Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Formatiehof - Optie 5: Maak kabinet weer missionair

topicbassiehof8jan.jpg Tikkerdetik op zaterdagmiddag: “De motorzagen en de doffe ploffen van gevelde bomen die u hoort, staan in het teken van de verhoogde papierproductie voor de wensenlijst van PvdA-voorman Lodewijk Asscher. Dinsdag komen VVD, CDA en D66 weer bijeen onder leiding van informateur Herman Tjeenk Willink om het motorblok te finetunen en zich daarna te buigen over hoe nu verder. De enige twee opties die nu nog op tafel liggen zijn een combinatie met de ChristenUnie of met de PvdA. Tijd dat de formatie overschakelt op de LoLodrive.” En dan nog een paar honderd woorden als voortzetting van deze Bassiehof van kort na de verkiezingen. En toen werd ik gewezen op het interview dat Asscher zaterdag met het Parool had. “Ik ben niet beschikbaar om aan te schuiven bij het motorblok.” Column derhalve in de prullenbak en opnieuw beginnen. Alsof deze armlastige zzp’er het niet al zwaar genoeg heeft, z’n opiniekarretje in de poep gereden door de vicepremier/minister van Sociale Zaken. Toch houdt Asscher de deur op een kier. Dat zit zo. In hetzelfde interview (Blendlelink) zegt Asscher: De kans op een minderheidskabinet neemt toe. Is u al gevraagd om gedoogsteun te verlenen? "Nee. Er wordt wel eens een balletje opgegooid, maar dat laat ik dan rustig neerploffen. Ik kan me niet voorstellen dat we vanuit de oppositie overal tegenstemmen. Dat past niet bij ons als partij. Voorstellen van een kabinet waar ik het mee eens ben, zal ik altijd steunen." U wilt niet zoals de PVV in 2010 afspraken maken vooraf? Lachend: "Mijn hersenen horen 'net als de PVV' en dan kan ik al niet verder luisteren. Ik weet het niet joh." U zegt geen nee. "Ik ga daar niet over speculeren." Waarvan akte. Ondanks de opmerkingen van Asscher zal Herman ‘Niks mis met een slakkengangetje’ Tjeenk Willink de opties van een coalitie met ChristenUnie of PvdA onderzoeken (net zoals hij met de PVV-combi deed). Die eerste is weinig aantrekkelijk: 76 zetels, de kleinst mogelijke meerderheid. Bovendien botert het voor geen meter tussen Alexander Pechtold en Gert-Jan Segers. Dat wordt een heel gedoe. Met de PvdA aan boord telt een nieuwe coalitie 80 zetels. Vijf meer dan het vorige kabinet. Maar goed, Asscher wil dus niet, weten we nu. Het Koninkrijk stevent dus op een minderheidskabinet af. Dat is optie 3 en onwenselijk. Wat hou je dan over: nieuwe verkiezingen. Deze optie 4 zou een geweldig spektakel kunnen worden als die worden gecombineerd met de stembusgang voor de gemeenteraden komende maart. Mark Rutte zinspeelde er afgelopen week al op om er gelijk aan toe te voegen dat dat een ‘brevet van onvermogen’ zou betekenen. "De kiezer heeft ons deze uitslag gegeven. Hier moeten we het mee doen", zei hij in een live Facebook-sessie. Toch is er nog een vijfde optie: maak het demissionaire kabinet weer missionair. CDA en D66 zullen dan over hun eigen schaduw heen moeten springen en geen kabinetsposten bezetten. Al valt daar ook nog wel een mouw aan te passen. Asscher heeft al gezegd sowieso in de Kamer te willen zitten als fractievoorzitter. Dat betekent dus een reshuffle en dan kan er zomaar een klimaatminister in de vorm van Diederik Samsom uitrollen, Ronald Plasterk die er wel klaar mee is op Binnenlandse Zaken vervangen door Alexander Pechtold enzovoorts. *Gooit balletje op*

Reaguursels

Inloggen

Een kabinet met bestuurders die iets kunnen. Dat zou een hele opluchting zijn.

Rien7847 | 19-06-17 | 15:04

-weggejorist-

Gravin v Kippenbouth | 18-06-17 | 19:23

@Gravin v Kippenbouth | 18-06-17 | 13:48
Kan jij zonder het op te zoeken vertellen wat er op pagina 35 van het D66 programma, VVD programma, CDA programma etcetera staat? Het reduceren van al die glossy's vol sprookjes die een dag na de verkiezingen al door de shredder gaan tot een enkel A4'tje is denk ik nog wel het meest geweldige politieke statement dat Wilders ooit maakte.

Pierre Tombal | 18-06-17 | 17:03

Maar alle gekheid op een stokje, Bas, je pleit er toch niet voor de verkiezingen de nullificeren en weer 4 jaar te gaan wachten op nieuwe verkiezingen????

En het establishment zelf laten uitzoeken hoveel wie waar waarom mag zijn?

Sans Comique | 18-06-17 | 15:54

"Wat hou je dan over: nieuwe verkiezingen. Deze optie 4 zou een geweldig spektakel kunnen worden als die worden gecombineerd met de stembusgang voor de gemeenteraden komende maart. Mark Rutte zinspeelde er afgelopen week al op om er gelijk aan toe te voegen dat dat een ‘brevet van onvermogen’ zou betekenen."

Zijn eigen woorden.

Dus liever het land de afgrond in dan toegeven gefaald te hebben. Steeds hetzelfde doen maar hopen op andere resultaten is de definitie van waanzin volgens Einstein.

Sans Comique | 18-06-17 | 15:50

"Schaapachtig lachend: "Mijn verschrompelde grote hersenen horen 'net als de PVV' en dan kan ik al niet verder luisteren. Ik weet het niet joh."

Nee, 'Net als Mao' of 'net als Stalin', dat is een compliment

Sans Comique | 18-06-17 | 15:27

Een verlenging van het kabinet van nu? Waarmee je dus ons democratisch stelsel ineen keer opheft. Dat zou ineen keer een middel en mandaat geven voor elk kabinet om aan de macht te blijven.Dictatuur 2.0. Gaat lekker zo! Wat een ontzettend dom idee.

DarkTemplar69 | 18-06-17 | 15:15

De vvd heeft bij de laatste verkiezingen behoorlijk wat zetels moeten inleveren, net zoals de PvdA, dit moet je zien als een afstraffing van het gevoerde beleid van deze verliezers van de afgelopen jaren.
Die grote bek van Rutte helemaal misplaatst.
Nieuwe verkiezingen zullen een verdere neergang van de vvd opleveren en winst voor FvD.
Advies, gooi Rutte uit de partij en laat de vvd weer VVD worden.

Gags Beasley | 18-06-17 | 15:09

Citaatje:
"... Dat betekent dus een reshuffle en dan kan er zomaar een klimaatminister in de vorm van Diederik Samsom uitrollen, Ronald Plasterk die er wel klaar mee is op Binnenlandse Zaken vervangen door Alexander Pechtold enzovoorts.
*Gooit balletje op* "

De grootste verliezers van de verkiezingen belonen met ministersposten?...
De grootste veroorzaker van het grootste verlies ooit van de PvdA (Didi Samsom) belonen met een klimaat-opwarmingspost? Klimaat-opwarming door middel van de CO2-uitstoot van een epische geldverbranding?

No way.

Het lijkt me beter om dat balletje wég te gooien, dan om het óp te gooien.

Peter Emile | 18-06-17 | 14:49

(..) Rutte weet dat. Hij wil geen nieuwe verkiezingen van dan gaat hij afgerekend worden op zijn zwakke en draaierige optreden(..)
@ Gravin v Kippenbouth | 18-06-17 | 13:48
-
U bent een optimist(e); het debiel kiesvee zal er zoals altijd weer weer in trappen; kijk maar naar de peilingen waar de vvd (en ook d66) helaas gewoon gelijk blijft
Overigens een beetje goed nieuws: Geert en Thierry hebben er deze week elk eentje bij gekregen)
zie hier het statistiekje van de hond Maurice.
home.noties.nl/peil/

telelezer | 18-06-17 | 14:19

"de grote winnaars worden vooral FvD (ik voorspel meer dan 10 zetels) en de PVV.
Graaf Monte Cristo | 18-06-17 | 11:08"
-
Dat gebeurt niet. CDA en VVD hebben nu bewezen dat een stem op de PVV een verloren stem is. Sterker nog wat Rutte zegt: "een stem op de PVV is een stem op links'
tostimaker | 18-06-17 | 11:21
-
Onzin. Een stem op de PVV is een protest stem vooral tegen gelukszoekers.
En die stem werkt juist heel goed: VVD en CDA vooral, D66 met wat tegenzin denk ik, willen nu opvang binnen de regio, dus zandbak, zelf.
-
Groenlinks moslim Jesse Yasser Klaver is daar mordicus op tegen.
-
Dus en stem op Wilders is een prima stem tegen gelukszoekers.
En een stem tegen een links kabinet: SP, GL en PvdA hebben samen 37 zetels nu. Kansloos voor meer gelukszoekers zoals GL wil dus.

Raider Twix | 18-06-17 | 14:18

Een minderheidskabinet is juist zeer wenselijk. Dat is de enige manier dat de kamer haar controlerende taak fatsoenlijk kan uitvoeren.

Kiwi45 | 18-06-17 | 14:15

Kiesdrempel.
10%, niet minder...
@ wezen | 18-06-17 | 11:30
-
Nee..!, want dan hadden Wilders, Thierry, (en ook Jan Roos en GS die het niet haalden), enz nooit kunnen beginnen.
Er moet in een echte(kuch) democratie ruimte blijven voor "vers bloed"
Een andere benadering zou kunnen zijn (zoals in sommige landen): de grootste partij krijgt een aantal extra "premie" zetels erbij om het hen makkelijker te maken.
Maar in het geval van Rutte lijkt me dat nou niet echt aantrekkelijk

telelezer | 18-06-17 | 14:10

Waarom roepen mensen hier steeds dat de PVV in de coalitie moet? Die partij is zo ontzettend afgegleden! In 2010 hadden ze nog een fatsoenlijk partijprogramma. In 2016 presenteerden ze een a4tje met korans verbieden en moskeeën sluiten, uit de EU en terug naar de gulden. Ondertussen schoffeert Wilders merkel en en Rutte met twitterfoto's met bloed aan hun handen. Zoals asscher zei: hij kan niet eens een week normaal doen.
Moet men op zo'n persoon 4 jaar lang vertrouwen?!
Als Wilders wil meedoen moet hij terug naar zijn partijprogramma van 7 jaar geleden en ophouden met twitteren.
Populistisch rechts staat er niet goed voor. PVV is afgeschreven en fvd wordt ook niets met hun anti EU/kartel standpunten en Thierry's onhandige uitspraken die steeds door de media uit hun verband worden gerukt.
tostimaker | 18-06-17 | 13:35

Wie zegt dat Wilders uit is op regeringsdeelname? Hij heeft ervoor gezorgd dat dit land een flinke ruk naar rechts gemaakt heeft. Hij doet in feite het vuile werk en baant het pad voor o.a. VVD, FvD en CDA en zelfs PvdA. Zij kapen zijn standpunten en voeren deze in een wat gematigder vorm uit. Ik zie het FvD nog echt wel groeien in de toekomst. Het is een kwestie van tijd en Rutte weet dat. Hij wil geen nieuwe verkiezingen van dan gaat hij afgerekend worden op zijn zwakke en draaierige optreden. Ik denk niet dat er voor hem na de volgende verkiezingen nog een premiersfunctie in het vat zit de VVD gaat inleveren. Het CDA zou dan nog wel eens de grootste partij kunnen worden.

Gravin v Kippenbouth | 18-06-17 | 13:48

Toen Belgie 541 dagen geen regering had ging het er daar enorm veel beter dan ooit. Er konden geen afbraak maatregelen, geen belastingverhogingen, enz. enz. genomen worden.
Ergo: hoe langer het duurt hoe beter; want zodra D66 eenmaal in de regering zit, wordt onze soevereiniteit nog verder, en als het kan ook nog sneller, weggegeven aan Brussel, worden er nog meer meer meer moezzliems ons goede oude Nederland binnengehaald, wordt de arbeidszekerheid nog verder en sneller afgebroken en worden de pensioenen nog verder kapot gemaakt en wordt er nog meer geld aan Brussel overgemaakt.
Met dank aan het debiel kiesvolk dat te dom of te lui (of beide) is om de werkelijke partij politiek goed te volgen en zich te laten bedonderen door mooie nep-praatjes
www.allerecords.nl/land-langste-zonder...

telelezer | 18-06-17 | 13:47

Een minderheidskabinet met gedoogdsteun van de pvda is geen optie.
Schrijf maar nieuwe verkiezingen uit, deze poppenkast heeft nu lang genoeg geduurd.
Kiezers wel degelijk verschil maken. En verder: een partij zoals de VVD die andere partijen al voor de verkiezingen uitsluit van regeringsdeelname, hoort gewoon niet in een democratisch stelsel thuis.

Gravin v Kippenbouth | 18-06-17 | 13:37

Waarom roepen mensen hier steeds dat de PVV in de coalitie moet? Die partij is zo ontzettend afgegleden! In 2010 hadden ze nog een fatsoenlijk partijprogramma. In 2016 presenteerden ze een a4tje met korans verbieden en moskeeën sluiten, uit de EU en terug naar de gulden. Ondertussen schoffeert Wilders merkel en en Rutte met twitterfoto's met bloed aan hun handen. Zoals asscher zei: hij kan niet eens een week normaal doen.
Moet men op zo'n persoon 4 jaar lang vertrouwen?!
Als Wilders wil meedoen moet hij terug naar zijn partijprogramma van 7 jaar geleden en ophouden met twitteren.
Populistisch rechts staat er niet goed voor. PVV is afgeschreven en fvd wordt ook niets met hun anti EU/kartel standpunten en Thierry's onhandige uitspraken die steeds door de media uit hun verband worden gerukt.

Rest In Privacy | 18-06-17 | 13:35

Ik schreef dit al eerder, een Kolonels-regiem is nog democratischer dan dit zooitje (Partijkartel) die elkaar uitsluiten, dus vraag Marco Kroon eens om met het leger op te rukken naar Den Haag en tijdelijk de staat van beleg uit te roepen (een jaartje of 4).
Marco Kroon is nu nog Majoor, maar die maken we natuurlijk meteen Kolonel.

Keyboardspeler | 18-06-17 | 13:31

@netniet

Juiste en meest logische analyse. Kijk naar het Oekraïne-referendum (het nee van het volk is eindeloos uitgesteld, zodat de Oekraïne toch bij de EU, op de nog langere termijn, kan komen en Rutte vond het allemaal zo moeilijk en lastig, terwijl hij bij het Turkije-conflict wel kon optreden), de Europese grondwet die er niet mocht komen, alleen er wel kwam. Deze heren en dames zitten er voor de Europese Unie, niet voor Nederland. "Onze" heren en dames hebben o.a. Machiavelli goed gelezen en bestudeerd en wij inwoners van dit geweldige land kijken er naar en denken nog steeds dat wij op gelijkwaardige voet staan t.o.v. onze politici. Dat is niet zo, want de staat heeft veel meer slimme, zeer intelligente denkers en uitvoerders dan dat wij als "gewone' mensen aan kunnen.

Jesaja | 18-06-17 | 13:15

@HP | 18-06-17 | 12:52

Uiternate scherp geformuleerd.

Matwetwe | 18-06-17 | 12:56

Verkiezing is de tijd van het liegen.
Regeren is de tijd van het bedriegen.

Formeren is het proces om van de eerste naar het tweede te komen, zodanig dat het lijkt dat er van beide geen sprake is.

HP-premium | 18-06-17 | 12:52

@de Voorzittert | 18-06-17 | 12:14

Zo zit het helaas. Onze Nederlandse boerenhelden zouden hun trekker om en in het Binnenhof moeten parkeren maar dat kunnen alleen nog de Fransen in de EU als het ergens over gaat. Wij missen dat in onze genen evenals de vechtersmentaliteit van de Britten. Uitzonderingen daargelaten. Het is een schande dat wij ons land naar de kloten laten helpen door zogenaamd 'onze volksvertegenwoordigers' en die grote slinkse ambtenarij kliek eromheen. *zum kotzen*

Matwetwe | 18-06-17 | 12:52

Ik zou VVD uit 'het motorblok' halen en vervangen voor PVV.
Er staat namelijk nergens dat de grootste partij meedoet in de regering.
Wellicht doet SP dan ook mee en MP Wilders kan besluiten dat Kereltje geen ministerspost krijgt.
*droomt verder*
necrosis | 18-06-17 | 11:18
.
Eh, pardon? Dromen van de SP!? Dromen van de neo-communisten van de SP? Ben jij wel goed snik?

Xirdalan | 18-06-17 | 12:48

"motorblok" van een 2-takt motortje. Zet maar bij het oud vuil.

arc-en-ciel | 18-06-17 | 12:45

mmm rubbere mark wil slechts 2 jaar blijven voor hij naar de E.U overstapt daar zijn dingen belooft waar wij nooit achter zullen komen .
Daarom zal hij nooit een nieuwe verkiezing uit schrijven en verder aan moderen met een minderheids- kabinet

witchmaster | 18-06-17 | 12:36

Asscher, proest.

Mark_D_NL | 18-06-17 | 12:32

Nieuwe verkiezingen zou fantastisch zijn voor het partijkartel. Maar Rutte gaat de zekerheid van 4 jaar langer het premierschap niet laten lopen. Dus we krijgen een minderheidskabinet met flink veel linkse plannen. En ondanks de montere immigratie plannen wordt dit een Wegkijk-akkoord pur sang want we gaan ons blind committeren aan 4 jaar langer bukken voor de EU en genomen worden door de Islam.

de Voorzittert | 18-06-17 | 12:14

Rutte weet heel goed dat hij flink zetels gaat inleveren ten opzichte van FVD. Elke manier om geen verkiezingen te hoeven uitschrijven zal dan ook geprobeerd worden. Die paar miljoen die dat festijn kost is peanuts vergelijken met de gemiste inkomsten waarmee we nu te kampen hebben.

Bobdesloper | 18-06-17 | 12:10

@Ofzo2 | 18-06-17 | 11:54
SP en PvdA willen niet met VVD en niemand wil met GL vanwege de (onhaalbare) doelen van Yasser.
Met uitzondering van D'66, maar die zoekt gewoon een zondebok voor als het kabinet voortijdig klapt.
Waar is kolonel Kaas als je hem nodig hebt?

necrosis | 18-06-17 | 12:05

Ik zou VVD uit 'het motorblok' halen en vervangen voor PVV.
Er staat namelijk nergens dat de grootste partij meedoet in de regering.
Wellicht doet SP dan ook mee en MP Wilders kan besluiten dat Kereltje geen ministerspost krijgt.
*droomt verder*
necrosis | 18-06-17 | 11:18

In een democratie zou dit idd de logische stap zijn. Als de 1e partij geen Kabinet kan vormen dan is het aan de 2e partij om het te proberen. Wat dus weer aangeeft dat we niet in een volwaardige democratie leven, want zelfs als Wilders het stokje mag overnemen dan zullen vrijwel alle partijen toch nee zeggen. Zo werkt onze nep-democratie.

XaleX_2 | 18-06-17 | 12:04

Ofzo2 | 18-06-17 | 11:54
Dat kunt u wel denken maar daarom gebeurt het niet.

botbot | 18-06-17 | 12:01

"De kiezer heeft ons deze uitslag gegeven. Hier moeten we het mee doen"

Als Rutte zegt dat hij het met de uitslag moet doen dan is er geen andere 'democratische' optie dan de PVV. Het volk heeft gesproken en die wil dus Wilders met zijn 'onfatsoenlijke' retoriek in het Kabinet hebben zitten. Dat er nu aan PVDA wordt gedacht laat juist zien dat Rutte en het gehele partijkartel hun reet afveegt met de wil van het volk (wat we natuurlijk al wisten) en bovenal de democratie zelf.

XaleX_2 | 18-06-17 | 11:58

botbot | 18-06-17 | 11:09
Je zal vvd gestemd hebben en nu zien dat ze met veel moeite een kabinet proberen samen te stellen met groenlinks, sp of pvda. Dan moet je je toch ook genomen voelen als rechts liberaal. Ik denk dat de gemiddelde achterban liever een combi met de pvv zien zitten.

Ofzo2 | 18-06-17 | 11:54

@ netniet | 18-06-17 | 11:45
Wat heeft leven in een ontwricht gezin te maken met bijdragen aan de totale destructie van de Nederlandse cultuur?

normanius | 18-06-17 | 11:52

-weggejorist-

medelmo | 18-06-17 | 11:51

@botbot | 18-06-17 | 11:38
"Daarna is er ook nog een rechtelijke macht die toets aan de grondwet."

Niet in Nederland. De rechterlijke macht toetst geen wetten aan de grondwet. Artikel 120 van de grondwet: "De rechter treedt niet in de beoordeling van de grondwettigheid van wetten en verdragen."

Er gaan al jaren stemmen op om dit aan te passen, maar daar is dus een grondwetswijziging voor nodig.

Japannert | 18-06-17 | 11:51

Het lijkt wel kwade opzet allemaal. Het land lijkt stuurloos maar intussen rolt de EU agenda lekker door. VVD is de nieuwe partij op het linkse en het demissionair4 kabinet is bezig om op basis van verouderde gegevens een nieuwe begroting in elkaar te timmeren waarbij het staatsbelang wordt gediend door aan burgers toekomend voordeel, achter te houden omdat er ergens op papier staat dat dat zo moet. PvdA is nu inderdaad spekkoper omdat ze met een eisenlijst kunnen komen vanwege hun positie, die in geen enkele verhouding staat tot hun verkiezingsresultaat. Leuk voor de PvdA maar de wijze waarop dit tot stand is gekomen is niet in het landsbelang. Winnaars zijn dus PvdA en D66, massa-immigratie is beleid en tot 2021 kunne we verder met leven in een ontwricht gezin om maximaal bij te kunnen dragen aan de totale destructie van onze Nederlandse cultuur.

netniet | 18-06-17 | 11:45

nieuwe verkiezingen: FvD gaat zetels winnen ten koste van PVV, verder een afname van zetels bij splinterpartijtjes want om een kabinet te vormen kun je beter strategisch kiezen. Dus 95+ en Diertjespartij gaan zetels inleveren. Ook SP verliest zetels, want net als bij PVV zijn er geen genoeg partijen te vinden die samen met hen willen regeren.

overdrijfnietzo | 18-06-17 | 11:44

Er zijn maar 2 opties: minderheidskabinet of nieuwe verkiezingen.

IslamPislam | 18-06-17 | 11:42

koeberg | 18-06-17 | 11:19
We leven hier in een democratie, wetten dienen eerst de eerste kamer te passeren voordat zij van kracht worden.
Daarna is er ook nog een rechtelijke macht die toets aan de grondwet.
Dus heeft het absoluut geen zin om met het huidige gedachtegoed van de PVV in zee te gaan.

botbot | 18-06-17 | 11:38

Ambtenaren (links) besturen ons land. Wil je dat veranderen dan heb je een Trump nodig, maar dat kan niet met de huidige grondwet.

Dutch_Holland | 18-06-17 | 11:36

Een stem op de PVV is een stem op links.
Is de PVV is links, nee, het is een extreem rechtse partij die kiezers trekt van de rechtse partijen. Omdat het programma van de PVV lijnrecht staat tegenover de VVD-CDA zal er nooit een coalitie komen. Gevolg de rechtse stemmen worden kaltgestellt in de oppositie wat de linkse partijen sterker maakt.
Rutte heeft gelijk als hij zegt dat de PVV de linkse politiek sterker maakt.

Nathan R Jessup | 18-06-17 | 11:35

@Eendt: Dan moet ie Bussemaker vervangen in plaats van Ome Roon. Ik zie het probleem niet.

pietvanvliet | 18-06-17 | 11:33

@snokkertje | 18-06-17 | 11:01
Er valt met de PVV niks te formeren. Dat weet Wilders en Rutte. Als ze het gaan proberen is het voor de Buhne. En, het zou de VVD enkel schade opleveren.

McMarx | 18-06-17 | 11:32

Kiesdrempel.
10%, niet minder...

wezen | 18-06-17 | 11:30

Het is niet dat VVD en PVV niet kunnen samenwerken, het is dat Mark Rutte en PVV niet kunnen samenwerken.

Gooi liegenbekje Rutte uit de VVD en alles doet het weer.

Angel_eyes | 18-06-17 | 11:30

Samson als klimaatminister? Pechtold op binnenlandse zaken? Echt niet.

Guido | 18-06-17 | 11:30

Nathan R Jessup | 18-06-17 | 11:28
Misschien "Kwaad" van Joost Niemoller eens lezen.

vanBarchum | 18-06-17 | 11:29

@Kanarie_Geil | 18-06-17 | 10:58
"vooral niet luisteren naar het volk (PVV)"

De PVV is niet het volk maar het afvoerputje van de lage klasse, naar deze mensen is nog nooit geluisterd.

Nathan R Jessup | 18-06-17 | 11:28

Heb zelden zo'n pubergedrag meegemaakt. En dan verwacht men ook nog van volwassen kiezers dat deze hiervoor begrip hebben? Als de PvdA weer gaat meeregeren (wat schijnbaar al maanden geleden voorgekookt is), wat het kiezersvolk dus absoluut niet wil zie de enorme nederlaag voor de PvdA bij de verkiezingen. Lijkt het mij tijd voor nieuwe verkiezingen met daarna een formateur die de wil van het volk wel vertaald in een nieuwe regering zonder uitsluitingen.

Tis nie waar! | 18-06-17 | 11:27

Dat hele formeren is je reinste bullshit.
.
Eerst het volk laten spreken wie 1e, 2e ,3e partij wordt om vervolgens met een of andere ongewenste combinatie te komen omdat Jan niet met Piet wil en Piet niet met Klaas.
.
1e, 2e, en 3e partij zouden gewoon bij default de coalitie moeten vormen. Sure daar zit een hoog klap risico aan maar het is dan wel wat het volk gekozen heeft en niet deze eindeloze poppenkast die we formatieperiode noemen.

normanius | 18-06-17 | 11:27

Desformatie is prima. Lekker doorgaan zo, het gaat prima met een demissionair kabinet, beter dan als ze echt regeren. En na een jaar desformatie mooi Terry zijn zakenkabinet.

Hemmenaar7 | 18-06-17 | 11:26

Een D66 minister van onderwijs zal een ramp worden voor dit land. Met al dat gendergezeik.

vanBarchum | 18-06-17 | 11:25

necrosis | 18-06-17 | 11:18
Als de SP in de regering komt zit ik binnen de kortste keren aan de bedelstaf vast.
Daar valt niet tegen te verdienen.

botbot | 18-06-17 | 11:24

Joh, kans is nul dat Pechtold dit zou accepteren. De man is zo ijdel, hij moet en zal minister van onderwijs worden.

Eendt | 18-06-17 | 11:22

Asscher: "Lachend: "Mijn hersenen horen 'net als de PVV' en dan kan ik al niet verder luisteren." Asscher en hersenen? Voor wat primaire levensfuncties misschien, verder nooit wat van gemerkt.
Lekker toch, dat uitsluiten door een inclusiviteitspartij.

Kaft | 18-06-17 | 11:21

"de grote winnaars worden vooral FvD (ik voorspel meer dan 10 zetels) en de PVV.
Graaf Monte Cristo | 18-06-17 | 11:08"
Dat gebeurt niet. CDA en VVD hebben nu bewezen dat een stem op de PVV een verloren stem is. Sterker nog wat Rutte zegt: "een stem op de PVV is een stem op links'
Zonder PVV zouden die stemmen voor 80% naar VVD en CDA gaan. De PVV pikt maar een klein beetje van oude SP en PvdA stemmers.

Rest In Privacy | 18-06-17 | 11:21

@botbot | 18-06-17 | 11:09
Daarom wil ik dat ruim voor de volgende verkiezingen een formateur aangesteld wordt die gewoon zegt: "de n grootste partijen, wie dat ook worden, gaan met elkaar praten. En ik tolereer geen uitsluitingen"

koeberg | 18-06-17 | 11:19

Ik zou VVD uit 'het motorblok' halen en vervangen voor PVV.
Er staat namelijk nergens dat de grootste partij meedoet in de regering.
Wellicht doet SP dan ook mee en MP Wilders kan besluiten dat Kereltje geen ministerspost krijgt.
*droomt verder*

necrosis | 18-06-17 | 11:18

Hiermee toont Asscher weinig respect voor de PVV-kiezer. Dat partijen niet in gesprek willen met de PVV, ligt voor een groot deel aan Wilders zelf. Hij is constant bezig geweest zowat iedereen in de kamer te schofferen, hij vindt het een nep-parlement. Hij maakt Rutte min of meer schuldig aan de aanslagen in Manchester. En nou wil Wilders ineens wel samenwerken? Beetje hypocriet. Neemt niet weg dat de gevestigde partijen wel degelijk de plicht hebben naar de kiezer, dus ook de PVV-kiezer, te luisteren.

Mannes | 18-06-17 | 11:15

Graaf Monte Cristo | 18-06-17 | 11:08 Dat is hoop houden .
Toch verrast het gepeupelte me iedere keer weer .
Autobranden en bedreigingen enzo is niet voldoende om NLer wakker te schudden. Oktober is wel mooie maand.;-)

medelmo | 18-06-17 | 11:12

Ik hoop op een jarenlange kabinetsformatie. Kunnen ze ook geen geld over de balk smijten.

boccelullus | 18-06-17 | 11:12

Je zult op de VVD gestemd hebben omdat zij zoals beloofd niet met de PVV in zee te gaan en Mark zou het alsnog doen!
Dan heeft de VVD je mooi belazert,overigens er zijn meer partijen die absoluut niet willen.

botbot | 18-06-17 | 11:09

Zonder kabinet gaat het prima, er worden tenminste geen onzin maatregelen genomen die de burger enorm veel geld gaan kosten.
In Belgie ging het ook beter zonder kabinet.

henk vintage | 18-06-17 | 11:09

Laat maar nieuwe verkiezingen komen en dan niet in Maart 2018 maar in september of oktober van dit jaar nog. Moet echt kunnen !! Dan zullen we eens zien hoe de kaarten geschud zijn. Voorspel nu al dat zowel VVD, CDA en D66 flink gaan inleveren. De PVDA zal er wel weer wat bijkrijgen en ook GroenLinks levert weer minimaal 8 zetels in. De SP krijgt er wat bij maar de grote winnaars worden vooral FvD (ik voorspel meer dan 10 zetels) en de PVV. Eens kijken of Rutte dan wel opstapt en dat de wisseling van de wacht ook bij CDA en D66 eens plaats gaat vinden. De bevolking is deze regenten meer dan zat....

Graaf Monte Cristo | 18-06-17 | 11:08

een beetje partij kijkt wel uit.. zeker de PVDA. Met VVD en ook nog eens D66 in je club weet je zeker wie er weer ingeluisd gaat worden.. waarvan akte.

Als PVV zou ik maar eens goed erover nadenken of ze zelf nog wel in deze 'motorblok'wil aanschuiven.. de kans dat je weer de zwarte piet krijgt als je niet akkoord gaat met.. is heel groot.

fikkieblijf! | 18-06-17 | 11:08

... waarom zou je nou een missionair kabinet willen?

Het enige dat ze gaan doen is nog meer belasting heffen, nog meer EU en nog meer moslims binnenlaten.

Laat ze gewoon lekker verder ouwehoeren en formeren. T'houdt ze bezig. En de laatste weken werd het in ieder geval niet nog sneller slechter.

HP-premium | 18-06-17 | 11:07

Onzin dat het kabinet weer missionair kan worden. Het word gewoon VVD,CDA,D66 met onofficiële gedoogsteun van PvdA. Ik roep het al weken. De enige andere optie is CU en dan alle medisch ethische kwesties niet in het regeerakkoord. Maar dat wil D66 niet, want die wil er met de eer vandoor gaan. Pechtold altijd met z'n "Pia Dijkstra-dit" "Pia Dijkstra-dat"-plannen. Net als Geert steeds probeerde met de "agema-gelden" die door geen enkele andere partij werden overgenomen

Rest In Privacy | 18-06-17 | 11:06

Niet met de tweede partij willen formeren is natuurlijk geen brevet van onvermogen.

snokkertje | 18-06-17 | 11:01

we worden eigenlijk al heel lang door ambtenaren geregeerd.
verkiezingen zijn er alleen om wat accenten te verplaatsen.
die machtige overheidsmannetjes zorgen voor zichzelf en voor inkomsten.
wij burgers,die niet bij de overheid werken, kunnen alleen betalen voor die overheid.jammer,maar zo is het.

pejoar | 18-06-17 | 11:01

vvd gooi die d maar weg,
het laaste wat de vvd doet,
is de democratie hooghouden,
vooral niet luisteren naar het volk (PVV)

Kanarie_Geil | 18-06-17 | 10:58

Laat die hel kaste maar de bijstand in pleuren.
Zonder hun gaat het prima , we kunnen die fabulerende laaielichters missen als kiespijn.

joppo0 | 18-06-17 | 10:53

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken