Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Plaatje. Kuzu praat peop over rassiesme in zorg

plaatjecbsvoortunahan.pngDat was wat, toen Graaf Denkula van Kuzu tot Verontwaardiging een nummertje maakte over die moorddadige artsen en even later een tolkenquotum uit zijn hoge toonhoed toverde. Komp et gelegen als wij van de GeenStijl even wat bikkelharde feiten over zorgkosten aan u presenteren? Mooi. Turkse migratie-achtergrondiërs maken per jaar gemiddeld 303 euro MEER aan zorgkosten (die we met z'n allen ophoesten, dankuwel, graag gedaan) dan autochtoonsers die even oud zijn. De Marokkanenbonus ligt met 190 euro per jaar iets lager, maar je kunt er alsnog een paar keer leuk je scooter mee volgooien. Dit is een beetje hoe DENK werkt. Terwijl in Nederland iedereen keurig solidair is met Jan, Alleman én Tunahan doet Fractie Zeik, Baard en Mataglap alsof de bruinhemden al schedelmetend door het ziekenhuis lopen. Niet leuk. En nogal dom. Maar wie heeft er feiten nodig als je schuimbekkend de racismekaart kunt trekken? Echt, Tunahan, ons geduld is op. INSTANT NUANCE: Voordat u RACISME TEGEN DE NEDERLANDERS begint te roepen, moet u bedenken dat mensen met een lage opleiding vaak minder minder minder gezond zijn en dus meer meer meer zorgkosten maken. Allochtonen zijn vaker laag opgeleid, dus ze zullen meer zorg nodig hebben. Verder is bovenstaand plaatje gestandaardiseerd naar leeftijd. Dat is logisch, want hoe oud je bent maakt nogal veel uit voor hoeveel zorg je nodig hebt. Op dit moment zijn er in Nederland relatief veel oude autochtonen en relatief veel jonge allochtonen, daarom laat het ongecorrigeerde plaatje het tegenovergestelde beeld zien. Meer over wie-betaalt-wat in de zorg DAAR.

Reaguursels

Inloggen

Als je poep eet ga je ook poep praten en er zo uitzien bovendien.
Bij sommigen is dat hun core-business.
Zoals bij Kuzu.

mallekater | 14-04-17 | 07:49

Oohhhh!!! Niets aan de hand, ik dacht dat t veel erger was. Als ze niet ook veel crimineler waren, en bijstand-slurpend etc, dan hadden ze mogen blijven, want ik dacht dat ze door incestgekteimkopf nog veel onrendabeler waren dan dit!

Hemmenaar7 | 14-04-17 | 00:14

Hmm, de stekker er eerder uit dan bij Autochtonen, mag ik zeggen dat ik dit plan nog niet eens zo slecht vind?

Keyboardspeler | 14-04-17 | 00:13

Wie is kuzu ?

zwarte_bonen | 13-04-17 | 23:25

Schedelmeten!!! FUCK!!!


Ik moet NU mijn dochter van haar schedelmeetclubje halen! Compleet vergeten!

omanders | 13-04-17 | 20:41

@fikkieblijf! | 13-04-17 | 20:13

Afgelopen jaren misschien niet, maar misschien loopt u over een aantal jaren tegen een ernstige ziekte op (wat ik natuurlijk niet hoop) maar dan bent u de netto-ontvanger ipv -betaler qua zorgkosten.
Zo werkt dat nu eenmaal.

ska ska ska | 13-04-17 | 20:38

mensen met een lage opleiding vaak minder minder minder gezond zijn en dus meer meer meer zorgkosten maken.

ik mis nog de zorgtoeslag voor deze groep.. meer zorgkosten maar met de zorgtoeslag. Als compensatie.

Als hoog opgeleide parttime werkende net modaal verdienende 50 plus betaal ik de hoofdprijs. Wel de maandelijkse premie, van het salaris gaat ook nog het e.e.a. naar de ZVW en geen zorgtoeslag.

even afkloppen, kosten aan zorg in het jaar 0,0..

fikkieblijf! | 13-04-17 | 20:13

@Kuzu;
Je *hoeft* hier niet te wonen; heilstaten genoeg!

Consult | 13-04-17 | 20:02

Lupuslupus | 13-04-17 | 18:48
U gelooft in god. Of ik hem/haar moet bedanken of uw ouders... Ik weet het niet. Zeker is, het is zo goed dat zich hier nog kan laten gelden! Het voegt veel toe aan verdieping en niveau.

Dank u!

Rommelende Onderbuik | 13-04-17 | 19:01

nickolaas | 13-04-17 | 17:50
.
En wat ik nog wilde toevoegen; mijn ouders hebben mij destijds - onder groot protest van de artsen (want ik zou zéker dood gaan) - naar huis gehaald. Heb thuis nog wel een jaar in bed gelegen maar toen was ik genezen! Zelfs geen leer-achterstand opgelopen want kreeg netjes mijn huiswerk thuis bezorgd door mijn lerares en mijn klasgenootjes.

Lupuslupus | 13-04-17 | 18:48

Heel veel sterkte dus (en dat ze dus een goede en verantwoorde oplossing mogen vinden.. ).
nickolaas | 13-04-17 | 17:50
.
Hatelijk dank voor uw lieve commentaar.

Lupuslupus | 13-04-17 | 18:31

-weggejorist-

Wijnand_Duyvenstront | 13-04-17 | 18:11

@Mannes | 13-04-17 | 17:49
Dat houdt op als je de plas oversteekt.

Rest In Privacy | 13-04-17 | 18:01

@nickolaas | 13-04-17 | 17:03
Interessant.

Rest In Privacy | 13-04-17 | 17:52

Maar goed, ik heb het allemaal mogen overleven.
@Lupuslupus | 13-04-17 | 17:26
Heel veel sterkte dus (en dat ze dus een goede en verantwoorde oplossing mogen vinden.. ).

nickolaas | 13-04-17 | 17:50

Mag het CBS nog op basis van afkomst cijfers publiceren?
Je zou toch denken dat mensen uit de zuidelijke landen door het gebruik van nogal wat olijfolie gezonder waren.

Mannes | 13-04-17 | 17:49

@mezelf | 13-04-17 | 17:03
@Lupuslupus | 13-04-17 | 16:06
In Australië speelt het ook (zelfde medicijn als in het nu.nl-artikel wordt genoemd als oorzaak voor veel spoedopnames dus - enige cijfers die er zouden zijn.. misschien dus een naam om te onthouden: oxycodon). Andere artikelen die ik las over het probleem in de VS wezen ook sociale verbondenheid die dus bij 'blanken' minder zou zijn als mogelijke verklaring aan (maar er zijn dus ook onderzoeken die een verschil in voorschrijven vinden).
Artikel over Australië:

"There's a lot of concern [regarding prescribed opioid use], and it's valid, because opioids can kill people," Professor Louisa Degenhardt from NDARC said. "And they do carry a risk of dependence so you want to make sure people who are taking them are taking them for their wellbeing, and are receiving those benefits."

Professor Degenhardt has emphasised the importance of considering overall wellbeing when planning any strategy to monitor prescription opioid use.

In 2011, researchers found a prevalence of suicide among oxycodone-related deaths, and concluded these risks need to be considered by GPs during their evaluation of patients for prescription of opioids, and during ongoing patient monitoring.

"In our current study [on people who use prescription opioids] we asked people about their wellbeing, and a lot of them said they are really socially isolated," Professor Degenhardt said. "Often they don't have anyone to talk to; to share their worries or good moments with, so there are key issues there related to overall wellbeing."

Professor Degenhardt acknowledges that regular patient review is part of the guidelines for doctors when prescribing prescription opioids to a patient for an ongoing condition. "But whether or not that happens, we don’t know. It’s important to remember it is such a complicated picture, so we need to think about as many different strategies as possible." www.abc.net.au/news/2014-04-07/oxycodo...
Aardig artikel over de historische ontwikkeling van opium en afgeleiden "Opioid history: From 'wonder drug' to abuse epidemic" edition.cnn.com/2016/05/12/health/opio... (ik herinner me nog een betere - die ook aangaf precies hoeveel sterker/verslavend [?] die recentere medicijnen zijn ten opzichte van morfine - staat me bij iets in de orde van 260 keer.. ).
Anyway - ik ben geen dokter.. maar zolang er geen serieuze cijfers zijn over Nederland en er ook niet zoveel over gepubliceerd wordt (eigenlijk vrij recent pas.. ), zou ik er toch bij opblijven (genoeg medische en ethische discussies hier.. maar internationaal is dit dus een hele grote - bedrijven en medicijnen, die internationaal flink onder vuur liggen dus zijn vaak ook dezelfde in deze contreien.. dus daar zou het verschil niet in moeten zitten). Hier ook 1 miljoen mensen dus die dat soort middelen gebruiken en er zouden dus iedere maand duizenden mensen bijkomen.

nickolaas | 13-04-17 | 17:47

@niemand specifiek | 13-04-17 | 15:12
Ik niet. Dacht meteen het zelfde.

Rest In Privacy | 13-04-17 | 17:43

Lupuslupus | 13-04-17 | 17:26

Wat een verhaal. Wat toen een een kuuroord was, zou je nu aanklagen voor mishandeling.. sterker nog, marteling, misdaden tegen de menselijkheid.

Twee gedachten, daar hink ik dan op. Veel is echt stukken beter geworden. Maar toch, wat een nonchalance nu van onze EUlite. Hebben we dit allemaal achter ons gelaten om er weer naar terug te keren? Het had nu ook zoveel beter kunnen zijn.

Rommelende Onderbuik | 13-04-17 | 17:37

Ik hou er van als Kuzu peop praat over Rassiesme.

ojjo | 13-04-17 | 17:26

Lupuslupus | 13-04-17 | 16:06
Sterkte. Dat verklaart ook uw periode van ongewenste afwezigheid alhier.

Rommelende Onderbuik | 13-04-17 | 16:13
.
Dank u wel. Het was echt een horror ervaring; eerst 'dood' gevoel in rechterkant gezicht, daarna rechterarm en toen ik wilde opstaan en even op de bank gaan liggen, zakte ik door mijn rechterbeen. En dat alles in slechts enkele minuten. Na steeds weer proberen lukte het na een uur of 3 om op de bank te gaan liggen.

Ben elke avond gaan slapen in angst dat het terug zou komen. Maar dat is gelukkig (veel) minder geworden.

Als Christen weet ik dat mijn leven in de doorboorde handen van Christus is. Hij heeft mij al in mijn moeder's schoot gezien en al 72 jaar over mij gewaakt, mij ondanks al mijn fouten tòch in het leven behouden, gespaard en bewaard.
Is dat niet geweldig??! Als baby van 1 jaar (in 1946) hersenvliesontsteking gehad, een hele week bewusteloos geweest met mijn lieve moedertje biddend bij mijn bedje. En er ongeschonden vanaf gekomen.

Op 6 jarige leeftijd tbc gekregen, een half jaar gekuurd in het zeehospitium in Katwijk aan Zee, mocht alleen op zondag en woensdag bezoek hebben, mijn gezicht zat onder de zweren omdat als ik gespuugd had, ze de lepel met kots gewoon weer in mijn mond duwden.
Was zelfs zo bang voor het 'verplegend personeel' dat ik plaste in een bekertje en het dan opdronk.

Als het stilte-uur was en je fluisterde naar het kind in het bed naast je - we waren vastgebonden, mochten nóóit lopen of staan - reden ze je bed naar de 'sluis'. Een hok tussen 2 gangen, aan beide zijden afgesloten met rubberen deuren.

Er was een meisje naast mij dat een echt naaimachientje had. Natuurlijk vond ik dat heel bijzonder en zei dat later tegen mijn ouders. Ik weet nog dat mijn moeder toen zei 'dat meisje leeft niet meer'....Tja.

Maar goed, ik heb het allemaal mogen overleven.

Lupuslupus | 13-04-17 | 17:26

Zo, net weer een mooi steekproefje gedaan.
In deze wijk zijn de verhoudingen immigratieachtergrondieren-inheemsen zo 20-80.

Op de -niet erg herkenbare gristelijke- school van mijn dochter ligt dat het bij de leerlingen meer rond 40-60 (de immgratieachtergrondhuishoudens hebben vaker en dan ook meer kinderen). Docenten en staf overigens 5-95, alleen overblijfmoeders hebben standaard een hoofddoekje (en een kinderwagen vol babies).

Bij een herhaalreceptje halen bij de apotheek, was de verhouding 60-40.
Het was het druk, 10 mensen, waarvan 6 met -op uiterlijk te beoordelen- met immigratieachtergrond. En 3 waarschijnlijke inheemsen. En dan ik, ook inheems, die besloot morgen maar terug te komen -want te lang wachten.

Bij de naschoolse opvang van mijn dochtertje ligt de verhouding dan weer minder dan 10-90.

Geen unieke beleving en het zegt ook niet zoveel over de aard en de kosten en dergelijke van alles... Maar wel indicatief, en niet alleen voor gebruik van zorg. Want ook, we gaan weer een beetje terug in de tijd met steeds meer grote gezinnen waarvan de moeders thuis blijven om de kinderen te verzorgen (Nou ja, een deel ervan ligt op straat, zo is het dan ook weer).

Rommelende Onderbuik | 13-04-17 | 17:13

Als we het over zorg hebben. Moslims eten verschikkelijk veel voedsel met suikers, ze hebben zelfs iets dat Suikerfeest heet. Vrouwen van ouder leeftijd zijn vaak moddervet (door combinatie van weinig beweging en hele dag snoepen en lekker eten maken). Kortom overgewicht hoort bij deze cultuur. Een steeds groter wordende groep in de Nldse samenleving zal dus behalve obesitas ook op middelbare leeftijd te maken krijgen met suikerziekte. natuurlijk mogen we als autochtone Nlders hier niets van zeggen, want bekritiseer je de overmachtige suikerconsumptie, bekritseer je de cultuur dus ben je een racist.

cocktailsmaak | 13-04-17 | 17:06

"Wanneer mensen beter weten hoe het hier werkt zal hoogstwaarschijnlijk ook dat bezoek minder worden."
koter | 13-04-17 | 16:24

Gelukkig doen zij het. Met het gemiddelde van 1 kind bij Nederlandse vrouwen gaan we het niet redden.
koter | 13-04-17 | 15:50

Ah, jij gelooft nog steeds dat het merendeel zich aan gaat passen aan "ons" systeem kennelijk?

Enne, denk je dat we het wel gaan redden met het importeren van steuntrekkers? Of denk je dat die zich ook aan gaan passen?

geenspam | 13-04-17 | 17:05

Rommelende Onderbuik | 13-04-17 | 16:36
Precies, dus het is dan ook niet zo verwonderlijk dat er meer te doen is voor mensen die niets te doen hebben, dan voor de mensen zoals jij en ik, die dolgelukkig zijn als ze een keer op donderdagmiddag kunnen zeggen dat ze weekend hebben! Wees gerust, de kwaliteit van mijn bijdragen is ook niet altijd stabiel, ghe ghe ghe.

automobilaterealist | 13-04-17 | 17:03

@Lupuslupus | 13-04-17 | 16:06
Let heel goed op met pijnbestrijding.. en wat je daarvoor voorgeschreven krijgt. Opioïden (Opioids in het Engels ) is iets waar mensen na een kuurtje van 5 dagen al verslaafd aan schijnen te raken en in de VS is dat een drama geworden (opvallend genoeg treft die verslaving - met dus heel veel gevallen van overdosis - structureel veel meer blanken daar, dan niet-blanken en ook op de eerste hulp bijvoorbeeld schijnen die significant vaker dus die hele verslavende pijnbestrijdingsmiddelen voorgeschreven te krijgen dan dus mensen van andere etnische groepen "They found that non-Hispanic blacks were half-to-two-thirds less likely to receive opioids for back or abdominal pain than non-Hispanic whites. The disparity applied to both prescription narcotics and one-time administration of an opioid drug in the ER.

The findings add to mounting evidence of racial disparities in pain management. For instance, a 2012 study by researchers at the University of Pennsylvania found similar disparities in pain treatment in settings outside the ER, such as postsurgical pain." www.futurity.org/racial-disparities-em... en die resultaten worden in de VS ook al 20 jaar gevonden in onderzoeken - daar zou iets van 'racial bias' inzitten - maar dus ten nadele feitelijk van dus 'blanke mensen'.. DENK kan dus wel een punt hebben dat er verschil in behandeling zou kunnen zitten - desnoods onbewust - maar voor verslavende pijnstillers komen mensen met een migrantenachtergrond dan misschien beter weg (in ieder geval in de VS dus): al dan niet 'uit context' dus: "Dit zijn geen theoretische overwegingen; ik heb helaas meerdere malen oude tot zeer oude moslims tegen mijn beter medisch weten in onder druk van de familie in het ziekenhuis laten opnemen, waar hen niets dan voortgezette ellende wachtte en een onnodig pijnlijke dood. Ik zeg ‘helaas’ want het ging om schrijnende toestanden van mensen met ongeneeslijk hartfalen of longlijden of uitgezaaide kanker, of gevorderde dementie, die (in mijn ogen) veel beter af waren met mijn palliatie dan met de slimme, maar hier machteloze ziekenhuisgeneeskunde. " "De stekker gaat er juist eerder uit bij autochtonen" www.trouw.nl/samenleving/de-stekker-g... ).
In mijn omgeving heb ik ook iemand gekend die daardoor in grote problemen kwam (en dat ook met cognacjes, etc begon te combineren.. ). Enige gegevens die daarover zijn, is mensen die op de eerste hulp verschijnen - geen cijfers over doden of overdosis: "Nederland - Middelen als oxycodon worden in Nederland door bijna een miljoen mensen gebruikt. De pijnstiller wordt geslikt bij chronisch pijnen en bijvoorbeeld na operaties. Maandelijks komen er volgens Dahan ook enkele duizenden nieuwe gebruikers bij.
Precieze cijfers over het mogelijk aantal doden door het gecombineerde gebruik zijn momenteel niet beschikbaar in Nederland, aldus de krant." www.nu.nl/gezondheid/4586118/verkeerd-...
In de VS is 'pijnbestrijding' dus een probleem dat de laatste jaren met name helemaal uit de klauwen is gelopen.. "One company symbolizes everything sickening about the opioid crisis" www.businessinsider.nl/opioid-crisis-... (artikel van vandaag.. ) "In 2005, opioid deaths outnumbered murders in 27 states. In 2014, the number was 45." www.washingtonpost.com/news/politics/...
Ik snap trouwens echt niet dat daar in Nederland geen cijfers over zouden zijn nog..

nickolaas | 13-04-17 | 17:03

@koter | 13-04-17 | 16:18

Nou dank voor het adres, daar is het dan een stuk lichter dan bij de collega's in het lumc en alrijne alphen.

ska ska ska | 13-04-17 | 17:01

Dat volk wat hier de laatste jaren is binnengekomen neemt zoveel gezondheidsproblemen met zich mee, vandaar dat de ziekenhuizen overbezet zijn en de wachtlijsten almaar langer worden.
De kosten rijzen de pan uit en wie mag dat alles gaan betalen?
Dat ze alleen maar voor gratis geld hierheen komen is dus niet helemaal waar, ze komen ook hier om medische redenen. Het ziet er altijd zwart van de mensen in de ziekenhuizen.

BadLieutenant | 13-04-17 | 17:00

om na de 65 ineens minder kosten te maken... Omdat ze massaal omgelegd worden door onze fascistische witjassen natuurlijk!
Wetenschopper | 13-04-17 | 16:20
.
Nee, omdat ze vertrekken - met behoud van AOW - naar hun bij.elkaar.gefraudeerde. 2e huis in Turkije/Marokko.

Ga maar eens op Maroc.nl kijken; allemaal hebben ze een huis in marokko. Ze noemen daar zelfs de steden en straten waar ze die huizen hebben.

Lupuslupus | 13-04-17 | 16:56

Veel 1e generatie Marokkanen hebben wat gejokt over hun leeftijd toe ze hier naartoe kwamen om hier in aanmerking te komen voor werk. Een deel van de ouderen is dus eigenlijk een paar jaar ouder dan hier is gemeten. Ze overlijden dus ook "jonger" dan gemiddeld.

* Il Principe * | 13-04-17 | 16:49

Een vervangende huisarts van mij vertelde eens hoe eisend de islamitisch medemens bij de dokter soms is. Hij had er goed de balen van. Maar zeg er niets over, bij alle dwaze linkse types en die drie vreselijke druiloren ben je natuurlijk dan meteen een racsist. Sluit de deuren eens 15 jaar voor islamieten en ga eens flink eisen stellen. Grote bekken bij de arts en de politie meteen flink aanpakken, in de landen van herkomst weten ze wel hoe dat moet. Daar laten ze het wel uit hun hoofd, hier kan alles.

Ruud5 | 13-04-17 | 16:48

Ach net zoals Erdogan voert Kuzu guerrillamarketing. Van alles roepen en beweren wat verre van juist is om mensen die erg graag zich als =slachtoffer of lijdend onderwerp zien voor zich te winnen.

Straks ook Abou Jahjah en Sylvana in Rotterdam op het Hamas feestje. Die gaan ook van alles beweren wat niet klopt in dit land. En wij domme schapen laten dit toe.
Je kunt zeggen van Chinezen, van Russen, van Polen wat je wil maar die zouden dit NIET toe laten in hun land.

Moneytron | 13-04-17 | 16:39

automobilaterealist | 13-04-17 | 16:31
Niet vragen naar de bekende weg, mijn waarde.
Zelfs als ik er tijd voor zou hebben, acht ik het heilzamer de panelen alhier te verrijken.
Niet altijd door iedereen gewenst, maar, he, wat is nieuw?

Rommelende Onderbuik | 13-04-17 | 16:36

Rommelende Onderbuik | 13-04-17 | 16:27 (e.a.)
Heb jij daar tijd voor dan? *plop*

automobilaterealist | 13-04-17 | 16:31

Nu zouden ze eigenlijk nog moeten corrigeren voor de benodigde zorg bij de ene groep, als gevolg van strafrechtelijke resultaten geboekt door een concurrerende groep (de zgn. "incidenten").
Leuk man, statieziek.

automobilaterealist | 13-04-17 | 16:30

geenspam | 13-04-17 | 16:18
Ofschoon ik denk dat de huisarts ook een rol heeft in herkennen van zaken als depressies etc...
Maar ik toch een heel eind met u mee.
Voor de migratieachtergrondier zijn er bovengemiddeld veel steunpunten, buurthuizen, inburgeringsdingetjes, gescheiden zwemdagen en wat dies meer zij, waar een inheemse zielepiet niets te zoeken heeft.
GGD kan misschien ook nog, of is dat inmiddels weg bezuinigd?

Rommelende Onderbuik | 13-04-17 | 16:27

geenspam | 13-04-17 | 16:18

Ja, maar dat weten die mensen toch helemaal niet. De huisarts is juist bedoeld om zorg laagdrempelig te maken. Wanneer mensen beter weten hoe het hier werkt zal hoogstwaarschijnlijk ook dat bezoek minder worden. Je moet het maar zo zien: beter dat ze te snel gaan dan te laat.

koter | 13-04-17 | 16:24

Dus graaf Denkula heeft gelijk! Gecorrigeerde versus ongecorrigeerde data: tot 65 jaar maken onze medelanders meer kosten, om na de 65 ineens minder kosten te maken... Omdat ze massaal omgelegd worden door onze fascistische witjassen natuurlijk!

Wetenschopper | 13-04-17 | 16:20

Vind het juist goed dat die wachtkamer voel zit... hij staat er immers niet voor niets.
koter | 13-04-17 | 15:46

De wachtkamer is er voor mensend die wachten op medische zorg, als je komt voor een lulpraatje omdat je verder geen contacten hebt of omdat j een pleister nodig hebt maar het woord daarvoor niet weet bij de trekpleister misbruik je dat dus.

Ik woon in Frankrijk, toen ik hier kwam had ik ook weinig contacten en sprak ik de taal ook niet goed, bij de Franse apotheek kon ik met handgebaren en wat engelse woordjes altijd krijgen wat ik wou, voor een lulpraatje zocht ik iemand op waarmee ik kon communiceren. Zo simpel kan het zijn.

geenspam | 13-04-17 | 16:18

@koter | 13-04-17 | 16:11
Adres graag!

ChatBot | 13-04-17 | 16:13

Lupuslupus | 13-04-17 | 16:06
Sterkte. Dat verklaart ook uw periode van ongewenste afwezigheid alhier.

Wat laatste betreft.
Ik heb hier nog een apotheek gevonden waar u zelfs nog in het Nederlands een remedie tegen parasieten kan vinden:
http://www.apotheek.nl/klachten-ziektes/infecties-met-parasieten

Rommelende Onderbuik | 13-04-17 | 16:13

Prachtig die solidariteit. Maar hoeveel procent van mijn premie is bestemd voor de dekking van de niet-betalers?

ChatBot | 13-04-17 | 16:12

Je kunt toch lezen en je komt toch ook weleens bij een huisarts of in een ziekenhuis, je hebt toch ogen in je kop?
Lazer op naar Joop en vergeet je sandalen en je ligfiets niet.
ska ska ska | 13-04-17 | 16:00

Moest afgelopen week nog een familielid escorteren naar het ziekenhuis. 99% van de mensen in het ziekenhuis waren gewoon bejaarde Nederlanders. Zag één Aziatische vrouw, ik meen Filipijns of Thais, en een Noord-Afrikaanse uitziende vrouw met een meisje (waarschijnlijk haar dochter). Voor de rest waren zowel het personeel als de patienten oudere Nederlanders met hier en daar een jonge stagiare.

koter | 13-04-17 | 16:11

Weest blij dat wij dit niet hoeven uit te leggen aan de vaders en moeders van onze opa's en oma's.....

hetgingperongeluk | 13-04-17 | 16:09

Na maanden héél erge pijn ben ik dan dinsdag jl. toch maar naar de huisarts gegaan want wagonladingen Ibuprofen zijn niet zo goed voor de gezondheid.

Toen ik aan de beurt was en wij elkaar de hand schudden was haar 1e vraag: 'ken ik u?' Nee dokter, ik (72 jr, autochtoon) kom hier voor de 2e keer in 10 jaar. Ze keek op haar beeldscherm en zei ja, ik zie het.
Niet dat ik er in die 10 jaar 'ongeschonden' vanaf ben gekomen, m.a.w. niets gemankeerd heb. Vorig jaar zelfs een TIA gehad waardoor mijn rechterkant 1/2 dag verlamd is geweest. Op internet gezocht en sindsdien 100mg aspirine per dag (Kruidvat) en het gaat weer goed. Een ziekenhuisopname zag ik niet zitten want heb niemand om voor mijn dieren te zorgen.

Een voordeel - als je het zo kunt noemen - is natuurlijk dat ik 10 jaar lang geen eigen risico heb betaald. Maar WEL mijn premie van in totaal vele duizenden euro's !

Voor degenen die het interesseert; ik heb Ischias en daarvoor amitriptyline voorgeschreven gekregen. Wist niet wat ik zag bij de apotheek: foldertjes in het Turks en Arabisch.! Hoezo integratie.!!

Man o man wat is een artikel zoals bovenstaand slecht voor mijn (geestelijke) gezondheid!! Al die parasieten, ik kan er steeds slechter tegen.

Lupuslupus | 13-04-17 | 16:06

@Roken Toegestaan | 13-04-17 | 15:59:

Betaalbaarder vermoed ik. Vergis je ook niet in de omvang van het contingent autochtonen dat in en rond ziekenhuizen rondscharrelt want daar schrik je ook wel eens van. Infuus in de arm, Zware van Nelle in de mondhoek en ondertussen hoesten als een dolle. Over het algemeen de wat minder intellectueel bedeelde Nederlander. Maar goed, onze Tokkies zijn onze Tokkies dus daar doe ik dan nog niet eens zo moeilijk over, dat is altijd al zo geweest (hoi Veenhuizen!) en dat zal ook wel altijd zo blijven.

Reinaert | 13-04-17 | 16:05

koter | 13-04-17 | 15:56
Dat hij geld niet noemt als motivatie, bedoelt u?
Dat zou kunnen, toch is de grafiek een indicatie van het tegendeel. Of bent u volledig alpha-geschoold met blindheid in de logica-hoek?

Rommelende Onderbuik | 13-04-17 | 16:05

Over systemen die zijn gebaseerd op solidariteit, moet je nooit gaan zeiken. NOOIT.

Graaf van Egmont | 13-04-17 | 16:04

@koter | 13-04-17 | 15:46

Manmanman, the ignorance is strong in this one.
Jij wil wel heel erg graag deugen, meine gute.
Het is gewoon een feit dat de allochtone medemens vaker naar de huisarts gaat en dus meer kost, bums aus klahr.
Je kunt toch lezen en je komt toch ook weleens bij een huisarts of in een ziekenhuis, je hebt toch ogen in je kop?
Lazer op naar Joop en vergeet je sandalen en je ligfiets niet.

ska ska ska | 13-04-17 | 16:00

@Tikkie Terug | 13-04-17 | 15:48
Laat hem in elk geval even een anoniem blog schrijven.

zwarte_weduwe | 13-04-17 | 16:00

Dus als er geen allochtonen meer in NL zouden zijn wordt de zorg weer betaalbaar? Ik zeg doen!

Roken Toegestaan | 13-04-17 | 15:59

Ik zeg we stemmen voor een migratie toeslag als we nu toch bezig zijn. o wacht. den haag heeft pandadag vandaag.

Rest In Privacy | 13-04-17 | 15:56

@koter | 13-04-17 | 15:46:

Het gaat om zowel mannen als vrouwen dus jouw stelling gaat (althans hier in 't dorp) niet op. Nu kan het zijn dat die mannen er niet als patiënt zitten maar alleen als escorte voor hun echtgenote mee zijn, dat kan ik natuurlijk ook niet ruiken.

Dat het vaak om verwaarloosbare klachten gaat weet ik wel, de huisarts heeft ons dat wel eens bevestigd, en die wordt daar ook niet vrolijker van, eerder moedeloos.

Reinaert | 13-04-17 | 15:56

Rommelende Onderbuik | 13-04-17 | 15:44

Tuurlijk kosten die klauwen met geld. Punt van Kuzu was volgens mij dat bij allochtonen de sterker er eerder uit gaat dan bij Nederlanders. Zijn punt had op zich niets met geld te maken.

koter | 13-04-17 | 15:56

Reinaert | 13-04-17 | 15:50
Klopt helemaal. De "bedden" zijn loeiduur.
Veel operaties worden tegenwoordig als "dagbehandeling" ingericht.
Het is net als met de gevangenissen; veel ziekenhuizen staan inmiddels aardig leeg, zeker in de weekenden.

Rommelende Onderbuik | 13-04-17 | 15:52

Een vriend is KNO-arts. Hij kan een boek schrijven over wat hij allemaal meemaakt met de buitenlanders.
Tikkie Terug | 13-04-17 | 15:48

Zoals?

koter | 13-04-17 | 15:51

@Rommelende Onderbuik | 13-04-17 | 15:44:

Een dagje intensive care (hoog risico) kost €2.555. En dat is dan nog exclusief consulten door behandelend artsen, medicatie, enzovoorts - puur het bedje en de verzorging.

Het overkwam mijn vriendin afgelopen najaar, vandaar dat ik de cijfers paraat heb.

Reinaert | 13-04-17 | 15:50

Fulltime zwanger zijn is nou eenmaal duur...
prov1nciaal | 13-04-17 | 15:41

Gelukkig doen zij het. Met het gemiddelde van 1 kind bij Nederlandse vrouwen gaan we het niet redden.

koter | 13-04-17 | 15:50

@Rwpo | 13-04-17 | 15:42
Het grafiekje is ook niet compleet, je zou eigenlijk de kosten van het gevangeniswezen er bovenop moeten tellen. Dat is namelijk een vorm van GGZ (Geestelijke GezondheidsZorg). Dan topt de groep Marokkanen zeker een stuk hoger.

Beroep = Boerenlul | 13-04-17 | 15:50

De gemiddelde niet-zeiken-maar-aanpakken Nederlander op gezonde, jonge leeftijd komt pas bij de dokter als hij een keer een aanvaring met een roedel signalementiers heeft tijdens het uitgaansleven.
Ook de gemiddelde heaumeausueel gaat pas zorggeld kosten nadat ze tegen een betonschaar aanlopen. Die SOA-testjes 2x per jaar zitten de hoofdmoot echt niet in.

Den Heerscher | 13-04-17 | 15:49

Een vriend is KNO-arts. Hij kan een boek schrijven over wat hij allemaal meemaakt met de buitenlanders.

Tikkie Terug | 13-04-17 | 15:48

Ga je naar de huisarts en neem je een kijkje in de wachtkamer is aldaar de demografie meestentijds volledig omgekeerd. Raar hè?
Reinaert | 13-04-17 | 15:37

Nee dat vind ik niet raar. Ik neem gemakshalve aan dat het hier voornamelijk om vrouwen gaat? De huisarts speelt voor deze demografie een heel belangrijke rol. Doordat ze vaak de taal niet machtig zijn en een beperkt netwerk/sociale contacten hebben in tegenstelling tot Nederlandse vrouwen is de huisarts één van de weinige steunpunten waar ze hun zorgen kunnen uiten. Vaak gaan ze er ook heen voor heel lichte kwaaltjes waar de meeste van ons gewoon iets voor zouden halen bij de drogist. Vind het juist goed dat die wachtkamer voel zit... hij staat er immers niet voor niets.

koter | 13-04-17 | 15:46

koter | 13-04-17 | 15:39
Dus is een indicatie van het tegendeel... Maar u heeft gelijk in die zin -en dat is misschien hier het misverstand- er kan zoveel meespelen dat het geen bewijs is voor het een noch het ander.

Rommelende Onderbuik | 13-04-17 | 15:46

Die turken gaan voor elk wissewasje naar het ziekenhuis. Ze denken dat het gratis is...........

chrisjuh | 13-04-17 | 15:46

koter | 13-04-17 | 15:39
Ok, tot 65 jaar, misschien minder relatie.
Maar een patient lange tijd in comateuze toestand houden terwijl de kans nagenoeg 100% is dat het niets wordt, kost natuurlijk klauwen met geld. Zulke gevallen krikken de gemiddelde kosten flink op.

Rommelende Onderbuik | 13-04-17 | 15:44

Ja en wat wordt er door de verschillende bevolkingsgroepen ontvangen aan zorgtoeslag(en)?

Rwpo | 13-04-17 | 15:42

Stellingen i.p.v. stelling ophoog gooit*

Gajus | 13-04-17 | 15:42

Kuzu heeft nog altijd geen bewijs geleverd voor zijn abjecte stelling. En dat terwijl je zulke stelling alleen kunt innemen als je echt zeker van je zaak bent. want: smaad en laster.

Jammer, want ik had me al verheugd op een juridische strijd tussen D66-rechters en PVV-artsen.

Gajus | 13-04-17 | 15:41

Fulltime zwanger zijn is nou eenmaal duur...

prov1nciaal | 13-04-17 | 15:41

Als je de zorgperiode verkort door eerder de stekker eruit te halen, dalen de kosten.
Rommelende Onderbuik | 13-04-17 | 15:28

Tuurlijk, maar daar gaat de grafiek helemaal niet over. De grafiek geeft slechts de gemiddelde zorgkosten per afkomst tot 65 jaar. Dat deze kosten in potentie gemiddeld nog hoger zouden kunnen zijn voor Turken is mogelijk, desalniettemin bevestigd nog ontkracht deze data de uitspraken van Kuzu.

koter | 13-04-17 | 15:39

@koter | 13-04-17 | 15:27:

Oneens. Ik woon in een roomblank dorp met enkele tientallen Turkse, een handvol Marokkaanse, een onduidelijk aantal Somalische (mevrouw is altijd zwanger dus dat is niet bij te houden, maar het is één gezin) en sinds kort een tweetal (zogenaamd) Syrische allochtoniërs.

Blijven er naast die let's say 80 allochtoniërs nog zo'n 4.200 Autochtoniërs over, waaronder veel ouderen die als bekend grootverbruiker in de zorg zijn.

Ga je naar de huisarts en neem je een kijkje in de wachtkamer is aldaar de demografie meestentijds volledig omgekeerd. Raar hè?

Reinaert | 13-04-17 | 15:37

Dat krijg je met al die neef/nicht huwelijken, onnodige besnijdenissen, ongezonde eetgewoontes met veel teveel zoete deegwaren, vrouwen die amper buiten mogen komen, en dan heb ik het nog niet eens gehad over de mentale problemen door sociale isolatie en bijgeloof. Allemaal prima als ze zo willen leven, maar betaal er a.u.b. ook zelf voor.

WimCock | 13-04-17 | 15:32

1 keer lag mijn moeder in het ziekenhuis in Amsterdam...

Maar de wachtkamers staan daar VOL met niet-westerse migranten/Allochtonen. Hoe kan dat dan?

Volgende keer wordt het gewoon weer het ziekenhuis in Sneek. Veel minder volk, iedereen is er rustig en geen schreeuwende migranten.

LangeTijdGeleden | 13-04-17 | 15:29

koter | 13-04-17 | 15:24
Als je de zorgperiode verkort door eerder de stekker eruit te halen, dalen de kosten.
Op zich economisch gezien een prima idee van Kuzu, zei het dat artsen anders denken dan politici, zorgverzekeraars en zorgmanagers -dat levert helaas veel frictie op... Maar uiteindelijk bepaalt de arts.

Rommelende Onderbuik | 13-04-17 | 15:28

Veel moezzliems, m.n. floegteliengen hoeven geen eigen bijdrage te betalen en vaak zelfs ook geen maandelijkse premies. Dus dan is het "Gaan met de banaan"
En wij maar dokken

telelezer | 13-04-17 | 15:28

Tja, die ene keer dat ik bij de huisarts kom zit de wachtkamer altijd helemaal vol met hoofddoekjes.
Verbaast me weinig.
Fappelmoes | 13-04-17 | 15:09

Is niet zo gek. De wachtkamer is een afspiegeling van de wijk waar de praktijk staat. Is het een allochtonenbuurt dan is dit inderdaad terug te zien in de wachtkamer... maar ook bij de buurtsuper en elders in de wijk.

koter | 13-04-17 | 15:27

Als ik in Amsterdam West al die vriendelijke vrouwtjes van 20-40 zie, dan wordt het nog wat de komende 20 jaar. Niet mogen sporten, weinig beweging, suiker in de thee en veel Baklava! Want Suiker feest. Dat wordt tocht een zorg uitgaven!

Kom eens op de weekend dienst in Amsterdam en je ziet geen Autochtoon, maar toch is de wachtruimte bomvol. Nee, het idee dat de migratie de banen in de zorg opvult is voor mij een complete leugen.

GoB3ar4020 | 13-04-17 | 15:27

allochtonen bestaan net, het zijn gewoon buitenlanders

wlodek | 13-04-17 | 15:26

't is fout gegaan toen de informatie foldertjes in 8 talen werden gedrukt.
Ik kan de somalische apothekers assistente niet verstaan, maar dat heeft waarschijnlijk alles te maken met onwil, mevrouw verstaat mij ook niet goed als ik voor de derde keer mijn achternaam spel.
toegeven.. ze neemt wel de tijd voor je, in het tempo waar haar collega's 4 patiënten wegwerken doet zij er anderhalf.Nummertjes en conclusies trekkend .

DeviousDick³ | 13-04-17 | 15:25

@ Ommezwaai | 13-04-17 | 15:10
Het sociale systeem is in wezen een mooi goed, maar het staat op instorten door gebrek aan controle.
Het is geen drama om iets af te staan om een medemens overeind te helpen/houden. Het wordt een drama als er misbruik van wordt gemaakt en dat niet wordt afgestraft. Dus mijn insteek: geen hekel aan het systeem, maar aan schaamteloze mensen die er misbruik van maken. En de racistische disclaimer: blank tuig vind je ook tussen die schaamtelozen (kuch, percentages durf ik niet op te zoeken).
Toekomst zal uitwijzen of het systeem in ere hersteld wordt, of gaat ontploffen. Regering, een schone taak voor u.

Kouwe Kees | 13-04-17 | 15:25

Wat heeft dit met de uitspraak van Kuzu te maken? Het grafiekje gaat over gemiddelde zorgkosten, daar had Kuzu het helemaal niet over. Hij stelde dat artsen (door ruis in de communicatie) eerder geneigd zijn er bij allochtonen een punt achter te zetten.

koter | 13-04-17 | 15:24

Ik tik trouwens 1560 eu per jaar af voor m'n zorg (dit was uiteraard de afgelopen jaren iets minder en stijgt alleen maar) en ga nooit naar de huisarts (afgelopen 5 jaar niet meer geweest).

Waar gaat mijn geld naar toe? Straks wordt ik hondsziek en mag ik nog eens extra geld gaan dokken omdat het zorgstelsel steeds verder uitgehold moet worden... Naast de duizenden euro's die ik er al ingeflikkert heb.

LangeTijdGeleden | 13-04-17 | 15:24

het aantal mensen dat geen premie betaald stijgt.
ruim 300000 al.
dus dat betalen de anderen

pejoar | 13-04-17 | 15:23

-weggejorist-

andrew1972 | 13-04-17 | 15:22

Allochtonen zijn 15% van de bevolking, maar maken meer zorgkosten bij elkaar dan de autochtonen.
En dan nog schreeuwen ze "racisme" terwijl wij die hele shit betalen? Ondankbare vlegels.

LangeTijdGeleden | 13-04-17 | 15:20

Wellicht zijn de meldingsbureaus van DENK ook slachtoffer van de leugens van allochtonen.

zwarte_weduwe | 13-04-17 | 15:20

Ach, ik vind het niet zo erg om wat meer te betalen voor mijn medelanders met immigratie-achtergrond.
Ook vind ik het wel leuk dat het in de wachtkamer bij de huisarts zwart ziet van de mensen. Doet me denken aan mijn studententijd toen ik me nog wel eens in de metro in Amsterdam kwam.

Wat ik wel vervelend vind is het oplopen van wachttijden wegens langdurige aanstelleritis en het uitvallen van huisartsen wegens getraumatiseerd want bedreigd of slachtoffer van geweld.
En helaas naar mijn empirische ervaringen volledig gerelateerd aan bepaalde groepen immigratieachtergrondieren. Maar misschien kan Kuzu daar eens een statistiek op loslaten om aan te tonen dat mijn ervaringen slechts incidenten betreffen?

Rommelende Onderbuik | 13-04-17 | 15:15

Interessante data maar ik zie niet hoe dit DENK's bewering (die ik overigens voor geen seconde geloof) ontkracht.

Kan iemand mij dit uitleggen?

niemand specifiek | 13-04-17 | 15:12

Zeer herkenbaar. Allochtonen die op elk gebied meer profiteren van de welvaartsstaat dan de autochtone Nederlander, die zich tot 67 een slag in de rondte mag werken om het 52% belastingtarief op te hoesten. En dan ook nog worden weggezet als een vieze racist door de politiek en media. Soms vraag ik me echt af waarom ik fulltime werk alleen om kaalgeplukt te worden door de marxisten van GroenLinks/PvdA/SP/D66.

Pomposus | 13-04-17 | 15:12

Kon ik zo wel vertellen. Onze huisarts zegt zelf fat hij 80% van zijn tijd bezig met de 20% allochtonen in zijn klantenbestand.

sinar2 | 13-04-17 | 15:11

En daarom begin ik steeds meer een pleurishekel te krijgen aan de "Samen zullen we eerlijk alles delen" of "De sterkste schouders dragen de zwaarste lasten" en meer van dat soort communistisch gewauwel.
.
Iedereen klaagt steen en been over de zorgkosten die jaar na jaar uit de klauwen lopen.
Enig idee hoe zoiets komt? Ik vrees dat menigeen in de politiek al een jaar of wat geen ziekenhuis meer bezocht heeft.
.
De ongebreidelde import van exotische lieden begint zijn tol te eisen en daar mag de werkende blanke boze Nederlander voor opdraaien.
Maar vooral het probleem maar niet benoemen, dat staat zo slecht tijdens de formatiebesprekingen.
Met Yassar Klaver aan de knoppen zal dit alleen nog maar erger worden.

Ommezwaai | 13-04-17 | 15:10

Tja, die ene keer dat ik bij de huisarts kom zit de wachtkamer altijd helemaal vol met hoofddoekjes.

Verbaast me weinig.

Fappelmoes | 13-04-17 | 15:09

Mwah, mijn zorgkosten bedroegen vorig jaar alleen al ruim 75.000 euro, maar goed ik ben dan ook de zestig al gepasseerd.

IJzervreter | 13-04-17 | 15:09

'U is racist en als u het daar niet mee eens bent, is dat mijn bewijs.' Lol.

Kouwe Kees | 13-04-17 | 15:06

Nee, komt niet gelegen. Verkiezingen zijn geweest en Fractie Bloedzuiger zit nu met 3 man in de Tweede Kamer.

IntegereVoorzitter | 13-04-17 | 15:05

Dat is toch zijn defaultinstelling, peop praten?

Infidel66 | 13-04-17 | 15:04

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken