 | 10:36
▼ 4 antwoorden verborgen

Het word hoog tijd dat er een landelijke wet komt die het cordon sanitaire verbied.
Man, man, man... het lijkt gvd Noord Korea aan de noordze wel. Stelletje ratten.

Paaldanseres | 04-06-18 | 09:17 | 3

in Noord Korea vind je geen islam, want die verbranden ze daar.

Hallalieheliaal | 04-06-18 | 09:20

We zijn/waren zo trots op het poldermodel. Dat cordon sanitaire staat daar toch haaks tegenover?

keestelpro | 04-06-18 | 09:20

Hallalieheliaal | 04-06-18 | 09:20
Toch nog goed nieuws daarvandaan dus!

BosrandDirk | 04-06-18 | 10:14

Dus alle oetkeringtrekkers kunnen weer in de hangmat? Tegenprestatie wordt zuipen of allah aanbidden?. Werken alleen voor blanke gekkies?

Zatkniss | 04-06-18 | 09:16

Nou!?, kom op met die burgeroorlog dan!!
Zo te zien heeft Nederland dat inmiddels wel verdient.

Plorkface | 04-06-18 | 09:16 | 2

Gaat niet gebeuren. Het net heeft zich al gesloten. Iedere NL-er die opstaat zal door diverse groepen aangepakt worden. Van politie tot Moslims zullen er op afgestuurd worden.

Mark_D_NL | 04-06-18 | 09:19

Ebru overdrijft altijd een beetje. Zullen we eerst maar weer eens een keertje beginnen met demonstreren? Waarom gaan demense niet meer de barricade op zoals in de jaren 80?

keestelpro | 04-06-18 | 09:43

In het kader nieuwe spreekwoorden en gezegdes.

Verkiezingen win je pas als de Duitsers terug in de bus naar huis zitten.
Het coalitieakkoord valt ver van de verkiezingsuitslagboom
Lood om oude coalitiepartijkartels

Kaas de Vies | 04-06-18 | 09:15

Rotterdamstantinopel, islAmsterdam, Turkijeplantsoen nog niet genoeg?
Vlaggen, vooral Amerikaanse, mogen openlijk op de staatsomroep verbrand worden.
Maak grappen zoals Hebdo, ook over een koran in de fik steken en je krijgt bezoek van moslimterroristen met ak-47, die mensen aldaar kapotdeaud maken.
Zeg iets over Molenbeek en je krijgt hier bezoek van Joris.
Zeg iets over islAmsterdam en je krijgt de groene stip.
Zeg iets over de straatnamen in Nederland van Helden uit onze geschiedenis en je bent racist.
Maar straatnamen zoals Ankarastraat, Ankarabuurt, Ankaraplantsoen, Ankaradreef, Ankaramarket etcetera dat wordt door de linksche wethouders en moslimwethouders omarmd in Nederland. Geloof je me niet, google ze maar en koop maar vast een hoofddoek voor je echtgenote en vergeet de woensdag bal gehaktdag, doei Sinterklaas, dat Jan Pieterszoon Coen, Admiraal de Ruyter-weg.
WegmetOns.

Hallalieheliaal | 04-06-18 | 09:15 | 1

Waar blijft de nieuwe Partij :
WegMetOns.
?

Hallalieheliaal | 04-06-18 | 09:18

Hoe stel je je twitter in dat alles wat je tikt hoofdletters is? 24/7 schreeuwen is echt het nieuwe normaal doen.

two ball cane | 04-06-18 | 09:14 | 1

Iemand die verenigt met een d schrijft (en geslaagd met een t waarschijnlijk).

TheseDays00 | 04-06-18 | 09:17

Argument was normaal Wilders niet in de kaart te spelen (of nu Baudet). Ik word hier wel erg eigenwijs van (nee, Geert jij krijgt geen stem). Door dit te doen worden ze ultiem in de kaart gespeeld volgens de heersende mores. Die twee kunnen zich gaan warmlopen voor 76 zetels in de tweede kamer als Rutte valt.

TheseDays00 | 04-06-18 | 09:14 | 1

76 zetels. Hahaha. Nou dan snap ej het kartel niet. Baudet/Wilders zullen nooit iets in handen krijgen. Daarvoor is Nederland te laat wakker geworden. Of, daarvoor is een heel klein deeltje van nederland te laat wakker geworden. Its over.
--
De luitjes die het nu in handen hebben, onder aanvoering van de eu club, gaan hun macht niet meer uit handen geven zonder gevecht. Dus het is of vechten of onderdrukt worden. En Nederlanders vechten niet. Dus het wordt #2. Success.

Mark_D_NL | 04-06-18 | 09:17

Waarom blijft men toch denken dat de prutsertiek er zit voor de burger? Is toch al decennia duidelijk dat ze er alleen zitten voor dr eigen hachie?

WayneGretzky*99* | 04-06-18 | 09:14

Ik stem alleen nog maar piano's. Geeft veel meer voldoening.

Kaas de Vies | 04-06-18 | 09:13 | 4

Leuk. Ik stem de gitaar.

A.U.EnLeven | 04-06-18 | 10:01

De stemming zit er goed in!

keestelpro | 04-06-18 | 10:10

En als die vals klinkt, heb ik het zelf gedaan.

sailor 1 | 04-06-18 | 13:56
▼ 1 antwoord verborgen

Gyu zag dat het goed was,proost

rein9576 | 04-06-18 | 09:12

Twee Kamer verkiezingen, uitslag moeten we maar geloven, eenmaal in de regering, met onbekende mensen, zoals Ollengren, D66 draait als een windvaantje en een dividend belasting afschaffen wat niet in verkiezingsprogamma staat.
Gemeente Verkiezing, de grootste partij mag aan de zijlijn, want ene Rosemuller beslist dat en andere partijen doen mee.
Daarom, ga niet meer stemmen, heeft geen zin
Alleen niet stemmen doet ze nadenken, maar wel iedereen meedoen.

gato | 04-06-18 | 09:12 | 9

Mark_D_NL | 04-06-18 | 09:26
Stemmen kost je misschien een half uur. De tijd dat u hier uw frustraties over de politiek loopt te spuien is daar een veelvoud van. 'Ga toch stemmen mens'

Petrus Poortwachter | 04-06-18 | 09:32

Petrus Poortwachter | 04-06-18 | 09:32 Nogmaals, je leest niet. Het is Entertainment. Politiek verandert niet van vandaag op morgen. Dus het is nutteloos je op te winden over de dagelijkse ophef. Het is wel leuk entertainment. Dat dan weer wel. En verder heeft het allemaal weinig invloed dus niet van belang.
--
Jij kijkt zeker een uurtje of 3 tv per dag... ?

Mark_D_NL | 04-06-18 | 09:41

Mark_D_NL | 04-06-18 | 09:41
Ik lees heel goed. Maar, omdat u vindt dat het slechts entertainment is, is dat nog niet meteen waar.
Zoals Gato in het eerste plempsel al zegt: het wordt pas iets als iedereen meedoet.
Dat gaat in dit land dus nooit gebeuren. Evenmin gaan we hier een burgeroorlog beginnen.
Het referendum gaat er ook aan dus het enige wat overblijft is, jawel, stemmen.
En natuurlijk werkt dat wél.
Kijk maar eens hoe bang die Fransen waren dat Marine zou winnen. Kijk wat Orban er allemaal door kan drukken en kijk wat er op dit moment in Italië gebeurt.
Wat mijn tv-kijk-gedrag daar mee van doen heeft snap ik al helemaal niet.

Petrus Poortwachter | 04-06-18 | 09:57
▼ 6 antwoorden verborgen

ik vind dat die bril het heel niet zo verkeerd gedaan heeft,
vinden veel Rotterdammers , geloof ik. democratisch? Dat verse bestuur?
Moet ik eens over nadenken, ze hebben op deze manier wel de meeste stemmers vertegenwoordigd maar het druivenplukken is zuur.

drastic | 04-06-18 | 09:11

Succes met deze coalitie, voor de kerst sneuvelt deze coalitie. Elke extra dag voor kerst is winst voor de Rotterdammer

Santtulainen | 04-06-18 | 09:10

Prachtig. Kookpunt gata bereikt worden daar in Rotterdam, dat is nu een zekerheidje. Want dat uitsluiten is een tijdelijke, laatste noodgreep om je dram gedrag door te kunnen zetten. Je kan maar zo lang je burcht verdedigen wanneer je in de minderheid bent/komt.

Mark_D_NL | 04-06-18 | 09:10 | 1

het zal goed komen Daar in rotjeknor ,Ben beniewd wat de oplossing. Is om 50000 uitkeringen rond te breien! voor links weet ik het al !! Belastingverhoging ! En subsidie

geeratz8217 | 04-06-18 | 12:47

is niet de eerste keer dat de grootste partij buiten spel gezet wordt, of dat nu een linkse of rechtse partij is.

Satria | 04-06-18 | 09:10

Paul Rosenmöller, nota bene één van de stemmingmakers van de moord op Pim Fortuyn. Ze spelen met vuur daar in 010!

keestelpro | 04-06-18 | 09:09

It's a bloody shame. Ook Rotterdam moet naar de kleauten.

zwartzondersuiker | 04-06-18 | 09:09 | 2

kRotterdam was/is al naar de klote.

WayneGretzky*99* | 04-06-18 | 09:16

Rotterdam was al naar de kloten. Daar hebben de Rotterdamse Euromasters al voor gezorgd.

youtu.be/gzMciAV21ok

;-)

Trans_Fimmermans | 04-06-18 | 10:01

Verkiezingen winnen en geen plek in de coalitie.
Er zijn landen waar meteen de pleuris uitbreekt......

pibasso | 04-06-18 | 09:08 | 2

Zoals Nederland. Rotterdam is al lang genoeg genaaid.

keestelpro | 04-06-18 | 09:10

De hamvraag is niet of en wanneer maar wie in 2020 als rijkscommissaris voor Rotterdam wordt benoemd. Het opzij zetten van de gemeenteraden in Oss en Finsterwolde is dermate succesvol gebleken dat het in Rotjeknor ook zal lukken.

hmariavanempel | 04-06-18 | 12:17

Nog steeds nul likes en retweets Kees. Beetje jammer.

Trans_Fimmermans | 04-06-18 | 09:59

Het gaat er mij niet zozeer om om likes te scoren.
Mijn tweet was vooral bijval op het bericht van Roderick Veelo.
Ik ben toch zelf geen journalist maar een roeper aan de zijlijn.

keestelpro | 04-06-18 | 10:07

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken