Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Sybrand Buma wil Hans Teeuwen de mond snoeren

Terwijl Sybrand Buma tijdens de Algemene Beschouwingen het land in slaap blaat met de zoveelste schooljongenspreek op de van hem bekende zacht-huilerige toon, dwaalt onze aandacht enorm af. Saaie oom Sybrand heeft ons nog nooit ergens van overtuigd. Even een interview met Hans Teeuwen lezen. Die gaat weer toeren in Engeland en zelfs bij het stuglinkse The Guardian fappen ze op het rechtsretorische absurdisme van 's lands beste cabaretier. Hij mag zelfs islamkritiek uiten: Is he concerned about appearing Islamophobic? “Fuck ‘Islamophobia’,” he replies: “I hate that word. There’s nothing irrational about fearing a belief system that’s violent everywhere it appears.” En zo is het. Op de achtergrond horen we Buma in de Tweede Kamer zeggen dat het "tijd wordt dat we de grens van de vrijheid van meningsuiting wat preciezer gaan trekken." Pardon? Vanmorgen citeerde het Algemeen Deugblad hem al op de uitspraak dat het "strafbaar is als je mening overgaat in beledigen." Op hetzelfde huilerige toontje als in de Kamer: "Maar ík heb gelijk. Het is gewoon zo. Het verbod op beledigen staat niet voor niets al sinds 1886 in het wetboek van strafrecht." Het is ineens weer 2008. Cartoonist Gregorius Nekschot wordt van zijn bed gelicht door de knokploegen van CDA'ers Donner en Hirsch Ballin. Omdat hij islamcartoons maakte, over groepen die zich continu gekwetst & beledigd voelen: Turken en moslims. Vraag maar aan Ebru Umar. Of haar ouders. Voor dat soort lui staat Buma het dus heel confessioneel op te nemen, want als hij zou moeten kiezen, heeft een zijige christen uiteindelijk liever een gematigde moslim dan een uitgesproken atheïst. Met die houding maakt het CDA het vooral gevaarlijker om het maatschappelijke debat over Erdogan & islam te voeren - zoals Duitse loldichter Jan Böhmermann ondervond en waar ook Hans Teeuwen last van kreeg na zijn filmpje over Erdogan de Jongenshoer. De groep uitgesproken verdedigers van het vrije woord is al zo klein in dit land en Buma wil 'm nog verder uitdunnen. Fatsoen in ruil voor vrijheid. Teeuwen in The Guardian over z'n Erdoganfilmpje: “Once there is risk or personal sacrifice, or even having to think longer about subjects, suddenly the line of people queuing to fight for freedom of speech becomes very small,” Teeuwen reports, “as I have experienced.” Inderdaad: Buma redeneert precies de verkeerde kant op. Beledigd zijn is een emotie die geboren wordt uit retorische zwakte, en zou derhalve niet moeten worden beschermd, maar uit het wetboek geschrapt moeten worden.

Reaguursels

Inloggen

EA 827 | 22-09-16 | 12:01 En de Duitsers zouden er beter aan doen volgend jaar ook geen FDP (=Duitse VVD)te gaan stemmen.

EA 827 | 22-09-16 | 12:03

Lewis | 21-09-16 | 17:58 Als mensen nu nog op CDA gaan stemmen zijn ze sowieso niet meer goed bij hun hoofd (net zoals op VVD, PvdA, D66, groenslinks), want CDA is hetzelfde als wat de CDU (van Merkel dus) in Duitsland is; Christen Democraten; en we weten wel allemaal wat er nu daar aan de hand is.

EA 827 | 22-09-16 | 12:01

Het leven is één lange, voortdurende belediging. Als je daar niet mee om weet te gaan, kun je maar beter gelijk je graf induiken.

Lagonda | 22-09-16 | 11:55

Vrijheid (van meningsuiting) beperken is een in zijn betekenis opgeloten tegenspraak.
Het is onmogelijk en hierom een vals voorstel. Het leidt tot onvrijheid.
Buma schaam je.

squadra | 22-09-16 | 10:54

@Lewis | 21-09-16 | 17:47 Ik bén ook beledigd, en wel door Sybrand. Maar waar het mij om gaat is dat je een god niet kunt beledigen. Hoogstens dat iemand DENKt (pun intended) dat je zijn/haar denkbeeldige (ja, nog eentje) vriendje of vriendinnetje beledigt.

En die persoon is dan plaatsvervangend beledigd en dat gaat me een paar straten te ver.

Als ik "lelijke kudtboom!" roep tegen de beuk hierachter, doe ik dat tenminste nog tegen een aantoonbaarlevend organisme. En daar is bij mijn weten nog nooit iemand voor aangeklaagd.

"Vuile deegsliert!" tegen het Vliegende Spaghettimonster (he boiled for all of us) of één van de andere verzinsels roepen zou daarom in mijn ogen slechts tot schouders ophalen mogen leiden.

vraagstaart | 22-09-16 | 09:51

Dat opgestoken vingertje is - hoe grappig ook- een teken van authentiekiteit. Let maar eens op Malek Ramadan en Asscher, die hebben hun onnatuurlijke hanbewegingen zorgvuldig ingestudeerd cq overgenomen van de US politici.
Let op het wijzen met de duim op het vuistje en het voorkomen dat ze natuurlijke bewegingen maken zoals het belerende vingertje opsteken.
Malek is 100% nep.

EdmundF | 22-09-16 | 09:36

keten= keren

Betweetert | 22-09-16 | 09:06

CDA; gedecimeerd tot oppositie. PvdA, ook gedecimeerd (nog maar een paar zetels). de VVD, bijna de gehele achterban verloren. En nog prijken dat ze het goed gedaan hebben. hebben die lui soms een bord voor de kop? Hun macht is nog veel te groot voor de zetels die ze bezitten. Het tij zal echt moeten keten, wil dit ooit ophouden.

Betweetert | 22-09-16 | 09:05

nou Buma begeeft zich op de steile helling ,met zijn idee wat mag en ongepast is .in een vrij land maak je dat zelf uit geliefd of niet.

pedro300 | 22-09-16 | 09:05

Buma kreeg mijn stem toch al niet.

Piet Karbiet | 22-09-16 | 07:57

Wie weleens in de VS is geweest en daar vraagt wat vrijheid van meningsuiting inhoudt komt er al snel achter dat we in Nederland sowieso een meningsuiting-light variant hebben. Demonstreren, andere bevolkingsgroepen zwart maken, homoseksuelen de hel toewensen: daar mag het. Het credo is: doe het maar, ventileer maar. Hier komt de eerste beste angentje, loopjongen, van W. Alexander naar je toe om, juridisch ongeïnformeerd als hij/zij vaak is te vertellen dat je weg moet gaan omdat daarom.

Admiraal Balthasar | 22-09-16 | 02:56

Zowel Buma (lichtgewicht) als Pechtold (pseudo intellect) als Klaver (schoolkrant niveau) als de VVD man Zijkstra (oude koeien uit de sloot man) gaan in op de inhoud van wat Wilders zegt. Is het waar? , ben je het ermee oneens en waarom dan? Niets van dat alles, ze proberen alleen maar de man af te breken, zijn persoon en persoonlijkheid te beschadigen. Waarom zegt niemand daar iets van. Ze zijn allemaal te schijterig om er echt op in te gaan. De tweede Kamerleden reageren niet in naam van het belang van Nederland, maar ze reageren puur voor hun eigen belang. Ze zijn hun zetel niet waard.

ijskogel | 22-09-16 | 02:18

Gebeurde het in een cryptoslafistisch bolwerk waar er stiekum toch een koran op een tafeltje ligt?

Was het een lid van een partij die de sleutel van het land heeft uitgeleverd aan de vreemde mogendheid EU?

Was het een aanhanger van een woestijnreligie die ooit is samengesmolten met de @romeinen en die later het Heilige land heeft moeten ontzetten en zelfs een stuk europa hebben moeten heroveren op de barbaren, en die veel later na het verliezen van de @humanisten in vegetatieve staat is geraakt?

Yep, 't was Sybrand, met vingertje, pontifaecaal in de kamer.
Staatssterreur, aftreden en opsouten.

@Romeinen, lijers die hier o.a. de volkeren van Ing, Nehalennia en Belenus naar de gallemiezen hebben geholpen.
@Humanisten, ook niet allemaal lieverdjes.
@Christendom is een woestijnreligie, hoort hier van origine niet thuis.
Als je je netjes gedraagt en de plaatselijke gebruiken in acht neemt mag je hier best wonen. When in Frisia act like a Frisian (insert diepfriezen.jpg)

#JesuisTeeuwen #Hansfree

hallevvezool | 21-09-16 | 23:17

*hips* sorry

Bert Konterman | 21-09-16 | 23:04

Ik neem geen enkele gelovige serieus. Het zijn uiteindelijk toch gewoon mensen met waanideeën. Ze zijn te angstig, of weet ik wat, om de werkelijkheid helemaal onder ogen te zien. Lieve mensen hoor, in de regel, maar niet zo goed opgewassen tegen de dingen.

Poes Fiep | 21-09-16 | 22:36

@Guido | 21-09-16 | 17:26
-
TENZIJ dat biertje genuttigd wordt staande achter een geit, met de broek op de enkels.
-
En zó lusten wij er nog wel een, qua context.

bisbisbis | 21-09-16 | 21:35

Er komt een dag dat we allemaal Netanyahu gelijk gaan geven. Maar is dat dan ook nog op tijd?

Jan, Leiden | 21-09-16 | 21:16

Cda ,hoerenlopers zijn het,de meeste porno en incest komt voor op de bijbelbelt .

fleurtje | 21-09-16 | 21:03

De politiek gaat hier niet over, dat doet een rechter. Veel gelul om niets.

jezusisonzin | 21-09-16 | 19:59

DerUnterMensch | 21-09-16 | 18:48
Ik denk dat wij hetzelfde probleem signaleren maar @VerenigingVanDieven en @Raskol attendeerden me op het verbod tot beledigen (uitdagen) van een ambtenaar in functie. Ik ben het daar wel mee eens.
.
Als maatschappij rusten we politieagenten uit met de wapenstok en bijzondere bevoegdheden die normale burgers niet hebben om de openbare orde te bewaken. Het beledigen en provoceren van deze ambtenaren ondermijnt hun gezag en de mogelijkheid voor hen om hun beroep uit te oefenen. Zelfde geldt overigens voor leraren, hulpverleners en militairen.

Lambertus Lamstraal | 21-09-16 | 19:51

Aanloop naar de TK verkiezingen hè.

Dan gaan partijprominenten ineens weer stoere, retorische, bevoogdende en (in dit geval) regressieve grondwettelijk/VVvMU/persvrijheid/satire-slopende prietpraat raaskalken.

Vroom hoor....

HypoPseudo | 21-09-16 | 19:45

Lewis | 21-09-16 | 17:32
Ik geef je groot gelijk. Dat is ook de reden dat ik als christen PVV stem, vanwege de naïviteit van veel christenen.
Even wat goede info lezen en je weet als christen genoeg:
www.thereligionofpeace.com/
www.eo.nl/geloven/nieuws/item/christo...
www.opendoors.nl/vervolgdechristenen/...
www.elsevier.nl/juist/blog/2013/07/lee...
etc, etc.
Niet voor niets is er een islamitisch gezegde: eerst de zaterdagmensen (joden) dan de zondagmensen (christenen).
nl.gatestoneinstitute.org/8824/frankr...

matrixbluepill | 21-09-16 | 19:14

@dugo | 21-09-16 | 17:58
Eens! Precies om die reden.

Driewerf Hoezee | 21-09-16 | 18:52

DerUnterMensch | 21-09-16 | 18:48

Von unteren haben sie einen arsch, von oben ein mund. Es geht um das sprechen mein lieber.

kwark001 | 21-09-16 | 18:52

@ Buma: Je hebt het niet begrepen!

"Op de achtergrond horen we Buma in de Tweede Kamer zeggen dat het "tijd wordt dat we de grens van de vrijheid van meningsuiting wat preciezer gaan trekken"

De definitie van vrijheid is dat er aan vrijheid geen grenzen kunnen zitten, want als er wel grenzen aan zouden zitten dan is het namelijk geen vrijheid meer.
een Meningsuiting is een gevolg van omstandigheden en valt derhalve vooraf niet vast te stellen aan intensiteit en kan niet in kaders worden fijn geknepen. Slechts ducttape is hier de permanente oplossing, echter druist dit tegen alle sociale principes en biedt dus ook geen echte oplossing

Dan zou vrijheid van meningsuiting dus moeten worden verandert naar politiek correcte meningsuiting en krijg je splitsing met INGETOGEN meningen alsook splitsing in uitvoer zoals oa. de uwe. Helaas krijgt u mijn stem niet en zult u toch echt een andere benaderingspositie moeten overwegen want hiermee ga je het gewoon niet redden kerel.

Het devies is minder regels, want vrijheid = blijheid. en zolang CDA minder vrijheid betekent, is het resultaat onder de achterban en bevolking minder blijheid. Sommige dingen moet je nou eenmaal niet willen kapot reguleren En mijn vrije mening in deze is dan ook gewoon: Flikker nou toch gauw op en laat me met rust! Sowieso, overweeg een andere carriere en laat uw collega's dat ook doen.

Want alle problemen worden veroorzaakt door de politiek, als je me niet gelooft dan volg de media maar. Dus als we gewoon stoppen met politiek, dan sterft ook de media en geldzaken lossen zich ook wel op, want door al die negatieve bedragen is alles straks toch verdampt. En geef je de kapitalisten ook de middelvinger als je hun systeem ook negeert.

We hebben materialen genoeg om generaties op zichzelf te laten overleven. Het is gewoon het corrupte systeem die de ware aard van de mens ongelukkig stelt en middels belastingen af remt in het volledig benutten van zijn/haar echte menselijk potentieel.

We hebben in essentie geen fulltime baan nodig, Alleen de kennis om gewassen te verbouwen en een stukske vlees te vangen zodat we niet hoeven om te komen van de honger.

En als je me niet gelooft dan kijk ff naar de natuur. Die vogels en insecten en andere dieren hanteren ook geen wetboek van strafrecht, belastingen of politieke kermis of weet ik wat nog meer voor papieren ellende.

De enige ellende die zij (de dieren) hebben is om vast te geraken in oude rond slingerende troep van ons (de mens) en hoe het de laatse 3 zoniet meer decennia gaat lijkt het erop dat wij (de Westersche mens) in onze eigen oude troep keer op keer blijven verzuipen totdat er geen eb meer is om lucht te happen tot aan de volgende verkiezingsperiode en de vroegtijdige zondvloed het zal overwinnen omdat we door het aanhouden van een overheid maar geen genoeg van controle denken te krijgen.

Succes met het buigen van perceptie mbt. tot het begrip controle danwel het definieren daarvan.

Het wordt tijd dat we de grens van "controle" eens wat minder nauwkeurig gaan trekken of roep ik nu iets stoms meneer Buma?

Rest In Privacy | 21-09-16 | 18:51

Ik hoorde dit net en dacht direct, even kijken wat men op GeenStijl ervan zegt. En dan met name de reaguurders.

Het zit namelijk zo. Hoewel ik het vaak met mijn mede reaguurders eens ben is er een punt waar ik nogal vaak met jullie in conflict lig. En dat bijt jullie nu in de kont. Jullie (degene waarvoor dat zo is) zijn hierin namelijk zo inconsistent als de pest.

Ik hoorde het nu weer in de discussie over de zaandam jongeren maar die het ook vaak in de dumpert filmpjes waar een agent zich weer eens misdraagt. Meestal in reactie op vervelend gedrag van wat tuig.

Dan staan jullie de politie daar massaal aan te juigen. Pak dat tuig aan. Waarop ik weer zeg... Nee een vervelend, irritant en arrogant zijn is en zou niet bij wet verboden moeten zijn. Het is heel vervelend en het gevoel dat je die gast moet aanpakken deel ik. Maar vervolgens maak ik toch de rationele keuze om te zeggen dat de politie er niets aan mag doen en de politie in die filmpjes dus fout bezig is. Met alle negatieve reacties van dien.

Hier zie je dus feitelijk het zelfde. We moeten de vrijheid van meningsuiting in perken want we willen die rot jongeren aanpakken. NEE!! Vervelend gedrag mag en moet mogen! Beledigen moet mogen! Die gasten gaan echt wel vaak genoeg over de schreef en dan moet je ze pakken. Ze hebben vaak ook nog een buitenlandse achtergrond dus dan mag je ze wat mij betreft na 3 keer het land uit flikkeren. (Ja hier geboren.. voor mij geen issue).

Echter vervelend gedrag mag en moet mogen. Geen inperking van de vrijheid van meningsuiting. De politie mag en moet niets doen met vervelend gedrag.

Dit krijg je dus als je wilt dat de politie dat wel mag. En nu is men hier ineens weer massaal tegen.

Nouja, ik spreek een aantal van jullie vast wel weer bij het volgende dumpert filmpje waar is misplaats gedrag van een agent, op asociaal gedrag van een of andere Sjonnie, af keur en jullie het toejuichen.

DerUnterMensch | 21-09-16 | 18:48

T0matenplukker | 21-09-16 | 18:37

Je hebt een punt.

kwark001 | 21-09-16 | 18:46

Dat is wel onze vinger he! Nondeju!

Pompenkoning | 21-09-16 | 18:44

-weggejorist-

swanenburg | 21-09-16 | 18:41

De meeste Tweede Kamerleden hebben kennelijk honger.

Maar dat heb ik ook, echter Jetta Klijnsma (PvdA) zegt: gij zult werken voor nop totdat je er dood bij neervalt. Honger of geen honger. Pats!

ProAsfalt | 21-09-16 | 18:41

Laten inderdaad eens even e.e.a aanscherpen. Bijvoorbeeld de vrijheid van religie; uitspraken en teksten die suggereren dat anderen in hun vrijheid beperkt moet worden, of in levensduur. Einde desbetreffende politieke partij, kerk, moskee, organisatie, instelling, en betrokken natuurlijke personen op een zwarte lijst voor subsidie, ambten, en verkiesbare posities.
.
Te beginnen bij het CDA en CDA leden. Oh, en vanzelfsprekend geldt dit ook voor de politiekcorrecte religie.
.
Nazi's hou je tegen door ze te bestrijden, niet door ze hun gang te laten gaan.

Parel van het Zuiden | 21-09-16 | 18:39

Ze weten gewoon verrekte goed waar de 'gelovige' schoen wringt.

De christelijke partijen weten verdomd goed dat de islam een verkeerde bij in de korf is, maar ze zijn bang om zichzelf te steken.

kwark001 | 21-09-16 | 18:39

Deze CDA zeurpiet wil inderdaad 'beledigen' strafbaar houden. Daarnaast is er in diezelfde Kamer ook iemand uit Limburg die een geheel boek wil verbieden. Een achterlijk middeleeuws barbaars haatboek weliswaar, maar toch, de dubbele maat is weer eens zichtbaar. Dingen die je niet aan staan simpelweg verbieden is voor mentale zwakkelingen, zelfs als het om islam gaat. Autoritaire roeptoeters 1, liberale westerse waarden en vrije expressie 0. Jammer. Ben benieuwd hoeveel lieden ik hier mee 'trigger'.

T0matenplukker | 21-09-16 | 18:37

Voor de zoveelste keer: het recht om te beledigen moet in de grondwet worden opgenomen. Niet omdat we willen dat we elkaar gaan beledigen, maar omdat we willen dat "je beledigd voelen" niet meer voldoende reden is om een mening te onderdrukken. Om "de grens van de vrijheid van meningsuiting wat preciezer [te] trekken", dus. Beledigen moet mogen, en dat moeten we maar eens expliciet maken.

Muxje | 21-09-16 | 18:36

Gelovigen vinden elkaar altijd, hoeveel cristenen 9/11 okė vonden omdat je een god niet mag beledigen, achterlijk helpt achterlijk zeg maar.

plint eastwood | 21-09-16 | 18:33

Buma, bel je moeder, koop een reep chocola en ga extra vroeg naar bed. Neem wel je teddybeer mee voor als je moet huilen. Nou oprotten als de grote mensen hun mening willen uiten. Je stoort.

Ohja | 21-09-16 | 18:30

Als ze zich aangesproken voelen dan is er iets mis, en als je niet mag beledigen, dan ga je generaliseren toch?

Neut | 21-09-16 | 18:26

Heb het een paar maal geprobeerd om iets te kijken van die Teeuwen maar ik trek het echt niet. Inhoudelijk zal het allemaal best sterk zijn en zo maar dat overdreven geschreeuw en die waanzinnige ogen dat maakt me kriegelig en stoot me af. It go you good there in Krait Britten Hens, stay there!

Conan de Rabarber | 21-09-16 | 18:26

Buma Stemraar..

Tom Hagen | 21-09-16 | 18:25

Ze zullen bij het CDA toch zo langzamerhand ook wel begrijpen dat het over is met christen zijn wanneer ze de moslims het hier voor het zeggen laten krijgen.

Gags Beasley | 21-09-16 | 18:25

@Lambertus Lamstraal | 21-09-16 | 18:06

Iemand van z'n fiets trappen: openbare geweldpleging, mishandeling. Politie uitschelden en uitdagen: belediging van ambtenaar in functie. Dus dat Zaanse teringtuig kan prima binnen de huidige wetgeving worden aangepakt.

raskol | 21-09-16 | 18:23

@Lambertus Lamstraal | 21-09-16 | 18:06
Er is een aparte categorie voor belediging van een ambtenaar in functie.

VerenigingVanDieven | 21-09-16 | 18:20

Waarom dat verbod op belediging nog in het wetboek staat? Simpel. We waanden ons lang zo vergevorderd als beschaafde, verlichte maatschappij dat het eruit werken van dat verbod een overbodige formaliteit leek. We kennen allemaal het belang van de vrijheid van meningsuiting, welke achterlijke idioot zou dat verbod op belediging ooit nog serieus aanhalen? Sybrand Buma dus, die is achterlijk genoeg.

Zwartbroek | 21-09-16 | 18:20

[Beledigd zijn is een emotie die geboren wordt uit retorische zwakte]

Dat vind ik bullshit. Iemand kan beledigd zijn omdat er onware dingen over hem / haar worden geroepen, of als er dom wordt gescholden.

Alleen, dat moet nooit vooraf worden verboden, maar is iets wat achteraf door een rechter getoetst kan worden.

raskol | 21-09-16 | 18:19

Zoals Wilders toen al zei: "het CDA staat inmiddels voor Christenen Dienen Allah".

Uw Psychiater | 21-09-16 | 18:18

@ProAsfalt | 21-09-16 | 18:15
Partij van de Dieren was een van de weinige partijen die trouw bleven aan hun principes (dierenwelzijn in dit geval) toen het ging om het Oekraïne referendum. De andere partij was SGP. Doe maar kiezen. ;)

atheïstisch stemvee | 21-09-16 | 18:17

Partij van de Dieren = Klimafaat. Daarom geen partij van de dieren.

Met hun f*cking klimaatwet ter waarde van 200 miljard of meer. Dan kun je de verlaging van het eigen risico in de zorg wel vergeten.

Knoop dat maar in de oren!

ProAsfalt | 21-09-16 | 18:15

Zucht, weer een vinger.Stop maar in mijn mond. Ik zit al op mijn knieën. Wel even geduld, want de vinger van Kuzu heeft voorrang.

RickTheDick | 21-09-16 | 18:12

@Guido
Hele mooie tegel.
Met name de zinsneden 'de ballen verstand' en daarop 'het betere beledigen' is klasse. Heb hier even over moeten nadenken, vooral dat 'het betere beledigen'. Misschien omdat dat hier soms nogal eens ontbreekt. Niet aan het beledigen natuurlijk.

chicago river | 21-09-16 | 18:10

Waar legt hij de grens tussen kritiek en beledigen, zie het nergens. Ik bepaal zelf wel wanneer ik beledigd ben engerd

Bokito ergo sum | 21-09-16 | 18:09

Ben voor de vrijheid tot beledigen maar tegelijkertijd ben ik met hem eens dat die gastjes die daar die politie in Zaandam de middelvinger tonen, in hun gezicht uitlachen etc. weldegelijk eens door het gezag onder handen dienen te worden genomen. Zonder verbod op beledigen zie ik zo 1-2-3 niet hoe je die haakneus en zijn matties aanhoudt?

Lambertus Lamstraal | 21-09-16 | 18:06

Samsom maakt het nu nog veel gekker met "treiter PVV'ers" en "Treiter DENKers". Gaat goed.

HMCuiteraard | 21-09-16 | 18:05

@ lompelama | 21-09-16 | 18:02
Kerk en staat.

Lewis | 21-09-16 | 18:04

Hoe kan het dat in een land waar staat en godsdienst officieel gescheiden zijn, er allerlei confessionele politieke partijen actief zijn?

lompelama | 21-09-16 | 18:02

De Nederlander bestaat niet? Zegt Samsom dat nou? Ga ik mijn paspoort maar inleveren.

Ageless | 21-09-16 | 18:01

Die Sybrand beledigd mij met zijn commentaar, het was het CDA die ons er ingeluisd hebben met het EU referendum mede door het CDA en de EU zitten wij hier met dat schorrie morrie opgescheept.
En nu zal uitgerekend hij wel eens het belerende vingertje opsteken.

botbot | 21-09-16 | 18:00

Sinds het CDA geen katholieke achterban meer heeft is de leiding van het CDA in handen van de allerfatsoenlijkste huichelachtige dominees.

Rest In Privacy | 21-09-16 | 17:59

Dit doet me trouwens denken aan de opstelling van Verhagen in de Fitna-kwestie, destijds.
Was voor mij de definitieve reden nooit meer op het CDA te stemmen.

Lewis | 21-09-16 | 17:58

@Driewerf Hoezee | 21-09-16 | 17:30
Eens, uitzondering hierop is misschien het koninklijk huis en anderen die onder een ministeriële verantwoordelijkheid vallen. Die kunnen niet vrij iemand van repliek dienen.

dugo | 21-09-16 | 17:58

Dit is niet het enige speerpunt van het CDA om de vrijheid van meningsuiting in te perken maar het CDA staat ook voor om alle bijstandsgerechtigden voor nop te werk te stellen.
Dhr Buma van het CDA wil immers ook (maatschappelijke) dienstplicht = gratis arbeid (of kanonnenvoer) weer invoeren.
Kan de heer Buma optrekken met Jetta Klijnsma (PvdA). Jetta weet precies hoe dat moet.
Naast Jetta met haar zweep hebben wij nu ook Buma met zijn zweep. Pats, pats, pats. En ondertussen de grenzen wagenwijd openhouden. Geld, veel geld naar het klimafaat, Afrika en de EUSSR.

Ik houd mijn hart vast wanneer het CDA aan de macht komt. God moge verhoede dat dat gebeurd.

Ik bid en moge bidden dat mijn geboden zullen worden gehoord door Here Jezus.

ProAsfalt | 21-09-16 | 17:56

Laten we niet vergeten waarom Fortuyn ten einde is gekomen, waarom Van Gogh de mond is gesnoerd, waarom op sommige scholen in Nederland er niet vrij wordt gesproken over de holocaust of homoseksualiteit en waarom Hans Teeuwen bepaalde grappen niet meer durft te maken in Nederland.
Dat is de dagelijkse realiteit waarin al lang aan de vrijheid van meningsuiting wordt getornd in Nederland. Maar meneer wil de mensen die verknipte middeleeuwse doctrines aanhangen beschermen tegen 'beledigende' kritiek.

henkdekanarie | 21-09-16 | 17:56

Shouting fire in a crowded theatre.

postmodernismisdead | 21-09-16 | 17:54

Als een marokaan zegt dat ie mijn moeder neukt, dat is toch ook beledigen?

boerk | 21-09-16 | 17:53

Tip: Zorg dat je vlak voor je dood veroordeeld wordt voor godslastering, dan heeft dat geen gevolgen voor je plekje in de hemel.
Je kunt niet twee keer gestraft worden voor hetzelfde delict.

Mr_Natural | 21-09-16 | 17:52

Voor wie komt Buma hier op?: voor de mensen die zich beledigd voelen. En dat zijn meestal hele vervelende intolerante mensen met waanideeën die vinden dat je respect voor ze moet hebben.

Simon_GS | 21-09-16 | 17:52

@ roze_bril | 21-09-16 | 17:46
Ze zijn er wel, maar voor het gros geldt wel wat jij zegt ja, helaas.

Lewis | 21-09-16 | 17:51

Twee geloven op 1 kussen, daar slaapt de duivel tussen.

Huupke | 21-09-16 | 17:49

@ vraagstaart | 21-09-16 | 17:41
Het gaat er helemaal niet om of je mensen *kunt* beledigen. Natuurlijk kan dat. Ook mensen die stoer roepen dat zij niet te beledigen kun je uiteraard wel beledigen, als je de gevoelige plekken maar vindt en/of simpelweg bot genoeg bent. Ik ben overtuigd dat mensen dingen kunnen zeggen die jou raken.
De vraag is of het wettelijk moet kunnen. Moet mogen.

Lewis | 21-09-16 | 17:47

Dát is dus de reden dat ik nooit op Omtzicht zal kunnen stemmen. Puike oppositieleider, maar onderdeel van een hele foute partij.

atheïstisch stemvee | 21-09-16 | 17:46

Christenen hier in Nederland facaliteren de Islam hier in Nederland met hun uitzonderingspositie. Maar daar hoor je de Godvrezende reaguurders niet over.

roze_bril | 21-09-16 | 17:46

Het CDA is een belediging voor de kiezer en de christenen in het bijzonder.

VerenigingVanDieven | 21-09-16 | 17:46

Teringjantje Sybrand nou toch. God, allah, jahweh en al die 2700 andere godjes zijn verzinsels en verzinsels kún je helemaal niet beledigen. Dat mensen zich beledigd willen voelen is hun persoonlijke keuze.

Zo ben ik nu tot op het bot beledigd door jouw wezenloos geleuter, Sybrand.

En nou? Moet jij dan maar gearresteerd worden omdat ik me door jou beledigd voel?

Stay out of my safe space Sybrand!

Zak hooi.

vraagstaart | 21-09-16 | 17:41

@Schietmijmaarlek | 21-09-16 | 17:34
Vraag even aan Ozcan Akyol (VARA) of het niet eens tijd wordt voor een verbod daarop: mobile.twitter.com/OzcanAkyol/status/...

Driewerf Hoezee | 21-09-16 | 17:41

Buma en zijn clubje zijn gewoon hele enge mensen die het al veel te lang voor het zeggen hebben gehad in dit land.
En die hier vaak opgehemelde Omtzigt hoort daar gewoon bij.
Horen gewoon bij de oude jongens krentenbrood-club die dit land al een halve eeuw aan het vergiftigen zijn.

Jackanders | 21-09-16 | 17:36

Zóóóó zonde, die Omtzigt bij het CDA. Was ooit mijn stemadvies. Tja.. als je op hem stemt krijg je dus dat tirannieke mannetje en iedereen eromheen er ongevraagd bij (waarom seculieren niet op een bijzondere school mogen: "jij hebt een fiets, dus jij mag niet bij de motorclub". En nu dit weer..)

Homo homini lupus | 21-09-16 | 17:36

Hij vindt onverdoofd slachten ook prima, want stel je voor dat je gelovige zieltjes verbiedt om dat te doen.
Hij zegt dat ritueel slachten op een nette manier moet kunnen.
Die vent is gestoord. Heeft vast geen internet.

Schietmijmaarlek | 21-09-16 | 17:34

@Driewerf Hoezee | 21-09-16 | 17:30
StotteRRaars b-b-bedoel ik.

Driewerf Hoezee | 21-09-16 | 17:33

Buma heeft de Bijbel niet gelezen. Hij heeft blijkbaar een light versie van de Bijbel gelezen. Kinderbijbel o.i.d. Jezus ging verschrikkelijk tekeer tegen de leiders van het, toenmalige, Israël. Ook in het OT werden de profeten vervolgd, omdat deze profeten de leiders de Waarheid vertelden. Jezus is, per definitie, tegen het beperken van de vrijheid van meningsuiting. Jezus houdt van de Waarheid en is de Waarheid. Zeer onchristelijk van Buma.

Jesaja | 21-09-16 | 17:33

Ik ben het regelmatig eens met Buma.
Maar hierin duidelijk niet.
Juist in deze tijd, met de huidige ontwikkelingen, moet de nadruk júíst liggen op het feit dat we in ons land vrijheid van meningsuiting kennen, dat die ons heel veel waard is en dat je wel heel ver moet gaan wil je de grenzen overschrijden. Natuurlijk heeft zelfs de vrijheid van meningsuiting grenzen, maar we leven in een tijd waarin je juist moet benadrukken dat heel veel gezegd moet kunnen worden.
Tot mijn leedwezen moet ik constateren dat veel van mijn medechristenen de plank wat dit betreft keer op keer misslaan. Maar ja, zo ken ik onbegrijpelijk genoeg ook bijna geen christen die kan genieten van Hans Teeuwen. Er is nog veel werk aan de winkel in die kringen...

Lewis | 21-09-16 | 17:32

'Saaie oom' Sybrand. Wat is dat toch, die verwijzingen naar omes. Laatst ook ergens 'bijdehandte oom'. Omes kunnen 'big' zijn op verjaardagsfeestjes. Naderhand lijken ze teleur te stellen in de zgn 'echte' wereld.
Zelf hou ik het even bij mijn buiten de lijntjes tekenende omes. Zij zijn voor mij echt genoeg.

Hartgrond | 21-09-16 | 17:32

Buma probeert een deur open te zetten om haatbaarden aan te pakken. Ik zou hem daar maar in steunen.
Organisaties die pleiten voor de Sharia wil je kunnen aanpakken, eventueel verbieden.
Begrijp niet waarom VVD e.a. CDA daar niet in steunen.

Bastie | 21-09-16 | 17:31

-weggejorist-

honeybadger | 21-09-16 | 17:31

Tsja Islam is nu eenmaal een dochteronderneming van de katholieke kerk, dus geen wonder dat paapse handlangers als Sybrand Bumba de vazallen van de vijandige franchise omarmen.

PrachtigeHorizon | 21-09-16 | 17:31

Eens dat beledigen niet strafbaar moet zijn. Het argument in de slotzin vind ik mooi klinken maar is niet overtuigend.

Voor de retorisch zwakkeren (neem ouderen, kinderen, storreraars) is het aanpakken van beledigers door een overheid toch echt in de geest van 'het vervolgen'. De overheid komt op voor een slachtoffer, en zo is dat ook met diefstal en vandalisme. Bijvoorbeeld. Dit is nuttig want immers: een fiets terugstelen of als vergelding een bushokje opblazen is ook weer strafbaar. Een beter argument lijkt me dat beledigen niet strafbaar zou moeten zijn omdat het vergeldingsinstrument niet bij de overheid ligt cq. zou moeten liggen. In het verlengde van VVMU ligt namelijk de mogelijkheid om weerwoorden te stellen tegen belediging. Of die mogelijkheid wordt gebruikt of niet. Dit heeft niets te maken met 'retorische zwakte' (dat is m.i. ook makkelijk praten voor retorische helden) maar steunt louter op een principieel pro-VVMU standpunt.

Driewerf Hoezee | 21-09-16 | 17:30

Gaat dit nou over Buma of Teeuwen? Ik ben in de war.

Maar goed. De overeenkomst is, dat je geen van beiden serieus moet nemen. Als dat de rode draad is, chapeau voor dit stukje.

Don Bomgordello | 21-09-16 | 17:29

@Bert Konterman | 21-09-16 | 17:22
Eén keer is genoeg hoor....

necrosis | 21-09-16 | 17:29

ja ,ja want als je alla beledigt dan kom je ook aan de god van Buma.
veel kristenen denken namelijk dat het om dezelfde persoon gaat.
waarom?
omdat het gewoon malle mensjes zijn,toch?

pejoar | 21-09-16 | 17:28

Kan die Buma niet een keer een lekkere vriendin nemen? Heeft hij al een waterbed youtu.be/GZb5ulGvmKQ?t=129 ?

Watching the Wheels | 21-09-16 | 17:28

Hij is nu eenmaal niet zo bij de tijd als Geert. Wat heeftie voor klokkie?

Normpje | 21-09-16 | 17:28

@Bert Konterman | 21-09-16 | 17:22
Neem eens even een borrel om die tril eruit te drinken.

Rest In Privacy | 21-09-16 | 17:27

O ja, Buma is jurist, maar ik schat in dat'ie de ballen verstand heeft van beledigen, zeker het betere beledigen a la Teeuwen.

Guido | 21-09-16 | 17:27

Naar mijn gevoel draait het bij de strafbaarheid van beledigen niet zozeer om het beledigen op zich, maar meer in het onheus bejegenen en nare, ONWARE uitspraken doen tegen/over iemand. Waarbij de context bepaald of iets strafbaar is. Een strenge, strikte mohammedaan een geitenneuker noemen is géén belediging, je Afghaanse buurman met een biertje in zijn hand zo uitschelden, wél.

Guido | 21-09-16 | 17:26

Wijst 'ie nou naar allah?

Ars Vivendi | 21-09-16 | 17:24

-weggejorist-

Bert Konterman | 21-09-16 | 17:22

-weggejorist-

Bert Konterman | 21-09-16 | 17:22

-weggejorist-

Bert Konterman | 21-09-16 | 17:22

-weggejorist-

Bert Konterman | 21-09-16 | 17:22

-weggejorist-

Bert Konterman | 21-09-16 | 17:22

helemaal met Buma eens.

langzullenweleven | 21-09-16 | 17:22

Ik mag die Sybrand Buma wel. Het is authentieke lulhannes en wauwelaar die er geen doekjes om windt dat ie dat is.

Rest In Privacy | 21-09-16 | 17:21

Wie is Sybrand Buma?

Sayer | 21-09-16 | 17:18

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland