Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Windmolens - Ed Nijpels (VVD) heeft een probleem

xxxDe PVV is op sommige punten net als alle andere fracties van enig formaat: er zijn backbenchers aan boord. Noeste hardwerkende types die nooit de voorpagina halen maar wel degelijk werk verzetten. Hun grondwettelijke controlerende functie naar opdracht vervullen. Kamerleden die zich vastbijten en niet loslaten: Reinette Klever is er zo eentje. Zo heeft ze al een tijdje Ed Nijpels in het vizier. De prominente VVD’er is sinds twee jaar lid van de Sociaal-Economische Raad (SER), in het bijzonder houdt hij zich bezig met het Energieakkoord als ‘Voorzitter van de Borgingscommissie Energieakkoord’. Het pact tussen overheid, bedrijfsleven en aktivisten gesloten in 2013. Er schort iets aan het functioneren van Nijpels, merkte Klever. Hij neemt het namelijk wel erg vaak op voor die Imperialistische Wentelwieken van de Haat: windmolens. Ongefundeerd bovendien. In december 2014 vond minister van Economische Zaken Henk Kamp (VVD) de eerste Kamervragen van Klever in z’n mail. Nijpels had op een symposium gezegd dat het bouwen van windmolens zou leiden tot investeringen tot 50 miljard euro. Kamp moest door het stof: “Het is mij verder niet bekend waarop de heer Nijpels deze getallen heeft gebaseerd.” Begin 2015 is het weer raak. Nijpels zegt in een interview met de Leeuwarder Courant dat het Energieakkoord 15.000 banen zal opleveren, bovendien gaan de windmolens volgens hem geen miljarden kosten. Klever klimt wederom in de pen en wijst Kamp er fijntjes op dat het toch écht zijn ministerie was dat 18 miljard euro aan subsidie voor windmolens berekende. Kamp in antwoord op haar Kamervragen: “De uitspraken van de heer Nijpels zijn voor zijn eigen rekening.” Deze zomer. BAM! Nijpels laat een klimaatbommetje ontploffen in VVD-lijfblad Vrij Nederland (U ziet de ironie): Energie van windmolens is het goedkoopste alternatief ever. Klever stelt wederom Kamervragen. Kamp antwoordt: “In het artikel stelt de heer Nijpels verder dat windenergie, indien rekening wordt gehouden met de vermeende subsidies aan fossiele energie, de goedkoopste energiebron is die we nu hebben. Aangezien ik het niet eens ben met de stelling dat fossiele energie wordt gesubsidieerd, ben ik het ook niet eens met deze stelling van de heer Nijpels. Deze uitspraken zijn voor rekening van de heer Nijpels.” Pikant: Kamp sluit zijn beantwoording aan Klever af met: “Ik vind dat de heer Nijpels op uitstekende wijze invulling geeft aan zijn rol als voorzitter van de Borgingscommissie Energieakkoord.” En toen verscheen er een week geleden een rapport van de Nationale Ombudsman. Kop van het persbericht: “Sociaal Economische Raad (SER) verstrekt onvolledige informatie over voor- en nadelen van windturbines.” Hup Reinette Klever.

Reaguursels

Inloggen

Alexander des Burgus | 07-11-16 | 11:29
Niet iedere EV, Tesla gebruikt een electromotor zonder permanente magneten. Ze gebruiken een 3-fase inductie motor. (de voorloper van dat type motor is uitgevonden door Nikola Tesla)

W_F | 07-11-16 | 19:09

@Alexander des Burgus: binnen zekere grenzen is het wel waar dat China veel van deze "zeldzame aarden" levert, maar ook in Europa is honderden jaren naar zilver, koper en goud gedolven en dat zijn metalen, waarbij de zeldzame aarden eveneens voorkomen. Landen zoals Duitsland, Zweden, Tsjechië, Slowakije, Roemenië e.a. hebben n.a.w. "tailings", d.w.z. restanten van de middeleeuwse mijnbouw, die zeker de moeite waard zijn om te onderzoeken. Hetzelfde geldt voor de VS en delen van Zuid-Amerika (Bolivia, La Paz e.o.)
Ook Nederland heeft overigens het één en ander in huis. In een brede strook boven de Waddeneilanden, een kilometer of 50 de Noordzee op, schijnt een behoorlijke hoeveelheid zirkoniumzand te liggen (ligt mij bij uit een krantenartikel uit de 50-er jaren van de vorige eeuw).
De Waddenvereniging zal wel gaan steigeren bij een eventuele winning, maar daar zou ik me deze keer niet zoveel van aantrekken. Misschien kunnen we dat nieuwe "bosplan" uitvoeren in een drooggelegde Waddenzee? Dan ontnemen we deze querulantenclub zijn bestaansrecht.
Good riddens.

oliebolletje123 | 07-11-16 | 12:33

@elcidisback | 06-11-16 | 19:38
En dat niet alleen. China heeft een wereldmonopolie erop. 95% van alle zeldzame aardmetalen worden door hun gemijnd. delta.tudelft.nl/artikel/zeldzame-aard... Er worden voldoende zeldzame metalen gebruikt in zonnepanelen (bijvoorbeeld tellurium) en andere elektronica, maar gezien we het over windmolens hebben zal ik me daarop niet focussen. Laten we ons maar even focussen op neodymium. Neodymium is zeer belangrijk voor dynamo's, aangezien het de sterkste magneet is die er bestaat. Voor het tijdperk van de windmolens hadden we alleen kolen- en gascentrales, kernreactoren en stuwmeren waar sterke dynamo's met neodymium erin nodig waren. Tegenwoordig heeft iedere EV en duizenden windmolens neodymium nodig. Natuurlijk bestaan er magneetloze elektromotoren en dynamo's, maar die hebben een lager rendement dan neodymium. Zeker als je kijkt hoeveel neodiymium er jaarlijks geleverd kan worden www.duurzaammbo.nl/kennisbank/57-kenn... , dan zie je toch dat dat een flink probleem is.

Alexander des Burgus | 07-11-16 | 11:29

Is misschien niet netjes, maar men zou edje eens kunnen vragen naar zijn voorliefde van leren broeken.

johan3 | 07-11-16 | 00:38

Ik zag indertijd een poging tot een vraaggesprek met dhr. Nijpels over zijn activiteiten bij de DSB-bank van Scheringa. Hij had geen zin in het interview en dook onder de arm van de interviewer heen om uit het zicht van de cameraman te komen. Zelden zo'n verachtelijke manoeuvre van een politicus gezien; en zo'n beroepsrat krijgt weer de kans om een heleboel geld in een baantjescircuit te verdienen. Wat moet je doen om jezelf onmogelijk te maken in de Nederlandse politiek?

oliebolletje123 | 06-11-16 | 22:40

@RRMerlin | 06-11-16 | 12:25

Ja, een windbuil. Wat dat betreft zit nu wel bij de goede industrie. Hij is wel eens eerder ergens weggestuurd omdat het echt niet kon: volledige onbenulligheid als het gaat om getallen. Hij kan dan wel weer heel bekakt praten, dat is blijkbaar genoeg om zo'n baantje te doen. Dat ie maar wat roept is verder geen probleem.

DebraCadabra | 06-11-16 | 20:29

Ed Nijpels was altijd al een gladde, ook in zijn tijd als VVD lijsttrekker.

Raider Twix | 06-11-16 | 20:18

Er is heel veel mis met het NL energie beleid - eigenlijk ontbreekt het aan een duurzaam beleid - ik zou op groen rechts stemmen als het bestond..

De SDE (stimuleringsregeling duurzame energie) subsidie voor 2016 wat met 9 miljard een heel bedrag lijkt is een fictief bedrag zie:
dgem.nl/nl/nieuws/2016/05/sde-2016-ron...

Veel projecten die wel slagingskans zouden hebben komen niet in aanmerking voor SDE subsidie omdat de pot dan al op is. Belangrijke reden dat het geld zo snel op is komt onder meer door de biomassa bijstook door kolencentrales. Ridicuul en komt omdat NL weer eens buigt voor de EU en de 'easy way out' wordt gekozen.

De SDE wordt ook niet gelijkelijk verdeeld over de verschillende duurzame technologieën.

Ik ben ervan overtuigd dat we beter een mix van duurzame productie technologie inzetten totdat de techniek zover gevorderd is dat we andere keuzes kunnen maken. Wind hoort daar dus bij, maar transparantie over de kosten is gewenst. Zie ook:

www.linkedin.com/pulse/how-cheap-offs...

@elcidisback Klopt voor een deel maar steeds meer windmolens zijn van het type 'direct drive'. Er wordt geen neodymium in toegepast maar gewoon koper.

Over de gemiddelde VVD'er zijn we het wel eens. Wat hebben wij Nederlanders toch veel geduld met dat soort volk..

Het klimaat verandert snel door invloed van mens. Daar is men het gewoon over eens. Kijk gewoon eens naar ' Before the flood' praten we daarna verder:
www.youtube.com/watch?v=90CkXVF-Q8M

Rest In Privacy | 06-11-16 | 20:17

Windmolens draaien op aardmetalen en van de giftigste goedjes die er bestaat.
-
Kernenergie is daarbij vergeleken zeer schoon.
-
Het wordt in delen van China gewonnen en deze gebieden zijn voor wat het nu laat aanzien voor 10 duizenden jaren besmet.
-
www.nrc.nl/nieuws/2014/06/28/kanker-e...

elcidisback | 06-11-16 | 19:38

-weggejorist-

Check-zei-de-Gek | 06-11-16 | 19:35

Ik zou wel eens willen waarom er rond 1995 er in eens een knik is gekomen in reeks in de (semi)politieke functies. Het lijkt erop dat dhr Nijpels een paar jaar het uit het zicht moest blijven.
Hij is door de jaren heen altijd heel gemakkelijk aan allerlei bestuurlijke functies gekomen. Althans zo lijkt het. Daarom is het zo opmerkelijk dat hij er ineens een paar jaar tussenuit is gegaan naar een landelijke arbodienst.
Daarna ineens CvK, een gewild baantje; goed salaris tegenover een geringe arbeidsprestatie.
Ik denk dat hij zelf veel te verbergen heeft en van andere veel verborgen houdt.

Check-zei-de-Gek | 06-11-16 | 19:35

@necrosis | 06-11-16 | 11:16
Jij wel. Maar dat clubje waarvoor de PvdA lijsttrekker terroristische acties leidde drukt daar een compleet ander stempel op. Zo staat pakweg 25 kilometer over de grens bij Nijmegen een centrale van het type dat jij graag zou zijn. Er is alleen nog nooit zelfs maar een microwatt daar opgewekt. Het is een pretpark.

Pierre Tombal | 06-11-16 | 17:41

U, hoer, geniet mijn diepste respect:zij het niet mijn klandizie. Ik ken betere adressen. Helaas is er nog geen substituut voor de politiek.

Rest In Privacy | 06-11-16 | 17:29

Wie nog panelen wil en een oude draaimeter heeft: neem geen nieuwe meter!
Een oude draait terug en de nieuwe slimme saldeert: jij levert voor de netto prijs aan het energiebedrijf, en mag op daluren bruto inkopen!

Rest In Privacy | 06-11-16 | 17:26

@Martec001 | 06-11-16 | 13:46
In essentie heb je gelijk maar je zult toch een soort standaardvoltage moeten hanteren. 230V/50 Hz is nog steeds de beste keuze. Want alle 5V/12V DC systemen in een huis gebruiken samen hoogstens een paar honderd Watt. Dat staat in geen verhouding tot grootverbruikers zoals koelkasten, circulatiepomp, stofzuiger, verlichting, kookplaten etc. die op 220V enkelfase of 380V draaistroom werken. Overigens schakelen ze tegenwoordig zonnecellen in serie om de geleverde gelijkspanning te verhogen. Een hogere spanning door een chopper halen is efficiënter dan wanneer je ook nog een lage spanning moet upconverteren. Ik denk niet dat het voorlopig economisch haalbaar wordt om iets anders dan 230V te gebruiken.

Nivelleermarionet | 06-11-16 | 16:32

Nederlandse volk heeft gestemd voor het klimafaat. Het Nederlandse volk zal weer stemmen voor het klimafaat.

Dit zijn de 'prettige' gevolgen van het klimafaat.

Het volk gelooft in het klimafaat.

Ik kan roepen wat ik wil maar helpen doet het niet. Het volk is gehersenspoeld en dat begint al vanaf de kleuterschool. De kleuters krijgen al les uit het grote klimafaatboek net zoals de Islamistische kleuters in het kalifaat les krijgen uit de Koran.

Het klimafaat kost 500 miljard maar dan heb je ook 'prachtige' windmolens.

ProAsfalt | 06-11-16 | 15:45

sickworld | 06-11-16 | 14:08 Ik vrees echter de dag dat onze overheid mij hiervoor gaat straffen. En die dag gaat komen zeg ik u.
-----
Tja, rupsje nooit genoeg heeft... Honger.... Honger...
Die niet te stillen is...... behalve.. in de niet zo verre toekomst.
...
De overheid doet ook alleen maar wat ze van boven opgedragen krijgt. Als de beleidsmakers nou zouden doen waarvoor ze aangesteld zijn: Zo min mogelijk belastinggeld verspillen dus zo efficiënt mogelijk werken. Dat betekent in de praktijk zoveel mogelijk problemen veroorzaken om die voor heel veel euro's nog niet te verhelpen. Dus ander bestuur wat we gaan regelen met GS. Dat is 1. Dan hebben we natuurlijk op veel meer terreinen doe het lekker zelf. De 3d printer, de eigen filmpjes, blogs waar we de wereld mee willen verbeteren en er terloops nog een boterham mee verdienen. De financiële sector die (arbeid) opgedoekt wordt omdat alles anders gaat. Ook onze politiek ontkomt niet aan de moderniteit, de technologie die alles sneller maakt.
Oeverloos geouwehoer over niets terwijl je binnen 30 seconden een bently, een ferrari en 10 kisten mouton Rothschild van een uitstekend jaar besteld hebt wat morgen om 12 uur thuis afgeleverd gaat worden bij wijze van spreken. Wij betalen voor een dienst via belastingen wat dan ooit eens over 10 jaar fout geleverd wordt met 3 keer zoveel geld uitgegeven.
Het politieke systeem is totaal niet meer van deze tijd en loopt wel 100 jaar achter op de rest van onze technologische heilstaat. Laten we dat eerst eens recht gaan zetten. .... Dat is niet 2, maar nog steeds 1..

dijkbewaker | 06-11-16 | 15:39

@StemBlanco,

Zijn burgers niet het verdienmodel van alle partijen?

Arachne | 06-11-16 | 15:15

@arachne,
Gaat de lobbycratie zichzelf benadelen?
Burgers zijn het verdienmodel van de vvd

StemBlanco | 06-11-16 | 15:04

Vraag: kan een SER lid ontslagen worden?

Arachne | 06-11-16 | 14:55

@zwartedag stroom uit windmolesn kost ca 3 cent per kWh, de overheid geeft daar nog 4 cent SDE subsidie bij, voor banken en investeerders. (SDE subsidie is gratis geld, betaalt door consumenten)
Maar die zelfde consuemten betalen 11 cent energiebelasting. Dus met 4 cent SDE subsidie, betaalt door de consument, krijgt de staat 11 cent energiebelasting binnen.
Windmolens kunnen dus altijd uit, voor de staat.

Consumenten kunnen beter hun eigen windmolens kopen, hebben ze stroom voor 3 cent, 20 jaar vaste prijs. Maar politici gunnen burgers dat voordeel niet.
Daarom: stem blanco!

StemBlanco | 06-11-16 | 14:50

sickworld | 06-11-16 | 14:25
De nieuwere molens passen hun snelheid aan aan de hoeveelheid wind, om een optimaal rendement te halen. De frequentie van de opgewekte wisselspanning klopt dan niet, maar dat is tegenwoordig elektronisch op te lossen. Nieuwe molens zijn ook steeds groter maar hebben een lager maximum toerental omdat je wil voorkomen dat de wiek-tip door de geluidsbarrière gaat. (ze leveren wel veel koppel en dus energie bij die lage toerentallen)

W_F | 06-11-16 | 14:47

De tegenstanders van windmolens creëren een negatief beeld, dat geeft ergernis, en dus veroorzaken tegenstanders de hinder van windmolens.
En dan zeuren over onjuistheden van een VVD aanhanger...

Windmolens kunnen ook zonder subsidie, alleen investeerders en banken hebben subsidie nodig, en politici die hen dat ook geven, stem daarom blanco.

StemBlanco | 06-11-16 | 14:44

Mij bekruipt weer het gevoel van Mantel der Liefde worden bedekt geworden geworden ..... Wedden ???

Koffie ? | 06-11-16 | 14:33

ZwarteDag | 06-11-16 | 13:25
De haalbaarheid van Thoriumcentrales is niet een punt, want in de jaren 50 zijn er al testopstellingen succesvol gebleken, het gaat meer om die centrales op te schalen en commercieel te krijgen. Hiervoor komen immers geen subsidies beschikbaar (want ja toch wellicht gevaarlijk), zoals voor kansloze windmolens -onbeperkt- wel geschied.

nos.nl/artikel/2085027-experiment-met-...

Buerman | 06-11-16 | 14:32

sickworld | 06-11-16 | 14:25
Als er soms net genoeg wind is laat men soms de molens stil staan want het kost meer om de boel telkens op te starten. En de reparatie/onderhoud.

Oprisp | 06-11-16 | 14:32

@rechtsdwalendeautist | 06-11-16 | 14:24
Da's een hockeystick, "Ed Raket in het kabinet, je moet een swinger zijn en geen meneer" youtu.be/-mXNUnZDpzQ?t=150

Watching the Wheels | 06-11-16 | 14:30

Ik vraag me af: zie vaak windmolens stilstaan of een laag toerental draaien, zelden dat er echt vermogen geleverd wordt. Dat kan toch helemaal niet uit? Iemand?

sickworld | 06-11-16 | 14:25

Moneytron | 06-11-16 | 13:56
Ed Raket kwam eind jaren 80, begin jaren 90 graag bij café Oncle Jean in Breda. Lekker met de hockeytrutjes aanpappen.

Maar wel trutjes met een slurfje in de late avond.

rechtsdwalendeautist | 06-11-16 | 14:24

ZwarteDag | 06-11-16 | 13:25
Energiebelasting bedraagt op dit moment circa 12 eurocent per kWh. Afhankelijk van de wijze van productie (op land of zee) zijn de kosten voor windenergie per kWh 7 tot 12 eurocent. Doe zelf maar even de calculatie, maar op mijn werkblad staat als uitkomst dat wij de windparken met energieheffingen draaiende houden. Een kWh op basis van fossiele brandstoffen opgewekt heeft plusminus 6 eurocent marktwaarde per kWh. Met energieheffingen en BTW mogen we als burger echter 22 eurocent per kWh ophoesten. Op de plek waar ik nu aan het werk ben staat de grond al 3 weken te trillen omdat een boer verderop zijn paar jaar geleden opgestelde windmolen inclusief fundering alweer afbreekt om op diezelfde plek weer een nieuwe molen neer te zetten. Levert hem door vergaande subsidiering een mooi rendement op. Maar ik zal wel een leeghoofd zijn om daar wat van te vinden.

Buerman | 06-11-16 | 14:21

Kamp wil 6000 MWe aan windmolens bouwen. Dat zijn dus 6000 windmolens. En geen "slechts" 1500 omdat het gemiddelde jaarlijkse rendement van een grote windmolen (4 MW geïnstalleerd vermogen) maximaal 25% bedraagt. 6000 Windmolens, dat zijn heel veel windmolens, heel veel onderhoudskosten en over 20 jaar heel veel sloopkosten. Wordt voor die laatste kostenpost al een potje met geld gereserveerd? Beroep van de toekomst: duurzaam sloper van windmolens.

jacobh | 06-11-16 | 14:09

@ dijkbewaker | 06-11-16 | 13:26 ... Prima idee om zelf de energie op te wekken die je nodig hebt. Niet meer afhankelijk zijn van de energie boeren en overheid die voor jou alles willen bepalen. Of je het klimaat daarmee red is helemaal niet aan de orde.

SW is redelijk autonoom al en heb de maandelijkse energiekosten inmiddels met zo'n 75% teruggebracht. Ik vrees echter de dag dat onze overheid mij hiervoor gaat straffen. En die dag gaat komen zeg ik u.

sickworld | 06-11-16 | 14:08

Ja dat is het probleem, we hebben hier zelfde probleem als in de VS, maar wie gaat hier de stal uitmesten, want dat we buitengewoon smerige stallen hebben in den Haag, aanhang, en Brussel is verder wel duidelijk.

corbiere | 06-11-16 | 14:03

catharsis | 06-11-16 | 13:21
Waterturbines hebben waterdruk nodig, dus een hoogte verschil, wat Nederland nauwelijks heeft (en in de zomer hebben we al te weinig water in de rivieren).
.
Wat in Nederland wel kan is energie opwekken uit zout en zoet water, vlak voordat het de zee in stroomt. Werkt ook in de winter en er staat al een proef opstelling op de afsluit dijk: nl.wikipedia.org/wiki/Blauwe_energie

W_F | 06-11-16 | 14:01

catharsis | 06-11-16 | 13:21 Wat ik niet begrijp is dat er zo weinig aandacht is voor waterturbines in dit land. Rivieren genoeg. `Minder horizonvervuiling.
-----
Nadeel: Hakselmachine voor onderwaterleven. Net nu we steeds meer barrières aan het opruimen zijn door middel van vispassages aan te leggen. Ook de verbindingen met zout water worden aangepast zodat optrekkende vis die in zoet water paait zijn natuurlijke habitat kan bereiken. Zalm, Zeeforel, steur, fint, elft enz..
In het verlengde van waterzuivering die onze open riolen weer zo schoon hebben gemaakt dat bepaalde soorten weer terug kunnen komen extra barrières zijn niet meer van deze tijd.

dijkbewaker | 06-11-16 | 14:00

Ed Raket kwam eind jaren 80, begin jaren 90 graag bij café Oncle Jean in Breda. Lekker met de hockeytrutjes aanpappen.
Toen viel hij door de mand. Een echte lobbyist zoals van Balen, Huffnagel en vele andere VVD lui. Nijpels sprak toen al het grote geld na de mond en wist precies hoe hij zich in deze kringen, de "betere" kringen naar binnen moest lullen.

Lui zoals Nijpels die met een hautain en soms pedant toontje de burger op TV vertellen hoe het zit alsof deze burger dom is en zij (ook en vooral Marcel van Dam, PVDA maar dat maakt niet uit) als vooraanstaand burger of (ex) parlementariër de wijsheid en geweten in pacht hebben terwijl het vaal andersom is.

Moneytron | 06-11-16 | 13:56

En ik maar denken dat Nijpels een weeshuis in Thailand had geopend.

komtdatschot | 06-11-16 | 13:51

@W_F | 06-11-16 | 13:06
Dat omvormer verhaal moet ook op de schop. Laag voltage gelijkstroom panelen converteren naar 230V wisselstroom om te kunnen koppelen aan het net, maar tel in je eigen woning maar eens uit hoeveel apparaten die 230V wisselstroom weer terug converteren naar 5 en/of 12 volt gelijkspanning.......
(Af)wasmachine, koffiezetapparaat, magnetron, zonnebank, oven, stofzuiger.... Niet zo gek veel meer heeft nog 230V wisselstroom nodig in huis...

Martec001 | 06-11-16 | 13:46

Als we solar nu eens aantrekkelijker maken, dan hoeven we hoeven we land en zee niet vol te zetten met windturbines. Maar ja, dan komt de opbrengst bij de burger en dat willen we natuurlijk niet

Karelklep | 06-11-16 | 13:39

@Mark_D_NL | 06-11-16 | 12:07
Plus dat die peilingen van Maurice de Hoax gebaseerd zijn op een opkomst van 100%, hij peilt immers het volledige panel dat onze maatschappij afspiegelt. Maar er is nog nooit een opkomst van 100% geweest, en die 30% die nooit stemmen zijn doorgaans wel precies die stemmen die bij Maurice de Hoax in het PVV percentage staan.

Martec001 | 06-11-16 | 13:39

En hier heel de leefomgevingen kapot maken met die ellendige dingen. Er wordt heel wat verdient aan duurzaamheid. Maar ja het mag wat van de deugmens kosten.

roze_bril | 06-11-16 | 13:37

@eerstneukendanpraten | 06-11-16 | 11:38
En ramen uit delft met een speciale lichtgeleiding coating die het licht dus naar een zonnecel in de zijkant van het raam leiden. (Ferdinand Grappenhaus) Dan heb je dus al je dakpannen en al je ramen als zonnepaneel. Dan wat tussenwanden in je huis die bestaan uit Tesla accu's, en je kan je huis afsnijden van de energie leverancier.

Martec001 | 06-11-16 | 13:29

W_F | 06-11-16 | 13:06
-----
Prima idee om zelf de energie op te wekken die je nodig hebt. Niet meer afhankelijk zijn van de energie boeren en overheid die voor jou alles willen bepalen. Of je het klimaat daarmee red is helemaal niet aan de orde.

dijkbewaker | 06-11-16 | 13:26

@necrosis | 06-11-16 | 11:16
Dat is pas boven windkracht 10 en is een voorzorgsmaatregel want daarboven kunnen ze ook draaien. Alleen waarom zou je dat risico willen lopen met een miljoenen investering voor die paar keer per jaar?
Verder zijn thoriumcentrales bullshit, untested crap.
Voor de andere commentaren: ach ja, de gebruikelijk leeghoofdige reaguursels die iedereen volkomen kan negeren en NOOIT invloed zullen hebben op welk beleid dan ook simpelweg omdat het nergens opslaat.
www.windparktechnopolis.nl/nieuws/tech...
Overigens is minder dan 10% van de totaal prijs subsidie...

ZwarteDag | 06-11-16 | 13:25

Voorspelling: Nijpels zal net op tijd weg uit de functie zijn als zijn disfunctioneren zo erg begint op te vallen dat hij ontslagen zou moeten worden. Zie zij vorige baantjes.

watazooi | 06-11-16 | 13:23

Rutte ziet nu zo'n toekomst met zakkenvullen door bedrog in gevaar komen door een referendum. Hij vindt dat niet eerlijk en laat dat merken.

EdwinM. | 06-11-16 | 13:21

Wat ik niet begrijp is dat er zo weinig aandacht is voor waterturbines in dit land. Rivieren genoeg. `Minder horizonvervuiling.

catharsis | 06-11-16 | 13:21

Kamp en Nijpels hebben allebei een klap van de molen gehad, blijven maar geld pompen in een achterhaald denkbeeld.

Goedverdoemme | 06-11-16 | 13:16

Lemmy wist jaren geleden al hoe het spel gespeeld word.
youtu.be/D-7RzS8_dys

Squeezemylizard | 06-11-16 | 13:09

Oepsie1234 | 06-11-16 | 12:49
De overheid dacht: In Nederland gaat niemand gaat het off-grid redden in de winter, en in 2020 vervalt net netto salderen, dus de energie bedrijven zijn gered.
.
Maar onze winters worden minder koud, woningen beter geïsoleerd, warmte pompen worden beter en goedkoper, zonnepanelen worden nog goedkoper en nu komt Tesla met heel goedkope accu's met een lange levensduur en maakt ook een einde aan dure omvormers. Het lijkt er op dat mensen met een flink dak of tuin het na 2020 wél off-grid gaan reden.
.
Als mensen dan ook nog via een micro-grid (illegaal) de restjes stroom uitwisselen met hun buren dan hebben de energie bedrijven alleen nog maar klanten in de grote steden.

W_F | 06-11-16 | 13:06

Windenergie is niet rendabel. Van de opbrengst gaat maar 19% naar de consument. Het maximaal vermogen wordt afgetopt naar 30% van het maximum, dat pas gehaald wordt als het dag en nacht 6 bft waait. Onderhoudskosten en bouwkosten er af en zo'n ding kost alleen maar veel geld.

Jos Tiebent | 06-11-16 | 13:05

@La Bailaora | 06-11-16 | 11:28
Er wonen ook heel wat Koerden in Nederland die niets te maken willen hebben met de AK en hun Nederlandse afdeling DENK.
Je overschat hun toegevoegde waarde.
necrosis | 06-11-16 | 11:31

Welke toegevoegde waarde?

Squeezemylizard | 06-11-16 | 13:04

rechtsdwalendeautist | 06-11-16 | 12:47

Even een citaatje, bedankt

VVD: diverse uitspraken van Nijpels (1978), Lept (1985) en Geertsema (1993). Zo betoogde Ed Nijpels dat leeftijd geen criterium moest zijn om seksuele relaties aan te gaan. ,,Wanneer een kind vrijwillig dergelijke contacten met ouderen heeft, moet dat worden toegestaan.”

Oprisp | 06-11-16 | 12:55

De laatste tijd zien we veel aardbevingen in Italië.
Dan gaan de burgers klagen bij de autoriteiten alsof die er iets aan kunnen doen. Ja, huizen en gebouwen plaatsen die aardbeving bestendig zijn Wat geen oplossing biedt voor alle klassieke bouwwerken met of zonder fresco.
.
Mijn punt: Italië is gedoemd te verdwijnen door plaat tektoniek. De Afrikaanse plaat gaat onvermijdelijk richting het Noorden en zal Italië in de loop der tijd volledig verwoesten. De Middellandse zee bestaat dan niet meer. Italië wordt in elkaar gedrukt en gebergte vorming zal er voor in de plaats komen. Dit zijn krachten die we niet kunnen beheersen.
Mijns inziens geld dit ook voor het klimaat. Natuurlijk kan je in de marge wat invloed uitoefenen. Maar : we laten de temperatuur niet meer dan 2 graden stijgen, dus we moeten alles zetten op het feit dat we van nu af aan alleen maar windmolens en zonnepanelen mogen gebruiken lijkt me een verkeerde voorstelling van de realiteit.

dijkbewaker | 06-11-16 | 12:51

De reden dat ze voor windmolens gaan is heel simpel..
Als iedereen namelijk zonnecellen op zijn dak heeft liggen en geen energiemaatschappij meer nodig heeft.... gaan ze allemaal failliet. Welkom in de Corporate Democracy.

Oepsie1234 | 06-11-16 | 12:49

-weggejorist-

rechtsdwalendeautist | 06-11-16 | 12:47

@miko | 06-11-16 | 12:46
maag

miko | 06-11-16 | 12:47

@bisbisbis | 06-11-16 | 11:36
Ik hoop het, dan gaan er wat ogen open.
verder zitten ze dan meteen in hun mag met hun trotse -aap- pauw

miko | 06-11-16 | 12:46

Hoe kan je nu zeggen dat windstroom de goedkoopste energie is als het subsidies nodig heeft. Particulieren krijgen geen subsidie voor zonnepanelen, en toch verdient iedereen het in 5 tot 7 jaar terug, terwijl je 25 jaar er amper omkijken naar hebt.
Pimp my Voortuin | 06-11-16 | 11:48
.
Dit komt omdat alleen particulieren energiebelasting betalen, maar bedrijven de meeste stroom verbruiken. Kijk even naar de energie belasting kolom voor verbruikers type 1 2 3 en 4: www.nuon.nl/grootzakelijk/klantenserv...
Grootverbruikers betalen 0,00053 euro/kWh energiebelasting, BTW vrij.

W_F | 06-11-16 | 12:46

@W_F | 06-11-16 | 11:54
De oplossing is niet of het een of het andere maar het een EN het andere.
Energie zou wat globaler moeten.
We verhandelen wel Olie uit die woestijn landen maar we zouden ook prima stroom kunnen importeren uit landen.
Spanje heeft grote oppervlaktes slechte landbouw grond die vol in de zon staan.
Een beetje jammer om daar Duitse goede landbouwgrond voor te gebruiken.Verder zouden we goede afspraken kunnen maken met landen als Marokko en Tunesië over het plaatsen van Panelen.
Uit de Scandinavische landen waterkracht energie en de kustlanden wind energie.
Lekker mixen dan vangen we ook prijsfluctuatie op.

miko | 06-11-16 | 12:41

Dus als ik het goed begrijp is Nijpels reet de goedkoopste vorm van windenergie die we nu hebben.

Simon_GS | 06-11-16 | 12:38

Hoeveel tikt Ed Raket eigenlijk binnen met dit soort corrupte VVD-network baantjes??

Leefbaar | 06-11-16 | 12:37

Ed Nijpels was minister van VROM en hij maakte milieu beleid. Hij voerde campagne voor belastingverhogingen in verband met zure regen. Er kwamen onderzoekers en journalisten bij Nijpels die konden bewijzen dat zure regen niet bestond. Nijpels kocht hen om zodat het pas na de stemming in de 2e kamer bekend zou worden. Uiteraard zijn de accijnsverhogingen wel doorgegaan. Jaren later had de journalist veel spijt en vertelde dit verhaal in een interview.

i-Wonder | 06-11-16 | 12:37

Wat GAAN de meesters van de thermostaat dan uitvinden?

dijkbewaker | 06-11-16 | 12:36

Hun voorman Rutte is de exponent daarvan.
@ Fijnstoffer | 06-11-16 | 12:33
.
Ik citeer daartoe dhr.Wilders:
"Nederland heeft geen lachende ezels maar helden met standvastig realisme nodig."
www.ad.nl/binnenland/oordeel-zelf-dit-...

telelezer | 06-11-16 | 12:36

Ja, met 40 bijbaantjes en een 20-urige werkweek, heb je maar een half uurtje per baan. Je moet wel een superbrein hebben om over al die verschillende zaken een goed oordeel te kunnen vellen.

Maanrag | 06-11-16 | 12:33

Men moet het de VVD'ers niet zo kwalijk nemen. We weten immers inmiddels uit feitelijke ervaring dat liegen inherent deel uitmaakt van het VVD-DNA.
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2016/11/...
Hun voorman Rutte is de exponent daarvan.

Fijnstoffer | 06-11-16 | 12:33

Het klimaat is een briljant verdienmodel.
Het is als eten drinken geboren worden en doodgaan.
Het gaat maar door en houdt niet op.
Het warmer worden is geen probleem in vergelijking met kouder worden. Dan zijn de rapen pas echt gaar. Wat geen de meesters van de thermostaat dan uitvinden? Toch maar weer terug naar de kolenkachel?

dijkbewaker | 06-11-16 | 12:31

+1 overigens voor mevrouw Klever. Prettig om te zien dat er toch nog meer TK leden zijn die hun werk serieus nemen. Nu graag ook naar de microfoon en die jokers grillen. Omtzigt doet dit regelmatig aardig, maar mag er nog wel wat harder in.

ViveLaRevolution | 06-11-16 | 12:29

Groen gras, nat water en een zichzelf verrijkende, corrupte en liegende VVD'r. Whats new?
.
De baantjesmallemolen voor ex politici die levert geen 'groene' energie op, slechts harde pegels betaald door u het domme plebs.
.
Bek houden, slikken en betalen. Wij weten wat goed voor u is!

Veni_Vidi_Vici | 06-11-16 | 12:27

Nijpels is een windbuil

RRMerlin | 06-11-16 | 12:25

Ik ben wel heel nieuwsgierig hoe dit in TTIP geregeld is. GE is een van de grootste fabrikanten op het moment en is een Amerikaans bedrijf. Gaan die fuckers ons aanklagen als ze niet nog meer molens mogen plaatsen?
www.nrc.nl/nieuws/2016/08/23/dag-en-n...
Als een bewoner zo veel last heeft van de molen, dan is wat graafwerkzaamheden rond de molen genoeg om hier een einde aan te maken. Wat drastischer is even naar boven klimmen en op strategische punten een schepje zand naar binnen als het ventiel losdraaien niet werkt. Als de overheid zijn verantwoordelijkheid niet neemt, dan krijgt de burger zijn rechten terug. Simpel.
Het hele gezever over energietransitie naar windmolens is puur gelul. Alleen de overheid ziet dat niet want vriendjes.

ViveLaRevolution | 06-11-16 | 12:22

Op zich is er echt niks mis met windmolens (ze produceren echt gewoon betaalbare stroom, met overzichtelijk overlast). Maar als je naar het plannen van die dingen kijkt, zie je tegentesk Nederland in volle glorie: niks kan tenzij je fiat hebt van genoeg Old boys

frank87 | 06-11-16 | 12:12

aan corruptie hebben we niks maar als een energiebron subsidie nodig heeft om te concurreren met die baardenolie vind ik het best.
minder minder minder olie uit SA

miko | 06-11-16 | 12:12

joost2 | 06-11-16 | 11:51
Peilingen zijn BS. Vooral die van Maurice de Hoax. Die heeft bijvoorbeeld geen toegang tot die 2 miljoen moslims in Nederland. En die worden dus niet gepeild. Daar ga je dan met je mooie peilingen.
--
Je zult zien dat er allerlei verassingen aankomen tijdens de peilingen. VVD blijft winnen bijvoorbeeld, terwijl half Nederland de VVD uitkotst, D66 schiet opeens omhoog, PVDA krijgt opeens een belachelijk aantal zetels erbij e.d. Dat is puur spel. Moet je niet eens meer naar kijken. En al helemaal niet serieus nemen.

Mark_D_NL | 06-11-16 | 12:07

@Diotima | 06-11-16 | 11:50
Weet je wel hoeveel 50 miljard is? Dat is heel wat meer dan 3 cent per kilowat uur. Afgezien nog dat gas helemaal geen slechte bron is, in tegendeel. CO2, wat het produceert bij gebruik, is het beste gas op aarde, groen als de nete, en veel beter dan zuurstof. Immers, al het leven begint bij CO2, en dat is er ook nog eens bijna niet.

La Bailaora | 06-11-16 | 12:01

Ed Nijpels is al jaren een inhuur praatpaal van allerlij organisaties. Niet gehinderd door enige kennis van zaken overigens. Kijk goed naar wie zijn zakken vult, en je begrijpt alles. Zo lopen er nog veel meer ex-politicie in Nederland.

metagod | 06-11-16 | 11:59

Nijpels;tsjaa wat iedereen weet of altijd heeft gedacht, net als bij Clinton.. zo corrupt als maar zijn kan, en alleen maar omdat hij dingen weet.... Doorzichtig en voor elke groep in te huren om politieke neuzen te verdraaien en te bedonderen.
Trekpop voor de centjes,

medelmo | 06-11-16 | 11:56

Diotima | 06-11-16 | 11:50

Kernenergie en zonne-energie. En de accu's om je eigen zonne-energie op te slaan zouden volgens de expert die ik donderdag jl. sprak in 2020 goed genoeg zijn om je aansluiting met de energiemaatschappij v.w.b. electriciteit op te kunnen zeggen.

eerstneukendanpraten | 06-11-16 | 11:55

Subsidie op bouw van windmolens is 0,0 en per geleverde kWh nog maar 8 tot 10 cent, nog niet de helft van de energie belasting per kWh, dus elke kWh levert de overheid geld op.
.
Subsidie voor het laag houden van de olie prijs zit in de begroting van defensie en EU afdrachten, en zie zijn wel een stukje hoger dan die paar cent subsidie voor windmolens. (Royal Dutch Shell plc is een Engels bedrijf dus betaald hier 0,0 belasting)
.
Als je het zielig vind voor vogels, dan moet je niet zeuren dat zonnepanelen iets duurder zijn dan windmolens, en je in de Winter 3x zo veel panelen moet hebben door de kortere dagen. Persoonlijk vind ik windmolens achterhaald. Met wat extra zonnepanelen in de winter, een accu voor een dag of 3, gas centrales als noodvoorziening (hooguit een paar dagen per winter) en een warmtepomp is een prima alternatief voor alle transport, verwarming en stroom voorziening van heel Nederland.

W_F | 06-11-16 | 11:54

Glasgow Argus | 06-11-16 | 11:44

Nijpels kan goed lullen. Net als Rutte. Daarom trappen de mense er steeds weer in. Hij weet zelf ook wel dat ie niks kan.

Oprisp | 06-11-16 | 11:51

Ongelofelijk ook, gezien de peiling van de Hondt vanmorgen, dat er nog zoveel mensen op de VVD, c.q. Rutte stemmen.
Ik begrijp die mensen niet. We zijn op vele manieren door de VVD van Rutte attitude belogen en bedrogen.
En toch gaat men op ze stemmen?

Er is een gevaarlijke linkse elite in ons land, die Nederland willen veranderen in een socialistische multiculturele samenleving. Met vooral overdreven bescherming van radicale minderheids- groepen
Immers daar zit hun doelgroep.
Je haren rijzen ten berge, als je b.v. de opmerking van die lijzige Asscher (pvda) hoort, dat een meerderheid zich maar bij het oordeel van een minderheid moet neerleggen.
Als hij dat als fractieleider van de pvda ook gaat hanteren zijn de rapen gaar.
Wat een antidemocraat is dat.

Democratie? Bestaat dat nog in Nederland?

De vvd is thans een vooral linkse liberale partij, bestaande uit gluiperds die met hun eigen carrière bezig zijn en alleen hun eigen zakken vullen.

Nederland wordt bestuurd op veel fronten door een elite club.
Zolang we dit blijven tolereren, zal het leven van de gewone, maar wel nadenkende Nederlander, aanzienlijk aan kwaliteit verliezen.

Pim Fortuyn waarschuwde ons tegen deze lieden.
Er daarom moest hij liever weg.

joost2 | 06-11-16 | 11:51

Nogmaals: windmolens draaien op subsidie, iedere geproduceerde Kilowatuur wordt gesponsord met belastinggeld.
eerstneukendanpraten | 06-11-16 | 11:16
Wat wou je dan? Gas en kolen? Windenergie is rendabel maar kost 3 cent meer per kilowattuur, vandaar dat de overheid bijspringt. Wind is tenslotte de enige hernieuwbare energiebron. Oh, en die andere centrales krijgen ook subsidie.

Diotima | 06-11-16 | 11:50

Hoe kan je nu zeggen dat windstroom de goedkoopste energie is als het subsidies nodig heeft. Particulieren krijgen geen subsidie voor zonnepanelen, en toch verdient iedereen het in 5 tot 7 jaar terug, terwijl je 25 jaar er amper omkijken naar hebt.

Pimp my Voortuin | 06-11-16 | 11:48

Ed Nijpels heeft pas een probleem wanneer de deksel echt van de beerput Demmink afgaat.
Zijn principeloze karakter, buigbare ruggengraat en uiteraard de vriendenschaar heeft hem in weelde kunnen laten leven op kosten van de belastingbetaler.
Teflon Ed is alleen afgeserveerd door DNB nadat zijn galen was vastgesteld als president commissaris van DSB. Een baantje bij ABP kon Ed vervolgens op zijn buik schrijven.
Nijpels is een totale nitwit. Hoe hij ooit in staat is geweest om minister, commissaris van de koningin of burgermeester te worden, dat kan alleen maar worden verklaard uit des mans sociopathische persoonlijkheid en voldoende kennis van het netwerk.
Welkom in de beerput van het nederlandse openbare bestuur.

Glasgow Argus | 06-11-16 | 11:44

Typisch voorbeeld van een goedbetaalde lobbyist!

Blonde Nel | 06-11-16 | 11:42

Ed Nijpels moet toch pretenderen om teminste iéts voor het milieu doen, immers: waar hij gelopen heeft, groeit geen gras meer.

bisbisbis | 06-11-16 | 11:42

Corruptie bestaat niet in Nederland. En omdat het niet bestaat hoeft het ook in dit geval niet onderzocht te worden.

Jonkheer Wttewaall | 06-11-16 | 11:41

@bisbisbis | 06-11-16 | 11:36
Ik moet het nog zien, ik DENK dat ze niet verder komen dan één zetel.
Het aandeel van Kuzu en Osturk bij de PvdA was 33.000 stemmen, net genoeg voor een halve zetel.

necrosis | 06-11-16 | 11:41

Wim Kan met sexy Ed, nou das war einmal. Sexy Ed is zo sexy niet meer. En Ed is een VVD'er en die nemen het allemaal niet zo nauw met de waarheid.

catomar | 06-11-16 | 11:40

Ed Nijpels heeft nooit écht gewerkt, leeft van belastinggeld en gebruikt zijn netwerk om er vooral zelf beter van te worden. Maar ook vriendjes als Rijkman Groenink profiteren van deze staatsmafia.
www.businessinsider.nl/mega-windmolen...

Dutch_Holland | 06-11-16 | 11:40

Mark_D_NL | 06-11-16 | 11:36

Volgens GroenLinks is dit vuilspuiterij, allemaal! En de vluchtelingen uit Syrië hebben we hier nodig want ze zijn allemaal hoogopgeleid.

eerstneukendanpraten | 06-11-16 | 11:40

Kijk eens naar alle commissariaten die Nijpels heeft.

Loek Hermans, Ed Nijpels, "ons"Neelie Kroes, allemaal VVD-ers die hun politiek verkregen baantje gebruikten om een goed netwerk op te bouwen en vervolgens zich op welke wijze dan ook zich hebben verrijkt.

joost2 | 06-11-16 | 11:39

In dezelfde categorie als Edje Raketje : Elco "bouwmaffia" Brinkman, Marcel "minderwaardig mens" van Dam de exota sloper, Hans "eeuwig orakel" Wiegel, Loek "124 betaalde bijbanen" Hermans de Meavita sloper.
Die D66 krullenbol die voor €400K+ de NS aan het vernaggelen is en bij Menzis aan de touwtjes trekt / trok en last but not least een corrupte ex korpschef die de COR omkoopt om zijn plannetjes door te drukken, ouwe lullen bij de fiscus die net aan een computer aan en uit kunnen zetten, die elkaar op de valreep voor hun pensioen (65, zij wel u niet)nog ff een jaarsalaris toespelen.... etc, etc
Waarom lijken we als Nederland zijnde nooit van dit soort fossiele semi criminele zakkenvullers af te kunnen komen?

Prof. Pim Pam Pet | 06-11-16 | 11:38

necrosis | 06-11-16 | 11:16

Ik ook. In de beginjaren zijn die windmolens ook zwaar gesubsidieerd maar ging de productie er van naar oa Denemarken. Weg subsidie.

De wieken worden ook steeds langer en die kunnen eigenlijk maar in de praktijk worden getest.
Leuk is dat wanneer je er een tiental hebt staan en èèn wiek vliegt er af. Kan de hele boel weer worden gesloopt.
Nee, bezint eer ge begint en beter ten halve gekeerd da ten hele gedwaald.

Oprisp | 06-11-16 | 11:38

Joost Maghetweten | 06-11-16 | 11:34

Men is al bezig om dakpannen met geïntegreerde zonnepanelen "uit te vinden" maar die werken nog niet optimaal maar dat wordt slechts een kwestie van tijd tot die er zijn. Heb je binnenkort gewoon 100% van je dak dat energie opwekt zonder die lelijke panelen op je huis.

eerstneukendanpraten | 06-11-16 | 11:38

En nog even voor de milieugekkies die beginnen te steigeren bij 'CO2': zonder CO2 kunnen gewassen, planten en bomen niet groeien.

necrosis | 06-11-16 | 11:37

@necrosis | 06-11-16 | 11:26
-
Het is héél simpel: nadat ze een stevig rondje sponsoring bij Turkse ondernemers in dit land bij elkaar hebben gedreigd, viegen Kuzu en Baardmans zo'n vijf weken voor de verkiezingen naar Ankara, waar ze ook nog een douceurtje voor de partij mee krijgen.
-
Vanaf de daaropvolgende vrijdagmiddag schalt de dringende en dwingende boodschap door de moskee dat iedere oprechte en godvrezende Nederturk moet gaan stemmen - op DENK, wel te verstaan.
-
Vijf zetels, dus.
-

bisbisbis | 06-11-16 | 11:36

Het wordt eens tijd dat Ed Raket van zijn (on)verdiende aow gaat genieten.
Voor hem 10 anderen.Sodemieter op.

swassannuf | 06-11-16 | 11:36

De bouw van de in het energieakkoord genoemde duizenden windmolens kost aan honderden Chinese arbeiders het leven en maakt duizenden mensen ernstig ziek.
--
www.groenerekenkamer.nl/download/De-do...

Mark_D_NL | 06-11-16 | 11:36

'Deze zomer gaf Kamp toe dat Nijpels zich in een andere uitspraak over windenergie had vergaloppeerd maar zag toen geen reden daar consequenties aan te verbinden.'

Het lijkt erop dat er aan faalbeleid tegenwoordig nooit meer consequenties worden verbonden.

LaPetite | 06-11-16 | 11:33

Zoals al vaker gezegd, feiten doen er niet toe in de hedendaagse politiek. Het groene gevoel is bij vogelgehaktmolens gewoon goed, daar gaat het om.

Guido | 06-11-16 | 11:33

@La Bailaora | 06-11-16 | 11:28
Er wonen ook heel wat Koerden in Nederland die niets te maken willen hebben met de AK en hun Nederlandse afdeling DENK.
Je overschat hun toegevoegde waarde.

necrosis | 06-11-16 | 11:31

@eerstneukendanpraten | 06-11-16 | 11:23
Waarom niet?
Ze leveren meer geld op dan dat er in gepompt moet worden, in tegenstelling tot windmolens.
Die kosten meer dan ze ooit zullen opbrengen.

necrosis | 06-11-16 | 11:28

Er worden diverse punten genoemd, die voor een willekeurige werknemer direct tot ontslag en levenslange schandpaal zou leiden; Leugens, bedrog, bewust en moedwillig cijfers verdraaien.

Als u of ik dat zou doen worden we (inclusief naasten en relaties) volledig binnenstebuiten gekeerd door de FIOD en aanverwante organen.

Helaas. Het gaat om een VVD mastodont met voldoende kennis(-sen) om hem te vrijwaren. U gaat langs AF en hoeft niet de gevangenis in. Dit sujet heeft blijkbaar voldoende touwtjes in handen om enige verantwoordelijkheid af te kunnen wentelen.

Helaas 2. Dit wordt door een econoom aan de kaak gesteld. Iemand die er (bij hoge uitzondering in de TK) toevallig wel voor heeft gestudeerd (dus niet een opleiding Filosofie of Internationaal Kantklossen) maar, en nu komt het, dit doet terwijl ze voor de PVV werkt.

En we weten allemaal dat als iemand bij de PVV werkt, hij/zij besmet is, liegt, racist is, fascist.. wat schrijf ik, de DUIVEL zelf is. Ook al klopt alles wat er staat. Want de PVV is boe.

EEnzame SchizofrEEN | 06-11-16 | 11:28

@necrosis | 06-11-16 | 11:26
Niet te optimistisch, er wonen nogal wat Turken (en ook andere moslims) in Nederland, die, als ze er voor kiezen om DENK te stemmen, voor heel wat zeteltjes kunnen zorgen.

La Bailaora | 06-11-16 | 11:28

Windmolens, de meest overrate vorm van 'schone' energie. Afgezien van het feit dat het vogelchoppers zijn, zijn ze ook verre van goede energiebronnen:
www.aengwirden.nl/cms/bijlagen/Windmol...

Windmolens veroorzaken ook nog eens zeer sterk onderhoud en dus hoge kosten, door de bekende 'turbulentie' effecten, dat ook een zeer negatief effect heeft op het rendement van omringende windmolens:
home.planet.nl/~aart0056/turbulentie-a...

La Bailaora | 06-11-16 | 11:26

@Botte Hork | 06-11-16 | 11:21
Voorlopig is DENK een concept waar nog niemand op gestemd heeft.
Die twee grijze wolven zijn gewoon ordinaire zeteljatters en Sylvana en die Azarkan hebben niet eens een zetel.
Ze gokken op vijf zetels maar ik voorspel dat ze er hooguit ééntje halen.

necrosis | 06-11-16 | 11:26

necrosis | 06-11-16 | 11:20

Zet het hele land maar vol met kerncentrales, CO2 uitstoot is bijkans nulkommanul.

eerstneukendanpraten | 06-11-16 | 11:23

Een van de kleinste landen ter wereld zet grootschalig in op windmolens. Ruimte zat namelijk.
Geduld: Slochteren moet nog even op (jaartje of 10 nog) en er moet nog een gas-crisis met Rusland komen, en dan is het klaar. Ik denk dat NL over 20-30 jaar een aantal nieuwe kerncentrales heeft.

kadoendra | 06-11-16 | 11:23

De vraatzucht van eigen belang heeft overheden vermolmd. Mooi werk van Reinette.
Corruptie, belangenverstrengeling en een grote minachting voor de maatschappij zullen uiteindelijk dit van oorsprong paarse gedrocht neerhalen.
Daarbij een handje helpen is een nobele zaak.

DinkyToy | 06-11-16 | 11:22

@Carpe@diem | 06-11-16 | 11:18
Het harde werken?
Die corpsbal heeft nog nooit serieus hoeven werken voor zijn geld.

necrosis | 06-11-16 | 11:22

En verder zit er in het tochtige oude pand waar GroenLinks hoofdkantoor houdt nog steeds enkel glas omdat de architect voorzetramen "niet ziet zitten.". En GroenLinks vindt dat prachtig want stel je voor dat je zélf aan energiebesparing zou moeten doen, dat is voor dat linkse kutvolk natuurlijk slechts voorbehouden voor de domme belastingbetaler in de provincie. Sterph GroenLinks, sterph, met je onrendabele kutmolens!

eerstneukendanpraten | 06-11-16 | 11:22

En zo heeft elke partij wel een paar goede mensen.
@van stampij | 06-11-16 | 11:18
Noem eens iemand bij DENK

Botte Hork | 06-11-16 | 11:21

@eerstneukendanpraten | 06-11-16 | 11:16
Precies, en daarom is het beter om de gaspompen in Groningen nog eens extra aan te slingeren.
*grinnik*

necrosis | 06-11-16 | 11:20

En zo heeft elke partij wel een paar goede mensen.

van stampij | 06-11-16 | 11:18

necrosis | 06-11-16 | 11:12
Dat komt door het harde werken.
En sigaren natuurlijk.

Carpe@diem | 06-11-16 | 11:18

Nogmaals: windmolens draaien op subsidie, iedere geproduceerde Kilowatuur wordt gesponsord met belastinggeld.

eerstneukendanpraten | 06-11-16 | 11:16

necrosis | 06-11-16 | 11:12
Een drank hoofd heeft Ed. Denk dat hij al toe is aan zijn vierde illegale Chinese lever.

Mark_D_NL | 06-11-16 | 11:16

Windenergie de goedkoopste energie?
Boven een bepaalde windkracht worden windmolens stilgezet, anders gaan ze stuk.
Ik wil Thoriumcentrales!

necrosis | 06-11-16 | 11:16

Ed Nijpels ... hebben zie die opgegraven ofzo. Man die kerel had toch onderhand al met pensioen moeten zijn. Waarom houd bestuurlijk incest Nederland toch al die oude knarren in het zadel... Ik geeft het antwoord. De belangen en zaken die het daglicht niet kunnen verdrgaen moeten beschermt worden. Vandaar dat fossielen als Ed nog steeds van stal worden gehaald. Weg met die mensen, weg met die oude lullen, weg met de incest politiek in Nederland. Dood aan de nep regentenkliek!(Spreekwoordelijk dan...)

Mark_D_NL | 06-11-16 | 11:15

Ed Nijpels, pure maffia in eigen land. En de zwijgende meerderheid vindt het prima.

de Voorzittert | 06-11-16 | 11:13

Ik zag kortgeleden een foto van Nijpels, wat heeft die een oude kop gekregen.

necrosis | 06-11-16 | 11:12

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl