Molukse TreinkaapTapes online
Ah, die goeie ouwe jaren '70, toen we nog moslimloos terrorisme hadden waar Bregman en Lucassen nu handig naar kunnen verwijzen om de islam vrij te pleiten: toen hadden we nog gewoon ouderwetse Molukkers met lang haar die hier de boel op stelten zetten. Er is een hoop gedoe over de beëindiging van de treinkaping, omdat het volgens activistocaat Liesbeth Zegveld (drambef gespecialiseerd in koloniaal leed) niet terecht is dat de terroristen van dichtbij zijn afgemaakt door de mariniers. Nou worden de transcripten vrijgegeven en daaruit blijkt wel dat het menens was: 'In een ander fragment is een knal hoorbaar. Dan vraagt iemand: "Deze is dood?" Een ander antwoordt dan: "Ja, nu wel", gevolgd door gelach van verschillende mariniers. Iemand zegt dan: "Rustig aan, he." Dan volgen er opnieuw knallen. Iemand roept: "Stop."' Best wel, eh, een teken dat er niet is geprobeerd om het conflict met een dialoogtafel en cohenthee op te lossen. Maar het gaat verder: '"Helemaal blauw. Ha, ha. [k heb ze] alletwee kapotgeschoten." Kort daarna is een onbekende marinier te horen die volgens de transcriptie zegt: "[...] achter [...] die leefde nog. Die heb ik helemaal [kapot][...]."' Volgens de advocaat van de mariniers, Geert-Jan Knoops is het echter geen sluitend bewijs voor het moedwillig doodknallen van kapers Max Papilaja en Hansina Uktolseja.
Reaguursels
InloggenHemmenaar7 | 29-05-17 | 18:25
Check!
Tijd voor een wet die elk recht op schadevergoeding voor terroristen uitsluit.
Schadevergoeding vereist naast schuld quiz non ook schade. Alsof deze parasitaire psychopaten een positief verdienvermogen hadden ...
Bij dezen onze complimenten aan alle Mariniers zij doen nl. wat de Politiek (toentertijd) niet lukte: een einde maken aan terrorisme. Hoe ze dat einde bewerkstelligen onder zware druk en met een groot risico is volledig aan hen.
Wat mevr. Zegeveld betreft, indien zij in de bewuste trein had gezeten, had ze nu niet middels haar Rechtszaak over het Corps heen gepist, nul respect voor deze actie vanachter haar veilige bureau.
Lichtpuntje020 | 30-05-17 | 13:58
U verwart de Punt met Wijster.
Het waren terroristen. De gijzeling duurde al drie weken en ze hebben in die tijd o.a. een onschuldige burger met een nekschot de trein uit geduwd. Er werd een basisschool gegijzeld. Ik ken een betrokkene (familie) en als je haar hoort over wat er destijds allemaal is gebeurd, kon het leger / de overheid niet anders dan het oorlogsrecht er in gooien. Die molukkers zijn stuk voor stuk terecht afgeschoten. Daar kunnen de terrorismebestrijders van vandaag nog van leren.
Ik snap helemaal niets van deze discusssie.
Het waren terrosristen, daar onderhandel je niet mee en weeg je enkel het belang af van de slachtoffers en het maatschappelijk belang (voorkomen voor meer van dit soort terrosistische acties)
Toen was al bekend dat het gewoon liquidaties waren.
Geeft niet, de kapingen waren ook meteen een ding uit het verleden.
Gewoon snoeihard ingrijpen. Laten zien dat er niks te winnen valt.
Eigenlijk bewonderingswaardig hoe vreedzaam Molukkers zijn.
Ik zie nazaten(?) van slaven bijna dagelijks jammeren over een veel ouder slavernij-verleden, terwijl de grootouders van de huidige generatie Molukkers in armzalige kampen werden ondergebracht met nauwelijks geld en goederen. En met de belofte dat de regering voor een veilige terugkeer zou zorgen. Men MOCHT niet eens integreren.
En nu moet men aanzien dat elke moslim die binnenwandelt wordt voorzien van huis en Miele en uitkering.
En hebben die ooit samen met de Nederlanders gevochten?
De terroristische akties praat ik hiermee zeker niet goed, maar de achtergrond ervan mag niet buiten beschouwing worden gelaten.
Het waren geen islamisten die doodden om te doden.
GematigdeMoslim | 30-05-17 | 11:59
Er is geen enkel bewijs dat het niet meer voorkomen van gijzelingen komt door de fatale afloop eerder bij oa de Punt.
Het lijkt aannemelijker te veronderstellen dat Molukkers in de loop der jaren meer open stonden voor aanpassing en integratie. Het zijn geen moslims!
De kaping heeft niet voor niets 3 dagen geduurd. Hoevaak is er gevraagd om de kaping te stoppen? Ik was er niet bij, maar ik kan me voorstellen dat dat tig keer is geweest. En dat is het een keer van "wie niet luisteren wil moet maar voelen" en dat is er naar mijn idee gebeurt.
Vraag: is er daarna nog wel eens een trein gekaapt? Nee? Dus het heeft gewerkt? Dan weten we dus wat je tegen terrorisme moet doen.
Maar tegenwoordig zijn we té gevaginiseerd om dat onder ogen te zien.
Ik dacht dat die hele rechtszaak van Zegveld draaide om haar bewering dat de overheid (in de vorm van Den Uijl en Van Agt) opdracht zou hebben gegeven dat die Molukse kapers de trein niet levend mochten verlaten, kortom "geëxecuteerd" moesten worden.
Daar leveren deze transcripts geen enkel bewijs voor; bovendien, zoals al zo vaak aangevoerd, 3 van de 9 Molukkers hebben de aanval wel overleefd. Dat eea tijdens zo'n gevaarlijke actie niet helemaal 100% volgens de planning verloopt, nou, ik kan er mee leven, hoor.
Het erge en onverteerbare vind ik wel dat er een eis tot schadevergoeding is, waardoor het lijkt alsof die Molukkers nu slachtoffers zijn ipv daders.
Nou ja, Nederland is een steeds groter gekkenhuis aan het worden. Over 10 jaar zal (de familie van) Mohammed B. ook wel vrijlating en schadevergoeding gaan eisen voor het feit dat B. levenslang heeft gekregen.
Ik hoop dat ze ze gewoon geëxecuteerd hebben. Heb je eindelijk eens iets om trots op te zijn wat je regering betreft. Terroristen hoor je af te maken. Punt.
De Molukkers zijn verraden. Zomaar onschuldige mensen doodmaken en dan kun je wat terug verwachten. Maar godallejezus wat een onmogelijke kudtzooi. Er is hier weer een fraai staaltje 'mensheid' opgevoerd.
En die soldaten, die konden het vuile werk opknappen, om de onmogelijkheid compleet te maken. Man man man we're some piece of work!
Maar wat is nu erger? Een met haat bevlogen buutendieker, of een kleuter met een pak en een stropdas aan?
Ik begrijp best dat er veel wrok zit bij de Molukkers.
Naar hier gekomen omdat ze in dienst van Nederland waren geweest en dus niet konden blijven. Hier opgevangen in oude barakken die in de oorlog door de mof waren gebruikt. Er was ze een eigen staat beloofd en dat is er niet van gekomen. Eigenlijk zijn ze als 2e rangs behandeld. Allemaal heel erg, maar je moet geen treinen kapen of scholen gijzelen. Of een dienstplichtig militair doodschieten die toevallig in die trein zat. Wat kan zo'n kind van net 18 jaar daar nou aan doen? Kortom, heel vervelend voor die kapers maar dit kon je verwachten en is het risico van zo'n actie. Zoals ze zelf eigenlijk al wisten, je wint het niet van de Staat. Of dat nou Nederland of Indonesie is.
Lefgozer | 29-05-17 | 19:33
wanneer ga jij het in het juiste perspectief zien? De Molukkers vochten in dienst van de Nederlandse regering, met jouw oom. Terwijl jouw oom een mooi pensioen kreeg werden zijn Molukse collega's in Nederland in de oude Duitse concentratiekampen gestopt met een paar guldens zakgeld.
weet iemand onder de domme eikels die hier zonder hun hersens te gebruiken de meest domme shit post wat de geschiedenis is van de Molukkers in Nederland? Nee, ze mochten geen treinen kapen of onschuldige mensen doodschieten, maar er was een aanleiding. Die nog steeds niet deze acties rechtvaardigt, maar er zit meer achter. Verdiep je in de materie voordat je nog meer domme dingen deelt en anderen napapegaait.
Die Molukkers moeten niet zo zeiken. Zij (dode zonen van de moeders die nu geld willen zien) hebben een trein gekaapt met onschuldigen mensen. Ook nog een basisschool met onschuldige kinderen. Dan verdien je ook een kogel. Of het nu van dichtbij of veraf is maakt ook niet uit.
Het was dan ook niet voor de grap dat hier militairen moesten worden ingezet om de kaping te beëindigen.
In zo'n geval gelden er andere rules of engagement dan bij een fietslichtcontrole door de politie.
Of het allemaal wat minder gewelddadig had gekund durf ik niet te zeggen maar waar gehakt wordt vallen nu eenmaal spaanders en dat hadden de kapers volledig zelf in de hand.
Ongeblustekalk | 29-05-17 | 21:44
Jouw kaarten liggen open en bloot op tafel: graag mensen afzeiken om jezelf superieur te voelen.
|
Het lijkt me duidelijk uit mijn reactie dat ik weinig sympathie heb voor terroristen\gijzelnemers. Maar nee, je mag ook niet toestaan dat overheden mensen standrechtelijk gaan executeren, als dat hier het geval was. Ik heb toch liever niet een overheid die eerst schiet en dan eens gaat kijken of dat echt nodig of rechtvaardig was.
Mogen mariniers tegenwoordig dan ook geen plezier meer hebben in hun werk?
@FW Ta-183 Huckebein | 29-05-17 | 18:20
Precies, je gaat niet even nuanceren.
JP B. | 29-05-17 | 23:43
Een wijs mens neemt maatregelen om dat te voorkomen. ;-)
Ik geloof trouwens dat de Amerikanen Osama Bin Laden ook expres hebben doodgeschoten. Eeuwig zonde, de man had nog zo'n leuk leven voor de boeg. Is er al iemand opgestaan die díe mariniers voor de rechter gaat slepen?
Het gaat om twee dingen. Ten eerste de vraag of dit bewijs is dat die twee moedwillig zijn doodgeschoten. Ik denk van niet, net als Knoops. Ten tweede de morele vraag of het erg zou zijn als die twee moedwillig zouden zijn doodgeschoten. Nee, helemaal niet natuurlijk. Die kapers hebben eerst zelf in koelen bloede iemand die ze helemaal niet kenden doodgeschoten. Terroristen zijn dood veel beter dan levend. Ik geloof dat die jongens hooguit een jaar of tien in de bak zijn geweest. Jammer; wat mij betreft hadden ze allemaal een spuitje mogen hebben.
Nukubu
Je maintiendrai uiteraard. En stop eens met die dubbelposts
Ongeblustekalk | 29-05-17 | 23:36
Echt? Ik dacht dat het torren waren, maar je zult wel gelijk hebben.
Je hebt waarschijnlijk dezelfde ervaringen opgedaan.... vwb vrouwen, choose your battles wisely ;-) Aangezien ikzelf 8 jaar heb mogen dienen, is dit wel 1 vd battles die ik aan durf te gaan... Om vervolgens het komende decenium te bloeden uiteraard.
Je Maintendrai ;-)
Ongeblustekalk | 29-05-17 | 23:36
Echt? Ik dacht dat het torren waren, maar je zult wel gelijk hebben.
Je hebt waarschijnlijk dezelfde ervaringen opgedaan.... vwb vrouwen, choose your battles wisely ;-) Aangezien ikzelf 8 jaar heb mogen dienen, is dit wel 1 vd battles die ik aan durf te gaan... Om vervolgens het komende decenium te bloeden uiteraard.
Je Maintendrai ;-)
JP B. | 29-05-17 | 23:29
Wist je dat het torren zijn?
Vrouwen winnen toch, zouden Mariniers eens wat over moeten lezen.
Als nabestaande van een van die terroristen zou ik me diep schamen en eeuwig koest houden. Deze hele zaak is bespottelijk en gaat de molukse gemeenschap nog veel schade berokkenen. Maar daar hebben deze nabestaanden natuurlijk maling aan.
Ongeblustekalk | 29-05-17 | 23:18
Goed om te weten, dank je!
En hoewel het torren zijn en blijven ;-) Aanbod staat, zelfs na de 10kg extra na 14 dagen vreetschuur. En het feit dat ze torren zijn, had ik dat al vermeld?
Gaat vrouwlief niet leuk vinden, maar dan wacht ze maar effe wat langer op die "must have" prullaria.
JP B. | 29-05-17 | 23:09
Ga maar lekker op verkantie, die mariniers worden niet vervolgd.
Goed dat je je betrokken voelt. Een erg aardige voorstel van je.
Ongeblustekalk | 29-05-17 | 23:02
Ik moest heel hard lachen! Ter info, gewoon vak geld, dan maar niet verweggistan all inclusive, volvreten 3 maal daags, dit jaar ;-)
Nog effe dan. Als de treinkapers zo nodig geëxecuteerd moesten worden, waarom zijn dan de Molukkers uit de school er allemaal ongedeerd uitgekomen?
Die gijzeling van kinderen werd door iedereen, dus ook de mariniers, met nog veel meer walging ervaren.
JP B. | 29-05-17 | 22:38
Wacht ff, dat geld komt toch niet uit een illegalen circulatie verdienmodel, anders steek het maar in je hol.
JP B. | 29-05-17 | 22:38
Sorry voor de dubbelpost. Bedrag klopt...
@LuckyGirl | 29-05-17 | 20:13
Weet er zelf ook onvoldoende van, dit zijn duivelse dilemma's. Hier las ik nog e.e.a. over die eerste kaping frontpage.fok.nl/nieuws/628106/fok-to...
TheseDays00 | 29-05-17 | 22:34
Dat is wat ik helaas ook vrees. @redactie, laat maar weten of we een crowdfunding dienen te starten vwb die helden bij te staan.
Ik zeg bij deze minimaal 1000 eur toe en als ik meer heb te vergeven, krijgen ze dat ook nog.
TheseDays00 | 29-05-17 | 22:34
Dat is wat ik helaas ook vrees. @redactie, laat maar weten of we een crowdfunding dienen te starten vwb die helden bij te staan.
Ik zeg bij deze minimaal 1000 eur toe en als ik meer heb te vergeven, krijgen ze dat ook nog.
Carmelita | 29-05-17 | 21:41,
Degenen die zich overgaven hebben het overleefd.
Dus; geen executie-instructie.
Zo simpel is het; het verbaasd me dat dat 25 keer uitgelegd moet worden.
De anderen vormden nog een gevaar in de ogen van de betrokken mariniers. Ik en diverse anderen hier hebben je uitgelegd dat ook iemand die gewond is nog een granaat kan laten afgaan, of kan schieten. Uit de tapes blijkt nergens dat alle gevaar geweken was. De conclusies van sommige (niet alle!) stuurlui-aan-wal zijn allemaal achteraf, en bovendien gekleurd door financieel belang. De staat aanklagen levert immers meer op dan terroristen aanklagen.
Maar laat ik eens met je meegaan, en er van uitgaan dat stuurlui-aan-wal in principe altijd méér recht van spreken hebben dan betrokkenen. Dus dat een taxichauffeur zich best tijdens een hersenoperatie aan de hersenchirurg mag opdringen, om die chirurg te vertellen wat hij moet doen. En dat een chirurg die daar geen gehoor aan geeft moet worden aangeklaagd.
Ik wil jou best geloven dat dat heel soms een ietsjepietsje nuttig kan zijn. Hééééél soms.
In dit geval echter gaat het niet om een urenlange chirurgische operatie; maar om beslissingen die in milliseconden genomen worden. In een chaotische situatie waarin geschoten wordt, en zowel mariniers als burgers gevaar liepen. Burgers en kapers die dekking zoeken; kapers die zich tussen burgers verstoppen; kapers en burgers die proberen te vluchten, etc.
Stuurlui-aan-wal zoals die advocaat Zegveld hebben geen idee hoe dat is.
En verder; er is niks middeleeuws aan zelfverdediging.
Ik heb het niet over het publiekelijk ophangen van een dief. Maar mensen worden gedreven door instincten. Een basaal instinct is bijvoorbeeld risico-afweging;
- wat zijn de voordelen;
- wat zijn de risico's.
Overal ter wereld kun je constateren dat mensen, bewust of onbewust, die afweging maken. Pure biologie. In landen waar handen van dieven afgehakt worden wordt bijvoorbeeld nauwelijks gestolen. Behalve dan van "ongelovigen", want het bestelen van ongelovigen is wel legaal in veel sharia-landen; net als het mishandelen, verkrachten of zelfs (dood-) martelen van gastarbeiders.
Dat gebeurt wel vrij veel in die landen.
Kortom; mensen maken een afweging.
"Risico-analyse" heet dat met een mooi woord.
Leuk of niet, zo werkt het dus.
En er zijn sindsdien geen Molukse treinkapingen meer geweest.
Door toekomstige kapingen minder aantrekkelijk te maken zijn uiteindelijk niet alleen vele potentiële gegijzelden gered; maar ook vele wanna-be gijzelnemers.
Win-win dus, zelfs voor de liefhebbers van Molukse treinkapers.
@ JP B. | 29-05-17 | 22:27
gaan het natuurlijk op iets gooien wat niet verjaard: oorlogsmisdaad ofzo.
@ henk7492 / 22:29
Ow touchy
zie het maar als en ondersteuning van wat jij zei, ok
Tobi | 29-05-17 | 22:19
Ja dus?
Dat is precies wat ik schrijf toch.
TB2318 | 29-05-17 | 20:16
Dit dus...
Als je nooit in een gevechtssituatie hebt gezeten, geloof me de adrenaline giert je harder door het lijf dan bij die Dumoulin en tijd om te kakken heb je niet, dien je wat mij betreft gewoon je muil te houden.
Gewapende conflicten, hetzij lokaal, hetzij op imternationale schaal, zijn niet zwart-wit.
Die mannen zijn erin gegaan om kost wat kost zoveel mogelijk burgerlevens te beschermen, dus vanuut hier enkel respect en petje af. Wanneer je aan de andere kant besluit om een kaping voor te bereiden, dan dien je dit soort consequenties voor lief te nemen.
Ik ben benieuwd hoe sommigen hierboven reageren wanneer onze BBE genoodzaakt zijn om preventief ploflims te ruimen. Helemaal wanneer ze ernaast staan.
TL;DR: goeie actie, muil houden als je geen idee hebt. Aanklacht uiteraard verwerpen, indien niet verjaart.
@ henk7492 / 22:18
Helemaal gelijk. Bovenal waren de Molukkers, als christenen, onze meest trouwe bondgenoten in en buiten het KNIL
wat het extra bitter maakt hoe onze wijze en oprechte regering deze bondgenoten heeft belazerd met loze beloften
Ik snap de hele discussie niet, kapers moeten ten alle tijde zo snel mogelijk doodgeschoten worden, dan is het voor iedereen helder. Staat los van de hele discussie wat er op de molukken allemaal mis gegaan is. Een kaping is een kaping is altijd fout, dus kapers altijd meteen doden hop en weg ermee.
@ henk7492 / 22:10
Ik heb in al die jaren nooit uit verslagen de indruk gekregen dat de kapers de twee gegijzelden hebben gedood
@ Carmelita / 22:09
Leugenachtige & achterbakse regeringen teisteren dit land al sinds de onafhankelijkheid, vele eeuwen geleden
@ Lefgozer | 29-05-17 | 19:33
Volgens mij snap je er echt geen bal van...
De Molukkers hier, zijn zelf (nazaten van) KNIL militairen. Die vochten aan onze zijde. Het zijn dus de "slapies" van je oom.. Niet de balzak-snijders.
En hadden de mariniers bakkebaarden
ook zo een vraag die ons al decennia bezighoudt
Vergeet niet dat die opgefokte mariniers ook gewoon twee Nederlandse gijzelaars door de kop knalden bij hun zogenaamde "bevrijdingsactie"... en daarna de schuld in de schoenen van de kapers probeerden te schuiven. Die tapes moeten inderdaad heel goed onderzocht worden nu.
Het gaat er om of de mariniers opdracht hebben gekregen coûte que coûte te doden. Volgens de regering destijds NIET en volgens een marinier WEL.
De praktijk lijkt de marinier gelijk te geven.
In dat geval is de regering van toen achterbaks en leugenachtig.
Goed dat het uitgezocht wordt.
^ Heb je wel eens gezien hoeveel magazijnen de frambozen nog in die neger joegen, die toen de supermarkt in Parijs uitrende?
Carmelita | 29-05-17 | 20:54
Bull. Ze hadden al een gijzelaar gedood bij de Punt vóór die interventie. Verder wat al velen voor mij zeiden: shoot to kill logische geweldsinstructie bij dergelijke terroristische gijzelnemingen. Ook als ze al op de grond liggen. Het is verdomme geen spelletje maar dodelijk serieus. Heb je wel eens gezien hoeveel magazijnen de frambozen nog in die neger jaagden toen joegen die de supermarkt in Parijs uitstekende. Better safe than sorry
Wol | 29-05-17 | 21:27
"Laat het recht zegevieren, maar ik heb weinig sympathie voor die kapers."
Met andere woorden, laat die Mariniers maar in het strafbankje plaatsnemen, ze zouden wel eens schuldig kunnen zijn.
Maaaaaar, ik pleit mezelf vrij door het niet voor de kapers op te nemen.
Walgelijk mens, laat je eens nakijken, jij weet het verschil niet tussen goed en kwaad.
Weer een aap-mouw opmerking waarmee je je in de kaart laat kijken.
Dit noem ik een bedrijfsrisico als je onschuldigen gijzelt en het gewapend tegen mariniers wil opnemen. Deze mannen is geleerd nogal kort van stof te zijn in dat soort situaties en dat kun je ze niet kwalijk nemen. Zekerheid voor alles.
Dandruff | 29-05-17 | 21:18
Degenen die het overleefd hebben hadden zich overgegeven. Terecht dus niet afgemaakt. Die zich verzetten zijn neergeschoten en zoals ik het verslag las nergens meer toe in staat. Hadden geboeid afgevoerd kunnen worden.
Hoe mariniers optreden hangt ook van hun orders af. En juist daar heb ik twijfels over.
En je laatste punt: waar staat in de wet dat er gehandeld mag worden om een voorbeeld te stellen? Middeleeuws!
Ach wat verschrikkelijk. Kun je tegenwoordig (en zelfs toen) niet eens meer een kudde onschuldige mensen gijzelen en met de dood bedreigen om je ideologisch doel of symbolische wraak te bereiken zonder het risico te lopen zelf overhoop geschoten te worden...? Natuurlijk, iemand doodschieten als dat niet nodig is gaat veel te ver, maar kom op zeg, het ging hier niet bepaald om het afslachten van een stel onschuldige zielen.
|
Ja, het is schandalig zoals de Nederlandse overheid de Molukkers voor haar heeft laten strijden in haar "politionele" oorlog tegen Indonesië en ze onafhankelijkheid beloven en dan als dank massaal op verzoek van datzelfde land (wat steeds verder afglijdt richting dictatuur en moslimfundamentalisme sinds onafhankelijkheid) naar Nederland te deporteren. Maar een trein vol onschuldige mannen, vrouwen en kinderen kapen, neen, dat is daarmee niet goed.
|
Laat het recht zegevieren, maar ik heb weinig sympathie voor die kapers.
Carmelita | 29-05-17 | 21:10,
Doet wel ter zake.
Voor je ergens kritiek op hebt moet je weten wat er aan de hand is.
Het is tekenend dat je, zoals de meeste mensen die de levens van terroristen willen beschermen, niet ingaat op de feiten;
- 3 van de 9 kapers hebben het overleefd;
- ook stervenden kunnen nog slachtoffers maken;
- zijn vaak zelfs extra gemotiveerd ("martelaarschap");
- mariniers moeten in milliseconden beslissen wie een gevaar is, en wie niet;
- er zijn sindsdien geen Molukse treinkapingen meer geweest.
Schandalig dit. Het waren goddoeme terroristen. Hebben alle kansen gehad, maar wilde zich niet overgeven. Nou, dan krijg je de mariniers over je heen. Eigen schuld, dikke bult.
Dat die stukken vullis nu als slachtoffers geportretteerd worden, vind ik zum kotzen!
En of ik het in de trein er beter vanaf had gebracht: nee, natuurlijk. Maar dat doet niet terzake.
Natuurlijk vormden zij een gevaar! En natuurlijk moest de kaping beëindigd worden. En, indien noodzakelijk, moesten de kapers uitgeschakeld en dus gedood.
Maar de vraag is of de kapers sowieso dood moesten. Of dat in alle gevallen noodzakelijk was.
Ik begrijp de twijfel, gezien de verslagen, heel goed.
Carmelita | 29-05-17 | 20:54
Voor uw informatie: de Molukkers in de school hadden handgranaten bij. Een stervende kan daar de pin nog uittrekken, een dooie niet.
Maar de volgende keer sturen we u wel. Dan weet ik zeker dat het goed komt.
Carmelita | 29-05-17 | 20:54,
Die tapes zeggen precies niks.
Bovendien, ook stervende mensen kunnen nog schieten of zichzelf opblazen.
De Molukkers dreigden wel mensen te doden.
Gezien de eerdere Molukse treinkaping was dat ook nu de bedoeling.
De mariniers hebben meer executies voorkomen. Dat ook twee burgers omkwamen door kogels van die mariniers is uitsluitend te wijten aan de kapers. Zonder kaping was er geen bevrijdingsactie nodig geweest.
Dat onbedoeld twee burgers omkwamen benadrukt alleen maar hoe moeilijk het is om in zo'n verwarrende situatie in te moeten grijpen. Maar niet ingrijpen is ook geen optie.
Het bloed van de omgekomen passagiers èn van de omgekomen kapers kleeft aan de handen van de kapers zelf.
Knoops zet hem op. Laat de politiek eens verantwoordelijkheid nemen en kijk naar het hele verhaal niet alleen het moment van handelen. 3 weken een treinkaping dat loop bloederig af.
Heb zelf het idee dat we dit soort taferelen in de nabije toekomst nog vaker gaan zien, maar dan op een veel grotere schaal.
En wanneer onze jongens dan klaar zijn mogen ze lachen en veel bier zuipen.
Carmelita | 29-05-17 | 20:54
leer eens nadenken, een gewapend iemand die nog beweegt kan schade toebrengen aan anderen. En die molukkers wilden de gegijzelden doden tijdens de actie en dat hadden ze bij een vorige kaping ook gedaan.
Die mariniers hebben terecht geen risico genomen.
Carmelita | 29-05-17 | 20:41,
Nogmaals, onzin.
Een derde van de kapers heeft het overleefd.
Bovendien, het ging niet om foutparkeerders.
Zowel de mariniers als de gegijzelden waren in levensgevaar.
Wie daar zelf niet was mag daar helemaal niet over oordelen.
Het beëindigen van de kaping was niet alleen wenselijk voor deze gegijzelden.
Bij de eerste kaping werden diverse burgers geëxecuteerd, en overleefden alle kapers.
Bij de tweede kaping werden de gegijzelden met geweld bevrijdt.
Sindsdien zijn er geen Molukse treinkapingen meer geweest.
Soms moet je gewoon een grens trekken.
Wat is er mis met lachen wanneer je het overleefd hebt, de vijand gedood, de burgers beschermd en de spanning van je afglijdt? Die Mariniers waren terecht blij en opgelucht.
Erg trots op die mannen die dingen kunnen doen die een ander mens niet kan opbrengen.
Dandruff | 29-05-17 | 20:49
Iemand die stervend op de grond ligt vormt m.i. geen gevaar.
Overigens zijn bij de Punt, waar het hier toch om gaat, twee gegijzelden omgekomen door marinierskogels. De Molukkers hebben bij deze aktie niet gedood.
annie001 | 29-05-17 | 20:35,
Nogmaals, ook voor jou; van de 9 kapers hebben 3 het overleefd.
Dat sluit een vooropgezet plan om alle kapers te executeren uit.
Dit is net zo hufterig als die hele Only Black Lies Matter beweging.
Mensen worden niet doodgeschoten vanwege fout parkeren.
Probleem met gewapende terroristen/criminelen is dat zij een groot gevaar vormen. Voor wetshandhavers, of in dit geval mariniers; maar ook voor willekeurige gegijzelden. Mariniers zijn uiteindelijk gewoon individuele personen die in een seconde moeten beslissen wie er een gevaar vormt, en wie niet.
Ook mariniers hopen zo'n opdracht te overleven.
Het is misselijkmakend dat er 39 jaar later allerlei "stuurlui-aan-wal" verschijnen die menen dat anderen fouten hebben gemaakt.
Zelf zouden ze zo'n taak nooit durven uitvoeren.
Lekker makkelijk, vanaf een bureau anderen veroordelen.
Laten we de boze witte mensen maar weer de schuld geven. opgelost.
Dandruff | 29-05-17 | 20:31
Absoluut geen cynisch grapje.
Wij zijn, nog steeds, een land van wetten. De regeringsleiders hebben indertijd volkomen fout gehandeld met hun eigenrichting.
Trein gijzelen. Gegijzelden met een nekschot afmaken. En dan gek opkijken als je zelf kapot geschoten wordt.
Er is de Molukkers inderdaad groot onrecht aangedaan. Maar dat praat de gijzelingen niet goed.
botbot | 29-05-17 | 19:45
Sorry joris maar ik liet mij even meeslepen.
Zweberstein2612 | 29-05-17 | 20:22,
Dat "lachen" was waarschijnlijk vooral een zenuwreflex.
Je ziet dat ook wel bij hulpverleners die gruwelijke dingen zien, maar tòch hun werk moeten doen.
Die mariniers waren net de confrontatie aangegaan met gewapende kapers, die burgers wilden doodschieten. Dan giert enerzijds de adrenaline door je lijf, anderzijds ben je doodsbang dat er nog ergens iemand met een wapen verstopt ziet. Ze ware voldoende getraind om te weten dat ze niet onkwetsbaar zijn.
chicago river
Je hoort mij ook niet zeggen dat de treinkaping iets goeds is, integendeel. Echter hebben we met zijn allen regels (rules of engagement) afgesproken waaraan geweldgebruikers zich moeten houden. Wanneer dit niet gebeurd moet dit gewoon onderzocht kunnen worden, dat onderscheid ons van andere landen. En als het zo is dat daar ongeoorloofd dan wel excessief geweld is gebruikt dan moet dit worden onderzocht alleen is dat helaas bijna niet mogelijk omdat sentimenten meespelen etc. Een kaper uitschakelen is heel iets anders dan executeren.
Lachen onder hoogspanning is niet meer dan ontlading. Niet geheel onnatuurlijke menselijke reactie. Verder wat hierboven meermalen is herhaald; Molukkers die onschuldigen afknelden terecht onschadelijk gemaakt. Beroepsrisico. Hun ouders hadden een punt, lang aan het lijntje gehouden door NL regering en terecht boos. Maar dit waren 2e en 3e generatie mislukkers.
Je was jaren na de kaping nog bang in de trein voor die smerige Molukkers. Terroristen verdienen maar een straf en die hebben ze terecht gekregen.
Militaire actie was het. Liscene to kill, niet te bewijzen dat er kapers zijn doodgeschoten terwijl zij ongewapend op de grond lagen.
Lefgozer | 29-05-17 | 19:33
Klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt
? Molukkers vormde een elite eenheid binnen de KNIL tijdens de politionele akties en vochten met de Nederlanders mee ipv tegen ons.
Carmelita | 29-05-17 | 20:21,
Ik hoop dat je een cynisch grapje maakt?
Het waren de terroristen die willekeurige burgers de doodstraf gaven.
De mariniers hebben een derde van de kapers in leven gelaten. Er waren er 9, en er zijn er maar 6 gedood.
Nog los van het amorele "39 jaar later stuurman-aan-wal" aspect.
En ik heb nog niet eens over de MH17 gehad. Denk maar niet dat we daar ooit over te horen zullen krijgen hoe het gegaan is. Liegen als de eerste beste junta van een bananenrepubliek.
Ik kan het me nog goed herinneren. Wat hadden we met zijn alleen in Nederland een hekel aan Molukkers. Kinderen gijzelen in een school en onschuldige passagiers doodschieten. Het is in de geest van die tijd best te begrijpen dat er werd gelachen om het doodschieten van treinkapers. Welke tijd? De tijd dat PvdA-politici in de Tweede Kamer nog durfden toe te geven dat ze pedofiel waren.
Het past een beschaafd land niet om reeds uitgeschakelde terroristen ter plekke de doodstraf te geven.
Schandalig!
-weggejorist-
Van achteren kijk je de koe in de kont
Het enige wat mij boeit is dat je in Nederland echt nooit de waarheid boven tafel krijgt. Zelfs na 40 jaar niet. Niet over het "verdwenen" fotorolletje van Srebrenica, niet over de Bijlmerramp, niet over ondeugdelijke landmijnen bij Defensie en dus ook niet hier over. Liegen, draaien en tijdrekken. Altijd. En jullie maar lullen over dat het zo goed was dat die kapers neergeknald werden. Daar gaat dit niet over sukkels. Wel hoe die kudtoverheid hier ons al decennia voorliegt. Iedere keer weer.
dihydrogenmonoxide | 29-05-17 | 20:12:
Ik kan het mis hebben, maar die haakjes gebruiken ze volgens mij voor stukken gesproken tekst die deels wegvallen of slecht verstaanbaar zijn.
-weggejorist-
Wordt het niet eens tijd voor een medaille voor die jongens?
By the way, weet je wie er toentertijd opdracht heeft gegeven voor de executie?
Dries van agt. Nu ontkent die vieze huichelaar dat natuurlijk. En is hij uit spijt zelf terroristen vrindje geworden als goedmakertje
Alle lof voor de mariniers. De ietwat laconieke en lacherige geluiden op de tapes pleiten niet tegen hen. Hoe bot het ook klinkt: humor en relativering is voor iedereen een voorwaarde om goed je werk te doen
Watching the Wheels | 29-05-17 | 19:06:
Weet je, ik moet me beter inlezen in de materie, ik heb niet veel meegekregen van de 2e kaping maar van de eerste weet ik nog veel minder.
Maar inderdaad, als preventieve werking, dat klinkt vrij redelijk.
Van de 9 kapers zijn er dus 6 doodgeschoten.
In mijn ogen sluit dat een executiebevel uit; want dan zouden alle kapers dood geweest zijn.
Los daarvan; schandalige schofterigheid, dit.
Eigenlijk zou deze rel-advocaat Zegers aangeklaagd moeten worden.
En natuurlijk die klagende families, waarvan sommigen van tevoren moeten hebben geweten wat hun bloedverwanten van plan waren.
Zit er tussen de reaguurders geen advocaat die de families van de echte slachtoffers kan verenigen?
Wat hier nogal eens vergeten word, het was een heel andere tijd. De Bijzondere Bijstandseenheid Mariniers was nog maar kort tevoren opgericht. Die waren niet getraind op treinkapingen (ze hadden daags tevoren nog moeten oefenen op Gize-Rijen), en hadden zeker niet de expertise en ervaring zoals huidige arrestatieteams hebben. Ook veel spullen (afluisterapparatuur en warmtebeeld) moesten nog hals over kop geleend of gehuurd worden.
Ondertussen duurde de gijzelingen al bijna drie weken en was het afschuwelijk heet. Daarbij kwam dat de NS bang werd dat de trein om zou vallen.
In het land werd de walging met de dag groter. Ik woonde toentertijd op vijftig meter van één van de grote molukker-concentraties. Een flink deel van een nieuwbouwwijk waar alleen Molukkers mochten wonen.
Toen tijdens de gijzelingen Molukse jongeren met vlaggen liepen te zingen door de straat zette dat veel kwaad bloed. Er werd door de ouderen in de buurt openlijk gesproken om het hele zootje maar over de kling te jagen. Daar zaten ex-commando's, mariniers en matrozen als mijn vader bij. Ook onder de Nederlandse opgeschoten jeugd (ik was toen twintig) was de actiebereidheid groot. Heel verstandig dus van de overheid om flink in te grijpen. Ik ben nog nooit zo trots geweest op Nederland. Later hebben de mariniers nog heel veel complimenten gehad van soortgelijke buitenlandse teams.
Wat wordt bedoeld met die rechte haakjes in [kapot], [k heb ze], etc.? Dat het niet gezegd is maar verzonnen?
Ze kaapten niet alleen een trein, ze gijzelden ook een klas kleuters. Dus sodemieter ff op met dat medelijden
Familie van afgeknalde terror molukkers moeten naar mijn mening zelf schadevergoeding betalen aan de slachtoffers en hun familie en tevens opdraaien voor alle kosten van inzet van mensen en materiaal en bijkomende kosten - verlies treinstel - vertragingen als gevolg van de terrordaad - minutie - uitvaart kosten slachtoffers - inkomstenderving van de familie etc. etc .. Wie zich bezig houdt met terrorisme moet altijd van de aarde verbannen worden!
@Lefgozer | 29-05-17 | 19:33
Ambonezen vochten aan de kant van de Nederlanders in het KNIL, dus dat waren geen Ambonezen maar de Javaanse tegenstanders die dit soort afschuwelijke dingen deden!
Ik snap nog steeds niet waarom we zoveel jaren aandacht besteden aan klachten over het afslachten van een terrorist ergens half vorige eeuw. Maar ja ze klagen nog over slavengaljoenen van 200 jaar terug. Hou toch op.
- edit hou sop -
Geen medelijden met terroristen. Hoe meer ze er liquideren, hoe beter. Want anders komen ze in Nederland snel vrij. Zie de moordenaar van P. Fortuin.
- edit hou sop -
@ Likoed Nederland | 29-05-17 | 19:33
Hij heeft toen goed besloten (na 19 dagen!). Met geweld er een einde aan maken. In de tussentijd geen oplossing, dan moet het gewoon zo. Wie denkt van niet snapt het niet. Ik ben het niet met hem nu eens, maar dat hebben ze toen wel goed besloten.
Dergelijke verbale uittingen zeggen niets over de bevelen of over het opvolgen van de bevelen die gegeven zijn.
Als je in zo'n heftige situatie zit, is het menselijk dat je ook heftige dingen zegt.
Weet iemand toevallig of de kapers op het moment van bestormen nog gewapend waren of dat verondersteld mocht worden dat ze gewapend waren?
Het uitschakelen van gewapende doelen die mensen gegijzeld hielden, lijkt mij prima in de geweldsinstructie passen.
Nederland, standaard met meer aandacht en mededogen voor daders dan voor slachtoffers. Onderzoeken tot in den treure hoe we de situatie omgedraaid kunnen krijgen. Ik heb nog geen programma gezien de laatste jaren met gegijzelden. Niks over hoe deze mensen mishandeld, vermoord en hun leven verpest hebben gekregen. Niks van kinderen uit de school in Bovensmilde, voor het leven getraumatiseerd. Laat staan met een rapportage over schadevergoeding te betalen door de familie van daders in plaats van daders die schadevergoeding eisen. Echt walgelijk laag.
En het was ook nog relatief kort na de oorlog he. De mensen stonden wel wat anders in het leven.
Je moet het ook wel in perspectief zien he (en ik ben zuinig op het woord "moeten")
M'n oom moest vechten met de KNIL in Indië. Die zag maten van hem, die z'n slapies waren, gevonden worden met hun keel doorgesneden, en hun piemel en balzak afgesneden, en in hun eigen mond gestopt. Voordat ze gedood waren.
Als je die gasten dan later tegenkomt, die dus in je eigen land ook nog jouw kinderen gaan belagen, verbaast het me niet dat die mariniers dan niet meer in een heel gezellige bui zijn.
LuckyGirl | 29-05-17 | 19:23
Er was in die tijd meer orde,gezag en discipline even niet luisteren was een hengst met de gummiknuppel.
De tactiek was we schieten hoog met lawaai zullen de gijzelaars ineen duiken en de kapers omhoog veren om te kijken wat er aan de hand is.
En dat is goed gelukt, niets meer en niets minder.
-weggejorist-
En dan heeft opdrachtgever Van Agt alleen maar de mond vol over zogenaamde Israelische oorlogsmisdaden.
Allemaal om de aandacht af te leiden van het feit dat hij dat zelf juist is.
-weggejorist-
@mezelf
op nederlandse burgers=met Nederlandse burgers als slachtoffers.
-weggejorist-
@elevator | 29-05-17 | 18:07 Juist. En nu nog zijn er, drie generaties later, Molukkers die het hebben over wat aan 'hen'is beloofd. En dus claimen ze de huurhuizen in 'Molukse wijken'alsof het hun eigen huizen zijn en mogen daar geen Nederlanders tussen komen wonen. Idioten. En het wordt nog geaccepteerd ook.
Opa wie is toch die neger op die gele trein? Nee jongen dat is geen neger, het zal wel een Molukker zijn... Want die kapen treinen en gijzelen kleinen...
Buurtvader | 29-05-17 | 19:18
.
En aan de horizon ligt Emmeloord......
Schandalig dat zo veel jaar na dato deze tapes worden vrijgegeven. Nederland kennende zal dit voor de betreffende mariniers een vervelend staartje krijgen, indien dit nu al niet het geval is door het oprakelen van de hele situatie. Een gewone Nederlander heeft geen enkel begrip voor het gevoel in een levensbedreigende situatie te verkeren waarbij de adrenaline uit je oren spuit. En nee, je wordt niet getraind om altijd beheerst te zijn. Je wordt getraind om de adrenaline te kanaliseren in dodelijk agressie, meer enthousiasme en overtuiging dan je tegenstander. Zijn deze "executies" (indien dit zo blijkt) dan te rechtvaardigen? Nee. Maar het zou wel te begrijpen moeten zijn. Helaas vallen de meeste politici onder de noemer S5, dus ja die begrijpen dat natuurlijk niet. Jammer, want nu worden mannen die te allen tijde beschermd zouden moeten worden door hun werkgever waarschijnlijk voor de leeuwen gegooid....
botbot | 29-05-17 | 18:51:
Ik heb nergens bewijs voor, ik gooi een theorie in de ring om te kijken of er reaguurders zijn die wat kunnen afdingen op of toevoegen aan mijn these.
Bij mijn weten heeft de politiek nooit ruiterlijk gezegd dat dit de enige juiste manier was om het te beëindigen.
Waarom die terughoudendheid en daarmee ook de uitvoerende macht in een kwaad daglicht zetten?
Uiteindelijk kan je zonder bewijs slechts theoretiseren.
Molukkers moet je lik op stuk geven, dan pas bereik je wat. Ze waren niet voor niets de elite vechters van het KNIL en dat kwam doordat ze super agressief waren en zonder medelijden.
De verhalen van mijn grootvader, die bij het KNIL zat en als compagnies commandant veelvuldig met de Ambonezen op patrouille ging, liegen er niet om.
Deze harde aanpak heeft geresulteerd in het feit dat er nadien nooit meer een kaping is geweest op Nederlandse burgers, dus goed gehandeld mijns inziens.
-weggejorist-
Opa wie is toch die neger op die gele trein? Nee jongen dat is geen neger, het zal wel een Molukker zijn... Want die kapen treinen en gijzelen kleinen...
-weggejorist-
@donkieshot | 29-05-17 | 18:56
Ik ken ook vrijwel alleen maar "goede" Ambonezen.
In de wijk waar ze woonden waren 1 of 2 vechtersbazen die regelmatig erop uit waren om amok te maken, maar dat bleef bij vuistslagen en uitdagen, en iedereen kende die twee, dus je wist wel beter.
In elke mand zitten rotte pruimen, en de Molukse motorclubs zijn ook niet helemaal kosher wil ik eraan toevoegen.
.
Maar het leed, naar aanleiding van het onrecht van Nederland versus de Ambonezen, is nooit echt weggenomen.
Niet met eengezinsrijtjeshuizen met superlage huur als goedmakertje of zoiets.
Dit blijft een schandvlek en werkt generaties lang door. Ik mocht die lui wel.
Mooi zo. Ik zal ze niet missen.
Mark_D_NL | 29-05-17 | 18:57
Ik ben wakker genoeg om te snappen dat de EU nog geeneens bestond tijdens de treinkaping.
Misschien bent u wakker genoeg om even te dimmen over de EU, u leeft in Nederland waar ruim 80% pro EU gestemd heeft als u dat niet aanstaat dan dondert u maar op net zoals u dat van de moslims verlangt.
@LuckyGirl | 29-05-17 | 18:43
Ze wilden waarschijnlijk niet weer 2 jaar later een nieuwe kaping. 1 van de eisen bij de 2e kaping was vrijlaten van de daders van de eerste kaping toch? Zijn lastige beslissingen, 40 jaar later moeilijk te beoordelen. Politiek is wel vaak op 2 gedachten aan het hinken, wat bij militairen natuurlijk niet optimaal werkt (Den Uijl en Van Agt beiden niet echt mensen van weinig woorden), dus als dan uiteindelijk een keer een beslissing genomen wordt dan is zo'n militaire structuur aan het woord en die spreken wat kortere taal en dan mogen daarna die andere lui het weer uit gaan leggen en onder het tapijt proberen te vegen. Meestal roepen ze dan iets over de onderste steen.
@donkieshot | 29-05-17 | 18:56
Luister, als je een school gijzelt, een lagere school, dan zijn al die argumenten over hoe erg je het hebt gehad verdampt.
Ik wil dan nog wel eens kijken naar hoe het zo kwam maar mijn sympathie is dan voor altijd voorbij. Liesbeth Zegvelds sympathie overigens niet, en dat zegt enorm veel over Liesbeth Zegveld.
Pas toch een beetje op mensen met het uitdagen van de Molukkers...
Straks gaan ze weer helemaal knil!!!
annie001 | 29-05-17 | 17:42
Beste Annie, in tijden van oorlog gelden andere regels, het theedrinken is voor politici, niet voor degenen die voor hun eigen leven moeten vrezen om anderen te redden.
Memek | 29-05-17 | 18:54
Bovendien stonden er knokploegen klaar om eens afterekenen
met de Zuid Molukse gemeenschap in Lunteren.
-weggejorist-
Het doden van een terrorist reduceert ernstig de kans op herhaling van bewuste terrorist.
In het kader van vrede en veiligheid, is dus een dooie terrorist.. een goeie terrorist.
De Molukkers zijn zwaar genaaid door ongeveer alles en iedereen en door NL in het bijzonder. Heel veel mooie beloftes zijn gemaakt, niets is nagekomen. Knokken voor Nederland en als uitschot behandeld worden, dat is wat ze kregen.. Wat mij betreft Molukkers altijd + veel. Ik ken ze alleen als goeie mensen.
----
Maar dit, als je een trein kaapt, wie dan ook, en je laat het leven, tsja. Ik had ze liever in de lik gezien. Kapen brengt grote risico's met zich mee.
----
Gaf onze fietsende premier van toen nu wel of niet opdracht om te schieten? Denk het wel. Was hij maar half zo goed voor Molukkers in het verleden als voor de huidige Palestijnse "zaak".
Heel veel kudos voor onze jongens die daar toen een einde hebben gemaakt aan die ellende.
Ik blijf het een rare gedachtenkronkel vinden dat omdat men niet op jouw eisen ingaat dat je dan gedwongen bent om gijzelaars te doden. En dat de schuld dan ligt bij diegene die niet heeft toegegeven.
Osdorpertje | 29-05-17 | 18:45
In die tijd werden de daden van die terroristen vrijwel unaniem veroordeeld en het bracht een schokgolf teweeg in de samenleving. Men vond het toen heel normaal dat er met groot vertoon werd opgetreden tegen dit soort aanslagen. Dat er dan doden vielen was niets meer dan gerechtigheid. En zo hoort dat ook, gerechtigheid.
.
Thans is het de D'66, PvdA halfbakken methode om geen harde aanpak te plegen, maar te praten en thee te gaan slurpen. De grootste boeven worden met fluwelen handschoentjes behandeld, krijgen een gesprekje bij het Pieter Baan centrum en moeten dan eventjes boeten maar niet te hard en ook niet te lang; zie Volkert van der G.
En blijkbaar is men er (ik in ieder geval niet of beter nooit) aan gewend geraakt en zelfs de manier waarop Rutte de nabestaanden van het MH17 drama kaltstellt geeft geen aanleiding tot noemenswaardige serieuze verontwaardiging op brede schaal.
Er is een hoop veranderd sinds De Punt, vooral gezond verstand.
LuckyGirl | 29-05-17 | 18:43
Weer een complot theorie lanceren, lever dan ook het bewijs maar dat red u niet.
GS is al vergeven van mensen die denken dat ze wat weten,u bevestigd het.
Geef ze maar een zak geld,want daar gaat het ze om. Daarna wel even de slachtoffers compenseren van dat geld. Bij een tekort hieraan, het geld bij de familie van de daders innen.
Was de politiek in de jaren 80- en 90tig maar even daadkrachtig geweest in het corrigeren van het onoorbare en criminele gedrag van de nieuwe Nederlanders uit Noord-Afrika. Ik weet zeker dat we dan heel wat minder problemen hadden gehad in de periode daarna.
-weggejorist-
Kapen en vervolens verrot geschoten worden: risico van het vak. Next. Zouden ze nu ook meer moeten doen met het uitschot van nu. Weg met de slachtofferrol.
Is dit nou nieuws?
Gewoon niet treinkapen dan is niets aan de hand.
Van een Molukse collega heb ik begrepen dat de overlevende kapers (van de andere gijzelingsacties) binnen de gemeenschap nog steeds in hoog aanzien staan.
Ik blijf het een rare gedachtenkronkel vinden dat omdat men niet op jouw eisen ingaat dat je dan gedwongen bent om gijzelaars te doden. En dat de schuld dan ligt bij diegene die niet heeft toegegeven.
Watching the Wheels | 29-05-17 | 18:39
Ze waren gewapend en geenzins van plan om zich over te geven ook niet naar herhaald aan dringen.
In feite waren het kinderen opgehitst door Mantusama en zijn kornuiten.
Watching the Wheels | 29-05-17 | 18:14:
De enige les die eruit te leren valt is dus:
Geloof nooit regeringsbeloften die de regering redelijkerwijs niet waar kan maken.
Als er dus sprake zou zijn van represailles zou die voor de regering haar rekening zijn, niet de militairen.
Ik vermoed dus dat de gijzelnemers allemaal dood moesten omdat de politiek geen zin had in de schade die een proces tegen de gijzelnemers zou opleveren.
Dat zet het handelen van de politiek dus in een zeer bedenkelijk licht.
Er is een kaping aan de gang. De gijzelnemers hebben duidelijk gemaakt dat ze gijzelaars zullen doden. Ze hadden al gijzelaars gedood. Je valt binnen om gijzelaars te ontzetten. In dat geval is het doden van de gijzelnemers volgens mij een geoorloofde strategie.
nl.wikipedia.org/wiki/Treinkaping_bij_...
"In de coupé van de vrouwelijke gegijzelden, waar ook de 40-jarige man Rien van Baarsel sliep, stormde gijzelnemer Marcus Rudie Lumalessil bewapend met een uzi-pistoolmitrailleur binnen om, zoals hij achteraf verklaarde, alle gegijzelden neer te schieten. Hij verwondde daarbij een gegijzelde. Een marinier beschoot hem vervolgens maar trof daarbij Van Baarsel, die was opgestaan, dodelijk. De overige 49 treinreizigers konden worden bevrijd."
@Mannes | 29-05-17 | 18:35
Ja, maar je kunt je toch ook wel voorstellen dat het in praktijk een beetje anders werkt. Zo'n marinier loopt zelf ook de kans doodgeschoten te worden, dus die gaan er met een bepaalde lading in, logisch.
Terroristen, van welke persuasie ook, die stoer lopen te doen met machinegeweren en argeloze burgers en zelfs kinderen met de dood bedreigen en/of als beesten afslachten, moeten bij eerste gelegenheid zonder scrupules geliquideerd worden. Punt.
Die lui horen niet in een samenleving thuis. In geen enkele.
En die linkse activiste & drambef Zegveld, met haar hysterische oogopslag, gespecialiseerd in zelfhaat, zelfdestructie en zelfverloochening, kan wat mij betreft op de vuilnishoop der geschiedenis; links activisme en de linkse 'weg-met-ons'-cultuur hebben hun tijd van afbraak en het cultiveren van maatschappelijke & sociaal-culturele wortelrot nu wel gehad.
Tijd voor de verdediging van de puinhopen die ons nog resten, en de wederopbouw erna.
Mark_D_NL | 29-05-17 | 18:30
.
Nu moet u mij echt eens gaan uitleggen wat de EU hiermee te maken heeft.
Laatst op tv nog de indrukwekkende film De Punt gezien. Als deze transcriptie klopt, is dit ernstig. Een marinier moet zich als geen ander kunnen beheersen en mag nooit voor eigen rechter spelen.
Iedereen die zit te roepen dat ze zich over moesten geven; die kakkerlakken hadden gewoon niet moeten beginnen aan de kapingen.
Ter verduidelijking: Molukkers zijn geen kakkerlakken; extremistische terroristen zijn dat.
Ach,Liesbeth Zegveld... Een van de vele blije Nederlandse huppelkudtjes die zich ,na zware studentikoze jaren van feesten en wereldreizen zichzelf professor en "lawyer" mag noemen. Kortom,het verwende volk wat nooit ene poot heeft uitgestoken en waar aan onze maatschappij aan ten onder gaat.
Het is overigens de afgelopen decennia veel beter gegaan met de Molukse gemeenschap. Heeft geen Maatschappelijk Werken ook maar iets aan bijgedragen. De Intriganten gaan nu oude wonden opensnijden. Voor hun eigen gewin. Niet voor dat van de Molukkers. De Intriganten handhaven hun macht door door anderen elkaar te laten haten.
Als het om geld gaat - en daar gaat het om- dan lopen de klokken plotseling anders... en als er veertig jaar geleden in de (ont-)spanning van het moment grove dingen zijn gezegd, nota bene door mariniers, dan is de hele Nederlandse bevolking daaraan schuldig. (zijn wij immers ook aan slavernij)
-
Wédden dat de belastingbetaler binnen afzienbare tijd mag opdraaien voor een paar miljoentjes aan compensatie?
Als het om geld gaat - en daar gaat het om- dan lopen de klokken plotseling anders... en als er veertig jaar geleden in de (ont-)spanning van het moment grove dingen zijn gezegd, nota bene door mariniers, dan is de hele Nederlandse bevolking daaraan schuldig. (zijn wij immers ook aan slavernij)
-
Wédden dat de belastingbetaler binnen afzienbare tijd mag opdraaien voor een paar miljoentjes aan compensatie?
Ook gepland deze info, goede timing weer. Op maandag, dus 5 dagen om hierover te schrijven. Wordt zeker veel ophef om heen gemaakt door de NSB krantjes en tv zendertjes zoasl vk, nos e.d. En de mensen zijn weer even afgeleid.
--
Dit is nutteloos en nietszeggend. Spendeer je tijd hier niet aan en blijf je ogen de de bal houden. En dat is de EU, die de massa immigratie valideert en misbruikt om een federale staat neer te zetten. Waarvan u een onderdaan wordt, al bent, zonder enige zeggenschap of veiligheids garanties.
--
Of anders gezegd, U zult snel nummer EU14009864.735.3625.342NL zijn. Dus kop houden en betalen.
correctie: "voorstander" en "op school"
W_F | 29-05-17 | 18:22
Treinkapingen een stuk lager, ja, maar het het aantal bommeldingen, schietpartijen, Audi´RS´en kraakmeldingen, eerwraakmoorden, in plasticfolie verpakte tassen gedragen door een team van tientallen Roma die vakkundig je winkel leegroven, opgeschoren handtasjes met een kleurtje die je vriendin haar rokje te kort al dan niet te opwindend vinden.
Andere tijden, terug naar de onze.
@hotnot | 29-05-17 | 18:20
Wat vreemd eigenlijk, ze zouden daar altijd rechtlijnig in moeten zijn zou je zeggen. Overigens raar dat er geen wet is die maakt dat die mariniers gewoon een nummer krijgen. Marinier A, B, C, waarom zou je de exacte naam van zo iemand moeten openbaren om zijn handelen te kunnen beoordelen?
2e wereldoorlog. 50 miljoen doden. De winnaars kregen onderscheidingen. De verliezers de dood of eeuwige hoon.
Politionele acties. Toen Willem Drees onze premier was. 250 duizend doden. Drees heeft een standbeeld op het binnenhof.
Zo snel mogelijk weghalen graag.
Treinkaping Wijster.
www.wijster.info/treinkaping_wijster.p...
Totale duur 12 dagen. Machinist en 2 andere gegijzelden gedood door de kapers. Bestorming door de mariniers.
11 juli 1995. Srebrenica. Het westen kiest partij voor degenen die in de 2e wereldoorlog met de Duitsers hebben gecollaboreerd. In november 1944 zijn de Servische inwoners van Srebrenica afgeslacht door de Bosniërs met behulp van de moffen. Een paar honderd vrijwel onbewapende Nederlandse militairen konden in 1995 slechts toekijken hoe de Serviërs wraak namen. De rechterlijke macht heeft Nederland veroordeeld voor het niets kunnen doen in een onmogelijke situatie.
Het is nu 42 jaar later. En we zitten met de puinhopen van een volledig mislukte multiculturele samenleving. Waarbij de schuldigen van de catastrofe de ergst denkbare demagogie verzinnen om anderen de schuld van hun eigen waanzin te geven.
Voor de rechterlijke macht (volledig Stalinistisch) is de situatie van nu heel eenvoudig. Nederland en het Nederlandse leger gaat veroordeeld worden voor de dood van de treinkapers.
Hierbij de diepst mogelijke minachting voor links Nederland. D'66 en alles wat zich daar links van bevindt. Bewust slechte mensen. Lullen over Tolerantie, Verdragen en Gedogen zonder te beseffen wat deze woorden inhouden.
Ik maak er geen geheim van dat ik een voorstender ben van het (her) invoeren en ook uitvoeren van de doodstraf.
Een doodstraf die, na een grondige rechtsgang, alleen mag worden toegepast op een aantal specifieke misdaden zoals bijvoorbeeld: het doden van Pim Fortuyn, Theo van Gogh; dat monster Robert M. dat ik weet niet hoeveel kinderen, waaronder babies heeft verkracht, (geen enkele twijfel over de schuld van de resp. daders) en last but not least een ieder die zich schuldig maakt aan terrorisme en/of daaraan meewerkt dan wel verwant is.
.
Ik kende een hoop Molukkers in mijn teenager tijd (er school; ik was lid van hun badminton club en het waren zoals ik dat heb ervaren leuke en bovenal muzikaal cratieve mensen.
Ook zij spraken hun walging uit over de daden van de RMS terroristen, en terecht.
Ik vertrouw in beginsel elke Ambonees en geen enkele Islamiet.
Zonder pardon ongewapende, weerloze mensen bedreigen en doodschieten en jammeren als er weerbare , gewapende tegenstanders verschijnen.
Ze wisten waaraan ze begonnen dan ook de gevolgen dragen. De Punt ... uit.
De volgende treinkaping zal er een door mosselmannen zijn.
En ja, van mij mag het KCT dan op dezelfde manier handelen.
DE Molukkers hadden wel recht van klagen, DEZE Molukkers niet.
Terroristen kun je nou eenmaal beter niet gevangennemen. Dat was altijd al zo, want anders nog eer terroristenacties voor vrijlating, bevrijdingsacties, hongerstakiingen etc.
In 1975 hebben de Molukkers een eerste trein gekaapt en diverse mensen doodgeschoten nl.wikipedia.org/wiki/Treinkaping_bij... en dus lijkt men bij die kaping 2 jaar later in 1977 geen risico te hebben willen nemen nl.wikipedia.org/wiki/Treinkaping_bij...
Dit is niet helemaal volgens de arbo regels. Aan de andere kant, de kapers bleven de optie om thee te drinken afwijzen, dus dan moet je kiezen tussen dit of levenslang wegrotten in een cel. Ik weet niet wat meer humaan is. Echte straffen blijken toch preventief, want het aantal treinkapingen nu een stuk lager.
@Watching the Wheels: in die wikipedia bij "Nasleep": de gijzelnemers zijn destijds niet vrijheidsberoving en bedreiging met geweld ten laste gelegd. Het OM zag daarvan af, om de anonimiteit van de militairen te waarborgen. Hadden ze destijds dat maar anders gedaan, dan hadden we nu dat gezeik niet gehad.
Is gewoon mentaal en dus vocaal afreageren van de spanning.
Kan me nog herinneren hoe een passagier in de deuropening koelbloedig vermoord werd. Geen medelijden met die moordenaars. Compliment voor de mariniers die de gebroken beloftes van politici recht moesten breien.
In Den Haag wordt nog immer de term Zuid-Mislukkers gebezigd.
@Havenwerker | 29-05-17 | 17:34
Dat was bij de kaping bij Wijster. 2 jaar eerder. Toen werden 3 mensen geëxecuteerd door de kapers.
In mijn diensttijd kreeg ik les van een sergeant die in geuren en kleuren vertelde hoe de voorbereiding en de aanval op de trein verlopen was. Hij was een van de mariniers die op de kapers schoot. Hij was er behoorlijk trots op. Detail; hij was zelf een Molukker...
Oh hier staat de eisen die ze hadden nl.wikipedia.org/wiki/Treinkaping_bij...
Onvoorstelbaar en schandalig dat dit tuig nog gehoor hiervoor krijgt ook zeg.
@elevator | 29-05-17 | 18:07
Wat mij nooit duidelijk is geworden .. wat wilden die kinderen van die KNIL militairen bereiken? Ik bedoel, Nederland kan toch moeilijk ergens anders in de wereld alsnog een eiland veroveren voor ze, dus wat was het bedoeling? Nooit begrepen.
Wat hun reden ook was.. irrelevant.
Zij namen het risico.
Maar de verantwoordelijkheid niet.
Geef die militairen een lintje.
Professor Superhirn | 29-05-17 | 18:03
-
Die hebben ze gehad, een paar jaar terug. Vandaar ook de ophef nu. De staat hoopte dat 40 jaar later er geen ophef zou komen. Wel dus.
-
Het was in die tijd publiek geheim dat er opdracht was gegeven alle kapers dood te schieten.
Dan moet je ook gewoon staat als staat voor wat je doet. Niet dus. Verstoppertje spelen.
@elevator | 29-05-17 | 18:07
Dat weet ik. Ik weet ook hoe die kinderen veelal zijn opgegroeid in NL.
roze_bril | 29-05-17 | 17:35 & Havenwerker erboven: dat moet in Wijster geweest zijn, die hebben 2 gegijzelden geexecuteerd...
Bij de Punt kwam slechts 1 gegijzelde om door Nederlands vuur.
Los van de schofterige behandeling van misschien wel de beste en meest loyale soldaten van het Koninkrijk (KNIL); met de keuze voor terrorisme heb je alle rechten verspeeld. Sowieso, treinreizigers en kinderen gijzelen. Had dan een kazerne aangevallen o.i.d.
Law of the Land | 29-05-17 | 17:44
De gijzelnemers waren niet de KNIL soldaten maar hun kinderen .
Ik ken geen land waar je gijzelnemers niet afknalt.
Dat is een risico wat je neemt.. niet lopen bleren.
Overal ter wereld is dat zo.. gijzel je dan ga je.
Bizar dat hier zoveel energie in gestoken wordt.
Mooi. If you can't have the heat..............
Laat dat gewoon onderzocht worden, we leren het snelst wanneer we een spade een spade noemen.
Tja, als je dreigt de gijzelaars dood te schieten bij een bestorming en ook voor die tijd al gijzelaars doodschiet dan smeek je er ook wel zelf om.
Ik hoop dat ze flink geleden hebben, maar het zal helaas wel voorbij geweest zijn voor ze het beseften.
En de nabestaanden moet zich schamen voor dit uitschot.
In deze tijd hadden er welzijnswerkers erop af gestuurd worden, toen was het een daad van oorlog, dan mag je ook daarop gericht reageren, ze hadden natuurlijk eerst in conclaaf moeten gaan!
Annie001 17.42.. in tijden van oorlog zijn de wetten stil.
Geef die militairen een lintje. Die wagen goddomme hun eigen leven voor de veiligheid van anderen.
Als die kapers braaf met de handen omhoog uit de trein waren gelopen (en daar hadden ze alle tijd voor) in plaats van onschuldige treinpassagiers af te knallen (want dat hebben ze gedaan) dan hadden ze nu inmiddels hun straf ruimschoots uitgezeten en lekker van een uitkering en ander gratis geld kunnen genieten. Maar zelfs in Nederland zijn er grenzen aan waar je mee weg kunt komen. Voor werkende burgers ligt die grens overigens al bij 4 km/u te hard rijden of 100 euro vergissing bij de belastingaangifte, dus waar zeuren die kapers en nabestaanden eigenlijk over.
Terroristen knal je richting de eeuwige jachtvelden.
Al het overige is overbodige ruis.
Vroeger was het leven van een terrorist veel schrijnender dan nu! Er is inmiddels een hoop veranderd! Normalisatie en acceptatie van terreur is met dank aan de EU bijna een feit.
Er moeten kennelijk opnieuw treinen worden gekaapt ?
Is dat misdadig? Ja. En lachen als je iemand doodschiet, vind ik ook nogal een psychopathisch teken van die marinier.
Lefgozer | 29-05-17 | 17:42
Jij hebt natuurlijk uitgebreid ervaring als special forces en kan mij precies vertellen hoe jij je moet voelen als je een treinkaper raakt.
Dus vertel eens, wat heb jij allemaal meegemaakt op de snowflake academie?
@Normpje | 29-05-17 | 17:54
Mee eens.
De Nederlandse staat had de Molukkers een soort van eigen staat beloofd aldaar.
Die belofte kwam ze niet na.
Vervolgens kwamen er op enig moment die twee kapingen.
-
Het was toen in die tijd publiek geheim dat er opdracht gegeven was alle kapers dood te schieten.
En van alles wijst achteraf gewoon in die richting. Toen ook al trouwens.
-
Dan moet je als staat een vent zijn en voor je keus van toen staan.
Toen had je moeten zeggen dat het opdracht was om een bepaalde reden. Dan had je nu de discussie niet gehad.
-
Duitsland heeft toen ook toegegeven (opzettelijk) enkele RAF leden te hebben dood geschoten. Tevens zijn er een paar "onder twijfelachtige" omstandigheden in een cel overleden.
@DearMud | 29-05-17 | 17:53
"Omdat een patstelling ontstond in de demobilisatie van deze groep Molukkers, werd zij in 1951 op basis van een verkapt diensbevel naar Nederland overgebracht." (zie Wikipedia link hierboven).
die laffe honden moesten dood.punt uit.
de kinderen van die laffe overlopers waren erg verward en agressief(de molukkers steunden de NLers en waren tegen de bevrijdingsstrijd van Soekarno en toen deze leek te winnen wilden ze niet meer daar blijven)
ze dachten ook nog dat er een apart land voor de Molukkers zou komen (haha) en dat Nl dat ook nog had beloofd(hoe kun je zoiets beloven sukkels)
i.p.v. te vragen aan de Javanen of ze terug mochten komen gingen ze hier de terrorist uithangen en moordden en gijzelden er op los.
fucking loosers!
annie001 | 29-05-17 | 17:42
Er is heel wat gebeurd dat niet door de beugel kan, Annie.
En het kapen van een trein met onschuldige burgers is daar 1 van. Met stip op 1.
-weggejorist-
De Molukkers zijn verneukt. Punt. Laat daar geen misverstand over zijn. Maar als je onschuldige mensen doodschiet ben je aan de beurt.
Veel Molukkers in Nederland zijn protestants-christelijk opgevoed. Ga die treinkapingen niet goedpraten, afschuwelijk wat die domme jonge mensen hebben gedaan en dus ook niet zeuren over de inzet van mariniers. Anderzijds kun je ook kritiek hebben op hoe Nederland die Molukkers in de kou heeft laten staan, wij hebben ze zelf hierheen gehaald na hun militaire steun en vervolgens niks meer voor ze gedaan nl.wikipedia.org/wiki/Molukkers
Hebben we ook audio van het afknallen van de machinist en twee passagiers door die Molukkers in Wijster, 1975? Machinist Braam, afgeknald en op het spoor geworpen, passagiers Leo Bulter en Bert Bierling, geëxecuteerd toen niet snel genoeg op de Molukse eisen werd ingegaan. Ik heb even moeite moeten doen dit feit te achterhalen, want als het gaat om dodelijke slachtoffers van dit tuig, is het aardig onder het tapijt geschoven.
Is er audio van de bezetting van die school in Bovensmilde, toen ze mijn leeftijdgenootjes de stuipen op het lijf joegen voor een 'vrijheidsstrijd' die ze wellicht beter in Indonesië hadden kunnen uitvechten maar waar ze de ballen niet voor hadden?
Al 40 jaar hoor ik niets anders dan dat gezanik over en door Molukkers, over de slachtoffers is het al 40 jaar stil. Alleen in Nederland moet er constant gepraat en gepraat worden over een voldongen feit: ze kwamen, ze zagen een school en een trein, ze kaapten het en kregen toen op hun flikker. Gezien wat ze in 1975 hadden uitgespookt, namen de Nederlandse autoriteiten geen risico. Niet anders als wat er was gebeurd, was het in een ander land geweest. Het enige verschil is dat Nederlanders na de daad spijt hebben, alsof ze net sex hebben gehad met een 'slechte vrouw' moeten ze vervolgens huichelen en boete doen, geholpen door de krankzinnige linkse kerk die alle terreur toejuicht en financiert, want 'de strijd', nietwaar?
Dat gaat nog wat worden als andere 'vrijheidsstrijders' zich hier gaan huis houden, en die kans die is wel aanwezig aangezien Nederland een duiventil is van allerhande terreurcellen.
Mariniers altijd +1. Beroepsrisico van kapers.
@Mark_Pugner | 29-05-17 | 17:46
Ik heb uit gesprekken met nabestaanden gelezen dat zij juist één van de ergste was...
annie001 | 29-05-17 | 17:42
In welke wet staat dat je een trein mag kapen?
In welke wet staat dat als je een trein gekaapt hebt, de gegijzelden niet gered mogen worden?
Je kaapt een trein, hebt mensen gegijzeld, je kan dan ook verwachten dat er een tegen actie komt.
Daarbij komt dat de staat het monopolie op geweld heeft, dus zij mogen schieten op vol-idioten die een trein kapen en mensen gegijzeld houden.
.
De kapers zijn NIET de slachtoffers!
En àls de mariniers in kwestie al schuldig bevonden worden door zo'n D66 Inquisiteur.... so what ? Toch allemaal lekker verjaart toch ?
Geen milliseconde medelijden mee...
Bovendien vind ik het invullen van die lege gedeeltes op de tapes wel heel suggestief.
www.volkskrant.nl/binnenland/-waarom-i...
Simpel: hij deed een kaping, dus hij zat in de risicogroep. Net als een inbreker die bij mij thuis durft te komen. Die kan ook niet alles meer goed voelen en zien daarna.
Als knaapje van 19 zag ik ze ooit op de Rucphense heide in de bomen zetelen , als mariniers zo groot www.dutchdefencepress.com/de-keten-dee... Ondergetekende werd weliswaar allesbehalve volwaardig infanterist geacht, maar had me een Dragonov gegeven (mijn FN Fal kreeg ik pas in mijn parate tijd) en tot zover die infanteristen met hun zwemdiploma. www.avrm.nl/wp-content/uploads/2014/01... Let wel, ik ben van de lichting 84-4 Die blauwe speld zou ik nog ergens moeten hebben liggen.
Tja, wie een trein kaapt, moet kogels koppen.
Iets met, oorzaak en gevolg.
.
En waar maken we ons 40 jaar later nog druk om?
Dat er een paar nabestaande boos zijn?
Who cares, lekker boos laten zijn.
.
Maar goed, dit komt bij een D66/PvdA/GroenLinks rechter en die gaat dan het besluit nemen dat het allemaal heel erg fout is wat de mariniers gedaan hebben, en dan krijgen de nabestaanden een enorme schadeclaim toegekend.
.
Met een beetje geluk worden de mariniers niet strafrechtelijk vervolgd zo gek is links-Nederland ook nog wel.
Je onderhandelt niet met terroristen en je kunt als natie ook geen gezicht verliezen. Natuurlijk zijn ze met carte blanche naar binnen gestapt. Goed werk.
Op het moment dat je de stap neemt om mensen te gijzelen om een voor jou dringende reden en zelfs mensen ,om die zelfde reden, dood te schieten moet je incalculeren dat je daarna vogelvrij bent en niemand jou nog met enig egards gaat behandelen.
Hansje had het niet verdiend om afgeschoten te worden.
Ik had medelijden met die vent die als kind gegijzeld was. Kon nooit meer werken. Kwam er een sociaal werker bij hem aan de deur. Bleek een kaper te zijn, die in de gevangenis alle studies had kunnen volgen die hij maar wilde.
En die moeten dan schade vergoeding krijgen?
En bij wie kunnen de echte slachtoffers dan verhaal halen?
Prima dus.
Trad de politie maar zo op.
Zouden we een stuk minder problemen hebben in dit land.
Toen geluk en terroristen afknallen nog heel gewoon was.
Los van de schofterige behandeling van misschien wel de beste en meest loyale soldaten van het Koninkrijk (KNIL); met de keuze voor terrorisme heb je alle rechten verspeeld. Sowieso, treinreizigers en kinderen gijzelen. Had dan een kazerne aangevallen o.i.d.
Dat is nu eenmaal het beroepsrisico van de terrorist. Karma is a bitch. Uit de loop van een geweer in mariniershanden.
Terrorisme is weerzinwekkend, iemand standrechtelijk executeren is net zo verfoelijk en dient strafrechtelijk vervolgd te worden.
Is dat misdadig? Ja. En lachen als je iemand doodschiet, vind ik ook nogal een psychopathisch teken van die marinier.
Maar ja, de Molukkers in kwestie: dit was niet hun enige misdaad he. Ze hadden geloof ik een rijtje van vijf (? ik heb het even niet paraat) gijzelingsacties. Waaronder godbetert een van een lagere school. Nee dan heb je lef. Ik zag laatst een documentaire: al die kindertjes hun levens - ze werden als ~40 jarigen geinterviewd - waren daarna voorgoed ontwricht.
Dus die Molukkers hebben hun recht om een grote bek te hebben, wel heel ruim verspeeld. Lagere school kinderen.
Het is heel erg simpel. Als je de terrorist uithangt en mensen gijzelt dan staat er een bulls eye op je voorhoofd. Ze zijn terecht afgeschoten, ze hebben kans genoeg gehad om zichzelf over te geven. Als je niet niet wilt meewerken dan moet je het maar voelen. En Mariniers zijn geen mietjes, die gaan niet janken als ze terroristen afknallen, het leger is geen damclub.
Er is echt wel wat gebeurd wat niet door de beugel kan. Ook als marinier heb je je aan de wet te houden.
Goed werk geleverd dus, !
En dan nu over naar de problemen van de dag vandaag. De booslims!
Maar, daarna niet veel last meer van gehad.
Doodgeschoten worden terwijl je een terroristische daad verricht is beroepsrisico. Ik zal geen traan om ze laten. Wel om de onschuldige burgers die bij de kaping én bevrijding omkwamen. Die familieleden hebben wel recht van spreken. De familie van de daders moet zijn mond houden. Ga toch weg met je schadevergoeding eisen, je moet je schamen.
Overheid moet eens stelling nemen tegen dat gedram, klaar.
-weggejorist-
Andere Tijden; een niet al te serieus te nemen programma.
Christenen vs Moslims. Dus ook op de Molukken.
nl.wikipedia.org/wiki/Molukken#Godsdi...
Kaap dan ook niks.
Ga werken voor je centen, dan hoeft er niet geschoten en gelachen te worden.
Tjongejonge, wat even we vanavond?
Terroristen, geen medelijden. punt
Het zou wat. Ze hebben de vader van een oud klasgenoot ook geexecuteerd. Prima actie als het waar is.
Je bent terrorist en je wilt wat. Ga lekker deaud.
-weggejorist-
Ja, en dan nog? Het was namelijk ook de bedoeling dat de kapers er niet levend uit zouden komen en terecht. Heeft iets te maken met keuzes maken in je leven en de gevolgen daarvan incasseren. Het wordt hoogtijd dat die nabestaanden nu hun kop eens houden.
Die mariniers zijn nu allemaal oude witte mannen.... dus schuldig.
Je krijgt het godverdomme niet verzonnen 40 jaar na de feiten zijn de moordenaars ineens slachtoffers geworden.
Wat een land .
Terroristen moet je ook naar kingdom come knallen. Next.
REAGEER OOK