Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

'Rapper Typhoon is genetisch zielig', aldus NL lesboek van @ThiemeMeulenhof

Zo, kinders. En dan nu uw grootvaders favoriete onderwerpen: negers en genetica. Want uitgever Thiememeulenhoff leert 4, 5 en 5 vwo gewoon doodleuk dat negers genetisch anders zijn, en dan niet op de leuke atletische manier, maar op de herstelbetaling-suggererende zielige manier. Want, door slavernij en "Epigenetische processen veranderen zelfs de genen van mensen," aldus het levensbeschouwingsboek Perspectief . Maar, zit er een waarheid in wat hier onweersproken als voldongen feit wordt neergeschreven? We zoeken het op, googelen op "Epigenetics Slavery" en slaan de bovenste hit van Teen Vogue voor het gemak eventjes over. Komen we uit op een volk dat evenzo getraumatiseerd is, maar wel dingen kan. Een team Natascha van Weezels aan Tel Aviv University stelde in een onderzoek op wormen vast dat de nakomelingen van uitgehongerde wormen RNA erfden dat hen voorbereidden op een gelijksoortige lijdensweg. Echter, waar het menselijke epigenetica betreft, zijn de bewijzen hoogstens sketchy en is de kritiek op het concept wijdverspreid. "That brings us to the broader question - is stress-induced multi-generation effect ever seen in anywhere in nature? That is where Dr. Hobert’s lab comes in. They shown starvation-induced trans-generational inheritance in worms. The mechanism, however, is not methylation or histone acetylation, but is something completely different (small RNA). Nothing like this has been demonstrated in humans, and given the genetic distance between worms and humans, I would like to see real evidence before accepting such a mechanism being in action in humans." Meer kritiek, hier en hier. Nou @ThiemeMeulenhoff, we zien de massale terugroep van foutieve lesboeken en de daaropvolgende rectificatie tegemoet.

Reaguursels

Inloggen

Behalve dat tyfoon eruit ziet als een ruifetend zwart junglekonijn, heeftie ook niet vooraan gestaan bij het uitdelen van de hersens.

De Briemusketier | 18-11-17 | 11:44

En hoe verklaart men dan de houding van Winston Bogarde: Deze neger knielt voor niemand? Is daar dan genetisch iets gruwelijks fout gegaan?

Toos Bevergeil | 17-11-17 | 14:56

En hij buigt ook voor niemand!

Toos Bevergeil | 17-11-17 | 14:58

Niet buigen maar wel patrick, edgar, clarence, en michael in reedt. Na elke beurt kreeg ie er een gouden ketting bij.

De Briemusketier | 18-11-17 | 11:33

Tien generaties nog wel.
De man is vergeten dat hij op school ook moest leren rekenen.

En zonder die tocht naar de West liep hij nou nog in een lendendoekje in Mali rond.

mallekater | 17-11-17 | 14:45

Begrijp ik nou goed dat grapper Typhoon beweert dat hij nog steeds bezig is met een genetische inhaalslag? Een soort van mea culpa?

h.a.k. blok | 17-11-17 | 11:48

Ach, gossie, hij voelt zich dus nog steeds een slaaf? Laten we hem duidelijk maken dat hij vrij is en terug kan keren naar het land van zijn voorouders. Kan hij daar gelukkig worden.

Durkmans | 17-11-17 | 09:05

wel ff erbij vermelden dat slaven houden geen westers idee was.daar hadden we geen part aan.

pedro300 | 17-11-17 | 08:54

Hier staat het op GS waardoor we weten wat onze kinderen op school wordt ingepeperd en dat zij dan maar voor waar aannemen. Wat wordt onze kinderen nog meer geleerd waarvan de ouders geen weet van hebben? Niet iedereen is het eens met dit soort leerstof maar de kinderen wordt het wel gewoon in hun hersenen geprogrammeerd en welke gevolgen heeft dat voor de kleinkinderen en hun kinderen?

Louise-in-de-pels | 17-11-17 | 08:31

Elk weldenkend mens zal het afschuwelijk vinden dat een paar eeuwen geleden mensen uit destijds onbekende gebieden werden geslaafd.
In tegenstelling tot het open westen is slavernij heden ten dage in andere contreien niet uitgebannen. Opvalt dat immigranten en nazaten verwijzend naar het slavernijverleden waar zij zelf geen deel van uitmaakten, zich niet laten horen over het slavernijheden in sommige Arabische gebieden.

Een kanttekening. Er waren meer Europese slaven in Noord-Afrika, dan zwarte slaven in de VS. Wel waren de leefomstandigheden van christenslaven doorgaans veel beter dan die van de zwarte slaven. Bron: NRC.

Dat een rapper (kaboom beluister ik nimmer vanwege allesbehalve muzikaal vindend) in een lesboek wordt opgevoerd vanwege een eeuwenoud verleden dat voor een ieder die nu leeft geschiedenis is, daar een trauma aan zou kunnen overhouden vanwege epigenetische procesverandering in de genen...? Dat is m.i. ongeloofwaardig.

Als dat zo zou zijn zou dit inhouden dat miljoenen nazaten van Europeanen na eeuwenlang lijfeigenschap, net zoals die rapper in bovenstaand topic, zich ook beroepen op epigenetische processen. Maar dit is geenszins het geval terwijl er in de Europese middeleeuwen lijfeigenschap veel voorkwam en duurde vanaf ca. het jaar 500 tot ca. 1500.

Lijfeigenen werden in Europa eeuwenlang als minderwaardigen behandeld, uitgebuit en misbruikt. Pas in 1781 (niet lang voor de Franse overheersing in Nederland) werd het lijfeigenschap door keizer Jozef II bij keizerlijk besluit afgeschaft waardoor een ieder het recht had zijn meester te verlaten en elders werk te zoeken naar een ambacht van zijn keuze.

Zonder dat de Europese burger als nazaat-lijfeigene er enige weet van had, werden mensen geslaafd in niet-westerse gebieden. waar Nederland destijds 5% deel van uitmaakte.

In die tussentijd werden tot 1½ Europese blanke kustbewoners op zee ontvoerd, geslaafd en vervoerd naar Noord-Afrika.
Waarom is deze blanke slavernijhistorie geen lesprogramma waard op scholen? Zijn zij te min?
Mocht het Rijksmuseum tijdens de voorgenomen slavernijexpositie in 2020 de geschiedenis van de blanke slavernij onder het tapijt schuiven door geen aandacht te besteden aan de blanke slavernij, dan zal overduidelijk blijken dat zij niet objectief bezig zijn en een bezoek daartoe onwaardig.
In dat geval zullen westerse ouders hun kind(eren) zelf moeten bijscholen.
Het voordeel van de twijfel gevend, wachten we de promotie-campagne over ruim 2 jaar van het Rijks, af.

drs.Nee | 17-11-17 | 08:30

-edit-
tot 1½ miljoen Europeanen.

drs.Nee | 17-11-17 | 08:33

Je moet toch de scheve verhoudingen tussen de witman en neger onderbouwen. Alle negers in Nederland zijn nazaten van slaven. De witman onderdrukt alle niet blanken en is de oorzaak van ongelijkheid in de wereld. Zo simplel is het. Nuances liever niet. Als je nuances aanbrengt bagataliseer je het gepleegde geweld en wordt een nieuwe generatie facisten grootgebracht. En wat dat veroorzaakt hebben we in WO 2 gezien.
Maar alle gekheid op een stokje, dit leemateriaal wekt wel de indruk dat er mensen zijn die heel hard hun best doen om politiek in de lesboeken, tussen de oren van kinderen, te krijgen.

ratelaar | 17-11-17 | 08:58

Oh cool.. dus we mogen het nu vrij over genetica en dus ook IQ hebben.

sjarko | 17-11-17 | 02:28

The Bell Curve wordt toch ook door Thieme Meulenhoff uitgegeven in Nederland?

SaintNick | 17-11-17 | 02:34

Overigens ben ik van mening, dat voor bepaalde leeftijdsgroepen een avondklok moet worden ingesteld. Kinderen tot 16 jaar of zo dienen om 22:00 binnen te zijn. Zo niet, dan worden ze van straat gehaald en thuisgebracht. M.n. door hun eigen ouders!

Evocatus | 17-11-17 | 02:13

Veel blanken zijn nog altijd loonslaaf, maar dat terzijde.

lieverdeauddanreaud | 17-11-17 | 01:34

Nou, gelukkig maar dan dat onze blanke voorouders nooit iets traumatisch hebben meegemaakt in het verleden. Oh wacht.....

Elessir | 17-11-17 | 00:53

Hee joh, laat dat! Dat is valspelen. Er is maar 1 zielig-slachtoffer kaart in het spel en die had Thieme Meulenhoff namens Typhoon al getrokken.

SaintNick | 17-11-17 | 02:32

Als trauma genetisch bepaald is, wat dan nog meer?
Is het genetisch bepaald dat vaders onmogelijk bij hun vrouw en kinderen kunnen blijven?
Een neiging tot geweldadige misdaad wellicht ook?
Een onweerstaanbare aantrekking tot spiegeltjes, kraaltjes en andere bling?
Dit is een heel gevaarlijk hellend vlak en het staat gewoon in de schoolboeken....

lieverdeauddanreaud | 17-11-17 | 00:04

Dat mijn opa zijn fiets niet terug heeft gekregen, dat grote verdriet draag ik elke dag met me mee. Het voelt als een zware last op mijn schouders, en als ik door de straten wandel, dan zie ik lotgenoten die even zwaar gebukt gaan onder dit schier ondraaglijk lijden. Een snelle blik van herkenning soms, en even voelt het lichter. Maar dan voel ik weer het volle gewicht van een erfenis die ik nooit van me af zal kunnen werpen. Het zit in mijn bloed, in mijn aderen, het definieert mijn diepste wezen, die fiets die niet terugkwam. Zijn wij niet allemaal een fiets kwijtgeraakt? Is dat niet wat ons bindt, wat onze herinnering uitmaakt? Een onafzienbaar grote stalling, helemaal leeg, dat zijn wij!

Schoorsteenveger | 16-11-17 | 23:02

Lullige voor Typhoon en soortgenoten is dat zij weliswaar afstammen van slaafgemaakten uit afrika, maar redelijkerwijs ook, voordat zijn voorouders door andere afrikanen tot slaaf werd gemaakt en aan blanken werden verkocht, zelf slavenhouders/handelaren waren, dit omdat zijn voorouders eens vrije mensen waren en die in afrika in de regel slaven hielden. Dus Typhoon je stamt redelijkerwijs ook af van afrikaanse slavenhouders/handelaren.

louis6227 | 16-11-17 | 23:01

Dus in theorie is het mogelijk en zelfs waarschijnlijk dat op enig moment ooit ergens in de geschiedenis een van de voorouders van Typhoon als slaaf is verhandeld door een van de voorouders van Sylvana, en andersom. Volgens de epigenetische wetten van Thiememeulenhoff zien en voelen ze die pijn nu dus nog wanneer ze elkaar nu in de ogen kijken, en volgens hun eigen logica en morele principes is het voor beiden dus gerechtvaardigd om elkaar daarvoor nu in 2017 nog met veel bombarie en vals sentiment een vals schuldgevoel aan te praten, in een immoreel hokje te stoppen en van elkaar excuses en financiële genoegdoening te eisen…

Lampenist | 17-11-17 | 07:08

Zo theoretisch is het allemaal niet. Roué Verveer, surinaams caberetier, bezig ook met slavernij en zijn slavernijverleden , kwam er via stamboom programma achter dat bij afstamde van de Ashanti uit Ghana, stam/volk waarmee de WIC veel slavenhandel dreef. zij leverden aan. Ofwel zijn voorouders zijn op een of andere manier slaaf gemaakt (bijv. door schulden), terwijl zij daarvoor als lid van de ashanti flink handel in slaven dreven en slaven hielden.

louis6227 | 17-11-17 | 13:06

harde dukaten
knisperende valuta
pigmentpermakwets

Herbert_von_Caravan | 16-11-17 | 23:00

Lullige is dat Voor wie de afrikaanse geschiedenis een beetje kent

louis6227 | 16-11-17 | 22:53

De geschiedenisafgestudeerde van Uitgeverij Meulenbelthof heeft zijn huiswerk niet goed gedaan. Van Tycoon had hij moeten losweken dat de ietwat verbleekte rapper zijn ebbenhouten betovergrootvader, overgrootvader, grootvader en vader nooit gekend heeft. Wat overigens een Surinaams dingetje is, maar dat is daar niet iets zieligs, het is juist stoer.
Wij kennen de quote "Kijk, zonder handen!" De Surinaamse evenknie is "Kijk, zonder vader!"
Dus wat Tycoon en de uitgever met herinneringen aan zijn familie bedoelen begrijp ik niet zo goed.

dedeurs | 16-11-17 | 22:47

Mijn ouders hadden het ook zwaar in de 30-er jaren en de oorlog.
Ik ken mensen die in een Jappenkamp hebben gezeten.
Kunstenaar Anton Heijboer heeft levenslang gevochten tegen het trauma opgelopen tijdens de tewerkstelling in Duitsland.
Moeten we van de Spanjaarden geen herstelbetaling eisen voor de genocide van Haarlem? Hoe gaat Robbert M. zijn slachtoffertjes vergoeden?

Orakel1958 | 16-11-17 | 22:37

Goed, maar even genoeg geluld nu. HOE gaat Typhoon dit transformeren naar herstelbetalingen.

skoftig | 16-11-17 | 22:10

Met een niet aflatende grote muil. Dat hebben we toch aan Simons gezien?
Het werkt misschien niet helemaal, maar Sylvana heeft zich evengoed flink in ons collectieve geheugen genesteld. En de partij Groenlinks heeft zich dankzij haar robuuster kunnen ontwikkelen.

dedeurs | 16-11-17 | 22:54

Die foto erbij... alsof een Biafra kind omhoogkijkt naar een Blanke Weldoener met een Uncle Bens.

despee | 16-11-17 | 22:01

* zak Uncle Bens dat is..

despee | 16-11-17 | 22:01

"... als we elkaar aankijken, herinneren we elkaar aan onze pijn."
Tip van het boerenverstand: kijk andere negers niet aan. Problem solved. :P

zwarte_weduwe | 16-11-17 | 21:58

Hahaha di sukkel mag terug naar de biologieles. Hij heeft er maar weinig van begrepen. De laatste die met dit soort theorieen aan kwam zetten is in een greppel vol benzine naast de Reichstag verbrand.

Beste_Landgenoten | 16-11-17 | 21:53

Hoezo? De studie gaf aan dat het niet onwaarschijnlijk is dat epigenetics ook bij mensen voorkomt. Of passen de resultaten niet in jouw politieke straatje.

Ik vind dit reuze interessant en het Pentagon de deur naar andere genetische taboes.

Sceptische_autist | 17-11-17 | 12:39
-weggejorist-
eh.dinges | 16-11-17 | 21:50

Puur logisch gezien kan een trauma wel meerdere generaties duren omdat de verhalen erover doorgegeven worden. Maar het zou dus moeten stoppen wanneer de oorzaak van het trauma is weggenomen en de generatie die het trauma heeft meegemaakt er niet meer is. Anders zou iedereen die nu in Europa leeft nog een trauma kunnen hebben van de pestepidemie uit de middeleeuwen.

zwarte_weduwe | 16-11-17 | 21:43

Ik voel ook nog elke dag de pijn als ik langs een turfveld loop, de pijn die mijn voorouders voelden bij het veensteken. En de vernedering die ik voel als weer herinnerd word aan wonen in dei plaggenhut.

Beste_Landgenoten | 16-11-17 | 21:55

@Beste_Landgenoten | 16-11-17 | 21:55
O nee, herinner me niet aan de mijnen die ik nog nooit gezien heb maar mijn voorouders wel. Iedere keer als er voor mij op de weg een vrachtwagen optrekt en ik die walm zie, dan komt het weer allemaal boven...

zwarte_weduwe | 16-11-17 | 22:01

Wat een stom lesboek. De hysterie van deugmensen die dat rappertje aanbidden rijst echt de pan uit.

lingo star | 16-11-17 | 21:13

Pffff ik ben slachtoffer dus ik besta. Wat een diaree. Dit is ongeloofwaardig op zoveel fronten.
Het is gdvr beter dan ooit in de geschiedenis in Nederland, allerlei wetten, instituten en instanties beschermen ons tegen uitbuiting, ongelijke behandeling en willekeur. Dan moet je als je een carriere kiest als activist wel een reden verzinnen om ergens tegenaan te schoppen.
De sporen van de slavernij zitten opgeslagen in mijn genen. WAT. EEN. ONZIN!
Als dat zo is dan zitten de sporen van de uitbuiting ook nog in de genen van de meeste Nederlanders. Toen er slaven werden verhandeld zag het leven voor de meeste Nederlanders er niet bepaald rooskleurig uit. Zelfs de scheepsbemanning die volgegoten met drank een kruisje had gezet en wakker werd op een VOC of WIC schip creperend van de scheurbuik had het niet veel beter dan de slaven. Hoe vrij was die bemanning eigenlijk? Dus, Tyfoon in zo’n beetje elk blank gezicht zie je een slachtoffer van uitbuiting. Helaas jankerd, daarin ben je niet uniek.

ratelaar | 16-11-17 | 21:08

#Whitegenocide

bodypoppin | 16-11-17 | 21:03

Ik heb Typhoon mogen aanschouwen tijdens het laatste North-Sea Jazz Festival in Ahoy. Ik had geen idee wie hij was, maar de dame waar ik mee op stap was zij dat hij optrad bij DWDD en dat ze hem geweldig vond. Voor aanvang de zaal vol. Toen begon zijn Jank-Rap. Ik had direct kotsneigingen. Na een minuut of 20 was 90% van de zaal leeg. Zum kotzen.
Typhoon is een inhoudsloze gore Junk.

Orakel1958 | 16-11-17 | 20:58

Goh, en omdat wij al generaties zwarte Piet hebben, zijn onze genen veranderd waardoor we zwarte Piet nodig hebben, om een fijne Sinterklaas te vieren. Dusss

Hadena | 16-11-17 | 20:57

Elke keer als ik zo’n racisme topic lees, moet ik denken aan een poster een jaar of 25 geleden op mijn toenmalige middelbare school. Daarop stond een nazi afgebeeld met daaronder ongeveer de tekst: “racisme; niet negeren”...

Balgesjaakt | 16-11-17 | 20:55

Huilen: stomstom nummertje vijfhonderd zonder eerst het plempsel op te slaan. kudtservert (machines vallen niet onder de dekking van "elkaar"). LZijnVElkaar: sla je stukje op mensen, voordat je op de reaguurknop klikt. Kern van het verloren stukkie:
Selectie van de koeien met de dikste uiers, selectie van het graan met de volste aren.
En altijd weer die zandbakgoderij.
"It arose in the Holy Roman Empire from the idealisation of the cavalryman—involving military bravery, individual training, and service to others"

hallevvezool | 16-11-17 | 20:44

Dat je iets doorgeeft aan je kinderen, al dan niet door stress tijdens de zwangerschap, zou best kunnen. Maar dat geldt dan niet alleen voor slavernij. En het blijft bij suggestie. Wat zijn die invloeden dan? Of zijn er mensen die zich daar graag mee identificeren en waarom dan? En wat is de invloed via gedrag en opvoeding. Te vaag deze.

kloopindeslootjijook | 16-11-17 | 20:34

Ach Spartacus, je had ook gewoon wikipedia (epigenetica) kunnen checken. Gaat een wereld voor je open.

Titaantje | 16-11-17 | 20:33

Bericht klopt : op Celebes is een stam ontdekt van mensen die al generaties lang fistfucken en inmiddels vanaf de geboorte met een mastieken ring om de polsjes rondkruipen.
Het kan ook Atjéh zijn.

Hensmunter69 | 16-11-17 | 20:24

Psychotrauma verwerken in drie stappen: nl.wikipedia.org/wiki/Psychotrauma
Miljoenen mensen, onder wie oorlogsveteranen hebben hier van geprofiteerd.

Liefdebaard | 16-11-17 | 20:23

Als je zo gaat beginnen is iedereen genetisch getraumatiseerd, want de slaven en hun nazaten zijn heus niet de enige mensen in de wereldgeschiedenis die hebben geleden. Wat dacht je van tien generaties arme uitgebuite textielwerkers, mijnwerkers, landarbeiders, knechten en horigen? Van wie mogen die geld terug krijgen?

Daisy Cutter | 16-11-17 | 20:23

Een of andere idioot heeft ergens iets over epigenetica gelezen en denkt dat hij of zij dit nu zomaar even klakkeloos op de geschiedenis van de mens kan toepassen om een volstrekt onbewezen verband op te voeren. Ik zou wel eens de wetenschappelijke kwalificaties van de schrijver willen zien, want het is toch een schande dat zulke aperte onzin in schoolboeken als een vaststaand feit wordt gepresenteerd. Het doet me denken aan al die zweefkezen en kwakzalvers die zich op de quantummechanica beroepen om hun onzinnige ideeën aan de man te brengen.

Argyronauta | 16-11-17 | 20:19

Epigenetische processen. Ik gaat hier echt stuk. Want een land joh, wat een volk.

LJBrinkhorst | 16-11-17 | 20:12

Ik heb vandaag nog een buitenlander aangesproken omdat hij op de stoep fietste. Hij leek niet te kunnen begrijpen dat dat volkomen fout gedrag is. Hoe zit dat, qua epigenetiek?

Lewis Lewinsky | 16-11-17 | 20:06

Zijn overgrootvader fietste altijd op de stoep /
Zijn overgrootvader mocht niet op de stoep fietsen /
Zijn overgrootvader moest op de stoep fietsen /
Zijn overgrootvader wilde graag op de stoep fietsen maar er was geen fiets/stoep

kloopindeslootjijook | 16-11-17 | 20:11

dat moet je ook niet doen met een bakfiets

kloopindeslootjijook | 16-11-17 | 20:12

Voor een authentieke slavernij-ervaring kan ik een ieder aanraden een tijdje uitzendwerk te doen aan de onderkant van de arbeidsmarkt.

*huivert bij de herinnering*

Voorjaarsmoe | 16-11-17 | 20:02

@Voorjaarsmoe . Correct... is betaalde slavernij.! Een grof schandaal

daytripper | 17-11-17 | 01:16

Bedoelen de schrijvers van het boek hiermee dat het blanke ras superieur is, epigenetischerwijze?

Lewis Lewinsky | 16-11-17 | 20:02

Denk het niet, wel schuldig.

nikolaos | 16-11-17 | 20:07

Wat wil je voor Sinterklaas? Een mooi boek? Wat dacht je van 'Tien kleine negertjes', de Engelse titel is 'Ten Little Niggers', het bestverkochte boek van Agatha Christie, uit 1939. In de Verenigde Staten verscheen het boek met de titel And Then There Were None. In 2004 werd de Nederlandstalige titel aangepast naar 'En toen waren er nog maar..'. Maar misschien is een origineel exemplaar uit 1939 om antiquarische redenen leuker. Het kinderversje is een beetje macaber. nl.wikipedia.org/wiki/Tien_kleine_neg.... Die titel mag niet meer tegenwoordig. Toch was het toen gewoon een gek rijmpje, zonder bijbedoelingen. Maar daar gaat het niet meer om, om die bijbedoelingen. Het woord zelf is fout, blijkbaar. We maken er een taalkwestie van. Dan heb je eigenlijk nog niets bereikt.

kloopindeslootjijook | 16-11-17 | 20:00

Nederlanders die emigreerde om een plantage te beginnen zijn over het algemeen nooit meer teruggekomen, de enige afstammelingen van de Nederlandse plantage eigenaren die hier heen zijn gekomen zijn de negers zelf, er werd veel gecopuleerd met slaven. Er zijn negers die afstammelingen zijn van slavenverkopers en er zijn negers die afstammen van plantage eigenaren, autochtonen hebben die banden niet.

Papierversnipperaar | 16-11-17 | 19:58

Wel erg dat wij kinderen zo laten bedriegen door domlinkse zeikerds in het onderwijs.
In de jaren 80 was het al niet veel anders. Echt een rood bastion. Ik en mijn klasgenoten hebben ook veel nonsens moeten aanhoren van linkse kergangers. Op basisschool en middelbare school. Ik voelde toen al een diep medelijden met die dwaallichten.

kempenaer | 16-11-17 | 19:55

Klopt ... over het hoge percentage allochtone handophouders werd serieus gezegd : ze hebben genoeg gewerkt. De fundamenten van de rubber tegel samenleving zijn toen gelegd . De autochtone Nederlanders betalen nu de prijs.
Reeds in de jaren 70 waren de heersende uitgevers links tot op het bot.Mede een gevolg van de toenmalige van Kemenade terreur. Hij en zijn vriendjes ( oa Wallage) verkondigden het evangelie

daytripper | 17-11-17 | 01:26

Ja, slavernij is niet mooi. Maar wat heeft dat met huidskleur te maken?

kloopindeslootjijook | 16-11-17 | 19:52

10 generaties ? Moslims hebben Christelijke, Joodse en Afrikaanse slaven gehouden van circa 650 tot 1900. Dat zijn toch nooit 10 generaties ? Dit is een duidelijk gevalletje nepnieuws om witte mensen in een kwaad daglicht te stellen. Deze zwarte racist is verachtelijk, de mensen die zijn verhaal hebben opgeschreven en de mensen die dat hebben gepubliceerd, zijn dat eveneens.

netniet | 16-11-17 | 19:51

waarom oh waarom zie ik in 's mans ogen allemaal dollartekens???

langzullenweleven | 16-11-17 | 19:50

Zouden er nu ook mensen in Afrika wonen die hadden gewild dat hun voorouders als slaaf zouden zijn weggevoerd?

WirMachenMusik | 16-11-17 | 19:48

Collectieve pijn zit tussen de oren - niet de genen.

McMarx | 16-11-17 | 19:39

Tja. In een wereld waarin consensus de wetenschappelijke methode heeft vervangen en de slogan "gendre is a spectre" als wetenschappelijk bewezen wordt ervaren, is zoiets dubieus als "epygenetica" natuurlijk maar klein bier

Gen. Maximus | 16-11-17 | 19:36

Ik zou gewoon een inlegvel maken van dit topic en als (best wel goed onderbouwd) extra perspectief bij dat boek voegen (digitaal moet helemaal geen probleem zijn). Yeah.. lesmateriaalwaardig topic ! [@gisteren.. en ja genoeg topics op naam die gewoon ook analytisch heel goed zijn - daar ging het niet over, in die overigens gejoriste tegel.. had er wel bij gemogen als nuancering misschien]

nickolaas | 16-11-17 | 19:32

Als al die negroïde medelanders zich zo druk maken om de slavernij waarom dan niet je energie besteden aan de moderne vormen van slavernij.
De kledingindustrie, kinderen die in Zuidamerikaanse en Afrikaanse goudmijnen moeten werken, Turkse kinderen die hazelnoten moeten plukken voor de Nutella pasta, de koffieplantages, de cacao-industrie, de werkers in Aziatische landen die onze smartphones in elkaar zetten. You name it.
Nee, lekker blijven navelstaren ien je persoonlijk falen wijten aan de autochtone bevolking.

leo de pejo | 16-11-17 | 19:31

Of die mensen die denken lekker in 1 van de golfstaten te gaan werken waar bij aankomst het paspoort wordt ingenomen en ze slaven worden van hun nieuwe overlords. Nee hoor slavernij van 200 jaar geleden moet bestreden worden.

Papierversnipperaar | 16-11-17 | 19:49

Het zijn socialisten. Zij willen dat voor iedereen de slavernij weer wordt ingevoerd en dat wij ((((((witte)))))) mensen het verbod erop weer terugdraaien.

Jostifiel | 17-11-17 | 13:32

Dus Jeffrey Affriyie, anti-zwartepiet-activist, en nazaat van de Ashati, de beruchte Ghanese slavenjagers (!) ziet in Typhoon het leed dat zijn voorouders hebben aangericht? Zoiets?

markokahn | 16-11-17 | 19:30

*Ashanti

markokahn | 16-11-17 | 19:31

Hoe lang zal het duren voordat het strafbaar is om publiekelijk te twijfelen aan dit soort 'feiten'.

Papierversnipperaar | 16-11-17 | 19:28

En hoe zit het dan met de nakomelingen van nederlandse :

- mijnwerkers

- dijkenbouwers

- 1e en 2e wereldoorlogsoldaten

- middeleeuwse lijfeigenen

- de horigen

- de ploegenarbeiders in de industrie ?

Hebben die ook allemaal een genetische afwijking ?

Tee Of Cup | 16-11-17 | 19:28

armoede,pest,dysentrie,cholera,tyfus,tbc, vocht,koude,longontsteking etc
What does not kill you makes you stronger of zoals mijn gymleraar zei: wie niet sterk is moet zwak zijn.

ger1306 | 16-11-17 | 19:36
-weggejorist-
Zoiets | 16-11-17 | 19:26

Dus epigenetisch zullen mijn nazaten zich doodergeren aan Mocrobendes? Aan Albarovers? Aan Kim en Erdo? Aan de VVD, D66, SP, GL,..? Hopeloos. Morgen knip-knip.

langzullenweleven | 16-11-17 | 19:25

Éénmaal in de hele historie van dat volk hebben die mensen een keertje echt moeten werken. Daarna hebben ze nooit meer een vinger uitgestoken. Ligt ook verankerd in de genen van die mensen!

Tis nie waar! | 16-11-17 | 19:23

De bewering dat omgevingsfactoren invloed hebben op de genetische structuur klopt. De bewering dat veranderingen in de genetische structuur als gevolg van omgevingsfactoren door vererving kunnen worden doorgegeven aan het nageslacht klopt ook. Maar daar houdt het voorlopig wel op.
Als je durft te beweren dat het leed dat slaven destijds hebben ondergaan doorwerkt tot in de genetische structuur van hun nakomelingen, dan heb je in zijn algemeenheid wellicht nog gelijk ook, maar wat je volstrekt niet kunt uitschrijven is welke vorm dat doorwerken dan gehad heeft. Het zou zomaar kunnen dat al dat leed van toen een enorme invloed op de genetische code heeft gehad, maar dat die invloed volstrekt anders is dan sommigen vanuit moreel oogpunt voor wenselijk houden. Het zou zomaar kunnen dat leed in het verleden tot minder zeurderige nakomelingen heeft geleid. De vooringenomenheid dat leed van toen leidt tot verdriet nu is van de pot gerukte wijsheid.
"Als we elkaar aankijken dan herinneren we elkaar aan onze pijn" zegt meneer de rapper, en daarmee suggereert hij dat er een soort van collectieve herinnering is waar nakomelingen van slaven toegang toe hebben, maar anderen niet. Die collectieve herinnering kan door de cultuur zijn opgebouwd en doorgegeven in liederen, verhalen en geschriften, maar de sprong naar een genetisch spoor kun je volstrekt niet maken.
Zet een bij voorkeur oud nummer van John Lee Hooker op, en je hoort de pijn, met daarachter, als je heel goed luistert, ritmes die traceerbaar zijn naar Afrika, en zelfs naar de streek waar destijds de zwarte slavenhandelaren andere zwarten op transport zetten richting de kunt, om verhandeld te worden. Of die pijn in de genetische structuur van John direct terug te vinden is, ik denk van niet.
Overigens, voor elk individu geldt wat voor nakomelingen van slaven geldt. Wij dragen allen het verleden met ons mee, en alles wat onze voorvaderen ooit hebben meegemaakt heeft, hoe miniem ook, op onze genetische code invloed gehad.

Schoorsteenveger | 16-11-17 | 19:19

Echt het is volstrekte onzin, die zogenaamde epigenetica. Pseudo-wetenschappelijk gewauwel zonder enig bewijs. Het zou ook wat zijn. Alhoewel, generaties lang slavendrijven hebben in nmij ook een zekere neiging aangewakkerd bij het minste de zweep te willen hanteren.

Beste_Landgenoten | 16-11-17 | 22:01

Schoorsteenveger | 16-11-17 | 21:27
Je vertelt me echt iets nieuws, dat er vormen van permanente epigenetische imprinting, zouden kunnen bestaan.
Dat zou alles over de opvattingen van Darwin, Lamarck en de genetica op z'n kop zetten; en 'n volslagen nieuwe revolutie van denken over genetica inluiden.
Als je me zelfs maar één linkje zou kunnen verschaffen naar 'biologen', dan neem ik daar graag kennis van. Echt, zonder ironie, wijs mij waar die groep biologen zich op zouden baseren.
Net als jij beweer ik niet alwetend te zijn. En ik ben ook niet helderziend.
Maar neem me niet kwalijk, dat ik (na gedeeltelijke studie biologie op de Universiteit), nogal sceptisch ben. Ik bleef dit vakgebied meer dan 37 jaar in het oog houden, ook, toen ik uiteindelijk 'n andere studierichting op ging.

Der Paulie | 16-11-17 | 23:04

Der Paulie | 16-11-17 | 23:04
Als je mij vertelt hoe ik hier tegenwoordig een link kwijt kan...

Schoorsteenveger | 17-11-17 | 08:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Hahahaha

tata1981 | 16-11-17 | 19:10

Je bent me net voor.
Idd. Hahaha

Cold-Cees | 16-11-17 | 19:12

"dat werkt nog generaties lang door" Hoeveel generaties dan? Waar is trouwens de bronvermelding betreffende deze "feiten"?

TDB | 16-11-17 | 19:09

Zijn voorvaderen waren in ieder geval niet muziekaal en konden niet zingen.
Anders had hij die genen wel gehad.

Kruisruiker | 16-11-17 | 19:07

Zullen we me oud en nieuw thermo nucleaire ontsmettingsvuurwerk afsteken?
over 1000 jaar nieuwe ronde nieuwe kansen

captain-caveman | 16-11-17 | 19:06

Groninger Hereboeren behandelden hun landarbeiders en werkmeiden veelal ook als slaven. Dat werkt dus ook door? Of is dat dure woord alleen voor donkergetinten?!?

OetSodom | 16-11-17 | 19:05

Ergens in de geschiedenis hebben voorouders van Sylvana Simons, Quinsy Gario, Gloria Wekker en Anna Steijn elkaar op enig moment de hersenen ingeslagen, dan wel ander groot onrecht aangedaan. Volgens hun logica en mentaliteit is het dus gerechtvaardigd om nu in 2017 met veel bombarie en vals sentiment elkaar een vals schuldgevoel aan te praten en excuses en financiële genoegdoening te claimen?!

Lampenist | 16-11-17 | 18:55

En maar doorhakken dat alle blanken geprofiteerd hebben.
Dat waren er maar enkelen. Het overgrote deel van de Nederlandse bevolking had niets te maken met de slavernij en moesten elke dag van s ochtends vroeg to s avonds laat kijhard werken voor een paar stuivers.
Vervolgens moeten veel mensen die stuivers inleveren bij hun bazen voor voedsel of huur van een krot.
Dat is ook slavernij
Daar hoor je niemand over.

Jacktheflipper | 16-11-17 | 18:50

De enige manier voor een wetenschapper om aan te tonen dat trauma 6(!) generaties verder wordt doorgegeven, is door een stuk of 50 stuks nageslacht van Amerikaanse slaven te laten volwassen worden, zónder dat zij van de slavernij geschiedenis afweten. Tegelijkertijd neem je een stuk of 50 zwarte Amerikanen die níet van slaven afstammen en laat je tevens opgroeien zonder dat zij ooit over slavernij horen. Als nu de eerste groep significant vaker trauma-verschijnselen vertoont, dan heb je een punt. Uiteraard heeft een dergelijk onderzoek nooit plaatsgevonden.
Je kunt immers ook gewoon als sociaal wetenschapper deze theorie uit je hol trekken, dat telt vandaag de dag ook wetenschap; net zo makkelijk.

stampertje85 | 16-11-17 | 18:48

Je vergeet dat een dergelijk experiment allang heeft plaatsgevonden.

RenHoek | 16-11-17 | 20:25
-weggejorist-
nikolaos | 16-11-17 | 20:48

En wat kwam eruit?

nikolaos | 16-11-17 | 20:48
▼ 1 antwoord verborgen

Ah, the soft bigotry of low expectations.

Maar de racisten, dat zijn de anderen.

Angel_eyes | 16-11-17 | 18:48

Hij zal dan ook wel opkomen voor de tot slavinnen gemaakte moslimvrouwen, sterker nog hij zal zich daarbij waarschijnlijk woest rappen. Dat is immers iets van deze prachtige tijd.

H.Teeuwen | 16-11-17 | 18:37

Lijkt wel een fokking script voor een horrorfilm. De genetische mutaties en het effect op den mensch. Met als belangrijkste symptoom; droeftoeteren den gansche dag.

Isnogaanhettype..... | 16-11-17 | 18:37

Mijn voorouder heeft 200 jaar geleden als huurling voor Nederland in Nederlands indie gevochten.
Dat trauma heb ik niet verwerkt.
Moet schadevergoeding

Jacktheflipper | 16-11-17 | 18:36

Dit onderwerp is zoooo vreselijk triest, dat het 'zum kotzen' is. Dit is exact hetzelfde om als 16 jarige Nederlander Duitse toeristen van dezelfde leeftijd voor Nazi uit te maken. Te triest voor woorden, terwijl de 1e en 2e WO toch echt veel korter geleden is.

salsaparilla | 16-11-17 | 18:32

Ik ben half Duits en heb op de basisschool jarenlang "rot mof ontplof" moeten doen/zeggen. Leerkrachten grepen nooit in.
Traumatische ervaring. Als ik dan weer op opoe-fiets huiswaarts keerde kwamen steevast de tranen in mijn ogen.
Ik wil ook geld.

Promedio | 17-11-17 | 08:22
-weggejorist-
Janas | 16-11-17 | 18:31

De 'nabestaanden' van de slaven zijn hier in Nl maar ook in Suriname beter af dan hun verre achterneven in Ghana en andere West-Afrikaanse landen. Want de bootjes op de Middellandse zee zitten vol met types uit die landen nu, dus is het evident beter toeven hier dan in west Afrika , dus niet zeuren Creolen, count your blessings!

Fontanarossa | 16-11-17 | 18:30

Epigenetisch, schitterend. Het is dus waar van dat minderwaardigheidscomplex.

van Oeffelen | 16-11-17 | 18:27

Het is de zoveelste evolutionaire theorie die opzich wel klopt, maar ook misbruikt kan worden voor partijdige mythevorming.
Sociaal Darwinisme is destijds ook door de Nazi's misbruikt voor hun ideologie.
Maar dat doet niets af aan de opzich juiste wetenschappelijke notie, dat er zoiets bestaat als evolutie, evolutionaire invloeden van omgevingsfactoren op de genetica en de 'survival of the fittest'.
Graag dit begrijpen; epigenetische imprinting is de invloed van aan-en uitschakelaars óp de genetische informatie van 'n mens zijn DNA en RNA.
Ondertiteling daarbij: de genetische informatie wijzigt zich dus niet door directe ervaringen van een individu, maar via de (twee tot drie) navolgende generaties is er wel een accent-verschuiving van bestáánd genetisch materiaal door aan- en uitschakelende switches, waardoor 'n individu bijvoorbeeld zichzelf naar de hongerwinterstand heeft verschoven (heel nuttig tijdens 'n hongerwinter, maar uiterst vervelend in tijden van ruim voldoende voedsel).
Als dan iemand uit de tijd van de hongerwinter (1944-1945) nog maar net heeft weten te overleven, door maximaal voedingswaarde uit voedsel op te nemen, dat dan diens nakomelingen óók maximaal voedingswaarde opnemen uit voedsel, en daardoor (in de tijd van ná 1960) de dochter en het kleinkind al dik worden van 'n gegeten slablaadje.
Dit is een recent nieuw inzicht in de genetica.
Voorheen dacht men dat alléén Darwin gelijk had (spontane genetische mutaties en survival of the fittest), en dat de andersdenkende Lamarck (aangeleerde ervaringen van een individu worden uiteindelijk ook overerfbaar) het helemaal fout had. (giraffen krijgen genetisch geen langere nekken, doordat ze toevallig merkten meer hoger groeiende blaadjes konden eten dóór langere nekken).
De huidige stand is 'dus' geworden in de genetica, dat Darwin nog steeds de boventoon bepaalt, maar dat Lamarck ook 'n beetje gelijk heeft via epigenetische imprinting.
Het leerboek klopt dus voor twee tot drie generaties.
(en als 'n meisje aanleg tot dik-worden heeft, mag zij gerust haar moeder en d'r oma de schuld geven van verkeerd overerfde genetische imprinting, omdat d'r vrouwelijke voorouders met diëten en jojo-effecten zichzelf tot 'n kunstmatige hongerwinterstand hebben gemanipuleerd)
Maar een slavernijverleden is echt niét mogelijk te erven met 'n epigenetische imprinting. Er bestaat geen overerfbare slavernij-zieligheidsbeleving, alsof jij als achterkleinkind van slaven, genetisch gepredestineerd bent tot 'n slachtofferrol.
Negers die beroep doen op hun overerfde slavernijverleden maken misbruik van nep-emoties.
Echte emoties hebben mensen zélf, en hun generatiegenoten zélf meegemaakt.
Er zijn al meer dan drie generaties lang geen slaven meer in de wereld.
Alle mensen die aanspraak maken op (compensatie) door 'n slavernijverleden, gebruiken nep-emoties; de emoties van horen-vertellen.
Alle mensen die in hun tekst slavernij gebruiken zijn bedrieglijke toneelspelers, die net als de Nazi's een wetenschappelijke theorie misbruiken voor hun eigen ideologie, of SJW'rs voor hun eigen slachtofferrol, waarmee de negers altijd naar de anderen kunnen wijzen voor het wegkijken bij hun eigen falen.
En net zo fout als de Nazi's vroeger waren.
Zo fout zijn de negers nu in 2017, die genetica in hun eigen straatje misbruiken.
Negers bij de SJW'rs, de nieuwe Nazi's 2.0.

Der Paulie | 16-11-17 | 18:27

Lees:
Alle mensen die aanspraak maken op (compensatie) door 'n slavernijverleden, gebruiken nep-emoties; de emoties van horen-vertellen door anderen, over weer anderen, over weer anderen.

Der Paulie | 16-11-17 | 18:38

Pauli ik ben het grotendeels met je eens maar eh slaven bestaan nog steeds in islamitische landen. Enneh SWJ ers zijn niet zo gevaarlijk. Ze zien er zielig en lui uit. Zandnazi's zullen het 2.0 rijk gaan proberen te stichten. Maar ze zijn kennelijk vergeten dat er erg veel kernwapens op aarde zijn.

rattenvanger XL | 16-11-17 | 18:43

mmm moeten we dan ook weer de zweep van stal halen om het volk dat niet aan het werk is, aan te sporen om iets te gaan doen? Zou wel wat verklaren.

Paardehoefer | 16-11-17 | 18:25

The Encyclopedia Brittanica is links en rechts ingehaald door Wikipedia. Van business naar open community.
De schoolboeken worden door een handvol uitgevers opgesteld, waar per vak een handvol vakspecialisten aan werken. Waarom is voir lesmateriaal niet ook een schema vergelijkbaar met Wiki mogelijk waarbij groepen leren samen werken aan uitstekend lesmateriaal? En nog gratis ook!

Winter_is_coming | 16-11-17 | 18:25

Als de zwaar getinte Typhoon zelf zegt dat hij genetisch gedenegreerd is, wie ben ik dan om dat te betwijfelen...
Begrijp nu ook hun aversie tegen Zwarte Piet, het moet voor zo'n genetisch gedenegreerde vreselijk zijn om iets zwarts te zien wat niet gedenegreerd is, met plezier z'n/haar werk doet en door blanke en getinte niet gedenegreerde mensen gewaardeerd word.

Hendrikaatje | 16-11-17 | 18:25

Genetisch gedenereerd tot IQ 33 worm

Jacktheflipper | 16-11-17 | 18:55

Gelukkig blijft er, als ik zo links en rechts om me heen kijk, bijzonder weinig hangen van de lesstof. Hoeveel procent van de middelbare school leerlingen stemt ook al weer PVV ?

Vesta | 16-11-17 | 18:22

Ht probleem is, dat de mensen, die zonder zelf na te denken, de voorgekauwde pc-mening van de media overnemen, echt niet met hun kinderen napraten over wat er op school geleerd wordt. En zo blijft een overgrote meerderheid van de Nederlandrs dit soort onzin accepteren.

Janas | 16-11-17 | 18:40

Vraagje voor ThiemeMeulenhoff: als ik mijn rechterbeen laat amputeren krijg ik dan kinderen zonder rechterbeen?

Vula | 16-11-17 | 18:21

Pas na tien generaties zullen deze weer rudimentair aanwezig zijn.

meneer der meneren | 16-11-17 | 18:44

Als je je penis laat amputeren dan schijnt dat wel invloed te hebben op het nageslacht.

down | 16-11-17 | 19:33

Typhoon is samen met sylvana de grootste zeikerd van Nederland.
Hij maakt nog kutmuziek ook en kan voor geen meter zingen.

Kruisruiker | 16-11-17 | 18:20

Zou het geen goed idee zijn om Typhoon, Sylvana en Quinsy met hun sympatisanten in Lybie te droppen. Kunnen ze daar gaan actievoeren tegen de hedendaagse slavenhandel. Kunnen ze zich eens echt nuttig maken.
Ik ben bang, dat ze dat niet durven!
Het ligt aan ons, dat ze het hier wel durven!

Janas | 16-11-17 | 18:44

Ik las laatst trouwens nog iets over Delphine LaLaurie, een slavenbezitster in New Orleans in de jaren '30 van de 19e eeuw. Deze mevrouw hield er nogal van om slaven te martelen en als oud vuil te behandelen. Hierdoor zijn ook een paar slaven omgekomen. Verwonderlijk echter is de reactie van de inwoners van New Orleans toen ze erachter kwamen hoe deze mevrouw haar slaven behandelde. In plaats van hun schouders op te halen en te zeggen: "ik sla mijn slaven ook dagelijks en daar gebeuren wel eens ongelukken bij." deden ze iets zeer vreemds: ze waren woedend en hebben haar huis bestormd en vernield waarna mevrouw LaLaurie uit handen van justitie wist te ontsnappen door te vluchten naar Frankrijk.

Moraal van het verhaal: slaven slaan werd in die tijd niet als normaal gezien en was bij lange na niet de normale manier waarop slaven werden behandeld ondanks wat jankneger typhoon graag wil geloven.

IslamPislam | 16-11-17 | 18:20

Grappig. Lysenko (foute erfelijkheids‘deskundige’) weer eens van stal gehaald?

Pastduiven Verkwil | 16-11-17 | 18:19

Zullen we Jomanda uit de slavernijdiscussie houden? Dank.

His Lordship | 16-11-17 | 18:15

Er zijn wel dingen die duidelijk maken dat de donkere en licht getinte rassen superieur zijn aan het blanke ras. Deze rassen weten zich namelijk vele malen beter aan te passen aan een moderne maatschappij met verzorgingsstaat en zieligheidsindustrie. Het blanke ras zal daarom ook gedoemd zijn om te verdwijnen en plaats te maken voor de donkere en licht getinte. Gelukkig hebben onze leiders dat door en weten hier goed op te anticiperen.

down | 16-11-17 | 18:13

Goed geformuleerd ! Zou een nieuwe nick kunnen opleveren: Leegloper, Iemand?

Uilenspiegel | 16-11-17 | 18:31

Leg me even uit hoe ik een nieuwe nick kan verkrijgen. Ik zou graag een andere willen. Met een meer exotische verklein ik mogelijk mijn kans op uitsterven.

down | 16-11-17 | 19:25

10 generaties terug waren mijn voorouders ook donkere slaven. Dat is door verkrachting door hun meesters langzaam door-gegenereerd in de blanke die ik nu ben. Dat epigenetische (wtf?) proces heeft er toe geleid dat ik nog steeds niet graag katoenen kleding draag.
Mijn god, wat een bullshitverhaal van die zogenaamd misdeelde donkere medemens. Gelukkig is het slechts een handvol wat loopt te janken over het slavenverleden, maar manmanman wat drukken ze weer een stempel...

De waard zijn gast | 16-11-17 | 18:10

Mijn voorouders hebben enorm geleden van de Romeinse overheersing van de Nederlanden. Om nog maar niet te spreken over de 80-jarige oorlog. Heb ik nog steeds last van. Kan niet tegen pizza en paella.
Wat een onzin zeg.

Zzzzooooffff | 16-11-17 | 18:09

Slecht onderbouwde, onhistorische onzin van een leek, die zich epigenetisch bepaald achtergesteld voelt, is tot daar aan toe. Dat een gerespecteerde uitgeverij dit in een lesboek stopt is heel kwalijk en schadelijk. Zou die westerse zelfhaat ook epigenetisch bepaald zijn?

Erlembaldo | 16-11-17 | 18:07

Hahaha, nog niet zolang geleden werd je publiekelijk gekielhaald in het NSB door de geestelijk gestoorde pa van JBC, als je het woordje 'gen' alleen maar in de mond durfde te nemen, met goedkeuring uiteraard van de gehele neplinkse kerk. En dan nu weer dit.
Umwertung aller Werte van totaaldebiel Nederland!

echt_links | 16-11-17 | 18:06

Mijn voorvader is ooit met een knuppel op zijn hoofd geslagen toen hij met een mammoethuid naar huis liep. Als ik tegenwoordig met mijn tasjes van de kledingboer kom, dan voel ik me nog steeds angstig en kijk ik paranoïde in het rond. Kut hoor!

Paulus de Bk | 16-11-17 | 18:05

M'n psych vond het maar een vreemd verhaal toen ik het aankaartte, maar gelukkig heb ik een mede lotgenoot gevonden! Waarvoor dank om dit openlijk te delen. #metoo

s.a.dj | 16-11-17 | 18:22

Als je dit stukje met de hand zou herschrijven. Moet "epigenetische" dan nog schuiner geschreven of weer juist rechtop? ThiemeMeulenhof?

meneer der meneren | 16-11-17 | 18:04

Ik heb ook nog een trauma van de Romeinen. Waar kan ik me melden voor een schadevergoeding? Bij Berlusconi?

Is dit nog nieuws? | 16-11-17 | 18:03

Hier staat dus ook gewoon dat je honderden generaties lang mensen onderdrukt, dom houd, verplicht in sprookjes laat geloven en agressief zijn met een zandbak mentaliteit dat dat nog generaties lang doorwerkt. Dus vandaar dat die rifapen nog generaties lang hier zo zijn.

faqalto | 16-11-17 | 18:00

Ik heb een paar jaar als huiswerkbegeleider op een middelbare school gewerkt. Ik kreeg klapperende oren en hartklachten van de schaamteloze linkse propaganda die er in de schoolboeken stond. In elk hoofdstuk geschiedenis staat wel een ongefundeerd verhaal over de geweldige culturele en wetenschappelijke bijdragen van de Arabieren, of tendentieuze anekdotes over extreem misbruik door Europeanen van bruine mensen. Uitbuiting van bruine of blanke mensen door Arabieren staat er dan toevallig weer niet in...

Aardrijkskundeboeken zijn al net zo erg, met een speciaal hoofdstuk over kolonisatie, slavernij en roofkapitalisme, wat volgens de auteurs voor de volle 100% verklaart waarom arme landen bestaan. De verheerlijking van de multiculturele samenleving en opzwepende hysterie rond discriminerende autochtonen ontbreken uiteraard niet.

De leraren die voor de klas staan zijn al net zo erg, aangezien ze meestal niet de intellectuele of academische kwaliteiten bezitten om pseudo-wetenschap of pseudo-geschiedkunde te herkennen. Één geschiedenisleraar zei zelfs in zijn lessen de woorden: "de Arabieren hebben eigenlijk ALLES dat we vandaag hebben uitgevonden vóór de Europeanen dat deden." Ja, u leest het goed.

stampertje85 | 16-11-17 | 18:00

Ehh, jazeker wel. Islam doet mee vanaf de 7e eeuw. De verhalen over de Arabieren zijn simpelweg zwaar aangedikt, selectief en opportunistisch, of grofweg uit de duim gezogen. Ik kan me bijvoorbeeld herinneren dat in een geschiedenisboek dat de hedendaagse getallen en het schaakspel aan de Arabieren (en daarmee Moslims) werd toegeschreven. Dit is een veel circulerende pro-multikul leugen, die iedereen met een internetbrowser kan ontkrachten: de hedendaagse cijfers zijn ontwikkeld door de Indiërs. Het schaakspel waarschijnlijk ook, maar dat weet niemand precies.

stampertje85 | 16-11-17 | 19:00

getzappad | 16-11-17 | 18:59
De Sumeriers en de Persen zijn GEEN Arabieren.

Arachne | 17-11-17 | 01:07

Tja, zo ongeveer een belediging voor de Chinese cultuur, want als er iemand in het verre verleden iets uitgevonden hebben dan zijn het wel de Chinezen. Het is een gotspe om van alles toe te dichten aan den Araben. OK, Ibn al-Haytham/Al-Hazen was een mere dan prima geleerde, maar meer een uitzondering.

Het probleem is dat het in de praktijk godsonmogelijk is om je als leerkracht inzake dit soort culturele problematiek goed te informeren, je moet dus blind varen op datgene wat er in de boeken staat. Dus ze de grond in trappen is iets te makkelijk.

Wie trouwens ooit de moeite zou willen doen om te weten te komen wat "de Chinezen" zoal hebben "uitgevonden" moeten zich verdiepen in de serie "Science & Civilisation in China" editor Joseph Needham.
en.wikipedia.org/wiki/Science_and_Civ...

Dan sta je echt paf van wat ze allemaal al hadden uitgedacht. Voor mijn werk ben ik geregeld bezig met deel IV Physics, fantastisch, echt fantastisch. Fascineren de literatuur.

Prachtig stuk over het kompas en magnetisme waaraan voorafgaand ook nog even de ontwikkeling van het kompas in Europa en onder de Islam belicht wordt. Wie verder leest neemt nog meer het petje af voor de Chinezen. Het is wel kloterig lezen met al die Chinse termen en die al die voetnoten, het schiet niet op, kost je uren, dagen, maanden, je kunt jaren voort, echt.

Maar het is het beste wat er is op het gebied van de kennis over wetenschapsgeschiedenis en ontwikkeling daarvan in China te krijgen is.

Sterker nog het onderbouwt het idee, de theorie dat de Chinezen, zichzelf nog steeds al het middelpunt der wereld beschouwen gezien hun geschiedenis; de rest er omheen? Dat bennuh Barbaren. Als je dit soort boeken leest (nou ja, meer doorworstelt) dan snap je dat maar al te goed.
Salut, Evocatus

Evocatus | 17-11-17 | 01:39
▼ 2 antwoorden verborgen

En verder precies wat eerstneukendanpraten | 16-11-17 | 17:5 zegt!!

XaaD666 | 16-11-17 | 18:00

Typhoon verklaart hiermee waarom hij niet zo goed kan nadenken.

boccelullus | 16-11-17 | 17:59

Wie gaat er eigenlijk een keer die rekening sturen voor het brengen van cultuur? Allemaal heel erg uiteraard die slavernij, klopt zonder twijfel. Maarrehhh. Om met wijlen JC te spreken ' ieder nadeel heb z ' n voordeel' Kijkend naar de huidige bewoners van Afrika: zonder de blanke hadden de meeste negertz nu nog in een hutje van koeienpoep gezeten - sidderend van angst voor de bliksem. Of mis ik hier iets? Dan hoor ik het uiteraard graag.

HaatbaardKnipper | 16-11-17 | 17:59

Geef die lamlul geen podium met zijn gezeik.
Als je het anders wil, haal dan geen prehestorische kadavers uit de sloot.

XaaD666 | 16-11-17 | 17:58

What doesn't kills you makes you stronger.
Geld blijkbaar vooral voor Joden, en blijkbaar niet voor negers.

Kijkeensaan | 16-11-17 | 17:58

Zielige neger typhoon is dus eigenlijk aanhanger van het Lamarckisme.

IslamPislam | 16-11-17 | 17:57

De Belgen hebben 2 wereldoorlogen in de achtertuin gehad, zou dat hun slachtoffer maken, genetisch dan. of de duitsers hebben 2 wereldoorlogen geïnitieerd, zou genetisch bepaald zijn dat Merkel nu weer gaat klappen? De gelukkige Afrikanen die niet slaff zijn geworden moeten dit probleem dan niet kennen. daarom gaat het daar ook zo goed. kortom, een hoop woorden om te zeggen: wat een enorme flauwekul.

Kenneth Nietvatten | 16-11-17 | 17:57

Twee wereldoorlogen, samen goed voor ruim 86 miljoen doden, merendeel wit. Tel daarbij op de miljoenen witte slachtoffers van tientallen andere oorlogen, van de dertigjarige oorlog, godsdienstoorlogen, Napoleontische oorlog etc en de weegschaal slaat overweldigend door naar gerechtvaardigd wit slachtofferschap. Steun de witte man, geef gul.

RickTheDick | 16-11-17 | 18:28

Al tien generaties lang weten ze niet wie hun vader is/was.

de uitbater | 16-11-17 | 17:57

Gelukkig ben ik al overtuigd racist vanwege het gezeik van Kwinsie en Sylvana maar anders werd ik het nu wel...

eerstneukendanpraten | 16-11-17 | 17:56

Het gen is niet de enige replicator in een darwinistisch proces. Door regionale verschillen, die genetisch zijn, ziet typhoon er niet uit als iemand met een typisch Dokkumer stamboom. Wat in Nederland dus tegenwoordig voordelig is. Welkom in de wereld van de memen. Het slachtoffermeme verspreidt zich als een op hol geslagen virus. Juist door de samenwerking van de genen van typhoon en de zieligheidsmemen die de breintjes van de Nederlandse culturele elite hebben overgenomen heeft deze middelmatige artiest meer kans toekomstig leven te besmetten met zijn talentloze genen. Is dat racistisch van de Nederlandse cultuurgestapo. Ja dat zo. Omdat de kleur van iemand misbruiken om hun morele voortreffelijkheid uit te dragen. Is typhoon een aardige knul? Dat wel, en ik heb niets tegen deze jongen en al helemaal niet vanwege zijn kleur. Maar hij wordt wel misbruikt. Oh stoplicht gaat op groen. Dag.

RickTheDick | 16-11-17 | 17:56

Kan ik vast een voorschot krijgen voor; het mij als blanke man aangedane leed. Waardoor mijn kleinkinderskinderen enzo in de toekomst epigenetische processen gaan krijgen die hun leven wellicht er anders gaan bezien, met de kennis nu.

am*dam | 16-11-17 | 17:55

Wanneer komt er eens een uitspraak van ja slavernij was niet goed maar we kunnen het niet meer goedmaken, je zult het moeten doen met sorry.

Umberto die trotzoni | 16-11-17 | 17:53

Maar wanneer de nazi's het over genetica en rassenleer hebben mag het niet. Dat is niet eerlijk!

Reaganmania | 16-11-17 | 17:53

10 generaties, ca. 500 jaar. De Darwinisten onder ons zullen deze hypothese steunen. Toch?

JosephKluns | 16-11-17 | 17:53

Ben zo terug, ik wil eerst even aanspraak maken op mijn:
Neo-Romeinse imperialisme verleden.
Post-Viking plunder verleden.
Neo-hofstelsel verleden
Neo-onderdrukt door fabrieksbasen arbeidersverleden
Post-nazi-verleden

Als ik niet slaag in de samenleving weet ik zeker dat het komt door die epigenetische processen uit mijn verleden. (ondanks dat die shit eigenlijk niet zo werkt)

1337haxxor | 16-11-17 | 17:53

Dus mijn overoverovergrootvader was blank, boos, werkte, en had overal gedegen, goed onderbouwd commentaar op?

de Voorzittert | 16-11-17 | 17:51

Het klopt helemaal. Ik heb nog een trauma overgehouden aan o.a. viking-raids, wreedheden van Spanjaarden tijdens de 80-jarige oorlogen, witte-slavernij door Arabische moren en natuurlijk de Duitse bezetting tijdens de tweede wereld oorlog.
Waar kan ik mijn claims indienden voor schadeloosstelling?

Rommelende Onderbuik | 16-11-17 | 17:50

Máxima is dol op hem en heeft ook van haar vader door epigenese gewijzigde genen mee gekregen. Een van de eerste dingen die ze zei was dat de Nederlandse identiteit niet bestaat. Dat is natuurlijk flauwekul. Typhoon kan haar uitleggen dat al die slavenhandel en houderij ons via de epigenetische weg heeft opgezadeld met een identiteit die het best is te omschrijven als 'white supremacy' die zich onder meer uit in xenofobie, racisme en gierigheid

Abu Bachouca | 16-11-17 | 17:48

Puntje van orde trouwens: de meeste slavenhandel uit Afrika was gewoon in handen van Afrikanen hoor. Verpatsten volk van andere stammen voor kraaltjes en spiegeltjes aan de blanke handelaars.

Lefgozer | 16-11-17 | 17:48

Op het eind van de slavernij waren er ook nog al wat negers die er slaven op nahielden in de west.
Dames die manumissie hadden gekregen van hun baas en daarna zelf slaven namen. Ex-slaven die erfde van hun voormalige meesters (jaja kwam voor)
Zoek maar eens op Elisabeth Samson. Verder tselt reppert typhoon dat slaven onbetaald zwaar werk moesten verrichten en contstant lijfstraffen moesten ondergaan. Terwijl er genoeg verhalen,aktes en dergelijke zijn van slaven die zichzelf vrijkochten met geld dat ze hadden verdiend. Op Curacao staat het landhuis Papaya dat door een voormalige slaaf was gekocht en die zelf er verschillende slaven op na hield. Hij nam echter niet de moeite zijn eigen familie vrij te kopen. Geeft te denken.
Typhoon is lulletje zoveel die slavernij puur in een zwart/wit hokje wil plaatsen.Als je werkelijk wat van je geschiedenis had gelerd wist je dat slavernij gemeengoed was in de wereld vanaf de oudheid tot dik in de negentiende eeuw.
En als de donkere man het zo een probleem vond en de blanke niet waarom heeft een land als Nederland (blank) de slavernij in 1863 afgeschaft en het farikaanse Sierra Leone (nota bene opgericht door Engeland voor de emacipatie van slaven ) pas in 1926.
Het feit dat het daar dus een teringzooi is komt omdat ze hun eigen mensen in slavernij hielden.

miko | 16-11-17 | 19:45

miko | 16-11-17 | 19:45
Op dat wrede slaan, ongetwijfeld voorgekomen, valt misschien wel wat af te dingen, want als je iemand ongans slaat kan hij niet werken en dat is niet zo slim. Voorbeeldstellend is en werkt het natuurlijk wel.
Salut, Evocatus

Evocatus | 17-11-17 | 01:44

Dit soort gebazel krijg je als iedereen maar boekjes schrijft en uitgeeft.
Is van alle tijden. Is begonnen bij de bijbel en de koran! Zijn ook sprookjes!
Wat zegt Oom Tom ervan in zijn (neger) hut?

demaup | 16-11-17 | 17:47

Daphne Schippers. Haar ziel moet welhaast zwart zijn. Aldus het Russisch anti-doping comité. En de MSM. Toch heb ik een zwak voor vrouwen die wat kunnen. #seksist Kindertjes baren kan tenslotte de stomste lul.

Hetkanverkeren | 16-11-17 | 17:42

Gestoord links is tot diep in het onderwijscircuit doorgedrongen. Tijd voor een grote schoonmaak.

Panos88 | 16-11-17 | 17:41

kunnen we dram gezeik niet gewoon weren? Noem het ander Dramstijl , het wakkerste blog van Drammerland.

hakbarry | 16-11-17 | 17:41

Briljant idee. Laat de gevaarlijke minister muts zich niet meer richten op onwenselijke waarheden (zij noemt het nep-nieuws), maar inderdaad meer op dat linkse maffe dramnnieuws

Kenneth Nietvatten | 16-11-17 | 18:01

MeuleThiemenhoff, Adolf H. zou trots op jullie geweest zijn.

Lefgozer | 16-11-17 | 17:41

Dat kunnen we testen...
Gewoon in de eerste beste rap-feestje een paar katoenplanten uit een container
gooien en kijken wat er gebeurd..
Gaan ze plukken en zingen heeft ie misschien een punt.

rammelbakje1 | 16-11-17 | 17:40

*proest hahaha

Sarcastisch varken | 16-11-17 | 18:14

De meeste slaven zouden, als zij de vraag gesteld zouden krijgen, ervoor kiezen om slaaf te blijven mits de arbeidsomstandigheden (waaronder doodgewone secundaire arbeidsvoorwaarden zoals kost, inwoning, ziektekosten, 26 vakantiedagen, weekenden vrij etc.) in een slaven-CAO zouden worden vastgelegd en hun belangen zouden worden behartigd. Ja, een slaaf in de "ik sla je met een zweep als je niet doet wat ik je zeg" zin-des-woords is uiteraard niet juist behandeld, maar een slaaf met CAO is een heel ander verhaal.

DommeNeger | 16-11-17 | 17:40

bullshit is bullshit is bullshit.

wezen | 16-11-17 | 17:39

Klopt! Daarom heb ik vanuit mijn stockholmsyndroom nu een Spaanse vriendin. 80 jaar oorlog, Verhongerd en gemarteld en toen het allemaal voorbij was kregen ze hutspot!

erikdekraai | 16-11-17 | 17:39

En haring!

Lefgozer | 16-11-17 | 18:35

Wat doet de foto van Kunta Kinte eigenlijk bij dat "lesmateriaal"?

Jan Gordelroos | 16-11-17 | 17:38

vertaling van "epigenetics": iesse koeltoerrrrr

telelezer | 16-11-17 | 17:38

Ik identificeer mijzelf als een Surinaamse vrouw met 8 kinderen. Waar kan ik mijn geld halen?

DommeNeger | 16-11-17 | 17:37

Hé vergeet de Johoden niet!

Mokum Kosher | 16-11-17 | 17:36

Fuck off

Gomezlopez | 16-11-17 | 17:36

Staat daar nou dat nakomelingen van zwarte slaven inferieure genen hebben of lees ik het verkeerd? Je reinste racisme als dit is wat er staat.

koter | 16-11-17 | 17:35

Ik kan er ook niks anders van maken.

Mr_Natural | 16-11-17 | 17:40

Ik vermoed aan het ontbreken van bijvoorbeeld bouwwerken die getuigen van enigerlei beschaving (zoals bijvoorbeeld in azie) dat men voor de komst van de westerling in afrika ook niet een echt walhalla was.

geenspam | 16-11-17 | 17:35

Grmpf. Rrrr. Ik ken niemand van mijn familie die rond 1872 leefde. Geen namen, geen plaatsen, niets. Denk niet dat ze erg rijk of welvarend waren. Nederland was arm in die tijd. Heb daar verder epigenetisch niets aan overgehouden.

What. A. Load. Of. Bollocks.

DebraCadabra | 16-11-17 | 17:33

ik zou direct om vergoeding gaan vragen; moet je je voorstellen wat voor een god je geweest zou zijn als je voorouders niet arm geweest zouden zijn.

geenspam | 16-11-17 | 17:39

Nou, ik weet het een beetje wel, hoe mijn voorouders moesten leven in de 19e eeuw. (Over)Grootmoeders werd nog gewoon verkracht door de hereboer en daar kraaide geen haan naar. Soortement jus primae noctus (bittere grijns)
Salut, Evocatus

Evocatus | 17-11-17 | 01:54

Mijn epigentische schakelaars zijn helemaal verkeerd komen te staan door linksisme. Ik heb Recht op schadevergoeding!

En dan heb ik het nog niet eens over direkte financiele schade die linksen mij toebrengen.

Poekieman | 16-11-17 | 17:32

Epigenetische, die autocorrect doet het ook nooit als je het nodig hebt...

Poekieman | 16-11-17 | 17:33

Thiememeulenhoff, welke invloed heeft het generaties lang ontvangen van een uitkering op de genen? is dat dan pathologisch?

Tohuwabohu | 16-11-17 | 17:32

en het bevorderd kleptomanie

Dutch-Knight | 16-11-17 | 17:40

De negers naar Amerika transporteren dat was toch een vorm van ontwikkelingshulp ?

Mo het varken | 16-11-17 | 17:32

De slaven hadden een relatief rustig bestaan. Hard werken, zingen op de velden, op tijd naar bed. Weinig stress.
Hun nakomelingen hebben tegenwoordig heel wat meer stress. Veelal één-ouder gezinnen, veel criminaliteit, wapens, drugs.
De hoeveelheid geweld in hun leven is nu waarschijnlijk groter dan tijdens de slaventijd.
En dat kunnen ze nergens op afschuiven.
Mensen worden niet zielig geboren. Mensen worden zielig gemaakt door de zieligheidsindustrie.
Verder wat Ajeto 17:09 zegt.
Iedere 'nazaat van een slaaf' die een beetje zijn best doet op school, kan als een koning gaan leven in Afrika. Waarom dan toch hier blijven?
Typhoon, ga lekker terug naar je roots. Wees een man en ga niet liggen huilen als een verwend kind dat zijn zin niet krijgt.
Iedereen heeft in zijn voorouderlijke geschiedenis voorouders die goede tijden en voorouders die slechte tijden hebben meegemaakt. Deal with it.

arbeid_loutert | 16-11-17 | 17:31

Alles gaat ook langzaam bij negers. Twee eeuwen geleden is de slavernij afgeschaft en nog, na vele generaties is het de meesten niet gelukt om de slavernij uit hun epigenen te krijgen.

Abu Bachouca | 16-11-17 | 17:31

ik heb niks met dit soort jankers je hoort ze nooit over slavernij in deze tijd stelletje egoisten dat het zijn.

wth was dat | 16-11-17 | 17:30

www.trouw.nl/home/hongerwinter-trok-s...
Epigenetica: soms klopt het maar dan hebben we het wel over kinderen die in de baarmoeder aan voedingsstoffen zwaar tekort zijn gekomen. En niet over een zogenaamde psychische schade die na 10 generaties nog zou doorwerken.
Als dat zo zou zijn zouden er niet zoveel Nobelprijzen aan Joden zijn uitgereikt na WO2. Die gasten zijn er toch aardig bovenop gekomen.
Conclusie: totale flauwekul.

Von Mutzenbacher | 16-11-17 | 17:30

Er zijn mogelijk wat epigenetische mechanismen in ons DNA. Iets met bochten die genen uitschakelen. Maar als dat soort informatie na een generatie nog terug te vinden is ben je best knap.

frank87 | 16-11-17 | 21:15

Moet je voorstellen hoe over 3 generaties mijn familieleden zich voelen....... die zullen flink gecompenseerd moeten worden voor het leed hun voorvader is aangedaan in de 21e eeuw. Al dat gezeik over racisme, geen gelijke kansen, geen stageplaatsen, de ondergang van zwarte Piet en zo kan ik nog wel even doorgaan. Waarschijnlijk zullen ze het tegen die tijd nog hebben over het meest zielige: het feit dat opa uiteindelijk niet meer zijn dagelijkse bordje blanke vla mocht hebben omdat dat ook racistisch was.....

Zoklaarmee | 16-11-17 | 17:29

Over 3 generaties kunnen alle kinderen blank zijn. Kwestie van genetisch knippen, plakken n.a.v. je wensenpakket.

Teleo | 16-11-17 | 17:34

Bovendien is honger niet een onderscheidend kenmerk van slaven, bijna iedereen had toen honger. Een moderne Afrikaan heeft het nu beter dan een standaard Zweed uit 1850.

Nichtsneues | 16-11-17 | 17:29

Ik vind het vooral zo stuitend als zulke verhalen die op z'n minst questionable zijn, als voldongen feit aangeboden worden in kanonieke lesboeken, zonder enig voorbehoud, aan jonge kinderen nog wel..

Lefgozer | 16-11-17 | 17:29

Niet-Wetenschappelijk geklets, fact-free schoolboek. Zat Roos Vonk in de redactie? Wat gaat D66 hier aan doen?

Nichtsneues | 16-11-17 | 17:31

Gelukkig, een eerste reactie waarbij u als reaguurder verbaast staat over het feit dat dit soort, laten we zeggen politiek gekleurde, totaalonzin dus gewoon in een officieel educatief “verantwoord” en in het onderwijs gebruikt boek staat. Mag je zomaar elk soort leugen als waarheid verkopen aan de nog lerende jeugd?

J-van-de-Bontekoe | 16-11-17 | 18:11

Niet alle neg0rs waren slaven.
De meeste nazaten wonen in de USA niet in NL.
Het is onbewezen pseudowetenschap.
En dat verkoopt een uitgever als Thiememeulenhoff als waar aan kinderen?
Dan ben je diep gezonken.

Kanarie_Geil | 16-11-17 | 17:29

Niet waar. De meeste nazaten wonen in Brazilië.

koter | 16-11-17 | 17:31

Zijn er dan geen instanties die controleren of wat er in lesboeken staat enigszins op een wetenschappelijk onderbouwde "waarheid" is gebaseerd? Of kun je zomaar van alles schrijven?

geenspam | 16-11-17 | 17:28

Kennelijk.

RenHoek | 16-11-17 | 17:35

Mijn voorouders altijd boeren geweest. Altijd gewerkt op het land, slecht weer, slecht betaalt en vroeg oud. Epigenetisch (rood kringeltje van de spellingscorrectie) zou ik dan ook boer moeten zijn of met mijn snuit in de modder willen wroeten? Nee, onwetenschappelijke knurft: ik heb veel van mijn ouders geleerd en mijn eigen weg gekozen. Niks agrarisch aan mij geworden, behalve dat ik goed boeren kan laten.

TheseDays00 | 16-11-17 | 17:28

Wat een complete bullshit. Genen coderen voor eiwitten. Niet voor gedrag of herinneringen. Juist vanuit de linkse hoek zou je deze kwats niet verwachten, aangezien de opmerking ruimte geeft aan stellingen als dat genen zouden coderen voor deviant gedrag.

RenHoek | 16-11-17 | 17:28

Het enige waar overigens enige, maar dan ook echt de enige, correlatie tussen is gevonden dat drinken en/of roken tijdens de zwangerschap kan leiden tot hersenbeschadigingen bij de ongeboren vrucht waardoor deviant gedrag kan optreden (beschadiging amygdala).

Dat DNA een 'geheugen' zou hebben dat bepaald of gevormd zou worden door eerder ondergane ontberingen welke afhankelijk zijn van omgevingsfactoren is complete nonsense.

RenHoek | 16-11-17 | 17:31

Ik verwacht juist uit linkse hoek alleen maar kwats.
Of fraaier en correcter gespeld, 'quatsch'.

EefjeWentelteefje | 16-11-17 | 21:32

Had wel eerder over veranderingen in het DNA gelezen als gevolg van extreme omstandigheden. Ging toen over gebieden in Duitsland die veel honger hebben gekend maar lees dit bijvoorbeeld over de hongerwinter in NL: link kan ik niet plaatsen omdat het Volkskrant is? Pravda praktijken.

Simon_GS | 16-11-17 | 17:28

Ze proberen het goed te lullen maar lullen zich klem hahaha.

BozePaarseMan | 16-11-17 | 17:27

Je zou verwachten dat ze door die epigenetische processen ook wel wat harder zijn gaan werken........

Hobbykip | 16-11-17 | 17:27

Precies. Als slaven moesten ze werken tot ze erbij neer vielen.
Nu zijn ze net niet lui genoeg om hun hand op te houden.

Ron van Zon3948 | 16-11-17 | 17:30

Complete BS, Pseudowetenschappenlijk gelul. Bovendien de nazaten van Slaven zijn 10-100-1000 x beter af dan degenen die achtergebleven zijn en die er nu alles aan doen om bijvoorbeeld Afrika te verlaten om zich te goed te doen aan de Amerikaanse en West-Europese belastingbetaler.

Zwizalletju | 16-11-17 | 17:27
-weggejorist-
der_feldwebel | 16-11-17 | 17:26

Zij moeten niet janken en meer vooruit kijken.
Wij moeten niet alles wegwuiven onder het motto 'ik ben toch niet verantwoordelijk voor m'n overopa ..' Het is waar maar het is ook een weinig medelevend antwoord.

Koos Knak | 16-11-17 | 17:26

Beetje open deur dit hoor, als zullie niet janken hoeven wullie ook niets weg te wuiven.

der_feldwebel | 16-11-17 | 17:29

''Het is waar maar het is ook een weinig medelevend antwoord''. Alsof die negers een reet geven over jouw gevoelens. Wat een onzin, hier hebben we een echte buiger gevonden. Koos Knak, je hoort thuis op Joop.

Nipplechip | 16-11-17 | 17:30

Mijn katholieke familie bestaat uit zwaar getraumatiseerde mensen die de eeuwenlange onderdrukking van hun voorouders door calvinisten epigenetisch hebben geërfd en nu allemaal om onverklaarbare redenen een burn-out hebben.

Abu Bachouca | 16-11-17 | 17:26

zolang we zo debiel blijven om ze "herstelbetalingen" aan te bieden zullen ze het blijven proberen
Ook dat is "epigenisch gedetermineerd" in hun DNA, oftewel in hun eigen taaltje: "iesse koeltoerrrr"

telelezer | 16-11-17 | 17:34

Jeuj, weer een pigmentuitventer.
Misschien moet meneer maar eventjes zijn beklag een paar topics beneden gaan doen, over die Libische slavenhandel.... oh nee, zelfde continent, dat gaat natuurlijk niet.

Graaisnaaiert | 16-11-17 | 17:25

Levensbeschouwing en wetenschap.. het zou in theorie moeten kunnen (want levensbeschouwing zou objectief moeten zijN) maar in de praktijk werkt het nooit.

Ik vind overigens heel veel wel kunnen, meer dan de auteurs, maar die betreffende foto zou ik dus nooit gebruikt hebben.

Sjors W. | 16-11-17 | 17:25

Knippen we deruit!
Stukje van andere moeders erbij. Heb je 2, 3 of meer moeders.

Binnen een jaar of 5 ook betaalbaar voor de middenklasse.

Teleo | 16-11-17 | 17:24

Wat een zaniklul! hij rapt op electronica, uitgevonden en gemaakt door blanken, rijdt in auto's, uitgevonden en gemaakt (grotendeels) door blanken en ga zo maar door...
zeg, ga eens wat nuttigs doen, zakkenvuller.

Foezela | 16-11-17 | 17:24

Projecteer dat beeld eens op de kuffar hatende modoms! Wat blijft er in de
islamitische landen over als je alle non islamitische uitvindingen met EEN druk
op een knop weg zou kunnen "beamen" .

getzappad | 16-11-17 | 18:30

Nou, ik vind hem best wel aardige muziek maken. En dat meen ik.

Tiltetapper | 16-11-17 | 17:24

Ja ouders hielden ook van slechte muzak? Dan is het epigenetische bewijs geleverd en kun je er niks aan doen. Wel rot voor je.

TheseDays00 | 16-11-17 | 17:30

Over smaak valt niet te twisten. Op Chubby Checker wel.

Mr_Natural | 16-11-17 | 17:38

Lol!!!

mexicano + satesaus | 16-11-17 | 17:47
▼ 1 antwoord verborgen

Er zit wel een grond van waarheid in, mijn observatie is dat de meeste negers bang voor honden zijn.

von Amsberg | 16-11-17 | 17:23

Ik heb een epigenetisch trauma van de Romeinen overgehouden. Die ouwe Julius is verantwoordelijk geweest voor een hele genocide onder de Galliërs. Mag ik nu geld van Italië?

JohannesDeStroper | 16-11-17 | 17:23

Iedere loser zoekt een excuus voor zijn eigen incompetentie. Voor de een is het zijn alcoholische pa. Voor de ander zijn slavernijverleden. Jammer dat onze kids door vadertje staat worden gedwongen om deze onzin te leren.

Zeddegeizot | 16-11-17 | 17:23

Sorry meneer de rechter, mijn voorouders waren racistische koloniale genocideplegers. Vindt u t gek dat ik nu ietwat kritische opmerkingen plaats bij nietsdoende exoten?

rattenvanger XL | 16-11-17 | 17:23

Ik vergeet slaven...

rattenvanger XL | 16-11-17 | 17:24

Zo voelen joden zich nog altijd chronisch ontevreden.

DrumPiet | 16-11-17 | 17:23

Ik vrees dat jij je hiermee op de "to do" lijst van het CIDI plaatst.

Skunk57 | 16-11-17 | 17:28

Je maakt hier een punt: dat je er echt helemaal niks van snapt.

JosephKluns | 16-11-17 | 18:01

Niks loos Skunk, is met een kleine letter, daarmee een geloofsding. Dat mag van Joop.

PresidenteDeConjovia | 16-11-17 | 18:11

Wat een onzin. Snap best dat je het lot van je grootouders aantrekt. Heel veel kinderen en kleinkinderen van WW2 overlevenden hebben dat ook. Maar genetisch gezwats geloof ik echt niet. Allemaal nurture.

Menage00 | 16-11-17 | 17:22

Wetenschap wordt overgenomen door gender-dram-zieligheidsindustrie. Net zolang totdat dit geloof (jammer de bammer voor klimaatgelovigen) de maatschappelijke discussie heeft overgenomen in plaats van wetenschap en gezond verstand. Doe nog eens een filmpje over hoe SJW er uitziet als ze vastlopen in eigen gelijk.

TheseDays00 | 16-11-17 | 17:22

Dan zou eeuwenlang stammenstrijd ook in de genen moeten zitten...
Afijn. Joseph Mengele zou deze lesstof op zijn lijst van favorieten zetten.

Lafayette | 16-11-17 | 17:22

Bij elke regenbui sta ik doodsangsten uit! Die verrekte zondvloed ook.

H.J.W. | 16-11-17 | 17:22
-weggejorist-
Evocatus | 17-11-17 | 01:59

Eigenlijk is dit zo'n beetje de geloofsleer van Scientology.

fredflange | 16-11-17 | 17:21

Een belangrijke vraag voor mij is bovendien of alle negers ook een familiestamboom hebben waardoor vaststaat of slavernij in de familie en in de bloedlijn voorkomt. Of hebben alle negers recht op herstelbetalingen?

Langshetrandje | 16-11-17 | 17:21
-weggejorist-
Osdorpertje | 16-11-17 | 17:23
-weggejorist-
BenPakdee | 17-11-17 | 01:19

Je kan blijven zeiken over wat je voorouders is overkomen of je gaat werken aan je, nee laat ook maar.

bft | 16-11-17 | 17:20

Met deze epigenetische logica zou dus vrijwel iedere blanke Nederlander diep getraumatiseerd moeten zijn, aangezien zij vrijwel allemaal afstammen van blanke horigen, kinderarbeiders, rechteloze mijnwerkers, fabrieksarbeiders en boerenknechten en noem maar op.

Hou toch eens op met dat slachtoffergejank en richt de blik op de toekomst ipv het verleden. Zo wordt het nooit wat.

Terence Hill | 16-11-17 | 17:19

Ik heb hem al eens vaker gehoord, hij hoort bij het jankkorps.
Daarmee is alles gezegd.

K.Zak. | 16-11-17 | 17:19

Eeuewen geleden, aan hun haren of voeten naar buiten getrokken
door mede-Afrikanen om verpatst te worden aan onbekende withuiden van verre
Terwijl ze al eeuwen in West-Afrika succesvolle ondernemingen runden
nix te kraaltjes zoals we altijd hebben geloofd, Neen; supermarkten, banken, multinationals met kantoren overal ter wereld
Die genen raak je nooit meer kwijt, dat multinationalschap zit er na al die eeuwen nog steeds in
Na de afschaffing der slavernij stichtten ze in Suriname en elders in het CaraIbisch gebied wederom multinationals, banken, supermarkten
Hardwerkende, ondernemende Afrikanen zijn het altijd geweest en zullen ze altijd blijven
Zo, en nu naar bedje toe, rust maar zacht, kleine jongen

Tobi | 16-11-17 | 17:18

Wat is het verschil tussen een typhoon en een zachte stinkende wind?

Mr_Natural | 16-11-17 | 17:18

Een stinkende wind is na 10 minuten vertrokken maar Typhoon keert wekelijks terug bij de Wereld draait door?

Nacho_Vidal | 16-11-17 | 17:19

Dus het herstelbetalings-gen is inmiddels geïsoleerd?

Schoorsteenveger | 16-11-17 | 17:17

Dit herken ik bij mijzelf ook inderdaad. Nog altijd merk ik dagelijks dat mijn voorouders als slaaf werden gehouden door de Romeinen en ook een aantal van mijn voorouders door Vikingen als slaaf werden gehouden. Zo ongeveer 1.000 jaar lang is dit doorgegaan. Graag het geld wat ik ter compensatie verdien over maken op NL87 INGB 000972365. Alvast bedankt want ik zit hier enorm mee en doordat ik geld moet verdienen kom ik niet aan het verwerkingsproces toe.

ChronischeKlager | 16-11-17 | 17:16

Negers hebben wel vaak last van sikkelcelziekte. En andere zaken die met het oog te maken hebben.

Ot: typhoon is een vervelende artiest. Hij zal best leuke muziek maken. Maar doet dat in mijn ogen verkeerde manier.

Waar is de tiid van NWA, Mobb Deep, KRS-One, Snoop Dogg etc?

Uiteraard, we kunnen nog steeds luisteren naar deze muziek. Maar die gasten uit die tijd waren stoer en rauw.

Tegenwoordig zijn rolmodellen laf en mietjes. Sowieso is het gros van de jeugd een stel mietjes maar dat terzijde.

Dit zie je ook in films. Voor mij waren het Schwarzenegger en Bruce Willis. Wat heb je nu nog tegenwoordig?

Nacho_Vidal | 16-11-17 | 17:16

Ach knul, ik vind het echt sneu voor je dat je niet hebt geleerd dat muzikanten
muziek maken. En als die vlugpratende ghetto lieden iets wereldschokkends
te melden hadden,hadden ze dat beter op een manier kunnen doen die verstaanbaar is. En bij de weg, zoek eens uit waar het nummer "We can be
together" van Jefferson Airplane over gaat. MC5, www.youtube.com/watch?v=8XhQRFO4M7A

getzappad | 16-11-17 | 18:25

Donder nou toch eens op met die slavernij, Snap niet dat er serieus op ingegaan wordt.

TheBigKirth | 16-11-17 | 17:14

Net zoiets als het tweede generatie kampsyndroom - maar dan over tien generaties. Get a life - letterlijk.
-

bisbisbis | 16-11-17 | 17:14

Een half leven lang zware bijdragen leveren aan sociale zekerheid die ik zelf nooit gebruik maar wegschenk aan Typhoons en andere Boeven hebben me ook getekend voor het leven.
Leonardo Da Vinci was waarschijnlijk ook getekend door de pest. En Einstein door oorlog en jodenhaat. Waarschijnlijk bedoelt Prof. Taaifoen zoiets?

Notenkraker | 16-11-17 | 17:14

Mooi man. Gaan we bij biologie weer lekker ouderwets schedelmeten. Vrouwen zijn niet langer geil, maar hysterisch; en Lombroso-types worden bij voorbaat opgesloten.

SamKoeman | 16-11-17 | 17:14

Ik heb ptss vanaf mijn geboorte want beide opa's en oma's hebben wo1 en WO2 meegemaakt. En hun voorouders hebben 80 jaar geleden onder de Spanjaarden. Vandaar dat ik nu een soort van rubicks kubus ben. Outkiering aub?

mexicano + satesaus | 16-11-17 | 17:14

Oh ja, en mijn oma kende ook joodse mensen die vergast zijn, en het leef van hun familie is via het daarop volgende verdriet van mijn oma in mijn genen gekomen. Mijn kat heeft soms zelfs vreemde trekjes die ik niet kan verklaren. Ben bang dat ik het weer aan hem doorgegeven heb.

mexicano + satesaus | 16-11-17 | 17:23

U vergeet de depressie van de jaren 30 (opa's en oma's).

Arachne | 17-11-17 | 00:54

Sowieso wijze les voor wie de VOC-tijd dunnetjes over doen wil: castreer je slaven altijd! Zoals die Arabieren deden, daar kennen ze dit gezeik niet.

Abject | 16-11-17 | 17:13

Dat is goed nieuws. Bij mij is dat met Spanje zo. Als ik ook maar een woord spaans hoor schijt ik de hele patio onder. Kan ik ff vangen.

Pedronegro | 16-11-17 | 17:13

Onderwijs begint steeds meer een Soros-aangelegenheid te worden.

Hoeveel had die gek alweer in zijn oorlogskas gestort?

Te wapen!!!

Abject | 16-11-17 | 17:12

Yep, rapper Typhoon: onderschat nooit de macht van de witte man! Door epigenetische processen slaagden mijn voorouders met hun houten schepen erin de genen van alle mensen in Afrika te veranderen.
Niet alleen de slaven in de boot, maar ook de slavenhalers op de kust werden door dat geheime wapen getroffen. Geen wonder dat heel Afrika nog steeds een hellhole is. En jij dus ook.

Jan Passant mk2 | 16-11-17 | 17:11

Het is vwo.

xzaz2 | 16-11-17 | 17:11

Beetje uit zijn verband getrokken, geenstijl.

Fiets | 16-11-17 | 17:11

Heerlijk.

Langshetrandje | 16-11-17 | 17:18

Wees eens lief dan en verklaar hoe het wèl zit !

der_feldwebel | 16-11-17 | 17:23

wat lul je nou over verband, staat er toch gewoon zwart op wit (haha)

geenspam | 16-11-17 | 17:42

"If it looks like a verdienmodel, swims like a verdienmodel, and quacks like a verdienmodel, then it probably is a verdienmodel."

art_is_a_bitch | 16-11-17 | 17:10

Ik wil geen neger meer zijn! Beste Mona wat moet ik doen?

Man-Bijt-Hond | 16-11-17 | 17:10

Michael Jackson gen laten inspuiten.

TheseDays00 | 16-11-17 | 17:32

Chloor... liters chloor.

RenHoek | 16-11-17 | 17:34

Man-Bijt-Hond | 16-11-17 | 17:10
Hard studeren, een leuke baan pakken, je eigen centen verdienen en probeer je huwelijk heel te houden.

der_feldwebel | 16-11-17 | 17:41

Zo heb ik nog steeds een genetische pesthekel aan Spanje, Engeland, Frankrijk, Den Mof in het algemeen, en Munster.

PresidenteDeConjovia | 16-11-17 | 17:10

Ja, een paar voorouders van me hebben de moord op de gebroeders de Witt aanschouwd, 't Is nooit meer goedgekomen met mijn familie.

Ik heb er het dwangmatig kopen en lezen van geschiedenisboeken aan overgehouden. Wil graag subsidie hebben om echt door te kicken.
Tschüß, Evocatus

Evocatus | 17-11-17 | 02:07

Anders vragen we aan de nazaten van de Afrikanen die niet als slaven zijn meegenomen door de slavenhandelaars of ze liever hadden gehad dat hun voorouders als slaven waren verhandeld (waardoor zij nu in het westen zouden wonen) of dat ze wel blij dat ze nu niet epigenetisch hoeven te lijden.

Ajeto | 16-11-17 | 17:09

Mijn over-over-over-overgrootvader was mijnwerker.
Ik hoest best veel.

Mr_Natural | 16-11-17 | 17:08

Graaisnaaiert | 16-11-17 | 17:27
Hij was niet het snelste zaadje, het was het zaadje met het meeste geluk. Zaadjes zwemmen gewoon. Weten zij veel waarheen. Sommige slimme zaadjes denken wel na. 'Waarheen, waarvoor', denken ze. En dan zijn ze al te laat..

Mr_Natural | 16-11-17 | 17:33

Gvd... ik moest lachen, hard lachen, terwijl ik in een stilte-coupé zit... Gvd!

Sarcastisch varken | 16-11-17 | 17:44

Generaties van hongerlijdende fabrieksarbeiders onder schrijnende omstandigheden in Nederland zouden dan ook nog zwaar getraumatiseerd en genetisch vernaderd moeten zijn....

BenPakdee | 17-11-17 | 01:14
▼ 1 antwoord verborgen

Dus als ik het goed begrijp waren zijn verre voor-ouders ook al dramatische zeurnegers en dat heeft hij over-ge-orven (SIC)

marcoplarco | 16-11-17 | 17:08

Is gewoon een feit. Wat je er ook van vindt.

DrumPiet | 16-11-17 | 17:08

Wetenschap gaat niet over meningen, niet over feiten zelfs! Het gaat over theorieen die gefalsificeerd kunnen worden. Deze wetenschappers van Tel Aviv zijn in de conclusievorming zeer zorgvuldig: er is een multigeneratie effect waar te nemen bij wormen wat zich lijkt te bevibden in een RNA mechanisme dat bij mensen niet gevonden is.
Tot nog toe is het mechanisme wat de uitgever beschrijft zeeeeeer speculatief en dient daarom niet in de lesstof van middelbare scholieren te worden aangeboden omdat die nog onvoldoende zijn getraind in kritisch wetenschappelijk onderzoek. Het door de uitgever is zelfs groteske speculatie.

Winter_is_coming | 16-11-17 | 18:17

Aanvullend: de genen zelf veranderen ook niet. Wel zijn er mechanismes te identificeren die genen meer of minder actief maken.

Winter_is_coming | 16-11-17 | 18:20

Leuke hypothese. Desondanks koester ik geen totaal wrok jegens de hedendaagse Jappen, hoewel hun grootouders m'n grootmoeder en overgrootmoeder schandalig en onmenselijk behandeld hebben in 4 verschillende kampen. Misschien heeft dat wel te maken met zelfrespect en vertrouwen in eigen capaciteiten. Maar ik gun eenieder zijn slachtofferrol. Stik er maar lekker in

E-Burke | 16-11-17 | 21:42
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken