Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

RIP. Privacy op het internet

Er zou iemand eens een boek moeten schrijven over hoe het is als je constant door de overheid in de gaten gehouden wordt. Misschien dat we dan gaan begrijpen hoe belangrijk privacy is, en dat politici dan geen malle sleepnetwetten door de Eerste Kamer jassen. Maar ja, daar is het nu te laat voor. De overheid mag alles van u weten. Bedankt vvd, CDA, PVV en PvdA. Vrij internet, het was leuk u gekend te hebben. Geachte Dark Overlord van de AIVD, dat is geen middelvinger die u ons ziet opsteken. Het is een murw gebeukte vuist.
INSTANT UPDATE: Reanimatiepoging!

Reaguursels

Inloggen

Hier had ik dus iets willen neerpennen, wat ik nu dus maar veiligheidshalve nalaat. Gelukkig heeft GS de Defember topics uit 2013 nog online staan. Die Russen hadden 't in dat jaar zo slecht nog niet bekeken met hun massale aanschaf van typemachines.

mozaard | 13-07-17 | 23:12

Wat leuk al me haat jegens de politiek word nu gehoord.

Mertom | 13-07-17 | 01:12

Zou het niet een beetje gek zijn als de 'geheime dienst' NIET het internet in de gaten hield?
Wel een beetje gek dat ze het bekend maken.
Mark_Rubber | 12-07-17 | 21:09

Op zich is het niet gek dat de geheime dienst verdachte personen op de korrel neemt en daar de gegevens van aftapt (mits daar een gerechtelijk bevel voor is). U kiest ervoor om via de microfoon van uw smartphone 24 uur per dag stiekem afgeluisterd te worden?

Gravin v Kippenbouth | 12-07-17 | 22:07

Zou het niet een beetje gek zijn als de 'geheime dienst' NIET het internet in de gaten hield?
Wel een beetje gek dat ze het bekend maken.

Mark_Rubber | 12-07-17 | 21:09

Zwaar op tegen , maarja dat word dus een stil internet straks , want als ze nu al via Social Media mensen voor de rechter slepen , zal het binnen no time via je niet zo privè berichten ook gebeuren natuurlijk !!
En het allerergste van deze maatregel vind ik dat als jou telefoon gejat word en je bij de politie komt deze ineens je telefoon niet kunnen traceren , als we zo een strontwet hebben gebruik hem dan ook goed, dan heb ik er tenminste nog een beetje begrip voor.

Kami sama | 12-07-17 | 19:59

d 66 sp en pvdd tegen

Hvb De draaideur | 12-07-17 | 19:55

Kan de aivd eindelijk stoppen met die internationale aanwijzingen zo belachelijk snel en goed op te volgen en meer rabiate meningen gaan verdelgen op het interweb. Reaguurders: 5 eddies per maand naar een goede VPN boer overmaken p.m. lijkt me vast een goede investering. Mullvad werkt klasse

flat out | 12-07-17 | 19:33

Gelukkig gaan ze geen terroristen afluisteren maar alleen maar controleren of u wel de politiek gewenste mening heeft.

Patatter | 12-07-17 | 19:23

Eagle0511 | 12-07-17 | 15:15
Maak liever een rijtje met partijen die hier tegen gestemd hebben, daar hebben we meer aan bij de volgende verkiezingen. Greet is veel te soft en te vaag en wisselend over standpunten.

W_F | 12-07-17 | 19:22

@GS: Jullie zijn er bijna! De https versie is na jaren sleutelen al aardig leesbaar, alleen nog wat probleempjes met verwijzingen naar plaatjes op de oude http server.

W_F | 12-07-17 | 19:13

vuurwerk bestellen mag
bezit en afsteken niet

vreemd

Hvb De draaideur | 12-07-17 | 19:08

Heeft u thuis een smart-speaker of een slimme-meter, een tv met smart-card? Een auto met assistant, of een IP bewakings camera? Een smart-phone met selfie camera, een trace of find my phone app, een babyfoon, ’n webcam op uw PC, Rijdt u wel eens een stukje met uw auto, tankt u ergens, pint u wel eens geld uit een automaat? Credit card betaling of Hotel overnachting? Dan bent u in beeld...

Wie wat te melden heeft stuurt een brief… en laat vooral uw super handige telefoon in de la van uw bureau liggen als u ergens afspreekt of wat interessants te zeggen heeft.

Veluwse-Eikel | 12-07-17 | 19:07

juridisch onhoudbaar schijnveiligheid

Hvb De draaideur | 12-07-17 | 18:58

@ Ronaldo
"Er zou iemand eens een boek moeten schrijven over hoe het is als je constant door de overheid in de gaten gehouden wordt."
Dat is al gedaan: www.annefrank.org/nl/Subsites/Home/

F. von Zeikhoven | 12-07-17 | 18:49

Internet aftappen? Dit deden ze toch al, dus niets nieuws onder de zon. Enkel door deze wetsaaname veranderd steunbewijs nu in harder bewijs. Slechts een Rechtbankdingetje.

Veluwse-Eikel | 12-07-17 | 18:47

toch raar dat de roverheid fotos en videos van kinderen in vertrouwen gemaakt kunnen bekijken

wie zegt dat er er niet iemand sympathisant van vereniging Martijn mee gluurt

Hvb De draaideur | 12-07-17 | 18:43

pff twijfelde of ik wel juist had gestemd
bedankt

Mastermattie

Hvb De draaideur | 12-07-17 | 18:38

Vreemd dat mensen zich verbazen dat een rechtse partij hieraan meewerkt.

VerenigingVanDieven | 12-07-17 | 18:14

@Hvb De draaideur | 12-07-17 | 17:54
De Eerste Kamer heeft het voorstel op 11 juli 2017 na stemming bij zitten en opstaan aangenomen. SGP, ChristenUnie, VVD, PvdA, CDA, 50PLUS, OSF en PVV stemden voor.
www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/34588...

Mastermattie | 12-07-17 | 18:07

heeft iemand een linkje naar de stemming 1e kamer?

Hvb De draaideur | 12-07-17 | 17:54

Nou GS, doe eens wat onderzoek en maak een top 5 van (mobiele) apps welke berichten / gesprekken daadwerkelijk met end-to-end encryption versturen.
En dan geen WhatsApp of Facebook want die lezen in het midden gewoon gezellig mee.

Mastermattie | 12-07-17 | 17:53

Gebeurt toch al...

bramannema | 12-07-17 | 16:37

Potjandosie - verkeerde thread. Verwijder maar, Joris. En sorry.

wingload | 12-07-17 | 16:37

-weggejorist-

wingload | 12-07-17 | 16:36

wat zeuren jullie nou, als de aambeienzalf van Gordon maar in orde is, al het andere is bijzaak. en de coke of course, al het andere is beizak

vincent2470 | 12-07-17 | 16:27

Iemand nog zin an een Chip[py] ???

Iemand

Centauri3 | 12-07-17 | 16:20

En als deze wet net zo goed gehandhaafd gaat worden als de rest van de wetgeving in Nederland kan het nog best eens meevallen...... :P

Braboblanke | 12-07-17 | 16:12

Straks gaan we weer gewoon met papier werken. Flyeren, vlugschriften, dat werk. Niks op internet, dus niet op te sporen.

Braboblanke | 12-07-17 | 16:06

Ik stem nooit meer Pvv.
Trouwens, enigmail en veracrypt en de overheid kan niks meelezen.

Admiraal Balthasar | 12-07-17 | 16:02

Ogami | 12-07-17 | 15:30
Niet iedereen heeft een masker op op het internet. En zijn je bankgegevens ook masker-gegevens? Je whatsappberichten naar je ouders of partner? Je foto's?
De inlichtendiensten kunnen meer bekijken dan je denkt. Ze kunnen je mails bekijken, je browsergeschiedenis, je aankoopgeschiedenis, alles wat je digitaal doet en bekijkt wordt opgeslagen.
Bij de NSA is het ondertussen al zover dat ze je gedachteproces kunnen volgen, dus terwijl je aan het typen bent. Ook door Snowden bevestigt.
Aangezien de Nederlandse inlichtingendiensten schoothondjes zijn van de Amerikaanse, kun je erop rekenen dat dit ook nog gaat komen.

doomdesire1993 | 12-07-17 | 15:49

drs kwenie | 12-07-17 | 14:49
Ja, ik heb hier ook nog wel een fax staan, maar geen 'vaste' huislijn meer, dus dat wordt moeilijk.
Wellicht is het te koppelen met de mobiel.

watmagjenogwel | 12-07-17 | 15:46

@Eagle0511,
Ja, maar van de andere partijen is bekend dat ze niet voor de Nederlander zijn:
VVD: voor grote bedrijven
PvdA: immigranten
CDA: religiegekkies

Van de PVV werd verwacht dat ze voor de burger waren.

C10H12N2O | 12-07-17 | 15:33

doomdesire1993 | 12-07-17 | 15:25

Politie heeft een bevel idd nodig voor papier gegevens.. maar als je serieus dit met elkaar wilt vergelijken... lol

Digitaal is het masker gegevens en real life op papiers zijn persoonlijke gegevens,

ik weet niet hoe het bij jou zit maar mijn persoonlijke gegevens gaan niet over internet althans ik loop er niet op facebook mee te strooien.

Ogami | 12-07-17 | 15:30

Bij het bedrijf waar ik werk hebben de servicemonteurs blackboxen in de auto's en een soort van "volg app" in de smartphone.. Alles om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken en plannen .. Tenminste ,zo werd het gebracht. Maar het komt er uiteindelijk op neer dat die systemen enkel maar gebruikt worden om de mensen te controleren .. Stel je voor dat ze eens ,als het werk klaar is tien minuten te vroeg naar huis gaan of dat ze een keer in het weekend in de bedrijfsauto rijden..
Zo ook met deze wet.. Die zal enkel gebruikt worden om de gewone burger te controleren en in toom te houden.

Loebas | 12-07-17 | 15:26

Ogami | 12-07-17 | 15:13
Het idee erachter is dat informatie en gegevens die digitaal zijn niet anders behandeld mogen worden dan gegevens die je niet digitaal hebt. Of ga je mij vertellen dat de gegevens die op je op je pc staan anders behandeld mag worden dan de gegevens die je op papier thuis hebt liggen?
Want daar leg ik namelijk de grens. Als de politie mijn papieren gegevens wil hebben, moeten ze een bevel van de rechter hebben. Waarom hoeft dit niet zo te wezen voor mijn digitale gegevens?

doomdesire1993 | 12-07-17 | 15:25

Beetje raar dat in de comments alleen de PVV verweten wordt hier mee ingestemd te hebben.
Het complete rijtje ziet er toch echt zo uit: VVD, CDA, PVV en PvdA

Eagle0511 | 12-07-17 | 15:15

doomdesire1993 | 12-07-17 | 15:08

Laat ik dat dat dan maar zijn onder die retoriek. Zo kan je elke stempel overal wel op zetten.
Enige wat Snowden gedaan heeft is het bevestigen wat velen al dachten of wisten. Hij heeft met zijn leaks bevestigingen rond gestrooid. Iedereen wist al dat KGB en CIA wereldwijd afluisterde lol dus ja weet je.... we kunnen eeuwig in de complot hoekje blijven zitten of serieus bij jezelf nagaan of hetgeen wat je op internet doet dan wel sjofel is als je zo bang bent dat je info bekend word lol.

Ogami | 12-07-17 | 15:13

Homer P. Simpson | 12-07-17 | 15:02
Je commentaar was krachtiger overgekomen als je het niet geplempt had.
De overheid heeft in de voorbije jaren alle krediet verspeeld. Er is bijna niemand meer over die de barmhartigheid verdient die jij wil dat anderen uitdragen.

Cobalt bomb | 12-07-17 | 15:11

Vlak na de Amerikaanse presidentsverkiezingen kwam een interview met Edward Snowden naar buiten. Daarin zijn twee quotes mij echt bijgebleven:
- "Saying you don't care about privacy because you have nothing to hide, is saying you don't care about free speech because you have nothing to say."
- "There are a lot of people that say: you have nothing to hide, nothing to fear, why do you care? But they forget that that sentence is straight from Nazi-Propaganda by Joseph Goebbels."
Nou ga ik niet zeggen dat mensen die roepen ik heb niks te verbergen nazi's zijn, maar laat het wel ff tot je intrekken.
Overigens is het hele interview het waard om ff te kijken www.yahoo.com/katiecouric/exclusive-f...

doomdesire1993 | 12-07-17 | 15:08

Ogami | 12-07-17 | 14:55
Dit is niet normaal.
"Als jij serieus denkt dat al die info al niet gedeeld werd of in handen was van anderen ben je zeer zeer naief..."
Dan maakt het niks meer uit zeker, dan maken we het toch gewoon een graadje erger?!
codebreaker.wikia.com...
Cobalt bomb | 12-07-17 | 15:02

Hele domme simpele voorbeeld ga eerst wat artikelen bekijken bij mediamarkt online lol en dan eventjes op facebook gaan... wat zal je tot je verbazing zien reclame van de product dat je eventjes snel op mediamarkt bekeek.

Simpel maar makkelijk het gebeurd al tijden alle zorginstellingen tegenwoordig zijn bijvoorbeeld ook aan elkaar gekoppeld in 1 IT systeem zodat jij voor je gemak je receptje ook ergens anders op kan halen....

Ogami | 12-07-17 | 15:06

Lupuslupus | 12-07-17 | 15:01

Eindelijk iemand die snapt wat ik bedoel... dikke +1

Ogami | 12-07-17 | 15:02

Schelden op de overheid omdat ze ons niet voldoende beveiligen
Schelden op de overheid omdat ze criminelen willen detecteren / monitoren.
Schelden op de overheid om <vul willekeurige reden in>

Boze, ontevreden, ondankbare mensen hier. Ga eens iets nuttigs met je tijd doen in plaats van op alles af te geven wat je niet snapt.

Homer P. Simpson | 12-07-17 | 15:02

Ogami | 12-07-17 | 14:55
Dit is niet normaal.
"Als jij serieus denkt dat al die info al niet gedeeld werd of in handen was van anderen ben je zeer zeer naief..."
Dan maakt het niks meer uit zeker, dan maken we het toch gewoon een graadje erger?!
codebreaker.wikia.com/wiki/Rei_Ogami

Cobalt bomb | 12-07-17 | 15:02

Waar geenstijl mensjes en pvv stemmers voor beticht worden laten jullie hierbij met deze reacties naar voren komen dat het klopt..... dat het allemaal tokkies op de internet zijn.

Maar ja wie ben ik, eh?
Ogami | 12-07-17 | 14:51
.
Nou ja 'allemaal' is natuurlijk een beetje overdreven. Mensen die zó makkelijk 'hun' politieke partij een trap geven zou het stemrecht moeten worden ontnomen.

Als je niet van gisteren bent wéét je gewoon dat elke politieke partij punten heeft waarmee je het beslist niet eens bent. Dat heb ik als PVV-stemmer ook (een heleboel punten zelfs!)maar ja, wat het zwaarst is moet het zwaarst wegen; de islamisering. Voor anderen is 'privacy' (die er allang niet meer is) een 'breekpunt'. haha gewoon zielig mee huilen met de wolven in het bos 'boehoe, onze privacy'. Maar wel hun hele hebben en houden op facebook plempen.

Lupuslupus | 12-07-17 | 15:01

Wen er maar aan Nederland, volgende stap is afschaffen vrijheid van meningsuiting, daarna afschaffen vrijheid van geloof omdat er een verplicht geloof komt.... iets met matjes en op je knietjes naar het Oosten gericht en tot slot de Sharia wordt de nieuwe wetgeving

The Hungarian Dutch | 12-07-17 | 15:00

Cobalt bomb | 12-07-17 | 14:52
Ik heb genoeg macht ik leef mijn leven zover mijn beperkingen dat toelaten. Dankzij vele andere partijen is mijn leven al een kooi waar ik zelf niets aan kan doen.

Deze wet laat tenminste zien waar de overheid mee bezig is... is al uiterst zeldzaam de afgelopen 2 regeer periodes.

Als jij serieus denkt dat al die info al niet gedeeld werd of in handen was van anderen ben je zeer zeer naief...
Dit is normale gang van zaken of het nou internet is of dagelijks leven.

Ogami | 12-07-17 | 14:55

Ogami | 12-07-17 | 14:51
Iemand die de naam Tokkie onterecht als synoniem voor asocialen gebruikt.

Cobalt bomb | 12-07-17 | 14:54

Ogami | 12-07-17 | 14:46
Je weet helemaal niet wat de overheid interessant vindt.
En je medisch dossier, gesprekken met de psychiater?
Ook niet interessant zeker.
Daar denkt jouw verzekeringsmaatschappij en werkgever wel anders over.
En de retail business gaat al helemaal loos op jouw gewoonten.
ALs jij dat voor jezelf ok vind, inderdaad "boeiend" maar ik zit er niet op te wachten.
Kennis is macht, en macht geef je niet uit handen.
Jij hebt kennelijk geen macht.

Cobalt bomb | 12-07-17 | 14:52

Zie overigens een hoop mensen hier vol op de orgel gaan over deze wet en dat ze teleurgesteld in PVV zijn ... PVV niet mijn favoriet maar laat hier mee zien dat zij wat tegen de stereo types van PVV willen doen en met dit wet zijn meegegaan.

Waar geenstijl mensjes en pvv stemmers voor beticht worden laten jullie hierbij met deze reacties naar voren komen dat het klopt..... dat het allemaal tokkies op de internet zijn.

Maar ja wie ben ik, eh?

Ogami | 12-07-17 | 14:51

Zoals de burgers is de nieuwe wereld braaf, en de AIVD houdt een oogje in het zeil, voor als sommige religies toch niet equal zijn met wat ze pretenderen te zijn.

Hemmenaar7 | 12-07-17 | 14:51

Ik heb nog van vroegah een fax.Het schijn dat als je een handgeschreven briefje daarmee verstuurt dat zo´n sleepnetsysteem er niks mee kan. Alleen... ik ken niemand meer om mee te faxen. Overigens ,dit is nog maar het begin. Als je zoveel middeleeuwers importeert, dan gaan onze vrijheden ook terug naar middeleeuws niveau. Het wordt nog veel erger.....

drs kwenie | 12-07-17 | 14:49

Jowy13 | 12-07-17 | 12:12 Wij hebben gedecteerd dat u het woord "illegaal" hebt gebruikt.
Het woord illegaal is op verboden lijst gezet wegens het gebruik ervan in een opruiende en staatsondermijnende context.
Wij hebben uw ip adres gelogd en bij uw provider uw locatie opgevraagd.
Blijft u rustig zitten tot het busje arriveert en uw voordeur wordt ingtrapt.

Lust u koffie? Drinkt u wel eens koffie? recent nog? o vanmorgen?
Oei! Koffie staat namelijk op de dopinglijst.
Wist u niet?
Sja meneer/mevrouw/persoon, dat is dan dubbel fout want iedere nederlander wordt geacht de wet te kennen.
Dat heeft Fritsz BOM zelf op de teevee gezegd.
Engert

hallevvezool | 12-07-17 | 14:47

Mannes | 12-07-17 | 13:53
De AIVD en consorten, die letten daarop. Gelukkig heb je niks te verbergen. Vind je het dan ook bezwaarlijk dat je medische dossier wellicht ingezien kan worden door jan en alleman?
Cobalt bomb | 12-07-17 | 14:35

Ten eerste over laatste punt iedereen kan dat al ondertussen... met hun nieuwe IT systemen zijn bijna alles aan elkaar verbonden maar dat eventjes buitengelaten.

Dat hier een wet voor komt is alleen maar om bepaalde punten veilig te stellen dit is niet iets nieuws dit gebeurd al jaren. Google houd elke letter bij wat je doet Facebook mja no suprise die verkoopt elke letter dat je typed en zo kan ik nog wel tig voorbeelden noemen.

Ik heb daadwerkelijk niets te vrezen voor deze sogenaamde taps want ik heb niets te verbergen en als mijn meningen de overheid niet aanstaat ..... boeiend...

Ogami | 12-07-17 | 14:46

In onze grondwet staat o.a. iets over het briefgeheim.
Het lijkt mij dat goede advocaten gehakt kunnen maken van (delen van) deze wet.

L.E. Raar | 12-07-17 | 14:43

Nou, dat was dus de laatste keer dat ik op de PVV gestemd heb. FvD is ook wel een goed alternatief. Dag Geert!

Oepsie1234 | 12-07-17 | 14:42

Voor wie het verbaast dat ook de PVV vóór heeft gestemd: rechtse/conservatieve partijen hebben het sowieso niet zo op privacy. Dat zie je ook bij de Republikeinen in de VS bijvoorbeeld, waar ze bij het aantreden van President Trump een wet door het Huis en de Senaat hebben geloodst die ook bepaalde privacy wegneemt van het volk.

Het is een ding onder dergelijke partijen. Het verbaast me meer dat de PvdA meegestemd heeft. Normaal stemmen linkse partijen absoluut niet voor iets als dit.

Ik vind het persoonlijk een slechte ontwikkeling. Enerzijds kan blijken dat er werkelijk bad people mee worden opgespoord, anderzijds worden onschuldigen 'de dupe' hiervan in de vorm van het afstaan van hun privacy. Zware teleurstelling dit.

Jouw_ITguy | 12-07-17 | 14:38

Mannes | 12-07-17 | 13:53
De AIVD en consorten, die letten daarop. Gelukkig heb je niks te verbergen. Vind je het dan ook bezwaarlijk dat je medische dossier wellicht ingezien kan worden door jan en alleman?

Cobalt bomb | 12-07-17 | 14:35

Nergens bang voor. Leve Jesse Klaver! Leve de EU!

Kartelmaster2000 | 12-07-17 | 14:30

Me dunkt dat 1984 niet meer op de leeslijst van Sterre en Mees staat. Stel je voor dat ze zich gaan beseffen in een totalitaire fopstaat te leven. Het idee alleen al.
Er zijn voor de jongste generatie veel belangrijker zaken, zoals; zal Mees vandaag de jongens- of meisjes WC nemen?

Voorjaarsmoe | 12-07-17 | 14:26

twitter.com/Hul013/status/88503164269...
Beste Danny Hulsker, zullen we wedden dat ook jij iets te verbergen hebt?
Maar dat ontdek je zelf, wanneer jij deze tekst leest. Heb je hem nu dan eindelijk te pakken Danny Hulsker?

Boris die Sauertopf | 12-07-17 | 14:26

Thierry wordt een beetje onze Trump. We gaan alles van hem door de vingers zien om the enemy from within te stoppen. :-)

Príncipe | 12-07-17 | 14:07

-weggejorist-

ZoltarTheMagnificent | 12-07-17 | 14:05

Privacy is al heel lang dood. Zodra je het internet opgaat, word je virtueel gevolgd, overal en altijd. Op het internet ben je als een vlieg in een glas.
Alles wat digitaal is wordt opgeslagen en verhandeld. Period.
En wij leveren onze privacy vrijwillig in door op het internet te gaan. Vrijwillig.
En we zijn er al zo aan gewend, dat privacy nu al voor een heleboel mensen iets is als uit een duister verleden.
En de jeugd staat je aan te staren alsof ze het horen donderen in Keulen, wanneer je het hebt over privacy.

Van Duyvenbode | 12-07-17 | 14:03

Vang en analyseer dit maar sleepnet: cumswap dildo rutte isis theedrinken associatie akkoord vaseline slappe vaatdoek nimby snowflake schengen how to make nuclear weapon kattenfilmpje

HetOorAakel | 12-07-17 | 14:02

-weggejorist-

Indig0 | 12-07-17 | 14:00

Edward Snowden heeft wel eens wat laten vallen ovet dit onderwerp.

Indig0 | 12-07-17 | 14:00

Techniek die bestaat (internet verkeer aftappen) zal gebruikt worden stiekum of legaal. De 'anti-techniek' bestaat ook, dat heet encryptie.

Het verbieden van encryptie is dus de volgende stap. Zoiets als wapens verbieden, zodat alleen de criminelen er over beschikken.

Wordt dus weer lekker ouderwets: 'Het varken is rood'

vanhetvarken | 12-07-17 | 13:56

Wij zijn nu dus aan de goden overgeleverd.

Dit is niet mijn ideale samenleving.

De PVV heeft kennelijk privacy niet hoog in het vaandel staan. Spijt hebben om op de PVV te stemmen is net iets te vergaand maar hoe voorkom je dan toch een eventuele cognitieve dissonantie als je daar verder over nadenkt?

Het zeggen dat je geen spijt wil hebben van je stem geeft aan dat je brein een misstap wil vergeten. Een misstap of een traumatische gebeurtenis vergeten vergt enorm veel geestelijke energie hetgeen dmv fMRI is aangetoond.

Om toch een goed gevoel over te houden is de enige uitweg door te zeggen dat het geen reet uitmaakt op welk partij je stemt. Ze doen toch waar ze zin in hebben om de kleine welgestelde elite de mogelijkheden te geven om het klootjesvolk onder controle te houden.

Tevens toont dit aan, voor de zoveelste keer, dat het volk, het klootjesvolk, de mogelijkheden moet hebben om politici terug te fluiten. Dit is alleen mogelijk door het Zwitserse model, directe democratie. Maar ja, verreweg de meeste partijen zijn tegen.

Er is heel veel nodig om het volk op de meest democratische partijen te doen laten stemmen zodat de ideale samenleving kan ontstaan zoals in Zwitserland.

DeIdealeSamenleving | 12-07-17 | 13:55

Wanneer je de veiligheid wilt garanderen, zul je concessie moeten doen aan de privacy. Maar al te vaak klinkt er kritiek als een terrorist niet opgemerkt is. Wanneer de politie en opsporingsdiensten in dit land onderbezet zijn en met oude systemen werkt,is de wereld te klein. Ondertussen delen "we" van alles op het internet en de sociale media. Wie let bij dat soort programma's op de privacy-instellingen?

Mannes | 12-07-17 | 13:53

De goedkoopste en makkelijkste manier om de bevolking te beschermen is de bevolking in een kooi opsluiten met slechts een paar wachten bij de deur en veel mollen onder de bevolking.

Sans Comique | 12-07-17 | 13:51

Totale controle op de burger en als de terrorist of crimineel in beeld zijn staat de camera uit of zijn de bonnetjes zoek.

miss error | 12-07-17 | 13:39

Prima dat dit kan .

Onschuldige burgers hebben NIETS te vrezen. Het gaat erom dat terreurdreiging vol kan worden aangepakt. D666 dhimmies en GL stmden tegen . Dat zijn de wegkijkers en de losers ....

FrankOngerust | 12-07-17 | 13:29

Met een beetje geluk is er dan altijd nog wel een clubje piraten(Wikileaks, de Russen, etc.) die er behagen in schept om brisante e-mails van zogenaamde fatsoenlijk clubs en mensen op straat te flikkeren. Iets met boemerang. Kom maar op met al die darkmails.

ad melkert | 12-07-17 | 13:24

Leipniz | 12-07-17 | 12:07

Tja Geert de 5de colonne voor de VVD,ik stem er nooit meer op.

Cuntfist | 12-07-17 | 13:19

Iedereen de mond vol over privacy en ondertussen hun hele hebben en houwen op social media dumpen. Alleen de wereld vergaat als een instantie wat metadata verzameld. Iemand enige kennis van welke informatie Facebook, Google en Microsoft over je verzameld? Verdiep je er eens in voordat je gaat lopen schreeuwen.

De informatie die je nu al gratis weggeeft is niets in vergelijking met wat de overheid wil verzamelen met deze wet.

Kemenade | 12-07-17 | 13:18

Príncipe | 12-07-17 | 13:12
Selectief winkelen als je het mij vraagt. Ons kent ons cultuurtje. We leven in een bananenkoninkrijk.
.

'Corruptie in EU bedraagt tot 990 miljard per jaar'
.
De EU heeft een corruptie probleem dat €990 miljard per jaar kost volgens een studie dat onder initiatief van het Europese Parlement is uitgevoerd en in maart van dit jaar is vrijgegeven.
delangemars.nl/2016/09/07/corruptie-eu...

Nehemia | 12-07-17 | 13:17

@Príncipe | 12-07-17 | 13:12
En alles staat vol met camera's, maar als er een automoblist rare dingen gaat doen om CS Amsterdam (waar het helemaal barst van de camera's) zijn daar toevallig geen beelden van.
Tja...

Slipsnifter | 12-07-17 | 13:15

Het is wel apart dat ze alles kunnen afluisteren en opsporen, maar giga grote drugstransporten kunnen ze niet vinden en van criminele activiteiten op de Zuid-as hebben ze ook geen weet. Logische conclusie is dus dat ze nog meer de boel in de gaten moeten kunnen houden om criminelen te beschermen. Niet om gewone mensen te beschermen.

Príncipe | 12-07-17 | 13:12

Te Koop:
- Olivetti Typemachine (Qwerty, jaren 60)
- 100 vel wit papier (Chloorvrij)
- 2 Inkt Linten (Zwart/Rood)
- 125 witte enveloppen. (Met brede plakrand)
- 1 witte postduif (Mannetje)
--
TEAB, verzendkosten zijn voor de koper.

Mark_D_NL | 12-07-17 | 13:11

vinzepinz | 12-07-17 | 13:01
Mag ik vragen hoe het heet?

Cobalt bomb | 12-07-17 | 13:10

@ITEACHYOU | 12-07-17 | 13:06
In de meeste landen is je privacy een stuk beter beschermd dan in nederland.
Er de privacyregels DIE we hier hebben zijn zo vaag dat je er alle kanter mee uitkunt.

Slipsnifter | 12-07-17 | 13:08

Als iedereen in iedere zin al qaida en IS gaat roepen, of bommen en granaten, al geef je je zus de boodschappen door of je liefje laat weten dat je van haar gek bent als een atoombom, is de lol er voor de AIVD binnen 1 dag af !!

Jacq1958 | 12-07-17 | 13:07

TEACHYOU | 12-07-17 | 13:05
Ik mag toch hopen dat de AIVD dat als extra service voor haar gaat doen :)

Graaf van Egmont | 12-07-17 | 13:07

Slipsnifter | 12-07-17 | 13:04 ook in het buitenland kunnen ze je data aftappen of denk je dat het bij de grens ophoudt?

ITEACHYOU | 12-07-17 | 13:06

Graaf van Egmont | 12-07-17 | 13:03
dan is er waarschijnlijk iemand die het voor haar uitprint :)

ITEACHYOU | 12-07-17 | 13:05

Weer een reden erbij om te emigreren, het lijstje blijft maar groeien.

Slipsnifter | 12-07-17 | 13:04

Ik heb helegaar niks te vrezen. Ik stuur vanuit Frankrijk alleen e-mails naar mijn oude moedertje. En die heeft helemaal geen internet.

Graaf van Egmont | 12-07-17 | 13:03

Ik neem aan dat VPN gewoon nog werkt. In Turkije moeten mensen daar gebruik van maken willen ze nog vrij kunnen internetten. Wie had gedacht dat het Nederland net zo erg zou worden als Turkije...

XaleX_2 | 12-07-17 | 13:03

@ hotnot | 12-07-17 | 12:11
ja dat kan
om te beginnen met al je bewegingen in kaart te brengen. dit te koppelen aan andere data en er kan redelijk precies duidelijk gemaakt worden wie jij bent. Ik zou die hamburger bij de mac dan ook maar contant betalen.

Mesmer | 12-07-17 | 13:03

FreeVogelaar | 12-07-17 | 13:01
Cynisch......... maar waar helaas

ITEACHYOU | 12-07-17 | 13:03

@beiosto | 12-07-17 | 12:33
Links en rechts om je heen ga je het zien, een leger van advocaten beschermt grote bedrijven en belangen van belastingontwijkende multinationals, probeer als burger maar je recht te halen, steeds lastiger. Het samenwerkingsverband tussen overheid, grote bedrijven en banken heeft de macht, de werkende burgers hun slaven.

Watching the Wheels | 12-07-17 | 13:02

Cobalt bomb | 12-07-17 | 12:54
Juist. Ze moeten ergens hun geld vandaan halen. Dit zijn toch pure Stasipraktijken? Iedereen wordt tot een cyberelektronische slaaf gemaakt van het staatssysteem onder het excuus van terrorisme. Alternatieve media worden op zwart gezet in het verschiet. Je wordt gewoon gemuilkorfd door de gedachtepolitie. Dat gebeurt gewoon al in andere Europese landen. Wat kunnen we doen? De laatste snippers vrijheid staan op de tocht als het zo doorgaat.

Nehemia | 12-07-17 | 13:02

Weet je, Nooit belangrijke zaken via e-mail en internet voeren, dan kunnen ze ook niets weten. Want dat zogenaamde "terreurdreiging" is een 2017 excuus om je nog meer tot hun slaaf te maken. Begrijp, als er een organisatie onbetrouwbaar is, dan is het wel de overheid.

FreeVogelaar | 12-07-17 | 13:01

O! eerste kamer. Grutjes dan hebben we weer even liggen slapen hè?

www.youtube.com/results?search_query=...

In het kader van het vulvadansen moet er een afscheidingsbeweging geboren worden.

hallevvezool | 12-07-17 | 13:01

Er is een programma wat op een ander tabblad continue random sites opent. Obfuscating internet traffic heet dat. (Oh ja, en SSL is inmiddels gekraakt dus vertrouw daar niet op.

vinzepinz | 12-07-17 | 13:01

Hoera, de overheid gaat weer een interessante dataopslag-RFP uitschrijven!!
[IT-sales modus off]

CynicalBastard | 12-07-17 | 12:58

Noord Korea heeft een documentaire van een klein uur over propaganda op de youtube gezet.
Ellevis presley komt er ook nog even in voor. Gedateerde beelden doen echter niets af aan de inhoudelijk actuele boodschap.

De staat die sinds Lissabon hgeen staat meer is bedrijft onversneden staatsterreur.
Getapte data wordt via een ongeziene pijplijn langs transatlantische kabels doorgepompt naar de
zie-aai-ee en "partners".

Als Greet hiermee instemt is het definitief. (Greet is katvanger en nep-oppositie)
Als Greet hier aan de noodrem trekt dan lijkt hij nog de kant van het uitgeknepen, afgelegde en verdachtgemaakte volk te kiezen.

Encryptie gebruiken is automatisch in de database met de andere verdachten terechtkomen; want je hebt wat te verbergen.

Number six: What do you want? Number Two: Information. Number six: Whose side are you on?

hallevvezool | 12-07-17 | 12:56

ik ga gewoon elke dag een ludieke e-mail sturen met de trefwoorden, bom, aanslag, allah en kalifaat. iedereen moet dit doen, dan krabben ze wel even achter hun oren

ITEACHYOU | 12-07-17 | 12:56

Schaaldier | 12-07-17 | 12:50
Vooral de schapen met hun - ik heb niks te verbergen - zijn zorgelijk. Ze moeten de Vault 7 series van Wikileaks maar eens lezen hoe men aan alle kanten afgeluisterd en bespioneerd wordt. Ze plakken de bewuste binnengehaalde terreursticker erop en die gruizige onverlaten van de geheime diensten die ploffen virtueel bij je op de driezitsbank.

Nehemia | 12-07-17 | 12:54

Allemaal prachtig hoor, maar waarom geeft mijn pc aan dat de website GS *niet veilig* is? En dat door het slotje bovenin de taakbalk een streep staat?

Lupuslupus | 12-07-17 | 12:54

Harrymetnuance | 12-07-17 | 12:48
Kijken hoe je reageert als ze je elke dag een keer aanhouden voor een kijkje in je kofferbak.

ITEACHYOU | 12-07-17 | 12:54

Nehemia | 12-07-17 | 12:29
Dat wordt natuurlijk gewoon geldelijk verrekend.
Je moet toch ergens boetegeld vandaan halen.
Straks moet je nog boetes betalen wegens teveel geconsumeerd O2.
Het wordt steeds gekker.
Zorg eerst dat mensen ergens aan verslaafd zijn en sla dan toe, ik verbaas me er nog over dat er nog geen accijns op een smartphone zit en belasting over de hoeveelheid bits die gestreamd worden geheven wordt.
Tijd om de fiets belasting ook maar weer in te voeren.

Cobalt bomb | 12-07-17 | 12:54

oxigan | 12-07-17 | 12:47
Die maakt nog steeds verbinding via mijn provider!
Maar dat gebeurt bij VPN toch ook, en via een proxy toch ook?
Dan is er hoe dan ook geen veilige verbinding mogelijk.

watmagjenogwel | 12-07-17 | 12:53

Natuurlijk is het een waardeloze wet, maar wat kan je verwachten in dit waardeloze land, voor minstens 80% bevolkt met domme schapen. Ik troost me maar met de geachte dat er hoofdzakelijk links gespuis in het net terecht gaat komen, waarschijnlijk in zulke grote getale dat de gemiddelde reaguurder een kans van minder dan 0,001% heeft om in het vizier van de opsporingsdiensten te komen.

witwas | 12-07-17 | 12:53

DitjaarkrijgikAOW | 12-07-17 | 12:43
In China kennen ze dat boek zeker wel: www.techdirt.com/articles/20160426/09...

Zoals ook in 1984 keurig beschreven wordt: Je moet nooit zeker weten of je bekeken wordt. Het eeuwige dreigement is veel effectiever.

Dus dit is helemaal in lijn,met dat boek: "1984 was not an instruction manual"

frank87 | 12-07-17 | 12:52

@Schaaldier | 12-07-17 | 12:42
Exact. Wel de mogelijkheden om (achter de feiten aan lopend) de juiste personen te vinden maar vervolgens alsnog geen actie ondernemen. Werk eerst maar eens aan de capaciteiten om mensen die daadwerkelijk in het vizier zijn te stoppen van wat ze dan ook willen uitvreten.

oxigan | 12-07-17 | 12:50

Nehemia | 12-07-17 | 12:21

Oftewel "verdeel en heers". Een beproefde tactiek uit het jaar blok, en het werkt nog altijd want wij blijven er in trappen. Zodat de geschiedenis zich blijft herhalen. Om moedeloos van te worden.

Schaaldier | 12-07-17 | 12:50

Harrymetnuance | 12-07-17 | 12:48

Daar ga je met je nuance.

kwark001 | 12-07-17 | 12:49

Van mij mogen ze alles aftappen, bij iedereen! Privacy is ondergeschikt aan veiligheid. Als je niks te verbergen hebt dan heb je daar ook geen moeite mee.

Harrymetnuance | 12-07-17 | 12:48

@ DitjaarkrijgikAOW | 12-07-17 | 12:43

Orwell is in verschillende comments genoemd, en dat mensen het sarcasme van Ronaldo niet snappen, snap ik (in dit geval, dit artikel) weer niet. Nagenoeg iedereen op GS weet wat 1984 is, en het merendeel heeft het boek ook gelezen.

Sjors W. | 12-07-17 | 12:47

@hotnot | 12-07-17 | 12:11
Vrij gemakkelijk zelfs. Linkje van waar je telkens inlogd/connectie maakt. Met wie je communiceert. Welke websites je bezoekt. Op welke tijden je een connectie maakt. Zelfs als je niet een keer een herkenbaar adres/contact gebruikt of connectie met het thuis/werk netwerk maakt.
@watmagjenogwel | 12-07-17 | 12:36
Die maakt nog steeds connectie via jouw provider.

oxigan | 12-07-17 | 12:47

@Mark_D_NL | 12-07-17 | 12:10
Inderdaad. Exit Wilders. Ik voorspel een hele grote toekomst voor de heer Baudet.
GaatDeGoedeKantOp | 12-07-17 | 12:39
Het begint er op te lijken dat Wilders controlled opposition is. En dat hij mannen zoals Bosma en zijn achterban gewoon voor de gek houdt. Wie zitten er echt achter de PVV en Wilders.

Mark_D_NL | 12-07-17 | 12:46

Godver kun je dan ook geen porno meer kijken.

janmetdepet | 12-07-17 | 12:46

Privacy heb je zonder deze wet ook nog nauwelijks, camera's, registraties, cookiewet etc. Veiligheid is veel belangrijker dan een vorm van online 'privacy'. Ik wens ze veel plezier met het doorspitten van mijn internetgeschiedenis en contacten...

First Contact | 12-07-17 | 12:45

@ Graaf van Egmont | 12-07-17 | 12:39

Daarom willen ze de data ook drie jaar bewaren. Het draait helemaal niet om voorkomen, maar om oplossen na het feit. Eerst een aanslag, dan de naam zoeken in de bewaarde gegevens.

Of eerst bepalen wie er stuk gemaakt dient te worden, dan op zoek in de data naar hele en halve feiten waarop iemand kan struikelen.

Sjors W. | 12-07-17 | 12:44

hotnot | 12-07-17 | 12:11

Tuurlijk ben je te traceren, maar jij denkt dat je anoniem bent. Met de cash gekochte mac en email die niet aan jou is te linken.
maar als men echt wil, cq de NSA heeft een goed scriptje of algoritme (??), dan is de locatie van je compu/IP-adres wel aan jouw identiteit te koppelen: als je mac en je emailverkeer vaak vanaf thuis (locatie of wifi) wordt gebruikt, anders te koppelen aan de locatie van je telefoon, misschien te koppelen (ooit?) aan je gezichtstrekken zoals te zien op de cam op je mac (of pleistertje erop?) en als je hem niet thuis gebruikt of geen persoonlijke telefoon (ook zonder ID en prepaid vast te linken aan je belgedrag: vaak je moeder bellen) dan is wellicht de locatie te koppelen aan je bankpas gebruik als je niet alles cash doet, of aan je OV en/of autogebruik: ik denk niet dat de overheid dit op jou toepast, wellicht kunnen ze (nog) niet alles soepel linken, maar als het zou moeten, dan zou het moeten kunnen imo.

Hemmenaar7 | 12-07-17 | 12:43

Wij hadden in 1970 allemaal George Orwell 1984 op onze boekenlijst Engels staan. Ik zie niemand hier dat boek noemen, lijkt wel of de linksche kerk dat uit het onderwijs heeft gehaald omdat het niet goed was voor jullie. Of 1984 was al voorbij. Op onze Nederlandse boekenlijst hadden we toen allemaal ook Ik Jan Cremer staan, m'n zus haalde dat nog van m'n boekenplank want het was slechte invloed voor me. Het was een schelmenroman. Toen had je ook het Rode Boekje van Mao, mochten we ook niet lezen.

DitjaarkrijgikAOW | 12-07-17 | 12:43

beiosto | 12-07-17 | 12:33
Tegen de tijd dat in Nederland de wet zodanig veranderd wordt, dat de verdachte zijn onschuld moet bewijzen, dan is het land echt stuk.

Graaf van Egmont | 12-07-17 | 12:42

greetopeen | 12-07-17 | 12:10

Bij elke terroristische aanslag hadden ze de dader allang in het snotje. Toch heeft dat aftappen dan blijkbaar nooit geleid tot het voorkomen van zo'n aanslag, en tot het vergroten van de veiligheid. Die veiligheid is een schijnveiligheid, een gedachte in uw hoofd. Ik weet niet of u enigszins op de hoogte bent van het feit dat de Nederlandse politie meer tijd besteedt aan administratief geneuzel dan aan veiligheid? En bent u nu alweer vergeten dat de grootste fraudeurs zich aan de top bij het ministerie van justitie bevinden? Best bijzonder om nog zo'n blind vertrouwen in die lui te hebben, kom je hier niet vaak meer tegen.

Schaaldier | 12-07-17 | 12:42

Mark_D_NL | 12-07-17 | 12:38
Kan wel zijn, maar dan heb ik altijd stippen op het scherm, witte wel te verstaan, en dat is per definitie racistisch!

watmagjenogwel | 12-07-17 | 12:40

@Mark_D_NL | 12-07-17 | 12:10
Inderdaad. Exit Wilders. Ik voorspel een hele grote toekomst voor de heer Baudet.

GaatDeGoedeKantOp | 12-07-17 | 12:39

Het probleem met zo'n sleepnet is, dat je heel veel informatie hebt, maar de meest idiote verbindingen ziet.
Stel ik kom in beeld, want misschien gevaarlijk. Dan is mijn hele e-mailbestand onderzoekwaardig. Tot aan de webwinkel toe. En een reünievriend, een veteraan, neven, nichten, je moeder.
Wie is wie in mijn wereldje? Er is geen doorkomen aan. Zeker als je als AIVD personeel te kort komt en zelfs een wachtlijst hebt voor je veiligheidsonderzoeken. (was in 2000 ook al)

Graaf van Egmont | 12-07-17 | 12:39

En hoe zit het dan met een Torbrowser?
watmagjenogwel | 12-07-17 | 12:36
De Lieveheersbeestjebrowser is beter.

Mark_D_NL | 12-07-17 | 12:38

@ SanderEvers | 12-07-17 | 12:25
Minimaal vertraag je de boel en geef je een duidelijk signaal af.

DerUnterMensch | 12-07-17 | 12:38

"Er zou iemand eens een boek moeten schrijven over hoe het is als je constant door de overheid in de gaten gehouden wordt"

Nou lees 's "1984" van Orson Welles. Big Brother is watching you, War = peace, Ministry of Truth enz. De media en de policor politiek volgen het script stap voor stap..

mydogandmyself | 12-07-17 | 12:37

EUSSR deelstaat Nederland das Leben der Anderen 2.0

william7055 | 12-07-17 | 12:37

Maximum Overdrive | 12-07-17 | 12:15
En hoe zit het dan met een Torbrowser?

watmagjenogwel | 12-07-17 | 12:36

whetherthouwouldbe | 12-07-17 | 12:33

Vandaar dat we plotseling allemaal verplicht een ID op zak moesten hebben i.v.m. terreurbestrijding. En dat heeft geholpen. Toch?

kwark001 | 12-07-17 | 12:35

Hoe meer overheid - hoe dikker de slavenketting.

Nehemia | 12-07-17 | 12:33

Dat boek over constant in de gaten gehouden worden is al geschreven. Die iemand is George Orwell, het boek 1984. Maar Kafka schreef Het Proces, dat gaat over hoe je door de bureaucratie het onmogelijk is om je onschuld te bewijzen als je een brief krijgt om voor de rechter te komen.

beiosto | 12-07-17 | 12:33

Wat een gezeur over privacy. Wie niets te verbergen heeft, hoeft ook niet te klagen. En dan: we willen toch allemaal dat radicalisme opgespoord wordt?

whetherthouwouldbe | 12-07-17 | 12:33

"Er zou iemand eens een boek moeten schrijven over hoe het is als je constant door de overheid in de gaten gehouden wordt."

Ronaldo, is de door de overheid als handleiding gebruikte literatuur van Kafka niet goed genoeg dan?

Schaaldier | 12-07-17 | 12:31

Wel een duidelijke reden om dan maar niet meer op de PVV te gaan stemmen.

watmagjenogwel | 12-07-17 | 12:31

We mogen Geert wel dankbaar zijn. Het ware gezicht van de PVV.

brutus68 | 12-07-17 | 12:30

Het is natuurlijk een opmaat naar steeds verdergaande censuur zoals dat al in Zweden, Duitsland en Frankrijk gebeurt. Dan staan de gemeentecowboys bij je voor de deur. 'Meneer - uw reacties op GeenStijl tegelland kwalificeren wij als haatspraak. U krijgt 5 minuten om uw spullen te pakken of u mag terstond duizend euro aftikken. Aan u de keuze.'

Nehemia | 12-07-17 | 12:29

Lijkt me qua bewijslast toch erg lastig, als witwas ineens allemaal opruiende, haatzaaiende en geweldsverheerlijkende berichten gaat plaatsen dan is mijn account gewoon gehackt. Daar kwam die Van Muisdinges ook mee weg.

witwas | 12-07-17 | 12:29

@Ikreaguuralzesjaar | 12-07-17 | 12:26
Praise Joris.

Mocro070 | 12-07-17 | 12:28

Wij reaguurders hoeven niet afgetapt te worden, wij hebben Joris al.
-
- edit ruim je kamer eens op. Tis een teringzooi

Ikreaguuralzesjaar | 12-07-17 | 12:26

Referendum afdwingen dan maar?
DerUnterMensch | 12-07-17 | 12:20
Zonder een bindend referendum gaat dat NOOIT iets uithalen.

SanderEvers | 12-07-17 | 12:25

Zolang je niet in beeld komt is er niks aan het handje. Maar zodra je in beeld komt ben je de klos. Dat kan al als je ooit contact had met een verdachte vriendin. Dan kunnen ze haar berichten niet kraken en volgen dan jou voor meer info over haar.

DitjaarkrijgikAOW | 12-07-17 | 12:24

Heb ooit een boek gelezen hierover geloof ik.
Getiteld : "2017" , van ene Henk Orwell

henk7492 | 12-07-17 | 12:22

Gisteren is er nog een wet aangenomen waarbij e-mails voortaan onder het briefgeheim vallen. Uw e-mails zijn veilig. Heus, echt waar.

Oftewel; aan je voordeur beloven dat ze niet naar binnen komen, maar tegelijkertijd je huis via de achterdeur met zevenmijlslaarzen betreden.

De ironie.

kweethetooknietbeter | 12-07-17 | 12:21

Geen nood... Het is maar een wet en het heeft met ICT te maken. Gaat he-le-maal goedkomen iig met economie want dingen voor elkaar krijgen op ICT gebied is niet helemaal de specialisatie van de overheidsbestuursambtenaren.
Tip: Als ik dus een ergens in Nederland (want daar is het het veiligst want vvd) een server neerzet met een encrypte verbinding via VPN (random azie) naar sealand verbind kan zelfs de NSA niets doen. Bovendien... Had Al Qaeda een facebook pagina of bestelden ze iets op bol.com?
saltmines.nl/2017/07/03/nederland-spi...

Mocro070 | 12-07-17 | 12:21

Wel slim hoor. Je haalt en masse terroristen binnen waarvan iedereen kan uitrekenen dat er aanslagen uit voortkomen. Dat weten zij ook dondersgoed. Vervolgens gebruikt het establishment deze moedwillig binnengebrachte terreur om van Europa een big brother continent te maken. De ideale 'excuustruus' voor een totalitaire politiestaat. Problem - action - solution. Heel slim heren. Heel slim.

Nehemia | 12-07-17 | 12:21

Volksvertegenwoordigers..... brrrrrrrrrrr.

rechtsdwalendeautist | 12-07-17 | 12:20

Referendum afdwingen dan maar?

DerUnterMensch | 12-07-17 | 12:20

Wat een zegening dat terrorisme. Onder het mom van 'het bestrijden van kinderporno' was het lastiger geweest om al die privacyhatende wetten er doorheen te drukken.

WernerT | 12-07-17 | 12:19

hotnot | 12-07-17 | 12:11
Door Apple ID is mac het makkelijkst te traceren.
De gedachtenpolitie is iig nu een feit. Nu wachten op de boetes voor "opruiing" de staat heeft weer een stuk gereedschap om lekker te kunnen cashen.

Rest In Privacy | 12-07-17 | 12:19

Zij die een fundamentele vrijheid opgeven voor meer tijdelijke veiligheid verdienen noch vrijheid noch veiligheid
- Benjamin Franklin

Rest In Privacy | 12-07-17 | 12:18

Sleepnetmethodes zijn een brevet van onvermogen. De AIVD zegt in feite "we kunnen niets, we mogen niets, we hebben te weinig mankracht en expertise, dus gaan we maar woordfilters over het hele internet uitgooien, in de hoop dat we zo nog iets vangen."
De politiek kiest zo voor de gemakkelijkste, maar tevens gevaarlijkste, burgeronvriendelijkste en bewezen ineffectieve oplossing: het kopiëren van de methodes van grote broer NSA.

Leipniz | 12-07-17 | 12:18

Alles onder het mom van de nationale veiligheid.
Maximum Overdrive | 12-07-17 | 12:12
Waren ze maar eens zo voortvarend met het uitzetten van gevaarlijke migranten, het bestrijden van salafisme en het bewaken van onze grenzen. Gek genoeg gebeurt dat allemaal niet, ondanks de steeds maar groeiende dreiging en grootschaliger import van criminaliteit.

Akiron | 12-07-17 | 12:16

Nederland is al lang in handen van globalisten.

Dit gebeurd er als je luistert naar woorden van politici in plaats van ze te beoordelen op hun daden.

5 mei afschaffen en hopen dat we ooit nog bevrijd worden.

Rest In Privacy | 12-07-17 | 12:15

@ hotnot | 12-07-17 | 12:11

Als je geen VPN draait ben je altijd op te sporen. Met trouwens ook, maar dat is al een heel stuk lastiger.

Maximum Overdrive | 12-07-17 | 12:15

@WatZalIkErvanZeggen | 12-07-17 | 12:07
Precies, waarom heeft GS nog geen ?

Watching the Wheels | 12-07-17 | 12:14

Er is weinig zo grappig als mensen met een smartfoon die over privacy beginnen.

Axelvon | 12-07-17 | 12:13

Als je niets illegaal doet denk je dan echt dat ze de gewone man/ vrouw gaan aftappen. Dus geen probleem

Jowy13 | 12-07-17 | 12:12

Mark_D_NL | 12-07-17 | 12:10
Klopt, gecontroleerde oppositie.

Príncipe | 12-07-17 | 12:12

Terrorismebestrijding is altijd het toverwoord met dit soort zaken. Alles onder het mom van de nationale veiligheid. We staan bovenaan een zeer steil hellend vlak...

Maximum Overdrive | 12-07-17 | 12:12

Nederland wordt steeds veiliger: Voor criminelen !

Príncipe | 12-07-17 | 12:11

Maar wat bereiken ze daarmee? Ik kan bij de Mac gaan zitten, met m'n pas gekochte notebook, ik heb contant betaald, en geen NAW afgegeven aan de verkoper. Dan ga ik internetten, en ik ben nog steeds anoniem. Ik heb een anoniem e-mailadres, wat ik ooit eens in een internetwinkeltje in een ver land heb aangemaakt. Kunnen ze je dan opsporen?

hotnot | 12-07-17 | 12:11

Leptob | 12-07-17 | 12:09
Ja en die info gaan ze gebruiken om je een keer aan te pakken.
--
Zeg nog eens "ik heb niets te verbergen".......

Mark_D_NL | 12-07-17 | 12:11

Ik heb er geen problemen mee. Ik heb niks te verbergen dus wat mij betreft mogen ze.
De huidige maatschappij vraagt om meer mogelijkheden voor het opsporen van terroristen etc. Dus ja ik ben voor.

greetopeen | 12-07-17 | 12:10

Wat me opviel, al eerder, dat de PVV hier ook een meewerkt. Dat is apart en eng, maakt de PVV ongeschikt.

Mark_D_NL | 12-07-17 | 12:10

Ik las eergister dat de politie sowieso social media al controleert waaronder WhatsApp. Hoe ver gaat die controle op WhatsApp dan al? In mijn WhatsAppcontacten en groepen gaat heel wat duidelijke taal over de islam en aanverwante onderwerpen rond. En dan zijn er nog de leuke plaatjes waarin ook wel eens een hakenkruisje staat of er lekker op los wordt gediscrimineerd. Ik zou dat dagelijkse portie humor niet willen missen.

Leptob | 12-07-17 | 12:09

@NetBeans | 12-07-17 | 12:07
Al vaak naar gevraagd door GS bezoekers, maar wat is nu de reden dat GS niet om de privacy van haar reaguurders geeft?

Mark_Pugner | 12-07-17 | 12:09

NetBeans | 12-07-17 | 12:07
Sowieso is het natuurlijk super matig dat Joris nog steeds geen https voor Geenstijl en Dumpert heeft.

Bertie Wooster | 12-07-17 | 12:08

Goedgekeurd door de Partij voor de Vrijheid. De ironie..

Packingdoe | 12-07-17 | 12:08

Moeten we nu echt allemaal een VPN gaan gebruiken op pc en gsm?

Mark_Pugner | 12-07-17 | 12:08

Fijn dat de overheid bij mijn gegevens mag, want de overheid gaat altijd zo verantwoordelijk om met mijn gegevens.

Bertie Wooster | 12-07-17 | 12:07

Dan maar een goede VPN in een land zoeken die niet meedoet aan deze fratsen. En dan uiteraard daarnaast alleen nog komen op sites die op zijn minst op https draaien.

WatZalIkErvanZeggen | 12-07-17 | 12:07

Tegenwoordig is heel veel data met SSL encrypted. Ik vraag me af of ze daar iets mee kunnen. Tijd voor een https server GS?

NetBeans | 12-07-17 | 12:07

Even een herinnering dat de PVV zowel in de Tweede als in de Eerste kamer voltallig VOOR deze Orwelliaanse nachtmerrie heeft gestemd.
Weten we weer wat voor vlees we met Geert c.s. in de kuip hebben.

Leipniz | 12-07-17 | 12:07

Want terroristen en pedo's en als je niks te verbergen hebt.. *kots*

Sjors W. | 12-07-17 | 12:02

'Saying dat you don't care about privacy, because you have nothing to hide is no different, than saying you don't care about freedom of speech, because you have nothing to say.'

Edward Snowden.

Nehemia | 12-07-17 | 12:02

Niets meer dan een formalisering van de status quo.
Niettemin intens triest.

Lijkt me logisch... | 12-07-17 | 12:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken