Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Kortom. We gaan WOIII in met roestige bajonetten en een kanon uit 1870

Zo, Mediacentrum Defensie steekt onderstaand dan misschien wel Michael Bay naar de kroon in Vacuümbom 2017, maar de trailer schijnt iets beter te zijn dan de gehele flick. Het publiek vond het namelijk max 1 reet en dat laat het weten ook. Natuurlijk geen enkel nieuws onder de zon meer. Vriend, vijand en Putin weten heus wel dat we geen leger hebben. Maar laten we het toch maar voor de 1933e keer van militairen zelf aannemen. "Een evaluatie door de Gezamenlijke Officieren Vereniging (GOV) maakt duidelijk dat ons leger op kernpunten tekortschiet. De grootste pijnpunten zijn haperende logistiek en een gebrek aan essentiële apparatuur zoals drones, radio’s en andere communicatiemiddelen. (...) Vermeulen signaleert dat het ingekrompen defensieapparaat juist in Polen tegen de grenzen van het mogelijke aanliep. Nergens was dat duidelijker dan bij de logistiek. Om 3600 militairen in het veld te kunnen voeden en voorzien van munitie moest Defensie haar complete logistieke apparaat inzetten. Zelfs dit bleek niet genoeg." Okay, van A naar B valt dus niet mee. En daar eventjes over praten met iemand zat er dus ook niet echt in. "Een tweede groot probleem was haperende communicatie. Of het nu de radio’s zijn of de satellietnetwerken waarover militairen veilig, gecodeerd moeten kunnen communiceren: het is allemaal oud, versleten of heeft onvoldoende capaciteit. Zo heeft Defensie volgens Vermeulen te weinig bandbreedte op de satelliet ingekocht.„Het is oude zooi. De verbindingsdienst zit met het slechtste van het slechtste”, is het harde oordeel van de oud-topmilitair. Het gevolg hiervan laat zich raden. Wie niet in staat is te communiceren, kan eenheden niet goed aansturen. Waardoor ze zwakker in de aanval en het defensief zijn." Daarbij geldt Nederland als het Somalië van de NAVO, want tech hebben we ook al niet. "Wat de Nederlanders ook ervoeren was de onmisbaarheid van drones. Die permanent boven het gebied cirkelende onbemande vliegtuigen leveren informatie over waar de vijand zich ophoudt en wat hij doet. Ze zijn een onmisbare schakel bij de inzet van artillerie of het kunnen ontkomen aan een vijandelijke beschieting. Helemaal in het geval van de Russen die het werken met de onbemande toestellen goed in de vingers hebben." En al hadden we ogen in de lucht om onze artillerie, dan had DE RUSSISCHE VIJAND er waarschijnlijk niet erg wakker van gelegen. "De totale Nederlandse artillerie bestaat uit achttien kanonnen. Daarvan waren er bij Bison Drawsko tien inzetbaar en na een paar dagen vanwege technische malheur nog zeven."

Reaguursels

Inloggen

Achttien kanonnen tegen Rusland is wel genoeg. Al die militaire troep steeds dichter bij Rusland, daar worden de Russen nerveus van.
Binnenkort kernkopjes op al die Iskanders die deze kant op wijzen.
Dat krijg je er van.
Na de Ukraïne Rusland inlijven, gaat wat paddestoelen hier opleveren. WO3 noemen ze dat.

Dan kun je daarna op de boot naar Afrika, in plaats van de andere kant op.

Raider Twix | 02-05-17 | 15:42

Ach Nederlanders en het leger. Ze leren het nooit.
Mijn vader werd begin mei 1940 met een geweer uit 1896 naar de Moerdijkbrug gestuurd met twintig kogels. Zijn soldaten lager in rang hadden geweren uit 1894 ook elk twintig kogels. Hitler won.

Check-zei-de-Gek | 02-05-17 | 15:00

Gelukkig worden de T-72 en T-90's tank helemaal dood geflitst tijdens de opmars naar Den Haag.
Puin zal zich even moeten inhouden in het trajectcontrole stuk op de A-12.

r04drunn3r | 02-05-17 | 11:34

Trump, u weet wel, de Amerikaanse president, gaat de bijdrage aan de Nato verminderen, ze betalen veruit het meest en dat moeten de andere landen waaronder ook Nederland aanvullen. Azc's sluiten dan maar, zorginstellingen en bejaardenhuizen zijn al wegbezuinigd alsmede gevangenissen.

Cocorico | 02-05-17 | 11:28

Laat maar gemeend; Een europees leger heeft een reden nodig om te ontstaan.... een reden zou zijn .. het zelf niet meer hebben/kunnen. (zonder leger is het volk ook machteloos bij een staatsgreep bijv;)
Past in het plan...
Het zal ongetwijfeld al vermeld en gereaguurd zijn ... maar toch.

medelmo | 02-05-17 | 10:27

Dat het maar weer eens gezegd wordt: met dank aan LINKS!

effedenke | 02-05-17 | 09:22

De toekomstige vijanden zijn jij en ik, niet de Russen of wat dan ook. De reden zal zijn dat er geen euros meer uit de automaat komt en de supermarkten leeg zijn. De overheid weet dit. Vandaar die enorme investeringen van stadsgevechten in Irak ed. Het nieuwe stads gevechts materiaal is al deels aangeschaft. CV90S en VW fits the Job.

Boris011 | 02-05-17 | 09:06

Pang,Pang.NL De voedselvoorziening wordt door taxi en scooter rondgebracht.We schamen ons als Nederlanders voor dit soort berichtgeving Die oude meuk, schroot kan naar het stort.De zogenaamde begroting overschotten kunnen integraal naar de groene en blauwe mannetjesDe koning zou zich moeten schamen voor dit leger..

tegenalles | 02-05-17 | 08:57

Ach... what's new? Zoiets was er toch ook in 1940?

We weten nu in ieder geval dat we van het in het leger geïnfiltreerde gevaar niet zo heel veel te duchten hebben...

Hemeltergend | 02-05-17 | 08:16

ratelaar | 01-05-17 | 21:23

Uw verhaal is op meerdere organisaties van toepassing...

Maak van ipv het woord " leger " de volgende woorden: " politie ", " brandweer " of " douane ".

thekolere | 02-05-17 | 08:06

De VVD gaat zijn handtekening zetten onder GroenLinks wensen, dus daar gaat nog wat af. Nog een paar kanonnen minder en een windmolen meer.

Gewinflipt | 02-05-17 | 08:00

Gelukkig ben ik voorgoed ongeschikt volgens het leger.

Grrraaien | 02-05-17 | 07:14

NAVO opheffen is de beste oplossing,

alanya666 | 02-05-17 | 05:32

Uiteindelijk zijn het beroepssoldaten. Als het moet, bloeden die ook rood.

bergsbeklimmer | 02-05-17 | 05:24

LuckyGirl | 02-05-17 | 02:50

Haha! Nope! Ach, ik vind het gewoon retestoer dat jij, als vrouw, op dit soort "mannelijke" (oei!) onderwerpen zo sterk in je comments bent. Een gezonde vorm van jaloezie.

NecroSister | 02-05-17 | 03:10

Wel mooie dingen die paar Pantzerhouwitzers 2000 + bijbehorende eenheden die we nog hebben. Zeker geen oude meuq.

dugo | 02-05-17 | 02:53

LuckyGirl | 02-05-17 | 02:33:
"als" omhoog schopt.
Je ziet NecroSister, nobody's perfetc.

LuckyGirl | 02-05-17 | 02:50

Jostifiel | 02-05-17 | 01:54:
Het ligt aan eventualiteit en timings van gebeurtenissen.
Een islamitische aanslag op een islamitisch doel in NL zou een omslag van formaat kunnen bewerkstelligen in 1 dag.

Je noemt defensieapparaat, volksmilities, ME.
Helaas allen onbruikbaar in strijd tegen eenlingen en cellen die aanslagen plegen.

LuckyGirl | 02-05-17 | 02:43

NecroSister | 02-05-17 | 02:10:
Jaloezie als drijfveer wordt onderschat kracht achter persoonlijke ontwikkeling.
*bloost*

LuckyGirl | 02-05-17 | 02:33

Laatste keer hielden we het ook 5 hele dagen uit, misschien verbreken we ons record wel in WO3

verzetsman | 02-05-17 | 02:15

@Luckygirl: damn, girl! Jouw kennis betreffende de diverse onderwerpen alhier en jouw trefzekere tegels maken mij stinkend jaloers! Tot zover deze onderbreking.

NecroSister | 02-05-17 | 02:10

@LuckyGirl | 02-05-17 | 01:34
Die strijd gaat men hier echt niet pikken. Kijk maar eens hoe het verliep tussen de Koerden en de Turken in Rotterdam: www.geenstijl.nl/mt/archieven/2016/08/... Dus als Hezbollah tegen IS gaat vechten hier, dan hebben we de ME en desnoods ons Defensieapparaat hier nog die dat gaat voorkomen. Tegen de tijd dat die het gaat begeven zijn er al volksmilities opgezet die die twee ook nog wel de baas kunnen zijn.

Jostifiel | 02-05-17 | 01:54

War mij betreft mogen ze lekker doorbezuinigen op het leger, als we in de plaats daarvoor wel een volksmilitie mogen opzetten naar Pools model: en.wikipedia.org/wiki/Territorial_Def...) Als we het kunnen betalen kunnen we ook nog het Zwitserse model gaan hanteren: en.wikipedia.org/wiki/Swiss_Armed_For... Men heeft twee jaar geleden al een petitie op touw gezet voor een wijziging van de Wapenwet hiervoor. Deze is waarschijnlijk wel verlopen: www.petities24.com/wijziging_wet_wape...

Jostifiel | 02-05-17 | 01:45

Jostifiel | 02-05-17 | 01:26

Jezus_Boeddha vergeet voor het gemak dat die verdeelde islam hun onderlinge strijd best wel eens in NL kan gaan uitvechten.
Overname, dat is de bedreiging niet.
Een decannialange guerilla-oorlog wel.

LuckyGirl | 02-05-17 | 01:34

Reinaert | 02-05-17 | 00:57:
+1
Altijd gecharmeerd als iemand me kan laten lachen om iets wat tegelijk enorm waar en droevig is.

LuckyGirl | 02-05-17 | 01:30

@Jezus_Boeddha | 01-05-17 | 21:36
In Syrië is de radicale islam ook zeer verdeeld, maar daar heeft het toch het land weten over te nemen. Misschien omdat ze in de meerderheid zijn daar. Laten we maar voorkomen dat zoiets hier ook kan gebeuren zou ik zeggen.

Jostifiel | 02-05-17 | 01:26

Dat zeg ik, Schoevers...

NACademicus | 02-05-17 | 01:21

Ik heb er stiekem best veel geleerd: beslissingen nemen in no-time, lekker blunderen, maar ook van je blunders leren. Dat is me in de rest van mijn leven goed van pas gekomen.
Reinaert | 02-05-17 | 00:51

Eens. Een goede nacht.

SDI | 02-05-17 | 01:05

@LuckyGirl | 02-05-17 | 00:52:

Er is niets te verraden want er is niets. Nou vooruit, de marine misschien.

Reinaert | 02-05-17 | 00:57

Ok
we hebben dus een vijand,
We hebben nauwelijks een leger,
we hebben (bijna) een regering van collaborateurs,
Engeland is als enige onafhankelijk,

Wie gaat de rol van Bernhard op zich nemen en de hele boel verraden?

Ik kan niet wachten tot Paul Verhoeven er een film over maakt.

LuckyGirl | 02-05-17 | 00:52

@SDI | 02-05-17 | 00:40:

Ik heb me wel vermaakt in die tijd. De opleiding was pittig (KMar) maar daarna heb ik nooit meer in een tentje geslapen. Wel in hotels, ook tijdens oefeningen :-)

Ik heb er stiekem best veel geleerd: beslissingen nemen in no-time, lekker blunderen, maar ook van je blunders leren. Dat is me in de rest van mijn leven goed van pas gekomen.

Reinaert | 02-05-17 | 00:51

Reinaert | 02-05-17 | 00:14

Ja, de laatste Donderslag was al voordat ik in dienst ging maar heb e.e.a. van het overige kader gehoord over hoe het daarbij toeging.

Zelf een paar saamhorigheidsborrels van kader van een mobilisabele logistieke eenheid voor 43 mechbrig gedaan en dat was ook wel geinig qua drankgelag.

SDI | 02-05-17 | 00:40

@Mokum Kosher | 02-05-17 | 00:10:

Ik heb onvrijwillig gediend (dienstplicht dus) en daarna bij gebrek aan beter bijgetekend (vrijwillig dus). Vervolgens via defensie een héél mooie baan gekregen. En as we speak ben ik nog steeds reservist, alhoewel mijn (volledig mobilisabele) eenheid dit jaar wel opgeheven gaat worden. Die opheffing komt overigens wel heel erg laat want mijn eenheid is al jaren een anachronisme.

Reinaert | 02-05-17 | 00:20

@SDI | 01-05-17 | 23:49:

"Donderslag" - oefeningen waren veruit de leukste die er waren, zeker wanneer er ouwe lullen werden opgeroepen: meestal kregen die hun broek niet eens meer dicht (want in de breedte gegroeid) dus moest eerst de PSU aangevuld worden. Toch waren ze snel inzetbaar en hun kunstje nog lang niet verleerd, dit tot verbazing van buitenlandse waarnemers.

Over de BBQ en het drinkgelag na afloop zal ik het maar niet hebben ;-)

Reinaert | 02-05-17 | 00:14

Ja, we willen een sterk leger. Maar niemand wil dienen en al helemaal niet de smerige VVD-zoontjes die er onder uit komen.

Mokum Kosher | 02-05-17 | 00:10

@bisbisbis | 01-05-17 | 23:40:

Ik weet er alles van (in die tijd G4-St1LK). Niet dat alles op rolletjes liep, maar daar oefen je dan ook voor. Oefeningen zijn tenslotte bedoeld om je tekortkomingen te ontdekken, en die waren er echt genoeg. Procedures, procedures en nog eens procedures, en die dan ook nog internationaal af weten te stemmen. Mooie tijd gehad daar!

Reinaert | 02-05-17 | 00:07

Het hielp wel dat we een aantal mooie opslagplaatsen op de laagvlakte hadden zodat we een goed vertragend gevecht met genoeg middelen konden voeren.

Daarnaast natuurlijk ook de Donderslag oefeningen, omdat we daarmee konden kijken hoe snel we konden mobiliseren. Het hele circus binnen een paar dagen optuigen; dat deden de anderen ons niet na.

SDI | 01-05-17 | 23:49

@Osdorpertje | 01-05-17 | 23:35
-
Vlucht Wilhelmina: 13 mei (22: 00 uur a/b HMS.'Hereward' te Hoek van Holland)
-
Bombardement Rotterdam: 14 mei plm 13:30 uur.
-
En ze hadden het inderdaad goed voorbereid, de centjes waren al maanden tevoren in Londen.

bisbisbis | 01-05-17 | 23:49

@Reinaert | 01-05-17 | 23:23
-
Toen waren wij nog de absolute kampioenen van de militaire logistiek. Nederland was so-oder-so sterk in opslag, uitgifte en binnen 96 uur oostelijk van de Weser staan met (vrijwel) het complete circus.
-
D a s s war'n noch Zeiten ...

bisbisbis | 01-05-17 | 23:40

@FW Ta-183 Huckebein | 01-05-17 | 22:50
Oh, ik dacht dat Rotterdam op 10 Mei gebombardeerd werd en de koninklijke familie op 13 Mei naar Londen gevlucht was. Maar ik kan het mis hebben. Maar zij hadden al lang van te voren geregeld dat ze konden vluchten.

Osdorpertje | 01-05-17 | 23:35

Nóóit verwachten dat de (R)overheid het voor je op gaat knappen, wees zelf voorbereid!

slipsniffer | 01-05-17 | 23:34

Voor de prijs van de publieke omroep koop je zes JSF's, negen jaar onderzeedienst, of twaalf nieuwe Leopards 2A6. Je kunt er ook een jaartje operationele kosten van de landmacht van betalen, (als je niet naar verre zinloze zandbakken gaat).

bisbisbis | 01-05-17 | 23:29

@bisbisbis | 01-05-17 | 22:57:

Reforger '87 ("Certain Strike") was ook een fijne: het hele parate deel van 'ons' Eerste Legerkorps het veld in, maar niet voordat III (US) Corps via Rotterdam en Delfzijl aan land gebracht werd (en dat is geen sinecure). Daarna op richting Noordduitse laagvlakte en teamen met 1(GE)Corps en BAOR (1(UK) Corps). Het 'gat van België' zoals die sector heette nemen maar even niet mee in deze kleine beschouwing :-) Verdomd mooie oefening, maar een logistieke hel. Met dien verstande dat 'wij' toen nog serieus mee konden doen. Toen wel.

Reinaert | 01-05-17 | 23:23

@padbuffel | 01-05-17 | 22:31
-
Héél simpel: de ontwikkelingshulp (3,2 miljard / jaar) en de gelukszoekers (8,3 miljard / jaar) plus de EU bijdrage (3,7 miljard in 2015) moeten ergens van betaald worden ...

bisbisbis | 01-05-17 | 23:14

@bisbisbis | 01-05-17 | 22:57

Nu wel :-)

HetOorAakel | 01-05-17 | 23:08

Er is nog wel steeds genoeg geld om een klein leger managers rond te rijden in luxe bak met chauffeur. Zolang dat kan is er dus genoeg geld. Defensie wil altijd meer geld. En laten we wel zijn, er is geen dreiging vanuit pak 'em beet Duitsland, of zelfs Rusland. Ze laten zich inzetten voor foute olieoorlogen. Voor Shell.

Wilde_Eend | 01-05-17 | 22:59

@HetOorAakel | 01-05-17 | 22:12
-
Nooit van oefening Big Ferro gehoord?
-
September 1973, 42.000 (!) NL militairen tussen Hamburg en Celle, tesamen met 2 Duitse divisies, zo ongeveer alles wat de Belgische landmacht aan mensen kon leveren (niet zo veel, dus) en nog wat Engelse en VS regimenten.

bisbisbis | 01-05-17 | 22:57

Reaguurmuur | 01-05-17 | 21:03
Ik was altijd van het meer geld en vooral alles op peil brengen, nog steeds wel, maar dan meer voor de normale jongens op de grond.
 
Als de politiek, ambtenarij & rechterlijke macht enige indicatie zijn, naast de bijzonder slechte verhalen die de ronde doen over de leiding binnen defensie, is het misschien beter dat die norm niet gehaald wordt. Meer snoepreisjes, meer lobby-ende generaals buiten dienst en ander nepotisme. MIVD & AIVD doen daarnaast vrolijk mee aan alle politieke spelletjes maar lijken daarnaast bijzonder weinig klaar te spelen.

HaatAth3ist | 01-05-17 | 22:57

@Elessir | 01-05-17 | 22:04
Heeft hij nog moeten verklaren (op papier, in drievoud) hoe hij die kogels heeft besteedt toen hij zijn karabijn weer inleverde?

Osdorpertje | 01-05-17 | 22:54

Osdorpertje | 01-05-17 | 21:47

Toen R'dam gebombardeerd werd was de Kon. familie al in Engeland...

FW Ta-183 Huckebein | 01-05-17 | 22:50

Leipniz | 01-05-17 | 22:05

Dat dus.

toetssteen | 01-05-17 | 22:46

Maar flitskasten die we kunnen inzetten wanneer de pleuris uitbreekt! Dus dat scheelt weer volgens Mark...

Ouwe_Zwitsal | 01-05-17 | 22:43

Het is maar goed ook dat NL niet ingezet kan worden in de wereld voor de grote 'spelletjes'. De EU ,NAVO, USA, UN, het is allemaal één pot nat. Allen houden zich bezig met het totalitaire systeem van hebzucht en materialisme waarin een 'harde kern' werkelijk de dienst uitmaakt in de wereld en bovendien zo'n beetje alles wat leeft op aarde aan hun 'doel' heeft ondergeschikt gemaakt. De mens wordt als slaaf geboren aan een totalitair alles omvattend systeem zonder dat ze het in de gaten hebben. Laat de 'Schippers' vooral hun gang gaan en het mogelijk maken om totaalcontrole over 'de mens' te krijgen. Nu leven we nog in een schijndemocratie, de realiteit voor de volgende generaties zal totaal anders zijn. Wetten zullen worgen opgerekt, de macht zal steeds meer totaalcontrole over het volk (willen) krijgen met al die handige technologie en 'vooruitgang'.

XaleX_2 | 01-05-17 | 22:43

Meeroever | 01-05-17 | 20:36:
Priceless.
Yes, minister en Yes, prime minister (de oude, niet de nieuwe) is verplicht voer voor iedereen die wil lachen én alles wil begrijpen over alle politiek.
Nog lang niet gedateerd.

LuckyGirl | 01-05-17 | 22:38

Waarom is het Nederlands leger tot een dergelijke deplorabele staat wegbezuinigd? Wegkijkers faciliteren en knoeien met gevoelige statistieken om maar 'niemand' In de kaart te spelen. Men geeft de voorkeur aan kop in het zand. Liegen en bedriegen. De natte droom van het maakbare gedrocht in optima forma.

padbuffel | 01-05-17 | 22:31

Pfff, ik zeg het nog maar eens een keer; er is niks aan de hand volgens de visie van de elite, net als in 1940: er is voldoende slagkracht om de koninklijke familie in veiligheid te brengen. En zo werkt dat.

sokkenpluisje | 01-05-17 | 22:31

Nederland was tijdens WO II ook voor de vijand binnen paar daagjes een vermaaktuin. Liberalen malen daar niet om: als hun zakken poet maar gevuld blijven.

Obama waatschuwde al in het Europees parlement en Trump waarschuwt met hard percentage, maar Europa houdt zich wederom "tralalala-doof", Nederland voorop.

Jan, Leiden | 01-05-17 | 22:22

@ rekennietmachine | 01-05-17 | 21:44
Weet je wat de Russen ook hebben en wij niet? BUK's!

Ho ho, wij hebben er ook 1.. in onderdelen... en helemaal gratis gekregen nog wel! :)

kio | 01-05-17 | 22:22

Ja hoor eens, leuke linkse hobby's moeten wel ergens van betaald worden natuurlijk.

FustViking | 01-05-17 | 22:18

In 1988 werd oefening Free Lion gehouden in West-Duitsland. Onder Nederlandse regie oefenden 33.000 Nederlandse militairen en 10.000 uit UK, DE en de US. Met in totaal 12.500 wielvoertuigen, 1700 rupsvoertuigen waaronder 420 tanks, 235 artillerie, 145 helikopters en 140 straaljagers

HetOorAakel | 01-05-17 | 22:12

Elessir | 01-05-17 | 22:04
Mijn vader was Korporaal kok maar hij had wel een onderzeeër om na te gaan of de onderste balletjes in de soep gaar waren.

Wedstrijdkrokodil | 01-05-17 | 22:10

@Rommelende Onderbuik | 01-05-17 | 20:42
K'poem tshhh.

zwarte_weduwe | 01-05-17 | 22:06

Mooi, die pleidooien voor meer, meer, meer geld voor defensie en een met de laatste snufjes uitgericht, modern leger.
Wel moeten we ons afvragen wie uiteindelijk de zeggenschap krijgt over onze manschappen en ons materieel. Je zult zien dat zodra het besluit is genomen, miljarden extra belastinggeld in ons leger te pompen, Brussel een konijn uit de hoge hoed tovert in de vorm van een Europees leger.
Een zoveelste nagel in de doodskist van onze soevereiniteit, waarvoor de Nederlandse belastingbetaler ook nog eens mag kromliggen. Een leger, dat haar marsorders direct van de EU commissie ontvangt - en dat zich theoretisch zelfs tegen de Nederlandse bevolking en haar leiders zou kunnen keren, mochten die besluiten nemen die Brussel onwelgevallig zijn.
En zelfs als dat niet zo'n vaart loopt, zitten we nog steeds met een NAVO-lidmaatschap dat ons verplicht deel te nemen aan alle misdadige conflicten die de globale elite en haar oorlogshitsende generaalsknechten voor ons in petto heeft. Met de bescherming van de Nederlandse belangen of de bewaking van onze grenzen heeft het allemaal niets meer te maken.
Laten we voorlopig maar dat kanon uit 1870 een nieuw verfje geven.

Leipniz | 01-05-17 | 22:05

Ach, mijn vader ging de 2e wereldoorlog in met een karabijn uit 1870 en 5 (vijf) patronen. Hij heeft ze afgevuurd op de brug over de Gouwe in Gouda op Duitse vliegtuigen die Rotterdam gingen bombarderen maar hij weet niet zeker hoeveel hij er heeft neergehaald. Niet meer dan 5 in ieder geval.

Elessir | 01-05-17 | 22:04

Maar we hebben 580.000 euro over voor een televisie presentator.

Hiesjes | 01-05-17 | 21:58

@Wijze uit het Oosten | 01-05-17 | 21:48
Goeie tip, ik drukte op F5 en ineens kon ik alles lezen.

necrosis | 01-05-17 | 21:57

@necrosis | 01-05-17 | 21:32
Probeer een refresh..
Die ging bij mij wel goed.

Wijze uit het Oosten | 01-05-17 | 21:48

@hoezokennis | 01-05-17 | 20:45
Het bombardement van Rotterdam was mede te wijden aan dat wij de oorlogsverklaring van Duitsland niet wilden accepteren omdat er geen handtekening op stond. Toen de Duitsers eenmaal Rotterdam aanvielen moesten de militairen geweren delen en verantwoording afleggen over de kogels en granaten die ze gebruikt hadden.
Tegen die tijd besloten de Duitsers om Rotterdam te bombarderen en stond de koninklijke familie en de regering al hun koffers te pakken om naar Londen te vluchten.
Het Nederlandse leger was toen onvoldoende bewapend en onvoldoende gefinancierd en onze regering durfde niks te doen. (behalve te vluchten want dat hadden ze wel goed voorbereid)

Osdorpertje | 01-05-17 | 21:47

Tjahaaa, wij slaan weer een lekker pleefiguur bij al die Oostbloklanden, die hun legers stevig aan het opschalen zijn, die de mooiste en modernste spullen hebben en die zelfs hun burgerbevolking grootschalig aan het trainen zijn. (en die Finnen wilden onze Leopards niet voor niets -nou ja: wél voor niets- graag hebben, die weten net als Polen, Esten, Letten en Litauers wat een dreiging uit het oosten behelst)
-
Terug naar een stevig, territoriaal leger, dat het vertragend gevecht op de Noordduitse laagvlakte kan aangaan en dat de Elbe van Geesthacht tot Havelberg 72 uur lang kan houden. Hou op met het zinloze zandbakpolitieagentje spelen. Zeegaten openhouden. Terug naar onderzeebootjagers, mijnenvegers, een echte onderzeebootdienst en een MLD. Meer Patriots, twintig extra F22's, een extra squadron Apaches, een een goed opgeleide en geoefende staande macht en een stevige reserve. Voer de dienstplicht maar weer in, dan zijn wij meteen van een heleboel verwend en verongelijkt gezeur af. (oh ja: óók voor vrouwen, graag)

bisbisbis | 01-05-17 | 21:45

Weet je wat de Russen ook hebben en wij niet? BUK's!

rekennietmachine | 01-05-17 | 21:44

@Vesta | 01-05-17 | 21:37

Juist. Ze zouden de budgetten voor die uitzendingen gewoon van ontwikkelingssamenwerking moeten betalen, want het is vaak toch door de linksen zoals Bertje Koenders die er graag hun eigen baantjes mee zekerstellen (minusma etc).

SDI | 01-05-17 | 21:41

Waarom doen we nog zo krampachtig alsof we een defensiemacht hebben ? Om die UN klussen ter meerdere ere en glorie van onze politici ? Opdoeken die hap en van het geld een mooie overgangsregeling maken voor de mensen die er nu nog zitten. Ik ben er in 1985 uitgestapt (als beroeps) omdat ik de bui al zag hangen, hoe 't er nu mee gesteld is kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen, ik vond 't toen al belabberd ...

Vesta | 01-05-17 | 21:37

Ik geloof niet dat moslims in Nederland alles hier over kunnen nemen. Ik geloof ook niet dat ze dat zouden willen. Radicale islam is intern erg verdeeld. Volgens mij geen reeel gevaar. Terrorisme uit die hoek is zeer gevaarlijk omdat het de bedoeling heeft samenlevingen te ontwrichten.

Rest In Privacy | 01-05-17 | 21:36

@miko | 01-05-17 | 20:54
Schijnbaar is mij de toegang tot imgur geweigerd, ik heb geen toestemming meer om de foto's of plaatjes te bekijken.

necrosis | 01-05-17 | 21:32

Het hele defensie probleem is binnen 2 jaar opgelost.
Ik ben beschikbaar voor de post mindef.

General McAuliffe | 01-05-17 | 21:31

@pietnederwiet | 01-05-17 | 20:48
Helaas moesten Churchill en Roosevelt wel contacten aanknopen met Stalin. De Russen hebben enorme verliezen geleden. Ik ben de Geallieerden nog steeds dankbaar voor hun inzet, dat houdt in ook de Russen en bijvoorbeeld de Polen. Maar het meeste materieel kwam vanuit de VS.

Rest In Privacy | 01-05-17 | 21:31

Die russische tanks lopen gegarandeerd vast in onze pindakaasvloer. Sitting ducks vanaf dat moment en wat pang oang roepen zal ze op de vlucht laten slaan aldus mark-jung-il.

Joffri | 01-05-17 | 21:31

Typische reflex van de legertop, altijd zeggen dat het fantastisch was. Hoe kut alles ook is gegaan. Met demonstraties laten zien wat je zou willen kunnen. Alles wordt daarvoor uit de kast gehaald. Alle werkende voertuigen uit de hele organisatie worden bij elkaar geschraapt, de oefenmunitie wordt daar speciaal voor achter gehouden. Alles voor die ene demo waar de mindef komt kijken. Het moet er wel gelikt uitzien hè. Want denk om je carrière.
.
Let maar op straks tijdens de landmachtdagen. Dan krijg je weer zo'n facade te zien. Beschamend!
Dat buigzame, kruiperige en kritiekloze van de legertop heeft bijgedragen aan de enorme bezuinigingen. Als je alleen maar goed nieuws DURFT te vertellen ben je een LAFAARD! Maar wel je mond vol hebben over moed. Hoe zit het ook al weer met voorbeeld gedrag?
Gelukkig zijn er ook toppers die wél durven meewerken aan kritische publicaties. Maar dat zou de norm moeten zijn.
.
De kinderlijk naïviteit die samenhangen met de bezuinigingen (val van de muur, vredesdivident) blijft me verbazen. Maar waarschijnlijk is vrijheid de meeste Nedetlanders niets waard. En komend weekend staan we weer stil bij onze vrijheid. Een beschamende vertoning van een week land dat alles zonder slag of stoot opgeeft. Haar tradities, haar principes en als het erop aan komt haar land.
.
Daar denk ik even over na tijdens die 2 minuten.

*Ratelaar was de bezuinigingen zat en heeft ontslag genomen bij defensie. Na 8 uitzendingen en 20 jaar heb ik het vertrouwen opgezegd. Ik hou liever de eer aan mezelf dan dat ik, als het erop aan komt, met een handjevol kogels en een krakkemikkig terreinvoeruig naar voren wordt gestuurd. Ben gdvr geen lid van het 8e of 19e regiment infanterie op de Grebbeberg.

ratelaar | 01-05-17 | 21:23

95-01 op 2-1-1995 was ik present op de Bernhardkazerne in Amersfoort. Gedwongen door de Staat. Als Soldaat. Helemaal brak van het feesten met Oud en Nieuw, maar ik zou het niet gemist willen hebben

deechteprins | 01-05-17 | 21:20

We hebben alleen wat indeweglopers/kanonnenvoer nodig om Willemsen en Pampa te laten ontsnappen naar Argentina. En wat bandbreedte voor radio Oranje 2.0 die de sneeuwvlokjes/Groen Links verzetshelden aansturen.
Gaat helemaal goed komen.

Pedronegro | 01-05-17 | 21:19

@FW Ta-183 Huckebein | 01-05-17 | 21:15

Van de CV90s is ook al een deel nagelnieuw inde ramsj naar baltische staten doorgesluisd. Go figure.

SDI | 01-05-17 | 21:17

@SDI | 01-05-17 | 21:10

Er ging nog wat mis bij mijn vorige post: bij oefeningen te velde hadden we bij de intendance helemaal geen problemen. In logistiek opzicht is er wel e.e.a. gewijzigd (nu containers droppen bij de onderdelen ipv als foerier naar je verdeelpunt rijden) maar het toenmalige LLC en bijbehorende ondersteunende eenheden waren goed voorbereid voor een "ernstfall".

SDI | 01-05-17 | 21:16

Er is nog hoop om van ons leger een goede padvindersclub te maken zodat de amusementsindustrie op de publieke zenders hun vervelende programma's verder kunnen uitbreiden.

Koeienflat | 01-05-17 | 21:15

Pangpang BIEM... biem.

Kaltsnautzige | 01-05-17 | 21:15

Speertjespunt | 01-05-17 | 20:38

M109's zijn allemaal verkocht, er is toen een lading (57 stuks) fonkelnieuw geschut uit Duitsland aangeschaft (Panzerhouwitser 2000) maar in het kader van de bezuinigingen zijn die op die 18 stuks na ook al weer verkocht...

FW Ta-183 Huckebein | 01-05-17 | 21:15

@necrosis | 01-05-17 | 20:52
Kost ons tot nu toe 30 miljard aan export, maar Russen langdurig haten mag wat kosten.

Zoon van Boer | 01-05-17 | 21:13

129 generaals e.d. voor 1 NL leger. Prio is niet de uitrusting zeg maar. En hoeveel kogels kan men kopen van Matthijs van Nieuwkerk zijn salaris?

Rest In Privacy | 01-05-17 | 21:12

Buma wil een leger maar wist zelf overal tussenuit te knijpen, we laten onze kinderen niet afslachten door een stelletje oorlogszuchtige debielen die met duizenden vreemdelingen het land inlaat komen ,zonder enige controle .Feesten moeten beveiligd worden met vrachtauto's en betonblokken op de weg ,was vroeger niet nodig ,maar dat stelletje klootzakken in Brussel mag zichzelf straks verdedigen ,want zonder leger krijgen ze het benauwd .

fleurtje | 01-05-17 | 21:10

In de jaren '90 was ik dienstplichtig foerier bij een brigadeonderdeel van 43 Painfbrig (later 43 mechbrig).

www.orbat85.nl geeft nog heel goed weer hoe groot de strijdkrachten waren tot de neergang in 1992. Als ze dat hadden vastgehouden, bleven moderniseren en niet de dienstplicht hadden opgeschort, dan hadden we geen problemen nu.

Hoewel ik toen al geen "medelanders" van M of T zag, zou de dienstplicht ook nu nog moeten worden uitgevoerd, zonder de 5e colonne binnen de gelederen.

Nu weer een dienstplicht invoeren is 1 ding, maar ik ben bang dat het watjesniveau ongekende vormen zal aannemen.

93-03.

SDI | 01-05-17 | 21:10

Het enige wat je nodig hebt is een handjevol met ICBM's uitgeruste en nucleair aangedreven onderzeeërs. Waarom hebben we die niet? Wat kost zo'n ding?

Wedstrijdkrokodil | 01-05-17 | 21:10

@ Reaguurmuur | 01-05-17 | 21:03
Wat een slap gezever. Als klein kut landje met een pauper budget overal als één van de eerste bij zijn en ook de kut opdrachten willen uitvoeren.

Helemaal onze luchtmacht is overal wel ingezet. Je kennis is vrij gebrekkig op dit gebied ben ik bang.

Bubske | 01-05-17 | 21:08

Ohhh bedoelde die gristenen dat met die andere wang?

Ohja | 01-05-17 | 21:05

@Raad_maar_raak! | 01-05-17 | 21:00
Ze hebben daar een PVDA'er aangevallen! Het mes kwam van rechts? Of in de rug? Je weet het maar nooit bij politici.

miko | 01-05-17 | 21:03

Defensie heeft absoluut te weinig te besteden. Maar stel ze krijgen meer financiële middelen... Wordt dan ook effectief en efficiënt besteed?
Mijn indruk over de huidige status is dat ons leger, wat er van over is, kopzwaar is. Er zijn veel officieren. Deze officieren doen dan ook nog werk waar je je vraagtekens bij kunt hebben, qua inhoud maar ook qua hoeveelheid.
Zijn ze op uitzending, dan hoor ik verhalen dat ze er redelijk luxe bij zitten. Zeker bij de luchtmacht. Als ons leger nou topprestaties leverde, dan kon ik dit nog enigszins waarderen, maar de geleverde prestaties zijn feitelijk een beetje beschamend...

Reaguurmuur | 01-05-17 | 21:03

@sarcastro | 01-05-17 | 20:56
Je mag gewoon een wapen hebben hoor, moet je alleen wat moeite voor doen.

miko | 01-05-17 | 21:01

@Osdorpertje | 01-05-17 | 20:45
De laatste linkse defensie minister was anders Relus ter Beek en dat is al heeeel lang geleden. Die heeft er nota bene voor gezorgd dat we een professioneel leger kregen inp laats van die zuipende ongemotiveerde dienstplichtigen

miko | 01-05-17 | 20:59

McMarx | 01-05-17 | 20:46 moeilijk ik gok Henny Vrienten

deechteprins | 01-05-17 | 20:58

Gelukkig zijn de Russen mijn goede vrienden, dus dat scheelt alweer.

accijnstoerist | 01-05-17 | 20:58

Hier lichting 85-3. Met dank aan het boekje Pienter het volgende:

Het 1e Legerkorps van Nederland was een legerkorps dat ontstond na de Tweede Wereldoorlog en na de val van het IJzeren Gordijn is opgeheven.
Na de Tweede Wereldoorlog tot medio jaren negentig van de vorige eeuw kende de Koninklijke Landmacht één legerkorps (1e Legerkorps) van drie divisies (1e, 4e en 5e) en legerkorpstroepen.
De oorlogssterkte van dit legerkorps bedroeg ruim 80.000 man. In vredestijd bestond het legerkorps uit ruim 35.000 veelal dienstplichtige soldaten.
Het operatiegebied van 1 Legerkorps was 130 kilometer breed en 170 kilometer diep en bestreek de rechtstreekse nadering tot het Nederlandse grondgebied.

Regelmatig werden, al dan niet in NAVO-verband, oefeningen gehouden.

Voor de verdediging van het Nederlandse vak waren in vredestijd zes brigades gedeeltelijk paraat in het vak gelegerd. Hierbij ging het in vredestijd om 35.000 - meest dienstplichtige - militairen, van wie ruim 5.000 permanent in West-Duitsland gelegerd. In oorlogstijd zou het vak door tenminste tien brigades met de daarbij behorende Legerkorpstroepen gevechts(verzorgings)steuneenheden worden verdedigd.

De resterende 45.000 (van de 80.000) militairen waren hoofdzakelijk grootverlofgangers op herhaling. Deze reservisten konden binnen 48 uur worden gemobiliseerd.
(Bron: Wikipedia/Boekje Pienter)
1e Divisie

13 Pabrig
2 x tkbat + 1 x painfbat
11 Painfbrig
2 x painfbat + 1 x tkbat
12 Painfbrig
2 x painfbat + 1 x tkbat

4e Divisie

41 Pabrig
2 x tkbat + 1 x painfbat
42 Painfbrig
2 x painfbat + 1 x tkbat
43 Painfbrig
2 x painfbat + 1 x tkba

5e Divisie

51 Pabrig
2 x tkbat + 1 x painfbat
52 Painfbrig
2 x painfbat + 1 x tkbat
53 Painfbrig
2 x painfbat + 1 x tkbat

Succes Defensie!!!

Sjakkie van de Hoek | 01-05-17 | 20:57

Met dank aan de geitenwollensokkenbrigade. Het zou een hoop schelen als rechtschapen burgers hier een 'right to bear arms' had, konden we nog een beetje compenseren, maar zo te zien zijn we aan de heidenen overgeleverd.

sarcastro | 01-05-17 | 20:56

Nog even geduld, de EU-Defensie is in de maak, dan mogen ze weer met gloednieuwe speeltjes gaan spelen. En wat die communicatieproblemen betreft; gebruik tot die tijd een mobieltje met daarop Whatsapp; overal bereik zelfs op de Middellandse zee en de berichten zien niet in te zien door derden.

Rest In Privacy | 01-05-17 | 20:56

Heeft Pechtold al laten weten dat hij het "geweldig nieuws" vind?

Jan Slot | 01-05-17 | 20:56

Ja wat nou! We hebben een grote muil naar iedereen en dat moet voldoende zijn. Gaat toch al jarenlang goed zo,kuch kuch.

Bennie Boos | 01-05-17 | 20:55

@necrosis | 01-05-17 | 20:39
Kom kom, Turkije is niet gevaarlijk. Dat heeft de Turkse premier zelf gezegd!
i.imgur.com/A3mCVPU.jpg

miko | 01-05-17 | 20:54

Met dank aan de politiek van afgelopen 25 jaar. Groenlinks erbij in coalitie nog minder vertrouwen in dat clubje.
Vrijheid is niet gratis.
De huidige minister doet net of ze het goed heeft gedaan. Dat is niet waar. Ze moet zich schamen. Straks op 4 mei weer schijnheilig doen met een kransje leggen.
Alle kennis is verloren gegaan door bezuinigen.
Afschaffen van de marine luchtvaart dienst was al blamage. Meedoen met JSF idem, Tanks en arteriële wegbezuinigd, geen steun meer aan je infanterie. Marine heeft nog maar 2 fregatten die inzetbaar zijn. Te weinig helikopters. Ga zo maar door maar in den haag zijn nog steeds de alarm bellen niet afgegaan. Politici moeten eens beseffen dat ze zorgplicht hebben op veiligheid. Nu hard schoppen tegen trump en de VS. let wel de VS heeft wel 3 keer europa gered van een blamage 1 en 2 ww en niet te vergeten Kosovo oorlog zonder Amerikaanse hulp was europa/Navo nergens. Bezuinigen prima maar er zoveel bezuinigd dat dit nu alleen maar meer gaat kosten.
Dit is schuld van de politiek. Defensie is niet sexy maar zo hard nodig in deze tijd,
Heel veel respect voor de mannen en vrouwen binnen defensie die hun nek nog uitsteken,

franck7020 | 01-05-17 | 20:53

@helodia | 01-05-17 | 20:39
Rusland de vijand?
Daar dreven we handel mee (zuivel, bloemen).
Maar nu beweert de EU dat Rusland de vijand is.

necrosis | 01-05-17 | 20:52

@Speertjespunt | 01-05-17 | 20:38
Seedorf, waar de Duitse boeren stonden te juichen als de Nederlandse militairen met een tank door hun aardappelveld reden omdat ze dan schadeloos gesteld waren. Dat waren nog eens tijden. (familie heeft die daar gelegerd is geweest)

Osdorpertje | 01-05-17 | 20:51

Ik vertrouw ons eigen leger alleen de beste spullen toe wanneer door de aderen van alle militairen zuiver westers europees bloed vloeit. Anders zal het zich tegen ons gaan keren.

Leptob | 01-05-17 | 20:49

Dus rusland is ineens de vijand? Die hebben ons juist van de Nazi's afgeholpen met Stalingrad.
De echte vijand importeren we tegenwoordig en we vinden ze zielig, terwijl ze transgenders bedreigen en vrouwen betasten en ons haten.
helodia | 01-05-17 | 20:39

Psies en kennen allemaal wel iemand met een ak-47

pietnederwiet | 01-05-17 | 20:48

Een echte pax heeft sowieso altijd wat te kankeren.

Schmutz Geilmacher | 01-05-17 | 20:48

De opstand moet goddomme van de officierenvereniging komen?? Wanneer gaat ons leger eens muiten? Binnenhof versperren. De A4 bezetten totdat er een belofte komt op adequate beloning, materieel en haalbare doelen. Het Schoeversmeisje bijna 5 jaar vrijblijvend op haar post laten zitten; zo wordt het nooit wat.

de Voorzittert | 01-05-17 | 20:47

@deechteprins | 01-05-17 | 20:37
"Als de Russen komen, dan komen ze een voor een". Wie zei dat ook al weer?
*Quizvraag zonder prijs*

Rest In Privacy | 01-05-17 | 20:46

@ Osdorpertje | 01-05-17 | 20:33

In mei 1940 hadden we een fatsoenlijk leger. Dat overigens op diverse plaatsen goed opgetreden heeft. Wat we niet hadden was doortastende politici en al helemaal geen beroeps- en reserve-officieren die enig verstand hadden van moderne oorlogsvoering. Het kabinet heeft miljoenen en miljoenen vrijgemaakt, echter te laat om de juiste aankopen te doen, en de legerleiding benutte het daarnaast ook niet. Gelukkig lieten we wel even Philips bepalen wie onze nieuwe politiek correcte opperbevelhebber die naar de pijpen van bedrijfsleven en politiek danste moest worden. En dat hebben we geweten met die rampzalige Winkelman. Ach Philips is gedurende de oorlog nooit zwaar gebombardeerd en in kamp Amersfoort werden er netjes Philips-lampen voor de Duitsers gemaakt. Daar waren we dan wel weer goed in.

hoezokennis | 01-05-17 | 20:45

Dit is natuurlijk het gevolg van jarenlang links beleid en bezuinigingen. We hebben zelfs een dienstweigeraar als minister van defensie gehad. En een secretaresse met een Schroevers opleiding. We zitten al een halve eeuw onder het minimum, afgesproken budget van 2% voor defensie (zoals Donald Trump terecht opmerkte) terwijl we ons geld verbrassen aan ontwikkelingshulp die terecht komt bij geldverkwistende NGO's en Afrikaanse dictators die van ons geld wapens kopen waar Nederland geen geld voor heeft.
Het is zelf zo erg dat onze jongens moeten oefenen met oefengranaten die zo ver over de datum zijn dat ze onveilig zijn en regelmatig slachtoffers eisen.
Je moet je prioriteiten maar goed hebben. (dat was een sarcastische opmerking)

Osdorpertje | 01-05-17 | 20:45

Vergeet die oude oorlogen tussen landen maar.De oorlogen die aan het komen zijn beginnen anders en zijn ook anders.Hele rovers bendes die al brandstichtend en rovend stad en land afstropen.En ik hoor u al denken politie en zo,vergeet die dan maar.Die gaan zich zelf en hun meesters beschermen.

kzegje | 01-05-17 | 20:44

@necrosis | 01-05-17 | 20:39

Ja die zijn al een tijdje terug.

Meeroever | 01-05-17 | 20:43

@Meeroever | 01-05-17 | 20:36

Mooi, Yes Minister. Ik moest aan deze denken;https://www.youtube.com/watch?v=25Qhbdijv5Y

dysdiadochokinese | 01-05-17 | 20:42

Nederland heeft het altijd al van de burgers moeten hebben.
Het verzet, de geuzen, dus meneertjes in camouflage pakken met witte vlaggen.... Tijd dat jullie de kreet nukubu ongewenst gaan verklaren of er eentje verzinnen die op jezelf slaat.

Tuborg øl | 01-05-17 | 20:42

Ach ja. Aan onze eigen veiligheid denken is zo egoïstisch. Doe maar wat minder naar defensie en wat meer geld naar hoorn van Afrika. Dan kunnen oud kind-soldaten mensensmokkelaars betalen om deze kant op te komen als ahzieligzoeker.
Misschien beschermen die ons wel als het er op aan komt.

Rommelende Onderbuik | 01-05-17 | 20:42

Hoe zit het eigenlijk met die raketinstallaties die we aan Schurkije hebben uitgeleend?
Hebben we die al terug?
Hebben de Anatoliërs al betaald?

necrosis | 01-05-17 | 20:39

Dus rusland is ineens de vijand? Die hebben ons juist van de Nazi's afgeholpen met Stalingrad.
De echte vijand importeren we tegenwoordig en we vinden ze zielig, terwijl ze transgenders bedreigen en vrouwen betasten en ons haten.

helodia | 01-05-17 | 20:39

Herinner me in Seedorf dat er meer dan 10 M109's stonden?

Speertjespunt | 01-05-17 | 20:38

Wellicht een beetje schuiven met de door de belastingbetaler opgebrachte gelden? Prioriteiten heroverwegen?

devil13 | 01-05-17 | 20:38

Ik ben voor een goed bewapend leger met alle toeters en bellen. Waarom? Omdat wij Nederland zijn. Wij zijn het beste land ter wereld. Genoeg te verliezen aan uitstraling. Niet omdat de Russen nooit gaan komen.

deechteprins | 01-05-17 | 20:37

Ja maar hey, we hebben wel gesubsidieerde kunst van door godenzaad ondergespoten eierkutten. Dat dan weer wel.

atheïstisch stemvee | 01-05-17 | 20:34

Alle Nederlanders opleiden als ware het mariniers zouden kunnen zijn doen worden. De rest kan je weg bezuinigen want een complete farce.

Rest In Privacy | 01-05-17 | 20:34

In het geval dat de Russen de grens ooit over steken zullen er velen sterven van het lachen. Arme zielen..

uwe stijlloosheid | 01-05-17 | 20:34

wat een aanfluiting!.

Intelroy | 01-05-17 | 20:33

In Mei 1940 hadden we ook geen fatsoenlijk leger. Toen gingen we er van uit dat we dat niet nodig hadden omdat we neutraal waren. Zodat we in het geval van oorlog met beide kampen handel konden drijven. Oh boy, wat is dat toen mis gegaan.

Osdorpertje | 01-05-17 | 20:33

Ik neem aan dat de arbo-ambtenaren er wel voor zorgen dat alles op de werkplek volgens de richtlijnen gaat.Niet te grote temperatuurverschillen,
niet roken op de werkplek enz...

van stampij | 01-05-17 | 20:33

We staan bij internationale operaties ook niet voor niets bekend als "beggars army".

Infidel66 | 01-05-17 | 20:29

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl