Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Video. Rutte belaagd door boze blanke mannen

Groningen is eigenlijk het buitenland, maar vandaag zijn we allemaal Groningers. Want Groningers zijn niet boos. Ze zijn "LAAIEND" en "RAZEND," want "We zijn mensen maar we worden niet behandeld als mensen, en dat is een groot probleem." Tussen het geschreeuw vanaf de tribune door legde Pauw gelukkig even uit dat er heuse "mensen uit de samenleving" waren uitgenodigd. Iets met gaswinning. Vandaar. Rutte wordt gevraagd zich te verantwoorden voor de 76.000 miljard schademeldingen en 100 afgebroken huizen tijdens zijn regeerperiode. Daarop volgden sussende woorden: "Ik snap volledig hoe verschrikkelijk het is wat jullie meemaken. Daar hoef je echt niet aan te twijfelen." Oh, oké, nu stemmen ze vast weer braaf VVD. Ah, nee, toch niet. Want Marijnissen parkeert er even een SP-campagnepraatje tussendoor en oogst het volksapplaus.

Reaguursels

Inloggen

@ca12nag3
Is die Pinokio niet van de PVV dan?
Ik dacht PVV = Pinokio Voor Vrijheid.
*op achterhoofd krabben doet *

D-Fens_1963 | 08-03-17 | 12:40

Zou bijna denken dat rutte partijleider is van de pvv elke keer als rutte nat gaat tijdens de campagne verliest pvv in de peilingen....

ca12nag3 | 08-03-17 | 02:51

hulde voor Paul Jansen die het lijk bijna over de tafel liet jumpen. ook the bitch was not amused en koorknaap rutte kreeg op zijn billen van pastoor jan. zo weer 100.000 euro belasting geld verspeeld bij de publieke omroep.

Rest In Privacy | 07-03-17 | 21:50

Jan Marijnesen,
Lekker goedkoop scoren over de ruggen van de Groningers
Wat een min ventje ben je ook.

Publieke omroep geeft hem hiervoor de gelegenheid. Stoppen met belastinggeld in deze subjectieve organisatie te pompen.

Darkbutcher | 07-03-17 | 21:25

Laatst het geschreeuw van DWDD / Lagerhuis laten staan.
Deja view moment toen Witteman tegen Baudet tekeer ging.

Leek wel Marcel van Dam destijds tegen Pim Fortuyn:
www.youtube.com/watch?v=tMxS_xSKujU

CarelJan7937 | 07-03-17 | 20:58

Overigens maakt het Jinek ook niet uit wie haar broodheer is, NOS => WNL => KRO => VARA

Wie is hier nu de hypocriet.

CarelJan7937 | 07-03-17 | 20:52

Ook dit was weer een opzetje van links. Ik snap niet dat rechtse politici nog bij de rode staatsomroep gaan zitten.

Fundament | 07-03-17 | 20:51

Opzetje VARA mislukt. Rutte heeft wel voor hetere vuren gestaan. Wel een minne streek van de VARA om een bus rooie rakkers in te zetten tegen 1 man.

CarelJan7937 | 07-03-17 | 20:24

Daar in het hoge noorden, zoals dat al enigszins denigrerend heet, zijn ze wel goed om in een dorp met krap 2000 zielen, zo'n 800 asieleisers "welkom" te heten. Lekker ver van het Noordeinde en omgeving.
En dan kan Rutte lekker rustig in zijn mandje slapen, want hij zag het en zei: het is goed, met een brede grijns op zijn smoel.

Memek | 07-03-17 | 19:15

Rutte hoeft zich geen zorgen meer te maken. Hij heeft Nieuwsuur opdracht gegeven om de groningers de mond te snoeren. Zo gaat dat in Nederland als je lastig gevallen wordt door burgers die je verwaarloosd hebt.

watazooi | 07-03-17 | 18:01

Nog nooit in mijn leven zag ik een gesprek met een minister president op tv zo hectisch gaan.

DitjaarkrijgikAOW | 07-03-17 | 17:34

Nuuk | 07-03-17 | 16:07
Geen subsidies meer voor ontwikkelingslanden meer
Geen buitenlandse missies meer
Geen bijdragen aan EU meer
Opdoeken publieke omroep
Geen JSF meer
Minder ambtenaren
Geheime belastingafspraken met bedrijven opdoeken
Nog meer nodig?

Upharsin | 07-03-17 | 17:33

Rutte de lachebek.
Hij en z'n VVD-consorten lachen wat af.
Door het Gronings lachgas.
.
De burger echter moet dit echter met een hard gelach betalen.

Rest In Privacy | 07-03-17 | 17:22

@piloot47

ik weet hoe een aardbeving voelt, roermond kreeg 5.8 te verduren... DAT is een aardbeving.

BozeHenk | 07-03-17 | 17:10

Als er een NAheffing... ik herhaal NAheffing van 800 miljoen Euro vanuit de EU komt, dan betalen we zonder blikken of blozen. De grenzen staan wagenwijd open met alle ellende vandien.. maar fatsoenlijke Nederlanders schadeloosstellen......... daar doen de gevestigde partijen niet aan. De VVD en PVDA zaten de afgelopen 4 jaar in het kabinet. D66 klettert de miljarden de grens over. Ik ben er uit: FVD. Kan het slechter dan dit ? Nee. Kan het beter ? Misschien. Ik ga voor de kans dat het beter wordt. FVD lijkt me een fatsoenlijk rechts geluid.

Rest In Privacy | 07-03-17 | 17:10

Kijk allemaal de docu 'De Stille Beving'.
vimeo.com/206711457

Niet gezien? Dan kun (mag) je ook geen mening hebben.

Amstel | 07-03-17 | 16:55

-weggejorist-

piloot47 | 07-03-17 | 16:53

@Graaisnaaiert | 07-03-17 | 16:37.
.
Vergeten te melden, dan kan de gaskraan dus met een noodgang dicht, dat is dus de hele opzet. Binnen 3 jaar beginnen en richten op een jaarlijkse terugloop van gasafname van minimaal 15%...

Graaisnaaiert | 07-03-17 | 16:38

Als je echt serieus genomen wil worden als overheid zet je tussen nu en 5 jaar op zonnenergie; ergo: geen huis meer wat er vanaf nu gebouwd wordt zonder zonnepanelen. En geen Europese aanbesteding, je drukt er via deelname van de Shell (Koninklijke Olie ) en de NAM een dochteronderneming i die die dingen gaat maken, plaatsen en onderhouden. Maken in Nederland, plaatsen door Nederlanders en onderhoud door Nederlanders. In vaste dienst. En je zet die toko neer in Groningen, ter compensatie van de jarenlange leegroof van hun bodem. En van het bespaarde geld ( minder milieubelasting, minder EU-boetes en aflaathandel in CO2, minder gezondheidsproblemen dus lagere ziektekosten ) richt je een nationaal fonds op waar particuliere huiseigenaren rentevrij kunnen lenen om hun huis van zonnepanelen te voorzien en verplicht je woningbouwverenigingen om hun reserves aan te spreken om ook die panelen te leggen. En dat kan heel snel, dat hoeft geen 5 jaar te duren voordat de eerste ombouw al is gestart. Maar ja, je moet als samenleving wel durven en willen...

Graaisnaaiert | 07-03-17 | 16:37

@BozeHenk | 07-03-17 | 16:26
WAT SCHEUREN? Ben je gek ofzo.
Bakstenen met plots >3cm speling over de gehele lengte van de muur. Dat is een scheur. Niet wat pleisterwerk, gek.

Amstel | 07-03-17 | 16:33

Wat.is.dit.nu?. Tjonge.tjonge.doe normaal.man!

Carryon | 07-03-17 | 16:31

@Amstel, je hebt dus een huis uit 1880 en loopt nu te zeuren over wat scheuren... mijn ouders wonen in een nieuwbouwhuis en daar zitten verdomme scheuren in. Dat hebben huizen nou eenmaal, huur eens een stukadoor in.

BozeHenk | 07-03-17 | 16:26

Politici en burgers met een duidelijk verhaal, dat is natuurlijk nooit een goede match.

ad melkert | 07-03-17 | 16:14

Je hoort het politici vaak zeggen tijdens campagnes: "we hebben de mensen op de straat gesproken, we weten wat er onder de mensen leeft. Of zoiets als": ik was gisteren nog in een ziekenhuis voor demente bejaarden en ik heb gezien wat voor een moeilijk werk dat is"
.
Meestal lopen die politici in een veilig cordon van 6000 journalisten over de markt niets vermoedende mensen een roos in de handen te stoppen. Nee, dan heb je ze echt gesproken dan weet je pas echt wat er leeft.......
En zie daar Rutte komt eens in contact met mensen die hij normaliter zou weglachen, en dan is de boot aan.
Wat een zak tabak is de Rutte toch.

Memek | 07-03-17 | 16:10

lang leve deze Groningers!! De manier hoe de overheid met de schade aan woningen en de daarop volgende claims om is gegaan, is ronduit schandalig.

De gaswinning stop zetten is iets anders. De opbrengst van de gaswinning is zeer belangrijk voor de overheidshuishouding. Stop met gas winnen kan hoor, maar dan moeten we als land ook de consequenties dragen van minder riante verzorgingsstaat en leuke dingen voor de mensen via subsidies. twee staatszenders bv opdoeken, geen PvdA gerelateerde subsidies meer, enz. Willen we dat? Hmmmmmmmm........... Nu ik het zeg.

Nuuk | 07-03-17 | 16:07

Je hoort het mensen uit de Randstad en de grote steden wel eens zeggen: Groningen? daar wil je niet dood gevonden worden.
Ik vind dat een compleet achterlijke arrogante opmerking. Wat hebben de mensen uit Groningen gedaan dat ze zo respectloos afgeschilderd moeten worden. Is het dan allemaal zoveel beter leven in de Randstad (afgezien van de aardbevingen) of hadden ze er dan maar niet moeten gaan wonen? Is dat de beste oplossing.
Is Groningen dan geen Nederland meer, of was dat gas toch wel eens beetje handig voor de belastingpot.
.
Rutte krijgt een stevig pak voor z'n kloten en dat is hard nodig, de VVD is in Groningen niet meer welkom. Nee, lachbekje ga jij maar met gangsters Poroshenko op de kiek, dan ben je echt een hele vent.

Memek | 07-03-17 | 15:59

@Tegelzettersgilde
Weet U wie ook een intelligente eloquente technocraat was?
Juist, die werd uiteindelijk ook "belaagd " door " boze blanke mannen ".
Man, man, man....

D-Fens_1963 | 07-03-17 | 15:29

Harrymetnuance | 07-03-17 | 14:55
Wat had je dan willen zien, zaal vol met vette volgevreten tevreden VVD elite?

Flatuleerder | 07-03-17 | 15:06

Een beetje makkelijk/links om een week voor de verkiezingen Rutte uit te nodigen en de halve zaal vol te zetten met gedupeerde Groningers.

Harrymetnuance | 07-03-17 | 14:55

De schaamteloosheid bij dit opzetje. "Waar zit bij u de boosheid mevrouw?"

Titia Heidekonijn | 07-03-17 | 14:50

@Implants | 07-03-17 | 13:08
---Anderhalf uur? Ik heb nabij Winschoten gewoond, 2.5 á 3 uur rijden naar den Haag, u heeft uw eigen tunnel?---

Implants, ik had het over de autorit van de stad Groningen naar Amsterdam. Dat is via de A6 (182 km) in anderhalf uur te doen. Winschoten is natuurlijk nog zo'n 25 minuten verder van Groningen en naar Den Haag kan via Amsterdam, nog eens in het beste geval 45 minuten erbij.

Nee, geen eigen tunnel, wel een normale auto die op de meeste stukken A6 130 mag. Doe ik dan ook.

piloot47 | 07-03-17 | 14:42

GE-WEL-DIG! Eindelijk eens een stukje van de gierput die face to face opengaat.
Lekker makkelijk lullen op een pluche kussen, mensen 70% belasting laten betalen, sociale vangnetten afbreken, lekker door zuigen in Groningen, vooral blijven lachen Mark en zijn blijkbaar nog héél veel mensen die er in blijven trappen.
Maar zoals je weet als geschiedenis geleerde komt de stont uiteindelijk ook onder jouw drempel doorgesijpeld.

pannekoekgezicht | 07-03-17 | 14:31

Rutte is een intelligente, eloquente technocraat. Dat is zo. Het volk bestaat uit paupers en imbecielen, klagers en klaplopers, keelklanken uitslaande randdebielen en weggooiers. Dat is ook zo. Het is hier al eerder te berde gebracht, dat is de ware tweedeling in Nederland. De "interrectuelen" zoals jacobse en van Es het zo treffend formuleerden tegen de rest. Iedereen mag kiezen waar hij bij wil horen. Dat is de ware keuze. Show advocaat en top debater Hiddema of 7e dagadventiste en slangenmens Thieme. PM Rutte of worstendraaier Marijnisse en co.

van Oeffelen | 07-03-17 | 13:55

Voor de niet-weters, het was een streek waar in de 20e eeuw nog mensenhandel voorkwam. Letterlijk. Dochters werden verkocht als dienstmeid ( of erger ) aan rondtrekkende opkopers, zo arm waren ze.

Graaisnaaiert | 07-03-17 | 13:53

@MichelDenHaag | 07-03-17 | 13:32
.
Uw nick onderstreept precies mijn punt. U begrijpt er geen hol van maar poneert weer lekker uw frustratie tegen de NPO die "rechts" benadeelt. En ondertussen maar wel de verwarming laten draaien op gas wat onder de voeten van die schreeuwfiguren is weggeroofd en de aardappelstamppot ( wat voor een prikkie is opgekocht bij diezelfde schreeuwfiguren die door allerlei Haagse hobbies en Brusselse regeltjes moeten investeren en inkrimpen/verdwijnen ) op datzelfde gas ( hey, dat komt ook bij die schreeuwfiguren vandaan ) gaarkoken en dan lekker volgevreten achter de tv lopen janken over de format op de NPO dat het toch zo oneerlijk is dat die schreeuwfiguren alleen tegenover rechts en niet tegenover links worden geplaatst...
Bah.

Graaisnaaiert | 07-03-17 | 13:43

Zie ze daar nou zitten met die afgetrokken inteeltkoppen. Dat rooie bolwerk Grunn/Oost-Grunn krijgt wat het verdient, suum cuique tribuere.

van Oeffelen | 07-03-17 | 13:40

@Spartacus, Jij weet als geen ander dat in een democratie mensen per definitie niet als mensen worden behandeld... Libertariërs en minarchisten zijn de enige politici die mensen als mensen behandelen...

mygfisbrazilian | 07-03-17 | 13:36

Vreselijk vooropgezet plan om bij Rutte dit soort schreeuwfiguren neer te zetten. Waarom niet bij de vice-president?

MichelDenHaag | 07-03-17 | 13:32

lordwally | 07-03-17 | 13:23
.
Waarom denkt u dat de CPN ( niks cadeautjes aan Allah btw ) in Oost-Groningen traditioneel zo groot was, en daarna de PVDA? Niet omdat Groningen 150kms dichterbij Moskou ligt dan Amsterdam hoor.
Lees eens de geschiedenis van die streek voordat u reaguurt ( of, als het u niet interesseert, zet er dan een disclaimer bij dat dit een factfree reaguursel is, omdat u daar zin in had, lekker afgheven op "die domme boeren" )...

Graaisnaaiert | 07-03-17 | 13:30

Oja:
Na jarenlang onderzoek heeft de NAM een baanbrekende nieuwe techniek ontwikkeld. Met deze methode is heel snel vast te stellen of een huis aardbevingsschade heeft, binnen één dag al. Geen experts meer, geen arbiters, geen rechters, geen rapporten. De zogeheten ‘waterpasmethode’ is 100% wetenschappelijk verantwoord en goedgekeurd door het internationale hoofdkantoor van het NAM: de Shell Tower in Den Haag.
waterpas
waterpasmonteur

Wat houdt de waterpasmethode precies in? U meldt uw schade bij het kantoor van CVW/NAM. De volgende dag komt de monteur bij u langs. Hij/zij plaatst de waterpas tegen de buitenmuur en controleert of uw muur recht is. Blijkt dit niet het geval, dan is er geen sprake van aardbevingsschade. Dan ligt het aan uw aannemer die uw huis niet waterpas gebouwd heeft.

Ter controle heb ik de methode zelf even uitgeprobeerd. Een rondje om het huis met mijn waterpas. En ja hoor, geen enkele muur is 100% recht. Jeetje hoe kan dat nou. Had ik in 1880, het bouwjaar van mijn huis, dan zo’n slechte aannemer? Als ik dat geweten had…..

Of wacht even, ligt het daar eigenlijk wel aan? Misschien komt het door de 349 aardbevingen die mijn huis sindsdien geteisterd hebben. Ik ben dus ook maar eens onderzoek gaan doen. En wat blijkt: de waterpasmethode is de nieuwste smoes uit het grote NAM Smoezenboek om onder het vergoeden van schade uit te komen.

Amstel | 07-03-17 | 13:25

-weggejorist-

lordwally | 07-03-17 | 13:23

@Amstel: ze hebben geen benul joh, omdat ze er zelf niet wonen/hebben gewoon/hebben gestudeerd. Kennen de streek ook niet, de mensen niet, de geschiedenis niet. En als je dan mensen met een ander accent hoort praten is het heel makkelijk om ze als domme tokkieboeren weg te zetten... Zo heb ik altijd gevoel dat als een westerling praat hij ruzie maakt, zo agressief klinkt dat - met name - Amsterdamse rotaccent...

Graaisnaaiert | 07-03-17 | 13:22

@BozeHenk | 07-03-17 | 11:13
Waarom dat voor een niet-groninger makkelijker is, verhuizen? Omdat onze huizen geen fuck meer waard zijn, en we met onze hypotheken nu tot over onze oren onder water staan.
Persoonlijk voorbeeld: De waarde van mijn huis, gekocht in 2008, is sinds de beving in Huizinge gestaag gedaald naar nog ong. 60% van de aanschafprijs. En dat is dan alleen de WOZ, de kans dat iemand het überhaupt koopt is nu minimaal, dankzij de bevingen.

Amstel | 07-03-17 | 13:20

-weggejorist-

lordwally | 07-03-17 | 13:17

@oostermoer | 07-03-17 | 11:27
Wat een ongelooflijke onzin post jij daar zeg.
Groningen is een prima provincie om in te wonen. Ja, veel landbouw (de aardappel- en graanschuur van NL), dus stukken lijken best leeg te zijn. Echter, er staan pareltjes van dorpen, met vriendelijke en fijne bewoners. Die Randstedelingen die in het uiterste Noorden zijn gaan wonen daargelaten dan.

Amstel | 07-03-17 | 13:14

Die boosheid in het noorden bestaat al decennia lang, die aardschokproblematiek is slechts de meest recente vorm daarvan. Bottom line is het gevoel dat ze worden gezien en behandeld als wingewesten en provincialen die niet moeten zeuren, ondervertegenwoordigd zijn in de volksvertegenwoordiging in Den Haag enzovoorts enzovoorts. Samengevat, "ze trekken ons leeg en we krijgen nog een grote bek toe."
En in het westen hebben ze totaal geen benul van de gevoelens jegens datzelfde westen die er buiten de Randstad leven, getuige ook de nonverbale reactie van Rutte, hij wist niet wat hem overkwam. Zelfde in de panelen hier, je kent de geschiedenis van het Noorden niet maar gaat wel vol op het orgel "dat ze niet moeten zeiken". Sja... Moet je niet gek opkijken dat er een levende Partij van het Noorden bestaat - lees dat programma even - en dat de drie Noordelijke provincies meer en meer de blik naar Nordrhein-Westfalen richten ipv naar het westen, want zowel cultureel als economisch hebben ze daar veel meer mee... En eigenlijk is dat langs de hele grensstreek zo, we leven samen met de Pruus en de Vlaming, en zo af en toe komt de Randstad langs met een paar dictaten en een hele grote zak om geld op te eisen...

Graaisnaaiert | 07-03-17 | 13:13

@Bakkeleures | 07-03-17 | 08:54
Ben je gek of zo.
De gaskraan is niet een stuk dichtgedraaid: Vóórdat de aardgaswinning zogenaamd vermindert werd, is deze nl. 2 jaar lang meer dan 2 keer zo hoog geweest als in de jaren daarvoor. 'Trucje' om te kunnen zeggen dat de gaswinning 'meer dan gehalveerd' is.
Schade wordt niet hersteld. Dit heeft niets met de omvang te maken, maar met alle mogelijke uitvluchten die de NAM (uit monde van de CVW, maar dat is eigenlijk hetzelfde) verzint om maar niet te hoeven betalen. Huizen die al jaren zonder probleem schadeloos in Groningen staan, die nu na een aardbeving schade hebben, hebben plots last van 'achterstallig onderhoud' of 'onjuiste bouwmethodes'. Jaja.

Amstel | 07-03-17 | 13:09

@piloot47 | 07-03-17 | 10:17
Anderhalf uur? Ik heb nabij Winschoten gewoond, 2.5 á 3 uur rijden naar den Haag, u heeft uw eigen tunnel?

Implants | 07-03-17 | 13:08

Ach ja, je kan je vertillen aan het organiseren van een tribunaal. P&J hebben zich hier duidelijk aan vertild.
Er komen overigens nog twee van dit soort affaires aan.
1. Meer doden door fijnstof in de Randstad.
2. Honderden miljarden van pensioenfondsen die op papier zijn verdwenen maar in werkelijkheid niet.

weeseensnuchter | 07-03-17 | 13:01

Zag je die ongemakkelijke blik van Jinek toen die hand van Pauw achter d'r rug ging? Creepy!

little C | 07-03-17 | 12:45

En Jeroen legt ondertussen steeds zijn arm achter Eva op haar stoel. Is zij duidelijk niet van gediend want zit voor op haar stoel

Karel de Vries | 07-03-17 | 12:43

Groningen mag van de rest van Nederland in de grond zakken , maar pas op als 020 in zijn eigen beerput verdwijnt want dan zijn de rapen gaar.

alshetware | 07-03-17 | 12:42

Groningen is toch een PvdA bolwerk?
Die moeten bij de PvdA zijn om verhaal te halen, zou veel logischer zijn.
Tenslotte zijn alle linkse hobby's (gratis uitkeringen) jarenlang bekostigd met de aardgasbaten.
De laatste jaren wordt de kosten steeds meer op de hardwerkende Nederlanders (MKB, ZZP-ers) afgeschoven.
En die gaan het ook een keer zat worden.
Interessante tijden.

Eppo | 07-03-17 | 12:40

Hij dacht eerst dat hij genomen zou worden in het poepgat,helaas voor manneke markje.

repu077 | 07-03-17 | 12:34

Of zoals ik onlangs op TV Noord hoorde had dat gasveld onder de randstad had gelegen was de kraan allang dicht en schade vergoed en opgelost.

Umberto die trotzoni | 07-03-17 | 12:26

Flatuleerder | 07-03-17 | 12:19
Och, ik ken grote groepen boze kiezers die al jaren door programma's als P&J genegeerd worden.

Roadblock | 07-03-17 | 12:25

Zolang er big miljarden cuub aardgas verkocht worden naar andere landen, en er Russisch 'minderwaardig' gas voor terug komt is onze apparatuur al ingesteld op slechter gas.
Iedereen krijgt al de omrekening op zijn gas-nota.

Ik ben bang dat er straks iemand gaat flippen, en de NAM iets aan gaat doen.

Reden | 07-03-17 | 12:21

Dit moeten P&J ook niet meer doen, woedende mensen moet je negeren, eigenlijk net zoals VVD al jaren doet.

Flatuleerder | 07-03-17 | 12:19

Zuid-Limburg is door de Randstad leeggezogen en uitgekotst, nu Groningen. Alles om het open riool Randstad in leven te houden. En de parasiet is altijd op zoek naar nieuwe gastheren om ze vervolgens als dood achter te laten.

Fred_Happy | 07-03-17 | 12:18

Mja, ik heb de boel inmiddels teruggekeken.
Het viel mij eigenlijk nogal mee gezien de reacties hier.
Wat bleef hangen was het blaartrekkende verhaal over de verlaging van de bijstandsuitkeringen, en de smoel van Pauw toen hij door Paul Jansen van de Telegraaf ontmaskerd werd.
Het vakantiegeld van een bijstandsuitkering wordt meestal gebruikt om financiele tegenslagen op te vangen zoals een wasmachine die kapot gaat etc.
Dat Rutte toegaf dat hij er nog nooit van gehoord had, geeft ongeveer aan op wat voor roze wolk de elite leeft.

Roadblock | 07-03-17 | 12:17

Sinds den Uil, hebben we ons aardgas verkwanseld met veelal linkse hobby's.

Hetis werkelijk zonde en schande wat vorige politieke bestuurders ons aangedaan hebben.

Kijk een naar Noorwegen, die hebben hun oliegeld gereserveerd en op de bank staan.
Alleen al uit het rendement zijn alle Noren in feite daardoor miljonair geworden.

Mevrouw Tatcher zei het ooit:
"socialisten geven heel gemakkelijk geld uit, omdat het toch niet van hun is."

joost2 | 07-03-17 | 12:14

JanvandeBiertent | 07-03-17 | 10:35
Tja, hoeveel % van de aandelen van de shell zit er bij de oranjes?
Het zegt weer genoeg.

watmagjenogwel | 07-03-17 | 12:13

Wel grappig dat Paul Jansen alsnog Jinek op de kast krijgt door de simpele vraag te stellen wat ze proberen te bereiken met deze insteek van het onderwerp...

balletje_1967 | 07-03-17 | 12:12

Met dit soort mensen valt toch niet te praten... Rutte doet het nog netjes.

Powerking | 07-03-17 | 12:10

Die Paul Jansen van de Telegraaf legde de vinger wel op de zere plaat bij Pauw. Namelijk dat Pauw stiekem zat te lachen terwijl die Groningers zich zo boos liepen te maken. Oftewel opzet gelukt, we hebben de gewenste ophef en dus aandacht te pakken en het staat morgen in alle kranten. Pauw leek Jansen toen wel wat aan te willen doen en het is dat Eva maar door bleef kleppen, anders was dat nog een discussie geworden.

Bert711 | 07-03-17 | 12:02

Ik moet er niet aan denken dat ik niet meer twee keer per dag kan douchen...

Rest In Privacy | 07-03-17 | 11:59

Typisch weer Jinek & Pauw dit, zo zullen ze Jesse Klaver en al dat andere linksche gajes nooit voor de leeuwen gooien...

Laurens_Reael | 07-03-17 | 11:58

De hoeveelheid aardgas die in Nederland wordt geconsumeerd ligt de laatste jaren rond de de 40 miljard kubieke meter (BCM). Dit is ongeveer de helft van de binnenlandse aardgasproductie. De rest wordt geëxporteerd naar landen als Duitsland, België, Frankrijk en Italië. Dit levert de Nederlandse Staat extra inkomsten op.

Kortom we hebben een overschot van circa 40 miljard kubieke meter.... dus kan de kraan in Groningen best wel verder dicht. In theorie kan het helemaal dicht, even de economische effecten negerend.

DickieDick | 07-03-17 | 11:54

dalskog | 07-03-17 | 09:51
Daarom is er ook niet fatsoenlijk naar te kijken, het is knip en plak werk, dus wat ze willen laten zien aan de massa wordt er tussen geplakt.
Het is al tig jaar nepnieuws.

watmagjenogwel | 07-03-17 | 11:52

@Zo_Zit_Dat | 07-03-17 | 11:50
Ga je nu echt de rest van Nederland middelen en dat afzetten tegenover één provincie? Jezus.

atheïstisch stemvee | 07-03-17 | 11:52

Was dat echt nodig.. Om BLANK er bij te vermelden?

sercencer | 07-03-17 | 11:51

atheïstisch stemvee | 07-03-17 | 11:25
Percentage bijstandsuitkeringen totale bevolking over juli 2011-juli 2015 was 2.5%.
Voor Groningen was dat 3.5%.

Zo_Zit_Dat | 07-03-17 | 11:50

@litebyte | 07-03-17 | 11:37
Dat Rutte (en eerder ook Kamp) toch komt dat kan ik dan wel weer waarderen. Jammer dat ze zich alleen maar laten zien tijdens verkiezingen of calamiteiten.

atheïstisch stemvee | 07-03-17 | 11:47

Ze kunnen ook gewoon wat toerisme beginnen daar in groningen. Van die sneeuwschud dingen verkopen met een mooi boerderijtje erin

JensDensen | 07-03-17 | 11:43

@Parafernalio | 07-03-17 | 11:34

Rutte vertelde helemaal niets.

litebyte | 07-03-17 | 11:39

Losstaande van wat je van de Jinek&Pauw show mag vinden. De aanwezigheid van Rutte in combinatie met boze burgers (zonder knip- en plakwerk) toonde iets aan.

Rutte heeft totaal geen enkele binding met de burger, niets! En losstaande van de de enorme incompetentie die hij toonde om dat zelfs maar op de geringste manier (proberen) te verbergen zag je de enorme leegheid.

Hij kwam niet verder dan: "ik vind het heel erg... ik snap uw zorgen."

Rutte is de verbale anus van het establishment. alles wat er door Hans de Boer en Co. aan de voorkant wordt ingestopt, komt er aan de achterkant op een incompetente pruttelende manier weer uit, lekker verspreid over het volk.

En je dan nog afvragen waarom een partij als de PVV zo groot is.

litebyte | 07-03-17 | 11:37

Die grunningers moeten niet zeiken. Elk normaal mens snapt dat als je de kraan in Slochteren dicht draait de verzorginsstaat (toch al niet zo royaal meer) en de economie op z'n gat ligt.
Hoeveel Groningers zitten met een uitkering thuis? Waar denken die botte boeren dat dit van betaald wordt?

Rutte vertelde een helder verhaal.

Parafernalio | 07-03-17 | 11:34

@oostermoer | 07-03-17 | 11:27
De randstedelingen uit Pieterburen c.s. is men in het Noorden liever kwijt dan rijk. De vrijgemaakten zijn inderdaad een plaag. De rest van je tegel (onleefbaar) ben ik het dan weer totaal niet mee eens.
Overigens zijn er genoeg mensen die best weg willen uit het bevingsgebied maar het simpelweg niet kunnen. Huis onverkoopbaar enzo.

Den Heerscher | 07-03-17 | 11:30

@Zo_Zit_Dat | 07-03-17 | 11:15
Nonsens. De uitkeringen gaan ook grotendeels naar de rest van NL, met dank aan de Groningse gasbel.

statline.cbs.nl/Statweb/publication/?D...

Ga voor de grap maar eens in een huis in het bevingsgebied zitten tijdens een beving met 3.4 op de schaal van Richter. Omdat e.e.a. dicht onder de oppervlakte plaatsvindt, voelt het ook nog een heftiger dan de daadwerkelijke bevingsintensiviteit. Vandaar ook de relatief grote schade bij relatief kleine bevingen.

We wonen bovendien niet in Japan - De andere kant van de planeet is niet het probleem waar we in Nederland wat mee te maken hebben.

Den Heerscher | 07-03-17 | 11:27

Toevallig ken ik noord Groningen heel goed. Er is helemaal niets daar. De mensen , die er in de jaren 80 voor een spotprijs een hoop stenen kochten (vanaf 70.000 gulden had je al een vrijstaand huis) moeten niet zo zeuren. Waar het werkelijk om gaat is WAAROM er zoveel gas opgepompt is. Simpel er is nooit aan bevolkingspolitiek gedaan in Nederland. De laatste 20 jaar zijn er 3 miljoen nieuwe nederlanders bijgekomen.
De door de overheid georganiseerde behoefte aan gas was dus hard nodig om die 3 miljoen extra te verwarmen.
Dan moet er dus meer gas opgepompt worden. Er zijn natuurlijk nog meer redenen, maar die zijn hierboven al genoemd. Voordat men mij eenzijdigheid gaat verwijten.
Noord Groningen betekende rust , ruimte een beetje "progressieve enclaves" zoals (Pieterburen) en voor de rest veel vrijgemaakt gereformeerden en grote eenzaamheid. Onleefbaar voor de gemiddelde mens.
Met de mensen van de mijnen in Limburg heb ik echt medelijden. Stoflongen en zo.

Overigens groet uit het noorden! Hoe eerder ik hier weg ben , hoe liever.

Links is weer lekker selectief bezig.

oostermoer | 07-03-17 | 11:27

@Zo_Zit_Dat | 07-03-17 | 11:15
Werkloosheid in Groningen vergelijkbaar met Zuid-Holland (in %). Met dien verstande dat er in Zuid-Holland iets meer mensen wonen.
economie.rabobank.com/publicaties/201...

atheïstisch stemvee | 07-03-17 | 11:25

Tja.. als de overheid eens stopt met accijns op elektriciteit dan koop ik een elektrische ketel, en met mij miljoenen anderen.

WellusNietus | 07-03-17 | 11:25

@necrosis | 07-03-17 | 11:08
Als dat klopt (en ik geloof je best) dan kan de kraan in Groningen dus gewoon DICHT.

Den Heerscher | 07-03-17 | 11:21

Wat stellen die paar kleine bevinkjes voor?
Ga eens in Japan wonen of desnoods in Limburg.
Dankzij de aardgasbaten kan de staat al die uitkeringen betalen voor de noordelingen.
Toch?

Zo_Zit_Dat | 07-03-17 | 11:15

gewoon blijven zitten na je zoveelste ontmaskering:

heel normaal

eriksweet | 07-03-17 | 11:14

@Hans Gruber | 07-03-17 | 11:06
Ik snap sowieso niet waarom er 20 jaar geleden niet al fors is ingezet op meerdere snelle verbindingen, buiten het oude spoornetwerk. Alleen kijken naar de hoeveelheid kaartjes (aantal reizigers) die in eerste instantie worden gekocht, is boekhoudersmentaliteit. Alsof niets doen (zoals nu) niet ontzettend veel geld kost. Had tevens veel kunnen betekenen voor reductie van uitstoot en terugdringen filedruk. Maar goed, we krijgen windmolens. Ook mooi.

atheïstisch stemvee | 07-03-17 | 11:14

Boris011 | 07-03-17 | 09:00
"jullie burgers mogen allemaal kapot neervallen als het ze zo uitkomt. Groetjes
Pardon?? wel eerst dokken naar de roverheid, en als je al kapot bent, komen we het wel bij de nabestaanden halen.
Zo kennen we elkaar weer.... dit was een uitzending van de r-overheid.

watmagjenogwel | 07-03-17 | 11:14

@Implants

waarom zou het voor mij makkelijker zijn dan voor een groninger? alsof ik geen vrienden, familie en andere bindingen in en met nederland heb. Daarom geef ik mijn nationaliteit voorlopig ook nog niet op, wanneer het me waar ik nu zit niet meer bevalt dan kom ik misschien terug (of trek ik nog verder weg, Canada klinkt vrij aanlokkelijk moet ik zeggen). Waar een wil is is een weg

BozeHenk | 07-03-17 | 11:13

@piloot47 | 07-03-17 | 10:44
Ik woon een heel stuk zuidelijker dan 020, 1,5 uur is voor mij niet haalbaar.
En verder heb ik geen reet te zoeken in Groningen.

necrosis | 07-03-17 | 11:13

kijk ik ben geen fan van Rutte, maar die wordt daar met een vooropgezet plannetje van de publieke (met aardgas geld gestichte en in leven gehouden) omroep afgemaakt voor iets wat al jaren bezig is. Beetje jammer allemaal. makkelijk scoren op links met domme mensen de generaties voor ons hebben alles maar dan ook echt alles opgemaakt van de aardgas inkomsten en die generaties staan hier te schreeuwen.

johnyquick | 07-03-17 | 11:11

Jinek had het duidelijk niet meer naar haar zin en ging steeds geïrriteerder kijken.

MoonBeebe | 07-03-17 | 11:11

@Den Heerscher | 07-03-17 | 10:30
Noordzeeboringen zijn juist niet duur want de diepte bedraagt maar zo'n 30 - 35 meter.
En veel platforms op de Noordzee zijn onbemande platforms.
De NAM heeft heeft wat platforms die bestuurd worden vanaf de grotere bemande platforms.
Alleen bij problemen (als een pomp weigert of de besturing van het hoofdplatform het niet doet) moeten er mensen naartoe.
Verder zijn onbemande platforms vrij goedkoop (geen personeelskosten), al is dat afhankelijk van de olieprijs.

necrosis | 07-03-17 | 11:08

Voor degenen die huilie-huilie doen over het feit dat Rutte door de publieke omroep in de val wordt gelokt : hij is lang genoeg premier geweest om iets aan de publieke omroep te doen. Dat heeft-ie nagelaten, dan nou ook niet zeuren.Stiekem denk ik dat de publieke omroep met hun linkse bias de VVD-puppets wel goed uitkomt. Zo denkt het stemvee dat er nog kritische tegenspraak is in Nederland. De Nederlandse elite heeft allang het lesje geleerd dat het kanaliseren van volkswoede, om vervolgens in het achterkamertje alsnog je zin door te drukken, veel effectiever is dan repressie.Die hele schimmige NAM-constructie walmt immers ook op een hele ranzige manier naar achterkamertje. Overigens wel eens met mensen die zeggen dat ze dan consequent geredeneerd Asscher en Pechtold ook maar eens een keer een rotavond moeten bezorgen.

CeesCloosd | 07-03-17 | 11:07

En ja het is best een schande dat er geen HSL randstad-groningen is.

Hans Gruber | 07-03-17 | 11:06

II. Nog een.

De in land-en tuinbouw opleiding genoten Dijsselbloem ( pvda), waarvan alleen god weet waarom hij minister van financieren kon worden, verklaarde vorige week:

"dat het met het aan Griekenland gegeven geld wel goed zit, omdat er nu prima groei in Griekenland zou zijn"!

Vandaag werd bekend dat Griekenland met een tekort kampt van 1,2%.

Binnenkort hebben ze weer geld van Europa nodig.

Dus liegt Dijsselbloem.
Altijd al gedacht, als ik die valse kop van die Dijsselbloem zie, dat hij een echte leugenaar is.

Dijsselbloem zit fout en waarom corrigeert niemand deze blijkbaar "onaantastbare"??

Mag er na de verkiezingen een eerlijke minister van financiën komen en wil die slijmjurk Pechtold dan eens ophouden dat zijn collega pvda vriend zijn baantje in Brussel op financiën wel mag houden ?

Daar gaat meneer Pechtold niet over, dat zijn wij, Nederlandse kiezers.

joost2 | 07-03-17 | 11:05

Als kindje op de lagere school vertelde de juf ons over de gasbel in Groningen die gevonden was. Ze legde tot in detail uit dat de gasbel geen grote bel was, maar een enorm aantal kleine gasbelletjes in gesteente. Omdat er niemand vragen stelde, deed ze dat zelf maar. Verzakt de grond dan niet als je het gas eruit haalt? Nee. Want het steen blijft gewoon zitten. Ze was maar een gewone lerares en geen geologe. Hoe kon ze dat weten? Nou gewoon, de scholen hadden een informatiepakket van de regering gekregen waarin dat zo werd uitgelegd. Meer dan 50 jaar later bleek de regering gelogen te hebben. Ze wisten donders goed dat de zaak zou verzakken nadat ze het gas voor een dubbeltje per m3 aan het stiekem lachende buitenland hadden verkocht. Maar indoctrinatie op jonge leeftijd helpt erg goed om later boze Groningers als paranoïde verwardmensen weg te kunnen zetten. Overigens zijn de mijnen in Limburg niet leeg, zoals vaak gedacht wordt. Als euforische reactie op de gasvondst zijn de mijnen bewust onder water gezet om de vervuilende kolenwinning voorgoed te stoppen. Dus behalve de beefgroningers zijn destijds ook de stoflonglimburgers getroffen door het Sinterklaasvirus waaraan Nederland ook toen al leed.

Nivelleermarionet | 07-03-17 | 10:59

@BozeHenk | 07-03-17 | 10:02
Dus je kunt weg wanneer je maar wil, dat kunnen de Groningers niet of willen niet. Dat jij vrij bent om ergens naartoe te gaan betekent niet dat anderen ook die kans hebben of willen en al zeker niet als je daar je hele leven al woont.
En groningers die willen dat ALLE huizen in Nederland gerepareerd willen hebben is nieuw voor mij, heb je een bron?

Implants | 07-03-17 | 10:56

Vroeger zag je in de verkiezingstijd , vaak affiches voor de ramen hangen ook nog in 2012.
Het valt mij op , dat ik in mijn gemeente er nog geen
1 gezien heb!

oostermoer | 07-03-17 | 10:56

@atheïstisch stemvee | 07-03-17 | 10:49
Mij wel. Talloze malen. Via de A6. En 's nachts - eerlijk is eerlijk - nog wel eens vlotter met een tikje meer gas erop. Maar dan is die weg praktisch leeg, zonder snelheidscontroles. Muziekje erbij, interessant praatprogramma - de tijd vliegt voorbij.

piloot47 | 07-03-17 | 10:55

Wederom slaagde de truc van de NPO = Vara van Pauw&Jinek.

Alle anders denkenden dan de linkse partijen en vooral pvda, moeten we proberen te beschadigen.
Asscher werd kritiekloos ondervraagd en "er werd veel gelachen", om maar vooral de goede sfeer te vertonen.

Jan Roos was al het haasje, gisteravond liet vooral Jinek expres de zaak uit de klauw lopen door opgefokte Groningers de huidige MP Rutte(VVD) uit te schelden en hem het onmogelijk te maken zaken te zeggen, waarvoor hij was uitgenodigd.
Goed gedaan Vara !

Het geeft aan hoe vergiftigd links de Nederlandse TV is geworden, met haar partijdigheid, waardoor we als kijkers elke keer gehersenspoeld worden met foute voorlichting, berichtgeving en geregisseerde interviews.
Dus, wie volgt ?

In Moskou doen ze het zelfde.

joost2 | 07-03-17 | 10:50

@piloot47 | 07-03-17 | 10:44
Ik ga wel eens met de auto (via) Groningen naar Amsterdam. Dat lukt me echt niet in anderhalf uur hoor.

atheïstisch stemvee | 07-03-17 | 10:49

Geert ik hoop dat ze de 15de hier aandenken.

meneer kwel | 07-03-17 | 10:48

De Vrijlansier | 07-03-17 | 10:27
Klopt, omdat het een doel dient. Want waarom zit de PvdA er niet als thuispartij van groningen en aanstichter van de Dutch Disease? Bekijk de peilingen. Straks is in het land der blinden eenoog koning. Met 5 partijen rond de 15 zetels wordt de PVDA opeens weer relevant(gemaakt).

KomodoVaraan | 07-03-17 | 10:44

@necrosis | 07-03-17 | 10:31

Amsterdam-Groningen is 182 km - via de 'polders'(A6). Knooppunt Muiderberg binnenkort moeiteloos te passeren. Eerste stoplicht vanuit Amsterdam: Julianaplein, Groningen. Binnenkort ook opgeheven door verbouwing met fly-overs. Rotonde Joure: binnenkort opgeheven.
Grotendeels 130 km-wegen. 200 rijd ik nooit, is duur en niet nodig. Ja dus: anderhalf uur. Probeer het maar. Met de trein (nieuwe dienstregeling): minimaal 2 uur en 20 minuten, meestal overstappen.

piloot47 | 07-03-17 | 10:44

Geen enkel meededogen met deze figuren. Het had de MP overigens gesierd deze lieden verbaal keihard onderuit te trappen. Groningen heeft decennialang allerlei voordelen gekregen van de staat qua bedrijfs- en overheidsvestigingen, bovendien hoeveel mensen uit de regio werken er bij de NAM ? Toen er in de jaren 80 een stinkende vuilnisbelt in Brabant tussen Dorst en Bavel ontstond gingen de duizenden bewoners waar de stank dagelijks te ruiken was ook niet met vork en riek naar Den Haag om te zeiken. Nee, zij sloegen de handen uit de mouwen en zorgden er met private initiatieven voor dat de Bavelse Berg weer een te dragen last werd. Het is gewoon om te kotsen om die Groningse tokkies met hun grote bek zoveel aandacht te zien krijgen. En dan zit die worstenmaker uit Oss daar handenwrijvend omdat ome Emiel het allemaal niet meer aankan.

van Oeffelen | 07-03-17 | 10:42

Die Groningers moeten eens bij de grootaandeelhouder van de SHELL aankloppen! En daarmee bedoel ik die volgevreten Willem Alexander van Amsberg! Koning van Nederland. Daar loopt het geld uit zijn aandelen nog steeds over de plinten!! En het volk? Ach......

demaup | 07-03-17 | 10:40

De Koreaanse Slet | 07-03-17 | 10:34
Klopt is Krol al in Groningen gesignaleerd om dankuwel te zeggen, en daarna maar terugkrijgen doe je niks, sterker nog we willen nog meer?

KomodoVaraan | 07-03-17 | 10:40

jip_86 | 07-03-17 | 10:26
Staan er al , 150 st windpark gemini, 2,8 Mllrd met een Canadese investering van 1,6Mllrd. 500 arbeidsplaatsen bij de bouw en 150 permanent gedurende 20jaar.

KomodoVaraan | 07-03-17 | 10:39

VVD = puppet van de parasitaire Anglo-Saksische haute finance.

Onzegrotebroer | 07-03-17 | 10:38

@@Sjors W. | 07-03-17 | 09:06
Heeft De Kam ook verteld wat Italië betaalt per kuub Nederlands gas?
Als Italië een marktconforme prijs had betaald, dan was die 211 miljard een stuk lager geweest.
necrosis | 07-03-17 | 09:21
Beste necrosis, Italië betaalde 10 (gulden) cent per kuub. Onder druk van de USA om te voorkomen dat Italië onder invloed van de Russen zou komen en mogelijk communistisch zou worden. Als dank mocht Joseph Luns een paar jaar secretaris generaal van de NAVO spelen.
Anne Vondeling en Joop den Uyl (beide PvA) hebben destijds de gasbaten verkwanselt aan de NAM (50% Shell en 50 Exxon). Via een, tot op heden volledig ondoorzichtige, constructie is het geheime "gasgebouw" opgericht.
De winst van Shell bestaat voor ca. 25% uit de winst van de NAM. De winst van NAM wordt niet gepubliceerd maar via de terugrekenmethode kan je berekenen hoeveel geld er bij de NAM gemaakt wordt.
Jaren geleden is er een "record" diepteboring gedaan in het Slochteren veld om mogelijkerwijs aan te kunnen tonen waarom de depletie (leegraken) van dit veld niet volgens de rekenmodellen ging. Op 6,5 kilometer diepte is men acuut gestopt. Shell gaf opdracht tot stoppen maar Exxon wilde verder laten boren. Shell had daar een hele goede reden voor, als er door de boring aangetoond zou worden dat er onder het Slochteren veld nog een gasbel zou zitten was het halleluja voor Nederland geweest maar Shell, als 50% aandeelhouder van de NAM, zou af moeten tikken aan de hongerige overheid op toekomstige aardgasbaten.
Nederland wordt niet geregeerd door politici maar door de Shell.
Tot nadere uitleg gaarne bereid.

JanvandeBiertent | 07-03-17 | 10:35

@KomodoVaraan | 07-03-17 | 10:19
"Den Uyl c.s. gaven het weg aan "leuke dingen voor de mensen". U weet wel de verworven rechten van 50+ enzo."

En diezelfde 50+ klaagt nog steeds steen en been en het hardst.

De Koreaanse Slet | 07-03-17 | 10:34

BozeHenk | 07-03-17 | 10:17
Klopt, Groningen is de absolute topper vwb buitenlandse investeringen 3,2 mllrd in NLD daar harkte Groningen er 2,2 van binnen. oa Google datacenter en Gemini Windpark.Het spreidingsbeleid Rijksdiensten regelde midden jaren 80 voor tienduizenden banen in die regio.
Soms een beetje rupsje nooit genoeg bij die rooie rakkers uit het noorden.

KomodoVaraan | 07-03-17 | 10:33

@CeesCloosd | 07-03-17 | 10:23

Niets aan toe te voegen. Nou vooruit, het erge is dat figuren als Krol nu ook nog de laatste centen willen hebben voor een generatie die de maatschappij werkelijk waar tot op het bot toe heeft leeggezogen... sorry... tot op het merg. Enige prettige dat ik bij die generatie kan verzinnen is dat zij tot hun enkels in de pis zullen zitten omdat er gewoon geen geld voor de zorg meer is. Keihard, maar dan ook keihard afromen die ouderen.

Meebetalen met je meer dan riante pensioen, je afgeloste huizen (ook op je tweede huis kon je maximaal hypotheekrente aftrekken) waarvan je de overwaarde ook als hypotheek kon opnemen en aftrekken, je sabbaticals, je fijne studies voor de ware wederopbouw van Nederland, zoals hun ouders dat na de oorlog hebben gedaan.Dus, afpakken die pensioenen en naar draagkracht belasten. Percentages tot 200% moeten normaal zijn. Zie het dan maar als herstelbetaling.

RenHoek | 07-03-17 | 10:31

de stad Groningen is nog steeds maar anderhalf uur autorijden verwijderd van de Randstad.
@piloot47 | 07-03-17 | 10:17

U rijdt continue 200 km/ uur?

necrosis | 07-03-17 | 10:31

Die Groningers daar met hun geschreeuw en hun minderwaardigheidscomplex moeten eens kappen met overal de overheid voor in te schakelen en dat nog op deze onfatsoenlijke manier. De Groningers zijn zelf een achtergebleven volkje met een dood paard als symbool.

van Oeffelen | 07-03-17 | 10:30

Tijd voor een grondige schoonmaak bij de linkse staatsomroep...

Bracula | 07-03-17 | 10:30

@necrosis | 07-03-17 | 10:13
Noordzeeboringen wil men niet aan, want duur.
Waddenzeeboringen wil men wel aan, maar weerstand want lieve diertjes en het grootste nog intacte aaneengesloten natuurgebied van Europa (vanaf Texel tot aan Zuid-Denemarken)
.
@BozeHenk | 07-03-17 | 09:46
Genoeg werk in IT en overige sectoren. Google bouwt datacenter, er ligt een enorme backbone onder de RuG en de Hanze Hogeschool. Er is de Eemshaven. Etc.
.
Voor de werkgelegenheid in de provincie hoeft dat gasgebeuren echt niet open te blijven - de gemiddelde Grunneger heeft er helemaal geen zak aan.
Laat dat nou ook net het grote verschil met de mijnen in Limburg zijn.

Den Heerscher | 07-03-17 | 10:30

De Groningers denken dat ze geholpen worden door b.v. de commissaris van de koning, Aalders en weet ik veel wat voor instanties (ook groningse bobo's) die pretenderen ze te helpen. Vergeet het maar alle zgn hulp worden aangestuurd vanuit Den Haag en is erop gericht om de groningers zo lang mogelijk koest te houden door ze met een kluitje in het riet te sturen.
Er wordt een rampgebied gekreerd in NL om de opvang van vluchtelingen uit andere rampgebieden te bekostigen.

watazooi | 07-03-17 | 10:29

Ruwe schatting : Mark R heeft 15 keer het woord "verschrikkelijk" gebruikt. en diverse keren 1000 euro .. pardon 1000%

daytripper | 07-03-17 | 10:28

Stuitend cynisch NPO-theater.
De redactie van P en J stond precies dit voor ogen toen ze het plannetje voor deze uitzending smeedden. Woedende mensen uit een provincie die decennialang door NAM en overheid is geëxploiteerd versus een pathologische leugenaar die toevallig aan de macht is terwijl de scheuren in de Groningse huizen wat veel beginnen op te vallen.
Waarom zat daar in plaats van Rutte niet iemand van de NAM?
Dat zou eerlijker zijn geweest. Al die grote bedrijven lachen zich kapot om de politici van nu: zij halen bij confrontaties met volkswoede namelijk de kastanjes uit het vuur.

De Vrijlansier | 07-03-17 | 10:27

Kamp kennende kunnen ze vast wel een rijtje windmolens ter compensatie krijgen. Die hoeft die dan niet in de randstad te zetten.

jip_86 | 07-03-17 | 10:26

@Roadblock

VVD, nooit van mijn leven. Ik heb altijd mijn stem aan de SP gegeven en dat ga ik dit jaar weer doen. (ofja.. laten doen want ik ben vertrokken uit Nederland maar mag nog steeds stemmen)

BozeHenk | 07-03-17 | 10:25

Wat een schertsvertoning was dat. 50 tegen 1. Rutte hield zich prima staande. Ik ga weer op hem stemmen. Beste premier die we ooit gehad hebben

rednas17 | 07-03-17 | 10:25

De Groningers met verzakte huizen hebben een claim zowel moreel als juridisch zeer te rechtvaardigen is. Dat er (zie Lubach) door de regering heel snel en efficiënt een claimprocedure is opgetuigd die feitelijk bestuurd wordt door de NAM zelf, en overduidelijk bedoeld is om er zo goedkoop mogelijk vanaf te geraken, (goedkoper dan rechtstreeks bij de rechter) geeft aan dat de tussenstand Energielobby(Shell)-Rechtsstaat 1-0 is. Welke bekende Nederlands/Duits/Argentijnse familie was ook al weer aandeelhouder ? Die Groningse mevrouw had gelijk : alles buiten de Randstad wordt nog steeds gezien als wingewest. Door een kleine smerige elite die daarvoor desnoods de rechtsstaat naar zijn hand zet. Drain the swamp, het zou zomaar een Nederlandse verkiezingsslogan kunnen zijn. Ik sprak laatst een 65-plusser, die mij vertelde dat zijn generatie het allemaal het opgebouwd in dit land. Ik antwoordde : u bedoelt opgeMAAKT.... Lekker 8 jaar met een volledig geschonken beurs studeren tot je 27e, en dan met 58 de VUT in. Mijn generatie : een bult studieschuld, in 4 jaar een bul zien te 'scoren'( waardoor we nauwelijks nog academisch klimaat hebben, het zijn of linkse pretstudies of veredelde beroepsopleidingen), en vervolgens tot 68 aan de bak. Pensioenen ? Via de ultralage rente wordt ons geld uitgedeeld aan Italië. Infrastructuur ? Nee, liever geld uitdelen aan Erdogan. Stabiliteit ? Nee, liever voor miljarden je nek in de Eurostrop (bankenunnie, stabiliteitsfonds) steken. Veiligheid ? Je hele leger uitkleden totdat ze op padvindersniveau zijn, maar wel de hele 5e colonne hier binnenhalen. Wat een walgelijke uitverkoop !!

CeesCloosd | 07-03-17 | 10:23

Het mooie was trouwens toen de diefstal van het gas uit het noorden begon, iedereen in Nederland werd aangesloten... behalve Groningen. Want dat was 'niet rendabel'. Men wist allang dat het boren problemen zou oplossen, alleen iedere ingenieur die zei dat boren op de breuklijn verkeerd was, werd door de NAM kapot gemaakt.

Men (toenmalig kabinet) zag het zelfs als een christelijke opdracht om de boel bij slochteren leeg te pompen.

Maar goed, hoeveel jaar nog. Boren gaat steeds moeilijk, steeds meer problemen en men wil zelfs schaliegas gaan winnen... ja laten we dat eens doen. Kijken hoe prettig dat is daar. Daarnaast moet er nu haast worden gemaakt om met alternatieve bronnen te komen. Maar dat vereist visie en dat hebben kabinetten nooit gehad. Het enige lange termijnproject dat de overheid ooit heeft gedraaid waren de Deltawerken. Al het andere wat kabinetsoverstijgend was, werd een ramp. Denk maar aan de JSF.Ook dit gaat een drama worden en worden we weer op het laatst geconfronteerd met de harde werkelijkheid en een nutteloze parlementaire enquête.

Gaat lekker zo.

RenHoek | 07-03-17 | 10:22

Wat een weerzinwekkende wanvertoning van de VARA. De enige die het juiste commentaar had was Paul Jansen van de Telegraaf.

Van Oef heeft overigens vroeger als tegenstanders van de GSAVV F. de Groningers wel leren kennen zeg. Wat een lomp, horkerig volk dat is. En maar klagen en schelden op anderen. Ga weg met je inteeltkoppen en je achterstallig onderhoud. Ondankbare honden.

van Oeffelen | 07-03-17 | 10:20

Weer zo'n voorgebakken Talkshow van de in- en in- trieste links vooringenomen Pauw en Jinek. Als er linkse politici (Asscher!) aan tafel schuiven dan worden ook links georienteerde claqueurs als publiek uitgenodigd, die voor hem in de handen klappen. Anders is het natuurlijk als rechts georienteerde politici komen. Geert heeft gelijk dat hij daar niet komt. Is dit nu de NPO? van ons belastinggeld? Paul Jansen van de Telegraaf had groot gelijk; Bij elke emotionele oprisping van de opgetrommelde Groningers zat linkse Pauw te grijnzen! De walgelijkheid ten top om linkse politiek te bedrijven over de ellende van die Groningers. Zum Kotsen!!

De Laureaat | 07-03-17 | 10:20

Dit was echt smullen voor mij als libertijn. Het volk komt in opstand tegen de onderdrukkers. Ik kan helaas nog geen stemadvies geven. Van die malloten zou ik op dit moment geen tweedehands auto kopen. Mevrouw Ouwehand, daar twijfel ik nog een beetje over.

Turk8822 | 07-03-17 | 10:20

Mark Rutte hoort het wel maar luistert niet. De man heeft schijt aan de Nederlandse bevolking. Hij is een manager die de belangen dient van het bedrijfsleven, de banken en de EU elite.

Solar666 | 07-03-17 | 10:20

@mijzelf:
-
Ik denk dat Groningen verrijkt zou kunnen worden met grote aantallen nieuwe AZC's. Ze hebben er al ervaring met Ter Apel, er zijn perfect georganiseerde uitkeringsinstanties, het lokaal politieke klimaat wordt bepaald door partijen die érg pro-gelukszoekers zijn, het heeft meer dan voldoende ruimte en met gelukszoekers krijg je in ieder geval een slag mensen over de vloer dat niet onmiddellijk flauw valt van een scheurtje in een muur.

bisbisbis | 07-03-17 | 10:19

@Mijomheteven BozeHenk | 07-03-17 | 09:53
Voor mij zijn jullie allebei VVD-trollen.
Hier nogmaals de 50 redenen om geen VVD te stemmen en veel succes met jullie gladde altijd lachende pinocchio.
opiniez.com/2017/03/05/50-redenen-om-...

Roadblock | 07-03-17 | 10:19

Sjors W. | 07-03-17 | 09:31
Volledig eens met uw plemps. Het is eigenlijk nog erger, het Noorse Olie fonds is pas in 1990 opgericht. We hebben nu sinds 2015 ook zo een fonds (D66 initiatief sssssttttt niet verder vertellen hier) nadat het investeringsfonds waar al aardgasgeld naar toeging door Wouter Bos is leeggehaald om de staats begroting op te poetsen.
En het effect van onze aardgasbaten is ook niet best want die stonden (en nog) aan de basis van de sterke munt. Daardoor werd de concurentie positie van de eigen export industrie steeds slechter. De Noren laten de inkomsten terugvloeien via investeringen naar de eigen industrie om dit te voorkomen. Den Uyl c.s. gaven het weg aan "leuke dingen voor de mensen". U weet wel de verworven rechten van 50+ enzo. Zo verdween veel industrie uit Nederland en hadden we minder technologische groei, en dus meer werkeloosheid en "frobel" baantjes in de communicatie enzo.

KomodoVaraan | 07-03-17 | 10:19

@bisbisbis | 07-03-17 | 10:11
Dat zijn keuzes en investeringen voor langere termijn. Betuwelijn moet ook geld bij. Bijstandsuitkeringen en toeslagen kost ook geld. Ik hoop niet dat jullie in het westen denken dat die krimp vanzelf zal ophouden bij de provinciegrens of Zuid-Limburg. Al begin ik eraan te twijfelen.

atheïstisch stemvee | 07-03-17 | 10:19

Klik_hier | 07-03-17 | 10:07

Het geld voor een hoge-snelheidslijn was er wel, maar Den Haag dacht (geholpen door 'onderzoeken')dat hij nooit zonder sterke prijsverhogingen rendabel zou kunnen zijn (zoals nu de hoge-snelheidslijn naar Brussel wel, toch?). Het voor die lijn vrijgemaakte geld werd en wordt nu gestopt in infrastructurele verbeteringen rond de stad Groningen: wegen, verkeerspleinen, viaducten etc. En om eerlijk te zijn: die helpen wel om de stad met de auto beter bereikbaar te maken.
Overigens heeft de NS haar uiterste best gedaan om met de nieuwe dienstregeling die bereikbaarheid weer stevig te frustreren. En bedenk: de stad Groningen is nog steeds maar anderhalf uur autorijden verwijderd van de Randstad.

piloot47 | 07-03-17 | 10:17

@BozeHenk, hoe je het went of keert, Groningen zal door deze aardbevingen en gaswinning veranderen in leegtrekkend gebied. Of dat anders ook was gebeurd, is maar de vraag, gaan wij ook nooit meer achterkomen.

Er wordt mondjesmaat en met de handrem erop gecompenseerd, dat vind ik schandalig. Overheid en bedrijf zuigen een gebied leeg, maken schade en ellende dat dien je makkelijk op te lossen als er zoveel profijt van is gemaakt.

Mensen hebben daar hun werk, familie, etc. Huizen zijn onverkoopbaar, dat kun je compenseren, maar wie wil/gaat er dan wonen. Als je er nu gaat wonen, en je krijgt schade, wie betaald dan? Waarschijnlijk niemand, want je wist dat er kans op schade was. Op uitzonderingen na, wil niemand op termijn daar wonen, en zal het een verlaten regio worden.

Uiteraard zullen er banen verliezen, Gaswinning is voor Nederland goed voor 12.000 banen volgens mij, of deze allemaal aan Groningers vergeven zijn is mij niet bekend. Gelukkig zijn er vast andere alternatieven te vinden.

expectoclitorum | 07-03-17 | 10:17

@Klik_hier, De mensen rondom schiphol hebben de geluidsoverlast. Rond de haven zit je met de lasten van de zware industrie (vervuiling etc). Deltawerken beschermen een groot deel van het land, dat is een beetje een andere kwestie aangezien we er niet echt geld mee verdienen. Betuwelijn; onteigeningen en geluidsoverlast. Die mensen dragen allemaal de lasten van iets wat economisch belang heeft voor hun regio. En van al die voorbeelden komt ook niet elke cent terug in die regio. Het probleem is dat de Groningers vooral lopen te klagen over de lasten en het nooit eens over de baten voor hun regio hebben

BozeHenk | 07-03-17 | 10:17

Jongens, ik heb net nog gekeken maar Mark de lachende Leugenaar heeft nog geen 1.000 euro overgemaakt. Dus elke uitspraak en belofte die hij aan tafel doet is een klinkklare leugen.

Het enige dat wellicht op deze paljas indruk had gemaakt dat als een paar van die stugge Grunningers hem een paar pofferds hadden verkocht.

Verder heeft de aardgaswinning niks te maken met een strenge winter, dan zouden de afgelopen jaren de productie moeten zijn gedaald en dat is niet gebeurt. Wellicht de productie terug naar 0 en dan ten laste van de ontwikkelingssamenwerking aardgas inkopen? Bij gazprom? Oh nee, die zijn geen vriendjes met dat fascistische terroristenbewind in de Oekraïne.

De Noen hebben het wel slim gedaan... alle aardgasbaten in een fonds gestort.

RenHoek | 07-03-17 | 10:14

@Den Heerscher | 07-03-17 | 09:47
Met 'het noorden' bedoelde ik het noorden van het continentaal plat op de Noordzee.
In de K en L blokken (en noordelijker) zit nog een hoop gas in de zeebodem en er ligt een enorm netwerk aan pijpleidingen.
Je zal alleen de poeplap moeten trekken voor de huur van een drillingrig en een gasplatform moeten bouwen.
Met het gas wat er nu nog in de Noordzee zit, kun je heel Nederland nog minstens 30 jaar van gas voorzien.
Ik heb zelf in de offshore gezeten.....

necrosis | 07-03-17 | 10:13

@Mahatma | 07-03-17 | 10:04
Daarom had men veel beter kunnen investeren in bv een hogesnelheidstrein zoals in Japan/China. Bedrijven zitten toch liever in de buurt van de Randstad, dan op een winderig afgelegen bedrijventerreintje. Als je hoogopgeleide mensen kunt behouden, mensen met een goed inkomen, dan trekt de groei weer aan.
Ik ben teveel liberaal om te denken dat de provincie genoeg banen kan 'creëren'.

atheïstisch stemvee | 07-03-17 | 10:12

Een hoge snelheidslijn moet wél in redelijk bevolkte gebieden redelijke hoeveelheden mensen kunnen vervoeren, anders moet er geld bij.
-
En laten wij elkaar nu even geen mietje noemen: Groningen heeft de wereld aan 'oppervlakte-economie'nu niet bijster veel te bieden: met goed 550.000 man waarvan er alvast 200.000 in de stad wonen, een paar grote aardappelvelden, een beetje chemie in zwaar overgesubsidieerde havens van tertiare betekenis, een paar kolencentrales en een door vakbonden aangejaagde krankjoreme zelfoverschatting van het eigen inkomstenniveau ben je niet meer van deze tijd.
-
Wat daar op de tribune zat, waren overigens gedeeltelijk ook de verburgerlijkte 'kunstenaars', alternativo's en aanhang die veertig jaar geleden de stad verlieten om goedkoop leuke boerderijen te kopen om daar lekker onbespoten sla te verbouwen en in paarse tuinbroeken te hopen dat hun vrienden uit Amsterdam eens een weekeindje langs zouden komen.
-
De kwaliteit van het huizenbestand in Groningen was gemiddeld al niet geweldig, de goedkope huizen die die mensen kochten, waren veelal niet in al te beste staat. Welnu: ik woon in het westen, ik heb géén verzakt huis, ik heb in de afgelopen decennia een krankzinnig hoge prijs voor mijn gas en electriciteit betaald - en ik heb géén zin om als belastingbetaler ook nog eens op te draaien voor wat ongetwijfeld een 'ruimhartige' compensatieregeling zal gaan worden.
-
Soms zit het leven tegen. Grin and bear it. Hang niet heyt slachtoffer uit, pak de draad op, ga wat anders doen - maar káp nou met 'de Staat' alles in de schoenen schuiven wat even tegen zit.

bisbisbis | 07-03-17 | 10:11

@atheïstisch stemvee
De mijnen zijn leeggehaald, het merendeel van die opbrengsten is ook niet naar Limburg gegaan. De opbrengsten van de Rotterdamse haven(s) stromen ook de rest van het land in. Als jullie de stekker uit de gaswinning willen trekken, leef je uit. Maar kom niet janken als het Groningen helemaal kapot begint te bloeden omdat de regio dan nog minder te bieden heeft

BozeHenk | 07-03-17 | 10:10

Een ieder die de Groningers wegzet als 'jankerds' moet zich realiseren dat bijvoorbeeld Schiphol, Haven Rotterdam, Deltawerken, Betuwelijn etc. allemaal gerealiseerd zijn door o.a. de gasbaten, maar toen noord Nederland een hoge snelheidstrein wilde, was er geen geld. Daar komt bij dat 90% van al het compensatiegeld niet bij gedupeerden terecht komt maar in de zakken van allerlei paria.
Jinek en Pauw hebben over de rug van deze Groningers weer wel mooie kijkcijfers, datdanweerwel. Pauw zat genoegelijk te grinniken, wat een misselijk gedrag van deze NPO-miljonair.

Klik_hier | 07-03-17 | 10:07

atheïstisch stemvee | 07-03-17 | 09:44
Tja, waarom trekt de hoogopgeleide jongere vooral weg uit Groningen? Er is daar geen werk. De provincie zou daar eens werk van moeten maken. Misschien helpt het dan om wat meer ondernemersdenken te hebben. Dus wat meer VVD'ers.

http://www.gic.nl/nieuws/cda-lijsttrekker-patrick-brounsvertrek-hoogopgeleide-jongeren-uit

Mahatma | 07-03-17 | 10:04

@hoi:)

Ik ben geëmigreerd omdat er voor mij betere kansen waren in het buitenland en ik moet zeggen het bevalt me hier goed (hoger salaris voor hetzelfde werk, zorgkosten zo rond de 150 euro per jaar, autorijden is nog betaalbaar hier en meer van dat soort dingetjes). Dus ja als het me ergens niet meer bevalt vertrek ik.

BozeHenk | 07-03-17 | 10:02

BozeHenk | 07-03-17 | 09:56
Ja je bent gewoon aan het trollen, of je weet niet waarover je praat. Je doet net alsof dat gas uit de grond wordt gehaald om de Groningers te helpen. Terwijl slechts een fractie van die opbrengst daadwerkelijk daar direct of indirect terecht komt. En dan geef jij nog even een trap na.

atheïstisch stemvee | 07-03-17 | 10:00

@ dooiekadaver
Het is verder ook niet hypocriet om gelovig te zijn maar je wel te verzetten tegen andere gelovigen....

hoi:) | 07-03-17 | 10:00

Nederland heeft zijn aardgas ver onder de marktprijs verkocht aan Italië omdat dat land dreigde goedkoop gas uit de toenmalige Sovjet Unie te gaan importeren. Onze grote staatsman en fascistoïde communistenvreter Luns (wat kon die man grappig praten hè, lachen altijd, maar niet luisteren naar wat hij echt zei) gaf graag gevolg aan de druk vanuit de VS om ons gas uit te verkopen om die vuile communisten buiten de Europese deur te houden. Dat gas moest sowieso snel er doorheen gejast worden om de weg vrij te maken voor een stralend Nederland vol kerncentrales - daarom gooiden we de kolenmijnen ook maar vast dicht.
Het huidige geklooi met het gas en alle leugens eromheen passen dus in een decennia oude traditie.
Waren we maar allemaal Groningers.

piloot47 | 07-03-17 | 10:00

@Mijomheteven BozeHenk | 07-03-17 | 09:53
Zo te zien zijn jullie ook goed geïndoctrineerd door de media; Rutte hebben we in die vier jaar nauwelijk gezien. Waar is die onderste steen? En zo is er een waslijst aan punten waarop hij tekort geschoten is. Kunt u nu werkelijk niet zelf nadenken? Nu met de verkiezingen zien we hem opeens weer met z'n lach; de man is gewoon een goede acteur die weet hoe hij z'n rol moet spelen en dat heeft niets met kwaliteit te maken.
Naast de PVV zijn er trouwens genoeg andere opties momenteel om van het partijkartel af te komen. Kijk bijvoorbeeld eens naar het programma van FvD.

dalskog | 07-03-17 | 09:57

Als de Groningers tegen Rutte zijn, zijn de mensen hier voor de Groningers.
Als de Groningers vervolgens voor Roemer zijn, zijn de mensen hier net zo goed tégen de Groningers. Lekker opportunistisch.
@ BozeHenk
Wat geef jij nou wat een Groninger niet geeft? Zou jij je huis wel opgeven?
Disclaimer: niet wonend in Groningen, wel gewoond in de randstad.

hoi:) | 07-03-17 | 09:57

Een week voor de verkiezingen worden (terecht) boze burgers, onterecht naar de studio gelokt.
Hoort allemaal bij het theater , dat "verkiezingen" heet.
De pvda is net zo goed verantwoordelijk, maar die halen ze er niet bij natuurlijk. Gezien het feit , dat Groningen nog steeds denken, dat ze een vuist tegen "Den Haag" kunnen maken als ze maar links stemmen.. Daarom zat de SP aan tafel. Groningers trappen er weer in. Links is het alternatief. Ja, ja..
In de stad Groningen haalde de PVV nauwelijks 6% wellicht iets meer. Kijk eens hoeveel Groningers er in de tweede (slaap)kamer zitten en van welke partijen.

Groningers.. links is het alternatief NIET!

Oost Groningen stemt massaal PVV. Het aarbevingsgebied is Noord Groningen. Een bolwerk van enerzijds gevluchte randstedelingen, die VVD , D66 of SP,GL stemmen. Ook veel CU stemmers. De boeren , die CDA stemmen. Ook veel niet stemmers overigens.

Groningers! Stem nu maar gewoon PVV,FVD,VNL,GP of desnoods 50+ want anders is Groningen over 5 jaar helemaal geen Groningen meer.

oostermoer | 07-03-17 | 09:56

EDIT: twee namen door elkaar gehaald
@atheïstisch stemvee

Dus iedereen die het niet met je eens is is een troll, ook goeie morgen

BozeHenk | 07-03-17 | 09:56

flat out | 07-03-17 | 09:03

Vorige week werd Thieme ook gesnipered op nieuwsuur of 1 vandaag. Thieme is te eigenwijs voor de linkse elite en te EU kritisch.
Haar electoraat is 90% atheist en er werd flink doorgevraagd over haar geloof. Al haar milieuhippie stemmers zijn gehersenspoelt om christenen te haten.

dooiekadaver | 07-03-17 | 09:55

Week in week uit is men er mee bezig (citaat: de heer Rutte), maar het aantal aardbevingen in 2017 weet hij niet te noemen. Schrijnend....

zweet_reet | 07-03-17 | 09:55

@Mijomheteven

Dus iedereen die het niet met je eens is is een troll, ook goeie morgen

BozeHenk | 07-03-17 | 09:55

@Mijomheteven, ik ben absoluut geen fan van Rutte (momenteel eigenlijk van geen enkele politicus) maar daar moet ik toegeven dat je gelijk hebt. Die kerel staat dagelijks in een spagaat maar blijft volhouden. Ik ben het lang niet altijd met hem eens maar hij heeft wel ballen en dat kan ik waarderen.

BozeHenk | 07-03-17 | 09:53

Die mensen hebben het aan zichzelf te danken; jarenlang pvda stemmen en zie wat er van komt. Gisteravond op het staatsjournaal ook weer, men laat campagne pvda in Tilburg zien en eerst zie je warempel een paar mensen die geen roos willen maar vervolgens heel wat meer mensen die wel één aannemen en de campagneleider aldaar die lang aan het woord mag en een zwevende kiezer mag overtuigen. Hoe kun je zwevend zijn als je zo bedonderd wordt? En niet voor even maar al decennialang.

dalskog | 07-03-17 | 09:51

@BozeHenk | 07-03-17 | 09:49
Oké, je bent een troll. Goedendag.

atheïstisch stemvee | 07-03-17 | 09:50

Bovendien zal Rutte heus wel sorry zeggen!

Gags Beasley | 07-03-17 | 09:50

@BozeHenk | 07-03-17 | 09:46
Die provincie is al tijden aan het leegbloeden. Die kosten/baten balans van je is alleen interessant voor de Randstad.

atheïstisch stemvee | 07-03-17 | 09:49

@atheïstisch stemvee

moet je nagaan wat het stoppen van de gaswinning zal doen met Groningen, dan is het compleet het ghetto van Nederland. maar dat willen ze in Groningen niet inzien, die willen alleen maar hebben maar niks geven

BozeHenk | 07-03-17 | 09:49

Rutte is voor mij een man die in een extreem moeilijke tijd, in een land met extreme tegenstellingen, de moed heeft gehad er gewoon te staan. Hij wist van tevoren dat wat hij ook zou doen, er zouden altijd grote groepen ontevreden en boos zijn.
Het is een walhalla geweest voor alle oppositiepartijen die alleen maar hebben kunnen schieten en wijzen op fouten, ellende etc. Alle debacles zouden niet zo groot uitgemeten zijn als de vvd niet in de regering had gezeten, never! Chapeau voor Rutte dat hij er nog steeds staat.
En dat hier zoveel mensen als makke schapen achter "de grote blonde leider" aanhollen is gewoonweg lachwekkend. Ik had wat meer eigen meningen verwacht, maar lijkt toch meer op een sekte
Voor mij zonder enige vorm van twijfel vvd 15 maart.

Mijomheteven | 07-03-17 | 09:49

Die gaskraan moet open blijven, we willen toch niet dat er geen miljarden euro's meer naar Brussel kunnen gaan?

Gags Beasley | 07-03-17 | 09:49

Mensen kinderen reaguurder die roepen dat Rutte hier de schuld van 60 jaar kabinetsbeleid (lees:pompen maar!) door de Groningers in de schoenen geschoven krijgt.... NEEN!
Het gaat erom hoe het kabinet de afgelopen 4 jaar deze mensen behandeld heeft. Kijkt u nog maar even het filmpje van Lubach terug dat hierboven al gepost werd: www.youtube.com/watch?v=KpkUGyjf7hY

Rutte en zijn kabinet zijn wel degelijk verantwoordelijk voor deze wildgroei aan instanties (driemaal raden van welke partiijen de leden van de RVB en RVC lid zijn). Die maar 1 ding bewerkstelligen: langdradige juridische processen die A. zand in de motor strooien en B. Klauwen met geld kosten. Dat vervolgens niet meer uitgekeerd kan worden ter schadeloosstelling.

Een pessimist zou bijna denken dat ze het er om doen.

Pauper CC | 07-03-17 | 09:49

Start de revolutie! Dit jaar, einde politiek en op naar een Recource Based Economy

Indig0 | 07-03-17 | 09:48

@necrosis | 07-03-17 | 09:42
Er zit nog zat gas in Het Noorden.
Dat dat opgepompt wordt, ook prima. Het gaat ook niet direct om het oppompen van het gas. Het gaat erom dat je huis op instorten komt te staan en daarbij onverkoopbaar is waardoor je niet weg kunt. Gas oppompen? Prima, zorg dan wel dat er
1. Geen direct gevaar voor mensen in de regio is
2. Bij schade de boel netjes en volledig gerepareerd / gecompenseerd wordt
3. Een oprot-uit-de-regio-premie bestaat, zodat je kan verkassen naar een ander deel van de provincie of daarbuiten als het nodig is
Punt 1: Wordt gewoon genegeerd. Er moeten eerst doden vallen voordat we iets van de overheid hoeven te verwachten.
Punt 2: Blijft aan de strijkstok hangen, zie vorige tegel.
Punt 3: Is niet van toepassing, dus vertrekken is niet mogelijk, zie vorige tegel.
Omdat de randvoorwaarden er niet zijn, is het logische gevolg dat men het standpunt "Flikker op met je gasboringen" in neemt tegenwoordig.

Den Heerscher | 07-03-17 | 09:47

@Ronman2k | 07-03-17 | 09:37
Gehalveerd nadat ze de productie eerst fors hadden verhoogd. Dat is net zoiets als zeggen dat er dit jaar maar weinig asielaanvragen zijn vergeleken met vorig jaar.

atheïstisch stemvee | 07-03-17 | 09:47

Ook dit wil ik u niet onthouden.

"Heel ons systeem is hierop ingericht"...

Inderdaad. Eindelijk is Rutte betrapt op een waarheid! En wat voor een waarheid. Een waarheid als een .. inderdaad, een KOE! Nondeju. Alleen is deze kleine waarzegging direct weer weggefoefelt door onzin. Kachels? Tja. Nee, wat hier gezegd had moeten worden, is dat ons hele systeem van uitkeringen, multiculti beleid, vluchtelingenpolitiek en kom maar binnen met je paard (en je hele stamboom) op deze kurk drijft. Sinds 'we' gas uit de bodem hebben gepompt is Nederland in de vaart der volkeren opgeklommen. Een enorme kerstboom is opgetuigd, die uiteindelijk zo veel licht heeft opgewekt, dat het in de Sahara en zelfs verder te zien was. Komt allen!

Dat is wat deze Pinokkio Premier had moeten zeggen natuurlijk. Gas betaald al onze fraaie super sociale en idealistische visioenen. Al decennia lang.

En nu is het op. 75% is verpatst. Nu komt de idealistische heilstaat dus toch aan haar grenzen. Dus uiteindelijk zijn er toch grenzen! Alleen niet die grenzen die deze politiek correcte, praatgrage en nietszeggende eurofiele pias zo verafschuwt.

Chinook Elsevier | 07-03-17 | 09:47

Ik ben geboren én getogen (tot mijn 18de) in de NOORDOOSTPOLDER, daar heb ik nog steeds depressies van, kunnen ze die ook weer even onder water laten lopen A.U.B.?

Jezus wat een gezeur van die Groningers, er wordt nu toch gecompenseerd?

BoerinFrance | 07-03-17 | 09:46

@expectoclitorum De groningers zien blijkbaar de kosten baten balans niet. In Limburg hebben de mijnen (tot de sluiting maar dat is een ander hoofdstuk) voor veel werk en redelijk wat economische bloei gezorgd, en ja dan verzakt er zo links en rechts wel eens wat. Wat mij betreft kunnen we ook stoppen met de gaswinning, maar dan moeten ze in Groningen niet gaan lopen janken wanneer de regio begint dood te bloeden doordat een miljardenindustrie verdwijnt en hun huizen nog minder waard worden omdat iedereen wegtrekt naar gebieden waar wel nog werk is en dat terwijl de energieprijzen ook nog stijgen want we moeten dat gas in het buitenland gaan kopen.

BozeHenk | 07-03-17 | 09:46

Groningen is al decennia een rood nest. Daar valt niets te winnen voor Trutte.
@Mahatma | 07-03-17 | 09:35

Nee, en zolang er geen economisch perspectief komt blijft dat ook zo. Wat heeft een Groninger te winnen bij liberalisme? Die hele provincie is aan het verkrotten.
Waarom is er nooit een razendsnelle treinverbinding gekomen tussen Noordoosten en de Randstad? Waarom kan dat in Japan wel? Waarom hebben we wel een Betuwelijn?

atheïstisch stemvee | 07-03-17 | 09:44

En het carrousel draait op volle toeren. Boze mensen, gehaaide politici en sluwe programmamakers op één door ons allen gefinancierd podium. Brood en spelen. We laten ons niet beetnemen, we nemen onszelf beet, zijn tegelijk speler en toeschouwer. We serveren onszelf brood, en we creëren onze eigen spelen.
Gewoon, omdat het kan.
Pauw en Jinek, Jan Klaasssen en Katrijn, Peppie en Kokkie, Bassie en Adriaan, Laurel en Hardy. Wat maakt het uit? Als het maar vermaakt.

Schoorsteenveger | 07-03-17 | 09:44

Pauw en Jinek is compleet 'voorgestoomd' door die walgelijke griezel van een Joost Oranje. Ieder woord dat er gezegd wordt door het 'publiek' is beoordeeld op z'n effecten vooraf met ten minste twee producenten met de betrokkenen doorgenomen.
-
Griezelig gewoon - manipulatie en brainfuck waar de belastingbetaler zélf voor mag opdraaien.
-
Er moeten een paar dingen uit de vaderlandse ether: A: de Arabische haatzenders, B: de Turkse 'staatsmedia' en C: de publieke omroepen.
-
Tijd om weer zelf na te denken.

bisbisbis | 07-03-17 | 09:43

Als Brussel vindt dat Rotterdam weer plat moet, dan gebeurt dat ook. Maak je geen illusie.

ILF2 | 07-03-17 | 09:42

@Hans Gruber | 07-03-17 | 09:22
Noorwegen heeft een enorme hoeveelheid (bewezen) aardgas.
Met hun reserves verwachten ze nog 100 jaar te kunnen leveren aan diverse Europese landen.
Overigens zit er ook nog zat aardgas op het Nederlands continentale plat, je zal er echter voor moeten investeren.
In het noorden zit nog zat gas.

necrosis | 07-03-17 | 09:42

@BozeHenk, dus omdat men in Limburg niet in protest komt, terwijl het je goed rechts is. Zijn mensen in Groningen zuur, omdat zij doen wat iederen zou doen als je verneukt wordt. Trek die stelling door, en wat een heerlijke samenleving zul je hebben.

expectoclitorum | 07-03-17 | 09:40

-weggejorist-

His Lordship | 07-03-17 | 09:39

@Sjors W. | 07-03-17 | 09:31
Vergeet niet dat 'het volk' (lees babyboomers) dat maar al te graag wilde.

De Koreaanse Slet | 07-03-17 | 09:37

Ochlocratie.

Deze vorm van Ochlocratie welke nu aan het ontstaan is, hebben de diverse kabinetten aan zichzelf te danken. Ze hebben de referendums, waar de bevolking NEE stemde genegeerd en hun middelvinger opgestoken.

Ze hebben de aardgas baten verdeelt onder elkaar om goede sier te maken en het beste jongetje van de klas te zijn, geholpen door de extreem linkse kerk.

Ieder mens met een redelijk IQ kon uitrekenen wanneer het ging wringen met het oppompen van onze gasbel, maar de politiek ging voor het grote geld en leuke dingen. Hier faalde dus de overheid, zo ook het hele AOW debacle, ook dit weet je 65 jaar van tevoren dat de toen ontstane geboortegolf na 65 jaar met AOW komt.

Jaren geleden werd er z.g. gespaard in het AOW fonds om zo de uitgave te dempen als de golf zich aandiende,
maar enkele jaren geleden werd het fonds stiekem opgeheven, de hele kamer wist ervan, maar deed niets.

De waarheid kwam toch boven tafel, wij als volk werden en worden belazerd en bedondert. Het z.g. AOW fonds was een virtueel fonds wat jaren werd opgevoerd maar in werkelijkheid geen stuiver bevatte, het geld stroomde naar de pot algemene middelen om politieke speeltjes mee te bekostigen.

Nu proberen ze u wijs te maken het is niet te betalen, trap er niet in mensen, het is hypocriete politiek die hun falen probeert te verbergen.

Chinook Elsevier | 07-03-17 | 09:37

Het is misschien vloeken in de kerk hier, maar Rutte hield zich prima staande vond ik.

En de hoeveelheid geproduceerde gas is al gehalveerd de laatste 5 jaar. Zomaar even helemaal stoppen met het gas, kan niet binnen een paar jaar. Eventueel wel op langere termijn.

Ronman2k | 07-03-17 | 09:37

Limburg is ook verzakt, een paar jaar geleden hebben ze een compleet winkelcentrum in Heerlen moeten slopen omdat het dreigde in te storten... Hoor je de Limburgers klagen zoals de Groningers? niet echt nee. Groningers zijn gewoon zure mensen die de scheurtjes die alle huizen in Nederland hebben willen laten repareren op kosten van de overheid.

BozeHenk | 07-03-17 | 09:37

Of dit nu een VARA-opzetje was of niet (Paul Jansen zette Pauw daar trouwens even mooi te kijk), Rutte gaat daar zitten om er zijn voordeel mee te doen. Dat pakte compleet verkeerd uit. Anders dan in de tweede kamer met zijn tandeloze meelopers en kamervoorzitter die 'm altijd te hulp komt, werd zijn obligate gezwets (1000% begrip...) hier terecht weggejoeld. Je ziet nu wat er van hem over blijft als het een beetje moeilijk wordt. Alle geloofwaardigheid en respect verspeeld en dat komt niet terug.

Schmalz | 07-03-17 | 09:36

Groningen is al decennia een rood nest. Daar valt niets te winnen voor Trutte.

Mahatma | 07-03-17 | 09:35

Je kunt je afvragen of het van Pauw en Jinek journalistiek correct is zoveel boze Groningers tegenover Rutte te zetten. Aan de andere kant bewijst dit wel dat de premier zich niet overal uit kan lullen. Marijnissen stookte het vuurtje nog eens vakkundig op, want de SP heeft nog wat stemmers nodig. De SP wil terug naar 12 miljard kubieke meter. In het verkiezingsprogramma van de PVV staat helemaal niets hierover, dus kennelijk zijn de Groningers voor Wilders niet belangrijk.
Het werd pijnlijk duidelijk dat er vanuit de regio weinig vertrouwen in de politiek is. Politici kunnen niet omgaan met emoties, ze debatteren zakelijk, het gevoel met de samenleving ontbreekt.
Je ziet nu ook weer op de kandidatenlijsten dat de Randstad over-vertegenwoordigd is. In feite een vorm van bestuurlijke discriminatie. De PVV doet het wat dat betreft overigens redelijk.

Mannes | 07-03-17 | 09:34

Ja, die schadeafhandeling, dat gaat op z'n PvdA's. Van het complete schadecompensatiebudget blijft het meerendeel hangen bij (door de NAM aangestelde) "onafhankelijke" experts, belangenclubjes, etc.
Voordat de scheuren in je gevel gerepareerd worden ben je weken, soms maanden, verder.
Er wordt beloofd netjes mee om te gaan, maar er komt vrijwel geen flikker van terecht. Is er eindelijk een herstelconstructie, zie je alsnog het grootste deel van het budget daarvoor in het zoveelste zwarte gat van ambtenaartjes, zgn. experts, etc. verdwijnen.
.
Ondertussen om de zoveel maanden aardbevingen, je huis kapot en onverkoopbaar, geen of weinig compenstatie en als er al gerepareerd is, weg kan je toch niet want je hypotheek staat onder water dankzij waardedaling door diezelfde bevingen.
.
Groningen is pissig en daar hebben ze gewoon groot gelijk in. Minister Kamp is destijds al eens omsingeld door tractors (scheet zeven kleuren), Rutte krijgt hier de wind van voren en kijkt ook niet erg vrolijk. Laat het een voorbode zijn: ten tijde van de campagne wordt er weer wat geroepen, maar resultaten waar je wat aan hebt zie je nooit.
Vooral zo door gaan Den Haag. Als jullie fakkels en hooivorken willen, vooral zo door gaan, want zo krijg je fakkels en hooivorken.

Den Heerscher | 07-03-17 | 09:32

@ Hans Gruber | 07-03-17 | 09:22

Daarom noem ik de nummertjes er bij. De grootte van het fonds wordt inderdaad deels bepaald door de input van rauwe middelen.

Maar het is schrijnend dat ze zelfs in het Midden-Oosten, zelfs de groen-gras-in-de-woestijn Arabieren waar de zuinige Nederlander graag op neerkijkt, het fatsoen en verstand hebben gehad om een deel van hun rijkdom slim weg te zetten. Zelfs toen we het Fonds Economische Structuurversterking hadden, werd het geld 1-op-1 uitgegeven aan politieke hobby-projecten. Er is gewoon helemaal niets gespaard.

Sjors W. | 07-03-17 | 09:31

Waarom mensen zo onredelijk worden tov Rutte is dat de man zijn geloofwaardigheid volledig heeft verloren. In dit optreden doet hij het juist goed; laat het niet escaleren, houd zn mond als er met de schreeuwers niet te redeneren valt, ik denk dat het hem allemaal weinig doet. Verstandige reacties van Rutte. Alleen het feit dat de man al die jaren hiervoor de kluit zo schaamteloos heeft bedonderd maakt mensen woedend en dat is volkomen te begrijpen. Rutte moet ook snappen dat zijn tijd over is omdat hij een paar keer teveel heeft gelogen. Betrouwbaarheid van de man is voor mij alvast nul.

Dutchbeaurouge | 07-03-17 | 09:29

Groningen is sowieso communisten gebied

zeefert | 07-03-17 | 09:28

@crankshaft | 07-03-17 | 09:24
Omdat iedereen die daar wel over begint als racist word weggezet en door het hele justitiële apparaat tot aan de poorten van de hel vervolgd. Als je dat al haalt want je bent ook vogelvrij verklaard voor elke linkse idioot en moslim die je wil vermoorden.

sinar2 | 07-03-17 | 09:28

Als die Groningers ontevreden zijn, leveren ze toch gewoon hun paspoort in? Er zijn genoeg vluchtelingen die in Groningen willen wonen. Vrij naar Jeroen Pauw's favoriete reclamebureaufilmpje over de Nederlandse cultuur.

Droop | 07-03-17 | 09:26

Deze ingestudeerde volksopstand In samenwerking met de ANC spindoctor Freek de Jonge onder goedkeurend gezag van Jan Marijnissen.
Ik vind het zeer ongenuanceerd om Rutte (degene die wel de gaskraan voor het eerst in 40 jaar significant dicht draaide) zo enorm aan te vallen. Zo gemeen rollen progressief idealisten. Bosma het laatste woord, Bosma: www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/07/...

rectormagnificus | 07-03-17 | 09:25

Nederlanders worden alleen kwaad als het om geld gaat. Dat er hele vloten dobbernegerts en mannelijke jurkdragers het land overspoelen en je kutboerderij sowieso waardeloos gaan maken, daar hoor je ze niet over.

crankshaft | 07-03-17 | 09:24

Sjors W. | 07-03-17 | 09:19
Oneerlijk (olie versus aardgas, inwoneraantallen), maar je hebt een punt. De Noorweegse PVDA was blijkbaar niet zo dom als de onze.

Hans Gruber | 07-03-17 | 09:22

@Sjors W. | 07-03-17 | 09:06
Heeft De Kam ook verteld wat Italië betaalt per kuub Nederlands gas?
Als Italië een marktconforme prijs had betaald, dan was die 211 miljard een stuk lager geweest.

necrosis | 07-03-17 | 09:21

Waarom zegt niemand nou gewoon waar het op staat? Je bent gecompenseerd voor materiële schade en als t je niet aanstaat rot je maar op. Dit zeggen we ook tegen mocros en turken die klagen dus ik zie t probleem niet. Het enige argument wat ik wel hout vindt snijden is van die mevrouw die over het landschap en de cultuur begint. Daar mogen we echt wel meer geld aan besteden mbt restauratie en preventie. Oplossing: Cultuursubsidie naar 't Noorden tbv originele NL cultuur ipv negerfeestjes, rapclubjes en moderne kunst.

Hans Gruber | 07-03-17 | 09:20

@ necrosis | 07-03-17 | 09:04

Noorwegen's sovereign wealth fund: investeringen in 75 landen, 9000 bedrijven. Een waarde van $882 miljard. Aandelen in Alphabet, Microsoft, Apple en Nestle. Onafhankelijk van politiek, als onderdeel van de centrale bank, alle investeringen openbaar gemaakt.

Nederland: 211 miljard aan aardgasbaten uitgedeeld als BKR, als bijstand, politieke dromen als de Betuweroute en HSL, aan 'innovatieve projecten' die voor zover bekend niks innovatiefs hebben opgeleverd.
Zijlstra, die gereformeerde oen die een investeringsfonds de moeite niet waard vond, is daarna nog even een ruim decennium president van de Nederlandse bank geweest.

Sjors W. | 07-03-17 | 09:19

Pastor Sippenhaft l 07-03-17l 08:51

Top, In het eerste reaguursel alles duidelijk, verder commentaar overbodig.
Volgende topic.

Titje | 07-03-17 | 09:19

MikeLekkerBelangrijk | 07-03-17 | 09:02
Ja kei goed man. Nu zal alles beter worden. Het volk is gehoord en nu zal ie eindelijk de echte belangen vd burgers dienen.

Boris011 | 07-03-17 | 09:18

@Pastor Sippenhaft | 07-03-17 | 08:51
Wat wilt u liever?
[X] Realist
[ ] Optimist

Vanilla | 07-03-17 | 09:17

sinar2 | 07-03-17 | 09:13


Klopt. Reden te meer om de 'publieke' omroep te korten.

Rest In Privacy | 07-03-17 | 09:16

niks mis mee | 07-03-17 | 09:09

Ik weet een goede oplossing: laat ze werken voor hun vakantiegeld!

Rest In Privacy | 07-03-17 | 09:15

@jawor36 | 07-03-17 | 09:09
"Het volk" had beter wat hooivorken kunnen meenemen, dat had tenminste nog wat kijkplezier opgeleverd.

ChatBot | 07-03-17 | 09:15

Na het bekijken van dit flutprogramma is de beslissing van Wilders om niet aan te willen schuiven bij de "niet-vooringenomen, onpartijdige Nederlandse pers" prima te begrijpen.

kommabijmebinnen | 07-03-17 | 09:14

Ik heb ook wel eens last van gas, en dan wordt ik ook wat geïrriteerd.

Nuchternederland | 07-03-17 | 09:13

@Publius | 07-03-17 | 09:05
Dat hoef je niet te verwachten van een omroep die voor de volle 100% aan de PvdA gelieerd is en alleen maar haar propaganda voert.

sinar2 | 07-03-17 | 09:13

necrosis | 07-03-17 | 09:04

Zeker waar, maar geloof me: Shell heeft dit spaarpotje wel. Daar zijn de miljarden binnen gestroomd, die mede hebben bijgedragen aan jarenlange winstgevendheid. Daar moeten de Groniningers dus aankloppen (of Rutte in hun naam).

jawor36 | 07-03-17 | 09:13

Bakkeleures | 07-03-17 | 08:54
Het verschil met Limburg is dat de Limburgers in de mijnstreek er werkten (ploeterden) en dat de opbrengsten in Groningen naar de Nederlandse staat en aandeelhouders gaat.
Wat de verkoop van het Nederlandse gas heb je gelijk, , maar ook hiervoor geldt weer GRAAIEN en geen oog voor de binnenlandse noden.

A.S | 07-03-17 | 09:13

De NAM heeft sinds begin zestiger jaren gas gehaald uit de bodem in Groningen, zo'n 50 jaar dus.
De aardgasinkomsten van overheid en NAM bedragen naar verwachting 333 miljard euro. Het gaat om de periode 1963 tot eind 2017.De aardgasbaten uit het Groningen-veld bedroegen vorig jaar 12 miljard euro.Dat is 1 miljard per maand.
Nou lijkt het me dat de overheid en de NAM de Groningers ruim kunnen compenseren en ze niet met een fooi naar huis moeten sturen. Maar zoals vaak blijkt de overheid poep te hebben aan de burger, waar hebben we dat vaker gehoord?

Hebbiehemookweer | 07-03-17 | 09:12

Een Groninger wilde trouwens dat de gaskraan helemaal dicht ging.
Antwoord Rutte: dan zit Nederland in de kou.
We kunnen gas ook gewoon kopen in Engeland, Noorwegen en Rusland, dat maakt voor de consument weinig uit.
Probleem is dat de aardgasbaten al decennialang een vaste inkomenspost is voor de staat.

necrosis | 07-03-17 | 09:12

En wat ook nog tenenkrommend irritant was, was het moment waarop Pauw nog even betuttelend en denigrerend "rustig jongens" riep naar de mensen die protesteerden vanuit het publiek. Alsof je het op het schoolplein naar wat luidruchtige leerlingen hebt, terwijl hier volwassen mensen zitten die wanhopig zijn en huis en haard in elkaar zien donderen. De hooghartige arrogantie straalt er weer aan alle kanten vanaf.

Mr. Neon | 07-03-17 | 09:12

@Sjors W. | 07-03-17 | 09:06
Daarom dus stoppen met het importeren van bijstandsklanten en zware zorgvragers. Alleen nog mensen toelaten die economisch iets toevoegen. Of accepteren dat de belastingdruk fors hoger wordt.

atheïstisch stemvee | 07-03-17 | 09:11

@Sjors W. | 07-03-17 | 09:06
Precies.

De Koreaanse Slet | 07-03-17 | 09:10

En vervolgens laat de huichelaar weten dat hij mensen in de bijstand 5% wil korten door hun vakantiegeld af te schaffen. De ware VVD aap uit de mouw.

niks mis mee | 07-03-17 | 09:09

Redelijk beschamende vertoning. Het volk wordt blijkbaar gerepresenteerd door de schreeuwers uit het dorp. De Nederlandse begroting kan simpelweg niet zomaar zonder aardgasbaten en de boze Groningers kunnen hun woede beter richten op de NAM/Shell, dat zijn de echte boeven.

jawor36 | 07-03-17 | 09:09

Ik vond het een mooi spektakel. Rutte was duidelijk van zijn stuk en had voor het eerst in jaren geen repliek. Dit kan hem zomaar de verkiezingen kosten.

marcoplarco | 07-03-17 | 09:08

Als er in Amsterdam 1 huis ingestort was met de Noord-Zuid lijn van Nederland te klein geweest.

i-Wonder | 07-03-17 | 09:07

Minder gas op pompen betekent minder centjes naar noodzakelijke dingetjes als zorg, en allerlei minder noodzakelijke kabinetshobby's.

Dat we als Nederland de laatste vijftig jaar structureel boven ons stand geleefd hebben, allereerst door de rijksbegroting en staatsschuld te laten groeien, ten tweede door de aardgasbaten structureel te misbruiken om gaten te stoppen en cadeautjes te geven, dat durft geen politicus uit te leggen.

Meepraten met die Grunningers is gewoon laf. De andere optie is eerlijk zeggen dat hun huizen moeten schudden zodat we wat meer centjes aan het Concertgebouw kunnen doneren.

Via Wiki (en Wiki via NRC): De Kam schrijft dat politici dankzij de aardgasbaten een ruimhartige verzorgingsstaat hebben kunnen opbouwen: “Zonder de gasbaten hadden de burgers in de loop van de jaren 211 miljard euro meer aan belastingen en sociale premies moeten opbrengen om de gedane collectieve uitgaven te kunnen financieren”.[4] Hij twijfelt of de burgers zo’n grote lastenverzwaring hadden geaccepteerd.[4]

Je kunt de Nederlander van de afgelopen vijftig jaar allerlei complimenten maken: veel goed gegaan. Maar dit kan in de aanklacht. Een paar generaties cadeautjes geven van tijdelijke middelen die ingezet hadden moeten worden voor structurele baten.

Sjors W. | 07-03-17 | 09:06

Weer een mooi opzetje van Pauw en Jinek. Als ze een level playing field hanteren moeten ze Ascher daar eens neerzetten met wat ZZP'ers in het publiek.

Rest In Privacy | 07-03-17 | 09:05

Jha Mevrouw Jinek hield het ook niet droog in de oogjes... En maar campagne voeren als optimist.:))))) En inderdaad optimisten kijken weg als er echte problemen zijn want die problemen kunnen ze niet managen.... Dit gebeurt er ook als de problemen maar vooruit worden verschoven... zie zwarte zwanen gisterenavond... Volgend probleem

Bello de Hond | 07-03-17 | 09:05

ojee, Rutte 'ín gesprek'met het volk. Wat er gebeurd is dat hij zijn verantwoording moet nemen over wat hij heeft aangericht. Zoals hij inmiddels gepokt en gemazzeld is, hij heeft zijn praatje klaar.

fikkieblijf! | 07-03-17 | 09:05

Daar heeft de pastoor een punt en daar sluit ik me volledig bij aan. Ik heb dit stukje vooropgezet leedvermaak (doch van beide kanten) tenenkrommend zitten kijken en alhoewel ik in't gemeen geen fanboy van de Telegraaf ben, moet ik de hoofdredacteur hier toch even kudos geven voor de veeg uit de pan richting die trotse Pauw.

shuai | 07-03-17 | 09:04

Als Nederland destijds een spaarpot had aangelegd van de aardgasbaten zoals Noorwegen deed, was er nu geld genoeg voor compensatie.
Maar Den Uyl moest zo nodig een riante gasdeal sluiten met Italië (op verzoek van de VS).
Nu is het geld gewoon 'op'.
Logisch dat Groningen boos is.

necrosis | 07-03-17 | 09:04

Zo rollen Pauw en Jinek. Even rechts aangrillen en hop weer wat zeteltjes erbij ter linkerzijde. En maar stralend lachen als Jetty Klabanus er zit met z'n gespinde verhaal.
.
Nee met dit soort journalistiek komt alles in balans in Nederland hoor.
.
Krol wat zetletjes erbij voor 'kundig omgaan met irritante vragenstelster in debat'. Rutte wat zeteltjes eraf voor 'bek vol tanden bij georganieerde roast bij geilneef Pauw. Jan roos lekker ontmaskert als homohater. Zucht.
.
Benieuwd wie ze vanavond gaan rimmen daar om links te steunen.
.
Alles voor het deugende doel, alles. Al gaat het land kapot: we gaan deugend ten onder. Het gaat niet om hoe we vallen, de landing telt.

flat out | 07-03-17 | 09:03

Het boeit totaal niet wat Rutte of de VVD zegt. Ze doen toch wat ze denken dat Merken en Brussel leuk vinden.

Al jarenlang dezelfde populistische kreten naar buiten, maar actie 0,0. Het is onbegrijpelijk dat er nog steeds mensen zijn die het patroon niet doorhebben.

Vogelbeest | 07-03-17 | 09:03

Grappig die boosheid; ze geloofden dus echt dat de overheid het beste met ze voor heeft? Ik zal je een geheimpje vertellen.. jullie burgers mogen allemaal kapot neervallen als het ze zo uitkomt. Groetjes

Boris011 | 07-03-17 | 09:00

Het is positief dat mensen zoals de heer Teflon R eens wat interactie met het volk heeft. nog positiever is dat dit zich bij Jeroen-zoals-de-wind-waait-waait-mijn-jasje-Pauw afspeelt.

MikeLekkerBelangrijk | 07-03-17 | 09:02

Grappig die boosheid; ze geloofden dus echt dat de overheid het beste met ze voor heeft? Ik zal je een geheimpje vertellen.. jullie burgers mogen allemaal kapot neervallen als het ze zo uitkomt. Groetjes

Boris011 | 07-03-17 | 09:00

Groningers, wees gerust. Niet alleen jullie worden door Rutte belazerd, iedereen word door hem belazerd. Hooguit sommigen, zoals jullie en de MH17-nabestaanden, gewoon iets meer dan de anderen.

sinar2 | 07-03-17 | 08:59

Zit die vent vooraan nou in zijn neus te boren?
Daar zit echt geen gas.

necrosis | 07-03-17 | 08:57

Stemmingmakerij of niet, hij liet zich als een klein kind in de hoek zetten. Hier zat geen premier, maar een stagiair.

Zo is het maar net! | 07-03-17 | 08:56

Zie hier de vervreemding tussen parlement en kiezer. Er ligt weer werk voor de zichzelf benoemde deskundigen om dit te analyseren en te duiden ten gunste van links.

De Pilsvogel | 07-03-17 | 08:56

Beetje stemmingmakerij. De gaskraan in Groningen is een stuk dicht gedraaid en de mensen die schade hebben geleden worden gecompenseerd. Dat dit niet op stel en sprong is gebeurd ligt niet aan Rutte maar aan de omvang.
Bij de mijnbouw in Limburg is nog meer schade ontstaan én ontstaat er nog steeds schade, die zelden of nooit is vergoed. Nog afgezien van de economische puinhoop die Den Uyl achterliet na het sluiten van de mijnen. En ook van die opbrengsten heeft heel Nederland geprofiteerd. Maar de Grunningers willen nu boter bij de vis.
Niet dat de Groningers geen recht hebben op compensatie maar hoe ruk Rukke ook is, dit was stemmingmakerij.

Bakkeleures | 07-03-17 | 08:54

Het begint steeds meer een vertoning te worden. Nu is het nog duidelijker waarom Wilders zich hiervan distantieert. Zijn standpunt is al jaren helder.  Die van de daadwerkelijke populisten niet.
Mediageil en machtsgeil maken nog geen volksvertegenwoordiger.
Respect voor Paul van de Telegraaf en meer begrip voor de Groningers en weinig respect voor de rest van de aanwezigen. Geen respect voor Jeroen "if you can't beat them...." Pauw en weer iets meer voor Jinek die de vertoning ook niet trok. Weg met Marieke en de zogenaamde cabaretier die niet verder kwamen dan holkruipen bij Rutte.
Op naar 15 maart waar het volk zich zal laten horen!

Pastor Sippenhaft | 07-03-17 | 08:51

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl