Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Paniek! NS gooit spoorboekje om. ALLES verandert

scuiverrrrsfsd.jpgWaarde lezers, the end of the world as you know it, staat voor de deur. IS DIT ONS LAND NOG WEL? Sinds 12:00 vandaag krijgt u in de reisplanner te zien hoe uw wereld als Nieuwe Forens, er vanaf 11 december uitziet. Zeg maar vaarwel tegen dat mysterieus aantrekkelijke meisje van de Kiosk op perron 9, want u vertrekt voortaan vanaf perron 4. Geteld zijn de dagen dat je Jeanine van de middelbare tegenkwam in de bus naar het station, want u slaapt voortaan een kwartier langer. En weg is de gratis cardiotraining van 08:11 tot 08:13, want uw aansluiting staat voortaan gewoon netjes op hetzelfde perron. Tenminste, als we het private staatsbedrijf waar zowel iedereen als niemand verantwoordelijk is, mogen geloven. De NS gooide al uw ov-chipgegevens door de magische molen, en voilà. "Voor bijna alle reizigers verandert er wel iets: van kleine wijzigingen in vertrektijden, reisduur, andere routes, extra of juist minder overstappen, tot andere aansluitingen. Op sommige stations wordt het leven voor veel reizigers makkelijker, omdat de trein waarmee ze verder moeten op hetzelfde perron staat. Uit de plannen van NS is af te leiden dat ongeveer 70.000 reizigers een kortere reistijd krijgen van enkele minuten, maar er zullen ook zo'n 15.000 mensen langer onderweg zijn of vaker moeten overstappen." Nou, een beetje utilitarist klapt voor zo'n verhouding in z'n handjes toch? Maar laat het maar aan de NS over om bij het minste volledig in de verdediging te schieten. En nog in raadseltjes ook. "NS vindt die cijfers geen goed beeld geven van de veranderingen. ,,Als er vanaf 11 december vier treinen per uur gaan rijden en eerst maar twee, zijn reizigers dan slechter af als de rit een paar minuten langer duurt? Misschien wel beter omdat dat ze meer reismogelijk­heden hebben.'' Jezus, NS. Het is nog vroeg. Filosofische vraagstukken zulks laten we maar over volwassen filosofen als Grun- en Wijnberg. Laat ons gewoon om 07:00 een blikje Red Bull drinken en peukie roken op perron 3, en laat ons verder met rust.

Reaguursels

Inloggen

"maar er zullen ook zo'n 15.000 mensen langer onderweg zijn of vaker moeten overstappen."

15.000 in totaal maar? Dat is knap als je enkel van en naar Dordrecht, een stad met een bereik van 200.000 mensen, al 4 intercity's per uur i.p.v. 7 laat rijden. 1 intercity per uur richting Brabant i.p.v. 4. Dat wordt voortaan maar lekker de auto pakken.

De Gelder | 15-10-16 | 10:16

Treinen laten rijden op infrastructuur waar alleen maar treinen op zitten en je dus volledige controle op hebt. En dan nog steeds vertragingen hebben.
Over 20 jaar zou alles zonder machinist moeten rondrijden met in elke coupé een conducteur die iedereen een levenslang treinverbinding oplegt die zich misdraagt.

Ome Gijs | 15-10-16 | 09:47

Net even gekeken in de reisplanner. Ik voel me gediscrimineerd en slecht behandeld door de NS. Voor mij verandert er niks...

batvoca2 | 15-10-16 | 08:19

Roger van Boxtel van D66 kan zijn eindejaarsuitkering al op zijn rekening bijschrijven.

max zorin | 14-10-16 | 22:50

Is Spartacus een geïnfiltreerde lichtgetintier???
om 07:00 Red Bull? Of is ie maximale Verstappen-fan?

Red Bull is voor in de auto als je bijna brokken maakt, of na teveel bier in een te lange nacht om bij de wodka te pleuren.

's Ochtends drink je maar gewoon koffie als normale mensen en de red Bull laat je over aan niet-opgevode pubers met een hoodie of petje

Hemmenaar7 | 14-10-16 | 18:01

Hogere prijzen voor staanplaatsen als je geluk hebt dat de trein niet uitvalt of vertraging heeft

lingo star | 14-10-16 | 17:39

Kan mij niet boeien. Mijn laatste treinreis was in december 1989. Naar Berlijn. En weer terug.
Sindsdien al mijn reizen te eigen voet, per eigen fiets of per eigen auto gemaakt.

Als ik ergens niet te voet, per fiets of per auto kan komen, ga ik er gewoon niet heen. Klaar.

Peter Emile | 14-10-16 | 17:15

-weggejorist-

dr Rechts | 14-10-16 | 17:11

-weggejorist-

dr Rechts | 14-10-16 | 17:11

Pauperbedrijf doet pauperdingen, want "marktwerking." Is er al iemand die hier beter van gaat worden? Voorlopig sluit ik me 100% aan bij Huupke | 14-10-16 | 13:22

automobilaterealist | 14-10-16 | 16:57

De NS is helemaal gek met treinen en dienstregelingen.
Dat er ook nog reizigers meegaan is niet meer dan een vervelende bijkomstigheid.

jemagookniksmeer | 14-10-16 | 16:57

"Als er vanaf 11 december vier treinen per uur gaan rijden en eerst maar twee"
Als ik zo even kijk dan gaan er juist twee per uur rijden waar er eerst vier gingen. De sprinters zijn kennelijk gejorist uit de dienstregeling. Mja, Amersfoort-Amsterdam is dan natuurlijk ook wel een buitengebied traject waar in de spits geen mens de trein neemt...

Ogre | 14-10-16 | 16:39

Ik heb straks 20 minuten overstaptijd in Amersfoort! Nu maar een paar minuten. Wat een kutzooi.

lompelama | 14-10-16 | 15:36

Jeff Hawke | 14-10-16 | 13:51

O, ja.
Hier in Zeeuws-Vlaanderen hebben we alleen goederentreinen.
Wat weet ik nou van perrons af?
Van raccordementen des te meer...

Bijtendehond | 14-10-16 | 15:35

Wacht gewoon even af hoe dit in de praktijk gaat werken. Voordeel van de twijfel geef ik ze nog wel even.

Jan, Leiden | 14-10-16 | 15:29

Storm in een glas water. Het zal wel loslopen. Ik trap er niet meer in.

1+1 | 14-10-16 | 15:25

Precies als ambtenaren, maak er een rotzooi van dan zijn we morgen ook onmisbaar.

Nietnagel | 14-10-16 | 14:52

Lijkt een beetje op de vorige keer dat ze dit deden. Uiteindelijk is daarvan ook zo'n 80% teruggedraaid naar "ervoor", omdat het en teringzooi werd. Nu ook.
70000 mensen winnen 1 minuut reistijd. 15000 mensen krijgen er een half uur bij.
Ook lijkt de NS nog steeds niet te beseffen dat de stoptreinen de leveranciers zijn voor de intercities. Laat dat nou eens een keer op elkaar aansluiten, dan zijn we al een heel eind.

TheEgg | 14-10-16 | 14:51

@Hollander01 | 14-10-16 | 14:22
Het is herfst, en dan kunnen er takjes op de rails liggen die die wissels blokkeren.
En voor je het weet zit je aan de andere kant van het land (waar je niet moet zijn) en moet je nog bijbetalen ook.
*naar buiten rent en auto kusje geven doet*

necrosis | 14-10-16 | 14:49

Je bedoelt niet: "Laat ons gewoon om 07:00 een blikje Red Bull drinken en peukie roken op perron 3". Je bedoelt wel "Laat ons peukies roken en bullshit drinken totdat de trein een keer vertrekt van een willekeurig perron, waarschijnlijk zonder ons."

Use less | 14-10-16 | 14:43

Klinkt allemaal fijn ende prachtig, maar er is nog geen vlokje gevallen.
Zodra grootvadertje Vorst zijn opwachting gaat maken, zal dit geweldige plan linea recta de papierbak ingaan.
Maakt mij niet uit, want zolang er geen rook-coupé is, zien ze mij niet in zo'n lor.
Al is het graties.

Hollander01 | 14-10-16 | 14:22

Stormageddon | 14-10-16 | 13:46

Maar dan groeien er geen bomen langs, of over.

Jos Tiebent | 14-10-16 | 13:59

@mrfreeze | 14-10-16 | 13:44
Kan je niet wat langer doorwerken totdat de eerste trein weer stopt?
*gaat bonus claimen bij NS*

necrosis | 14-10-16 | 13:55

@Jeff Hawke | 14-10-16 | 13:51
Ja, de kant waar je instapt en de kant waar je vermalen wordt tot gehakt als er nog een trein aankomt.

necrosis | 14-10-16 | 13:54

Bijtendehond | 14-10-16 | 13:47
Een perron heeft meestal twee kanten...

Jeff Hawke | 14-10-16 | 13:51

@Der Wilbert | 14-10-16 | 13:35
Daar rijden ze toch nog met paard en wagen?
*gnehehe*

necrosis | 14-10-16 | 13:48

De aansluiting staat op hetzelfde perron.
Dus als die aansluiting achteraan komt, staat die eerste trein in de weg?

Of kan je nu blijven zitten om over te stappen op je aansluiting?

Bijtendehond | 14-10-16 | 13:47

@Jos Tiebent | 14-10-16 | 13:30
De helft van die metrosystemen ligt bovengronds.

Stormageddon | 14-10-16 | 13:46

Ik kan met de nieuwe dienstregeling na m'n werk niet meer met de trein thuiskomen. En bedankt!

mrfreeze | 14-10-16 | 13:44

En totale chaos in 3...2...1...

Rest In Privacy | 14-10-16 | 13:42

Meer treinen richting het Oosten. Maar ook richting het Westen blijkbaar, dus die Godwin hebben ze maar mooi even ondervangen bij de NS.

Kapitein Stijlvol | 14-10-16 | 13:42

@Botte Hork [14-10-16[ 13:21
Een dubbeldekker cabrio zonder aankomstgarantie;)

brughslurph | 14-10-16 | 13:38

whoever smelt it dealt it.
He who said the rhyme did the crime.

Ik denk dat Spartacus ook wel eens boek heeft gelezen, ik herken al aan de afdruk van de asbak op de rug van de tabbert de filosofie uit dappere nieuwe wereld:
"As "one of the crowd" the individual is not responsible for himself or for anybody else"

hallevvezool | 14-10-16 | 13:36

Limburg zijn ze gelukkig weer vergeten.

Der Wilbert | 14-10-16 | 13:35

Liever een uur in de file dan een kwartier volgepakt staan tussen de zwijgende (en rochelende) meerderheid in de trein.

de Voorzittert | 14-10-16 | 13:35

Als je een overstaptijd van de ene trein naar de andere groter maakt, wordt ergens anders een overstaptijd korter.
Bytemaster | 14-10-16 | 13:25
Nee, zo werkt dat niet. Als ergens anders een overstaptijd korter wordt, halen de meeste reizigers hun aansluiting niet en dus wordt die overstap opgedoekt. Ga eens met de trein reizen. Heel pervers.

Synecdoche | 14-10-16 | 13:34

Stormageddon | 14-10-16 | 13:22

Minder blaadjes op de rails in de metrotunnels

Jos Tiebent | 14-10-16 | 13:30

Ook slim van de NS. "Klanten" langer laten reizen maar ze geen geld terug geven bij vertragingen omdat het nu per 20 minuten op elkaar aansluit... Mag je blij zijn met een langere reistijd, wel als je de NS bent....

InclinedtoLiberty | 14-10-16 | 13:28

Stormageddon | 14-10-16 | 13:22
Tsja, daar gaan we weer...;)

Gerard Leeflang | 14-10-16 | 13:26

@Weeraanmelden | 14-10-16 | 13:09
.
Hoe zie je dat in de praktijk voor je? Het hele netwerk is één grote kluwe waar duizenden treinen onafhankelijk van elkaar op rijden. Hoe kun je dan denken in overstaptijden? Als je een overstaptijd van de ene trein naar de andere groter maakt, wordt ergens anders een overstaptijd korter.

Bytemaster | 14-10-16 | 13:25

Dus volgens de NS-logica heft de NS zich op? Iedereen te voet: oneindig veel 'reismogelijkheden' en dan neemt de reiziger die extra reistijd voor lief... ik zie de gouden handdrukken en boni al komen...

Net niet... | 14-10-16 | 13:24

Minder overstappen? Dat klopt. Ik KAN straks niet meer overstappen. Daardoor moet ik een half uur eerder vertrekken.

Lentehaas | 14-10-16 | 13:23

Het Nederlandse spoorwegnet waarvan wordt beweerd dat het het drukste is van de wereld. Als je de metro's van Londen, Parijs en New York niet meerekent. Die zijn ongeveer even groot, minstens zo complex en veel intensiever bereden. Met meer treinen per uur, minder vertraging en uitval. Maar ja... dat mag je niet vergelijken natuurlijk. Waarom eigenlijk niet?

Stormageddon | 14-10-16 | 13:22

Voor deze "service" vond de NS het wel noodzakelijk om de prijzen drastisch te verhogen.
http://www.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2016/10/treinkaartjes-worden-duurder

watergeus | 14-10-16 | 13:22

"We moeten bezuinigen, joh. Treinen schrappen, frequenties verlagen, stations overslaan."
"Ben je gek! Dan hebben we direct iedereen op de nek, van de Minister tot Rover. Zeg maar dag tegen je bonus."
"Ja, daar zeg je zo wat. Maar wat dan? Er moet echt bespaard worden, we hebben de afgelopen jaren te veel kostbare fouten gemaakt."
"Geen fouten. Misgeïnformeerde beleidskeuzes."
"Sorry. Misgeïnformeerde beleidskeuzes. Maar wat dan?"
"Ik heb een ideetje."
"Gozer! Ik wist het wel! Wat dan?"
"We gooien alles om. Echt alles."
"Hè?"
"Trajecten, reistijden, frequenties, noem maar op. Een knappe reizigersvereniging die daar nog wijs uit wordt."
"Door de veranderingen de bezuinigingen niet meer zien, bedoel je?"
"Juist."
"Geweldig! Laat die bonus maar komen!"

Huupke | 14-10-16 | 13:22

Ben benieuwd wat voor chaos er ontstaat zodra het eerste sneeuwvlokje valt komende winter.

koosnaam | 14-10-16 | 13:18

Krijgen we die treinrukkers nog wel getraceerd zo ?

netniet | 14-10-16 | 13:17

Waarom zo moeilijk allemaal, we hebben het Eichmann-algorithme toch?

kadoendra | 14-10-16 | 13:15

-weggejorist-

SjaakKnaak | 14-10-16 | 13:15

Meer treinen, prima toch

Bokito ergo sum | 14-10-16 | 13:13

If a train rides through a forest and no one is around to hear it, does it have a stiltecoupé?

Cuyahoga | 14-10-16 | 13:12

Redbull is slecht voor je gezondheid

Fapfap | 14-10-16 | 13:11

Wat is een trein?

brughslurph | 14-10-16 | 13:10

De NS lost het probleem van missende aansluitingen opendoe alle aansluitingen langer te maken. Ipv 4 minuten overstap op zelfde perron nu 9 minuten.
Je wint dan heel veel claims voor geld terug bij vertragingen, maar je reistijd is wel langer. En als je pech hebt, moet je 2x overstappen (de meeste lange treinen zijn nu opgeknipt in 2 delen. )
Dus heb je 2x 5 minuten extra per enkele reis, en 20 minuten per dag extra.
Gelukkig hebben ze wandcontactdozen en 4G in de trein.
Ooh wacht...

Weeraanmelden | 14-10-16 | 13:09

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken