Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Politicoloog: 'de EU is Europa's moderne religie'

eureligiigiieiei.jpgMooi stukje in de Volkskrant vandaag van politisch deskundoloog Alfred Pijpers. Hij vraagt zich af waar al die paniekerige hysterie rondom Brexit nou toch vandaan komt. Publicist Dirk Jan van Baar, sinds GeenPeil bekeerd tot de Federale Kerk, spreekt zelfs van "VERRAAD". Aangezien we het zelf vandaag niet beter op gaan kunnen schrijven, komt hier maar gewoon die bepaald prikkelende gigakwoot: "Opmerkelijk, deze emotionele steun voor een organisatie die met een machteloos buitenlands beleid, een door chronische crises geplaagde eurozone, een falend vluchtelingenbeleid en hopeloze verdeeldheid op bijna alle fronten, toch moeilijk een betrouwbaar baken genoemd kan worden in de wereldpolitiek. Opmerkelijk ook dat kritische, linkse geesten, die doorgaans te hoop lopen tegen het kapitalisme en de multinationals, nu opeens verknocht zijn aan een club die onverminderd de belangen van banken en grote bedrijven boven die van burgers stelt. En die door haar protectionistische landbouwbeleid al decennialang miljoenen boeren in de Derde Wereld tot de bedelstaf veroordeelt. De warme sympathie kan ook niet liggen aan de fundamentele waarden van de EU, zoals vrede, democratie, mensenrechten, want die zijn dezelfde als de Britse. Wellicht voorziet de EU ondanks al haar gebreken bij velen toch in een diepe behoefte aan geborgenheid. Nu de kerken zijn leeggelopen, communistische partijen geen bestaansrecht meer hebben en de nationale staat als een gevaarlijk relikwie uit het verleden wordt gezien, waar moet je dan nog in geloven? Het is niet voor het eerst dat de ooit door zes katholieke regeringsleiders opgerichte Europese gemeenschap in zekere zin wordt gezien als de erfgenaam van het heilige roomse rijk. Het lijkt veeleer de verontwaardiging over een afvallige gelovige die de goegemeente parten speelt dan een plotselinge bezorgdheid over de stabiliteit van het Britse pond." De EU, het nieuwe opium van het volk, maar dan niet voor het volkse volk, maar de gearriveerde beautiful people onder hen.

Reaguursels

Inloggen

@Mark_D_Nl, necrosis
bedankt voor jullie opmerkingen. Ik moet nog even nadenken, vooral ook hoe ik een kort antwoord kan geven. Voorproefje: US is wereldmacht en blijft dat nog hele tijd. Singapore is dan al weg en euro ook.
bonne nuit

Androkles | 15-10-16 | 23:28

Voor wie het nou nog steeds niet weet; de Volkskrant is een kutkrant (een lied van Joop Visser alias Jaap Fischer).

Nelis SplitBloes | 15-10-16 | 21:43

Dat linkse geesten totaal verknocht zijn aan de EU verklaart zich vanzelf.
Voorsorterend op de steeds groter wordende zucht van de EU naar macht, waarbij nationale belangen vertrapt worden, kan de linkse kliek er niet snel genoeg als de kippen bij zijn om dit gigantische subsidie infuus te omarmen. Want waar met subsidie wordt gesmeten staat de linkse kliek met de ellebogen vooraan.
.
Tegen globalisering, kapitalisme en de macht der banken maar met een subsidie sausje eroverheen knijpen wij de ogen dicht.

Memek | 15-10-16 | 17:10

@Androkles | 15-10-16 | 14:22
Route verleggen naar India of South-East Asia. Daar ben is je geld veiliger voor de grijpgrage handjes van de NL overheid (Dus EU/USA).

Mark_D_NL | 15-10-16 | 16:31

-weggejorist-

RepubliekHolland1234 | 15-10-16 | 16:23

@Veluwse-Eikel Ik kom een religieuze familie en ben niet uitgetreden, maar mij broer en zus wel. En daar gaat iedereen gewoon nog mee om. Even als met mijn uitgetreden neven en nichten.

Franker | 15-10-16 | 16:12

vanBarchum | 15-10-16 | 13:08

Ruim 32.000 die DIRECT uit de Brusselse EUroscistische ruif eten, en een geschatte 40.000 die INDIRECT uit de EUroscitische ruif eten. Dan gaat het om allerlei ingehuurde adviseurs, wetenschappers, onderzoekers, media en marketing etc etc

Dat staat dan nog los van die vele tienduizenden nationale en lokale ambtenaren, lobbyisten en de honderden bedrijven die middels EU-subidies (corruptie) afhankelijk zijn van Brussel.

De EU is een gezwel en een voor de democratie hele gevaarlijke.

litebyte | 15-10-16 | 15:56

Franker | 15-10-16 | 15:30

En als u nu eens in een religieuze familie geboren bent, doet u dan ook vrijwillig mee of is dit opgelegd? En als u wenst uit te treden, laten ze u dan ook vrijwillig gaan of beschouwen ze u dan als een afvallige?

Veluwse-Eikel | 15-10-16 | 15:42

Ik merk dat mijn afkeer naar deze lui, behoorlijk op gaat lopen. Mag hopen dat er totale anarchie uitbreekt in dit totaal failliet, corrupt land. En hoop in mijn leven, deze 'heren' nog op het schavot te zien. Ik ben blij dat ik nog nauwelijks meer bijdraag aan de feestjes en bijeenkomsten van de heersende elite!

Radijsje | 15-10-16 | 15:40

De vergelijking gaat niet helemaal op. Bij een religie heb je zelf de keuze om je aan te sluiten en daarmee of je meebetaalt of niet. En als ik lid ben kan ik ook nog zelf bepalen wat ik bijdraag en hoeveel van de regels ik volg en ik kan er elk moment uitstappen.
Althans dat geldt voor de religies hier in Europa en dan weer niet voor de religie van de vrede. Maar goed het is niet voor niets dat de EU adepten het daar zo goed mee kunnen vinden

Franker | 15-10-16 | 15:30

squadra | 15-10-16 | 15:19

Klopt, en dat is de religie v.h. geld, vooral gebezigd door babyboomers en hun ‘gouden hark’ mentaliteit. De gewone man mag zijn lichaam kapot werken voor drie keer niets.

Veluwse-Eikel | 15-10-16 | 15:30

Pannationaal-socialisme smeedt een hecht verband met het grootkapitaal, multi-nationals,grootbanken en media. Vandaar dat je vanuit die hoek ook hetzelfde gewauwel hoort over global warming, vluchtelingenopvang, cultuurrelativisme. En ze zijn allemaal voor Clinton.

squadra | 15-10-16 | 15:19

Parel van het Zuiden | 15-10-16 | 15:10

Nou, wat Henry aan wilde tonen was dat (EU) Europa zich wel voordoet als een land, want dat is wat die EU jokers in Brussel graag willen, maar geen land is en zodoende officieel ook geen status heeft bij de VN. Dus daarom zal hij nooit zeggen: "Who do i call when I want to speak to Asia?" want Azie pretendeert niet om een machtsblok te zijn zoals de EU wel doet. Dus wat jij doet is appels met peren vergelijken.

Basil Fawlty | 15-10-16 | 15:18

@necrosis

dan heb ik pech, maar dan heb ik straks nog een europensioentje om eten van te kopen ;)

*nu boodschappen doen gaat*

Androkles | 15-10-16 | 15:17

"Vicepremier Lodewijk Asscher organiseert maandag om vijf uur een bijeenkomst in een Amsterdamse school waar hij ’in gesprek zal gaan over de toekomst van Nederland’."
Die toekomst ziet er dankzij hem en zijn collega`s gitzwart uit..

Slipsnifter | 15-10-16 | 15:14

@Basil Fawlty | 15-10-16 | 14:34

"Who do i call when I want to speak to Asia?"
.
Europa is nooit een land, een staat, een mogendheid geweest. Natuurlijk wist Kissinger dit ook. Als Nederlander ben ik echter niet bereid om in de ketenen van een EU dictatuur geklonken te worden omdat een vadsige Amerikaan te beroerd is meerdere telefoontjes te plegen. Het lijkt mij sowieso niet aan een Amerikaan om ons te vertellen dat Europa onder een bewind zou moeten vallen.

Parel van het Zuiden | 15-10-16 | 15:10

Elke overheid is een religie. Helaas is het overgrote deel van de mensen religieus.

Tijdreiziger | 15-10-16 | 15:08

De EU is net als de islam, een ziekte, een verderfzaaiende slopende ziekte, beacht door aangetaste breinen. Eruit en weg ermee. Gisteren nog. We shall arise.

Ronnie uit Helmond | 15-10-16 | 14:57

(Knip) Afrikaanse leiders geven hooguit om hun eigen familie of stam .... (knip)
dark light | 15-10-16 | 14:25

Geen enkel verschil met EU (leiders), hier verpakken / verbloemen ze het iets beter.

MarcS | 15-10-16 | 14:52

T. Dibi | 15-10-16 | 14:33

Mooi, prachtig! Alles heeft een basis en is ergens naar te herleiden… het klopt dat continent Europa zich als ontvankelijke vrouw profileert in deze Wereld, wel jammer dat de onbevlekte ontvangenis nu niet plaatsvind door een Mythisch en Alwetende entiteit, maar door een stelletje sektarisch gedreven aardse bandieten.

Ergens is er dus iet goed misgegaan tijdens het uitrollen v.d. nieuwe Europese religie v.d. vrouw…

Veluwse-Eikel | 15-10-16 | 14:47

@Androkles | 15-10-16 | 14:22
Wat als China en SA massaal Dollars gaan dumpen?
Dan is je Dollar straks nog maar €0,50 waard, of zelfs minder.

necrosis | 15-10-16 | 14:40

Had de EU maar de moed gehad zich als de opvolger van het Heilige Roomse Rijk te gedragen.

omanders | 15-10-16 | 14:38

De EU is gebaseerd op het geloof dat twee buren die elkaar geld schuldig zijn nooit ruzie met elkaar kunnen krijgen want dan zijn ze hun geld kwijt. En dat eeuwige vrede wordt bereikt als 28 landen zo met schulden aan elkaar verweven zitten dat niemand meer kan uitstappen. En landen geen eigen identiteit en geen eigen munt meer hebben en allemaal samen de internationale zingen.

Osdorpertje | 15-10-16 | 14:38

Maak uw borst maar nat met die bilderbergers. Nu nog een beetje oorlog voeren met Rusland.

rechtsdwalendeautist | 15-10-16 | 14:35

Parel van het Zuiden | 15-10-16 | 14:30

Is zeker geen domme quote. Het ging er nml om dat als het mis ging dat hij precies wist wie hij in de USSR, China en Japan kon bellen maar Europa. De tijdelijke voorzitter van de EU commissie? EU parlementsvoorzitter? EU president? Maw er zijn heel veel poppetjes met hoge titels maar er staat nergens geschreven wat hun verantwoordelijkheid is. Je kunt Kissinger van heel dingen betichten maar niet dat hij dom of onwetend was/is.

Basil Fawlty | 15-10-16 | 14:34

Vaker duikt in de geschiedenis van de vlag de naam van Arsene Heitz op, een kunstenaar uit Straatsburg. Hij geldt als de ontwerper van de vlag. In 1989 onthulde Heitz in L'Osservatore Romano de herkomst van zijn inspiratie: de Maria-verschijningen in Rue du Bac in Parijs.

Wonderbaarlijke Medaille
Toen Heitz over Rue du Bac las, maakte hij kennis met de Wonderbaarlijke Medaille. Het ontwerp hiervoor zou in 1830 door Maria zelf, die zich presenteerde als de Onbevlekte Maagd, zijn opgedragen aan de zieneres Catharina Labouré. De beeltenis van de ovalen medaille toont een gekroonde Maria staande op een wereldbol met een slang onder haar voeten. Om haar hoofd bevindt zich als een aureool een cirkel van twaalf sterren. Op de andere kant van de medaille prijken een kruis en een letter M, het Heilig Hart van Jezus en het Onbevlekt Hart van Maria. Deze symbolen worden aan de rand van de medaille omgeven door twaalf sterren.

Onbevlekte Ontvangenis van Maria
Het ontwerp van Heitz werd in 1955 als vlag aanvaard door de Raad van Europa, een op 5 mei 1949 in Londen door tien West-Europese landen opgerichte organisatie, die eenheid, democratie, de rechtsstaat en mensenrechten in heel Europa wil bevorderen. De aanvaarding van het ontwerp van Heitz door de Raad vond plaats op een voor katholieken zeer betekenisvolle dag: 8 december, hoogfeest van de Onbevlekte Ontvangenis van Maria.

T. Dibi | 15-10-16 | 14:33

Piet Karbiet | 15-10-16 | 14:21

Lol. Moest ik toevallig ook aan denken toen ik het artikel las. Kon alleen niet op de naam komen. Dank.

Basil Fawlty | 15-10-16 | 14:30

@Piet Karbiet | 15-10-16 | 14:21

Ik vind dat een onnoemelijk domme quote. Je zou van een minister van buitenlandse zaken mogen verwachten dat hij weet dat er geen staat Europa is, en was.

Parel van het Zuiden | 15-10-16 | 14:30

Een goed artikel behalve als het gaat om de landbouw. Ze zijn in de derde wereld niet arm omdat wij zo gemeen zijn, maar omdat ze er zelf een zootje van maken. Afrikaanse leiders geven hooguit om hun eigen familie of stam, en het bevorderen en stimuleren van de eigen boeren kan ze in het algemeen werkelijk geen reet schelen. Dat doen we hier gelukkig anders want het is van cruciaal belang om in ieder geval een belangrijk gedeelte van de voedselproductie in eigen handen houden. We worden al gechanteerd met olie en gas door de arabische wereld. Straks gebeurt dat ook met een eerste levensbehoefte als voedsel. Worden alle aardappelen en graan in Nigeria geproduceerd en eist dat land dat wij drie miljoen Nigerianen importeren, en zoniet stoppen ze gewoon de toevoer van voedsel. Klaar ben je. Afrika zal niet rijk worden als wij onze boeren kapotmaken, maar pas als het continent een diepe culturele en politieke transformatie zal ondergaan, waarbij staatsmacht niet meer wordt gezien als een hoofdprijs die je naar gelieven kan plunderen en misbruiken, maar als een verantwoordelijkheid om het leven van je onderdanen zoveel mogelijk te verbeteren. Zit er voorlopig niet in.

dark light | 15-10-16 | 14:25

@ Uw Psychiater
Verzet tegen EU is goed te doen, ik doe al een paar jaar Kapitaalvluchtje. Elke euro die ik niet direkt nodig heb gaat naar een dollarrekening. Het is nog lucratief ook. Ik ben wel bang dat dit straks verboden gaat worden

Androkles | 15-10-16 | 14:22

Hier een quote van Henry Kissinger: Who do I call if I want to call Europe?

Piet Karbiet | 15-10-16 | 14:21

Wetenschap onderzoekt en publiceert bevindingen zonder een dubbele agenda.
netniet | 15-10-16 | 13:30

Diederik Stapel? Asha ten Broeke?
Sociale wetenschap, vrouwenstudies, diversity and gender.

Prof. Buikhuizen die werd bedreigd omdat zijn onderzoek inging tegen de heersende maatschappelijke tendensen en de religie van de maakbare maatschappij. Dit onder leiding van een zelfbenoemde elite die vond dat de wetenschap hun waarheid moe(s)t dienen.

Menig wetenschappelijk onderzoek is het papier waarop het geschreven is niet waard.
Menig feit mag niet wetenschappelijk onderzocht en bevestigd worden omdat het niet past in het plaatje van de regenten.

Arachne | 15-10-16 | 14:18

Wetenschap onderzoekt en publiceert bevindingen zonder een dubbele agenda.
netniet | 15-10-16 | 13:30

Diederik Stapel? Asha ten Broeke?
Sociale wetenschap, vrouwenstudies, diversity and gender.

Prof. Buikhuizen die werd bedreigd omdat zijn onderzoek inging tegen de heersende maatschappelijke tendensen en de religie van de maakbare maatschappij. Dit onder leiding van een zelfbenoemde elite die vond dat de wetenschap hun waarheid moe(s)t dienen.

Menig wetenschappelijk onderzoek is het papier waarop het geschreven is niet waard.
Menig feit mag niet wetenschappelijk onderzocht en bevestigd worden omdat het niet past in het plaatje van de regenten.

Arachne | 15-10-16 | 14:18

martymcfly | 15-10-16 | 14:05

Inderdaad, cultuur Marxisme en de daaruit voortvloeiende politieke correctheid: de pest en de pokken van de 21 eeuw. Verdomd moeilijk uit te roeien. Brrr. Aardige beschouwing uit 2013 maar helaas actueler dan ooit: www.dagelijksestandaard.nl/2013/06/cul...

Basil Fawlty | 15-10-16 | 14:17

@mrXL | 15-10-16 | 13:44

Als we massaal voedsel zouden inkopen in Afrika dan zouden er twee dingen gebeuren: het eerste is dat een mislukte oogst aldaar, ook gelijk hier een hongersnood oplevert. En het tweede is dat "wij" Schuldig zouden zijn aan het uithongeren van de zielige Afrikaanse medemens omdat "wij" al hun voedsel "stelen".

Opslag Medium | 15-10-16 | 14:14

netniet | 15-10-16 | 13:30
"Implementatie van een nieuwe godsdienst zonder enige historische binding aan het Europese continent staat dan ook compleet haaks o deze samenleving."

Het is maar hoe je het bekijkt, je hebt volgelingen van Plato en Socrates en je hebt volgelingen van die woestijnrakker Jezus. Plato en Socrates probeerde het op de wetenschappelijke manier en Jezus deed het op een populistische manier die iedereen begreep. Gevolg Europe werd onderworpen aan de wetten van de woestijn waarvan er sommige tot op de dag van vandaag gelden terwijl de wetenschap zich vaak moet houden aan wetten vanuit het geloof.

the Jackdawn | 15-10-16 | 14:05

Politieke correctheid is de nieuwe zingeving sinds de ontzuiling. Welgestelde linkse mensen die 'die zielige zwartjes' gaan 'helpen'. Vluchtelingen zijn per se zielig en moeten geholpen worden... uiteraard alleen blanken zijn daar verantwoordelijk voor en capabel genoeg om dat te doen (over racisme gesproken).

martymcfly | 15-10-16 | 14:05

De_verwarrende_man | 15-10-16 | 13:38

Waarom denkt u dat ze nu de O-Europese (Visegrád) landen eventjes met rust laten inzake de asiel herverdeling problematiek? Brexit moet eerst afkoelen en naar de achtergrond v.d. Politieke arena geschoven zijn voordat ze weer een robbertje gaan vechten (chanteren met geld) met de Oostblokkers, het zijn nl. wel uiterst taaie lieden. Tevens hangt er ook een Nexit aan te komen, dus Brussel maakt zich tijdelijk even onzichtbaar.

mrXL | 15-10-16 | 13:44

Van de overproductie weet ik niets, als dit waar is zouden groenten en fruit juist goedkoper op de Europese markt gezet kunnen worden, toch? Tevens ben ik in Afrika GEEN Europees fruit en groente tegengekomen, het lijkt mij een onwaarheid. Suiker: wat u zegt klopt wel, nl. er komt een deel van ons suiker uit Zuid Amerika, stukken goedkoper geproduceerd maar door Importheffingen kunstmatig gelijk getrokken met Europese suikerprijzen. Zouden deze heffingen wegvallen, dan kunnen heel veel boeren, transporteurs en fabrikanten wel inpakken met hun bedrijven. Het lijkt mij dus zeer wenselijk om zowel inkomend als uitgaand prijzen bij te stellen naar de norm v.h. continent, immers is de Amerikaanse Auto-industrie niet kapotgemaakt door stelselmatig lager geproduceerde import auto’s?

Maar wel met z'n allen janken dat mensen in de USA a.d. onderkant v.d. samenleving geen werk en dus bestaansrecht meer hebben (en daarom dus Politie agenten vermoorden).

Veluwse-Eikel | 15-10-16 | 14:03

Geborgenheid bij de EU? Waar dan? Ik voel alleen maar walging.

Piet Karbiet | 15-10-16 | 14:02

Uitstekend opinie artikel van dhr. Pijpers. daar kunnen die linkse "eigenpijpers" nog wat van leren. ;) Overigens, voor de afwisseling, kuddos voor de VK dat ze dit plaatsen. En nu is het wachten op de karaktermoord reacties onder het artikel. Lol.

Basil Fawlty | 15-10-16 | 14:00

"een falend vluchtelingenbeleid".

Ha! Er zat geen vluchteling tussen. De EU deed helemaal niets toen een miljoen mohammedaanse migranten de EU binnendrong. Eigen burgers kunnen de pip krijgen van de EU en betalen voor het nietsdoen van de bureaucraten tegen deze invasie.
Nexit!

Lewis Lewinsky | 15-10-16 | 13:54

@Feynman | 15-10-16 | 13:08
Op 2:45 zie je trouwens wat er van komt als je als Britse ginger veelvuldig gepest bent. Dan zoek je steun bij de massa.

De_verwarrende_man | 15-10-16 | 13:54

@IwoJima | 15-10-16 | 13:48
Ze worden omgekocht, overigens met het belastinggeld van diezelfde burgers. Dáárom ook zijn die salarissen in Brussel zo exhorbitant hoog, dat is niet voor niets. Zolang men geld belangrijker vindt dan het volk, en de elite met de msm het volk hersenspoelt, gaat de uitverkoop niet veranderen.

La Bailaora | 15-10-16 | 13:53

Ik spreek liever zelf van het EUroscisme, een aan fascisme grenzende gevaarlijke ondemocratische drammerigheid.

litebyte | 15-10-16 | 13:53

@vanBarchum | 15-10-16 | 13:47
Nexit!

Lewis Lewinsky | 15-10-16 | 13:51

@Feynman | 15-10-16 | 13:08
Die vrouw in rode jurk tussen al die moslimnazi's vertoont toch wel heel veel gelijkenis met dat meisje in rood jasje uit Schindler's List. Al komt deze dame er (ditmaal) een stuk beter vanaf.

De_verwarrende_man | 15-10-16 | 13:51

En de grootste pijn zit het hem in het 'een' zijn. Van veel beslissingen kun je nooit nagaan wat de consequenties zijn: goed of slecht. Bij meerdere staten/landen met meerdere soorten beleid is er veel diversiteit (qua beleid) en kun je 'afkijken' wat het effect is van regelgeving.

Bij 1 EU vervalt dat aspect compleet. Het doet een beetje denken aan de "Broken window fallacy". Hetzelfde geldt voor b.v. de migratie. Had een kutlandje als Luxemburg uitgekozen, daar komt Junker zelf vandaan, om te kijken wat er gebeurt als er een miljoen mensen op bezoek komt.

Door het uit te smeren en mooie beloftes te vertellen lijkt het allemaal mee te vallen, maar Luxemburg zou zijn omgevallen. En nu vallen we allemaal een beetje om.

Ergo-> huidig vluchtelingenbeleid is onhoudbaar!!

mrXL | 15-10-16 | 13:50

Er is helemaal niets modern aan een dictatoriale ideologie. Islam rolt al 1400 jaar zo.

Parel van het Zuiden | 15-10-16 | 13:50

De grote vraag van deze eeuw - althans voor ons - is niet of we 'armoede de wereld uit krijgen' of een of ander favoriet stokpaardje van onze laffe elite, maar of we er in zullen slagen onze elite te dwingen zich te identificeren met hun eigen etnische groep en zich in te zetten voor de belangen van autochtone Europeanen.

IwoJima | 15-10-16 | 13:48

J-van-de-Bontekoe | 15-10-16 | 13:40
Beetje te simpel gezegd. En probeer het eens met max. één uitroepteken, bevordert de leesbaarheid en zo komt u minder over als simpele papagaaiende éénwoordsschreeuwert.

vanBarchum | 15-10-16 | 13:47

"En die door haar protectionistische landbouwbeleid al decennialang miljoenen boeren in de Derde Wereld tot de bedelstaf veroordeelt. Dit is natuurlijk gezever v.d. bovenste plank, omdat de EU simpelweg niets te maken heeft met de economische balans in derde Wereldlanden. Tevens: wat hier de norm ‘bedelstaf’ is, is daar een vrij normaal bestaan. Altijd weer dat gejank over landen waar wij geen ruk mee van doen hebben. Maar ja, ze maken ook 100% EU-norm uitkeringen over naar dat soort landen, dus het Gutmensch denken kijkt graag met een verrekijker naar de horizon, maar ziet het probleem voor zijn eigen voeten niet.
Veluwse-Eikel | 15-10-16 | 13:25 "

Nee, dat is het niet. Er wordt overgeproduceerd in de EU, dit wordt gedumpt op buitenlandse (Afrikaanse markten) en die daarmee de balans flink verstoren.

En ook doen ze aan importheffingen: suiker die daar voor veel goedkoper gemaakt kan worden is hier stervensduur vanwege de importheffing om onze 'eigen vrije markt' te beschermen.

En het is natuurlijk bizar dat dit als 'goed' bestempeld wordt.

mrXL | 15-10-16 | 13:44

Vanochtend ook dat stuk gelezen. Weer een geweldige dwarsligger in de EU kerk, ook hij zal het bezuren, realisten, de moedigen, allemaal gaan ze het afleggen tegen het leger van vuige EU aanbidders.

lanexx | 15-10-16 | 13:43

"... dat de hele westerse beschaving wordt meegesleept in de Britse val."

Haha, Britse economie is booming:
www.dailymail.co.uk/news/article-38011...

ING verplaatst banen richting Londen na Brexit:
www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/brexit-i...

Duitse economie valt stil:
www.dailymail.co.uk/news/article-37581...

Dus voor Engeland is het goed het Brexit, voor de EU slecht. Nogal wiedes, Engeland betaalt zich blauw aan Brussel, dat geld kunnen ze nu direct in Engeland stoppen.

La Bailaora | 15-10-16 | 13:43

-weggejorist-

J-van-de-Bontekoe | 15-10-16 | 13:40

"Velen lijken het eens met de president van de Europese Raad, Donald Tusk, die voorspelde dat de hele westerse beschaving wordt meegesleept in de Britse val."
Typisch dit. Een verval wat al jarenlang door een zelfbenoemde club in gang is gezet, steeds meer afstand creërend tussen volk en zichzelf met opgelegde wetten en het beschimpen van de democratie en verloochenen van de stem van de burger, resulterend in steeds meer wantrouwen, zich uitend in de ongehoorzaamheid van de oost-Europese landen en dan als laatste tegenvaller voor die potentaten de Brexit. Maar dan enkel deze laatste gebeurtenis als oorzaak benoemen van een aankomend verval van Europa. Maar goed, om even bij een uitspraak van Rutje te blijven: wij zijn met meer. En wij hebben een collectief geheugen.

De_verwarrende_man | 15-10-16 | 13:38

in de naam van de vader, de zoon en de Heilige Juncker. Amen...

RonBacardi | 15-10-16 | 13:36

De uitdrukking is; 'Het opium van het volk' Dit opium is niet opgelegd, maar uit eigen initiatief genomen.

NIKSBETERstedoen | 15-10-16 | 13:33

De EU voorziet mij en u in geen enkele behoefte waarin ik niet zonder de EU voorzien zou kunnen worden. De meeste mensen hebben dat alleen niet door (iets met NPO en MSM).
Het is niet meer dan een antidemocratische machine waar aan de ene kant zuurverdiend belastinggeld wordt ingekieperd en aan de andere kant schadelijke of nutteloze regels uitgebraakt worden.

jemagookniksmeer | 15-10-16 | 13:31

De veronderstelling dat een individu ergens in moet geloven, is nergens op gestoeld en zelfs enige onderbouwing ontbreekt ook in dit betoog. Ergens waarde aan hechten is wellicht belangrijker en dat doen vrij van indoctrinatie van geschriften die ruim ouder zijn dan 1.000 jaar, lijkt toch op zijn minst passend. Aanschouw hier de toegevoegde waarde van wetenschap, binnen onze verlichte westerse cultuur. Wetenschap onderzoekt en publiceert bevindingen zonder een dubbele agenda. Wetenschap brengt mensen tot rede en dat maakt dat de Europeaan zich daarvan heeft vrijgevochten. Implementatie van een nieuwe godsdienst zonder enige historische binding aan het Europese continent staat dan ook compleet haaks o deze samenleving.

netniet | 15-10-16 | 13:30

Gelovigen: "Wat wij zeggen is waar, want het zijn de woorden van onze zelfverklaarde profeten."
De domheid der religie; eurofielen hebben er veel van weg.

Fijnstoffer | 15-10-16 | 13:27

Wanneer mensen zich 10 minute per dag in de EU zouden verdiepen. Was niemand meer zo gek om de EU te supporten. Geld verdwijnt er als water, corruptie is de standaard en fraude is normaal. En niemand in de MSM die erover bericht.
--
Er is geen enkele journalist in Nederland die het aan durft om de ware EU te laten zien. Ze zijn allemaal direct of indirect afhankelijk van de EU.
--
Er heerste een ongelooflijke enge zelfcensuur bij journalisten in Nederland over de EU (en ook over de Islam). In de dagen, jaren, voor WO2 as er ook veel zelfcensuur en de effecten daarvan kennen we inmiddels. Jammer dat we daar niet van geleerd hebben.
--
Journalisme in Nederland is dood. Die paar goede daargelaten.

Mark_D_NL | 15-10-16 | 13:27

Hoe je het ook draait en keert de atheïsten zijn altijd de sjaak met die religies en hun god.
Elke dag weer heb ik er mee te maken of ik nu wil of niet.
En dat allemaal onder de noemer vrijheid van godsdienst.
Kan ik nou weer schijtziek van worden.

komtdatschot | 15-10-16 | 13:26

Politiek = religie = macht(over anderen)

Natuurlijk geeft Dhr. A. Pijpers er zijn eigen Gutmensch u-bocht uitleg aan: En die door haar protectionistische landbouwbeleid al decennialang miljoenen boeren in de Derde Wereld tot de bedelstaf veroordeelt. Dit is natuurlijk gezever v.d. bovenste plank, omdat de EU simpelweg niets te maken heeft met de economische balans in derde Wereldlanden. Tevens: wat hier de norm ‘bedelstaf’ is, is daar een vrij normaal bestaan. Altijd weer dat gejank over landen waar wij geen ruk mee van doen hebben. Maar ja, ze maken ook 100% EU-norm uitkeringen over naar dat soort landen, dus het Gutmensch denken kijkt graag met een verrekijker naar de horizon, maar ziet het probleem voor zijn eigen voeten niet.

Veluwse-Eikel | 15-10-16 | 13:25

Waarom die fascistische spotprent boven dit artikel? Oh, dat is een foto.

Skorzeny2017 | 15-10-16 | 13:24

De EÜ is een is een dodelijke aandoening die met alle mogelijk beschikbare middelen bestreden moet worden.

Uw Psychiater | 15-10-16 | 13:23

Hear, hear... Quote uit het nationale seculiere hart gegrepen. Wat is de waarheid toch mooi.

Goedzo | 15-10-16 | 13:22

Het ergste is de Stalinistische eigenhaat prediking.
En dat doen links en links-christelijk alleen omdat al hun principes failliet zijn.

Orakel1958 | 15-10-16 | 13:22

multicultureel & groen mee doen, of f r ascist zijn.
De witte was op 90 graden uitkoken.
1 EU = provincie Nederland.

vidamax | 15-10-16 | 13:21

Mooie foto. Zoek de rabbijn.

Gerard Leeflang | 15-10-16 | 13:18

Spijker-kop kwoot die uitnodigt om het hele artikel te lezen op deze druilerige zaterdag.

Harry Turtle | 15-10-16 | 13:14

Let op taal, de woorden fobie en sceptisch zeggen heel veel over hoe er gedacht wordt

Bokito ergo sum | 15-10-16 | 13:08

Religie is opium ván het volk. De EU moloch is inderdaad opium vóór het volk.

vanBarchum | 15-10-16 | 13:08

De Britse NPO zond twee jaar geleden al dit uit over de religie van de vrede. www.youtube.com/watch?v=_SK7To4gSr0 Zou de Nederlandse NPO zonder PowNed niet eens bij in de buurt komen.

Feynman | 15-10-16 | 13:08

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken