Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hoe Deug-Nederland de ogen sluit voor eerwraak

topiceerwraakaapje.jpgHet was een klein berichtje in het Algemeen Dagblad van gister: in Den Haag zijn er jaarlijks 500 vrouwen slachtoffer van eerwraak. Het schokt allang niet meer: als een volk van Nederlandse kikkertjes koken de islamieten het ons omringende water al zo lang met grote en kleine incidenten van grove zedenverwildering dat het nauwelijks meer boeit dat vaders hun dochters van het balkon duwen omdat ze whatsappen met jongens. Het land is moe en het verzet tegen het tribale patriarchaat is feitelijk al opgegeven: bovendien zijn de feministen veel te druk bezig met het subtiele patriarchaat, opgedrongen door het speelgoed bij de Bart Smit om tijd te hebben voor de werkelijke gevolgen van patriarchaal denken. Ook heeft de maatschappij een fijn copingmechanisme ontwikkeld om met dit soort islamgerelateerd geweld om te gaan: exponent van dat denken is Ellen van Leeuwen, die die mishandelde meisjes opvangt. Ze stelt dat het "geen religieus probleem is, alswel een cultureel probleem". Wat staat daar eigenlijk? Het verdient enige aandacht, want als er iets zo intensief verweven is met cultuur, dan is het religie wel. Sterker nog, probeer je maar eens een cultuur voor te stellen als je de religieuze elementen eruit wegdenkt. Minstens de helft van de feestdagen, kledingvoorschriften en bijzondere gerechten kunnen dan sowieso de prullenbak. Zo ongeveer alles - van wieg tot graf, en zeker bij die twee ijkpunten - is wel gevat in één of andere traditie. Goed, sinds de ontkerkelijking, maar diezelfde ontkerkelijking doet ons ook vergeten dat het bij de moezelmannen - met de ontmoskeeëlijking een goeie eeuw achter - nog wel zo is. Volgens wegkijklinks moeten we de twee scheiden, om de religie van blaam te zuiveren. Andermaal een poging om de "religie van de vrede" te redden van de eeuwen structureel geweld, begaan door moslims. Sterker nog, sinds wanneer is religie niet meer de basis van een cultuur? Als er toch een centraal verzamelpunt is voor culturele elementen, dan is het wel een gestructureerd geloof. De islam in het bijzonder, want feitelijk is de islam in zijn oorspronkelijke vorm niets meer dan de gecondenseerde mores uit de tijd van de profeet. Omdat je dochters mocht meppen als ze onzedelijk waren in de tijd van ome Mo doen moslims dat nu nog steeds: het is immers traditie dat papa de patriarch naar het voorbeeld van aartspatriarch Mohammed de dochters uit zijn huishouden in toom houdt. Maar goed, "niet religieus, maar cultureel" is andermaal zo'n NPO/Correspondentmantra dat wel gerust stelt, maar in feite niet zoveel betekent. Weer zo'n mantra om vooral niet na te hoeven denken om die arme meisjes die door hun ouders en broers in elkaar gemept worden, weer zo'n mantra om de eigen superieure wereldwinkelmoraal uit te dragen, waarin ruimte is vooral alle kleuren en religies van de wereldbol. Ach ja, zolang het verschillige volk maar met een gerust hart op de bakfiets zit en nare Pakistaanse patriarchen hun dochters ongestoord kunnen aftuigen gaat het allemaal goed met Nederland, toch?

Reaguursels

Inloggen

Kaan78 | 21-10-16 | 11:48,

Je vergelijkt appels met olifanten, om heel veel redenen;
- crimes passionelles kwamen hier vroeger bijna half vaak voor als in Turkije;
- maar nu niet meer, en daar gaat het om;
- bovendien; eerwraak is iets totaal anders;
- en eerwraak heeft in Nederland nooit bestaan;
- en in Turkije is eerwraak nog net zo geaccepteerd als 100 of 300 jaar geleden;
- en dat komt omdat eerwraak in de sharia legaal is;
- in de wetgeving hier is dat nooit zo geweest;
- en verkrachting en crimes passionelles evenmin;

De zogenaamd "gematigde moslims" zeggen altijd dat moslims alleen niet-moslims mogen verkrachten en vermoorden. Maar elke korangeleerde kan jou vertellen dat moslims ook elkaar mogen verkrachten en vermoorden. Zelfs hun eigen dochters.
Vandaar dat moslims dat dus overal ter wereld doen; ook in Nederland.

Jouw claim dat Turken superieur zijn omdat ze de meeste genocides hebben gepleegd en de meeste kinderbordelen hebben geopend, klopt ook niet. Natuurlijk ben ik het met jou eens dat het Ottomaanse rijk net zo pervers, wreed en misdadig was als de bedenker van de islam, de Plunderende Proleet Mohammed. Daarom wil Hitler-fan Erdogan ook terug naar dat Ottomaanse rijk.
Maar anders dan jij denkt zijn Turken niet de enigen die pedofilie, slavernij, zo gruwelijk mogelijke martelingen en genocides als hoogste ideaal van hun geloof beschouwen. De islam is overal en altijd extreem pervers, wreed, moorddadig en barbaars geweest.
Dus daar gaat je "superioriteit".

Dandruff | 21-10-16 | 16:14

Zo langzamerhand ben ik zo ver dat elk wijf dat zich zogenaamd vrijwillig in zweterige lappen wikkelt en daarna begint te emmeren over weerwraak gewoon als idioot beschouw.
Donder op dat achterlijke geloof waarvoor je je, alweer zogenaamd vrijwillig, in een vuilniszak verkleedt, is pure haat, puur geweld en pure oorlog.
Elke debiel die dat nog de religie van de vrede durft te noemen dient te worden opgesloten.
Het is de religie van geweld, onderdrukking, vrouwenhaat, homohaat, kinderschending, oorlog en onmetelijk geweld naar allahbetert geloofsgenoten.

Nou is er met ieder geloof in sprookjesfiguren het een en ander behoorlijk mis, maar wat jullie, zogenaamd geloofigge moslims er van bakken is echt te idioot voor woorden.
Dus flikker op met die allametzijnhakkebar en doe dat leuk in landen waar ze OOK NIETS FATSOENLIJKS van die zak bakken.

mallekater | 21-10-16 | 14:36

Domme deugnederlanders, zoals muts Kalverboer, maken zich, tegen nogal wat pecunia en optredens tegen 2000 Euro per keer,, druk over Zwarte Piet.
Kindermisbruik, kindhuwelijken, kinderarbeid en geweld tegen kinderen in huiselijke kring kan haar de pis niet lauw maken en niet opjutten, een volkomen belachelijk zogenaamd wetenschappelijk kringgesprekje m.b.t. een figuur in een kinderfeest benut ze om net tedoen alsof ze WEL belangstelling heeft voor de belangen van kinderen.
Mijn god, wat een absolute fail.

Shame on you, Kalverboer.

mallekater | 21-10-16 | 14:09

Het doet er niet toe of het vervelende gedrag van lichtgetinten religieus of cultureel geinspireerd is.
Feit is, dat het nooit gaat veranderen van hun kant en we andere oplossingen moeten verzinnen.

Veritas Splendor | 21-10-16 | 12:54

Het lijkt inderdaad of Nederland het verzet heeft opgegeven. Maar men mag niet vergeten dat Nederland ferm in de greep wordt gehouden door linkse activistenclubjes. Samen met de pretorian-garde media zorgen zij er wel voor dat een bepaald beeld de Nederlander wordt opgedrongen: 'widerstand ist zwecklos'. Ook worden Nederlanders op TV afgeschilderd als betatouëerde bavianen met meer oorringetjes dan diploma's. Er wordt geen middel geschuwd om de Nederlander ervan te doordringen dat het allemaal voorbij is, dat hun beschaving ten onder gaat.
'Get The F& Out of My House', programma's over liederlijk gedrag en zuipfeesten, dat wordt niet voor niets uitgezonden. Doel is de maatschappij op zijn kop te zetten. Datgene dat bizar was, is nu normaal, wat normaal was, is nu bizar.
Links heeft een mindset die streeft naar een utopia, daar moet een ieder voor wijken die dit streven niet deelt. De boodschap is die van de niet-deugende blanke en de 'virtuous foreigner'. Als het moslim is, staat het meteen boven de wet, is het ineens zoveel deugdzamer dan wie ook.
In dit licht mag je ook kijken naar de ineens opstekende kruistocht tegen alcohol. Ineens is de overheid zo bezorgd over onze lever - terwijl het niet uitmaakt als deze op een mes balanceert van één van die geïmporteerde 'kinderen' van in de 30.
Hier zit niet enkel geldelijk gewin achter, de ideale burgers die nu met treinlading binnen worden gesluisd, houden niet van alcohol, want dat mag niet van Allah. En dus worden alle regeltjes langzaam maar zeker Sharia-proof gemaakt. Zwarte Piet is al bijna verboden, het Kerstfeest komt zeer zeker ook aan de beurt. Langzaamaan wordt alles waarvan je dacht dat het nooit anders zou zijn, ineens verboden. Of denk je dat je straks nog Hema rookworst zal mogen vreten?
Het is sluipend, maar gestaag. Het gaat al decennialang mis met die multiculturele samenleving - maar dat mag niet gezegd worden want het project moet doorgaan. Criticasters worden uitgemaakt voor nazi of vermoord, maar het proces van 'omvolking' is zeer zeker vergelijkbaar met een 'Endlösung'. Weer een Socialistisch maatschappelijk experiment omdat zij nu eenmaal heilig geloven in maakbaarheid van de samenleving. Net zoals Hitler die ook van bovenaf zijn maatschappelijke experiment op de bevolking losliet. Nationaal Socialisme is ook Socialisme. Links heeft het na de oorlog in het rechtse kamp geschoven, maar het is net zo links als Marcel van Dam. En de erfgenamen van deze ideologie importeren we nu. Het felle antisemitisme dat hen kenmerkt, stamt regelrecht af van de Mufti uit de jaren '30, die groot bewonderaar was van nonkel Adolf. Terwijl de Duitsers verpletterend werden verslagen, kon de Mufti na de oorlog gewoon doorgaan met zijn jodenhatende ideologie. En dat zijn we nu al 40 jaar aan het importeren, en vinden het dan vreemd dat het zo moeizaam en niet-lievv verloopt.
Logica en realisme zijn bij de pony-meisjes als in dit artikel niet te vinden. Alles draait om hoe zij graag de wereld zien, niet hoe die wereld feitelijk is. Zij laten de vos het kippenhok in en doen dan net of deze gaat touwtjesspringen met de kippen.
Maar goed, ik ben een 'boze blanke man' en deug al niet vanwege mijn kleur. Mij wordt slavernij in de schoenen geschoven terwijl mijn voorouders van jongs af aan in de mijnen zaten.
Links is in een eindfase beland. Het lijkt alsof het machtiger is als nooit tevoren (en dat is deels zo) maar draagvlak in de samenleving is ver te zoeken. Die ideologie is uitgespeeld, maar omdat het hongert naar macht heeft het zich verbonden met een andere machtshongerige ideologie. Net zoals Hitler een non-agressie pact met Stalin sloot, heeft links zich vereenzelvigd met de islam. En de islam maakt graag gebruik van 'nuttige idioten'. Denk aan het verhaal van de slang in de kou, die de medelijden van een vrouw weet op te wekken en door haar naar huis wordt genomen. Thuisgekomen bijt de slang haar: 'waarom bijt je mij, ik heb je toch uit de kou gered?' De slang antwoord: 'Je wist dat ik een slang was toen je besloot me mee in huis te nemen'.

DearMud | 21-10-16 | 12:26

Het zijn ALTIJD individuele autochtonen die een meid OF jongetje verkrachten in Nederland. Hele pedonetwerken bestaan niet in Nederland. Of dat een kerkelijke instantie of een sportvereniging op kinderopvang het onder de pet houdt bestaat gewoon niet in Nederland. Het is in tegenstelling tot achterlijke culturen altijd eenlingen terwijl achterlijke culturen altijd verenigd doen. Gelukkig behoren autochtonen niet tot verenigingen zoals sportclubs, gezindten of families die dit soort dingen doen. Fijn om zo verheven te zijn!

Kaan78 | 21-10-16 | 11:48

oh, de dader berouwt.
Excuus, Evocatus

Evocatus | 21-10-16 | 11:07

"Ik ben het eens met geenstijl. Als we een vrouw doden omdat ze vreemd is gegaan moeten we dat net doen als de Autochtonen. Dan heet het crime passionelle. Dus niet meer doden met termen als eerwraak wat meer uit de islamitische hoek komt. Als je van plan bent om je vrouw te doden, ga dan lekker geintegreerd te werk.
Kaan78 | 21-10-16 | 08:01 "

Leuk bedacht, maar u vergelijkt nu een individuele tijdelijk gek wordende mens die een eenmalige individuele actie uitvoert met eeuwenlang geïnstitutionaliseerde stam-, clan- en machowraaklust, onderschreven door de mannen van een gemeenschap?

Na de door u opgevoerde en een uitgevoerde crime passionelle bestaat er een kans dat de dader weer bij zinnen komende zijn misdaad berouwd.

Dit in tegenstelling tot de eerwraken in welke vorm dan ook. Sterker nog deze wekken geen berouw op, maar sterken de uitvoerders in hun geloof en verbinden de mannen sterker met elkaar in het besef dat zij het goede doen, hetgeen meerdere en volgende wreedheiden sanctioneert. Geen plaats voor berouw o.i.d.

Kortom beide zaken zijn moreel gezien a.h.w. zo ongeveer omgekeerd evenredig.

Uw vergelijking is dan ook nauwelijks anders te beschrijven dan voortkomend uit uw ideologische verblindheid kenmerkend voor de zgn Gutmensch.
Ik wens u veel succes met uw persoonlijke gekte.
Komt dat salvo! Evocatus

Evocatus | 21-10-16 | 11:06

"Dat mensen rekening houden met andere culturen en religie is voor grote leiders zoals bij de Turken en superieure culturen. Moeten we niet willen voor Nederland.
Kaan78 | 21-10-16 | 09:41 "

Een voorwaarde sine qua non is: Wederkerigheid. Dat om te beginnen.
Komt dat schot! Evocatus

Evocatus | 21-10-16 | 10:50

@His Lordship | 21-10-16 | 09:56
Veeg 1400 jaar aan inteelt ook niet onder het tapijt. Dat doet aan een aantal nogal belangrijke zaken geen goed. O.a. I.Q. om maar eens iets te noemen...

Sjefke7807 | 21-10-16 | 10:08

@Kaan78 | 21-10-16 | 09:41
Goh, u was ook weer eens uit uw trollenhol gekropen? "superieure culturen" *proest* Héél superieur hoor, het verminken en levenslang kleineren van meisjes/vrouwen. Ik denk dat u het woord "superieur" nog maar eens moet opzoeken in een woordenboek...

Sjefke7807 | 21-10-16 | 10:06

En toch heeft ze wel een punt. De meeste problemen met islamitische allochtonen komt rechtstreeks voort uit de gewoontes van de zandbakcultuur van hun afkomst. Het excessief verwennen van (vooral) jongens, met het gevolg narcistisch haantjesgedrag, familie-eer en het compleet afwezige vermogen tot zelfreflectie komen allemaal voort uit de middeleeuwse tribale verhoudingen van de Arabische nomaden. Een achterhaalde godsdienst als islam faciliteert die levenswijze uitstekend, jazeker, maar het is niet de oorzaak.

His Lordship | 21-10-16 | 09:56

hmm zullen we een testje doen en iemand van het balkon gooien om religieuze reden en daarna 1 om culturele reden, zou zeggen npo heeft medewerkers genoeg.

maar wat ze dus eigenlijk zeggen is dat niet de islam achtelijk is maar de culturen in de islamitische landen. He zei wilders niet minder minder marokkanen ne niet minder moslims?

in de kern van de zaak veranderd er niets, er zijn achtelijke mensen die het normaal vinden vrouwen te onderdrukken, die worden niet aangepakt of dat nu is omdat de gutmenschen dat zielig vinden want moslim of want turk, wat is het verschil

pantera | 21-10-16 | 09:45

Dat mensen rekening houden met andere culturen en religie is voor grote leiders zoals bij de Turken en superieure culturen. Moeten we niet willen voor Nederland.

Kaan78 | 21-10-16 | 09:41

500 dat zijn er nog wel wat. Misschien tijd om dit soort zaken eens harder aan te pakken? De straffen wat omhoog? Misdaad is misdaad en dat moet aangepakt worden en misdaad die gepleegd word uit (voor ons) compleet achterlijke redenen zoals religie of cultuur nog wat harder.

Barkruk2 | 21-10-16 | 09:05

Wauw, dus de Verlichting was een religieuze beweging, want is cultuur en dus religie? Licht.

Hetkanverkeren | 21-10-16 | 08:06

Ik ben het eens met geenstijl. Als we een vrouw doden omdat ze vreemd is gegaan moeten we dat net doen als de Autochtonen. Dan heet het crime passionelle. Dus niet meer doden met termen als eerwraak wat meer uit de islamitische hoek komt. Als je van plan bent om je vrouw te doden, ga dan lekker geintegreerd te werk.

Kaan78 | 21-10-16 | 08:01

Eerwraak is idd meer een mediterraan verschijnsel. Grieken en sicilianen zijn er ook bekend mee van oudsher.
Maak het je niet te makkelijk door dan maar alles wat achterlijk is op de islam af te schuiven.

tractorband | 21-10-16 | 07:17

Eerwraak is zeker niet alleen met islam verwoven en niet alle islamiten kennen eerwraak, wraak alleen is daar al genoeg geloof ik.

Islam is ook niet alleen onderdeel van maar 1 cultuur, de Turkse cultuur wijkt al werelden van de Marokkaanse af. Dus je kunt cultuur niet 1oop 1 gelijk stellen met een religie, maar natuurlijk drukt religie zwaar op de ontwikkeling van een cultuur door de eeuwen heen.

Daarom hebben Nederland en overzeese (ex-)gebiedsdelen zwarte Piet en cultuurbarbaren Quinsy en Sylvana niet.

bergsbeklimmer | 21-10-16 | 06:17

Eerwraak.. Het is slechts een van de vele, vele negatieve aspecten van de religie van de vrede.. As-salâmu ʿalaykum, Het is schijt in je handen, en bekijk um...

Batavi Magistralis | 21-10-16 | 01:23

Ellen van Leeuwen: "Om maar niet de vuile was buiten te hangen, worden problemen thuis opgelost."

Wel ja, nou verdiend gotspe-van-het-jaar. Ik zou dat woord "opgelost" tussen aanhalingstekens plaatsen of heeft de journalist, Peter Koop, het verkeerd weerggeven?
Komt dat tweede schot! Evocatus

Evocatus | 21-10-16 | 00:30

"Dus je dochter vermoorden om een religie mag niet, maar als het een cultuur is mag het wel? Zie ik dat goed?
Vogelbeest | 20-10-16 | 19:40 "

Tja, komt het in de praktijk wel op neer. In- en intreurig geleuter van dit soort goedwauwelende onmensen.
Komt dat schot! Evocatus

Evocatus | 21-10-16 | 00:23

Ontmoskeeing een eeuw achter?
Volgens mij hebben ze nog geen Verlichting etc gehad.
Je gaat even voorbij aan het feit dat islamisme niet gelijk en zeker geen gelijkwaardige cultuur is aan de joods-christelijke Germaanse cultuur in West-Europa

Draak uit Brabant | 21-10-16 | 00:20

"moezelmannen"
???

Wilt u zo vriendelijk zijn om deze fantastische rivier er buiten te laten! Ja, ik weet het wel, geen hoofdletter "M", maar toch!
En dan al die fantastische wijn die in die streken geproduceerd wordt.
Nee, dat past helemaal niet bij Mohammedanen!
Maar wel bij ons!
Tschüß, Evocatus

Evocatus | 21-10-16 | 00:20

Je moet eens in blijf-van-mijn lijf huizen (en die zijn toch meestal wel van de 'Turkse'variant, als niet-Turkse kom je er vaak gewoon niet in of wordt je binnen een dag weggesard) gaan horen wat er allemaal gebeurd is: ooms en zwagers die plotseling je dochter besprongen, je echtgenoot die sdeandere kant op keek en toen je wilde ingrijpen kreeg je ook klappen. Maar lekker niet hardop doorvertellen, want familie-eer, weet je.
_
In Turkije pakken ze eerwraak tegenwoordig hel doortsastend aan: de HELE familie, zonder uitzondering, gaat de bak in, vrouwen incluis, totdat helemaal duidelijk is wat er gebeurd is. Ooms en neven die hebben meeverkracht, gaan voor een minimum van TWINTIG jaar de bak in. Ooms en neven die niet mee wipten, het vooraf wél wisten maar hun bék hielden: twaalf jaar minimum.
-
Je kunt van Erdogan c.s. een boel beweren - maar échte middeleeuwse achterlijkheid tolereert hij niet.

bisbisbis | 20-10-16 | 23:10

Waar het eigenlijk op neerkomt is dat meisjes als Van Leeuwen intrinsiek racistisch zijn: In blanke mannen zien zij het kwaad en dat moet volgens hen hard bestreden worden. Maar als een man opeens niet meer blank is, maar bruin, dan verliezen zij al hun verdediging en redelijkheid en dan openen zij zich. Ellen is gelovig en haar religie aanbidt het besnedene.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 20-10-16 | 23:05

Nou,dan reppen we voortaan toch gewoon over moslimcultuur? Wat een semantische spelletjes zeg. Zolang maar duidelijk is dat de problematiek wordt veroorzaakt door volkeren wier cultuur is gevormd door islam.

Gen. Maximus | 20-10-16 | 23:03

De Twee plagen die ons land teisteren.
De islam en de collaborerende deugmensen.

Jan Dribbel | 20-10-16 | 22:50

Als dat de dagelijkse realiteit is dan moeten we dat accepteren volgens die mevrouw van de pvda, we zouden immers niet moeten vasthouden aan 'oude opvattingen' en niet mogen oordelen over veranderingen van buitenaf.

henkdekanarie | 20-10-16 | 22:38

"Blijf van mijn lijf". Die feministen worden langzaam maar zeker compleet kalt gestelt door de troepen van Mohammed.

Fijnstoffer | 20-10-16 | 22:27

altijd mooi om te zien hoe die mennekes extreem gevoelig zijn voor "eer" maar als het om eerlijkheid of eer van hun werk gaat is het opeens een heel ander verhaal.

BroederBlockchain | 20-10-16 | 22:25

Ah Wacht! Hier kan DENK nuttig zijn. Hup Tom, schudt je roes af en stalk de club die opkomt voor ieder individu die niet gehoord wordt in de harde samenleving.

catharsis | 20-10-16 | 22:14

500 gevallen alleen in Den Haag. WoW. Dat zijn duizenden gevallen landelijk per jaar.
2 vragen: 1.wat is de tendens door de jaren heen (ik vermoed dat het aantal aangiften toeneemt) 2. hoe voorkom je dit? Wat mij opvalt; hier, in het hart van rotterdam, is dat het aantal (veelal) Marrokaanse meisjes de laatste jaren eerder opgroeit conform westerse waarden dan hun traditionele. Met een beetje geluk is het tijdelijk (denk aan een periode van 10-15 jaar want op die schaal moet je denken bij dit soort problemen. Als ik Minister van Informatie en Propaganda was dan zou ik kiezen voor een priemende campagne waarin de vrijheid van zelfbeschikking en de ontwikkeling van het individu wordt bevorderd. Slecht plan natuurlijk want zo'n actie dient dan wel het goede doel maar overlaadt waarschijnlijk direct de dienst van Mw van Leeuwen. cs. Hmmm. Klotewereld.

catharsis | 20-10-16 | 22:09

@Graftak | 20-10-16 | 21:55
Je kan er een hoop woorden aan besteden, verklaren, uitleggen en analyseren maar "wegkijken" blijft nog altijd de beste definitie.

McMarx | 20-10-16 | 22:02

Als er weer eens een meisje of jonge vrouw is doodvermoord door haar mannelijke familieleden vanwege een tongzoen (mannen mogen dat wel maar vrouwen absoluut niet), zijn alle gutmenschen verdrietig, boos en we zagen het niet aankomen! Terwijl het slachtoffer vaak al duidelijk heeft aangeheven dat haar familie eerwraak zoekt. Daar gebeurd dan niets mee, het zal zo'n vaart niet lopen etc etc. Totdat het te laat is. Achteraf zegt de politie dan ja we hadden dingen kunnen doen als we het wisten, terwijl die meiden zo vaak aanklopten! Gelukkig heeft het niets met de islam te maken

Graftak | 20-10-16 | 21:55

Eerwraak is nergens zo diep ingebed als in de achterlijke moslimcultuur. Zie hoe 6-7-8-jarige meisjes fysiek worden mishandeld door het verplicht dragen van strakgeknoopte kopvodden en lange lappen, zelfs bij hoogzomerse temperaturen van plus 25 graden.
Hoe moslimmeisjes fysiek worden gestraft door hun vaders, broers, ooms en neefjes indien zij ook maar een stapje zetten buiten de extreem religieuze dwangregels der islam.
Een onschuldig vriendelijk praatje met een niet-moslim leidt tot harde klappen in alle hoeken van de kamer...
De islam kent slechts mannelijke heersers en vrouwelijke slavinnen. De kindbruidjes, de uitgehuwelijkte (lees: verkochte) meisjes plus het stiekem (bij onze wet verboden) besnijden van meisjes getuigen van de wreedheid van deze ideologie.
Islam hoort niet thuis in ons land. Minder, minder, minder.

appelvink | 20-10-16 | 21:54

Dat komt omdat we het gesprek niet voeren, zou Bussemaker zeggen.

Skorzeny2017 | 20-10-16 | 21:40

@omanders | 20-10-16 | 21:29
Iets met fata morgana prevelt.

McMarx | 20-10-16 | 21:34

@Jezus_Boeddha | 20-10-16 | 21:25
Zeker. Het feit blijft dat het met achterlijkheid te maken heeft en daar is de islam een ultiem exponent van.

McMarx | 20-10-16 | 21:33

@jitro | 20-10-16 | 20:58
De strijd wordt vooralsnog via de troepen van de belastingsdients bepaald. Als die vallen komen de poppen pas echt aan het dansen.

McMarx | 20-10-16 | 21:31

@Ellen van Leeuwen


Als het niet de religie is, maar de cultuur van die mensen: Hoe kan een multiculturele maatschappij dan ooit, ooit werken?

omanders | 20-10-16 | 21:29

Geweld plegen in gevallen dat er geen sprake is van noodweer is gewoon strafbaar volgens het wetboek van strafrecht. Tegen eigen kinderen of vreemden maakt niet uit. Ook de achtergrond doet er niet toe. Als er een strafbaar geweldsdelict is gepleegd dient dit er volgens de wet vervolging plaats te vinden. Dat het probleem niet wordt opgelost ligt niet aan de cultuur of religie van de degenen die de delicten plegen maar aan de wegkijkende overheid die zijn eigen wetten niet naleeft. Bovendien zijn de strafmogelijkheden te beperkt. In veel gevallen zou repatriëring naar het thuisland een mooie aanvulling zijn op de opgelegde straf. Als bezoekers niet wensen te integreren zou dat een vanzelfsprekende consequentie moeten zijn.

Elessir | 20-10-16 | 21:27

@franker. wutburger kan het u vertellen. Hij of zij weet van wetenschap. Hihi

Reaaalist | 20-10-16 | 21:26

Ik moet de auteur van het AD stuk toch gelijk geven. De eerwraak is niet alleen een probleem onder moslims. Onder hindoes komt het ook voor, en misschien ook nog wel onder boeddhisten uit Aziatische landen. Jezidi's doen ook aan eerwraak. Eerwraak komt breder voor dan alleen onder moslims.

Jezus_Boeddha | 20-10-16 | 21:25

Recentelijk kreeg ik Facebook een reclame van Plan Nederland (voorheen Foster Parents Plan) voor hun strijd tegen kindhuwelijken. Met de uitleg wat de oorzaken waren. En raad eens, er werd van alles genoemd, behalve de meest wezenlijke; het boek van de pedo-profeet die een 9-jarige trouwde. En raad nu eens wat de grootste gemene deler is van landen waar uithuwelijken van meisjes het meest voorkomt. Tip: het betreft de ideologie die ook heerst in de landen met meisjesbesnijdenis.
Men wil het gewoon niet zien.

Franker | 20-10-16 | 21:20

Piet Karbiet | 20-10-16 | 21:02
Nu wel, vroeger stemden ze vaak fijn soosialistich en hebben het tuig dat deze import heeft mogelijk gemaakt in het zadel geholpen. Daar heb ik alleen maar minachting voor, dit soort valse profeten cq spijtoptanten, die nu ineens met de mond vol meel anti islamitisch zijn.
Dan kan men maar beter zijn vuile bek houden, denk en zeg ik dan wel eens.
U kent dit soort types vast wel;)

Gerard Leeflang | 20-10-16 | 21:15

Net toevallig Keuringsdienst van waarde gezien op de teuveu.
Men ging naar Bologna toe ivm onderzoek naar de Bolognese chips van Lays, of dat wel echt bolgnese was.
De Italiaanse chef ter plekke maakt voor de naar blijkt Turkse Nederlander de fameuze Ragu a la bolognese.
Blijkt dat er Pancetta, spek dus, in gaat. De interviewer stamelt "maar volgens google hoort dat er niet in...."
Vervolgens is de saus klaar, en mag de interviewer proeven. Die vervolgens weigert ivm last van zijn islam.
Ronduit gênant. Ook gênant dat men dat in het programma helemaal geen probleem vond: je stuurt iemand naar Italië om daar de originele saus te proven, wat ie vervolgens niet doet ivm zijn sprookjesboek.
Hou asjeblief op met die islam, het slaat helemaal nergens meer op, maar we worden langzaam het wel door de strot geduwd.
Idee :"Sorry, maar van mijn geloof mag ik geen islam"

Nuchternederland | 20-10-16 | 21:10

@Memek | 20-10-16 | 20:52
Dat is meer cultuur als zijnde in kunstzinnige uiting. Cultuur is breder en omvat ook de barbaren en achterlijken.

McMarx | 20-10-16 | 21:07

@Piet Karbiet | 20-10-16 | 20:47
Ja, dat krijg je ervan als politici geen rekenschap hoeven te af te geven aan hun beslissingen omdat ze niet in de werkelijkheid staan die ze overijverig de verkeerde kant uit sturen.
Ik ben maar wat blij dat ik in het centrum van 020 woon waar al die shit nauwelijks speelt. Wij hebben slechts te maken met het probleem van de bierfietsen en meer van dat soort barbarismen. Met name het aankijken van die dikke reedten van Amerikanen als je aan de wandel bent. Helaas is Drs P. niet meer (die woonde vlakbij). Die zou daar nog een mooi stukje over hebben kunnen schrijven.

McMarx | 20-10-16 | 21:03

De vraag of het aan de islam ligt of aan de cultuur, en in hoeverre deze elkaar beïnvloeden, vind ik niet zo relevant. Dé vraag is waarom het in onze cultuur zo goed kan gedijen. Wat is dat? Waaruit bestaat dat?

atheïstisch stemvee | 20-10-16 | 21:02

@jitro | 20-10-16 | 20:58
Nou, hier weten velen wel hoe de hazen lopen hoor.

Piet Karbiet | 20-10-16 | 21:02

Blijf van mijn lijf huis, de kultuur hangt er met de benen uit.

Oprisp | 20-10-16 | 20:59

Lewis Lewinsky | 20-10-16 | 20:55
wetenschap is duidelijk niet aan jou besteed.

Wutbürger_ | 20-10-16 | 20:59

Word eens wakker. Nderland is al gevallen voor islam. West europa ook trouwens. De media tv radio journalisten en krant ontwijken alles wat kritisch is over islam. Overheden kijken weg van problemen wat de islam/ moslims met zich meebrengen. Politiek/overheden verweven langszaam de islam en zijn cultuur met nederland en laten mondjes maat meer islamitische gebruiken toe en verbieden en beperken beetje bij beetje onze verworven vrijheden wat botst met de islam en hun cultuur. Zelfs bedrijven proberen er in te springen en doen westerse culturele gebruiken in de ban. Westerse vrouwlijke slachtoffers van aanranding en verkrachting door moslims word afgedaan dat ze er zelf schuldig aan zijn en dus 2 maal slachtoffer zijn. Alles sluipt zo onzichtbaar binnen dat weinigen het opvalt. En die kritische uitlatingen hebben worden monddood gemaakt geintimideert en als rascist of islamfoob uitgemaakt. Wat ons nog te wachten staat is het strafbaar maken van kritiek hebben kritisch zijn op de islam. Of wel het criminaliseren van kritiek op de islam en dus strafbaar maken. Daar zijn ze vanuit de islamitische elite wereld al even mee aan het lobbyen. Wacht maar wanneer hillary clinton president word. West europa is al gevallen alleen dringt het nog niet door tot iedereen.

jitro | 20-10-16 | 20:58

Over achterlijkheid gesproken; Drie maanden na de mislukte staatsgreep in Turkije komen er uit Ankara nog steeds maatregelen tegen Fethullah Gülen, het vermeende brein achter de couppoging. Het Turkse Ministerie van Onderwijs heeft in opdracht van Erdogan 13.000 ton wiskundeboeken ter waarde van € 14,6 miljoen verboden, omdat er bij opgaven voor meetkundige berekeningen de letters F en G worden gebruikt... http://www.turkijecorrespondent.nl/2016/10/15/wiskundeboeken-verboden-in-turkije-wegens-letters-f-en-g/
What the Fuck?

Piet Karbiet | 20-10-16 | 20:56

Honorificabilitas | 20-10-16 | 20:50
Dat zijn volgens de "echte" moslims ook geen echt islamitische landen, omdat er teveel tribale tradities met de islam zijn verweven. Vrouwonvriendelijke tradities zoals clitoridectomie zijn dan wel weer populair..

waarisdelol | 20-10-16 | 20:56

@Wutbürger_ | 20-10-16 | 20:52
Als 91% van de eerwraak islamitisch is, zoals jij zegt, dan is eerwraak overduidelijk een islamitisch dingetje, Einstein.

Lewis Lewinsky | 20-10-16 | 20:55

Het antwoord van de gutmenschen.

Daar hebben wij blijf van mijn lijf tehuizen voor want wij zijn een beschaafd land.

komtdatschot | 20-10-16 | 20:54

Lewis Lewinsky | 20-10-16 | 20:40
als 9% van de eerwraak niet-islamitisch is (wat het geval schijnt te zijn, want cultuur in India), dan is die conclusie dus fout.
Is echt niet zo moeilijk hoor, dat nadenken ;)

Wutbürger_ | 20-10-16 | 20:52

Als ik aan cultuur, denk dan denk ik meer aan iets artistieks; iets van kunst en, al naar gelang de smaak,
iets van schoonheid. Ware cultuur heeft iets wat mensen
aanspreekt.
.
Cultuur kan en mag aldus nimmer toegeschreven worden aan een achterlijke, krankzinnige ideologie als Islam.
.
Oké religie heeft culturele aspecten en cultuur heeft religieuze aspecten, maar een brainwash als Islam kan zo in de chemokar; weg ermee.

Memek | 20-10-16 | 20:52

Noord-Afrika, Somalië en Indonesië kennen het bijvoorbeeld niet of nauwelijks.
koter | 20-10-16 | 20:19

Klopt. Maar daar (N-Afrika en Somalië) kennen ze juist wel weer veel tribale wraak. Daar vindt dagelijks geweld plaats tussen stammen onderling.

Honorificabilitas | 20-10-16 | 20:50

@Honorificabilitas | 20-10-16 | 20:43
Nonsens. Eerwraak vindt vaak plaats met als argument *je bent geen goede moslim*. Pats. Daar heb je je verband.

Lewis Lewinsky | 20-10-16 | 20:48

@McMarx | 20-10-16 | 20:38
Ik was erbij toen in de vorige eeuw de eerste grote moskee werd gebouwd in 020. Bij metrohalte Kraaiennest in de Bijlmer want zo rolde de PvdA toen. Lekker tolerant doen maar wel graag vier kilometer buiten de Grachtengordel s.v.p.

Piet Karbiet | 20-10-16 | 20:47

@Honorificabilitas | 20-10-16 | 20:43
Je vergeet dat de islam nou juist het beste in achterlijke culturen een vruchtbare voedingsbodem vindt. In die zin zijn ze wel degelijk gerelateerd. Niks toeval. Op z'n minst een gegronde correlatie.

McMarx | 20-10-16 | 20:47

Als op een kruispunt in Kutkrabbersveen 6 ongelukken per jaar gebeuren wordt de omgeving in een straal van 5 km bezaait met rotondes, drempels en flitspalen. Bij 500 gevallen van 'cultureel' huiselijk geweld doen we helemaal niks. Durven we niet. Klojoos

Yohean | 20-10-16 | 20:46

koter | 20-10-16 | 20:19,

Onzin. Eerwraak is in de sharia legaal, daarom lijkt het in veel islamitische landen weinig voor te komen; er wordt geeneens onderzoek naar gedaan.
Ook in landen waar eerwraak illegaal is zoals Jordanië wordt het vaak gedoogd.

Dandruff | 20-10-16 | 20:45

@omanders | 20-10-16 | 20:38
Perl: altijd een kudttaal gevonden. Lijkt erg op de koran.

McMarx | 20-10-16 | 20:43

Eerwraak is cultuur-gerelateerd. Net zoals vrouwenbesnijdenis cultuur-gerelateerd is.

Dat er in veel islamitische landen eerwraak en vrouwenbesnijdenis voorkomt is toeval en heeft niets met pislam te maken. Goh. Dat ik ooit nog eens ging opschrijven dat iets niet met de pislam te maken heeft :)

Honorificabilitas | 20-10-16 | 20:43

@McMarx | 20-10-16 | 20:38
Kom op, dat heeft werkelijk geen flikker te maken met eerwraak. Dat zijn gewoon vergissingen!
madrasaoftime.files.wordpress.com/201...
Kan gebeuren.

miko | 20-10-16 | 20:43

@metagod | 20-10-16 | 20:36
Inderdaad en houden verder vooralsnog hun bek want dat is nog even een brug te ver.

McMarx | 20-10-16 | 20:41

Ik lees steeds dat het bij eerwraak gaat om wat de omgeving er wel niet zal denken. Welke omgeving gaat het hier dan over. De familieleden die de eerwraak plegen horen niet op straat vrij rond te kunnen lopen, dat zijn misdadigers. Dat is wat de omgeving er van denkt.

Reaaalist | 20-10-16 | 20:40

@Mahatma | 20-10-16 | 20:34
In Nederland ja, daar komen de meeste Hindoestanen uit Suriname. Die zijn weat voorgeweekt dor de negers daar wat betreft zeden. ;-)
Maar in Engeland is het vaak een probleem. Kun je een leuke film zoals Bend it like Beckham maken maar dat staat redelijk ver van de werkelijkheid.
Afghanen spannen trouwens de kroon met achterlijkheid.
Dus ik zou als ik Maiwand was maar oppassen met die verkleed parties van hem.

miko | 20-10-16 | 20:40

Panos88 | 20-10-16 | 20:31
Wegwezen is geen optie voor mij.
Niet omdat het niet zou kunnen, maar gewoon omdat ik me door niets of niemand mijn eigen land uit laat jagen.
De pleuris met ze, ik blijf waar ik ben.

Jackanders | 20-10-16 | 20:40

@Wutbürger_ | 20-10-16 | 20:20
Zentgraaff heeft niet zozeer een cruciaal woordje weggelaten, maar de vinger op de zere islamplek gelegd.

Lewis Lewinsky | 20-10-16 | 20:40

"Ze stelt dat het 'geen religieus probleem is, alswel een cultureel probleem'."


Zoals de programmeertaal perl ook wel portable UNIX wordt genoemd, zo is de Islam portable Arabische tribale cultuur. Ze heeft dus weliswaar naar de letter gelijk, maar in feite niet.


Wat wel eens goed is te weten is dat ook Koerdische Yezidi's aan eerwraak doen: en.wikipedia.org/wiki/Murder_of_Du%27...

omanders | 20-10-16 | 20:38

Het begon in de Amsterdamse Bijlmer met het naar beneden flikkeren vanaf het balkon van vuilnis. Daar konden de vrouwen met gemak achteraan. De politiek keek en zag dat het goed was.

McMarx | 20-10-16 | 20:38

@koter | 20-10-16 | 20:24
Het lukt wereldwijd vrij veel gemeenschappen om niet te assimileren in een land. Dat kunnen bepaalde christelijke groepen zijn maar ook orthodoxe joden of moslims.
Kijk naar de Amish in Amerika die bestaan ook nog steeds in het verloederde Amerika. Die laten hun kinderen zelfs een jaar rondhuppelen om ze daarna weer op te nemen. Dat staat me dan weer meer aan dan eerwraak.
en.wikipedia.org/wiki/Rumspringa

miko | 20-10-16 | 20:36

Slimme moslima stemmen PVV.

metagod | 20-10-16 | 20:36

-weggejorist-

metagod | 20-10-16 | 20:35

koter | 20-10-16 | 20:19
Eens. Je zag bij de eerste generatie Hindoestanen nog veel 'eer' en groepsdruk. Daarna is het gelukkig minder geworden.

Mahatma | 20-10-16 | 20:34

Zware mishandeling, moord, mensenhandel, verkrachting, zware verminking. Zware delicten en dat zijn het.
Noem het eerwraak, uithuwelijken en besnijdenis en het zijn plotseling culturele fenomenen van de islam.

Het grootste gevaar voor onze cultuur zijn nog de domme gansjes en de linkse weldoeners die het ontmaskeren van deze gruwelijke sekte afdoen als islamofobie.

Jack Jersey | 20-10-16 | 20:32

@Jackanders | 20-10-16 | 20:25
Daar zou ik niet zonder meer van uitgaan, waarschijnlijker is dat de randstad in een groot open riool veranderd en dat hun kleinkinderen niet beter zullen weten. Wegwezen zo lang het nog kan.

Panos88 | 20-10-16 | 20:31

In Arnhem zijn al 39 scholen waar Zwarte Piet niet meer welkom is las ik net. Ook zoiets.

Maria.1 | 20-10-16 | 20:27

@koter | 20-10-16 | 20:24
Dat dacht ik ook altijd; zo denken wij "niet willen wonen in een cultuur die niet bij ons past". Maar moslims zetten het land gewoon naar hun hand en ze krijgen die gelegenheid ook nog. Om moedeloos van te worden.

Maria.1 | 20-10-16 | 20:26

Dat de wegkijkers van nu ooit maar door hun eigen kinderen en kleinkinderen vervolgd mogen worden, tot de laatste snik.
De zelfbenoemde deugers van nu zullen bloed aan hun handen hebben.
Sterker nog, ze zullen er in zwemmen.

Jackanders | 20-10-16 | 20:25

Ik begrijp dit soort ouders niet. Als je bang bent dat je dochter zich onzedelijk gaat bedragen waarom kom je dan in een uberliberaal land als Nederland wonen... daar kies je toch zelf voor? Als de eer van je dochter je zo lief is heb je niets in dit land te zoeken. Blijf in het geval eer, schaamte en zedelijkheid jouw ding is vooral in een conservatieve omgeving. Dit is het land van korte rokjes, losse omgang tussen de geslachten en vluchtige seks.

koter | 20-10-16 | 20:24

Sinds Pim zei dat deze cultuur een achterlijke cultuur is, is er weinig veranderd. En laten we eerlijk zijn hoe dit komt: Het stelselmatig demoniseren en attaqueren van een ieder die maar de geringste kritiek heeft op deze achterlijke cultuur. Het is een volstrekt onbegrijpelijke gang van zaken dat vanuit links, want dat is nou eenmaal zo, er een cordon sanitaire is opgericht om deze achterlijke cultuur in stand te houden. Dezelfde mensen die een carrière hebben gemaakt van het afbreken van de macht van de kerk in Nederland, die vochten voor vrouwenemancipatie en de emancipatie van LGBTQWTF, staan nu aan de kant van de achterlijke cultuur die linea recta tegenover hun principes staan. En ze zijn er trots op. Ze lopen er letterlijk mee te koop in dhimmi parades zoals laatst bij ieder1. En iedere poging om dit zelfverraad (links zegt letterlijk tegen zichzelf: weg met ons) te duiden, komt vanzelf weer in het cordon sanitaire terecht. Ik kan er werkelijk met mijn hoofd niet bij dat deze achterlijke cultuur wordt omhelst en beschermd door wie dan ook.

waarisdelol | 20-10-16 | 20:22

Er kleeft al heel lang heel veel bloed aan de handen van de linkse gutmensch. Verkrachtingen en mishandelingen nog daargelaten. Hoe kunnen die lui rustig slapen ? Weten dat je mishandeling faciliteert en dan rustig slapen....... dan ben je laag en vies. *zwaait naar de gutmensch*.

Rest In Privacy | 20-10-16 | 20:20

E. van Leeuwen stelt toch dat het een hardnekkig probleem is? Dus dat is geen weg-kijken.
Bovendien stelt ze dat het slechts het "topje van de ijsberg" is. En ze doet er vanuit haar werk iets aan.

Dus waar zeurt Zentgraaff nou eigenlijk over? of het wel/niet religieus is? Had dan even de rest van de quote er bij geplakt, want ze legt het nog zelf uit ook :
,,Het is niet zozeer een religieus, alswel een cultureel probleem. Met name bij families met wortels in het Midden-Oosten of India komt het geregeld voor. Eergerelateerd geweld heeft alles te maken met schaamte. Om maar niet de vuile was buiten te hangen, worden problemen thuis opgelost.''

En dan ziet de oplettende GS lezert ook gelijk dat Zentgraaffff opzettelijk een cruciaal woordje heeft weggelaten.

Wetenschappers stellen eveneens dat de oorsprong van eerwraak cultureel is:
" ... a study that worldwide, 91 percent of perpetrators were Muslims.[75] Resolution 1327 (2003) of the Council of Europe states that:[76]
"The Assembly notes that whilst so-called 'honour crimes' emanate from cultural and not religious roots and are perpetrated worldwide (mainly in patriarchal societies or communities), the majority of reported cases in Europe have been amongst Muslim or migrant Muslim communities (although Islam itself does not support the death penalty for honour-related misconduct)."

Wutbürger_ | 20-10-16 | 20:20

fikkieblijf! | 20-10-16 | 19:40

Onder Hindoes in India komt het geregeld voor. Eerwraak (met name de ergste vormen) komen het sterkst voor in de regio Afghanistan, Pakistan en India. Het oude Hindoestan zeg maar. In het mediterraanse gebied kwam het ook voor tot voor kort (Italië, Griekenland, de Balkan enz.). In veel islamitische landen is eerwraak een vrij onbekend fenomeen. Noord-Afrika, Somalië en Indonesië kennen het bijvoorbeeld niet of nauwelijks.

koter | 20-10-16 | 20:19

onderdrukte islamitische vrouwen. keestelpro | 20-10-16 | 19:32

En jij denkt die mogen stemmen???

wakker worden | 20-10-16 | 20:16

Aziaten houden juist letterlijk de eer aan zichzelf.
Sano | 20-10-16 | 19:54

Wat bedoel je daarmee?

Honorificabilitas | 20-10-16 | 20:15

En bij kleine meisjes de boel kapot knippen is gewoon misdadig.

Piet Karbiet | 20-10-16 | 20:15

Feit: In Europa vindt 96% van de eerwraak in een moslimgemeenschap plaats. Wereldwijd is dit percentage met 91% lager omdat ook in andere niet islamistische culturen eerwraak plaats vind. Eerwraak is achterlijk.
Conclusie: eerwraak is in Europa voornamelijk een islamitisch feestje van achterlijkheid.

Flappie2006 | 20-10-16 | 20:14

Mijn religie is die van Sinterklaas. Repsect graag voor die cultuur.

Piet Karbiet | 20-10-16 | 20:12

Ik begrijp het wel hoor. Die Arabische vrouwen zijn zo mooi en de Arabische mannen zo klein dom en lelijk..

Natuurlijk wil je een echte man.. Verklaart meteen waarom die moslimmannen zo jaloers en bezitterig zijn, de heaumeauz

bruutje | 20-10-16 | 20:12

Ik begrijp het wel hoor. Die Arabische vrouwen zijn zo mooi en de Arabische mannen zo klein dom en lelijk..

Natuurlijk wil je een echte man.. Verklaart meteen waarom die moslimmannen zo jaloers en bezitterig zijn, de heaumeauz

bruutje | 20-10-16 | 20:12

@Memek | 20-10-16 | 19:56
Mooie comment. En inderdaad, waar blijven de protestliedjes, de demonstraties, de debatten, de actiegroepen. Waar is het linkse geweten van Nederland gebleven gvd!

atheïstisch stemvee | 20-10-16 | 20:08

Ik ben er zelf zo klaar mee. Het lijkt ongevaarlijk, niet optreden tegen uitwassen van minderheden om de schijn van discriminatie te vermijden. Totdat eigen rechter spelen zo vaak voorkomt dat er geen sprake meer is van gerechtelijke macht en onze volledige samenleving terugvalt in een staat van geweld bij de burger die zich organiseert omdat de overheid dit verzuimd te doen. Waarom zien politici dit niet? #noodkreet

Ja, en nu? | 20-10-16 | 20:04

"Het is de cultuur, niet de religie"
En als je doorvraagt hoe exact de grens tussen Arabische cultuur en islamitische handeling is gedefinieerd is de bek vol tanden.

TheBurnerMan | 20-10-16 | 20:04

@fikkieblijf! | 20-10-16 | 19:40
Hindus maken hun dochters ook af of overgieten ze met zuur.
En die leuke yezidi's waar we allemaal zo mee begaan waren een jaar of wat terug.
www.liveleak.com/view?i=e35_1409287678...
In die regio zijn ze allemaal achterlijk.
In de Thora staat het ook gewoon omschreven:Devarim 22:21. If a "na'arah" wife is accused of infidelity during her betrothal period, her husband and her family may each present their case. The Torah tells us what the husband's punishment is for fabricating the tale, and then the Torah explains what happens if the accusation is proven true: "They will take the young lady to the doorway of her father's home, and the people of the city will stone her until she dies. She has brought sexual immorality to her father's house, doing a shameful thing in Israel.
Was het maar zo dat alleen islamieten het deden. Dat zou wat verbrande en vermoorde vrouwen in India schelen zeg.

miko | 20-10-16 | 20:04

Goh, ik heb een museumjaarkaart want cultuur. Mag ik nu ook aan deze sport meedoen?

Eeuh | 20-10-16 | 20:03

Ongelijkheid voor vrouwen? Dat lossen de feministes wel op!

Honorificabilitas | 20-10-16 | 20:03

Het eeuwige beschermen van Islam door linkse wegkijkers gaat onze samenleving volledig ontwrichten.

BlowingBubbles | 20-10-16 | 20:01

Heeft Johan Grijzen al gereageerd?
Want die vindt Zwarte Piet vast erger dan eerwraak.

Schietmijmaarlek | 20-10-16 | 19:59

Nou ja, ik vind het al een stuk beter dan de schuld neerleggen bij "sociaal-economische omstandigheden" (lees: schuld van het rijke westen) of "racisme" (lees: schuld van het rijke westen). De stap van cultuur naar religie is een hele kleine.

Lagonda | 20-10-16 | 19:59

De wegkijkers hebben deels gelijk: het is in de eerste plaats een cultureel verschijnsel. Meisjes (of jongens) die de eer van de familie aantasten worden met geweld aangepakt. Dat men grijpt naar het middel van eerwraak volgt niet uit de religie maar uit de cultuur. Die Surinamer en zijn vriendin die een paar topics eerder in elkaar zijn geslagen door een stel Marokkanen zijn een goed voorbeeld: hier zit geen religie achter, maar racisme. Maar doorgaans is het wel degelijk de religie die de grenzen van de familie-eer bepalen.

Muxje | 20-10-16 | 19:58

Prima stuk Zentgraaf, eigenlijk niets aan toe te voegen. Behalve dan, mag ik dan een culturist zijn? Of mag dat binnenkort ook niet meer van de deugpolitie?
Cultuur is immers religie. Het is een uitingsvorm ervan.

Ofzo2 | 20-10-16 | 19:58

Vanmiddag pakte ik even mij gitaar om wat liedjes te spelen en kwam in mijn repertoire het nummer Jezus Redt van Robert Long tegen.
Direct kwam het idee bij me op om dit om te bouwen naar een meer hedendaagse versie, het eerste couplet luidt dan:

Toen Islam op de aarde kwam en ieder mens het recht ontnam om zo te leven als hij dacht dat goed was.
.
En heel de aardkorst dik bevlekt met bloed was
.
Werd het meteen de hoogste tijd dat "heidenen" na zware strijd.
.
Door legers door IS geleid van hun cultuur werden "bevrijd".

enz. enz.

Memek | 20-10-16 | 19:56

@WimCock | 20-10-16 | 19:51: Ik denk dan: we zijn toch in oorlog met ISIS? Roepen die strijders toch ook? Dat betekent tegen de muur zetten en executeren van deze vijandige strijders imo

Bubba | 20-10-16 | 19:56

@WimCock | 20-10-16 | 19:51
Ja maar Zweden is ook een beetje de Tofik Dibi van Europa.

atheïstisch stemvee | 20-10-16 | 19:55

Eerwraak is een moeilijk uit te bannen fenomeen van eergerelateerd geweld jegens vrouwen.
.
Onder druk van de Europese Unie wordt er in Turkije steeds harder opgetreden tegen plegers van eerwraak. Lang niet altijd heeft dat effect: herstel van de zedelijke familie-eer is voor sommigen belangrijker dan gevangenisstraf. In Turkije geldt eerwraak inmiddels als een verzwarende omstandigheid: niet enkel de dader kan een lange gevangenisstraf krijgen, maar ook alle volwassen mannelijke familieleden, die geacht worden de politie tijdig in te lichten en de daad hadden moeten proberen te voorkomen.
www.npo.nl/de-halve-maan/08-03-2013/NP...
Fidan Ekiz verteld hoe tegenwoordig afgedwongen zelfmoord de nieuwste trend is in Oost Turkije.
Eerwraak komt in veel in moslimgemeenschappen voor. Het slachtoffer is meestal een vrouw. Bij eerwraak gaat het uitsluitend om verlies van de zedelijke eer en wel na een fysieke aantasting daarvan. Het besluit eerwraak te plegen valt alleen als er geen andere oplossing is, zoals een huwelijk. Een man (of vrouw) kan in principe niet op eigen houtje besluiten eerwraak te plegen; het is een kwestie van de hele familie of de stam.
Het vermoorden van een andere persoon en daarmee dus ook eerwraak, is expliciet verboden in de sharia, de islamitische wetgeving.
Ondanks dit expliciete verbod vindt in Europa het meeste eergerelateerd geweld plaats binnen de moslimgemeenschappen: 91% van de eerwraak wereldwijd vindt plaatst in een moslimgemeenschap. In Europa vindt 96% van de eerwraak in een moslimgemeenschap plaats.
Het verbieden van eerwraak bij wetgeving leidt in Oost-Turkije maar ook elders tot gedwongen zelfmoord van het slachtoffer. Zo is de familie-eer gered zonder een gevangenschap voor een ander familie- of stam-lid.
Eerwraak is achterlijk, komt helaas nog veel voor en wij importeren het gewoon.

Flappie2006 | 20-10-16 | 19:55

@fikkieblijf! | 20-10-16 | 19:40
Aziaten houden juist letterlijk de eer aan zichzelf.

Rest In Privacy | 20-10-16 | 19:54

-weggejorist-

WimCock | 20-10-16 | 19:51

'islam' of 'moslim' uiteraard niet genoemd, 'immigranten' dus blijkbaar ook alle Chilenen, Kroaten etc etc.. en ouders niet te hard veroordelen want ja heh moreel relativisme. 'Geduld'. Dit soort mensen zijn door hun selfclaimed ontzettend fantastische goedheid compleet van het padje dat ze het bloed onder je nagels halen.

Bram van Ojik | 20-10-16 | 19:50

Nederland moet niet zo zeuren. Aanpakken die zandapen en je gelukkig prijzen dat er niet ook nog eens een stel Reichsbürger binnen je grenzen ronddoolt.

van Oeffelen | 20-10-16 | 19:49

Je dochter of zus kapotdoodmaken omdat ze leuke dingen wil doen. Je moet er maar op komen. Psychisch niet in orde deze onwetenden.

bruutje | 20-10-16 | 19:48

Weer zo'n "doe mij een patatje oorlog, zonder de friet gaarne" topic.
Wanneer mogen we los?

Abject | 20-10-16 | 19:47

Eer? Waar dan?

Pastor Sippenhaft | 20-10-16 | 19:46

Allemaal holle retoriek trouwens van deze Ellen van Leeuwen; het onderscheid tussen religie en cultuur is een denkbeeldige lijn die door ieder mens anders wordt getrokken en eigenlijk niet eens bestaat. Iemands culturele achtergrond vormt zijn interpretatie van godsdienst en andersom wordt de cultuur door godsdienst gevormd. Het zit uiteindelijk allebei tussen de oren.

Panos88 | 20-10-16 | 19:45

@Zentgraaff
kortere zinnen komen de leesbaarheid ten goede.

Wutbürger_ | 20-10-16 | 19:44

Ja, maar in Spetters zit ook een scene waarin een vader zijn zoon slaat die homo heeft dus echt wel wij ook weg met ons! www.youtube.com/watch?v=zWQp_ft_ZkM

Rest In Privacy | 20-10-16 | 19:44

Maar als je vuurwerk afsteekt bij een AZC wordt je voor de rechter gesleept voor terreur en krijg je weken lang media-aandacht. Maar vrouwen verminken, uithuwelijken of vermoorden moeten we niet moeilijk over doen.

WimCock | 20-10-16 | 19:43

@Vogelbeest | 20-10-16 | 19:40
Juist. als het maar niet aan de islam ligt. Want islam is liefde en vrede en bloemen overal.

atheïstisch stemvee | 20-10-16 | 19:42

Kijk uit, maak de baarden niet boos. Daar kunnen ze niet tegen..

julmen | 20-10-16 | 19:41

Dus je dochter vermoorden om een religie mag niet, maar als het een cultuur is mag het wel? Zie ik dat goed?

Vogelbeest | 20-10-16 | 19:40

dus voortaan cultureel eerwraak.. de Islamitisch cultuur dan want Joden, Boedhisten, Christen, katholieken, gereformeerden en al die andere geloven kennen bij mijn weten het begrip en uitvoering van eerwraak niet.. En om nu de Aziatische cultuur samen te voegen met Islamitische cultuur lijkt mij niet juist..

fikkieblijf! | 20-10-16 | 19:40

Goh, Zentgraaff is aan het benoemen en bouwen geslagen, maar dan een keer zonder te moeten benadrukken dat je ook gekkies hebt aan de andere kant. Hulde.

atheïstisch stemvee | 20-10-16 | 19:39

"Escalation of commitment"

Panos88 | 20-10-16 | 19:35

Niet echt een geloof om trots op te zijn als vrouw.
Elke moslima die met een stalen gezicht zegt trots te zijn op haar geloof is een verrader van al haar zusters.
Een goede tip voor alle onderdrukte islamitische vrouwen: er is een partij die voor u opkomt. De PVV. Stem wijs!

keestelpro | 20-10-16 | 19:32

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken