Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Weet je wie vandaag ook een epische overwinning boekte in Engeland?

Even een berichtje van uw HuisHistoricus: vandaag is het niet alleen een belangrijke dag in Engeland omdat de Britten naar de stembus mogen, maar ook omdat vandaag de verjaardag van de tocht naar Chatham groots wordt herdacht. De lezers die van het moderne geschiedenisonderwijs hebben genoten dat zich vooral richt op Anne Frank en de Europese Unie zullen denken: wat is dat?, dus bij dezen even in twee zinnen uitgelegd: voordat we in Europa van 70 jaar TimmerVrede genoten was het altijd en overal hommeles tussen de verschillende Europese landjes. Ook wij de Ollanders deden grif mee met het onderlinge schedelbeuken en naast dat we toen ook met imperiale Duitsers en onhebbelijke graaiframbozen te maken hadden, hadden we het te stellen met de Britten. Het ging voornamelijk om de floes: Nederland en Hullie van de Overkant waren verwikkeld in een harde, met kanonnen uitgevochten concurrentiestrijd om de heerschappij over de wereldzeeën. Zowel Nederland als Engeland hadden hun zinnen gezet op de volledige dominantie van de Noordzee, de Atlantische Oceaan en de lucratieve handelsroutes die daar te bevaren zijn. In een serie van in totaal vier oorlogen werd het pleit uiteindelijk min of meer in het voordeel van de Britten beslist, maar niet voordat wij Ollanders de theeleuters een paar gevoelige tikken hadden uitgedeeld. De meest memorabele was de Tocht naar Chatham. Onder leiding van een zieke Michiel de Ruyter en Cornelis de Witt zeilde de Nederlandse vloot de Theems (en vervolgens de Medway) op, om de daar gelegen Engelse vloot een gevoelige slag toe te brengen. Een soort miniatuur-Pearl Harbor, maar dan met de kostuums van de Heeren van de Bruyne Ster. Het was een eclatant succes: de halve Engelse vloot ging in vlammen op en het vlaggenschip van de Engelsen, de Royal Charles, werd buitgemaakt. Het was tevens het eerste optreden van de beukers van het Korps Mariniers, die daarmee voorgoed hun naam hadden gevestigd en de toon hadden gezet voor een internationale traditie van zeemobiele strijdkrachten met een machocomplex. Gelukkig is alles nu weer pais en vree met demense van de crumpets en het kudtweer, dus wordt het jubileum met wederzijds respect en een tikkeltje nostalgie gevierd. Ps.: blow-by-blow bij gewaardeerd ex-collega en geschiedenistopper @thijswhoa hierrrrrronder, hervertelling op bewegend beeld met ome Jort daarrrr. MinDef-filmpje boven werd vandaag gepubliceerd. topicchatham.jpgPrinsenvlag. Altijd plus 1.

Reaguursels

Inloggen

@Graaf_van_Hogendorp | 08-06-17 | 22:56: de vloot van de Republiek was in staat om nog operationele acties uit te voeren na "Terschelling" Ja, dat was nu juist het probleem: die vloot was heel ergens anders en daarvan maakten de Engelsen dankbaar gebruik. De schade bij Terschelling was zeer groot. De rede van Terschelling was het gebruikelijke verzamelpunt voor Nederlandse handelsvloten naar de Oost, waar de schepen volgeladen lagen te wachten op een goede wind. Kennelijk waren de Engelsen goed geïnformeerd.
Ik kan de boeken van Luc Panhuysen over deze periode zeer aanbevelen.

oliebolletje123 | 09-06-17 | 10:01

Toen had je nog pest lijers en lepra lijers op straat, een kar met dooie pest kinderen, trekpaarden die en kanon voorttrokken, musketiers die een geweer afschieten, kanoniers die een zesponder laten knallen, palingrokers, dienstbodes die een wieg aan twee palen knoopten, een mobiele keuken van ijzer, een middeleeuwse bierzuiptafel. Ik heb 't allemaal gezien, kiek maar naar m'n fotokes hiero flic.kr/s/aHskWET8VK

Twee Jeetjes | 09-06-17 | 00:52

Wat zelden wordt vermeld, is dat de Engelsen een paar maanden later een even geslaagde aanval op de rede van Terschelling hebben uitgevoerd, waarbij ze zeer veel schade aan een daar voor anker liggende handelsvloot hebben toegebracht. Verder hebben ze een deel van de dorpen op Terschelling platgebrand.
IK weet niet of de schade te vergelijken was met Chatham, maar het moet toch wel een beetje in de buurt gekomen zijn.

oliebolletje123 | 08-06-17 | 22:38
Een paar dorpen op Terschelling... of een voorstad van de hoofdstad van Engeland in rep en roer zetten, en de gehele Engelse vloot die er lag in de fik zetten.

Totaal onvergelijkbaar. De Britten beschouwen Chatham als hun grootste nederlaag op zee ooit. Niemand heeft het over een paar dorpen op Terschelling, ook tata's niet maar goed die krijgen ook nauwelijks geschiedenisles. Maar toch.

De vloot van de republiek was in staat om nog operationele acties uit te voeren na Terschelling, terwijl de Engelse vloot na Chatham dat niet meer was. Ook een teken. De spiegel van de Royal Charles hangt nog altijd in het Rijks, betwijfel of er veel relikwieën hangen in Britse musea van hun actie bij Terschelling.

Graaf_van_Hogendorp | 08-06-17 | 22:56

Wat zelden wordt vermeld, is dat de Engelsen een paar maanden later een even geslaagde aanval op de rede van Terschelling hebben uitgevoerd, waarbij ze zeer veel schade aan een daar voor anker liggende handelsvloot hebben toegebracht. Verder hebben ze een deel van de dorpen op Terschelling platgebrand.
IK weet niet of de schade te vergelijken was met Chatham, maar het moet toch wel een beetje in de buurt gekomen zijn.
Verder heeft de oversteek van onze stadhouder Willem III zeer bijgedragen aan het feit, dat de Engelsen commercieel meer in de melk te brokkelen kregen dan de Hollanders en bijgedragen aan de industrialisatie van GB.

oliebolletje123 | 08-06-17 | 22:38

Met hulde aan de Engelse Humor in 2007 (400 jaar De Ruyter) om HMS Chatham te sturen voor de vlootschouw.

Kukident | 08-06-17 | 22:04

Dit is de grootste militaire prestatie ooit van de Verenigde Provinciën
henkiedeboer | 08-06-17 | 17:43
Mmmm samen met Maurits' campagne van 1597 (met als hoogtepunt de slag bij Turnhout), Den Bosch (1629, Frederik Hendrik), Breda (1637, Frederik Hendrik), zeeslagen bij Schooneveld en Kijkduin (1673, de Ruyter/C. Tromp/Banckert) Ramillies (1706, Graaf van Malborough, heer van Nassau-Ouwerkerk), Oudenaarde (1708, Graaf van Malborough, prins van Savoie heer van Nassau-Ouwerkerk).

en het heeft effectief de staat Nederland geconsolideerd tussen de Europese grootmachten.
henkiedeboer | 08-06-17 | 17:43
Helaas was de republiek toen al rap aan het afglijden naar tweederangs natie. Hoewel de tata's nog een Willy op de Engelse troon hebben gekregen, gingen ze de geschiedenis in als lulletjes rozenwater, overvleugeld door de Britten en de Fransen en de Habsburgse familie (en later de Pruisen).

Hoewel de tata's de grootste nederlaag ooit tegen de Britse vloot hadden gescoord, en de Britten bang waren voor de Hollandse zeemacht, was het bij de verloren zeeslag van Kamperduin (1797, de Wit) dat het over en uit was met Nederland als militaire macht. Ze zouden nog een rolletje spelen bij de slag bij Waterloo (1815, Wellington/Blucher/Willy II) maar daarna was het beurt.

Eigenlijk is het een wonder dat we sinds 1815 niet meer geannexeerd zijn tot 1940. De Oostenrijkse Dolfie nam ons toen in, om er een paar jaar later uitgeknikkerd te worden door de Canadezen/Britten/Amerikanen/Polen oh wacht sorry bevrijd te worden door de mocro's. En nu heeft sinds 1990 Berlijn sorry Brussel ons weer geannexeerd, dit maar permanent ben ik bang, waarbij straks geen Nederlandse geschiedenis meer wordt lesgegeven of bestudeerd, maar "Europese".

Een treurige eind van een ooit trotse natie.

Graaf_van_Hogendorp | 08-06-17 | 21:40

@ omanders | 08-06-17 | 13:21
Ah wij zijn dus The Beaker folk? youtu.be/xpcUxwpOQ_A

F. von Zeikhoven | 08-06-17 | 18:28

Iets wat veel mensen niet weten is dat de 'Glorious Revolution' wel degelijk een invasie van de Britse eilanden was:

www.independent.co.uk/life-style/histo...

De Engelse/Britse 'wetenschappelijke' geschiedschrijving heeft er een handje van bepaalde aspecten onderbelicht te laten. Zie bijvoorbeeld ook de slag bij Waterloo of de Spaanse Armada.

Dit is de grootste militaire prestatie ooit van de Verenigde Provinciën en het heeft effectief de staat Nederland geconsolideerd tussen de Europese grootmachten.

henkiedeboer | 08-06-17 | 17:43

telelezer | 08-06-17 | 15:05
D-Fens_1963 | 08-06-17 | 15:40
-
Onze soevereiniteit die op het offerblok ligt is mijn grootste zorg.
Is gewoon een aderlating van onze hard bevochten vrijheid en welvaart.
Vermenging der volkeren zou nog niet zo erg zijn als dit dan daadwerkelijk gebeurt.
Dan mengen culturen ook.
Halfbloedjes hebben vaak het beste van 2 kanten.
Maar precies zoals D-Fens schrijft, de religies mengen niet.
Daar wringt de schoen.
Olie mengt niet met water.
Een paar druppels maken de complete drinkwatervoorraad van een groot schip onbruikbaar.

Ben-Bataaf | 08-06-17 | 16:18

@His Lordship | 08-06-17 | 14:39
De huidige prinsenvlagzwaaiers zouden hem graag eenzelfde einde gunnen.

JTKDM | 08-06-17 | 16:01

onstabiel = ons

D-Fens_1963 | 08-06-17 | 15:47

@telelezer
Hoe er in de loop van de geschiedenis volken vermengd zijn heeft onstabiel gemaakt tot wat we nu zijn.
Fouten en onvolkomenheden hebben we als het goed is van geleerd.....
Zo zouden we kunnen concluderen; vermenging van volken hoeft geen onoverkomelijke problemen op te leveren.
Ja zelfs (voor sommigen)als dat eventueel gepaard zou gaan met verdeling van welvaart.
Vermenging van religies gaat niet (ook dat zouden we inmiddels kunnen weten).

D-Fens_1963 | 08-06-17 | 15:40

Vroegah toen we nog wat voorstelden ... Toch maar een bezempje in de mast gebonden vandaag.

Vesta | 08-06-17 | 15:13

volkslied hebben we pas sinds 1932
gerard1945.wordpress.com/2015/10/04/k...
@ Ben-Bataaf | 08-06-17 | 14:14
-
Dank voor de link.
Ik ben er steeds meer voor om weer het toenmalige "Wien Neerlands Bloed" van voor 1932 terug in te voeren als volkslied.
Hoewel de eerste twee regels van ons oude trotse oorspronkelijke volkslied
“Wien Neerlands bloed door den aderen vloeit;
Van vreemden smetten vrij”
toen niets met racisme te maken hadden, maar met de jarenlange Franse bezetting (“vreemde smetten”) er werd daarmee gedoeld op iedereen die zich als echte Nederlander gedraagt en niet met de vijand heult – begint het lied nu echter steeds relevanter te worden met de aan ons wanhopige door Duitsland en Brussel opgelegde vermenging der volkeren.
www.geennieuws.com/2016/06/wolfgang-sc...
-
Tevens ook relevant mbt de roof van onze soevereiniteit
"Wien 't hart klopt fier en vrij,
Wie voor zijn volk van liefde gloeit,
Verheff' den zang als wij!"
-
Mensen blijf alert; Brussel is machtiger dan u denkt..

telelezer | 08-06-17 | 15:05

Als Rutte en kornuiten via een tijdmachine daar hun huidige plannen voor Nederland uit de doeken zouden doen werden ze allen via een week of twee rekbank naar de brandstapel doorverwezen wegens land verraad !

Castor12 | 08-06-17 | 14:58

@D-Fens_1963 | 08-06-17 | 14:01

Als er successen ergens op de wereld geboekt worden komen de parasieten. We noemen hen adel, elite, bestuurders, ambtenarijen, advocaten, maar parasieten is wat ze zijn. Ze pogen het succes in beton te vatten terwijl juist de dynamiek was wat succes mogelijk maakte. Ze pogen orde af te dwingen terwijl de vrijheidsgraden adem gaven aan succes. Ze wanen zich de motor van succes terwijl zij het zand in de cylinders en radaren zijn. Maar bovenal zullen zij eerst de leiders die de successen brachten vermoorden, verbannen of in diskrediet brengen. Natuurlijk allemaal vooral om hun koffers te vullen, en invloed te bestendigen.
.
Toch was er een korte periode (zijn altijd kort in de geschiedenis) waar het volk iets had om in te geloven, om voor te werken. Daar doelde mijn tekst op.
.
Ik maak mij niet al teveel illusies over wat wel en niet kan in deze wereld. Korte periodes van vooruitgang voor het volk lijken het beste wat mogelijk is in de menselijke geschiedenis. The human condition, het altijd weer toestaan dat een "elite" de boel overneemt en corrumpteert zal het weer kapot maken. Slechts de tijdsperiode van kapot maken varieert.
.
Zoals nu weer gebeurt.

Parel van het Zuiden | 08-06-17 | 14:55

Mark Rutte de Johan de Witt van deze tijd?
His Lordship | 08-06-17 | 14:39
-
De vergelijking met Johan Kievit is treffender.

Ben-Bataaf | 08-06-17 | 14:43

Mark Rutte de Johan de Witt van deze tijd? Dat is wel wat al te veel eer voor die opportunistische Junker-lakei.

His Lordship | 08-06-17 | 14:39

De Nederlandse vloot was toen wel door marokkanen gebouwd hoor !
@ Wekkertje | 08-06-17 | 14:29
-
De Ruyter en Tromp en Van Speijk ook marokkanen?
:-)

telelezer | 08-06-17 | 14:38

We hebben dat hele kuteiland in de late steentijd leeggeveegd van de aldaar aanwezige Iberiers - Toen ook al! - om het te bevolken met Onze Jongens en Meisjes!
www.theguardian.com/uk-news/2017/may/...
@ omanders | 08-06-17 | 13:21
-
Dus wij waren de moslims van die eeuw..? Vervangen van een hele bevolking?
-
“It is very striking. There seems to have been a complete replacement of the original folk of Britain with these newcomers,” said Garrett Hellenthal, a statistical geneticist based at University College London. “Normally you get some older DNA surviving with a wave of immigrants, even a fairly large wave. But you don’t see that in this case. Frankly it looks more like an invasion.”
www.theguardian.com/uk-news/2017/may/...

telelezer | 08-06-17 | 14:36

@Schadenfreude | 08-06-17 | 13:15
Slag om Arnhem is ook zo'n voorbeeld.
Gigantische nederlaag, gevierd en herdacht als een overwinning.

plaszak | 08-06-17 | 14:35

Ik ben erg trots op onze Republiek al wordt die geleid door een koning.

Jezus_Boeddha | 08-06-17 | 14:34

Heeft onze regering al excuses aangeboden aan de Engelsen vanwege deze aanval ? En hoe zit het met schadeclaims en herstelbetalingen ?

Wekkertje | 08-06-17 | 14:32

Als Engeland en Nederland toentertijd gewoon een verbond hadden gesloten om samen te werken en de buit te verdelen, hadden Frankrijk, Spanje en andere landen totaal geen kans gehad.

Maar aangezien er ook persoonlijke vorstelijke nijd bij kwam kijken, bleef dit verbond uit.

Mokum Kosher | 08-06-17 | 14:32

Soms denk ik wel eens; hoe kon de onderlinge haat, mn jegens de gebroeders, zo groot zijn dat ze op dergelijke wijze werden omgebracht?
En dan denk ik vervolgens; zou dat ooit wéér kunnen gebeuren?
En dan denk ik; de komende kabinetsformatie gaat dit land een totaal andere kant op sturen dan wat electoraal is gebleken.
Dit gaat voor veel Nederlanders heel veel frustratie opleveren.
Om nog maar niet te spreken van onderlinge haat.
Ik hou míjn hart vast en kijk het standbeeld van de Ruyter nog maar eens diep in de lege ogen.

D-Fens_1963 | 08-06-17 | 14:30

De Nederlandse vloot was toen wel door marokkanen gebouwd hoor !

Wekkertje | 08-06-17 | 14:29

Meer van dit op GS!

Febofiel | 08-06-17 | 14:20

dankzij die klote landverraders van de nsb is de prinsenvlag altijd besmet. Helaas.
New Quacka | 08-06-17 | 13:04
-
Ja, en het hoofddeksel van de jeugdstorm had een oranje topje, het mussertkruis oranje strepen op het lint.

Maar terug on-topic: de oranjegezinden lynchten de gebroeders de Wit later en stuurde De Ruyter op een zelfmoordmissie. Om het volk te verenigen.
Zo ging men met helden om.
-
Verder mag heel Frankrijk en Duitsland hun bestaan danken aan Ons [insert Wilhelmus couplet here]! Google de zin CHAMAVI QUI ET PRANCI maar eens.

omanders | 08-06-17 | 13:30
-
Dat volkslied hebben we pas sinds 1932
gerard1945.wordpress.com/2015/10/04/k...

Ben-Bataaf | 08-06-17 | 14:14

@geenspam | 08-06-17 | 13:19
Je hebt gelijk. Socialisten en Mohammedanen zijn meesters in het herschrijven van de geschiedenis.

JanvandeBiertent | 08-06-17 | 14:10

Q.P.O.

Mokum Kosher | 08-06-17 | 14:08

Stil protest organiseren op dat klinkerpleintje in duh Haag. Klapstoel, emmertje pek, zak met veren en een hooivork. 24/7 en aanschuiven als je zin en tijd hebt. Koffie, brood en warm eten laten sponsoren. En dan dat plein vol krijgen.

Jos Tiebent | 08-06-17 | 14:06

Ja, en dan nog even over die prinsenvlag, hè. Die prinsgezinden, waren die niet voor admiraal Tromp, die lul? Die verraders die de gebroeders de WItt hebben opgeknoopt en De Ruyter hebben genaaid? Ja die types. Die ophitsers van de meute, die je nu weer voor Trump ziet lopen juichen. De ironie.

dezenicknameisbezet | 08-06-17 | 14:05

D-Fens_1963 | 08-06-17 | 14:01
Bizar hoe we onze eigen helden Van Oldenbarnevelt, de broers De Wit en De Ruyter eigenhandig hebben vermoord, gelyncht, dan wel de dood ingejaagd.

Joosthoudtervan | 08-06-17 | 14:05

@Parel
In zoverre in contrast, de Nederlanders waren destijds (net als nu) tot op het bot verdeeld over de te varen (met name) internationale koers.
En even alle hypocrisie daarlatend, de helden uit het staatsgezinde kamp zijn uiteindelijk vakkundig geëlimineerd.
Óók de Ruyter!

D-Fens_1963 | 08-06-17 | 14:01

De Royal Charles werd op 21 juni 1667 veroverd, waarmee de overwinning compleet was. Dit is gelijk aan 11 juni 1667 in de oude kalender. Op 8 juni 1667 gebeurde er niets spannends hoor.
.
Beetje een raar artikel daarmee. Overigens wel onze grootste overwinning aller tijden, die over 13 dagen 450 jaar geleden plaatsvond, en de grootste typering van onze stereotype wie niet sterk is moet slim zijn, waar op school 0,0 over wordt onderwezen.

Joosthoudtervan | 08-06-17 | 14:00

@Parel van het Zuiden | 08-06-17 | 13:49
Dat kan alleen als we ons weten te ontdoen van alles wat dat ideaal in de weg staat. En daar is een 3e WO voor nodig schat ik zo in. Dan heb je daarna misschien 30 jaar utopia voordat de rot er weer in kruipt.

ChatBot | 08-06-17 | 13:53

Toen bepaalden wij nog het wereldbeeld met onze natie en ons leger. Maar nu .... helaas

king of my own world | 08-06-17 | 13:51

De champagne is open bij de NPO en andere MSM. We gaan de komende dagen uit ten treuren horen dat we eigenlijk allemaal van Marokkanen afstammen
BASinnic | 08-06-17 | 13:49
Gonste trouwens al een paar dagen op Twitter..

nickolaas | 08-06-17 | 13:51

@Mark_D_NL | 08-06-17 | 13:03

"Schijnt dat er ook en boot met Marokkanen was, die hebben meegevochten aan Nederlandse zijde."

Die waren aan de andere kant van eiland bezig.
'Begin zeventiende eeuw werd IJsland overvallen door bloeddorstige piraten uit 'Barbarije'. De plundertocht staat er nog altijd bekend als 'de overval van de Turken'. Maar de aanvallers werden aangevoerd door een zeeman uit Haarlem.'
www.historischnieuwsblad.nl/nl/artike...

kzegje | 08-06-17 | 13:51

"demense van de crumpets en het kudtweer"
@artikel
Dat Engelse weer wordt trouwens hier heel goed uitgelegd (en volgens mij zijn het fragmenten - ik zag de serie destijds op de BBC en die vlogen van oceaanstromingen en draaing van de aarde naar jetstreams en uiteindelijk snapte waarom het daar bijna altijd regende.. best wel briljante televisie "BBC The Great British Weather" www.youtube.com/watch?v=1ltM3GYNmtQ&a... ).
Mooiste klimaat heeft trouwens Bolivia.. 4 seizoenen in een dag in La Paz (meer dan 3,5km boven zeeniveau) en als je een berg over rijdt zit je in een heel andere klimaatzone (voorbeeld is de beroemde Yunga's Road - 'gevaarlijkste weg ter wereld' - 2 uurtjes kronkelende bergweg vanuit La Paz, overgang is 10 minuten mist/wolken en als je eruit rijdt zit je in de tropen waar het even daarvoor nog pokkenweer was). En dat is op heel veel andere plekken buiten La Paz ook op een paar uur rijden (ben er een paar weken geweest en ik heb een aantal keren meegemaakt dat je dus een berg over rijdt en alsof je een schakelaar omgooit - heel ander weer en opvallend genoeg meestal beter.. in Europa heb je het wel eens als je door de Gotthard-tunnel rijdt).

nickolaas | 08-06-17 | 13:49

Onvoorstelbaar hoe ver wij nu van de Nederlanders toen staan.
.
Geen zelfhaat.
Geen angst om zelf de wereldzeeën te bestormen.
Staan voor waar ze in geloofden.
Bouwend, werkend aan eigen toekomst.
.
Zo'n schril contrast met het heden...
.
Oh wat zijn we gevallen. Kunnen we ooit nog opstaan?

Parel van het Zuiden | 08-06-17 | 13:49

@Mark_D_NL | 08-06-17 | 13:03

De champagne is open bij de NPO en andere MSM. We gaan de komende dagen uit ten treuren horen dat we eigenlijk allemaal van Marokkanen afstammen

BASinnic | 08-06-17 | 13:49

Voer de marine niet onder Staatse vlag (rood-wit-blauw) in de tweede helft van de zeventiende eeuw net als de VOC en alle koopvaardij? Graag effe nakijken.

AethicusIster | 08-06-17 | 13:48

Als straks Groenland is gesmolten, en de Noordzee leeg is gaan we over land die vuile Britten een lesje Europa leren. Onder aanvoering van ons aller Theo.

Oprisp | 08-06-17 | 13:46

Dol op Post | 08-06-17 | 13:34
Zo maar een quootje dat in het stuurboords cafetaria van Hr. Ms De Ruyter (C801) hing:
De Heeren hebben mij niet te versoecken, doch te gebieden. En al wiert my bevolen 's Lands Vlagh op één enckel schip te voeren, ick sou daarmee het zee ghaen en, daar de Heeren Staaten hunne vlagh betrouwen, sou ick myn leven wagen.

Graaf van Egmont | 08-06-17 | 13:46

@Graaf van Egmont | 08-06-17 | 13:41


Dat zou Tofik Dibi geheid toejuichen!

eerstneukendanpraten | 08-06-17 | 13:44

Toen hadden we hier tenminste nog gewoon mannen met ballen i.p.v. een onwelriekende gleuvenbrigade!

benjeallanggek | 08-06-17 | 13:44

Wordt toch weer tijd dat de Koninklijke Marine een vlaggenschip Zr.Ms. Bryune Ster gaat noemen.

Graaf van Egmont | 08-06-17 | 13:41

Volgens mij is de datum niet helemaal correct. Andere kalenders enzo.

SamKoeman | 08-06-17 | 13:36

... en dat is de reden waarom op Zr. Ms. De Ruyter (F 804) in het verblijf van de commandant een bezem staat. Ter nagedachtenis van Michiel de Ruyter die het Kanaal schoonveegde.

Dol op Post | 08-06-17 | 13:34

Verder mag heel Frankrijk en Duitsland hun bestaan danken aan Ons [insert Wilhelmus couplet here]! Google de zin CHAMAVI QUI ET PRANCI maar eens.

omanders | 08-06-17 | 13:30

Kerkdeur weer laten repareren door scheepstimmerman.
Postuum 5 reeten!

Law of the Land | 08-06-17 | 13:28

Orakel1958 | 08-06-17 | 13:12
Ja, en toen Willem III koning van Engeland werd, was het afgelopen met NL als wereldmacht. Het was de grote frustratie van de Oranjes dat ze geen monarch konden worden in de Nederlandse Republiek dus toen Willem III de kans kreeg in Engeland, greep hij die met beide handen aan. Het resultaat was de definitieve doorbraak van Engeland als wereldmacht en de teloorgang van NL.

Zzzzooooffff | 08-06-17 | 13:28

Maar moeten we vandaag de vlag buiten hangen?

feudeu | 08-06-17 | 13:27

Overigens, als May verliest dan is dit een herhaling van 1976 toen Harald Wilson ook vervroegde verkiezingen uitschreef. Ook hij stond in de peilingen gigantisch voor, maar verloor toch van Labour. Geestelijke hebzucht komt voor de val...

Orakel1958 | 08-06-17 | 13:25

Mooi filmpje, over echte helden, Korps Mariniers, en een nog trots volkje. Ik vond alleen de opmerking over de Mark Rutte van die tijd tamelijk ongepast. Als die gast toen ook alles weglachte en overal geschokt over was en een soortgelijk beleid had, dan hadden ze vanaf de kade "pang" staan roepen naar Engeland.

Schaaldier | 08-06-17 | 13:24

Dit was een vergelding voor de oorlogsmisdaad die de Engelse een paar maanden daarvoor gepleegd hadden door de Nederlandse koopvaardij (burgers) vloot te vernietigen en daarna een groot gedeelte van west Terschelling.

Op netflix is de film van Michiel de Ryuter te zien. Al worden hier wel wat details buiten beschouwing gelaten toch een aanrader om te kijken!

lasso1986 | 08-06-17 | 13:23

Chatham? We hebben dat hele kuteiland in de late steentijd leeggeveegd van de aldaar aanwezige Iberiers - Toen ook al! - om het te bevolken met Onze Jongens en Meisjes!


www.theguardian.com/uk-news/2017/may/...

omanders | 08-06-17 | 13:21

jort kelder en pieter jan hagens
hadden laatst een aardige serie "ten strijde"
daarbij zat ook een aflevering over De Tocht naar Chatham www.npo.nl/ten-strijde/AT_2047541

janneman1977 | 08-06-17 | 13:20

@sinar2 | 08-06-17 | 13:10
in moslimlanden wordt het pre-moslim verleden nu al compleet genegeerd (zoniet verwoest). Marokko heeft bijvoorbeeld een rijke pre-mohammedaanse geschiedenis, maar de bevolking wil er niets van weten en is ook niet geinteresseerd in het conserveren van objecten uit die tijd. Allemaal erg jammer voor het behoud van de collectieve wereldgeschiedenis.

geenspam | 08-06-17 | 13:19

Toch curieus dat de Engelsen dat herdenken als hun meest glorieuze nederlaag.
Ik zie ons de slag in de Javazee nog niet herdenken als de meest gedenkwaardige nederlaag.

Schadenfreude | 08-06-17 | 13:15

Overigens, als Elisabeth sterft en Charles zijn beurt overslaat hebben zowel GB als NL koning Willen IV.

Orakel1958 | 08-06-17 | 13:13

De strijd eindigt in 1688 als Stadhouder Willem III in wat de Glorius Revolution wordt genoemd Koning van Engeland wordt. Een paar jaar later zelfs ook van Schotland en Ierland. Een overblijfsel hiervan zijn nog de protestantse oranjemarsen in Noord-Ierland.
Niet dat Nederland Engeland echt veroverd heeft. Na de tocht naar Chatham moest Engeland met tegenzin vrede sluiten. En omdat te bezegelen werd een huwelijk georganiseerd tussen MaryII en WillemIII. Willem heeft dus min of meer de troon geërfd. Shakespeare had het hele gebeuren niet beter kunnen verzinnen.

Orakel1958 | 08-06-17 | 13:12

Nederlandse geschiedenislessen worden binnenkort verboden want is allemaal onderbuik en nationalisme. Dus straks alleen nog lessen over het ontstaan van de EU en hoe haar glorieuze leiders (Juncker, Timmerfrans etc) ons aan de vrede hebben geholpen.
Om daarna over te gaan in de periode dat elke vorm van onderwijs afgezien van Koranlessen word verboden.

sinar2 | 08-06-17 | 13:10

Is het kinderliedje "Oranje boven" al VERBOTEN door quincy cum suis, wegens duiding op prinsenvlag?

Jos Tiebent | 08-06-17 | 13:06

dankzij die klote landverraders van de nsb is de prinsenvlag altijd besmet. Helaas.
Nu zitten we met zo'n gedraaide franse vlag, terwijl we een mooie eigen vlag hadden.

New Quacka | 08-06-17 | 13:04

Schijnt dat er ook en boot met Marokkanen was, die hebben meegevochten aan Nederlandse zijde.

Mark_D_NL | 08-06-17 | 13:03

Ah, ik zie daar ook de eerste bootvluchtelingen.

Mr_Natural | 08-06-17 | 13:00

Het is Korps.

eightfour | 08-06-17 | 12:58

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken