Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Het grote falen rond de dood van Mitch Henriquez

topicmitch.jpgDe affaire die het slechtste van Nederland liet zien: de dood van Mitch Henriquez. Politiewetenschappers hebben de zaak onderzocht en komen tot de conclusie dat de politie bunkerhard gefaald heeft. Er was geen structuur, men ging er veel te hard in (o.a. door pepperspray in de ogen van het slachtoffer te wrijven, wat wordt omschreven als marteling) en het slachtoffer werd in een ME-bus gesleept, in plaats van afgevoerd met een ambulance. Ja, en die nekklem natuurlijk, dat moeten we ook niet willen. Faal op faal op faal. Extra pijnlijk voor het Openbaar Ministerie: aanvankelijk stelde het OM namelijk dat Henriquez pas in het politiebusje onwel werd, maar moest die verklaring later intrekken. Het onderzoek wijst uit dat het al helemaal mis ging, nog voor het busje zelfs maar in beeld was. Hebben de Nederlandse Black Lives Matters-cosplayers dan gelijk als ze deze zaak bestempelden als institutioneel racistisch geweld tegen een zwarte man (of iig een beetje bruine man)? Mwoah, dat valt ook wel mee. Het lijkt vooral een kwestie geweest te zijn van een chaotische en slecht georganiseerde aanhouding die helemaal uit de hand liep. Ook lijken de activisten vooral graag te willen dat de politie hier net zo erg is als in de Verenigde Staten, maar dat lijkt niet helemaal te rijmen met de rest van het nieuws. Dat er elders in het land vomarturkjes op de politiewagens dansen en die jongens vervolgens met zachte handschoentjes en buurthuizen worden aangepakt, dat hoeft natuurlijk niet te deren: als het in de V.S. zo is, dan moet het bij ons ook zo zijn, alle diversiteitsprogramma's, wervingsprogramma's onder allochtonen en public relations van de politie ten spijt. Het ideaal is immers een stuk belangrijker dan de werkelijkheid, voor beroepsactivisten. In deze affaire kwam alles samen. Knullig maar dodelijk falen van het poten-in-de-modder-bureau van de overheid, liegen en spinnen van de daar boven gestelde magistraten, en de ranzige ideologische hijgerigheid waarmee Links Nederland op de zaak dook om Amerikaatje te spelen, in de postmoderne variant op Cowboys versus Indiaantjes. UPDATE: Het Openbaar Ministerie gaat twee agenten vervolgen.

Reaguursels

Inloggen

Uit onderzoek van twee politiewetenschappers zou blijken dat de agenten zich bij de arrestatie niet hebben gehouden aan de vaste procedure die ze hebben aangeleerd voor aanhoudingen. Volgens een van de experts was het ‘hardhandige geweldgebruik tegen Henriquez disproportioneel, onmatig en ondeskundig’.
www.bnr.nl/nieuws/juridisch/10310900/a...

Flappie2006 | 20-09-16 | 03:19

Ik herinner me, dat ik tien meter in een eenrichtingstraat reed tegen de richting en werd staande gehouden. Ik had ergens nog een tas staan en wou daar naar toe lopen, toen ik hardhandig werd gegrepen door twee nou ja, agentjes. Ik moest achterin hun busje gaan zitten en zij reden naar hun bureau. Nadat ik bij hun superieur mijn beklag had gedaan, werd mij verzocht het niet zo ernstig op te nemen. Een medewerker heeft mij opgehaald. Totale indruk: Er lopen daar typetjes bij die graag Ivanhoe spelen. En ik geloof dat dit een universeel probleem is bij de politie, waar dan ook.

j.m.de graaff | 19-09-16 | 19:50

Heiner | 19-09-16 | 14:11

Indeed. Ben benieuwd hoe het gaat aflopen. Inmiddels kunnen we verder discussieren in nieuw topic hier van 16:14. Zie je daar!

Basil Fawlty | 19-09-16 | 18:20

Ik zie hier eigenlijk twee dingen die mij storen...
1: Als je gewoon luistert naar de politie is er weinig tot niets aan de hand.
2: Er is niets mis met een nekklem, zolang je maar weet wat je doet.

Aatje | 19-09-16 | 18:17

@mezelf

Niet onze vriend Heiner maar LewisLewinsky bedoelde ik. My bad

DikkeLollie | 19-09-16 | 17:13

@Heiner | 19-09-16 | 01:53
ìk moet antwoord geven op jouw vraag?? Serieus?! Zelf constant kansloos overal omheen lullen en halve filmpjes laten zien en een ander "moet" antwoord geven op de vraag van Lewis.

Ik heb geen filmpje, dat heb ik ook nooit gezegt! Lezen, mijn beste Lewis, lezen. Ik vraag alleen telkenmale aan jou of jìj een volledig filmpje van het geheel hebt om jouw bullshit te staven! Die heb jij niet!! Waarom niet?? Omdat een dergelijk filmpje niet bestaat.

Gooi niet met je "ooggetuigenverslagen" want dat is slechts 1 kant van dit trieste verhaal.

Ik volg en geloof jouw retoriek niet en dat zint je niet. Triest Lewis, triest.

Je krijgt 2 kusjes op je voorhoofd, maar dan moet je wel ophouden met anderen jouw(!) mening door hun strot te duwen :-*

DikkeDoei

DikkeLollie | 19-09-16 | 17:09

Het kan zijn dat ik het volgende "slachtoffer" wordt van deze agenten, toch hoop ik dat zij worden vrij gesproken. De behoefte is groot aan optredende agenten en soms kan het fout gaan, zeker wanneer omstanders toekijkend( soortgenoten in dit geval)de arrestant op jutten.

etaleur | 19-09-16 | 14:39

Ach, wat is achterlijk? Toevallig weet ik dat het Haagse corps nogal een gastjes heeft meelopen met een "kijk mij nou eens stoer zijn" mentaliteit. Daar kan onder sommige omstandigheden een behoorlijk provocerende werking van uitgaan.

Maar goed, dan nog. Als oud-KNBRD lid ben ik mezelf er terdege van bewust dat een drenkeling ontzettend veel kracht heeft en zich zal verzetten wanneer iemand hem probeert te grijpen. Het gebeurt helaas dan ook meer dan eens dat iemand die een ander probeert te helpen zelf verdrinkt. Hoe is het mogelijk dat professionele hulpverleners, want zo profileert de Politie zich immers, met een veel verder gaande geweldsinstructie, deze elementaire kennis over de natuurlijke driften van een slachtoffer niet kennen?

Dit gaat veel verder dan een paar agentjes die "eventjes" te ver gingen. Dit is een fundamenteel gebrek in de opleiding die politieagenten genieten. Die mensen hebben werkelijk geen flauw benul waar ze mee bezig zijn, met de nodige potentieel gevaarlijke situaties tot gevolg. Neem nou die lui waar ze met de camera op de achterbank meerijden: hoe vaak hebben we die nou met het argument horen komen dan rijden met hoge snelheid gevaarlijk is omdat andere weggebruikers dat niet verwachten? Oké, prima, laat het gevaar dan ontstaan door niet oplettende weggebruikers, dan verwachten ze dat toch ook niet van die zwarte Peugeot? Denk toch eens na!

Pierre Tombal | 19-09-16 | 14:12

@Basil Fawlty
Beter dat het OM het doet dan advocaat Zegveld (gratis geld voor de nabestaanden van terroristen en moordenaars)

Heiner | 19-09-16 | 14:11

"Agenten worden vervolgd" Mooi! Da's weer een stapje verder richting totale terughoudendheid van dienstdoende agenten wegens... (vul maar in). Dit is tevens een vrijbrief voor alle relmurken om op auto's te dansen, mensen van fietsen te meppen en blonde jonge westernse meisjes (dus Ho*R) te bepotelen terwijl u en ik beboet worden wegens kapotte fietslampjes. Dat is immers niet zo risicovol... en je wordt niet snel vervolgd! Gefeliciteerd met kapot Nederland.

Alfred1977 | 19-09-16 | 13:55

GS UPDATE: Het Openbaar Ministerie gaat twee agenten vervolgen.

ga ik dus effe nat.;) Daar waar ik afgelopen nacht zei om het te laten rusten gaat het OM achter de zaak aan. D'r is dus nog hoop voor ons rechtsysteem. "Me and my big mouth." Hehehe.

Basil Fawlty | 19-09-16 | 13:22

Zal wel aan mij liggen, maar als dat zo'n nette jongen was waarom lag die dan in een nekklem? Heb nog nooit problemen met de politie gehad en dat komt echt niet omdat ik blank ben, maar omdat ik mij gewoon fatsoenlijk opstel naar iedereen inclusief politieagenten. Moet je is proberen, werkt echt...

Sceptic | 19-09-16 | 13:09

Als meneer niet zo achterlijk had gedaan, was dit alles niet gebeurd, oorzaak-gevolg! Die gast deed zo omdat het één agenten waren en 2 omdat ze blank zijn en drie omdat het kaaskoppen zijn. Wie is er dan racistisch?

Strongbow | 19-09-16 | 12:15

@duitse herder
Hij woonde hier ook niet. Hij was hier op vakantie bij zijn familie. Hij dacht grappig te zijn en zijn familie of de omstanders hadden blijkbaar niet het idee om hem een beetje in toom te houden. Dat is het stukje wat die mooie filmpjes niet laten zien.

Heiner | 19-09-16 | 10:53

-weggejorist-

Mantisomantis | 19-09-16 | 09:21

Wat zijn in vredesnaam Politiewetenschappers?
Zijn we volledig doorgedraaid?

Mantisomantis | 19-09-16 | 09:19

@i-Wonder | 18-09-16 | 18:16

Zelf nooit zo de behoefte gehad om zonder reden een beetje bijdehand te gaan lopen doen tegen een paar dienders.
Je weet dat het een bepaald slag mens is die het een feest vinden om anderen te beboeten.
Nou, die geef je dus gewoon geen reden om hun frustratie op je bot te vieren.

Mitch dacht daar anders over dan ik.
Hij is nu dood en ik type dit bericht.

Ikdus | 19-09-16 | 09:02

Geen speld tussen te krijgen.

HiddenAgenda | 19-09-16 | 08:59

''Het ideaal is immers een stuk belangrijker dan de werkelijkheid (...)''

Dit gegeven is toch ook dé hoofdmoot waar heel policor-deugdzaam links op gebaseerd is?

Gefrustreerde utopische dagdromers, gelegenheids-en pseudowetenschappers.

HypoPseudo | 19-09-16 | 07:04

Mitch Henriquez had nooit in Nederland mogen wonen.

duitse herder | 19-09-16 | 07:03

En dan die figuren zoals op de foto hierboven die het dan weer op racisme gooien omdat het "slachtoffer" een tintje heeft, zij zorgen ervoor dat mensen daadwerkelijk racistisch worden, maar ze zijn te dom om dat te snappen.

plint eastwood | 19-09-16 | 05:04

De politie is er voor onze veiligheid. Om ons te beschermen. Ja ze mogen geweld gebruik.
Het gebruik van geweld door de politie is echter aan veel regels en voorwaarden verbonden. Zo mag er alleen geweld worden gebruikt als er geen andere opties zijn. De politie mag ook niet meer geweld gebruiken dan nodig.
Mitch is het trieste voorbeeld hoe het absoluut niet moet.

Flappie2006 | 19-09-16 | 04:19

Heel klote allemaal, maar Mitch gedroeg zich als afval. En dus opgeruimd. Toedeledokie.
Was het mannetje gewoon met de Multatuli of een ander soort van lesboek in het Vondelpark aangesproken, was er niks aan het handje geweest. Maar Mitch moest zonodig uitdagend het alfamannetje uithangen, sja, jammer, dan moet je ook niet piepen over de consequenties lopen jammeren. Je gedraagt je als ongedierte, dan wordt je als ongedierte behandeld. Better chance next life, kerel, we won 't miss you.

Graaisnaaiert | 19-09-16 | 03:00

@Basil Fawlty
De Amsterdamse politie faalt ook wel eens. Maar goed, dat is off topic.

Heiner | 19-09-16 | 02:27

Sorry Haagse politie. My bad.

Basil Fawlty | 19-09-16 | 02:22

@Lewis Lewinsky
Ik denk dat dat wel heel erg in het kort is.

Heiner | 19-09-16 | 02:17

Heiner | 19-09-16 | 01:53
DikkeLollie | 19-09-16 | 01:57 en ook
Lewis Lewinsky | 19-09-16 | 01:56

Heren. Wist eigenlijk zoals ik al eerder deze avond aangaf weinig van deze zaak maar heb me effe ingelezen. En wat ik begrijp is dat dit iets is waar iedereen heeft misgepist. Mitch was (op z'n Amsterdams) een mafkees. De Amsterdamse politie heeft gefaald. Het is en was een indieptrieste zaak, Feit is dat we er niks aan kunnen veranderen. Waar ik wel een hekel aan heb is dat deze zaak wordt gepolitizeerd. Mijn gedachte (en dit is puur mijn gedachte). Laat het rusten. My 2 cents.

Basil Fawlty | 19-09-16 | 02:16

@Heiner | 19-09-16 | 02:09
Is allemaal hierboven al genoemd. In het kort: Henriquez meende grappig te zijn en zei tegen agenten dat hij ook een gun had, wijzend op zijn puddingbuks. Agenten zeiden dat hij door moest lopen. Dat deed hij. Vervolgens sprongen vijf man hem in de rug, legden hem op de grond en gingen bovenop hem zitten. Doordat hij nauwelijks nog adem kreeg stierf hij een paar minuten later. Die laatste minuten zijn gefilmd.

En: Mitch had een gebroken strottenhoofd, kapotte ribben, een ingeslagen geslachtsdeel, zijn lever was kapot en hij was met een politieschoen op zijn hoofd getrapt.

Lewis Lewinsky | 19-09-16 | 02:15

@Lewis Lewinsky
Ik vraag het u, omdat het filmpje wat u linkte niets anders laat zien dan een paar agenten die eerst bovenop hem zitten en daarna proberen hem in die bus te krijgen. Ik zie niet het begin. Dat het fout gegaan is, weet ik zelf ook wel, maar over de aanleiding mag blijkbaar niets gezegd worden. Waarom werden die agenten zo nijdig? Als je als agent langs een grote groep mensen loopt, spring je niet zomaar zonder reden boven op iemand. Waarom zou je? Waarom pakten ze juist hem en niet bijvoorbeeld degene die een paar meter verderop stond?

Heiner | 19-09-16 | 02:09

@DikkeLollie | 19-09-16 | 01:57
Geef eens antwoord op de vraag, Dikke El. Jij lult over tegenwerken. Waaruit blijkt dat Henriquez heeft tegengewerkt?

Dat blijkt nergens uit. De verklaringen van getuigen en van de politie zijn eenduidig. Daar heb jij je niet in verdiept, geeft verder niets, maar hou dan ook op met lullen over iets waar je niks van weet.

Doe maar een linkje als je evidentie hebt die jouw gelul ondersteunt. Succes.

Lewis Lewinsky | 19-09-16 | 02:04

-weggejorist-

DikkeLollie | 19-09-16 | 02:02

@Lewis Lewinsky | 19-09-16 | 01:32
Ik probeer het je steeds al op een nette en rustige manier uit te leggen maar misschien is het nu tijd om je kop uit je hol te halen en te beseffen dat er een aanleiding van het geheel is die niet(!) op je filmpje te zien is. Waar is bijvoorbeeld in jouw filmpje te zien dat Henriquez die "grap" maakt? Dat is niet te zien omdat je filmpje op de helft begint! Wat begrijp jij daar nou niet aan?? Met je halve/ onvolledige filmpjes en krantenknipseltjes kunnen we niet zo veel.

Je leest genoeg mensen de les, ook vanavond weer, maar je blijft in gebreke wanneer men critisch vragen stelt, begint bijna eng te worden... je zou je nick kunnen veranderen in KimJongUn of Erdofanboy past je beter. Die 2 kunnen daar ook niet tegen.

No span Lewis.... ik vind je nog steeds lief en aandoenlijk hoor. Neem er nog 1tje, zet je bureaustoel in de loungestand en probeer te bevatten dat de grote boze buitenwereld niet naar rozenblaadjes ruikt. Kusje op je voorhoofd.

DikkeLollie | 19-09-16 | 01:57

@Heiner | 19-09-16 | 01:53
Hou eens op. Dit is een van de best gedocumenteerde zaken. Er is een video, er zijn zeer veel getuigenverklaringen en er is een rapport van twee politiewetenschappers. Er is helemaal geen twijfel over wat er wel en niet gebeurd is.

Lewis Lewinsky | 19-09-16 | 01:56

@Lewis Lewinsky
Stond u erbij toen het gebeurde? Vanaf het begin?

Heiner | 19-09-16 | 01:53

@DikkeLollie | 19-09-16 | 01:15
Hij heeft helemaal de kans niet gehad om tegen te werken. Hij werd van achter in de rug gesprongen, op de grond gegooid en ze zijn op hem gaan zitten, waardoor hij nauwelijks nog zuurstof binnen kreeg. Wat lul jij nou toch over tegenwerken?

Lewis Lewinsky | 19-09-16 | 01:32

@Lewis Lewinsky | 18-09-16 | 23:12
Wat jammer van je onvolwassen tikfoutjes steeds... als iemand critisch is t.o.v. jouw "bewijslast" (lees: onvolledige en halve filmpjes) Op andere momenten kan je je toetsenbord nl. wel goed gebruiken. Is dat chronisch of heeft dat een andere (pinkeltje) reden?

Op het laatst, idd jouw stukje film, zal hij "tegengewerkt" hebben omdat hij wilde ademen. Kwalijk dat dat niet is opgemerkt. Maarja, in het eerste deel van het verhaaltje (wat jouw "bewijs" niet laat zien) werkt de man willens en wetens tegen.
Daardoor, niet door bloeddorst oid, is deze man helaas overleden. Ik geef het je te doen, een beer van een man die zich met hand en tand verzet tegen de grond werken.... en vervolgens het verschil lezen tussen doodsnood en verzet. Want vergeet niet beste Monica (oeps, nu doe ik het zelf ook, gekkie die ik ben) ... Lewis... deze meneer zocht in den beginne de confrontatie met(!) een opmerking over een gun(!) in een tijd van aanslagen in landen om ons heen(!)

Wegkijken was geen optie als je eerlijk bent, men moest handelen. Helaas met dit vreselijke resultaat. Achteraf lullen is makkelijk (hij maakte een grap, hij was zo'n lieve man, hij bedoelde het niet zo) Totdat beste Lewis... totdat we de volgende dag in de krant hadden gelezen dat een gek een bloedbad had aangericht op een festival in Den Haag en de politie "te laat reageerde". Toch moeilijk hè!!

Met je poten in de modder staan of er op je gemakkie over oordelen... Welke van de 2 doe jij???

DikkeLollie | 19-09-16 | 01:15

@Basil Fawlty | 19-09-16 | 01:07
Jazeker. Heel heftig! Hulde voor jou, Basil. Ik ben oud en zwak, maar als buitenlanders een tentenkamp opslaan in het plantsoen om de hoek, dan zet ik ze er zelf uit.

Lewis Lewinsky | 19-09-16 | 01:14

@Basil Fawlty | 19-09-16 | 00:58
Aha. Handig om te weten.

Lewis Lewinsky | 19-09-16 | 01:11

Lewis Lewinsky | 19-09-16 | 00:50

Ach heftig? Weet ik niet mijn beste. Zou ik het nu hetzelfde doen als toen? Wellicht wel. Heb nml een bloedhekel aan onrecht. Ben ik nog "Jung, schön und knusprig?" Naah.:) ;)

Basil Fawlty | 19-09-16 | 01:07

Lewis Lewinsky | 18-09-16 | 22:47

Trouwens. Menneke heeft het overleefd. Spartelde nog tegen als een slang toen de plesie hem in het Volkswagen busje gooiden. En moet zeggen. Was een mooie worp. Daarna zei agent tegen mij: Doe geen aangifte want dan gebeurt er niks. Maw "tussen jou en mij", wij hebben hem vechtend "gevonden" want dan is het makkeljker om hem te veroordelen.

Basil Fawlty | 19-09-16 | 00:58

@Basil Fawlty | 18-09-16 | 23:58
Heftig verhaal! Gelukkig goed afgelopen. Ja, de Voetboogsteeg, Dansen bij Jansen, Joes Kloppenburg, ik weet het nog allemaal. Dank, Basil!

Lewis Lewinsky | 19-09-16 | 00:50

Lewis Lewinsky | 18-09-16 | 22:27

Toont dus ook maar weer eens aan dat opleiding (van politie in dit geval) heel erg belangrijk is. Maar we leven in een wereld waar nivellering het credo is. De rubbertegel wereld.

Basil Fawlty | 19-09-16 | 00:31

Openbaar dronkenschap + verstoring van de openbare orde + niet bevelen opvolgen van de politie + roepen dat je een wapen hebt in tijden dat de samenleving op scherp staat na verschillende aanslagen = een kleine kans dat je het niet na kan vertellen. Mitch heeft pech gehad.

troje1 | 19-09-16 | 00:22

Lewis Lewinsky | 18-09-16 | 22:47

Oef. Goeie. Wist ik dus niet. Kan me herinneren dat ik 20+ jaar geleden ook op iemand heb gezeten in de handboogsteeg buiten de oude "Dansen bij Jansen." Gozer was volledig doorgedraaid en viel jan en alleman aan om 4 uur in de morgen. Dus ik samen met maat hem eerst tegen de muur geduwd en daarna op 'm zitten totdat de politie kwam. Verdomme, menneke was een doorzetter. Toen het gebeurde was ik redelijk cool maar a la "Dutch courage" de dag erna (was toevallig ook in septemmber) dringt het pas tot je door. En je weet waarschijnljk aan de andere kant in de voetboogsteeg was een jaar eerder Joes Kloppenburg gedood die exact hetzelfde deed alleen had hij meer ballen dan ik want hij was alleen.

Basil Fawlty | 18-09-16 | 23:58

@Alfred1977 | 18-09-16 | 23:40
Hier. Daar zijn de mensen waar jij hulde tegen zegt. Zie je ze? Ze zitten bovenop een stervende man. Aan het eind van de video die drie minuten duurt is hij dood. Nou, hulde hoor, Alfred Judocus Kwak.
www.youtube.com/watch?v=VXq1PS7ZSNM

Lewis Lewinsky | 18-09-16 | 23:54

Zal ik op herhaling gaan? Nee... MAAR DOE HET TOCH!!!

1) Je hebt een kleurtje. Kun je niets aan doen maar moet toch vermeld worden. Gewoon niet handig, want zwarten komen statistisch gezien vaker... profileren.
2) Anno 2015 is het niet handig om "BOM" op een vliegveld te roepen. "Allah Akhbar" op 4 mei op de Dam te schreeuwen of "Ik heb een Wapen" te krijsen op een druk bezocht festival.
3) Bevelen van politiemensen te negeren?, zij zijn de wet. Doe je het niet ben je strafbaar.
4) Verzetten tegen je aanhouding? Werk mee, dan hoeft niet het hele corps op je te springen... en....
5) ... dan ben je dood.

Je was niet al te slim door voorgaande tips op te volgen. Je was waarschijnlijk in de toekomst ook zonder gordel en drank op gaan gaan rijden, of met drugs in je bloed 278 km per uur over een vluchtstrook gaan rijden (+ gezin kapot gemaakt), "toevallig door een of andere per ongeluk binnengehaald virus" terabytes aan kinderporno binnengetrokken...
Of godgloeiend telkens de schuld-buiten-jezelf-liggende aanleiding aangrijpen om vooral je eigen domme schuld te verhullen. Nederland gaat stuk aan idioten, geholpen door smerige advocaten en softe rechters. Hulde voor de betreffende agenten, want wat al deze zieligerd daadwerkelijke met een AK om zich heen had gemaaid/Breivikje had gedaan? Juist, lieve mensen... en doei!

Alfred1977 | 18-09-16 | 23:40

@DikkeLollie | 18-09-16 | 22:51
Henriquez heeft zich niet verzet tegen zijn aanhouding. Hij probeerde te ademen. Erg hè, DikkeLullo? Sjees.

Lewis Lewinsky | 18-09-16 | 23:12

Weten we trouwens al wat Aardje van der Steur hier van vindt? Misschien Tweet hij wel weer dat hij 1 of 2 mensen kent die hier aan zijn overleden...

kees1386 | 18-09-16 | 22:53

-weggejorist-

DikkeLollie | 18-09-16 | 22:51

@Basil Fawlty | 18-09-16 | 22:30
LOL. Ik zal het niet doen :)

Ik herinner me van 40 jaar geleden tijdens het Jordaanfestival een ander voorval. Een vervelende man werd daar aangehouden door een paar Jordanezen, waarvan er twee bovenop hem gingen zitten in afwachting van de politie. Om hem rustig te houden. Dat werd hij ook. Toen die kwam was de persoon dood. Gestorven. Geen adem.

Op iemand gaan zitten moet je niet doen, tenzij je een vedergewicht bent, en zeker niet met meer man tegelijk.

Lewis Lewinsky | 18-09-16 | 22:47

@mijzelf: *Dat meneertje hierbij is overleden is spijtig... *

kees1386 | 18-09-16 | 22:46

Ik heb het al vaker gezegd en blijf het zeggen. Als men de politie respect en luistert naar wat er gezegd wordt, hoeven er geen agenten om je nek te hangen. Gedraagt u zich niet netjes en gaat u gekke dingen doen dan kunt u wat mij betreft de lange lat krijgen. Dat meneertje hierbij is spijtig maargoed, risico van het vak...
Misschien kan dit als voorbeeld gezet worden,als je gek doet tegen de politie is er kans dat u het niet meer na kan vertellen...

kees1386 | 18-09-16 | 22:45

@DikkeLollie | 18-09-16 | 22:28
Ja. Je moet je schamen.

Lewis Lewinsky | 18-09-16 | 22:43

Kleine gein. Kan me nog herinneren. Enekel jaren geleden hier in A'dam wezen eten op de Zeedijk met maat op maandagavond en was effe vergeten te plassen in resto en moest toen... Klassieker. Dus ik tegen een boom op de Oudezijds. Dom. Toen ik nog stond te pissen voelde ik binnen 20 seconden de voorband van een van die motorbromsnorren achter tegen me aanriijden. En ik wist 't. Das een duur plasje. Dus ik meteen achteloos m'n id kaart geven maar hij liet me wel uitplassen. Daarna gezellig gebabbled met hem. En nu komt het. Het duurde 9 maanden voordat ik de giro kreeg van de CJIB. Serieus. Ze vergeten je niet maar ze zijn langzaam. Ik was het helemaal vergeten. Oh ja. Toptip. Pis niet tegen een boom op de oudezijds op maandagavond. ;)

Basil Fawlty | 18-09-16 | 22:30

@Lewis Lewinsky | 18-09-16 | 20:19
ik zie een filmpje zonder begin van het geheel. En daar bedoel ik het deel mee waarop te zien is waarop dhr Henriquez die goeie grap maakte over zijn gun (of puddingbuks, zo u wilt). Alsook het deel waarop staat dat dhr Henriquez zich onttrekt/ verzet tegen zijn aanhouding. U weet wel, dat deel voordat(!!!) er "ineens" die agenten zomaar(???) op zijn rug springen...
Ik moet me schamen? In de hoek Lewis, gauw!!!!

DikkeLollie | 18-09-16 | 22:28

@Basil Fawlty | 18-09-16 | 21:26
Zo ongeveer, Basil. Het was amateuristische uitlokking door een misplaatste grap gevolgd door een stompzinnige politie-actie die werkelijk door de rechter bestraft moet worden.

Lewis Lewinsky | 18-09-16 | 22:27

Ik heb ook weleens een knullige organisatie van de politie mogen meemaken. Hondengeleiding en agenten met lange wapenstokken om een straat in het dorp leeg te vegen, omdat daar eerder op de avond gevochten was.
Ging veel te grof, maar uiteindelijk heb je maar te luisteren naar de politie. Je hebt niks te vertellen, dus je houdt je bek maar en je maakt dat je wegkomt.
Heb dit altijd een dubieuze zaak gevonden.

Draak uit Brabant | 18-09-16 | 22:10

Heb het zijdelings gevolgd maar als ik het goed begrijp was het dus uitlokken aan de ene kant en amateuristisch gerommel aan de andere kant. Toch?

Basil Fawlty | 18-09-16 | 21:26

@Ing. Van der Pik | 18-09-16 | 21:10
Sportief van ja. +1

Lewis Lewinsky | 18-09-16 | 21:12

Wij doen in Nederland te vaak alsof Black Lives Matter in de VS wél een punt zou hebben. Niet is minder waar. Die hele beweging is gebaseerd op het gevoel dat zwarten structureel onder vuur liggen door blanke agenten, maar er is geen serieus grootschalig onderzoek geweest dat dit gevoel ondersteunt. Wetenschap telt niet meer als men zich solidair kan verklaren met de arme zwartjes.

jeanmondo | 18-09-16 | 21:10

Lewis Lewinsky | 18-09-16 | 21:08
ok dank duidelijk

Ing. Van der Pik | 18-09-16 | 21:10

Ik ben ook niet echt meneertje-de-braafste, maar ik lok nooit uit.

Ing. Van der Pik | 18-09-16 | 21:09

@Ing. Van der Pik | 18-09-16 | 21:07
Hier. De video. Drie minuten. Wijs even aan welke aanwijzing Henriquez niet opvolgt, Pik.
www.youtube.com/watch?v=VXq1PS7ZSNM

Lewis Lewinsky | 18-09-16 | 21:08

Je kunt ook gewoon luisteren naar de aanwijzingen van de politie en je gedragen zoals je geacht wordt je te gedragen.
Handsomeboy | 18-09-16 | 18:02
Je hebt wel echt een punt.

Ing. Van der Pik | 18-09-16 | 21:07

aangiste = aangifte

Rest In Privacy | 18-09-16 | 21:00

@Grob E. Boll | 18-09-16 | 20:48
Ik ben de afgelopen tien jaar drie keer aangehouden door de politie. Nu ken je dus iemand die wel is aangehouden.

Lewis Lewinsky | 18-09-16 | 20:59

bram750 | 18-09-16 | 20:45

omdat de gemiddelde agent hier in de regio niet erg evenwichtig is in doen en denken. Gevolg ze doen niks of slaan door. En als je aangiste doet van een misdrijf krijg je een heel verhaal dat ze geen tijd hebben.

Rest In Privacy | 18-09-16 | 20:56

Lupuslupus | 18-09-16 | 20:49

Lu Pus, ik weet dat je fake bent maar reageer aub iets beter in uw aangenomen rol. Als er volgende week een vlogturk een grote bek heeft bij de Vomar gaat iedereen hier juigen als Louis van Gaal als de politie de vlogturk eens goed aanpakt. Reageer dan nu niet zo week als er een vervelende relneger zijn aanhouding niet kan navertellen.

Edgecrusher | 18-09-16 | 20:56

Als die dwaas zich gedragen had, was hij nooit in de problemen gekomen. Geen medelijden mee.

3Xniks | 18-09-16 | 20:55

Heeft u wel eens in zo'n situatie gestaan? Zo niet dan kan u er ook niet over oordelen.

Kanernietmeertegen | 18-09-16 | 20:15

Ik wel, alleen ik kan het nog na vertellen, het is al lang geleden, mocht ik morgen weer in zo'n zelfde situatie terecht komen zou ik het zelfde reageren.
Er zijn helaas veel agenten waar ik geen greintje respect kan opbrengen, helaas!!

etaleur | 18-09-16 | 20:52

@Roadblock | 18-09-16 | 20:43
Nee. Maar dit is wat er gebeurde. Henriquez meende grappig te zijn en zei tegen agenten dat hij ook een gun had, wijzend op zijn puddingbuks. Agenten zeiden dat hij door moest lopen. Dat deed hij. Vervolgens sprongen vijf man hem in de rug, legden hem op de grond en gingen bovenop hem zitten. Doordat hij nauwelijks nog adem kreeg stierf hij een paar minuten later. Die laatste minuten zijn gefilmd.

Lewis Lewinsky | 18-09-16 | 20:52

bram750 | 18-09-16 | 20:45
Goede vraag.
Misschien was het nodig?

Roadblock | 18-09-16 | 20:49

Maar hij heeft zich verzet, en waar gehakt wordt, vallen helaas af en toe ook spaanders.. treurig maar waar.
Leeuwarder | 18-09-16 | 20:45
.
We zullen uw uitspraak in gedachten houden voor het geval het u of de uwen overkomt. De man had een verbrijzeld strottenhoofd, 2 gebroken ribben en overal blauwe plekken. Met uw 'spaanders'.

Lupuslupus | 18-09-16 | 20:49

-weggejorist-

Grob E. Boll | 18-09-16 | 20:48

En waarom moesten ze met zoveel man tekeer gaan?

bram750 | 18-09-16 | 20:45

Het grote nadeel van (Politie) wetenschappers is, dat ze nooit met de poten in de klei hebben gestaan, en alleen de theorie boeken kennen.
Alsof de dienst doende Brigadier de tijd heeft, om e.e.a. bij een aanhouding van een dwars persoon,het handboek er nog eens op na te slaan..
Oké, er is het e.e.a. mis gegaan, wat de betrokken agenten nooit hebben gewild is, dat dat de dood van M.H. tot gevolg zou hebben.
Maar hij heeft zich verzet, en waar gehakt wordt, vallen helaas af en toe ook spaanders.. treurig maar waar.

Leeuwarder | 18-09-16 | 20:45

Lewis Lewinsky | 18-09-16 | 20:28
Je hebt natuurlijk ook de video wat daarvoor gebeurde?

Roadblock | 18-09-16 | 20:43

Lewis Lewinsky | 18-09-16 | 20:28

Er zitten niet ineens drie agenten boven op je die je gaan wurgen!!! Commando was daarvoor al gegeven. Wordt wel een smal lijntje waar de moderne agenten op lopen, in Zaandam zijn het watjes, en nu treden ze een keer flink op en is het ook weer janken door het publiek.. Ik ga toch voor het stevig optreden, hulde voor deze politie agenten.

Edgecrusher | 18-09-16 | 20:43

Hier. De video. Drie man bovenop hem. Geen enkel commando wordt gegeven aan de arrestant. Terwijl ze op hem zitten sterft hij.
www.youtube.com/watch?v=VXq1PS7ZSNM

Lewis Lewinsky | 18-09-16 | 20:28

Als trouw kijker van reality series heb ik hier 2 videoclips voor alle wannabe gansters
Bad boy, bad boys, what you're gonna do when they come for you? youtu.be/f4MRmEPNUxY
When they cick out your front door, how you're gonna come? With your hands on your head on on the trigger of your gun? youtu.be/y1F9MV4I1mg

Osdorpertje | 18-09-16 | 20:25

@Kanernietmeertegen | 18-09-16 | 20:15
Hoezo niet?

Lewis Lewinsky | 18-09-16 | 20:18

@Lewis Lewinsky | 18-09-16 | 20:03
Volgens mij vergeet je de helft... iets over je gedragen op een festivalterrein, je gedragen naar je leeftijd, niet lopen roeptoeteren dat je een wapen hebt in een week van verschillende aanslagen etc etc. Dat het triest is dat hij overleden is lijkt me duidelijk. Maar kom op zeg... béétje kort door de bocht ben je wel.

DikkeLollie | 18-09-16 | 20:18

@Handsomeboy | 18-09-16 | 20:10
Je hebt de video niet gezien. Je hebt er niets over gelezen. Zelfs dit niet:
www.rtlnieuws.nl/nederland/politie-sta...

Dus als er iemand raaskalt, dan ben jij het, Handsupboy.

Lewis Lewinsky | 18-09-16 | 20:18

Dat is niet te vergelijken met wat er toen in het Zuiderpark gebeurd is.
Ze moeten de daders van deze doodslag gewoon ontslaan want ze zijn totaal ongeschikt. Pepperspray in de ogen spuiten en dan nog even inwrijven. Wat een sadisme zeg.
Wanneer je zó met een arrestant omgaat moet je de dienst uitgetrapt worden. En dan maar hopen dat die losers nooit meer een andere functie krijgen waar ze met publiek in aanraking komen.
Lupuslupus | 18-09-16 | 19:26

Heeft u wel eens in zo'n situatie gestaan? Zo niet dan kan u er ook niet over oordelen.

Kanernietmeertegen | 18-09-16 | 20:15

"Stuur de losers naar huis en vervang die door bromsnorren die van wanten weten!"
@BadLieutenant | 18-09-16 | 19:38:
Zou jij in deze tijd politieagent willen worden? Ik niet. Je mag immers niks en als je wat vangt staat het dezelfde dag nog weer buiten. Daar wil de potige Nederlander met enig rechtvaardigheidsgevoel en de wil tot bescherming der medeburger zich toch niet aan wagen?
Neem nou die treitervloggers. Daar had meteen de lange lat over gemoeten zodat ze drie weken niet konden zitten. Weet je zeker dat het meteen afgelopen is. Maar de agenten mogen dat niet dus wordt dit soort gedrag schering en inslag. Gevolg is geen respect meer voor politie of wie dan ook. "Want ze mogen toch niks."
De wetgever moet dat veranderen. Verkoop die Mitch een pak billenkoek en daar mee klaar, dan laat ie het voortaan wel. Nu werd het z'n dood.

Rest In Privacy | 18-09-16 | 20:12

@Lewis Lewinsky | 18-09-16 | 20:08: Neem je pilletje even, je raaskalt.

Handsomeboy | 18-09-16 | 20:10

@Handsomeboy | 18-09-16 | 20:06
Je weet geen donder van dit geval en van soortgelijke gevallen. Droom maar verder, brave burger.

Lewis Lewinsky | 18-09-16 | 20:08

@Lewis Lewinsky | 18-09-16 | 20:03: Als je je normaal gedraagt, gebeuren dit soort dingen waarschijnlijk niet met je. Dus gewoon je grote bek houden tegen de politie, niet zo stoer proberen te doen, dan is de kans dat er politiegeweld tegen je wordt gebruikt bijna 0

Handsomeboy | 18-09-16 | 20:06

@Lewis Lewinsky | 18-09-16 | 20:03
Natuurlijk, en jij was erbij......

necrosis | 18-09-16 | 20:05

@Handsomeboy | 18-09-16 | 19:52
Je weet er geen donder van. Henriquez werd door vijf man in de rug gesprongen en op de grond gegooid. Drie man zaten op hem en hij kon niet meer ademen. Na een aantal minuten stierf hij. Zo is het gegaan.

Lewis Lewinsky | 18-09-16 | 20:03

Het is jammer dat racismeroepers het dossier-Mitch naar zich toegetrokken hebben. In plaats daarvan zou het hen ook moeten gaan over algemeen disproportioneel geweld door de politie. Ik hoor nou nooit iets hierover bijvoorbeeld:

www.telegraaf.nl/binnenland/25950205/_...

Maar goed, dat komt natuurlijk omdat het een blanke vrouw is, die zijn niet belangrijk voor de mensen zoals op deze foto.

Daisy Cutter | 18-09-16 | 20:01

@DikkeLollie | 18-09-16 | 19:34
Ben ik met je eens.
Als de agenten gedaan hadden of ze niets hoorden en waren doorgelopen, en hij had wel een wapen gehad waarmee hij was gaan schieten, dan had men hier op geen stijl over elkaar heen gestruikeld met meningen over dik falende agenten die hun werk niet deden. Gewoon dat soort grapjes niet maken, dan krijg je ook geen problemen...

miff | 18-09-16 | 20:01

@Lewis Lewinsky | 18-09-16 | 19:10 waarschijnlijk het bevel: "luisteren, doe je handen op je rug, doe normaal, doe rustig, stop, hou op, pas op, kappen, luisteren, wegwezen hier, hou je grote mond, doorlopen" of iets dat daar op lijkt.

Handsomeboy | 18-09-16 | 19:52

Het is ook nooit goed. Als de politie notoire onruststokers de lange lat in de nek legt is het "disproportioneel politiegeweld", als er met een fluwelen handschoen wordt gezalfd is het "tenenkrommend slap optreden van de politie."
Ik denk dat lieverdje Mitch eigenlijk een grote bek had en de aanwezige agenten over het randje heeft getreiterd. Laten we vaststellen dat meneer bij gelijk gedrag in parijs door de gendarmerie zonder pardon was neergeknald, geen krant die er iets over zou melden. Eigenlijk hulde dat de politie dit soort eikels niet gelijk neerknalt.

effedenke | 18-09-16 | 19:49

@necrosis | 18-09-16 | 19:38
Lupus heeft niets radicaals gezegd. Die moordenaars moeten veroordeeld worden door de rechter, dat vind ik, en ook mijn opvatting is allerminst radicaal.

Lewis Lewinsky | 18-09-16 | 19:49

Totale incompetentie van de politiedienst in Nederland resulteert in zaken zoals die van Mitch Henriquez.
Eisenpakket voor de functie politieagent moet omhoog en ze moeten beter worden onderlegd op de 'politie akademie'.
Stuur de losers naar huis en vervang die door bromsnorren die van wanten weten!

BadLieutenant | 18-09-16 | 19:38

@Lupuslupus | 18-09-16 | 19:26
Heb je mijn 18:42 linkje gelezen?
Voor hetzelfde geldt was het een echt wapen.
En een agent wil na zijn dienst ook graag naar zijn vrouw en kinderen.
Het valt me op dat je steeds radicaler wordt qua comments.
*jammer*

necrosis | 18-09-16 | 19:38

Dat de dood van Dhr Henriquez een drama is staat buiten kijf. Maar even vanuit je luie stoel als "deskundige" gaan verkondigen dat het allemaal maar aan de agenten lag is m.i. behoorlijk kort door de bocht. Dhr Henriquez had zich ook naar zijn leeftijd kunnen gedragen en niet, in een week van meerdere aanslagen in het buitenland, op een festivalterrein gaan lopen schreeuwen dat hij een wapen had. Hij had zich bij aanroepen en waarschuwen kunnen conformeren aan de opdrachten van de agenten waarna alles waarschijnlijk met een sisser zou zijn afgelopen. Maar nee, dhr Henriquez koos ervoor vol in verzet te gaan, naar zijn "wapen" te blijven grijpen en pertinent niet te doen wat hem gezegt werd. Nogmaals, een bijzonder trieste zaak voor alle betrokkenen maar dit rapport is (m.i.) toch ècht iets te makkelijk...

DikkeLollie | 18-09-16 | 19:34

Na een waarschuwing over het profiel van één van mijn banden mocht ik weer verder, zonder nekklem, handboeien of andere ongemakkelijkheden.
necrosis | 18-09-16 | 19:18
.
Dat is niet te vergelijken met wat er toen in het Zuiderpark gebeurd is.
Ze moeten de daders van deze doodslag gewoon ontslaan want ze zijn totaal ongeschikt. Pepperspray in de ogen spuiten en dan nog even inwrijven. Wat een sadisme zeg.
Wanneer je zó met een arrestant omgaat moet je de dienst uitgetrapt worden. En dan maar hopen dat die losers nooit meer een andere functie krijgen waar ze met publiek in aanraking komen.

Lupuslupus | 18-09-16 | 19:26

@eerstneukendanpraten | 18-09-16 | 19:19
Gelukkig ben ik er nog steeds om vervelio's en trolletjes aan te geven bij Joris, dat heb ik immers beloofd.
Helaas mag ik nog steeds niet op de Grote Rode Knop drukken.
*snik*

necrosis | 18-09-16 | 19:26

@Pierre Tombal | 18-09-16 | 18:32
Als dat zo mocht zijn, dan lijkt de reactie wel erg overtrokken. Je weet dat mensen op dergelijke festivals een bakkie op hebben. Maar blijft lastig te beoordelen, kan me ook voorstellen dat agenten geen risico nemen in deze tijd. Waardeloos dat zo'n arrestatie tot iemand z'n dood leidt, dat hadden ze toch moeten voorkomen met z'n allen.

Watching the Wheels | 18-09-16 | 19:23

@rmstock | 18-09-16 | 18:33
Dit maakt duidelijk dat de Nederlandse overheid zijn macht over delen van het Nederlandse grondgebied aan het verliezen is.

Lentehaas | 18-09-16 | 19:22

necrosis | 18-09-16 | 19:06

Die vroeg er zelf om, de mafkees, het zal wel eentje zijn die normaliter op de Joop zit te zeiken.

eerstneukendanpraten | 18-09-16 | 19:19

@Mantisomantis | 18-09-16 | 19:08
Ik ben jaren geleden aangehouden omdat er een roestgat in het klepje van mijn benzinetank zat.
Ze wilden mijn rijbewijs zien, mijn autopapieren en mijn APK rapport.
Na een waarschuwing over het profiel van één van mijn banden mocht ik weer verder, zonder nekklem, handboeien of andere ongemakkelijkheden.

necrosis | 18-09-16 | 19:18

Te lage/slechte opleiding, verkeerde/foute inschatting van iets onschuldigs.
frisenfruitig | 18-09-16 | 19:16
.
En dat dan ook nog proberen te verdoezelen door het O.M. op het verkeerde been te zetten. We hebben toch allemaal die filmpjes gezien?!

Lupuslupus | 18-09-16 | 19:18

Heel erg voor Mitch en zijn familie. Had absoluut niet mogen/hoeven gebeuren. Te lage/slechte opleiding, verkeerde/foute inschatting van iets onschuldigs.

frisenfruitig | 18-09-16 | 19:16

Twee dagen daarvoor was in Tunesië een grote aanslag gepleegd waarbij veel mensen om het leven kwamen. Als je dan voor de "grap" in een menigte tegen de politie gaat roepen dat je een wapen hebt ben je niet slim bezig

Arnold Layne | 18-09-16 | 19:15

@gaffelbaard | 18-09-16 | 18:49
Begin nou niet over zwepen, straks maak je Pro-asfalt wakker met zijn Jetta fetish.

necrosis | 18-09-16 | 19:12

@J.Morika | 18-09-16 | 18:13
Juist.

Lewis Lewinsky | 18-09-16 | 19:11

@Handsomeboy | 18-09-16 | 18:02
Welke aanwijzing van de politie heeft hij niet opgevolgd?

Lewis Lewinsky | 18-09-16 | 19:10

Ik ben vroeger ook wel aangehouden nadat ik een rotstreek had uitgevreten. Dan zei ik netjes Ja, en Nee, meneer. Verder geen centje pijn.
Al;s je de bink speelt kom je in een nekklem terecht.

Mantisomantis | 18-09-16 | 19:08

@eerstneukendanpraten | 18-09-16 | 18:58
Heeft die een ban?
Dat zag ik niet aankomen......
*gnehehe*

necrosis | 18-09-16 | 19:06

@ mezelf 18:57

Was gericht aan de inmiddels gebande vanBuren.

eerstneukendanpraten | 18-09-16 | 18:58

Ik zeg dat hier al jaren en mijn laatste ban was toen ik Naninga vroeg of ze een keer met me wilde "praten" dus ik denk dat je een beetje in de war bent. Toedels!

eerstneukendanpraten | 18-09-16 | 18:57

@Tipped Relic
Iemand expres minutenlang de adem benemen waardoor diegene sterft, ja, dat is moord. En machtsmisbruik.

Rest In Privacy | 18-09-16 | 18:55

When people die in custody, the state is responsible.
Full stop.

wezen | 18-09-16 | 18:52

omanders | 18-09-16 | 18:29
BLM sucks, maat dat wil niet zeggen dat de politie in de VS niet gewelddadig is. Het is daar een vrij algemeen advies om uit de buurt van agenten te blijven, en onderdanig tegen ze te doen.

frank87 | 18-09-16 | 18:52

Ieder jaar hebben er weer twee ofzo. Slachtoffers van "politie geweld". Zijn meestal hardwerkende jongens enzo.... onschuldige slachtoffers. Maar het zijn er maar twee, niet om moeilijk te doen hoor. Ik zou ook niet willen dat zoiets mij zou overkomen. Maar er komt een punt dat je misschien gewoon moet zeggen "collateral damage". Hoort bij het spelletje, hoe vervelend we dat ook gaan vinden met z'n allen.

Bakerkat | 18-09-16 | 18:50

lijn5 | 18-09-16 | 18:26
Zeg maar dag tegen je droom van de zweep als westerse uitvinding. De zweep is GEEN westerse uitvinding. Waarom niet, zal ik je uitleggen met 1 voorbeeld. Er zijn er meer, maar anders wordt het een lange tegel.

Het plaatje hieronder komt van de papyrus van Hunefer, uit 1285 voor Christus, en beeldt de god Osiris af. Was er in 1285 voor christus zoiets als 'het westen'? Nee, dat weet jij natuurlijk ook wel maar dat is even niet waar het nu om gaat.

Kijk even naar wat Osiris in zijn hand houdt.
www.timetrips.co.uk/osirisbook.gif
Gezien?
In zijn handen heeft hij een kromstaf en...?
Ja, een zweep!

gaffelbaard | 18-09-16 | 18:49

@LBvanburen | 18-09-16 | 18:35
Zo maak je het me wel heel makkelijk.
Maar ik zal nog even zwaaien....
EN BLIJF WEG!

necrosis | 18-09-16 | 18:46

Oja de grootste racisten zijn heden de mensen met een tintje
Kut racisten.

XaaD666 | 18-09-16 | 18:44

@Pedronegro | 18-09-16 | 18:29
Geef de politie maar weer de schuld.
Lees dit eens:
www.nu.nl/buitenland/4322222/amerikaan...
Wat zou jij doen als iemand een (nep) wapen op je richt en je moet beslissen in een fractie van een seconde?

necrosis | 18-09-16 | 18:42

Ik heb een wapen!!!!!!
Elke politie agent die daar niet op reageerd, is niet geschikt.
Ik denk wat een normaal denkend persoon zou denken . En beroepsmatig zou ik er op reageren!

XaaD666 | 18-09-16 | 18:42

Staat daar niet "Van de lubbe "op de foto, de man die niks te doen heeft.

Lasmeister | 18-09-16 | 18:42

LBvanburen | 18-09-16 | 18:35
Nou, doei!!!

snakeplisskin | 18-09-16 | 18:40

-weggejorist en opgerot-

-edit gaaaap -

LBvanburen | 18-09-16 | 18:35

een dode is nooit goed, maar waarom misdraag je je zo dat deze amateurs je onhandig vastpakken met alle gevolgen.
daarbij weet politie niks of bijna niks van wat hard optreden is als er verzet is.

pejoar | 18-09-16 | 18:35

@Watching the Wheels | 18-09-16 | 18:09
Ja dat riep hij inderdaad. Om precies te zijn riep hij "ik heb óók een wapen", daarbij demonstratief zijn zaakje (aka puddingbuks) grijpend. Kennelijk hadden de betrokken agenten echter allemaal hun blindengeleidehond thuisgelaten, waardoor het zo gruwelijk uit de hand kon lopen.

Een geluk bij een ongeluk is dat dit wel racisme uitsluit. De agenten waren namelijk helemaal niet in staat om te kunnen zien dat hun slachtoffer getint was. Dus iedereen die iets anders beweert liegt voor eigen parochie.

Pierre Tombal | 18-09-16 | 18:32

lijn5 | 18-09-16 | 18:26
Slavernij is al geen westerse uitvinding. Het afschaffen daartegenin wel.

Feynman | 18-09-16 | 18:31

@kom hoe heet ie | 18-09-16 | 18:18

O, u noemt het gelijk een moord?

Tipped Relic | 18-09-16 | 18:29

"Ook lijken de activisten vooral graag te willen dat de politie hier net zo erg is als in de Verenigde Staten, maar dat lijkt niet helemaal te rijmen met de rest van het nieuws."


Alsjeblieft zeg.. *OOK* in de VS is de Black Lives Matter beweging een zuigende, overal racisme roepende serie linkse leugenaars. Er is in NL en de VS in het politiesysteem niet meer sprake van racisme dan te verwachten valt. Het is zeker niet institutioneel.

omanders | 18-09-16 | 18:29

Ieder dode door de politie is er een te veel. Werk je mee dan loop je minder kans op een wilde arrestatie.
Ik blijf steeds zitten met dat begrip politie-wetenschapper. Wat is dat? Wie zijn dat? Voor wie werken die? Geen naam of instituut genoemd. Wel zware beschuldigingen en conclusies. Raar.

Pedronegro | 18-09-16 | 18:29

@netniet | 18-09-16 | 18:18 Het whippen was anders erg populair bij de royal navy. De cat 'o nine tails had je toch liever niet op je bips. Dus om nou te zeggen dat de zweep geen westerse uitvinding is...

lijn5 | 18-09-16 | 18:26

'Meewerken is een keuze

Maar laten we wel realistisch blijven: Henriquez had een hele simpele optie. Meewerken. Hij had zich simpelweg kunnen laten aanhouden en boeien, dan was er helemaal niets aan de hand geweest. Schuldig of onschuldig, dat komt daarna wel op het politiebureau, hoe vervelend dat ook is als je onschuldig bent. Die keuze heeft Henriquez zelf gemaakt. .. En als je dan niet meewerkt of je zelfs heel actief gaat verzetten, dan zal er geweld worden gebruikt.' www.arrestatieteam.nl/arrestatieteam/n...

Gisteren hoorde ik op het nieuws dat M.H. zijn armen, toen hij op zijn buik op de grond lag, onder zijn lijf stijf bij elkaar hield. Tot gisteren heb ik me afgevraagd waarom de politie een nekklem gebruikte, en niet een andere greep of klem. Gisteren begreep ik dat een andere klem niet mogelijk was geweest want daar verzette M.H. zicht te veel voor. Als dan ook (verkeerd) gebruik van pepperspray M.H. er niet toe kon bewegen zijn armen onder zijn lijf vandaan te halen, is er geen andere keuze om de nekklem te gebruiken. Ademnood en een niet gelukte reanimatie volgde, de rest is geschiedenis.

Politie uitdagen (hij vond dat ze verkeerd keken las ik ergens) en dingen roepen over een wapen (de getuigenverklaringen verschillen daarover) is niet verstandig, je kan erop wachten dat de politie dan reageert.

Maar is dit 'institutioneel racisme'? Nee zeg ik imho. Als M.H. blank was geweest, en zich hetzelfde had gedragen, was de uitkomst - dood - hetzelfde geweest.

Beste advies is denk ik toch je niet te verzetten als de politie je arresteert. Ze hebben een geweldsmonopolie zoals dat heet en dat bied ze wel een bevoegdheid maar geen garantie op een goede afloop.

gaffelbaard | 18-09-16 | 18:23

Moet je eens roepen dat je een wapen hebt in (vul maar een land in) en kijken wat er dan gaat gebeuren.
Ik kom graag op voor de agenten, ga er maar staan, slecht betaald en meestal weinig en slecht opgeleid in omgang met geweld. En dan bazen daarboven die alleen babbelen en geen gezagsinstucties geven. Ik keur dood niet goed maar geef agenten dan een taser, een behoorlijk salaris een verplichte instructie wapen en geweld beheersing en respect.

rechtsdwalendeautist | 18-09-16 | 18:22

Mahatma | 18-09-16 | 18:18
Zo is het.

frank87 | 18-09-16 | 18:22

Laten we het zo zeggen, de Vomar-Turkjes zouden niet verder komen dan "Yes officer", als ze in de VS zouden wonen.
Gevaarlijk tuig zat daar, maar verwacht er geen filmpjes van geplaagde agenten.

frank87 | 18-09-16 | 18:20

De politie zal niet gaan optreden tegen dat tuig, al zouden ze dat heel goed kunnen. Maar dat mag niet van Den Haag en de EU, die bezig zijn met de vervanging van de oorspronkelijke bewoners.En uit chagrijn treden ze dan maar op tegen die oorspronkelijke bewoners. Ik had pas ook zo'n ervaring met een paar van die gefrustreerde machtswellustelingen. Had makkelijk uit kunnen lopen op net zo'n geval als met Henriquez.

Bertus Bolknak | 18-09-16 | 18:19

Ben het helemaal zat om hier als indiaan behandelt te worden. Steeds meer geven en steeds verder terug gedrongen worden. En het sijpelt steeds verder door, zelfs hier op deze site, sterker nog zelfs door de auteur van dit stukje. Ik had er van de week al iets over willen zeggen maar moet het alsnog kwijt. Kijk wat er van de week gebeurt, als de ene Afrikaan de andere afrost in Almere met een zweep.

"Wat heet: de straatapothekers pakken gewoon de zweep erbij om de onwillige klant de verschuldigde 100 piek af te troggelen. Felracistisch, natuurlijk, van die twee dealers om zich zomaar een wezenlijk deel van de cultuur van de witte man toe te eigenen. Hebben ze dan helemaal niks geleerd van het slavernijverleden?
Zentgraaff | 14-09-16 | 11:59"

Zie je dat ? Zentgraaff gaat er zomaar klakkeloos vanuit dat het afzwepen van negerts in het slavernijverleden een blanke uitvinding was. Hoe aannemelijk is dit eigenlijk ? Wil niet zeggen dat de Europeaan niet wreed was en creatief in het martelen van mensen maar zwepen ? Dat vindt je in onze geschiedenisboeken helegaar niet terug. Die gaan over radbraken en duimschroeven, het schavot, het rad en de galg, en dankzij de religieuzen hebben we ook nog wat frases over ranke wijven in de fik steken omdat ze anders je bezem jatten.

Een waarschijnlijkere lezing is dat de slavenhouders van weleer juist veel oog voor deze mensen hadden en zich er bewust van waren dat deze mensen van haard en huis verstoken waren en dat men juist daarom deze mensen op geheel Afrikaanse wijze gedisciplineerd heeft. Uit goed fatsoen en respect en met een hoge mate van empathie.

En kijk hoe dankbaar ze daar voor zijn eeuwen later. Misschien zijn die klanten de facto niet tevreden te krijgen. Trap er zelf ook niet in.

netniet | 18-09-16 | 18:18

@arnoud4436
Is zo. Maar nadat Mitch zichzelf in zijn kruis greep en zei "Hier is mijn wapen", hadden de agenten ook kunnen grinniken. Ze hadden hem niet hoeven vermoorden.

Rest In Privacy | 18-09-16 | 18:18

Agenten hebben gefaald. En Mitch had geen grote mond moeten hebben. Alleen maar verliezers...

Mahatma | 18-09-16 | 18:18

Als de politie een nekgreep nodig had om je aan te houden zal je wel niet goed hebben meegewerkt. Dan heb je het zelf ook wel een beetje in de hand gehad.
Heb inmiddels voldoende filmpjes gezien van hoe kansenpareltjes worden aangehouden. Eerst beginnen ze te draaien en weg te lopen, bij het zien van de handboeien roepen ze "auw, je breekt mijn arm", en eenmaal op de grond wringen ze zich in allerlei bochten alsof ze copulerende honden zijn. Als of ze politie ze laat lopen als ze zich maar genoeg verzetten.

Osdorpertje | 18-09-16 | 18:18

Dit is dus een van de redenen waarom politieagenten steeds vaker afwachtend zijn of helemaal niet optreden.
Doen ze iets goed, hoor je zelden iemand. Loopt het mis, vallen de media eroverheen, komt er een onderzoek en staan de racistroepers klaar om iets te eisen.

De Vrijlansier | 18-09-16 | 18:17

@Handsomeboy | 18-09-16 | 18:02
En als je niet een modelburger bent mag je gewurgd worden?

i-Wonder | 18-09-16 | 18:16

Als hij niet had begonnen was hij nog in leven.

arnoud4436 | 18-09-16 | 18:13

Daar was geen onderzoek voor nodig. De video's stonden gewoon online. Iedereen met een beetje ervaring in contactsporten kon zien dat een (te) groot aantal ongetrainde mensen in politie-uniform collectief in paniek raakten en volstrekt ongecoördineerd te werk gingen. Geen vakmanschap en dus ook geen meesterschap.

J.Morika | 18-09-16 | 18:13

-weggejorist-

telelezer | 18-09-16 | 18:11

zo (-u)

Watching the Wheels | 18-09-16 | 18:10

Heeft hij nou geroepen dat hij een wapen zou hebben of niet? Als dat werkelijk zou mocht zijn, dan vraag je natuurlijk ook wel een beetje om ellende. Dan kan de reactie nog buitenprotortioneel zijn, maar dan kun je het wel beter begrijpen dat zo hard is opgetreden.

Watching the Wheels | 18-09-16 | 18:09

Gewoon luisteren naar de politie en niet vervelend doen dan is er niets aan de hand ...

CFCR | 18-09-16 | 18:09

Je kunt ook gewoon luisteren naar de aanwijzingen van de politie en je gedragen zoals je geacht wordt je te gedragen.

Handsomeboy | 18-09-16 | 18:02

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland