Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Haperende Hennis. WAT ZEGGEN DE KRANTEN?

Ouderwets rondje langs de gevelde bomenvelden, voor de dagstand van het land in de krant. De voorpagina van het partijblad zegt: Dit gaat niet meer weg, Jeanine.

Sorry is voor jou te laat

In het hoofdredactioneel commentaar heeft de Telebelg het over een "belachelijke verklaring" van het hoofd van een "falend ministerie", en op pagina 4 komt onder de kop 'Eigenlijk vermoord' de familie uitgebreid aan het woord: "We willen een persoonlijk reactie [van Hennis], zij is eindverantwoordelijke. Dan hebben we het nog niet over uitvoerenden die het hebben laten gebeuren.”  De Azijnbode merkt op dat 'bij minister Hennis de ernst van de situatie nog niet lijkt te zijn doorgedrongen' en schampert in het hoofdredactioneel commentaar: "Hennis beloofde dit keer op te treden 'als er fouten zijn gemaakt'. Alsof het onderzoek nog moet beginnen." Sheila Sinaspril duikt ook op de zaak en is niet minder schamper: "Hennis wil [..] eindelijk eens optreden, in de anderhalve dag die haar nog rest voordat een nieuw kabinet aantreedt." Nou. Meer relevante ochtendkranten heeft Nederland niet, dus de dode bomen zijn unaniem vernietigend voor Hennis. Als is er natuurlijk nog de eenmansbode JanD, de Julius Vischjager van het internet: "Als jouw ministerie niet zo geblunderd had, waren zij geen nabestaanden geworden." Om half elf begint de wekelijkse Ministerraad - en zullen de twitterfilmpjes wel binnen druppelen, met ongemakkelijke beelden van een hakkelende minister die Rutte III al vóór de start een veld met malfunctionerende mijnen instuurt.

UPDATE: RUTTE WEIGERT HENNIS TE STEUNEN

Social

Kamp, Kamp, Middelkoop. Hillen, Hennis, Hennis....

Social

Aldus een meneer van de Vakbond voor Defensiepersoneel.

Reaguursels

Inloggen

Waarom steeds een minister eruit en het is goed zo? Iedereen weet toch dat iemand(en) in het leger zelf de verkeerde granaten besteld heeft of niet een andere geadviseerd heeft? Maar maatjes van de werkvloer dekken elkaar, die arme jongens val je niet aan.. Zo ja, dan moet er bewijs zijn van correspondentie waarin de legerdeskundigen om een andere granaat vragen en Hennis aangeeft dat die niet mogen vanwege kosten.. Belachelijk dat steeds wijzen naar politiek/top om je te ontslaan van eigen verantwoordelijkheid. Die Hennis wordt toch vanuit het leger verteld welke granaat er gebruikt moet worden?!. Ze wordt nu behandeld alsof ze 'm zelf bewust afgevuurd heeft.. Kom met die correspondentie waaruit blijkt dat men die granaat onveilig vond aan Hennis en zij aangeeft dat ze die onveilige moeten blijven gebruiken!! No way dat die bestaat..:-(

ietsmeerwetend | 30-09-17 | 08:40

Rutte denkt nu letten ze even niet op mij,kan ik er weer wat stiekem doorheendrukken

napels | 29-09-17 | 20:28

Maar goed, Hennis: x (niet geschikt.)

ad melkert | 29-09-17 | 16:49

Op het moment dat Rutte Hennis de hemel inprijst weet je hoe laat het is.

ad melkert | 29-09-17 | 16:48

Wat een slappe lul die Rutte, met zijn "ik heb gisteren gereageerd, ik ga niet opnieuw blablabla..."" Hij is godverdomme nu toch ook niet te beroerd om in herhaling te vallen? En alle andere keren dat die liegende trekpop (Pinokkio is er heilig bij) zijn mond opent?

De waard zijn gast | 29-09-17 | 16:16

Militairen-pensioen van 56 afschaffen en doorwerken tot je 67e zoals den burger moet. Van het geld wat je over houdt (minder pensioenuitkeringen) kun je een heel behoorlijk leger opbouwen met de nieuwste uitrusting.

meneer Q | 29-09-17 | 15:22 | 1

Zucht, vestzak/broekzak: wat denk je van die extra jaren loondoorbetaling, hoger ziekteverzuim bij zware fysieke arbeid? Kost niets natuurlijk....

Mr.Nuance | 29-09-17 | 16:19

Al die EXTRA vrouwen in de politiek of nog mooier: een vrouw op defensie. De wereld zou daar zoveel beter van worden.
Quod non! Op zich niet erg, maar apologeten van meer vrouwen zus en meer vrouwen zo. Bespaar ons jullie onzin.
Vrouwen aan het werk vanwege gelijkwaardigheid van man en vrouw? Dikke prima! Moet gebeuren. Maar al die praatjes over gunstige bij-effecten vanwege het vrouw-zijn. Kunnen jullie daar nou eens mee ophouden?

Amsterdamsko | 29-09-17 | 15:21

Hennis is het voorbeeld hoe je carriere maakt in de Nederlandse politiek.
Niet kennis van zaken of competentie wordt belangrijk geacht maar uitsluitend je netwerk, dus de mensen die je kent en waarmee je bevriend bent.
-
Minister van Defensie Hennis weet zeer waarschijnlijk niet eens wat een mortier is.

moitambien | 29-09-17 | 14:04 | 2

..... "is dat niet iets wat lijkt op een vuurpijl?" :-)

meneer Q | 29-09-17 | 15:24

Da's toch dat ding waar je een tampon mee inschiet?

De waard zijn gast | 29-09-17 | 16:18

Jarenlange bezuinigingen op defensie, slecht materieel, schoeverskutje op kop, 0 respect voor het kannonnenvoer.....
Die Ozturk zat gewoon op het verkeerde draadje te reaguren met z'n "Ik zie parallelen met vroegah" comment.

elfenstein | 29-09-17 | 13:43 | 2

Wat is er mis met Schoevers? Nee je moet gestudeerd hebben en biologie of geschiedenis in je zak hebben dat is pas nuttig.

penis-aqua-rosA | 29-09-17 | 13:55

Alleen een opleiding gericht op vooruitzien lijkt me een welkome voorwaarde voor ministerschap. En het overtypen van sinterklaasgedichtjes behoort daar niet toe, als je mij vraagt.

Jos Tiebent | 29-09-17 | 14:27
-weggejorist-
Xirdalan | 29-09-17 | 13:40 | 1

Politicus bij de VVD of in Brussel, dat is nou een goedbetaalde baan die ik zonder problemen zou kunnen invullen. De hele dag klinkklare onzin twitteren en zo nu en dan een kruisje zetten in het vooraf aangegeven vakje.

Maar helaas, niet bij minerva gezeten.

Joffri | 29-09-17 | 13:26

leave Hennis alone een van de betere ministers van defensie van de afgelopen decennia.
Een puinruimster pur sang, met een scherp
strategisch inzicht die nu helaas in een lastig
pakket zit
Is dit haar volledige schuld? Nee toch zeker
Mark zal haar zeker steunen integer als hij is

penis-aqua-rosA | 29-09-17 | 13:25 | 5

2 miljard in 2016 ook te weinig voor je?

penis-aqua-rosA | 29-09-17 | 13:49

Met een sigaar uit eigen doos ja. Militairen hebben daar indirect aan meebetaald, Geklooi met pensioenen...

Berry_Thiaudet | 29-09-17 | 14:00

Tja op je 56e al met pensioen gaan kost veel geld

penis-aqua-rosA | 29-09-17 | 14:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Als politici verantwoordelijkheid wilden nemen waren ze wel in het bedrijfsleven gaan werken.

Joffri | 29-09-17 | 13:21

Met de Hennis van nu

LibertasSimplex | 29-09-17 | 13:20 | 1

kan het alleen maar op zijn hondjes, de hennis van vroeger daarintegen

Lionfromzion | 29-09-17 | 21:17

Bloed aan haar handen? Kom. Op. Ze is ministerieel verantwoordelijk. Dat is wat anders dan bloed aan je handen. Het zou goed zijn als de politici zich wat menselijker gedragen ja. Zeg maar eens hoe erg en afschuwelijk dit is. Maar heel Nederland heeft de afgelopen jaren weggekeken hoe er bezuinigd werd op defensie en geklaagd over de economie. Tja. Wie is er dan verantwoordelijk?

klevert | 29-09-17 | 13:08

En morgen komt ie met: 'Ik ga hier nu niets over zeggen, zoals u weet heb ik hier gisteren al op gereageerd.' en overmorgen en over-over morgen en ........

pa_niek | 29-09-17 | 13:07

Rutte gaat eerst achter zijn ploeggenoot staan.Totdat het te heet onder de voeten wordt en de vvd nog verder in een kwaad daglicht komt te staan..
Dan stapt hennis op:natuurijk wel onder subtiele druk/dwang van de partijtop.
Maar dat is niet de versie die de burger krijgt te horen.

p17266141 | 29-09-17 | 13:04

Hoe luguber en ongepast dan ook. Het word tijd voor een "body counter kabinetten Rutte " naast de EU schuldenmeter. En Hennis niet gewoon het veld ruimen. Hooguit goed genoeg om een aar beginnende scouts te begeleiden.

Andersdenkend | 29-09-17 | 12:54

Radio1 Journalistenforum. Een man van WNL: "We moeten niet zo gemeen zijn tegen de vvd dat de PVV wil laten decimeren. Er is nu wel heel veel kritiek op de vvd Alleen maar omdat zij Die-Wilders en Tjerrie kapot willen maken. Want dat is toch goed voor het landsbelang ? "

Kamervraag | 29-09-17 | 12:52 | 1

Gehoord hoe partijg die zgn, " journalisten" die ~Hennis verdedigden!
Was gewoon lachwekkend.
Zij weigerden toe te geven dat Hennis, slordig, onverantwoordelijk, en dus kompleet ongeschikt is om minister van defensie in Nederland te zijn.
Maar dat vind ik al jaren.

outdoor | 29-09-17 | 14:17

Ik ben heel benieuwd hoe de beoogde coalitiepartners zich volgende week opstellen in het debat. Bv. CU met nogal wat aanhang onder defensiepersoneel.
Is men bereid om schoon schip te maken en dat begint echt aan de top of omwille van de "lieve" vrede komt ze er mee weg. Dan gaan we door met marchanderen, verliest men weer een deel van de geloofwaardigheid en zit de rot er al in voordat de nieuwe ploeg is aangetreden. En je dan maar afvragen waarom mensen het vertrouwen in de politiek / den haag / volksvertegenwoordigers verloren zijn.

bwanabanjo | 29-09-17 | 12:47 | 1

wat denkt ge zelf

Lionfromzion | 29-09-17 | 21:19

Defensie is kapot bezuinigd om die vervloekte ontwikkelingshulp te kunnen blijven betalen. Nu heeft dat NL slachtoffers gekocht.
Jammer dat (ex) politici nooit ter verantwoording worden geroepen.

moitambien | 29-09-17 | 12:39

D66: "Wij zijn voor het principe van ministeriële verantwoordelijkheid, maar niet als het verband houdt met internationale missies."

LibertasSimplex | 29-09-17 | 12:31 | 3

hij is leuk

Joffri | 29-09-17 | 12:37

'Ook zijn we ontzettend voor referenda, behalve als dat ons slecht uitkomt. Verder weten we het zelf ook niet zo goed allemaal meer en zijn we zelf ook wat in de war. We zeggen soms iets, maar bedoelen wat anders. Met de kennis van nu, zou War66 een betere partijnaam zijn geweest.'

Al-Dente | 29-09-17 | 13:02

D66: ''wij houden ook van democratie, zolang het volk er maar geen stem in krijgt.

p17266141 | 29-09-17 | 13:05

En waarom werken dit soort antwoorden alleen in dat incestueuze wereldje van de politiek? Stel, ik loop langs de baas, 'ik ga maar betaald naar huis, want ik heb gisteren al gewerkt.'
Jezus, Rutte, dit hoort bij je takenpakket, hier ontvang je salaris voor.

Kouwe Kees | 29-09-17 | 12:29

87% van het defensiepersoneel heeft totaal geen vertrouwen in deze waardeloze en weglachende minister van defensie, dus dat wil wel wat zeggen! Alleen al op basis van dit gegeven zou zij direct oneervol afscheid moeten nemen van defensie met een brevet van onbekwaamheid.

Goedverdoemme | 29-09-17 | 12:23 | 1

Het gedeelte dat haar kent is niet eens zo ontevreden. Ze zijn minder gewend op dit departement.

Langshetrandje | 29-09-17 | 12:39

Sja, het hoofd van Hennis ligt op het hakblok maar zij heeft zich ook maar te conformeren aan idiote taken die ons door de EU, de NAVO en vanuit de VS worden opgelegd. Kortom, zij is medeverantwoordelijk, maar waarom blijft de rest buiten schot?
Wat de hel hebben wij te zoeken in Mali? Afghanistan? Libie? Voormalig Joegoslavie? En ga zo maar door. Als het mandaat niet deugt, we er zelf direct niks mee opschieten, we onvoldoende ondersteuning van bondgenoten krijgen, het ons klauwen met geld kost en we niet voor de veiligheid van onze militairen kunnen zorgen moeten we dat gewoon niet doen. Klaar. In die landen bestrijdt je de ene struikroversstam ten gunste van de andere. Het gaat nooit over, het zal nooit beter worden daar, iets met cultuur, aard van het volk en ideologie. Laat ze lekker de rambam krijgen.

Graaisnaaiert | 29-09-17 | 12:22

Dat kleine kamertje met ontslagen en opgepleurde vvd ministers begint al tamelijk vol te raken. Zou onze Janine er nog wel bij kunnen of is ze bang om in dat hokje, uit elkaar getrokken te worden door al die weggestuurde genderneutrale vvd'ers. Vragen, vragen, vragen...

Paaldanseres | 29-09-17 | 12:20

Misschien dat Hennis eens te rade moet gaan bij haar Duitse Collega. Je hoort vrij weinig over de kopie van Hennis die daar de Bundeswehr bestiert, maar toen ik een haar kop een paar weken geleden op posters van de CDU zag staan werd ik compleet onpasselijk. Wel weet deze Bundeswehrbitch uitstekend in de luwte van Mutti Merkel te blijven en Hennis kan zeggen dat Markje niet veel schaduw biedt.

Brulboei_61SB | 29-09-17 | 12:17

www.youtube.com/watch?v=_2tVOsfewYo
Defensie beschermt wat ons dierbaar is..... omdat we iets willen betekenen voor ons land.... want als wij het niet doen, wie dan wel.....

Hoezo, "ons" land? En wat ooit dierbaar was (eerlijkheid, rechtschapenheid, democratie... het is allemaal niet meer).
Een mensenleven "betekent" slechts een getal in euro's uitgedrukt waarmee de politici zich inkopen in de EU droom die de NL-er steeds verder zal vernietigen.

Wering | 29-09-17 | 12:12 | 2

Democratie bestaat inderdaad niet. 2 uitslagen van EU-referenda legden Balkenende en Rutte gewoon naast zich neer. En wat die Fransen doen is ook doorzichtig. Eerst Strauss Kahn (IMF) die steun aan de Grieken gaf om Franse banken te redden. Daarna weer een Franse als hoofd van het IMF (Lagarde, bekend van de cijfertjes) en nu hebben ze een make-up-bankier tot president geritseld, die dan even de ruimte krijgt om de EU over te nemen. Kijk even naar de ontwikkeling van de opkomstcijfers voor de EU in Nederland https://www.parlement.com/id/vhx1b38yhhwz/opkomst_europese_verkiezingen_in en ze denderen gewoon door, ondemocratisch spul.

Watching the Wheels | 29-09-17 | 12:24

Vraag mij af hoeveel opportunisme er eigenlijk ten grondslag ligt aan keuzes die de bestuurselite maakt, Koenders antwoorde op de vraag wat hij vond van de waarschuwingen die mllitairen hadden geuit over de inzetbaarheid in Mali, 'dat de politiek ging over de besluitvorming m.b.t het inzetten militairen in het buitenland', m.a.w ' hou je harses'. Koenders is evenals Rutte een aards opportunist, met een koel oog voor het verdere verloop van hun carrière en ja, dan is het de kunst om, nogal navrant in dit verband, 'buiten schot te blijven'. Het is vrijwel zeker, denk ik, dat Hennis voor de bijl gaat. Het zou verder wellicht helpen om een parlementaire enquete of rechtsgang op te starten.

fred upstairs | 29-09-17 | 12:04

In aanvulling op mijn eerdere tegeltje: De 37 duizend (!) mortiergranaten zijn in 2006 met hulp van het Amerikaanse ministerie van Defensie aangeschaft (onder Balkenende III, niet Hennis dus). Daarvan zijn er sindsdien zeker 25 duizend afgevuurd.
In Mali werden de granaten, waarvan houdbaarheid zo goed als verstreken was, opgeslagen in een niet-gekoelde container, waardoor deze aan veel te hoge temperaturen zijn blootgesteld. Ook tijdens de oefening hebben de granaten uren in de zon gelegen, waardoor hun temperatuur tot 60-80 graden opliep, ruim boven de maximumgrens (50 graden) van de fabrikant. TNT begon te zweten en wellicht te smelten, wat waarschijnlijk indirect de oorzaak van het ongeval is geweest.
Ik zou dus niet direct zeggen dat het materiaal ondeugdelijk was, maar dat men met name grof gefaald heeft in opslag en gebruik.

DiBaco | 29-09-17 | 12:01 | 3

Ergo u stelt dat die hele container gevuld met mortiergranaten als één geheel had moeten ontploffen, zoiets hebben we eerder meegemaakt in Enschede.

Beroep = Boerenlul | 29-09-17 | 12:09

Ik zou het rapport eerst eens goed lezen voordat u deze uitspraken doet.

Roadblock | 29-09-17 | 15:04

Uit het rapport:
In een achttal in-inspectierapporten meldt de munitietechnicus dat de
munitie onjuist is geclassificeerd, diverse codes en lotnummers ontbreken of slecht leesbaar zijn, een NATO Stock Number ontbreekt, diverse lots door elkaar liggen, de munitie uit verschillende sublots is samengesteld, deelladingen ontbreken en dat de munitie ondeugdelijk is verpakt waardoor vocht en vuil in aanraking kan komen met de munitie. De munitietechnicus twijfelt aan de geschiktheid van de munitie om met de mortieren van de landmacht te verschieten en adviseert de voorraad wegens gebreken voor gebruik te blokkeren. Dit advies is echter niet door het Defensiemunitiebedrijf opgevolgd.

Roadblock | 29-09-17 | 15:15

Triest dat we in Mali zitten. Zogenaamd 'de achtertuin van Europa'. We hebben er niets te zoeken. Nederland moet niet de NAVO willen behagen door maar ja te zeggen op missies. Wat dat betreft ben ik het eens met het onderzoeksrapport: geen of minder missies. We hebben er de capaciteit en kapitaal niet voor. Desnoods beperkt Nederland het tot één missie, waarvan de relevantie voor Nederland duidelijk is, waar de Tweede Kamer achterstaat en waar we dan ook vol voor kunnen gaan!

Rest In Privacy | 29-09-17 | 11:58 | 1

In mali zit Uranium in de grond, en we weten waar dat voor gebruikt kan worden. Het is de NAVO er alles aan gelegen dat dit niet in verkeerde (lees IS, Poetin, China) handen valt

Brulboei_61SB | 29-09-17 | 12:13

"Minister Hennis ligt zwaar onder vuur".
Nee, dat waren die twee jongens en dan nota bene door "friendly fire"

@muggenzifters: ik weet wat "friendly fire" is, maar ik gebruik het hier in een iets andere context.

Bijtendehond | 29-09-17 | 11:57

Als Hennis niet aftreedt en weer opduikt in een nieuw kabinet dan is het wel laf om naar een ander ministerie te gaan. Laat ze dan zelf maar puin gaan ruimen op defensie. Begrijp overigens niet dat Buma, Segers en Peggold nog zin hebben om te regeren met een partij die mislukking op mislukking gestapeld heeft in afgelopen regeerperiode.
Viel me trouwens op dat Rutte niet lachte. Zou hij wat onder de leden hebben?

watazooi | 29-09-17 | 11:55

Kouwe Kees | 29-09-17 | 11:38
Is een tactiek om niet in je eigen slangenkuil te struikelen. Als ie het zo goed wist kon hij rustig zeggen wat ie gisteren ook had opgerateld maar kennelijk is de waarheid aan verandering onderhevig.

Cobalt bomb | 29-09-17 | 11:51 | 1

Dat dacht ik ook, niks zeggen en het laten overwaaien. De kunst van het verstoppen, dan hoef je ook niet stil te zitten en krijg je geen scheerbeurt.
waarom doet journalist niet aan kaatsebal, ook doen alsof je neus bloedt 'Kunt u uw reactie van gisteren dan herhalen, want die heb ik gemist.'

Kouwe Kees | 29-09-17 | 12:04

Wel fijn dat jullie de portretfoto linksboven ook gejorist hebben, dan kan ik gerust een kopje koffie nuttigen.

Cobalt bomb | 29-09-17 | 11:50

Mijn god, dat bozige 'ik heb gisteren al gereageerd'. We hebben het over twee jonge, dode mensen klootzak. Harteloze, zakelijke, ego maniak.
Je kunt ook op een sympathieke manier reageren (richting nabestaanden op zijn minst!), zonder je trawantje af te vallen. Met je nikszeggende dooddoener.
"Ik heb gisteren al gepist, ik ga vandaag toch niet weer..."

Kouwe Kees | 29-09-17 | 11:38 | 4

Dit krijg je als je niet weet wat te zeggen en boetedoen niet in je woordenboek voorkomt wanneer het jezelf betreft.

Lood om oud ijzer | 29-09-17 | 11:48

Inderdaad. En wat steekt is dat de ouders hebben aangegeven dat ze 0,0 benaderd zijn na het prima te voorkomen ongeval en Rutte de Rat doet er ff een schepje bovenop. Een kopschoppertje.

Kouwe Kees | 29-09-17 | 11:56

Het eerste dat Hennis had moeten doen is die voorlichters bij het grofvuil zetten. Door die PR malloten lijkt ze nu een autist.

Al-Dente | 29-09-17 | 12:55
▼ 1 antwoord verborgen

In welk land ter wereld zou het mogelijk zijn dat een Schroevers dametje Min van Defensie wordt?
Overigens grappig dat ze bij het interview met Sietsma echt even uit haar toneelspel valt en plots een aardig menselijk vrouwtje.

daytripper | 29-09-17 | 11:37 | 4

Wat doen we daar in godsnaam in al die zandbakken op andere continenten?

Watching the Wheels | 29-09-17 | 11:59

@WtW | 29-09-17 | 11:59
Begrijp wel dat het van belang is om bepaalde grondstoffen (uranium, olie, gas) en goud veilig te stellen, maar doe dat dan alleen met deugdelijk materieel en in werkelijk brede coalitie. Waarom moeten missies steeds verlengd worden in gebieden waar we eigenlijk weinig te zoeken hebben? Dan kun je een keer een missie doen in internationaal verband, maar waarom steeds zo makkelijk verlengen? Hebben jullie gezien hoe die Koenders liep te glimmen bij Trump? Die lijken echt met hun eigen internationale carrière bezig. Dat is toch gestoord als je onnodig zulke risico's loopt met mensenlevens voor een beetje uranium?

Watching the Wheels | 29-09-17 | 12:11

Vind Rutte een goede premier??? Het enige waar hij zich op kan beroepen is een waslijst met leugens.

J-van-de-Bontekoe | 29-09-17 | 19:09
▼ 1 antwoord verborgen

Is Hennie (vvd) al weg?

Watching the Wheels | 29-09-17 | 11:36 | 3

Jeanine Hennie, Hennie Keizer, Mark Hennie, Halve Hennie, Ybeltje Hennie, Fred Hennie, Ivo Hennie, Hennie Weekers, Hennie Wiebes, Jos van Hennie ... het begint een aardig lijstje te worden.

Watching the Wheels | 29-09-17 | 11:41

@Warching the Wheels
Heb er nog één:Hennie van der Most (vvd stemmer) eigenaar van ondermeer de oude asielopvangcentrum in Oranje,Drenthe

steekmug | 29-09-17 | 11:58

@steekmug | 29-09-17 | 11:58
Da's niet eerlijk, die heet echt Hennie.

Watching the Wheels | 29-09-17 | 12:00

Vrij naar Rutte:
Kleinkind vraagt aan oma, oma waarom leeft pappie niet meer.
Antwoord: kindje ik heb gisteren daarop al gereageerd, ik ga daar niet elke dag op in.

Memek | 29-09-17 | 11:35 | 1

Mooie vergelijking. En ik denk daarbij direct aan een oma die weet dat tante schuldig is aan de doord. Maar dat niet wil benoemen, omdat oma op weg is naar een groot familiefeest met gelijkgestemden. Waar ze allemaal schijt hebben aan de pappie's die er niet meer zijn.

Graaier | 29-09-17 | 12:26

Hennis weg natuurlijk. Lichtgewicht met ingestudeerde praatjes. Maar ook Koenders opstappen vanwege doordukken van onverantwoorde missies. En niet te vergeten de slappe legertop die het allemaal maar laat gebeuren.

Schmalz | 29-09-17 | 11:32 | 1

Lichtekooi wordt ook goed gekeurd...

Acar_ketimun | 29-09-17 | 12:01

Ik ben helderziend:
Dit wordt glas-plas-was en die incompetente Schoevers gleuf zit straks op Buza.

vliegende knorrepot | 29-09-17 | 11:32 | 1

Verwacht ik ook en dat zou schandelijk zijn.

Watching the Wheels | 29-09-17 | 11:47

Wat is die Rutte toch een ongelooflijk lulletje rozenwater.... niet te geloven... en dat hij er ook steeds mee wegkomt is stuitend en niet te bevatten.... held op sokken... bah!

#10 | 29-09-17 | 11:32 | 1

Er is niemand die hem op z'n nummer kan zetten, daar zit het probleem, hij voelt zich almachtig.

watmagjenogwel | 29-09-17 | 11:53

Al het geld dat defensie extra krijgt zal naar achterstallig onderhoud gaan. Kun je nagaan hoe slecht de huidige staat is van het materieel. FVD pleit voor een militair als minister van defensie, helemaal mee eens, iemand met kennis van zaken.

Roze_bril_drager | 29-09-17 | 11:30

We staan bekent als 'the beggers army' ze moeten zich de ogen uit hun kop schamen op het Binnenhof als door de bezuinigingen nu ook nog doden vallen lijkt het me tijd voor een parlementaire enquete. Lekker draaikonten met slechte geheugens.

P-unit | 29-09-17 | 11:26

Heeft "pang Pang" Pechtold al gereageerd op de situatie rondom Hennis met een leuke Tweet? Hij was eerder nogal in zijn nopjes met het ontbreken van deugdelijk materiaal bij defensie.

me,myself and IK | 29-09-17 | 11:17 | 1

Als ze gewoon Peggolds munitie hadden meegenomen, waren die twee niet dood geweest... Maar ze hadden wel een droge keel en een schorre stem opgelopen.

Guido | 29-09-17 | 11:36

Vervelend gezeik, jammer dat ze dood zijn maar simpel bedrijfsongeval en niet zo janken.
Munitie moet je misschien droog en koel bewaren, lijkt op vuurwerk? nog geluk dat het gehele transport niet ontploft is.
Een vuurpijl van een schip kun je ook weggooien of op nieuwjaar afsteken, dit was ver over datum nieuwjaar munitie met schimmel.

28 | 29-09-17 | 11:14 | 1

Als jij de pijp uitgaat bij een regulier bedrijf omdat er apparatuur is afgekeurd is dat dan ook een normaal bedrijfsongeval of een verwijtbaar bedrijfsongeval?

Vanilla | 29-09-17 | 11:40

Hahahaha, het allermooiste is dat als de formatie wat sneller was gegaan dat Hennis allang als minister van buitenlandse zaken aan de slag was. Had haar opvolger er voor kunnen opdraaien. Waarschijnlijk heeft Hennis allang door gehad dat het kut met peren was bij defensie en wou ze daarom daar weg...

Dickk | 29-09-17 | 11:11

Zaterdag maliveld.

LifeCatcher | 29-09-17 | 11:10

Begrijp me niet verkeerd, ik ga het absoluut niet voor de VVD noch voor Blunderende-Botox-Hennis opnemen, maar ik snap die hele fixatie van GeenStijl op de VVD niet zo goed.

Waarom schrijft men de letter van andere partijen wel nog met hoofdletters? Zijn die wél allemaal 'squeaky clean?'

Hoopt men door de VVD te beschadigen dan men de kiezer richting PVV of FvD kan drijven?

Nogmaals, ik kom uit een redelijk 'rechts' nest, maar ik ben geen VVD stemmer. Ik heb slechts 2x in mijn leven gestemd; 1x op Fortuyn in 2001 en 1x op FvD in 2016.

Ik vind "gelijke monniken, gelijke kappen" prima maar aangezien de rest van de media zo links is als de pest, levert dit een vertekend beeld op. Rechtse partijen worden door IEDEREEN keihard aangepakt, terwijl de rest van de mainstream media alle linkse corruptie met de mantel der liefde bedekken.

Xirdalan | 29-09-17 | 11:08 | 6

U hebt een punt , maar de VVD heeft een dermate waslijst ( pinokkio Rutte met als "hoogtepunten" de ronduit oplichting met het referendum, het MH 17 gelazer) nog deze week het Ybeltje geroer in de beerput , dan nu weer dit. Denk dat velen meer dan de buik vol hebben van de regenten partij. Maar wees gerust : velen voelen zich financieel nog het meest thuis bij de VVD.

daytripper | 29-09-17 | 11:29

De VVD moet kapot. In het landsbelang, maar dan echt. Daarom die fixatie.

Upendo | 29-09-17 | 11:54

De VVD moet kapot. In het landsbelang, maar dan echt. Daarom die fixatie.
Upendo | 29-09-17 | 11:54

Fair enough, maar wat is het gevolg? "Be careful what you wish for, it might happen" zeggen de Britten. Als het gevolg meer PvdA, D66, GL is, dan weet ik nog niet of men zo blij moet zijn met het kapotmaken van de VVD, want het is nog maar zeer de vraag of de typische VVD-stemmer naar een linkse socialistische partij (qua belastingdruk) als de PVV zal overstappen.

Alle VVD kiezers naar het FvD dan maar? Klinkt leuk, maar de FvD is nog erg jong en onervaren, en met een exponentiële groei krijg je ook het gevaar van LPF (of in Duitsland AfD) achtige toestanden en een uiteindelijke implosie.

Xirdalan | 29-09-17 | 13:27
▼ 3 antwoorden verborgen

Beslissers zouden verplicht moeten worden om samen met de 'boots on the ground' op zulke deugmissies mee te gaan. Wellicht dat ze er dan wel voor zorgen dat het materieel ook deugt.

Poekieman | 29-09-17 | 11:07

Bühnebeest Rutte, Minpres van een gaaf land. Loopt mee tot het ravijn en gaat dan neuriënd Europa in.

Carryon | 29-09-17 | 11:05 | 2

En dan gaat Nederland Nexit. Die EU club is ten dode opgeschreven.

Mark_D_NL | 29-09-17 | 11:08

Hahaha ... mooi gezegd en o zo waar en zoals Mark_D_NL opmerkt : reeds lang de schaamte voorbij.

daytripper | 29-09-17 | 11:39

Het probleem is tweeledig:
a) Alsmaar bezuinigen en toch stoer willen doen in het buitenland, gaat niet goed samen. NL wil altijd laten zien hoe betrokken ze zijn, maar de krijgsmacht is ondertussen zo vleugellam gemaakt door bezuinigingen, dat het niet meer goed functioneert. En dus een missie aangaat zonder de juiste middelen.
b) iedereen wijst naar elkaar voor de schuld hieraan. Niemand stelt zichzelf verantwoordelijk.
-Nu is dat ook lastig, het oude regeerakkoord zal echt niet in detail over gebruik van onduidelijk materiaal gesproken hebben. Dus in zoverre is de politiek niet direct aanwijsbaar aansprakelijk. Visieloos.
-De dwang van o.a. Koenders om toch op missie te gaan, terwijl het eigenlijk niet ging, is iets dat door Defensie onvoldoende beantwoord is met een juiste voorstelling van zaken. De defensietop had harder aan de bel moeten trekken, dat men niet de middelen had. Nalatigheid en angst voor de politiek.
-Hennis? Die had gewoon geen idee. Ongeschikt.[x]

Nuchternederland | 29-09-17 | 11:02

Gelijk met Hennis gelijk ook die JSFail de deur uit

Tobi | 29-09-17 | 11:02 | 1

*1x gelijk minder svp

Tobi | 29-09-17 | 11:02

"Ik praat hier graag met u over de (EU-)top". Precies dat. Ga dan. Doen wij een nexit. #notmyMP

Jos Tiebent | 29-09-17 | 11:01

Een partij ondeugdelijke en afgekeurde munitie binnenhalen voor een zacht prijsje is natuurlijk een knap staaltje 'Ons bin zunig', en dat er dan wel eens slachtoffers zouden kunnen vallen is daarbij ingecalculeerd door de verantwoordelijken.
Typgeit Hennis moet als Min. Def. concluderen dat verder typen met bebloede vingertjes haar meer fouten/uitglijers zal gaan bezorgen, dus aftreden is de beste optie voor haar!

BadLieutenant | 29-09-17 | 11:00

Zo Jeanine zich inmiddels realiseren dat ze op "Defensie" zit en niet bij "De Fancy"?
Sowieso... het regent weer woordgrappen:
"Hennis moet zichzelf verdedigen", "Hennis onder vuur", "Dit schiet niet op zo"

Mastermattie | 29-09-17 | 10:59

Moet er geen zwart balkje voor rutte z'n harses geplaatst worden.

vluchtelingallergie | 29-09-17 | 10:58

Een minister van defensie zou een kwieke generaal b.d. moeten zijn, eentje die op missie is geweest, liefst in een oorlogsgebied. Geen omhooggevallen VVD mevrouwtje, daar gaat het al fout. Alles kapot bezuinigen en toch mee willen doen met gepolitiseerde missies. Je zou maar bij defensie werken..

sokkenpluisje | 29-09-17 | 10:57 | 3

Helaas bijna altijd al zo geweest. Zie ook de puinhoop van Relus ter Beek en DutchBat.

Xirdalan | 29-09-17 | 11:10

Precies. Zo zou dat op alle ministeries de norm moeten zijn. Alleen ervaren ex-directeuren danwel ervaren praktijk mensen die financieel onafhankelijk zijn. Maar ja, partijkartel. Zakenkabinet is wat Nederland B.V. nodig heeft i.p.v. die politieke onbenullen.

Rest In Privacy | 29-09-17 | 11:12

van Uhm. Die man is meer dan geschikt. Bezit zelfs empathie. Zelf zoon verloren op missie. En vakkennis die z'n weerga niet kent.

nietvaneergister | 29-09-17 | 11:50

Die actie van Rutte is werkelijk ongelooflijk slecht en een mp onwaardig. Wat een poppenkast.

Mesmer | 29-09-17 | 10:56 | 1

Rutte is allang de schaamte voorbij. Die moet en zal nog langer aanblijven om nog meer af te breken en om nog meer EU beleid door de strot van de Nederlander te duwen.. Want ook Rutte, zelfs Rutte, snapt dat zijn tijd voorbij is. En dat de afgelopen zeg 8 jaar van zijn leven totaal nutteloos zijn geweest. Alles zal teruggedraaid worden.
--
Rutte hanteert de tactiek van de verschroeide aarde. Hij zal zoveel mogelijk kapot maken om het herstel zo moeilijk als mogelijk te maken en de EU zoveel als mogelijk macht te geven.

Mark_D_NL | 29-09-17 | 11:02

Kijk. ik snap best dat er de afgelopen decennia flink bezuinigd is op defensie. Iedereen, ook ik, dacht na de Val van de Muur in 1989, en de daarop volgende implosie van het communisme in het Oostblok, dat een groot en duur leger niet meer nodig zou zijn, immers, de dreiging was verdwenen.

Later bleek eea natuurlijk toch niet zo simpel als het toen leek; er kwamen andere bedreigingen voor in de plaats, met name natuurlijk het islamitisch terrorisme, en alle oorlogen die het gevolg waren van de zg Arabische Lente. Dus zul je toch weer meer moeten investeren in defensie. Dat gaat ook gebeuren, heb ik begrepen (anderhalf miljard, meen ik gehoord of gelezen te hebben).

Maar dat laat natuurlijk onverlet dat ook in de jaren van bezuiniging alles wel op orde en vooral IN orde moet zijn. Kijk, als klein kutlandje dat stevig ingebed is in de EU, hoef je er m.i. ook geen "volledig" leger op na te houden, met een volledige landmacht, luchtmacht, en marine. Ik ben geen militair (dus correct me if I'm wrong), maar als leek snap ik wel dat er destijds besloten is om al die Leopard tanks weg te doen, want: een Russische aanval door de Duitse laagvlakte? Daar waren die tanks toch voor bedoeld, om zo'n aanval te stuiten? Hoe waarschijnlijk is dat nog?

Maar wat je dan aan (gespecialiseerde) krijgsmacht overhoudt, moet wél tiptop zijn. Wij zijn als Nederland verplicht om die jongens en meisjes er alleen dan op uit te sturen, indien ze voorzien zijn van state-of-the-art materieel, om zo hun kans, het er levend vanaf te brengen, zo groot mogelijk te maken.

Maar daar ontbreekt het dus op schandalige wijze aan. Voortdurend lees je verontrustende berichten: militairen die op oefening maar "pang, pang" moeten roepen, omdat er kennelijk geen geld is om munitie aan te schaffen; een squadron F-16s om IS te bestrijden in Irak/Syrië, waarvan er ca 12 aan de grond staan en als onderdelenleverancier gebruikt worden om 4 F-16s operationeel te houden; een instructeur van de commando's die bij een oefening door "friendly fire" om het leven komt op een schietbaan die totaal ongeschikt is om met scherpe munitie te oefenen; nu dan weer twee doden door ondeugdelijke mortiergranaten. Ik hoorde gisteren een vertegenwoordiger van defensiepersoneel bij Een Vandaag zoiets zeggen als: er mag geen militair nog de poort uit, tenzij al het materieel in orde is. En zo is het.

Dr_Johnson | 29-09-17 | 10:54

Dit domme wicht geeft nu ook al bloed aan haar handjes. Maar aftreden daar kan geen sprake van zijn! Lachen daarentegen wel! Ja die integere vvd blijft maar criminelen het handje boven het hoofd houden!

Pempy Boludo | 29-09-17 | 10:54

Rutte vind het het niet waard er een tweede dag over te hebben. Twee redenen; 1 hij is boos op journalisten want één ervan ging gisteren tegen de regels in: nooit een minister rechtstreekse vragen stellen. Zo weet je dat er afspraken zijn tussen politiek en journalisten, journalisten mogen blijkbaar niet scherp zijn en direkte, harde vragen stellen. Conclussie 1; de politiek heeft lak aan de burgers. De EU moet de boventoon voeren en twee dooien door moord mag daar niets van in de weg leggen. Reden 2; de politiek en vooral de gebeten honden van het partijkartelisme voelen al een poos hete adem in de nek. Ze denken dat een modus van arrogantie en paternalistisch gedrag gezag uitstraalt omdat ze met feiten er allang niet meer komen. En realiseer je maar goed dat zij de gewapende overmacht hebben. Dat weten ze zelf ook. Het ersgte? U betaald voor de hele show. Het is één groot theater. Alles geacteerd en alles voor het grote geld. Ik snap niet waarom dit land en andere westerse landen zo mak blijven en meebetalen aan deze farce.

LifeCatcher | 29-09-17 | 10:48 | 3

Weinig aan toe te voegen....hear hear!

RenHoek | 29-09-17 | 10:49

Mee eens. Grotendeels. Het is niet enkel theater, er wordt ook wel degelijk bestuurd.
En, zoals Rutte vaker zegt; de onderste steen moet boven komen.

Bernhard de II | 29-09-17 | 11:08

Ik snap niet waarom dit land en andere westerse landen zo mak blijven en meebetalen aan deze farce.
LifeCatcher | 29-09-17 | 10:48

Omdat mensen vanaf de kleuterschool gebrainwasht worden dat 'belasting betalen goed en eerlijk is.'

Xirdalan | 29-09-17 | 11:15

Het is een falend systeem: een Schoevers secretaresse die via schimmige partij-achterkamertjes bij de VVD minister wordt. Totale incompetentie. We moeten alleen nog vakministers toestaan , die bewezen kwaliteiten hebben en ervaring op hun terrein. Geen partij benoemingen en omhooggevallen baantjesjagers, carrière politici en nitwits.

070 | 29-09-17 | 10:48 | 1

Ze moet geweldig op haar knieën zijn.

RenHoek | 29-09-17 | 10:50

Als Minister van Defensie en Minister van Buitenlandse zaken, kun je niet verwachten dat bezuinigingen op defensie en meer buitenlandse missies samengaan. Overigens vroegen een aantal wijzen zich reeds van tevoren af wat wij in godsnaam in Mali gingen doen en bereiken. Als Hennis gaat aftreden en daarna weer aantreden als Minister van Buitenlandse Zaken lijkt mij dat geen goed signaal vanuit de NL politiek naar haar burgers.

Beroep = Boerenlul | 29-09-17 | 10:48

Over de rug van dod militairen spelen Hennis en Rutte hun politieke spelletjes. Hoop dat Nederlanders nu eindelijk zien wat het partijkartel aanricht.

i-Wonder | 29-09-17 | 10:44 | 1

Nog niet zo heel lang geleden ook nog 300 burgerdoden met MH17.

Vanilla | 29-09-17 | 10:52

Laten we wel zijn, Hennis is verantwoordelijk voor de besteding van een te beperkt budget. Dat maakt haar niet minder schuldig, maar de echte verantwoordelijke(n) zijn natuurlijk de coalitie- en begrotingssmeders die defensie al vele jaren zwaar tekort doen. 40 jaar geleden had een dergelijke houding van politici nog wel eens voor een bataljon Mariniers op het Binnenhof kunnen zorgen.
Maar de defensiecommandanten die zelf nog met het mes tussen de tanden op het veld hadden gestaan zijn al sinds de jaren 80/90 ingeruild voor veredelde politici, dus nu laten we ons alles maar welgevallen.

Lood om oud ijzer | 29-09-17 | 10:43 | 2

Zij is politiek verantwoordelijk. Zo werkt dat nu eenmaal.

Ze had ook 'nee' kunnen zeggen toen ze aantrad en deze waanzinnige bezuinigingsklus op haar bordje kreeg.

Al-Dente | 29-09-17 | 11:30

Al-Dente | 29-09-17 | 11:30
Ik zeg volgens mij ook nergens dat dat niet zo is, maar ik vind dat Rutte in dezen de dans niet zou mogen ontspringen.

Lood om oud ijzer | 29-09-17 | 11:43

Horen, zien en zwijgen. Wanneer er in Nederland dergelijk onderzoek gedaan wordt blijkt altijd dat zaken op papier in orde waren maar dat er daadwerkelijk van alles mis was. Keer op keer, vrijwel zonder uitzondering. Kabinet, volksvertegenwoordiging en baasjes houden elkaar vervolgens de hand boven het hoofd. Zij immers maken deel uit van het incestueuze clubje boven ons gestelden die telkens weer wegkomen met onzin als "niet aftreden maar optreden", "ik wacht eerst de resultaten van het onderzoek af", "met de kennis van nu" of "daar heb ik geen herinnering aan". Ik walg van deze smerigheid!

DasNouJammer | 29-09-17 | 10:42

Hennis is een incompetente biatch die defensie volledig heeft uitgekleed. Laten we alsjeblieft iemand met hart voor defensie en verstand van zaken aanstellen als volgende minister. Dit land verdient zo veel beter!

Rheia | 29-09-17 | 10:42 | 1

dat uitkleden is niet alleen haar verdienste.

Cobalt bomb | 29-09-17 | 12:02

Wij zijn een land van welzijnswerkers, van pacifisten die pang pang roepen en geen notie hebben van een defensie, zie Sebrenica.
Partijen als GL, D66 en het CDA die een grote stem hebben in deze zijn ridicuul en waardeloos.
We hebben een gelaarsde kat als defensie minister, moet je nog meer zeggen.

lanexx | 29-09-17 | 10:40

Vredes dividend heet dit toch, mag wat kosten maar dan heb je ook niks meer.

Umberto die trotzoni | 29-09-17 | 10:39

Het is fijn om te zien dat alle pijlen nu op den haag en, in mindere maten dateer, op de ambtelijke top zijn gericht. De bloedhonden van de oude media weten ook dat ze nu eens gemakkelijk kunnen scoren, het is ze gegund in dit geval.
.
Laten we hopen dat Hennis en het defensie apparaat eindelijk een keer gezuiverd gaan worden van de incompetente managers en het gespuis wat zich al die jaren omhoog hebben gezogen,geslijmd en gelikt. Hier MOET gewoon een spoort slijmballen zijn welke keihard vervolgt moeten worden.
.
Die fucking mortieren waren veiligheidstechnisch niet in orde, maar voor het gemak van de andere "opbouwmissie" toch aangeschaft (want bezuiniging en je moet toch wat als baantjesjagende ambtenaar/offficier). Vervolgens loopt die missie af en wordt het hele zooitje heen en weer verscheept tot het weer in een woestijn terecht komt, waar vervolgens die granaten lekker kunnen koken in de woestijn zon. On-voor-fucking-stelbaar. Doe twee jongens, leeftijdgenoten, zijn keihard verraden door diegene die deze fuck up op hun geweten hebben. De VN en hun pret-invulling van de missie, waarschijnlijk gesteund door door onze baatjesjagende politici kunnen ook het heen en weer krijgen, een veld hospitaal geleid door een stel onkundige mafkezen uit Togo; doe fucking normaal man. Als hier geen meerdere koppen rollen kunnen we defensie en de hoop in Kutte 3 beter helemaal opgeven.

HaatAth3ist | 29-09-17 | 10:39 | 3

Dit loopt af zoals je van nl dit verwacht, onrecht, baantje voor hennis, pis op de slachtoffers. Infanterie mag niet te veel kosten

rattenvanger XL | 29-09-17 | 13:07

Dit loopt af zoals je van nl dit verwacht, onrecht, baantje voor hennis, pis op de slachtoffers. Infanterie mag niet te veel kosten

rattenvanger XL | 29-09-17 | 13:07

De mortieren waren prima in orde.
Als je er munitie in gaat afschieten die niet deugt dan gaat het fout.

Roadblock | 29-09-17 | 15:07

Defensie heeft de laatste jaren alleen maar bezuinigd, maar weet iemand hoeveel generaals en ambtenaren er op het ministerie zijn wegbezuinigd?

Dutch_Holland | 29-09-17 | 10:38

Dat stamelende liegebeest van een hennis hoort gewoon ook een prominente plek te krijgen in Het Grote Landverraders Tribunaal. Met als extra aanklacht 2 x dood door schuld/doodslag.
Naast opperlandverrader mprutte.
Levenslang achter gaas, water en brood.
Daar hoort dat policorrupte overheidsgajes thuis en NERGENS anders!

pennestront | 29-09-17 | 10:37 | 1

Voor dat tribunaal stel ik voor dat Balkenende voorop gaat vanwege het uitleveren van onze souvereiniteit.

Vanilla | 29-09-17 | 10:50

Alsof dit hele gedrag van de ons zogenaamde boven gestelden, als klap bij heldere hemel komt. Het lijstje incompetente VVD-ers is inmiddels zo lang, dat ik werkelijk mezelf afvraag wat al die Nederlanders bezielt als ze in dat stemhokje staan. Bijna alle partijen hebben laten zien een loopje te nemen met de democratie. De drie grootste in het nieuwe kabinet voorop.

Barbara Drijfzand | 29-09-17 | 10:37 | 1

Hypothrek rente aftrek?

Rest In Privacy | 29-09-17 | 11:19

"Dit alles pleit ervoor om het Nederlandse leger op te heffen, want er is daar gewoon onvoldoende expertise aanwezig, dat moge nu wel duidelijk zijn. Op naar één Europees leger!"

mozaard | 29-09-17 | 10:37

Het heeft er alle schijn van dat met de botte bezuinigingen op defensie sprake was en is van onverantwoordelijk bestuur. Hennis is eindverantwoordelijk, maar ze mogen zich allemaal de ogen uit hun kop schamen.
Bijna onverteerbaar dat we wederom een regering krijgen van partijen die het met de krijgsmacht, veiligheid en openbare orde niet zo nauw nemen. Maar goed. Men heeft gekozen. En dit rapport komt ook keurig ná de verkiezingen. Chapeau hoor!

atheïstisch stemvee | 29-09-17 | 10:30 | 1
-weggejorist-
Billy Ocean | 29-09-17 | 10:48

Democratie: De ware schuldigen zijn de burgers die telkens incompetente mensen aan de macht helpen.

Koos Knak | 29-09-17 | 10:26 | 2

Of de stemmentellers in de stembureaus.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 29-09-17 | 11:08

Dat zou zo zijn als je stem ook absoluut was. Daar heb ik in ieder geval twijfels over. Die incompetente mensen bieden zich overigens aan als competent. Ik als kiezer ben niet in de mogelijkheid dit soort charlatans te controleren op vakkennis en integriteit. De ervaring leert dat er al geruime tijd incompetente grapjassen op het toneel verschijnen maar klachten daarover bevinden zich bij het welbekende kluitje.

Cobalt bomb | 29-09-17 | 11:58

De hele 2e kamer is verantwoordelijk muv PVV en SP. Alle partijen stuurde onze jongens op een missie in Mali, terwijl defensie alleen nog maar pang pang kon roepen. Het is de politiek die de keuze maakt waar defensie wordt ingezet en hoeveel middelen ze krijgen. De hele politiek is verantwoordelijk voor de schandalige afbraak van onze defensie en de tijgelijkertijd kansloze missies in afghanistan en Mali die niets dan alleen NL doden tot resultaat hebben gehad. Net zoals het lachwekkende materieel en mandaat dat defensie in Sebrenica meekreeg. Defensie voert slechts uit. En zelfs noodkreten van commandant KCT worden niet gehoord.

Scheepskameel | 29-09-17 | 10:24

Jeanine Hennis wordt gewoon geloosd door Mark Rutte. De man is rucksichtlos waar het gaat om het beschermen van zijn eigen belangen.
Meisje Hennis mocht minister worden nadat ze de steun van de SGP voor Rutte 1 regelde door de homo’s voor de bus te gooien en de weigerambtenaar toe te staan.
Dezelfde Hennis die in het Europees Parlement werd toegejuicht vanwege haar rol in het bevechten van homorechten.
Net zoals Hennis werd beloond, zal Mark haar even hard weer laten vallen. Doet hij het niet, dan wordt zij een risico voor het merk Rutte.
Haar afgang zal hem een zorg zijn. Mark Rutte heeft geen enkele loyaliteit, alles is schone schijn bij hem.

Glasgow Argus | 29-09-17 | 10:23 | 1

Rutte zal werkelijk ALLES doen om die 4 jaar uit te zitten.

Mark_D_NL | 29-09-17 | 10:34

We zitten weer midden in de tijd van de gebroken geweertjes, met dank aan onze uiterst bekwame politici. Ja jongens en meisjes het KIM en KMA soms moet je het heft in eigen hand nemen om deze afbraak te stoppen.

von Amsberg | 29-09-17 | 10:23

Hennis: zoek de verschillen, https://twitter.com/nexitnews/status/913679858781360129.

Mark_D_NL | 29-09-17 | 10:22

Waarom zegt de wapenleverancier geen sorry?

Bakito | 29-09-17 | 10:19 | 7

Omdat bommen zijn bedoeld om mensen te doden, dus hun product werkt uitstekend. /sarasme modus uit.

Baski | 29-09-17 | 10:36

@Bakito | 29-09-17 | 10:25

Defensie heeft zelfs nagelaten om te controleren óf er überhaupt sprake was van kwaliteit of niet. In het onderhavige geval MOET defensie (lees: De Staat) een kwaliteitscontrole uitvoeren op het door haar in te zetten materieel. Zulks is dan ook afgewikkeld in de garantievoering inzake de commerciële leverantie c.q. transactie. Die controle is dus tweeledig en behelst een veiligheidsaspekt, alsmede een algemeen kwaliteits- en conserveringsaspekt.
De conclusies van de rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid bevestigen dat dergelijke controles structureel en bewust achterwege zijn gelaten. Als voornaamste reden voor het achterwege blijven wordt gewezen naar een economisch-politiek motief; de politieke druk i.c.m. beperkte financiële middelen leidden tot afwezigheid van voldoende mankracht en manuren om het materieel (adequaat) te controleren, waardoor de dood van twee militairen in een oefensituatie te betreuren was.

Billy Ocean | 29-09-17 | 10:43

Bakito | 29-09-17 | 10:19
Die wapenleverancier had 25 jaar geleden al aangegeven dat het spul over de datum was.

Lood om oud ijzer | 29-09-17 | 10:45
▼ 4 antwoorden verborgen

In Rutte III zal ze als minister van BUZA onwaarschijnlijk hard op haar bek gaan en Rutte weet dat en zal haar dan niet steunen. En Hennis weet dat. En vermoedelijk zal dat haar worst wezen.

Rest In Privacy | 29-09-17 | 10:18 | 1

Worst. Bek. OK, ik heb beeld.

Jos Tiebent | 29-09-17 | 10:57

Hennis is klaar en af en zal dus de carrousel in gaan om vervolgens in Brussel uit te stappen..... een baantje als burgemeester zal er wel niet in zitten, geen enkele stad zit te wachten op iemand met bloed aan de handen

Fatwabuster | 29-09-17 | 10:18

Vergeten we deze niet? Zou destijds op zich al een reden zijn moeten zijn geweest om op te stappen.
youtu.be/6jmkDClGDHo

Ars Vivendi | 29-09-17 | 10:18

Maar ff biologisch gezien, met die onderste lippen kan zich natuurlijk wel vacuüm zuigen op die stoel in vak K. Aan de andere kant, Trutte heeft het volste vertrouwen in haar dus she's a dead women walking

jack and friends | 29-09-17 | 10:17

Hennes op buitenlandse zaken? Kannie. Weet niet eens waar België ligt.

kwark001 | 29-09-17 | 10:17

Hennis is politiek verantwoordelijk en dat lijkt ze niet te snappen. Daarnaast is ze moreel-beperkt want geen directe actie richting de nabestaanden is krankzinnig. Haar kop gaat er sowieso volgende week af.

Mesmer | 29-09-17 | 10:16 | 1

Het zou haar derhalve sieren als ze nog vóór het weekend d'r biezen pakt. Er is geen redden meer aan en iedere seconde die zij langer aanblijft voegt weer een seconde aan ergernis (maal factor 10) toe aan het ontevredenheidsgehalte onder militairen.

Billy Ocean | 29-09-17 | 10:21

Het is nu wel duidelijk, Hennis gaat van Netflix naar Netniks....

serieusgenomen | 29-09-17 | 10:15

De zoveelste VVD faalhaas! Maar de opperfaalhaas MR doet net of het niets voorstelt. Dus minstens net zo incompetent en gevoelloos.

bloothommel | 29-09-17 | 10:15

Het kan niet anders dan dat Hennis oprot. Als dat niet gebeurt is het leger zowel als de politiek totaal ongeloofwaardig geworden. Ook moeten er in de top van het leger koppen rollen. Zij hebben geaccepteerd dat hun mannen/vrouwen zonder middelen of met slechte middelen op gevaarlijke missies zijn gestuurd. Weg die sterren.

langzullenweleven | 29-09-17 | 10:15

Omdat Hennis bang is om dr baantje te verliezen.

chrisjuh | 29-09-17 | 10:15

De laatste rat wil koste wat het kost op het zinkende defensieschip blijven zitten zodat ze straks makkelijk over kan springen op het volgende schip dat mag gaan zinken: buitenlandse zaken.

markd81 | 29-09-17 | 10:15
-weggejorist-
skylos | 29-09-17 | 10:14

Ik stel voor dat we Nederland Ctrl-Alt-Deleten, en weer bij 0 beginnen, te weten nieuwe verkiezingen. Het Nederlandse volk kan door voortschrijdend inzicht misschien nu wel verstandig kiezen. Dit kabinet wat er nu aan dreigt te komen gaat, voor zover ik het aan mijn water voel, een nog veel grotere ramp worden. Rutte maakt dat niet uit, want die gaat, meen ik, ergens in 2019 naar de EU voor een topbaan, daarbij Nederland redeloos, reddeloos en radeloos achterlatend.

Herr Zimmermann | 29-09-17 | 10:14

Ze gaat gewipt worden. Ik kijk al uit naar aar boek.

Harry Turtle | 29-09-17 | 10:13

Hennis wil haar carrière simpelweg niet bij het grof vuil zetten. Als ze nu op zou stappen zou ze waarschijnlijk geen minister meer kunnen worden in Rutte-III...

prov1nciaal | 29-09-17 | 10:12

In Borgen 2e seizoen ging de minister nog op bezoek bij de vader van de dode soldaat. Kom daar maar eens om bij Hennis.

Rest In Privacy | 29-09-17 | 10:12

Schrijnend dit voorval, en gezien een Minister de eind verantwoordelijkheid draagt rest Hennis geen andere keuze dan af te treden. Zal haar overigens een worst wezen want ze wordt in het nieuwe "excentrieke kabinet" wel weer op het schild gehesen.

Toetsiemonster | 29-09-17 | 10:12

Het heeft iets zieks om op deze manier krantjes te verkopen. Het gaat de Telegraaf helemaal niet om die mannen of de ouders van die mannen. Ze willen gewoon weer een minister op hun lijstje zetten en daarmee krantjes verkopen. Ik weet niet hoe het beter kan, maar het is een misselijke wereld.

John McClane | 29-09-17 | 10:10 | 1

Klopt, en Defensie kapot bezuinigen om te hopen dat je daarna een nog leuker baantje krijgt is nog zieker. Als Hennis moreel besef zou hebben...als.. dan stapt ze op. Maar ja, dan word je geen minister van Buza meer he.

RenHoek | 29-09-17 | 10:12

ik kan mij nog wel een Hennis Plasgat herinneren die een grote mond had toen leden van het KCT klaagden over waardeloos materiaal.

'Was allemaal onzin'

Mens gaat over lijken.

RenHoek | 29-09-17 | 10:09

Waarom politici geen sorry zeggen?? Omdat het politici zijn. Zo moeilijk is dat niet.

halfvolle glas | 29-09-17 | 10:09

We hadden kereltje Pechthold moeten volgen, gewoon "pang pang" roepen. Wat een gotspe.

Apollo | 29-09-17 | 10:09

Dit is regelrecht een gevolg van bezuinigen op defensie.
Die bezuinigingen gaan ook tegen de afspraken met de NAVO in.
Alleen daarom mag Hennis (en wat mij betreft het hele kabinet) wieberen.
Maar ja, kan een demissionair kabinet eigenlijk wel vallen?
Geniale status quo zo'n eindeloze formatieperiode!

keestelpro | 29-09-17 | 10:06

Ik denk dat bij de gezondheidszorg etc ook wel de nodige slachtoffers zijn te betreuren.

Wasbakplasser | 29-09-17 | 10:06

De vraag is natuurlijk: wat weet Hennis? Want dat is het enige dat haar aan het pluche geplakt houdt, deze incompetentie en gebrek aan verantwoordelijkheid gaat zelfs voor de VVD ver.

Sjors W. | 29-09-17 | 10:05 | 1

Hennis schijnt de party whip te zijn van de VVD. Als zij valt en ze klapt uit de school komt er een hoop vuil naar buiten... Dus nu ik dit zo teruglees, laat maar vallen, die muts. *Bier en pinda's klaarzet".

Graaisnaaiert | 29-09-17 | 12:29

Zijn er nog burgemeestervacatures?

Louise-in-de-pels | 29-09-17 | 10:04 | 1

Amsterdam?!

Laag_opgelijdt | 29-09-17 | 11:55

Hennis "het heeft geen zin om af te treden" moet zijn ze heeft geen zin om af te treden.

ogeon | 29-09-17 | 10:04

Degene die groen licht heeft gegeven voor afgekeurde munitie hoofdelijk aansprakelijk stellen lijkt me een goede. Om te beginnen.

Vanilla | 29-09-17 | 10:03 | 6

Het opmerkelijke is dat er kennelijk te weinig kennis was en info over mortieren is ingewonnen bij de Amerikanen, die zelf dit spul niet kochten. Kennelijk door van hogerhand opgelegde tijdsdruk is tot aanschaf overgegaan en is het spul teruggebracht van Afghanistan en nogmaals - onder dezelfde tijdsdruk? of bezuinigingen - verscheept naar Mali.

Als ik minister zou zijn, als, en ik had al signalen vanuit een SF club gehad dat het voorraadbeheer ruk is, dan had ik mij wel een paar keer achter de oren gekrabd en een groot onderzoek geëist. En dan moet je die carrière jongens die je naar de mond praten even negeren, dan ga je met de mensen praten die er a) verstand van hebben en b) er verantwoordelijk voor zijn.

Mensen de schuld geven die lager in de organisatie staan en hen een schop geven is makkelijk, echter zij hebben gewerkt naar hun mogelijkheden en randvoorwaarden die jij als minister gecreëerd hebt. Daarnaast ben je eindverantwoordelijk voor deze bende. Jij hebt de bezuinigingen geaccepteerd, jij hebt het uitgevoerd, jij hebt lopen schreeuwen bij je 'Voor Nederland' praatje dat het allemaal kon. Zie hier het resultaat. En dat je je er nog uit wil lullen maakt je gewoon een heel naar mens die over lijken gaat. C'est ca.

RenHoek | 29-09-17 | 10:25

"Mensen de schuld geven die lager in de organisatie staan en hen een schop geven is makkelijk, echter zij hebben gewerkt naar hun mogelijkheden en randvoorwaarden die jij als minister gecreëerd hebt.
RenHoek | 29-09-17 | 10:25"

Iets te kort door de bocht wat mij betreft. Het was 10 jaar oude meuk (Balkenende II en Henk Kamp aan het roer) en het lijkt me niet protocol om granaten of welk andere munitie dan ook in een vochtige omgeving en/of in de volle zon te bewaren. Dus de kampcommandant valt misschien ook wel iets te verwijten. Ik ga het rapport nog maar eens goed doorlezen.

DiBaco | 29-09-17 | 10:59

Er wordt al 25 jaar lang bezuinigd op Defensie. Maar daar gaat het niet om. Als mensen de voorschriften en protocollen niet naleven, ongeacht de reden, dan kun je niet stellen dat zij alleen schuld hebben. Daar heb jij als minister willens en weten aan meegewerkt. Succes met elzen van het rapport, dan zul je wellicht weten wat wij allang weten. Incometent, ongeschikt als minister en loopt vlug weg als het om verantwoordelijkheid gaat.

RenHoek | 29-09-17 | 11:16
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken