Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Onderzoek. Leerlingen kunnen eigen handschrift niet meer lezen

Dat de geschreven Nederlandse taal in feite al jaren afgeschaft is en het inmiddels gewoon een fonetische steppe-dialect is wisten we natuurlijk al een tijdje. Het gaat er immers niet om hoe het er staat, zolang iedereen maar grofweg weet wat het betekent. Maar ook dat is binnenkort een gepasseerd station, want nu al kijken kinderen naar hun eigen handschrift alsof het Arabisch is [voeg hier uw eigen terloopse edoch snedige commentaar in over de stand van integratie & onderwijs, veel dank, de Redactie]. Komt die reactionaire haatkwoot: "Aan het einde van groep 4 heeft bijna de helft van de leerlingen een slecht of onleesbaar handschrift. Uit onderzoek blijkt dat het schrijfonderwijs rammelt. Ook middelbare scholen beginnen de gevolgen te merken. Zij hebben vaker leerlingen in de klas die zelfs hun eigen handschrift niet kunnen lezen of zo langzaam schrijven dat ze de instructies niet kunnen bijhouden." Weet u, waarom worden we niet gewoon weer een pre-literaire orale overleveringscultuur. De verhalen die zich de komende 200 jaar in Europa zullen voltrekken gaan toch al weinig indrukwekkend worden, dus als we er nou gewoon een groot indianenverhaal van maken kunnen we onze moed & bodem nog even flink oppoetsen aan het eind van de rit. 

Reaguursels

Inloggen

onzetaal.nl/taaladvies/buigings-e-alg...

mirvink3478 | 31-07-17 | 13:25

Ja, hoor. Ik wel. Ik denk overigens de rest ook, maar vanwege de hoge waarschijnlijkheid dat die fout met opzet gemaakt is, kraait er geen hond naar,

Bijtendehond | 01-08-17 | 12:33

kwark001 | 31-07-17 | 10:49

Als het een lab is waar bacteriën op kweek worden gezet, waarschijnlijk letterlijk.
Hoe zet je trouwen een bacterie op een digitale kweek???

Bijtendehond | 01-08-17 | 12:23

Geen wonder, snel kunnen whats-appen wordt vandaag de dag kennelijk belangrijker geacht...

Walliewal | 01-08-17 | 07:36

Ik ben 63 en mijn generatie is ongeveer de laatste die de d-tjes en t-tjes nog goed doet. Dat eea voor latere generaties moeilijker is dan kwantummechanica, daar heb ik me al ca 20 jaar bij neergelegd.

Kijk, uiteindelijk zijn computers slechts - hele handige, dat wel - hulpmiddelen. Toen ik in de eindexamenklas gym A zat (1973), begon de discussie te spelen of de zg "zakjapanner" als hulpmiddel in de klas moest worden toegelaten. Als ik het me goed herinner, vond men dat in orde, zolang leerlingen - studenten moet je ze tegenwoordig noemen - maar wel de principes achter alle berekeningen begrepen. Zelf heb ik in de derde of vierde klas nog berekeningen leren maken met de zg rekenlineaal. Wie kent dat nog? Dat is nu zoiets als een Egyptisch telraam.

Mijn collega's in het MBO leren studenten (16 t/m 18 jaar) nu weer rekenen aan de hand van het verdelen van een taart onder 8 mensen, etc.

Anyway, het zal er niet beter op worden. Ik las wel een tijdje geleden dat al die CEOs van al die miljardenbedrijven in Silicon Valley hun kinderen naar scholen sturen waar mobieltjes, etc volstrekt verboden zijn. Een soort "back to basics"; zou hier in Nederland ook moeten gebeuren. Ik dacht dat die zg Steve Jobs scholen van Maurice de Hond eigenlijk ook alweer passé waren.

Dr_Johnson | 31-07-17 | 23:55

Gewoon een leeftijdsgrens op smartphones, tablets en pc's.
leer eerst maar gewoon schrijven.

en dan gelijk maar een IQ test om je internetrijbewijs te halen, zodat we van die flatearthers en antivaccers afkomen.

meneerjan | 31-07-17 | 20:26

Omdat politieke indoctrinatie in het onderwijs op een gegeven moment belangrijker werd dan daadwerkelijk onderwijs in de basics.
Ikzelf ben niet eens van oorsprong Nederlander, maar door uitstekende leraren Middelbare school (Dhr. Kok, een rasechte Rotterdammer die je de taalregels in je hoofd beitelde, zal vast zijn overleden aangezien het 35 jaar geleden was) schrijf ik meestal beter dan gemiddelde (jongere) Nederlandse collega's.
Dit valt echter allemaal onder de noemer 'Nederlandse cultuur bestaat niet', en daarom is ook het taalonderwijs jaren geleden naar de Filistijnen geholpen. De Nederlandse cultuur moet zo snel mogelijk vernietigd worden, kinderen die niet kunnen lezen en schrijven, gaan later ook niet lezen en dan is het makkelijk ze onder de duim te houden.
Plus nog de immense drang van links om nog meer analfabeten deze kant op te halen en je hebt een toekomst van achterlijkheid om naar uit te kijken. Eeuwig zonde, want Nederland is een land, waard om voor te vechten.

DearMud | 31-07-17 | 19:16

@mijzelf 16:36
Haakjes om overbodig weghalen, knurft.

D-Fens_1963 | 31-07-17 | 16:39

Schoonschrijven leren vind ik persoonlijk
in de planning voor de toekomst danook één van de (overbodige) aan te leren vaardigheden.
Hallo beleidsvisionairs in de onderwijsvernieuwing, wakker worden!

D-Fens_1963 | 31-07-17 | 16:36

Tuborg øl | 31-07-17 | 16:14

Haha, bedankt maar hopelijk heb ik die niet (meer) nodig.

Manus Olie | 31-07-17 | 16:21

Manus Olie | 31-07-17 | 16:08

desalniettemin, *steen van Rosetta aanreikt* ;)

Tuborg øl | 31-07-17 | 16:14

Tuborg øl | 31-07-17 | 16:00

Nee, gewoon een blonde Nederlandse jongen!

Manus Olie | 31-07-17 | 16:08

Manus Olie | 31-07-17 | 15:56

Vluchteling uit Egypte in de klas zeker?

Tuborg øl | 31-07-17 | 16:00

Bij mijn zoon op school hebben ze rond Sinterklaastijd lootjes getrokken. We wisten niet wat we daar mee aan moesten, het was gewoonweg niet te lezen. Ik heb er uren naar zitten turen om te kunnen lezen wat daar op geschreven stond. Wilde er in eerste instantie nog mee naar de leraar stappen (groep 8!!!) maar vond dat toch ook wel weer lullig voor dat kind die zijn wensen op dat lootje had geschreven. Uiteindelijk, na vele pogingen hebben we thuis toch uit kunnen vogelen wat daar nu precies stond 'geschreven'.

Manus Olie | 31-07-17 | 15:56

Vroeger leerden kinderen op school schrijven, tegenwoordig ligt de prioriteit meer bij moskeebezoek.

miss error | 31-07-17 | 15:52

Wachtmaar! | 31-07-17 | 14:53

28 lentes, generatie Y. Vervloekt en bezongen afhankelijk van in hoeverre er met computers word gewerkt.
Maar de boodschap is zeker duidelijk en zonder meer waar. Mijn moeder was een lerares oude stempel dus mijn schrijven is erin gestampt voor zover dat ging. (grammatica is meestal algebra voor mij, algebra is waar ik een gift voor heb)

Mijn reactie was even een lollige tegel tussen de rauwe werkelijkheid... Het gaat kudt met de Nederlandse taal / toekomst.!

Tuborg øl | 31-07-17 | 15:46

Wachtmaar! | 31-07-17 | 14:04

Voorbeelden? Ik kijk, wel uit, ik ben, geen taalnazi.

Voorjaarsmoe | 31-07-17 | 15:45

Tuborg øl | 31-07-17 | 13:53
Als jij denkt, dat je op jouw leeftijd ook nog tot de jeugd van nu hoort? De generatie die, gemiddeld gesproken, nu geen opa en oma meer heeft, komt nog uit de tijd dat het onderwijs nog niet als verloren beschouwd werd.
Vermoed overigens, dat de boodschap je niet is ontgaan en dat we je reactie derhalve als een afleidingsmanoeuvre kunnen beschouwen.

Wachtmaar! | 31-07-17 | 14:53

Zou die toenemende verschijning van onleesbaar handschrift te maken kunnen hebben met de import van Syrische artsen?
Kunnen apothekers het wel nog lezen?

WirMachenMusik | 31-07-17 | 14:24

Voorjaarsmoe | 31-07-17 | 12:28
Ik weet, het is pijnlijk als je voelt dat het over jou gaat, maar als je je aangesproken voelt, is het altijd handig om er een voorbeeldje bij te doen.

Je zult ongetwijfeld nog wel eens iets vinden, want niemand is onfeilbaar, maar ik doe m'n best. Ik hoor het wel, als het ondanks dat toch fout gaat.
Ben overigens altijd bereid van fouten te leren. Zouden meer mensen moeten doen.

Wachtmaar! | 31-07-17 | 14:04

Wachtmaar! | 31-07-17 | 13:33

Lol, mijn opa ligt voor eeuwig op zijn rug en oma's zit tegen plantjes en muren te articuleren.

Tuborg øl | 31-07-17 | 13:53

Montesquieue | 31-07-17 | 12:00
Mijn dank is groot!

Wachtmaar! | 31-07-17 | 13:46

Of je realiseert je het natuurlijk. Alhoewel natuurlijk?
je beseft je wel... brrrr
Tip:
Doe leeftijdsgenoten niet na! kans op een of meer fouten: 100%. Imiteer vanaf alleen nog je opa en oma.

Wachtmaar! | 31-07-17 | 13:33

Gelukkig hadden we vroeger typemachines anders waren al mijn werkstukken onleesbaar verklaard.

Gulliver | 31-07-17 | 13:32

140 reacties en nog niemand die de taalfout in "fonetische steppe-dialect" heeft opgemerkt...

mirvink3478 | 31-07-17 | 13:25

@Peter Emile | 31-07-17 | 11:40
Wederom een tegel naar mijn hart! Met name dat verkrachten van het Nederlands, dat steekt écht. En dan heb ik het niet over de diverse dialecten waarvan ik er zelf één (Brabants) spreek. Pas geleden stond ik bij het rode stoplicht te wachten met de fiets. Naast mij een overduidelijk Nederlands meisje dat in haar telefoon aan het rochelen was gelijk de 1e de beste Marokkaan. Te-nen-krommend gewoon. En om witheet van te worden. Het is allemaal onderdeel van het alles-dat-Nederlands-is-moet-kapot.

Sjefke7807 | 31-07-17 | 13:16

Met mijn handschrift is niks mis, maar met de vernieuwde GS wel. Mijn ogen zijn niet meer wat het geweest is, wat gezien de leeftijd heel normaal is, en derhalve is zowel windows als de browser aangepast naar 125% grootte. Dat werkt prima bij alle sites die ik dagelijks bezoek, behalve bij GS. Waarom van die kleine kudtletters?

quigg | 31-07-17 | 13:15

@kweethetooknietbeter | 31-07-17 | 11:18
Ik had ook altijd een 4- voor schrijven. De reden? We moesten nog met zo'n ouderwetse school inktvulpen schrijven en als linkshandige veegde ik alles net zo snel weer uit als ik het had opgeschreven. Ik kwam dan ook altijd thuis met een hele blauwe hand van de inkt.

Verder verbaast dit nieuws me in het geheel niet. Het is een dodelijke combinatie van de vooruitstrevende computer techniek en het massaal binnenhalen van ongeletterden uit Derde Wereld landen. Die gaan het hier nooit redden op school dus wordt het niveau van de school aangepast aan de slechtst presterende groep. Waarvan akte.

Sjefke7807 | 31-07-17 | 13:07

In mijn tijd noemde je klasgenoten je gewoon dom als je je eigen handschrift niet kon lezen en kreeg je een VMBO advies. Nu moet sterre van paps en mams hoe dan ook naar het gymnasium en roepen de ouders van fatima steevast disciriminatie. Dit land is kapot. Ik wil een nieuwe

Tha Man | 31-07-17 | 13:02

Hoe is het met de schrijfkwaliteit van de PABO-studenten? Hebben die de vaardigheden (rekenen en taal) dan nog wel? Tijd dat hier weer aandacht voor komt.

Mannes | 31-07-17 | 12:59

leer kinderen dan ook gewoon gelijk 10 vingerig typen, afgezien van een paar schimmige beroepen gaat toch 99,99% procent van alle communicatie digitaal

TDB | 31-07-17 | 12:42

Van Duyvenbode | 31-07-17 | 10:37
Klopt. Probeer maar eens je PIN code in te toetsen op een numeriek toetsenbordje waarbij de 1, 2 en 3 onderaan zitten. Als je dat onverwachts moet doen dan gaat dat bij de meesten niet in één keer goed.

Wedstrijdkrokodil | 31-07-17 | 12:31

Wachtmaar! | 31-07-17 | 11:56

Wellicht hoofdstuk interpunctie nog even bestuderen?

Voorjaarsmoe | 31-07-17 | 12:28

Me moeder segd dat ik niet kan sgrijfe.
kwark001 | 31-07-17 | 10:13
Schrijven wil best, wat hier misgaat is het spellen. Leren we trouwens ook niet meer, en anders verpest de spellingscorrectie onze creaties wel.

Synecdoche | 31-07-17 | 12:25

Henri-Bardouin | 31-07-17 | 10:37
Je bakt zelf ook weinig van je volzinnen dus ga daar dan ook maar eens mee aan de slag.

vanBarchum | 31-07-17 | 12:23

Maar ze kunnen wel snel typen en swipen...

Overigens heb ik mij ook wel eens beklaagd bij de juffen van mijn kinderen, maar kinderen op de basisschool hebben twee handschriften: schoonschrift en kladschrift. Het eerste is voor dictees e.d. en is gewoon goed, het tweede voor hun eigen aantekeningen. Dat kladschrift moeten ze nog ontwikkelen in de loop der jaren, tot het snel geschreven maar wel leesbaar is.

Guido | 31-07-17 | 12:21

Zinnen als hieronder komen ook voort uit taalarmoede. Gewoon omdat je niet precies weet hoe je je moet uitdrukken, een kromme zin introduceren als zijnde iets leuks.
En dan dat papegaaien ervan! Bij het sneue af. Ook typisch iets van nu. Onzin wordt belangrijk gemaakt en daarmee ongeveer tot kunst verheven . Als al die energie van het na-apen nu eens besteed zou worden aan zinnige dingen, zou het al lekker opschieten.
Dan jij gaan reizen. Ik met rust laten.
Geodriehoek pakt
Laptop dat is.
die console code in de prullenbak mieteren doet

Wachtmaar! | 31-07-17 | 12:20

Onleesbaar? Welke lettertype gebruiken die kinderen dan?

Statler en Waldorf | 31-07-17 | 12:10

nederland heeft de beste scholen van de wereld.
wie dat nog gelooft heeft zijn hoofd in het zand steken.

isotope 465 | 31-07-17 | 12:08

Ach, het instorten van de beschaving moet ergens beginnen.

dedeurs | 31-07-17 | 12:01

McMarx | 31-07-17 | 11:29
Dat je goed op papier kunt schrijven is dan wel weer fijn. De vraag is of het dan leesbaar is - daar gaat het topic over.

Goed, ik dwaalde ook een beetje af met m'n gelul over grammatica;).
Ichneumonidae | 31-07-17 | 11:34

Enkel leesbaar voor mij. Sommige mensen denken dat ik in spiegelschrift schrijf.

McMarx | 31-07-17 | 12:01

@Wachtmaar!
Veertiger I presume!

Montesquieue | 31-07-17 | 12:00

Overigens zijn de taalfouten in heel veel posts hier ook niet meer te tellen! Iemand die pretendeert het beter te weten, kan zich niet permitteren, taalfouten te maken. Zo simpel is het. Een verschrijving is één en een vergissing kan, maar een keiharde taalfout staat zoo dom.
Hoe serieus kun je iemand nemen, die z'n moerstaal niet eens beheerst? Eenvoudige taalregels te moeilijk, maar wereldproblematiek daar weet ik alles van. Zo iets?

Leuke is wel, dat je van bijna alle reaguurders hier moeiteloos de leeftijd kunt inschatten.

Wachtmaar! | 31-07-17 | 11:56

FustViking | 31-07-17 | 10:29
Precies dat! Kinderen/jongelui maken daarnaast zelf uit of ze iets leren en wat ze leren. 'Moeten' is zoo 1960...
Straks hebben we hier alleen nog maar analfabeten. Niet kunnen schrijven, de taal niet meer kennen.... Steenkolen Engels spreken en andere talen al helemaal niet. Lezen? Ook al zo moeilijk. VOORlezen is het nieuwe lezen. Ach ja, ze zou die schatjes eens te veel belasten. Ik zeg: de zweep erover! Geen Haarlemmerdijkies meer, maar mouwen opstropen en aan de slag. Op alle vlakken wel te verstaan. Voor het te laat is.

p.s. Op de scheepvaartschool leerden ze je tot voor kort in ieder geval nog een zonnetje schieten. Voor het geval de apparatuur uitviel. Zal inmiddels door de nieuwe generatie ook wel afgeschaft zijn. Gewoon, omdat ze het altijd beter weten. NOT!

Wachtmaar! | 31-07-17 | 11:47

De aftakeling van het onderwijs is het grootste gevaar voor de samenleving. Er zijn al diverse tekenen waaruit blijkt dat de jonge generatie onvoldoene in staat is om de ingewikkelde samenleving draaiende te houden. In plaats van aandacht voor rekenen, schrijven en taal lijkt de tijd vooral verspild te worden door vrijblijvend geneuzel over klimaat en dat soort dingen.

watazooi | 31-07-17 | 11:44

Piet Karbiet | 31-07-17 | 11:21
Ken je de uitdrukking (letterlijk): Seedorf op de trein zetten?

Oprisp | 31-07-17 | 11:41

Het gaat niet eens alleen maar om het handschrift van jongeren; ook de gesproken taal is inmiddels gedegenereerd tot een soort Allochtoons gerasp, gesis & gerochel.

Sowieso is het Nederlandse onderwijs, inclusief het hogere en het universitaire, sinds de invoering van de Mammoetwet in 1968 - die sindsdien 230 (!) keer is gewijzigd - aan een lange reis bergafwaarts begonnen. De meeste jongeren hebben geen idee meer wat het verschil is tussen Julius Caesar, Napoleon Bonaparte en Adolf Hitler.

Met de invoering van diversiteitscommissies en genderneutrale toiletten op de universiteiten, is een nieuw absoluut dieptepunt bereikt in het niveau van onze universiteiten, die inmiddels verzamelplaatsen zijn geworden van hysterische zweefteven, hoofddoek-moekes, kruidenvrouwtjes, frauderende hoogleraren en jonge'mannen' met knotjes in hun haar. Voor zover ze niet zijn overgenomen door dramlims die meer geïnteresseerd zijn in het vijf keer per dag hun reedt uitsteken naar het westen, dan in wetenschap.

Peter Emile | 31-07-17 | 11:40

Er kwam een tijd dat men niet meer in steen ging beitelen maar op papier ging schrijven. Nu komt de tijd om je berichten digitaal op te slaan. Niet veel mensen kunnen nog omgaan met een beitel, over 500 jaar zal niemand op wat geeks na meer kunnen schrijven.

the Jackdawn | 31-07-17 | 11:36

Ik wil de ouwe opmaak van geenstijl terug. Als je een linkje aanklikt, zoals die ene bovenaan, het linkje "jaren", dan doet alles pijn aan je ogen. Bovendien opent er niet meer zoals vroeger een nieuw tabblad of venster, dus ben je je beginpagina kwijt als je afsluit.
Jammer.

hotnot | 31-07-17 | 11:35

McMarx | 31-07-17 | 11:29
Dat je goed op papier kunt schrijven is dan wel weer fijn. De vraag is of het dan leesbaar is - daar gaat het topic over.

Goed, ik dwaalde ook een beetje af met m'n gelul over grammatica;).

Ichneumonidae | 31-07-17 | 11:34

@necrosis | 31-07-17 | 11:11
Die redenering is meestal de oorzaak dat de boel vastloopt.

BBmetR | 31-07-17 | 11:30

McMarx | 31-07-17 | 11:15
Ach, dat snellezen valt wel mee, kwestie van enige oefening.
Ik maak me er ook geen zorgen om dat jij '... vermoeid snel en vertraagd..." schrijft;).

Ichneumonidae | 31-07-17 | 11:20

Maar ik kan wel heel goed op papier schrijven ;-)

McMarx | 31-07-17 | 11:29

JvanDeventer | 31-07-17 | 11:12

Mijn McMarx | 31-07-17 | 11:21 was voor theegg bedoeld.
*die console code in de prullenbak mieteren doet*

McMarx | 31-07-17 | 11:28

@kweethetooknietbeter | 31-07-17 | 11:18
Mijn oma was linkshandig en moest ook verplicht met rechts schrijven.
Deed ze dat, dan werd het onleesbaar , schreef ze met links dan gaf de leraar een tik op je linkerhand met zo'n ouderwets rietje.

necrosis | 31-07-17 | 11:28

Als linkshandige moest ik verplicht rechtshandig leren schrijven. Ik had altijd een mooi handschrift. Maar door het jarenlange schrijven onder tijdsdruk is dat flink verwaterd. OK, het is leesbaar, maar dat is het dan ook.

Graaf van Egmont | 31-07-17 | 11:26

Zelfs op de universiteit zie ik hanepoten handschrift van professoren met blokletters midden in een zin. De hele dag zitten die lui achter de toetsen.
Wie kan er trouwens nog fatsoenlijk met een hamer en beitel overweg? Of een bout van een moer onderscheiden? Een kruiskopschroevendraaier, wat is dat?
Hoe vaak zie niet een fiets met een lekke band staan? Maw, wie kan er nog een band plakken? Bah, vies, en wie brengt mijn fiets in huis dan? Ze laten de fiets gewoon staan en gaan met de bus verder.

Oprisp | 31-07-17 | 11:26

Schrijven is totaal overbodig als je van plan bent te gaan concurreren met lagelonenlanden.

MogeWijEveOvergeve | 31-07-17 | 11:22

Duidelijk, jij hebt geen vredespijp nodig.

bodemloos | 31-07-17 | 11:22

@Nehemia | 31-07-17 | 11:11
Mevrouw Karbiet noemde dat gister een 'balloontje', snel een uitspraak of idee noteren. Hier een uit haar grote oeuvre:
.
"Ik moest even mijn ei luchten".

Piet Karbiet | 31-07-17 | 11:21

bodemloos | 31-07-17 | 11:14

Daar zijn onze uitgedunde hulptroepen veuls te klein voor. In geen enkele winkel kun je dan nog iets kopen. Geen water (pompen werken niet) Geen benzine (pompen werken niet) Geen verwarming etc. Geen vreten, geen drinken. Wat denk je dat oom agent en meneer brandweer dan nog kunnen doen? Overal plunderingen en overvallen. Nee, dan breekt de pleuris mijn waarde.

kwark001 | 31-07-17 | 11:20

McMarx | 31-07-17 | 11:15
Ach, dat snellezen valt wel mee, kwestie van enige oefening.
Ik maak me er ook geen zorgen om dat jij '... vermoeid snel en vertraagd..." schrijft;).

Ichneumonidae | 31-07-17 | 11:20

Kinderen schrijven in de klas tegenwoordig met hun wijsvinger op het digibord, net als de juf. Niet het handschrift verdwijnt, maar de pen.

piloot47 | 31-07-17 | 11:19

Is het trouwens niet toevallig dat nét nu iedereen een tekstverwerker heeft, steeds minder mensen kunnen schrijven? En dat nét nu iedereen een rekenmachine heeft, niemand meer kan rekenen? En dat nét nu iedereen een navigatieprogramma heeft, niemand meer weet waar Appelscha ligt? Tsjonge, jonge, die computer had geen seconde later moeten komen, zeg. Anders waren we mooi het haasje geweest. Wat een mysterie trouwens, hoe ze die computer hebben kunnen uitvinden zonder laptops en telefoons. Nou ja, dat waren zeker Chinezen.

JvanDeventer | 31-07-17 | 11:19

'Gewoon een schrikbarend laag IQ vergeleken met Nederlanders, lullig maar het is gewoon zo. Er zijn uitzonderingen natuurlijk, meesten kunnen gewoon niet beter ze zijn te beperkt

Bokito ergo sum | 31-07-17 | 11:19

Er is een tijd geweest dat, ook al was je linkshandig, dat je verplicht met rechts moest schrijven. Dat leverde ook vrijwel onleesbare krabbels op.

kweethetooknietbeter | 31-07-17 | 11:18

Mijn zoon heeft daar in groep 7 nog wel eens om gevraagd. Hij wilde graag aan elkaar leren schijven. Geen tijd voor. Dus dan maar thuis.

Piet Karbiet | 31-07-17 | 11:17

kwark001 | 31-07-17 | 10:49 en twee dagen stroomuitval
Heeft de rampenbestrijding eigenlijk al oefenmomenten uitgevaardigd om in zulke omstandigheden de juiste keuzen te maken.

bodemloos | 31-07-17 | 11:14

JvanDeventer | 31-07-17 | 11:12
Helemaal mee eens!

mohammmedtriplem | 31-07-17 | 11:14

Laptop dat is.

Nehemia | 31-07-17 | 11:13

hereboer | 31-07-17 | 10:57
Dat weten u en ik en vele mensen. Maar serieus, dit is wel de tendens die ik bij de jongere generatie zie. Persoonlijk heb ik zelfs nog een labjournaal om mijn bevindingen in te noteren. Maar ik ben dan ook een ouderwetse man aldus de volgende generatie laboratorium medewerkers.

Labtechnieker | 31-07-17 | 11:13

Nehemia | 31-07-17 | 11:11
... laptob?

Ichneumonidae | 31-07-17 | 11:13

Broodroof | 31-07-17 | 11:05
Je denkt misschien dat je er niets aan gehad hebt maar uit onderzoek blijkt dat het met de hand schrijven bepaalde delen in de hersenen activeert waardoor ook leesvaardigheden toenemen. Daarbij heeft dat handschrijven ook als voordeel dat informatie beter in de hersenen wordt opgeslagen.

mohammmedtriplem | 31-07-17 | 11:12

@necrosis | 31-07-17 | 10:51
Dat is geen wiskunde. Dat is het uitwerken van een bestaande formule. Ik geef een voorbeeld: Ik heb een rechte lijn, beschreven door begin- en eind-punt, en een punt. Geef mij de meest efficiënte manier om de korte afstand tussen dat punt en die lijn te bepalen.
Mijn software moet dat dadelijk namelijk 3-miljard keer doen, dus het zou fijn zijn als het daadwerkelijk efficiënt is.
Ik ben nou toch echt nieuwsgierig hoe je een dergelijk probleem denkt op te lossen in Excel.
ps: Je mag het antwoord geven, hoeft niet. Ik heb het hier al uitgewerkt. Met potlood en papier.

TheEgg | 31-07-17 | 11:12

Ik sta zelf voor de klas en kan dit bevestigen. Als ik met zo'n leerling spreek ("als je het zelf al niet kunt lezen, hoe moet ík het dan lezen?") merk ik dat het niet bij ze opkomt dat schrijven geen zin heeft als niemand het meer kan lezen en ook niet dat je je handschrift zou kunnen verbeteren. Computer-optimisten wijzen mij er graag op dat schrijven op papier ook helemaal niet meer nodig is, maar helaas zijn het uitgerekend déze kinderen die ook op een toetsenbord het verschil tussen letters en cijfers niet kennen.

JvanDeventer | 31-07-17 | 11:12

Dat lijkt me ook geen wiskunde maar meetkunde. Geodriehoek pakt

McMarx | 31-07-17 | 11:21

Vroeger hadden we ook nog het vermogen om meerdere telefoonnummers te onthouden maar de computer doet het allemaal. Voor schrijven geldt hetzelfde. Alhoewel ik toch wel aantekenschriftjes heb en die liggen vlakbij de laptob. Altijd leuk als er een mooie spreuk, grappig woord of uitspraak voorbijfiets en je denkt - die is te mooi voor een enkeltje vergetelheid. Opschrijven die hap.

Nehemia | 31-07-17 | 11:11

@BBmetR | 31-07-17 | 11:01
Je moet wel eerst zorgen dat je weet wat de input en output moet zijn.
Daarop verzin je een formule en plaatst wat random voorbeeld output waarvan je weet dat het klopt.
Dan klop je je input in via de formule en vergelijkt de output met kloppende output.
Zit er verschil in de beide outputs, dan moet je terug naar de tekentafel om je formule aan te passen.
*simpel*

necrosis | 31-07-17 | 11:11
-weggejorist-
medelmo | 31-07-17 | 11:11

En Maurice de Hond zag dat het goed was met zijn iPad scholen.

mohammmedtriplem | 31-07-17 | 11:07

Mark_D_NL | 31-07-17 | 10:43
Dat is mooi. Jouw taalvaardigheden op orde. Dan jij gaan reizen. Ik met rust laten.

bodemloos | 31-07-17 | 11:07

@ Mesmer | 31-07-17 | 10:52
Hehe, enjoy the coffee. Wat betreft de jeugdwerkeloosheid: met die doelgroep heb ik nooit te maken, dus wat dat betreft vertrouw ik op je oordeel.

@ TheEgg | 31-07-17 | 10:57
Ja, ik zie je punt. Ik vind alleen niet dat we daar de kinderen zelf op kunnen aankijken. Daar zijn we als opvoedende generatie verantwoordelijk voor.

Sjors W. | 31-07-17 | 11:07

wel, je zult toch op 1 of andere manier de illusie in stand moeten houden dat we worden bestuurd door een "elite"... ergo, koers houden: recht zo die gaat!

Spartacus: "Dat de geschreven Nederlandse taal in feite al jaren afgeschaft is en het inmiddels gewoon een fonetische steppe-dialect is wisten we natuurlijk al een tijdje. Het gaat er immers niet om hoe het er staat, zolang iedereen maar grofweg weet wat het betekent."

Eerlijk gezegd zie ik ook daar ook geen probleem. Je kunt dat eenvoudig controleren aan de hand van onderstaand 'citaat'.

"Het mkaat hamelael netis uit in wlkee vlogodre de ltteers in de wrodeon saatn. Het is aeleln niodg dat de eretse en de ltaatse ltteer van het wrood op de jiutse patals saatn. De rset van de ltteers mgoen wlelikueirg gpletaast wdoren en je knut tcoh nog gwoeon lzeen wat er saatt."

QED.

Ichneumonidae | 31-07-17 | 11:05

Dat is een leuk testje maar het vermoeid snel en vertraagd het snel lezen.

McMarx | 31-07-17 | 11:15

Vermoeit. Vertraagt.

Sharepoint?

ikbenerweer! | 31-07-17 | 11:18

Ik heb op de basisschool nog aan elkaar leren schrijven, met van die kalligrafie-achtige letters. Nooit ene tyfus aan gehad, en voor formulieren e.d. moest ik mezelf alsnog blokletters aanleren. Om nog maar te zwijgen van al die hersenloze rote learning à la 'leer alle rivieren van Mongolië uit je hoofd'. Maar goed, dat is weer een ander verhaal.

Broodroof | 31-07-17 | 11:05

"een groot indianenverhaal van maken"

Het is niet moeilijk te voorspellen hoe dat indianenverhaal ongeveer zal klinken want heb al lang geleden zo'n indianenverhaal gehoord, was in de periode dat van praag coach van ajax was en ervan werd beschuldigd racistisch te zijn omdat hij expres nooit meer dan 3 zwarte spelers in de basis opstelde. Aan de hand van dit onderwerp werden zwarte kinderen in de bijlmer geïnterviewd en een zwart jochie vertelde dat de bijlmer vroeger een groot bos was en dat de witte nederlanders toen zwarte slaven naar de bijlmer hadden gehaald om dat bos te kappen, daarom wonen zoveel zwarten in de bijlmer en moeten veel meer zwarte spelers in de basis van ajax. Het was een jong jochie dus iemand heeft hem dat wijsgemaakt en zo een soort indianenverhaal gaat het worden in de toekomst. En dat we alles te danken hebben aan migranten uiteraard, de marokkanen ons hebben bevrijd van de nazi's, etc..

Dick123 | 31-07-17 | 11:05

@de uitbater | 31-07-17 | 10:35
Wacht maar tot hun accu leeg is of geen bereik.
Dan draaien die jongelui compleet door.
Die melden zich acuut ziek of moeten direct aan de prozac.
Je kan jongelui tegenwoordig niet erger straffen dan het afpakken van hun mobiel.

necrosis | 31-07-17 | 11:02

Ik ben gewoon eigenwijs... schrijf nog op dezelfde manier als geleerd op de basisschool. Ik heb dan ook bijna nooit een tablet aangeraakt...

Sarcastisch varken | 31-07-17 | 11:02

Memek | 31-07-17 | 10:58

Een zoon van een vriend heeft een vrij dik boek. Ligt onder de monitor voor de hoogte.

kwark001 | 31-07-17 | 11:01

xiuxiu | 31-07-17 | 10:45
En alle Westerse vrouwen zijn hoeren. RIP westerse wereld. Jammert de bammert. Het was leuk, naja soort van, zolang het duurde.

VeelTeSteil | 31-07-17 | 11:01

@necrosis | 31-07-17 | 10:51
Dan weet je alleen dat de formule voor de voorbeeldgetallen klopt.
Dus dat is geen echt bewijs dat de formule correct ingevoerd is.

BBmetR | 31-07-17 | 11:01

Een beter voorbeeld dat een plan van een eenling of tweeling ( caldenhove-kallergi) niet werkt...
Maar daarom gaat het ook steeds hetzelfde , egens is er iemand die dat plan voor zichzelf wel kan gebruiken.
En dus , ...... is er een geschiedenis student die denkt dat ie weet hoe ie ook in de geschiedenisboekjes komt . toch Mark ? gaaf land met slecht geschoolde kinderen voor de toekomst ( maar die toekomst was er toch al niet na teveel vvd )en pvda enz enz.

medelmo | 31-07-17 | 11:00

Ik heb een korte tijd, en dat was al erg genoeg, voor groep 2 VMBO Duitse les gegeven. Op zich al een waanzin idee dat praktijk gerichte leerwegen een taal als Duits moeten leren, temeer omdat ze die taal maar 1 jaar krijgen en daarna weer mogen vergeten. Op de introductiedag vroeg ik de leerlingen van de drie klassen die ik had, zich even voor te stellen (dat was al ongekend) en ook iets te zeggen over hun hobby's en/of interesses.
Jongens: 50% voetbal en 50% niks. Meisjes: 60% soap series kijken op TV (ook de herhalingen), 1 zat op paardrijles en 1 zat op tennis, de rest deed niks.
Ik vroeg of ze ook wel eens een leuk boek lazen, geen reactie anders dan vragend lachen, een boek???

Memek | 31-07-17 | 10:58

Wat een onzin. Ik heb nog steeds trauma's van de schrijflessen van vroeger en heden ten dage raak ik amper meer een pen aan. De kinderen van nu nemen later maar een robot om te schrijven...

hearair | 31-07-17 | 10:58

@labtechnieker: overschrijven is ook een stukje verwerken van de informatie. Als je een foto hebt gemaakt van de aantekeningen weet je nog niks, na het overschrijven blijft er iets van hangen

hereboer | 31-07-17 | 10:57

@Sjors W. | 31-07-17 | 10:41
Het is een beetje van beide denk ik. Vroeger was echt niet alles beter. Maar de balans is moeilijk.
We plakken bijvoorbeeld te makkelijk en te vaak labels. Soms ook omdat de ouders het echte antwoord niet willen horen. Maar vroeger was er totaal geen aandacht voor dingen als dyslexie en hoogbegaafdheid. Op die manier ging een hoop talent verloren. Aan de andere kant, iets als dyslexie wordt u maar al te graag als diagnose gebruikt omdat leraren te bang zijn om te zeggen: "Sorry, uw zoon is gewoon dom". Of een kind heeft ADHD in plaats van dat het gewoon een druk, energiek kind is.
Echt rampzalig wordt het zodra kinderen eigenlijk accessoires op het woongenot zijn. Ze moeten minstens 1 labeltje hebben. Bij voorkeur iets wat met medicijnen verholpen kan worden. In plaats van dat drukke kind de straat op te schoppen, met een welgemeend ga jij maar lekker buiten spelen, geven we ze tegenwoordig Ritalin en een xbox.

Dus anders, zeker. Beter of slechter: Dat hangt vooral van de nuchterheid van de ouders af. In de prol wat beter danvincie zit dat hee in de randstad. Ach, en Amsterdam, dat is op alle mogelijke manieren al opgegeven.

TheEgg | 31-07-17 | 10:57

@Feynman | 31-07-17 | 10:38
Puur uit interesse, wat was jouw eindcijfer voor Nederlands?
*gniffel*

necrosis | 31-07-17 | 10:56

Met 3 taalfouten en een welhaast onleesbare laatste alinea zou ik niet te hoog van de toten blazen Spartacus.

DrumPiet | 31-07-17 | 10:55

Met dank aan Rein Zunderdorp, de PvdA socioloog die het onderwijs de vernieling heeft ingeholpen.

ChatBot | 31-07-17 | 10:54

TouchSmart| 31-07-17 | 10:35
Dr is geen geld gebrek. Wel gebrek aan mensen die er mee om kunnen gaan en uiteraard een overschot aan dom linkschen fascisten.

Dirty-Harry44 | 31-07-17 | 10:54

Ach zolang ze net als Rutte bij het kruisje een onleesbare krabbel kunnen zetten is het toch goed? Of niet soms?

BBmetR | 31-07-17 | 10:53

@@Sjors W. | 31-07-17 | 10:41 Je hebt gelijk, De oude zeur gaat nog maar eens een kop koffie halen.

Mesmer | 31-07-17 | 10:53

Alleen nog maar leuke dingen doen; iets dat moeite kost of niet leuk is schaffen we af. Ook schaffen we het woord " nee " af want ouders gebruiken het toch niet meer.

Stratum | 31-07-17 | 10:53
-weggejorist-
wlfs.g | 31-07-17 | 10:53

Volgens mij komt het wel goed met de koters.

Teleo | 31-07-17 | 10:52

Wat een onzin weer. Ik durf mn hand in t vuur te steken dat dit te maken heeft met het gedeelte gelukszoekskinderen en de allochtonen generatie. Het is gewoon een triest land geworden en over een paar jaar is de voertaal niet Nederlands meer, maar Arabisch!

teh_thuismus_ | 31-07-17 | 10:52

In Pelgië moeten artsenbriefjes binnenkort digitaal uitgegeven worden. Welke beroepsmogelijkheden blijven er dan nog over voor slechtschrijvenden ?

ivanhoe bergs | 31-07-17 | 10:52

@Sjors W. | 31-07-17 | 10:41 Ook ik, eind dertiger, zie een heleboel goede jonge mensen op mijn werk binnenkomen en ook daar zit een strakke selectie op. Ik heb in de jeugdwerkloosheidswereld gewerkt (want ik doe ook iets rond politiek) en alles lag altijd aan anderen. Aan werkgevers die jongeren geen kans willen geven, aan een maatschappij die niet voor chakrareparatiedanstrommelsessies wil betalen (en waarom zou je dan iets vezinnen wat wel in de markt ligt) . Jongeren vinden zichzelf geweldig en als ze ook maar eventjes met hun eigen beperking geconfronteerd worden, roepen ze iets in de trant van gekwetst, discriminatie, geen erkenning en schuld van hullie. Het wordt alleen maar erger.

Mesmer | 31-07-17 | 10:52

@TheEgg | 31-07-17 | 10:29
Formules kan je prima ontwikkelen in Excel, met voorbeeldgetallen kun je controleren of je formule klopt.

necrosis | 31-07-17 | 10:51

Had je godverdomme van die vrieskouwe dagen dat je vingers dusdanig verstijfd in hun handschoenen zaten dat je ze met je tanden nauwelijks uit kreeg. Van die witrode vlerken kwamen tevoorschijn die tintelden van ellende. Snel de les begon. Eerste vak was schrijven, pak jullie pennen erbij en schrijf op;
Ach, wat een mooie tijden waren dat.

bodemloos | 31-07-17 | 10:51

Ik ben blij dat de reaguursels niet geschreven worden.

roosvrij | 31-07-17 | 10:50

Labtechnieker | 31-07-17 | 10:46

Als de stroom voor langere tijd uitvalt (ik zeg: Twee dagen) breekt de pleuris uit.

kwark001 | 31-07-17 | 10:49

In het begin bracht het socialisme de ontwikkeling der geknechte volkeren nog op gang. Dat lukte een tijdje tot ook daar de klad in kwam. De vaart ging eruit, behalve voor een slimme enkeling met doorzettingsvermogen. Sindsdien is nivelleren een feestje geworden en krijgen minimumlijders een goed cijfer teneinde de doorstroming te bevorderen en traumatisering van de tere ziel te vermijden.. En dan zitten wij nu met een overwegend socialistisch onderwijsproletariaat en de gebakken peren. Wie mag het weer oplossen? De werkgevers? Het in hun ogen verderfelijke kapitalisme? Het zal eens niet waar zijn, om daarna als het onderwijs weer op de rails is gezet de hand te bijten die ze te eten geeft. Oei, wat een rechts geluid. Erg hè, gauw inschrijven voor een herintegratiecursus. Socialisme, het heeft ons niet socialer gemaakt. Integendeel.

Een vrije paling | 31-07-17 | 10:49

Ongeblustekalk | 31-07-17 | 10:35
Als bij ons op het lab de stroom uitvalt werkt er helaas niets meer. De tijden van handmatig werken zijn door ict verleden tijd. Een uitval van stroom voor een langere periode zou totale chaos veroorzaken.

Labtechnieker | 31-07-17 | 10:46

Nog zo'n gevolg van de idioterie die gsm/whatsapp/instagram/facebook heet.
In de vorige eeuw was er een Harvard professor met een profetische blik die daar een boekje over schreef. Industrial society and its future.

Pimp my Voortuin | 31-07-17 | 10:45

Westerse kinderen kunnen niet meer schrijven, westerse mannen kunnen geen kinderen meer verwekken, 50% van de westerse kinderen weet niet welk geslacht ze eigenlijk hebben, westerse mannen zijn geen echte mannen maar watjes..... er blijft weinig van het westen over volgens de media. Waar zijn ze precies mee bezig? En tegelijkertijd zijn de moslim mannen echte mannen, zijn ze zeer vruchtbaar ,weten alle moslim kinderen of ze jongen of meisje zijn[ hoofddoek of geen hoofddoek}....

xiuxiu | 31-07-17 | 10:45

Wat doen zij eigenlijk op school?
Croxifoxio | 31-07-17 | 10:20

Bezigheidstherapie omdat beide ouders werken.

necrosis | 31-07-17 | 10:45

Vind het niet zo raar dat het eigen handschrift stilaan verdwijnt. Ik kan m'n eigen handschrift een dag later meestal ook niet meer lezen.
Had overigens op de lagere school altijd al een 6- voor schrijven, voor taal doorgaans een 9 of 10 dus het verband tussen een en ander ontgaat me.

Ichneumonidae | 31-07-17 | 10:45

Daar teveel aandacht gaat naar rugzakjes en xtra taalonderwijs aan nieuw ingezetenen .
Blijft er alleen nog aandacht voor het negatieve . Een slim kind hoeft dus niets te doen/leren.
Deze wordt gebruikt om minderen verplicht te helpen, vroege vorm van socialiseren door overheidsbepalingen.
Verder ... Hebben jullie al eens naar het Dekker gezicht gekeken??
Hoe achterlijk wil je zijn om je kinderen bloot te stellen aan het gedrocht wat door een niet capabel onderontwikkeld en leven lang gepest kind is ontwikkeld als onderwijs vernieuwer.
Onderwijs is al jaren aflopende zaak , niet alleen het schrijven . Links heeft het goed gedaan , onze kinderen net zo slim/dom als import inteeltgeiten.
In 25 jaar afbraak van iets wat echt goed was..... knap die politiek.
En dat schrijven wordt erg belangrijk voor na de stroomuitval ,krijtje leitje.

medelmo | 31-07-17 | 10:44

bodemloos | 31-07-17 | 10:38
Nu even niet, ik zit te trippen op een chakra in mijn tipi, voel me even helemaal native.

Mark_D_NL | 31-07-17 | 10:43

Nederland Kennisland!

aardappelninja | 31-07-17 | 10:43

Als je wilt verdelen en heersen, wat is dan het beste om eerst aan te pakken ? Onderlinge(n) communicatie ..

Kim-Jung-Un | 31-07-17 | 10:42

@ Mesmer | 31-07-17 | 10:21
Het is niet eens dat ik er echt anders over denk, maar je beseft je wel dat we bittere oude zeuren aan het worden zijn? Dat zeiden ze over ons vermoedelijk ook vroeger.

Het is zo moeilijk om in te schatten wat het gemiddelde is. Ik - vroege dertiger -
heb namelijk ook de indruk dat ze nu gemiddeld slechter presteren en lamlendiger zijn. Aan de andere kant zijn de jonge mensen waar ik mee werk / baasje over mag spelen allemaal goed. Nu zijn wij (multinational) een populaire werkgever en kunnen we aardig selecteren, maar ik ben over het niveau van degenen waar we mee in zee gaan heel tevreden.

Sjors W. | 31-07-17 | 10:41

Tja, als ik kijk hoe het slechte schrijven van zoon (6) wordt weggezet begrijp ik het wel. Stigmatiserend werd er lachend gezegd: "Jongens schrijven nu eenmaal slordig" en een voldoende voor werkverzorging staat op zijn rapport. Deze hele zomert wordt er dus met mij geoefend op schrift. Belachelijke bullshit.

Koraalridderster. | 31-07-17 | 10:39

Onderzoek: Onderzoekers trekken graag conclusies die in de krant komen. Een kop: "Na 50 jaar computers, kunnen groep 8-ers er eindelijk mee om gaan" haalt Geenstijl niet.

frank87 | 31-07-17 | 10:39

^ verleert

Ongeblustekalk | 31-07-17 | 10:38

Islamisering dus. Nederland wordt steeds dommer.

Mark_D_NL | 31-07-17 | 10:38

Handschrift of dat het arabisch is.... Dat noemen we aanpassen aan de toekomst..

Hoopvoltot | 31-07-17 | 10:38

Wie heeft er zin in een indianenverhaal?
Kom op...
Ik ken een hele mooie:
Er was een een Laatste der Mohikanen. De zon scheen prachtig...

bodemloos | 31-07-17 | 10:38

Er zijn ook leerlingen en studenten die zakken op examens en tentamens omdat hun antwoorden niet leesbaar zijn.

Feynman | 31-07-17 | 10:38

noerg | 31-07-17 | 10:24
Fijnmotorische handelingen, juist.
Het is bewezen dat de fijnmotoriek de hersenen helpt dingen beter te begrijpen en te onthouden. Daarom moet het handschrift in ere worden hersteld.
Dat niet alleen. Lezen van papier helpt beter begrijpen en onthouden dan lezen van beeldscherm.
Het gaat erom dat het brein beter functioneert aan de hand van materiële dingen en met behulp van motoriek.
Dat ligt ook de taal besloten. In het woord "begrijpen" zit het woord "greep", en "grip", verwijzend naar de hand.
De menselijke hand en haar motoriek is basis van intellectueel begrip.

Van Duyvenbode | 31-07-17 | 10:37

Als docent zeg ik; klopt. Moet op middelbare school helft van de kinderen leren in blokletters schrijven. Wordt nog verergerd door al die invulwerkboekjes. Kinderen krijgen geen volzin op papier.

Henri-Bardouin | 31-07-17 | 10:37

sinar2 | 31-07-17 | 10:31

Nou, bij de laatste stelling van Fermat zak je gegarandeerd.

kwark001 | 31-07-17 | 10:36

Labtechnieker | 31-07-17 | 10:27
Problemen zijn niet met techniek op te lossen wanneer je iets begrijpt van de menselijke geest.
Techniek kan en valt uit en dan moet het manueel. Wanneer men dat verbetert, is men de klos als dat gebeurt.

Ongeblustekalk | 31-07-17 | 10:35

Helaas constateer ik het volgende:
- klassen worden steeds groter >30 leerlingen
- minimaal onderwijsuren is vastgesteld op 1225. Dit wordt vanwege geldgebrek door veel scholen als maximum aangehouden. Resultaat is dat de kinderen zomaar 10 roostervrije dagen per jaar hebben naast de vakanties.

Er blijft dus nauwelijks tijd over om aandacht te geven aan schrijven.

TouchSmart | 31-07-17 | 10:35

Schrijven doen ze tegenwoordig met twee duimen op een smartphone.

de uitbater | 31-07-17 | 10:35

@andersdenkende | 31-07-17 | 10:17
Prachtig voorbeeld.
Mijn oude huisarts schreef recepten voor medicatie gewoon met de hand, omdat computers toen nog zeldzaam waren in de spreekkamer.
En toen ik weer buitenstond met recept kon ik dat dus totaal niet lezen.
Alsof je een doos spijkers op de grond laat vallen en iemand vraagt wat er staat.

necrosis | 31-07-17 | 10:34

Het komt voort uit het Kouwes-Kalergi plan. We moeten straks allemaal leren schrijven zoals Kouwes dat deed.

Mennisko | 31-07-17 | 10:34

Jenascholen en Montessorischolen afschaffen. Dat type onderwijs doen ze maar bij Groenlinks feestjes en de Efteling.

Jos Tiebent | 31-07-17 | 10:32

@ TheEgg | 31-07-17 | 10:29
Formules kan je gewoon googlen. Het eindexamen wiskunde kan dus gewoon bestaan uit het intypen van wat weblinkjes.

sinar2 | 31-07-17 | 10:31

We zijn al lang voorbij het einde van de rit. #yolo

vanBarchum | 31-07-17 | 10:30

The Great Dumbing Down in process. Dat krijg je als een term als 'normatief' fascistisch wordt gevonden door de juffen in het onderwijs. Dat krijg je, als je op middelbare scholen geen lager cijfer dan een 4 kunt halen ('want een 1 is zo destructief voor het zelfbeeld van de leerling'). Dat krijg je, als kennis hebben oneerlijk en dus abject is voor onze nieuwe ingezetenen die, hoewel natuurlijk allemaal theoretisch quantumfysicus, niet kunnen en willen leren rekenen en schrijven. Dat krijg je, als er alleen maar wijven op de basisschool werken, die iederéén minstens een 6 geven voor maakt-niet-uit-wat, want het gaat om het 'gevoel dat je meekan'. Ik kan het weten: mevrouw Viking staat voor de klas. Op een VWO, maar die krijgt die bagger jaarlijks binnen.

FustViking | 31-07-17 | 10:29

De grap is overigens dat er weinig dingen zijn waarvoor dat handschrift zo belangrijk is als voor wiskunde. Schrijven van teksten, dat gaat net zo goed op een computer (alhoewel ik oud genoeg ben om de situatie: geen elektronica bij de hand, te kennen). Maar ga nou maar eens wat ingewikkelder formules uitwerken.

TheEgg | 31-07-17 | 10:29

Vrij kort geleden konden kinderen niet meer zwemmen vanwege turbocursussen. Daarna moesten jongens een mes en aansteker hebben om mee buiten te spelen.
Nu kunnen kinderen niet meer schrijven. Het is me wat met die jeugd van tegenwoordig.

henriette | 31-07-17 | 10:28

Vrij kort geleden konden kinderen niet meer zwemmen vanwege turbocursussen. Daarna moesten jongens een mes en aansteker hebben om mee buiten te spelen.
Nu kunnen kinderen niet meer schrijven. Het is me wat met die jeugd van tegenwoordig.

henriette | 31-07-17 | 10:28

Wat tegenwoordig aan EU propaganda op scholen onderwezen wordt, kun je ook maar beter niet teruglezen.

Afgeschminkte Bassie | 31-07-17 | 10:27

Mijn handschrift is ook onleesbaar. Daarom ben ik maar arts geworden.

Dirty-Harry44 | 31-07-17 | 10:27

De tablet generatie zal later toch niets meer op papier schrijven. Beter geef je de basisscholieren typles. Notities maken? Gewoon een photo met de mobiel van de flipover of presentatie is voldoende toch?

Labtechnieker | 31-07-17 | 10:27

Logisch ook, werkelijk overal in het onderwijs moet er een scherm gebruikt worden. Die doorgeslagen digitalisering is funest voor een hoop andere vaardigheden. Tijd om daarin een beter balans te vinden.

Albasalix | 31-07-17 | 10:27

Of we gaan gewoon weer normaal klassikaal onderwijs geven, waar je wel iets leert.
Oh nee, dat is zo jaren 60, dat moeten we niet willen. Beter dat iedereen vanaf zijn vierde een tablet met google krijgt, probleem opgelostdt

Nuchternederland | 31-07-17 | 10:26

Mali | 31-07-17 | 10:15
Nee inderdaad, dus kunnen kinderen best stoppen met het oefenen van fijnmotorische handelingen. Gewoon lekker swipen op de ipad school allemaal.

noerg | 31-07-17 | 10:24

Typen is het nieuwe schrijven.

Dannydekr 2.0 | 31-07-17 | 10:24

ik heb sowieso het idee dat het gros van de scholieren steeds minder kan maar vooral, steeds minder interesse heeft om zelf dingen te ontdekken. Ze kijken liever naar totaalidioten die op youtube los gaan dan zelf kijken of ze iets kunnen maken, of er boeken zijn die ze leuk vinden om te lezen of plannen maken om de wereld te veroveren (ok, er is wel een groep die dat doet maar ehm.. ) De scholieren van nu zijn vooral goed in roepen dat ze zich vervelen en dat de rest van de wereld daar iets aan moet doen. Ze zijn vooral goed in alles buiten henzelf leggen. Dus wat wordt de reactie op een of andere npo enquete: dan hadden ze het ons maar beter moeten leren. De scholen zijn slecht.. Bla bla bla ik verveel me want we mogen niets.

Mesmer | 31-07-17 | 10:21

Onderwijsvernieuwing met dank aan de PvdA. Alles moet genivelleerd worden en dus moest ook schrijfvaardigheid uit de lessen verdwijnen. Het kon immers niet zo zijn dat Jantje een 8 voor schrijven kreeg en Mohammed een 6. Alles moet genivelleerd worden.

Bytemaster | 31-07-17 | 10:21

Rekenen kan men niet meer, topografie is een brug te ver, kennis van biologie blijft achter en nu blijkt dat de kinderen des vaderlands ook slecht schrijven. Wat doen zij eigenlijk op school?

Croxifoxio | 31-07-17 | 10:20

Als het aan de EU en hun trawanten Rutte, Pechtold en Klaver ligt schrijft de groep 4 leerling van over pakweg 10 jaar in gescheiden klassen van rechts naar links, if you know what I mean....

Prof. Pim Pam Pet | 31-07-17 | 10:18

Islamisering van de Nederlandse taal wordt nog niet door iedereen herkend.

maikel1963 | 31-07-17 | 10:17

zijn ze toch klaar om allemaal dokter te worden!!!

andersdenkende | 31-07-17 | 10:17

We hebben allemaal wel eens snelle aantekeningen gemaakt waarvan je tijdens het uitwerken dacht: wtf, wat staat daar in ..... naam.

MarcS | 31-07-17 | 10:17

Klopt. Onleesbaar.

Bat-Adam | 31-07-17 | 10:16

Je hebt er toch niks aan. Ik denk dat ik één keer in de maand nog eens een formulier moet invullen of zo. Verder hoef ik nooit te schrijven.

Mali | 31-07-17 | 10:15

Me moeder segd dat ik niet kan sgrijfe.

kwark001 | 31-07-17 | 10:13

Ik kan ook geen Arabisch lezen

Hem | 31-07-17 | 10:13

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken