Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zes uur! Wie eet er vandaag gillend speenvarken?

Homo carnivorus, wij zijn het. Maak ons midden in de nacht wakker voor buikspek van de BBQ, of sappige spareribs, of heerlijke karbonades, of... wacht. Stop. We dwalen nu al af. Kijk. Vlees is lekker. Diervlees is nom. Maar het is ook 2016. Dieren doodmaken om op te eten is één ding. Maar daarvoor hoeft Knorretje bij leven niet te lijden. En dat doet Knorretje wel. Omdat de meeste varkens zich in vreselijke betonnen kantoorcubicles zonder ramen de tandjes vervelen, wil Betje Big nogal eens de staart van Knorretje afbijten. Gewoon, uit stress, verveling en een chronisch gevoel van onderwaardering door Baas Varkensboer. Daarom laten boeren hun biggen buiten spelen branden boeren de staartjes maar af. Kost niks, gilt een beetje. Het is al 25 jaar verboden, maar dan op z'n EU's: wel de bureaucratische richtlijn, niet de praktische handhaving. En de overheid laat het gewoon toe, lezen we in een persbericht van Varkens in Nood. (Echte varkensliefhebbers en overige vegetariërs kunnen hier het hele biggenstaarten.pdf rapport lezen.) Sinds 1991 zijn er al 750 miljoen krulstaarten met een hete stijltang gecoupeerd. Als je hun krijsgeluiden bij elkaar op kon tellen, zou het genoeg zijn om de hele wereld doof te maken, zo becijferde de GeenStapel Wetenschapsredactie op basis van bovenstaande video. Kom op zeg. Het is bijna 2017. Op universiteiten willen steeds meer studenten beschermd worden tegen nare meningen, maar varkens mogen nog steeds levend gemarteld worden. Kan toch niet? Terwijl er genoeg blije vrije uitloop scharrelbig te koop is, vestgemest in een meersterren modderbad met open weidezicht. Zoals bij koopeenvarken.nl. Is nog goedkoper ook en die staart kan er ook ná de slacht nog wel af. Maakt voor de smaak echt niet uit.
Dingen DOEN: Zijn we ook helemaal van tegenwoordig. Helemaal HAM gaan op varkensmarteling kan via deze actiepagina.

Reaguursels

Inloggen

Godverdomme. Meer zeg ik er niet over.

His Lordship | 02-11-16 | 12:28

@ SDI | 01-11-16 | 22:07
Helemaal mee eens. Ritueel slachten is iets wat een veel groter dierenleed veroorzaakt. En daarnaast waarom zouden religieuze mensen meer rechten hebben dan anderen? We leven toch in een rechtstaat met rechtsgelijkheid?

kortebroek | 02-11-16 | 10:13

De boerin is er niet echt heel bedreven in. Want bij zulke jonge biggen gaat het apparaat er door als een warm mes door de boter. Het is een handeling van ongeveer een seconde of 1 a 2. De wond is ontsmet door de hitte en het groeit gelijk mooi weer dicht. Ja, de big zit er niet op te wachten. Net niet als om uiteindelijk bij de slager terecht te komen. Het is om staartbijten te voorkomen. Dat is pas iets, wat de biggen elkaar aandoen als ze bloed geproefd hebben, wat pijnlijk/dodelijk is voor die biggen. Speelgoed in de hokken kan dit grotendeels voorkomen maar nooit helemaal. Mijn karbonade smaakt echter door dit filmpje er niet minder door.

kortebroek | 02-11-16 | 10:06

@Haakneus | 01-11-16 | 21:26
Stadsmensen blijven hypocriet over dierenleed. Ze hebben liever dat we al ons vlees gaan importeren. Het liefst uit landen zoals de VS, waar voor inspecteurs het bij wet verboden is om zonder toestemming van de boer het dierwelzijn te controleren, zodat in feite niemand kan zien hoe die dieren écht leven.

Alexander des Burgus | 02-11-16 | 09:28

Oplossing is redelijk eenvoudig jongens. Geen supermarkt vlees meer kopen, maar iets meer uitgeven bij de biologische slager. Als er geen markt meer is voor martel-vlees, houdt dit vanzelf op.

Qippie | 02-11-16 | 09:13

Van Rossem, journalistiek slecht artikel jongen, als je door een schreeuw groepje als varkens in nood overtuigd kunt worden vergeet je al je aangeleerde vaardigheden en ga je vol op het orgel.
En dan laat je je ook nog commercieel misbruiken door een zo genaamd veel betere club met varkensvlees van koopeenvarken.nl.
Schaam je, maak je huiswerk beter en kom terug met een kloppend verhaal.
Volg voor echte verhalen alvast eens @boerburgertweet op Twitter. Succes ermee.

F.L. | 02-11-16 | 08:38

Vredige libertariër | 01-11-16 | 19:01

Misschien moet je je eens een héél klein beetje verdiepen in voedsel, en dan zul je snel ontdekken hoeveel koolhydraten je haalt uit rijst, aardappelen, fruit etc. Daar heb je die zuivel écht niet voor nodig.

Kom ook niet met excuses over eiwitten: linzen, bonen, kikkererwten en noem maar op.

Dus hop, vanaf vandaag ben jij een veganist.

RideFreeOrDie | 02-11-16 | 08:25

Het is heel makkelijk. Of we eten minder vlees, zodat de dieren meer ruimte krijgen. Of we betalen iets meer per kg. En anders niet zeuren.

Voor-de-5e-keer | 02-11-16 | 08:18

En over halal geslacht vlees hoor je niemand natuurlijk. Vuile lafaards.

Vout | 02-11-16 | 08:18

@Zoon van Boer | 01-11-16 | 20:55
Surrogaatvlees is ook onzin. Dan ga je vergelijken. Eet smakelijk van het kadaver op je bord. Het zit vol met hormonen en foute vetten.

Roelof_ | 02-11-16 | 07:47

Achterlijke boeren. 200 Euro boete per staart opleggen, dat is het enige wat ze snappen.

kakkerlakgod | 02-11-16 | 03:05

@kereltie_ut_drenthe | 02-11-16 | 01:14
Namen?

Zoon van Boer | 02-11-16 | 02:34

Dit valt nog wel mee ... ik zag een paar weken geleden op tv een uitzending dat er minder smakelijk uit zag wat op ons bordje beland .... weet helaas niet meer welke zender het uitzond ... weet wel dat vele het zullen zien, ook het vlees niet vertrouwen bij een keurslager die het varkensvlees bij fokkers haalt met meerdere keurmerken.... en geen stukje varkensvlees meer zouden eten.

kereltie_ut_drenthe | 02-11-16 | 01:14

Haakneus | 01-11-16 | 23:53

Jood en boer? Niet in een bank of een advocaat? No shit!? Ik ben wel blij te horen dat u er zo over denkt.

Ik ken wat seculiere joden die het ook niet uitmaakt wat ze eten maar ik erger me ieder keer weer aan het godsdienstverhaaltje. Het is nota bene door de christelijke partijen mede afgeschoten terwijl die zouden moeten weten dat ze vogelvrij zijn voor de door u genoemde groepen.

SDI | 02-11-16 | 00:45

Jammer alleen dat de PvdD drukker is met het sluiten van dierentuinen, kinderboederijen en vissenkommen.

zeertegendradig | 02-11-16 | 00:27

SDI | 01-11-16 | 22:07; Daar ben ik het als jood en als boer mee eens!
Toen ik hier in Nederland kwam werd een varkenslapje als goed eten beschouwd, toen bleek dat ik hier moest blijven(dochter welke niet met Hebreeuws is opgegroeid) was normaal met voer omgaan volgens de Nederlandse gebruiken was een duidelijk onderdeel van mijn integratie!
Koosjer eten doet mij dan ook niet veel meer... Dat is iets voor die week per jaar dat de familie er is...
En moet eerlijk zeggen dat ik mij dan ook behoorlijk erger aan bepaalde groepen welke nu hier binnen komen en weigeren te integreren! En daar bedoel ik ook 'soortgenoten' mee!

Haakneus | 01-11-16 | 23:53

Is wel zieluuuug, maar doet me niet zoveel. Zou leuk zijn als het niet nodig was inderdaad, maar het zou ook leuk zijn als ik een villa had welke grensde aan het bos en het strand en ik iedere ochtend gewekt zou worden met een blowjob van Jennifer Lawrence.

sarcastro | 01-11-16 | 23:06

Sorry hoor vind het redelijk normaal, bij veel honden en andere dieren wordt dit ook gedaan.

Rene046 | 01-11-16 | 22:57

mercy | 01-11-16 | 21:52
Kan natuurlijk niet, dan houdt de boer er niets meer aan over. Maar als iedereen nu eens zou beginnen met 2 of 3 dagen in de week geen vlees te eten? Of wel elke dag, maar een half onsje minder? Je gaat er echt niet dood aan en dat zeg ik als enorme vleesliefhebber.
Moet ik er ook nog even bij zeggen dat je na het bakken van biologisch vlees, nog bijna evenveel vlees over hebt als vóór het bakken. Wanneer je die supermarkttroep bakt, loopt er zóveel water uit, dat je je vlees eerst kookt en daarna pas bakt. Wat je overhoudt, is een gortdroog verschrompeld stukje leer.

wazakzegguh | 01-11-16 | 22:11

Laten we meteen dan maar een lans breken voor jet afschaffen van de rituele methodes van slachten zoals gebruikelijk bij de joodse en islamitische lui in Nederland. Dat voorstel is verworpen in de 1e Kamer vanwege godsdienst en zo maar daar moeten we maar eens een keer vanaf. Dit is 2016.

SDI | 01-11-16 | 22:07

@wazakzegguh | 01-11-16 | 21:46

Precies dat. Same here.

overVecht | 01-11-16 | 22:03

@Vredige libertariër | 01-11-16 | 19:01

Vegetariërs zijn enkel bezig hun eigen geweten te sussen maar gebruiken wel zuivel,eten kaas, dragen wel leer, gebruiken heel veel dingen waar dieren voor gebruikt worden.

Zuivel, super gezond trouwens maar dat terzijde, kan alleen maar gewonnen worden door een koe te laten kalven. Koekalfje is mooi, wordt vaak later ook melkkoe, stiertje daarentegen heeft een melkveehouder niks aan, gaat dus voor de vleesindustrie. Zo ook voor varkens. (lijm, leer, hondenkauwspul, kwasten...) Daarom dat hypocriete... Je mag het dan wel niet eten maar gebruikt het vast wel.... Veganisme wordt dus niks bij je, doe jezelf dan een plezier, ga gewoon lekker vlees eten... You only live once...

Jeetjemina | 01-11-16 | 21:55

Kotsmisselijk van deze absurditeit. Varkens... één van de meest slimme dieren die er zijn. Optyfen. Het wordt toch PvdD voor zeker nu...

overVecht | 01-11-16 | 21:54

@wazakzegguh | 01-11-16 | 21:46

Jammer dat aan goed, gezond vlees een prijskaartje hangt, het zou omgekeerd moeten zijn.

Rest In Privacy | 01-11-16 | 21:52

Blij dat wij (bijna) al ons vlees halen bij de boer op de hoek. Biologisch, weinig stress en dus mét staart en veel ruimte. Wel pokkeduur, dus eten wij niet elke dag vlees. Zo simpel kan het zijn.

wazakzegguh | 01-11-16 | 21:46

Ik eet al jaren geen varken meer, niet om deze reden, gewoon omdat het ongezond is.
Ik geloofde mijn ogen niet toen ik het filmpje zag, dit zijn voor de boer en zijn vrouw geen biggen meer, maar gewoon nummers.
En laten ze a.u.b. het zeer zoet geromantiseerde programma boer zoekt vrouw ook maar stoppen.

Rest In Privacy | 01-11-16 | 21:45

Dit is net zo'n zinloos rapport als voor hangplekken en clubhuizen voor allochtone ( mag nog vandaag) lastpakken. Je verzint van alles schrijft schitterende rapporten maar het blijkt grotendeels genetisch bepaald. Dus ook hier simpel, minder minder.

Tjemig | 01-11-16 | 21:40

Gaat Geenstijl opeens op de milieugekkie tour?
Beetje boertje pesten, dit doet onze overheid al ruim voldoende...
Ik heb ruim 12 jaar geleden de gok genomen te gaan boeren als onervaren stadslulletje, absoluut geen spijt van. Maar als je zoals sommige hier alles als dierenmishandeling ziet word vlees fokken straks nog onmogelijk gemaakt. Krijgen wij dus inderdaad alleen nog import rotzooi te vreten, waar dan dus ook helemaal geen controle meer op is.

Maar als dit inderdaad als zielig word ervaren, kijk eens hoe het eruit ziet als het niet gedaan word, en staart en anus kapot gevroten zijn door hun soortgenoten, maarja... dat is wel natuurlijk!

Haakneus | 01-11-16 | 21:26

-weggejorist-

Tabernakel | 01-11-16 | 21:15

@Organische evolutie | 01-11-16 | 20:52
Ik heb een filosofische vraag voor je. Stel je bent een varken en je bent bewust dat je naar de slacht gaat, wil je dan snel of langzaam gaan? Jij stelt, meer plaats en meer voeder is beter voor dit varken, terwijl zijn eindbestemming al op voorhand is bepaald. Ethisch gezien is dat mishandeling.

Zoon van Boer | 01-11-16 | 21:00

Biologisch vlees hier. Kost wat meer, je krijgt wat minder. Maar ik denk dat het fijner voor de dieren is. (en dat vlees ligt vaak genoeg voor -35% bij de appie. dus waar hebben we het over)

3*links=rechts | 01-11-16 | 20:56

@Organische evolutie | 01-11-16 | 20:52
Dat is de kip die we via CETA en het Oekraïne verdrag binnen gaan krijgen. Dat geeft een gevangenisstraf hier.

Zoon van Boer | 01-11-16 | 20:56

@Roelof_ | 01-11-16 | 20:29
12 jaar gedaan, en elke seconde verlangde ik naar vlees. Bovendien is het feit dat regels omtrent dingen wat je op je waren mag plakken zeer discriminerend. Vegetarische kip mag(terwijl er geen gram kip in zit), Maar Kip vegetarisch is verboden (want het is niet vegetarisch). Eigenlijk is dat gewoon racisme. Dingen mogen zich wel als kip voor doen, maar kip mag zich niet als iemand anders voordoen.

Zoon van Boer | 01-11-16 | 20:55

Onverdoofd staartjes branden en snavels knippen, dat is allemaal knap vervelend.
Maar het korte beknotte leven daarna en de gang in de slachtrij, dat zijn zaken waar het uit de bocht vliegt. A propos, wás er maar een bocht in de slachtrij, maar dat terzijde en alhier: theplate.nationalgeographic.com/2015/0... (SFW)

(En ja, om die laatste twee redenen vreet ik het niet.)

Organische evolutie | 01-11-16 | 20:52

Knetter!.... gek! zijn ze. Gut, ze bijten elkaars staart af, klopt!. Die staart gaat ontsteken, klopt!. De krijgen dan antibiotica, klopt! En nu?

Mr_Pikibelly | 01-11-16 | 20:47

Varkensstaartsoep is lekker. Wat doen ze trouwens met die weggeknipte clitorissen?

Dr.Dushkind | 01-11-16 | 20:44

Ik vind trouwens een karbonade tegenwoordig niet meer te eten,
een jaar of tien terug nog wel.

Zit een beetje een ranzige smaak aan en de biefstuk is ook heel anders geworden de laatste 15 jaar.

Brr

Confused | 01-11-16 | 20:39

Oink y'all

Tobi | 01-11-16 | 20:37

Om nog maar niet te beginnen over het gebruik van antibiotica.

kenny harder | 01-11-16 | 20:35

Tja, ik eet vlees dus moet dit kunnen zien.

hotmint | 01-11-16 | 20:34

Eet vegetarisch, dat is ook gezonder.

Roelof_ | 01-11-16 | 20:29

Toch wat hypocriet Van Rossem, rituele slacht is ook onnodig extra lijden, maar daar maakte je geen onderscheid volgens mij.

Bram van Ojik | 01-11-16 | 20:24

@dijkbewaker | 01-11-16 | 19:14
"Baars, forel.. En roken in eigen rookton..."
Mjammie

McMarx | 01-11-16 | 20:21

Eet meer paddenstoelen.

McMarx | 01-11-16 | 20:19

ik heb dit werk gedaan, maar deze meneer doet het extreem langzaam. Belachelijk.

-Wil- | 01-11-16 | 20:17

-weggejorist-

ja hoor ! | 01-11-16 | 20:06

O ja, dat vergat ik even. Afgezien van het culinair gemis van lekkere (gestoofde, gebakken) varkensstaart is de opwinding tamelijk hypocriet. We staan immers ook het onverdoofd de keel doorsnijden van schapen e.d. toe omdat Allah dat wil, zoals een bekend pedofiel uit Mekka beweerde.

Rottevanger | 01-11-16 | 20:05

Echt zonde, want varkensstaarten (net als -poten en -oren) zijn best lekker. Zo wordt het nooit wat.

Rottevanger | 01-11-16 | 20:02

-weggejorist-

webmiep | 01-11-16 | 19:42

Mensen die moeite hebben hun gedrag aan te passen: onthoud een paar weken hoeveel je wekelijks aan vlees(producten) uitgeeft. Voortaan besteed je ongeveer dat bedrag aan biologisch vlees. Laat de kip in het begin maar staan, want anders ben je snel door je budget heen en je moet het wel volhouden. Wen langzamerhand aan het idee dat de prijs voor biologisch vlees de reële prijs voor vlees is. Met een week of vijf ben je helemaal gewend. Niet teveel heisa van maken, gewoon doen.

Doper | 01-11-16 | 19:40

@dezenicknameisbezet | 01-11-16 | 19:31
Fuck de natuur, eet biologisch.

Zoon van Boer | 01-11-16 | 19:38

@GeenHenk83 | 01-11-16 | 19:30
Eindelijk iemand uit de sector :) Mijn pa zit vast aan de Deense regels, die nog meer restrictief zijn. De legale manier om een varken van een staart te ontdoen is nog 10x erger om te zien, dat is een heel kleine rubberen ring die om de staart wordt gedaan en dan rot hij er van af. Ik heb het alleen op varkens gezien boven de 27 kg omdat men soms de staart te lang had gelaten en de andere varkens er in beten. Het proces duurde soms wel 10 dagen en zodra het begint te bloeden moet hij apart.

Zoon van Boer | 01-11-16 | 19:37

@d' 8hØker | 01-11-16 | 19:24
De verdoving bij het slachten kost ongeveer 1 cent per varken aan stroom, en ik zit waarschijnlijk nog hoog met die schatting. Mensen snappen niet dat dierenwelzijn absoluut in de interesse van de boer is. Gestreste dieren groeien langzamer en hebben hogere kans op longinfectie. Ik ben ook absoluut een enorme voorstander van een onafhankelijke dierenarts die elk dier dat geslacht wordt onderzoekt voor ziektes en tekens van mishandeling. Men werkt samen met universiteiten en producenten van stalinrichtingen om het dieren zo goed mogelijk te maken, maar dat soort vernieuwingen kosten veel geld.

Zoon van Boer | 01-11-16 | 19:31

50% van de varkens zijn beer, 50% van de varkens zijn zeug. Berig varkensvlees stinkt als de hel. Als je per ongeluk een stukje berige ontbijtspek in de pan hebt meurt je keuken als het mannen pishok van een tankstation langs de route de soleil op zwarte zaterdag. Je kunt er alleen chorizo van maken. Daarom werden vroeger biggetjes gesteriliseerd met de tang of een stel bakstenen. Maar dat mag niet meer, nu mag het alleen nog door de dierendokter. Te duur natuurlijk.

Ik eet alleen nog varken van de biologische vleesjuwelier. Fuck de bio-industrie, leve lekker eerlijk eten.

dezenicknameisbezet | 01-11-16 | 19:31

Drukmakerij om niks. Een big gaat al krijsen als je hem optilt. Staartje wordt eraf gefikt en een minuut later is de big het hele gedoe alweer vergeten.
Highwoodman | 01-11-16 | 19:12
.
Misschien zou u het eerst zelf eens moeten ondergaan. O u hebt geen staart? Maar toch wel oren? Beetje vlees en beetje kraakbeen, net zoals het staartje van een biggetje. Eens kijken hoe u piept en het een minuut later vergeten bent.

Lupuslupus | 01-11-16 | 19:31

Zelf werkzaam in de sector en doe dit werk regelmatig. Deze mevrouw doet het verkeerd: De coupeerder hoort ergens aan vast te zitten en de big hoort vast gehouden te worden (de achterpoten vast houden met de ene hand, het lichaam op de gebogen arm laten rusten en met de andere hand de staart gestrekt houden).

Hierdoor gaat het een stuk sneller dan op deze video (amper meer dan 1 seconde). Ook bevind de big zich gewoon in een normale positie.

Verder bestaat de coupeerder normaal ook uit een behoorlijk scherp mes wat roodgloeiend is door de warmte, op deze video niet te zien. Hierdoor wordt de staart snel afgesneden en de wond meteen dichtgebrand.

Dit wordt meestal gecombineerd met het oornummer (verplicht door de overheid) en een injectie ijzer (Nee dus geen antibiotica). Enkele seconden nadat je de big terugzet is hok alweer aan het drinken bij de zeug of ligt hij te slapen. Vaak wordt hiervoor een kar gebruikt waar alle instrumenten opzitten, zodat de biggen gewoon in het hok blijven zitten en niet in een emmer geduwd worden zoals op deze video.

Ik zal niet zeggen dat het allemaal perfect is, maar het is echt niet zo verschrikkelijk als hierboven geschetst wordt. Het ondersteboven houden en vastklemmen van de big zoals deze mevrouw doet kan al genoeg zijn om de big te laten schreeuwen.

En verder loopt Nederland wereldwijd al flink voorop met dierenwelzijn en medicijn/antibioticagebruik. Nederland heeft strengere eisen dan de Europese minimumrichtlijn waardoor Nederlandse boeren al flinke oneerlijke concurrentie van het buitenland hebben. Tel daar nog eens al die geweldige handelsverdragen met Oekraine/Canada/Amerika bij op en je weet wel hoe het met de veehouderij in Nederland gaat..

GeenHenk83 | 01-11-16 | 19:30

Je zou natuurlijk ook de tanden van die varkens kunnen trekken.

de honden blaffen... | 01-11-16 | 19:28

Ik kijk dit soort filmpjes in principe niet. Ben dol op varkensvlees, maar ook een wegkijker.
Graaf van Egmont | 01-11-16 | 19:14
.
Ik kijk ook niet want krijg bijna dagelijks 'dierenmishandeling filmpjes' in mijn mailbox die ik dus ook niet kijk maar het artikel wel lees en meestal ook aan handtekeningen acties mee doe.
.
Even een vraagje; u kunt daar op het Franse platteland toch wel aan scharrelvlees komen, of niet?

Lupuslupus | 01-11-16 | 19:26

Zoon van Boer | 01-11-16 | 19:13
Goed zo. De meesten weten niks van het leven en werken op de boerderij. Schelden, grappen maken en neus ophalen kunnen ze wel. Ze moesten eens weten hoe de meeste boeren leven tegenwoordig en hoe ze worden gepakt door 'onze' regering door vooral die dikke van de PvdA. Nu is dat die malloot Van Dam die op tocht ging naar wat het mooiste natuurgebied zou moeten zijn. Hij zou zich eens inzetten voor de agrariërs, maar nee want PvdA

Oprisp | 01-11-16 | 19:25

En als mensen nou het idee hebben dat groente goed voor het milieu is, think again, per gram calorie uit dingen als sla gebruik je tot 8x meer water per calorie dan vlees.
Zoon van Boer | 01-11-16 | 19:18

Niet zo'n eerlijke vergelijking. Het is niet de bedoeling dat je het gebrek aan vlees in je dieet vervangt door sla. Vergelijk het eens met peulvruchten zou ik zeggen.

Verder is niet alleen de hoeveelheid water die je gebruikt leidend. Sla laat geen scheten.

Vredige libertariër | 01-11-16 | 19:24

@Lupuslupus | 01-11-16 | 19:03
En als je denkt toch gelijk te hebben, dat boeren geld scheppen alsof het niets was. Waarom ga je dan niet even 2 miljoen euro lenen om een boerderij te kopen? Fluitje van een cent, toch? Ik kan je alvast vertellen dat er geen enkele bank is die iemand 2 miljoen zou lenen om een boerderij te kopen want zelfs met 100% efficiënte productie zou je de 4% rente niet kunnen betalen.

Zoon van Boer | 01-11-16 | 19:24

Tot voor 40 jaar terug slachtten we alle dieren onverdoofd, dus minder, minder, minder ambtenaren.

d' 8hØker | 01-11-16 | 19:24

Zoon van Boer | 01-11-16 | 19:13
.
Nee ik flikker niet op. En dat u op die manier reageert op iemand die het niet met u eens is, zegt alles over u, 'zoon van boer'!

Lupuslupus | 01-11-16 | 19:19

Wat mensen hier niet begrijpen is dat er a) geld aan moet worden verdiend en b) dierenwelzijn gaat of op bekostiging van het milieu, of op bekostiging van de samenleving (hogere prijzen en dus minder toegankelijk voor minder gestelde mensen.
En als mensen nou het idee hebben dat groente goed voor het milieu is, think again, per gram calorie uit dingen als sla gebruik je tot 8x meer water per calorie dan vlees.

Zoon van Boer | 01-11-16 | 19:18

tsjah als mensen e.e.a. zien is het toch vaak confronterend. Verder, is het vandaag niet wereld veganisten dag of iets? Iedereen zou eens af en toe wat vlees kunnen overslaan, dat zou wel een mooi begin zijn.

sufkut | 01-11-16 | 19:18

@DjuToch | 01-11-16 | 18:20

Wat een gelul. Mijn achterbuurman is varkensboer en is zelf een beest. Het zit eigenlijk zo: hij verdient zo weinig aan 1 varken, dat hij 40 uur ernaast moet werken. Daarbij heeft hij nog ongeveer 300 schapen in een schuur. Toen ik jonger was en 's nacht thuiskwam na het stappen, hoorde ik die beesten krijsen als ze de vrachtwagen in gejaagd werden.

Je punt 'lekker makkelijk geld verdienen' gaat wel op. De

vanderbilt | 01-11-16 | 19:17

Als iedereen nu het dubbele voor hun stukje vlees betaald en dat geld ook werkelijk naar de agrarische ondernemer gaat, dan krijgt elk varkentje een eigen suite met tuintje. Maar jullie kut consumenten willen niet betalen.

Dutch_Holland | 01-11-16 | 19:17

Daarom: vrije speeltuin biggen. Dan gaat je eten met plezier op je bord.

Tierelantijn | 01-11-16 | 19:17

Varkensstaarten horen na de slacht in de snert te belanden. In plaats van die ranzig zoute Unox-worsten van traditionele waardenverpester Unilever.

Jonkheer Wttewaall | 01-11-16 | 19:16

Varkens zijn handige dieren. Hoelang ze ook al gekweekt worden en met brokjes gevoerd, laat ze vrij in het bos en ze scharrelen gewoon hun kostje bij elkaar.
Een overlever pur sang en intelligenter dan je zou denken. Leuke dieren met humor.
.
Varkensvlees staat me tegen. De geur en smaak kan ik niet waarderen op een rookworstje na dan.
.
Mensen zijn net als varkens omnivoor. Er gaat hier bijna geen dag voorbij zonder een goed en lekker stukje dierlijke eiwit. Graag wel zo diervriendelijk mogelijk. Overigens heb ik in het verleden een aantal keren zelf gevangen vis klaargemaakt. Wel gelijk na de vangst geen seconde laten lijden. Baars, forel.. En roken in eigen rookton. .. Heel erg lekker... Trouwens ook een dochter van mij hielp om de vis schoon te maken. Dit hoort bij het leven mensen. Dit hoort bij homo sapiens. Als we een herbivoor waren geweest stonden we wel in een wei gras te vreten.

dijkbewaker | 01-11-16 | 19:14

FCDenBosch | 01-11-16 | 18:40
Ah een kenner, eindelijk.
Vredige libertariër | 01-11-16 | 18:45
Wat heeft rechts hiermee te maken?

Is dit nog nieuws? | 01-11-16 | 19:14

Ik kijk dit soort filmpjes in principe niet. Ben dol op varkensvlees, maar ook een wegkijker.

Graaf van Egmont | 01-11-16 | 19:14

Het komt op den duur allemaal goed mensen. Vleestax is niet te voorkomen, er is zoveel onnodige schade, en er worden zoveel middelen verspild om deze hobby te bekostigen, dat gaat uiteindelijk gelukkig eens voorbij zijn.

Begin maar gerust met 200% accijns, het is toch absurd dat je belasting betaald voor autorijden, maar niet voor dit, terwijl dit veel vervuilender is?

Vredige libertariër | 01-11-16 | 19:14

@Bokito ergo sum | 01-11-16 | 18:07
In Noorwegen krijgt een varkensboer 6 euro per kilo vlees dat hij produceert, hier is het misschien 1.5 als de prijs goed is. Noorwegen gesubsidieerd boeren op een schaal dat hier een 3 cijferige miljardbedrag zou kosten.

@hotnot | 01-11-16 | 18:47
Jouw tijd is gratis, of niet? Varkens kunnen heel erg eigenwijs zijn en wegen tot wel 200 kg. Je kan als boer niet 5 uur wachten totdat meneer het varken naar de plek loopt waar jij hem wil hebben. Zullen we het is over de prijs hebben om het te doen zoals jij het verwacht? Maak maar gerust 50 euro vrij per kilo (als de boer ook nog iets moet verdienen), je vlees zal naar pis smaken (want ja castratie is nou eenmaal dierenmishandeling en het grote argument uit je eigen gelederen, die varkens zullen wel 10-12 kilo voer naar binnen werken per kilo vlees in plaats van 3 kilo. Feiten zijn lastig als je voor de idealen gaat....

@Lupuslupus | 01-11-16 | 19:03
Och man flikker toch op, dat argument is zo oud als dat het onwaar is. Pak er de statistieken maar bij, zelfs met stijgende productie kunnen boeren de stijgende belastingen niet meer bijbenen. Maar gelukkig waren daar de jankerts die zo graag het verdrag met Oekraïne door zien gaan en CETA gaat ook nog leuk worden. Allemaal toegang tot onze interne markt zonder alle eisen dus 3-4 keer zo goedkoop om te produceren terwijl onze boeren zich wel aan de hoge kwaliteitseisen moeten voldoen.

Zoon van Boer | 01-11-16 | 19:13

dan mogen we kleine ondernemers met het varkenshart op de juiste plek ook wel ondersteunen.
ole guapa | 01-11-16 | 18:44
.
Zeker weten!!

Lupuslupus | 01-11-16 | 19:13

Drukmakerij om niks. Een big gaat al krijsen als je hem optilt. Staartje wordt eraf gefikt en een minuut later is de big het hele gedoe alweer vergeten.

Highwoodman | 01-11-16 | 19:12

Maar halal slachten is vele malen erger. Doe daar ook es wat aan!
Schietmijmaarlek | 01-11-16 | 19:03
.
Dat is geprobeerd maar het wetsvoorstel (van o.a. PvdD en PVV werd in de 1e kamer naar de prullenbak verwezen. Later er nooit meer iets over gehoord.

Lupuslupus | 01-11-16 | 19:09

O.T.
Jacques Monasch door de bocht zojuist bij 1Vandaag.
Gelukszoekers moeten gewoon opzouten! Geen plek voor.
Die man kan zo bij de PVV, al vindt ie zelf van niet.
Mag van mij, want ik stem toch geen PvdA.

Schietmijmaarlek | 01-11-16 | 19:07

Stelletje jankerds. We willen het wel allemaal zo goedkoop mogelijk hebben , maar we willen het niet zien.

Nog nooit zelf een haas of fazant geslacht zeker?

grauwelaar | 01-11-16 | 19:05

maar je amandelen worden ook onverdoofd met een hete tang geknipt.
Bokito ergo sum | 01-11-16 | 18:42
.
Wat een grote onzin.! 50!!! jaar geleden werd er al verdoofd en nu opeens niet meer?

Lupuslupus | 01-11-16 | 19:05

Pas maar op dat je er niet te veel van eet. Behalve de pens krijg je ook die dikke kop als Van Baalen met schaamrood..

Oprisp | 01-11-16 | 19:04

Laat me niet lachen zeg, de grootste hypocrieten zijn toch echt wel vegetariërs hoor..... Toon dan ruggengraat en word Veganist.
Jeetjemina | 01-11-16 | 18:58
.
Onzin.

HijgentHert | 01-11-16 | 19:04

Staartjes afbranden is zielig.
Moet zeker aangepakt worden.
Maar halal slachten is vele malen erger. Doe daar ook es wat aan!

Schietmijmaarlek | 01-11-16 | 19:03

Eet minder vlees.
Mark_D_NL | 01-11-16 | 18:32
.
Precies. Ik eet het nog maar *hoogstens* 2x per week en altijd scharrelvlees. Dat kost echt niet zo duur, gisteren 2 stuks varkenskarbonade gekocht(dat was totaal 357 gram)voor 2.85€. 7,99 per kilo. En dus 1,40 PER karbonade.
.
Het is gewoon een leugen dat 'de klant om kiloknallers vraagt'. Ja natuurlijk kopen veel mensen dat vlees van gruwelijk mishandelde dieren (dat mishandelen begint al bij het moederdier die in een verdomde kooi moet 'leven' waarin ze alleen maar kan staan en liggen !!) maar als het niet werd aangeboden zou het ook niet gekocht worden.!
.
Alles voor de portemonnee van de boeren. De meesten zijn gewoon dierenmishandelaars van de bovenste plank. Maar gelukkig niet allemaal~....
Te bedonderd om sprinklers in die hellholes te plaatsen want hoe vaak lees je niet dat er weer een varkensstal is afgebrand met honderden weerloze varkens er in die een vreselijke dood stierven.
Maar wat maakt het uit? De verzekering betaalt toch wel.
.

Lupuslupus | 01-11-16 | 19:03

Laat me niet lachen zeg, de grootste hypocrieten zijn toch echt wel vegetariërs hoor..... Toon dan ruggengraat en word Veganist.
Jeetjemina | 01-11-16 | 18:58
Waarom is dat zo? Heb nog nooit een goede argumentatie gezien.

Daarbij is vegetarisme echt het makkelijkste wat er bestaat, en veganisme is voor mij persoonlijk echt een fucking hel. Ik zou echt niet weten hoe ik 4000 calorien naar binnen kan werken zonder enige zuivel. Ik eet het al niet extreem veel, maar geheel van zuivel af, ik zie dat somber in.

Vredige libertariër | 01-11-16 | 19:01

Dat gillen van die biggen zou ik maar met een korreltje zout nemen, die gillen al als je alleen al naar ze wijst.... Neemt niet weg dat dat couperen ook wel anders kan.....

@Vredige libertariër | 01-11-16 | 18:45
Laat me niet lachen zeg, de grootste hypocrieten zijn toch echt wel vegetariërs hoor..... Toon dan ruggengraat en word Veganist.

Jeetjemina | 01-11-16 | 18:58

Die Van Rossum, wat een held.

Ik zie ook een nieuw tv program voor me: 'boer zoekt lul'. Parkinson patiënten die ze er onverdoofd afhakken, gooien ze in het weiland, en dan gaan zij zoeken.

#Boerenvolkisklootjesvolk

SlimmeSjaan | 01-11-16 | 18:56

www.youtube.com/results?search_query=...
Tja, zo ging dat vroeger en blijkbaar nog. Wij gooiden de ballen naar de hond of de big vrat zijn eigen kloten.
De fijngevoeligen onder ons moeten het filmpje maar even overslaan.

Oprisp | 01-11-16 | 18:54

Daarom liever vegetariër worden, dat is 100% halal.

Lizio | 01-11-16 | 18:52

Een dier heeft net zo veel recht om een eigen leven te leiden als een mens. Dieren houden is pure slavernij, gelukkig zijn de meeste mensen er nu inmiddels van overtuigd dat je geen mensen meer kunt houden. Volgende stap is de dieren, maar dat zal nog wel ff duren....
Vlees en zuivel is moord.

Tabernakel | 01-11-16 | 18:51

De varkenshouderij is een en al dierenmishandeling, zelfs op plaatsen waar je het niet verwacht. Laatst bij een kinderboerderij, waar een paar dames zich stonden te vergapen aan het ene mannetjesvarken. "Ja, die heb je toch ook nodig" hoorde ik er een zeggen. Ik heb ze uitgelegd hoe het mannetjesvark op geregelde tijden aan een touw gebonden door de varkensstal word gestuurd. Zeugen die gereed zijn om gedekt te worden scheiden een voor de mens niet waarneembaar luchtje af, de beer ruikt het wel, maar die mag er niet op. Zeugen die gereed zijn worden gemerkt, en aansluitend kunstmatig geinsemineerd. Dat is pas echte dierenmishandeling.

hotnot | 01-11-16 | 18:47

Ben ik ff blij dat ik vegetarier ben geworden. Kan ik het filmpje gewoon overslaan zonder hypocriet genoemd te worden. Vlees is zo inefficient, rechtse mensen zouden allemaal vega moeten worden.

Vredige libertariër | 01-11-16 | 18:45

Ik koop daarom mijn varkensvlees van een bio-varkensboerin. Heeft ouderwetse rassen die langzamer groeien, maar veel beter smaken.

Varkensboerin wordt overigens het leven zuur gemaakt door industriele varkenshouders in nabijheid vanwege geurcirkels en andere idioterie. Voor de duidelijkheid, het gaat dan om hun geurcirkel, waardoor zij er niet meer kan boeren! De wereld op zijn kop.

Zonder nu een schaamteloze plug te willen doen, en vooral zonder dat ik er enig belang bij heb: voor de liefhebberts van niet geknipte varkens: doe even zelf zoeken op "varken", "frij".

Aangezien GeenPeil hier vandaag ook hun ideeën plugde, en ik ook een duit in de pot heb gedaan, hoop ik dat Joris van dienst deze subtiele plug ook wil laten staan. Als we dan echt vinden dat dit niet oké is, dan mogen we kleine ondernemers met het varkenshart op de juiste plek ook wel ondersteunen.

ole guapa | 01-11-16 | 18:44

Ik heb 2 van de ongeveer 9 keer in mijn leven PvdD gestemd. Dat doe ik alleen als op dat moment de overige mensenpartijen mij niet kunnen overtuigen. Ik ben ook blij dat ze steevast een paar zetels houden want dat is gewoon belangrijk. Mede hierom dus.
Hulde GS voor het onder de aandacht brengen van deze wantoestanden!

speash | 01-11-16 | 18:44

En daarom jaag ik.

toekan | 01-11-16 | 18:44

@Ronnie uit Helmond, heb er ook vaak tijdens de zomervakantie gewerkt. Ze zijn het meteen vergeten. Ben toch voor even verdoven maar je amandelen worden ook onverdoofd met een hete tang geknipt. Is even niet leuk maar ook niet het einde van de wereld.

Bokito ergo sum | 01-11-16 | 18:42

Hulde! Prima dat GS aandacht schenkt aan deze werkelijkheid.

Klik_hier | 01-11-16 | 18:41

RexMundi | 01-11-16 | 18:27
De grootste dierenliefhebbers die ik ken jagen vaak.

frank87 | 01-11-16 | 18:40

Wel eens gezien hoe Betje Big de staart van Knorretje afbijt?
Daar word je ook niet vrolijk van. Bovendien blijft het niet bij het afbijten van Knorretjes staart.
Prima gewoonte om de staarten te couperen. En alle biggetjes buiten laten spelen?
Zoveel ruimte hebben we niet.

FCDenBosch | 01-11-16 | 18:40

@ mijzelf:
Ik geen geen beest
moet zijn:
Ik eet geen beest

HijgentHert | 01-11-16 | 18:37

Wanneer je ze verdoofd ben je waarschijnlijk 2x langer bezig. Dan kost je varkensworst dus ook iets meer. En dat willen mensen niet. En dat is het probleem. Mensen willen niet meer betalen, maar dieren welzijn kost geld. Dus zal dit nog jaren doorgaan. Snap trouwens niet dat men nog vlees koopt in een supermarkt of bij de kiloknaller. Het is allemaal doorgefokt spul met nauwelijks smaak. Eet minder vlees.

Mark_D_NL | 01-11-16 | 18:32

Nee, het doorsnijden van de strot van geiten en schapen is leuk en dat mag want dat is koeltoer en religie.

Mee eens dat biggetjes hun staart moeten houden, maar doe eerst maar eens wat aan dat kosjere halal gedoe.

bergsbeklimmer | 01-11-16 | 18:31

Ik geen geen beest. Heeft echt alleen voordelen aan alle kanten. En ik beloof je, vega voer is veel meer lekkerder dan die hormoon en vettroep. Met vega kun je culinair fantastisch spelen met smaak. En Thieme en Ouwehand zijn geen wereldvreemde zwevers.

HijgentHert | 01-11-16 | 18:31

@PopperFlopper | 01-11-16 | 18:06
die hebben het goed

van heinde en verre | 01-11-16 | 18:31

Confused | 01-11-16 | 18:28
Naar Aart, van Sesamstraat.

Jackanders | 01-11-16 | 18:31

Maar waar gaan de staartjes heen.
Confused | 01-11-16 | 18:28
Naar Aziatische landen

Oprisp | 01-11-16 | 18:30

Maar waar gaan de staartjes heen.

Confused | 01-11-16 | 18:28

Meer meer meer aandacht hiervoor.

Hoeveel mensen eten niet dagelijks hun stukje vlees zonder te beseffen dat ze hierdoor medeschuldig zijn aan dierenmishandeling.

sunny blue sky | 01-11-16 | 18:28

Overigens staat er een storende taalfout in het artikel: "echte varkensliefhebbers" zijn geen subcategorie van de "vegetariërs" dus "overige" staat daar fout.

frank87 | 01-11-16 | 18:28

IS beheaders krijgen een reintegratieprogramma. Een staartje branden vinden we heul errug. Bok toch op...

Ronnie uit Helmond | 01-11-16 | 18:28

Ook daarom: eet wild, het ultieme scharrelvlees!

RexMundi | 01-11-16 | 18:27

Opkutten. Ik heb zelf 20 jaar op een boerderij gewerkt. E.e.a. kan zeker anders, maar als je een eigen bedrijf hebt en brood op de plank moet hebben, piept de stadsrakker wel anders.

Ronnie uit Helmond | 01-11-16 | 18:26

De EU treedt sowieso maar op bij 20% van de schendingen van haar eigen regels en verdragen. Betaal de club ambtenaren dan ook maar 20%, zou mijn slager zeggen.

Piet Karbiet | 01-11-16 | 18:25

Prachtig idee. Is het niet dat de dierenwelzijnsindustrie in de vorm van St. AAP tot nu toe €320.000 heeft opgestreken van projectjes waar ik zes jaar aan gewerkt heb. Leuk en fijn dat het goed werkt. Uiteraard ;). Maar nu al vier jaar bezig om bij de EU mensen te komen die even mijn werk 1-op-1 hebben weggegeven.

En als ik dan nu vraag waarom hebben jullie mijn ontwikkelde werk gejat krijg ik als antwoord 'jij mag niet meer meedoen' of geen antwoord natuurlijk.

Lullig voor al die beestjes. Lucht, boom of slachtvee. Maar als ik wil doneren voor hun welzijn bepaal ik dat - afgezien van de wettelijke bepalingen - echt helemaal zelf.

De laatste keer werd ik zelf geslacht namelijk.

Pompenkoning | 01-11-16 | 18:24

Bokito ergo sum | 01-11-16 | 18:07
Dit zou best verdoofd kunnen zijn. De biggetjes krijsen ook al omdat ze niet lekker tussen die benen hangen. Nooit gehoord van krijsen als een speenvarken.
Maar ik heb geen verstand van varkens, ik weet alleen dat varkens in nood ze allemaal het land uit wil hebben.

frank87 | 01-11-16 | 18:22

wat vinden EUrofielen Marietje, Frans T., Guy, Hans van B. en Juncker er van? Springen ze in de bres of op de barricades of hebben ze ergens commissariaten in de internationale EU vleeshandel

HetOorAakel | 01-11-16 | 18:22

Ik zit, as we speak, bij de Chinees voor 19 ekkies voer te bestellen. Dat zullen ook vast wel vrijeuitloopscharrelbiggen zijn.... houdt ik me voor.

Gezwelgje | 01-11-16 | 18:22

Lekker makkelijk om vanuit jullie stedelijke appartementjes een mening te hebben, uitzondering daar gelaten natuurlijk. De Nederlandse varkensboer wil best nog meer doen om het dierenwelzijn te verbeteren, maar dit kan alleen als jullie, de kiloknaller consumenten, bereid zijn om ook echt die euro meer te betalen. Tot die tijd pesten we de boeren nog maar een beetje, omdat die het toch zo makkelijk hebben toch? Goud verdienen met dierenleed? Lekker makkelijke propaganda dit. Ik stel voor dat degenen die nog nooit een echt varken in een echte stal gezien hebben, even lekker hun mond houden. Oohja en Geenstijl bedankt dat jullie de leugenaars van varkens in nood een podium geven. Verziek het beeld dat de 'burger' van de boer heeft nog maar wat meer. Had iets meer van jullie verwacht...

DjuToch | 01-11-16 | 18:20

Ik ben vast aan het trainen voor de onvermijdelijke hongerwinter die vroeg of laat gaat komen.
Tulpenbollensoep dus vandaag.
Weet u gelijk aan wie u die lege plekken op de Keukenhof van volgend jaar heeft te danken.
Smakelijk!

Jackanders | 01-11-16 | 18:20

Varkensstaart, lekker bij de stamppot. Jammer dat je het nergens meer kan kopen. Het laatst bij de Jumbo gezien.
Varkens schreeuwen al bij het minst of geringst. Moet wel zeggen dat vroeger bij het castreren of biggensniejn het wel even wennen was. Maar ne boer is ne kearl.

Oprisp | 01-11-16 | 18:17

Er zijn maar weinig video's die ik voortijdig stop zet... Wat een barbaars ritueel. Die mensen zijn het beroep van veehouder niet waard.
Ik zou bijna geld geven aan degene die deze boerin wil bewerken met dat brandapparaat en het op video zet.

Ridocar | 01-11-16 | 18:17

Zolang ze nog maar tegen kunnen zijn op zwarte piet zal het een deel van Nederland een rotzorg zijn wat er met dieren gebeurd.

Toontje-lager | 01-11-16 | 18:16

Piet Karbiet | 01-11-16 | 18:06 Erst das Fressen...

BokoHalal | 01-11-16 | 18:13

Tja heel erg allemaal.

Maar de mayo was op en ik sta nu buiten in de kou te wachten.

Nacho_Vidal | 01-11-16 | 18:13

Laura Hansen schijnt ook weer varkensvlees te eten.

Glasgow Argus | 01-11-16 | 18:09

Terechte aandacht, walgelijk gebruik. En niet eens halal.

Road to serfdom | 01-11-16 | 18:08

Net als het afknippen van snavels bij kippen moet dit nou eenmaal, maar kan best verdoofd worden doen ze in Noorwegen ook

Bokito ergo sum | 01-11-16 | 18:07

Daarom bak ik zo een plofkip uit de Oekraine met wat Monsanto uit Canada. Internationale Verdragen en EU-regels zijn leuk maar erst kommt die Moral.

Piet Karbiet | 01-11-16 | 18:06

Er zijn lieden in dit land die ook graag onverdoofd snijden en/of branden. In piemels van kleine jongetjes (Inshallah), of de nek van een schaap, geit, koe.

Admiraal Balthasar | 01-11-16 | 18:06

Gewoon allemaal overstappen op kip

PopperFlopper | 01-11-16 | 18:06

geef die staart maar aan Denk.

FW Ta-183 Huckebein | 01-11-16 | 18:05

Ik ben zeer zeker een vleeseter, en geen Partij voor de Dieren stemmerT, maar dit is toch wel onnodig lijden.
Verbeter de omstandigheden voor de dieren en dat stressgedrag zal verminderen.
En wat zal dat per Kg varkensvlees nou écht meer kosten ?

Wijze uit het Oosten | 01-11-16 | 18:05

En de Partij voor de Dieren maar belachelijk maken.... Mensen zijn beesten!

halfvolle glas | 01-11-16 | 18:05

de voornaamste reden dat ik het niet op heb met de mensheid... geklooi met dieren altijd -1

Intelroy | 01-11-16 | 18:04

Ik eet graag een biggetje, maar dit kan anders.

Nuchternederland | 01-11-16 | 18:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken