Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Legers keihard achtergesteld door de overheid

topicdefensielegers.pngTriest! De legers van Nederland hebben het ontzettend zwaar. Sinds de koloniale tijd worden de legers stelselmatig het kind van de rekening. Institutioneel dingetje, zeg maar. De laatste tijd worden de legers helemaal doodgetreiterd, omdat er een hoop bezuinigd moet worden: zelfs in tijden van groeiende mondiale spanning en economische voorspoed wordt de kaasschaaf over de legers gehaald. De overheid laat de legers dagenlang met veel te weinig spullen en salaris zweten in de buitenlandse zon, maar daar zien ze zelf bar weinig voor terug. Een klopje op de schouder en dat is het. Triest, en dat terwijl de legers zo'n fantastische bijdrage leveren aan de Nederlandse samenleving. Goed, legers hebben dragen het stereotype met zich mee dat ze vuurwapengevaarlijk zijn en alleen maar geschikt zijn om hersenloos door de zandbak in Verweggië te stampen, maar dat berust op een misverstand: de Nederlandse legers zijn bijna zonder uitzondering hoogopgeleide professionals met een bijzonder sterk gestaald moreel kader. Toch heeft slechts 2.5% van de legers het gevoel dat de Hoge Heren (en Dame - Hot Lips Hennis) in het belang van de legers politiek bedrijft. Ik heb altijd met trots gediend, zo schrijft één werknemer. De laatste jaren echter schaam ik me voor ‘mijn’ bedrijf — WUL en nu het AOW gat zijn daar de 2 belangrijkste redenen voor. Ik heb altijd geleerd dat loyaliteit een zaak van tweerichtingsverkeer is. Mijn Minister en haar ambtenaren en adviseurs brengen dat niet in de praktijk. Ik voel me verraden en ben een groot stuk van mijn geloof in Defensie kwijt. Schokkende cijfers, schokkende uitspraken; vooral als je bedenkt dat het welzijn van ons land afhankelijk is van de opofferingsbereidheid van onze legers. Snel, meer geld en meer erkenning voor onze legers!

Reaguursels

Inloggen

Ik vraag me wel eens af wat ik zou doen bij de volgende invoering van de dienstplicht. In het geval van een oorlog met Rusland, China of een oorlog ter meerdere eer en glorie van de Europese Unie. Ik word niet graag een dienstweigeraar, maar ik zou heel snel het gevoel hebben dat ik aan de verkeerde kant vecht.

His Lordship | 22-02-17 | 12:05

-weggejorist-

Up2me | 22-02-17 | 04:00

@ mrXL | 21-02-17 | 16:22


De tweede wereld oorlog heeft ongeveer 80.000.000 doden gekost, en de voornaamste oorzaak voor die oorlog waren pacifistische idioten met exact dezelfde waardeloze mentaliteit als degene die jij hier tentoonstelt.

Ravian | 22-02-17 | 00:38

mrXL | 21-02-17 | 16:10

Vredestijd ? We zijn in meer dan 10 landen bezig..

Dat is nu de fout die Europa maakt, we willen een vrije open democratie + opbouw/politie/vecht missies.

Dus ff met F16's hier een daar wat bommen smijten, de vijand lief aankijken, en dan vragen of ze in Nederland MET een westerse bril op klompen willen kopen ?

Sweetlakecity | 21-02-17 | 22:09

Leger gewoon afschaffen, oorlog is archaïsch. Alleen dat soort culturen doen er aan.
Neut | 21-02-17 | 18:18
U doet uw naam eer aan.
Politie gewoon afschaffen, geweldsmisdrijven zijn archaisch. Alleen gewelddadige lieden doen er aan.

Roadblock | 21-02-17 | 21:09

Iedereen snapt toch wel dat je geen reet hebt aan legers in vredestijd?
mrXL | 21-02-17 | 16:10
Dit soort mentaliteit zorgde er in 1940 ook voor dat een slecht opgeleid leger met oude rotzooi tegenover de duitsers stond.
En dan wel willen dat een ander er zijn hachtje voor waagt om je komen te bevrijden.
Ik kots op die mentaliteit.
Als er hier een aanslag gepleegd wordt wel brullen om de Kmar zeker?
Oh ja, en als je huis in de fik staat hoop ik dat je ook zo over de brandweer denkt, gebroken geweertje meneer.

Roadblock | 21-02-17 | 20:58

Het zijn nu allemaal managers en die gooien hun personeel altijd meteen voor de trein i.p.v. het voor ze op te nemen.

DearMud | 21-02-17 | 19:02

Gelukkig is daar Trump, die eist dat we meer bijdragen aan de navo. Als we nog 4 jaar Obama hadden gehad, was ons "leger" weggekwijnd; de soldaten hadden van de honger het pleepapier opgevroten.

Van Duyvenbode | 21-02-17 | 18:50

Wanneer je een leger klein maakt/houdt, hoef je ook minder bang te zijn voor een staatsgreep.

ridder pompompom | 21-02-17 | 18:50

Leger gewoon afschaffen, oorlog is archaïsch. Alleen dat soort culturen doen er aan.

Neut | 21-02-17 | 18:18

1Vandaag (aka sesamstraat voor volwassenen) zal wel weer vanavond het woord "Rusland" in haar 'reportage' hebben.

Het moet er bij de schaapjes in worden geramt.

litebyte | 21-02-17 | 18:02

"Bij defensie (plus 5 miljard) en de politie (plus 1 miljard) hebben ze over VNL niet te klagen."

"Na VNL steekt de SGP het meest in Defensie: 3 miljard euro. ‘Veiligheid’ krijgt er een half miljard bij."

De rest van de politieke partijen snapt het nog niet. Pinda roepen, helmen delen, helicoptersweggeven omdat de MIVD niet 24/7 bereikbaar is en vele andere problemen. De kwaliteit is er, alleen bij een grootschalige oorlog gaat het ook om hoeveelheden.

15 Maart, uw dag.

Feynman | 21-02-17 | 18:00

Let's make 'defensie' great again!

Nehemia | 21-02-17 | 17:58

Defensie is uitgekleed, 1200 tanks heeft Den Haag verkocht! De marine stelt niets meer voor, zelfs als ze morgen schepen kopen is de know-how er niet meer! F16 mogen niet meedoen, door gebrekkig (verouderde) communicatie apparatuur! Als toppunt van minachting is de minister van Defensie een meisje met een EU secretaresse opleiding! Wat de incompetente elite (knuppels en landverraders in mijn perceptie) in den Haag zich niet realiseren, is dat het overal in de wereld oorlog is en dat vrede niet vanzelfsprekend is!

Lexus01 | 21-02-17 | 17:54

AOW gat? Wat een losers, bij de EU draaien ze gewoon de belastingkraan verder open en opgelost! En dat zijn niet van die miezerige leger pensioentjes! Dure wijn drinken en kreeft/kaviaar wegslobberen is ook niet makkelijk! Weg met de EU en de elite.

funkyd | 21-02-17 | 17:51

Alle strijdkrachten in de EU gaan onder het bevel komen van mensen die niet democratisch gekozen zijn. Het leven is soms net een slechte Star Wars film.

Angel_eyes | 21-02-17 | 17:41

Reinaert | 21-02-17 | 16:26
Zolang zo'n beetje die afspraak staat is Nederland die niet nagekomen. Die 1,2MLD is zo'n beetje het top jaar.

Mr_Pikibelly | 21-02-17 | 17:39

youtu.be/EZKiTX0Im8o

Ondertussen in mexico zijn ze het ook goed zat .

ministerSinister | 21-02-17 | 17:35

Wat denk je dat ze straks roepen als er met deze onderbezetting iets mis gaat of ze iets niet voor elkaar krijgen,........ Wij hebben een EU leger nodig, kijk maar alles gaat mis met gebrek aan mankracht!

BigShow | 21-02-17 | 17:26

En nog maar weer een reden om VNL of FvD te stemmen.

Ruif_Vuller | 21-02-17 | 17:26

mrXL | 21-02-17 | 16:10
Een modern, goed inzetbaar leger is de grootste garantie op vrede die er is.

Ruif_Vuller | 21-02-17 | 17:26

Dutch_Holland | 21-02-17 | 17:20
Voor 80% om het ambtenarenapparaat in stand te houden.

botbot | 21-02-17 | 17:22

Wat is er aan de hand met GeenStijl? Herken het amper meer.

HypodePipo | 21-02-17 | 17:21

@civil servant | 21-02-17 | 16:50
-
We hoeven ze in ieder geval niet -vlak na een algemene mid-life refit) met een gigantisch verlies aan de Finnen te verpatsen; je kunt voor een redelijk bedrag een goed getrainde parate cavalerie op peil houden en de rest in een MOB complex zetten.

bisbisbis | 21-02-17 | 17:20

Als je ziet wat er jaarlijks op NL86 INGB 0002 4455 88, (iedereen met geld kent dit rekeningnummer uit zijn hoofd) dan vraag je toch serieus af wat er allemaal met dat geld gebeurd.

Dutch_Holland | 21-02-17 | 17:20

roze_bril | 21-02-17 | 17:09

Dat bedoel ik dus. Wanneer wij zo nodig één Europa/Navo zijn kun je het voetvolk net zo goed ook uit de lage lonenlanden betrekken en ze dáár houden i.p.v. hier onze banen 'in te pikken'. Vooral omdat de Russen eerst daar doorheen moeten voor ze hier zijn. Snappie?

Teleo | 21-02-17 | 17:15

Wij hebben helegaar geen leger meer nodig, want we hebben Jesse Klaver... die stroopt zijn mouwen wel op, hoor en bovendien is hij niet bang voor Putin. En dan hebben we nog een heel leger van dames en heren, die heel erg goed zijn in praten...
Dusch....

Vigil | 21-02-17 | 17:14

NaJoris | 21-02-17 | 17:03
Gebakken lucht zei u?
De winsten van bedrijven lopen terug wel eens van BAM gehoord?
De huizen verkoop is tot op het laagste niveau ooit gedaald.
Land en tuinbouw zijn zover gedaald dat ze liever kassen afbreken dan bouwen.
De detailhandel klaagt steen en been over teruglopende omzetten en winsten.
Burgers annuleren massaal hun vakanties.
Nu uw zin? zo goed?

botbot | 21-02-17 | 17:13

@Teleo | 21-02-17 | 16:11

Rusland kan met veel minder geld hetzelfde doen. Dus die vergelijking gaat niet op.

roze_bril | 21-02-17 | 17:09

botbot | 21-02-17 | 17:02

Dus een stukje uiterlijk vertoon?

thekolere | 21-02-17 | 17:08

Ik gil het pas een paar jaar in deze panelen: het is de aller-, allerhoogste tijd voor een ouderwetse territoriale krijgsmacht, zoals wij die goed twintig jaar geleden hadden.
-
Een ouderwets legerkorps, dat een vertragend gevecht kan voeren op de Noordduitse laagvlakte, samen met diepwatermijnenvegers / kustmijnenvegers en 122 meter fregatten, een ouderwetse Marine Luchtvaart Dienst en zo'n zeventig JSF's, waarvan tenminste één squadron STOVLkan opereren.
-
Kost: een weekje sociale uitkeringen.
-
Geen zandbakpolitieagentje spelen (da's voor de Fransen) en géén 'kostenbesparende'samenwerkingsprojecten met Belgen of Duitsers.
-
Eigen land - eigen broek ophouden - eigen leger.
-

bisbisbis | 21-02-17 | 17:06

Ik verzoek den luisteraars dan ook om wanneer ze straks hunne legersteden opzoeken, even rustig te gaan slapen als ze dat ook andere nachten doen. Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te zijn. En daarmee, geachte luisteraars, laat ik u over aan de verpozing die de radio u pleegt te bieden. Goedenavond.

postmodernismisdead | 21-02-17 | 17:05

Wanneer leren mensen eens dat het Nederlandse leger niet meer is dan politiek wisselgeld...

TDB | 21-02-17 | 17:04

@botbot | 21-02-17 | 16:38
Er is wel geld maar dat geven we liever weg aan Griekenland, of aan de EU.
Ook de kosten voor het opvangen van nieuwe Nederlanders met een immigratie achtergrond kost ons en gaat ons onnoemelijk veel geld kosten alleen al aan zorgkosten. Ja de economie groeit daardoor maar is alleen maar gebakken lucht.
Hopelijk stemt mijn wijs in maart!

NaJoris | 21-02-17 | 17:03

thekolere | 21-02-17 | 16:53
Hij weet niet waar het overgaat.
Enkele militairen vonden de standaard uitrusting onvoldoende.
Bij voorbeeld; militairen van de verbinding gingen schoenen en uitrusting kopen die normaal bestemd zijn voor commando's.

botbot | 21-02-17 | 17:02

Alpengeist | 21-02-17 | 16:58

Wat is die voorbereiding dan? Leg eens uit!

thekolere | 21-02-17 | 17:00

thekolere | 21-02-17 | 16
Komt omdat ik voor de KMA ging. Dat behoeft een wat serieuzer voorbereiding dan een simpele soldaat in een infanterie functie.

Daar komt bij dat er een enorme vertraging in het proces zat. Defensie bleek niet echt kundig in het bijhouden van correcte adresgegevens waardoor steevast al het papierwerk gewoon nooit aan kwam.

En dit is slechts het topje van de ijsberg. De problemen zijn veel groter dan men denkt.

Alpengeist | 21-02-17 | 16:58

P.S.Als het gebeurt dan komt het van binnenuit en niet van........

flesje | 21-02-17 | 16:56

-weggejorist-

John Lamaer | 21-02-17 | 16:56

@Teleo | 21-02-17 | 16:47
Grondstoffen zat, maar produceren zijn ze niet zo goed in. Daarom moeten ze veel voedsel importeren. Oekraïne de vroegere graanschuur van de USSR is ook al weg.
Een volk dat honger heeft is gevaarlijk, zowel voor Poetin als voor ons.
Om het volk te eten te geven is een annexatie gemakkelijk te verkopen. Waarom denk je dat de Polen zo benauwd zijn?

NaJoris | 21-02-17 | 16:55

En straks over niet al te lange tijd vluchten de rijken onder ons naar veilige oorden waar de zon schijnt en ze kunnen slempen als caligula.Het avondland staat dan in de fik maar dat zal ze een zorg zijn.En Willem maar roepen vanuit zijn luie stoel "burgers houdt moed" of iets in die strekking.Als de rust weergekeerd is komen ze terug als volgevreten horzels om hun plek in de elitaire kringen in land van herkomst weer in te nemen.Over niet al te lange tijd wir haben das nicht aan zien komen.Met dank aan de afgelopen regeringen.We zullen ze niet noemen.Ik ga een biertje doen van de hertog.

flesje | 21-02-17 | 16:55

Alpengeist | 21-02-17 | 16:42

Dan ben je niet goed bij je hoofd wanneer je dumpzaken afgaat.

thekolere | 21-02-17 | 16:53

@Alpengeist | 21-02-17 | 16:42:

Ik geb ook een tijdje in een - uiteraard verouderd - groen pakje rondgehuppeld. Zes maanden Sinaï en na één maand pas passende kleding en uitrusting. En dan hebben we het niet over 2017, maar over een behoorlijk tijdje terug. Het is kudt, het was kudt, en het zal nog jaren kudt blijven vermoed ik.

Reinaert | 21-02-17 | 16:53

thekolere | 21-02-17 | 16:

Klopt. Maar dat komt omdat hij vanaf zijn 16de zwart bijklust. Om daarna de zwarte centen en vakantiebonnen in Spanje op te zuipen.
Er zijn ook rijke stratenmakers hoor.

Teleo | 21-02-17 | 16:53

Bij veel bedrijven is het niet anders. Of het nu onze regering of iets anders. Leiders zouden eens op intelligentie, emotionele stabiliteit en competentie moeten worden geselecteerd ipv vriendschappelijke of partijpolitieke banden.

Rommelende Onderbuik | 21-02-17 | 16:51

Reinaert | 21-02-17 | 16:39

Ja. Dat dachten ze in 1904 ook. Het verdrag van Portsmouth dacht er anders over...

Enter Yeti | 21-02-17 | 16:51

-weggejorist-

civil servant | 21-02-17 | 16:50

Ja, laten we weer tanks kopen en die 4 keer per jaar volledig uit elkaar halen en zo'n 10 keer per jaar schilderen (omdat we anders toch niets te doen hebben)

civil servant | 21-02-17 | 16:50

@mrXL | 21-02-17 | 16:22
Daarom hebben we ook bondgenoten! Kunnen we als kleine landen samen een groot leger tegenhouden. Moet je natuurlijk wel zorgen dat je allemaal een leger hebt, en geen scouting clubke zoals we nu bijna hebben
Hoopt trouwens dat je nooit de brandweer nodig hebt en ze niet kunnen komen vanwege bezuinigingen

NaJoris | 21-02-17 | 16:49

Ik vermoed dat Rutte nog vóór de verkiezingen flink wat miljarden gaat beloven aan het leger.

Gags Beasley | 21-02-17 | 16:49

-weggejorist-

elevator | 21-02-17 | 16:49

-weggejorist-

elevator | 21-02-17 | 16:49

Een groot deel van het defensie budget gaat op aan ex-militairen die vanaf hun 57 ste thuis zitten .

elevator | 21-02-17 | 16:49

Alpengeist | 21-02-17 | 16:28

Waarvoor moest jij je voorbereiden? Medisch keuring? Sportkeuring? Medische keuring behoeft geen voorbereiding. En de sportkeuring is een eitje. Wanneer je gewoon een gezonde jongeman bent die regelmatig sport is het goed te doen!

thekolere | 21-02-17 | 16:48

Reinaert | 21-02-17 | 16:39

Ik ben het met je eens hoor maar cynisme houd mij overeind.

Aan de andere kant zie ik niet waarom het ouderwetse landjepik nog interessant is en de hoofdpijn van een bezetting op je hals zou halen.
Stel dat dat de Russen een krachtig leider zouden hebben i.p.v. de Westers/Monetaristisch georienteerde Poetin.
De Russen hebben nauwelijks schuld in andere valuta, grondstoffen zat. En dat zouden ze dan moeten gaan delen met de rest van Europa wanneer ze bezettertje gaan spelen. Ik zie het niet.

Teleo | 21-02-17 | 16:47

@Teleo | 21-02-17 | 16:37

Laat me niet lachen , militairen die zwaar werk doen en daarom niet meer een gewone baan aan kunnen .
Gewoon verwend zijn ze ..

elevator | 21-02-17 | 16:46

Reinaert | 21-02-17 | 16:32
Vroeger was niet alles beter, maar het defensie-apparaat toch zeker wel.

Hoeveel man hebben we nu? 4k?

Zelfs mijn ex -beroepsmilitair- kon de afbraak niet aanzien en is met veel pijn in het hart vertrokken.

Toppunt was dat manschappen zelf in dumpzaken hun kleding bij elkaar moesten scharrelen omdat er te weinig budget was voor nieuwe gvt's en fatsoenlijke kisten...

Manschappen die privé laptops gebruikten omdat het spul wat men van defensie kreeg hopeloos verouderd was (Windows 95 is gemeengoed), 3e hands tassen voor je kleding, tanks wegbezuinigd en ga zo maar door. En dat moet dan aan de grens gaan vechten om ons vege lijf te redden? Laat me niet lachen.

Dit land en dit leger is kapot.

Alpengeist | 21-02-17 | 16:42

Teleo | 21-02-17 | 16:37

Stratenmaker ook!

thekolere | 21-02-17 | 16:41

"Geen man en geen cent voor het leger". Dat was voor de oorlog al zo, waardoor we ook binnen drie dagen door het Duitsers verslagen werden. Helaas zijn we die les vergeten want het NL leger lijkt weer in de jaren '30 belandt. Ook nu heeft NL geen actieve tankeenheid meer, wat mij betreft een schande. Daarnaast is er geen munitie, kunnen de F-16 piloten niet meer "dogfighten" en worden onze soldaten met onvoldoende uitrusting de woestijn ingestuurd.
Ons leger verdient dan ook groot respect dat ze desondanks hun taken goed uitvoeren.
Eén van de weinige goede dingen van Trump is hij er op aandringt dat Europese Nato-landen hun defensiebudgetten moeten verhogen en dat men daar gevoelig voor is. Zijn voorgangers hebben daar overigens ook op aangedrongen.
Aan de andere kant is een leger een hele dure "hobby" en vooral als ze naar landen als Irak en Afghanistan worden uitgestuurd: dat heeft miljarden gekost. Er zullen dus keuzes gemaakt moeten worden, na de verkiezingen weten we meer.
Gezien de bedreigingen (Rusland, China, broeikaseffect) die er in de toekomst aankomen, is het verstandig om een betere defensie op te bouwen.
En wat loyaliteit betreft: het is al jaren zo dat loyaliteit wél van werknemers wordt verwacht, maar omgekeerd geven de werkgevers zelden thuis. Want dat kost te veel geld. En dat is niet alleen bij defensie zo, dat geldt vooral ook voor grote delen van het bedrijfsleven.

NoblesseOblige | 21-02-17 | 16:41

@Teleo | 21-02-17 | 16:30:

De Russen hebben ook wel betere bestemmingen voor hun centjes, en toch houden ze een stevig (zij het deels verouderd)leger op de been. Dat het Russische leger een zoo is, da's geen nieuws, maar het staat er wel als het moet.

De scherpste wapens die wij momenteel bezitten zijn de leeggespoten Botox-spuiten van Onze Minister.

Reinaert | 21-02-17 | 16:39

Gemakshalve wordt door iedereen vergeten dat wij uit een recessie kommen en mede door verkiezingsretoriek iedereen het ijzer wil smeden nu het vuur heet is.
Alle overheidsinstanties willen er geld bij,welnu vergeet het maar er is simpelweg geen genoeg geld om dit te betalen.
Van defensie tot gezondheidszorg beloven de politieke partijen van alles terwijl men wel na kan gaan dat het onhaalbaar is.
Veel beloven en weinig geven doet een gek in vreugde leven.

botbot | 21-02-17 | 16:38

elevator | 21-02-17 | 16:33

Infanteristen/Mariniers/Commando's etc. zijn na 15-20 jaar versleten hoor. Dan beginnen de gewrichten op te spelen, en pijntjes e.d.

Teleo | 21-02-17 | 16:37

Wat steun voor het leger betreft kon ik niet verder afstaan dan van de gemiddelde reaguurder. Jullie zijn geen haar beter dan de eerst beste linkse luchtfietsende pacifist. Het mag allemaal weer niks kosten. Het is nooit goed en het deugt niet. Hou er ook maar mee op ook, want Nederland en een goed leger zijn twee onverenigbare dingen.

Bigi Bana Boy | 21-02-17 | 16:36

Militair zijn is gewoon baan. Zeikverhalen van oud militairen die een heel leve landsbelang hebben gediend kan ik slecht tegen. Ik heb meer empathie voor de politieagent die tientallen jaren in één van de grote steden op straat heeft gewerkt.

thekolere | 21-02-17 | 16:36

Niks nieuws onder de zon: vlak voor WOII had Calvé zelf maar wat luchtdoelkannonnetjes gekocht om z'n pindakaasfabriek (en Delft) te beschermen. Ik blijf 't roepen: we worden bestuurd door kruideniers en schooljuffrouwen, de eerste vinden 't leger te duur en de laatste te eng. Ik had denk ik een vooruitzende blik, in 1985 ontslag genomen als (technisch) beroeps, en binnen een jaar was de herstelcompie zowat heel z'n beroepskader kwijt aan de burgermaatschappij. Wel leuk was die enquête die ik toegestuurd kreeg. Was geheel anoniem ! Vraag 1: wat is u registratienummer ... Ongelogen waar, ze bakten er toen al niks van op 't ministerie.

Vesta | 21-02-17 | 16:36

Wat een gezeur over de defensie .
Veel militairen stoppen voor hun 60ste al met werken .
Er zijn genoeg andere functies buiten defensie waar ze kunnen werken maar dat doen ze niet , zijn ze niet gewend , gewoon werken !

elevator | 21-02-17 | 16:33

Ik stel voor 'onze jongens' uit te rusten met megafoons, zodat het "pang pang" nog harder aankomt.

wapster | 21-02-17 | 16:32

@Alpengeist | 21-02-17 | 16:28:

Vroegâh was alles beter: kreeg je gewoon een brief in de bus met de dag, tijd en plaats waarp[ je geacht werd je te melden. Fit of niet fit. En we hebben op die manier de Russen toch wel mooi buiten de deur gehouden !!1!!

Reinaert | 21-02-17 | 16:32

Reinaert | 21-02-17 | 16:26

Denk je dat de Russen wel genoeg geld hebben voor het leger? Dat daar alles soepeltjes verloopt en dingen allemaal naar behoren werken?

Teleo | 21-02-17 | 16:30

@Teleo | 21-02-17 | 16:23:

Je territoriale integriteit opofferen aan Polen, Oekraïners en andere Oostblokkiërs? Yeah. Right. Morgen de Marechaussee vervangen door Roemenen omdat die goedkoper zijn? Sure! Think again!

Reinaert | 21-02-17 | 16:29

Gewoon een vliegdekschip aanschaffen. Probleem opgelost.

rechtsdwalendeautist | 21-02-17 | 16:29

In 2012 heb ik mezelf aangemeld voor de landmacht. Keuring in Amsterdam, fitheidstesten, geestelijke keuring, je kent het wel. Alles glorierijk doorstaan, ik was cluster 4 goedgekeurd.

En dan krijg je te horen dat ze geen plaats voor je hebben en er te weinig vacatures zijn.

Alles voor niks. 1.5 jaar aan voorbereiding gewoon weg.
Mij zien ze er nooit meer.

Alpengeist | 21-02-17 | 16:28

Nee eerst zeggen dat Amerika de vijand is en dan heel hard pang pang tegen Poetin of nee we gooien met windmolens of nog beter we maken Rusland zwart met hun fijnstof en mensenrechten. Dat zal iedereen leren!
.
/snowflake modus on/
He bah niet zo negatief: als we aardig doen tegen iedereen (behalve Trump en Le Pen en GB en nu ook Canada: dat zijn de echte viezerikken!11!!) komt alles helemaal goed! Buy love and not war, let's DEUG!
.
/snowflake modus off

flat out | 21-02-17 | 16:27

@Teleo Yep, defensie verandert van veel domme mankracht, naar specialisten. Dus machtsverhoudingen binnen defensie ook. Generaaltjes die niet naar de muziek willen luisteren, en met dezelfde aantal mannen door wil blijven spelen, want daar ontleent hij status en macht aan. Dus dan maar oefenen met minder kogels, op de denkbeeldige inval vanuit Belgie die in de moderne wereld nooit meer zal komen. En maar zeuren. Terwijl je eigenlijk drone-bestuurders zoekt.

Wilde_Eend | 21-02-17 | 16:27

@Wilde_Eend | 21-02-17 | 16:14:

Onze strijdkrachten krijgen - al jarenlang - niet genoeg geld. Er is een héél simpele regel, en die staat in het NAVO-statuut: 2% BNP. Alleen komen 'wij' momenteel niet verder dan 1,2%. Waar we overigens niet alleen in staan: alle volksverlakkende landen om ons heen lijden aan datzelfde bezuinigingssyndroom. Go figure.

Reinaert | 21-02-17 | 16:26

Wilde_Eend | 21-02-17 | 16:14

Als Rusland de vijand is kunnen we beter de Oekrainiers, Polen e.d. laten vechten voor 300,- p/mnd de neus en de Nederlandse infanterie opheffen.
Doen wij een beetje vliegen en met boten kloten.

Er kan dus makkelijk 20.000 man/vrouw uit de krijgsmacht.

Teleo | 21-02-17 | 16:23

@Ravian | 21-02-17 | 16:18:

Nou, hangt van de frequentie af. Soms is het goedkoper een huis af te laten branden dan om decennialang onnodig een brandweer te onderhouden....

Door wie zou dan Nederland dan aangevallen moeten worden? Denk dat we alleen tegen Belgie en Luxemburg een kans maken, met of zonder leger...

mrXL | 21-02-17 | 16:22

Te weinig, te laat. Dit is een bewust weg met ons beleid. Alles moet uiteindelijk uit fascistische heilstaat Brussel komen. Dus. Zelf maar een proppenschieter knutselen!

Merfralex | 21-02-17 | 16:22

In 2004 was het al zelf investeren in beter materiaal om het jezelf een klein beetje makkelijker te maken in het veld. En dan praat ik over simpele dingen zoals waterdichte handschoenen.
In 2012 heb ik met pijn in mijn hart ontslag genomen, puur om financiële reden.
Heb in die 8 jaar alleen maar afbraak gezien, bezuiniging op bezuiniging.
Ik vraag me af wat er nu nog over is van de Nederlandse defensie apparaat.

r04drunn3r | 21-02-17 | 16:19

Pang, pang! wellicht werkt het ook met Aow Aow!

Cobalt bomb | 21-02-17 | 16:18

Iedereen snapt toch wel dat je geen reet hebt aan legers in vredestijd?
mrXL | 21-02-17 | 16:10

Yep, een brandweerwagen ga je tenslotte ook pas aanschaffen als je huis in de fik staat.

Ravian | 21-02-17 | 16:18

Klinkt als een precedent om ons als EU burgers te laten vragen, nee smeken, om een EU leger en daarmee meer macht naar Brussel. Er wordt gewoon een probleem gecreëerd en rara wie straks de oplossing heeft................

Ton8695 | 21-02-17 | 16:16

Volgens Darth Fietsenrek gaan onze Europese waarden ons redden van elke aggressor, het is echt waar.

En uiteraard kunnen we ons allerlei waanbeelden permitteren omdat de Amerikanen ons al 70 jaar uit de wind houden.

geenspam | 21-02-17 | 16:15

Toeval of niet. Komt net van een goed gesprek af waar in de dagen voor de oorlog met onze oosterbuur WIJ ook al een gebrek hadden aan bepaalde zaken! Beetje oude wapens (hembrug) een groot te kort aan munitie en idioten zie een glimmende leeuw op hun helm hadden zitten, maar wel zo slim waren die snel te verwijderen. De Duitsers en hun snipers vonden die dingen leuk om op te schieten (headshot). We hebben het "slechts" 5 dagen volgehouden omdat we niet in staat waren ons te verdedigen en Rotterdam een stukje vlakker werd gemaakt! Zou het? De geschiedenis herhaald zich! De illustratie, een Katholiek blad in een jaarbundel zou goed leesvoer zijn en vooral jaargang 1939! U bent gewaarschuwd.

Mr_Pikibelly | 21-02-17 | 16:14

Leraren: Wij krijgen niet genoeg geld, we willen meer geld.
Politie: Wij krijgen niet genoeg geld, we willen meer geld.
Leger: Wij krijgen niet genoeg geld, we willen meer geld.

Tot zover geen nieuws. Ze roepen het altijd, want anders krijgen ze minder geld.

De vraag is dus, is de claim terecht? Die onderzoekt of beantwoord geenstijl niet. En maken ze dan eerst van binnenuit schoon? Zoals de kosten voor het rondrijden met chauffeur door het management e.d.

Wilde_Eend | 21-02-17 | 16:14

Triest zoals het leger is uitgehold door de politiek. Prof. dr. Bob Smalhout heeft er in zijn zaterdagse columns jarenlang zo vaak zo voor gewaarschuwd met glasheldere argumenten.

Wel, dit is er nog overgebleven van het Nederlandse leger: www.youtube.com/watch?v=bnXrZlrYEgo

hoogstetijd | 21-02-17 | 16:14

En 'ik word' schrijf je zonder 't'. Verschoning.

Vergeetput | 21-02-17 | 16:13

Ik heb dit al vaak verkondigd, maar wordt overal uitgelachen. Er komt eens een dag dat een klein legertje gelijkgestemden van een niet nader te benoemen ideologie (en met legertje bedoel ik dan niet 3 man, maar een hondertal) de kapoen gaan uithangen met wapens in een stadskern. Succes met ons Bonzai-leger dan.

Vergeetput | 21-02-17 | 16:13

Zo'n 75 jaar geleden vonden we het leger ook al te duur.

Hiesjes | 21-02-17 | 16:11

Lekker sarcastisch, Zentgraaff.

Aangezien Rusland de hernieuwde vijand is van Europa. Rusland 66 miljard uitgeeft (5,4% bbp) en Europa 238 miljard (1,4% bbp) kan er nog wel wat van dat Euro-defensiebudget af voordat het gevaarlijk wordt.

Teleo | 21-02-17 | 16:11

Maar ze hebben wel een kek SAP systeem!

ChatBot | 21-02-17 | 16:11

En dat terwijl het Nederlandse leger 1 van de goedste legers ter wereld is! In 1940 werden we zelfs 2e!

(...)

Iedereen snapt toch wel dat je geen reet hebt aan legers in vredestijd?

mrXL | 21-02-17 | 16:10

Duh, als je kan kiezen tussen een behoorlijk leger met dito materieel, en het binnenhalen van economische vluchtelingen die een uitkering moeten krijgen, dan is de keuze snel gemaakt. De stemmen van links moeten ergens vandaan komen.

El Rico Grande | 21-02-17 | 16:09

In mijn comment ging nogal wat mis, taalkundig gezien, maar ik neem even aan dat u begrijpt wat ik bedoel, mede-reaguurder!

De Droit | 21-02-17 | 16:07

Uhh, ander werk gaan zoeken misschien? Niemand verplicht je om levenslang schietschijf te spelen voor een paar knaken. Niet lopen janken... aktie!

Pedronegro | 21-02-17 | 16:07

En dat allemaal omdat er koste wat het kost een Europees leger moet komen, zodat de revolterende burgers door een supranationaal orgaan de kop ingedrukt kan worden.

Ik zeg: NEXIT

De Droit | 21-02-17 | 16:06

Tja, het geld voor de elite, de EU pensioenen en de integraassie moeten ergens vandaan komen...

HijgentHert | 21-02-17 | 16:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken