Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Video. Politie wrijft keihard in vlek Henriquez

De politie Den Haag is een beetje te schijterig om openlijk te reageren tegen de pers over de nieuwe verwikkelingen rond de dood van Mitch Henriquez - om vervolgens te doen wat elke laffe tak met een iPhone doet: vloggen! Dit doet de politie in plaats van netjes met de pers praten, want daar hebben ze geen zin in. Wel is er een FAQ met zelfbedachte vragen. De vlogger in blue (de Haagse politiechef Van Musscher) zegt eigenlijk ook niet zoveel: "jammer dat het zo gelopen is, we vinden het allemaal reuze stom maar het is maar goed dat we ook een beetje in de gaten gehouden worden door een ander deel van de Montesquieuse machtsverdeling. Ok dag!" Daar moet u het dus mee doen. Gewoon een gezonde democratische traditie van interactie met de pers aan de kant schuiven voor vloggen, dat is wel een mooie samenvatting van 2016.

Reaguursels

Inloggen

Agenten plegen in groepsverband een misdrijf. Normaliter zou je dan als criminele organisatie worden aangemerkt.
Nu is dat een beetje bizar om het hele politiecorps als misdadige bende aan te merken (dan kan je aan de gang blijven) maar aangezien dit te vaak voor komt lijkt het mij verstandig dat de politie al die latente criminelen eens uit hun organisatie verwijderd.
Dat kan alleen maar als rechters duidelijkere uitspraken gaan doen en mensen als deze Politiechef Mussert een duidelijke tik op de vingers geven.

Johanvb | 20-09-16 | 14:00

Eigen schuld, dikke bult. Voor die Henriquez dan he...

J.J.Pride | 20-09-16 | 12:19

Ik lees in de krant vandaag dat de agenten nogal langdurig naar Henriquez hadden gekeken. Dat kan je op nogal wat verschillende manieren uitleggen, maar het lijkt er hiermee op dat de provocatie van de agenten zelf uitging. Het lijkt hiermee tevens onmogelijk dat ze het gebaar dat hij maakt terwijl hij stelde een "wapen" te hebben niet gezien zouden hebben, maar dit eerder als een belediging zagen en hem om deze reden wilden aanhouden. Boven alles is mede dankzij de video van het voorval onomstotelijk vast komen te staan dat de betrokken agenten over vrijwel alles hebben gelogen, dus waarom niet ook het wapen een beetje aandikken?

Deze agenten weten donders goed wat ze hebben gedaan. Dat wisten ze al toen ze het bijna levenloze lichaam van Henriquez in het busje gooiden. Onderweg hebben ze met z'n vijven onderling afgesproken hoe ze het lijk in hun busje richting de korpsleiding zouden verklaren. Het is al eens eerder gezegd: deze agenten deden alles fout wat ze fout konden doen. Maar hun grootste fout begingen ze toen ze wegreden om aan hun leugen te werken.

Pierre Tombal | 20-09-16 | 09:24

suqmadic | 20-09-16 | 01:34
U moet hier niet alles serieus nemen.

Tjemig | 20-09-16 | 08:05

Uiteindelijk gaat het niet echt om de persoon Mitch hier. Er wordt een rassenwedstrijdje gedaan en een machtsspel gespeeld. Het is Roots, wij zwarten tegen het blanke Nederland.

Badnews | 20-09-16 | 03:43

Tjemig | 20-09-16 | 00:08
Daar gaat het niet om toch???

suqmadic | 20-09-16 | 01:34

Als Mitch niet dood zou zijn, zou die hij ook zijn vervolgd toch???

Tjemig | 20-09-16 | 00:08

Ik ben blij dat dit gewoon kan in Nederland. Er is no way dat een agent uit de VS zoiets zomaar kan zeggen, laat staan zelf op youtube kan zetten. Geeft me toch het gevoel dat de politiecultuur hier gelukkig niet zo verrotfascistisch is als daar, wat overigens ook al uit de statistieken blijkt. Een goed teken dus.
Vredige libertariër | 19-09-16 | 16:44
Een agent in de VS zou hier ook niet voor aangeklaagd worden, in NL wel.

SanderEvers | 19-09-16 | 23:38

peterdh | 19-09-16 | 23:09

Onduidelijk. Wie zijn je helden? Die agenten kunnen het moeilijk zijn vind ik.

HijgentHert | 19-09-16 | 23:28

Wat een helden. Simpelweg respect. Dat mag ook wel eens gezegd worden.

peterdh | 19-09-16 | 23:09

MrEA | 19-09-16 | 19:29
Als jij denkt dat deze voorbeelden die je noemt, wél nprmaal zijn, dan geeft dat meteen aan wat er mis is in dit land.

SoepKip | 19-09-16 | 22:18

Honorificabilitas | 19-09-16 | 18:45
Weet jij dan wel wat eerwaarde Huckebein bedoeld? Mijn mond viel ook open over de stompzinnigheid van zijn vraag. Ik word ook wel een beetje misselijk van die cognitieve dissonantie hier soms. Politie heeft duidelijk verkeerd gehandeld, daar moet toch naar gekeken worden op zijn minst?

suqmadic | 19-09-16 | 21:12

-weggejorist en opgerot-

Dattis-Natoer | 19-09-16 | 21:05

heilgeil | 19-09-16 | 20:27

Dat is een beetje het probleem ja. Veel gefrustreerden met een agressieprobleempje en ze snappen de context niet altijd van waar ze op dat moment zijn. Gevolg is dat ze agressief zijn als het niet moet en andersom. En dat zelfmedelijden van Musscher is ook niet handig.

HijgentHert | 19-09-16 | 20:37

Het was een hysterische reactie van de politie. Fout. Maar wat belangrijker is om te kijken waarom de politie zo hysterisch reageerde. Mijn inziens een mengeling van heel wat opgekropte frustratie uit machteloosheid en het personeelsbeleid dat alleen boterzachte mensen aanneemt dat niet opgewassen is tegen deze machteloosheid. Dit lijdt tot overcompensatie als de machteloosheid een keertje omslaat en macht.

heilgeil | 19-09-16 | 20:27

Volgens de politie zou hij gezegd hebben dat hij een wapen bij zich had, maar getuigen zeggen dat hij zei: "Dit is mijn wapen" en daarbij naar zijn kruis wees.

Gewinflipt | 19-09-16 | 20:11

politie, neem massaal ontslag

Ir. Wilhelmus | 19-09-16 | 19:45

-weggejorist-

MrEA | 19-09-16 | 19:29

Dit had allemaal niet hoeven gebeuren als Henriquez de politie niet had uitgedaagd en dat hij zich niet verzet had bij zijn aanhouding. Wat ik niet weet is of Henriquez drank of drugs had gebruikt.
De politie wordt nu verweten dat er geen duidelijke rolverdeling was bij de aanhouding.
Het kan niet anders dan dat dit door iemand is gezegd die nog nooit een gewelddadige aanhouding heeft meegemaakt.
Hoezo rolverdeling en overleg ? De verdachte moet zo snel mogelijk onder controle gebracht worden.

Die dienders deden hun werk met een tragische afloop.
Ze kunnen het niet snel goed doen. Of ze treden te slap op of juist weer te hard.
Wij zouden de politie meer moeten steunen.

ftI | 19-09-16 | 19:27

Basil Fawlty | 19-09-16 | 18:30
Nee, die hebben we niet, goede journalisten.
Vandaag op het NPO gesprekken met de kant van het slachtoffer, en Korver de advocaat, onvoorstelbaar is het, journalist: denkt u dat het etnisch profilering was, denkt u dat? denkt u dat het etnisch profilering was? ja, einde gesprek.
NPO zijn gevaarlijke en sturende agitators in dit linkse medialandschap.

lanexx | 19-09-16 | 19:24

Deze politiewoordvoerder verwoordt het mijns inziens netjes. Het politievak is geen makkelijk beroep. Enerzijds denk ik dat de agenten goed hebben gehandeld gezien wat er recentelijk allemaal aan terreur gebeurd was. Je moet er niet aan denken dat meneer Hernandez een echte terrorist bleek te zijn en dat ze die dan met een kopje thee, zoals dat in Zaandam heden ten dage gaat, hadden proberen te sussen. Aan de andere kant had meneer Hernandez nooit mogen sterven. Ik was er niet bij, het is een moeilijke casus die alleen maar verliezers kent.

ballenkraker | 19-09-16 | 18:48

Vredige libertariër | 19-09-16 | 18:01 Je legt eerwaarde Huckebein woorden in de mond die hij niet gezegd heeft. Vreemde manier van communiceren. Niet echt vredig en al helemaal niet libertarisch maar irritant en hooghartig.

Honorificabilitas | 19-09-16 | 18:45

Vraag me af welke communicatiemanager of consultant dit weer heeft bedacht. Prima dat het OM aan de ene kant de boel gaat onderzoeken maar waarom weer dit pr gedoe van de politie aan de andere kant. Als ze dan toch US-style damagecontrol willen doen, doe het dan goed. Organiseer een persconferentie waar echte vragen mogen worden gesteld of doe niks. En ja op die persconferentie kunnen ongemakkelijke vragen worden gesteld door goede journalisten (hebben we die nog?)

Basil Fawlty | 19-09-16 | 18:30

Ja. De politie pakte door. Maar ja, als de grapjas Herquinez inderdaad een pistool onder zijn lichaam zou hebben gehad (wat hij zei) en kans had gezien te schieten, was een van de agenten de pineut geweest of burgers. Dan waren de rapen ook weer gaar geweest. Maar daar hebben de schrijftalelgeleerden geen rekening mee gehouden. Als de context niet te pas komt, dan betrek je hem er gewoon niet bij. Bah. Theoretisch gezwam van een stel salongeleerden die zelf nog nooit iets aan hebben hoeven pakken. Veels te eng. Liever gewiohtig doen met een 'onderzoek.'

Tijl U | 19-09-16 | 18:27

Pauw zal er wel weer als de kippen bij zijn om er een eigen nummertje van te maken. Eerst de Haagse politie aanpakken omdat ze in een wijk vol import de arme zielen daar te hard aanpakt - en daarna andersom in Zaanstad de politie neerzetten als slappe hap omdat ze niet aan mogen pakken van een PvdA/D66 gemeenteraad. Pauw eet van twee walletjes. Qua opportunisme net zo erg als Rutte.

Tijl U | 19-09-16 | 18:22

Ja, maar van Musscher was altijd al een lafaard die alleen iets durft als hij zelf niet te pakken is.

Tijl U | 19-09-16 | 18:19

FW Ta-183 Huckebein | 19-09-16 | 17:12
Je wilt dat ze hem opgraven en alsnog voor de rechter neerleggen? Denk niet dat dat veel uithaalt, misschien toch op deze manier je oerstomme vraag toch nog beantwoord?

Vredige libertariër | 19-09-16 | 18:01

@loze stijl | 19-09-16 | 17:07
Nee in de rest van Nederland gaat het er zo echt niet aan toe.
Het is duidelijk dat men te ver is gegaan.
Een grote bek hoeft niet je leven te kosten, dan had Stom Taal al lang onder de groene zoden gelegen.

@nonloso | 19-09-16 | 16:40
EN?

miko | 19-09-16 | 18:01

Ik vind dat we de politie moeten steunen. Zij werken in de frontlinie, vaak onder stress. Natuurlijk maken ze fouten, daar moet ook naar gekeken worden, maar alleen om van te leren, niet om te straffen. Als je nl geen fouten meer mag maken, dan word je verkrampt en kun je je werk niet goed meer doen. En die Mitch, daar missen we helemaal niets aan. Als je niet naar de politie luistert, dan loop je nu eenmaal risico.

Poes Fiep | 19-09-16 | 17:50

Inderdaad de andere kant van de medaille van de hoodvlog. Alleen die kunnen nog geld vragen voor optreden in de media (zoals Boef deed toen het programma Nieuwe Maan belde).

Simon_GS | 19-09-16 | 17:49

De politie had op die hele eilanders festival niets te zoeken,dat was trouwens het enige wat ze daar hebben gedaan op die dag.Tja,je moet toch iets gedaan hebben als je terug komt op het bureau.gretigheid maakt snoepjes zuur.

kzegje | 19-09-16 | 17:47

FW Ta-183 Huckebein | 19-09-16 | 17:12
Dat vind ik nou een goede vraag!

nemoj me jebat | 19-09-16 | 17:26

@FW Ta-183 Huckebein | 19-09-16 | 17:12
Dat zal toch gewoon onderdeel zijn van het onderzoek? Hij schijnt iets geroepen te hebben over een wapen, dus dat agenten reageren is een logisch gevolg. Het gaat om proportionaliteit, wat achteraf altijd makkelijk praten is.

Watching the Wheels | 19-09-16 | 17:24

Geen hood vlogger, maar een pet vlogger.

ijsaartindeoven | 19-09-16 | 17:23

Gaat dat gezeur nou nóg door over die gesplette 'getinte' mede-wereldburger???

Dit was gewoon een gevalletje 'foutje bedankt'.

Ik blijf erbij dat de politie waarschijnlijk niet voor niks boven op hem sprong.
Dusdanig overbodig geweld gebruiken tegen (een inmiddels weerloos iemand) waardoor deze het leven laat keur ik beslist af. Daarentegen vind ik dat de politie veel (kei)harder moet gaan optreden tegen brutale honden en islamtisch straattuig die hun gezag schofferen en onze openbare orde moedwillig provocerend verziekenstralen, en ja,... dan kan er weleens iets fout gaan.

HypoPseudo | 19-09-16 | 17:22

Vind dat hij z'n best doet, ze willen geen (nieuwe) fouten maken dus best te begrijpen. "Alleen maar verliezers" had niet gehoeven, je kunt het overlijden van iemand niet vergelijken met het toetsen van handelen aan de wet.

Watching the Wheels | 19-09-16 | 17:21

Ach... Die agenten worden toch weer vrijgesproken. Dit land heeft helemaal niks begrepen van de schilderswijk opstand. Een paar burgers die wèl de hooivork durven oppakken. De rest van het klootjesvolk vindt het allemaal wel goed zo...

henk7492 | 19-09-16 | 17:20

Volgende keer meteen in het been schieten. Dan had ie wel geleefd en was het duidelijk dat je moet luisteren. Dit geworstel en de nekklem en slaan met een gebalde vuist met zijn handboeien gelijk een boksbeugel is zo stom dat deze agenten die je juist moeten beschermen je naar de andere wereld hebben geholpen. Wat je ook doet. Agenten die dit doen

ristretto | 19-09-16 | 17:18

In de eerste instantie deed de pliessie het af als een ongelukje.
Toen iemand het gefilmd en online had verschuilden de pliessie zich achter een of ander wazig onderzoekje.
En nu word de pliessie inene,vervolgd,door de vrienden van het OM.
Ammehoela dus.
Maar neem maar van mij aan dat niemand van de pliessie word veroordeeld en dat het word afgedaan als een ongelukkige omstandigheid van de altijd ijverige pliessie.

komtdatschot | 19-09-16 | 17:16

Jammer dat dit de black life only matters-brigades activeert, dat er echt iets echt fout is gegaan lijkt me vrij duidelijk

Bokito ergo sum | 19-09-16 | 17:12

er is nu een onderzoek wat de politie fout zou hebben gedaan, waar blijft het onderzoek over wat Mitch zelf fout heeft gedaan ?

FW Ta-183 Huckebein | 19-09-16 | 17:12

@miko | 19-09-16 | 16:35
Euh.... ik weet niet in wat voor ghetto jij woont maar in 'de rest' van Nederland gaat het er toch anders aan toe hoor.
Ik heb sterk het idee dat in wijken waar 'bepaalde groepen mensen' wonen meer trammelant is en dientengevolge ook meer politie paraat. Iets om over na te denken. Oh en nog wat.... in Iran is het idd gebruikelijk dat je je waffel houdt tegen de politie omdat ze daar inderdaad Pinochet op je gaan bij wangedrag. Toch blij dat ik in een beschaafd land mag wonen.

loze stijl | 19-09-16 | 17:07

Wat ik soms wel eens zie op filmpjes, is dat agenten soms van elkaar niet weten wat ze van plan zijn of wat ze aan het doen zijn. De een schreeuwt bijvoorbeeld 'wapen neer' en op hetzelfde moment schreeuwt een andere agent wat anders, iets tegenstrijdigs, zoals bijvoorbeeld 'handen in de lucht'. Of, de ene agent wil de verdachte terwijl ie nog staat in de boeien slaan, terwijl een andere agent op datzelfde moment bezig is de verdachte tegen de grond te werken, met als gevolg dat die collega mee onderuit wordt getrokken. En dan heb je het nog maar over twee agenten. Met meerdere agenten wordt de situatie vaak alleen maar meer verwarrend, voor zowel verdachte als ook de collega's. Eén agent in zo'n geval de leiding geven/laten nemen, is wat mij betreft dan de oplossing. Maar dat is maar mijn bescheiden mening. En nee, ik wil de agenten niet afvallen. Zeker in deze tijd is het een moeilijk en zwaar beroep, waarbij je vaak in een splitsecond moet beslissen óf en hóe je gaat handelen. En, wat deze zaak betreft zijn er alleen maar verliezers...

kweethetooknietbeter | 19-09-16 | 17:06

Kom hier graag maar dit is geen artikel waardig nmm
Wat moet die man anders zeggen, gezien de zeer trieste situatie is er helaas geen perfecte reactie.

BenHetZoZat | 19-09-16 | 17:06

Waarom wordt het eigenlijk nog steeds blauw genoemd? Dat is van vroeger.
Het is toch al jaren zwart-met-geel? Zoals wespen?
Dan kunnen we ze beter wespen noemen dan blauwen.

Lefgozer | 19-09-16 | 16:59

Tja als 'ie naar oom agent had geluisterd had 'ie nog geleefd...

J. van Kooten | 19-09-16 | 16:58

Triest voor het slachtoffer maar als meneer geluisterd had naar de agenten was er niks aan de hand geweest.
Maar hij moest zo nodig letterlijk dwarsliggen.

Triest voor de agenten worden door hun werk in de pishoek gedouwd.

hansvanvoren | 19-09-16 | 16:58

Maar dat is niet echt waar deze zaak over gaat mijns inziens.
suqmadic | 19-09-16 | 16:53
Voor sommigen wel, hij was een allochtoon, en hij is dood, dus kan zich niet verdedigen, dat maakt hem een uitgelezen kans voor vele reaguurders om hun frustratie eens lekker te kunnen botvieren.
Welkom in de wereld van alternatief rechts.

Vredige libertariër | 19-09-16 | 16:56

Wat moet ie anders zeggen dan? Verder heeft de politie gewoon verkeerd gehandeld, ik praat het gedrag van Henriquez niet goed verder... Maar dat is niet echt waar deze zaak over gaat mijns inziens.

suqmadic | 19-09-16 | 16:53

ad melkert | 19-09-16 | 16:38

Anton van Musscher?
Nooit van gehoord.
Misschien bedoelde u Anton MuSSerT?

ska ska ska | 19-09-16 | 16:52

Nu pas zo'n magere reactie.
Die gast was vast geen lieverdje en irritant, maar kom op
Als ze je vragen heb je een wapen en je gaat dan met een big smile je kwarkbuks aanwijzen. Die grap hadden heel wat reaguurders ook gemaakt. Maar ja die zijn meestal roomblank.
Nekklem is dan toch wel beetje overdreven.

Shoarmamasutra | 19-09-16 | 16:52

Ik ben even een Proleet beledigen op een voetbalveld.
Zal zo de Politie wel langskomen, qua prioriteiten.

Piet Karbiet | 19-09-16 | 16:48

Ik ben blij dat dit gewoon kan in Nederland. Er is no way dat een agent uit de VS zoiets zomaar kan zeggen, laat staan zelf op youtube kan zetten. Geeft me toch het gevoel dat de politiecultuur hier gelukkig niet zo verrotfascistisch is als daar, wat overigens ook al uit de statistieken blijkt. Een goed teken dus.

Vredige libertariër | 19-09-16 | 16:44

-weggejorist-

Ruud5 | 19-09-16 | 16:40

Ze moeten sneller spuiten met die pepperspray, vol op de ogen en de bek, dit zag er gewoon niet professioneel uit.

Ruud5 | 19-09-16 | 16:40

@miko | 19-09-16 | 16:35
Taalgebrek?

nonloso | 19-09-16 | 16:40

Dom van de politie. Geweld inzetten mag alleen tegen autochtonen, bij voorkeur vrouwen, die het wagen ongenoegen te uiten tegen politiekcorrect beleid zoals gelukzoekerscentra.
.
Tuigh moet meester worden van de straten en pleinen, zoals ander tuigh dat is geworden van onze trias politica.

Parel van het Zuiden | 19-09-16 | 16:40

Zijn grootvader heette waarschijnlijk Anton. Doch let wel, de echte verraders zitten iets verderop op het Binnenhof.

ad melkert | 19-09-16 | 16:38

- Veel hysterie omtrent aanslagen op publieke plaatsen
- Op een publieke plaats met veel mensen schreeuwen dat je een wapen hebt
- Je verzetten tegen een arrestatie

Ik ben er geen moment rouwig om dat deze man langdurig van de straat is. Dat dit permanent is geworden is wel een beetje overtrokken.

Koningsdag 2017 interview NPO na aanslag: "waarom greep de politie niet keihard in toen er iemand met een wapen dreigde? Diende deze man niet tegen de grond gewerkt te worden?"

Copyrechts | 19-09-16 | 16:38

Hoe vestigde deze man de aandacht van de politie op zich ? Wat is het Eigen-schuld aandeel van de overledene ?

van Oeffelen | 19-09-16 | 16:37

@SoepKip | 19-09-16 | 16:34
Dus een te grote mond naar de politie is genoeg om je te kelen??
Jij hebt de tien geboden ook aan je muur hangen?

miko | 19-09-16 | 16:36

@Drenthie | 19-09-16 | 16:31
Lul niet, een opmerking en ze gaan helemaal Pinochet op je.
Ga jij eens gauw in Iran of zo wonen randdebiel.

miko | 19-09-16 | 16:35

De politie mag verkeerd gehandeld hebben wat tot spijt en erger tot dood gevoerd heeft.Heel erg triest dit.Maar burgers moeten goed begrijpen ,bij een oproep om mee te werken ,en dat niet doen,dat vraagt om problemen.Je gaat als burger toch niet in een menigte met mensen roepen,dat je bewapend bent ? Want daarop heeft de politie hem aangehouden.Ook moet bedacht worden,als je met 5 man iemand moet bedaren en tot rust te brengen,dan was de verzet van het slachtoffer hevig.In zo een situatie zou ik niet willen zijn.Gewoon meewerken dan is er volgens mij niks aan de hand.

altijdfeest | 19-09-16 | 16:34

pfffff, nederland bestaat alleen nog maar uit 'slachtoffers'
Die gast had gewoon moeten luisteren naar de politie... had 'ie hoogstwaarschijnlijk gewoon nog geleefd.

SoepKip | 19-09-16 | 16:34

Wat moet zo'n man nog meer zeggen dan?

Pouline | 19-09-16 | 16:32

-weggejorist-

Zweefvliegje | 19-09-16 | 16:32

Niet roepen dat je een wapen hebt en niet verzetten tegen je arrestatie daarna had zijn leven kunnen redden.

Drenthie | 19-09-16 | 16:31

Wat ik het meest bijzonder vindt is dat er nergens genoemd wordt dat het grapje van meneer Henriquez een dag na een onthoofding in Lyon was. Niet echt de tijd om zo'n grapje te maken. Desalniettemin blijft het allemaal een vreemd verhaal.

Bertie Wooster | 19-09-16 | 16:28

Alles om de harmonie maar te behouden. Dat doel heiligt alle harmonieuze middelen.

Toet. toet.

Pompenkoning | 19-09-16 | 16:25

Wat had die politiechef ook anders kunnen zeggen? Het OM besluit kennelijk tot vervolging over te gaan. Dan moet je je woorden wegen op een goudschaaltje. Beetje jammer dit.

atheïstisch stemvee | 19-09-16 | 16:25

Zou niet weten wat de beste man nog meer moet vertellen, eea is onderdeel van een lopend onderzoek en gaat onder de rechter.

Berbaar | 19-09-16 | 16:24

Vlieger .of vlogger ?

ja,diedus! | 19-09-16 | 16:23

en 30x oefenen voordat je het op t jijkanaal zet. Triest.

deluiegriek | 19-09-16 | 16:22

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken