Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Kijk. Duitse TV schaft Zwart Piet NIET af

Ondertussen bij de buren. Bayerischer Rundfunk stopt NIET met Zwarte Piet. Want omdat-ie daar Krampus heet, en geen ene fuck met racisme of transatlantische slavernij te maken heeft. En dus zien we daar gewoon dat collegaatje van Sinterklaas met een zwart gelaat. Niks nieuws. Dat gaat er al eeuwen zo aan toe daar in die Alpen-contreien. Voorchristelijke folklore heet dat. Enfin, exact wat dus de film Wild Geraas van Arnold Jan Scheer betoogt. En laat die die Sinterklaas-fillum nou net dit weekend in premiere gaan. Buitenkansje! Zaterdag 29 oktober om 13.30 uur in Utrecht. Alle Quinsy's, Anousha's, Sunny's en overige Nederland-vernielers zijn van harte uitgenodigd kennis te nemen van Onze Koeltoer, die wij nevernietnooit zullen opgeven. (Bent u zaterdag verhinderd wegens boodschappen, sport en/of oma, HIERRR de film on demand voor €4,95)

Reaguursels

Inloggen

In Duitsland zijn de linkse rakkers geen baas wat er op de TV komt en in Nederland
maken de linkse rakkers de dienst uit bij de omroepen ook bij commercieelen
Vooral bij VARA en NPO

gerrit5042 | 29-10-16 | 09:50

Nou, de racisten á la Sylvana hebben één ding bereikt: ik heb een beetje de pest gekregen aan zwarte mensen, als ik ze weer eens bij een praatprogramma ontwaar zap ik direct door.Ik weet niet of dat bedoeling was, maar zo werkt het.

mallekater | 29-10-16 | 07:40

Sinterklaas bestaat wel. Hij heet Nederlandse Werkende Belastingbetaler, en hoe stouter je bent, des te meer graties geld je krijgt, voor lekker laat je nest uit, en een beetje rotzooi schoppen overdag, en als 't effe kan rellen 's nachts. Iedereen die er wat van zegt ies rassies.

EnNouJijWeer | 29-10-16 | 03:18

@d' 8høker | 28-10-16 | 14:08
Ik zie heel geen kruis. Maar de Sint Nicolaas traditie is waarschijnlijk een voorloper van het moslim bashen: het christen bashen.
En terecht, want van hetzelfde laken een pak.

keestelpro | 29-10-16 | 02:42

Negerküssen und Mohrenköpfen staan ook al lang in duitsland ter discussie. Alleen kan men zich afvragen waarom alleen zwart word gezien als slavernij ??? door de eeuwen heen is ieder kleur verslaafd en kan men niet op een kleur oordelen om iets goed of fout te vinden.

kereltie_ut_drenthe | 29-10-16 | 02:20

Quinsie en zo hebben wel iets bereikt bij mij. Voorheen lette ik niet op zwarte mensen. Inmiddels ervaar ik ze als bijzonder irritant en moet ik mijn best doen om ze te verdragen.

Poes Fiep | 28-10-16 | 23:50

Negers zijn racistisch, het is een belediging voor de zwarte slaaf dat er nu negers zomaar in vrijheid mogen rondlopen. Ze moeten verboden worden.

Opslag Medium | 28-10-16 | 22:46

@Vogelbeest | 28-10-16 | 14:19
Heeft Sylvana Simons al geklaagd over het feit dat onze kindervriend Sinterklaas blank is? Heeft ze haar discriminatiekaart al getrokken?

Sinterklaas moet vast roetvegen krijgen en over 10 jaar zwart zijn. De schimmel wordt meteen ingeruild door een milieuvriendelijk roetpaard.

Ik snap trouwens niet waarom Sylvana haar haren bleekt. Zou ze soms zelf graag blank willen zijn?

Gravin v Kippenbouth | 28-10-16 | 22:45

Ik vermoed zo dat Koewinsie en zijn zeurpieten inderdaad komen kijken bij de film. Tenminste... ze gaan voor de bioscoop staan schreeuwen dat het een schandelijke film is die de slavernij verheerlijkt en de bezoekers lastigvallen.

MAD1950 | 28-10-16 | 21:15

Roetveegpieten zijn door kinderen gemakkelijk te herkennen waardoor de magie verdwijnt. Piet zal dus vermomd moeten zijn. Stel we introduceren witte schmink. Dan is het opnieuw racisme. Alternatief zijn zwart-wit geschminkte pieten, beetje zoals Kiss. Maar daar kunnen de roodhuiden, lichtgetinten, gelen en blauwen weer iets van vinden...

Reaganmania | 28-10-16 | 21:06

Kunnen we hier Krampus niet invoeren dan? Voor de negroïde medelander.

Sabijn | 28-10-16 | 20:38

We noemen Zwarte Piet voortaan gewoon Adolf.

alshetware | 28-10-16 | 20:09

Werk aan de winkel voor de actievoerders. Eens kijken of die Duitse media die paar actievoerders uit 0031 een even groot podium geven als de NPO.

Angelica | 28-10-16 | 20:00

Ik wil eigenlijk alleen maar zwarte Petra's bij Sint zien,drie reeten.https://youtu.be/-GB1NgijIzM

kzegje | 28-10-16 | 19:42

De SS houdt toch niet op, racisme heeft ze te veel nodig
Bokito ergo sum | 28-10-16 | 14:27
Helemaal waar. Racisme is haar verdienmodel.
Hoe meer racisme, hoe meer profijt ze daar van heeft. Is iets geen racisme, maakt ze iets wel tot racisme, want dat is onderdeel van haar verdienmodel.

D.A.A.R. | 28-10-16 | 19:18

Net 'Wild Geraas' gekeken; zeer de moeite waard voor iedereen die een mening over het Sinterklaasfeest en Zwarte Piet heeft. Er kan eigenlijk maar één conclusie zijn: Quincy Gario is racistisch! Of gewoon zo stom als het achtereind van een varken.
En als die marxistische NTR/NOS/VARA/VPRO-kliek WG nou ook even kijkt...
(En aan iedereen die ook vindt dat Zwarte Piet de nek nooit moet worden omgedraaid: KOM-IN-VERZET!)

Aristotalloss | 28-10-16 | 18:52

In Luxemburg krijg je witte chocolade sinterklazen en bruine chocolade pieten. Hoor je dat Koewinsie?!!!

Ronnie uit Helmond | 28-10-16 | 18:48

Bij de oosterburen hebben zo ook last van politieke correctheid. Moorkoppen van de bakker mogen daar ook al niet meer.

voldemort | 28-10-16 | 18:27

Doe mij ook maar een Krampus. Eentje die eruit ziet als Zwarte Piet maar dan kindertjes ontzag en angst in boezemt.
/kinderfrustatiemodus uit

McMarx | 28-10-16 | 18:14

Dan is de oplossing toch heel simpel, we noemen zwarte piet geen zwarte piet meer maar hulpnegert, klaar is kees.

LinkseWreker | 28-10-16 | 17:38

Heel goed Pritt, zie ook mijn postings van een paar maanden geleden over deze Quinsie shit en de oorsprong van Nicolaas in Europees verband.
Nu doorsturen aan die mongolen van RTL4

Zwizalletju | 28-05-16 | 10:45 :

"Zwarte Piet heeft niks met echte zwarten en dan ook niet met 'racisme'te maken. Iets dat al deze politiek correcte domoren maar niet willen horen.
Vroeger, in de vroege middeleeuwen, werd de figuur naast Sint-Nicolaas Pieterman, en Pietje Pek genoemd, en dat was nog voor dat wij überhaupt aan Slavernij deden, de Arabieren , de Turken, de Zwarten zelf aan wat later de Slavenkust werd genoemd natuurlijk wel. Wij wisten toen misschien niet eens dat er Zwarten waren.
Pietje Pek en Pieterman en ook Zwarte Piet waren de volksbenamingen voor de Duivel.
Het figuurtje was Zwart van Roet van de Hel. !!! , en werd door Sinterklaas in ketenen geboeid meegevoerd om via de schoorsteen zijn geschenken te doen glijden.
Al het andere wat er over beweerd wordt is complete Politiek Correcte Nonsens.
Het duivelse helpertje was ook in de omringende landen aanwezig, ja want daar werd en wordt ook Sinterklaas gevierd, helemaal geen exclusief Nederlands gebruik.
In Duitsland was het duivelse helpertje genaamd Niklo . Engeland : Old Nick, Vlaanderen :Klaai den Duivele
Bron : Nederlandse Volksgebruiken bij Hoogtijdagen
Dr. C. Catharina van de Graft 1947

Zwizalletju | 28-05-16 | 18:33:

In latere jaren werd het ventje , het Duivelse helpertje van Sniklaas ook wel Rupprecht genoemd dan met name in Duitsland

@Dandruff | 28-05-16 | 11:51 Er zitten inderdaad Germaanse elementen in
zie oa. dit artikel uit 1962 Nieuwsblad vh Noorden resolver.kb.nl/resolve?urn=ddd:0108894... met als ondertitel Zegeningen van Germaanse Geesten door de Schoorsteen

en De Tijd (St Nicolaas of Wodan) uit 1896 : www.delpher.nl/nl/kranten/view?coll=dd...

Zwizalletju | 28-10-16 | 17:34

@Mulhid | 28-10-16 | 16:58

Hét buitenland? Je bedoelt Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Turkije, Iran, heel Scandinavië? En dan zal ik er vast nog een aantal vergeten zijn.

Yep, overal racisten die donkere boemannen in hun folklore hebben. Ga eens lekker uithuilen op Joop.nl droeftoeter.

BenBinnen | 28-10-16 | 17:15

-weggejorist-

Mulhid | 28-10-16 | 16:58

Memo @ myselve

Sinterklaas wordt Sorosklaas

LeZwoHa | 28-10-16 | 16:47

Wir Schaffen das nicht ab!

HesselWorst | 28-10-16 | 16:25

Het zal niet lang duren voor er een Oostbloklandische Sylvana opstaat die ook deze traditie om zeep wil helpen.

Uw Psychiater | 28-10-16 | 16:22

Wild geraas gezien.
Zou verplicht kijkvoer moeten zijn.

Schietmijmaarlek | 28-10-16 | 16:08

Vroeger, toen was geluk nog heel gewoon.

Nog-maar-eens-dan | 28-10-16 | 15:45

Enigszins over het paard getild en nodeloos quaetsend dit item. Knecht Ruprexht in Duitsland is gewoon wit/blank/kleurloos. Helemaal geen onderdeel van pietendiscussie.

S.Pinoza | 28-10-16 | 15:34

Hadji Firoez in Iran staat onder bescherming van de UNESCO, daarbij is Sylvana een bleekscheet. Deze figuur komt ook in Noordoost Turkije voor. Dat zou ze toch aan het DENKen moeten zetten.

bergsbeklimmer | 28-10-16 | 15:29

Hier wordt Zwarte Piet niet afgeschaft, omdat er geen Zwarte Piet is. Knecht Ruprecht is de anti-sint, die stoute kinderen straft of dreigt te straffen. Hij komt uit het bos en is bruin of zwart gekleed, heeft een baard, en draagt soms bont of zelfs horens. Hij zou een compleet zwart gezicht kunnen hebben, maar alleen omdat hij dan meer duivels is.

Zwarte Piet heeft deels dezelfde rol, maar ziet eruit als een fucking blackface. Je hebt geen zwart gezicht van de schoorsteen, als je vervolgens wel met gekleurde lippenstift en een gekleurd pak door die schoosteen heen moet. Het klopt gewoon niet. Je kan veel beter helemaal zwart (bijvoorbeeld als een soort ninja) door de schoorsteen, en dan misschien wat kleurige kleding voor feestelijkheden aantrekken.

TL;DR: Zwarte Piet mag blijven, Blackface moet weg.

NederlanderInDE | 28-10-16 | 15:22

Haha arme Geenteiltje ehr Geenstijltje toch. Wij hadden inderdaad ook ooit Krampus in voor-Christelijke tijden. Die zag er toen dan ook uit als Krampus, de demoon, niet als de neger-slaaf caricatuur van nu.
Want ken uw geschiedenis! In tegenstelling tot ons hebben de Duitsers nooit veel negers als slaaf verscheept naar West-indië. Het is namelijk precies in deze periode dat Sinterklaas met een neger in kleurig pakje wordt afgebeeld.
Maar nog significanter is dat er toen slechts één zwarte assistent bij Sinterklaas hoorde net zoals dat met Krampus in Duitsland nu nog steeds het geval is.
Het fenomeen van meerdere Pieten werd lokaal wel sporadisch gedaan maar het werd echt pas gemeengoed in mei 1945: De Canadezen die Nederland bevrijden wilden meevieren en hele platoons soldaten werden zwart geschilderd naar Noord-Amerikaans populair concept uit die jaren: de blackface, gecombineerd met het lokale kleurige Pieten pakje.
Sinds 1600 is Krampus er bij ons al uit geëvolueerd voor een huis-slaaf en sinds de bevrijding van Nederland vieren wij Sinterklaas op vrijwel dezelfde wijze.
Helaas.. hadden we Krampus maar gehouden die is veel boeiender dan dat probleem geval Zwarte Piet.

rockdaman | 28-10-16 | 15:20

Ach, als je zwartepieten wit maakt beginnen ze te zeiken over dat de zwarten niet mee tellen. Dat het verblankt is, gegijzeld door de blanken. Wat een gezeik, ik wil bier en pepernoten.

boerk | 28-10-16 | 15:17

Al wat van Westbroek & Temming gehoord?
"Sinterklaas, wie kent hem niet?
Sinterklaas, Sinterklaas en natuurlijk Zwarte Piet..."

Brulboei_61SB | 28-10-16 | 15:16

Het is dan ook van de zotten om een alom geliefd figuur met alle geweld te willen afschaffen vanwege zijn huidskleur.

Wij noemen zoiets racisme, en - er komt ergens in mijn hoofd iets op als een godwin-----Mensen willen afschaffen vanwege huidskleur of afkomst...... waar doet me dat nou toch aan denken??

mallekater | 28-10-16 | 15:12

Ik word zo langzamerhand echt scheitenschijtziek van dat zwartepietengezeik. Zo, dat lucht op!

Nerdino | 28-10-16 | 14:57

Eigenlijk is ZP een vooruitstrevende verschijning. Het merendeel ziet hem (haar) als de meest welkome vreemdeling ooit. Tevens leert het fenomeen kinderen goed na te denken over hun daden. Wie zoet is krijgt lekkers wie stout is de roe. 'T is een vreemdeling zeker die verdwaald is zeker. Wees niet bang hij strooit lekkernijen in de hoeken van de kamer. Je moet het zelf opruimen maar dat is in dit geval niet erg. Dat de witte goedheiligman goedkeuring geeft aan het feit dat zijn Pieterhulpjes ongevraagd in huizen binnensluipen via de schoorsteen in misschien wel weer dubieus. Maar waarom associeeren die pieten-haters zichzelf met een bringer of verrukking en slachtoffer van slavernij? Nou ja de bevrijdde slaven van de Noord-afrikaanse kusten die vrijwillig een oudeman ondersteunen (participatie) past natuurlijk niet in het blackface/slachtofferpatroon. Aan het KuifjeinAfrika-achtige uiterlijk kan best wat gepimpt worden. Maar om Piet uittezetten omdat hij zwaar gepigmrnteerd is, is natuurlijk kwatsch. Eigenlijk best een heerlijk feest.

LeZwoHa | 28-10-16 | 14:56

Wild Geraas On Demand.
Wauw, finally.
Morgen maar even kijken dan!
Thnx.

Aristotalloss | 28-10-16 | 14:54

In Luxemburg (bijna Duitsland) hadden we ook de Krampus (mijn Nederlandse collega die al heel lang in Duitsland woonde vertaalde dat met: boeman). Deze figuur stond altijd vervaarlijk met een roe te zwaaien onder het slaken van allerlei wilde kreten en bedrijgingen. Hij moest altijd door "Kleeschen" (Sinterklaas) tot kalmte gemaand worden. Kunnen we die krampussen dan niet op Quinsy en consorten afsturen?

Brulboei_61SB | 28-10-16 | 14:47

Dat is Krampus, die is echt een stuk onvriendelijker dan onze Piet.

TheStef | 28-10-16 | 14:46

@drekzooi | 28-10-16 | 14:37
Nou vind ik die hetze tegen zwarte piet sterk overdreven, maar eerlijk is eerlijk, kinderen stoppen altijd een wortel in hun schoen voor het paard van de sint, maar wat zouden de zwarte pieten graag willen eten?
*trekt keukenschort aan en wacht op suggesties*

necrosis | 28-10-16 | 14:44

Doen wat de Duitsers doen?

Einde van de Domheid | 28-10-16 | 14:41

@drekzooi | 28-10-16 | 14:37
Ik zie die connectie met het slavernijverleden niet, de pieten lopen zonder kettingen rond en de kleine kinderen zijn er doorgaans dol op.
*zwarte piet = snoep en cadeautjes*

necrosis | 28-10-16 | 14:41

@fail | 28-10-16 | 14:21
Het is een principe-kwestie. Als een kleine minderheid het met intimidatie en geschreeuw het op ons slavernijverleden probeert te gooien is het volkomen terecht dat we daar met de meerderheid tegengas aan geven.

drekzooi | 28-10-16 | 14:37

@Sinterklaas123 | 28-10-16 | 14:33
Inderdaad, sinterklaas zonder zwarte piet, dat kan niet!
Net zo goed als Bassie zonder Adriaan.

necrosis | 28-10-16 | 14:37

De aanzwengelaars van de etnische politiek moeten wel iets begrijpen: Ze zullen heel lang een minderheid blijven en het is absoluut niet zeker dat ze een meerderheid worden. Daar waar ze het wel worden (Randstad) moeten ze dus verschil maken.


Dit impliceert dat ze meer op de etniciteit gaan spelen en dus meer blanken de kant van *hun* etniciteit laten kiezen. Er zijn politiek wetenschappers die denken dat democratische multiculturele democratieen daarom niet kunnen bestaan. De politieke arena wordt niet meer een strijd tussen welke richting het volk moet gaan maar een strijd tussen volkeren.


www.cambridge.org/fr/academic/subjects...

omanders | 28-10-16 | 14:37

Ach, zolang die Pieten hun pakjes zelf geplukt hebben vind ik het allemaal best.
#DoodmoeVanSintEnPietGezeik

Graaisnaaiert | 28-10-16 | 14:35

Ja, waarom zouden ze ook?
Er is immers niets mis met het - sympathieke cadeautjes in het rond strooiend - beeld van ZP.
Of vinden de antipieterts zelf dat het ietwat overdreven is om Zwarte Piet af te beelden als een aardige en sympathieke man??
Tja, dat zegt iets over de antipieterts.
En over hun zelfkennis.

mallekater | 28-10-16 | 14:35

Sie schaffen das.

BokoHalal | 28-10-16 | 14:35

Doe mij Krampus dan maar en hopelijk verdwijnen alle Quinsy's, Anousha's, Sunny's etc in de zak naar een plek waarbij de kerker van Joris een klaverjasclubje blijkt te zijn.
Sterker nog, ik ga mijn horens uit het vet halen!
*sadistisch lachje*

necrosis | 28-10-16 | 14:33

Sinterklaasfeest 2030

Opa? Vierden jullie vroeger ook Sint en Piet?
- Ja jongen, alleen waren het toen Sint en Zwarte Piet.
Piet was zwart?
- Tot 2016 wel. Toen mocht het niet meer en werd hij wit.
Waarom?
- Een groepje mensen vond het discriminatie en racisme, zo'n zwarte Piet.
Maar Piet is toch heel slim en vrolijk, speelt met kinderen en deelt cadeautjes uit? Hij is toch geen rotzak?
- Nee, maar die mensen vonden dat Piet een slaaf was.
Een slaaf? Van Sinterklaas? Deed die dan lelijk tegen Piet? Gaf hij Piet straf, of sloeg hij hem?
- Nee, dat niet. Ze zongen samen en deelden samen snoep uit.
Dus Sint en Piet waren goede vrienden.
- Ja, net zoals Sint en Piet nu.
Maar nu is Piet niet meer zwart.
- Nee, want dat mag niet.
Opa?
- Ja?
Er zitten vier kinderen in mijn klas, die zijn zwart.
- Oh ja?
Ja. En hun pappa's willen nu gaan klagen bij de VN.
- Waarom dan, jongen?
Omdat ze het discriminatie en racisme vinden dat al die lieve, gulle Pieten blank zijn. Alsof zwarte mensen niet goed genoeg zijn om Piet te worden. Ze vinden dat er ook zwarte Pieten moeten komen.

DEEL DIT ZODAT ZWARTE PIET WEER TERUG KOMT!!

Sinterklaas123 | 28-10-16 | 14:33

@Gerard Leeflang | 28-10-16 | 14:19
Nou, na afloop niet.

Piet Karbiet | 28-10-16 | 14:32

Sharon Gesthuizen roept 69 reacties op.
Hey, negenenzestig.
Hey, vat je 'm?
Dat roept ze op. Lekker hè?
Joke Havekes niet.
Leuk onderwerp voor Hollmannesmannkerll.
Dat biofaszismoes iens Mediajaja.
Ik sta voor Joke.

Hartgrond | 28-10-16 | 14:27

De SS houdt toch niet op, racisme heeft ze te veel nodig

Bokito ergo sum | 28-10-16 | 14:27

In Saoedi-Arabië hebben ze ook een Zwarte Piet. Daar zeurt niemand over en ze hebben hem zelfs op de Unesco lijst van cultureel erfgoed gekregen.
Maar goed, dat is misschien ook wel terecht want de arabieren hebben slavernij ook zo'n beetje uitgevonden.

Chuck the plant | 28-10-16 | 14:26

Zwitserland en Oostenrijk hebben ook van dit sort tradities. Maalt niemand om. Schmutzli, Sammichlaus etc. Gewoon gezellig. Maar ja, in die landen is de excuusneger niet met zijn morele chantage niet welkom. Bij ons moet perse alles kunnen Dus ook in je eigen nest schijten.

van Oeffelen | 28-10-16 | 14:25

Ik mag Zwarte Piet wel, hij liet altijd een mooie gevulde zak achter met mooie zaken. En als het je dus niet aanstaat: dan R+T je maar gewoon op.

Wienerschnitzel mit | 28-10-16 | 14:24

In alle genoemde landen is Krampus en afgeleiden de schrik van ieder kind, geselt ze, neemt ze mee de bossen in etc.
Onze Zwarte Piet is een vriendelijk figuur dat de roe allang in de ban heeft gedaan en snoep en cadeaux uitdeelt, en toch moet deze traditie, onze folklore, kapodt van Kwiensie en co.

Gezwelgje | 28-10-16 | 14:24

Dat gezeik... van voor en tegenstanders. Het wordt me teveel. Telkens weer zever over óf de slavernij periode, óf over zwarte piet eigenlijk al in Romeinse tijd een moor was. Wat kan het allemaal verdommen, kinderachtige kneuzen. Er zijn belangrijkere zaken om aan te pakken.

fail | 28-10-16 | 14:21

@Anaalrik | 28-10-16 | 14:16: Zodra Sylvana dat hoort zullen die raven vervangen moeten worden door witte raven.

Vogelbeest | 28-10-16 | 14:19

@Piet Karbiet 14:15
Carbid is wit, domp pietje.

Gerard Leeflang | 28-10-16 | 14:19

Sie schaffen es nicht ab

langzullenweleven | 28-10-16 | 14:18

Wodan (de oppergod van de Germanen) had al zwarte metgezellen in de vorm van 2 raven. Uiteraard hebben deze Germanen feesten/tradities gehad om Wodan te vereren. Toen het christendom hier zijn intrede deed werd alles wat heidens was verboden. Echter zijn sommige tradities bewaard gebleven, ware het niet dat er een christelijk sausje overheen gegoten is. Sinterklaas = Wodan. En dat zijn metgezellen zwart zijn is pas ~3000 jaar zo.

Amalrik | 28-10-16 | 14:16

En Knecht Ruprecht is geen kindervriend!

FasiscovanJole | 28-10-16 | 14:16

@gestopt | 28-10-16 | 14:13
Volgens de enorme stroom aan asieleisers bestaat Sinterklaas wel degelijk maar noemen ze het COA.

sinar2 | 28-10-16 | 14:16

Knecht Ruprecht! Hij ziet er wel iets anders uit dan zwarte Piet!

FasiscovanJole | 28-10-16 | 14:15

Dit jaar ga ik als Karbiet Piet. Gitzwart van de carbid.
En met enorme gouden oorbellen. Die hadden slaven ook.

Piet Karbiet | 28-10-16 | 14:15

Tja, een vriendelijke zwarte man die heel onbaatzuchtig cadeautjes uitdeelt en mensen helpt.
Ik weet niet of we door moeten gaan met het stimuleren van onrealistische wereldbeelden.

Vogelbeest | 28-10-16 | 14:14

Sinterklaas bestaat niet. TRAP ER NIET IN! het is een gore leugen

gestopt | 28-10-16 | 14:13

Heeft even geduurd, die WildGeraasFilm. Aangezien wij van de GS-burelen vanaf het begin betrokken waren neem ik aan dat er voor ons een graties downloadlink kompt?

/ondertussen even de MinPres kijken op de stream #NEEisNee.

Driewerf Hoezee | 28-10-16 | 14:10

Voorchristelijk? met een kruis op zijn pet

d' 8hØker | 28-10-16 | 14:08

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken