Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gristenenclave Ermelo is een kinderhel

ermelo.jpgDat Rotterdam en Amsterdam al jaren Sodom en Gomorra zijn op het gebied van jeugdcriminaliteit is met de aanwezigheid van de nederbanlieues wel te verklaren, maar in dit onderzoek scoort Ermelo ook waan-zinnig goed. Ermelo, was dat niet...? Juist. Een vrome gemeente op de Veluwe waar de gristenridders van het CDA en Christenunie al jarenlang met de politieke plak zwaaien. En er is meerrr. Het hoogste percentage leerlingen in het speciaal onderwijs. Zevende wat betreft kinderen in de jeugdhulp. Vierde qua kinderen in de pleegzorg. Het hoogste percentage kinderen met een maatregel jeugdbescherming (en ook de sterkste stijging). Tweede met het percentage kinderen in jeugdhulp met verblijf. Tweede met het aantal kinderen met een handicap. Komt natuurlijk allemaal door de instellingen en dat vindt de mediageile SGP verschrikkelijk, daarom is het juist extragrappig en schuiven we het niet onder het tapijt. Lees maar: "Opvoeden is geen eenvoudige opgave en de SGP vindt dat er oog moet zijn voor de problemen onder jongeren." Enfin, kijken we nog even naar de totaalcijfertjes waar ook armoei een belangrijke rol speelt, dan zijn Rotterdam en de Limburgse kansenplekken Heerlen en Kerkrade de meest armetierige jongerenhangouts van Nederland. Bij de best scorende gemeenten vinden we eilanden als Ameland, Vlieland en Schiermonnikoog. Ctrl-f voor je eigen gemeente!

Reaguursels

Inloggen

Ik zou ook recalcitrante puber worden als ik geen TV mocht kijken, met 10 was en oom aan je zus zit.
Shoarmamasutra | 14-02-17 | 11:38

En dan waarschijnlijk net als jij je zus zelf wilt ...

Pleegkinderen hebben overigens meer kans om misbruikt te worden of mishandeld. Tellen ze dan in meerdere cijfers mee, of max. 1 turfje per persoon?

koetkekoet | 14-02-17 | 16:03

Ik zou ook recalcitrante puber worden als ik geen TV mocht kijken, met 10 was en oom aan je zus zit.

Shoarmamasutra | 14-02-17 | 11:38

Wat kan je nu echt met deze statistieken?
Zoals al eerder aangehaald ben je in deze tabelletjes de l*l als:
-je als relatief klein dorp een of meerdere instellingen voor jeugd met allerlei problemen hebt,
-je veel pleeg- en/of adoptiegezinnen in je gemeente hebt,
-er veel sociale controle is waardoor er eerder melding wordt gedaan bij dingen die niet helemaal in orde zijn.
(Als er wel iets aan de hand is, maar het wordt niet gemeld kom je beter uit de bus)

Weinigzeggend dus. Om over de kwaliteit van dit artikel maar helemaal te zwijgen.

Met wel of niet gereformeerd heeft het in elk geval weinig te maken daar de als dusdanig bekend staande gemeenten zich over de gehele lijst bevinden. Misschien zelfs nog wel meer aan de onderzijde.

spiralcommander | 14-02-17 | 11:10

In Ermelo bevinden enkele instellingen voor jeugdzorg. Zou dat de statistiek niet aanzienlijk kleuren?

batvoca2 | 14-02-17 | 08:31

Ermelo, midden in de bible belt, waar kinderen niet worden ingeent en dus een groot risico lopen vroegtijdig te sterven aan kinderverlamming, mazelen, bof, rode hond en kinkhoest.
Waar behalve de kerkgang voor de jeugd geen zak te beleven is en waar jonge meiden moeten leren harder te lopen dan hun mannelijke familieleden.... Geen wonder .....

mallekater | 14-02-17 | 07:22

knerf | 13-02-17 | 19:04
Rotterdam is vaak een lelijke stad met problemen, maar er gebeuren zoveel mooie dingen. Er is veel cultuur, waar het niet zo overdreven druk is als in Amsterdam. Rotterdam is een stad die je moet ontdekken. Ik ben er niet geboren, maar Rotterdam is een fijne stad om te wonen, nadat je er gewend bent.

lingo star | 13-02-17 | 22:23

Weer zo'n kort door de bocht conclusie.
Als je alle instellingen met gedragsgestoorde jongeren - die uit de randstad komen - weghaalt, dan blijkt dat het allemaal meevalt. Dan is het een oersaaie christelijk dorp. Maar ja, een nieuwe schrijver die zo nodig reacties moet genereren. Net als de klote-stukjes van Johnnie Quitt voordat hij blote meiden foto's begon te plaatsen op de vrijdagmiddag.

loser | 13-02-17 | 19:39

Of is het nog simpeler en worden de cijfers vooral beinvloed door het aantal en de grootte van de instellingen die hulp verlenen.

Graaier | 13-02-17 | 19:36

Er van uitgaande dat de Nederlander (met of zonder migratie achtergrond) een calculerende burger is, zal veel jeugdhulp etc. verleend worden omdat er een beloning tegenover staat. De vraag is wat levert het op voor de partijen als een kind valt onder jeugdhulp. Wat is de incentive om je te melden in een bepaalde gemeente en in een andere gemeente gebeurt het nauwelijks.

Graaier | 13-02-17 | 19:34

Omdat het percentage christenen daar groot is DUS is er klaarblijkelijk van alles mis? Omdat het percentage atheïsten in de grote steden zeer hoog is DUS is er van alles mis met atheïsten zou men vervolgens kunnen concluderen terwijl juist dan iedereen in koor roept om dat standpunt in context te plaatsen. Het is maar net hoe je het wil lezen... Religiehaters gooien graag alle religies op 1 hoop en trekken van daaruit te gretig hun conclusies.

matrixbluepill | 13-02-17 | 19:19

Woon al jaren in Ermelo. Waar ze die cijfers vandaan toveren is me een raadsel. Mensen die 'inteelt' roepen hebben een chromosoom teveel, daar kunnen ze je hier wel weer mee helpen. Werkelijke incidenten met 'jeugd' en/of criminaliteit zijn op één hand te tellen. Als je zelf niets met geloof hebt, geloof het of niet, lijkt het hier gewoon een doorsnee gemeente. Er zijn hier inderdaad veel instellingen. Psychiatrische instelling, een 'dorp' voor verstandelijk gehandicapten, een sociale woon- en werkplek voor visueel en anders beperkten, opvang voor jongeren met psychische problemen of verslaving... Dus voor je gaat roepen over 'inteelt' en 'gristenen'... Hier werken mensen die jullie shit moeten opknappen. Dus... fuck you en je stomzinnige opvatting over de gemeente waar ik woon.

SkimoZ | 13-02-17 | 19:12

De Amsterdam-bashers die voornamelijk uit Rotjeknor komen, hoor je nu even niet...

knerf | 13-02-17 | 19:06

Kom er maar in Rotterdam-liefhebbers... en dat het zo'n geweldige stad is of ... gewelddadige stad...

Betonnen klomp me tuig dus...

knerf | 13-02-17 | 19:04

Ermelo, mijn dienst-tijd aldaar op de Generaal Spoor-Kazerne was ook kut, zullen we Generaal Spoor gewoon de schuld geven voor al het leed in en rond Ermelo?

De Ana(a)list | 13-02-17 | 18:42

@slabak| mocht jij mijn reaktie toch gelezen hebben? dan hier mijn excuses, maar jood zijn heeft niets met 'n geloof te maken , take care Popeye.

PopeyeKamper | 13-02-17 | 18:23

eerst beter laten informeren voor je zo'n artikel plaatst.
In ermelo zit een stichting voor moeilijk opvoedbare jongeren. Meestal zijn dat kleine krimineeltjes uit de randstad. Wat hier opvalt is dat zo'n 80% allochtoon is. Je verwacht het niet.....

ruftman | 13-02-17 | 18:18

Als je ergens een tabel gebruikt doe er dan alsjeblieft een beschrijving meteen onder.

gerrit024 | 13-02-17 | 17:47

Tja, dat krijg je van de combinatie inteelt + religie; er zijn meerdere, hier niet nader te noemen (kan Knoops niet betalen), bevolkingsgroepen in dit land die daar last van hebben.
.
Vroeger was ik gelegerd in het OOOsten van het land; de trein er naar toe noemde ik altijd de "inteelt-express", vanwege het grote aantal, laten we zeggen, genetisch minder bedeelden dat je tegenkwam naarmate je verder richting de binnenlanden ging.

Brou Is Back | 13-02-17 | 17:47

Staphorst daarentegen staat op plek 372
gewoononbekend | 13-02-17 | 14:44

Staphorst sluit zijn ogen als pa of ma losse handjes heeft. De agent is tenslotte minstens een achterneef van de agent.

Het onderzoek geeft geen inzicht in oorzaken voor de score. Het kan dus evengoed zijn dat men in Ermelo veel oog heeft voor het welzijn van zijn/elkaars kinderen. Al betekent dat zelf hulpverlening inschakelen, geen onnodige schaamte.

Inteelt! Kwam ook bij mij als eerste op (dat verklaart plek 1 e 2 ook*). Mmmm, toch inteelt dan?

*als je deze gegevens legt naast de babynamenlijst

koetkekoet | 13-02-17 | 17:44

Hoge percentages kindersterfte in relatief rijke gemeentes. Overigens, het gezin als hoeksteen met Jeugdzorg en de Raad voor de Kinderbescherming als wakend oog: Kinderopvang verzorgt door de Hells Angels .

Musset | 13-02-17 | 17:25

Als geboren en getogen Amsterdammer woon ik al weer vele jaren in Ermelo. En jullie hebben allemaal gelijk. Om maar eens te parafraseren: Het mooiste van Amsterdam is de laatste trein naar Amersfoort, waar je kan overstappen naar Ermelo.

Bob de Slopert | 13-02-17 | 17:11

Yes, net buiten de top10

Raad_maar_raak! | 13-02-17 | 16:29

-weggejorist-

PopeyeKamper | 13-02-17 | 16:15

Ermelo had toch voor kort die frauderende burgemeester genaamd Spekreijse,nu weer 'n topjob in de hulpverlening.

PopeyeKamper | 13-02-17 | 16:09

@Ing. Van der Pik | 13-02-17 | 14:18
Dus je woont niet meer in Nederland?

@necrosis | 13-02-17 | 14:44
EEn stad is iets met meer dan een miljoen inwoners,niet die uit de kluiten gewassen dorpen in Nederland.

miko | 13-02-17 | 16:05

-weggejorist-

nixtezeuren | 13-02-17 | 16:02

Boerentrut | 13-02-17 | 15:13
Juist, het is altijd goedkoop trappen tegen de Bible belt. Zaken zijn hier goed geregeld, de lucht is schoon, de bossen uitgestrekt en kinderen worden netjes opgevoed en doen het goed. De pot verwijt de ketel dus...

Overigens horen we hier liever kerkklokken dan het oeverloze gejammer vanaf een minaret. Het is maar waar je voorkeuren liggen.

Veluwse-Eikel | 13-02-17 | 15:34

Maar eigenlijk parasiteren de Grefo pappa's en mamma's op hun eigen gehandicapte kroost.

Orakel1958 | 13-02-17 | 15:28

-weggejorist-

Orakel1958 | 13-02-17 | 15:27

En als in New Delhi een gehandicapt kind wordt geboren dan..... Niet omdat ze slecht zijn maar omdat ze niet anders kunnen.

Orakel1958 | 13-02-17 | 15:26

In mijn beleving komt al deze ellende door Godsdienstwaanzin.

Orakel1958 | 13-02-17 | 15:25

Ing. Van der Pik | 13-02-17 | 14:12

Mooi man, lekker beschermd opgroeien. En dan elke trip naar een grote stad als dierentuinbezoek ervaren met al die uitheems soorten. <3

Gazzerop | 13-02-17 | 15:24

-weggejorist-

Orakel1958 | 13-02-17 | 15:24

Ze zijn de percentages meisjes met een incestverleden maar even vergeten want dan werd het al te pijnlijk.

jan-lul-de-behanger | 13-02-17 | 15:18

Inclusief die banlieues is er dus een opvallende correlatie tussen kinderleed en religieuze orthodoxie. En dat terwijl God geneens bestaat. Tsss.

très cool | 13-02-17 | 15:18

Hoax, Ermelo is het mooiste dorp v.d. Veluwe, er gebeurd nooit wat. Maar ik weet waar dit vandaan komt, er zitten nl. grote aantallen ‘bleekneusjes en hangroepfiguren’ uit de grote steden in instellingen in Ermelo welke door de Rechter uit huis zijn geplaatst. Het GBA schrijft deze langdurige verblijven in en tellen dus mee voor de statistieken.

Veluwse-Eikel | 13-02-17 | 15:17

Ermelo heeft een handicap. Zover is duidelijk.

Nehemia | 13-02-17 | 15:15

Ik zie dat de omgeving waar ik woon (Hoeksche Waard), waar de in de lijstjes voorkomende gemeenten Binnenmaas en Strijen ook liggen, er ook niet best uit komt.
Maar aangezien ik hier al mijn hele leven woon (ben ook echt niet van plan om in zo'n stinkstad te gaan wonen) kan ik daar ook best wat verklaringen voor bedenken.
Ten eerste, biblebelt. Het is geen Veluwe hier, ze zitten hier meer in groepjes bij elkaar buiten de dorpen, maar hoewel je ze niet zoveel ziet in het dagelijks leven zijn het er een hele hoop als je gaat tellen. En als er weer eens berichten naar buiten komen over kindermeppers of vaders die niet van hun dochters af kunnen blijven komt het 9 Vd 10 keer uit die hoek.
Ten tweede, heel veel instellingen. Voor verstandelijk gehandicapten, psychische jeugdzorg, gezinnen zonder huis, noem maar op.
Ten derde, het is hier het afvoerputje voor Rotterdam en Dordrecht geworden. Heel veel urgentiegevallen o.a. die hier een huis krijgen. Van die fijne gezinnen waar jeudgzorg wekelijks langs komt enzo.
Ten vierde, heel veel gezinnen met pleegkinderen en geadopteerde kids. In mijn directe omgeving (straat van een ruime km lang) kan ik zo al 4 gezinnen opnoemen. Uit huis geplaatste kinderen die hier op het platteland terecht komen is hier geen zeldzaamheid.

Boerentrut | 13-02-17 | 15:13

Inteelt en incest door papa, oom, neef, dominee, buurman, kennis, etc. Van de kerk mag het en liefst zonder condoom!

boerk | 13-02-17 | 15:11

In mijn gemeente groeit alleen het aantal éénoudergezinnen. Goed nieuws dus, meer gescheiden moedertjes. Altijd handig om te weten.

Stormageddon | 13-02-17 | 15:03

En het is hier heerlijk wonen in Ermelo!
Maar inderdaad er loopt wel eens wat weg uit die instellingen. Politie en half feestboek druk met zoeken en foto's delen. Of er loopt weer wat op het spoor wat er niet hoort te lopen.
Dus blijf maar lekker in de randstad maar blijf daar dan ook zomers en ga dan ook niet hier op de camping zitten.

Ik moet weer verder want mijn wifi tijd is om zegt de verpleging.

General Dripple | 13-02-17 | 15:02

@stenenbeen | 13-02-17 | 14:51

Yep. Iets wat natuurlijk niet blijkt uit de koude cijfertjes, maar de kans dat je als kind in een 'kansenwijk' in een grote stad gevangen blijft zitten bij meppende dan wel anderszins mishandelende ouders is een heel stuk groter dan in een klein gehucht, waar de mensen elkaar nog allemaal kennen en dus eerder aan de bel trekken als er iets 'mis' is.

EefjeWentelteefje | 13-02-17 | 14:55

Geeft dit niet gewoon aan dat we iedere vorm van geloof (christen, moslim, jood, etc. etc.) gewoon in de wet moeten verbieden omdat het gewoon nergens op gebaseerd is en volgens statistische gegevens alleen maar leidt tot criminaliteit en on-opgevoede kindertjes. Dan kunnen al die gelovigen die vele uren per week gaan investeren in het opvoeden van hun kinderen alsmede in het integreren in een moderne maatschappij.

Slabak | 13-02-17 | 14:55

Opgegroeid in Ermelo. Inderdaad de hel.

HypodePipo | 13-02-17 | 14:53

Blind vertrouwen hebben in cijfertjes, misschien zijn de mazen van de vangnetten in gemeentes als Rotterdam vele malen groter?

stenenbeen | 13-02-17 | 14:51

Rotterdam first. Pekela second!
It's huge. You love it.

atheïstisch stemvee | 13-02-17 | 14:51

Sceptische_autist | 13-02-17 | 14:44
Als sex taboe, verboden en viesbah is, dan heb je niet zoveel kansen. Behalve op familiefeestjes.
Bovendien is inteelt niet per se het gevolg van broer-zus neuken, maar meer van een kleine genenpoel. Een kerkgemeenschap die in de loop der eeuwen een grote familie is geworden, te weinig nieuw bloed heeft gekregen.

vansuyle.com | 13-02-17 | 14:50

@Temazepam60milligram | 13-02-17 | 14:38
Hopelijk hebben die treinen een volledig vlakke voorkant, dat maakt het schoonmaken makkelijker.
Ik heb een paar jaar geleden gezien hoe politie in speciale pakken de voorkant van een 'hondenkop' moesten ontdoen van alle menselijke resten.
Dan ben je wel een paar uur bezig.

necrosis | 13-02-17 | 14:50

Statistieken. Lies, damned lies. En misverstanden.
De context, daar gaat het om.
En om correcte weergave van zaken.
Verder is Ermelo natuurlijk een hel om in te wonen. Maar wanneer je de keus hebt, altijd beter dan de schilderswijk, de baarsjes, woensel-west of hoe die vogelaarwijken ook kogen heten.

Glasgow Argus | 13-02-17 | 14:47

Jep, inteelt.

Temazepam60milligram | 13-02-17 | 14:38
Dat is Den Dolder. Heel praktisch inderdaad, iets minder handig voor de forens.

vansuyle.com | 13-02-17 | 14:45

@Ing. Van der Pik | 13-02-17 | 14:18
Ermelo is wel iets meer dan een dorp, er wonen 26.500 mensen.

necrosis | 13-02-17 | 14:44

Staphorst daarentegen staat op plek 372

gewoononbekend | 13-02-17 | 14:44

Wat is dat toch met inteelt mensen, alsof je in een dorp automatisch per ongeluk je leuter in je zus steekt.

Man man man

Sceptische_autist | 13-02-17 | 14:44

De bestscorende gemeentes op de eilanden. Wel inteelt, maar Fries, dus dat laatste maakt het verschil.

jochum1980 | 13-02-17 | 14:40

Ermelo, daar staat toch het grootste gekkenhuis van Nederland? Aan de rand van het spoor, om het suicidale patienten gemakkelijk te maken.

Temazepam60milligram | 13-02-17 | 14:38

Er zijn in Ermelo inderdaad grote instellingen, een groot centrum voor GGZ (ook kinder- en jeugd) en een grote zwakzinnige zorg instelling die zijn patiënten uit heel noord west veluwe in Ermelo concentreert.
Doorlopen dus

barrykoningen | 13-02-17 | 14:21

M'n ouders hebben nog steeds een "Anton Piek beleving" bij het zien van dorpen.

Ing. Van der Pik | 13-02-17 | 14:20

Pekela staat zo hoog in 2013 omdat daar een asielzoekerscentrum is?

jan-achterman | 13-02-17 | 14:20

Dit in tegenstelling tot m'n vader (70 jaar oud), die heeft nog steeds een "dorpen en dorpjes-verering".

Ing. Van der Pik | 13-02-17 | 14:19

Religie = kindermisbruik.
En religie leidt ALTIJD tot problemen.
Er is (enkel) wat dat betreft weinig verschil tussen de refojugend die elk weekend totaal doorgesnoven elkaar op de neus wenst te stoten en de aggressieve "watkaikjai-kk-kaas" bontkraagjes die thuis ook niets mogen.
Inteelt leidt hooguit tot extra chromosomen. Mensen met extra chromosomen zijn over het algemeen juist heel gelukkig en vredelievend.
Natuurlijk is islam wel een ergere religie dan refodom... Refo's prediken dat iedereen die geen refo is naar de hel gaat, islamieten van hetzelfde kaliber prediken dat iedereen die geen islamiet is afgemaakt moet worden.

Den Heerscher | 13-02-17 | 14:18

miko | 13-02-17 | 14:10
Nou dat weet je dus niet. Je kan niet achter voordeuren kijken. Maar ik ben zelf opgegroeid in een dorp, en ik ben het gaan haten. Echt gaan haten.

Ing. Van der Pik | 13-02-17 | 14:18

@Ing. Van der Pik | 13-02-17 | 14:12
De kans is wel minder dat je in elkaar gebeukt word door je ouders of je oom met zijn vingers in je peopgaatje zit.

miko | 13-02-17 | 14:16

is gereformeerd onderwijs speciaal onderwijs dan? en tja de meeste problemen die ik hierboven zie staan zouden wel eens het gevolg kunnen zijn van inteelt... maarja daar doen ze niet aan daar toch!? gewoon ontkennen dat t bestaat dan wordt t vanzelf waarheid!

bArAbAts | 13-02-17 | 14:14

miko | 13-02-17 | 14:10
Vergis je ook niet in Limburg en Groningen... je zal daar opgroeien in zo'n k*t-dorpje. Na een basisschool.... is er niets meer.

Ing. Van der Pik | 13-02-17 | 14:12

Gereformeerde plattelands inteelt, gok ik zo.

Münsterlander | 13-02-17 | 14:11

1 van de ergste plaatsen om te wonen ook. Daar wordt ook onderzoek naar gedaan, naar woongenot c.q. woonplezier.

Ing. Van der Pik | 13-02-17 | 14:10

Je kunt op de kaart weer wel zien wat de meest achterlijke provincies en steden zijn.

miko | 13-02-17 | 14:10

@Miko: Inderdaad, ook mijn eerste gedachte.

Reliable_Liar | 13-02-17 | 14:08

Staat daar inderdaad stijf van de instellingen: ouders in de Randstad stuurden in het verleden (en nu doet Jeugdzorg dat) hun bloedjes lekker naar de Veluwe, uit het oog....

Alexis de T. | 13-02-17 | 14:06

'Het hoogste percentage leerlingen in het speciaal onderwijs. Zevende wat betreft kinderen in de jeugdhulp. Vierde qua kinderen in de pleegzorg'
Waar inteelt al niet toe kan leiden.

miko | 13-02-17 | 14:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken