Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Rewind. GS Nazomergasten. Met Diederik Smit

Diederik Smit is een van de meest serieuze cabaretiers van Nederland. Het is dan ook een domineeszoon, maar gelukkig wel zonder de belerende Freekbacterie die al decennialang aan Neerlands hoop vreet. Het ene moment maakt Diederik een bloedspannend sportcommentaar van het weerbericht, het volgende kan hij nauwelijks zijn vreugde onderdrukken als 700 mensen instemmend knikken. (Ja, daar is beeld van.) Wij wilden hem dolgraag in Nazomergasten, want Diederik is meer dan melige omkeerkoppenmaker op De Speld, waar hij redacteur is, of een treffende imitatie van Ton Elias. Sla zijn twitterkanaal er maar op na: Diederik Smit is - serieus woord alert - geëngageerd en uit vaak zijn zorgen over democratie, (religieuze) regressie en de vrijheid van meningsuiting. Meestal doet hij dat schamperend en dat is dan weer een fijngevoelige vorm van cynisme. Is onze gastheer, Theodor Holman, ook heel vatbaar voor. Dus dat wordt weer een prettig gesprek. Om 20u00 LIVE in de stream hierboven, via deze directe link of via de statslink voor de lolz.
Afgelopen! Terugkijken in YT hierboven.

Reaguursels

Inloggen

Zo. Helemaal gekeken.
Het allermooist zat op het allerlaatst. Het stukje van Bomans, van de koning, de liefde voor zijn moeder, de klok, de tuinman en de dood, had ik nog nooit gelezen of gehoord.
Prachtig fragment.
Doet me overigens denken aan het verhaal van de Dood van Isphahan, maar dat is platter. Veel platter.

LibertasSimplex | 14-11-16 | 11:42

Net een half uurtje bekeken vanaf het begin. Wel grappige filmpjes. Het gedeelte over lijden zat dus niet in het begin. Zo is het wel genoeg.

dijkbewaker | 14-11-16 | 11:29

"Ik heb misschien nog maar één hond te gaan." Die raakte me diep.

LibertasSimplex | 14-11-16 | 11:19

"Van mij mogen ze eruit als het gewoon Leiden is." - Theodor Holman

LibertasSimplex | 14-11-16 | 08:55

Ik mis heel wat gebruikelijke reaguurders op de vroege ochtend.
Is er iets gaande wat ik gemist heb?

necrosis | 14-11-16 | 08:46

Mooi lijstje alshetware :)
Je bent Mc Brainpower vergeten. Maar als je in 1 lijstje staat met Geert Mak en DeFreek is het hoogtijd voor de nodige zelfreflectie danwel analyse.

Nanker Phelge | 14-11-16 | 08:43

Wat een fijn programma. En die Holman die moet je houwen!

LibertasSimplex | 14-11-16 | 08:32

Ons werd een inzicht gegeven in het raadsel hoe een geestig persoon toch in God kan geloven. Hoewel... ik ben er nog niet helemaal uit.... Is die Afsluitdijk op de achtergrond symbolisch bedoeld?

robengelsman | 14-11-16 | 08:11

@alshetware | 14-11-16 | 07:43
Alice Cooper is ook een domineeszoon.
Die is toch best goed terecht gekomen.

necrosis | 14-11-16 | 07:54

Domineeskinderen : trek zelf Uw conclusie :
Angela Merkel
Arie Boomsma
Jacobine Geel
Wim Bosboom
Seth Gaaikema
Anton Corbijn
Cisca Dresselhuys
Freek de Jonge
Leo Blokhuis
Geert Mak
Michaël Zeeman
Edzo Toxopeus
Jan Terlouw
Mirjam Sterk
Arjo Klamer
Wijnand Duijvendak

alshetware | 14-11-16 | 07:53

Voor mij zijn het allemaal Zalvende Zeikerds :
In 2002 heeft de socioloog Hijme Stoffels in opdracht van het dagblad Trouw een uitvoerig sociologisch onderzoek gedaan onder domineeskinderen. Het blijkt dat deze kinderen zich meer dan andere mensen verantwoordelijk voelen voor de samenleving en de maatschappij. Ook treden ze meer dan anderen graag op de voorgrond en willen ze graag van zich laten horen.

alshetware | 14-11-16 | 07:43

@Graaf van Egmont | 13-11-16 | 23:16
Zelfs een niet formule 1 liefhebber kon zien dat hij kont schopte vandaag.
Hadden we drie voetballers met MAx zijn talent worden we wereldkampioen.

miko | 14-11-16 | 02:37

@appelvink | 14-11-16 | 01:55 Ach voor dat zogenaamde scum ben ik niet bang. Geweld zit in de mens ingebakken en ze zullen altijd het onderspit delven. En een vraag voor het naar bed gaan. Is de strijd tussen goed en kwaad in één enkele denkwijze te vatten?

knutsel | 14-11-16 | 02:37

knutsel | 14-11-16 | 01:12
Ik ben het met u eens, men durft zijn visie niet meer te verdedigen. Degene die dat wel doet loopt het risico voor de rechter gesleept te worden, of nog erger, op een dodenlijst terecht te komen. Niemand wil 24/7 beveiligd worden en leven in een cocon.
Er is iets heel erg mis in deze wereld en in ons land. Zie bijv de intocht van Sinterklaas in Maassluis, zie de grote steden in de VS na de verkiezing van Trump. Het scum grijpt de macht, met rellen, bedreiging, tomeloze agressie en schuwt zelfs moord en doodslag niet.
Zie ook het voorbeeld dat in NZG aan de orde kwam, de haastige excuses van een TVzender en politie in GB.

appelvink | 14-11-16 | 01:55

@-=PyP=- | 14-11-16 | 01:38 Dat politiek correcte geneuzel is dus omdat mensen niet het inzicht hebben om hun eigen beperkte visie als dusdanig te erkennen en het alsnog te verdedigen.

knutsel | 14-11-16 | 01:54

@Lewis Lewinsky | 13-11-16 | 22:32
Zo'n lange uitzendingen zijn niet meer van deze tijd.
Mensen hebben tegenwoordig een leven.

keestelpro | 14-11-16 | 01:39

@knutsel | 14-11-16 | 01:12
Ik zie geen visie, enkel politiek correct geneuzel. Daarom is er ook geen idee over de toekomst en ontbreekt samenhang. Gevolg is chaos en verdeeldheid die men onder controle probeert te krijgen door het verschuiven van macht naar een centraal orgaan of door nog meer regels te bedenken (zie de zorg of elk ander groot bedrijf). Met als gevolg absurde situaties en nog meer chaos.

-=PyP=- | 14-11-16 | 01:38

@Gerrit gordijnstok | 13-11-16 | 20:43
Yep. Geloven in god is voor mij bij iedere discussie de ideale Godwin. Dan heb je de discussie gewonnen krijg je een gratis drankje van me en gaan we feest vieren. Maar de filosofische discussie is voorgoed voorbij. Evenals eventuele volgende discussies. Zo ook bij deze aflevering.
Ik kijk morgen de hoogtepunten wel.
Geloven in god is een ernstige geestesziekte waar niet alleen een individu maar ook de hele Wereld onder lijdt.

keestelpro | 14-11-16 | 01:34

@-=PyP=- | 14-11-16 | 01:02 Op een gegeven moment zei meneer Holman "ik ben tegen ideologieën". Daar ben ik het hartgrondig mee eens.
En daarom wordt het ook paradoxaal want weet je wat volgens mij het probleem is in Nederland? Niet het ontbreken van visie maar het niet meer durven verdedigen daarvan. Neem de islam. Is dat christelijk? Neen. Is dat socialistisch? Neen. Is dat liberaal? Neen. Etc.

knutsel | 14-11-16 | 01:12

Wat verder nog heel goed was: het filmpje en uitleg dat er een visie ontbreekt en dat zittende bewindspersonen geen uitgewerkt plan hebben wat ze willen met Nederland en dit vervolgens ook uitdragen.
.
Overigens zie je dit terug op lager niveau's, ook in het bedrijf waar ik werk. Geen idee welke kant we opgaan, met als gevolg: zwalkend beleid, onduidelijkheid, chaos en verdeeldheid. Afgelopen jaar ben ik bijna paranoïde geworden omdat ik dacht dat dit bewust zo werd gedaan.
.
De stap die hij vervolgens aangeeft is dat ieder mens een missie zou hebben waar hij verantwoordelijkheid voor moet nemen op zijn niveau. Misschien moet ik toch maar eens de handschoen gaan oppakken in plaats van afwachten tot het beter wordt.

-=PyP=- | 14-11-16 | 01:02

Bedankt voor deze uitzending. Goede verdieping in actuele zaken. Wat me vooral is bijgebleven is de verklaring van de absurde situaties die zich tegenwoordig voordoen en ook het laatste deel over de (on)zin van lijden en hoe hiermee om te gaan heeft mij nieuwe inzichten gegeven in mijn eigen opgave.
Thnx GS

-=PyP=- | 14-11-16 | 00:55

@Oprisp | 14-11-16 | 00:23
Het ongelovige proletariaat gaat ook maar eens poepen. :)

atheïstisch stemvee | 14-11-16 | 00:55

@appelvink | 14-11-16 | 00:03 Nee klopt je hebt gelijk. Wat ik al zei, het had voor mijn part de hele tweeeneenhalf uur over Bomans mogen gaan, of over absurdisme in humor, of over dat zijn vader dominee was. Ik verwachtte zelf wat meer vuurwerk omdat het GS is en omdat het tentoonstellen van meneer Holmans eruditie misschien hier en daar een beetje saai is.

knutsel | 14-11-16 | 00:29

-weggejorist-

Oprisp | 14-11-16 | 00:23

Graaf van Egmont | 13-11-16 | 23:59 Goede vraag, waarom willen ze dat?
Aanzien? Een opstap naar een nog beter betaalde baan? Eigenpijperij? Zegt u het maar. Willen opkomen voor het belang van Nederland is het zeker niet, want het zijn allen buklaven voor Brussel, en uit niets is in de afgelopen regeerperiode gebleken dat deze figuren ook maar iets positiefs betekenen voor de doorsnee NL belastingbetaler.

appelvink | 14-11-16 | 00:20

@Graaf van Egmont | 13-11-16 | 23:59 Wat Balkenende betreft: stabiliteit en integriteit. Met die christelijke nerd leek het alsof hij het meende, ook al wist je niet precies hoe hij zijn normen waarden in beleid zou gaan omzetten, het kwam oprecht over omdat het christelijk was en kon het vanuit de zuilenvisie nooit echt misgaan omdat hij altijd water bij de wijn zou moeten doen.

Laten we Pechtold er even tussenuit pikken. Die heeft wel degelijk visie. Dat zijn visie diametraal op die van de meeste reaguurders staat lijkt me ook duidelijk. Meer EU, politici vertegenwoordigen het volk beter dan het volk zichzelf kan vertegenwoordigen, open grenzen en vluchtelingen worden liefdevol door het volk opgenomen. Dat het laatste geen verdienste is van de politiek lijkt hem volledig te ontgaan. En waarom premier worden? Tja, hoe hoog kun je in Nederland klimmen carrieëregewijs?

knutsel | 14-11-16 | 00:20

@Graaf van Egmont | 13-11-16 | 23:59
Over de individuele drijfveren weet ik net zoveel als jij. Wat ik wel weet is dat elk conflict en elke vorm van bestuur gaat over belangen. Wie welk belang heeft en waarvoor is overigens net zo onduidelijk.
De premier zit de ministerraad voor en straalt naar buiten toe eensgezindheid uit. Om vertrouwen te wekken. In debatten kan men dan alsnog zijn punt maken over die VOC-mentaliteit. U weet toch wat ik bedoel? Nou dan ;)

atheïstisch stemvee | 14-11-16 | 00:16

@Graaf van Egmont | 13-11-16 | 23:59
Visie is niet vereist voor een baan die alleen in illusies bestaat. Nederland is sinds 2005 geen soeverein land meer.

VerenigingVanDieven | 14-11-16 | 00:07

knutsel | 13-11-16 | 23:38
Een gesprek tussen twee mensen begint niet met eerst een verhaal en dan een stellingname. Een gesprek is geen debat.
Ofschoon ik geen gelovige ben kan ik de mening van iemand die wel gelooft best wel de moeite waard vinden om naar te luisteren. Ik beperk mij niet tot het uitsluitend aanhoren van mensen met dezelfde mening als ikzelf, integendeel.

appelvink | 14-11-16 | 00:03

atheïstisch stemvee | 13-11-16 | 23:17
Dan snap ik niet waarom Balkenende vier kabinetten van zijn naam voorzien heeft.Er speelt dus ook wat anders.
Net zoals tegenwoordig iedereen maar zonder enige visie meteen premier wil worden: Rutte, Samsom, Asscher en Pechthold. Waarom willen ze dat?

Graaf van Egmont | 13-11-16 | 23:59

Doe er een kers op;
Live NZ! plus realtime reaguursels 'vragen' van deze meekijkers in een Tijdseenheid van 5 minuten en dat 3 keer per zo een lange uitzending om het publiek erbij/in spanning mee te laten inleven/aan-be-trekken. Niet dat dit weer een interessant reguursels is van mij, maar gewoon, heb ff niets te doen.

Dr. Frambozenjam | 13-11-16 | 23:56

Wat ik miste was een pleidooi voor het verhaal. Vertel het verhaal en neem stelling. Het was allemaal zo zalvend en miste een portie polemiek. En ik zou vooral niet gaan hameren op de christelijke jeugd tenzij het echt terzake doet.

knutsel | 13-11-16 | 23:38

Veel te lang. En die omwegen van gristenenen om ook een reactionair geluid te laten horen (maar altijd de lieve vrede proberen te bewaren) ken ik inmiddels sinds mn 14e ofzo als mn broekzak.

Wel knap dat die kale Smit een comedian is geworden. Kan meer humor ontdekken in die meeuw die pas op 3 mtr afstand een levende duif z'n hersens uit z'n hersenpan pikte. Duurde 15 min. voordat die schijtduif het leven liet.

Zou die duif in de hemel zijn gekomen, Diederik? En komt de Meeuw in de Hel?

chicago river | 13-11-16 | 23:38

@Oprisp | 13-11-16 | 23:30
Ook dat maakt niets uit. we are all dust in the wind.

@knutsel | 13-11-16 | 23:21
Lol, ja dat was wel erg.

atheïstisch stemvee | 13-11-16 | 23:35

Ik heb het een paar minuten aangehoord. Tot dan was het niets, misschien morgen wat langer.
Meneer geloofd in god... en vindt lijden bij het leven horen. Dat kan zo zijn, alleen kan het lijden ondragelijk lijden zijn wat ook nog eens bepaalt wordt door ieder persoonlijk. Het komt op mij nogal aanmatigend over om dat punt voor anderen te bepalen. ... Niet zo boeiend allemaal, misschien wordt het later beter. We zien wel...

dijkbewaker | 13-11-16 | 23:31

atheïstisch stemvee | 13-11-16 | 23:21
Ben het trouwens wel met je eens

Oprisp | 13-11-16 | 23:30

atheïstisch stemvee | 13-11-16 | 23:21
Het waren de woorden van gastheer Theodor Holman vanavond, niet de mijne.

Oprisp | 13-11-16 | 23:26

@Oprisp | 13-11-16 | 23:14
Nee, ik weet niet hoe het moet. De zin van het leven is een onzinnige vraag. Ik leef hier en nu, tot ik niet meer ben. Wat dan, weet ik niet.

atheïstisch stemvee | 13-11-16 | 23:21

@atheïstisch stemvee | 13-11-16 | 23:17 Plus dat ie het charisma van een tovenaarsleerling zonder stokje had.

knutsel | 13-11-16 | 23:21

Prima uitzending, zowel in woord als in beeld. Mijn dank van Rossem.

vanvandaag | 13-11-16 | 23:21

@Graaf van Egmont | 13-11-16 | 23:09
Met momentum bedoel ik dat je een brede beweging achter je hebt, geen kiezers (die zijn passief).
Als politicus kun je agenderen, wetten voorstellen, maken of schrappen, wellicht iets met subsidies sturen en misschien ergens de regeldruk verlichten (waarna er meer controle moet komen op de uitvoering). En dit uitsluitend bij voldoende meerderheid. Ik denk dat Balkenende zich vergist heeft in de daadwerkelijke macht van een politicus in Nederland. Nihil.

atheïstisch stemvee | 13-11-16 | 23:17

Graaf van Egmont | 13-11-16 | 23:16
Neuh, dat niet maar ergens wel

Oprisp | 13-11-16 | 23:17

Oprisp | 13-11-16 | 23:14
Hep Max gewonnen dan?

Graaf van Egmont | 13-11-16 | 23:16

@Oprisp | 13-11-16 | 22:51
Wat wil je ons nu eigenlijk vertellen?

Vraag: Zin van het leven, hoe ontsnap jij, in welke wereld wil jij leven, weet jij hoe het moet, waar denk jij dan aan...
De dood, allemaal dood etc..? Klote interfjoew

What The Fuck. Ik zet Tommy Cooper op.

De humor. Relativeren en het allemaal niet zo serineus nemen.
Ik heb Max gekeken, sorry. Epic

Oprisp | 13-11-16 | 23:14

atheïstisch stemvee | 13-11-16 | 22:58
Kennelijk was het momentum daar. En ik mag toch aannemen dat hij een plan had? Hij had de weg kunnen wijzen, maar iedereen wist eigenlijk al waar hij naar toe wilde.

Graaf van Egmont | 13-11-16 | 23:09

@Nanker Phelge | 13-11-16 | 23:03 Je moet de jongere generatie ook aan je binden als commerciële website. Het had voor de 45+-reaguurders ook wel de hele tijd over Bomans mogen gaan...

knutsel | 13-11-16 | 23:08

Als je de intro van Van Rossem goed leest zegt ie eigenlijk, pas op: een domineeszoon die serieus schijtlollig doet met omgekeerde nieuwsberichtjes op de interwebs. Het is een beetje de equivalent van de Zomergasten-uitzending toen met Jim Taihuttu. Ook zo iemand die pas net kwam kijken en dan ineens gelanceerd werd als de next best thing. Dat bespeur ik bij deze wijsneus ook een beetje. Je ziet het overal gebeuren in de media, op alle vlakken van de samenleving. In de literatuur: James Worthy, in de foebel: Memphis niet zijn achternaam noemen Depay, in de politiek: Jesse Klaver (viel enorm door de mand met zijn optreden in DWDD onlangs, Dutch Independance Day wtf?), in de muziek: die androgiene cokeneus van DWDD, op de radio: iedereen van het nieuwe 3FM. En het sneue is dat die, meestal jonge, mensen er dan ook daadwerkelijk in gaan geloven, om Wim Kieft nog maar eens aan te halen.

Nanker Phelge | 13-11-16 | 23:03

@Graaf van Egmont | 13-11-16 | 22:54
Dus ik hoef niet uit te leggen waarom Elias zijn eigen postcode heeft?

Lewis Lewinsky | 13-11-16 | 23:01

@Graaf van Egmont | 13-11-16 | 22:52
Nee wat ik bedoel is hij had zwakke kanten vrouwen en auto's dat was genoeg voor de Bilderbergers.

VerenigingVanDieven | 13-11-16 | 23:00

@Oprisp | 13-11-16 | 22:51
Wat wil je ons nu eigenlijk vertellen?

@Graaf van Egmont | 13-11-16 | 22:52
Wat ik bedoelde is de onmogelijkheid (in deze tijd) om 'een verhaal' om te zetten in tastbaar beleid. Pim had ook een verhaal. Hij heeft nooit de kans gehad, maar hoe had hij dat kunnen omzetten in beleid? Heb je daar ook niet een breed gedragen geloof of momentum voor nodig?

atheïstisch stemvee | 13-11-16 | 22:58

EnNouJijWeer | 13-11-16 | 22:52
Jammer dat je tussen haakjes de clou gaat uitleggen. Zonder was leuker geweest, want duidelijk.

Graaf van Egmont | 13-11-16 | 22:54

atheïstisch stemvee | 13-11-16 | 22:38
VerenigingVanDieven | 13-11-16 | 22:40
Dat bedoel ik dus. Een weldenkend mens en dan ineens wordt er iets van hem verwacht. Iets? Nee, heel veel. En iemand uit zijn partij zegt hem dat hij iets moet doen met normen en waarden, zonder dat daar ooit nog iemand over nagedacht had. Hij had ook kunnen zeggen: "Nee daar ga ik niks over zeggen ik heb belangrijker zaken aan mijn hoofd. En wie zijn normen en waarden?"
Hij is dus een slappe zak gebleken omdat hij een horige was van zijn eigen partij.

Graaf van Egmont | 13-11-16 | 22:52

LOL @ die Ton Elias imitatie, zat alleen te wachten op waarom Ton met niemand 'door 1 deur kan' (reden is obvious).

EnNouJijWeer | 13-11-16 | 22:52

-weggejorist-

Oprisp | 13-11-16 | 22:51

Dat escapisme was wel treffend, Holmans toonde m.i. goed aan dat als je maar genoeg leest je kan blijven hangen in gedachten maar de kern van de zaak uit het oog verloren kan worden. Alsof je een constante aanvoer van verhalen en analyses nodig hebt om maar geen punt te hoeven maken.

knutsel | 13-11-16 | 22:47

Ook deze aflevering van Nazomergasten weer met heel veel interesse gekeken. Keurige productie.

Fridtjof | 13-11-16 | 22:43

@ Pot Vol Koffie / 22:38
Iemand die tegen je pot tikt?
NB hoorde jij dat ook, de monitor zoemt zo nadrukkelijk

Tobi | 13-11-16 | 22:41

@Graaf van Egmont | 13-11-16 | 22:35
Balkenende was een slappe ziel, die geen weerstand kon bieden aan de kwaadaardigheid van mensen in hoge posities.

VerenigingVanDieven | 13-11-16 | 22:40

Wat is dat geluid irritant. Die statische tikjes tussendoor als Diederik praat. Kan dat worden gefixt?

Pot Vol Koffie | 13-11-16 | 22:38

@Graaf van Egmont | 13-11-16 | 22:35
De (politieke) realiteit? Hoe agendeer je zoiets abstracts als normen en waarden?

atheïstisch stemvee | 13-11-16 | 22:38

Het fragment met Pim en Balkenende vond ik goed. Heldere analyses weer van Pim en ook Balkenende zei zinnige dingen.
Dat was dus vóór hij MP werd.
Dus vraag ik me af, wat doet de politiek met op zich weldenkende mensen? Van Pim weten we het. Die werd afgemaakt. Maar Balkenende?

Graaf van Egmont | 13-11-16 | 22:35

Zeer de moeite waard deze aflevering. Diederik Smit blijkt een veelzijdig, integer persoon. Fantastisch dat er fragmenten van Godfried Bomans in opgenomen zijn.

joepiedepeopie | 13-11-16 | 22:35

Ja, de omschrijving is accuraat, serieus en domineeszoon.
Dat preken blijft er toch een beetje in zitten.

de honden blaffen... | 13-11-16 | 22:34

Een prettige avond gehad met dit gesprek. Dank je wel GS.

forecastle | 13-11-16 | 22:32

Man, ik heb relaties gehad die korter duurden.

Lewis Lewinsky | 13-11-16 | 22:32

Een prettig gesprek, zeker het kijken en luisteren waard. Verrassend, die oude TV-fragmenten van Bomans, voor mij pure nostalgie.

appelvink | 13-11-16 | 22:31

Bedankt voor deze fijne uitzending @VanRossem, @Theodor en Diederik! Goede en ontroerende fragmenten ook!

Marie Curieux | 13-11-16 | 22:30

Op zich was het heel mooi, helaas zijn tientallen verwijzingen naar personen en boeken niet helemaal aan mij besteed. Leidt toch enigszins af. Leuk fragment met Fortuyn en Balkenende en het missen van een verhaal, dat ikzelf dan maar omvormde tot het gebrek aan ideologie, maar vervolgens gaat het er niet meer over en moet Holman zo nodig allerlei werken opnoemen die politici, columnisten en anderen hebben geschreven over de teloorgang van de politiek, terwijl het over het aangesneden thema had kunnen blijven gaan. Dat vond ik dan weer jammer. Maar nogmaals, op zich heel mooi met Bomans enzo.

knutsel | 13-11-16 | 22:29

Kijk, hier is nog plaats voor keuze, smaak, mening. De staatsomroepen en de rest van al wat zendt is bagger.

Musset | 13-11-16 | 22:28

Ja, geslaagde avond, prima de moeite waard

Tobi | 13-11-16 | 22:26

Een prettig gesprek. Uiteindelijk de moeite waard.

atheïstisch stemvee | 13-11-16 | 22:24

-weggejorist-

Oprisp | 13-11-16 | 22:17

Wil je veel problemen oplossen, dan moet je beginnen met het uitzetten van illegalen. Doe je dat niet, wordt de ellende alleen maar groter. Ook hier moet dat gebeuren, laten ze hun eigen land maar opbouwen, wat trouwens nooit zal gebeuren.
Het afrikaan continent is al decennium zwaar ziek, en hangt al net zolang aan de financiële tit van vele Europese landen.
Het enige wat ze daar aan over gehouden hebben is een chronische luiheid.

Radijsje | 13-11-16 | 22:14

-weggejorist-

Oprisp | 13-11-16 | 22:08

@Graaf van Egmont | 13-11-16 | 21:57
Ik mag hopen dat hij op het podium meer vuurwerk afsteekt.
Beetje een saaie lul.
Ik denk ik zoek eens wat op,... moet je niet doen levert niks op.

miko | 13-11-16 | 22:06

Ik vind hem helemaal niet zo leuk eigenlijk. Moet Holman de humor eruit trekken?

Graaf van Egmont | 13-11-16 | 21:57

Helemaal eensch! Ruim baan voor de bevordering van het archaïsch taalgebruik. Opdat ook gij zult worden aangezet tot grootse daden, alsook kennis zult nemen van groteske ideeën van nobele geesten die u reeds zijn voorgegaan.

atheïstisch stemvee | 13-11-16 | 21:57

-weggejorist en opgerot-

hendrik_evers | 13-11-16 | 21:56

Maar wat vindt hij van Zwarte Piet, Gario en k*******r Sylvana vanuit zijn gelovige inborst? Want volgens de bijbel moet je iemand de linkerwang toekeren als je al op de rechterwang bent geslagen.

eerstneukendanpraten | 13-11-16 | 21:56

@de honden blaffen, eensch. Als dit op de publieke omroep te zien zou zijn dan zouden mischien wat volkskrantbolletjes en vara-kijkers heeeeeel eventjes iets hebben van goh, om daarna weer een terugval te krijgen. Zie de meerwaarde voor hier niet zo

Bokito ergo sum | 13-11-16 | 21:51

Volgens mij moet je wel een gelovige zijn wil je nog voor ideologieën een lans breken. Anders kun je je eigen onzin niet verkopen natuurlijk.

knutsel | 13-11-16 | 21:43

Ah vandaar dat zuinige calvinistische mondje. Een domineeszoon. De zoveelste.
Mensen met gevoel in hun donder keken deze avond F1. Monumentale wedstrijd was episch voor Verstappen.

Nanker Phelge | 13-11-16 | 21:39

Niet bepaald vuurwerk. Zo enerverend als Nederland Luxemburg

miko | 13-11-16 | 21:38

@de honden blaffen... | 13-11-16 | 21:11
Maar een beetje meer exposure kan geen kwaad toch?

miko | 13-11-16 | 21:35

Erg leuk, nu geen tijd meer voor maar kan ik het morgen ergens vinden?

Ongeblustekalk | 13-11-16 | 21:28

@de honden blaffen... | 13-11-16 | 21:11
Het is helaas nog steeds nodig dat dit gezegd wordt.
Daarbij komt dat Diederik het probleem heel zorgvuldig opmerkt en precies kan formuleren.

mrska | 13-11-16 | 21:13

Jan Roos kon zo goed Opstelten nadoen, iets als 'okee, ik euh en, euh dat euh okee? Ehmm datteuh is euh, ja, euh okee?
Heeft weinig met Elias te maken, maar toch lachen

Oprisp | 13-11-16 | 21:13

Gerrit gordijnstok | 13-11-16 | 21:03
Ik hoor niets wat ik hier niet tientallen zo niet honderden malen heb gelezen.

de honden blaffen... | 13-11-16 | 21:11

Als dominee zoon kan hij er weinig aan doen
Gerrit gordijnstok | 13-11-16 | 21:03
.
Dat is natuurlijk een beetje onzin.

Bram van Ojik | 13-11-16 | 21:06

Kan deze man eigenlijk niet interessant vinden, kijk de samenvatting wel.

Bokito ergo sum | 13-11-16 | 21:03

Ik moet even herstellen.
Hij is echt een goede gast.
Als dominee zoon kan hij er weinig aan doen dat ie van jongs af aan gehersenspoeld is.
Deze man heeft wel wat te vertellen, zoveel is duidelijk!

Gerrit gordijnstok | 13-11-16 | 21:03

Dit is 'gewoon'[wat tegenwoordig al een uitzondering lijkt] een gesprek tussen een gelovige en een ongelovige
over wat ze van bepaalde zaken vinden
zónder dat ze hun gelijk willen behalen

Tobi | 13-11-16 | 20:53

@Tobi | 13-11-16 | 20:47
Dan probeer ik het nog eens.
Ben allergisch voor voetbalgeleuter. Laat staan dat we het fragment nog eens gaan kijken.

atheïstisch stemvee | 13-11-16 | 20:50

True, Gerrit, maar Diederik lijkt me gewoon een goeie peer
en een normaal gesprek tussen Theodor en Didi is prettig om te beluisteren
Ik loop een beetje vooruit op de zaken,
maar vanavond lijkt me de beste aflevering tot nu

Tobi | 13-11-16 | 20:47

Hij is wel cool, maar geloven in god is voor achterlijken

Gerrit gordijnstok | 13-11-16 | 20:43

Top! Diederik is een leuke man met humor.
Kom maar door met die gast!

Ongeblustekalk | 13-11-16 | 19:48

Diederik Smit is een coole gast die gelukkig niet aan het policorsyndroom lijdt.

Nu maar hopen dat het geluid van de gast en gastheer vanaf het begin goed staat afgesteld zodat we beide goed kunnen verstaan.

Veel succes!

Marie Curieux | 13-11-16 | 19:45

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland