Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zomergasten. Met Bart Nijman

Tour afgelopen. Netflix uitgekeken. Geen bal op de tv. Stomme herhalingen op de NPO, danwel strontvervelende fatsoenstelevee voor NRC-deugdeugers met een enorme moraalpaal maar zonder asielzoeker op zolder. Prima moment om de collega's van Café Weltschmerz te pluggen, die een indringend interview hadden met ene meneer Nijman van succesweblog GeenStijl. Uw redactie heeft de aflevering vanmiddag alreeds gezien, en wij oordelen VIJF REEDTEN. Plezier!

Reaguursels

Inloggen

@Schoorsteenveger | 24-07-17 | 10:26
Ik heb géén affiniteit met beiden. Hertzberger's en "Youp" 's stukjes heb ik de laatste jaren, voordat ik het tot een politiek correct leuterblaadje verworden krantje van die Vandermeersch na 30 jaar de deur uit deed, steeds tenenkrommend gelezen.

Zwizalletju | 24-07-17 | 17:36

Wat denk je Joep, zou die van de Staaij nu echt zo achterlijk zijn zoals jij hem in je verhaaltje neerzet?
Ik denk dat Kees misschien slimmer is dan jij, Kees maakt hier een verkiezing sprongetje voor de lange termijn naar de Gemeenteraad-verkiezingen.
Euthanasie en Orgaan donatie Joep, de CU en D66 en de kabinetsformatie tussen deze twee, Christenen pikken dit niet Joep, dus zo dom is van de Staaij niet Joep, vertel dat maar aan je Amerikaanse vriend Jim.

Havenwerker | 24-07-17 | 17:09

Zó; dat viel vreselijk mee van mezelf.
Want ik heb 't gehad met Hertzberger, eh, óver Hertzberger. (pun intended)
En over haar 'actie' tegen GeenStijl.
Dat ze 't zo slimmetjes had gevonden, afgekeken uit Amerika, dat je de boodschapper van een media-kanaal kunt 'kaltstellen', als je de adverteerders er op aanspreekt (want vrouwen hebben de meeste consumentenmacht), dat ze toch echt in hun omzet geraakt gaan worden, als ze als adverteerder blijven betalen aan vrouw-onvriendelijke-sites.
Want 'ze' is weliswaar voor vrijheid, maar niet voor 't verkeerde soort vrijheid natuurlijk.
En 't verkeerde soort vrijheid zie je vooral bij de bagger bij GeenStijl en Dumpert. (waarom zouden immers al die fatsoenlijke sites van Trouw, AD en Volkskrant zijn gestopt met de mogelijkheid, dat er nog kan worden gereageerd op hun artikelen; zo vraagt zij zich hardop af. Nou, wat dacht je van 't ordinaire woord bezuinigen; dat 't bij die sites gewoon om 't geld besparen ging)
Maar goed; de Alter Mater Hertzberg heeft 'nu' in haar wijsheid vastgesteld, dat 't niveau van GeenStijl niet deugde, en zij daarom gerechtvaardigd was tot chantage; lees, haar poging om de puberale ongein van jongens te kunnen kaltstellen)
Wat mij verbaast is, dat elke zichzelf serieus nemende vrouw ook maar 'n begin van ergernis kan voelen bij 'toe te kennen aantallen dumpert-reten'.
Eh, ik als volwassen man ga me toch ook niet ergeren aan de gniffelende Justin-Bieber-adoratie van bakvisjes?
Maar goed, op 't niveau van schoolpleintjes-denken kunnen blijkbaar duizenden, wat zeg ik, tienduizenden, honderdduizenden vrouwen zich virtueel verkracht voelen (lees tot in d'r k*** besnuffeld), als 'anderen' 't hebben over flauwe lijstjes; gebaseerd op uiterlijkheden.
Eh, dames, vrouwen ook, jullie zouden ook geestelijk leven kunnen ontwikkelen, get a life met iets interessants; het lijkt wel, of jullie alleen maar jullie lijf aan jullie kop hebben.
Ik blijf toch zitten met 'n vraag.
Hoe breng ik nou netjes onder woorden, dat als 'n vrouw ergens wijdbeens gaat zitten, net als elke man, dat 't echt niet zonder reden is, dat dat in de afgelopen eeuwen juist élke vrouw werd afgeraden. Ga nou niet wijdbeens zitten, want dat kan je ruiken.
Met zoveel weerbaarheid onder de feministes wordt 't voor iedereen nu wel heel erg moeilijk, serieuze onderwerpen als stank onder de aandacht van de dames te brengen.
Hoe voorkom ik nou, dat kritiek op die al te grote passen bij 't lopen, door de dames óók al weer seksistisch gevonden wordt?

Der Paulie | 24-07-17 | 17:09

Lees:
Zij bleek dus 'van de hoed en de rand te weten'

Der Paulie | 24-07-17 | 16:28

Hertzberger. Tja.
Gaat natuurlijk al deze reaguursels nalezen om te zien of er iets seksistisch of discriminerends over haar wordt gezegd.
Dan kan ze net als Sylvana Simons aangifte doen wegens 'enorme geschoktheid'.
Maar ze stond enorm achter haar actie tegen GeenStijl, en had veel bijval gekregen.
En ze wilde niet op de impertinente vraag ingaan of zij (als serieus wetenschapster) toch gelovig (Jodin)was. *daarna iets over Joden die niet hoeven te geloven, maar dat 't al genoeg is als je je aan de regels houdt* (en ze eet geen varkensvlees, dus dat zit wel goed met haar spijswetten)
Had ze nou iets gebazeld over nederigheid in plaats van hoogmoed bij die vraag over gelovigheid, dan had ze simpel kunnen zeggen, 'dat mensen zichzelf te hoogmoedig opstellen als ze menen, zelf te kunnen oordelen over wel of niet 't bestaan van 'n Jahwe; zodat 't voor Joden volstaat om in hun gemeenschap te voldoen aan de spijswetten'. Klaar. De kool en de geit gespaard; toch wetenschapper en toch 'n echte Jodin in haar gemeenschap.
Maar toen bleek ze wat hysterisch. En roddelachtig. Over 'n orthodoxe bruiloft, hoe daar de mannen dansten met grote hoge en ronde bonthoeden. Zij bleek dus 'van de hod en de rand te weten'; en noemde 't d'r guilty pleasure; lees, 'wat is 't toch leuk om anderen uit te lachen'.
Maar ze blijkt dus 'n kletstante te zijn met 'n ondervraagster, die haar telkens bij de les moet houden, want anders blijft ze zeggen, 'dat d'r tante, de zus van d'r moeder, ook al zo graag iets wilde doen, snap je, iets echt doen, en zo.'
Zeg maar 't wijvengezeik wat je tegenwoordig geen wijvengezeik mag noemen, maar dat 't niet om aan te horen is, dat is wel zeker.
En nu gaat 't mislukte onderzoekstertje een jaar buiten de lijntjes kleuren, want ze heeft bedacht, dat zoiets zeggen haar weer tot 'n spannend wezen maakt. (want wanneer zou 'zij' nou buiten de lijntjes kleuren, ai, ai, ai) Er was geen misverstand; ze frunnikte enorm aan 't papier op tafel, de hele tijd, en herhaalde haar 'buiten de lijntjes kleuren wel 'n paar maal. Nou, dan weet je 't wel, nou, dan weet je 't wel. Eh, 'wij'(pluralis majestatis), wensen haar heel veel sterkte toe bij 't verwerken van de verkoopcijfers van haar boekwerk 'Ode aan de E-nummers'. (maar wat 'n eng intense blik heeft ze daarbij op de omslag; lieve meid, je kunt ongetwijfeld zoveel béter)

Der Paulie | 24-07-17 | 16:26

Nou, gweldig stukje hoor..... zuch... ben jij nou nog niet dood joep?

PeetCapone | 24-07-17 | 15:59

Lees:
Net als bij Paul de Leeuw wacht iedereen vol ongeduld op 't moment, dat wij geschokt afscheid van je kunnen nemen

Der Paulie | 24-07-17 | 14:27

Als maar één/honderdste van over Christelijke engerdjes geschreven kritiek geschreven zou zijn over Islamitische engerdjes, dan zou 't kritische brillenjoodje uit Blaricum en omstreken wel anders piepen, omdat hij dan permanent beveiligd moet worden.
Dan kan hij alsnog merken niet helemaal de oude te zijn geworden na z'n hartkwaal.
Joep van 't Hek zou al lang aan 't cashen zijn op de uitdovende nagolf van z'n roem-bekendheid.
Beetje zielige dikzak met 'n grote muil, die al met één been in 't graf staat, en nog graag de heldhaftige leuke frisse jongen wil uithangen. Goh, wat is hij grappig maar niet heus.
Joep wil graag als lid van 'n populaire straatbende nog even iemand natrappen terwijl die al op de grond ligt. Meeheulend. Zoals NSB-minkukeltjes in 't begin ook 't patsertje van de nieuwe orde wilden uithangen.
Beste Joep, je synapsen doen 't blijkbaar niet meer zo goed. Ik zou 't je wel willen uitleggen, maar ja, die synapsen zullen ook wel protesteren tegen echt mogen binnenkomen in je binnenkamer. Net als Paul de Leeuw wacht iedereen vol ongeduld op 't moment, dat wij geschokt afscheid van je kunnen nemen, omdat je lijf al zo lang ongecontroleerd aan 't uitzakken was. Ik ga niet proberen 'leuk' te variëren op jouw insteek met 'klaar met Joep'. Dat zou natrappen zijn. En geestelijk lig je al lang aan 't infuus van zuurstof in 'n elektrisch zoemend karretje.
Eigenlijk wil ik je 't respect tonen dat je niet verdient, maar toch aangeboden krijgt, 'omdat je nog leeft'. Beste Joep, je ademt nog; is er iets in 't restje van je leven, dat je echt blij kan maken?

Der Paulie | 24-07-17 | 14:19

Teun roept de hele tijd dat hij helemaal aan de andere kant staat, maar als Bart zijn visie dan toelicht, is hij het er ineens ontzettend mee eens. Misschien zijn die gevaarlijke mannen toch niet zo gevaarlijk, maar moet je eerst eens naar ze luisteren en er niet meteen doorheen lopen te schreeuwen.

The_Black_Knight | 24-07-17 | 13:35

@nStilgar | 24-07-17 | 11:55
Gevalletje jaloezie kan natuurlijk ook, Kees van der Staaij heeft waarschijnlijk wél een goed huwelijk.

VerenigingVanDieven | 24-07-17 | 12:52

Walgelijke column van Youp. Lekker liberaal voorbeeld van iemand kaltstellen wanneer de mening niet past.

nStilgar | 24-07-17 | 11:55

Met aandacht en in alle rust dit gesprek beluisterd. Aangenaam verrast concludeerden wij dat het zo dus ook (nog) kan. Een waar genoegen, juist ook voor zij die volgens Nijdam buiten de gestelde leeftijdscategorie vallen van de GS-lezers. Onze oprechte complimenten voor de twee heren.

Een vrije paling | 24-07-17 | 11:51

Berbaar | 24-07-17 | 11:41
Hij haalt gewoon twee namen door elkaar. Azijnzeiker!

Petrus Poortwachter | 24-07-17 | 11:49

@Xirdalan | 24-07-17 | 09:41
LOL comment du jour!
Niks gezien en niks begrepen, Hertzberger is een zij en Nijman deed geen interview met haar.
Probeer het nog eens prutser.

Berbaar | 24-07-17 | 11:41

Goh. T'is wel even geleden dat Youp grappig was; zolang geleden dat er nog haar opzat van boven toen.

Tegenwoordig komt-ie doorgaans toch niet verder dan zuurbekken en beter-weten met een opgeheven links-vingertje.

Maar deze was dan toch wel weer leuk.

Zou hij stiekum geenstijl lezen om inspiratie op te doen?

HP-premium | 24-07-17 | 11:01

Lars Duursma: altijd +1

Giraf01 | 24-07-17 | 10:56

Naast weltschmerz is ook de Batavieren podcast de moeite van het beluisteren waard, soms nog wat amateuristisch en nog niet geheel op stoom maar beter dan de hele npo bij elkaar.

vlijtig liesje 50 | 24-07-17 | 10:32

Goed verwoord door Bart Nijman. Gewoon netjes en duidelijk. Valt niets tegen in te brengen eigenlijk door de interviewer. Doet ie dan ook niet of nauwelijks.

Kees vd Staaij is nu juist een van de weinigen die nog gewoon voor zn mening uitkomt ook al is die nog zo extreem soms. Om juist hem te kijk te zetten is een foute keus van Joup.

Wachtmaar! | 24-07-17 | 10:31

Het geleuter van Youp gaat nergens over. Durft het woord islam niet in de mond te nemen. Walgelijk figuur!

Tis nie waar! | 24-07-17 | 10:28

Zwizalletju | 24-07-17 | 10:20
Hij zou er beter aan doen om Hertzberger kapot te schrijven. Die kreeg bij de VPRO ruim baan om een Van der Staaijtje te doen.
Van hem weten we het, die vindt dat zijn God bepaalt wat we mogen en niet mogen. Hertzberger is een graadje erger, die vindt dat zij, zonder God of gebod, bepaalt wat we mogen en niet mogen, en heeft er geen moeite mee os onze vrije wil te ontzeggen.

Schoorsteenveger | 24-07-17 | 10:26

IndoFortuyn | 24-07-17 | 09:36
Hertzberger is een moralist, en eentje van de ergste soort. Ze mag misschien een goed microbioloog zijn, maar haar moralistische houding laat haar domheid zien, als het gaat om de vraag wie het recht heeft om de ander de maat te nemen. Hertzberger behoudt zich het recht voor de ander de maat te nemen, en hem of haar zelfs de vrije wil af te nemen. Tenenkrommend. De interviewster laat haar begaan, nog dommer dan zij.
Ongehoorzaam zijn, buiten de lijntjes kleuren, dat wil mevrouw Hertzberger, en daar is mevrouw Hertzberger best wel trots op. Vooral als ze buiten de lijntjes kan kleuren om te voorkomen dat een ander buiten de lintjes kleurt. Want mevrouw Hertzberger bepaalt de kleurtjes en wijst aan waar er over de lijntjes heen gekleurd mag worden.

Schoorsteenveger | 24-07-17 | 10:21

Al lang klaar met "Youp" , inmiddels al weer 5 jaar klaar met dat politiek correcte leuterblaadje van Vandermeersch . Op Van der Staaij mag "Youp" op een zwakzinnige wijze los gaan terwijl deze man levens probeert te behouden van in dit geval gezonde mensen die er eind aan willen maken.
Schrijf eens iets over het kankergezwel van de Islam dat aan onze samenleving vreet beste "Youp" ,en dat dagelijks tientallen/honderden mensen vermoordt in zijn brongebied, en dat hier aan het uitzaaien is.
Nijman nog kijken.

Zwizalletju | 24-07-17 | 10:20

Stijlvol colums schrijven is vernieuwd! De toonaangevende grappenmaker voor pure, inspirerende en chique columns heeft naast een nieuwe vibe ook heel wat nieuwe negatieve shit. Exclusief bij Joep van het Heck ontvang je bij aankoop van Stijlvol ed. 2 een prachtige linnen tas. Wees er snel bij! OP=OP

JensDensen | 24-07-17 | 10:16

Cafe Weltschmerz: geweldige formule. Waarom ? Geen poespas erom heen met quasi kekke decors en bijbehorend leuk doen .. maar gesprekken op inhoud in een decor en stijl die niet afleidt.De meeste reaguurders gaan voor inhoud en dat is in wezen ook de kern van dit blog.
DIt gesprek had inderdaad langer mogen duren en zou een uitstekend alternatief kunnen zijn voor " Zomergasten" .

daytripper | 24-07-17 | 10:12

Toch afgekeken, Bart Nijman wat ben jij ontzettend naief, dankzij jou zijn we nu allemaal extreem-rechts, wat ben jij een kalf
Bokito ergo sum | 24-07-17 | 09:46

Ik vermoed dat er ook iets van een 'tactiek' achter zit om het allemaal 'fris, spontaan en fruitig' over te laten komen. Grappig dat Nijman Rutte bijna na spreekt door GeenStijl af te doen als iets wat alleen maar met internet te maken heeft, ipv een frisse wind door het verrote en corrupte NPO/mainstream media landschap.

Is dat zoiets als een 'internetachtige constructie?' *proest*

Xirdalan | 24-07-17 | 10:01

Hebben feminazis als Herpesberger en Loes Reijmer al een aktie opgezet tegen Youp?

Mahatma | 24-07-17 | 09:56

krelus | 24-07-17 | 08:59 Zelf had ik de indruk dat interviewster Janine Abbring geen een-tweetje over GS speelde met Hertenberger, maar dat ze het juist niet helemaal eens was met het klikspaangehalte van het "adverteerdersbellen".

Ramsesz | 24-07-17 | 09:52

-weggejorist-

Bokito ergo sum | 24-07-17 | 09:46

Zijn Amerikaanse vriend, Ha!HA!

Youp, jij hebt geen vrienden. meelopers en deugmenschen. Vrienden, nee...
.
Buckler en T-mobile staan me nog bij. Ook het enige dat ik me kan herinneren van zijn grappen.`

.
En dan ook nog Sterre. Wanneer je jouw kind zo een naam geeft, ben je ook niet helmaal goed bij je hoofd.

Hdw | 24-07-17 | 09:45

Wat een politiek correcte zeikert is die Hertzberger, vooral toen hij over Baudet begon. Wedden dat hij blind achter neo-communist Rossenmöller aanliep?

Ik heb het 16 minuten volgehouden. Verder vind ik dat Bart zich maar erg op de vlakte houdt. Waarom zou GS geen agenda mogen hebben, en is hij nou echt zo naïef om te denken dat Pauw 'toevallig' 5 stuntelende PVV stemmers tegenover Arrogander Pechtold zet?

Xirdalan | 24-07-17 | 09:41

Toppunt van domme redeneerstijl van de interviewer was wel de opmerking: Maareh ikke ook buitelandert want ikke kom uit Frankrijk vandaar mijn misplaatste solidariteit met de kopvoddencultuur.
Dat je dingen dan zo totaal niet in een groter verband kan zien, Jezus daar zakt mijn broek van af. Sorry Kees dat ik even het 3e gebod betreffende Zijn Naam ijdel gebruiken met voeten treedt.
Super goed goed geintegreerde witte Fransman die accentloos Nederlands spreekt met christelijk/humanistische achtergrond die hoogstwaarschijnlijk onbesneden is die zich misschien net Youp of D66 ChristenUnie erg druk kan maken over minieme verschilletjes betreffende levenseinde, maar cultureel zo enorm dicht bij elkander zitten.
Hoe groot moet Nida en DENK worden of hoeveel Europese ISISaanslagen moeten er nog komen voordat deze mensen Het Licht gaan zien en NOOIT meer dit soort intens domme opmerkingen gaan maken?
Bij Rosanne Hertzberger bij Zomergasten, wat ik niet helemaal zag, viel me ook weer het bekende leed van eigen volk eerst op. Wel een concentratiekampinterview van haar opa, maar natuurlijk niks over Jappenkampen, niks over de Armeense of Aramese genocide, niks over waarom Israel zo weinig asielzoekers opneemt, ook geen Jezidische asielzoekers. Ik miste daar van de interviewer, die weer veel te weinig van het jodendom wist, de vraag of Rosanne Hertzberger naast de levenseindediscussie met een grappig Koot en Biefilmpje anno 2017 in het Westen nog steeds achter een achterhaald gebruik staat van het joods/islamitische ritueel en woestijnhygienische maatregel bij gebrek aan water en zeep van jongensbesnijdenis oftewel schending van de lichamelijke integriteit van wilsonbekwame minderjarigen. Uiteraard ook geen vraag over de religieus? gemotiveerde islamitische/joodse koosjere/halal dierenslacht, waar de partij van de dieren niet om staat te juichen. Over jongensbesnijdenis of rituele slacht ook geen stukje van de eveneens beperkte denker Youp uiteraard. Veiliger is het om een orthodoxe gristenhond te bashen van onze grappenmakerheld op sokken.

IndoFortuyn | 24-07-17 | 09:36

Humorloos. Wat een verongelijkte sjagrijn.

Axelvon | 24-07-17 | 09:33

Gottetegottegod, wat slecht ik krijg plaatsvervangende schaamte, niet alleen van dat stomme apple-horloge maar gewoon vanwege het happen. Jullie zijn echt dom geweest, waarom iets uitleggen?

Bokito ergo sum | 24-07-17 | 09:24

Gisteren die hertenberger. Wat een drop out wetenschapster. Duidelijk dat haar houding niet gepruimd werd door die Amerikanen. Spreekt zichzelf continu tegen tav van vrijheid van meningsuiting bah. Gelukkig is dit er nog...

xtree | 24-07-17 | 09:16

Bart Nijman is veel te vriendelijk en te beschaafd om de houding van de interviewer aan de kaak te stellen: Teun simuleert interesse en het verlangen om werkelijk samen met andersdenkenden tot een oplossing te komen. Zelfs bij de bescheiden poging van Nijman om een acceptabel voorstel te doen, namelijk: een gesprek tussen mensen die niet tot de uitersten van beide kanten behoren uitgebreid in de media te laten horen en te laten debatteren, gooit Teun meteen Baudet naar voren als iemand die er bewust gebruik van maakt om extreem uit de hoek te komen. En wat een geluk, wanneer Nijman zegt, dat er dan wel eerst moet worden toegelaten dat er uberhaupt iets kritisch over de islam mag worden gezegd zonder dat de andere partij je voor islamofoob en erger gaat uitmaken, 'moeten we nu stoppen'. Gered door de bel.

B. Randnetel | 24-07-17 | 09:15

Het gesprek met Bart ging weer, zoals gewoonlijk, over de vorm en de toon van het debat. Inhoudelijk kwam de interviewer niet verder dan: Ik ben zelf een immigrant en Breyvik.
Die Hertzberger heb ik twee minuten horen fulmineren en toen kon ik die psychotische blik niet meer aanzien.
Voor die collega-reaguurders die haar zouden doen: Don't stick your dick....

Petrus Poortwachter | 24-07-17 | 09:08

Geen goed interview wat een waardeloze host, ik ben er na 10 minuten wel klaar mee. Jullie hadden dit nooit moeten doen.

Bokito ergo sum | 24-07-17 | 09:07

Het verbaasde me niet om Bart Nijman zo welbespraakt en gefundeerd aan het woord te zien. Helaas verbaasde het mij ook niet de interviwer aan de linkerzijde van het spectrum telkens te horen zeggen; " kijk, daar verschillen wij volkomen van mening", om vervolgens zonder 1 enkel argument of mening zijn zienswijze te onderbouwen.

dysdiadochokinese | 24-07-17 | 09:06

@necrosis | 24-07-17 | 08:03
Deugen mag wat kosten. En Bert Koenders miks nog steeds op die VN-baan. Ploumen wil graag mee in zijn slipstream.

de Voorzittert | 24-07-17 | 09:04

Heel goed gedaan Bart ! Weltschmerz is ook top! Maar die Teun Gautier is uiterst matige interviewer. Bovendien irriteerde het mij dat hij zo vrijblijvend, risicoloos en kleurloos kon zeggen “ja daar kan ik het misschien nog wel met je eens zijn” zonder inzicht te geven in de kennelijke twijfel , maar vervolgens wel in een politiek-correcte D66-kramp schoot toen bijv. de EU en islam aan bod kwamen. Zomergasten: zelfingenomen, kille, rancuneuze, politiek-correcte NRC-Hertzberger met aan het slot een laf een-tweetje in samenwerking met NRC over GS. Tot slot column Youp: man, wees eens niet zo laf man en blaas zo’n zelfde liedje eens over de islam.

krelus | 24-07-17 | 08:59

marcoplarco | 24-07-17 | 08:29
Als we de islam niet accepteren, betekent dat direct een knetterende burgeroorlog, waarbij zelfmoordaanslagen aan de orde van de dag zijn.
Daarentegen, als we de islam wel accepteren, dan is het resultaat uiteindelijk hetzelfde, alleen moeten we daar dan wat langer op wachten.

Van Duyvenbode | 24-07-17 | 08:46

Bart stelde de vraag "Noem eens één goede bijdrage van islam aan de Westerse samenleving".

Daar werd haastig overheen gestameld door de interviewer, maar daar had Bart wel even vasthoudender mogen zijn. Wij worden gedwongen om islam hier te accepteren in een multikul samenleving. Laat diegenen die dat beweren dan ook vertellen wát daar goed aan zou zijn.

marcoplarco | 24-07-17 | 08:29

@de Voorzittert | 24-07-17 | 07:48
Hoe is de status van de demissionaire Liliane Ploumen, de minister van gratis geld?
Er was geen geld voor defensie en (ouderen)zorg, maar zij kon gewoon de knip trekken en een paar extra miljoen uitdelen in (voornamelijk) Afrika.

necrosis | 24-07-17 | 08:03

@ calculator farce majeure was van de NCRV. Geen vara programma. Christelijke omroep die ook tegen eigen huisje schopte.
www.beeldengeluid.nl/farce-majeure

franck7020 | 24-07-17 | 07:55

O/T
Nieuw topic is de maak:
'Topbaan PvdA’er wekt verbazing'
www.telegraaf.nl/e/28728249
Leve het partijkartel.

de Voorzittert | 24-07-17 | 07:48

Zomergasten.
Heb het een half uur volgehouden. Hoofdschuddend aangekeken. Onbegrijpelijk dat ze er een willekeurig redactievrouwtje neerzetten als presentator. Ook voor de dame zelf pijnlijk.

de Voorzittert | 24-07-17 | 07:46

Goed gedaan Bart! Zo een ogenschijnlijk normaal gespek met regressief links waarin argumenten worden uitgewisseld zie je op de NPO nagenoeg niet.
Dat vindt men daar al te ver gaan, beledigend, islamofoob. Heel triestig dat je hiervoor alleen (nog) op sociale media terecht kan.

Peniskokertje | 24-07-17 | 07:20

Youp levert hier het ultieme bewijs van het failliet van links. Hij heeft geen echte argumenten tegen die van Van der Staaij, dus valt hij de persoon aan, dehumiseert hem en pleit ervoor Van der Staaij om te brengen. Klaar, links gedachtengoed, helder en duidelijk.

DearMud | 24-07-17 | 07:12

Eerste opmerking, wat is hij lastig te verstaan zeg.

GerMonster | 24-07-17 | 06:58

Laten we in ieder geval eens nieuwe termen verzinnen voor wat we nu links en rechts noemen. Wat nu rechts genoemd wordt, wil veranderingen, is dus progressief. Wat links genoemd wordt wil consolideren (kartel, baantjesmachine, macht) en is dus conservatief. Toen ik jong was, was dat precies andersom.

Youp was nooit leuk, want ordinair op het gore af, altijd veilig, want zijn grapjes over seks kwamen pas toen de weg van de seksuele revolutie al geplaveid was, net als dat zijn grapjes over de islam nog moeten komen, wachtend tot het pad door progressief Nederland (rechts dus) geëffend is. Zielig als je later alleen herinnerd zal worden vanwege een niet halal geslacht konijn.

Hertzberger? het bier staat koud, het is lekker warm buiten, dan ga ik geen TV kijken en al helemaal geen NPO, SVN, Slechtste Van Nederland.

bergsbeklimmer | 24-07-17 | 06:47

raskol | 23-07-17 | 22:34
Mee eens. Gebrek aan normen en waarden in dit land.
"Klaar met Kees". Alsof iedere vrouw 3x p/week alle hoeken van de kamer wil zien ? En nog wel door een donker getinte man. De wens is de vader van de gedachte, beste Youp.
R.Hertzberger: het programma was niet bij te houden door haar ADHD. Ik was na 45 minuten doodmoe van deze verwarde professor.
Programma opgenomen, om het morgen in slow-motion nog eens bekijken.

Wraakzalzoetzijn | 24-07-17 | 05:17

Ben ook een groot liefhebber van Café Weltschmerz. Sowieso is ieder interview met Arno Wellens een aanrader, als je geïnteresseerd bent in de economische situatie van de EU.

DolfWeerwolf | 24-07-17 | 05:09

De Duitse mediawetenschapper Michael Haller heeft in samenwerking met de Hamburg Media School en de Uni Leipzig duizenden artikelen uit de FAZ, Suddeutsche Zeitung, Welt en Bild van februari 2015 tot maart 2016 inhoudanalytisch onderzocht.
In die Zeit verscheen vandaag ter aankondiging van de studie, die maandag verschijnt, een citaat uit die studie:
---
“Es ist das Migrationsjahr 2015, und die wichtigsten Tageszeitungen Deutschlands verwandeln sich in Volkserziehungsbroschüren. Die Journalisten kontrollieren nicht mehr das Handeln der Politik, sie kontrollieren das Denken der Bürger. Und weil die Lebenswirklichkeit ebenjener Bürger die Redakteure nur beim Beifallklatschen für die Regierung irritieren könnte, kommt sie in den Blättern gar nicht erst vor.“
---
Zou zo’n onderzoek voor Nederlandse „Leitmedien“ in de conclusie sterk verschillen?
En hoe waarschijnlijk is het dat zo’n campagne (trouwens net als bijvoorbeeld de anti-Putin propaganda) zonder impliciete of zelfs expliciete coördinatie tot stand komt?

WirMachenMusik | 24-07-17 | 04:31

@drs.Nee | 24-07-17 | 02:32
- edit -
Dr. Jan H. van de Beek studeerde wiskunde en informatica (UU) en culturele antropologie (UvA) en promoveerde op onderzoek naar migratie-economie (UvA).
www.youtube.com/watch?v=XhJaZLXy9DI

drs.Nee | 24-07-17 | 03:40

@Graaf van Egmont | 24-07-17 | 01:39
Een linksmens die ook nog eens heel erg wil deugen. een deugmensch dus.

McMarx | 24-07-17 | 03:30

Goed gesproken Bart. Mede mogelijk gemaakt door de eerste linkse gesprekspartner die tenminste wel het fatsoen kon opbrengen om het rechtse tegengeluid eens uit te laten spreken, waarvoor kudo's.

miereneukert | 24-07-17 | 03:16

Na zeventien minuten hield ik het voor gezien. Die Bart Nijman legde het allemaal heel goed uit. De interviewer kon of wilde het niet begrijpen. Het is steeds, ja, nou, oké, waarna de riedel opnieuw begint. Het deed mij denken aan wat ik onlangs op radio 1 hoorde, tijdens De nieuws BV. De presentatrice had een Belgische mevrouw van enige importantie aan de lijn. Die constateerde dat moslim meisjes op steeds jongere leeftijd ingepakt worden, met hoofddoek en al. Toenemende (en zorgwekkende) sociale druk vanuit de islamhoek leek mij haar terechte conclusie. De vermoedelijk politiek correcte presentatrice begreep het maar niet. Of dit zo was en of dit dan erg was. Kijk eens om je heen muts, dacht ik nog.

Butters | 24-07-17 | 02:50

De interviewer Teun Gautier vindt het veel makkelijker om willens en wetens opzettelijk tweedracht te zaaien door weg te kijken voor reële problematiek onder het mom heel bezorgd te zijn over de koers van partijleider van FvD Thierry Baudet en zich verkneukelend kritisch uit te laten over een tweet van journalist Joost Niemöller die terecht het verschil in beeld bracht van het veranderde straatbeeld van vrouwen in Egypte in 1966 versus heden, dat volgens Gautier verkeerde informatie bevatte en gedebunkt werd omdat het om de eerste foto ging over vrouwen in korte rokken in 1966 en de tweede foto betrof een opening van een islamitische supermarkt(?!) aldaar in 2017.
(wil hij daarmee zeggen dat slechts vrouwelijke klanten van die pas geopende islamitische supermarkt er gesluierd moeten bijlopen maar in de rest van Egypte vrouwen net zoals de jaren zestig nu ook gewoon zelfstandig kiezen hoe ze er bijlopen, zoals korte rokken?).

Bart Nijman maakt zich er makkelijk vanaf door te zeggen dat hij die tweet niet had gezien. Nijman was niet bij de les en niet ad rem; zie minuut 24:44.

Zie het trieste beeld van Egypte anno heden - en dat heeft helaas helegaar niets te maken met de opening van een islamitische supermarkt. www.youtube.com/watch?v=T2RO0Q9FSTs

Hoewel - op papier - al vele jaren streng verboden, is in Egypte met 90 procent islam, ruim 90 procent van de meisjes en vrouwen besneden. En hoe komt dat? Wat is de oorzaak daarvan? Dáár had dit onderwerp over moeten gaan.

De oorsprong van vrouwelijke genitale verminking is duister. De traditie stamt waarschijnlijk uit de Soedan ten tijde van het Faraonische Egypte. In het Oude (beschaafde) Egypte zelf kwam vrouwenbesnijdenis zover bekend niet voor, daar dit verminking van de vrouwelijke identiteit inhoudt.
nl.wikipedia.org/wiki/Vrouwelijke_gen...

Gautier die zegt er diagonaal anders in te staan komt over als een ongeïnformeerd naïef persoon zonder oog voor de realiteit wat op ons bordje komt.

En ook hier heeft Gautier geen antwoord op, waarna hij maar snel op een ander onderwerp overgaat; zie minuut 43:23.
Waarom werd noch door Gautier en Nijman het wetenschappelijke immigratieonderzoek van Dr. Jan ter Beek aangekaart?

Humoristisch.
De affaire Youp - "Al een tijdje ging het gerucht dat cabaretier Youp van 't Hek bij zijn vrouw weg was. En nu staat in Privé inderdaad dat hij een affaire heeft gehad met een andere vrouw, een moeder van maar liefst vijf jonge kinderen. Het gaat om een Brabantse tandartsvrouw, actief op de hockeyclub. Precies het soort dat hij altijd belachelijk maakt in zijn shows ('kunstgrastrutten'), maar waar hij nu verliefd op is geworden. Een leuke, slanke blondine, zien we op de foto, inderdaad type hockeyvrouw. De relatie was zo heftig, dat zij haar gezin wilde verlaten voor Youp. En Youp zijn gezin (vrouw en twee kids) voor haar. Na een jaar is de affaire echter over. De vrouw heeft voor haar gezin gekozen en haar tandartsman wil dat graag aan de pers vertellen. Hij doet dat om roddels en geruchten te voorkomen, zegt hij, want 'Breda is een mooie stad, maar ook een dorp en natuurlijk voel je dat er over je wordt gepraat.' Het herenigde echtpaar poseert braaf voor de camera, om te laten zien dat ze een nieuwe start maken. Youp zelf is blijkbaar niet om commentaar gevraagd, maar volgens een 'goede bron' woont hij nog steeds apart van zijn gezin en likt hij daar zijn wonden. Allemaal kijken dus straks naar zijn Oudjaarsconference, die 'Het zelfmoordcommando' gaat heten. En opletten of hij het nog over hockeytrutjes heeft." www.nu.nl/achterklap/580647/roddelblad...

Sneu als je dan daarna je vrouw inzet in een sketch over overspel. humortv.vara.nl/fragment/youp-van-t-he...

drs.Nee | 24-07-17 | 02:32

Heeft totaal geen zin om gesprekken te voeren met linkxmenschen. Het blijven wereldvreemde gekken, ook na 10 isisaanslagen in Europa, spoelen ze argeloos hun cultuur en verworvenheden door een putje als goedgelovige cultuurrelativisten. Pas als ze worden doodgeschoten als laatste der Mohikanen met nu al een witte minderheid in de grote steden door jihadisten dringt misschien pas het besef door: oei beetje dom geweest.
De zomergast op de NPO, de grote GSvriedin, vertelde dat dooie bomenkranten nu online-reacties hebben gestopt. Alleen goedgekeurde reacties komen in de brievenrubriek en zo worden alle onwelgevallige meningen verder gesmoord. Heerlijk dat GS er nu is.

IndoFortuyn | 24-07-17 | 01:58

De interviewer is duidelijk een linksmens. Wil het allemaal la la houden en vooral middels debat de e zaken verbinden.
Met de islam valt niks te verbinden. Knoop dat nou eens in je oren.

Graaf van Egmont | 24-07-17 | 01:39

Ik zou Joep graag lollig zien doen over IS jihadi's en de profeet analyseren, waar ze allemaal aan achteraan stormen. En dan vooral humoristisch, sarcastisch.
Hij heeft in ieder geval een buik, waar ook een mes in gepland kan worden als hij over de Lineusstraat fietst.
Dan zou jij een held worden. Postuum dan hè?

Graaf van Egmont | 24-07-17 | 01:22

Wauw vanavond gekeken naar Rosanne Hetzberger. Oj over eigendunk gesproken. Dit is gewoon een sgp wijf.

ikgeloofhetniet | 24-07-17 | 01:17

@Jan Dribbel | 24-07-17 | 01:10
Jullie roodvonk hadden. Uhgh :)

Lewis Lewinsky | 24-07-17 | 01:13

Lewis Lewinsky | 24-07-17 | 01:01
We,ook mijn zus en broer mochten een week of twee niet naar school.
Bovendien begon ik op een indiaan te lijken, een roodhuid.
Uhgh.

Jan Dribbel | 24-07-17 | 01:10

@litebyte | 24-07-17 | 00:46
Volgens mij hanteert Kees van der Staaij Jezus als zijn morele richtsnoer.

AntiSoof | 24-07-17 | 01:07

@Jan Dribbel | 24-07-17 | 00:56
Toen mijn moeder roodvonk had in de jaren 30 lag ze wekenlang in een speciale quarantainebarak.

Toen ik roodvonk had in de jaren 60 mocht mijn zus twee weken niet naar school.

Nu verloopt roodvonk bijna ongemerkt. Artsen jonger dan 60 kunnen de diagnose niet eens meer stellen.

Paar weken na het uitbreken van roodvonk gaan handen en voeten sterk vervellen. De lappen hangen erbij. Dus achteraf is de diagnose niet te missen.

Lewis Lewinsky | 24-07-17 | 01:01

Heel tragisch om mee te maken dat oudere hofnarren nog grappig willen zijn. Tenenkrommend.

Dr.Dushkind | 24-07-17 | 00:58

Lewis Lewinsky | 24-07-17 | 00:46
Goed mogelijk.
Zo lang geleden.
Ik moest twee weken doorbrengen in de serre, een voordeel was dat één van mijn twee oma's regelmatig langs kwam met een fruitmand.

Jan Dribbel | 24-07-17 | 00:56

@Jan Dribbel | 24-07-17 | 00:43
Was dat geen roodvonk?

Lewis Lewinsky | 24-07-17 | 00:46

@Gravin v Kippenbouth | 24-07-17 | 00:05

Volgens Kees Van der S. bepaald god (kan gewoon met een kleine letter, net zoals schizofrenie) alles wat er op deze aardkloot leeft en hoe het leeft.

Dus ook Youp en (de inhoud van) zijn columns.
Niks mis met de column overigens.

litebyte | 24-07-17 | 00:46

@AntiSoof | 24-07-17 | 00:37
Je tegel gelezen.
Er staan woorden.
Knap van je.

Lewis Lewinsky | 24-07-17 | 00:45

KirkOlson | 24-07-17 | 00:09
Tot je kinderen een van die ziekten oploopt.
Heb het zelf meegemaakt als kind.
Het was mazelen dacht ik, alle kinderen in huis moesten minstens twee weken in quarentaine.

Jan Dribbel | 24-07-17 | 00:43

Column gelezen en gesprek aangehoord.
Column vind ik best wel apart der staan iig wel woorden.
Gesprek vind ik ook wel gaan, ze praten tenslotte.
Goed hoor.

AntiSoof | 24-07-17 | 00:37

Prettig praatprogram dat Weltschmerz, kan geen gekaufte journalisten TV zender aan tippen. De interviews met Van Wolferen vinden daar ook een platform, voor wie in geopolitiek geintresseerd is, materiaal dat je never nooit via MSM zal horen. youtu.be/o2Ur8yaXv40

HdJ | 24-07-17 | 00:32

KirkOlson | 24-07-17 | 00:09
Als de niet prikkers in hun safespace blijven is het nog hanteerbaar.

bodemloos | 24-07-17 | 00:16

necrosis | 23-07-17 | 23:52
Natuurlijk kan ik dat bevatten. Ik ben een groot voorstander van vaccinaties, maar erg tegen het gebruik van geweld jegens mensen. Prikken zonder toestemming = geweld.

KirkOlson | 24-07-17 | 00:09

Gravin v Kippenbouth | 24-07-17 | 00:05
Heb ik altijd gedacht dat SGP-vrouwen een kuisheidsgordel dragen als de kostwinnaar van huis is.
Blijkt dat ook al verzinsel te zijn.

Jan Dribbel | 24-07-17 | 00:08

Rigoreuze gedachte van Youp om Kees meteen aan de Pancuronium te hangen. Wel zielig voor zijn vrouw om zo platgesecondloved te worden, dat dan weer wel.

Gravin v Kippenbouth | 24-07-17 | 00:05

Teun zegt het debat in de klassieke betekenis te missen. Nou is er een kans om dat in praktijk te brengen en dan blijft hij keurig hangen in de vorm van interviewer.
Überhaupt een kwalijk dingetje van Weltschmertz; dat ze een FORMULE hanteren. Hè, hè, weer net als al die anderen.
Keurig houden aan de afgesproken tijd en vorm.
Steeds als het debat op gang komt, is het einde al weer daar. Jahoor, de onbegrensde mogelijkheden van internet weer traditioneel gekaderd.

bodemloos | 24-07-17 | 00:03

raskol | 23-07-17 | 23:30
Ook wel typisch dat dat mens naar dumpertreedten kijkt.

de honden blaffen... | 24-07-17 | 00:03

Lees dus dat velen regauurders 3 uur lang nar een schijnbaar lelijk vrouw hebben gekeken en geluisterd. Nee niet hun eigen vrouw of vriendin.. op TV, uit vrije wil.... tsja, alles is verloren, ik weet het.

Mark_D_NL | 24-07-17 | 00:03

@KirkOlson | 23-07-17 | 23:22
Nog even dit:
De ziektes die ik noemde, noemt men in de volksmond 'kinderziektes'.
Niet-ingeënte volwassenen kunnen die ziektes op latere leeftijd ook krijgen.

necrosis | 24-07-17 | 00:01

Road to serfdom | 23-07-17 | 23:55 |
Ja, idd. Was vast heel gezellig daar in de regie-ruimte.
VPornRO!!!
Lang leve de publieken.
(Zelfs de marxisten houden wel van een potje stevige, dampende seks!)
LOL!

Aristotalloss | 23-07-17 | 23:59

@Aristoteloss
Ha ha, zou graag de band willen zien met het geluid van de eindredacteur erbij. Camera 2 vasthouden en zoom maar in, hou vast, verder zoomen zover als je kan, ja prachtig hou vast !!!!

Road to serfdom | 23-07-17 | 23:55

@KirkOlson | 23-07-17 | 23:22
Als ik een kind zou hebben, heeft die ook recht op lichamelijke soevereiniteit.
En dus ook het recht verstoken te blijven van ziektekiemen van de spruit van Hertzberger zoals kinkhoest, mazelen, rode hond, etc.
Dan houdt Herpesberger haar mini-epidemie maar lekker thuis.
Kan u dat bevatten?

necrosis | 23-07-17 | 23:52

Ik heb het gehouden bij het interview met Nijman maar ik vond deze afbeelding toch wel het delen waard. Gewoon, omdat het leven ook leuk mag zijn: www.pomgedichten.nl/wp-content/uploads...

Upendo | 23-07-17 | 23:50

@osolemio | 23-07-17 | 23:47
Doen!
Is best wel een aardig/prima gesprek.

Berbaar | 23-07-17 | 23:50

@Kudtkip | 23-07-17 | 22:58
Nou ben ik ook wel eens belazerd door een invalide werknemer maar om daarom nu alle invaliden over 1 kam te scheren is ook weer een brug of wat te ver.

Berbaar | 23-07-17 | 23:49

Jan Dribbel | 23-07-17 | 23:43 |
Ik wou net vragen of iemand een mooi gifje kon maken van dat bijna eeuwig durende lange shot waarin de lens langzaam op haar kruis af kruipt. Dat liet volgens mij niets aan de verbeelding over. De jager die zich tussen haar perfect geschoren benen dringt. VPRO. Je cameramensen zijn top. En kudo's voor de regiseur dat hij dat niet wegdrukte!

Aristotalloss | 23-07-17 | 23:47

Ach ja Youp. Hij kwam bij ons het school optreden en wij vonden hem toen geweldig. Dat is 34 jaar geleden. Bart ga ik morgen even kijken.

osolemio | 23-07-17 | 23:47

Zo te lezen zijn er dus inderdaad nog mensen die 3 uur lang (!) naar de 1 of ander nos programma gaan zitten kijken. Knap.

Mark_D_NL | 23-07-17 | 23:43

Net Nijman zitten kijken bij Weltschmertz.
Prima interview Bart, helemaal niks mis mee.
Prima nuance, duidelijk, eerlijk, kritiek op de extremen aan beide zijden van het spectrum.
Ik ga met dat in het achterhoofd waarschijnlijk je stukkies iets anders lezen.
Prima conclusie: meer normale mensen die normale gesprekken voeren en minder extremisten (aan beide zijden) voor het voetlicht.
Dank!

Berbaar | 23-07-17 | 23:43

Aristotalloss | 23-07-17 | 23:31
Als Hertzje jou commentaar leest dan staat ze morgen voor de deur van de adverteerders.
Want rancuneus en haatdragend als ze is noemt ze dit een virtuele verkrachting die zijn weerga niet kent.

Jan Dribbel | 23-07-17 | 23:43

Het nivo van demoniseren door de linksche kerk is ook niet meer wat het geweest is. Tenminste als je kijkt naar toen de oplage van Vrij Nederland nog hoog was en Freek de Jonge volle zalen trok. De schrijver van het artikel zou niet toegelaten worden tot mijn vroegere lagere school. Niet vanwege zijn geloof maar omdat alle andere leerlingen een beter verhaal konden schrijven.

Twee Jeetjes | 23-07-17 | 23:40

Complimenten Bart, een fijn gesprek.

Bobdesloper | 23-07-17 | 23:39

@KirkOlson | 23-07-17 | 23:06
Eens, ik deel haar mening over GS ook helemaal niet.
Maar als je iets/iemand wil aanpakken moet je toeslaan waar het pijn doet en dat is bij een commerciële club in de portemonnee natuurlijk.
Dat heeft ze goed gezien.

Berbaar | 23-07-17 | 23:36

Op 43:40 is Teun platgeluld. En die treurneus van een Teun komt ook nog met ene breivikje. Teun is de zwakste interviewer van Weltschmerz. Hans Moll had dit interview moeten doen.

Mark_D_NL | 23-07-17 | 23:35

Ik vond het een heel vervelend mens, die Hertzberger.

knutsel | 23-07-17 | 23:33

Road to serfdom | 23-07-17 | 23:26
Exactly. Kreeg niet de indruk dat ze hier vaak langs kwam anders had ze geweten dat GS veel meer is dan wat bier en tieten brallers. Mensen die buiten de lijntjes kleuren worden hier (en vrijwel uitsluitend hier) juist nog op waarde geschat.

KirkOlson | 23-07-17 | 23:32

KirkOlson | 23-07-17 | 23:22 |
Liberaal en dan zo'n (uitvergrootte!) ziekenfondsbril... Geloof je 't zelf!?
Overigens zou ik haar wel keihard doen. Toen ze zo inzoomden op haar perfect onthaarde, lange, gladde benen kreeg ik spontaan een ...
Het lijkt me een zegen om eens een harde über-macho tik op haar strakke kont te geven terwijl je haar achter haar staand, naar een hoogtepunt brengt.
Of ben ik nu te expliciet?

Aristotalloss | 23-07-17 | 23:31

Hertzberger is niet extreem links, integendeel zelfs. Maar hypocrisie, decadente politieke correctheid en een griezelig ver doorontwikkeld zelfvoldaanheid zijn ook niet exclusief het domein van links.

Die zelf aangemeten pose van de kosmopoliet, wars van alle onderbuikgevoelens en achterlijke nationalistische, masculiene en conservatieve gevoelens, je ziet het vooral terug bij egocentrische en narcistische mensen die in de jammerlijke misvatting verkeren dat zij een objectief en absoluut monopolie op feitelijke en morele Waarheid hebben. Qua politiek het sterkst vertegenwoordigd door D'66.

Hertzberger blijkt in realiteit echter een rancuneus en haatdragend persoontje dat niet kan incasseren. Over Diederik Stapel, wiens carrière allang kapot is (wat geheel aan hem zelf te wijten is) schreef ze dat ze hem een 'veel slechter leven toewenste dan hij nu heeft'. En dat moet dan een oordeel hebben over dumpertreedten.

raskol | 23-07-17 | 23:30

Dat promoten van donkere mannen op blanke vrouwen staat mij meer dan nodeloos kwetsend tegen. Zou dat koekoeksgedrag gelijk opgaan met het stemgedrag dan vind 80% van de nederlanders het prima dat onze genen in een paar decennia vermengd zijn.
Het was maar een grapje van Youp, hoor.
.
De Universiteit Utrecht heeft een speciaal ingerichte ruimte geregeld om "vluchtelingen" kennis te laten maken met nederlandse studenten. Dat zijn dus met name meisjes.
Er zijn dingen die normaal denkende mensen van de pot gerukt vinden.

bodemloos | 23-07-17 | 23:30

zo zeg, even een inkijkje in de geest wat perse GS en dumpert de mond wil snoeren. En maar merknamen/adverteerders blijven herhalen, dus de dame is nog steeds op oorlogspad.
Enkel, het is me niet helemaal duidelijk geworden wat haar strijd precies is, behalve dat er een behoorlijk frustratie inzit mbt het totaal mislukken van haar carrière in de US.
Als ik haar zo hoorde snap ik ook wel dat men haar in de US eerste even in t lab wilde hebben.. hier valt niet mee te werken. Soort ongeleid religieus projectiel wat alle kanten op zwabbert.

Stortkoker | 23-07-17 | 23:28

Hertzberger zou in principe GS moeten omarmen. Ook hier wordt buiten de lijntjes gekleurd, wordt buiten de kudde gelopen en is men eigenzinnig. Maar ja, vrouwen en logica....

Road to serfdom | 23-07-17 | 23:26

therealbraindump | 23-07-17 | 23:11

Doodvermoeiend, op gegeven moment kon ik er geen touw aan vast knopen.Liberaal, als het haar uitkomt, anders gauw overstappen op iets anders, gehaaid hoor.

gatito | 23-07-17 | 23:23

Aristotalloss | 23-07-17 | 23:12
Je kan (en mag!) veel van Hertzberger zeggen maar niet dat ze Marxistisch is. Op veel punten zelfs vrij liberaal. Presentatrice kon nauwelijks bevatten dat ze (na een vurig betoog over de zin en noodzaak ervan) vaccinaties niet wilde verplichten vanwege de soevereiniteit van het menselijk lichaam.

KirkOlson | 23-07-17 | 23:22

KirkOlson | 23-07-17 | 23:06 |
Het zijn slechts stuiptrekkingen van de door de marxisten gedomineerde publieke media en overige deug-klups.
Ze zien hun invloed uit hun handen glijden waar ze bijstaan; ze kunnen niet tegen vrijheid. Alleen als deze door de-geest-van-Stalin is goedgekeurd.

Aristotalloss | 23-07-17 | 23:12

Ik heb zomergasten met Hertzberger bijna uitgekeken. Drie uur lang doordenderen zonder enige zelfreflectie, zowel verbaal als non verbaal zeer vermoeiend..

therealbraindump | 23-07-17 | 23:11

KirkOlson | 23-07-17 | 23:06

Eensch! Als reactie had de redactie van Geenstijl ook gewoon het volgende kunnen doen: i.p.v. de vrijmibo iedere vrijdagmiddag een chick door de reaguurders laten keuren in de nieuw te vormen rubriek "Zou jij haar doen?",gewoon als reactie op die niet onaantrekkelijke deugmuts en omdat het kan.

eerstneukendanpraten | 23-07-17 | 23:11

Ik vond Zomergasten met la Hertzenberger zowaar prima te pruimen. Met haar GeenStijl actie slaat ze de plank enigszins mis. GeenStijl is soms wat puberaal maar het slaat nergens op om het structureel seksistisch te noemen. Bovendien is niemand verplicht om het te lezen he, de comments al helemaal niet.
.
Wel heeft ze principieel een aardig punt dat het soms beter en doeltreffender is om adverteerders aan te spreken als bepaalde context je niet bevalt dan om maar meteen naar de rechter te stappen.
Haar methode waardeer ik dus wel, haar mening over GeenStijl absoluut niet.

KirkOlson | 23-07-17 | 23:06

Poeh eh, een discussie over lastige onderwerpen met mensen die het niet helemaal met elkaar eens zijn, maar wel elkaar laten uitpraten en niet alleen twitter-achtige oneliner soundbite shit gebruiken. Waar gaat 't toch heen met de wereld.

FLCL | 23-07-17 | 23:05

eerstneukendanpraten | 23-07-17 | 22:47
Ik ook, zowaar als geeneens van dames-stoei-gezindte zijnde. Tot een uurtje of wat geleden had ik kunnen switchen - helaas...

Kudtkip | 23-07-17 | 23:05

Net een hoorcollege uitgezeten door Rosanna H.
Enige voordeel is dat zij in die tijd geen columns kan schrijven.

Guy de Lombard | 23-07-17 | 23:03

hoe triest de reactie van de VARA was op het bemmende weblog GS, door een nonvaleurs tegenblog in de vorm van de Joop te beginnen, zo beschouw ik ook al die pretentieuze talk-tv van lezzo Holman tot Weltschmerz (de naam alleen al, zo hip Berlijnisch) als rechtse of liberale stuip op het zomerse paradepaardje van de VPRO. Hou een sop jommes. Verzin zelf iets nieuws.

Nanker Phelge | 23-07-17 | 23:02

Rosanna Herzberger vindt het fijn om achterbaks te klikken en te intrigeren als GeenStijl en anderen haar extreem linkse mening niet delen.
Herzberger: vrijheid van meningsuiting is goed zolang het maar een linkse mening is.

Jan Dribbel | 23-07-17 | 23:01

Aristotalloss | 23-07-17 | 22:54
Dat mens is een wandelende contradictie, een gelovige wetenschapper.

de honden blaffen... | 23-07-17 | 22:59

Café Weltschmerz ga ik op m'n dooie gemak nog kijken.

Zomergasten NPO 2.
Het meest stuitend van deze editie vind ik dat Roos Hertzberger de belangstellende vraag over haar beleving van Joods zijn, of ze bijvoorbeeld bidt, beantwoordde met dat ze dit een impertinente vraag vond.

Zelfs bij iets andere benadering bleef het impertinent.
Naar mijn geheel geen bescheiden mening kun je gerust zeggen: dat is zo persoonlijk, dat blijft tussen mij en god - dus dit deel van het avondvullend interview vul ik niet in.

Haar prima recht.
Echter een vraag impertinent bestempelen, terwijl werkelijk alles qua wetenschap (oh en media...) in en out of the box bevraagd en gepubliceerd moet kunnen worden - de privé Joodfactor is no go.

Onlangs heb ik privé iemand die ik m'n beste vriendin achtte, en die me grandioos bleek te belazeren met stilte omtrent haar gestorven man (ze had het al lang aangelegd met de buurman van 2 deuren verderop - mij al die tijd eveneens goed bekend).
Beiden belazerden niet alleen mij, maar heel de intense groep om hen heen.
Zij, de Joodse is altijd prat gegaan op d'r favoriete quote: "een Jood vang altijd vlooien" (vindt altijd geld).

Ik heb haar met nieuwe quote uit mijn zône gewezen:
"Een Jood heeft geen vrienden, maar bedienden".

Drie maal raden wat er over blijft als dit besef in daalt...

Kudtkip | 23-07-17 | 22:58

aanvulling: papier container

Memek | 23-07-17 | 22:56

Man, man, man wat een opzichtig marxistisch deug-één-tweetje VPRO-tuthola-Herzberger vs. de enige vrije plek in dit land: het internet i.c. GeenStijl/Dumpert.
Wat een dode bomen-mentaliteit, wat een Doña Quichote...
Ze wil de mensheid bijsturen.., weg van zijn seksuele instincten.
Ga iets nuttigs doen dinosaurus!

Aristotalloss | 23-07-17 | 22:54

Helemaal eens met meneer of mevrouw Raskol! (op 22.34uur)

happyfamilyman | 23-07-17 | 22:52

Wij hadden zo'n 20 van die Youp pockets, die kwamen tevoorschijn toen mijn zoon op zichzelf ging wonen, een jaar of drie geleden. Ik heb ze en bloc in de papier geflikkerd.
Ik vond hem ooit grappig en deed hem wel eens een beetje na, maar wat is die man uitgegroeid tot een enorme kwakzalverige slappe hondenleuter.
Wat een schlemielige schijnheil.

Memek | 23-07-17 | 22:50

Nu wordt Geenstijl behandeld op NPO2. En toch, ik zou die Zomergast doen en de presentatrice ook!

eerstneukendanpraten | 23-07-17 | 22:47

Wat leuk, Youp maakt een grap over Vd Staaij en Second Love omdat Vd Staaij daar campagne tegen voerde.

Laat dat nou één van de weinige dingen zijn waar mensen met een normaal functionerend moreel kompas het eens zijn met Vd Staaij. Die vinden het ook niet oké om je partner voor te liegen en te bedriegen omdat je te egoïstisch, respectloos en laf bent om open kaart te spelen.

Maar ja, ga dat maar eens uitleggen aan de hyper-egoïstische, zelfvoldane en zichzelf moreel superieur wanende bewoners van het Gooise matras en de Amsterdamse grachtengordel. Werkelijk álles in het leven van deze dieptrieste mensen draait om henzelf.

raskol | 23-07-17 | 22:34

Leuk stukje van Youp. Een glimlach en verder vooral niet te serieus nemen. Youp niet, kees niet en de tekst niet.
Onderstaand gedicht was, namens de VARA, in de uitzending van Farce Majeur. Over Staphorst draagt Ted de Braak een gedicht voor naar aanleiding van de polio-epidemie in Staphorst in 1971.
VARA was toen zeker niet te beroerd om waar het kon religie
aan te pakken. Opdat we niet vergeten, zou Mathijs zeggen:

In Staphorst woont in deze tijd
Een herder die zijn kudde wijdt
Hij lijdt hun zielenheil met frasen,
Maar neemt het lichaam mee te grazen
Hij die het nieuwe testament
Zodanig op een prikje kent
Dat hij zijn eigen oordeel bouwt
Voor juist en laatste oordeel houdt
Verbiedt zijn arme schapen fel
Alle verleidingen van de hel
En daarin het nieuwe testament,
Geen sterveling werd ingeënt
Al het nieuwe, meent de vrome,
Alleen maar van de duivel kan komen
Die zelfs de lui die klontjes slikken
Heel zeker aan zijn vork zal prikken
Een blinde die de lamme leidt,
dat kan haast niet meer in deze tijd
maar ach, hij meent het goed
Hij denkt dat hij het juiste doet,
Toon dus begrip
En laat de kinderen tot hem gaan
En voor hen bidden
Alle dagen
Zolang hun beentje hen nog kunnen dragen

calculator | 23-07-17 | 22:32

-weggejorist-

ad melkert | 23-07-17 | 22:31

Kudoos voor Bart, wederom een duidelijk en helder verhaal.
Misschien zou die iets in de polletiek moeten gaan doen. Oh wacht.

Harry Turtle | 23-07-17 | 22:30

Wanneer gaat Pritt zelf eens een interview doen? Ik ben intussen wel eens benieuwd hoe zijn kop eruit ziet.

His Lordship | 23-07-17 | 22:30

Puik interview,Bart!

Baardvansinterklaas | 23-07-17 | 22:28

Ik dacht efkes te Googlen naar Marlies, maar laat 't nou zondag wezen, morgen ben ik als eerste aan de beurt ;)

Vesta | 23-07-17 | 22:19

Vanaf 31 minuten tot 36 minuten is een spervuur van rake zinnen. Rustig en weloverwogen. Pet af voor van Rossum.

Geneeskrachtig Kruit | 23-07-17 | 22:11

Als je de tweet leest (zonder te weten wie tweet), zou je kunnen denken dat hij het voor Geenstijl opneemt. Waarvan akte.

Maya_de_bijbal | 23-07-17 | 22:10

Is Joep niet meer bij zijn vrouw? Vandaar dat hij zo zuur is.

Onderbuik2 | 23-07-17 | 22:08

Freek was ooit leuk, Youp was nooit leuk.

boccelullus | 23-07-17 | 22:06

Het is lastig voor moslimknuffelaar Youp om zijn virulente christenhaat ook maar enigszins te verbergen. Typisch links.

Nehemia | 23-07-17 | 22:05

'De toon van het debat'. Dat is precies de bliksemafleider waar linkse journalisten achter schuilen als het debat te inhoudelijk dreigt te worden.
Bart Nijman is zeer eloquent en begint het gesprek aftastend en diplomatiek maar als hij op den duur de problemen toch wat duidelijker bij de naam gaat noemen schiet de interviewer snel weer terug in zijn schuilplaats en begint weer over 'de toon'.
Het lijkt wel de 2e kamer in het klein: nooit een echt debat tussen links en rechts.

keestelpro | 23-07-17 | 22:04

duitse herder | 23-07-17 | 21:52

BRILJANT :-)

IkBetaalNixMeer | 23-07-17 | 22:03

Mijn Nederlandse vriend belde en vroeg me wie die Youp van 't Hek is? Hij had zijn brief op GeenStijl gelezen. Ik legde hem uit dat deze Youp van 't Hek iemand is die tragisch jong dementeert en daarom binnenkort wordt afgespoten. Daar is de Nederlandse wet gelukkig heel duidelijk over. Als je zulke onzin gaat uitkramen als Youp nu doet dan is je leven gewoon voltooid en is het voor alle partijen beter dat je geruimd wordt. Zowel voor de patiënt zelf als voor zijn familie, vrienden en kennissen. Zijn echtgenote mevrouw van 't Hek heeft enthousiast op de beslissing van de euthanasie-artsen gereageerd. Zij is al heel lang klaar met Youp en heeft sinds twee jaar een grote bruine minnaar die we vroeger een neger zouden noemen. Ze kent hem via Second Love, een website voor vreemdgangers waar Youp ook niet erg vies van is. De minnaar van mevrouw van ´t Hek laat haar drie keer per week alle hoeken van haar Ikea twijfelaar zien en ze kraait dan van genot half Amsterdam wakker. Ze doet met de minnaar alles wat Youp verboden heeft. En volgens mevrouw Van 't Hek is dat best veel. Alles wat van Youp niet mag is volgens haar hartstikke lekker.

duitse herder | 23-07-17 | 21:52

Ik ga niet vaak naar theater maar als ik ga dan naar Joep. Hij heeft namelijk hartproblemen. Dan is de kans groot dat je voor de pauze al weer buiten staat.

Droop | 23-07-17 | 21:52

Youpi een rat van bijbelse proporties, ik voel weet denk dat deze man zich in de spiegel wel eens afvraagt: Waarom? En ja daarom geen uitverkochte zalen.

rattenvanger XL | 23-07-17 | 21:51

Youp van 't Hek? Die heeft het over dementeren? Laat ons niet lachen ajb. Wat een politiek correcte droeftoeter is dat zeg. Samen met Freek de Jonge lekker wegblijven ajb.

PandaBeep | 23-07-17 | 21:49

Weltschmerz is een van de belangrijkste nieuwsaders van dit moment.

van heinde en verre | 23-07-17 | 21:49

Ere wie ere toekomt. Van 't Hek schreef een goede column. Bedrijfsongevalletje.

van heinde en verre | 23-07-17 | 21:47

Ik ga zo kijken, maar wil alvast iets kwijt over het schrijfsel van Van 't Hek, en wel dit: Het zou hem sieren als hij ook zo'n grote bek durft op te zetten als het gaat om strengreligieuze miemelaars van Islamitische huize, en dat zal hij denk ik nooit doen.

Rhenium | 23-07-17 | 21:45

Youp is al een tijdje "over de datum" dus wat mij betreft een prima voorbeeld voor het voltooid leven.

IkBetaalNixMeer | 23-07-17 | 21:42

Mastermattie | 23-07-17 | 20:18
De NPO is inderdaad overbodig geworden. Vroeger dacht je nog wel eens ik ga ff zitten kijken maar het niveau is zooo slecht en dat deugen de hele tijd is zooo vermoeiend. Het hoogtepunt zou dan DWDD zijn, vol met Dumpert filmpjes en een Matthijs Zoolander. Of ijspaleis Jinek. U moet kiezen maar het wordt niet beter dan dat.
Soms is een programma de moeite waard maar dan is het vaak gewoon van de BBC gekocht en op de VPRO uitgezonden.
Op de andere zenders is het allemaal a la het niveau "neuken in Salou".
Elke keer dat ik het weer probeer kom ik weer tot die conclusie. Dus die hele NPO kan me gestolen worden. Ik ga denk aan de Netflix naast dumpert voor de lach en wellicht ook HBO en nee niet het NPO Uitzending gemist HD waar ik gvd nog eens voor moet betalen ook...

Dirk III | 23-07-17 | 21:40

Youp, dat is toch het seniele broertje van één of andere hockeyerT?

Kapitein Stijlvol | 23-07-17 | 21:36

Ah Weltschmerz, altijd leuk.
Itt dat miepje dat zichzelf vanavond in Zomergasten wederom gaat ontmaskeren als aandacht gedreven lichtgewicht.

Harry Turtle | 23-07-17 | 21:26

@de Voorzittert
Dan heb jij zeker Silverlight versie 5?

RickTheDick | 23-07-17 | 21:21

Trouwens, goed verhaal Youp!
Nou graag ook even je ongezouten mening over mohammed, de islam, en de koran! Dat wordt lachen!
/o nee wacht, je hebt zelf al openlijk toegegeven dat je dat niet durft.
Weet je hoe wij vroeger op het schoolplein jongetjes noemden die in het speelkwartier heel stoer andere jongetjes in elkaar sloegen die toch niks terug deden? Maar wel link uitkeken om niet bij de sterke jongetjes in de buurt te komen?
LAFBEKKEN

Lefgozer | 23-07-17 | 21:19

Rosanne Hertzberger eet alleen ritueel gemarteld vlees en geen varkensvlees wegens haar "religie"? Waarom dan perse dat ritueel martelen, waarom niet alleen goed doen? O ja, het geloof. Don't be evil, kan dat niet gewoon een geloof worden?

Watching the Wheels | 23-07-17 | 21:19

Nounou, nu gaat van het Hek volgens mij toch net een stukje te ver.

Tollebol | 23-07-17 | 21:18

Goed verhaal Bart, alleen je liet 'm wegkomen met "ja maar christenen waren ook geen fijne jongens".

flat out | 23-07-17 | 21:18

En, in de ogen van Teun zijn Wilders en Baudet gevaarlijk. Waarom vergeet hij te motiveren. Typisch linkse stellingname, rechts demoniseren en extreem links buiten beschouwing laten.

i-Wonder | 23-07-17 | 21:13

Wat is de motivatie voor Teun om meer immigratie te willen? Dat zijn ouders ook geïmmigreerd zijn? Daarnaast had Teun geen enkel zinnig argument.

i-Wonder | 23-07-17 | 21:09

*tegenovergestelde van originaliteit
excuses, klein verschil ..

Tobi | 23-07-17 | 21:06

Hahahahhahaaaaa
Zomergasten. Ik tune net in.
Al 15 min over E-nummers. Neem aan dat de regisseur al een goede tien minuten in de oor van de oorwurm-presentatrice aan het roepen is: afkappen!!!1!
Die bril maakt het helemaal af voor de mevrouw met de afgrijselijke outfit.

de Voorzittert | 23-07-17 | 21:05

Lars heeft groot punt.

Schepvogel | 23-07-17 | 21:03

Even los van of Joep's plempsel grof of niet grof is (we zijn hier wel wat gewend)
is het vooral het summum van originaliteit

Tobi | 23-07-17 | 21:02

Goed verhaal weer van Bart!

Watching the Wheels | 23-07-17 | 21:01

Ik vind het erg beledigend, tegen ongeveer het enige kamerlid dat nog wel z'n stukken leest, z'n vragen beantwoord, op email reageert, en vrijmoedig en duidelijk voor zijn mening uitkomt en die onderbouwt, hoe politiek incorrect of sociaal onwenselijk die soms ook mag zijn, en dat met behoud van zijn waardigheid.
Moet hem toch wat krediet opleveren op GeenStijl, of je het met hem eens bent of niet.

Youp van 't Hek daarentegen, was, zoals eerder gezegd, vroeger nog best grappig.

Lefgozer | 23-07-17 | 20:58

Youp is over de datum.

frisenfruitig | 23-07-17 | 20:58

Teun's 'ik begrijp wat je zegt' klinkt een beetje als de psychiater spelen
verder horen we nergens wát en waarom Teun iets anders vindt, wat niet een lang betoog hoeft te zijn

Tobi | 23-07-17 | 20:56

Café Weltschmerz altijd +1.

DonSwami | 23-07-17 | 20:52

www.cafeweltschmerz.nl/ is 1 van de betere online bronnen voor een normaal gesprek/interview. En dit had best wat langer mogen duren bart. Ook om eens te horen hoe Gautier het dan ziet. Dus dat jij m een keertje lang interviewt. Tip?

Stortkoker | 23-07-17 | 20:52

Laatste kwartier is supergenant. Voor de interviewer dan(de gelovige). Beetje stamelen, beetje ja maar, veel willen zeggen, maar niet kunnen vertellen wat er niet juist is aan het verhaal van de geïnterviewde.

RickTheDick | 23-07-17 | 20:52

Vroeger, toen Willem Ruis nog leefde, de dames van Luv lekkere wijven waren en de man van zes miljoen nog spannende tv was, toen was Youp nog grappig. Tegenwoordig is een platgetrapte naaktslak nog interessanter dan van het Hek.

Klik_hier | 23-07-17 | 20:51

Conclusie : behalve cabaretiers hebben ook sommige vormen van " humor " gewoon een houdbaarheidsdatum.

enorme sukkelzak | 23-07-17 | 20:47

Ik ben echt zo ontzettend klaar met Youp van het Hek en al de zijnen. 't Is dat ik me niet verlaag tot het typische NRC-/MSM-taalgebruik, want dan zou ik hier wellicht iets strafbaars zeggen (als het door een niet-NRC-/MSM-scribent wordt gezegd, that is). Maar oh, ik ben zo ontzettend klaar met Youp van het Hek en al de zijnen.

henkvaningrid | 23-07-17 | 20:47

Als Joepie op geen stijl staat, hol ik naar Joop. Op zondag dan want doordeweeks lees ik uitsluitend het gReformatorische Dagblad. Want da's pas echt lachen.

BozeKater | 23-07-17 | 20:46

NB Joep heeft vooral een grote waffel
daarmee heeft hij niet meer gelijk dan anderen
of grappiger dan de rest

Tobi | 23-07-17 | 20:44

Van 't Hek wiens wereld politieke visie niet verder gaat dan neuken met 'een grote bruine minnaar'.

gast128 | 23-07-17 | 20:43

Youp hoeft niet bang te zijn voor een christelijke bomgordel. Hij is nog steeds welkom in de verschillende schouwburgen in Nederland. Stel hij zou een moslim op de korrel nemen ...., dan was hij ontslagen door de vara. Arnoud van Doorn had hem voor het gerecht gesleept.

franck7020 | 23-07-17 | 20:43

Vanmiddag al Bart vs Teun bekeken, dus vrije avond, wat dat betreft
Rozijntje hoef ik niet te zien, met d'r E-nummers evangelie
Vanavond maar weer eens Inception loeren,
na eergisteren Dunkirk (Kijkt allen die film!)

Tobi | 23-07-17 | 20:41

Joepie scoort nog steeds op het gebied van plaatsvervangende schaamte. Wat hij zegt is helemaal niet grappig, tenzij je een preutse gutmensch bent die het fijn vindt om stiekem iemand anders de neigingen en gedachtes te laten verwoorden die je van jezelf niet durft toe te geven.
Zodra je gewoon je vrij voelt om jezelf te zijn en je niet veroordeeld voelt door je eigen schaamte, is Joepie niets meer dan een oud mannetje wat nét iets meer durft te zeggen dan zijn leeftijdsgenootjes in de klas.

Tisnietanders | 23-07-17 | 20:36

Ja maar wacht ende ho. Al gezien. 10 reeten.

Rollins | 23-07-17 | 20:35

Die germanismen zijn toch wat lastig.
Afschieten = Abschiessen
Afspuiten = Abspritzen
Und dass ist ja ganz etwas Anderes.

Nivelleermarionet | 23-07-17 | 20:35

Nu al episch. En ik moet nog kijken.

Rollins | 23-07-17 | 20:35

Liever alles behalve Rosanne H.

frisenfruitig | 23-07-17 | 20:35

Nijman.
Zet dan gewoon ruis heel hard aan. Heb je ook geen inhoud en wel lawaai maar hoef je niet tegen die halve baard aan te kijken.
Maar das mijn mening hoor. Zap gerust naar de volgende tegel.

two ball cane | 23-07-17 | 20:34

Bizar dat dit zomaar kan, dit is toch niet fatsoenlijk meer!

Ommie de HaatMoker | 23-07-17 | 20:34

Of lekker naar Rosanne Hetzberger kijken op NPO2

Kees.kwarktas | 23-07-17 | 20:33

@DerkArie-ut-de-Achte | 23-07-17 | 20:25
Van 't Hek is een lafbek. Of dacht je dat hij het woord islam uit zijn bek kon krijgen? Dan poupt Youp in de brouk.

Lewis Lewinsky | 23-07-17 | 20:31

Joep is ook echt een cuck he, beetje rukken op de gedachte dat een neger z'n vrouw neukt...

Timmie2000 | 23-07-17 | 20:31

Vind Joep meestal een zuur pruim maar dit stukje is toch wel aardig.

DerkArie-ut-de-Achte | 23-07-17 | 20:25

Café Weltschmerz is meestal sowieso de moeite waard om te kijken. NPO is nu helemaal overbodig geworden!

Mastermattie | 23-07-17 | 20:18

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken