Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NOS Taalcommissie: 'Blank = verboden woord'

Lekker bezig iedereen.

En vooral de Taalcommissie van de NOS. Die heeft besloten dat de NOS geen 'blank' meer mag zeggen, omdat dat begrip een positieve connotatie heeft. En positieve connotaties dienen uiteraard vermeden te worden als de pest. Al die positieve connotaties de hele dag maar, dat moeten we niet willen met zijn allen. Vanaf nu kun je in de NOS-kantine dan ook witte vla als toetje krijgen, trekt Gerri Eickhof het land in om mensen wier keuken wit staat te interviewen en schaatst Sven Kramer alleen nog maar rondjes dertig wit. Doen jullie de groeten aan Wittet Jackson?

Reaguursels

Inloggen

"Dat is de voorkeur en daar heb ik mij aan gehouden"

Tuurlijk, elders ook al gezegd, maar nog meer eens: Befehl ist Befehl!
Wie is deze landverrader, aan de stem tehoren toch niet Gerri Eickhof, want die legt de nadruk altijd op alle woorden.

Hij kan zo in een tijdmachine naar Duitsland 1933 - 1945 worden geteleporteerd.

Oh, ja en dat afzichtelijke "dingetje" Kunnen ze daar bij de NPO niet onmiddellijk mensen ontslaan, en daarna vierendelen, spietsen en onthoofden. (Oh, wacht, eerst onthoofden en dan de kop op de spiets, sorry)

Tuurlijk houdt de Taalmoordclub zich daarmee niet bezig. Dat er zo'n commisie bestaat is op zich niet gek, beetje eenduidig taalgebruik is niet per sé slecht. Maar deze politieke warhoofderij? Is dit de invloed van hoofdakela Rijxman?

OK, wanneer wordt er daadwerkelijk geprobeerd om de NPO qua subsidie enigszins te decimeren?
Gadverdamme! Evocatus

Evocatus | 25-01-18 | 00:31

NOS is echt al sinds mijn geboorte zo’n extreme Goebbels bedoeling. En dan hebben ze met droge ogen reportages over “fake news” het zijn een stelletje sneu zieke oplichters

Rest In Privacy | 24-01-18 | 21:57

Één simpele remedie; gewoon geen NPO meer kijken. Maar wédden dat het merendeel van de reaguurders alhier verzameld vanavond weer geheel braaf en gewoontegetrouw het journaal aandraait? Of naar van Heijningen, Jinek of Pauw (alleen al die overload...) gaat zitten kijken?

bisbisbis | 24-01-18 | 10:52

Ik wil blanke lak en geen witte lak. Verdikkeme wat een stelletje kneuzen hier in Nederland. Ik voel me beledigd!

bustersmile | 24-01-18 | 10:23

Voor mijn bloeddruk kijk en luister ik nooit naar NPO of rtl/sbs e.a. Enige wat nog leuk is zijn Engelse thrillers op BBC of België. Rest is meuk en fake nieuws of gewone linkse bagger van linkse graaiers. Zelfs NL-programma's met Engelse format worden verneukt.

MareJane | 24-01-18 | 09:22

"Black or white, they're all pink inside..."

ecksema | 24-01-18 | 09:18

Fijn he? Paar mensen vinden iets aanstootgevend en paniekaanval, alles moet aangepast worden om deze mensen tevreden te stellen.
Toevallig gaat het iedere keer weer om het zelfde clubje wat zich beledigd voelt en toevallig zijn die mensen vaak ook beledigd over "de privileges van de anderen".
Nou dan weet je wel weer hoe laat het is en uit welke hoek de kritiek komt.

Is dit nog nieuws? | 24-01-18 | 06:13

Wit vind ik ook prima, want dat ben ik ook.

Tinus Trekveer | 24-01-18 | 00:08

Tjesus, mag ik effe een teiltje? Na dit nieuws zie ik groen en geel volgens mijn vrouw....

knerf | 23-01-18 | 23:46

Is alleen maar om lekker veel aan te sluiten bij het meest achterlijke deel van dat meest achterlijke land aan de overkant van de grote plas.
Ik ben niet wit trouwens. Ik ben lichtroze.

Myrkie | 23-01-18 | 22:47
-weggejorist-
JoyCee | 23-01-18 | 22:25 | 1

Blank is gewoon hoe wij bleekscheten traditioneel heten. Niet wit. Net zoals mensen met een kleurtje zwart heten. Het is gewoon kleur bekennen en heeft verder geen enkele lading, behalve die welke de aanhoorder in zich meedraagt.

En hoezo dat blank "positief" klinkt? Kan me een muziekvideo van Janet Jackson herinneren (niet echt haar beste muziek, wat mij betreft overigens) waarin een Apartheid-wc of bankje de tekst "Slegs vir blanke" toont. Niet bepaald positief, als je het mij vraagt.

Wol | 23-01-18 | 21:09

Schandalig dat een staatsomroep die objectief zou moeten zijn, a l t i j d meegaat in de geframede woordkeuze van links. Het valt mij al lange tijd op. Nog wat voorbeelden:

donker getint = zwart
asielzoeker = vluchteling
rechtse demonstrant = rechtse extremist
linkse demonstrant = linkse activist
islamkritiek = islamofobie

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Dat links alles en iedereen probeert te framen is weliswaar slinks, maar staat ze wel vrij. Dat de NOS alles van links gretig oppikt is, nogmaals, schandalig.

Soturi | 23-01-18 | 21:07 | 4

En ze doen niet aan fake news. Duh!

Jan-Joris-Jaap-Joop | 23-01-18 | 22:01

Soturi | 23-01-18 | 21:07
"... een staatsomroep die objectief zou moeten zijn ..."
Maar een staatsomroep is nooit en te nimmer objectief! Die roept uit voor de staat immers?!

Jan-Joris-Jaap-Joop | 23-01-18 | 22:07

ach dit is de partij van de arbeid radio en tv beste kijkers.

gsm | 24-01-18 | 00:07
▼ 1 antwoord verborgen

Taalnazi's bij de NOS.

Hoen | 23-01-18 | 20:57

De NPO... dit kan toch niet langer zo. Hup Bosma.

de Voorzittert | 23-01-18 | 20:04

What’s in a name? That which we call a rose,
By any other name would smell as sweet.

Rest In Privacy | 23-01-18 | 19:40

Prima, maar dan ook niet meer gaan zeiken als alles wat niet wit/blank is dus ook zwart wordt genoemd. hey zwarte! Goedemorgen zwarte! Dat gaat een laaiend succes worden op de werkvloer/Kantoor.

Chemokar | 23-01-18 | 19:32

Kim Jong Un krijgt concurrentie uit onverwachte hoek. Wie had dit gedacht: na de 5-1 tegen Spanje, is dit land nu zonder enige franje.

Jorisendedraak | 23-01-18 | 19:21

Als ik witte vla of witte lak bestel dan krijg ik toch echt wat anders dan wat ik verwacht.

Balletje Mayo | 23-01-18 | 19:21

Dus neger mag wel?

blablaGast | 23-01-18 | 19:15

"Jongens, de waterleiding is geknapt, de vloer staat hier wit". Ehm..

KermitDeSnicker | 23-01-18 | 19:14

Dus "Op de blanke top der duinen" wordt nu : Op de witte top etc....
NPO- Nederlandse Propaganda Omroep

knerf | 23-01-18 | 19:12

Ontkennen van:
1. Nederlandse geschiednis;
2. Bestaande woorden uit de Nederlandse taal;
3. Duitse geschiedenis van 1933 - 1945?

Zou men dat durven?

F. Jacobse | 23-01-18 | 18:49

Ze kunnen me wit noemen dat is hun keuze.
Ik ben blank en blijf blank en vooral trots en dankbaar voor wat wij en onze voorvaderen bereikt hebben en waar wij allemaal (alle standen rassen en overtuigingen) nu van profiteren.

Daffy_Duck | 23-01-18 | 18:45 | 3

Hear hear, heer Daffy!

J. Jarig | 23-01-18 | 19:21

Daffy Duck is anders zo zwart als roet.

FrankVeer | 23-01-18 | 20:55

En dus niet voor niets 'the Egyptian god of frustration'
Maar dat is meer voor de kenners

Daffy_Duck | 23-01-18 | 21:01

Dit soort ongein krijg je als een land te lang geen oorlog heeft gekend.

NV_2017 | 23-01-18 | 18:40 | 1

Spijker, kop, enz. Mensen die nooit voor vrijheid geknokt hebben gaan aan decadentie ten onder.

Kok Blekemolen | 23-01-18 | 19:05

Ben niet wit maar roze.

McMarx | 23-01-18 | 17:56

Mag ik binnenkort nog wel een potje blanke lak halen bij de bouwmarkt? Of wordt het 'paint it black'?

mexicano + satesaus | 23-01-18 | 17:45 | 1

Nee hoor. Het word transparant.
En blanke lak word dan een van de weinige items in NL, die je dan nog transparant kan noemen, zonder fake-news te verspreiden.

MistaRazista | 23-01-18 | 17:58

Wat sneu vooral die hoog opgeleide journalisten. Die een studie gedaan hebbeb op de School voor journalistiek en nog meer studies. Die worden gewoon terug gefloten door een commissie. Wat bizar zeg.

franck7020 | 23-01-18 | 17:39

Mag Anouk zich nog wel wigger blijven noemen?

Peter_K | 23-01-18 | 17:38

De NPO hobbelt achter de feiten aan.
Whiteys heten nu al "snowniggers" in slang.
Verder graag enige specificatie welk wit ze bedoelen: Loodwit, zinkwit,titaniumwit, roomwit, donswit, parelwit, sneeuwwit , cremewit, grijswit e.z.v.
En het word tijd dat de media hun cocaïne een zwart kleurtje geven, want al dat witte poeder aan de neuzen, dat kan ook niet langer snukkels.

MistaRazista | 23-01-18 | 17:31

Eng clubje. ‘Maar zo is het nou eenmaal.’ Bevestigend deugvrouwke ‘Ja inderdaad.’ Afgerond, geen discussie, bedankt voor de centen, slikken en doorlopen.

oorwormpie | 23-01-18 | 17:09

Volgens mijn foundation ben ik 01 Ivory. Of natural beige.
Geen wit. Wel erg blank.

ZeMissiz | 23-01-18 | 17:08

Jammer dat men zwicht voor wederom een uit de VS overgewaaide non-discussie, waar black en white nu eenmaal de aanduidingen zijn voor kleur, als vanouds, maar hier is dat dus blank en zwart. Dat hoeft dus ook niet opeens wit en zwart te worden omdat het toevallig daar wel zo is.

Beste_Landgenoten | 23-01-18 | 17:05 | 3

Wat is precies die positieve connotatie van het woord ‘blank’?

oorwormpie | 23-01-18 | 17:16

Als je iemand met een getinte huid zwart noemt in Nederland wordt je ook aangekeken alsof je net een baby heb verkracht. "Mensen van kleur, noemen wij dat" krijg je dan naar je hoofd geslingerd. Toch apart dat 'wit' wél mag, naar 'zwart' niet.

Joostmochtnietsweten | 23-01-18 | 17:22

@oorwormpie
'Blank' staat voor onbevlekt, rein en zuiver.
Dat is veel te positief voor de racistische witmens.
In het Engels betekend 'blank' overigens leeg, niets of NULL.
Niet echt positief.

DiRadical | 23-01-18 | 18:53

Net mijn dealer gebeld of ie een pakkie blank wil komen brengen. Ben nu op zoek naar een nieuwe, deze begrijpt mij niet meer...

Bill le Koek | 23-01-18 | 17:01

Een taalcommissie die word betaald met belastingcentjes, deze mensen kunnen daar de hele dag vergaderen over het woord blank waar een links kut conclusie de uitkomst moet bieden. Als dit zo doorgaat komt er inderdaad een oorlog.... zucht!

Brulaapje | 23-01-18 | 16:59 | 3

Mag ‘donker’ nog wel?

oorwormpie | 23-01-18 | 17:13

U mag niet zeggen: neger, nikker, zwart, zwartjes, zwarten, roetmops, buitenlander, gastarbeider, immigrant.

U mag wel zeggen: Nederlander met een Afrikaanse migratie achtergrond

Joostmochtnietsweten | 23-01-18 | 17:32

U mag wel zeggen: Nederlander met een Afrikaanse migratie achtergrond

U bedoeld niet EU-achtergrond natuurlijk, foutje is snel gemaakt. Gelukkig ben ik er voor u vandaag, ik werk namelijk op het ministerie van waarheid, ik heb het bij deze even rechtgezet, maar de volgende keer...

N.B. bovenstaande is onwaar, te herkennen aan het feit dat er nergens iets negatiefs staat over Rusland of bijv. Trump en/of iets positiefs over de EU, asielzoekers of genderneutraliteit.

O2Neutraal | 23-01-18 | 19:21

Vanavond maar eens in Opsporing Verzocht kijken hoe daar de "niet lichtgetinte" medemens wordt aangeduid.

Mannes | 23-01-18 | 16:56

Mogen wij de NPO terug alstublieft? Pak het eens af van dat kleine pedante groepje politiek correcte fliqqers.
Ik wil ook wel weer eens gewoon journaal kijken net als vroeger.
Zonder me kapot te ergeren aan dat opvoedkundige moralistische gedram.

Rest In Privacy | 23-01-18 | 16:48 | 2

Was het vroeger anders, of was je enkel nog niet wakker? Gezegend zijn de onwetenden. Welkom in de realiteit...

Joostmochtnietsweten | 23-01-18 | 17:34

Vroeger was het echt anders. Maar dan heb ik het over Fred Emmer en Harmen Siezen. Toen werden Palestijnse terroristen nog gewoon "terroristen" genoemd.
Het is nu Sesamstraat voor Groenlinks kindertjes. Gepresenteerd door Ieniemienie "Jullie moeten lief zijn voor elkaar hoor". Het is een speeltje geworden van linkse actievoerders. Ze weten zelf donders goed dat ze partijdig zijn. Maar ze vinden alles geoorloofd in de strijd tegen het grote kwaad van het rechtse populisme.

Rest In Privacy | 23-01-18 | 20:32

NOS = Niet Ons Soort

HJDB | 23-01-18 | 16:46

Ik ben huidkleurig.

Cheeky Bastard | 23-01-18 | 16:23

Fijn voor de NOS dat Fanny Blankers Koen is gestopt met sporten.

Gulliver | 23-01-18 | 16:21

De New speak commissie van de NOS heeft besloten dat blank nietmeer gebruikt mag worden. Iedere vorm van dubbeldenk moet worden voorkomen.

Gulliver | 23-01-18 | 16:17 | 1

Nog wat woorden die vanaf NU verboden zijn:
Blankenberge, Blankenbergenaar, Blankenbergs, Blankenbergse, Blanksma, blanc de Marly, blanc de blancs, blanc manger, blanc-bec, blanc-fixe, blanco, blanco volmacht, blancseing, blank, blanke blanken, blanker, blankere, blanket, blanketsel, blanketsels, blankette, blanketten, blankheid, blankhouten, blanks, blankst, blankste, blankvoorn, blankvoorns.

F. Jacobse | 23-01-18 | 18:59

Het wordt dus hoog tijd dat npo wordt afgeschaft; het Joseph Goebbelsgehalte is echt te hoog nu.
Seyss-Inquart en de nsdap konden zo'n 70-80 jaar terug ook onbegrensd hun kwalijke boodschap verspreiden, gesteund door belastinggelden.
Met het bekende resultaat.
Politici die deze staatspropaganda in stand houden zijn landverraders.
Maar van mprutte wisten we dat al.......

pennestront | 23-01-18 | 16:01 | 1

NPO is ministerie van Waarheid.

Gulliver | 23-01-18 | 16:18

De enige 'witte' mensen die ik ooit gezien heb lagen al tussen 6 plankjes of in elk geval vrij snel daarna. Zwarte mensen daarentegen zie ik wel regelmatig rondlopen.
Waarom niet gewoon het meest waarschijnlijke werelddeel voor de huidskleur geven; Europees (eventueel opdelen in windrichtingen voor de tinten), Afrikaans etc.

Mr Ker | 23-01-18 | 15:49

Dit land en vooral de staat is ernstig ziek. Mogelijk al ongeneeslijk!

benjeallanggek | 23-01-18 | 15:46

Om de NOS -deugers naar de mond te praten moeten worden in plaats van over "de roomblanke borst" spreken over "de roomwitte borst". OK dan, maar wat vinden de dames daarvan?

ljcoster | 23-01-18 | 15:36

Point blank.

ja,diedus! | 23-01-18 | 15:32

NOS = Fake news.

Brainder | 23-01-18 | 15:32

De commissie moet zichzelf dan ook in stand houden. En daarmee trekken ze de publieke omroep maar mee de afgrond in, waarmee ook de nl samenleving.

strijpsestraat | 23-01-18 | 15:30

Zwart/donker(bruin) is nooit echt naakt...........

Mazoeza | 23-01-18 | 15:29

Het probleem ontgaat me. Wit is veruit superieur aan blank als je het tegenover zwart zet.

El-Teide | 23-01-18 | 15:26

Misschien kan de NAM onder Hilversum naar gas boren.

Stomstom | 23-01-18 | 15:10 | 3

Zit alleen maar stikstof

Glasgow Argus | 23-01-18 | 16:43

Laat ze desondanks maar boren

Joostmochtnietsweten | 23-01-18 | 17:37

Glasgow Argus | 23-01-18 | 16:43

Des te beter, hoeft alleen op het mediapark, normale Hilversummers moeten er geen last van hebben.

Bijtendehond | 23-01-18 | 18:18

Marten Luther King is gelukkig dood, anders zou hij zijn mening kunnen geven over de identiteitspolitiek en raciale hokjesgeest van de moderne linkse politiek en hun laven van de MSM.
Genoemde verdachten zouden het standbeeld van meneer King dan subiet van zijn sokkel trekken en verkopen aan een schroothandelaar.

Jan Passant mk2 | 23-01-18 | 15:01

Nou ja zeg: ik ga me bijna schamen! Gelukkig haalt het Maurits Huis ook mijn standbeeld weg,

Dagdief | 23-01-18 | 15:00

Wat een giller weer. Net of daar verschil in zit. Dit land gaat hard achteruit.

Schepvogel | 23-01-18 | 14:49

Dus, blank is wit
.. en is wit dan blank?
Witte Corneliszoon de With = Blanke Corneliszoon de Blank ?

Joost2B | 23-01-18 | 14:45

Witte chocola is lekkerder dan bruine.

Koonkluk Huis | 23-01-18 | 14:44

Het hele identiteitsdenken is één grote Calvinistische pot nat. Daar zitten we weer, met onze zwarte kousen verkrampt onder de grote erfzonde. Daar is ie weer, de zendelingendrift, die meent dat we nederig moeten blijven tegenover de inboorling en zijn achterlijke rituelen...

kapoerewiet | 23-01-18 | 14:44 | 2

Klein verschil: de prekers van het naargeestige zwarte kousen-calvinisme waren óók overtuigd van hun eigen zondigheid en verdorvenheid.

SJW-predikanten menen zelf zonder enige smet te zijn en leggen de schuld dus exclusief bij 'de ander' neer. Kijk eens naar de SoMe profielen van types als de stellingdames, Bij1, Arzu Aslan of Seada Nourhussen. Het zijn Hele Nare Mensen. Zeer content met zichzelf, en gek op de aandacht en bevestiging waar ze continu naar op zoek zijn.

raskol | 23-01-18 | 14:47

Maar wij zijn hier de inboorlingen en daar zit de fout

hatschjoe | 23-01-18 | 18:13

En wat als je Blanke heet ?

SlimmeBelg | 23-01-18 | 14:29

En zo begint het woord 'blank' langzamerhand een geuzenterm te worden.

Willibald von Klúúúk | 23-01-18 | 14:27 | 2

Net als fascist, racist en seksist

Joostmochtnietsweten | 23-01-18 | 17:40

Joostmochtnietsweten | 23-01-18 | 17:40

Ja, ik ben nu een seksistische, fascistische en racistische blanke geworden of volgens de policor gekkies was ik dat al. En die lijst met bijvoegelijke naamwoorden wordt steeds langer.

knerf | 23-01-18 | 23:52

Hier uit blijkt wel weer wat een over gesubsidieerd zooitje het is bij de publieke omroep.
Hoogste tijd om hier eens flink met de bezem door heen te gaan. De meeste nederlanders geven er geen flying fuck om aan welke kant van de RAL waaier hij of zijn mede trotse nederlander zich bevind, En hoe dat in ABN wordt benoemd. Het zijn enkel ( ZEER klein percentage) beroeps slachtoffers en NPO niksnutten die dit soort onderwerpen aansnijden om maar weer een discussie opgang te brengen op niets af.
Laten we beginnen met deze overbodige NPO afdeling op te doeken en hierdoor geef je de beroeps slachtoffers ook geen ondergrond meer.
Deze afdeling van de NPO is gewoon KUDT! .... en nee hier bedoel ik niets degenererends me tov het vrouwelijk geslacht, dit is gewoon nederlandse taal. Leer daar me leven.

Datgaatniegoed | 23-01-18 | 14:27 | 1

Beter is subsidie voor alle publieke omroep instanties te halveren. Publieke omroep is bron van veel tweespalt in de samenleving

Rest In Privacy | 23-01-18 | 19:18

In een van hun zeldzame covers zong Slayer jaren geleden al 'guilty of being white'. Overigens afrondend met 'guilty of being right'.

Road to serfdom | 23-01-18 | 14:25 | 2

@ road to serfdom
Wrong - die is gecovered van Minor Threat.

Datgaatniegoed | 23-01-18 | 14:31

Oh sorry zag cover niet,

Datgaatniegoed | 23-01-18 | 14:32

Hij zag lijkwit = er wat ongezond / ziekelijk uitzien.

Albino's en veel joden zijn wittig van huidskleur en hebben weinig tot geen pigment. De gemiddelde Nederlander zit 2 tintklassen hoger. Blanc = blanco = wit = blank! Blank klinkt gewoon ietsje sjieker dan wit, simpelweg omdat het een geleend Frans woord is. Overschakelen naar wit is enkel klankmatige downgrading van de aanduiding. Als staatsgesubsidieerd, gezagdragend orgaan hebben jullie nu het woord 'blank' gerasistiseerd. Ik ben niet wit NOS !

MvandePijnakker | 23-01-18 | 14:20 | 1

Wat je zegt Mariska.

Joostmochtnietsweten | 23-01-18 | 17:43

Gezien (de kwaliteit van) het taalgebruik bij de NOS, vind ik het verbijsterend dat ze daar een taalcommissie hebben!
Want man man man, wat een waardeloos Nederlands wordt daar gebezigd zeg. En dan heb ik het alleen nog maar over de uitspraak!
Van die nieuwslezers die het over ofefallus hebben waar ze overvallers bedoelen. Dop i.p.v. dorp of kek i.p.v. kerk.

En het meest treffende voorbeeld, met drie fouten in één lettergreep:
"sôôg" (of zoiets) in plaats van zorg. Van de z maken ze een s, van een korte o (als in "kop") maken ze een lange (zoals in "woord") en die r, ja daar kunnen ze al heel lang niet meer mee overweg. Drie fouten in één lettergreep.
Schandalig hoe de NOS meewerkt aan de teloorgang van onze taal.

L. Vis | 23-01-18 | 14:16 | 1

Verstond ook altijd: en nu de weersverwachting op de wallen.

Muuke | 23-01-18 | 14:41

De kleur wit is opgebouwd uit de zeven kleuren van de regenboog.
Dus eigenlijk zijn witte mensen multikleurtureel. Denk daar maar eens over na.

Amolapa | 23-01-18 | 14:09 | 2

Over nagedacht, en nu?

Implants | 23-01-18 | 15:21

Nu mag je een eenhoorn pijpen

Joostmochtnietsweten | 23-01-18 | 17:45

Wanneer leer ik het nou eens? Islam is goed, mooi en vooruitstrevend... Blank is...

First Contact | 23-01-18 | 14:08

Volgens mij snapt niet iedereen in de burelen de reden waarom dit gebeurt:
Dit is het handvest van de EU. Dus doet onze regering dit. Dus doet de NOS dit. Want de NOS krijgt geld van onze regering die geld krijgt van de EU. Zo simpel is het.

spamtarget | 23-01-18 | 14:03 | 2

zo vroeg al aan de drank?
i.m.o. krijgt de EU geld van 'ons' de NL-belastingbetaler, met graagte overhandigd door de regering

Joost2B | 23-01-18 | 14:53

Zijn wij nog volledig soeverein dan?

Joostmochtnietsweten | 23-01-18 | 17:48

Hoe noemen wij, blanken/ witten met blauwe ogen en blond haar dan tegenwoordig nog (zonder direct al voor racist uitgemaakt te worden) een Zwarte of een Neger of een Negert??? Een donker getinte medemens? En mag het woordje donker dan nog steeds???
Ik ben nooit een racist geweest, sterker nog ik ben getrouwd met een Aziatische maar dankzij Sylvana Simons is er bij mij een racistisch zaadje ontkiemd!!!

kippevlees | 23-01-18 | 13:59

Vermoord door het zwarte sabel................

Mazoeza | 23-01-18 | 13:56

Mwhoehaha. Nee dit is geen nepnieuws maar de realiteit waarin ik tegenwoordig leef...

First Contact | 23-01-18 | 13:54

Dit is natuurlijk uitlokking door de NTR.
Wetend, dat het vuurtje rond de strijd over wel-of-niet racistisch weer eens opgestookt moet worden.
Want dan zijn er altijd 'n paar blanken die over de schreef gaan met hun reactie, en dan kan Sylvia Simons weer roepen, hoe vreselijk erg het wel niet met al die witmensch is in die Nederlande. Of zoiets in haar braka taaltje.
Taal-occupatie.
Taal-imperialisme.
Taal-kolonialisme.
Van wie is de Nederlandse taal eigenlijk (?), en mag je als organisatie politiek bedrijven door jouw taalgebruik op te leggen als norm voor de Nederlanders die dat moeten aanhoren?
Eén ding is positief.
Wie nu nog twijfelt aan de politiek gemotiveerde nieuwsverspreiding van de NTR is tegen beter weten in zo partijdig als wat.
(er zal wel geen beroep kunnen worden ingesteld tegen besluiten van deze niet-democratische taalcommissie)
Maar goed, dat zijn dus voortaan onze klootzakken.
Dus zeggen we tegen buitenstaanders, lees: taal-nazi's en taal-fascisten en taal-communisten; blijf met je poten af van onze taal-klootzakken.
Heus, die NTR-modegril gaat wel over.; hun plastic cocon zal hen vanzelf wel de mond snoeren, want 't zuurstofgehalte zal telkens wat meer afnemen binnen die plastic tent-der-linkse-deugmenschen.
Maar wat 'n afgang is dit weer. Wat 'n potentaten daar bij de NTR.

Der Paulie | 23-01-18 | 13:47

www.nporadio1.nl/nos-radio-1-journaal/... Wat heerlijk dan om een keloïdenspecialist gewoon vrijuit te horen praten over het zwarte ras. Dat stond vast niet in het script van de NOS-medewerker van dienst.

mozaard | 23-01-18 | 13:47 | 1

Ik maak er grappen over, zit ver weg, heb m'n VPN aan staan, maar het is werkelijk om te huilen.
Als er geen revolutie plaats gaat vinden, komt het nooit meer goed voor mijn dierbare Nederlanders.

watmagjenogwel | 23-01-18 | 13:43

Dit moet, met de nadruk op MOET allemaal in opdracht van ollendinges zijn, kom hoe hett ze, jullie weten wel dat mens met die ballen op de buik, nou noem eens wat...
Achterlijke zooi, tenzij het nepnieuws is.
Overigens, gaan ze daar mee openen vanavond?

Proclomatie: het presidium van de regering heeft besloten dat "blank" Niet meer is toegestaan!!
50 tinten grijs mag nog wel, maar onder voorwaarden.

watmagjenogwel | 23-01-18 | 13:41

De blank-wit discussie speelt bij 1% van demense, de andere 99% weet niet waar het over gaat, houwe zo!
Gelukkig bepaalt de straat wat er gesproken wordt, niet de MSM.

Analia von Solmsch | 23-01-18 | 13:37

De NOS bewerkstelligt zo wel het zwart-wit denken. Bovendien gaan ze nepnieuws brengen, want niemand is echt wit of zwart. Misschien moet bij de NOS het gebruik van een kleurenwaaier maar verplicht worden gesteld, dan kan de exacte teint van iedereen worden bepaalt.

miss error | 23-01-18 | 13:36

Bij niet blanken, is de mening van de betreffende groep maatgevend hoe men geduid wil worden. Dus zwart in plaats van neger. Wanneer het blanken betreft schijnt plots weer niet te gelden, de minderheden bepalen dan plots hoe wij geduid moeten worden.
Dat heet meten met twee maten. Maar dat zijn we wat politieke correctheid betreft wel gewend; Marrokkaans vlaggetje op je jas, trots op je afkomst. Nederlands vlaggetje op je jas, vuile nationalist. Black power, teken van zelfbewustzijn. White power, vuile racist. Enzovoorts.

Franker | 23-01-18 | 13:30

Jezus jaweh allahverdomme nog aan toe zeg, dit is de achterlijkheid ten top. Ik doe er iig niet aan mee.

PijlVader | 23-01-18 | 13:29

Blank een positieve connotatie? Als er water in de kelder staat vind ik dat weinig positief,

Mubbenschonster | 23-01-18 | 13:27

Wat een laffe, neerbuigende mensen. Bah. Dit is niet PC, helemaal niet netjes, maar racistisch en getuigend van een kromgetrokken verzuilde hokjesgeest die in de jaren 50 niet zou misstaan. Eigenlijk zeggen ze dat een witte huidskleur veel beter is dan een zwarte huidskleur. Ik zou dit als zwarte (ja sorry wit=wit dus zwart=zwart) echt heel vervelend vinden. Bijzonder racistisch. Maar goed, zielig zijn is na 4 generaties allochtonen een soort van ingebakken in de genen. Er zullen maar weinig zwarten (wel makkelijk trouwens nu zwart/wit schrijven want alles over 1 kam) aanstoot aan nemen. De rest wentelt zich in hun warme dekentje van overheids bescherming nog wat dieper in hun bubbel. Jammer om dat te moeten constateren eigenlijk. Dat alle pogingen tot niet racistisch zijn slecht uitvergroten hoe intens racistisch de NL'se zelfbenoemde elite is.

Dutchbeaurouge | 23-01-18 | 13:25 | 2

hear hear, dit zeg ik tegen elke linkse deugmens , dat ze bijzonder racistisch zijn. Maar het lichtje wil maar niet branden.... De overheid / media / universiteiten zijn een gekkenhuis geworden.

GerMonster | 23-01-18 | 13:27

Misschien moet de NOS in RAL kleuren gaan spreken. RAL 9010, RAL 9016 enz, of bruin RAL 8014, RAL8019, RAL 8014 enz. ik denk dat bruin sowieso beter zou zijn? Of heeft dat dan weer een negatieve connotatie. Is bruin beter dan zwart? Is wit beter dan blank? Is wit beter dan bruin? Ik vind het erg verwarrend.

Dutchbeaurouge | 23-01-18 | 13:37

Helaas is dit niets nieuws, dit is al decennia lang aan de gang.
Zijn er nog bedrijven die een afdeling "personeelszaken" hebben?
George Carlin had het er al over in de jaren 90; www.youtube.com/watch?v=vuEQixrBKCc

getzappad | 23-01-18 | 13:24

Ik stel voor dat wit een positieve connotatie krijgt. Dat zal ze leren.

God Zelf | 23-01-18 | 13:19 | 1

En het woord 'neger 'ook graag , dan zijn we van een hoop gezeik EN Sylvana af!

Koning BongoBongo | 23-01-18 | 14:22

Wat ik me afvraag, is het op de een of andere wijze helder te krijgen wat die zogenaamde taalcommissie nog meer besloten heeft? Ik wil graag weten wat "nou eenmaal" is afgesproken om ons te voorzien van ongekleurd nieuws. Hoe werkt dat bij het Staatsnieuws? Wie zit er in die commissie, wat zijn de uitgangspunten, hoe wordt er beslist, enzovoorts.

Schoorsteenveger | 23-01-18 | 13:19

Blank en neger (wit en zwart) zijn duale begrippen, net als man en vrouw.
Vrijmetselaars/occultisten zien dualiteit als een door Yahweh geschapen constructie, die ons gevangen houdt. Om de oude wereldorde definitief af te breken dienen dit soort duale begrippen uitgewist worden, vandaar deze hetzes. In de NewWorldOrder is uiteindelijk geen ruimte voor dualiteit, maar alleen voor eenheid, 1 wereldmacht, 1 ideologie, 1 new-age religie, 1 munt, 1 ras, 1 gender, 1 ras.

dwarfy | 23-01-18 | 13:10 | 2

Zullen zij van een koude kermis thuiskomen?

bodemloos | 23-01-18 | 13:16

Als de NWO diversiteit wil, dan bestaan er op den duur geen rassen meer want alles is dan gekruisd. We heten dan "wereldburgers", wat op zich niet uit zou maken ware het niet dat het afgedwongen word. Dat een aantal mensen dit voor elkaar kan krijgen is onbevattelijk.

Implants | 23-01-18 | 15:33

De linkse, deugrot is al lang doorgedrongen tot de media. Roelof Hemmen, net een interview van hem op de Business Radio gehoord over het discussieprogramma de Hollandse Leeuw. Wat een misselijke man. De vrouw die dit event organiseerde, wegzettend als rechts, en daar is toevallig helemaal niets mis mee, maar zijn toonzetting insinueert dat. Tenenkromend. Laten we ook "Wit" schrappen als woord. Roept, vervelende associaties op. Alleen lijkwit, mag. Lijk, is niet zo positief daar mag Wit dan wel weer bij. Voortaan wordt het Pauw en Man. Maar het blijft BARRY BLANC.

De Evangelist | 23-01-18 | 13:09

Wanneer we wit moeten zeggen moeten we dus ook zwart zeggen. Of niet?

Reaganmania | 23-01-18 | 13:09 | 2

Ja lijkt me wel, maar ik ben dan ook 'rechtsdenkend 'en neem allerhande beslissingen met mijn gezond verstand ( linksmenschen noemen dit onderbuik)

Koning BongoBongo | 23-01-18 | 14:20

In dat deel van Nederland waar ik woon, blijft een zwarte gewoon een neger.
Of ze dat bij de NOS nou leuk vinden of niet.

Bijtendehond | 23-01-18 | 18:11

PS misschien he - NOS - is het handig om geen "huidskleur" (lol) meer te noemen. Er is een compleet pallet tussen hartstikke donker of zo blank als een spook.

Ik vind het nogal zwart/wit (pun intended). En racistisch.

harry21 | 23-01-18 | 13:08

In Hilversum meent men dat Amsterdam en de eigen bubbel maatgevend zijn. Dat is toch wat sneu.

eastender | 23-01-18 | 13:07

Ik begrijp bij deze dat we de donkergekleurde medemens weer gewoon aan kunnen spreken met "hé zwarte"?

BozePaarseMan | 23-01-18 | 13:06

Wit is overgenomen uit de USA en is de taal van linksextremen racisten. En het feit dat er überhaupt zoiets bij de NPO is als een taalcommisie..... o mijn god de gekte.

Als er een deugmens meeleest, hoe zit dat in het hoofd bij jullie, zijn jullie thuis net zo politiek correct en doorgedraaid als overdag op kantoor ? Of kom je thuis en scheld je op de moslims, trap je je zoontje en negeer je je vrouw , zoals ik verwacht van een doorsnee tiran.

GerMonster | 23-01-18 | 13:06 | 1

Ik vermoed dat laatste, in ieder geval dat schelden op moslims.
Maar ze zijn te schijterig om er in het openbaar voor uit te komen, dus lullen ze politiek correct en stemmen ze politiek correct.
En op die manier komt het natuurlijk nooit meer goed.

Bijtendehond | 23-01-18 | 18:09

Zoals we gezien hebben heeft het weinig zin om de studio binnen te lopen in pak. Nobody will believe you. Hoe is het eigenlijk met die gast. Waarom interviewt gs hem niet?

vinzepinz | 23-01-18 | 13:05 | 2

Zijn bezoekuren moeten niet moeilijk zijn...

vinzepinz | 23-01-18 | 13:09

Er zijn dingen die niemand aan de kaak stelt. Waarschijnlijk te groot om aan te gaan. Groter dan een gelijktijdige open hartoperatie, breinverwisseling en groter geslacht tesamen.

bodemloos | 23-01-18 | 13:25

Ik vind anders "zwart" ook behoorlijk negatief. Waarom niet "donker gekleurd", dat is toch veel netter? Of ben ik nou ouderwets?

Als ik vroegah "zwarte" zei werd ik op de vingers getikt (terecht). Maar nu is "witte" opeens wel goed?

Raar hoor.

harry21 | 23-01-18 | 13:05 | 2

Nee dat is niet terecht, het zijn maar woorden en je kan zeggen wat je wil. Zwart is in sommig gevallen ook gewoon de kleur van de geadresserde nietwaar, en mij mag je blank noemen, niet wit want dat ben ik niet.

GerMonster | 23-01-18 | 13:07

Witteboordencriminaliteit is ook niet positief. Zijn vaak mensen die werken met zwart geld.

Reaganmania | 23-01-18 | 14:09

Onlangs, hier in Utrecht heeft de nieuwslezeres in het leer (Annechien) het een keer uitgelegd aan een groepje studenten journalistiek. Ze werd helemaal naar bij het woord 'blank'. Over zulke onderwerpen nemen ze rustig een half uurtje de tijd bij het NOS journaal (op úw kosten, mevrouw!). Dus werd het 'wit'.

wingload | 23-01-18 | 13:05 | 2

Je bent tegenwoordig geen sutdent journalistiek meer maar je zit op een neomaristisch racistisch indoctrinatie klasje. Als je daarvan afkomt ben je slachtoffer, niet afgestudeerd.

GerMonster | 23-01-18 | 13:08

at myself : zou handig zijn als ik zonder zpelfauwten zou typen.

GerMonster | 23-01-18 | 14:53

ach ja, in dat emigreerprogramma van rtl werd van de uitspraak van een jongen die zei de enige blanke op de afrikaanse school te zijn ook door de voiceover "blonde" van gemaakt. Gewoon negeren.

-Wil- | 23-01-18 | 13:04

En blanke vla dan?

veni.vidi.velpon | 23-01-18 | 12:59 | 3

Niet kopen. Te positieve connotatie. Chocoladevla moet je vreten, of je die nou lust of niet.

Schoorsteenveger | 23-01-18 | 13:02

Ja maar chocoladevla mag je als blanke niet eten. Dan eet een wit iemand iets donkers op. Dat moeten we niet willen.

Reaganmania | 23-01-18 | 14:10

Alleen vermits de vla een hoofddoekje draagt.

Van Zessen Klaar. | 23-01-18 | 14:14

Wat een randdebiel!! Dan ze je blank en gekleurd als je lekker pc wil lullen, witte is de taal van links extremisten en andere blankenhaters. Ga je verdomme in het duizenden jaren blanke Nederland, wat pas sinds de jaren ‘60 gedwongen multicul werd, de blanke bevolking neerzetten als negatief, want dat verdienen die witmansen gewoon! Beetje hun land en geld delen met vreemden en dan commentaar leveren op wangedrag, hoe durven ze!

dutch bikkel | 23-01-18 | 12:58

De politieke partij die belooft de publieke omroep minimaal te halveren krijgt volgende keer mijn stem. Bron van heel heel veel ellende en ergenis.

Rest In Privacy | 23-01-18 | 12:58 | 2

Volgens mij is de enige op dit moment FvD.
Ik snap niet waarom andere partijen dit ook niet hebben opgenomen.
NOS/NPO heeft het hele amerikaanse "identity politics" naar Nederland gehaald en laat een paar gestoorde SJW 'wijvon' alles beslissen omdat ze het hardste schreeuwen op een stageplek.

LangeTijdGeleden | 23-01-18 | 13:00

En zo houden ze zichzelf, met massahysterie dan wel, zichzelf in stand. Over de rug van.. en dat is elke keer weer met clubjes die niets anders kunnen (milieu clubjes, feminisme clubjes, diversiteits clubjes, etc). Nieuw verdien model waardoor ze zelf weer bestaansrecht hebben.

boerk | 23-01-18 | 13:06

Het is toch gewoon zielig als je jezelf als volwassen (NPO) medewerker m/v zo laat manipuleren, alleen maar om je kutbaantje te mogen behouden.

Van Zessen Klaar. | 23-01-18 | 12:57

Dus ik mag mijn blanke sabel ook niet meer gebruiken en voortaan een condoom om? Zelfs dat nemen ze ons af...

whetherthouwouldbe | 23-01-18 | 12:57

Waaaat?

Laat de NPO zich door een stel halve wilden voorschrijven hoe wij Blanken genoemd moeten worden?

Fuck dat, dan noem ik vanaf heden iedere kleurling een stuk stront!

Abject | 23-01-18 | 12:56

Waar de witte top der duinen
Schittert in de zonnegloed
En de Noordzee vriendelijk bruisend
Neêrlands smalle kust begroet
Juichte ik aan het vlakke strand:
'k Had u lief, mijn Nederland!

Schoorsteenveger | 23-01-18 | 12:56

Iedereen die ook maar iets minder blank is dan ik, noem ik een neger. Wel zo duidelijk.

gestoptmetroken | 23-01-18 | 12:55

Hoorde die Jurgen van de Berg NPO1 vanmorgen uitleg geven waarom hij nu witmens zegt, het is een kruiper zonder weerga, net een mof die de hakken tegen elkaar klikt, ja meneer, nee meneer, zonder eigenheid en autonomie de bevelen opvolgend van een doorgeslagen club laffe eurofielen.

lanexx | 23-01-18 | 12:54 | 1

Dat soort figuren stonden ook te knipmessen toen de Duitsers hier naar binnen wandelden.

meneer Q | 23-01-18 | 13:03

The guy is shooting blanks.

JdelaT | 23-01-18 | 12:53 | 2

The guy is shooting (helper) whiteies

Bijtendehond | 23-01-18 | 18:03

Voor er iemad over die "-ies" begint, ik volg de Engelse spellingsregels.

Bijtendehond | 23-01-18 | 18:04

Blanc is ontegenzeggelijk onderdeel mijn Europese identiteit c.q. cultuur, gelijk geel ontegenzeggelijk onderdeel is de Aziatische cultuur c.q. identiteit. En hoewel met stevige bedenkingen ten aanzien Brussel dat Brussel nu eenmaal machtscentrum EU is, zoals Washington capitool USA is zodoende mij noch SJWer noch aanhanger white privelege Amerikanisme by the way Blanc komt uit het Frans deze hebben ontegenzeggelijk veel invloed gehad op de Europese geschiedenis Versailles, Franse Revolutie, Verlichting omroeper deze Napoleon. Oja vooruitlopend op SJW repliek hoofdstad Derde Rijk was Berlijn.

william7055 | 23-01-18 | 12:52 | 1

Één oxazepam is voeldoende William, anders ga je zo raar kletsen.

Panos88 | 23-01-18 | 13:35
-weggejorist-
meneer Q | 23-01-18 | 12:52

Ik heb het gehoord op de radio. De presentator vertelde ongegeneerd waarom de met belastinggeld betaalde newspeak-taalcommissie besloten had te capituleren voor 3 negers uit de Bijlmer en hun 100 whitey helpers.
Blank klinkt te onschuldig.
Wat is er gebeurt met "onschuldig tot het tegendeel bewezen is"?
De laatste stand van de wetenschap neigt ons namelijk redelijk vrij te pleiten.
dekanttekening.nl/samenleving/histori...

Rest In Privacy | 23-01-18 | 12:51 | 2

Uit uw link "... En ja, er waren ook in de vroegmoderne tijd tegenstanders van slavernij.."
Een van deze tegenstanders was de vereniging 'De Maatschappij tot Nut van 't Algemeen', en weet u wie daar prominent lid van was?
Jan Schenkman!

Joost2B | 23-01-18 | 14:40

ah interessant. Krijgt Quincy zo meteen een boemerang in zn zelfvoldane bakkes.

Rest In Privacy | 23-01-18 | 15:40

Zolang het nog kan: blank.

lingo star | 23-01-18 | 12:42

Blank komt van blanc en betekent wit. Neger komt van negro en betekent zwart. Hele discussie gaat dus of we de termen blank/neger kunnen veranderen in iets wat precies hetzelfde betekent.

En dat allemaal vanwege negatieve associaties bij bepaalde mensen. Zelfde discussie wordt ook eens in de zoveel jaar gevoerd over hoe we immigranten noemen omdat de oude term besmet is geraakt...

Ik vind het allemaal prima. Met de termen zwart/wit is extra opvallend hoe bizar het is om mensen in te delen op huidkleur. Toch zijn er mensen die het zonder problemen kunnen gebruiken. Daaraan kan je de echte racisten (Sunny Bergman, Anousha Nzume, Anja Meulenbelt, Gloria Wekker) makkelijk herkennen.

vrijstijler | 23-01-18 | 12:41 | 1

"discussie wordt ook eens in de zoveel jaar" De cyclus wordt steeds korter.

Rest In Privacy | 23-01-18 | 12:56

Radicale politieke correctheid. Net als op de preutsheid van begin vorige eeuw komt hier ook wel weer een reactie op. Dit wordt gewoon onleefbaar. Waarschijnlijk niet eens uitgedacht door de gekleurde mens maar de genderloze linksert.

Slough | 23-01-18 | 12:40

De NOS heeft een taalcommissie? Waarom beginnen die eikels dan niet eerst eens het erbarmelijke niveau van hun Nederlands te verbeteren? Het taalniveau op nos.nl is ver sub MAVO/VMBO niveau met veel Engelse woorden erdoorheen etc. Het lijkt gezien hun taalgebruik wel alsof de hele NOS redactie vol allochtonen zit die geen behoorlijk Nederlands spreken. Blank = wit uit het frans, dat is nou eenmaal hier in NL hoe we ons beschrijven, ik hoef geen gezeik van importnederlanders en hun domme vriendjes te accepteren en zal deze gestoordheid niet overnemen. Onder taalgestoordheid valt ook Engels als voertaal op de universiteiten. Bedrijven gaan zonder noodzaak ook die richting op. Ik hoorde dat ze binnen de rabobank binnen enkele jaren vnl. Engels willen spreken. Stelletje idioten...

swhs | 23-01-18 | 12:39 | 6

J. de Vries (1971), Nederlands Etymologisch Woordenboek
blank bnw., mnl. blanc ‘wit, helder wit’, os. blank, ohd. blanch, oe. blonc ‘wit, schimmel’, on. blakkr (< *blankaz) ‘wit, schimmel’. — Het woord behoort tot de groep van blinken.

Het frankische woord *blanka werd in het gallo-romaans overgenomen, vgl. fra. blanc en verder nog ital. bianco. Vele kleurnamen zijn in het fra. uit het germ. overgenomen, zo blauw, blond, bruin.

Gerard de Boer | 23-01-18 | 14:28

Gerard de Boer | 23-01-18 | 14:28
Blank is dus eigenlijk bling-bling.

Schoorsteenveger | 23-01-18 | 16:55

Bij Bunq doen ze dat al. Maar soms zie je aan de naam dat ze Nederlands zijn en ga ik lekker verder in het Nederlands.

Bijtendehond | 23-01-18 | 18:01
▼ 3 antwoorden verborgen

En Marieke Kuypers van de NOS is een nepjournalist: nos.nl/op3/artikel/2213351-dit-is-het...

Een beetje stemmingmakende artikeltjes schrijven op basis van wat je op reddit bent tegengekomen en een paar quotes van een verwarde nerd. Zo kan iedereen het, luie meid.

Panos88 | 23-01-18 | 12:38

De term "wit" heeft nu een uitgesproken negatieve lading. Dat komt door het door de NPO uitvoerig rondgetoeterde gedachtengoed (nou ja "goed") van het bekende stel racisten, dat daar hun boterham mee verdient. Volgens de hooggeleerde mevrouw Wekker is "wit" zelfs erfelijk belast met 400 jaar misdadig gedoe.
Da's dus een knap vervelende kwalitficatie voor een gewone blanke medemens die geen slaven houdt en zich verder ook netjes gedraagt.
"Wit" is een racistisch scheldwoord.

Schmalz | 23-01-18 | 12:36 | 1

Volgens de bijbel (ben niet gelovig) gaat de erfzonde maar tot de vierde generatie.
Beroepsraciste Sylvans Simons snapt er weer eens niks van.

Bijtendehond | 23-01-18 | 18:00

Zolang men wit en zwart gebruikt om iemands etniciteit te duiden komen we als mensheid geen steek verder.

spamzuiger | 23-01-18 | 12:36

Net ben ik een tijd bezig geweest om mezelf te vergelijken met de verschillende kleuren. Ik heb iets wits naast mijn arm gelegd. Het is echter niet de juiste kleur, ik ben niet wit. Blank ben ik niet, volgens de NOS (don’t shoot the messenger). Wat ben ik dan? Welke kleur heeft mijn huidskleur in vredesnaam.
Ik heb andere kleuren geprobeerd. Zwart, bruin, geel, groen, rood. Geen van die kleuren passen mij.
Ik hou het toch maar op blank. Daar komt het het meest op neer. Als ik wit zeg, als ik dat accepteer, dan LIEG ik. Dan kan ik mezelf niet meer recht in de ogen kijken.
Als de NOS wit zegt, dan liegt ze. De omroep kan zichzelf niet meer recht in de ogen kijken. De NOS verspreidt een leugen.

onnosel | 23-01-18 | 12:35 | 2

Gebroken wit ?

SlimmeBelg | 23-01-18 | 12:59

De NOS verspreidt nepnieuws. Maar dat wisten we al.

Bijtendehond | 23-01-18 | 17:58

Het comité voor de waarheid heeft gesproken.

Statler en Waldorf | 23-01-18 | 12:34

Ik persoonlijk prefereer de blanke sabel en weiger voor het zingen de moskee te verlaten!

D.Ormin | 23-01-18 | 12:33 | 1

Correctie: het blanke kromzwaard

Bijtendehond | 23-01-18 | 17:57

Ik ben niet tegen de NPO dan wel NOS. Mag van mij bestaan. Maar een taalcommissie? Wie zit daar dan in? En hoe kom je daar in? Hebben ze een politieke achtergrond? Wat hebben ze gestudeerd? Is het een juiste weergave van het gehele politieke spectrum? Of beperken we ons tot het postmodernistische cultuurmarxisme en installeren we zodoende een gedachtepolitie?

Sir Nastian | 23-01-18 | 12:33 | 1

Nee, is volstrekt politiek neutraal.
Echt waar.

jemagookniksmeer | 23-01-18 | 12:35

Zwart daarentegen heeft weer teveel negatieve connotatie. Daarom zwarten voortaan graag koffiebonen (lekker, gezellig) noemen, Theodor Holman weer gewoon pinda en Chinezen gele m&m’s.

Vod Kanockers | 23-01-18 | 12:30

Vanaf het moment dat ik door kreeg dat de staatszenders mij het woord wit in de maag wou splitsen staan de staatszenders bij mij op zwart. Mis ze niet.

Poppo van Ulvinga | 23-01-18 | 12:28 | 1

Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik krijg zelfs mijn ouders niet overtuigd dat ze niet naar staatspropaganda moeten kijken.
Ik ben 45, maar om de generatie voor me wakker te schudden, lukt me echt niet.
Het wordt op het NOS/VRT/VTM journaal gezegd dus is het waar (dat Trump een klootzak is). Ze hebben het gelukkig wel niet hoog op met die nutteloze import.

Bijtendehond | 23-01-18 | 17:56

Black is Black, i wan't mi baby back.

Cocorico | 23-01-18 | 12:27 | 1

Los Bravos 1967, de racisten ha ha, zeker ook een gemiddelde GS reaguurder, ca 16 jaar en puberaal.

SlimmeBelg | 23-01-18 | 13:07

ik heb een probleem, ik ben kleurenblind,wat nu?
is hier ook subsidie voor te verkrijgen?

reetjemoose | 23-01-18 | 12:26

Dat is duidelijk.... opheffen die club (inclusief de NPO.

Enrique C | 23-01-18 | 12:26

Criminele Marokkanen heeft ook een negatieve connotatie. We hebben afgesproken voortaan het woord 'Finnen' te gebruiken.

Attenoje | 23-01-18 | 12:24 | 3

En "crimineel" in combinatie met deze nationaliteit te vervangen door "ondernemend" of "activistisch".

jemagookniksmeer | 23-01-18 | 12:36

Al noem je het leuke engeltjes dan weten ze daar nog binnen no time een negatieve associatie van te maken.

Rest In Privacy | 23-01-18 | 13:03

En migranten vervangen door vluchtelingen.

SlimmeBelg | 23-01-18 | 13:09

Ik gebruikt geen woorden die verzonnen zijn door een agressor om mijzelf te stigmatiseren. Hoewel ik af en toe denk dat ik een vliegtuig ben, ben ik nog niet gek.

BozePaarseMan | 23-01-18 | 12:24
-weggejorist-
KlunsJohannus | 23-01-18 | 12:23

Ik begin steeds meer te geloven dat men er alles aan doet om de bevolking in Nederland tegen elkaar op te zetten, De NPO is slechts een uitvoerend slaafje.
Polariseren is het hoofddoel en dat begint ze heel aardig te lukken

Mich2007 | 23-01-18 | 12:21 | 1

NPO is bron van veel
Sociale ellende.

Rest In Privacy | 23-01-18 | 19:22

Duidelijk waarom de witte onderbroek geen punt van discussie is op het mediapark.

koosnaam | 23-01-18 | 12:19 | 1

Die witte onderbroek is getint. Daar zijn ze nog even niet uit.

bodemloos | 23-01-18 | 12:33

Mensen zijn in de regel niet wit of zwart - roze, gelig, beige of donkerbruin.
Witte mensen noemen we blanken. Hele donkere mensen noemen we negers. Dat is zo taalkundig gegroeid. En inderdaad vind de oorsprong van deze woorden zich aan de duiding van een witte of zwarte kleur. Maar omdat we dat nu los van de oorsprong kunnen zien, zijn het prima aanduidingen voor woorden die we -op een enkele te negeren tokkie na- eigenlijk allen gebruiken bij opsporingsberichten.

Wat dat voor gevoelens de duiding van een huidskleur bij iemand oproept is helemaal voor de rekening van die persoon. Ik heb dat niet, ik discrimineer niet.
Verder wens ik verschoond te blijven van opgedrongen omslachtigheid wegens minderwaardigheidscomplexen van een beperkt aantal activistische individuen.

En trouwens, al zouden we stelselmatig wit-zwart gaan gebruiken in navolging van de VS. Dan hebben we misschien over enkele decennia wel weer een discussie dat wit een positievere annotatie zou hebben.
En dan kom jij bij een punt dat ik zeg: als jij als neger vind dat je huidskleur -alsof die er toe doet- of genenpool negatief op je afstraalt... Ga dan niet lopen klagen en huilebalken. Doe er iets positiefs mee aan opdat anderen zien dat je het wel kan.

En laten we wel wezen. Ook anderen hebben te maken met beperkingen en (vermeende) vooroordelen. En lopen die te hoop wegens institutionalisme, gebrek aan inclusiviteit en intersectionele gender politics? Neem een voorbeeld aan Cailin Kuit, die ondanks al haar genetische beperkingen, gewoon psychiater is geworden.

Rommelende Onderbuik | 23-01-18 | 12:18 | 1

U hebt volkomen gelijk, als die figuren met een misplaatst slachtoffercomplex eens een degelijk cv bij elkaar zouden fantaseren i.p.v te zeuren dan zouden ze net zo succesvol kunnen zijn als psychiater Kuit.

dochtervanKees | 23-01-18 | 13:32

Het is "donker" en "wit". Pfiew gelukkig dat er weer een belangrijk probleem de wereld is uitgeholpen. Het racistische narratief van "neger" en "blanke" is gelukkig de wereld uitgeholpen. Er zal nu een gouden eeuw aanbreken met gelijke voorkeursposities voor vrouwen, negers en genderzwervers. Heil het nieuwe rijk.

Fiasco | 23-01-18 | 12:18

De NOS taalcommissie vind daarentegen een klacht dat het woord 'strijders' als beschrijving van IS terroristen ongeschikt is, niet gegrond. over.nos.nl/ombudsman/berichten-van-d...

coitus reservatus | 23-01-18 | 12:17 | 1

of 'krakersbolwerken'.

SlimmeBelg | 23-01-18 | 13:13

Laten we zwart dan ook benoemen als roetkleur.
Want van al dat roetkleurige privilege zakt mijn broek af.

Sadomassochristus | 23-01-18 | 12:13 | 2

Die van mij is al jaren afgezakt. Lager kan die niet meer.

InAnumPerRegimine | 23-01-18 | 12:17

Pietkleurig

Muxje | 23-01-18 | 12:18

Tabula rassies
about punt [afgeplakt].
a [afgeplakt] cartridge.
"1984 the ability to formulate a concept"

hallevvezool | 23-01-18 | 12:12

Ruwe bolster blanke pit. Mag dat?

quasielaks | 23-01-18 | 12:12

"Dat is nou eenmaal een afspraak binnen de NOS."
Het zit 'm uiteraard in dat "nou eenmaal". Want wie of wat bepaalt in 's hemelsnaam het eenmaal en het andermaal? Klinkt naar Manifest, Canon, Heilig Boek als je het mij vraagt. "Blank" heeft een positieve connotatie, en "zwart" niet? Bij wie dan? In wiens cultureel archief klinkt "blank" positief, of liever gezegd, té positief? En in wiens cultureel archief klinkt "zwart" negatief, of té negatief?
Is die hele politieke correctheid niet gebaseerd op achterstevoren denken? "Ik zeg, als blanke maar voortaan 'wit', opdat u, zwarte geen positieve, en daarmee voor u negatieve connotatie waarneemt", dat is de eigenlijke motivatie, en die is in feite heel erg betuttelend. De witte man, die mede lijdt met de zwarte man en zijn pijn wil verlichten door zichzelf te verlagen. "Ik kom te positief over, en dat wil ik u niet aandoen, daarom giet ik wat extra wit poeder over me heen, maak ik mezelf wat negatiever."

Schoorsteenveger | 23-01-18 | 12:12 | 1

Hij had ook kunnen zeggen "dat is nou eenmaal een edict van de linkse kerk"
Wat ik raar vind dat linkse zeikers die altijd zeuren over Amerikaanse invloed, wel klakkeloos het discours van activistische Afro-Amerikanen over nemen.

Rest In Privacy | 23-01-18 | 13:11

Dat is inderdaad duidelijk. Duidelijk overtrokken, politiek correcte waanzin.

coitus reservatus | 23-01-18 | 12:11

Binnenkort in uw doe het zelf zaak: zwarte latex

Langshetrandje | 23-01-18 | 12:11

Ik kan me nog herinneren dat in de jaren ’80 door een groep “verlichte” blanken het woord “zwart” vervangen moest worden door “donker” want “zwart” was immers kwetsend/koloniaal/fascist/enz. Echter nu wordt klakkeloos geaccepteerd (en overgenomen door diezelfde “verlichte” groep blanke geesten) dat zwarte racistische SJWs het woord “witte” in plaats van “blanke” gebruiken. Volledige regressie dus.

geenspam | 23-01-18 | 12:10

Nederland staat nooit meer BLANK !

Reden | 23-01-18 | 12:10

Of is het nepnieuws van die taalcommissie? De NOS schrijft zelf namelijk op haar website: "Verder volgen wij bewust niet de Amerikaanse politiek correcte benamingen als Native Americans en African Americans. Voor ons wonen er in de VS indianen, blanken, zwarten en latino’s." Zie PDF: over.nos.nl/fileupload/15_VEELGESTELD...

De heimelijke Taalcommissie van de Staatsomroep predikt dus iets anders, dan de NOS naar buiten toe communiceert.

tipo | 23-01-18 | 12:09 | 2

Het lijkt echt de DDR wel. Serieus.

KlunsJohannus | 23-01-18 | 12:26

Kan Baudet deze nog toevoegen aan zijn vragenlijstje.

SlimmeBelg | 23-01-18 | 13:16

Het viel me trouwens op dat er op Joop opiniestukken staan - van een tijdje geleden alweer - waarin zowel het gebruik van 'wit' als van 'blank' verdedigd worden. Overigens wel met een puur taal- en geschiedkundige insteek... maar evengoed met een venijnige steek naar hen die zich gekwetst voelen door het woordje 'wit': "Je weet dat je privilege hebt, wanneer gelijkwaardigheid als onderdrukking voelt"

Muxje | 23-01-18 | 12:08

"Nou er zijn mensen die dit te politiek correct vinden"- ik vind het eigenlijk op fabels berustende onzin; blank is gewoon frans voor wit. En het omhelst niet zoals menig gender-"wetenschapper" meent te weten een verborgen boodschap van suprematie. Dat is een aanname gebaseerd op toevalligheden. En als je dan nieuwe woorden wilt, gebruik dan licht en donker. Want A) "Wit" of "zwart" is lelijk en beledigend B) geen mens is wit, dan wel zwart van kleur C) gaan we Aziaten dan geel normen? Er zijn meer mensen in de wereld dan de "zwarten" en hun "witte" onderdrukkers.

En sowieso liegt deze meneer, want deze afspraak is al meer dan een jaar geleden gemaakt.

Panos88 | 23-01-18 | 12:08 | 1

U hoort in die commissie te zitten !

SlimmeBelg | 23-01-18 | 13:17

Wasserij "Dubbel Blank"........
De schaatser heeft 1:07:00 op de klok gezet (een nul zeven dubbel blank)....
Voor het schilderen het hout eerst blank schuren....
Zwaar geschapen witte man.... blanke neger.....
Vermijden wordt lastig hoor !!!

Bad_Motherfucker | 23-01-18 | 12:07

Dit is nou discriminatie !!!!

-Paparazzi- | 23-01-18 | 12:07 | 1

Voor u en door u betaald

tata1981 | 23-01-18 | 12:08

Oké, dit is de druppel NOS. Ik kijk niet meer. Ik ben niet wit, ik ben blank. Ik had trouwens Jurgen van de Berg van Radio 1 iets hoger aangeslagen dan dat hij zich zomaar zou conformeren aan z'n broodheren. Valt me van hem tegen.

canis lupus | 23-01-18 | 12:06 | 1

Naar Jurgen vd Berg luister ik sowieso niet meer, met zijn ultra flauwe spitvondigheden om 06:00 in den ochtend.....

Bad_Motherfucker | 23-01-18 | 12:09

Blanken 'wit' noemen is niet politiek correct. Blanken 'wit' noemen is racistisch.

paulvink | 23-01-18 | 12:05

Blanke de Blankh.

Ja, ik word hier nogal recalcitrant van.

Lewis | 23-01-18 | 12:03 | 1

Knap!

Lupuslupus | 23-01-18 | 12:16

OT: Gejuich op teletekst, maar liefst tien syriërs per week willen terugkeren naar Syrië terwijl dat er eerst twee waren.
Nou, dat zet zoden aan de dijk.

2voor12 | 23-01-18 | 12:03

Fijn, net als in Amerika. En hoe noem je een halfbloed? En hoe noem je een kwartbloed/nepneger als professor Wekker of Nzumba?
Zolang je je gender zelf mag bepalen is alles goed.

RickTheDick | 23-01-18 | 12:02 | 4

Een halfbloed noemen ze daar een Mulat.

Lupuslupus | 23-01-18 | 12:14

En Indianen noemen we voortaan weer rood. Dit is nou het probleem met genderstudies, het is een samengevoegde brei die telkens maar tot een uitkomst leidt. Namelijk zwart vs wit en man vs vrouw; een tunnelvisie waarin elk breder perspectief ontbreekt. Opgesodemieterd met die verkapte HBO'ers.

Panos88 | 23-01-18 | 12:14

Wat als je een opa hebt met een moeder die Spaans/indiaans/ Japans/Duits/Keniaans is en een vader die Noors/Indonesisch/Nederlands/Joods is. En zo'n zelfde soort stamboom voor alle grootouders. Maar je voelt je een vrouw uit Burundi, terwijl je nog het meest lijkt op een mannelijke Inuit?

RickTheDick | 23-01-18 | 12:38
▼ 1 antwoord verborgen

Dit maakt het een stuk duidelijker hèhèhè...🤡🤡🤡
Connotatie
De connotatie ('bijklank, ondertoon, bijbetekenis, gevoelswaarde') van een woord of kleine woordgroep is de ermee verbonden voorstelling, vaak van emotionele aard, boven op de eigenlijke betekenis van het woord, de denotatie. 'Connotatie' is ontleend aan het Latijnse connotatio, gevormd uit (voorvoegsel) con- ('met', 'tezamen') en notatio ('optekening').

Het woord connotatie is een taalkundig, psychologisch, filosofisch en politiek begrip.

Eucalyppta | 23-01-18 | 12:00

Het NPO politburo deelt orders uit...

RenHoek | 23-01-18 | 12:00 | 2

Staat NPO dan niet voor Nieuwe Politieke Orde?

InAnumPerRegimine | 23-01-18 | 12:14

Dat si wel een goede, nieuwe Politieke Orde.

gato | 23-01-18 | 12:26

De positieve connotatie van het woord 'blank' alsmede het gebruik van het alternatief 'wit' komen uit de koker van identity politics bedrijvende SJWs die het woord 'wit' zelden gebruiken zonder een toevoeging als 'privilege', '(on)schuld', of het immer kwaadaardige: 'man'. Deze lui hebben allerminst het beste met blanken voor, en het woord is dan ook niet neutraal maar bedoeld als scheldwoord. En zo moeten we het ook opvatten.

Ik voel mij als blanke daarom gekwetst door de kwalificatie 'wit'. Nu meen ik persoonlijk dat je wel ergens tegen moet kunnen en dat gekwetste gevoelens niet onmiddellijk aanleiding dienen te geven voor genoegdoening of verandering, maar als de staatsomroep een officieel besluit neemt om de neutrale en al eeuwen gangbare term voor blanke mensen te vervangen voor een scheldwoord, dan is er wel reden om je op te winden dunkt me. Links is altijd erg met taal bezig en bij elk verdacht woord worden er hele verhandelingen geschreven over de achtergrond en het ontstaan ervan. Dat zouden ze met 'wit' (in deze context) dan ook eens moeten doen.

Muxje | 23-01-18 | 11:59 | 2

Ik weet niet meer van wie ik het hoorde maar ik vond het een mooie term: linguistc imperialism.

nikolaos | 23-01-18 | 12:02

Mogen we een beetje privilege, we werken er hard zat voor. Dank u.

Wachtmeester R | 23-01-18 | 13:20

Dat is raar, ik dacht dat wit over het algemeen symbool stond voor het Goede.

nikolaos | 23-01-18 | 11:58

Ze doen maar. Juist om dit soort zaken (en wat er allemaal komen gaat) boycot ik de NPO al jaaaaaren. Ik ga me er niet aan ergeren.

Wekkertje | 23-01-18 | 11:57 | 1

IK erger mij er kapot aan, ben in staat om een spandoek te maken en hele dagen voor het mediapark te gaan protesteren (ik heb nog geen pistolen en geweren dus een spandoek moet voor nu dan maar voldoen)

tata1981 | 23-01-18 | 12:03

Fuck het is echt allemaal fucking eng het is gewoon een koude propaganda oorlog tegen de eigen bevolking die gaande is.

tata1981 | 23-01-18 | 11:56

Ik ga vandaag de blanke was doen met een met een blankwasmiddel in mijn spierblanke wasmachine, die op een blanke vloer staat tussen 4 blanke muren.

Biologische_Dildo | 23-01-18 | 11:55 | 2

En nu staat je vloer wit?

koeberg | 23-01-18 | 12:09

Há, zo is't maar net.

bodemloos | 23-01-18 | 12:11

Wat een zelfhaat weer bij de NOS. De oplossing is uiteraard meer immigratie uit shithole countries.

Gibbon | 23-01-18 | 11:55
-weggejorist-
Rest In Privacy | 23-01-18 | 11:54

Flikker toch op met dit anglicisme.

Mr. Bami | 23-01-18 | 11:54 | 1

Als ik ergens jeuk van krijg is het wel "mensen van kleur"

Rest In Privacy | 23-01-18 | 13:17

Dan zoeken ze het toch lekker uit daar in die blanke hokjesdenkertsvereniging.

Zwart/wit, blank/negroïde, licht/donker
Wat is hier politiek incorrect aan?

TP 1984 | 23-01-18 | 11:54

Blank is Blanc is weiss is white is wit.
Het is dus hetzelfde en zou je dus ook blank mogen zeggen.
Echter in het Nederlands kun je blank uitleggen als huidskleur omdat wij natuurlijk niet wit zijn (zoals de muur achter je). In de Nederlandse taal kennen we dus een nuance tussen wit en blank.
Net als dat negeroide mensen niet zwart zijn (zoals zwarte piet).
Dus als een donker persoon geen Neger genoemd wil worden doen we dat niet en als een blank persoon niet wit genoemd wil worden doen we dat ook niet.
Klaar is kees zou je zeggen maar nee... Blank betekend iets anders volgens de identity politicians.. het betekend dat blank een koloniaal begrip is (wat niet zo is) en racisme!
Juist zwart-wit denken is koloniaal en roept agressie op.

DhrFukalla | 23-01-18 | 11:54

hoe komt dat toch, dat blank een positieve connotatie heeft?
hoe zou dat komen?

isotope 465 | 23-01-18 | 11:54 | 3

isotope 465 - Omdat zij water besparen ,wassen zich nooit anders zouden ze witter zijn.

gelukzoeker | 23-01-18 | 11:56

Vreemdeling - buitenlander - gastarbeider - allochtoon
Na enige tijd krijgt een woord een negatieve connotatie. Dan wordt het woord afgeschaft en vervangen door een nieuw woord. Dat schuift het probleem weer een paar jaar vooruit.
We gaan nu hetzelfde doen met woorden die een positieve connotatie hebben. Als wit straks een positieve connotatie heeft verzinnen we weer een ander woord.

koeberg | 23-01-18 | 12:06

Vooral mythologie en het feit dat we geen nachtdieren zijn: "En toen was er licht"

E-Burke | 23-01-18 | 12:21

de NOS zijn activistisch aan het worden. Onder valse redeneringen creëeren ze een mentale constructie van waarde oordelen die zij zelf uitvinden. Alsof zwart altijd slecht is en wit altijd goed. Dat oordeel maken ze zelf om dan als hondenfluitje te gebruiken dat dit mis is. Dan kiezen ze een zogenaamd "neutraal" woord, dat reeds jaren geladen is van het tegenovergestelde waarde oordeel van hoe zij "blank" percipieren.

Mantorok | 23-01-18 | 11:53 | 1

Mantorok- Met uw redenering breekt een nieuwe werkelijkheid voor mij aan .Is werkelijk de enige kant waar ik nog niet aan gedacht heb,maaaaarrr mogen wij dat wel moeten willen met ze n allen is de vraag nu weer?

gelukzoeker | 23-01-18 | 12:02

Dus wannee mijn keuken blank staat door een lekkage is dat positief?

XverderNix | 23-01-18 | 11:53 | 1

XverderNix, Vanaf NU ja me n waarde.

gelukzoeker | 23-01-18 | 12:03

Doet me denken aan die situatie alweer jaren geleden op zondag in een Maroc bakkerij in Rotterdam. Vraag ik om een ´Marokaans bruin´ - die benaming is heel gewoon in Turkse en Maroc bakkerijen - rondbruin platbrood, gaat die heks achter de toonbank me toch tekeer. Werd de huid volgescholden door die KECH. Rassiejss!
Ben zonder dat Marokkaans bruin de deur uitgelopen en uiteraard nooit meer teruggekomen. Arrogante TiefusHoer.

chicago river | 23-01-18 | 11:52 | 4

chicago river - U bent wel erg streng voor de jonge dame in kwestie.

gelukzoeker | 23-01-18 | 12:05

mr. exp. | 23-01-18 | 11:55
Je leest het goed. Je kunt begrijpend lezen, Mr exp.. Als ik een rond platbrood kom kopen, en ik noem dat platbrood zoals dat in Turks- en Maroc bakkerijen al sinds jaren word genoemd in die bakkerijen, als vrouwelijke verkoopster (HOOFDDOEK) scheld je mij uit dan scheld ik terug. Ja je gaat niet op de balie slaan, dat is weer meer iets van de achterlijke cultuurkant. Nog andere kanttekeningen op mijn persoon?
Wie ben jij, Jezus?

chicago river | 23-01-18 | 12:11

gelukzoeker
Ja. Hij had ook gewoon beleefd "steek dat brood maar in je burka, lelijke VMBO-aap", kunnen zeggen. (en aap slaat natuurlijk op het lage opleidings- niveau. Niet op haar etnische komaf)

Rest In Privacy | 23-01-18 | 13:23
▼ 1 antwoord verborgen

Doe net als Peterson: laat je niet vertellen welke woorden je wel / niet moet gebruiken. Ik zal nooit, never ever, de term 'wit' gebruiken als ik het over de 'lichtst getinten' onder ons heb.

Dan gebruik ik nog liever 'ariërs', drammend zeikvolk.

raskol | 23-01-18 | 11:52 | 4

raskol -Neanderthaler kan ook,komen wij ook eens heldhaftig uit de bus.

gelukzoeker | 23-01-18 | 12:08

nieuwe categorisering volgens de npo:
Hollanders: Blank wordt lichtst getintiers
Marokkanen / Turken: licht getintiers wordt licht donker getintiers
Lichtbruin ras wordt dan donker getintiers
en de donkerbruine rassen worden dan de bijna zwart getintiers
/npo mode off

InAnumPerRegimine | 23-01-18 | 12:12

En voor de chinezen: banaan getintiers

InAnumPerRegimine | 23-01-18 | 12:17
▼ 1 antwoord verborgen

Als ze er nou donker en licht van maken heb je hetzelfde probleem; de verschillen worden benoemd.
Zouden ze bij de NOS dan niet doorhebben dat het de segregatie nooit gaat oplossen. Iedere woordkeus benadrukt de verschillen, die er in een bepaalde mate ook zijn. Grote en kleine mate bedoel ik dan.

bodemloos | 23-01-18 | 11:52 | 2

bodemloos - U zit met een weegschaal voor de neus neem ik aan?

gelukzoeker | 23-01-18 | 12:10

gelukzoeker | 23-01-18 | 12:10
Ja, ik weeg voortdurend de verschillen tussen moslims en andersoortigen.

bodemloos | 23-01-18 | 12:15

Als een blanke er slecht uitziet, zeg je: goh wat zie je wit.

Wil die commissie van de NOS mij even helpen met hoe ik tegen een witte moet zeggen dat hij er wit uit ziet?

PrakkerT | 23-01-18 | 11:50 | 3

Bleek(scheet)!

mr. exp. | 23-01-18 | 11:56

PrakkerT - Negen tinten wit misschien?

gelukzoeker | 23-01-18 | 12:12

gelukzoeker | 23-01-18 | 12:12
Dat gaat geheid uitdraaien op gebroken wit, wat ik je brom!

bodemloos | 23-01-18 | 12:19

Piet van kleur.

Lewis | 23-01-18 | 11:49

Geez.

Bedenk dán een positief alternatief voor zwart.

Lewis | 23-01-18 | 11:49 | 3

Chocolade?

Winter_is_coming | 23-01-18 | 11:50

#000000

Omebert | 23-01-18 | 11:56

Lewis - Zwart hoeft niet altijd lelijk te zijn als de zon maar schijnt en je pet goed staat.

gelukzoeker | 23-01-18 | 12:16

Mensen die wit ipv blank gebruiken, zijn dezelfde sjw's die denken dat er meer dan 2 genders bestaan. Kwalijk dat die bagger nu ook steeds meer van overheidswege over ons uitgestort wordt. Orwellongren, doe er iets aan! Is fake news namelijk

panacee | 23-01-18 | 11:48

We weten iig wèl, dat D666 zijn intrede heeft gedaan en gaan met een hondengang 'vooruit'.

mom van avezaath | 23-01-18 | 11:47 | 1

met een rotgang de verkeerde kant op ja.

Lupuslupus | 23-01-18 | 11:48

Het laffe gekruip, om maar politiek korrekt te blijven!
Ik ben een blanke man.
Ik ben een blanke man.
Ik ben een blanke man.
Ik ben een blanke man. enz.

meneer Q | 23-01-18 | 11:47 | 2

Liedje van De Dijk wordt dan ook verboten!

Winter_is_coming | 23-01-18 | 11:48

meneer Q- Ik ben een blanke man die hard werken kan [moet] maar het al jaren niet meer doet,want dit landje is gegroet.

gelukzoeker | 23-01-18 | 12:20

Vind dit wel heel raar. Geloof het haast niet.

Menage00 | 23-01-18 | 11:47 | 2

Het is echt ongelooflijk inderdaad

tata1981 | 23-01-18 | 11:52

Menage00 - Geloofde de mossels maar niet.

gelukzoeker | 23-01-18 | 12:22

Ik ben ff kotsen in mijn blanke pleepot

Omebert | 23-01-18 | 11:45 | 3

Waarom is een wc-pot altijd wit? Dan zie je alles. Lijkt me bruin of zwart toch minder confronterend.

Winter_is_coming | 23-01-18 | 11:50

Winter_is_coming | 23-01-18 | 11:50
Durf te wedden dat Orwellongren op een gouden pot kakt.

VeelTeSteil | 23-01-18 | 11:54

VeelTeSteil - Veeleer een kouden po, heeft ijs in de aderen,naar goed ddr666 gebruik..

gelukzoeker | 23-01-18 | 12:25

Ik sta echt nergens meer van te kijken. Gelukkig is de NOS op sterven na dood en wordt met witte lijkwagen in een witte kist gecremeerd..... jammer van die zwarte rook, maar ja niet alles is maakbaar.

Lichtstadfan | 23-01-18 | 11:45 | 1

Zolang de nos aan het subsidie infuus ligt zal ze niet sterven

Degrelle | 23-01-18 | 11:53

Eerst dat geneuzel over een hoofddoekje, nu dit weer?
Wit of blank, lekker boeien hoe de NOS het wil noemen.
Wat is dat vandaag, heeft iedereen zand in zijn naad ofzo?

Berbaar | 23-01-18 | 11:44 | 3

Iedereen is inclusief berbaar. Als jij je naad nou schoonmaakt en dat even laat weten.

bodemloos | 23-01-18 | 11:55

Laten we dan ook weer gewoon Neger zeggen tegen zwarte mensen. Of 'bruine mevrouw' tegen Sylvana Simons.

Rest In Privacy | 23-01-18 | 12:26

Het gaat niet om het woord dat veranderd maar de intentie van de verandering berbaar.

Dat domme reactionisme van jou kant is echt belachelijk. Alsof jij niet weet waar de frustratie bij de reaguurders zit.

Sceptische_autist | 23-01-18 | 12:29

Met verbazing hoorde ik vanochtend dat de NOS dit taalgebruik aan de medewerkers oplegt omdat blank te positief klinkt. Het is lachwekkend, maar het toont het enorme gebrek aan nuchterheid bij de NOS en hoe men daar met woorden respectievelijk duidingen probeert te manipuleren. De NOS is ooit opgericht om op objectieve wijze berichten te verslaan, maar als men daar al zo ver is afgezakt dat men door de verandering van woorden of duidingen het nieuws positiever danwel negatiever wil maken, dan is het tijd om dat zwaar-gesubsidiëerde als nieuwsinstituut af te schaffen.

jochum1980 | 23-01-18 | 11:44 | 3

Hoe verdedigen ze dit eigenlijk met hun bewering dat er teveel negatief nieuws is en dat het nieuws positiever moet worden? Hoe wil je door de terminologie negatiever te maken voldoen aan je doelstelling positiever nieuws te brengen?

InAnumPerRegimine | 23-01-18 | 11:47

Die bewering over positiever nieuws is natuurlijk al helemaal van de pot gerukt. Nieuws hoort nieuws te zijn, of dat nou positief of negatief nieuws is.
Kunnen we geen referendum houden dat die NOS moet verdwijnen? Als ik staatspropaganda wil horen verhuis ik wel naar Noord Korea maar ach, binnenkort maakt het geen verschil meer of je daar of hier woont.

Lupuslupus | 23-01-18 | 11:52

En toch is er positief nieuws genoeg: Al jullie reacties.

SlimmeBelg | 23-01-18 | 13:29

NOS krijgt overduidelijk teveel subsidie als medewerkers zich met dit soort zaken gaan bezighouden. Mag alsjeblieft de stekker eruit? Weg met ons mentaliteit is al heel ver doorgevoerd. Begreep uit de onlinemedia dat de rechters die laag straffen op de korrel worden genomen. Het is in ieder geval een begin.

pibasso | 23-01-18 | 11:43

Wanneer een woord 'beladen' is kiezen we een ander woord en is het probleem opgelost. Toch?
Buitenlander->allochtoon->migrant met niet westerse achtergrond. Maar nog steeds is het een probleem.

Winter_is_coming | 23-01-18 | 11:43

Een mens hier is mosterd-roze. Solaris-lichtfucsia,licht oker. Er zijn geen witte mensen. Behalve echte albino's. NOS doet aan newspeach. En jullie betalen daar aan mee.

LifeCatcher | 23-01-18 | 11:43

Nu wil ik het hele document zien van deze Taalcommissie, kom op, maak hier eens werk van.

mr. exp. | 23-01-18 | 11:43 | 1

Niet te vinden op internet. Zou men iets te verbergen hebben?

Winter_is_coming | 23-01-18 | 11:45

Waarom staan we deze onzin als belastingbetaler allemaal toe ?

Menage a trois | 23-01-18 | 11:42

Mag blanco nog wel dan?

Flipside | 23-01-18 | 11:42 | 2

Nee, probeer maar eens blanco te stemmen, bestaat niet meer.
Wel mag je een stembiljet ongeldig maken. (waarmee je aangeeft niet een kruisje te kunnen zetten) danwel je stembiljet leeg in te leveren(wat fraude mogelijkheid geeft)

am*dam | 23-01-18 | 11:46

Kunnen we de NOS niet ongeldig maken dan?

Flipside | 23-01-18 | 11:52

Ik verbind geen positieve of negatieve gedachte aan een woord als zwart of blank. Gezien de huidige tijdgeest waarin een groot deel van Nederland als wit wordt bestempeld (ik zou zeggen een groot deel heeft een huidskleur die ik eerder als roze zou willen omschrijven) en een minder groot deel van Nederland als zwart wordt bestempeld (ik zou eerder zeggen bruin), begin ik mij af te vragen of ik een verbinding moet leggen met een wit persoon en wit wassen.

Ik heb wel eens een persoon gezien waarvan de huidskleur als min of meer wit (eerder zelfs grauw) kan worden omschreven. Deze persoon was dood.
In een circus heb ik wel eens een groepje personen gezien dat wit was: de clowns.
Spoken worden vaak ook als witte figuren afgebeeld.
In de remake van Frankenstein (film, 1994) is Frankenstein nogal wit geschminckt. Ik begin mij dan ook af te vragen in hoeverre er met witte mensen een dood mens, een clown, een spook of Frankenstein bedoeld wordt.

El Rico Grande | 23-01-18 | 11:42

Toch... Enorme bewondering voor George Orwell. Hij heeft het heel goed gezien, en dat in 1948 al.

InAnumPerRegimine | 23-01-18 | 11:42 | 3

1949. Maar goed, dit is een rechtstreeks gevolg van democratie.

mr. exp. | 23-01-18 | 11:45

Gold toen als een waarschuwing. Blijkbaar heeft niemand geluisterd

Winter_is_coming | 23-01-18 | 11:46

@Winter_is_coming
Geluisterd wel. Het is alleen als handleiding opgevat.

koeberg | 23-01-18 | 11:51

Ik kan je op een briefje meegeven, gaat niet werken.
Kijk naar dit voorbeeld:
Gastarbeider naam werd negatief, werd immigrant werd negatief, werd allochtoon werd negatief, werd niet westerse migrant wordt negatief en zal ook dat weer veranderen.
De naam blank, autochtoon westerling is positief en nu wordt aan iets positiefs een wat hun denken negatieve lading overgoten.
Iets wat negatief is zal negatief blijven zo zal iets wat positief is ook positief blijven.
Wit wordt dus een positieve naam.

Johan_Voorhaar | 23-01-18 | 11:41 | 2

Je zou bijna gaan denken dat de negatieve "smaak" aan het gedrag ligt van de groep. Pas op, bijna he!

Vanilla | 23-01-18 | 11:56

Juist. Het gaat uit van het idee dat woordjes de werkelijkheid veranderen. Laten we het woord dood verbieden en iedereen blijft leven. Volslagen krankzinnig dus. Maar daarom past het wel precies bij het gekkenhuis dat de NOS is geworden.

Vod Kanockers | 23-01-18 | 11:58

Kunnen we Jan De Bouvrie niet met terugwerkende kracht veroordelen wegens zijn witte keukens? De boef...

ScumbaggusMaximus | 23-01-18 | 11:40 | 1

Jules Deelder zit dan weer aan de goede kant. Of mag een witte geen zwart dragen? Moeilijk moeilijk

Winter_is_coming | 23-01-18 | 11:47

"Maar goed, dat is nu eenmaal een afspraak binnen de NOS" --> En daar wordt het een censuur waar iedere journalist zijn vraagtekens bij moet zetten!!!

mazel_tov | 23-01-18 | 11:39 | 3

'Even een paar huizen controleren op joden. Ja dat is een orde van mijn baas.'
Zelfde shit.

VeelTeSteil | 23-01-18 | 11:40

Order*

VeelTeSteil | 23-01-18 | 11:41

Ja, Befehl ist Befehl! De gedachtenpolitie bij de semi-overheid genaamd NOS draait op volle toeren. En zo marcheren we verder naar een totalitaire staat. Helaas is deze staat ook nog eens islamitisch.

kortebroek | 23-01-18 | 11:46

Hahahaha dat gekruip om maar te deugen... Begint wel op werk te kijken joh.

RenHoek | 23-01-18 | 11:39 | 3

Haha ja.. bij mij op het werk is het ook niks anders als deugen deugen deugen. Steeds meer moslims, en zelfs een islamitische gebedsruimte met aparte ingang voor mannen en vrouwen

Degrelle | 23-01-18 | 11:50

Degrelle: Gebedsruimte op het werk. Leuk. Kunnen daar alle werknemers terecht ? Had ik ook wel graag gedaan, een uurtje bidden in plaats van zakken vullen.

SlimmeBelg | 23-01-18 | 13:35

Ben wel benieuwd waar je dan werkt... universiteit?

RenHoek | 23-01-18 | 14:18

Wit is een geïmporteerd woord uit de Verenigde Staten als je er huidskleur mee wilt omschrijven. Het overnemen van Amerikaanse terminologie in het beschrijven van verschillende rassen of huidskleuren, maakt dat je in een 'Black Panter'-discussie komt vanuit een situatie waarin negerslaven nog in de Missisipi-modder onvrij liepen te ploeteren voor hun geweldadige witte bazen met goedkeuring van de Amerikaanse overheid. Iets wat in Nederland zelf nooit gebeurd is. De term 'blank' vervangen in 'wit' in de Nederlandse context werkt vervreemdend en werkt onwaarheid in de hand.

tipo | 23-01-18 | 11:39

It's OK to be white.

letters_of_cijfers | 23-01-18 | 11:39

Gisteren een heerlijk portie witte vla op, was genieten.

Croxifoxio | 23-01-18 | 11:38 | 2

Volgens mij is vla eigenlijk geel.

gato | 23-01-18 | 12:36

Yoghurt met suiker zeker ?

SlimmeBelg | 23-01-18 | 13:36

Niets bijdragende minderheid dicteert de betalende overgrote meerderheid. What could possibly go wrong? Hmm. Ik ben al 10 jaar weg en kom NOOOOOIIIIT meer terug zolang ik belasting af zou moeten dragen aan deze idioterie.

TheDrivingDutchman | 23-01-18 | 11:38 | 1

Na het wegjagen van autochtonen uit hun huizen en wijken worden ze nu ook nog hun land uitgejaagd, blijkbaar de enige manier om je aan je principes te kunnen houden.

SlimmeBelg | 23-01-18 | 13:39

Walgelijk! We zijn 1984 dus gewoon voorbij hè! Het volk voorschrijven dat bepaalde woorden niet goed zijn en niet gebruikt mogen worden.
De 1ste x dat ik 'wit' hoorde op... dwdd zeg maar... vond ik dat echt schokkend.... t' klinkt mij echt racistisch in de oren.... gewoon even benadrukken dat er op de hele wereld alleen maar 'onderdrukte uitgebuite zwarten zijn... en bevoorrechte racistische blanken'.
Na enige reflectie concludeer ik echter dat er sprake is van elitaire zeur gutmenschen en gesubsidieerde kleurlingen die ons zoals altijd een utopische multicul maatschappij willen opdringen... maar het tegendeel bewerkstelligen! (in mijn geval dan.... zucht!)

loempiatje | 23-01-18 | 11:37 | 3

loempiatje-Metoo.... zuuuuuuuuuucht too.

gelukzoeker | 23-01-18 | 11:41

Het is inmiddels al 1985...

Flipside | 23-01-18 | 11:41

Dat is natuurlijk de reden dat ze die droplul zoveel betalen.
Dat is de man waar half Nederland naar luistert, DWDD, en wordt voor zoete koek geslikt....
Nu valt het kwartje... die man is goud waard voor de roverheid.

watmagjenogwel | 23-01-18 | 14:07

Ik heb vroeger bij Zwart-Wit gevoetbald toen er nog geen zwarten waren. Maar goed, we mogen van de NOS dus weer zwarten zeggen.... Hup Zwarte Piet.

Premier Trutte | 23-01-18 | 11:37 | 1

Terwijl we nu elke Nederlandse voetbalclub kunnen omdopen tot Zwart-Wit.

Premier Trutte | 23-01-18 | 11:39

Deze blanke bepaalt zelf hoe hij genoemd wil worden, daar gaan die niggers en geitenneukers nie over.

Wachtmeester R | 23-01-18 | 11:36 | 1

Wachtmeester R- Mijn gedacht!

gelukzoeker | 23-01-18 | 11:43

Ik erger mij hier groen en geel aan. Kleuren die in het spectrum naast elkaar liggen. Mag dat wel?

Skunk57 | 23-01-18 | 11:36 | 1

Skunk57 - Mag wel maaaaaar moeten wij niet willen met z........ n

gelukzoeker | 23-01-18 | 11:45

Ik ga voortaan bij de bakker een halfje blank bestellen uit protest. Hier wordt je toch helemaal schijtziek van.

Zwizalletju | 23-01-18 | 11:35 | 5

Zwizalletju |- Vlak keur ik ook goed,niet zo moeilijk allegaar.

gelukzoeker | 23-01-18 | 11:46

je suis bier- Wat ik zei niet zo moeilijk all.....

gelukzoeker | 23-01-18 | 11:47

worD, O Nederland! let op u saeck!

drastic | 23-01-18 | 12:26
▼ 2 antwoorden verborgen

Als positieve connotaties niet meer mogen, mag "kansenwijk" dan nog wel? Of is dat tegenwoordig sowieso fakenews?

een_mike | 23-01-18 | 11:35 | 3

Nee. Positieve connotaties zijn verboden. Die buurten heten dus weer gewoon achterstandswijken.

koeberg | 23-01-18 | 11:39

Iets een kansenwijk noemen is een wit privilege. Dat mag dus niet he. Je mag het alleen beperkt kansengebruikerswijk noemen als je de slavernijpijn hebt gevoeld.

RenHoek | 23-01-18 | 11:41

een_mike - Mag alleen nog als ze daadwerkelijk kansrijk zijn en door de commissie van wijze blanke mannen met wit onderware goed gekeurd zijn.

gelukzoeker | 23-01-18 | 11:50

'Divide et impera' --> Verdeel en heers!

Jasperados | 23-01-18 | 11:32 | 1

Ordo ab chao

VeelTeSteil | 23-01-18 | 11:40

Mensen die een punt maken van woorden zoals "Blank" beschouwen negers als minderwaardig en blanken als superieur. Dat is de enige reden waarom je zou vallen over dit soort woorden. Deze mensen zijn feitelijk racisten zonder weerga!.

moitambien | 23-01-18 | 11:31 | 3

Not sure if trolling...

koeberg | 23-01-18 | 11:48

@ koeberg.
De positieve discriminatie die je in NL zoveel ziet is daar een gevolg van.
Feitelijk zegt men dan "Je mag van kleurlingen niet hetzelfde verwachten als van blanken want ze kunnen toch niet beter".... en dat is gewoon discriminatie.
Het valt je misschien ook op dat positieve discriminatie alleen bij gekleurde allochtonen gedaan wordt. Van bv een blanke Duitser wordt automatisch verwacht dat hij mee kan komen en zal daarom nooit positief gediscrimineerd worden.
... en dit alles onder luid roepen dat men echt niet discrimineert!

moitambien | 23-01-18 | 12:25

Iedereen die mij woorden wil voorschrijven en verbieden is een fascist of nazi en mogelijk ook een verkapte racist, want anti-blank. So fuck off. Als je woordenstrijd wil voeren, krijg je keihard in je bakkes wat je niet wilt horen. Zo hoort dat. Omdat het kan en moet.

Wachtmeester R | 23-01-18 | 13:26

Maar echt niet zoeken naar de redenen waarom "blank" als iets positief gezien word en "zwart" als negatief.
Nee, dat zou betekenen dat "zwart" toch dingen doet die niet goed zijn. En dat kan absoluut niet bij de Staatsomroep.

2voor12 | 23-01-18 | 11:31

Heerlijk toch, die indoctrinatie.

loser | 23-01-18 | 11:31

Radio 1. Het nieuws van alle linkerkanten. Helemaal boycotten doe ik ze niet, altijd goed om tussen de regels door te vernemen wat de agenda van de ambtenarenraden nu weer is.

Nausicaa Marbe heeft in Roemenie tijdens het bewind van Ceaucesu geleefd. Daar was het ook noodzakelijk de propaganda van de regering te beluisteren. Niet zozeer om wat er werd gezegd, als wel datgene wat er juist niet werd gezegd.

Zij beluistert de NOS met die achtergrond en zegt dat de propaganda in het huidige Nederland erger is dan in het Roemenie van de tachtiger jaren. Erg overdreven lijkt mij dat niet.

Glasgow Argus | 23-01-18 | 11:30 | 5

Zijn ze niet een beetje razies bezig bij de NOP.

gato | 23-01-18 | 12:20

@gato, ranzig, is beter op z'n plaats.

watmagjenogwel | 23-01-18 | 14:02

Dan zou Rutte eigenlijk bewaakt moeten worden in plaats van Geert. Als hem hetzelfde lot wacht als Ceausescu (wat een naam zeg). Nee, grapje, wij zijn niet zo gewelddadig als de Roemenen destijds en Geert moet tegen heel ander volk beschermd worden.

SlimmeBelg | 23-01-18 | 14:20
▼ 2 antwoorden verborgen

Ja, als neger al niet eens meer mag, dan kan je er donder op zeggen dat blank ook zal verdwijnen.

VreterRdePies. | 23-01-18 | 11:30 | 2

Er daarom wordt er gesproken over "zwart" en "wit." Dat zet ook zo lekker de tegenstellingen op scherp.

Giraf01 | 23-01-18 | 11:39

Exact.

halfvolle glas | 23-01-18 | 13:48

Als het zo doorgaat, ga ik witto stemmen.

artie | 23-01-18 | 11:30 | 1

Wellicht komt er een partij die daar op in springt, bijvoorbeeld de RWBP, de Room Witte blanke Partij.

watmagjenogwel | 23-01-18 | 14:00

So... what you're saying is: wit is WEL lekker negatief en zo moet dus zijn? Er moet negatief over gepraat worden, soort wraak voor de voorgaande 1000 jaar van slavernij & tirannie? Nee, dat we dat even duidelijk hebben.

Blank is just a word. Je kunt het ook als "leeg" lezen en helemaal niet positief, behalve als je per se politiek gemotiveerd ergens iets in wil zien.

Wel apart dat iemand van afkomst X hardop mag zeggen wat hij als term voor afkomst X beledigend vind EN wat hij als term voor afkomst Y OOK beledigend voor X vindt. Maar als je X en Y omdraait niet. Laat dan iedereen van eigen afkomst een term verzinnen.

een_mike | 23-01-18 | 11:30

Het was me allang opgevallen het gebruik van 'wit' ipv 'blank' bij het Staatsnieuws.
Linksmediale zielepoten.
Overigens, sinds wanneer heeft blank altijd een positieve uitstraling?
Als mijn huis blank staat dan wordt ik daar niet zo blij van.

leo de pejo | 23-01-18 | 11:29 | 2

wordt = word

leo de pejo | 23-01-18 | 11:29

Maar 'de blanke top der duinen' is dan weer wèl positief.

Lupuslupus | 23-01-18 | 11:37

Als je de kinderen dan laat zingen over de witte top der duinen pleeg je wel nepnieuws.

Breinbrouwsels | 23-01-18 | 11:29

Lichtgetint heeft al helemaal een negatieve connotatie. Ook maar verbieden dan?

spanarchist | 23-01-18 | 11:29 | 3

Ja, gewoon RAL 8000 van maken.

Linkse allergie | 23-01-18 | 11:30

Vervangen we lichtgetint door crimineel. Opgelost.

artie | 23-01-18 | 11:31

Waarom geen RAL9005? is negatiever dus beter...

InAnumPerRegimine | 23-01-18 | 11:37

Ooit zong Frank Boeijen:

“Denk niet wit, denk niet zwart
Denk niet zwart-wit
Maar in de kleur van je hart”

Jammer dat Frank Boeijen niet bij de NOS werkt.

Giraf01 | 23-01-18 | 11:29 | 4

Bovendien is die hele Nijmegenaar Boeijen zo politiek correct als de neten. Zijn repertoire staat ook in het Liedboek van de politieke kerk en is verplichte kost bij de indoctrinatiecursus.

Glasgow Argus | 23-01-18 | 11:36

Meestal snap ik geen snars van zijn teksten.
Voordeel is, mijn Spaanse kleinkinderen zingen het vloeiend mee.

gato | 23-01-18 | 12:40

Wiewill erbloe dop dacht erbank vaneen bigof eengeit.

Jos Tiebent | 23-01-18 | 14:55
▼ 1 antwoord verborgen

We blijven gewoon blank zeggen,

gato | 23-01-18 | 11:29

En nu maar hopen dat elke conservatieve gast in NPO talkshows consequent blank blijft gebruiken. Kijken wat de hosts dan doen. Laat de discussie maar ontstaan

Gen. Maximus | 23-01-18 | 11:29 | 1

Die wordt tijdens een live-uitzending uit de lucht gehaald en ontslagen.

Hem | 23-01-18 | 11:34

Hopen dat er maag geen brand komt bij Wasserij Dubbel Blank,kunnen ze niks over zeggen bij de NOS.

pegaje | 23-01-18 | 11:28

'Newspeak' is een fictieve taal in George Orwells roman 1984. Het is een taal die wordt gecreëerd en gecontroleerd door de totalitaire staat als een instrument om de vrijheid van gedachten en concepten die een bedreiging voor het regime vormen (zoals vrijheid, zelfexpressie, individualiteit, en vrede) te beperken.

vliegende knorrepot | 23-01-18 | 11:28 | 3

Doubethink! Snel!

Vanilla | 23-01-18 | 11:43

Doub - L - ethink. Typo, excuses. Stop de tijd.

Vanilla | 23-01-18 | 11:43

Orwell, was wel een mens met een zeer vooruitstrevende blik op de toekomst.
Dat soort genieën zijn uitzonderingen.

watmagjenogwel | 23-01-18 | 13:57

De staat heeft ons verraden.. Er valt niets anders van te maken.

KutFilosoof | 23-01-18 | 11:28

Tot niemand met de juiste positie hier iets van durft te zeggen.
Wie is de NOS om zomaar de Nederlandse taal anders te interpreteren en dit over te dragen naar de kijkers?
Dus dadelijk mag iemand mij gewoon maar witte noemen, maar als ik dan zwarte terug zeg ben ik zeker een racist???

ET007 | 23-01-18 | 11:28 | 3

Inderdaad de NOS bemoeit zich met onze Nederlandse taal .

gato | 23-01-18 | 11:30

Gewoon neger terugzeggen dan of nog erger: boy.

Degrelle | 23-01-18 | 11:41

Ja, alleen blanken/witten worden voor racisme aangepakt.

2voor12 | 23-01-18 | 11:57

Prima dat dat de voorkeur is van de NOS maar ik ben blank.... roomblank. En ook de NOS gaat dat niet veranderen.

Linkse allergie | 23-01-18 | 11:27

Er zijn best goede dingen uit Amerika gekomen, SJW is er niet 1 van

Bokito ergo sum | 23-01-18 | 11:27 | 2

Er komt alleen maar bagger uit de VS.

Lupuslupus | 23-01-18 | 11:29

Ben het elke keer met Lup. eens, zou het aan de leeftijd liggen?
Hoewel ik wil een uitzondering maken, en dat is voor Donald, onze verlosser.

watmagjenogwel | 23-01-18 | 13:54

Met deze redenatie blijf je schrappen:
Blank
Werk
Nederland
Vrijheid
Veiligheid
Allemaal schrappen, want positieve connotatie. In items die gaan over uitkeringstrekkende Arabierenden uit onvrije landen met middeleeuwse opvattingen.

Zeddegeizot | 23-01-18 | 11:26 | 4

Ghe, Geizeddeniezot.

Fart Fader | 23-01-18 | 12:13

*Gijzeddeniezot

Sarcastisch varken | 23-01-18 | 13:22

Overigens, "Zwart werken" wordt dan weer positief, en zeer gewaardeerd.
Nou ja, wat zei Cruijff ook alweer, ieder nadeel heeft....

watmagjenogwel | 23-01-18 | 13:52
▼ 1 antwoord verborgen

De nos die is toch voor bejaarden? Hier kijkt of luistert niemand ernaar. Enneh witte chocolade? Witte verf? Hoe wil je je koffie? Zwart graag oeps. Idioten.

bigs | 23-01-18 | 11:26

En iedere uitzending weer een politiek cotrect item ongeacht of het nieuws is. Gisteren op het journaal weer die arme vluchteling wier gezinshereniging zo lang duurt

Degrelle | 23-01-18 | 11:26 | 4

Het is bij het NOS Journaal beleid om zoveel mogelijk multicul in het nieuws te stoppen. Gisteren bij een item over de slechte bereikbaarheid van websites voor slechtzienden werd een donkere slechtziende opgevoerd. Een paar dagen geleden bij een item over basisonderwijs werden sfeerbeelden getoond vanuit een zwarte school. Dat is beide keren geen toeval, daar is over nagedacht.

TheWriter | 23-01-18 | 11:37

Dat was echt heel zielig; ik moest verschrikkelijk huilen.

canis lupus | 23-01-18 | 12:01

Als ik zo graag bij mijn gezin wil zijn, dan heb ik daar geen overheid voor nodig. Ik zou ze sowieso al niet in de steek laten. Dan maar dood. Voor mij wel makkelijk want ik weet van dat leven na die stoffelijke dood.

SlimmeBelg | 23-01-18 | 14:28
▼ 1 antwoord verborgen

Dit kan bijna niet waar zijn

Mich2007 | 23-01-18 | 11:25

Ze kunnen mijn blanke kl*ten kussen.

Rico Tampeloerus | 23-01-18 | 11:25 | 3

Je bedoeld bl*nke kloten waarschijnlijk.

VreterRdePies. | 23-01-18 | 11:32

@VreterRdePies.
LMLUMB (Lach Me Lul Uit Me Broek) :D

Rico Tampeloerus | 23-01-18 | 11:38
-weggejorist-
halfvolle glas | 23-01-18 | 13:46

De NOS is ver over de houdbaarheidsdatum.

Koning Willy | 23-01-18 | 11:24

Ik vind wit erger als blank. Ben ik de enige daarin?
Ennuh.... ik ben niet wit maar lichtrose.....(maw blank)

InAnumPerRegimine | 23-01-18 | 11:23 | 2

De blakkie poena of ook het randje vet eromheen?

Linkse allergie | 23-01-18 | 11:26

Dat is toch ook wat Jurgen zegt? Blank is te positief, dus moet wit gebruikt worden. Met andere woorden uw kleur moet negatiever voor het voetlicht worden gebracht.

Foolonthehill | 23-01-18 | 11:26

Ik kijk bijna nooit meer naar de NOS. Alleen als er een aanslag is of een prins van een berg af lazert.

Stijlicoon | 23-01-18 | 11:23 | 2

Precies. Totaal geen meerwaarde die club.

Pedronegro | 23-01-18 | 12:00

En tot die tijd staat mijn startpagina op about:blank

gemeentereiniging | 23-01-18 | 12:19

De NOS is over datum. Langzaam afschaffen die club.

halve chick | 23-01-18 | 11:21 | 2

Er is een betere oplossing. Als we 'blank' nou gewoon 'blank' houden, en 'zwart' veranderen in een minder negatief woord.

'Neger' bijvoorbeeld?

marcoplarco | 23-01-18 | 13:14

Zwart als "NogNietBlank", wellicht? Of pigmentjagers en -verzamelaars?

Graaisnaaiert | 23-01-18 | 17:39

And so it begins...

2eme.rep | 23-01-18 | 11:21 | 1

Dit móét nepnieuws zijn... Kan niet anders.

dreistein34 | 23-01-18 | 12:09

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken