Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Harald Doornbos legt Arabische politiek Trump uit

8e1301b0d1cb2d2d829779fb4b33f245_400x400.jpeg De winst van Trump heeft - alweer - bewezen dat reguliere media in de raamloze ivoren toren van macht & progressief establishment zitten opgesloten. Niet alleen hebben ze maandenlang de winst van Trump niet voor mogelijk gehouden, ze schromen er ook niet voor om elke poging tot duiding vanuit een negatief eenzijdig perspectief op lezer en kijker neer te laten regenen. Zo hoorden we op NPO Radio 1 iemand letterlijk aan een paar Nederlandse Trumpfans vragen "hoe hun omgeving reageert op hun voorkeur". Dat suggereert niet alleen dat die Trumpfans een enge ziekte hebben, het tekent ook dat er op de Radio 1-redactie in ieder geval niemand van de gesloten linksmoraal afwijkt. Anders stel je zo'n vraag niet. Enfin, voor goede duiding moet je dus op het internet zijn. Bij Harald Doornbos, bijvoorbeeld. Die heeft in een lange tweetstorm de verhouding tussen (de plannen van) Trump en de altijd actuele situatie in het Midden-Oosten (en Oekraïne) geduid. Een moetlees, dus we embedden de eerst en laatste tweet, en plakken zijn verhaal er uitgeschreven tussenin. Komt-ie: We gaan het dus hebben over Trump in relatie tot het Midden-Oosten. Niet over Trump in relatie tot de VS, Nederland of in Mexico. Omdat ik lang op de Balkan heb gewoond en veel in Oost-Europa kom, is het ook wellicht interessant om situatie Oekraïne/Balkan mee te nemen. Al vele jaren vindt er in het Midden-Oosten een epische strijd plaats tussen Moslims onderling - tussen aanhangers van de VLAG en aanhangers van het BOEK. Met vlag bedoel ik Moslims die geloven in natiestaat; land met grenzen, een vlag, met inwoners die voor wet - min of meer - gelijk zijn. Met boek bedoel ik Moslims die vinden dat Koran & sharia de basis vormen van de samenleving. Niet nationaliteit is bepalend, maar religie. Sinds medio jaren '70 hebben aanhangers van het boek (islamisten) de wind mee, aanhangers van de vlag (nationalisten, seculieren) verliezen juist macht. Fast forward naar 2011: Begin Arabische Lente. Prachtig, vonden velen in het Westen. Moslims willen ook democratie, zoiets moeten we steunen. In theorie klonk 't heel mooi maar in de praktijk sloopte Arab Spring slechts seculiere dictaturen (Tunesië, Libië, Egypte, Yemen, Syrië). De pro-Amerikaanse "religieuze dictaturen" in de Golf en landen als Jordanië, Soedan etc. bleven buiten schot van de Arab Spring. Met Libië, Syrië, Irak en Yemen in totale chaos heeft de Arab Spring er in de praktijk toe geleid dat Moslims van het boek (Islamisten) winnen. Moslims van de vlag (nationalisten, seculieren) verliezen juist overal. Hun voortbestaan wordt letterlijk bedreigd door de Islamisten. Waar nationalisten/seculieren woedend over zijn, is dat het Westen (& Turkije & Golf) onder het van de mom Arab Spring zijn overgegaan tot regime change. Oftewel: Onder mom van het brengen van democratie steunden Westen/Turkije/Golf actief het afzetten van vijandige (seculiere) regimes. We kennen allemaal nog wel de NAVO-bombardementen op Libië, waardoor Khadaffi viel. In plaats van democratie is er chaos en burgeroorlog. Syrië is het meest tragische voorbeeld. Een seculiere dictatuur die anti-Israël & anti-Westen is, en ook nog bondgenoot van Iran & Rusland. Arab Spring gaf het VS/EU/Israël/Turkije/Golf-blok een prachtige kans om af te rekenen met Assad en vooral z'n bondgenoten: Hezbollah, Iran en Rusland. Okay, we hebben nu dus twee blokken die in Syrië tegenover elkaar staan: VS/EU/Israël/Turkije/Golf-blok versus Syrië/Hezbollah/Iran/Rusland-blok. Ik was in 2012/13 veel in rebellengebied Noord-Syrië. Was me toen al duidelijk: Rebellen zijn islamisten & hebben niet genoeg steun bevolking. Om niet verslagen te worden door Assad hebben Syrië-rebellen toen keuze gemaakt: 1. accepteren internationale jihadisten en 2. wapen/geld-steun uit VS. Daarna zijn 100.000 jihadisten uit hele wereld naar Noord-Syrië gegaan voor jihad, wat enorme radicaliserende werking had op de Syrische revolutie. Dat die jihadisten via NAVO-land Turkije gewoon Syrië bereikten, is geen toeval. Turkije zag hen als stoottroepen tegen Assad & YPG-Koerden. De EU is ook niet rouwig dat hun lokale jihadisten via Turkije naar Syrië reisden. Beter dat ze zich opblazen in Syrië dan in de EU, was de redenering. Gevolg van de komst 100.000 internationale jihadisten in Noord-Syrië + Westerse wapen/geld hulp aan Syrische rebellen was dat Assad inderdaad dreigde te verliezen. Het was natuurlijk niet de eerste keer dat het Westen handig jihadisten had gebruikt om een traditionele vijand te verslaan. In de jaren '80 had de VS Rusland al op knieën gekregen in Afghanistan door de Afghaanse mujahideen en internationale jihadisten te steunen. Ruim 30 jaar later is Afghanistan Syrië, Pakistan Turkije, en Peshawar Gaziantep. Rusland & Amerika zijn natuurlijk nog steeds Rusland & Amerika. En 't leek erop dat VS en haar bondgenoten ook in Syrië opnieuw aan het langste eind zouden trekken. Assad, Hezbollah en Iran wankelden. Totdat Rusland eind vorig jaar ingreep en troepen en vliegtuigen naar Syrië steunde om Assad/Hezbollah/Iran te helpen. Dit Russisch ingrijpen had enorme gevolgen. Niet alleen werd Assad gered, het SAA (Syrische leger) is sindsdien bezig met een inhaalslag. Hè hè, eindelijk komen we nu bij Trump aan. Nationalisten in het Midden-Oosten hebben steun die VS-blok gaf aan jihadisten nooit vergeven. Nationalisten/seculieren in het Midden-Oosten beschouwen Clinton als DE architect van regime change, van steun aan de islamisten en van de Syrië-oorlog. En dus zijn veel nationalisten en seculieren in het Midden-Oosten het geheel eens met Trump's anti-regime-change beleid, Luister ff: Dus gekke situatie waarbij links in Midden-Oosten de rechtse Trump steunt, rechtse Islamisten pro-Clinton zijn vanwege haar regime change beleid. Vanzelfsprekend gaat dit niet op voor elk individu, maar in grote lijnen steunt links hier Trump en religieus (extreem) rechts Clinton. En onderschat haat nationalisten/seculieren ten opzichte van Clinton & de EU niet. Zij houden het Westen volledig verantwoordelijk voor vernietiging Syrië. Verlies Clinton werd dus door hen beschouwd als ultieme wraak op een oorlogsmisdadiger die het hele Midden-Oosten in brand heeft gezet. Echt, ik kom hier zat Arabieren tegen die voor Trump zijn. Ze zeggen: Regime change + Clinton + Turkije + Golf = onze gezamenlijke vijanden. Vanzelfsprekend kom je ook genoeg Arabieren tegen die juist pro-Clinton zijn "omdat zij tenminste afrekent met Assad/Hezbollah/Iran". Maar goed, we hebben het al eerder gehad over die tweestrijd in de Moslimwereld tussen nationalisten/seculieren (vlag) & Islamisten (boek). Wat betekent de winst van Trump nu effectief voor Midden-Oosten en vooral voor Syrië? Beetje natte vingerwerk, maar dit is de verwachting: Het gaat niet goed uitpakken voor Syrische rebellen (of beter gezegd: Rebellen in Syrië - want velen zijn buitenlandse jihadisten). Trump heeft veelvuldig oorlog verklaard aan 'radical islam'. Verwachting is dat hij de VS-wapen/geldstrooom aan Syrische rebellen stopt. Grote kans dat Trump tot veel meer airstrikes zal besluiten tegen ISIS in noordwest Irak en noordoost Syrie. Ook zou het kunnen dat Trump opdracht geeft tot airstrikes op door Al-Qaeda gecontroleerd gebied in noordwest Syrie (Idlib). Tot nu toe wordt Al-Qaeda in Syrië bijna geheel ontzien door Westerse coalitie-straaljagers. Duizenden strikes op ISIS, stuk of 10 op AQ. Maar de belangrijkste verandering in Syrië is dat onder Trump er meer toenadering met Rusland zal zijn. Oftewel: in plaats van rivaliteit zouden VS en Rusland wel eens kunnen samenwerken in Syrië: Gezamelijk optrekken tegen ISIS, AQ en islamisten. Betekent dus ook dat Assad aan de macht blijft (iets was sowieso al duidelijk werd sinds Rusland zich met Syrië ging bemoeien). Sterker nog: hij gaat heel Syrië heroveren op ISIS, Al-Qaeda, rebellen en Koerden. Assad wint dus de oorlog, want zonder VS-wapens/geld maken rebellen geen kans. Zeker niet als ze ook nog eens worden gebombardeerd door Rusland, Syrië én de VS. Grote, grote, grote vraag is wat er met de Koerden in Syrië gaat gebeuren. Er zijn twee scenario's: 1. .Of Syrië + Turkije krijgen toestemming van Putin & Trump om Koerden van de YPG uit Noorden van Syrië te verjagen. Geen Koerdische staat dus. 2.Of Trump & Putin willen dat YPG in Noord-Syrië permanente buffer wordt tussen Syrië & Turkije. Dat zou een ramp zijn voor Erdogans Turkije. In geval Trump achter YPG gaat staan en nog actiever YPG gaat gebruiken in strijd op grond tegen ISIS, wordt relatie met Turkije slecht. Belangrijke vraag is ook of Trump Turkije ziet als 'navo bondgenoot' of als 'ondereel van radical islam'. Geen idee, maar spannend. Ik weet te weinig af van Iran om daar iets zinnigs over te zeggen. Maar duidelijk dat Trump niet alleen achter Soennitisch extremisme aangaat. Iran en Hezbollah vormen een duidelijke dreiging voor Israël. Dus Trump kennende zal hij iets aan die dreiging willen doen. Probleem voor Trump is dat Iran (bondgenoot Rusland) & Hezbollah nodig zijn om ISIS en Al-Qaida te kunnen verslaan op de grond in Syrië en Irak. En vergeet niet dat Hezbollah en Iran's nuke programma vooral een dreiging zijn voor Israël, niet voor de rest van de wereld. Dus als Trump een keuze moet maken achter wie hij het eerst aangaat denk ik dat hij voor Soennitische extremisten zal kiezen, in plaats van shiïtische extremisten. Immers, shia-extremisten vliegen geen vliegtuigen in Amerikaanse gebouwen of blazen zich op in Parijs of Brussel. Al met al gaat er met Trump veel veranderen in Midden-Oosten. Assad gaat dus winnen. Belangrijker: Er komt eindelijk einde aan de Syrië-oorlog. Pogingen van Trump om shia-extremisme te verzwakken zal echter leiden tot spanningen met Iran en Hezbollah. Trumps houding ten opzichte van Turkije gaat zeer interessant worden. Zelfde geldt voor Trump's houding ten opzichte van de Golf - een traditionele VS-bondgenoot. Laatste nog over Trump en situatie Oekraïne en Balkan. Dit is duidelijk: Minder spanning tussen VS en Rusland = meer kans op vrede in Oekraïne. Het is duidelijk dat Ruslands inlijving van Krim en opstand in Oost-Oekraïne een reactie was op door Westen gesteunde regime change in Kiev. Dus als Kiev nu niet meer gesteund wordt door pro-regime change president in Washington, zal Kiev deal moeten maken over Krim & DNR/LNR. Erg moeilijk te slikken voor Kiev, maar zeggenschap over Oost-Oekraïne in ruil voor erkenning Krim als een deel van Rusland, zou soort van deal kunnen zijn. Nu beleid van regime change onder Trump grotendeels verdwijnt, weten rebellen Syrië & regering Kiev zich niet meer automatisch gesteund. Dat is natuurlijk vervelend voor de Syrische rebellen en voor de Oekraïense regering, maar het biedt wel nieuwe mogelijkheden voor (vredes)deals. Trump hoeft dus voor Midden-Oosten & Oekraïne geen ramp te betekenen. De afgelopen jaren waren juist de echte ramp, slechter kan het niet worden. Hele tweetstorm terug te lezen via Storify.

Reaguursels

Inloggen

Fascinerend stuk, mijn complimenten.

R0ckhound | 11-11-16 | 08:35

De_verwarrende_man | 10-11-16 | 22:05
Wel jammer dat t ons heel veel geld kost.

BlowingBubbles | 10-11-16 | 22:15

@BlowingBubbles | 10-11-16 | 21:53
Ach, het boeit me niet meer zo wat ze op de staatsomroep prolongeren. Vroeger konden ze nog de algemene opinie beïnvloeden, tegenwoordig gaat ze dat een stuk minder goed af.
Alles brokkelt onder ze vandaan, met hun geloofwaardigheid als eerste offer.

De_verwarrende_man | 10-11-16 | 22:05

Kijk, dit zijn nou stukjes die je vroeger met regelmaat in een neutrale krant kon lezen. Is het ook in NRC, Volkskrant, AD, Trouw en Joop geplaatst? Wordt het besproken in DWDD, Pauw, Nieuwsuur? Voor het eerst in alweer een tijd heb ik eergisteren Pauw en gisteren DWDD, Nieuwsuur en Pauw gekeken. Wat ben ik weer geschrokken. Wat is er een hoop van ons geld verdampt aan vergeefse opleidingen van heel veel mensen. De leegheid, tunnelvisies.... tot onmetelijke domheid en hysterie aan toe. Van alle mensen hadden alleen Wierd Duk, Marieke Stellinga en Bas Heinen enig niveau. De kroon spande nog wel dat spichtige mevrouwtje in groene trui. Twee avonden achtereen maar liefst in Pauw met een verbeten gezichtje, tegen het gestoorde aan. Narcist? Borderliner? Niet iemand die je achter je aan moet hebben, een beetje een Volkert.

BlowingBubbles | 10-11-16 | 21:53

@De_verwarrende_man | 10-11-16 | 21:34
En met dat laatste doelde ik natuurlijk op Trump.

De_verwarrende_man | 10-11-16 | 21:38

Harald verwoordt 80% van mijn inzichten en 20% van mijn vermoedens in een artikel waarmee ik mijn Trump-sympathie (en tevens grote Hillary-antipathie) op geen betere wijze kan onderbouwen dan het te laten lezen.
Nog even los van het feit dat ik ook zijn ageren tegen geopolitiek en de macht van allesverslindende bedrijven behoorlijk apprecieer.

De_verwarrende_man | 10-11-16 | 21:34

Petje af

Gebakschep | 10-11-16 | 21:10

Realistisch scenario wanneer Trump dit samen met de Republikeinen zo zou uitvoeren. Is overigens ook een scenario dat ik voor ogen heb, zo zou Turkije ook moeten inbinden. Onbelicht blijft de rol van de EU, maar die heeft eigenlijk geen rol behalve het doneren van belastinggeld en het idee daarmee de wereld te globaliseren. Zoals te verwachten horen we vanuit die hoek ook niks of alleen maar wat gebazel zonder inhoudelijke argumenten. Ook de EU wordt m.i. op haar nummer gezet wanneer Trump zijn eis om meer financiele steun (2% bnp)voor de NAVO terecht inbrengt.
Het ontstaan van een europees leger zie ik als een van de faalproducten van de EU, gezien de onderlinge verdeeldheid zijn ze alleen in staat tot een papieren, niet funtionerend geheel

bart2653 | 10-11-16 | 18:45

Hier een analyse van één van de laatste échte journalisten: John Pilger, een half uur lang elke minuut meerdere spijkers op hun kop. Aanrader:

www.youtube.com/watch?v=o1Ho8OrBzig

JJMS | 10-11-16 | 18:34

Zeer interessant stuk, heb het ook op Twitter gevolgd. Lees tussen de regels door de intens slechte inborst van onze Heilige Hillary.. Vergeet in dit hele verhaal van "regime change" de rancune niet van de US (in de afgelopen jaren) wanneer landjes niet in de pas lopen bij de PetroDollar (BRIC landen en aanverwanten). De grijpgrage handjes van de olievriendjes van Hillary die al jaren voor onrust, dood en verderf zorgen wanneer ze niet bij hun olie kunnen... Zelfde geldt voor de invloed die ze uitoefenen in Brazilië. Engnekken..

A-Safari | 10-11-16 | 18:11

litebyte | 10-11-16 | 15:26
En bedankt hè? Kan ik straks weer niet slapen.

Sans Comique | 10-11-16 | 18:04

oei, dit is slecht nieuws voor die koreaanse reaguurder hier

gelachewoar | 10-11-16 | 17:56

@Onderbuik2 | 10-11-16 | 17:47

Ja, ik acht de kans klein dat hij een besneden jood is.

litebyte | 10-11-16 | 17:53

@een maffiabaas | 10-11-16 | 16:58

Volgens mij heb jij niet helemaal begrepen hoe politiek (in de VS) werkt. Ik heb het nog zo simpel proberen uit te leggen, dat wie er ook in de oval office zit of wordt gepijpt. Het niet uitmaakt en een trekpop van de heersende elite blijft.
De heersende elite kent, vooral in de VS vele vormen van rechts tot liberaal tot links, maar 1 ding hebben ze met ze allen gemeen ze zijn BELEIDSBEPALEND. Sommigen op het vlak van media (lees links liberaal) anderen op het vlak van defensie (rechts conservatief) anderen op het vlak van high tech (gemixed)

en ze moeten, wie er ook zit allemaal te vriend worden gehouden. Dat was onder bush jr. dat was onder Obama, en dat zal ook zo onder Trump zijn.

Het beeld wat naar buiten wordt gebracht staat nu niet helemaal voor hoe het op de achtergrond gespeeld wordt.

Dus of Trump samen wil werken met Rusland maar veel belangrijker *hoe*, hangt helemaal af hoe de elite (via zijn adviseurs en denktanks) dat willen.
Trump heeft daarnaast nog een nadeel (wat hij aan zijn achterban kon verkopen als voordeel) is dat hij helemaal geen ene reet weet van politiek en zich er ook nooit in heeft geinteresseerd, dat maakt hem zo bespeelbaar als wat.

Lukt het zo?

litebyte | 10-11-16 | 17:51

Obama is misschien wel een besneden moslim.

Onderbuik2 | 10-11-16 | 17:47

Ghe het glazen bol kijken is helemaal in heden ten dage zie ik... lekker kort stukje ook :-p

von Strumpfhausen | 10-11-16 | 17:33

Trump dit Trump dat.. 19 december wordt hij misschien wel onder de bus gegooid ff afwachten.

roy3573 | 10-11-16 | 17:28

squadra | 10-11-16 | 16:02
Deze vraag geeft het inderdaad aan; VLAG behoudt altijd de BOEK-identiteit, die zoals in Turkije en Iran op den duur de VLAG weer vervangt. Why? Because islam.

Bram van Ojik | 10-11-16 | 17:24

@Doornbos, dank je wel, ik begin de situatie in het Midden-Oosten en de komst van Trump nou beter te begrijpen. Zoveel had ik zelf niet bij elkaar gescharreld met het lezen van alle kranten.

Ikreaguuralzesjaar | 10-11-16 | 17:21

"die min of meer gelijk zijn"
.
Kijk, daar zit is het probleem alweer van 'gematigde' islam. Sowieso, die VLAG vs. BOEK verdeling is niet 50/50 zoals de suggestie lijkt te zijn. VLAG-mensen die een wetboek obv islam willen zijn evengoed BOEK-islamisten.

Bram van Ojik | 10-11-16 | 17:20

-weggejorist-

RepubliekHolland1234 | 10-11-16 | 17:14

In meerdere videos is te zien dat Trump zijn respect uitspreekt met betrekking tot de Koerdische strijders. Aan de andere kant is Turkije waarschijnlijk nog steeds een belangrijke bondgenoot van de VS, hoewel Erdogan een "verborgen" (Islamitische) agenda lijkt te hebben. Ik denk dat de persoon Trump niet heel blij is met Erdogan aan het roer van Turkije.

Maar het wordt dus een lastige keuze voor Trump, maar hij zal waarschijnlijk wel voor 1 van de 2 partijen moeten kiezen. Ik hoop heel erg dat er een Koerdische staat komt tussen Turkije en Syrië. In Turkije hebben de Koerden het zwaar en met een eigen staat kunnen ze zich, net als de Israëliërs, veel beter verdedigen. Ze zouden ook vrij Koerdisch kunnen spreken (was een tijdje verboden in Turkije, weet niet wat de situatie nu is). Hun eigen cultuur kunnen beleven. Ik denk dat de Koerdische staat een goede bondgenoot van Israel kan worden en dat levert een stabieler Midden-Oosten op, op de lange duur.

Maar Syrië zal uiteraard niet erg gelukkig zijn om land af te staan voor een Koerdische staat en kalief Erdogan zal het koste wat kost willen voorkomen. Hij wil helemaal niet dat de Koerden een eigen identiteit hebben. Hij wil gewoon dat ze zich zien als (tweederangs) Turken. Hij zal wellicht ook bang zijn dat in Oost-Turkije, waar overigens veel Koerden wonen, er ook een grotere wens zal ontstaan om zich aan te sluiten bij een Koerdische staat in Syrië. Minder Turks grondgebied is niet goed voor de macht van Turkije in de regio.

Dus al met al een lastige situatie voor Trump, eentje waarvan ik denk dat deze ten koste zal gaan van de Koerden.

DolfWeerwolf | 10-11-16 | 17:04

Borrelende Boris | 10-11-16 | 14:11
Niemand weet exact wat er gaat gebeuren. Maar een landelijke verkiezing bepaalt wel mede de richting van de acties een land en de geopolitiek. Iets schrijven over de grote lijnen is dan een prima middel in een discussie.

Doper | 10-11-16 | 16:59

litebyte volgens mij heb je het stuk niet helemaal gelezen? punt is dat ondanks dat Trump niet weet waar Finland ligt gewoon samen wil werken met Rusland om de echte kwaden de wereld uit te helpen. Lees: de geloofsgekkies van de Islam (het boek). De EU is een soort oorlog met Rusland gestart door steeds verder richting het oosten uit te breiden en met Oekraiene zelfs letterlijk naast de grens van Rusland zit en een handelsverdrag probeert af te sluiten dat Rusland uitsluit van Oekraiene. De EU-elite (NIET het volk want het volk wil de EU niet en bij elke mogelijkheid stemt het alles weg) weet dit en zoekt in Rusland een gezamelijke vijand zodat ze lekker door kunnen gaan met wat ze doen: de echte problemen niet durven te benoemen en een beetje een luxe leventje leiden en correct belangrijk denken te zijn.

een maffiabaas | 10-11-16 | 16:58

@van Rossum: klein stukje duiding aan het begin inzake "de raamloze ivoren toren van macht & progressief establishment". Er zijn wel degenlijk ramen waardoor men meent een blik op de wereld te hebben, maar in werkelijkheid zijn het spiegels. Dat is de oorzaak van het eeuwigdurende grote deugzame gelijk ...

Cynevisie | 10-11-16 | 16:56

en misschien ook nog iets met soenieten en sjiieten?

zeeman73 | 10-11-16 | 16:44

medelmo | 10-11-16 | 15:58

***Er is geen keuze ,dat is straks een partij die het samen aanpakt***

Wie samen aanpakt?
Trump weet niet eens waar Finland ligt en Newt aka de van Baalen van de VS heeft een hekel aan het huidige EUropa (niet Europa). Hij vindt het zwak ziek en misselijk. zo was Newt vorig jaar heel boos omdat de EU (lees Duitsland) er niet aan dacht om militaire eenheden naar de Ukraine te sturen.

***De EU zal vervallen***
Droomwensen, u weet net zo goed als ik dat de heersende elite, zeker in deze tijden dat nooit toe zullen staan. Bangmaak retorieken van types als Timmermans of Verhofstadt daargelaten. De EU blijft gewoon bestaan, en zal mogelijk na een verlenging strakjes overgaan in een door TPP, TTIP CETA en TISA gevormd geo-politiek economisch machtsblok. Misschien duurt het 4 jaar langer, misschien gaat het zelfs wel sneller.

***Soros trekpoppen netwerk.***
Dat blijft gewoon doordraaien, net zoals dit soort netwerken allang voor de EU bestonden zullen ze ook in een volgend of na een samenwerkingsverband beleidsbepalend blijven.

***Poetin en Trump laten zich niet gekmaken door die warmungers die alleen voor eigen gewin ( vriendjes)Geopolitieke doelen nastreven.***

Hahahaha, Putin bepaald tot op grote hoogte eigen beleid, Trump bepaald niets, die draagt alleen maar uit.

***De aankomende dagen zal er rust moeten komen of het loopt anders, en wederom anders als dat de NWO kliek denkt***
Trump is het excuus voor velen om de huidige VS nog meer te haten. Het zal o.a. door politieke partijen in Nederland worden gebruikt voor populistische verkiezingsretoriek. Misselijkmakende intriganten als Pechtold en Samsom namen gisteren alvast een voorproefje.

De heersende elite krijgt andere bediendes, het is even aftesten en ze op hun plaats zetten. Newt is hierbij wel de rat in de kast - die is het afgelopen decennium zo afgezeken door de politieke correctheid, die zit vol met rancune.

litebyte | 10-11-16 | 16:40

Schitterend stuk!

Ko Ranzig | 10-11-16 | 16:38

Mwah,het grootste probleem is in januari 2017 al opgelost,als de in Kenia geboren hussein barack geen invloed meer zal hebben in oa het Midden-Oosten.

komtdatschot | 10-11-16 | 16:33

@medelmo | 10-11-16 | 16:03 "Ga de wereldpolitiek ff in de pan doen en met een satanisch sausje afromen..."
.
Eeeh... Met 'Spirit Cooking'? www.youtube.com/watch?v=8PFDcsV02LM

ben kokhals | 10-11-16 | 16:24

@Hannesdepannes | 10-11-16 | 16:02 "In Lybië dreigde een opstand tegen Ghadaffi uit te draaien op een bloedbad."
.
Die "opstand" kwam niet uit het niets "It's official: The U.S. used Al Qaeda to destroy Libya" www.sott.net/article/300721-Its-offic...
.
@Hannesdepannes | 10-11-16 | 16:02 "Accepteren dat de Krim Russisch wordt. Ik kan daar mee leven, alleen stopt het daarmee?"
.
De Krim was onderdeel van Rusland tot het binnen de USSR werd 'weggegeven' ("In 1954, the Crimean Oblast was transferred to the authority of Soviet Ukraine"), Het wilde al eerder onafhankelijk zijn van Oekraine ("Crimean referendum of 20 January 1991 asked Crimeans whether they wanted to restore autonomy to the region, and just over 93% of voters approved, [this was] a response to the Ukrainian parliament’s declaration of state sovereignty") culturedarm.com/the-crimean-referendum... en is weer terug. Dat is het besluit van de burgers van de Krim (referendum) en daar heeft "het westen" niks mee te maken.

ben kokhals | 10-11-16 | 16:21

@tipo | 10-11-16 | 15:25
In de categorie 'is water nat?'-onderzoekjes heb ik vanochtend even wat met Node.js zitten spelen en a) open imdb api aangesproken en b) knowledge graph gebruikt om de gasten van DWDD en Pauw van seizoenen 2014-heden op te zoeken (minus de hosts) was van de top 40 meest terugkerende bezoekers 25% journalist, nog een kwart presentators/acteurs en sporters, linkse politici vormden een groot blok en natuur 25% die 'het internet' niet eens lijkt te kennen. Maar goed... flink veel kans om (als vrienden onder elkaar), eens kritisch 'de macht te bevragen' (lees: niet-linkse politici) niet waar?

Conclusie: JA, de VARA doet vooral aan journalistieke zelfbevlekking en is bezig met navelstaren. Letten jullie er wel op het niet tegelijk te doen jongens?!

liggend_streepje | 10-11-16 | 16:05

Ga de wereldpolitiek ff in de pan doen en met een satanisch sausje afromen,.
Later.

medelmo | 10-11-16 | 16:03

In mijn herinnering heeft Obama steeds geprobeerd om beperkt te reageren op de ontwikkelingen in het Midden-Oosten. In Lybië dreigde een opstand tegen Ghadaffi uit te draaien op een bloedbad. Het was vooral UK en Frankrijk, die wilden ingrijpen om dat te voorkomen, waarna Obama werd overgehaald om mee te doen. In Syrië was het een beetje eenzelfde verhaal. Protesten tegen Assad draaiden uit op een bloedige strafexcercitie, waarna Obama onder druk werd gezet om de zielige opstandelingen te hulp te schieten. Dat heeft hij beperkt gedaan en hij heeft zelfs Assad toegestaan om de befaamde streep in het zand te overschrijden. Pas nadat ISIS opkwam en dreigde de Yezidi's uit te roeien greep Obama in. De republikeinen schreeuwden op dat moment al een stuk langer om oorlog.

Het is van belang of Trump Trump kan zijn en USA uit de regio zal terugtrekken, of uiteindelijk gaat luisteren naar de haviken van republikeinse kant. Ik hoop op het eerste. Ik vrees voor het laatste en dat kan nooit goed aflopen. Als je de één helpt, krijg je er meteen drie vijanden bij. Voordat je het weet zit je middenin een soennitisch-shiitisch conflict. Dat conflict dat duurt al 1400 jaar en zal de komende eeuw niet opgelost worden.

En dan is er het Koerds/Turks conflict. Ik zag dit bericht www.telegraaf.nl/buitenland/26997869/_.... Ik hoop niet dat Trump vuistdik in de Koerden gaat.

Accepteren dat de Krim Russisch wordt. Ik kan daar mee leven, alleen stopt het daarmee?

Hannesdepannes | 10-11-16 | 16:02

Is Turkije nou het boek of de vlag?

squadra | 10-11-16 | 16:02

Rudy Giuliani is overigens veel te oud voor een functie. Hoogstens als adviseur in te huren.

tipo | 10-11-16 | 16:01

@ben kokhals | 10-11-16 | 15:52

Nederland heeft na het VOC tijdperk eigenlijk nooit meer echt eigen buitenland politiek gevoerd, dat kan ook nauwelijks. Het is altijd onder dreiging van (al dan niet omliggende) grotere machtige landen op zijn plaats gezet. We zijn niets meer dan een klein pis landje met een grote bek en soms nog klaarkomend op ons roemruchte glorierijke VOC verleden.

Zo zijn we al meer dan een eeuw lang de hoer van Duitsland. Dat was dus voor de EU, dat is nu tijdens de EU, dat zal ook zo zijn na de EU.

Schrale troost, we zijn niet het enige kleine pis landje.

litebyte | 10-11-16 | 16:00

@ben kokhals 15:39
Newt Gingrich is verschoven van interventionalisme naar libertarisme lijkt het in je link.

Dus wel wapens verkopen en als het in het belang van de VS is en misschien korting geven, maar dat is het dan. Niks doen is de beste optie.

Jihadisten waar dan ook ter wereld uitroeien, omdat die geweld beginnen en naar de VS willen reizen op termijn. Maar wat een heel buitenland wil, zoeken ze lekker zelf uit.

Newt Gringrich is iig geen Hans van Baalen meer tegenwoordig.

tipo | 10-11-16 | 15:58

@litebyte | 10-11-16 | 15:43 "Met grote vrezen zie ik straks in dat de incompetent labiele EU de keuze moet maken tussen Trumpland of Putinland.... place your bets!"
-.Er is geen keuze ,dat is straks een partij die het samen aanpakt,.De EU zal vervallen, de komende referenda in andere landen zullen de genadeklap zijn voor het meest nutteloze geldverslindende Soros trekpoppen netwerk.
Poetin en Trump laten zich niet gekmaken door die warmungers die alleen voor eigen gewin ( vriendjes)Geopolitieke doelen nastreven.
De aankomende dagen zal er rust moeten komen of het loopt anders, en wederom anders als dat de NWO kliek denkt....
Er liggen nog wat mails bij WIKI.De verkiezingen in de VS waren enkel het begin... Gneh Gneh.

medelmo | 10-11-16 | 15:58

@litebyte | 10-11-16 | 15:50 "... die heersende elite is het zelfde onder Clinton, Obama of Trump."
.
Dat is het probleem (denk bijv. aan de Banksters, Trilateral Commission jonrappoport.wordpress.com/2015/01/16... & Council on Foreign Relations).

ben kokhals | 10-11-16 | 15:58

@litebyte | 10-11-16 | 15:43 "Met grote vrezen zie ik straks in dat de incompetent labiele EU de keuze moet maken tussen Trumpland of Putinland.... place your bets!"
.
Nederland moet een eigen "Netherlands First" buitenlandpolitiek gaan voeren. F*ck de globalisten, Washington (tenzij Trump die tent weet uit te mesten) en Brussel.

ben kokhals | 10-11-16 | 15:52

@VictorF | 10-11-16 | 15:41

Idd, al die naieve trumptards denken dat nu alles wordt veranderd, en dat de heersende elite even de plek wordt gewezen. Maar die heersende elite is het zelfde onder Clinton, Obama of Trump. Het is de mate en vooral de manier waarin en waarop de heersende elite wordt vertegenwoordigd, maar het blijft gewoon beleidsbepalend.

litebyte | 10-11-16 | 15:50

excuus, ik zie dat de tekst bestaat uit 74 tweets achter elkaar gezet. En neem mijn vorige commentaar terug.
Maar het was wel grappig geschreven, dat moet eenieder toch toegeven.

D. G. Narrator | 10-11-16 | 15:49

Dank u ben kokhals voor uw reactie. Mij staat zeer specifiek voor de geest dat een vrouwelijke Amerikaanse 'intelligence' analyste op basis van de demografische ontwikkeling van de Arabische wereld "too many unmarried young men" voorspelde dat dat alleen maar fout kon gaan. Veel van mijn boeken gaan over 9/11, de arabische lente is van een decennium later. Tot ik mijn persoonlijke trefwoorden op orde heb kan ik het voorgaande stomweg niet aantonen.

Hetkanverkeren | 10-11-16 | 15:48

@Admiraal Balthasar | 10-11-16 | 15:41
Dat zou de Trump-politiek moeten zijn.

ben kokhals | 10-11-16 | 15:45

@een maffiabaas | 10-11-16 | 15:33

Waaruit blijkt dat dan? De buitenland politiek van de VS onder Trump (lees Newt aka de van Baalen van de VS) zal juist de banden met de Ukraine willen aanhalen.

Wel vanuit VS standpunt natuurlijk. Het zal de VS economie namelijk vele miljarden aan (wapen)export opleveren. Newt Clitrich heeft niets met de 'linkse' neo liberale EU, maar dat is iets heel anders dat hij VOOR DE VS geen verdrag met de ukraine wil.

Ach daar was hij in 2015 al mee bezig om dat te regelen en toen werd hij nog teruggevloten. Dat zal nu niet meer gebeuren.

Met grote vrezen zie ik straks in dat de incompetent labiele EU de keuze moet maken tussen Trumpland of Putinland.... place your bets!

litebyte | 10-11-16 | 15:43

Laat die arabieren lekker in hun sop gaarkoken. Ook geen wapens meer sturen om de zaak te beïnvloeden. Koop de olie en klaar. Uiteraard zsm energie onafhankelijk worden.

Admiraal Balthasar | 10-11-16 | 15:41

Even wachten of Trump werkelijk zo tegen de heersende klasse is. Als hij oude politieke kopstukken als Newt Gingrich en Rudy Giuliani benoemt, dan zal veel bij het oude blijven. Misschien zijn de grootste veranderingen wel te merken in de buitenlandse politiek en dat zou prettig zijn.

VictorF | 10-11-16 | 15:41

Tip voor de schrijver: In de Nederlandse taal bestaan zogenaamde lidwoorden. Dit zijn aanduidingen dat het volgende woord een zelfstandig naamwoord is (soms voorafgegaan door bijvoeglijke naamwoorden).
Deze lidwoorden zijn hartstikke handig. Ze maken een tekst begrijpelijk voor de lezer, zodat deze niet bij iedere zin hoeft na te denken over wat er nu eigenlijk staat. Hierdoor komt wat de schrijver wil zeggen ook beter over bij de lezer, die immers zijn aandacht dan kan houden bij de inhoud van het geschrevene inplaats van bij het ontcijferen van de tekst. Ik kan de schrijver het gebruik van lidwoorden van harte aanbevelen. Probeer het eens en zie hoe de tekst opeens helder en begrijpelijk is.

D. G. Narrator | 10-11-16 | 15:41

@litebyte | 10-11-16 | 15:31
Dat bedoel ik op 14:33 met "De vraag is of de neocons ook grip gaan krijgen op zijn [Trump] regering (zoals onder de voorgaande presidenten)". Hoewel die Newt Gingrich inmiddels op andere gedachten is gekomen, naar schijnt thinkprogress.org/newt-gingrich-aband... Zie ook "Newt Gingrich sees major Mideast mistakes, rethinks his neocon views on intervention" www.washingtontimes.com/news/2013/aug/...

ben kokhals | 10-11-16 | 15:39

Dit zeg ik ook in m'n vriendenkring (minder eloquent en uitgebreid) en niemand die 't gelooft.

Hans Gruber | 10-11-16 | 15:39

ja jammer Rutte, papa met de dikke spierballen is nu ook tegen het associatieakkoord.

een maffiabaas | 10-11-16 | 15:33

@JustaFreak | 10-11-16 | 14:49
Goed stuk. Dank voor linktip.

ben kokhals | 10-11-16 | 15:33

@dezenicknameisbezet | 10-11-16 | 15:23 "Hahaha! @ben kokhals Infowars.com, goeie bron, jongen."
.
Teletubbie.

ben kokhals | 10-11-16 | 15:29

@menzo | 10-11-16 | 15:11 "En verder heeft Clinton ook nog gezegd dat in de toekomst een cyber-attack van een buitenlandse mogendheid militaire actie zou rechtvaardigen."
.
Dan zou Iran vanwege "stuxnet" www.washingtonpost.com/world/national... alsnog de VS en Israël mogen "platgooien" en heeft Duitsland ook nog een appeltje te schillen www.theguardian.com/us-news/2015/jul/... om maar wat te noemen.

ben kokhals | 10-11-16 | 15:27

Fantastische uitleg over de situatie in het MO. Vooral het gebruik van de termen "boek" en "vlag" maakt een moeilijk te begrijpen situatie in een ons vreemd werelddeel, wat mij betreft, beter te begrijpen. 10 punten voor de samenvatting! :)

RogiervB | 10-11-16 | 15:27

@Sans Comique | 10-11-16 | 15:11

Die elite kent vele vormen, en er gaat nu een andere elite beleid bepalen, dat snapt u toch wel he?

Newt aka de van Baalen van de VS en de nieuwe min. van BZ zal snel de Ukraine bezoeken om alvast wat wapenleveranties voor zijn achterban veilig te stellen.

redpilltimes.com/before-svoboda-leader...

litebyte | 10-11-16 | 15:26

@liggend_streepje 15:16
De NPO heeft een belang van 900 miljoen bij de verkiezingen om zichzelf te kunnen blijven verrijken. Zij zullen al het nodige doen, om die 900 miljoen veilig te stellen. Alles.

tipo | 10-11-16 | 15:25

Hahaha! @ben kokhals Infowars.com, goeie bron, jongen.
Ik ben even op niburu.nl een artikel zoeken dat precies het tegenovergestelde bewijst.

dezenicknameisbezet | 10-11-16 | 15:23

En ik denk dat Trump de mensen in het Midden Oosten serieuzer als mens ziet (en dus als gelijke) dan Hillary, die toch net als onze linkse elite een soort van moederkloekgevoel krijgt van het zien van zoveel zieligheid en onmacht.
Ik denk dat Trump als president nog wel eens een heel ander gezicht kan laten zien dan de mestdrijver van de afgelopen maanden.
Tja, kritisch blijven maar.

Sans Comique | 10-11-16 | 15:18

Dit is de kaft (voorpagina) van de NPO meerjarenbegroting 2015-2019. Nuf said. Racisten van de NPO zullen niet eens een aziaat, sikh, bosjesman of anderszins minderheid erop zetten hoor: s15.postimg.org/6tj6zqjqj/npo.png
.
Wat een sneue bedoening is het hier toch in NL met al die deugmensjes

liggend_streepje | 10-11-16 | 15:16

@Hetkanverkeren | 10-11-16 | 14:40 "Wilde mbv google linken naar het feit dat de VS wisten dat de Arabische Lente er aan zat te komen ..."
.
Zie bijvoorbeeld "... the US government role in instigating, funding and coordinating the Arab Spring 'revolutions'" dissidentvoice.org/2015/10/the-arab-sp... en "Soros [employed] the tactics sharpened in Eastern Europe to foment the Arab Spring in the Middle East and Africa" www.infowars.com/george-soros-and-the-...

ben kokhals | 10-11-16 | 15:15

menzo | 10-11-16 | 15:05 Zij wilde inderdaad juist een ww3 , op verzoek van NWO/SA . Maar ja dat zien de stumperds die hun verlies niet kunnen velen niet.
De beste keus en dan de Warmunger gaan verdedigen, echt dom, dommer,, het NWO,s.
Ze zijn uit op een 3 wwo De oude strategie die niet meer opgaat in een wereld met Wiki leaks en inzicht in agenda,s.

medelmo | 10-11-16 | 15:12

Ik kan het in drie woorden: Israël, Israël en Israël.

Dat geldt ook voor Clinton trouwens.

dezenicknameisbezet | 10-11-16 | 15:11

Geen wonder dus dat de corrupte elite van Oekraine en de gecorrumpeerde elite van de EU haast willen maken met dat geassocieer van ze.

Sans Comique | 10-11-16 | 15:11

En verder heeft Clinton ook nog gezegd dat in de toekomst een cyber-attack van een buitenlandse mogendheid militaire actie zou rechtvaardigen.
Toch wel een redelijk krankzinnige uitspraak als je er over nadenkt.
Maar ja, Trump zei 'grab em by the pussy' dus dan ben je uitgeluld anno 2016.

menzo | 10-11-16 | 15:11

Verdomd interessant dit. Doornbos had nog wel even mogen vermelden dat Clinton in Syrië een no-fly zone wilde creëren. In tegenstelling tot Obama, die bang was voor escalatie (dwz een Derde Wereldoorlog).

www.huffingtonpost.com/entry/hillary-c...

menzo | 10-11-16 | 15:05

"VS/EU/Israël/Turkije/Golf-blok versus Syrië/Hezbollah/Iran/Rusland-blok".

Ik zit hier ook maar op mijn achterste achter een toetsenbord, dus wie ben ik, maar volgens mij heeft China ook belangen in die regio. Waar staan die?

Sans Comique | 10-11-16 | 15:05

Ik hoop dat Harald gelijk heeft en Trump's Amerika deze puinzooi die ze in de laatste 15 jaar gecreeerd hebben weten op te ruimen.
En ik wou dat iemand in de EU de ballen had om te zeggen: complete stop op moslim immigranten. Meteen hele vluchtelingencrisis opgelost.
En "if all fails" heeft Amerika mijn stem om van het hele Midden-Oosten een glasplaat te maken met een paar honderd kiloton aan splijtstoffen.
Kut volk heeft bij mij alle sympathie verloren.

WatZalIkErvanZeggen | 10-11-16 | 15:00

Voordat ik uitlog: gisteravond keek ik s02a03 van Black Mirror . Enkele reaguursels hierboven doen mij angstig vermoeden dat Trump zijn Ferrie Hoogendijk al gevonden heeft.

Hetkanverkeren | 10-11-16 | 14:54

Ik zie nu al de verkiezingspropaganda voor me van: D66, pVVDa en GL... elke derde zin zal een waarschuwende verwijzing zijn naar Trumpland

litebyte | 10-11-16 | 14:53

keurig op de bal gespeeld,goede beschrijving :nu de rest van de wedstrijd nog uitkijken, en hopen dat de supporters in het andere vak de zelfde spelregels hebben omarmd.;-) .. euh denk 't niet.

medelmo | 10-11-16 | 14:51

@Orakel1958 | 10-11-16 | 14:47

Wat is ze dan, frigide??

litebyte | 10-11-16 | 14:49

Lijkt me een goed analyse van Doornbos. Het blijft kiezen tussen twee kwaden de aanhangers van de vlag of het boek.
.
Uiteindelijk zou je alle islam aanhangers vlag of boek bij elkaar willen hebben zodat ze zelf erover kunnen steggelen. Zonder in de rest van de wereld moeilijk gaan lopen doen met een eigen islamzuil die tot doel heeft te veroveren.
.
Als je dan toch moet kiezen: Kies dan voor de stroming die je het minste last bezorgt. Trump lijkt me vanuit puur realisme te kiezen en wat goed is voor de VS.
Wereldvrede is per definitie goed. En een goede relatie met Rusland is een nobelprijs voor vrede waart. De vraag is wanneer kan Trump die ophalen? Omdat hij zonder president te zijn al meer positieve invloed heeft dan oorlogszuchtige Obama en Clinton.
Die voor niets het ding in zijn schoot geworpen kreeg.

dijkbewaker | 10-11-16 | 14:49

Gisteren avond een zeer merkwaardige discussie gehad met iemand die heel erg bang is voor oorlog. Deze (dame) is doodsbang voor Poetin, Trump en Erdogan. Een discussie met argumenten wilde niet lukken. Het zijn alleen haar onderbuikgevoelens die haar mening bepalen. Deze dame is academisch opgeleid. Ze heeft geen man of vriend en is ook niet lesbisch. Ze strijd zeer fel tegen het "onrecht" in de wereld terwijl zij zelf niet tot enig samen in staat is. Uiteindelijk vond ik het antwoord. Cocaine in her brain.

Orakel1958 | 10-11-16 | 14:47

Prima analyse. Ben wel bang dat er naast ieder geitenpad ook nog een warlord moslim staat. En dat bovenop de boek en vlag moslims. Wat een feest!

metagod | 10-11-16 | 14:45

Daarom moet dat associatieverdrag ook van tafel. Daarna vrije verkiezingen in Oekraïne zodat ze weer een pro-russische regering kunnen kiezen die de meerderheid van de bevolking gewoon wil.
Ajeto | 10-11-16 | 14:36
.
Precies. Nieuwe verkiezingen in Oekraïne want anders gaan de Russen echt niet weg uit O-Oekraïne. Het lijkt mij een utopie om te denken dat Poetin daarmee accoord gaat 'mits de Krim wordt geaccepteerd als Russisch grondgebied'.
.
1. de Krim gaat onder geen enkele voorwaarde terug naar Oekraïne
2. de puppet regering moet weg uit Kiev; nieuwe verkiezingen waardoor de Russische minderheid in O-Oekraïne niet langer onderdrukt en gebombardeerd wordt door Kiev. Maar zelfs dan zullen daar Russische militairen aanwezig blijven voor het geval dat. Beter mee verlegen dan om verlegen.
.
Het worden spannende tijden. O wacht, dat zijn het al. :-)

Lupuslupus | 10-11-16 | 14:44

@Gualtiero | 10-11-16 | 14:29

Zijn standpunten zoals over China?

youtu.be/RDrfE9I8_hs

litebyte | 10-11-16 | 14:42

Jeetje zeg als Trump ontspanning weet te bewerkstelligen tussen Rusland en de VS wat moet VVD'er Han ten Broeke dan nog uit zijn leugenachtige duim gaan zuigen? Dan kan hij wel inpakken en neem Keesie Verhoevenstad ook meteen mee naar de schroothoop.

Memek | 10-11-16 | 14:41

Gualtiero | 10-11-16 | 14:00 |
Er zijn ook geopolitiek deskundigen die zeggen dat de VS en Turkije natuurlijke vijanden zijn. En Trump zal waarschijnlijk niet toegestaan worden dat hij zomaar aan lange termijnbelangen gaat knagen.
www.youtube.com/watch?v=qtykfyU9CqI

Aristotalloss | 10-11-16 | 14:40

Razend. Knap. Stukje. Wilde mbv google linken naar het feit dat de VS wisten dat de Arabische Lente er aan zat te komen maar hiervoor blijk ik toch weer in de boeken te moeten duiken. Laterz.

Hetkanverkeren | 10-11-16 | 14:40

@Graaf van Egmont | 10-11-16 | 14:24

Newt aka de van Baalen van de VS is inderdaad een demagoog, maar wel eentje die durft zich te laten zien met ratten zoals Oleh Tyagnybok

i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/12/15/art...

litebyte | 10-11-16 | 14:40

Turkije heeft zijn eigen glazen al ingegooid toen ze bij het feliciteren van Trump met zijn overwinning meteen al om de uitlevering van Gulen vroegen. Alsof er een verwend kind op je verjaardag komt en op hoge toon alle cadeautjes opeist.

Ze hadden beter zelf met een cadeautje kunnen komen door, nu Trump IS niet meer van wapens voorziet, ook zelf te stoppen met de wapenleveranties aan de terroristen.

Jonkheer Wttewaall | 10-11-16 | 14:40

-weggejorist-

Vlaming4453 | 10-11-16 | 14:39

On topic; goede analyse van Doornbos.
Enige kanttekening; laten we de "seculiere" dictators niet teveel op een voetstuk plaatsen.

En laten we vooral niet vergeten dat ook al die "seculiere" dictators de moslimextremisten altijd voor hun karretje hebben gespannen;
1)
De "seculiere" Mubarak in Egypte;
- gedoogde en propageerde pogroms en aanslagen tegen christenen en bahaí;
- zijn media riepen regelmatig op tot haat en geweld tegen niet-moslims;
- en vooral ook tegen Israël en de joden.
2)
De "seculiere" Assad jr en sr in Syrië;
- gaven militaire steun aan oa de moslimextremisten van oa hamas, hezbollah en amal;
- organiseerden pogroms en aanslagen tegen christenen in Libanon;
- werkten samen met het fundamentalistische Iran;
- Syrische media riepen. roepn vaak op tot jihad tegen de joden.
3)
De "seculiere" Khadaffi in Libië;
- liet afvallige moslims doodmartelen;
- steunde praktisch elke islamitische terreurbeweging ter wereld;
- riep moslims op "het ongelovige Europa te veroveren";
- want "Europese vrouwen lopen naakt over straat".
4)
De "seculiere" Saddam Hussein in Irak;
- vervolgde met tussenpozen de christelijke minderheden;
- mobiliseerde soennitische moslims tegen Iran door "allahu akbar" (weer iemand dood, dus allah's lul is groot) op de Iraakse vlag te zetten;
- steunde diverse islamitische terreurbewegingen.

Aan allemaal kan nog een behoorlijke lijst "etc" worden toegevoegd, maar dat terzijde. Kortom de nationaalsocialistische Arabische regimes waren an sich echt niet heel veel beter dan de islamitische regimes. Dat de regio nu veel bloediger is ligt dan ook vooral aan het feit dat alle partijen met elkaar in oorlog zijn.

Dandruff | 10-11-16 | 14:38

Quote: Het is duidelijk dat Ruslands inlijving van Krim en opstand in Oost-Oekraïne een reactie was op door Westen gesteunde regime change in Kiev.

Daarom moet dat associatieverdrag ook van tafel. Daarna vrije verkiezingen in Oekraïne zodat ze weer een pro-russische regering kunnen kiezen die de meerderheid van de bevolking gewoon wil.

Ajeto | 10-11-16 | 14:36

Duidelijke verhaal. Heldere analyse. Complimenten om het zo te verwoorden. Maakt de strategische keuzes van de Trump adm. overzichtelijk. Interessante geopolitieke ontwikkelingen. Wil nog wel meer van Harald lezen. Beter dan die zgn. experts van Clingendael. Die hebben de oogkleppen op van het establishment. Rutte zou dit ook eens moeten lezen ipv. te roepen; Oekraine ref. is tegen nationaal belang. Wordt vervolgt...

Goedzo | 10-11-16 | 14:35

Wat heeft balkan er nou mee te maken? :')

paulpils | 10-11-16 | 14:34

Trump is behoorlijk pro Israel www.dailymail.co.uk/news/article-39199... maar niet subversief en niet knettergek (dus geen neocon). De vraag is of de neocons ook grip gaan krijgen op zijn regering (zoals onder de voorgaande presidenten). In het boeiende stuk van Droonbos bijft helaas de kern van alle ellende onderbelicht: De Neocons (CFR, Banksters, Israël-lobby, enz). Zie Clean Break ("a kind of US-Israeli neoconservative manifesto ... that proposed "a mini-cold war in the Middle East, advocating the use of proxy armies for regime changes, destabilization and containment") + PNAC (“a new Pearl Harbour” en dan overhoop halen van "Iraq, Iran, Libya and Syria & Lebanon, Somalia and Sudan") journal-neo.org/2014/10/09/the-neocons... + "Seven countries in five years ... Iraq, Syria, Iran and Libya, Lebanon, Somalia and Sudan").
Zie ook "General Wesley Clark tells of how Middle East destabilization was planned as far back as 1991" youtu.be/f7NsXFnzJGw?t=5m14s

ben kokhals | 10-11-16 | 14:33

@Gualtiero | 10-11-16 | 14:28

Het is de gevaarlijkste factor binnen het trump imperium. Deze man wordt ondersteunt door een aantal aarts conservatieve denktanks.

litebyte | 10-11-16 | 14:31

litebyte | 10-11-16 | 14:22
Neocon Newt is overigens een groot voorstander van globalisme en vrije handel. Ik ben benieuwd hoe dat gaat rijmen met Trump's standpunten.

Gualtiero | 10-11-16 | 14:29

@Graaf van Egmont | 10-11-16 | 14:15

Newt Gingrich stond destijds vooraan in Kiev met rechts extremisten aan zijn zijde in kiev en heeft al aangegeven direct wapens te willen leveren aan de Ukraine.

litebyte | 10-11-16 | 14:28

litebyte | 10-11-16 | 14:22
Newt is in zijn eentje ongeveer HET establishment. Hilarisch eigenlijk... of heel treurig. Het is maar hoe je het bekijkt.

Gualtiero | 10-11-16 | 14:28

mooi verwoord. Vertelt iemand de NOS even dat ze weer uit hun atoombunker kunnen komen?

Bert Konterman | 10-11-16 | 14:25

litebyte | 10-11-16 | 14:22
Demagoog en angsthaas, gecombineerd in één persoon. Dat is op zich al knap.

Graaf van Egmont | 10-11-16 | 14:24

En dan die Slimme Linkse Rakkers die denken dat Hillary vrede is en Trump oorlog...

van heinde en verre | 10-11-16 | 14:22

@Gualtiero | 10-11-16 | 14:00

Newt Gingrich - aka de VAN BAALEN van de VS wordt zijn nieuwe minister van BZ.... nou, dat is alvast fout 1.

We zijn pas net bezig, tijd genoeg om een atoombunker te bouwen....

litebyte | 10-11-16 | 14:22

Gualtiero | 10-11-16 | 14:00

interessant artikel.

starbuck280 | 10-11-16 | 14:17

@Bijtendehond | 10-11-16 | 13:52

Van nu.nl....

Nou dan zal het wel kloppen (mits ze het goed over hebben getiept)

litebyte | 10-11-16 | 14:17

Is dit nog nieuws? | 10-11-16 | 13:33,

Even het stuk lezen.
De baardapen zijn geen fan van Hillary omdat ze haar een interessante persoonlijkheid vinden. Elke niet-moslim is in hun ogen een vies varken; zeug of beer maakt ze echt niet uit.

Maar Hillary is hun favoriet omdat ze, bewust of onbewust, precies doet wat de baardapen willen.
Zoals Trump al zei; isis-achtige extremisten hebben de afgelopen 4 jaar flink terrein gewonnen in het Midden Oosten.

Dandruff | 10-11-16 | 14:17

Best een goede analyse lijkt mij. Lekker kort ook. Ik mag toch hopen voor de Syriërs en de Koerden, dat ze hier een beetje goed uit komen. De Irakezen ook natuurlijk. Er valt veel op te bouwen. Cement en stenen zijn uiteindelijk beter dan kogels en bommen.
Denk dat Trump en Rusland er wel uit zullen komen samen.
Maar wat doet Mark met het oekraïne verdrag? Is Trump daar ook de gamechanger?

Graaf van Egmont | 10-11-16 | 14:15

De gevolgen zijn dat elke valse moslim nicht nu een vals excuus heeft zich nog meer te keren tegen de VS

litebyte | 10-11-16 | 14:14

Mijn mening is dat er heel wat slechte verliezers op deze aardkloot rondlopen en ik ben bang dat die straks gaan lopen muiten. Nog banger ben ik voor een herhaling van hetgeen er plaatsvond op 22-11-1963 te Dallas, Texas.

kweethetooknietbeter | 10-11-16 | 14:11

Best knap, al die mensen die precies weten wat Trump gaat doen, terwijl de beste man nog geeneens is beëdigd als president.

Borrelende Boris | 10-11-16 | 14:11

Panos88 | 10-11-16 | 14:03
Absoluut. Probleem is dat Amerika berucht is partners onder de bus te gooien als ze niet meer nodig hebben. Zodra IS weg is, worden de Koerden waarschijnlijk gepakt door Turkije en/of Syrië, zonder dat ze steun kunnen verwachten van Amerika. Wat dat betreft maakt het geen zak uit wie president is geworden.

Gualtiero | 10-11-16 | 14:09

Dus de oorlog in Syrie is zo voorbij?
Mooi kunnen al die apothekers gelijk weer terug naar hun land om de boel weer te voorzien van pillen en poeders!

Gerrit gordijnstok | 10-11-16 | 14:09

Dit aub doorlinken naar die social justice warriors die iedereen wel voorbij heeft zien komen op facebook of een ander social media. Ik kan er met mijn verstand niet bij dat er zelfs homorechten bij betrokken worden om Trump maar af te kraken en Hillary op een podium te zetten. De wereld staat in brand, er is geen tijd voor deze onzin. Het is alsof je huis in brand staat en Trump gauw een emmer water pakt en Hillary zegt 'kom, we gaan koekjes bakken'. Daar zit niemand op te wachten. Ik ben echt oprecht blij dat er een movement opstaat tegen het politiek correcte, de tijden zijn ernaar. Goed stuk, van Rossem, maar vrees dat het teveel woorden zijn voor de politiek correcten.

haat | 10-11-16 | 14:07

Trump zal overigens helemaal niets in Syrie doen. Laat de Russen het met Assad maar opknappen, als zij het zo belangrijk vinden.

Voor de vorm zal Islamic State wel vernietigd worden, maar verder interesseert het Trump niet.

Trump vindt Erdogan wel cool. Hij complimenteerde Erdogan met het netjes oplossen van de coup. En vond de VS niet het aangewezen land om verder moeilijk te doen over mensenrechten. Dat zoeken die Turken zelf maar uit. En de Turken hebben tenminste een groot defensiebudget, dus komen zij hun verplichting richting Navo wel na.

Trump zal vooral een probleem met Nederland hebben. Een te klein defensiebudget en geeneens vrij wapenbezit zoals in Zwitserland. Dus totaal afhankelijk van de Navo, zonder zelf iets bij te dragen. Dat geparasiteer op de VS moet maar eens afgelopen zijn, zal Trump denken, en dan ook nog eens die grote mond van Bert Koenders...

tipo | 10-11-16 | 14:05

Wat ik van Trump heb gehoord is de kans inderdaad zeer wel aanwezig dat hij een einde maakt aan de belachelijke steun welke de VS geeft aan de Syrische rebellen. Dat zou een doorbraak betekenen in de oorlog welke daar gaande is en Assad zal de baas blijven (tot het moment dat). Daarmee zou ook een deel van het immigratie/asiel/vluchtelingen probleem voor de EU verdwijnen. Alle regime changes welke in het midden oosten zijn bewerkstelligd waren stuk voor stuk een mislukking en altijd gevolgd door bloedige burgeroorlogen. Daar moet een einde aan komen en Trump zegt dat hij daar een einde aan wil maken. Hetzelfde geldt voor Oekraïne ook daar zal de huidige president weg moeten. Het is natuurlijk even slikken voor de EU maar goed dat stelletje dwazen zullen we waarschijnlijk ook wel binnen afzienbare tijd afscheid van kunnen gaan nemen.

Toetsiemonster | 10-11-16 | 14:05

Wat de Oekraïne betreft zijn die Belgische clown met zijn verrotte gebit en verborgen agenda ter waarde van 200K Euri en die narcistische Limburgse kwakdoos met zijn bekakte Engelse accent voor de volle 100% medeplichtig!

eerstneukendanpraten | 10-11-16 | 14:04

Een echte "must read" voor iedereen die denkt dat het Midden-Oosten veiliger wordt met Hillary Clinton aan het roer in de VS.
Dank aan Harald Doornbos voor dit stuk om in te lijsten.

Duifmans | 10-11-16 | 14:03

@Gualtiero | 10-11-16 | 14:00
Dat zou onder Clinton niet anders zijn geweest.

Panos88 | 10-11-16 | 14:03

Kijk, daar heb je wat aan, zo'n analyse *laatste oude volkskrant de open haard in flikkert*

de drijfsijs | 10-11-16 | 14:02

Nuke'em.

R.B.Scott | 10-11-16 | 14:01

Iemand die wordt gezien als een militair adviseur van Trump: thehill.com/blogs/pundits-blog/foreign...
Dit gaat dus slecht aflopen voor de Koerden waarschijnlijk. En Erdogan blijft in het zadel.

Gualtiero | 10-11-16 | 14:00

Dankzij het Obama populisme zijn de fouten van hemzelf en Hillary nooit echt blootgesteld aan de publieke opinie, veel kranten en journaalredacties hebben eigenlijk nooit aandacht aan deze invalshoek gegeven.

Panos88 | 10-11-16 | 13:58

Komt weinig voor, mensen die de situatie in het MO volledig begrijpen. Mooi stuk wat vaak gedeeld mag worden!

Abu Koop Dan | 10-11-16 | 13:57

Goed stuk. Samenvattend: better the devil you know than the devil you don't. Jammer dat Obama, Bush jr., Clinton en Bush sr. dat niet hebben ingezien. Ik heb het idee dat RR er redelijk hetzelfde over dacht muv de regime change in de Sovjet Unie.

Lambertus Lamstraal | 10-11-16 | 13:56

Ik hoop dat Trump als hij toch het beleid tav het Midden-Oosten omgooit, hij de Turken nu eens goed onder handen gaat nemen. Misschien wel een eigen staat voor de Koerden, Cyprus bevrijden en Constantinopel terug aan de Grieken... (Ach laat mij af en toe toch ook gewoon, lekker - nat - dromen...)
De Turken die door jarenlange sponsoring door de EU veel te machtig zijn geworden - en dat nu al uitspelen door o.m. de Syrische en andere 'vluchtelingen' - moeten simpelweg terug in hun hok!!!

Aristotalloss | 10-11-16 | 13:55

@Harald Doornbos: Schrijf anders elke week een stukje op GS, neem desnoods Honing zijn plekje in..

The Next Subject | 10-11-16 | 13:54

Laat die Nobelprijs voor Trump maar komen dan. En dat Obama hem inlevert.

tipo | 10-11-16 | 13:51

No offense, maar ik kan me geen duidelijke Trumpliefde van GS herinneren.....

Einde van de Domheid | 10-11-16 | 13:51

Interessant verhaal. Leuk dat er op Twitter ook iets positiefs over Trump wordt gezegd in plaats van "dit is doodeng" zoals Hadewych Kruidvat het uitdrukt.

Captain Pervert | 10-11-16 | 13:50

Misschien houdt onder Trump het laffe ploflim gedoe eindelijk eens op.
Maar voorlopig nog eerst weer eventjes een "bomb-scare" op ons aller Schiphol.
Enneh... heeft niks met de islam te maken hoor..!
www.telegraaf.nl/binnenland/26996285/_...

telelezer | 10-11-16 | 13:46

Mooie analyse Doornbos. Wat ongemakkelijk in een miljoenmiljard tweets maar de kern lijkt me aannemelijk en voor de gemiddelde copypaste jank-journalist al volledig boven de pet gaan.

de Voorzittert | 10-11-16 | 13:44

-weggejorist-

Is dit nog nieuws? | 10-11-16 | 13:33

Ware woorden. Sowieso is hij het volgen op Twitter waard.

yamahaha | 10-11-16 | 13:32

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken