Dronefilmpjes. Auschwitz van boven
Gewoon omdat het vandaag holocaustherdenkingsdag is, bepaalde elementen in de Nederlandse samenleving weer dromen van het uitroeien van het "Zionisme" en weer anderen de treinen willen laten rijden naar het Midden-Oosten: een kekke animatie van de Mofrikaanse Bild Zeitung waarin men dronebeelden en animaties van de acht grootste KZ-lager naastmekaar zet. Opdat we nooit vergeten en we nooit meer voor Miep Gies hoeven spelen.
Reaguursels
Inloggenhoef filmpje niet te zien want ik lees de volkskrant al, dus ken elk hoekje
Als.. als.. Duitsland was simpelweg te laat met de atoombom. Natuurlijk wilde de VS geen pact met de Duitsers om de Russen aan te pakken, achteraf wel slim geweest. Nee, ze wilde de hele taart voor zichzelf. Dat heeft ze geen windeieren gelegd, Duitsland staat nog steeds onder bestuur van de VS. En daar gaat tot in de lengte der dagen niets aan veranderen. Maar dat maakt niet uit, de VS is al oud nieuws. China en India gaan het stokje overnemen en de VS zal in slaap sukkelen.
waardoor Arabische legers altijd intens falen.
Gualtiero | 28-01-17 | 18:25
Gelukkig maar :)
En economische sancties?? Europa kan zichzelf wel redden hoor (kijk ook naar de extreme vooruitgang die Duitsland onder Hitler boekte in de jaren '30). En daarbij: mensen zijn opportunistisch, Amerika bv zou gewoon met Europa handel drijven denk ik.
pluk-87 | 28-01-17 | 18:11
Nee. Dan was Europa een continent dat door economische sancties in zou zakken en vanwege de fascistische machtsstructuur (waarin de top geen kritiek van onder duldt) in een chaos zou vervallen. Uit die chaos zouden waarschijnlijk strijdende groepjes ontstaan die enerzijds gesteund door het westen, anderszijds gesteund door het oosten een greep naar de macht zouden doen. Decennialange oorlog dus. Een beetje zoals het Midden-Oosten, waar feitelijk hetzelfde gebeurt sinds de val van het Ottomaanse Rijk. Overigens kent de Midden-Oosterse machtscultuur ook geen hiërarchische wisselwerking (stammen plaatsen stamleden op prominente posities, zonder competenties, en luisteren vervolgens naar niemand), waardoor Arabische legers altijd intens falen.
@Gualtiero | 28-01-17 | 17:44
Als de Duitsers gewonnen hadden zou ons continent nu intens glorieus zijn, ipv het degenerate zooitje van nu. Maar zoals ook jij weet schrijven de overwinnaars van een oorlog de geschiedenis (letterlijk!). Dus moeten wij geloven dat Hitler de meest evil persoon aller tijden was, Joden eeuwig slachtoffer zijn, en de Britten (die oorlog wilden met Duitsland en burgerdoelen gingen bombarderen) en Amerikanen de helden.
pannekoekgezicht | 28-01-17 | 01:13 ik ontken noch bevestig dat ergens,dat had je in mijn verwijderde reaktie kunnen lezen,maar ik mag niet zeggen,wat forensische bewijzen (de werkwijze waarop je getuigenissen probeert te staven) aantonen.
Deze geschiedenis kent namelijk een soort na-ijl.
Een hoop onzin is inmiddels ontkracht en toch mag je het niet benoemen,totdat b.v. het CIDI e.d. er niet onderuit kunnen dit toe te geven.
pluk-87 | 28-01-17 | 17:25
Nee, de eerste mensen die concludeerden dat de aarde rond was, waren de Grieken. Het was Eratosthenes die de omtrek van de aarde berekende. Die mannen werden niet voor gek verklaard. De theorie werd voor gek verklaard toen men in de Middeleeuwen wetenschap in twijfel ging nemen. Zoals revisionisme, zeg maar.
Er komt een moment dat een volk dat beu is. Zo ging het telkens in de geschiedenis.
Wat is er vreemd aan Irving? Zulke mensen worden gedemoniseerd omdat ze de waarheid spreken. Het is net als Joost Niemöller over ras en IQ, waar hij ook voor verguisd werd, maar hij had wel gelijk.
De eerste mens die zei dat de aarde rond was, werd ook maar een gek gevonden, maar had wel gelijk. Terwijl alle anderen toen zeiden dat hij ongelijk had.
Van massale vergassingen is tamelijk weinig bewijs. Het verhaal rammelt aan alle kanten. Waarmee ik overigens niet zeg dat er geen vreselijke dingen zijn gebeurd, maar dat heb je wel vaker in een wereldoorlog.
Er zijn onschuldige Joden vermoord, en dat vind ik erg. Maar er zijn ontzettend veel schuldige Joden vermoord, die het Duitse volk kapot wilden maken. Denk aan de Joodse communisten die in München enz eenzelfde revolutie wilden ontketenen als in Rusland (Bolsjewieken waren in de top overwegend Joods). De notie dat Joden het eeuwige slachtoffer zijn irriteert mij mateloos, op dit moment zijn Joden nog steeds oververtegenwoordigd in zaken die ons volk ondermijnen (denk aan propageren van open grenzen, rasvermenging etc). Zoals Soros, Hollywood, MSM. Denk ook een de Joodse baas van de NPO die onze tradities afschaft, gesteund door een Joodse minister die dit ook wilt (Asscher).
pluk-87 | 28-01-17 | 15:53
"Luister eens naar David Irving, veel informatiever."
Nogmaals, er is enorm veel literatuur. Overweldigend veel. Dat zou je allemaal moeten negeren om dat handjevol revisionisten te moeten geloven (die overigens veelal vreemde kerels zijn, om het maar zacht uit te drukken). Dat is zoiets als tegenover het overweldigende bewijs dat religie onzin is, geloven in god omdat een enkele dwaas zegt dat zijn Mariabeeldje uit d'r kut bloed.
"Dat is de versie van het verhaal zoals we die allemaal geïndoctrineerd hebben gekregen ja. De nazi's die uit het niets alle Joden en iedereen zonder blauwe ogen wilden vergassen, totdat de onbaatzuchtige Angelsaksische redders kwamen."
En wat is uw versie? Wat voor iets verschrikkelijks hadden die straatarme Joodse kindjes in Zuid-Polen de Duitsers aangedaan? Zo ernstig dat ze maar allemaal stuk voor stuk vergast en verbrand moesten worden.
@Gualtiero | 28-01-17 | 14:58*
"Er is zo enorm veel literatuur over de tweede wereldoorlog die allemaal hetzelfde zeggen"
Luister eens naar David Irving, veel informatiever.
"Allereerst waren de acties van de geallieerden niet specifiek gericht op één volk en had het niet als doel het uitmoorden van een totaal volk of totale volken. De nazi's wilden zeer specifiek een aantal volken volledig van de aardbodem laten verdwijnen. De geallieerden hadden niet die motivatie maar vochten tegen een genocidale ideologie."
Dat is de versie van het verhaal zoals we die allemaal geïndoctrineerd hebben gekregen ja. De nazi's die uit het niets alle Joden en iedereen zonder blauwe ogen wilden vergassen, totdat de onbaatzuchtige Angelsaksische redders kwamen.
Ben trouwens ook in Auschwitz geweest. Auschwitz-1 is gruwelijk vanwege de foto's van mensen die gemiddeld ca zo'n 3 maanden in leven konden blijven agv de ontberingen. A-2 is het vernietigingskamp. De spoorlijn richting die poort. "die Rampe" zogezegd. Ik vond het indrukwekkend.
Ook die schuren met één klein kacheltje. "Sei Ruhig" staat nog ergens op de muur. En die houten hokken waar de mensen een paar uur per nacht konden slapen...
Ook een aanrader is de Schindler-fabriek/museum in Krakau. Want de meeste mensen hebben hun onderkomen in deze stad. Aanrader is de oude Joodse wijk Kazimierc.
Admiraal Balthasar | 28-01-17 | 14:04
Dat er aan alle kanten misdaden zijn gepleegd lijkt me vaststaan en ik denk dat het zinloos is om dat te ontkennen. En dat wordt het inmiddels ook niet. Met name de Russen hebben flink huisgehouden in Oost-Europa en Duitsland, en de Amerikanen hebben ook een aantal misdadige of buitenproportionele handelingen verricht, zoals Dresden, Tokyo, Hiroshima en het discriminatoire gevangenzetten van Japanse-Amerikanen. Er zijn echter twee grote verschillen tussen de daden van de (westerse) geallieerden en die van de nazi's.
Allereerst waren de acties van de geallieerden niet specifiek gericht op één volk en had het niet als doel het uitmoorden van een totaal volk of totale volken. De nazi's wilden zeer specifiek een aantal volken volledig van de aardbodem laten verdwijnen. De geallieerden hadden niet die motivatie maar vochten tegen een genocidale ideologie. Ten tweede hebben de Amerikanen hun fouten erkend, hetgeen de nazi-sympathisanten en revisionisten nooit zullen doen, omdat ze de gebeurtenissen primair ontkennen en secundair niet als misdaad zien.
Er is zo enorm veel literatuur over de tweede wereldoorlog die allemaal hetzelfde zeggen (en ook schrijven over de misdaden van de geallieerden) dat het eigenlijk zinloos is om deze discussie te voeren. Alleen als je aan cognitieve dissonantie leidt en de realiteit niet meer aanschouwd als zijnde realiteit, is het mogelijk om de stromannen en aannames van de revisionisten te geloven.
@Admiraal Balthasar | 28-01-17 | 14:04
Inderdaad, en die strijd is nu weer bezig, alleen zien veel mensen dat nog niet.
En trouwens, ik denk dat er twee ideologieën streden om werelddominantie. Het nationaal socialisme niet, al vertelt de (((Hollywood))) versie van het verhaal ons iets anders.
pluk-87 | 28-01-17 | 13:49
Als je WO2 kan zien (kan lang niet iedereen) vanuit een geopolitiek standpunt was het gewoon niets meer dan 3 ideologieën die streden om werelddominantie. Ik denk dat de Amerikanen tienduizenden Duitse functionarissen hebben opgehangen na WO2. Gewoon in fabriekshallen, om zo alle tegenstand in de toekomst te breken. Maar de winnaars schrijven de geschiedenis. Verder denk ik ook dat de Duitsers lang niet zo smerig oorlog hebben gevoerd als wordt geschetst. Ze hebben na WO2 veel in hun schoenen geschoven gekregen. Bijvoorbeeld de Katyn-moorden, die door de Russen waren gepleegd.
-weggejorist-
Ik ben vorig jaar nog in beide kampen geweest. A1 is niet zo groot, het is dan ook een oude militaire basis. Ik liep daar eerlijk gezegd een beetje van "mwaoh, is dit t nou". Birkenau is wel groot. Maar er valt weinig meer van te zien. De meeste barakken zijn na WO2 gesloopt voor het hout. De omheining valt bijna uit elkaar en de wachttorens waren totaal niet imposant. Er zal vast veel leed hebben plaatsgevonden, maar het zien van "de gaskamers" (een kleine ruïne van stenen in een kuil) overtuigde mij niet het hele holocaust verhaal voor zoete koek te slikken. Iedereen trekt z'n eigen conclusies.
Een beetje een mager filmpje. Dit zie je ook als ik in mijn Vinexwijk opstijg met een drone.
Als snorrenbaard bij de inval in de sovjet unie de mensen normaal hadden behandeld dan was de hele wereld nu gegodwind. Mijn moeders familie zag de Duitsers als bevrijders van het communisme, toen echter bleek dat ze als untermenschen vernietigd moesten worden gingen ze terugvechten. En de rest is geschiedenis.
Bigi Bana Boy | 28-01-17 | 08:43
"Ach kijk, en ook wij hier hebben een paar holocaust deniers in onze gelederen."
Logisch dat er nu kritisch naar gekeken wordt, er is immers erg veel over gelogen.
Laten we de geallieerde soldaten die vielen in ere houden...
marcmarc.home.xs4all.nl/inburgering/z...
Bigi Bana Boy | 28-01-17 | 08:43
"Ach kijk, en ook wij hier hebben een paar holocaust deniers in onze gelederen."
De jeugd gelooft in een alternatieve holocaust waar de nadruk ligt op de mensen die de joden hebben aangegeven. De Nederlandse bevolking heeft de eer om de meeste joden per hoofd zijn aangegeven, iets wat door de oudere Nederlanders ontkent wordt. Ook dat is de holocaust ontkennen.
Wat een gelul allemaal bijna 80 jaar geleden gebeurd.
We mogen het niet vergeten, hoezo niet ik kan hier niets mee.Was heel erg, ja zal best maar wat moet ik ermee dan.
Zelf persoonlijk vind ik de Joden ook niet zo netjes, en een dominant en achterlijk volk. Of mag ik dit niet zeggen omdat er ooit concentratie kampen zijn geweest.
Hoezo alleen dan de Joden er zaten ook Nederlanders Polen Roemenen, dat bedoel ik dus de Jood is hypocriet en voelt zich snel beter als een ander.
-weggejorist-
Ik heb een paar kampen bezocht maar op een of andere manier doet het online digitale Joodse monument mij meer. Als je aan hand van die site door jouw stad of dorp loopt en voor een huis staat waar een joods gezin heeft gewoond die weggevoerd zijn dan gaat er wel wat door je heen kan ik jullie zeggen. Zie je de namen van de gezinsleden, veelal met (kleine) kinderen, uit jouw eigen stad/dorp met de datum en plek waar ze zijn omgekomen. Dat waren ooit stadsgenoten/buren uit je eigen omgeving. Geen anonieme mensen maar mensen met een naam, een gezin en een woning in jouw straat. Want daar hebben we het over. Gewone mensen, gewone gezinnen, gewone kindjes. Die in het huis woonden waar je dagelijks langs loopt. Dan ineens is Auschwitz heel dicht bij.
Voor al de tere zieltjes kijk eens wat links boven aan staat.
@Audiomind | 28-01-17 | 01:09
Ben er samen met een vriend in januari '93 geweest. Het had gesneeuwd, alles was zwart-wit, net als in Schindlers List, die eerder dat jaar was opgenomen. Samen met een Amerikaanse toerist en een vrouw van de Krakowse VVV kwamen we daar aan. Verder was er niemand. Het prikkeldraad van Birkenau tot aan de horizon.
De Amerikaan -die dacht een toeristisch uitje te hebben geboek- begon te huilen en heeft uren gewacht tot we weer terug gingen.
Geen film kan het gevoel beschrijven.
Birkenau is zo veel groter in het echt.
Ik ben jaren 90 in het kamp geweest en heeft een diepe indruk gemaakt. Uit principe koop ik nooit een Volkswagen,ergens in die hal van VW staat nog steeds de fiets van mijn opa. Nazimobiel. Bah.
Ach kijk, en ook wij hier hebben een paar holocaust deniers in onze gelederen.
ben er geweest en damned het is indrukwekkend,maar de video toont alleen de stenen gebouwen van Auschwitz.het grote houten gebouwen kamp (berkenau)is zo veel meer indrukwekkend en dat ligt een paar 100 meter verder waar de spoorlijnen binnen komen.
Hier in de omgeving zijn legio KZ-Lager, filialen van Mauthausen, waar Spaanse Krijgsgevangenen gedwongen werden stuwdammen te bouwen in grote rivieren. Bij elke stuwdam een kamp voor een paar honderd mensen.
Er wordt steeds gepraat over de slagaders van geweld, maar de haarvaten die net zo erg waren, ook al waren het geen vernietigingskampen, worden maar al te makkelijk opzij geschoven. Ik kom hier al tientallen jaren, maar pas sinds ik hier woon ben ik hier op attent geworden door een klein bordje KZ-gedenkruimte en daarna wat research op het internet.
Iets wat we nooit mogen en moeten vergeten. En iedereen die hier een grote mond heeft moet die plek eens bezoeken. Ik ben er nog nooit geweest en eigenlijk wil ik die plek ook nooit bezoeken want gedachte alleen al breekt mijn hart.
Waarom is de Holocaust eigenlijk de enige historische gebeurtenis waarover geen kritisch verder onderzoek is toegestaan? En wie dat wel wil aan de schandpaal komt als zogenaamde revisionist of zelfs zoals in Duitsland en Frankrijk wegens holocaust-relativering in de gevangenis belandt.
Wij zijn hier toch op GS waar alles kritisch achtervraagd wordt?
En heb ik tijdens mijn wetenschappelijke opleiding soms niet goed begrepen dat je in principe alle gevestigde waarheden moet betwijfelen; zelfs je eigen zintuiglijke waarnemingen?
@inspector71 | 27-01-17 | 18:55
In de kleding desinfectie ruintes zijn de bakstenen gevlekt blauw uitgeslagen alsmede sporen van cyanide terug te vinden.
In de aangewezen gaskamers is dit nergers het geval, en zo zijn er nog tientallen feiten die veel vragen oproepen.
Ik parkeerde mijn auto in de berm naast de poort van auswitsch-Birkenau. Onder de beroemde poort bekroop mij een vreemd gevoel van angst en verwarring. "Hel op aarde". Het gebied is besmet door zijn historie.Rechtsachter het terrein ligt een klein stukje bos. Daar hangt een foto van vrouwen kinderen en baby's die moesten wachten voordat ze de gaskamer werden ingestuurd. Je blik richt zich op de foto en het huidige aanblik. Ik had veel gelezen en gezien over de 2eww echter daar verloor ik op mijn 32ste toch een stuk onschuld. Ziek. En glashard op geplande productie wijze gefaciliteerd. Er zijn mensen geweest die dit bedacht hebben. Die avond ben ik dronken geworden met een Poolse hoer in Krakau.
@Gualtiero | 27-01-17 | 23:53
Sowieso prijs ik je omdat je het sws een beetje luistert. Van ontwikkeling (buiten je huidige paradigma) is nog nooit een mens slechter geworden.
Nou toen Duitsland zwak was heeft Polen wel wat tandjes getoond.
En dan over Oost-Europa, ik ga niet alle daden van de nazi's verdedigen, maar ik wil wel zeggen dat je alles in context van een wereldoorlog moet zien. Kwestie van alles of niks.
De politieke ideologie het 'nationaal socialisme' zou je los van de oorlog moeten kunnen zien.
Afgelopen zomer geweest zeer indrukwekkend, als je de omvang ziet gaan er rillingen door je lijf.
En dan heb je sommige bevolking groepen, die beweren dat de holocaust nooit heeft bestaan, ze zouden zich diep moeten schamen!
En als die megalomane mafklapper met zijn snorretje het niet aanvals verdrag met Rusland had gerespecteerd én Noord Afrika met rust had gelaten.
Dan had een brood op dit moment twee Mark vijftig gekost...
Wijze uit het Oosten | 27-01-17 | 18:21
Waarschijnlijk wel ja... scherp!
-weggejorist-
pluk-87 | 27-01-17 | 23:21
Zou kunnen, maar doet niets af aan de onwaarheid. Het kustgebied is nooit aan Polen gegeven door Duitsland en Polen heeft Duitsland niet aangevallen. De spreker brengt het alsof Polen Duitsland een mes in de rug stak en dat is onwaar.
Daarna zegt de spreker dat Zweden nooit is binnengevallen door Hitler. Dat klopt, maar dat heeft meer te makken met het feit dat dat strategisch niet nodig was. Met Denemarken en Noorwegen had Duitsland controle over Oostzee en de Scandinavische kustlijn. Zweden was zodanig verlamd en moest bovendien een zware economische prijs betalen voor neutraliteit.
Vervolgens stelt spreker dat Hitler Slowakije, Bulgarije, Hongarije, Griekenland, en nog wat landen niet heeft aangevallen, om aan te tonen dat Hitler niet 'zo maar zielige landjes aanviel' of zo. Hitler heeft de volledige Balkan en Oost-Europe op enige wijze geannexeerd. Daarbij is het Duitse leger vanuit Slowakije/Hongarije Joegoslavië binnengevallen en vanuit Bulgarije Griekenland. Griekenland werd vervolgens bezet.
Spreker doet alsof Hitler alles deed uit verdediging. Volstrekte onzin. Hij zegt zelfs dat 'op zich de invasie van België gerechtvaardigd is, omdat zij reparatie eisten na WOI' - serieus, wat?
Pedronegro | 27-01-17 | 18:24
Nog steeds bedoel je, het eerste deel langs de Oirschotsedijk heeft nog van die oude bakstenen huisjes.
Auschwitz I was voorheen een kazerne, omgebouwd tot het kamp waar het om bekend stond.
Toen ik er was, en de gids nog niet bij het verhaal over de verschillende kampen was, waren wij (ik en een goede vriend) ook erg ongemakkelijk: 'is dit het nu? Waar is dat gigantische kamp met die spoorrails en die houten krotten waar mensen als vee werden gehouden?'
Je weet dan niet wat je met je gevoel moet, want je wilt niet ontkennen dat het een vreselijke plek is, maar je kent het via televisie en internet op een andere manier.
Daar werd snel korte metten meegemaakt want 5 km verder, naast een Poolse vinexwijk (geen flauwekul, er zijn mensen die elke ochtend hun gordijnen opendoen en de poort van Auschwitz-Birkenau op een paar honderd meter zien) kwamen we bij het 'van tv' bekende kamp.
Goed dat ik het ooit gezien heb, nooit meer naar zoiets. Gejankt als een klein kind.
@McMarx | 27-01-17 | 22:02
Hierzo! Nou is er van mijn geloof weinig overgebleven, mij houden aan de sabbat zou mijn bedrijf slopen... En om nou dagelijks te blijven treuren om een tempel die zo'n 2000 jaar geleden is gesloopt.
En zo zijn er vele met mij die echt niet meer voldoen aan het klassieke beeld van joden.
Erger, denk dat ik met hoe ik 'mijn' land(ik ben ook maar import, al zijn mijn ouders wel hier geboren) zie aftakelen nationalistischer ben dan veel geboren Nederlanders, maar dat word natuurlijk erg snel als een vies woord gezien.
Altijd indrukwekkend dit soort beelden. Niet te beseffen hoeveel leed er zich heeft afgespeeld in die straten...
@Gualtiero | 27-01-17 | 23:04
Mss bedoelde ze dat Duitsland daar (min of meer gedwongen) mee instemde.
nickolaas | 27-01-17 | 22:37
Ik ben niet zo van het 'name calling' maar ik raad u aan de comments nog eens door te lezen.
pluk-87 | 27-01-17 | 22:42
Gaat al direct fout (4e minuut): de Duitsers hebben na WOI Polen niet doen ontstaan, dat was eerder door toedoen van Woodrow Wilson; Polen heeft met het Verdrag van Versailles toegang gekregen tot de Oostzee, ze vielen Duitsland niet aan.
Dat is fascinerend. Het is al zolang geleden, maar als je op dit soort plekken loopt beroert het elke vezel in je lijf. Of ze er nog staan in hun morsige zwartwit gestreepte vodden De kop vol luizen of ze als één organisme aan je vragen: waarom hebben jullie niks gedaan?
Ik ben alleen in kamp Westerbork geweest. De impact die Auschwitz blijkt nog groter. Vooral de vreemde stilte die op je nederdaalt als je er loopt. Vooral die stilte.
Mensen zouden er goed aan doen om ook eens dit soort zaken serieus te bekijken, ipv enkel MSM. www.youtube.com/watch?v=PMJQeg4xYoc
Veel latente goedpraterij hier...
@Gualtiero | 27-01-17 | 22:13
Kan je daar iets preciezer in zijn.. ? Ik ben erg voor gerechtigheid en waarheidsvinding - maar in praktijk lijkt dat vaak toch iets moeilijker te liggen (voorbeelden genoeg en vooral individuen die zulke stappen zetten betalen vaak een hele hoge prijs ook al hebben ze gelijk - vaak jaren voordat ze daarvoor erkenning krijgen en/of eerherstel). Ook in Israel om maar iets te noemen, liggen wreedheden soms gevoelig - en ik ben de eerste bijvoorbeeld om mensen aan te moedigen uit de school te klappen over 'tax rulings' van de Nederlandse fiscus, die toch wereldwijd het economische klimaat behoorlijk verpest hebben (maar die dus beleid waren van volgens mij met name de 'Paarse kabinetten' - en in die tijd wist ik ook al een beetje van die praktijk en wat gevolgen daarvan zouden zijn is ook toch wel uitgekomen.. maar naast in eigen kring dat als een misstand zien is het in al die jaren niet echt gekomen.. over de Luxemburgse 'tax rulings' en meer recent Panama is volgens mij meer bekend). Was er nog Poncken Princen, die heeft volgens mij uiteindelijk na vele jaren iets van eerherstel gehad - maar over het algemeen worden die mensen eerst jarenlang aangepakt die vrijwel een hele maatschappij.
Als mensen iets uit overtuiging onder de pet houden, heb ik daar wel moeite mee.. uit overtuiging handelen kan ook net zo slecht zijn - maar het hardst vervolgen zou ik toch doen met de mensen die allereerst een klimaat creëren waarin dat soort misdaden begaan worden (vaak zijn het een aantal gekken die elkaar kunnen vinden in die omstandigheden en de ergste excessen worden vaak ook door milities gevormd door fanatiekelingen gepleegd - in veel mindere mate het meer doorsnee leger). Maar mensen die leiding geven en bevelen uitdelen, daar moet je wel zwaar aan tillen (en volgens mij wordt dat onderscheid ook gemaakt in bijvoorbeeld oorlogsrecht).
@McMarx | 27-01-17 | 22:02
Nou dat merken we, noem mij een Jood die dichte grenzen voor Europese natiestaten propageert. Dat zijn er vrijwel geen, terwijl dit noodzakelijk is voor ons voortbestaan.
pluk-87 | 27-01-17 | 22:18
Niet per se, u bent immers open in uw opvattingen.
@Gualtiero | 27-01-17 | 22:13
Doel je op mij? Ik ben in voor een inhoudelijke discussie, dat weet je ;) hehe
Veel latente goedpraterij hier...
ziet er beter uit dan een nederlandse vinexwijk
@pluk-87 | 27-01-17 | 21:56
Joden zijn te 'bekeren' (kwestie van tijd), Moslims niet. Die zijn al bij voorbaat verloren. Daar moeten we echt vanaf.
@McMarx | 27-01-17 | 21:39
Waarom zouden slopers van ons volk niet mee mogen richting het beloofde land? Asscher, Rottenberg, Groenteman etc
Uit de krochten van zeer ernstig beschadigde geesten ontsproten troosteloze en uitzichtloze moordfabrieken, dit mag nooit vergeten worden.
Ik ben 14 jaar geleden een aantal vernietigingskampen afgereden, dan wel degene waar een deel van mijn voorouders nooit uit terug gekomen zijn.
Auschwitz is om nu te bezoeken het meest indrukwekkend aangezien daar het meest bewaard is gebleven, Treblinka is bijvoorbeeld niets meer dan de steengroeve, een aantal funderingen en het zwembad herkenbaar.
Kulmhof is alleen nog te herkennen aan de gedenksteen.
Poniatowa is weer wat meer intakt gebleven maar bij lange na niet zo indrukwekkend als Auschwitz.
De gaskamers in Auschwitz zijn trouwens herbouwd, deze waren opgeblazen om sporen te wissen.
De meeste gebouwen(steen) welke echt intact zijn gebleven zijn niet open ter bezichtiging, en de barakken zijn letterlijk allemaal gelijk, daardoor is een groot deel ook flink vervallen en worden alleen deze vlak bij de poort echt onderhouden.
Veel voormalige kampen en gedenkplaatsen worden spijtig genoeg slecht bijgehouden, misschien komend jaar toch nogmaals zo'n reis plannen met een emmertje sop mee...
-weggejorist-
@DDNL | 27-01-17 | 21:09
Het '3e Rijk' dreef op slavenarbeid.. hooguit ingenieursbureaus die tekeningen maakten (volgens mij zijn recent door zo iemand tekeningen gevonden van Auschwitz - en die zijn in handen gekomen van Yad Vashem). Maar daar heeft ie kennelijk de rest van zijn leven op gezeten zo lijkt. Maar mensen die wel iets konden weten waren geloof ik mensen die bij de spoorwegen werkten en bijvoorbeeld accountants die dus tellingen bijhielden waar wel iets uit af te leiden viel. Maar of die nu echt een positie waren iets te voorkomen.. daar is best wel het een en ander over geschreven (en dan kom je toch vaak op het vervolgen van de kopstukken uit).
Maar ook kleinschaliger genocide, zoals dat gebeurde met vrachtwagens was soms wel bij lokale bevolking bekend schijnt (LKW's waarin dus de uitlaat in de laadruimte uitkwam en waarmee dus in eerste instantie mensen werden vergast, die schenen dus 'hellKW's' genoemd te worden - waaruit valt af te leiden dat men wist waar die voor dienden).
@Wijze uit het Oosten | 27-01-17 | 18:56
Den Uyl??
'In Nederland werd de werving van gastarbeiders beëindigd in 1973 tijdens het kabinet-Den Uyl (PvdA)"
Seit wann heißt das eine 'Kekke animatie'? Wenn Sie dorthin gehen, bekommen Sie einen besseren Überblick.
-weggejorist-
Wat ik nog steeds onbegrijpelijk vind is dat er uiteindelijk maar een handjevol mensen daadwerkelijk terecht hebben gestaan voor al die gruweldaden, met name dus de "hoge pieten". Maar wat dan van al die mensen die mee hebben geholpen, en bijv. die kampen hebben gebouwd? Metselaars, timmerlieden, loodgieters, stratenmakers (m.a.w. de bouwvakkers), koks en ander personeel. Dat zijn duizenden en duizenden mensen. Hoeveel van die mensen zouden nog leven?
@Wijnkoeler71 | 27-01-17 | 20:53
Waarom is het niet te vergelijken met wat (((bolsjewieken))) hebben aangericht in Oost-Europa?
Wat een enge mensen hier.
Laten we geen vergelijkingen maken met iets dat met niets te vergelijken is.
Dit was verschrikkelijk.......
Soms is het tijd voor wat interessante feiten over die tijd, de Hollywood versie kennen we inmiddels allemaal al. www.youtube.com/watch?v=G5f_ctnVUTc
Kijk, Zentgraaff.
Dit is dus waar je volle treinen naartoe zou sturen door PVV te stemmen. Jouw woorden, eerder deze week.
oh ja, en wat misplaatst om treinen naar het midden-oosten in een adem te noemen met deze zwartste bladzijde uit onze geschiedenis. ik walg van dat soort vergelijkingen, vaak gedaan door moslims en linkse gekkies.
ben er twee maanden terug geweest. erg indrukwekkend en voor veel elementen in onze wereld eigenlijk een must om te bezoeken. zoals sp-ers en nog een miljard andere haters.
vooral het feit dat ze bijvoorbeeld de haren van dode joodse vrouwen per baal verkochten om kleding van te maken zijn van die dingen die je doen twijfelen aan het menselijke ras.
De holocaust is het resultaat van iets.
Het woord verontmenselijken en aversie organiseren valt nogal eens. De moderne westerse waarden van de laatste 400 jaar hebben alles met menselijke waarden te maken.
Vreemd genoeg vinden we het zo gewoon, dat we af en toe vergeten wat ze zijn en hoe waardevol ze zijn. En hoe moeizaam ze op te bouwen en hoe makkelijk ze te verliezen zijn.
Daarom zijn er mensen niet blij met sommige andere culturen. Zowel links al in Gastarbeid en kapitaal in 1983 (sptransparant.wordpress.com/gastarbei...) als nu bijvoorbeeld rechts.
necrosis | 27-01-17 | 19:32 aan @inspector71:
"Volgens mij weet jij geen reet waarom Treblinka II werd gebouwd."
---
Misschien gedeeltelijk ook een uitvloeisel van dat 'Judea' als in maart 1933 - dus voordat de rechten van Joden beperkt werden, voor de eerste concentratiekampen en vijf jaar voor de Kristallnacht - de oorlog aan Duitsland verklaarde? Zoals uit deze voorpagina van de Daily Express met de heading: "Judea declares war on Germany" en de subheadings: "Jews of al the world unite in action" en "Boycott of German goods".
www.google.nl/search?q=judea+declares...
Wijze uit het Oosten | 27-01-17 | 18:21
Echt niet. Zowel Hitler en Stalin wisten dat de ander niet te vertrouwen was. Dat verdrag kwam beide partijen goed uit omdat ze allebei nog veel tijd nodig hadden om zich voor te bereiden. Maar dat total-war onvermijdelijk was wisten ze allebei. Uiteindelijk heeft Hitler de eerste klap uitgedeeld. Als hij had gewacht tot de Russen zichzelf sterk genoeg vonden zou Berlijn veel eerder (en onverdeeld) in Russische handen zijn gevallen.
@inspector71 | 27-01-17 | 19:26
Volgens mij weet jij geen reet waarom Treblinka II werd gebouwd.
Ik zou eens gaan zoeken op Google.....
De zogenaamde Duitse 'Leidkultur' - waar de Mofrikaanse Bildzeitung een groot aandeel in had/heeft en die enkele jaren geleden een bekroning kreeg met een voetbalveldgroot Holocaustmonument in het centrum van Berlijn - staat naar mijn overtuiging in direct oorzakelijk verband met het ongelooflijk grote aantal Duitsers dat Merkel's catastrofale 'vluchtelingenpolitiek' steunde.
Over de gevolgen van de Duitse jodenvervolging voor de chaotisering van het Midden-Oosten - die overigens zelfs nog oorzakelijker samenhangt met die vluchtelingencatastrofe - heb ik het dan niet eens.
Alhoewel natuurlijk de stichting van een etnisch-Joodse staat in feite al met de Balfour-declaration in 1917 besloten werd.
necrosis | 27-01-17 | 19:23 Men vond dat we maar niet in de gelegenheid gesteld moesten worden het himmler te vragen.Wurgsporen en de grimassen van vergiftiging dont mix.
Waarom hebben die barakken schoorstenen? Het was toch onmenselijk koud, of zijn dit de gaskamers? Tja, weet het ook niet meer nu!
@nickolaas | 27-01-17 | 19:15
Treblinka bestond uit twee kampen, het tweede kamp werd gebouwd op advies van Reynhard Heydrich, wellicht de ergste beul uit WW II.
Overigens, het eerstvolgende Henryk Gorezki recital in een volleig Bar Mitzaw afgehuurdhttps://www.youtube.com/watch?v=MbIihEI2p1w Count me in!
Net legerplaats Oirschot 40 jaar geleden.
@Pedronegro | 27-01-17 | 18:24
Dit was volgens mij oorspronkelijk ook een kazerne, verder wat @Benji_de_Hond | 27-01-17 | 18:13 zegt - dat deel is volgens mij ook nieuw gebouwd. BBC heeft een hele goede meerdelige documentaire gemaakt, waarin dat verhaal achter Auschwitz wordt verteld (volgens mij opent die docu ook met deze animatie.. ). Volgens mij is dat ook nog het meest 'lichte' deel van het verhaal ook wat ze daar vertellen, daarna gaan ze ook nog in op de geschiedenis van andere kampen zoals Treblinka, dat iets minder lang open is geweest, maar in sommige opzichten een nog wel schokkender verhaal als je dat ziet, sowieso in de zin dat die geschiedenis hier minder bekend is dan Auschwitz, maar ook in dat het regime volgens mij nog on(t?)menselijker was - ik weet niet of je daar nog.. vergelijkingen in kan trekken.., leugens die cynischer waren - Auschwitz had 'Arbeit Macht Frei' boven de poort, daar was een vals station gebouwd met een zogenaamde hulppost van het 'rode kruis' - inclusief valse doktor.. een Ukrainer was dat " It was flanked by fake infirmary called "Lazaret", with the Red Cross sign on it. It was a small barracks surrounded by barbed wire where the sick, old, wounded and "difficult" prisoners were taken." [..] en.wikipedia.org/wiki/Treblinka_exter... Auschwitz zijn de meeste Joden omgekomen van alle kampen, maar andere opzichten is wat in Treblinka is gebeurd soms nog schokkender (maar dus minder algemeen bekend - ook omdat de nazi's zelf veel gedaan hebben vanaf 1943 al om die geschiedenis uit te wissen oa door het kamp te ontmantelen).
Uiteindelijk zijn het nog steeds dezelfde Duitsers, maak je geen illusies.
Kan David Cole al weer over straat of zit die nog steeds ergens ondergeoken?
Over "lügenpresse" gesproken.
eerstneukendanpraten | 27-01-17 | 18:36
Zo heet die toch ook?
Euro: Europäische Reichsmark für den Oberführer
-weggejorist-
Ok vraagje categorie Ton Elias: waarom werken die filmpjes niet in de GS app/iPhone?
@miko | 27-01-17 | 18:47
Ik denk niet dat er dan nog Matzes te koop zouden zijn in West-Europa..
Exact mijn punt, maar twee beslissingen en de geschiedenis zou totaal anders zijn...
*Aan Den Uyl denken doet. "gastarbeiders, best een goed idee..!"..*
-weggejorist-
Van mij mogen ze een actieve vulkaan opvullen met alle jodenhaters. En Dries van Agt als deksel gebruiken. Spreekwoordelijk natuurlijk. Nee gewoon echt. Nee natuurlijk niet.
-weggejorist-
"Nooit meer voor Miep Gies spelen?" Die dappere vrouw draait zich om in haar graf! Ben jij die laffe overval op die twee oude mensen vergeten, Zentgraaff?? En wat die Islammietjes toen allemaal riepen?
Leuk he, Islam.
@flesje | 27-01-17 | 18:32
Ik krijg zelden filmpjes die het niet doen.
@Wijze uit het Oosten | 27-01-17 | 18:21
En geen bankcrisis, want ja, geen bankier meer over.
En wat zou de prijs van Matzes dan zijn?
Het leed van de Polenhttps://www.youtube.com/watch?v=-mEWlGLkjIw
Wijze uit het Oosten | 27-01-17 | 18:21
Klopt bijna want het zou dan moeten zijn: Reichsmark.
@ flesje | 27-01-17 | 18:32
Filmpje doet het prima.
Jeetje is er nou op gs 1x een filmpje wat het wel doet.Is dat nou zo moeilijk?
Tering jantje, wat een godwin.
@Wijze uit het Oosten | 27-01-17 | 18:21
Wijze woorden Wijze, wijze woorden.
Alles is kaarsrecht in dat dorp
@ CoJoNes | 27-01-17 | 18:18
l.o.l.
Lieve Duitse protest meisjes
youtu.be/Xcrr3PawJY0?t=83
Net legerplaats Oirschot 40 jaar geleden.
En als die megalomane mafklapper met zijn snorretje het niet aanvals verdrag met Rusland had gerespecteerd én Noord Afrika met rust had gelaten.
Dan had een brood op dit moment twee Mark vijftig gekost...
vroeger Duitsers boozz
nu Duitsers lievv
youtu.be/rPXI6tA31yI
Het Disneyland van de Holocaustindustrie. Vertel ook effe van die aangepaste aantallen op de gedenksteen, of kon die drone daar niet op inzoomen? Al 72 jaar kassa!
"vlieg mee met air zyklon B"
Altijd lachen met Zentgraaff
@hurenisvoorpaupers | 27-01-17 | 18:06
Dit is Auschwitz I, Auschwitz II (Birkenau) is een stuk groter.
Gewoon netjes met de boot naar Midden-Oosten, zoals Madagascar ook beter uit zou hebben gepakt.
Laat eens helemaal zien of was dit het?
REAGEER OOK