Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Uni's vol huilmeisjes met terminale realiteitsvrees

Het kwetsjankgospel heeft een nieuwe schildmaagd. Want in de didactische Tuin van Eden staan maar drie zaken centraal: beleven, voelen en geborgenheid. Dit is waartoe dat nobele Atheense concept gedevolueerd is. Inter-sensitieve therapeutische gemeenschappen waar niets anders gedoceerd wordt dan het primaat van het eigen gevoel. Een les moet “voelen als thuiskomen”. Nee, onhebbelijke kudt. Thuiskomen moet voelen als thuiskomen. In een les leer je denken en leer je dingen, en als het een beetje meezit leer je er feiten. En als je in al die theatrale fijnzinnigheid zonodig "vaak geschokt en verward de les uitloopt," dan kun je maar beter gewoon bij Sunny Bergman thuis gaan wonen, want echt alleen daar is het veilig. In de echte wereld niet. We zijn echt afgegleden tot een terminale gevoelscultus. We hebben er maar mee te dealen, hoe vaak we ook het liefst maar gewoon geschokt en verward weg zouden willen lopen.

Reaguursels

Inloggen

ik sluit vaak geschokt en verward GeenStijl af, maar blijf toch terugkomen..

Laatmaarwaaien | 22-10-16 | 13:37

Deze "master"(kuch) studente is een kenmerk van het huidige trieste op amerikaanse leest gechoolde gebrek van de zogenoemde nieuwe "universiteiten"(alweer kuch) aan echte opleiding en echt inzicht en kennis.

De boeken waar ze het over heeft, werden geschreven in een tijd waar men nog niet makkelijk kon reizen als nu en daardoor enorm weinig inzicht had in de cultuur van andere volkeren. En een van de psychologische groeps eigenschappen ter bescherming van de "In-Group" (de eigen society) was - en is nog altijd- de eigen groep als superieur zien en als "beter" dan buitenstaanders ("cultural relativism").

Dit heeft niets te maken met racisme en is van alle tijden- Zoals een mede reaguurder reeds opmerkte..: Kijk maar naar andere boeken uit andere culturen, en met name de koran, enz.
=ERGO: dom wijf voordat je echt iets hebt geleerd, houd je eerst maar je ongestudeerde amateur mondje dicht en probeer niet het -populair-trendy huilmeisje uit te hangen want daar hebben we halve-Gario c.s. al voor.

telelezer | 22-10-16 | 11:34

Ik kan me vergissen, maar Kant en Hegel zijn volgens mij al geruime tijd dood. Filosofeert men nog steeds zo over Afrikanen? Ik mis het verband een beetje, maar ik ben dan ook normaal.

CMPT | 22-10-16 | 11:21

DebraCadabra | 21-10-16 | 18:43 Ik heb ook koloniale roots en af en toe voel ik dat verdriet van mijn voorouders. Zo heb je een groot huis onder de palmbomen met bedienden en zo zit je in dat koude kikkerland zonder baboe.

Badnews | 22-10-16 | 05:25

Hahahahaha....
.
Dat gebeurt bijvoorbeeld als we grote filosofen zoals Kant en Hegel lezen,zonder het te hebben over uitspraken waaruit blijkt dat ze Afrikanen niet eens als volwaardige mensen zien.
.
Nou pak de Koran of een van die andere boeken maar eens...
zie totaal geen verschil, alleen bestaat daar maar 1 volwaardig soort mens.. de moslim..

Rene046 | 22-10-16 | 03:04

OK, wie zijn de filosofische equivalent van Kant, Schopenhauer, Nietsche, Plato, Aristoteles, etc., etc., en nog en paar groten der filosofie qua bunkerhard doordenken, bij bijv. de Mohammedanen?
Nou, wie? Hallo, wie?
Salut! Evocatus

Evocatus | 22-10-16 | 01:07

Lid university of colour; we aim to decolonize the university.... ja dat kennen we; onder het mom van gelijkheid, rechtvaardigheid etc. wordt er een zuivering uitgevoerd. Maar geen zorgen over dit meisje hoor, over een paar jaar fietst ook zij met haar kinderen in de bakfiets naar een witte school. Want wit werkt gewoon beter.

Poes Fiep | 21-10-16 | 23:39

Thirza Balk, wat voor koloniale voorgeschiedenis is dat?

Ze komt thuis bij het college dekolonisatie. En hoe is de dekolonisatie uitgevallen?

Nog een dwaallichtje: stellingdames.nl/minderheidsmeisje/

Arachne | 21-10-16 | 22:54

En dan loopt ze zelf met joekelsgrote slaven-oorringen in dr smoelwerk...

Copycrauw | 21-10-16 | 22:49

Denk je dat je alles al hebt meegemaakt dan is daar een huilmeisje dat moet huilen om geschiedenis-lessen.
De UVA zal vast wel een slachtofferhulpgroep hebben en anders kan ze correlatie bellen.
Het jankmeisje kijkt natuurlijk ook geen Journaal want dan jankt het meisje 24 uur per dag.

Jan Dribbel | 21-10-16 | 22:25

Ik zit nu thuis notabene. Maar het voelt niet eens meer zo.
Ik ben namelijk ook geschokt en verward.
Door het gesijk van dit soort wereldvreemde jankers elke dag aan te moeten horen.
Nonstop!!

klinkklaar | 21-10-16 | 22:10

Daaaaaarr moettttt eeennnn piemollll innnnnn.

potsenmakkert | 21-10-16 | 21:32

Sywert slaat ook de plank mis overigens: er valt helemaal geen discussie aan te gaan. In de colleges worden filosofische concepten behandeld, niet de filosofen zelf. Het karakter van Kant is dus totaal niet relevant.

Verder ben ik geschokt en verward dat een mens zo narcistisch en dom kan zijn als deze 'negerin'(hahaha): Je bent in het Westen, dus krijg je Westers onderwijs met Westerse filosofie. Anders begin je zelf toch een cursus met de meest indrukwekkende denkers in Swahili.
Als dit meisje straks geen baan vindt zal dat uiteraard ook bewijs zijn van racisme; het feit dat ze niets kan en zeer onsympathiek is heeft er natuurlijk niks mee te maken.

stampertje85 | 21-10-16 | 21:13

En probeer de ontwikkelingsdynamiek te begrijpen. Alles verandert en ook zienswijzen veranderen. Eng mens.
klanker | 21-10-16 | 15:30

En juist dat zou een master student filosofie moeten begrijpen. Dat ze dat inzicht (nog) niet heeft, geeft te denken over het niveau van het onderwijs daar.

Paljas | 21-10-16 | 20:59

'Geschokt weglopen uit de les', en dat op de uni?
Als dit popje èrgens thuishoort in het onderwijs, dan is het de kleuterschool.

EefjeWentelteefje | 21-10-16 | 20:02

We bestuderen grote denkers vanwege hun beste werk, niet vanwege hun slechtste werk.

dr Rechts | 21-10-16 | 19:31

Dat is ook weer overgewaaid vanuit Amerika waar zwarte studenten riepen dat ze bij literatuurwetenschap alleen maar 'witte boeken' behandelden en dat ze ook boeken geschreven door zwarten wilden omdat ze anders gediscrimineerd werden. Waarop een leraar verzuchtte dat hij best 'zwarte boeken' wilde behandelen, maar dat het er zo weinig waren...
.
En er was een studente die zei dat witmans geen gebruik mocht maken van dat wat uit de zwarte cultuur was voortgekomen, zoals vlechtjes en grote oorringen. Waarop een witman zei dat ze dan meteen haar iPod, computer en auto moest inleveren: allemaal uitvindingen van witmans.

12ejordan | 21-10-16 | 18:50

Whahaha *veegt tranen uit ogen van het lachen* Masterstudent slap geouwehoer...

da wizard | 21-10-16 | 18:47

Ik vraag me af hoe dat is, koloniale geschiedenis in je roots hebben.... is dat zoiets als de onrust die wij eilanders voelen op maanloze nachten met een opkomende storm.... of de onbedwingbare drang die je als Drent hebt naar bruine bonen, aangemaakt met gebrande turf?

Het blijft raden. Is dat zoiets als erfelijk belast zijn met vilein racisme van blankmenschen en dat je als mensch met koloniale wortels in je stamboom een heel bijzonder en goed mensch bent?

Is mevrouw Balk een negerin? Gespuis van rond de Mediterrannee? Verwant aan een van de vele blanke slavinnen in de harems van Turkse Sultan?

Vragen, vragen.

DebraCadabra | 21-10-16 | 18:43

O nee, daar is ze weer.

Schoorsteenveger | 21-10-16 | 18:07

Huilmeisje is nu echt naar huis, geloof ik.

Schoorsteenveger | 21-10-16 | 18:07

Het indachtelijke morele gelijk is schijnbaar boven alles verheven.

Ulle Ruttelflut | 21-10-16 | 18:04

atheïstisch stemvee | 21-10-16 | 17:41
Bibelebonse pap, mag ik hopen? Pap die onze moeders maakten, volgens recepy van hun grootmoeders, die van hun overgrootmoeders de kunst van het pap maken hebben doorgekregen? Pap die ons de wijsheid van onze voorouders opnieuw doet proeven, wijsheid die eeuwen van Christelijk patriarchaal onderdrukken heeft overleefd en in de Bibelebonse pap telkenmale tot leven komt! Pap die een onstuitbare kracht in ons wakker maakt!
Geen rietsuiker, maar echte oerhollandse bietsuiker natuurlijk.

Schoorsteenveger | 21-10-16 | 18:01

Sywert is aan het radicaliseren, hij begint steeds meer mens te worden.

Jonkheer Wttewaall | 21-10-16 | 17:59

Dit hebben de universiteiten aan zichzelf te danken.
Iedere revolutie eet zichzelf op. De eerste mannen op de barricades voor de goede zaak zullen later worden opgehangen als contrarevolutionaire verraders. Een lesje Franse, Engelse of Russische revolutie zal je dit leren.

Nu hebben de meeste universiteiten, met de UvA vooraan, decennialang gedoceerd dat alle aspecten van de Westerse cultuur kudt, imperialistisch, racismisch, patriarchaal, etc. zijn. Dit alles in het kader van een culturele revolutie die al sinds de jaren '60 doorwoekerd.

Iedere generatie wereldverbeteraars zal de voorgaande willen overtreffen en zal haar voorgangers zodoende als conservatief zien. Maar als ieder facet van de westerse beschaving al is onderuitgehaald, wat resteert er dan? De dragers dan wel symbolen van die beschaving zelf, de Europese c.q. "witte" mens an sich.

Het essentialisme is weer terug op de universiteiten. Maar deze keer zijn wij de untermenschen met een verdorven volksaard. Deugende blanken incluis.

Trekbeest | 21-10-16 | 17:53

@Schoorsteenveger
Huilende studentes met kwetspijn vanwege wereldbeelden van historische figuren en een kinderombudsman (is een vrouw, seksisme!) die Diederik Stapelend tot haar bevindingen komt. Man man man.
Ik ga pap maken!

atheïstisch stemvee | 21-10-16 | 17:41

Wat lanexx | 21-10-16 | 17:09 al schreef; wat voor toekomst zou dit naïeve meiske (en met haar, haar studiegenoten) hebben?
Volgens de site van de UvA, waar de master al in één jaar te halen is, komen mensen met dit papiertje op zak terecht in het onderwijs (oh hemel, dat belooft veel goeds!), de wetenschap (wat dat exact mag zijn...), beleid (de TK zit al vol zwevers), voorlichting (ook sexuele?) en... de journalistiek!

Hé GS, hebben jullie niet nog een leuke, vlotte, enigszins schrikachtige naïeve Tirsa nodig?

EEnzame SchizofrEEN | 21-10-16 | 17:41

Leipniz | 21-10-16 | 16:19
Hier lach ik nu al een uur over.+1

Een commentaar van een afro-americanse yorubapriester die ik in de laatste eeuw heb ontmoet en die me altijd is bijgebleven:
"Blanken hebben geen contact meer met hun roots.Daarom huilen ze over de voorouders van anderen."

MistaRazista | 21-10-16 | 17:37

atheïstisch stemvee | 21-10-16 | 17:04
Vergelijk de aanvallen op Machteld Zee nou eens met het wegblijven van welke kritiek dan ook op dat broddelwerk van mevrouw de KInderombudsman. Zou me niks verbazen als er toch wel wat kindertjes waren die geschokt en verward waren en het kringgesprek wilden verlaten. Maar dat niet mochten vóórdat ze hadden gezegd wat ze geacht werden te zeggen. En dus ook niet durfden om weg te lopen voordat ze gecapituleerd hadden.
www.youtube.com/watch?v=ehPcYibzUKc

Schoorsteenveger | 21-10-16 | 17:27

Ik zag eerder vandaag op nu.nl dat Afrikanen nu het internationaal gerechtshof ook al racistisch vinden.

DaJonkel | 21-10-16 | 17:15

Social media heeft de hele maatschappij verneuqt met elke dag iedereen z'n mening over alles en nog wat. Facebook op zwart, the end!

Arknow | 21-10-16 | 17:15

Master(beer)student, trap r lekker van school. Multiculti samenleving geeft gefaald, welkom in NL, op een Nederlandse Uni.

Arknow | 21-10-16 | 17:14

Dit zijn de toekomstige werklozen, omdat deze studie natuurlijk helemaal geen baan oplevert zullen ze links activist worden, een gestudeerde kraker. Zonder van het besteedde studiegeld.

lanexx | 21-10-16 | 17:09

Tis wel een lekker wijf
komtdatschot | 21-10-16 | 12:15

Zelfs voor een zeer jong blaadje van 21 (die doorgaans bijna allemaal wel lekker zijn gewoon alleen al omdat ze jong zijn) vind ik het maar mwha, mwha... bredere kaken dan Arie en ik vind die uitstraling erg ongewassen en sloom.

Copycrauw | 21-10-16 | 17:07

Schoorsteenveger | 21-10-16 | 16:57
Haha. Dus al die bombarie was slechts gebaseerd op vier kringgesprekken met steeds 10 kinderen. Ik begin nu toch wel reuze benieuwd te worden naar de vraagstelling tijdens die kringgesprekken.

atheïstisch stemvee | 21-10-16 | 17:04

Ze vertellen niet over de visie die Kant en Hegel hadden over Afrikanen omdat het irrelevant is voor de specifieke punten die tijdens het college aangestipt worden. Tijdens de natuurkundelessen op de middelbare school vertelden ze toch ook niet in een adem met de gravitatieconstante dat Newton een fervent alchemist was?

De stelling "Ik denk dus ik ben" wordt niet meer of minder relevant alleen omdat degene die het zei niet van zwarte mensen hield.

Ter Correctie | 21-10-16 | 16:44

Leipniz | 21-10-16 | 16:19
"Du gehst zu Frauen? Vergiss die Peitsche nicht!“

Schoorsteenveger | 21-10-16 | 16:38

atheïstisch stemvee | 21-10-16 | 16:22
Zoals Nietzsche al zei:
"Alles am Weibe ist ein Rätsel, und alles am Weibe hat eine Lösung: sie heißt Schwangerschaft"

Schoorsteenveger | 21-10-16 | 16:37

We glijden af naar Amerikaans sjw niveau.
Heerlijke youtube kanalen waarin de draak wordt gestoken met sjw's en feministen zijn die van Undoomed,Bearing, Sargon of akkad en Kraut and tea.
Biertje erbij en luisteren/kijken maar, wat mij betreft een aanrader.

PissedPauper | 21-10-16 | 16:33

Als ze van softe allemansvriend-filosofen als Kant of Hegel al een hartverzakking krijgt, hoe moet dat gaan als hardliners als Schopenhauer en Nietzsche aan de beurt zijn?

Leipniz | 21-10-16 | 16:19

@Schoorsteenveger | 21-10-16 | 16:05
Ach, eerst was de studie geschiedenis te eurocentrisch. Werd psychologie gekaapt door sociale psychologie. Vervolgens werd de gehele faculteit wijsbegeerte verminkt door allerhande genderstudies en safe spaces. En nu dus de inleidende beschietingen op het statige bolwerk van de filosofie.
Ben benieuw wanneer rechtsgeleerdheid aan de beurt is vanwege stigmatiserend. En natuurlijk Nederlands vanwege patriarchaal blank.

atheïstisch stemvee | 21-10-16 | 16:18

Als het westen niet superieur is, waarom denk je dan dat je (vermeende) pappa en mamma en al hun incestfamilieleden hierheen gekomen zijn?

mrXL | 21-10-16 | 15:57

Open grenzen en actief immigratiebeleid van westerse landen. Japan is in tegenstelling tot veel westerse landen zeer homogeen... weinig immigranten.

koter | 21-10-16 | 16:18

Hoe heeft dit meisje ooit haar bachelor kunnen halen?... fuck it, hoe heeft ze ooit haar propedeuse kunnen halen?

koter | 21-10-16 | 16:15

Jos Tiebent | 21-10-16 | 13:53
"A woman armed with ancestral wisdom is an unstoppable force" lees ik op die feesboek.
Tuurlijk, incestral wisdom id die diepere wijsheid waar racisten als Kant en Hegel volstrekt geen toegang toe hebben. Willen we ervoor zorgen dat niets meer als pijnlijk hoeft te worden ervaren, laten we dan onze vrouwen vragen om gewapend met hun voorvaderlijke, nee voormoederlijke wijsheden krachten vrij te maken die niet meer te stoppen zijn. Weg met het westerse superioriteitsdenken dat als een verstikkende deken over al die oude wijsheid is heengetrokken en ons vervreemd heeft van wat we eigenlijk zijn, afstammelingen die het goede uit ons eigen verre verleden nog als rudiment in ons meedragen, wachtend om opnieuw tot leven gewekt te worden
Weg dus ook met het westerse patriarchale denken, weg met de filosofie, weg met de verlichting die enkel duisternis heeft gebracht. Wij willen niet meer geschokt worden, noch in verwarring gebracht. Wij willen ons laven aan oude wijsheden, aan de waarheid die ons ontnomen werd. Wij willen thuiskomen.

Schoorsteenveger | 21-10-16 | 16:05

Tijdens mijn studie belastingrecht hebben we de visie van de byzantijn justinianus op het belastingheffen van ondernemingen behandeld.

En dat terwijl justinianus zich in zijn tijd ook laatdunkend uitliet over de babyloniers! Typische westerse superioriteit im dat helemaal niet te behandelen...

Kompel | 21-10-16 | 16:01

Als het westen niet superieur is, waarom denk je dan dat je (vermeende) pappa en mamma en al hun incestfamilieleden hierheen gekomen zijn?

mrXL | 21-10-16 | 15:57

macmiep.nl | 21-10-16 | 14:18
hehe leuk stukje..

Beste_Landgenoten | 21-10-16 | 15:53

"Student" filosofie... succes bij het UWV poppedop

PikinhetBlik | 21-10-16 | 15:44

Het zijn lessen, tut. Dat is voor het thuiskomen. Na de lessen.
LibertasSimplex | 21-10-16 | 12:16
--------------------------------------------------
Deze studente gaat voor het klaarkomen tijdens de lessen. Denk ik..

loze stijl | 21-10-16 | 15:41

Ze snapt er niets van. Ook Hegel en Kant zijn tijdgebonden. En gevangen in hun tijd. Misschien moet ze wat geschiedenis studeren. Of misschien moet ze eens studeren in plaats van bezig zijn met navelstaren. Jee, en dat soort mensen geeft straks les. Met een verontwaardigde blik dat Hegel en Kant een bepaalde visie hadden die volgens haar niet klopt. Get real. En probeer de ontwikkelingsdynamiek te begrijpen. Alles verandert en ook zienswijzen veranderen. Eng mens.

klanker | 21-10-16 | 15:30

"Mijn eigen stamboom"....
Kennelijk,Tirza, beroep je je ergens op. Je bent de dochter van, en die personen waren weer zoon of dochter van, enzovoorts. Voor je het weet ben je een paar generaties terug in de tijd en kom je het een en ander tegen, leed dat jouw voorvaderen en voormoederen is aangedaan, maar eveneens pijn die zij anderen hebben bezorgd. Ga nog verder terug, en de kans is bijzonder groot dat je via jouw unieke stamboom belandt bij moordzuchtige stammen met hun eigen goden en hun eigen goed en kwaad, stammen die elkaar bevochten, die dood en verderf zaaiden omdat ze zeker wisten dat ze superieur waren en door de Goden waren uitverkoren.
"Mijn eigen stamboom."
Is het leed dat jij vindt, als je je eigen stamboom onderzoekt, een dieper leed dan het leed dat willekeurig welk ander mens tegenkomt als hij of zij langs eigen stamboom afdaalt in het verleden? Of weegt het leed van jou en je stamboom zwaarder dan dat van een ander?
Waarom, Tirza, meisje, gebruik je leed en pijn van anderen om je geschokt en verward te kunnen voelen? Wat is het toch dat je de behoefte gevoelt om je te vereenzelvigen men anderen die pijn hebben geleden? Wat brengt dat jou? Doen leed en pijn je zoeken naar stamgenoten, of voel je je verwant met stamgenoten, en leerde je pas later over hun leed en hun pijn?
Wat is dat voor jou, Tirza, dat thuiskomen? Zie je eerst de pijn en vervolgens pas de verwantschap? Ben je wellicht op zoek naar mensen met pijn, en construeer je dan een verwantschap om maar verbondenheid te voelen?
"Mijn eigen stamboom", heb je die niet zelf gebouwd, op medelijden?
We zijn allemaal verwant aan elkaar, Tirza. Als je het leed van anderen op je schouders wilt nemen, waarom dan niet het leed van de gehele mensheid in plaats van enkel het leed van uitverkorenen?

Schoorsteenveger | 21-10-16 | 15:29

Tis nie waar! | 21-10-16 | 13:58
""Door de koloniale geschiedenis in mijn eigen stamboom is dit pijnlijk voor mij" . . . hebben haar voorouders een keer voor zwarte piet gespeeld?"

Nee, ze hebben zwarte Pieten verkocht aan de Nederlanders die ze door verkochten aan de Amerikanen.

the Jackdawn | 21-10-16 | 15:24

trouwens, dit is ook weer een stukje Cultural appropriation want zij doet mee aan het fenomeen om nederlandse emancipatie winsten te vervangen voor Amerikaanse incl de problemen zodat ze haar leegheid kan verwisselen voor het idee een rechten strijdster te zijn. De beelden uit '65 VS is hetgeen ze op dr netvlies heef en ze wil zo'n rol. meer kent ze niet.

roflastc | 21-10-16 | 15:17

Tjah nagaan duiters die lezen dat hun voorouders oorlogmisdadigers zijn! Huilen en de klas uit lopen.

J.T | 21-10-16 | 15:16

omdat Filosofie over Filosofie gaat en niet over racisme, doos...

Ik snap nog steeds niet waarom die oude tieners dit soort dingen doen. Het is niet pijnlijk voor je want je bent geen slaaf noch heb je iemand ergens in de nog levende familie die slaaf was en je klaagt over/tegen mensen die je nu wat proberen te doceren en die mensen zijn geen slavendrijvers, noch hebben ze iemand in de levende familie die slavendrijver is/was. En ondertussen wel laten zien wat voor'n gutmensch ze zijn voor het het publiek. Als je zo graag een identiteit wil omdat je leeg bent en dit is je enige tool ga dan maar naar een modellenbureau. Daar wordt je tenminste meteen aangenomen als je een beetje voor een camera gaat staan en leeghoofdige dingen gaat zetten.

roflastc | 21-10-16 | 15:15

Wat heb ik het eigenlijk makkelijk gehad. Ik leerde dat stroom gevaarlijk was. En dat is het. Nog steeds. Gewoon een echt vak.

Mark van Leeuwen | 21-10-16 | 15:06

Nu ken ik door mijn gezinssituatie een aanzienlijke hoeveelheid meisjes in de leeftijdsklasse van 18 tot, grab 'em by the pussy, 25, en ik kan u vertellen dames en heren: "geschokt en verward" is de gebruikelijke gemoedstoestand van deze bevolkingsgroep. Waar meiskes op hun 16e mentaal nog een paar jaar voorlopen op hun leeftijdsgenoten van het andere geslacht blijven ze in dat jaar stilstaan en worden links en rechts ingehaald. Maar ze zal nog geschokter en verwarder zijn als ze straks aan de bak probeert te komen met een masters in filosofie.

Mr Dixit | 21-10-16 | 14:58

Tuurlijk mevrouw Balk, u ondervindt dagelijks last van uw koloniale verleden. Verdere uitleg lijkt me niet nodig, deze dooddoener is meer dan voldoende om te bewijzen dat u een teer zieltje heeft en blijkbaar niet in staat bent om hierdoor fatsoenlijk ons gesubsidieerd onderwijs te volgen.

De mensen die echt lijden/geleden hebben onder koloniaal verleden hebben de eigenschap hier niet/nooit over te spreken omdat dit hun dusdanig veel doet en niet willen dat hun kinderen hetzelfde leed hoeven te ondergaan. Mevrouw Balk heeft niets van dit alles hoeven ondergaan maar ondervindt hier dagelijks last van..

Localhero | 21-10-16 | 14:55

Tuurlijk mevrouw Balk, u ondervindt dagelijks last van uw koloniale verleden. Verdere uitleg lijkt me niet nodig, deze dooddoener is meer dan voldoende om te bewijzen dat u een teer zieltje heeft en blijkbaar niet in staat bent om hierdoor fatsoenlijk ons gesubsidieerd onderwijs te volgen.

De mensen die echt lijden/geleden hebben onder koloniaal verleden hebben de eigenschap hier niet/nooit over te spreken omdat dit hun dusdanig veel doet en niet willen dat hun kinderen hetzelfde leed hoeven te ondergaan. Mevrouw Balk heeft niets van dit alles hoeven ondergaan maar ondervindt hier dagelijks last van..

Localhero | 21-10-16 | 14:55

Aandachtshoeren gonna aandachtshoer. Gewoon negeren en lekker zonder poespas de les laten uitlopen.

Meneert | 21-10-16 | 14:53

@Lizio | 21-10-16 | 13:48
De vraag is of dat een typisch westers fenomeen is. De Marokkaan die verkondigt dat hij bovenal trots is op zijn afkomst zegt ook iets in die richting. Net als de Turk, Chinees of Rus die trots is op zijn cultuur.
atheïstisch stemvee | 21-10-16 | 13:52
Wat een typisch westers fenomeen is is de plaatsvervangende schaamte en schuldgevoel en zelfhaat.

Sans Comique | 21-10-16 | 14:42

Ze is lid van de 'University of Colour'. Leuk dat ze daar ook blanke meisjes toelaten.

paulvink | 21-10-16 | 14:42

hmm en pak em beet het ottomaanse rijk had geen koloniale geschiedenis
pantera | 21-10-16 | 14:00
Natuurlijk, in Spanje en Frankrijk werd uit verveling tegen de Moor gevochten en bijvoorbeeld Iran heeft de Sjah voor de Ayatollah's ingeruild omdat ze extra vrije dagen kregen.

Sans Comique | 21-10-16 | 14:39

macmiep.nl | 21-10-16 | 14:18
Kwestie van volwassenheid denk ik.

Sans Comique | 21-10-16 | 14:35

Als het Westen niet superieur was, dan zouden er geen mensen met een koloniale geschiedenis in hun stamboom rondlopen. (Ik zou bijna de foute grap maken dat die stamboom waarschijnlijk de boom is waarin hun overgrootouders geboren werden, maar dat doe ik dus even niet).

ouwespamhoer | 21-10-16 | 14:32

Een wereldbeeld van westerse superioriteit.

Egyptenaren, wijzen uit het oosten. Sterrenkundigen, bouwmeesters, wetenschappers.

En toen kwam Mohammed

Filosofeer er maar eens op los waarom het westen superieur geworden is aan die eens superieure CULTUREN. Who is to blame?

Maar maak je geen zorgen we zijn hard op weg naar de ondergang.

bergsbeklimmer | 21-10-16 | 14:19

Mijn Oma werd door dikke hereboeren ook als slaaf behandeld in vooroorlogs Oost-Gronings Nederland. En velen met haar.
Ik zou dus in Sylvana-stand kunnen roepen: "Daar heb ik nu nog iedere dag last van. Het spookt de hele dag door mijn hoofd, ik kan er niet van slapen, ik vind het zo erg, het beheerst mijn hele leven, ik schiet in een depressie, ik haat boeren, ik kan geen monumentale boerderij zien of ik barst in tranen uit over het leed van de vele arbeiders die hier hun ruggen voor hebben versleten. Ik wil hier financieel voor gecompenseerd worden en al die prachtige boerderijen moeten gesloopt want ze herinneren me aan het leed wat mijn Oma is aangedaan!!"
Jajajaja...
Het enige wat ik hiervan geleerd heb is begrip voor het feit dat het communisme hier zo groot geworden is, en hoe kort het geleden is dat hier diepe armoede heerste ten faveure evan enkele grootgrondbezitters. Maar ik bén niet mijn Oma, ik heb deze ellende zelf niet hoeven ondergaan. Dit heeft niets, maar dan ook niets met mij te maken. Waarom snappen de Sylvanaatjes zoals dit zeurmeisje dit niet en ik wel? En ik heb niet eens een academische graad...

MacMiep.nl | 21-10-16 | 14:18

Ik schaam me echt de ballen uit mijn broek dat ik destijds aan die UVA ben afgestudeerd.
Maar dat was in de 70-er jaren.... daar is veel kapot gegaan.....
Jesiskriebel wat is dat een zooi ongeregeld-vergeten-te -denken- geworden.
Maar goed, ik heb daar nog iets fatsoenlijks geleerd, maar dat zit er tegenwoordig kennelijk niet meer in

mallekater | 21-10-16 | 14:16

En dan te bedenken dat er nog een tsunami aan rubberen stoeptegeljeugd aan zit te komen.

Jippie | 21-10-16 | 14:06

We zijn ook superior...

clitlikker | 21-10-16 | 14:05

ik kan niet wachten op de dekolonisatie van Nederland. Net al Marokko de Fransen de deur hebben gewezen moeten straks alle islamitische kolonisten Nederland verlaten. Ik zal ze zeker uitzwaaien. Tot die tijd kunnen we op de UVA een college geven over het kolonialisme van het Ottomaanse rijk. En dan aandacht besteden aan de Janitsaren, Christenjongetjes die door de Turken werden gedwongen (als slaaf) dienst te nemen.

Arjan1053 | 21-10-16 | 14:01

hmm en pak em beet het ottomaanse rijk had geen koloniale geschiedenis

pantera | 21-10-16 | 14:00

"Door de koloniale geschiedenis in mijn eigen stamboom is dit pijnlijk voor mij" . . . hebben haar voorouders een keer voor zwarte piet gespeeld?

Tis nie waar! | 21-10-16 | 13:58

Geschokt en verward weglopen voor de werkelijkheid. En dat noemt zich student, niet dat filosofie een echte wetenschap is maar toch.

Elessir | 21-10-16 | 13:56

-weggejorist-

mallekater | 21-10-16 | 13:55

Schatje is dus totaal ongeschikt om te studeren. Als je niet doorhebt dat je daar - als het goed is - geprikkeld en uitgedaagd wordt, sja, ga dan maar gewoon aan het werk. Liefst bij het Groen Links hoofdkwartier als typegeit. Lekker veilig, warm en vol met PC-people.

Graaisnaaiert | 21-10-16 | 13:55

Ach, onderaan haar foto staat dat ze lid is van 'University of Colour'. En die komen dan aan met dit soort shares op hun feestboek... www.facebook.com/xicanisma/photos/a.1...

Misschien maar een lokale roeivereniging opzoeken en vragen of je met een praai van Gibraltar naar Casablanca kan komen...

Jos Tiebent | 21-10-16 | 13:53

Gratis advies: Stop met die hobby (studie) en ga medicijnen of fysica studeren.

vanvandaag | 21-10-16 | 13:52

@Lizio | 21-10-16 | 13:48
De vraag is of dat een typisch westers fenomeen is. De Marokkaan die verkondigt dat hij bovenal trots is op zijn afkomst zegt ook iets in die richting. Net als de Turk, Chinees of Rus die trots is op zijn cultuur.

atheïstisch stemvee | 21-10-16 | 13:52

'Westerse superioriteit' (ten opzichte van niet-westerlingen) zal je altijd houden. Natuurlijk voelen we ons hier beter en 'hoger' dan al hetgeen wat niet-westers is. Alles wat niet westers is, zien we als ondergeschikt (o.a. aan ons normen en waarden c.q. cultuur).

Je kan geschokt en verward raken, maar je kan ook je schouders ophalen en doorlopen (zoals hoe ik dat doe).

Lizio | 21-10-16 | 13:48

Overigens.. Is de westerse wereld niet gewoon superior? We zijn welvarend, de zorg is (relatief) goed geregeld, onderwijs ook. weinig echte armoede, de mensen en vrouwen rechten zijn goed geregeld, veel vrijheid.
Sterker nog duizenden vluchtelingen denken er blijkbaar net zo ook over want ze doen extreme moeite om hier te komen.

Barkruk2 | 21-10-16 | 13:47

De moeder van de wetenschap heeft niets met wetenschap te maken. De islam kent geen filosofen. Filosofen worden later rechter. Het zijn maar een paar citaten uit hierboven. Mij overvalt zo langzamerhand een recalcitrante melancholie: het medelijden ben ik al lang voorbij. Mededogen lukt gelukkig nog prima.

Hetkanverkeren | 21-10-16 | 13:47

Hegel had het over de Geest, niet over het ras.
En nergens beweert Hegel dat negers niet tot een protestants beschavingsniveau zouden kunnen komen.
Voor Hegel was het protestantisme nu eenmaal de hoogste vorm van vrijheid.

Van Duyvenbode | 21-10-16 | 13:45

@Graaf van Egmont | 21-10-16 | 13:32
Later geen baan kunnen vinden is geen probleem. Dat ligt aan de racistische instituties en discriminatie/seksisme op de werkvloer. #waterdicht

atheïstisch stemvee | 21-10-16 | 13:44

Het is ooit begonnen met de rubberen tuintegels en deze generatie is nu aan het studeren geslagen.
Ik kan bijna niet wachten totdat deze deuggeneratie met rubberen ruggetjes en tere zieltjes, de macht over het land gaat krijgen. Gelukkig hebben wij genoeg nieuwe Nederlanders binnengehaald die daar wel raad mee weten. Een mooie toekomst ligt ons in het verschiet. Succes ermee!

GaatDeGoedeKantOp | 21-10-16 | 13:43

-weggejorist-

De_Teleprompter | 21-10-16 | 13:43

Dat soort oorbellen noemden we in de jaren 80 al 'neukteugels'.

Jos Tiebent | 21-10-16 | 13:42

Tja, aangezien de westerse cultuur de rust en vrede heeft gebracht waar zíj nu de vruchten van kan plukken, IS de westerse cultuur (vooralsnog) superieur. Het lijkt me ook niet leuk om te moeten horen dat je van een stelletje barbaarse nekafsnijders afstamt, maar dat is gewoon pech, neus dicht, en in één teug leegdrinken, die beker.

Sans Comique | 21-10-16 | 13:38

Een vak Weerbaarheid Tegen De Boze Buitenwereld zou verplicht moeten worden bij elke opleiding.

zwarte_weduwe | 21-10-16 | 13:37

A.S. Perien | 21-10-16 | 13:23
Tja. Als ik het lees, dan lees ik toch iets van goed en fout. Kant en Hegel worden door het meiske aan de kant van 'fout' gezet, en ze suggereert op z'n minst dat de heren een milde vorm van racisme is aan te wrijven. Je kunt opperen dat ze niet echt letterlijk een verband legt tussen niet-extreem racisme enerzijds en een wereldbeeld van westerse superioriteit anderzijds, maar het is toch moeilijk om te blijven ontkennen dat in het verhaaltje een dergelijk verband wordt gelegd, en dat de heren Kant en Hegel haar met hun wereldbeeld pijn doen, want haar stamboom en zo.
Ze zegt vervolgens dat bij de lessen over dekolonisatie het eindelijk voelde als thuiskomen. Dat woord eindelijk suggereert toch duidelijk dat ze vindt dat dit thuiskomen eerder plaats had moeten vinden, en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het meiske hier doelt op eerder genoten lessen filosofie, met name die lessen die haar zo schokten.

Schoorsteenveger | 21-10-16 | 13:34

Waarom gaat deze dame niet iets studeren, waar ze later inkomen mee kan genereren? Zit de wereld te wachten op filosofen. Ik denk zo'n beetje dat we alle gedachten van de westerse mens wel op een rijtje hebben, met alle stromingen die daar bij horen. Tenzij we de maatschappij nu willen gaan omturnen naar een feministische jank cultuur.
Tip voor madame: ga iets doen in verzorgende beroepen. Huishoudschool of zoiets.

Graaf van Egmont | 21-10-16 | 13:32

Ik zei het maar 1 keer. Mw goatboy heeft heeeele goede oren

Goatboy2014 | 21-10-16 | 13:32

Ga koken mens.

Lupuslupus | 21-10-16 | 13:32

@deEerlijkeLeugenaar | 21-10-16 | 12:25
Filosofie is de moeder van alle wetenschap. Alle wetenschap is filosofie. Zonder logica en epistemologie is er geen natuurkunde, geen scheikunde, geen wiskunde, geen astronomie, geen geneeskunde. Zonder ontologie en ethiek is er geen taalwetenschap, geen geschiedschrijving, geen economie, geen recht. Alle vakgebieden van de menselijke kennis en wetenschap hebben een filosofisch fundament.
Zoek voor de aardigheid eens op waar de afkorting van de academische titel "Ph.D." voor staat.

Stormageddon | 21-10-16 | 13:32

-weggejorist-

Goatboy2014 | 21-10-16 | 13:31

Zeg net tegen mijn vrouw de therapeute, " jij hebt dankzij de nieuwe generatie snowflakes nog jaren werk "

Goatboy2014 | 21-10-16 | 13:31

En Kant en Hegel waren Duitsers hè.

Van Duyvenbode | 21-10-16 | 13:31

Graaf van Egmont | 21-10-16 | 13:22

Dat wijf snap ik nog wel, maar die kip!?

eerstneukendanpraten | 21-10-16 | 13:30

Met haar geveinsde "geschoktheid" laat dit ijdele wicht zien hoe goed ze deugt (virtue signalling). Nick Cohen: "(it) is not a protest against injustice but a kind of religious test. The inquisitor discovers sin where no one has seen it before and demands you prove your worth by seeing it too. The flimsier the
pretext for complaint, the worthier complainants prove themselves to be. Our culture of competitive grievance is at root a form of showing off. I am more perceptive than you are, more compassionate, and more determined to purge the world until it is clean".

Mr_Dick | 21-10-16 | 13:28

Willen ze hier nou ook al trigger warnings? Djiez..

zwarte_weduwe | 21-10-16 | 13:27

Sommige studies hebben een directe lijn met het UWV en daar is filosofie aan de UVA er een van. Hup, zo de bijstand in!
Zonde van zo'n lieverd! Maar ach, tijd genoeg om te filosoferen op de cozy couch met een kopje rooibos thee.

BadLieutenant | 21-10-16 | 13:25

Tirza Huilebalk

HypodePipo | 21-10-16 | 13:24

Wutbürger_ | 21-10-16 | 12:25
Ze wordt niet echt wakker, heb ik de indruk. Ze wijst af. Er is geen sprake van verwarring, maar van afweren.
Althans, zo begrijp ik het....

Schoorsteenveger | 21-10-16 | 13:24

Baan achter de ruiten lijkt me wel op zijn plaats.

kadoendra | 21-10-16 | 13:23

- Een les moet “voelen als thuiskomen”. Nee, onhebbelijke kudt. Thuiskomen moet voelen als thuiskomen. - In het artikeltje staat dat mevrouw (specifiek)bij de les dekolonisatie het gevoel van thuiskomen had, niet dat elke les moet voelen als thuiskomen zoals in de suggestieve GS tekst staat. Scholieren die bv iets met tekstverklaren hebben kunnen zich bijzonder op hun gemak voelen bij een taalles. Dat kan dan voelen als thuiskomen. In de overdrachtelijke zin van het woord dus. Zowel deze mevrouw als GS moeten wel goed bij de les blijven.

A.S. Perien | 21-10-16 | 13:23

eerstneukendanpraten | 21-10-16 | 13:18
Een wijf en een kip
zijn de pest voor een schip.
Zo is het al eeuwen. Denk ook niet dat onze marine er gezelliger op geworden is, sinds marva's mogen meevaren.

Graaf van Egmont | 21-10-16 | 13:22

"We zijn echt afgegleden tot een terminale gevoelscultus"

Praat voor jezelf joh, hier niet.

Wekkertje | 21-10-16 | 13:21

Emotionele allergie. Als je afweersysteem nooit geprikkeld wordt zal het extreem reageren bij de eerste best kleine prikkel die plaats vind. Fysiek werk dat zo. Mentaal net zo. Dit meisje (29 jaar en dan nog als een kleuter huilend de les uitlopen) is waarschijnlijk zo beschermd opgevoed dat ze met geen enkele confrontatie om kan gaan en emotioneel in elkaar stort. Ik zou haar dringend adviseren om gewoon eens een jaartje aan de band te gaan staan in de kippen slachterij of achter de groente kraam op de markt. Heeft ze meer aan voor haar volwassen worden dan wat ze nu doet.

Sunir | 21-10-16 | 13:21

@Wutbürger_ | 21-10-16 | 13:00
Een LOI cursus is voldoende tegenwoordig.

ChatBot | 21-10-16 | 13:20

Wutbürger_ | 21-10-16 | 12:25
"volgens mij heeft hij haar tekst gewoon niet begrepen."

Iedereen is vrij om de zaak te interpreteren zoals hij wil. Met Plato's grot in het achterhoofd is het zelfs voorspelbaar hoe haar uitspraak door verschillende bevolkingslagen anders opgepakt zal worden.

the Jackdawn | 21-10-16 | 13:19

hfakker | 21-10-16 | 13:11
Ja, mooi geknipt en geplakt. Maar wat is jouw mening over dat stukje?

Graaf van Egmont | 21-10-16 | 13:19

H. Caulfield | 21-10-16 | 12:54

Een schip heeft een bemanning, vrouwen brachten vroeger ongeluk op een schip werd gedacht.

eerstneukendanpraten | 21-10-16 | 13:18

Islamitische filosofen:

nl.wikipedia.org/wiki/Al-Kindi
Ze behandelden allemaal alleen de islam en het staat al een paar eeuwen stil.

Piet Karbiet | 21-10-16 | 13:16

Het Westen is ook superieur. Daarom is je familie ook hierheen gekomen. En doordat jij hier blijft bevestig je die suprieuriteit.

netniet | 21-10-16 | 13:16

Ik wist niet dat white guilt een ziekte was, laat staan dat je er terminaal aan kunt lijden. Sterkte voor de nabestaanden.

Captain Pervert | 21-10-16 | 13:15

21 jaar en masterstudent? Aangenomen dat men niet veel jonger dan 18 aan de universiteit kan beginnen, is mevrouw van Kwetsbergen dus nominaal en zonder al te veel problemen door de bachelor filosofie (3 jaar) heengefietst. Kennelijk zonder Kant en Hegel tegen het lijf te lopen, om daar op de masterstudie pas voor het eerst mee in aanraking te komen. Er rammelt iets aan dit verhaal.

Renkum0317 | 21-10-16 | 13:15

Ik ben verward en geschokt dat er zulke vooringenomen en egoïstische types als Tirza Balk rondlopen. Maar ik loop er niet voor weg, ik zet ze gewoon op hun plaats.

IslamPislam | 21-10-16 | 13:14

Een islamitische filosoof? Euh, Bin Laden?

Piet Karbiet | 21-10-16 | 13:13

Filosofie studeren en dan bang voor de waarheid...

lulleficatie | 21-10-16 | 13:12

P. 9 ... Hoe gepolariseerd en polariserend kun je zijn.
Wit.... En de rest.
Als witte was die alle andere was vervuild met z'n wittigheid?
www.digitalmeetsculture.net/wp-content/upload...
The colonial logic within ethnographic museums, Hodan Warsame European ethnographic museums displaying the material cultures of Africa, Asia, Oceania and the Americas are inextricably linked to the formation of European empires. As such, ethnographic museums were crucial parts of the making of modern Western Europe, as a violent colonising force that fundamentally changed the world culturally, economically and physically. Their collections were stolen from colonised peoples and the displays of these spoils of colonisation and imperialism were meant not only to show the wealth of whatever empire stole them, but also to represent the people they were stolen from. In that way, these museums were crucially a place where the relationship between White Western Europeans and the rest of the non-White non- European world was forged in the minds of the countless people that visited these museums. It was a relationship based on the idea that modern western Europe is the centre of the world (making the rest the periphery), the maker of history, and White Western Europe’s man the pinnacle of human social and genetic evolution. Justifying what Walter Mignolo14 calls the need to “civilise” the inhabitants of the planet that were still considered to be out of history, the barbarians and the primitives .

hfakker | 21-10-16 | 13:11

Wat een aanstellerig gezanik van die studente zeg. Weglopen bij onwelgevallige feiten, als ze dat nu al doet gaat het echte leven haar tegenvallen. Dat krijg je van al dat slappe gepamper van die verwende kinderen.

Beste_Landgenoten | 21-10-16 | 13:10

Toch fijn dat er pleitbezorgers zijn die racisme minder hoogdrempelig willen maken voor de gewone burger. Zonder muts of extreem buitenlandermeppen kan het tegenwoordig dus ook, gaaf!

Binnenbaan | 21-10-16 | 13:09

Je moet de uni niet verlaten maar het land.

duitse herder | 21-10-16 | 13:08

Ja, meisje, dat is me wat.
Lees je een filosoof, en kom je er achter dat die filosoof niet in de eerste plaats schrijft om te behagen om te voldoen aan een verwachtingspatroon, om te plezieren, om te bevestigen, om gelijk te geven, om te behagen, om glad te strijken, om naar de mond te praten, om aan de norm te voldoen, om te onderschrijven, om te buigen, om te knielen, om te kruipen, om te strelen, om te liefkozen, om correct te zijn, om goed te zijn, om niet te bruuskeren, niet uit te dagen, niet te slaan, niet te schoppen, niet te laten schuren.....
Lees je een filosoof en kun je niet accepteren dat die denker zich niet als vanzelf voegt naar wat jij mooi, goed en waar vindt, naar wat jij vindt dat mooi, goed en waar zou moeten zijn, voor iedereen en voor altijd....
Als je de volgende keer geschokt de les uit loopt, kom dan niet meet terug en blijf lekker thuis. Het zou zomaar kunnen dat je nog afstudeert in de filosofie ook en je dan met de pretentie een waar filosoof te zijn de rest van je leven anderen gaat kapittelen. Daar zijn er al genoeg van, van die betweters en moralisten, met en zonder diploma.

Schoorsteenveger | 21-10-16 | 13:07

Met al die 'safe spaces' moet de UvA toch inmiddels wel ruimte tekort komen, niet?

Sovy | 21-10-16 | 13:07

Filosofie studeren, en het simpelste beginsel niet kunnen begrijpen.
Racisme anno 2016 is een uigehold begrip. Niemand kiest zelf zijn of haar huidskleur, daar gaat het 'm niet om, dat weet iedereen met een IQ groter dan de schoenmaat.
Het gaat 'm om wat je in je kop steekt, en wat je voor waarheid aanziet.

Notenkraker | 21-10-16 | 13:07

Masterstudent? UvA? Dit soort volk kan nog niet eens zelfstandig schijten.

Uw Psychiater | 21-10-16 | 13:04

Djezus! Als zelf afgestudeerd zijnde van de UvA en daarna een post doc 1e graads leraar, het volgende: Als wetenschapper dien je open te staan voor feiten. De feiten kun je eventueel verwerken naar een werkbaar theoretisch model. Lukt je dat niet , dan heb je 'het wetenschappen' nooit doorgehad. Huilend een wetenschappelijke discussie voeren is zinloos. Een universitair student maakt dan ook niet perse een wetenschapper. In dit geval lijkt me, uitgaande van de gepresenteerde zaken, alles voor een faal aanwezig. Ga maar trouwen en kinderen krijgen, meisje. Dan heb je het daar druk mee en dan kun je de rest van je leven vertellen dat je nog zoveel meer had kunnen bereiken, ware het niet dat je plots zwanger werd.

Heer Hugo de Waard | 21-10-16 | 13:04

G*dT wijsbegeerte schijnt systematisch kritisch denken te zijn! Alleen Hannah ArendT heeft Kant gelezen en begrepen;-) Hegel en Heidegger laat ik graag aan de Wijze Geit over.
Wat beroepsnegerTs betreft laat ze maar vergeefs op hun trommels slaan...
*CcMed*

kapitein oosterlng | 21-10-16 | 13:03

Racisme, kolonisatie, etnisch profileren... er wordt ons "witte" mensen wat verweten.. Maar hoe zit het met het racisme van de buitenlanders? Hebben Marokkanen niet een vreselijke hekel aan Turken, Antilianen en Surinamers, zo erg dat er met moord en doodslag gedreigd wordt wanneer een vrouw de gore moed heeft om met zo iemand een relatie te beginnen. en vice versa btw. Daar kan alleen het stempel racisme niet op want ze zijn niet wit. De moren probeerde de wereld ook te koloniseren, maar dar heeft niemand het meer over. Stammen in Afrika moorden elkaar uit omdat er een andere godsdienst heerst. Daar hoor ik de zwarte Piet schreeuwers niet over. Ik kan hier nog wel even over doorgaan. Wij waren best wel fout in het verleden alleen daar kun je mijn generatie en de paar generaties voor mij niet verantwoordelijk voor maken. Ik denk dat wij als witte Nederlanders het meest tolerant zijn van alle bevolkingsgroepen die nu in Nederland leven.

themanwithaplan | 21-10-16 | 13:01

Hahahaha die Siewert... net een paar jaartjes ouder dan de studente en ze begrijpen elkaar al niet meer.

Zeg Siewert, wat heb jij overigens gestudeerd?

litebyte | 21-10-16 | 13:01

Kennelijk rommelt het in Amsterdam bij de universiteiten. Ik heb altijd studenten hoog in het vaandel gehad, daar waar het gaat om kritisch tegenover de maatschappij te staan. Let wel, de maatschappij als geheel, qua politiek en bestuur. En daar valt tegenwoordig behoorlijk veel op aan te merken. Maar op dat vlak zit er bij de studenten nauwelijks beweging. Ze worden van alle kanten genaaid, net als de gewone werkende burger.
Daarom valt het me zwaar tegen, dat de studenten niet verder komen dan racisme- en gender dingetjes.
Kom eens in opstand tegen dingen die er echt toe doen, zou ik zeggen.

Graaf van Egmont | 21-10-16 | 13:00

ChatBot | 21-10-16 | 12:40
wat lul je nou?
je denkt dat je zonder rechten-studie rechter kunt worden?
manmanman...

Wutbürger_ | 21-10-16 | 13:00

@eerstneukendanpraten | 21-10-16 | 12:50
Als ze dan maar geen blanke man aan de lijn krijgt want dan hangt ze meteen huilend op.

sinar2 | 21-10-16 | 12:59

Heb dat Parool-artikel gisteren inderdaad met afgunst en gekromde tenen gelezen. naast dit poezenmeisje stond nog een moslim die het enorm kwetsend vond dat een filosofieleraar grapte dat er in zijn klas vast geen gelovigen zitten. Nou boehoe, wat kwetsend weer hoor.
.
Het Parool glijdt overigens al jaren af in de zelfhaat en weg-met-ons. Patrick Meershoek is aangesteld als Zwarte-Pieten-redacteur die ons volwassenen met een irritante neerbuigendheid moet wijsmaken dat we toch echt moeten stoppen met Zwarte Piet. Bij interviews in moskees en moslimclubjes is het toevallig altijd dezelfde moslima-journaliste die aan het werk is geweest. Heel doorzichtig.
.
Het is dat ik van mijn niet-meer-pvda-stemmende ouders destijds een tweejarig abbonement voor mijn verjaardag heb gekregen, no way dat ik die op eigen kosten verlengen.

The Green*Machine | 21-10-16 | 12:59

Als je niet tegen meningen van andere mensen kan, ga dan gewoon lekker thuis zitten meid. Filosofie studeren en andere meningen niet kunnen aanhoren is een beetje alsof je chirurg wil worden maar niet tegen bloed kan, die twee gaan niet echt samen.

Terra | 21-10-16 | 12:59

weglopen is frustratie.
waarschijnlijk omdat ze weet dat ze de discussie zal verliezen.
de waarheid is hard voor mensen die graag de zielepiet uithangen.

pejoar | 21-10-16 | 12:58

Wederom bevestiging dat sommige culturen inherent labiele figuren opleveren.

Akiron | 21-10-16 | 12:57

Herstel: moet islamitische landen zijn.

Vitiligo | 21-10-16 | 12:55

@eerstneukendanpraten | 21-10-16 | 12:50: Bemand? Nu doet u het weer! #vrouwenrechten

H. Caulfield | 21-10-16 | 12:54

En straks zeiken en schreeuwen dat ze gediscrimineerd wordt als ze geen examen kan doen wegens teveel gemist. Als je voor alle racisme en discriminatie uit het verleden moet weglopen kunnen ze scholen gaan afschaffen.

DrSnuggles | 21-10-16 | 12:53

"Waarom de VU beter scoort op diversiteit is nog altijd niet wetenschappelijk opgehelderd"
Ja, daar kan je een heleboel op zeggen, maar ik denk dat de meeste normaal denkende mensen wel weten waarom dat is.
Laat ik het voorzichtig zeggen: Dingen die vroeger op bladzijde 42 van de Viva besproken werden, of activiteiten die Wiepke en Lidwien 20 jaar geleden in dorpshuis 'De Stek' voor menopauzerende mutsen ontplooiden, zijn hedentendage universitaire studies geworden.

Zoek even een linkje met wetenschappelijk onderzochte gemiddelde IQ's van de landen waar al die diversiteiten vandaan komen, combineer deze twee dingen, en je weet waarom de VU beter scoort op diversiteit.
Student sociologie van 29, flikker toch op man en ga iets doen wat je wél kunt, hamburgers omdraaien of zo.

Cuyahoga | 21-10-16 | 12:53

Wij voelen ons niet superieur maar zijn het, dankzij inteelt en religieuze indoctrinatie hebben mensen uit Arabische landen nu eenmaal een gemiddeld lage intelligentie.

sq.4mg.com/NationIQ.htm

Vitiligo | 21-10-16 | 12:52

-weggejorist-

zweeperover | 21-10-16 | 12:52

Filosofie ? Daar denk ik nog even over na. :)

zweeperover | 21-10-16 | 12:52

-weggejorist-

Wutbürger_ | 21-10-16 | 12:52

Druk maken over een fopstudie voor toekomstige werklozen. Nederland anno nu

Imprimatur | 21-10-16 | 12:51

Al deze tantes moesten eens ECHT gaan werken met de HANDEN.
Verzorging, schoonmaken, helpen in AZC's, bij de gemeentes reinigen, parken onderhouden enz. enz. in plaats van allerlei suffige studies te volgen waar niemand iets aan heeft de zgn. "fopstudies".

meneer Q | 21-10-16 | 12:51

Als je verward de les uit loopt heb je niets te zoeken op een universiteit. Snel een sneetje in de clit maken, misschien dat het bij Tirza helpt. Ohnee, dat mag niet bij ons in Nederland. Misschien wel in die andere goeie culturen een paar duizend km hier vandaan.

Admiraal Balthasar | 21-10-16 | 12:50

En ze is niet geschikt voor de uni is als ze niet haar eigen overtuiging durft te bekritiseren en open staat voor andere.

roze_bril | 21-10-16 | 12:50

BozeHenk | 21-10-16 | 12:46

Maar de callcenters moeten toch ook bemand worden? Want verder kunnen ze inderdaad nul komma nul!

eerstneukendanpraten | 21-10-16 | 12:50

ERdogan staat iedere dag te blaten dat Turkije superieur is aan de hele wereld. Alle moslims vinden zichzelf beter dan niet-moslims, maar als een blanke Europeaan zichzelf superieur voelt is het racisme.

@domme koe: moslims die Joden haten, dát is racisme.

En voor wat betreft culturele superioriteit: Noem eens 10 uitvindingen uit je land van herkomst?

Stilte......

Vogelbeest | 21-10-16 | 12:49

ChatBot | 21-10-16 | 12:40
Met deze prestudie wordt men geen rechter. Bij rechten staat, al weet ik niet hoe het in de hoofdstad is, de dialoog tussen mensen centraal. Weglopen als het je niet zint is not done.

keizeradmiraal4 | 21-10-16 | 12:48

Ik heb ook dagelijks last van het slavernijverleden in mijn stamboom. Mijn voorvaderen moesten generaties lang als lijfeigene werken op het land van een kasteelheer. Ik kan het daarom eigenlijk ook niet aan als kastelen geromantiseerd worden op tv. Ik vind het erg fijn dat het Land van Ooit is dichtgegaan, maar zou ook graag andere kastelen zien sluiten en platgelegd worden.

je_schoonvader | 21-10-16 | 12:48

Cobalt bomb | 21-10-16 | 12:40

De enige juiste conclusie inderdaad.

eerstneukendanpraten | 21-10-16 | 12:48

Master filosofie en niet eens fatsoenlijk Nederlands kunnen?
Hoe kan dat? Je schrijft alleen maar stukken de hele tijd?

Ahja UvA... Staat bekend als de Inholland van de Universiteiten.

Rest In Privacy | 21-10-16 | 12:47

Verward, dat klopt inderdaad.

FrauMerkel | 21-10-16 | 12:46

Filosofie studente, dat zegt al genoeg. Ik zou er graag bij zijn als ze zich realiseert dat ze met haar waardeloze diploma/opleiding geen baan (op niveau) gaat vinden.

BozeHenk | 21-10-16 | 12:46

Deze mensen bestuderen racisme.
.
Leren ze hoe je een koelkast of een computerchip maakt?
---> Nee.
.
Leren ze hoe je handel drijft en producten bij klanten krijgt?
---> Nee.
.
Leren ze hoe ze mensen moreel moeten afpersen en een eigen nutteloze huilcultuur onderhouden.
---> Ja.
.
Want deze mensen bestuderen racisme.

heldheino | 21-10-16 | 12:45

Kan dat kind niet gewoon een vak gaan leren? Timmervrouw of iets waar wél behoefte aan is? Kan ze die moeilijke zaken overlaten aan mensen die wél bereid zijn verder te denken dan hun neus lang/groot is.
Ik zie trouwens maar weinig vacatures voor filosofen.

Petrus Poortwachter | 21-10-16 | 12:45

De VU is een troosteloze antisemtische "universiteit". Geen wonder dat daar de hoogste diversiteit is, dat gaat blijkbaar hand in hand.

Probleem van dit soort studenten is dat zij geen intellectuele capaciteit hebben om het debat aan te gaan, want het zijn allemaal troosteloze sneeuwvlokjes, die nooit de hand in eigen boezem hoeven te steken.

Polska | 21-10-16 | 12:44

De mevrouw heeft haar wereldbeeld al klaar. Hegel en Kant voldoen daar klaarblijkelijk niet aan.

roze_bril | 21-10-16 | 12:44

De realiteit is immers hard. Als je het niet aankan, voor een paar eurie's heb je zo een stuk touw en bomen hebben we genoeg hier. Marc Rutte-achtige typetjes hebben we al genoeg hier rondlopen in dit land.

Mr_Pikibelly | 21-10-16 | 12:44

DolfWeerwolf | 21-10-16 | 12:24
*koffie van scherm veegt* waarvoor dank;)

Cobalt bomb | 21-10-16 | 12:43

@ Niemand specifiek; je bedoelde waarschijnllik " emotionele INstabiliteit" :p

Betweetert | 21-10-16 | 12:43

Die gaat nog wel vaker 'geschokt en verward' zijn als ze straks moet solliciteren met een masterdiploma Filosofie.

Rest In Privacy | 21-10-16 | 12:43

Verwarde mensen, je weet wat daar van komt.

drijflijk | 21-10-16 | 12:42

Aandachtshoer #912345

Ik heb een koloniale geschiedenis in mijn stamboom, laat ik eens huilie huilie doen over zaken uit het verleden waar ik eigenlijk niets mee te maken heb maar toch zogenaamd de pijn ervan ervaar.....

Fuck off please!

guppy | 21-10-16 | 12:42

In de slachtoffer rol kruipen gaat nog eens heel groot worden. Oh wacht....

Betweetert | 21-10-16 | 12:42

Staat leuk op je CV
'loopt graag weg wanneer willekeurige informatie invloed heeft op emotionele stabiliteit'

niemand specifiek | 21-10-16 | 12:42

"door de koloniale geschiedenis in mijn eigen stamboom".
Bedoelt ze dat zij nog steeds last heeft van dat er 10 generaties geleden haar opa in de katoenvelden van Mississippi heeft staan zwoegen?

sinar2 | 21-10-16 | 12:42

Heette die Amanda van De Gouden Kooi - die pijpslet van Brian - ook niet Balk met haar achternaam? Zou een hoop verklaren...

Skorzeny2017 | 21-10-16 | 12:41

Ik zou ook geschokt en verward zijn als een docent mij een vraag stelt bij een pretstudie. Ik kom hier verdoeme voor een gratis diploma.

Tierelantijn | 21-10-16 | 12:41

Zucht. Luchtfietsers. Kansloze luchtfietsers. Nihilistische bijdrage aan de voortgang van de mensheid.

TheBurnerMan | 21-10-16 | 12:41

Met de kennis van nu zijn al die filosofische werken een hele grote blabla over niets. Heel erg interessant doen over niets. Dus wat de f'ck zou je er je druk over maken.
Daarbij heeft elke tijd zijn eigen waarheid wat later weer bij het terugkijken tot schaterlachen of tot tranen toe geroerd zijn leidt over zoveel onzinnigheid.

dijkbewaker | 21-10-16 | 12:41

Je moet bruine olie en wit water ook niet willen mengen. Dat lukt niet.

Jan Gordelroos | 21-10-16 | 12:40

Probleem is wel dat dit soort wijven later rechters worden in NL.

Maar ja, dit soort stupiditeit schijnt een wereldwijde trend te zijn, check hoe ze de wetenschap gaan "dekoloniseren" in zuid-afrika hier: www.viralbru.com/uct-student-demands-s...

Nog nooit van Karl Popper gehoord, maar wel de grootste muil opzetten.

ChatBot | 21-10-16 | 12:40

eerstneukendanpraten | 21-10-16 | 12:33
En dat terwijl het uit immer p.c. zweden komt! Wut wut?

Cobalt bomb | 21-10-16 | 12:40

@Feynman | 21-10-16 | 12:28:

Juischt!

Slavernij was universeel; elk volk deed dat. De vraag is niet wie het deed, maar wie er mee ophield: de Verlichte Westerse Blanke Man.

Armoede was universeel; elk volk vegeteerde een eind heen. De vraag is niet wie arm was, maar wie de ontwikkeling doormaakte om niet meer arm te zijn: De Verlichte Westerse Blanke Man.

Ik ben trots op wat de Verlichte Westerse Blanke Man bereikt heefgt. Voor de duidelijkheid: NIET vanwege het "Blank" (irrelevant), maar vanwege de verworvenheden van de Verlichte Westerse Blanke Man.

Balsaq | 21-10-16 | 12:39

Thirza toch.Geen thuis koming tijdens de filosofie les.Dhr Kant heeft in de 18 tiende eeuw iets gezegd.Iets waar jij wat mee kan doen in jouw leven of wat jij snel ter zijde kan en mag leggen.Maar jij gaat verward en zelfs geschokt de les uit.Arme Thirza.Weet je wat mij schokt Thirza? Dat jij , die duidelijk nog in de kindfase zit, überhaupt op universitair niveau bent geraakt.

Hettiet | 21-10-16 | 12:38

"Tis wel een lekker wijf"
@komtdatschot | 21-10-16 | 12:15
..
..
Heb je ze al geproefd dan?

Dutch_Holland | 21-10-16 | 12:38

Als je wegloopt voor de ideeën van Kant en Hegel dan zit er waarschijnlijk wel een kern van waarheid in

Steinway | 21-10-16 | 12:37

Australiers hebben ook niet zo'n fijne voorgeschiedenis. Strafkolonie , deportatie uit Engeland en met z'n alle op een boot in kooien en boeien en dan hard werken in een dor en heet land land. Hoor je over die nare geschiedenis nog iemand in Australie ? Nee , want die hebben wat van hun leven en nieuwe land gemaakt.Zou dat het verschil maken ?

ja,diedus! | 21-10-16 | 12:37

Na het college ga ik naar huis. Soms wss het college interessant en soms niet maar "thuiskomen" en colleges gaan niet samen en volgens mij ook niet de bedoeling.
Kind spoort niet.

EmilioEsteves | 21-10-16 | 12:36

En verder ben ik voor een tienjarige stop op nutteloze studies zoals filosofie en psychologie of totdat alle afgestudeerden van de afgelopen 20 jaar een echte baan in het vakgebied hebben gekregen.

eerstneukendanpraten | 21-10-16 | 12:36

4 mensen mochten even leeglopen bij het Parool. Journalistieke faal. Vraag bijvoorbeeld eens aan die mensen:"Heb jezelf wel eens racistische gevoelens ten opzichte van een medemens". Kan toch? Nee er wordt niks gevraagd. Mijn moeder zei vroeger altijd tegen mij, je moet gewoon terugzeggen: "Wat je zegt ben je zelf".

ijskogel | 21-10-16 | 12:35

Vroegah, 15 jaar geleden, toen ome Balsaq nog op de uni zat, ging dat wel anders.

We hadden een moeilijk systeemdynamicavak (als in: differentiaalvergelijking, niet als in: moeilijk vergaderen), en die beste docent was niet op zijn mond gevallen. Als je in je tweede jaar nog niet vloeiend met complexe getallen kon werken werd je gewoon recht in je gezicht gezegd dat je maar beter iets anders kon gaan studeren.

De man was niet geliefd, maar mensch, wat heb ik veel geleerd van die college's.

Balsaq | 21-10-16 | 12:34

Overigens UvA, university of colour? WTF, dit is discriminatie op het spek binden ook. Alsof racisme alleen met kleur van doen heeft. Voorheen links blijft maar falen, alsof ze met hun witte pak maar in de poep bijven vallen.
www.dumpert.nl/mediabase/233001/0bc634...
klote mussen!

Cobalt bomb | 21-10-16 | 12:34

Nogmaals, speciaal voor "studentes" filosofie: er zijn nog geen 15 miljoen joden op deze aarde en die hebben inmiddels zo'n 150 Nobelprijzen mogen ontvangen. Er zijn ook nog ongeveer 1,25 miljard moslims op deze aarde en die hebben nog geen 10 Nobelprijzen gewonnen. Bent u nu nog verwarder dan eerst? Oh wacht, het Nobelcomité is natuurlijk xenofoob, racistisch en anti-islam...

eerstneukendanpraten | 21-10-16 | 12:33

En weer is een links concept van de Amerikanen succesvol in Nederland ingeplant. Het grote verbieden kan naar fase 2.

DearMud | 21-10-16 | 12:31

[ ] Geschikt
[ ] Ongeschikt
[X] Volkomen ongeschikt, voor wat dan ook. Zeker voor filosofie.

Als het goed is, dan heeft ze met deze opmerking haar kans op een titel voorgoed verspeeld. Maar de UvA kennende zullen ze haar wel een leerstoel aanbieden.

Muxje | 21-10-16 | 12:30

Noem eens een paar zwarte of islamitische filosofen?

Veritas Splendor | 21-10-16 | 12:30

Ja, de UvA. Daar heb ik ooit drie jaar rond gelopen. Wat een trieste bende.

bft | 21-10-16 | 12:29

Dit zijn de nieuwe generatie filosofen die ontkennen dat het blanke ras als enige en eerste slavernij heeft afgeschaft, om het blanke ras als enige en eerste voor slavernij aansprakelijk te stellen. Over de tientallen miljoenen slaven die vandaag gehouden worden, of de honderden miljoenen arbeiders die tot dat niveau worden uitgebuit hoor je ze niet.

Als je de wereld wil verbeteren, loop dan eerst drie keer rond je eigen huis.

Die uitspraken gedaan in een compleet ander tijdperk gaan beoordelen zonder de context van dat tijdperk ten einde een conclusie te kunnen trekken. Cherrypicken & hosselen met woorden. Leuk voor een rapplaat, iets minder in een thesis.

Normaal zit je als student sowieso gevangen in de wenswereld van je universiteit. Je moet de docent napraten, anders krijg je geen studiepunten. Bij deze dame worden de punten echter terecht achtergehouden.

Gegijzeld door je emoties niet in staat een studie te volgen. Jammer dat ze andere vrouwen en andere mensen met een alternatieve achtergrond hiermee te kakken zet.

Feynman | 21-10-16 | 12:28

Ja kudt. Het westerse denken is namelijk het verste gekomen en is ook superieur.
Deal with it.

postmodernismisdead | 21-10-16 | 12:28

Geschokt zijn vanwege het feit dat historische figuren er een voor die tijd geaccepteerd wereldbeeld op nahielden. Dat betekent dat je nu dus al moet anticiperen op mogelijke gevoeligheden van mensen die over 200 jaar je werk lezen. Dat is inderdaad het einde van de geschiedenis.

atheïstisch stemvee | 21-10-16 | 12:28

Je drolletje wegspoelen voelt vast ook als thuiskomen bij jou.

metagod | 21-10-16 | 12:28

Ben benieuwd hoe geschokt en verward zo'n dakje is als de échte realiteiten van het leven een keer aankloppen bij haar. Ziekte, pijn, verstoting, verliezen van dierbaren, volwassen financiële zorgen, werkloos, ouderdom, de onvermijdelijke dood die ons allemaal te wachten staat. Ze is 'al' 21 en dus nog steeds niet emotioneel volwassen, niet eens bij benadering. Popje; je gaat een moeilijke tijd tegemoet als je erachter komt dat mensen niet aardig zijn, het niet goed met je voor hebben, en jij er met je naïeve mopskoppie tussen loopt te roepend at ze je gekwetst hebben. Denk je dat er vanaf een bepaald niveau iemand ene fuk geeft om je zogenaamde gekwetste gevoelens? Get a life, please?

Dutchbeaurouge | 21-10-16 | 12:28

Superieur. En nu? Schaamte daarvoor ontwikkelen? Ons een misplaatst schuldgevoel laten aanpraten. Bijvoorbaat excuses aanbieden? Neen, meiske. Stop met zeikstraalzeurzemelen. Leer er mee te leven en doe gewoon mee met de cultuur die ook jou kansen geeft.

Fijnstoffer | 21-10-16 | 12:27

Een "universiteit" met dit soort studierichtingen zou zich hoogstens buurtschooltje mogen noemen. Dit heeft niets maar dan ook helemaal niets met wetenschap te maken.
.
Zijn dit de laatste stuiptrekkingen van krankzinnig links, of komen er nog gekkere zaken voorbij voor het eindelijk afgelopen is ???

GerMonster | 21-10-16 | 12:25

"Tis wel een lekker wijf"

Vind je dat echt? Je kunt toch moeilijk om die neus heen kijken, maar jou is dat blijkbaar gelukt.

De Bredaonaar | 21-10-16 | 12:25

Laten wij het eens over de koloniale geschiedenis van mijn stamboom hebben, kudt. Deels gevluchte en verdreven Franse Hugenoten, crisis in de jaren '30, met zeven kinderen de hongerwinter meegemaakt, de school gevorderd door de Duitse bezetter, werken op zaterdag en nu worden zij gekoloniseerd door onaangepaste drammers en hun pensioenen ingepikt door Feodalen uit Brussel.

Piet Karbiet | 21-10-16 | 12:25

Komop nou. Masterstudent filosofie nuf said. Niets wetenschappelijks aan filosofie.

deEerlijkeLeugenaar | 21-10-16 | 12:25

het is ook prima dat je verward (aan het einde van de les) de klas uit loopt; dan weet je dat je iig wat hebt geleerd. Het is de taak van uni's om studenten een ander wereldbeeld voor te schotelen, toch?
Dus wat bedoeld zeiksnor Spartucus nou eigenlijk?
volgens mij heeft hij haar tekst gewoon niet begrepen.

Wutbürger_ | 21-10-16 | 12:25

Toevallig heeft de grote Don Arturo nog een leuk stukje in HP de Tijd over zijn periode aan de UvA. Over "Etnische Studies":

"Met terugwerkende kracht en bij nader inzien met de wijsheid die ik nu heb, begrijp ik dat het diversiteitscircus toen al een grote aantrekkingskracht uitoefende op idioten die uiteraard allemaal met vlag en wimpel slaagden. In het sportfondsenbad in de Algarve waar ik dagelijks banen trek – een gezonde geest in een gezond lichaam immers – is er jaarlijks wedstrijdzwemmen voor mongolen. Die zwemmen allemaal de verkeerde kant op, brullen naar ouders en begeleiders op de tribune, plassen het bad vol en na afloop krijgen ze allemaal de eerste prijs. Als ik Mongolympics bijwoon, denk ik dus altijd terug aan Etnische Studies."

Lees hele artikel hier: www.hpdetijd.nl/2016-10-21/lachen-met-...

DolfWeerwolf | 21-10-16 | 12:24

Het feit dat ze geschokt is over de ideeën van Kant zegt meer dan genoeg. Het gelijkheidsbeginsel is ze dus niet mee eens.

Zoon van Boer | 21-10-16 | 12:24

Tirza Huilebalk, dochter van Arnon Grunberg?

Prof. D.A.H. Vintik | 21-10-16 | 12:23

Ach, kind toch.
Even mee filosoferen de volgende keer wellicht?

hotmint | 21-10-16 | 12:23

Ach welja, toe maar, racisme wordt gewoon op de (fop) universiteit onderwezen. Fantastisch dat ze het doorheeft! en nu naar de unie van Turkenland, kijken hoe ze daar filosofie onderwijzen.
Zal stof tot nadenken geven, hopelijk.

Cobalt bomb | 21-10-16 | 12:22

Tsja moeilijk he, geschiedenis. Het lijkt net alsof het er toen anders aan toe ging als nu. Hoe moeten al die vrouwelijke studenten het op de uni ervaren? In de geschiedenis zijn zij jarenlang afgeschilderd als minderwaardig, dom, alleen goed voor het aanrecht etc. Veel studies waren lange tijd niet eens toegankelijk voor vrouwen. Waar blijft die opstand van de vrouwmenschen? Laten we de hele geschiedenis herschrijven!

Weerduivel | 21-10-16 | 12:22

Dat krijg je als je ben opgevoed met bloemetjes in the tuin van Eden. Als special snowflake. Dan lijkt het me best wel kut als je dan opeens op aarde landt, en de feiten leert. Die kan je dan altijd nog ontkennen, maar dat het ooit zo was blijft waar. Je kunt natuurlijk ook denken: goh, we zijn best ver gekomen in 300 jaar, dat is best wel wat waard, en we moeten dat verdedigen. Of je negeert alles en gaat geloven in religies van vrede.

Alexis de T. | 21-10-16 | 12:22

Bij voorbaat kansloos, bagger rubber tegel mentaliteit.
Als zo'n griet ooit echt iets vervelends meemaakt zit ze de rest van der leven aan de antidepressiva

Barkruk2 | 21-10-16 | 12:21

En dit is waarom vrouwen vroeger niet naar school mochten. Zijn er vragen?

Chicagoo | 21-10-16 | 12:21

Tis wel een lekker wijf
komtdatschot | 21-10-16 | 12:15

Never stick your dick in a crazy chick!

WellusNietus | 21-10-16 | 12:19

UvA nuff said

Ommie de HaatMoker | 21-10-16 | 12:19

Man, man, man... wat zijn er toch veel mietjes in Nederland. En dat is de toekomst...

GS410 | 21-10-16 | 12:19

Laten we geen geschiedenis meer geven, want vroeger hadden mensen wel eens ideeën waardoor anderen gekwetst konden worden. Kant, Darwin, Luther, Hitler en laten we vooral ook maar niet over de Armeense genocide beginnen. Niet leren van foute gedachten in het verleden, maar vooral alle foute mensen van nu en de toekomst niet willen kwetsen.

Bertie Wooster | 21-10-16 | 12:19

En: al geëmigreerd naar je gedekoloniseerde thuisland? Of is die nare, superieure en witte welvaartsmaatschappij voor ontheemde studentes toch te comfortabel?

erkomenanderetijden | 21-10-16 | 12:19

Filosofen lopen toch altijd geschokt en verward rond? Volgens mij is het dus een prima filosofie-studente!

Marcel66664746 | 21-10-16 | 12:18

Als dit soort masterstudenten later besluit een ambtelijke carrière na te streven, krijgen we in de toekomst een nieuwe WMO- (Weg Met ONS) regeling.

Skorzeny2017 | 21-10-16 | 12:18

It is not about creating an intellectual space! It is not! Do you understand that? It’s about creating a home here!

koeberg | 21-10-16 | 12:16

Het zijn lessen, tut. Dat is voor het thuiskomen. Na de lessen.

LibertasSimplex | 21-10-16 | 12:16

Tis wel een lekker wijf

komtdatschot | 21-10-16 | 12:15

“.. voelen als thuiskomen..”

Tuulk. Want een universiteit is een plek om bevestigd te krijgen wat jij al denkt te weten.

Godsammekraken | 21-10-16 | 12:14

Moataz Rageb is student sociologie aan de UvA en 29 jaar. Hoe doe je dat?

Piet Karbiet | 21-10-16 | 12:14

Masterstudent?????

snoepjeslikker | 21-10-16 | 12:13

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken