
Goedemorgen Nederland. Het volk heeft gesproken. U wilt minder roetveeg-, schoorsteen-, stroopwafel-, regenboog-, en overige labbekak-pieten. Maar Echte Zwarte Pieten, die Zwart zijn, zoals het hoort. Nadat
RTL Wereldgerechten bekendmaakte te zwichten voor opgehitste slavernijdrammers, uitlekte dat de NTR nog maar
1 Zielig Zwart Pietje heeft, en Amsterdam het al
helemaal bont maakt (WTF, Eberhard?), heeft De Telegraaf eens landelijk rondgevraagd wat U in Nederland er nou van vond dat onze koeltoer bij het grofvuil wordt gezet. En het antwoord is duidelijk. Een landslide overwinning met twee vingers in de neus voor onze allerliefste allochtoonse kindervriend
Zwarte Piet. Mooi. Klaar. Gaan we dat regelen. Op naar de vuurwerkdiscussie.
UPDATE: BM EBERHARD BELAZERT 020-BURGERS BUNKERHARD.
Reaguursels
InloggenEen minderheid wil ook alle Westerlingen dood. Nou, het wat gezellig mensen. Omdat we naar de minderheid moeten schikken, aldus Asscher.
McStuiver | 04-11-16 | 09:43
Dat is een top idee! Welke acteurs melden zich aan?
Ik heb zowel moeite met het gestript worden van onze identiteit door het bombarderen van allerlei nationaal culturele aspecten van een samenleving.. - iets dat je in heel Europa ziet gebeuren.. het is een agenda- als met het voortdurend blijven hangen in futiliteiten als deze zwarte pieten 'discussie'. Het is weer mooie afleiding van het nu.
kereltie_ut_drenthe | 05-11-16 | 01:36
Juist!
-weggejorist-
Als de voorstanders van een zwarte piet slim zijn, negeren ze ze gewoon de komende 2 a 3 december feestmaanden, doen iets anders voor het geld met hun kinderen.... gaan een weekendje weg ofzo .. of bestellen via buitenlandse sites hun kado's .... wil men echt een zwarte piet houden ... raak dan de bedrijven die er van leven een jaar door te komen en op sint en de kerst een positieve winst te maken.
Vergeet niet dat de Opa van Asscher in de oorlog in de Joodsche Raad zat. Die leverde de 'eigen' joden uit aan de nazi's. Verraad zit dit heerschap dus in het bloed.
@jawor36 | 04-11-16 | 10:49
Ach, heeft u de witte vlag al bij de hand?
Het is een grof schandaal dat een kleine minderheid geholpen door de policor maffia gewoon zijn zin kan door kan drukken en dat gaat niet alleen over Sinterklaas.
Ik wens u dan ook van harte een leven onder de sharia toe want de islamisten gebruiken exact dezelfde methode.
De rest van de wereld verklaard ons voor gek, maar wij zullen en moeten aan onze tradities volhouden.
geezzmeteeezzz | 04-11-16 | 08:38
Ach schei uit, de rest van de wereld interesseert dit geen ene fuck.
En die paar filmpjes en reportages die er geweest zijn van mensen in het buitenland die er schande van spreken ?
Die zijn allemaal gemaakt door Nederlanders uit het het anti-Zwarte Piet kamp.
In Belgie hebben ze ook Sinterklaas en Zwarte Piet, daar vragen ze zich af waar die arrogante Hollanders zich nu weer druk over maken.
Amsterdam capituleert , nu al ...
-weggejorist-
*niet zo moeilijk doen doet*
Mensen doe niet zo moeilijk. Loop winkels en steden voorbij die zwarte Piet in de ban doen. Doen wij ook. Sterker nog, we hebben al 3 jaar geen stap meer binnen Hema gezet. Dit jaar gaan we lekker winkelen in Duitsland, ook gelijk voor de kerstinkopen.
Als we dit allemaal doen is volgend jaar heel de discussie van tafel als MKB 30% jaaromzet mist. Dat is de enige manier om het te doen. MONEY TALKS !!!
-weggejorist-
75% van de bevolking wil zwarte piet houden. Elite wil het niet. Dus geen zwarte piet meer.
61% van de bevolking wil geen associatieakkoord. Elite wil het wel. Dus wel associatieakkoord.
62% van de bevolking wil geen verdrag van Lissabon. Elite wil het wel. Dus wel verdrag van Lissabon.
En natuurlijk alles onder het mom van "democratie". Want wat kunnen de dames en heren in het buitenland mooie verhalen vertellen over hoe democratisch we toch wel niet zijn. Met referenda en zo.
Ach ja. Niet getreurd. Nog eventjes doorbijten burgers van Nederland... Tot 15 Maart 2017. Voor de traditionele politieke partijen en de elite wordt deze dag <ARMAGEDDON>
Zwarte Pieten met een jute zak over het hoofd. Opeens weer een stuk enger, geen kleurgeneuzel, toch anoniem: klaar.
Er is ook de theorie dat zwarte Piet een Moor voorstelde.
Vooral de oorbellen en kleding zijn congruent met sommige afbeeldingen van Moren in die tijd.
unitedqueensmagazine.files.wordpress....
Op basis hiervan zou je kunnen stellen dat als je tegen een zwarte Piet bent je eigenlijk lijd aan een vorm van Islamofobie.LOL
Eigenlijk zijn al die anti-zwartepietenactivisten zélf aan het discrimineren want ze vallen het oudste muliticulturele (kinder)faast aan wat er is om Zwarte Piet te bannen. Eigenlijk is het just vreemd dat ze Zwarte Piet weg willen hebben, want daarmee maken ze zich juist schuldig aan discriminatie! Zwarte Piet hoort er immers gewoon bij dus kan ik nooit een racist zijn en discrimineer ik niet. Toch?
Dan stel ik nu de vraag: Willen we méér of juist minder Zwarte Pieten? Zeg het antwoord maar Sylvana! Dan ook niks meer over Wilders met zijn minder Marokkanen uitspraak!
Het valt me op dat integratie voor de "goedmens" vooral aanpassing is naar de nieuwkomer toe.
Als zwarte piet nou massaal door donkere mensen zouden worden gespeeld of in ieder geval een belangrijk deel is dat toch vooruitgang met integratie. Als je de kleding analyseert dan zie je feestelijke kostbare stoffen en goud.
Op geen enkele manier kan je dat als armoedige kledij betitelen. Een kindervriend held die vroeger zelfs een opvoedende taak had. Onze donkere medemensen zouden in de rij moeten staan om deze eervolle opdracht te mogen vervullen. Het is leuk en eervol.
Maar het is nooit goed!
Dat zit in een diep gewortelde minderwaardigheidsgevoel.
of zo u wilt "Complex"
Pas nog op DWDD en op JOOP.nl:
DWDD: Kehinde Wiley vervangt de witte macht door zwarte op het doek
Kehinde Wiley is één van de meest succesvolle kunstenaars van dit moment. Hij schildert voornamelijk historische portretten van adellijke figuren. Maar hij vervangt de blanke machthebbers door zwarte mensen, waardoor het werk een sterke politieke lading krijgt.
-----
Zo gaat dat dus in zijn werk: Alle witte personen die zo'n beetje de westerse wereld aan de suprematie geholpen hebben op nagenoeg elk onderwerp worden vervangen door mensen met een donkere huidskleur.
Helaas voor hun is dat een kitscherige wanhopige manier van geschiedvervalsing....
Het waren blanken en het blijven blanken die de verlichting en de wetenschap naar een hoger niveau brachten. Daarnaast ook wapens, want technologie ging met de zelfde snelheid. De technologische en industriële revolutie was en is een uitvinding van de witte man op een paar details na zoals het buskruit (China)
------
Dit gegeven maken sommigen bitter en krengig. Wanhopig eeuwig opzoek naar eerherstel wat er op dit gebied niet is omdat de geschiedenis is zoals die is.
Het is juist de goedmens die vanuit superioriteit het zielig vindt en het slachtoffer denken en het "zwarte" minderwaardigheidscomplex voedt en aanwakkert.
Ach Eberhard, de verpersoonlijking van slapte, daar kun je dit van verwachten. Kijk naar dat slappe wauwelende mondje van hem en je weet dat het nooit wat wordt met die draaikont.
Sommige Gutmenschen kunnen ook nog eens niet goed rekenen( hoog opgeleide kansenparels)Ze denken echt dat 79 % hetzelfde is als 3/4 %
Zo zie je maar wat voor een stommelingen het zijn.
Prachtig hoe politiek en media weer een fatwa uitspreken tegen mensen die zich niet gek laten maken.
heb je de macht in de massamedia heb je de macht in het land
vuurwerkverbod is het volgende wat er gaat komen
daar oudjaarstraditie
Die ZP discussie heeft er in nog maar een paar jaar voor gezorgd dat ik inmiddels een t..... hekel heb aan antipieterts.
Ik wil met dat volk geen flikker meer te maken hebben.
OOK niet als medewerker.
Laten ze hun wakoewakoe e.a. rare feestjes onder elkaar vieren.
Ik haak af en bedankt ,hé??
Vroeger at ik ook wel eens witte chocola, of melkchocola.... nu uitsluitend nog zwarte.
Is bitter en smaakt niet zo goed, maar ruimt wel op.
Bram 13.31
Alles is al stuk.
Met dank aan onze gekleurde, zwartgallige, onaangenaam, jankerig, en zeikerig overkomende medemens.
Alles is al een tijdje stuk.
Mijn geloof in de gekleurde medemens ook.
En wanneer die donker gekleurde medemens á la Sylvana dat na een hoop geklaag en gejammer geregeld heeft blondeert datzelfde mens haar zwarte kroeskrulletjes.
Want ja, WHITE is beautiful.
Zodat ze iets minder zwart lijkt maar als erger ongewenst weg kan.
Vroeger vond ik haar talentvol en goed, nu wil ik er niks meer van weten.
Alles moet kapot.
Wel zo handig, die 06 nummers in de screenshot.
De intocht wordt georganiseerd door www.sintinamsterdam.nl
Die hebben dus willens en wetens keihard gelogen, gesponsord door deze bedrijven: www.sintinamsterdam.nl/organisatie/hof...
Hier bij de Jumbo (ik kwam er toevallig weer eens) is ook geen Zwarte Piet chocoladepop meer te krijgen dit jaar. En om nou alleen aan Sint met zijn staf te gaan sabbelen... ik liep maar door.
die van de laan pvda!!! wat een keukenmiet is dat toch.en maar toe geven en stemvee binnenhalen en maar buigen.
Toch zijn er altijd een paar "Pieten" die ik wel een veeg zou willen geven.
Laat ze in Amsterdam lekker schoorsteenpieten inzetten, zolang ze de rest van Nederland er niet meer lastig vallen zal het me roesten wat ze daar in de hoofdstad doen. Probleem is alleen dat 'Amsterdam' de rest van Nederland hier wél mee lastig valt. Weer een reden om ons als Rest van Nederland te ontdoen van onze hoofdstad. Maak van Amsterdam een Vrijstaat, met eigen bestuur over hun eigen grondgebied, maar dan ook van de Rest van Nederland (het Eigenlijke Nederland, het échte Nederland). We moeten toe naar een dubbele Nexit: los van Brussel én los van Amsterdam.
In mijn dorp , zien ze er uit als op de foto, en dat blijft zo. Geen discussie. En de dorpen er om heen ook. En daar om heen ook. Tot dat je bij die idioten in Amsterdam komt of RTL en NOS . Complete zwakzinnige Politieke Correctheid, die alleen gedragen wordt door Kwiensies en Glorias en hun surrogaten.
Wel erg discriminerend dat het dus voor bijvoorbeeld surinamers verboden is als Piet deel te nemen aan de optocht.
Het is normaal dat de Burgermeester van Amsterdam zijn eigen volk bedonderd
iS iemand van de PVDA dat is links en dat zegt meer dan genoeg.
eh roetpiet als goed alternatief.. hoe komen die pieten zo zwart als roet? door de schoorsteen kruipen. Welke idiote baas stuurt zijn werknemers de schoorsteen pijp in.. de kleintjes dan want de grote passen niet in die schoorsteen, levensgevaarlijk! los van het feit dat het gros van de huizen in Nl allang geen schoorsteen meer heeft maar een verwarming!
Dit krijg je echt geen kind uitgelegd, net als de sint op zijn paard op het dak!
Sinterklaas en Zwarte Pieten op Bonaire.
www.bonaireblog.nl/files/2009/11/cf717...
shorties.be/2009/shortiesns/arch083/im...
Panos88 | 04-11-16 | 09:37
Precies, de hele discussie is ook opgekomen toen ze niks meer over Bush te zeiken hadden. Obama was boven alle twijfel verheven.
Gewoon van alle demonstranten veeg pieten maken, dat willen ze toch graag?
De roetpiet is eigenlijk een smerige piet. Het ziet er niet uit. Maar ga er maar vanuit, ook de roetpiet gaat verdwijnen. De racistische Gutmensch wil niet uitgespeeld zijn. Let maar op.
Afijn. Ik ben zelf door deze discussie inmiddels aardig racistisch geworden. Weg met blanke policors! Opsluiten. Geef ze een vignet op hun borst. Minder, minder, minder. Bedankt he! Mafkezen.
Kwaaie AFA Piet moet de laan uit !
Khwaje Piruz is the other version of the term, which consists of the word khwaje, identified as an Iranian title meaning 'master', and the non-Arabized piruz.
Piruz betekent overwinnaar.
Geen 25% traditioneelPieten is een ethnische zuivering.
Een Pyrusoverwinning voor de qwinsoïden.
Dat alle mensen die Piet heten nog niet in opstand zijn gekomen
Ik blijf het herhalen; Piet is een amalgaan van verschillende folkloristische figuren (hulpje van Odin) en culturele elementen uit ons verleden. Als zodanig biedt dat ons een link naar ons verleden, de wortels van onze cultuur. De huidige zwarte piet heeft ook elementen van onze relatie met andere volkeren. Maar Zwarte Piet is geen slaaf. Kijk naar zijn kleding, dat is geen slavenkleding. Zwarte Piet is een Moorse edelman. Die stroopten de kusten van West Europa af op zoek naar vrouwen en kindslaven, en hebben dat tot ongeveer 1830 volgehouden, zie wiki over Barbarijse zeerovers.
'Wij westeuropeanen' werden dus als beesten opgejaagd om als slaven verkocht te worden door 'dezelfde mensen' die nu van ons eisen dat wij ons cultureel erfgoed over de reling gooien ten faveure van die van hen. In ons deel van de wereld was slavernij ondertussen verboden, mind you.
Daarom wordt ik een beetje kotsmisselijk van het gezeik over Holland als opperste duivels.
Op Bonaire, geloof het of niet, is het zijn van zwarte Piet een erebaan onder de Bonairianen. De lokale Bonairianen zien het graag. Ik denk dat men het daar niet op prijs stelt als daar plots een witte Piet tussen loopt. Weet je waaraan zij een hekel hebben? Aan Makambas die alles wat leuk is weten te ruineren.
En ook daar komt nu een Gutmensch Nederlander uitleggen dat het niet kan en wakkert de racisme discussie aan. De blanke Gutmensch sopt daarin. Donkere mensen moeten vooral boze donkere gediscrimineerde mensen zijn, en zich vooral niet als blanke gedragen.... zodat de blanke Gutmensch kan tonen hoe Gut hij/zij is en de donkere mensen in nood kan helpen... De Gutmensch is de echte racist.
Sinterklaas, sinterklaas en NATUURLIJK zwarte piet *Enough said
Ik wil een Arische Piet. Of is dat ook rascistisch?
U mag zelf bepalen hoe Zwarte Piet er uit mag zien. Als u voor uw kinderen een zwarte wil, bestel dan een zwarte. Maar zwarte piet mag er ook uit zien als een duivel, of met een panty over zijn gezicht of groen geschminkt.
Is dit een representatief onderzoek? In een democratie hou je ook rekening met een minderheid. Daarbij kan het echter niet zo zijn dat de mening van de minderheid leidend is. Persoonlijk vind ik de Veegpiet een aanvaardbare oplossing, maar daarmee zal de discussie over racisme echt niet opgelost zijn. Er wordt vast wel weer een nieuw onderwerp gevonden.
Als de meesten er echt zo tegen zijn dan moeten ze bewust wegblijven bij sintintochten met GEEN zwarte pieten.
Boycotten dus en onze eigen traditie vast blijven houden en dat ook laten zien.
herstel: ik bedoelde "die de kwaliteit van leven van veel Nederlanders aantasten
Zwart = Zwart, net zoals Nee = Nee.
Zoals ik al eerder aangaf heerst er in Nederland een zelfcensuur.
Veroorzaakt door een links elitaire kliek ondersteund door een radicale non valeurs groep en natuurlijk de media, vooral in de vorm van vara's Pauw.
Helaas krijgen intellectuele mensen ( zoals b.v. Leon de Winter ) niet ruimschoots de gelegenheid om dit gezwel in Nederland eens fijntjes er uit te snijden. Partijdigheid is troef bij de omroepen, bang om gediskwalificeerd te worden als je je niet links uit.
Wat ons te wachten staat bij de staatsomroep vara bij de verkiezingen in 2017 , bleek gisteravond bij Pauw maar weer eens.
Pauw, de man met de meest schijnheilige glimlach op tv.
Daar kreeg draaikont Bos ( pvda) bijna een uur de gelegenheid om weer eens reclame voor de linkse pvda te maken. Zonde van de door ons betaalde zendtijd.
Dat Bos had geblunderd bij de verkoop van de abnamro
( door niet als min. v. financiën te controleren of Fortis de koopsom wel kon betalen en waardoor duizenden Nederlandse particulieren hun - pensioen en spaarcentjes - verlies bij de Fortis moesten pakken) werd maar niks meer over gezegd). Bos: "paling in een emmer snot".
Bij Pauw komen de laatste tijd, avond na avond,bijna alleen maar socialisten opdraven, met hun partijdige meninkjes.
Heel flauw.
De meerderheid van het Nederlandse volk wil:
a. geen verdrag met Oekraïne;
b. handhaving van zwartepiet in ons kinder sinterklaasfeest;
c. een einde aan de rampzalige situatie in de ouderenzorg;
d. bescherming van de Nederlandse normen en waarden.
e. strengere straffen voor en keihard optreden tegen criminele jongeren, vooral Marokkanen, die de kwaliteit van veel Nederlanders aantasten en waarmee onze gevangenissen
( te) vol zitten.
De slechte bestuurders die wij nu hebben zwijgen en doen niks en luisteren niet naar het volk met jokkebrok Rutte voorop.
Maar we worden wel gedwongen een gedeelte ons eigen leven in te leveren, intimiderend gedwongen te luisteren naar een kleine links elitaire en radicale groep , die er alles aan doen om het ons lastig te maken, ons te bestrijden, ons onze cultuur af te nemen en ons hun manier van leven en denken op te dringen.En als je ageert, c.q. protesteert tegen hen , ben je een fascist,xenofoob, moslimhater, discrimineer je etc. Komen ze intimiderend een kinderfeest verstoren, zoals vorig jaar in Gouda. Je moet je kop houden en alleen wat zij schreeuwen telt.
En ze zoeken verder, want na zwarte piet komen de kerstboom, kerstmis, carnaval,3 koningen, Pasen Pinksteren, de slaventijd van 400 jaar gelden etc. Let maar op, de zelfcensuur blijft doorgaan.
Helaas komen de mensen die hier tegen ageren, bijna nooit op TV. We leven in een verpest links Nederland met fanatieke Karl Marx aanhangers, die ik een gevaar voor Nederland vind.
Kijk eens wat de pvda kapot gemaakt heeft en het zal erger worden als we ze niet met pek en veren het land uit jagen.
Hadden we nog maar Pim Fortuyn, Nederlander en Rotterdammer,die had het scherpe woord en het juiste inzicht wat ons kan overkomen als we niet opletten. En dat doen we nu niet.
Hoe lang accepteert de hardwerkende Nederlander dit politieke bedrog, deze arrogante heersende en anti democratische kliek met hun zelfcensuur?
De politiek in Nederland hanteert een "verdeel en heers"politiek, daardoor denken zij altijd op het pluche te kunnen blijven zitten.Men vindt het prima , dat er zoveel partijen zijn, dan kunnen zij blijven , omdat Nederland door de verdeeldheid toch onbestuurbaar is.
Tot dat men uiteindelijk eens naar het torentje in den Haag gaat en het hele zooitje eruit smijten, en die tijd komt ook nog.
-weggejorist-
twitter.com/Anthony_Tony_B/status/794...
Hoe oud is de Zwarte Piet discussie:
www.bndestem.nl/polopoly_fs/1.5296613....
In Februari 1945 protesteerden zwarte geallieerde soldaten al tegen zwarte piet.
Die laatste zin is prachtig:
Op 5 december 1944 werd het geschil namelijk geregeld ..
Men heeft toen toch wel toegegeven aan de negersoldaten die destijds in Nederland waren.
@Richy Valens: De roe en de zak zijn al ruim voordat je kon reageren op internet afgeschaft.
We hebben een alternatief:
www.mupload.nl/img/egfi30yrlzqbr.jpg
Gelukkig is een als roetveegpiet uitgedoste Piet bijna net zo onherkenbaar voor de kinderen als een Zwarte Piet. Oh nee... "Hallo Buurman, wat is er met uw gezicht aan de hand?"
** geen blanke vervanger ** dus
Zwarte Piet was jaren geleden helemaal geen negatieve figuur. Het was een bijzondere, acrobatische en grappige figuur, met een Spaans accent. En in een mooi pak ook nog.
Ze zorgden rond 5 december met zijn allen voor een vlekkeloze uitvoering van een gigantische logistieke operatie.
En ze waren zwart, echt zwart.
Niet die verkeerd (bruin!) geschminkte figuren die in het sinterklaasjournaal alleen maar stommiteiten uithalen en daardoor het beeld van domme, afhankelijke helpers neerzetten.
Dus gewoon naar de echte Zwarte Piet en blanke vervanger die kennelijk te lui is om zijn gezicht te wassen.
En stop maar met dat racistische sinterklaasjournaal.
Dat is dan zeker de échte niet meer, dus daar hoeven we niet heen!
Volhouden dat Zwarte Piet er per se moet uitzien als een opgetuigd Moors knechtje zal best een leuke manier zijn om tegen irritante anti-discriminatie-demonstranten aan te pissen maar daarmee geef je ze ook gelijk.
Het weg met ons beleid ten voeten uit!
Het sinterklaasfeest moet weer een feest van alle Nederlanders worden.... ahum. Helaas alleen niet van de blanke 75% Nederlanders die zwarte piet willen houden zoals hij is. Bij het Oekraine referendum zegt het volk NEE = NEE en het wordt JA. Bij zware piet zegt het volk ZWART = ZWART en het wordt wit. En wij staan erbij en kijken ernaar. Als niet de zeurende minderheid maar de zwijgende meerderheid zichzelf nu eindelijk eens mobiliseert en op de baricaden gaat staat onder het motto "tot hier en niet verder, wij pikken het niet langer". Dan zijn politieke partijen en RTL Unilever zo weer om. Maar wij laten ons liever zwijgend naar de slachtbank voeren tot er niets meer van ons land en onze cultuur over is. Men wordt pas echt wakker als het te laat is. En dan rest vrees ik nog maar 1 oplossing: burgeroorlog.
Zwarte Piet is gewoon zwart. De reden ervoor is niet belangrijk. We gaan z'n zwartheid niet verklaren door hem verplicht door de schoorsteen te sturen. Hij is zwart en mag gewoon via de voordeur komen. Dit is de jaren 50 niet.
Men geeft toe aan de racisme-schreeuwers uit angst voor rellen en liegt de bevolking voor uit angst voor protest. Dus als wij ook geschreeuwd en gedreigd zouden hebben, zou men de beslissing niet hebben genomen. Jammer dat wij daar te netjes voor zijn. Nu wordt een eeuwenoud kinderfeest ten onrechte in een kwaad daglicht gesteld, want toegeven aan die schreeuwers betekent erkennen dat zij gelijk hebben, terwijl het figuur Zwarte Piet helemaal geen negroide man uitbeeldt en de kritiek onzin is. Op bertvanzantwijk.wordpress.com/2016/10... wordt de herkomst van zwarte Piet en de betekenis van zijn kleur duidelijk uitgelegd. Het enige aspect dat gewijzigd zou moeten worden zijn de dikke rode lippen, de oorbellen en het accent, omdat die slechts een decoratieve functie hebben of bedoeld zijn om herkenning te voorkomen.
Inmiddels de documentaire 'Wild Geraas' van Arnold-Jan Scheer gezien.
Bestel de dvd, kijk de film, dat raad ik iedereen en met name Quinsy Gario en Sylvana Simons van harte aan. www.wildgeraasdefilm.nl/
Varianten op deze traditie komen in heel Europa voor en de Nederlands/Vlaamse variant blijkt nog een van de mildste en vriendelijkste versies, wat de uitermate felle kritiek van de anti-groep alleen maar lachwekkender maakt.
De schrijver van het beroemde boekje uit 1850, Jan Schenkman, blijkt ook helemaal niet de eerste te zijn geweest die een soortgelijke zwarte figuur opvoerde in de (kinder)literatuur. Dus het argument dat alles teruggaat op dat ene boekje is een kwestie van onvoldoende feitenkennis.
Wat ik eerder ook al een keer ergens ander (volgens mij op dumpert) las, wordt in de documentaire bevestigd: de kleuren wit en zwart van de hoofdpersonen in het toneelstukje (want dat is het) zijn onder meer symbool voor de dag/nacht, duister/licht, winter/voorjaar etc. Ze zijn in balans. Daarom is Piet zwart en Sint wit. Piet kan alleen maar zwart zijn, juist omdat Sint wit is, deze zijn van oudsher (van ver voor het christendom) onlosmakelijk met elkaar verbonden. De kleur van Zwarte Piet aanpassen op basis van misplaatste gekwetstheid is daarom totaal van de zotte.
Lupuslupus | 04-11-16 | 08:45
Haha kan er zo van genieten dat mensen echt zo bekrompen zijn dit te overwegen en vervolgens ook nog denken: "Ha! Dat zal ze leren!"
Uit alles blijkt dat de regering precies weet wat U wilt maar toch gewoon je een dikke middel vinger geeft... Nederland anno 2016
Even Zwarte Riek aanhalen(oeps zwarte riek)
Nederland huilt waar het eens heeft gelachen.
En dat gaat nog veel erger worden.
Zwarte Piet MOET Blijven.
Een overgrote, zelfingenomen, "moreel en in beschaving boven de rest uit verheven", minderheid heeft het blijkbaar voor het zeggen in ons land... #triest
Gezeik weer , op de Antillen waren ze er al lang klaar mee en kotsen ze Gairo en de rest van zijn beroeps slachtoffers al jaren uit !
antilliaansdagblad.com/nieuws-menu/lez...
Nu hier aan word toegegeven is het wachten op het volgende onderwerp wat volgens die zelfde minderheid weg moet.
Als de zwartmens samen met enge "weg met ons blanken" de Nederlandse cultuur en traditie niet wenst te accepteren lijkt mij maar één oplossing....., ga op zoek naar 'n land waar zwarte Piet geen rol speelt en je niet je kind hoeft te misbruiken om je walgelijke punt te maken.
Zwarte Piet is werkloos.
Ontslagen vanwege zijn huidskleur.
Als dat geen racisme is weet ik het niet meer.
Door wie en wat precies, ik heb geen idee. Goeie vraag.
Honorificabilitas | 04-11-16 | 10:14
Ik dacht dat Gouda toen daar de intocht was zelf met een lokaal geinspireerde 'stroopwafelpiet' op de proppen kwam.. dus ik denk dat de gemeenteraad er wel dus een beetje 'couleur locale' aan kan geven. Maar dat staat dan misschien los van 'de tv' - of misschien is het werkt het samen, ook nog mogelijk.
Volgens mij is het zo: 'Zwarte Piet' is een vrijgekochte slaaf, in dienst genomen door degene die hem heeft 'vrij'-gekocht. Draagt de kleren van een Spaanse edelman! Gouden ringen in de oren. Een vrij en zelfstandig mens. Wellicht gekleurd, hetgeen voor de hand lag in de tijd dat slaven voornamelijk uit Afrika kwamen.
Krijgen we daaroverheen het verhaal van de postmoderne moreel verheven mensch die blijkbaar vanuit een eigen verheven beeld van de ideale wereld, er een ogenschijnlijk racistisch motief op nahoudt over Piet: Piet moet als ondergeschikt en slaaf worden gezien, gebrandmerkt door roetvegen op het gezicht.
Waarom kan/mag zwarte piet niet trots zijn op het feit dat hij/zij zwart is?
Het racisme waar we het hier over hebben zit in het hoofd van diegene die racisme ziet waar geen racisme is.....
Haha, moet je deze twee berichten eens lezen, gebaseerd op hetzelfde onderzoek door het Ministerie, en goed in lijn met het onderzoek dat DVJ Insights uitvoerde voor de Telegraaf.
Elsevier:
www.elsevier.nl/cultuur/achtergrond/20...
Joop:
www.joop.nl/nieuws/onderzoek-van-minis...
Als je als burger je beperkt tot 1 nieuwssite dan snap ik dat je op een gegeven moment gebrainwasht wordt.
Als er alleen nog maar "schoorsteenpieten" mee lopen bij de intocht in A´dam, betekent dat dan dat zwarte mensen geen piet meer mogen spelen ?
nickolaas | 04-11-16 | 09:49 Da's een hele goede vraag waar ik geen antwoord op heb.
Ik denk en verwacht dat het draaiboek voor de 'landelijke' intocht niet in Maassluis gemaakt wordt en dat de rest van de intochten onder verantwoordelijkheid vallen van de lokale politiek.
Door wie en wat precies, ik heb geen idee. Goeie vraag.
Ohja | 04-11-16 | 10:06
Illegaal vuurwerk en legaal vuurwerk, t onderscheid is er al.
Nu legaal vuurwerk ook inperken?
Want illegaal vuurwerk inperken... dat helpt al zo goed...
Verder: opruimen enzo, prima, helemaal eens met u. Gewonden vaak door geknutsel (50 strijkers in een jampot) en onkundig gebruik: Oh zuinige Nederlanders, t lontje ging uit, nog een keer aaansteken want dat was wel een hele dure vuurpijl. *boem*, pijlen in kleine klote flesjes die omvallen, met romeinse kaarsen op elkaar schieten etc.
En dieren: ja, bewust gebeurt dat ook: Met oud en nieuw een keer met de hond uit, hond geeft niks om vuurwerk: Jochie van 15 gooide een rotje (kleintje) naar de hond: *plop* Geloof me, das de laatste keer dat dat snertjoch dat deed. (m'n hond boeide t niet btw). Zegt meer over de mentaliteit van mensen dan over t vuurwerk.
Vuurwerk zou ik niet missen. Herrie, zooi, tig gewonde mensen en dieren. Maar geen behoefte om dat ook voor anderen te bepalen. Ik doe t gewoon zelf niet. Misschien wel wat meer eisen dat mensen ook echt die bende zelf weer opruimen, scheelt ook wel.
h3* | 04-11-16 | 09:55
blackface? Wat is dat? Oh ja de term die pietenhaters hebben bedacht om de negatieve lading te versterken. Ze hadden zwarte piet in het Engels ook gewoon Black Pete(r) kunnen nomen.... Maar ja Blackface, bekt wat lekkerder ook als scheldwoord: zwartgezicht...
Petrus Poortwachter. Dan hebben ze geluk want ik ben in Culemborg.
Een overwinning van Trump zou een klap zijn die de linkse media en politiek de komende jaren niet meer te boven komt.
Panos88 | 04-11-16 | 09:37
Nou ja, misschien wordt Seattle genuked als een tweet van hem aan Kim Jung un een beetje verkeerd valt - maar we wonen toch al in een beetje turbulente wereld, misschien went het ook wel weer redelijk vlot dat soort 'ongelukjes'.
Oh - dat het kabinet trouwens sowieso even haast maakt met het beledigen van een buitenlands staatshoofd uit de wet te halen, met al die despoten aan de macht begint dat gewoon een lastig artikel te worden (hij ging los op Saterday Night Live omdat ie een sketch niet leuk vond.. en hij heeft komiek Bill Maher een rechtzaak aangedaan, omdat die dacht dat Trump niet kon bewijzen dat ie niet van een oranjeharige oerang oetang afstamde.. in die tijd beweerde Trump zelf dat Obama geen geboren Amerikaan was).
Nou wonen er behoorlijk wat donkergekleurde mensen in Nederland. Heeft er iemand al eens bedacht dat je een neger wel kunt schminken als zwarte piet maar dat zij totaal ongeschikt zijn als roetveegpiet? Je ziet geen roetvegen op een neger. Die mensen worden dus bij voorbaat uitgesloten van de participatie aan het sinterklaasfeest. Is dat de bedoeling?
Het probleem is denk ik niet zozeer de kleur zwart, maar de 'blackface' kenmerken en het pagepakje, dat eerder geassocieerd wordt met een onderdanige bediende dan met een ridder in opleiding.
Wat mij betreft worden de rode lippen afgeschaft en wordt het pakje wat gemoderniseerd, maar om de kleur zwart (die is terug te voeren op oude Germaanse? gebruiken) af te schaffen lijkt me overdreven.
Het belangrijkste bezwaar tegen de huidige praktijk is dat een groot deel van onze bevolking de zwarte pietfiguur op de een of andere manier op zichzelf betrekt en zich daardoor gekleineerd voelt. Ik denk zelf dat dat niet onterecht is en dat we best wat kenmerken van de zwarte-pietfiguur kunnen wijzigen, maar het gaat te ver om dan maar de kleur zwart af te schaffen. Wat dat betreft moeten de gekwetste bevolkingsgroepen leren om niet alles met deze kleur op zichzelf te betrekken.
I need my yearly dosis of blackface! Vroeger om de traditie, nu om de zeurpieten in hun bek te schijten.
nee, niet op naar de vuurwerkdiscussie. met elke volgende discussie over piet en vuurwerk wordt de grens een klein beetje verlegd. voor piet lijkt het doek al gevallen, ondanks het achterhoedegevechtje van de telegraaf. nog 1 of 2 'discussies' en vuurwerk is ook verboten
Mijn zoon van 13 kreeg gisteren een enquete in opdracht van het jeugdjournaal met vragen gelinkt aan discriminatie. Nou heeft mijn zoon lang haar en wordt hij wel eens geplaagd daarmee en dat had hij ingevuld en toen kreeg hij een mededeling dat hij dus gediscrimineerd werd!! De rest ging over zwarte piet. Aan het einde kon hij nog een reactie neerzetten en daar heeft hij neergezet dat hij zich niet gediscrimineerd voelt en dat dat zijn eigen keuze is en dat echte discriminatie moet worden bestraft maar dat mensen zich er ook makkelijk achter verstoppen en dat je niets meer kan zeggen nu en dat mensen eens meer naar zichzelf moeten kijken en dat er niet één kind is die zwarte Piet als discriminatie ziet maar dat dit van volwassenen af komt....
Hela hopla, bedoelen ze geschminckte Zwarte Pieten of bedoelen ze echte Zwarte Pieten? Amsterdam heeft van 1683-1790 als mede-eigenaar al die slavenhandel gedaan met Suriname. En dan willen ze nu geen Zwarte Piet meer? Wat een huichelaars. Kijk hier www.amsterdam.nl/stadsarchief/archief... 30 kilometer archief in Amsterdam over al die slavernij op de plantages in Suriname.
McStuiver | 04-11-16 | 09:45
En een man op een paard!
Foei!
Paardrijden is ook zielug voor t paard!
Paardrijden ook helemaal afschaffen!
En wat te denken van stoomboten!
Pepernoten! (Oh wacht die worden al kruidnoten genoemt omdat het beledigend is voor de andere kruiden.... ;) )
Zo'n gouden staf! Andere metalen willen ook gehoord worden.
Die cape! Misschien meer een Superman-achtige cape?
Die baard! Dat is toch beledigend voor hipsters?
etc etc etc
Wat is next? De kersman ook beledigend voor mensen met obesitas [sarcastisch].
De paashaas voor t suikerfeest?
T loofhuttenfeest voor de dennebomen?
*facepalm discussie over een kinderfeest*
Zwarte Piet blijft pikzwart.
Soms is het leven zo ontzettend simpel.
Honorificabilitas | 04-11-16 | 09:33
Wie gaat daar eigenlijk over bij de intocht in Maassluis? Ligt dat bij het Sinterklaasjournaal, de Sint (..) of de gemeente Maassluis.. als ik geluiden uit die laatste hoek trouwens hoor dan vaart Sinterklaas dit jaar op een galeiischip de haven in. Dat klonk inderdaad dus niet erg meegaand/begaand - maar gaan ze er eigenlijk dus wel over?
TheseDays00 | 04-11-16 | 09:44 Anti-vuurwerk komt uit exact dezelfde progressief-links koker.
Het is het fascistische wij-bepalen-wat-goed-voor-u-is linksvolk dat, geweld niet schuwend, véél teveel invloed heeft opgeëist in Nederland.
Als de zwarte pieten die bij mij thuis komen er niet uitzien als malle negers, en zich niet dragen als verstandelijk beperkten, dan kunnen ze gelijk weer terug naar Spanje.
@McStuiver | 04-11-16 | 09:45
Je loopt voor op de volgende discussie. Even geduld.
Is het nou echt zo belangrijk welke kleur de slaafjes van sinterklaas hebben?
Honorificabilitas | 04-11-16 | 09:33
klopt, daarom ook joop propaganda...
Moet het kruis op de mijter eigenlijk ook niet weg, want beledigend?
Zolang we in de EU zitten en de VN zich druk maakt over Zwarte Piet maar Erdogan niet op het matje wil roepen gaan we nog veel meer gezeik krijgen..
Maakt mij niet uit, vind die hele discussie van alle kanten overrated.
Op naar de vuurwerkdiscussie? Maar weat over kerstbomen slecht voor het milieu en kerst is een gelovig feest (van het verkeerde soort) en een vreetfeest waar dieren voor lijden? nuiet zo snel, er zijn nog wat belangdrammers die nu tekort worden gedaan.
Zwarte Piet is niet verboden. Daarom roep ik op tot het maken van een apart Sinterklaasjournaal op Youtube mét Zwarte Piet. Ik hoop dat er goede acteurs en tekstschrijvers beschikbaar zijn en wat geld ook voor handen is, ik wil er best aan meebetalen.
Degene die buigen voor de terreur van een minderheid kunnen dan bij de NPO en RTL terecht. Degene die trouw blijven aan de Nederlandse traditie kijken dan op YouTube.
Maar dan dit:
www.facebook.com/van9tot5/photos/a.37...
beau van rtl | 04-11-16 | 09:40
Dan hoop ik voor je dat je niet in Amsterdam naar de intocht gaat. Daar is geen zwarte piet meer te bekennen.
www.kpnvandaag.nl/w3/nieuws-tonenop/a...
Ik ga met mijn kleinzoon naar de intocht. Hij gelooft nog in de Sint en heeft veel respect voor zowel de Sint als zwarte Piet. Als er ook maar 1 veegpiet of andere kleur/stroopwafel Piet bij hem in de buurt durft te komen, kan deze Piet op een fikse oorvijg en schrobbering rekenen van mij persoonlijk. Ik laat het feest van mijn kleinzoon niet verpesten door het linkse rooie tuig.
Zag laatst in zo'n dumpwinkel een doos met "Zwarte Piet-schmink". Alle kleuren zaten er in, behalve zwart.
Ik ben er voor om met carnaval dit jaar zoveel mogelijk als Zwarte Piet verkleed te gaan.
@frank87 | 04-11-16 | 09:21
Een overwinning van Trump zou een klap zijn die de linkse media en politiek de komende jaren niet meer te boven komt.
Sylvanaapje is het daar niet mee eens, Koewinsie en Peter Rukker ook niet. Daar wordt naar geluisterd, want zij mogen bij DWDD en Pauw aanschuiven.
De democratie volgens PvdA: de minderheid beslist.
-weggejorist-
-weggejorist-
Onderzoek van Ministerie Sociale Zaken wijst uit: eenvijfde wil andere Piet.
Is dit nog nieuws? | 04-11-16 | 09:19
En de andere 80 (tachtig) procent niet. Dus het is heel simpel. Zwarte Piet blijft pikzwart.
Soms is het leven zo ontzettend simpel.
Pierke Pierke. Als ik Joris was.
Dat de Nederlandse cultuur zoveel meer is dan het Sinterklaasfeest daar heeft de Telegraaflezer geen benul van.
JTKDM | 04-11-16 | 08:46
Andersom: De Telegraaflezer is de enige die nog weet dat Nederland ook een cultuur heeft. Alle andere kranten zoals de azijnbode en het nsb-handelsblad zijn zelfislamiseringshandleidingen en weg-met-ons publicaties.
-weggejorist-
-weggejorist-
Ben heel benieuwd hoe het nieuws, dat driekwart van de Nederlanders voor Zwarte Piet is, ontvangen zal worden. Zeker zolang er in de media bij diverse talkshows verschillende BN'ers zelfgenoegzaam roepen dat ze er tegen zijn en losgaan op diegene die aangeeft er minder moeite mee te hebben. Maar laten we eerlijk zijn, iemand als b.v. Sylvana dankt hier haar hele politieke rol aan. Zolang dit stokpaardje voor bepaalde personen en groepen in stand gehouden wordt vrees ik dat er weinig zal veranderen.
@Vacuumbom | 04-11-16 | 08:36
De minderheid heeft het overal te zeggen: van Marokkanen tot Turken tot zwarten tot de linkse bomenknuffelende "slachtoffers". Dat zijn helaas de mensen die het hardst schreeuwen en als klap op de vuurpijl nog het hand boven 't hoofd wordt gehouden ook.
Wen d'r maar aan. Want als er niemand wakker wordt in de politiek, is dit het nieuwe Nederland.
Ik ga met mijn kleinzoon naar de intocht. Hij gelooft nog in de Sint en heeft veel respect voor zowel de Sint als zwarte Piet. Als er ook maar 1 veegpiet of andere kleur/stroopwafel Piet bij hem in de buurt durft te komen, kan deze Piet op een fikse oorvijg en schrobbering rekenen van mij persoonlijk. Ik laat het feest van mijn kleinzoon niet verpesten door het linkse rooie tuig.
Waarom mag zwarte piet niet en negers wel?
En nu maar hopen dat Trump wint, kunnen ze zich daar tenminste over opwinden...
Joop propaganda:
www.joop.nl/nieuws/onderzoek-van-minis...
Onderzoek van Ministerie Sociale Zaken wijst uit: eenvijfde wil andere Piet.
@Richy Valens2567 | 04-11-16 | 08:40
Volgens die redenering zou 80% van het voetbalpubliek bananen moeten gooien.
@Barkruk2 | 04-11-16 | 09:10
Vroeger, vroeger.
Je bent nog een zwitsal, je BENT vroeger.
DolfWeerwolf | 04-11-16 | 08:53
Goed stuk. Heel herkenbaar ook. Zou iedereen hier eens door moeten lezen. Daarom: medium.com/@nntaleb/the-most-intolera... The most intolerant wins.
Ik ben voor roetveeg piet.
Jammer dat toen ik voor behoud van de roe en de zak was ik jullie niet hoorde. Nu het om de huidskleur gaat zijn jullie oppeens voor behoud van "cultuur".
Richy Valens2567 | 04-11-16 | 08:50
Nou ja, misschien wordt je klacht gehoord en staat de NVU straks bij de intocht met een spandoek dat ze ook de roe en zak terugwillen..
EdwinM. | 04-11-16 | 09:06 Klopt.
Deze minderheid bestaat grotendeels uit progressief links. De social justice warriors, de feministen, de gender-gelijkheids-mongolen etc.
Een hele kleine groep jankers, minimaal de helft ervan rijp voor gedwongen opname, heeft een VEEL te grote invloed op de gewone man gekregen.
Die waanzin moet gewoon stoppen.
Waar komt al die discriminatie vandaan.. Jarenlang was zwarte piet in elk huis welkom en voor die gastvrijheid gooide die dan je schoen vol maar nu ineens willen mensen geen zwarte zwarte pieten meer... daarom maak ik me hard tegen de discriminatie van zwarte zwarte pieten! Na jarenlang trouwe dienst verdienen ze ons steun tegen de racistische anti zwarte zwarte pieten bende!
*zingt welkom welkom zwarte zwarte pietje welkom in mijn land*
Ik las dat de zeurpieten willen demonstreren bij de landelijke intocht in Maassluis . Nu wonen daar veel havenjongens en het grenst aan het Westland. Niet bepaald mensen die begrip hebben voor subsidie slurpens en black panter wannebees.
Sterkte maar weer voor de politie die dit allemaal in goede banen moet leiden op iets wat een kinderfeestje moet zijn.
Richy Valens2567 - Bent u echt nr. 2567, m.a.w. zijn er echt 2566 even origineel als u? Uw argumenten lezende, is creativiteit niet uw stiel.
@Professor Superhirn | 04-11-16 | 08:45
Plus dat de aanstichters van de discussie dollar- en eurotekens in de ogen hebben. Zeurpiet hoort bij zwarten die menen dat honderd jaar uitkeringen nog niet genoeg compensatie is voor het korte slavernijverleden.
De discussie verpest het feest. Met Oekraine in gedachten is het toch vreemd dat de minderheid in dit land steeds zijn zin krijgt. Dat noemen we volgens mij geen democratie meer ...
Richy Valens2567 | 04-11-16 | 08:40
De autochtone bevolking moet in steeds toenemende mate rekening houden en begrip tonen voor allerlei culturele en religieuze achterlijkheden van mensen die overal vandaan komen om ons land als sprinkhanen leeg te komen vreten. Het is dus niet teveel gevraagd als er ook rekening wordt gehouden met één van onze culturele gebruiken. Handen af dus van deze traditie.
@necrosis | 04-11-16 | 08:56
Schreef ik echt 'de paard'?
*sgoolgeld terug gaat vragen*
Ik ken vrij veel mensen die oorspronkelijk uit Suriname, Antillen komen. Die lachen zich een deuk om Sylvana en mede gekwetsten. Die schminken piet nog zwarter dan hij al was.
Racisme is het, puur racisme!
Oh, zijn afstammelingen van de creolen, mocht iemand dit iets zeggen.
Het probleem is heel simpel:
De linkse media, gerund door gewone blanke nederlanders, zijn de schuld van dit alles. Als deze weg-met-blanken-haters die 10 janknegertjes gewoon keihard in hun gezicht hadden uitgelachen was er niets aan de hand geweest.
Geef die idioten gewoon geen podium. Maarja. Dezelfde media maken ook een zaandams haatvloggertje salonfähig. Dus dan weet je meteen waar de prioriteiten liggen.
Het roer moet om. Progressief links begint zich meer en meer te bemoeien met hoe we moeten denken, voelen, ons gedragen, etc. Hopelijk maakt gezond verstand daar snel een einde aan. Maar ik zie het somber in. Ik heb het idee dat dat nog wel een generatie gaat kosten.
@Richy Valens2567 | 04-11-16 | 08:50
Ga eens terug naar Joop.
Dat de Nederlandse cultuur zoveel meer is dan het Sinterklaasfeest
JTKDM | 04-11-16 | 08:46
U weet dat inmiddels een nieuwe discussie de ether in is gegooid, de Nederlandse taal en de (in'sommige'kringen van nieuwe Nederlanders)'foute' Nederlanders uit de geschiedenis in het licht van heden.. hun naam overal van verwijderen.. wissen die Nederlandse cultuur (geschiedenis) is blijkbaar heel 21e eeuw.. te beginnen met een kinderfeest Eeen kinderfeest waar 85% van de Nl bevolking nog nooit een 'slavernij'thema in heeft gezien en hen nu wordt opgedrongen.. als 'fout' kinderfeest!Tis maar hoe je het interpreteert, dat een Blanke Sint diverse negerkinderen uit de slavernij heeft gehaald waar ze hoogst waarschijnlijk door het eigen ras zijn verhandeld als slaaf!( en nog steeds slavernij door het eigen ras/cultuur in deze wereld zich afspeelt)
@Richy Valens2567 - help eens ff, wanneer precies is de roe ende zak afgeschaft door onze (r)overheid? En wat was uw inspanning om dit te voorkomen? En hoe heeft u hier medestanders voor gezocht?
De pro Zwarte Piet populatie zou nog veel duidelijker op de voorgrond moeten treden, niet alleen bij een enquête.
Boycot degenen die Z.P. heeft gejorist, Ik koop bijv. nooit meer bij de Hema en koop alleen Z.P. producten als het een echte zwarte voorstelt. Anders kan het wat mij beteft verrotten.
.
Ik zou wel eens willen zien waar de 14 procent racisme zeikerds zitten. Ik denk dat het een Amsterdams probleem is, wat heel typerend is voor zo'n sociaal uitgewoonde bananenrepubliek, waar de humor verloren is gegaan.
@Richy Valens2567 | 04-11-16 | 08:40 - VANG! *banaan gooit*
@Richy Valens2567 | 04-11-16 | 08:40
Nog even dit: wat heeft bananen gooien met zwarte piet/ sinterklaas te maken?
Kinderen stoppen meestal een wortel voor de paard van de sint in hun schoen.
Dat is het verschil tussen een kinderfeestje en een tokkiefeestje.
Nu is volgens de Telegraaf 75% van de mensen tegen aanpassing van het uiterlijk van Zwarte Piet. Vorig jaar was dat nog 85%, als ik me niet vergis. We zijn deze oorlog aan het verliezen [sad emoji].
@Richy Valens2567 | 04-11-16 | 08:40
Vaak zijn zwarte pieten (JA, echte zwarte pieten) bekenden van kinderen (Oom, tante, neef, nicht, de buurman)
Met een paar roetvegen zijn ze herkenbaar en gaan de kinderen aan hun ouders vragen wat (bijvoorbeeld) de buurman in dat pakje doet.
Wil je sinterklaas helemaal vergallen voor de kinderen (want daar gaat het om) vertel ze dan op zeer jonge leeftijd dat sinterklaas een sprookje is en dat ze geen cadeautjes krijgen.
Is dat wat je wil?
Beroepsnegers die zich niet afvragen hoe zij zich kunnen aanpassen aan hun gastland, maar die vragen hoe hun gastland zich kan aanpassen aan hén...-1
Koffie zwart, mag dat nog wel? Of is er dan ook weer iemand beledigt.
Ik bemoei me niet zo met de issues van zeurmensen die teveel vrije tijd hebben.
Het is kansloos dat burgemeesters e.d. direct buigen. Discussies moeten altijd kunnen, maar in dit geval is er een handjevol zeurfiguren, die gebaseerd op uit de lucht gegrepen lulargumenten, het gelegimiteerd vinden om met intochten te gaan rellen.
Kun je nagaan, om déze reden willen ze zich misdragen op een evenement voor kinderen.
Het zou ze sieren als ze zich afzijdig hielden van dit soort protesten tijdens intochten en alles alleen in de media uitvechten.
Maar ach, wat kun je verwachten van dat laagopgeleide dramvolk waar HBO Communicatie of kunstschool als 'hooggeleid G' wordt gezien.
Interessant artikel, mijn inziens toepasbaar op dit onderwerp "The Most Intolerant Wins: The Dictatorship of the Small Minority" door Nassim Nicholas Taleb: medium.com/@nntaleb/the-most-intolera...
Ben zelf allochtoon - en toen ik naar +31 kwam was Sinterklaas en Zwarte Piet een van de leukste dingen.
Oplossing is heel eenvoudig: als je het niet leuk vindt dan vindt je het niet leuk. Als je het onoverkomelijk vindt dan ga je weg - niemand die je tegen houdt.
"De meeste mensen" binnen een bepaalde doelgroep.
Niet echt representatief hé?
Lupuslupus | 04-11-16 | 08:48
Totdat we uit de EU stappen, dan MOET je wel. Althans jij en ik.
-weggejorist-
-weggejorist-
ik noem het sinds ik kind ben al Zwarte Pietenavond, ik wil dat het landelijk wordt ingevoerd
-weggejorist-
@ IgNOraNcE | 04-11-16 | 08:33
Verschil is dat RTL Unilever niks verplicht is aan het volk, en dus niet hoeft te luisteren. Rutte daarentegen..
Ik ben er inmiddels zo moe van dat ik de fut amper kan opbrengen om er over te discussieren, dus ze zijn zeker wel aan het winnen. Het sneue vind ik vooral de verbied-reflex. Verbieden, verbieden, kinderen nooit aan iets blootstellen, en dan verbaasd kijken wanneer ze op hun 18de niks van de wereld begrijpen en dan wel 'de jeugd van tegenwoordig' roepen..
Als de boe-roepers nou hadden gezegd 'gebruik Zwarte Piet om kinderen in hogere groepen wat bij te brengen' oid dan had ik het onnodig gevonden maar nog gerespecteerd (zolang ze met het schrijven van materiaal niks te maken krijgen). Maar dat gore verbieden altijd.. 'racisme komt helemaal door Zwarte Piet, ogen dicht en dan is racisme weg..'
-weggejorist-
Ik ben ten eerste ook Pro-Zwarte Piet, maar ik hoorde laatst een goede oplossing voor dit gebeuren. Een Zwarte Piet met witte vegen.
De omgekeerde variant dus, alsof er duiven in de schoorsteen hebben zitten schijten en Piet erdoorheen is gegaan.
Zo, dit is mijn bijdrage in het Zwarte Piet debat.
Laat een leuk kinderfeest niet verzieken door beroepsgekwetsten!
-
Een oproep aan iedereen om alsjeblieft als ouderwetse Zwarte Piet geschminkt en verkleed naar grote optochten te komen, waarbij enig reeds bestaand 'groepsverband' ( clubs, verenigingen) een pré is.
-
Met een minimum aan centraal regelen en een macht aan social media moet het toch mogelijk zijn om een paar honderd oldskool Zwarte Pieten bij elkaar te krijgen?
Die hele Zwartepietdiscussie heeft uitsluitend racistische motieven en streeft naar een racistische oplossing: blanke mensen mogen geen andersgekleurden uitbeelden in hun folklore. Op bevel van een groepje andersgekleurden. Racisme pur sang.
Als die meerderheid nu ook aan het boycotten gaat. Er moet een zwarte (excuses aan de SS) lijst komen van bedrijven en organisaties komen zodat men weet wie graag kinderfeestjes verpest.
Bokito ergo sum | 04-11-16 | 08:41
.
Precies. Gewoon even rondkijken in de supermarkt of er verpakkingen met zwarte Pietjes zijn en zo niet, op naar een supermarkt waar ze wel te koop zijn.
De aanpassing van de zwarte kleur is een beetje als een slap bijvoegsel van Rutte bij het Oekraïne-verdrag: iets wat ze zelf verzonnen hebben maar waar de tegenstanders helemaal niet om gevraagd hebben, die willen het gewoon HELEMAAL niet.
ZWARTE Piet en anders niet!!!
Volgens mij was er ook een meerderheid tegen het Oekraïne verdrag en ga zo maar door. De meerderheid heeft helemaal NIETS te zeggen momenteel
Als die meerderheid nu ook aan het boycotten gaat. Er moet een zwarte (excuses aan de SS) lijst komen van bedrijven en organisaties komen zodat men weet wie graag kinderfeestjes verpest.
Goh dat zou je niet zeggen na het 4 jaar durende policor mediabombardement. Voor mij is het heel simpel; Sinterklaas met Zwarte Piet, anders stappen we over op Kerstmis. Hoe deze discussie is uitgebuit is walgelijk, maar ga er geen minuut van mijn tijd meer in stoppen.
-weggejorist-
*Het 'Telegraaflied' aanheft*
Blijft absurd dat alle BN-ers, zoals een Peter Roetveeg de Vries zichzelf als verzetshelden op de borst blijven kloppen dat ze dit goed voor elkaar hebben, terwijl ze totaal niet luisteren naar wat tegenstanders zoals Quinsy, de anti-stichtingen en die VN-mevrouw gewoon heel duidelijk steeds gezegd hebben: het gaat niet om de kleur, het gaat hen erom dat ze het feest sowieso altijd met slavernij in verband zullen brengen. Het hele begrip van een "piet" moet weg, en ook het hele Sinterklaasfeest. Onze morele ridders roepen steeds de beledigde groep "zo goed horen en te begrijpen, het is niet meer van deze tijd, die zwarte kleur" maar luisteren juist totaal niet naar wat er echt gezegd wordt.
De rest van de wereld verklaard ons voor gek, maar wij zullen en moeten aan onze tradities volhouden. Goed, Sinterklaas en zwarte piet zijn natuurlijk ook zo'n beetje het enige wat wij aan 'cultuur' hebben, dus houden we er angstvallig aan vast. Ik wens iedereen al vast een gelukkig nieuwjaar, dat we maar snel tot inkeer mogen komen.
We gaan nog heel lang heel veel lol hebben om deze nationale discussie. 'Mensen gingen vroeger schelden en slaan omdat Zwarte Piet niet zwart genoeg was' :-D Ohh mensen, wat een prachtig is dit toch. Helemaal af. Niks meer aan doen.
Goede zet van de Televaag! Ongeacht wie je gelooft wil meer dan 80% de gewone zwarte piet behouden. Ondanks media-offensieven, indoctrinatie, en beroepsgediscimineerden overal waar je maar kijkt.
En laten die 80% nou voornamelijk autochtone Nederlanders zijn die 99% van de belastingbetalers zijn en 95% van de koopkracht hebben. Toch een goed idee om eens wat rekening te houden met de mensen die de rekeningen betalen in dit land.
Zouden al die winkelketens daar wel eens aan denken? Alles wordt maar in het werk gesteld om die facistische import-dictatuur-ideologie te faciliteren, maar de mensen die het geld uitgeven willen gewoon kerst, zwarte piet, pasen, hemelvaart enz. Als je niet tegen paaseieren kunt ga je lekker naar je toko waar ze suikerfeest-troep verkopen. Of vertrekt naar een land waar de maatschappij wél zo is als je leuk vindt. Dan beloven wij dat we hier zullen blijven.
De minderheid heeft het hier helaas voor het zeggen.
En nu maar hopen dat ze bij RTL/Unilever meer ballen hebben dan Rutte en wel gehoor geven aan 't volluk
REAGEER OOK