Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Verkeerspolitie bekeurt iedereen de moeder

incasseren.pngDe popo heeft vorig jaar PRECIES 9.437.717 verkeersboetes uitgedeeld, 1.468.805 boetes MEER dan in 2015. De overheid wordt slapend rijk door de cashcowroute tussen Utrecht en Amsterdam, cashcumulator A4 en cashconglomeraat A10 want iedereen rijdt gewoon veulste hard. Te snel langs flitskasten crossen, rode lichten negeren, fout parkeren, bellen achter het stuur: gemiddeld 75 euro per boete. You do the math. En ondertussen gaat het pri-ma met de verkeersveiligheid: het aantal verkeersdoden is met 9 procent (Europees record) gestegen van 570 naar 621 en het aantal gewonden is gestegen van 20.700 naar 21.300. Vanwege deze trend is de wetenschappelijk uitermate relevante formule 1+1=(soms)2 uit de kast gehaald en zit er derhalve nog maar één ding op: NOG. HARDER. STRAFFEN. Want dat werkt (soms). BonusPDF om te bewaren: alle flitspalen van Nederland met aantal delicten hiero.

Reaguursels

Inloggen

Elke beschikking vanuit de Wet Mulder is een "criminal charge", dus een EVRM mensenrechtenschending.
Dus terugboeken het geld + schadevergoeding + rente

Crak-ho | 18-01-17 | 21:42

Hoe hoger de boetebedragen worden des te meer gaan velen opletten en nog voorzichtiger rijden tot het moment komt dat er daardoor weer minder boetes/geld worden geincasseerd
Dan gaat de overheid de boetes weer verder verhogen, maar het houdt een keer op als een overtreding zo duur wordt dat we met een slakkengang gaan rijden.
Dat bespaart benzine en dan begint oa de Shell het te voelen en gaat hun lobby in Den Haag aan de slag. Wie weet wat er dan gebeurt.

weetjenog | 18-01-17 | 11:40

Psycho Daddy beschouwt verkeersboetes als vrijwillige belasting waar hij niet aan mee doet. Cruise control op 128 waar je 120 mag is 125 echte kilometers en nooit bekeuringen.

.

Hadden alle belastingen maar zo'n vrijwillig karakter.

Psycho Daddy | 18-01-17 | 11:39

De enige belasting die je in dit land nog redelijk gemakkelijk kunt ontwijken is de belasting op 3-10km te hard. Dus daar doe ik met succes mijn best voor met een middelvinger naar den Haag. Verder mogen van mij alle achter het stuur telefoon hufter-bestuurders 1000 euro boete krijgen. met een verhoging van 100 % bij elke herhaling.

Lichtstadfan | 18-01-17 | 11:10

@stefanboy78 | 18-01-17 | 05:08
Tja, als het over boetes gaat blijkt GS net zo dom als een willekeurige tokkie.
Het aantal doden is gestegen op .. 130 km wegen. Dus kennelijk is het zo dat hoe harder je rijdt hoe eerder je bij een ongeluk dood gaat. Dat had natuurlijk niemand kunnen bedenken.
De rest van de stijging is voor rekening van 70+ fietsers die hun elektrieke vehikel tegen een paaltje of in de sloot rijden.

noorderling | 18-01-17 | 10:31

Ik vind het sowieso al schofterig dat je een boete krijgt van bijv. 23€ tot 44€ als je een keertje per ongeluk 4 km/u uur te hard rijdt als je in jaren geen boete meer hebt gehad.

a4p | 18-01-17 | 08:36

Wanneer je ietsjes te hard rijdt zul je het weten.
Een zogenaamde asielzoeker die zich misdraagt krijgt een aai over zijn bol, want hij heeft al zoveel geleden, je kunt het hem niet kwalijk nemen.

mallekater | 18-01-17 | 06:42

Het gestegen aantal verkeersdoden in 2015 (621) linken aan het aantal verkeersboetes in 2016 is tamelijk bizar. Het suggereert een verband dat er helemaal niet is.

En de stijging in 2015 is op zich een feit, maar tegelijk ook een halve waarheid. Het cijfer was in 2013 en 2014 opmerkelijk laag, met 570 doden. Het cijfer van 2015 ligt lager dan de 650 in 2012.

Verder is het overgrote leeuwendeel van de opgelegde verkeersboetes gewoon terecht. Dat mag geen populaire mening zijn, maar het is wel gewoon een feit. Mensen rijden echt zelf te hard langs flitspalen, rijden door rood, dragen geen helm of hebben geen fietsverlichting.

Wie zich aan de verkeersregels houdt, loopt zelden of nooit tegen een boete aan.

stefanboy78 | 18-01-17 | 05:08

Er is een groot verschil tussen een graaipaal en een flitspaal.

de tuftuf club is altijd tegen graaipalen geweest.
Ze hebben zelfs een keer geld ingezameld voor een flitspaal die vernield was en voor een basisschool stond! reed je daar te hard was je een totale lul en moest je publiekelijk aan die flitspaal genageld worden.

Met die onduidelijke aangeven maximum snelheden op de snelwegen heb je sneller post uit Leeuwarden dan je denkt. Wanneer is het bijvoorbeeld precies 19:00 of 21:00 uur dat je 120 of 130 mag?
1 minuut verschil en je bent de sjaak.
Dus het merendeel rijd braaf anti-graaipaal snelheid 100 omdat ze niet weten of ze er 100-120 of 130 mogen rijden.

gemiddeld heb ik 1 keer per jaar een €30,- sponsorlot uit Leeuwarden omdat ik als verkeershufter het gewaagd had 3 km te hard te rijden.

Wil je verkeershufters zo als ik goed aanpakken zou je bij de eerste boete 50% korting moeten geven.
Bij elke opvolgende boete dat jaar de boete verdubbelen en bij 5 of meer boetes rijontzegging en vakantie in hotel Justitia.

captain-caveman | 18-01-17 | 01:53

Maar 9.437.717 verkeersboetes uitgedeeld, lekker .... En dan je als burger afvragen ... bij mij werd ingebroken ... kom ze toevallig tegen .. ze slaan op de vlucht ... melding maken via 112 .... een half uurtje later komen de pliesie ... 2 personen ... woww... nemen een foto vanwaar ze binnen kwamen... kijken niet wat buiten was gezet.... een rondje om het huis is sporen onderzoek .. ... totaal geen vinger of dna onderzoek op wat was aangeraakt.... en een paar weken later een briefje van dat de zaak is afgesloten omdat ze er niet mee verder komen en daders onbekend zijn.... die gasten zijn ook maar alleen geschikt om bonnen te schrijven als je het mij zou vragen.

kereltie_ut_drenthe | 18-01-17 | 01:46

Die boetes voor een paar km/u te hard zijn onzin als het gaat om verkeersveiligheid. Laat ze maar eens het smartphone gebruik achter het stuur flink bestraffen. In de Spiegel een tijdje geleden een hele reeks foto's gezien van vrachtwagenchauffeurs die tijdens het rijden druk bezig waren met hun smartphone. En dan o zo verbaasd zijn als zo'n vrachtauto met volle vaart op een stilstaande file inrijdt en wat auto's plet.

Maar ook het aantal berichten van ongelukken, waarbij vermeld staat dat "door nog onbekende oorzaak" de auto op de verkeerde weghelft belandde" (en er daardoor onschuldige mensen om het leven komen) wekt bij mij sterk het vermoeden dat ook hier het smartphonegebruik de oorzaak is. Zoiets zouden ze écht zwaar moeten beboeten, met minstens 1000 euro, en bij herhaling van het delicht het rijbewijs intrekken. Welke politicus neemt nu eens eindelijk het voortouw?

Argyronauta | 18-01-17 | 00:14

TB2318 | 17-01-17 | 17:18
Zou dat niet komen omdat auto's veel veiliger zijn geworden? Airbag, goede remmen, kreukelzones?
bakoenin | 17-01-17 | 17:24
Het zal ongetwijfeld meerdere oorzaken hebben. Het is alleen opmerkelijk dat men bij een kleine stijging meteen al weer roepen dat er weet ik wat niet aan de hand is, terwijl de cijfers al 40 jaar spectaculair dalen. Roken en alcohol zijn ook in die 40 jaar stevig aan banden gelegd. Wie weet heeft dat óók invloed.

TB2318 | 17-01-17 | 23:51

De N50-flitspalen tussen Zwolle en Kampen zijn wel zo obvious en de maximum snelheid is ook zo overdreven aangegeven dat alleen appende bestuurders op de bon gaan daar. Net goed.

je postbode | 17-01-17 | 22:49

Flitscontroles zorgen er volgens mij voornamelijk voor dat de weggebruikers zich focussen op de Flitsmeister (e.d.) apps. In mijn Tesla staat gewoon altijd 'Cruise On', hebben jullie toch eauk wel?

geepstra | 17-01-17 | 22:13

Cruisecontrol is een wondermiddel tegen snelheidsbelasting op snelwegen.

CarelJan7937 | 17-01-17 | 21:57

Stem PVDA/VVD/D66/CDA omdat het veel belangrijker is dat iemand die 54 km/h geflitst wordt terwijl je vrouw als hoer wordt nageroepen en je dochter wordt nagesist. Stem deze partijen omdat opsporing verzocht etnisch profileert terwijl je buurvrouw de moeder wordt geneukt. Zo rolt fatsoenlijk Nederland toch zeker.

Rest In Privacy | 17-01-17 | 21:46

Ga in staking. Hou je aan de regels en naai daarmee de pliesie.

klevert | 17-01-17 | 21:25

De PVV die pleit voor 140 km per uur. Dat zal de inkomsten aan verkeersboetes aardig doen inzakken.

Nehemia | 17-01-17 | 21:21

Een relatie tussen verkeersveiligheid, boetes en het aantal doden/gewonden is er m.i. niet zomaar 1 op 1.
Ik zou het overigens interessant vinden wanneer uit de cijfers kan worden opgemaakt hoeveel weggebruikers de regels grof overtreedt in ernst en/of frequentie.
Persoonlijk, boeien boetes mij niet want ik heb ze vrijwel nooit, zeker niet voor snelheid; de laatste, een parkeerboete, was 8 jaar geleden of zo.
.
Verkeersregels boeien mij meer, ik wil graag beheerst veilig lopen over straat, op de fiets en/of in de auto, en die veiligheid is vaak ver te zoeken, zeker in een hufterige stad als Amsterdam, waar verkeerslichten blijkbaar de functie van feestverlichting hebben. Vooral fietsers en scooters zijn de grootste plaag. Hoe harder ze die aanpakken hoe liever het me zal zijn.
Meer boetes, boetes omhoog, eigen schuld dikke bult, ik kijk wel uit.

Memek | 17-01-17 | 20:59

Mijn chauffeur vertelt mij net dat we vorig jaar maar liefst 3768,60 aan boetes hebben moeten aftikken,dat is 116,25 meer dan de wegen belasting voor de auto.Volgens mij rijdt hij dat wanneer ik er niet bij ben,we komen bijna altijd te laat.

kzegje | 17-01-17 | 20:58

In het altijd pittoreske Friesland staan 3 flitspalen. Drie. In het altijd criminele Brabant lijkt het erop dat elk dorp er een paar heeft.

namensmijnhond | 17-01-17 | 20:40

Gelukkig is autorijden in Nederland voor de rest ook al zo goedkoop. (NOT) 4x zo hoge wegenbelasting, tot wel 30% meer in aanschaf en tig keer te hoge boetes.
Ik ben blij dat ik dagelijks in Duitsland onderweg ben. Man-o-man. Vorig jaar 2 bekeuringen voor te snel rijden; een van 10 EUR (voor het rijden van 140 (na correctie) waar 130 was toegestaan) en eentje die wel de moeite waard was: 138 (na correctie) waar 100 was toegestaan.... oeps. Op zondagmorgen op een vrij lege snelweg. Dat was wel jammer van die 145 EUR. De overige 35.998 km waren boetevrij. ;-)

PisFinger | 17-01-17 | 20:36

75 euro voor bellen achter het stuur?
Niemand belt nog, iedereen appt en dat is nog veel gevaarlijker.
Daar het feit dat dit gewoon poging tot doodslag is op alle andere weggebruikers lijkt me bij overtreding een knieschot in de berm door meneer de agent veel rechtvaardiger dan een boete van een paar tientjes.

Draak uit Brabant | 17-01-17 | 20:31

De regering heeft een begroting, provincies, gemeenten ook. Geld is verdeeld en op is op.

Maar er is ook een COA, een IND, Stichting Nidos, Vreemdelingenpolitie, BMA, IOM, ministerie van Buitenlandse Zaken en de gehele asielrecht advocaten. En daarvoor is er onbeperkt geld zo bleek vorig jaar al.

Daar is geen budget voor want dit impliceert een bepaalde met bovengrens hoeveelheid geld. Daarvoor is er altijd geld hetgeen ten koste gaat van de andere begrotingen en bijspekken door bonnen schrijven zo veel als kan.
De politie die vroeger gezag verworf door ook preventief, met een waarschuwing, op te treden is haar gezag verloren en verworden tot belastinginners.

In de tijd van de Romeinen bestond bij de Friezen burgerlijke ongehoorzaamheid door deze inners aan de bomen op te hangen.
Tja de tijden zijn veranderd.

Waarmee ik niet wil zeggen dat we dat nu ook moeten doen, verre van. Maar helemaal geen verzet vormen tegen deze graaipraktijken is de andere kant van het spectrum.

Moneytron | 17-01-17 | 20:31

Dit jaar opnieuw boete vrij, ondanks regelmatig rijden met pedaal in de cruise-control stand. (wel netjes op de snelweg, met goed weer en weinig verkeer) Ik woon wel aan de goede kant van Hilversum.

W_F | 17-01-17 | 20:24

@Crematorium-de-Asbak | 17-01-17 | 16:38
Als zo'n flitspaal een jaar lang elke vijf minuten flitst, is er kennelijk geen sprake van aanpakken.

Guido | 17-01-17 | 20:11

JoopVisser zei het al:
Oh jee, oh jee, alweer een BMW
en altijd een proleet achter het stuur.

Koos Knak | 17-01-17 | 19:48

En welk ras voert het lijstje aan?

McMarx | 17-01-17 | 19:32

Als het de overheid werkelijk ging om veiligheid van zijn burgers, dan had men ook de grenzen op slot en niet al het tuig van godweetwaar met open armen de pauperwijken ingesluisd. Als je het een al niet doet, doe dan ook niet alsof het andere je iets kan schelen, kom op zeg.
We weten het allemaal, dit brengt geld op. Als men Jihadi's en ander onaangepast cultuurverrijkende vleeskaktussen kon beboeten - dat ze ook nog zouden betalen - dan deed men dat met graagte. Maar omdat orde handhaven echt werk is, en dus geld kost en niks oplevert voor de Partij van de Asocialen en de Volksverlakkers van Volk en Democratie, heeft men al lang geleden een rekensommetje gemaakt en besloten dat criminaliteitsbestrijding hen niets qua poen gaat opleveren. Net zoals bejaardenverzorging. Het is lucratiever om de grenzen open te zetten teneinde maffia te faciliteren en zelf op de payroll van Don Corleone te staan dan daadwerkelijk Nederland veilig te maken.

DearMud | 17-01-17 | 19:10

Aan mij heeft het niet gelegen. Mij hebben ze vorig jaar niet gepakt. Eindelijk ...

BurgerSpionageNummer | 17-01-17 | 18:58

Erg weinig boetes voor bellen achter het stuur, ik zie er iedere keer dat ik op de weg zit legio en dat is een stuk gevaarlijker dan met de stroom meerijden.

voldemort | 17-01-17 | 18:30

Dat pdfje heeft alleen de provinciale palen, interessant zou een dergelijk pdfje over de reichspalen zijn.

141535979 | 17-01-17 | 18:11

@TussenReggeDinkel | 17-01-17 | 17:32
Ja, ik heb het helemaal mis, inderdaad zijn parkeerwachten meestal hoogopgeleide professionals die er in getraind zijn om de omgeving scherp in de gaten houden en hun sancties met veel zorg en beleid toe te passen alleen daar waar het geoorloofd is.

geenspam | 17-01-17 | 18:09

Ik heb al jaren geen bekeuringen meer. Ik gun ze geen cent extra in Den Haag

PopperFlopper | 17-01-17 | 17:51

@Tini | 17-01-17 | 17:33
Dat is het, je zou denken dat je liever mensen hebt die anticiperen en niet met zweet in hun bilnaad met verkrampte handen rijden in de angst voor boetes.
Verder lijkt het mij beter als mensen hun ogen op de weg houden in plaats van continu op hun kilometerteller.
Maar goed, het zijn allemaal hufters, die brave huisvaders die een paar kilometer te hard rijden. Heeft vooral niets te maken met het innen van extra belasting.
Overigens is de corrigerende werking compleet afwezig bij het onvangen van een boete een paar dagen later.
Waar ik nu woon zijn geen flitskasten en de politie mag alleen een boete geven als ze je staande houden. Een complete verademing, alleen jammer dat je alsnog standaard een boete krijgt tijdens een bezoek aan Nederland.

Koos8173 | 17-01-17 | 17:44

Verkeersveiligheid...... wanneer was de laatste keer dat de vmax voor snelwegen zijn aamgepast?

Abu Koop Dan | 17-01-17 | 17:42

Mijn bekeuringen voor de statistieken:

- 2015 : 54 waar 50 km/u -> €33,-
- 2014 : 72 waar 60 km/u -> €102,- (!!!!); zo'n 60 km/u zone van 20 km² gebied buiten de bebouwde kom
- 2012.1 : 104 waar 100 km/u -> €29,-
- 2012.2 : 135 waar 120 km/u -> €116,- (!!!!) toch geen 130 daar na invoering door Rijkswaterstaat...
- 2011 : 111 waar 100 km/u in Duitsland -> €20,- (stuk goedkoper)

U begrijpt natuurlijk wel dat ik direct zonder azelen direct op de rem trap mocht ik een flitser zien staan, mocht ik per ongeluk toch net 5->7 km/u "te hard" rijden, alvast mijn excuses hiervoor mocht u achterop mij klappen.

Tini | 17-01-17 | 17:33

Parkeerboetes e.d. zijn wel ongelofelijk irritant, even je wagen 1 minuut neerzetten en je hebt er al 1; ken iemand die er al 1 had toen hij terugkwam van de parkeermeter om een kaartje te trekken, konden ze niet meer terugdraaien "want stond al in het system"
geenspam | 17-01-17 | 17:20
Hmmm Ik durf bijna te wedden dat wanneer er controle is en iemand zet zijn wagen neer om vervolgens een kaartje te halen er niet bekeurd wordt. Ze zien heus wel of je direct naar een P-betaalautomaat gaat of niet.
En bij dat verhaal van 'ik ken iemand..' begin ik al te gapen.

TussenReggeDinkel | 17-01-17 | 17:32

Flitspalen? Wat zijn dat ?

duitse herder | 17-01-17 | 17:30

Daar was een simpele oplossing voor. Wacht even, dan zoek ik het op.
Oh ja, gewoon aan de regel houden. Dat was het!

Petskast | 17-01-17 | 17:27

TB2318 | 17-01-17 | 17:18
Zou dat niet komen omdat auto's veel veiliger zijn geworden? Airbag, goede remmen, kreukelzones?

bakoenin | 17-01-17 | 17:24

@TussenReggeDinkel | 17-01-17 | 17:11
Er zijn bepaalde wegen zoals de A9 en de A10 waar ik alleen nog maar op de cruisecontrol rij. Bespaart mij een hoop boetes. En iedereen die vindt dat ik te langzaam rij mag mij inhalen.

Osdorpertje | 17-01-17 | 17:24

Ik ben vóór meer handhaving, maar 7m beschikkingen door flitskasten tegen 50k beschikkingen voor het gebruik van een telefoon tijdens het besturen van een m-vtg, is niet echt bevorderlijk voor de veiligheid.
Als 90% van alle snelheidsovertredingen nog steeds voor 10 km/h of minder is, is het al helemaal een aanfluiting. Afstand houden, ook al zoiets.

automobilaterealist | 17-01-17 | 17:24

-weggejorist-

bakoenin | 17-01-17 | 17:21

Bij ons op de Amsterdamse straatweg in Utrecht staat ook zo een poensteel geval. Stoplicht staat maar heel kort op groen en als je achter een bus zit zie je dat stoplicht niet. Rij je achter de bus aan dan heb je een prent. Wij rijden gewoon om dus tegenwoordig.

bakoenin | 17-01-17 | 17:21

Forensenleed,boeieh

miko | 17-01-17 | 17:21

Het lijkt me hoog tijd dat Tesla Autopilot 2.0 uitkomt en dat de hardware van de Tesla als losse plug-'n'-playmodule op de markt komt. Men gaat het smartphonegebruik echt niet verminderen, dus moet er vaart gemaakt worden met de automatische piloot. De taak aan wegbeheerders om een beetje rekening daarmee te houden in het wegontwerp. En fietsers met smartphone in de hand? Het is dat ze zo hard aankomen wanneer ik ze frontaal ram, want anders had ik ze allang het water ingereden.

Jostifiel | 17-01-17 | 17:20

@TussenReggeDinkel | 17-01-17 | 17:11
Vooral in NL schiet je geen ene flikker op met (te) hard rijden de afstanden zijn er veel te kort voor. Parkeerboetes e.d. zijn wel ongelofelijk irritant, even je wagen 1 minuut neerzetten en je hebt er al 1; ken iemand die er al 1 had toen hij terugkwam van de parkeermeter om een kaartje te trekken, konden ze niet meer terugdraaien "want stond al in het system"

geenspam | 17-01-17 | 17:20

Tsja, een kleine stijging van de verkeersdoden.
Laten we niet net doen alsof vroeger alles beter was.
www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/16/aanta...
In 1970 lag het aantal verkeersdoden boven de 3000 per jaar.
Dus er is al veel verbeterd.
Go, goed nieuw bij GeenStijl. Het kan verkeren...

TB2318 | 17-01-17 | 17:18

Mijn laatste (en overigens ook eerste) bekeuring dateert van 1981: parkeren op een laad- en losstrook, Hfl 20,00. Ome Reintje is dus eigenlijk best heel braaf, ook in de tijden dat 'ie 40.000km per jaar maakte.

Maar eerlijk is eerlijk: het wordt tegenwoordig wel steeds lastiger om de boetemaffia te ontlopen. Om de kilometer een andere maximumsnelheid is natuurlijk niet bevorderlijk in dat opzicht. Godzijdank heb ik een luid piepende navigatiedinges die héél goed op de hoogte is van alle snelheidsdingetjes.

Volgens mij kan je niet meer zonder zo'n ding (ook gezien de overvloed aan overige (onzin-)verkeersborden).

Reinaert | 17-01-17 | 17:18

-weggejorist-

Nefret | 17-01-17 | 17:18

Bekeuringen fabriceren gaat ze prima af, maar bij het handhaven laat men het mooi afweten.

Princess_F.W.Bolkiah | 17-01-17 | 17:17

Geen last van, rijd standaard 75 op snelweg.

Boris die Sauertopf | 17-01-17 | 17:16

TussenReggeDinkel | 17-01-17 | 17:11
Precies. Zo denk ik ook. Baal wél van die (jonge) testosteron eikels die er iedere voor zorgen dat ik weer een uur vast sta omdat ze weer eens op elkaar geknald zijn. Want het zijn altijd dezelfde die op hun gemak op de linkerbaan schadeformulieren aan het invullen zijn voor het kapotte bumpertje van hun lease autootjes.

Bigi Bana Boy | 17-01-17 | 17:16

Hier in het provinciestadje stond ooit lang geleden een flitspaal op een doorgaande weg. Die werd omvergereden, omvergetrokken, verbrand, zwart gespoten en opgeblazen. Uiteindelijk heeft de gemeente het opgegeven en het ding weggehaald. Dat kan dus ook.

Kaft | 17-01-17 | 17:15

Tja, Nederlanders oogsten jegens omvallende instituten, je moet toch wat hèh VOC-er Rutte ? Premier van de brievenbussen..

Sweetlakecity | 17-01-17 | 17:14

FlitsMeister aan en GAAN!

Sgt. Pepper Spray | 17-01-17 | 17:14

750 miljoen en daarvan gaat 100 miljoen naar de PvdA zorg na die gruwelijke verhalen van Hugo Borst, het is maar eens per vier jaar verkiezingstijd en 650 miljoen naar nieuwe wegen, camera's en flitskastjes geleverd door een VVD-partijgenoot?

Watching the Wheels | 17-01-17 | 17:12

Je moet in Nederland ook geen automobilist zijn.
In Nederland ben je er als crimineel veel beter vanaf.

Graftak | 17-01-17 | 17:12

Ik ben allang bezig met netjes rijden. 5km/u 'te hard' op de teller resulteert in geen bekeuring. Ook zet ik hem altijd op cruisecontrol, ga ik op tijd weg van huis en doe ik heinig an. Ik voel me er zelf ook rustiger door dan dat opgejaagde gejakker. Oh ja nog een tip voor de snellerik: houd eens afstand van je voorganger.

TussenReggeDinkel | 17-01-17 | 17:11

Het ergste is nog dat het in het echt nog veel meer is. Veel gemeenten hebben parkeerboetes omgekat naar belasting-naheffingen (fiscaal parkeren noemen ze dat. Geen boete naar het rijk, maar gemeentebelasting in eigen zak).

Rommelende Onderbuik | 17-01-17 | 17:11

Ik zou graag horen hoeveel van die boete's voor een snelheidsovertreding van zeg maximaal 10 km/uur te hard zijn. (De keurig nette belastingbetalende burger onderweg naar zijn werk dus, die even niet oplet) En dat dan afzetten tegen de andere prestaties van de afdeling "handhaving"......
http://www.trouw.nl/tr/nl/39681/nbsp/article/detail/4447567/2017/01/13/Nederlandse-politie-ziet-de-meeste-misdaad-niet.dhtml

benjeallanggek | 17-01-17 | 17:11

civil servant | 17-01-17 | 16:57
Ik denk dat het ligt aan mobieltjes in de hand, in com-bi-na-tie met te hoge snelheid. En dat als het eventjes kan in dichte mist. Dan is de Nederlandsche autootjesrijder helemaal heppie.

Zenzeo | 17-01-17 | 17:10

En die eenzame flitspaal in Zwolle, die in een heel jaar tijd maar één arme drommel op de foto wist te zitten, is die pas geplaatst op 31 december? Of was hij stuk? Is men in Zwolle zo gezagsgetrouw? Is hij prettig ruim afgesteld? Staat hij aan het eind van een doodlopende straat? Vragen, vragen, vragen...

H. Drievuldigheid | 17-01-17 | 17:09

Ik vind trouwens Geenstijl notoir wispelturig als het over het thema verkeer gaat: als er iemand wordt doodgereden die 20km/h te hard reed of een inhaalverbod negeerde schreeuwt men moord en brand, maar als er maatregelen worden genomen om precies dit type overtredingen tegen te gaan dan wordt het gezien als burgertje pesten...

Maar ik vind dat je hetzelfde gedrag eigenlijk hetzelfde zou moeten bestraffen, of het nu wel of niet tot een ongeluk leidt. Gegeven de te hoge snelheid, het glaasje teveel dat men heeft gedronken, of de gevaarlijke inhaalactie op een onoverzichtelijk punt bij doorgetrokken streep blijft een ongeval namelijk toch een onvoorziene uitkomst. Het ongewenste gedrag waar iemand voor moet worden gestraft is de gevaarlijke actie, of er als gevolg daarvan een ongeval ontstaat is een kwestie van pech/geluk en zou niet ter zake moeten doen.

Dr. Vigilante | 17-01-17 | 17:07

@Glasgow Argus 16:52: Het is eerder de lage pakkans dan de straf waardoor het gebruik van mobieltjes niet afneemt. En inderdaad: flitsen is lekker makkelijk. Ik zou graag zien dat ze eens gingen flitsen op gevaarlijke plekken op B-wegen of in woonwijken, maar daar zie ik ze nooit. Alleen hier in de buurt is een flitser op een B-weg... niet op de gevaarlijke plekken maar bij een stoplicht waar de snelheid even terug gaat naar 50, en waar je dus hoopjes lui kan pakken die door groen uitrollen en met 58 gepakt worden.

Wat mij betreft: overschrijdingen tot 10km/h of zo niet meer beboeten, de boetes daarboven handhaven, en alle flitskasten en -posten waar niemand meer gepakt wordt verplaatsen.

Muxje | 17-01-17 | 17:06

Tsja, witmannen ... daar zijn wij dan toch echt slimmer in. Want ik weet dat jullie je altijd dood ergerden aan onze 80 km p/u rijdende Toyota's en daar voor Camaro's en Trans Am's, maar ik heb dus echt nooit boetes hé ? Hou mij gewoon keurig aan de maximum snelheid. No spang. Echt, doe wat ze niet willen en dat is keurig rustig rijden. Van mijn geen euro naar het CJIB. Braaf zijn is het nieuwe rebels zijn. Laat die boelers van skotoe de pest krijgen.

Bigi Bana Boy | 17-01-17 | 17:05

Vroegâh had je de Man van Zes Miljoen, nu de Flitspaal van Zes Miljoen.

Prof. D.A.H. Vintik | 17-01-17 | 17:01

Parkeren wordt tegenwoordig door de gemeenten gedaan. Dus die staan nog niet eens in de cijfers?

Heisessie | 17-01-17 | 16:59

Goede zaak, mensen moeten zich gewoon aan de verkeersregels houden. Zou graag zien dat Nederland er voor mensen die zich netjes aan de regels houden fijner wordt gemaakt: dus verkeersdrempels weg, maximumsnelheid wat omhoog waar dat kan, en dan tegelijkertijd wetsovertreders hard aanpakken.

Dr. Vigilante | 17-01-17 | 16:59

Gewoon niet te hard rijden. En zeker door rood rijden leidt vaker dan je denkt tot grote ongelukken. Dan oet je niet zeuren en de politie de schuld geven als je op beeld gezet wordt en straf krijgt.

En dat desondanks het aantal verkeersdoden stijgt, komt vooral door de smartphone. Zeker bij (jonge) fietsers.

artie | 17-01-17 | 16:57

Met 9% stijging is Nederland het slechtste jongentje van de klas? Maar wat als je kijkt naar het aantal verkeersdoden per 1000 inwoners? Volgens mij doen we het dan erg goed.

Meer doden en gewonden verbaasd mij weinig. Ik denk echter dat het meer ligt aan mobieltjes in de hand dan aan snelheid.

civil servant | 17-01-17 | 16:57

@Raider Twix | 17-01-17 | 16:44
Zou best kunnen. En 130 en werk aan de weg en wat vergrijzing en wat dronken Polen en een paar steeldieven die tanken zonder te betalen en wat overvallers van Audi bendes en een paar brommers op de rijbaan en nog wat bejaarden met zo'n elektrische fiets of stoel en nog een paar wielrenners die met 70 door de bebouwde kom vliegen en een paar pakketbezorgers en Albert en Jumbo die de straat blokkeren.

Watching the Wheels | 17-01-17 | 16:55

0,0 euro van mijn zijde, maar ik heb dan ook geen auto. Vliegen heeft zijn voordelen.

Tuborg øl | 17-01-17 | 16:54

Het aantal verkeersdoden is nu voor het eerst sinds jaren weer iets gestegen. Auto' s zijn steeds veiliger geworden (komt ook omdat ze in volume nogal zijn gegroeid) . Primaire reden voor de toename - zo zegt mijn onderbuik op basis van jarenlange waarneming - is het toegenomen gebruik van smartphones in het verkeer.
Mijn waarneming is tevens dat hier nauwelijks op gecontroleerd wordt, flitsen is immers een stuk eenvoudiger.
Omdat de straf niet past op de gevaarzetting zal het gebruik van de smartphone niet verminderen. Dat is niet eens het oaard achter de wagen, dat is proberen een aanhangwagen vooruit te duwen met een touwtje. Prettige wedstrijd!

Glasgow Argus | 17-01-17 | 16:52

Er zal orde zijn!

Raad_maar_raak! | 17-01-17 | 16:52

Het rendement van de flitspaal op de Hondsrugweg Noord (ambtelijk bekend als Drente 3806) blijft met slechts 1 geconstateerde snelheidsovertreding fors achter bij de Cost of Capital alsmede bij de scores van de andere flitspalen. Indien deze paal niet defect is, zou ik willen adviseren de maximum snelheid te verlagen naar 30 km/u en een goed gecamoufleerd verkeerslicht te plaatsen. Zo verdient deze investering zich nooit terug.

Oh ja, als alternatief zou de overheid kunnen overwegen de flitspaal te vervangen door minister Van der Steur met een goedkope wegwerp-camera. Die vangt immers net zo weinig boeven! Bovendien doet hij dan nog iets voor zijn wachtgeld!

hxl | 17-01-17 | 16:48

Zouden ze criminelen maar net zo hard straffen als automobilisten. Ik heb nog maar weinig politici in Nederland horen roepen dat zwaarder straffen helpt..

Andere de andere kant ben je zelf verantwoordelijk voor de snelheid welke je aanhoud. De enkele keren dat ik in Nederland ben, zet ik de cruisecontrol altijd op 95km/h. Ik doe dan over Rotterdam-Den Haag dan 8 minuten langer dan als ik 120 had gereden, maar ik rijd wel een stuk relaxter naar mijn bestemming en daarnaast ontvang ik geen boetes. Dat is wel prettig als je een huurauto hebt..

Veel autohuur bedrijven gooien naast de administratiekosten van het CJIB ook nog hun eigen administratiekosten bovenop de boete..

TuurlijkNiet | 17-01-17 | 16:48

Het blijkt maar weer eens. De aanpak is alleen gericht op geld verdienen. Om de verkeersveiligheid te verbeteren, daar is men helemaal niet in geinteresseerd!

FasiscovanJole | 17-01-17 | 16:48

Snel en gemakkelijk cashen voor de roverheid. Heb er zelf niet zo veel last van omdat ik me meestal keurig aan de snelheid houd, edoch soms gaat het mis das dan jammer geld. De gedachte er achter is voor de bunnen handhaving, de praktijk is echter de staatskas vullen.

DerkArie-ut-de-Achte | 17-01-17 | 16:47

Heh heh, maar vorig jaar zat er (tot nu toe) geen van mij bij.
-
Watching the Wheels
-
Als het aantal flitskasten stijgt, stijgt het aantal noodremmen ook. Paniek voor de portemonnee dus. En daardoor het aantal ongelukken.

Raider Twix | 17-01-17 | 16:44

Prachtig ik rijd 40K per jaar en heb de afgelopen 2 jaar precies NUL boetes gehad. Altijd overal flitsapp (zonder namen te noemen maar het werkt wel echt) aan

donstarsky | 17-01-17 | 16:44

Het zijn gewoon regeltjes... en beter uit je gezicht kijken dat scheelt ook een hoop..

Die Schadenfreude | 17-01-17 | 16:43

Minder minder minder!
- verkeersdoden
Dat gaan we regelen.

illuvatar | 17-01-17 | 16:43

Die cijfers van verkeersslachtoffers lopen een jaar achter dus lijken betrekking te hebben op 2015 https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/16/aantal-verkeersdoden-stijgt-naar-621-in-2015

Watching the Wheels | 17-01-17 | 16:43

Helaas voor de overheid ben ik een relaxte rijder en heb derhalve al 12 jaar geen bekeuring gehad. En dat zal best pijn bij ze doen.

sinar2 | 17-01-17 | 16:42

En het aantal verkeersdoden stijgt?

Watching the Wheels | 17-01-17 | 16:41

En terecht Hufters moet je aanpakken!! het verkeer is al gevaarlijk genoeg.

Crematorium-de-Asbak | 17-01-17 | 16:38

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken