Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

VVD wil terroristen stemrecht afpakken

topictaverneproefballon.pngJoost Taverne mag gerust de Montgolfier van de proefballonnetjes genoemd worden. Het Kamerlid voor de VVD lanceert bij tijd en wijle weer eens een wild plan, om aan het feit te ontsnappen dat hij verder een niet al te boeiende backbencher is die vooral bekend staat bij het grote publiek als de man die opzichtig zijn jasje dichtdeed bij de kroning. Nu de Staten-Generaal weer vergaderd zijn in 's-Gravenhage heeft Jasje Dicht Joost natuurlijk weer een nieuw onzalig plan bedacht: het afpakken van alle Pokémons stemrecht van terroristen. Dat zoiets een herziening van het idee van burgerschap, een grondwetswijziging en de schending van een paar rechtsprincipes inhoudt dat hoeft natuurlijk niet te deren, want het klinkt lekker stoer en de VVD wil zich graag profileren als een daadkrachtige partij. ,,Wij accepteren dan ook niet dat mensen die ons die vrijheid willen ontnemen vervolgens doodleuk het stemhokje kunnen binnenstappen. Daarom wil ik dat de minister komt met een wetswijziging om bij elke veroordeling voor een terroristisch misdrijf ontzetting uit het kiesrecht mogelijk te maken." Toch is het voorstel niet helemaal onredelijk. Zodra de terroristen namelijk niet meer kunnen stemmen, dan kunnen ze ook niet meer kiezen voor partijen die al jaren door middel van medeplichtigheid aan de opengrenzenpolitiek van de Europese Unie de import van massa's muzelmannen met terroristische intenties mogelijk maken. De VVD, bijvoorbeeld.

Reaguursels

Inloggen

Gelukkig is er google:
Nederlandse Grondwet, Artikel 15, lid 1
"Het Nederlanderschap gaat voor een meerderjarige verloren:
e.indien hij zich vrijwillig in vreemde krijgsdienst begeeft van een staat die betrokken is bij gevechtshandelingen tegen het Koninkrijk dan wel tegen een bondgenootschap waarvan het Koninkrijk lid is."

Dit betekent 2 dingen: ten eerste slaat de opmerking van Zentgraaf kant noch wal, want de grondwet biedt de mogelijkheid al, en ten tweede is het proefballonnetje van de VVD-er weer het zoveelste bewijs van onkunde van parlementariërs.
Dit constaterend, kan ik niet anders concluderen dan dat er nog wel meer dingen zullen zijn besloten in de afgelopen 20 jaar die haaks staan op de grondwet - niemand checkt het. Zoals Obama per executive fiat regeert (ongrondwettelijk), zo worden in Nederland zonder tegenspraak een soevereine munt opgedoekt, grenzen opengegooid en onbekende buitenlanders overladen met gratis geld.
Het ironische wil dat deze zelfde overheid wel graag dictaten oplegt over firewalls, security, wachtwoordbeleid etc. maar een fysieke grens om bad guys buiten te houden, is blijkbaar not done.

DearMud | 09-09-16 | 10:46

FreeVogelaar | 08-09-16 | 10:33
Mark_D_NL | 08-09-16 | 10:44
Wanneer hebben D66 en GL dan meegeregeerd? D66 tijdens paars, maar toen waren ze allang hier. GL alleen één jaar, als PPR.

Jokken is stout!

Bruine Beer | 09-09-16 | 08:47

Schaamharing | 08-09-16 | 10:17
Kulargument. Er komen altijd verkiezingen aan: TK, EU, PS, gemeenteraad.

Bruine Beer | 09-09-16 | 08:38

Muxje | 08-09-16 | 10:06
Klopt, Zentgraaff slaat de plank nogal mis. Bij een veroordeling tot meer dan een jaar celstraf kan de rechter ook ontneming van actief en/ of passief kiesrecht voor 2 tot 5 jaar langer dan de straf opleggen. Alleen bij levenslang kan dat niet, maar dat is geen grondwettelijke beperking.

Kortom, stomzinnig voorstel. Niet omdat het onmogelijk is, maar omdat het allang kan.

Bruine Beer | 09-09-16 | 07:26

VVD strategie stappenplan:

1. Verkiezingsbeloften vorige verkiezingen kom ik niet na in de 4 jaar, allemaal overmacht zeg ik dan, de situatie was anders, kon ik toch niet weten?

2. Waneer volgende verkiezingen komen beloof ik weer van alles en met name laat ik de koning een sprookje voorlezen.

3. U trapt daar toch wéér tot mijn stomme verbazing telkens weer in, maar het enige wat blijft staan is de hypotheekrente aftrek. De rest, tja, we lachen wel veel en maken een Sorry poster.

4. Verkiezingsbeloften van deze verkiezingen kom ik niet na in komede 4 jaar, allemaal overmacht zeg ik dan, de situatie is ineens zo geheel anders. Mogelijk is de hypotheekrente aftrek toch niet zo houdbaar? Oh nee, ons enige paradepaardje, toch maar overeind houden dan, koste wat kost, dan maar geen veiligheid en zorg.

Jan, Leiden | 09-09-16 | 01:32

Ze hebben echt niks beters meer te doen? Alsof stemmen zoveel uitmaakt.. wat er gaat gebeuren is toch al bepaald. Dus waarom zo druk maken om dit? Alsof terroristen papiertjes achterlaten bij stemhokjes..

Mertom | 08-09-16 | 23:37

Alsof terroristen democratie hoog in het vaandel hebben staan... Democratie is volgens de islam een duivelse uitvinding en onverenigbaar met allahs wil.

lulleficatie | 08-09-16 | 22:02

uitzetten of nog liever tegen de muur zetten

ballenkraker | 08-09-16 | 21:34

Zie je die terroristen het in hun broek doen van angst en schaamte omdat ze niet meer mogen stemmen?
Maar DENK zal wel protest aantekenen.
Daar gaat hun achterban.

mallekater | 08-09-16 | 17:29

Wat weer een flutvoorstel van de VVD. Mijn voorstel: Afschaffen dubbele nationaliteit, kiezen voor de Nederlandse en anders verblijfsvergunning aanvragen. Bij onaangepast gedrag, verblijfsvergunning intrekken en oprotten.

bruin1 | 08-09-16 | 17:02

Met 72 maagden om hem heen; zou ik een terrorist ook niet laten stemmen nee.

Goes | 08-09-16 | 16:59

"Het Kamerlid voor de VVD lanceert bij tijd en wijle weer eens een wild plan"
.
Niet lullen maar doen: De VVD zit in de regering en heeft er zelfs de leiding van. Als het nu niet kan, moet hij verder maar zijn klep houden.

ben kokhals | 08-09-16 | 16:53

"Wij accepteren dan ook niet dat mensen die ons die vrijheid willen ontnemen vervolgens doodleuk het stemhokje kunnen binnenstappen."
 
Mee eens, daarom NEXI. De parasitaire europarlementariers mogen naar een echte baan gaan zoeken.

StarFox | 08-09-16 | 16:16

Vvd wil zo veel maar ze doen niks alleen de hardwerkende Nederlander steeds verder uitknijpen.

drielenaar | 08-09-16 | 16:13

-weggejorist-

klefbal | 08-09-16 | 16:11

DAT is maf.
Heeft zich net nog een terroristisch georienteerde partij in de kamer genesteld-weliswaar op geroofde zetels, maar toch- verbieden ze dat tuig het stemrecht.
Hoe moet dat nou met DENK verder??

mallekater | 08-09-16 | 15:34

Theo 1610.
Dat is een helder en juist standpunt.
Eenieder die behalve de Nederlandse nog een andere nationaliteit heeft en die nationaliteit inclusief de daar vigerende wetgeving laat prevaleren boven de onze mag hier niet stemmen.

Dat doen ze al in Schurkestein, en één maal stemmen is voldoende.

Dus, voor de slechte verstaande( en dat Z I J N Turken) wanneer je voor een Trurkse regering gaat stemmen mag je hier niet ( ik her haal N I E T meer stemmen).
WIJ willen dat niet.
WIJ willen hier geen mensen die achter Erdogan aansjokken en zijn dictatuur verheerlijken.
Dat soort WILLEN we hier niet.

En wat betreft Gulen, laaten de APK idioten eerst maar eens met bewijzen komen in plaats van geestgestoorde kloteklappers als Erdogan op hun woord te geloven.
Geen bewijzen?
Hou dan je smoel.

mallekater | 08-09-16 | 15:26

Terroristen niet meer stemmen?
Hopelijk gaat dat nog vóór maart 2017 gebeuren, dan zijn we meteen van DENK verlost.

mallekater | 08-09-16 | 15:21

Op elk niveau stemrecht in Nederland alleen voor mensen met één identiteit, de Nederlandse.

theo1610 | 08-09-16 | 15:10

Kansloos. Er is vast ergens een internationaal verdrag uit de vroege Middeleeuwen die dat verbiedt. En verdragen opzeggen omdat dat beter is voor Nederland is een idee dat niet past in die twee grijze hersencellen van de policor politici.

Steinway | 08-09-16 | 15:04

je zou met een dubbel paspoort al niet mogen stemmen in Nederland...

breugelaar | 08-09-16 | 14:02

“Dat zoiets een herziening van het idee van burgerschap, een grondwetswijziging en de schending van een paar rechtsprincipes inhoudt dat hoeft natuurlijk niet te deren” Even los van of ik het met het plan eens ben… Nee dat hoeft het inderdaad niet. Als je als persoon of partij een idee hebt dan hoeven die zaken inderdaad niet te deren.

De Nederlandse wetgeving is rot en die rot zit t/m de grondwet. Het stemrecht is daar een onderdeel van, net als burgerschap of wat dacht je van artikel 1 van de grondwet. Het is dus ook prima om die zaken aan de kaak te stellen.

Waarom heeft bijvoorbeeld iemand die hier net komt kijken een gelijk stemrecht aan iemand die hier al +5 generaties is? En het principe wie betaald bepaald wordt ook al net toegepast. Waarom heeft iemand die uit de staatsrui vreet net zoveel stemrecht als iemand die hem vult? Allemaal zaken die we zouden moeten aanpassen en allemaal zaken die deze herzieningen vereisen.

Om op de inhoud in te gaan. Hoewel ik bovengenoemde zaken zou willen aanpassen zou ik toch geen stemrecht willen baseren op basis van criminaliteit, want als je dan een verkeerde overheid hebt (en die hebben we zelden niet) dan gaan ze alle mensen met een andere mening in de bak smijten / als crimineel bestempelen. Bij elke wet moet je vooral denken, hoe kan de overheid hem misbruiken.

DerUnterMensch | 08-09-16 | 13:45

Tijdens het stemmen is een terrorist bezig met het opblazen van een druk stemhokje. En zwaait nog even naar Joost Aan Den Tap.

van heinde en verre | 08-09-16 | 13:21

zwarte_weduwe | 08-09-16 | 13:06
Dat is heel simpel dat is iedereen die het niet eens is met de VVD. Doet die geitenneuker in turkenland ook. De baas roept wie schuldig is en iedereen holt er achteraan

protonplof | 08-09-16 | 13:12

Het stemrecht afpakken beter is het NL paspoort afpakken en direct terug laten zwemmen naar waar ze vandaan kwamen. stomme symbool politiek van de VVD

protonplof | 08-09-16 | 13:10

Zullen ze eerst moeten definiëren wat een terrorist is. Zo kunnen ze bijvoorbeeld alle aanhangers van Pegida terroristen noemen. Terwijl dat de mensen zijn die moedig genoeg zijn om hun kop uit te steken.

zwarte_weduwe | 08-09-16 | 13:06

De vvd en, trouwens ook al die andere weg met ons, partijen weten maar al te goed dat Brussel de dienst uitmaakt.
En dat de weg met ons partijen er enkel maar zitten voor de kuch democratische buhne.
Maar ik heb ook weleens het gevoel dat de gemiddelde hollander en reaguurder zichzelf maar al te graag wijsmaakt dat dit landje nog iets of wat met democratie te maken heeft.
Is niet zo
De enige partij die de democratie kan terugbrengen is de PVV maar dan zullen ze wel minimaal 76 zetels moeten halen.
Dan wordt het een nexit en zijn de burgers weer baas in eigen huis.

komtdatschot | 08-09-16 | 12:44

Vvd, stel populisten..

boerk | 08-09-16 | 12:44

-weggejorist-

Dutch_Holland | 08-09-16 | 12:43

Dit betekent het einde van het terrorisme. Hahahahahahahaha.

whetherthouwouldbe | 08-09-16 | 12:42

De VVD wil terroristen niet het stemrecht afpakken, ze willen stemmers van Wilders afpakken. Het is wel erg doorzichtig.

Kiwi45 | 08-09-16 | 12:38

Dat zal ze leren!!!!!Kletsss!!

AlexMM50 | 08-09-16 | 12:35

Ik heb liever dat ze die smerige zwijnen hun hartslag afpakken.

Vanilla | 08-09-16 | 12:24

Voorts ben ik van mening dat vvd'ers het passieve kiesrecht ontnomen moet worden wegens continue staatsondermijnende activiteiten.

Hetkanverkeren | 08-09-16 | 12:14

Het beperken van kiesrecht zal ongetwijfeld doorgang gaan vinden maar dan voor iedereen.
Iets met dicriminatie of zo.

fap_cave | 08-09-16 | 12:12

De VVD moet eens ophouden de kiezer te TERRORISEREN met deze onzin verhaaltjes. Anders kunnen ze zelf hun stemrecht kwijtraken volgens henzelf.

watergeus | 08-09-16 | 12:07

Gratis ticket voor die "Pleur Op" boot van Rutte lijkt me een veel beter idee.

metagod | 08-09-16 | 11:58

Verkiezingsretoriek.

ProAsfalt | 08-09-16 | 11:58

Als die lui al naar een stem lokaal komen is dat met heul andere bedoelingen dan alleen een vakje rood maken.

Tjemig | 08-09-16 | 11:52

Omg dit is wel een hele zware straf.
Hopelijk blijven de politiebureaus 24 uur open voor al die terroristen die nu direct hun wapens komen inleveren. Dit soort zombies zitten dus in de Tweede Kamer!

metagod | 08-09-16 | 11:50

Een rechter mag nu al iemand uitsluiten van het kiesrecht.
Vergeet ook niet af te schaffen dat terroristen een politieke partij mogen beginnen, want dat mag ook vanuit de bajes.

Astroturfer | 08-09-16 | 11:47

Kan Joost Taverne dit even op een A4-tje zetten?
Oh wacht, daar stond het al.

Nuchternederland | 08-09-16 | 11:45

Volgens mij is het inperken van het actief en passief stemrecht al in de Grondwet geregeld.
Artikel 54
1De leden van de Tweede Kamer worden rechtstreeks gekozen door de Nederlanders die de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt, behoudens bij de wet te bepalen uitzonderingen ten aanzien van Nederlanders die geen ingezetenen zijn.
2.
Van het kiesrecht is uitgesloten hij die wegens het begaan van een daartoe bij de wet aangewezen delict bij onherroepelijke rechterlijke uitspraak is veroordeeld tot een vrijheidsstraf van ten minste een jaar en hierbij tevens is ontzet van het kiesrecht.

en Wetboek van Stafrecht
Artikel 28
1 De rechten waarvan de schuldige, in de bij de wet bepaalde gevallen, bij rechterlijke uitspraak kan worden ontzet, zijn:
1°. het bekleden van ambten of van bepaalde ambten;
2°. het dienen bij de gewapende macht;
3°. het recht de leden van algemeen vertegenwoordigende organen te verkiezen en tot lid van deze organen te worden verkozen;
4°. het zijn van raadsman of gerechtelijk bewindvoerder;
5°. de uitoefening van bepaalde beroepen.

Verder:

" Voorbeelden van delicten die als bijkomende straf ontzetting van het kiesrecht kunnen meebrengen, zijn onder meer te vinden in het Wetboek van Strafrecht. Volgens artikel 106 is ontzetting van het kiesrecht mogelijk bij veroordeling wegens het beramen of plegen van een aanslag tegen de Koning of de regering, bij een (poging tot) staatsgreep en bij verschillende vormen van landverraad (strafbaar gesteld in de artikelen 92-103 van het Wetboek van Strafrecht). De artikel 121-124 en 129 verbinden straf aan zaken als het gewelddadig verstoren van vergaderingen van vertegenwoordigende organen en het bedreigen van de voorzitter of leden daarvan; artikel 130 bepaalt vervolgens dat bij veroordeling wegens een van die misdrijven een of meer van de bijkomende straffen kunnen worden opgelegd die artikel 28 van dezelfde wet vermeldt. Een daarvan is het ontzetten van het recht de leden van algemeen vertegenwoordigende organen te verkiezen."

Let wel: het is de rechter die bepaalt of het kiesrecht wordt ingeperkt, niet de wetgevende of uitvoerende macht

Het is dus al lang wettelijk geregeld, die holle blaaskaak produceert niets dan overbodig gezwets

Arnold Layne | 08-09-16 | 11:42

me | 08-09-16 | 10:49
Scherp opgemerkt!
En daarmee ook de onbenulligheid van Taverne aangetoond.
Afgezien van het feit dat het toch alleen maar verkiezingspraat is.
We wachten vol spanning op de volgende VVD-er die nu ineens ergens een mening over heeft.

Schmalz | 08-09-16 | 11:33

jajaja, tussen droom en daad staat wetten in de weg en praktische bezwaren.
De mantra van Rutte, alleen wanneer t m zo uitkomt natuurlijk.
Geldt overigens weer niet in de achterkamertjes...

Stemt U mee?

DinkyToy | 08-09-16 | 11:30

Taverne Joost bakt de zoetste broodjes voor al uw feestjes en partijen. Prijslijst op aanvraag beschikbaar.

dogbitedog | 08-09-16 | 11:25

Sinds wanneer stemmen terroristen?

His Lordship | 08-09-16 | 11:23

Is helemaal geen grondwet wijziging voor nodig, kan nu ook al als bijkomende straf worden opgelegd. B.v. moordenaar van Theo .Meer kwestie van gewoon doen.

peterson | 08-09-16 | 11:23

Tha man .
Maar goed leesbaar ,als ik zo andere zo bekijk .We zitten niet bij het Nederlandse dictee wahahah.

altijdfeest | 08-09-16 | 11:09

Dat zal ze leren...... Oh wacht.

Betweetert | 08-09-16 | 11:03

inhuldiging wij hebben geen gekroond staatshoofd

Petroselinum crispum | 08-09-16 | 11:03

een non-oplossing voor een niet-bestaand probleem.

Wutbürger_ | 08-09-16 | 11:03

En na de verkiezingen & winst met een gulle lach zeggen: gefopt.

McMarx | 08-09-16 | 11:01

-weggejorist-

Den Meester | 08-09-16 | 10:59

Er is niets mis met de ambitie om de wet op het Nederlanderschap aan te passen, zoals die voor 1984 nog gold. Maar zelfs al gaat de VVD dat ook echt doen, vergeet dan niet dat de Nederlandse rechtspraak gedaan wordt door usefull idiots die menen dat het doel van terroristen toch niet kan zijn om mensen schrik aan te jagen: njb.nl/blog/syrie-gangers-veroordeeld....

tipo | 08-09-16 | 10:59

Staaltje symptoombestrijding. Zorg ervoor dat niet honderdduizenden kanslozen met een totaal verkeerde instelling en religie jaarlijks het land binnenstromen. En weet je wie ze ook het stemrecht zouden moeten afnemen: politici die na verkiezingen hun beloften niet nakomen en referendum uitslag negeerders.

Der Schnitzeljäger | 08-09-16 | 10:56

@Mark_D_NL | 08-09-16 | 10:30
.
Mijlpalen Voorzitterschap Nederland 2016:
- Referendum verdrag met Oekraine. BAM!
- Referendum Brexit. BAM!
- Honderdduizenden illegalen. BAM!
- Chantage Turkije-deal. BAM!
- 7,5 miljard aan steun voor Griekenland. BAM!

www.europa-nu.nl/id/vjdepap9lbl1/nede...

Piet Karbiet | 08-09-16 | 10:56

Ook deze Jasje Dicht Joost is gewogen en te licht bevonden...

VVD Nee

Enrique C | 08-09-16 | 10:55

Stemrecht is een fundamenteel democratisch recht. Een terrorist wordt veroordeeld volgens het strafrecht en dient op deze wijze gestraft te worden. De gemiddelde terrorist zal überhaupt niet geïnteresseerd zijn in verkiezingen en het aantal is volgens mij ook niet zodanig dat dit de stem van de terrorist echt van invloed is. En zo lang de VVD nog om pragmatische redenen (Rutte is daar heel eerlijk over) nog zaken doet met dictators en andere discutabele figuren, zijn dat soort proefballonnetjes leuk voor de aandacht. En ook bij Geen Stijl lukt dat regelmatig.

Mannes | 08-09-16 | 10:55

En als je dan toch met een wetswijziging bezig bent ook gelijk iedereen met een strafblad, het stemrecht af nemen, ook als het gaat om witte-boorden criminaliteit.

Oh, wacht dan houd de VVD geen zetel meer over.

TheStef | 08-09-16 | 10:52

Stemmen is voor gekken.
Willem van Rood | 08-09-16 | 10:18
.
Veul gekke vvd-ers tegenwoordig, deze hebben de afgelopen 2 termijnen laten zien dat stemmen wel van invloed is waardoor Rubberen Rutten min. president, de pvv-er heeft ook laten zien dat niet stemmen, en er alleen over zeuren ook een grote invloed heeft, ik herhaal, waardoor Rubberen Rutten min. president.
Als bankzitter verdien je te worden overruled!

NB-Stb | 08-09-16 | 10:50

@Dutch_Holland | 08-09-16 | 10:45
Wat dacht je van de Tweede generatie dan pas Stemrecht?

FreeVogelaar | 08-09-16 | 10:49

Farizeeër. De VVD heeft het laatste bewijs geleverd dat we in een ceremoniële democratie leven, door het naast zich neerleggen van de uitslag van het referendum. En dat is ná het ondertekenen van het non-disclosure agreement rond het onderzoek naar de MH17 aanslag.

wingload | 08-09-16 | 10:49

Huh? Het stemrecht afpakken? Zodat ze niet meer kunnen stemmen op hun favoriete partij? Maar... dan moet je toch eerder zorgen dat je geen partijen kunt hebben die hun idealen voorop stellen? DENK dat ik het niet helemaal begrijp hier..

me | 08-09-16 | 10:49

Ik ben bang dat wat de VVD ook gaat roepen voor veel mensen niet zo heel veel meer uitmaakt omdat ze nu eenmaal landelijk bekend staan als de partij van de valse verkiezingsbeloften , dit soort stoere taal voldoet helemaal aan die verwachtingen en werkt zelfs averechts net als straks de verwachtte stoere praat van halve zoolstra .

Castor12 | 08-09-16 | 10:49

-weggejorist-

Ros_van_Jey | 08-09-16 | 10:48

De VVD stelt voor om fraudeurs niet meer te laten pinnen, pedofielen het recht ontnemen om snoep te kopen, alcomobolisten krijgen een tankverbod en voor alle overige zaken zeggen ze sorry. Nooit gedacht dat ik dit ooit zou zeggen, maar dan kun je beter PVV stemmen.

Borrelende Boris | 08-09-16 | 10:48

Pleur op.
Geen stemrecht.

We trappen er niet meer in.

Dutch_Holland | 08-09-16 | 10:48

altijdfeest | 08-09-16 | 10:11
En ook afpakken wanneer er zoveel spelfouten in een tegel als die van jou zitten...

Tha Man | 08-09-16 | 10:47

@ja,diedus! | 08-09-16 | 10:35
Ja, in de Atlantische Oceaan. Hoe ze in Nederland terecht is gekomen is nog steeds een raadsel voor de wetenschap. Want over het algemeen komt deze soort Walvis niet voor in de Noordzee.

Mark_D_NL | 08-09-16 | 10:46

Verkiezingsretoriek van de partij voor Volksverlakkerij, Verkwanseling en gebrek aan Daadkracht. Na maart 2017 geldt weer de policorre agenda van de goedmensen en de EU-kliek.

Fijnstoffer | 08-09-16 | 10:46

Überhaupt geen stemrecht voor vluchtelingen. Laat ze zich eerst maar eens 10 jaar bewijzen voordat ze recht hebben op de Nederlandse nationaliteit. En dan nog een proefperiode van 10 jaar en als ze dan echt verkaast zijn, mogen ze ook stemmen.

Dutch_Holland | 08-09-16 | 10:45

@FreeVogelaar | 08-09-16 | 10:33
Ook, die hebben dit gefaciliteerd, en de VVD heeft de trekker overgehaald ism de PVDA.

Mark_D_NL | 08-09-16 | 10:44

Het proefballonnetje wordt terecht afgekraakt.
Maar zeggen dat het niet kan omdat het tegen de wet ingaat is een redenatie van joop.nl niveau. Politici zijn er juist om dat te wijzigen.

Dollemans | 08-09-16 | 10:44

Kaft | 08-09-16 | 10:06
Hear, hear ! Ik trap er niet meer in.

Bigi Bana Boy | 08-09-16 | 10:43

De enige hokjes waar terroristen in mogen zijn diep in de grond liggende kerkers of een executiehokje.

Zzzzooooffff | 08-09-16 | 10:43

@ja,diedus! | 08-09-16 | 10:33
Rutte: vluchtelingenstroom moet binnen twee maanden zijn teruggedrongen - www.volkskrant.nl/binnenland/rutte-vlu...
--
En dat was bij zijn aantreden. Buiten het niet kunnen (Willen) oplossen van dit probleem. Verloor Rutte ook nog eens 2 referendums. Dan ben je toch wel de onderknuppel der onderknuppels in het land der EU dwazen.

Mark_D_NL | 08-09-16 | 10:42

Stemrecht afpakken. BAM ! Godverdomme wat zijn het toch snoeiharde bikkels, die van de VVD. Nu nog goede voorlichting, een folder en een website. Ook van die genadeloos harde maatregelen altijd.

Bigi Bana Boy | 08-09-16 | 10:42

-weggejorist-

Ros_van_Jey | 08-09-16 | 10:42

"nu de Staten Generaal weer vergaderd" Really?

superjan | 08-09-16 | 10:41

alexbl | 08-09-16 | 10:05

Nee. Je leest niet goed, faalnazi.

très cool | 08-09-16 | 10:40

De waarde van de woorden van deze VVD66-kliek dient op juiste te wijze te worden ingeschat. Enkel holle frasen. De echte boodschap is 'OPEN die grenzen'. Net als in een hoop stront: trap er niet in, krijg je spijt van.

Jesses Klaver | 08-09-16 | 10:40

Nonpology:

A non-apology apology or nonpology is a statement that has the form of an apology but does not express the expected contrition. It is common in both politics and public relations. It most commonly entails the speaker saying that he or she is sorry not for a behavior, statement or misdeed, but rather is sorry only because a person who has been aggrieved is requesting the apology, expressing a grievance, or is threatening some form of retribution or retaliation.

An example of a non-apology apology would be saying "I'm sorry that you feel that way" to someone who has been offended by a statement. This apology does not admit that there was anything wrong with the remarks made, and additionally, it may be taken as insinuating that the person taking offense was excessively thin-skinned or irrational in taking offense at the remarks in the first place. Another form of non-apology is one which does not apologize directly to the person who was injured or insulted, but instead offers a generic apology "to anyone who might have been offended."[1]

Statements that use the word "sorry" but do not express responsibility for wrongdoing may be meaningful expressions of regret, but such statements can also be used to elicit forgiveness without acknowledging fault.[2]

BASinnic | 08-09-16 | 10:38

Piet Karbiet | 08-09-16 | 10:32 Dat is toch die vrouw die is geboren op 22,23 & 24 februari ?

ja,diedus! | 08-09-16 | 10:35

Stop stemrecht voor dubbele paspoorthouders in Nederland. Stemrecht voor dubbele paspoorthouders is ondemocratisch. Ik wil ook wel kunnen stemmen in Turkije of Marokko.
Dubbel stemrecht is een ongelijkheid waar we hoog nodig vanaf moeten. Het actueel zichtbare gevaar van de dubbele loyaliteit moet er eigenlijk voor zorgen dat de politiek verschoond blijft van dubbele loyalisten: geen dubbele paspoorthouders in de politiek of openbaar bestuur.

Antitheïst | 08-09-16 | 10:35

Ja maar als terroristen niet meer van hun actieve danwel passieve kiesrecht gebruik kunnen maken, hoe moeten ze er dán voor zorgen dat hun mening wordt gehoord door de rest van de samenleving?
Oh wacht …

simpelman | 08-09-16 | 10:34

Mark_D_NL | 08-09-16 | 10:30 Volgens mij zo spoedig mogelijk , of ging dat ergens anders over ?

ja,diedus! | 08-09-16 | 10:33

@Mark_D_NL | 08-09-16 | 10:30
Maar D66 en GroenLinks niet?

FreeVogelaar | 08-09-16 | 10:33

Die neus van Ruttegraat groeit niet alleen na de verkiezingen , maar nu ook al ervoor.

ja,diedus! | 08-09-16 | 10:32

Toppie. Sharon Dijksman is weer verkiesbaar voor de PVDA. Ze zat al sinds 1994 in de Kamer en wat heeft ze veel bereikt. Bijvoorbeeld (...) en (...).
www.nu.nl/politiek/4318497/staatssecre...

Piet Karbiet | 08-09-16 | 10:32

@FreeVogelaar | 08-09-16 | 10:24
Rutte zou bij zijn aantreden als Voorzitter van de EU toch het vluchtelingen probleem binnen 8 weken oplossen? of waren het 6 weken. Of was het gewoon gelul in de ruimte en is er nooit een plan geweest om het immigratie probleem echt op te lossen. Ik weet het wel, jij schijnbaar nog niet. De VVD, ALDE afd. Nederland, hebben alleen maar belang bij een snel groeiende EU. En daar is het gehele beleid van de VVD op afgestemd. Trap er toch niet in, man. De VVD is een 100% EU partij.

Mark_D_NL | 08-09-16 | 10:30

Hoop stoere praat ineens van de VVD. Maar men vergeet dat het juist diezelfde vvd was die ze in eerste instantie naar binnen haalde.

KutFilosoof | 08-09-16 | 10:30

Mongoolfier meer...

NACademicus | 08-09-16 | 10:30

genEUcide en straatterreur.
(toe)stemmen is zelfmoord.

hallevvezool | 08-09-16 | 10:27

@freevogelaar: als je je even in de parlementaire geschiedenis verdiept, weet je dat de PvdA, Kvp (CDA) en VVD de hoofdschuldigen zijn.

centre pompidoe | 08-09-16 | 10:27

"de import van massa's muzelmannen met terroristische
intenties mogelijk maken. De VVD, bijvoorbeeld"
Mag ik er even op wijzen dat de Linkse Partijen daar het grootste aandeel in hebben, en dat al vele jaren.
Nog afgezien wat er ons nog voor 17 maart te wachten staat, zoals 750 jonge illegalen (met hun gevolg) die naar Nederland moeten worden gehaald.
www.nu.nl/politiek/4318372/oppositie-w...

FreeVogelaar | 08-09-16 | 10:24

On topic. Zullen we eerst eens beginnen met terugkerende Syrië gangers preventief op te sluiten. Dit is weer echt zo'n gratis proefballon waar je werkelijk helemaal niets aan hebt. Christ! Dat verhaal van VVD als bedrijf met corporate marketing onlangs is zo waar!

Gen. Maximus | 08-09-16 | 10:22

Oeh, geen stemrecht.. want de pen is machtiger dan het zwaard, niet?

PureYak | 08-09-16 | 10:20

F. von Zeikhoven | 08-09-16 | 10:00
Lezon! Het wordt hier als voltooid deelwoord gebruikt

Gen. Maximus | 08-09-16 | 10:19

Wat heeft het stemrecht voor zin in deze dictatuur?
Nu zijn de politici 6 maanden erg betrokken bij de burgers en bij het land maar na de verkiezingen zijn het weer de arrogante leugenaars van weleer.
Stemmen is voor gekken.

Willem van Rood | 08-09-16 | 10:18

Dat zet ook echt zoden aan de dijk zeg. Betwijfel of dat volk überhaupt stemt.

jip_86 | 08-09-16 | 10:18

Komen er weer verkiezingen aan?

Schaamharing | 08-09-16 | 10:17

Joost probeert de nieuwe Bolkenstein te worden. Hahaha, sorry.

Conan de Rabarber | 08-09-16 | 10:17

Dit alleen al moet reden zijn om het kaf van het koren te scheiden, was deze aanslag gelukt, had van mij een burgeroorlog uit mogen barsten. Treinen naar het Midden-oosten incluis.

nos.nl/artikel/2130616-efteling-genoem...

Abject | 08-09-16 | 10:16

Een grondwetswijziging voorstellen waarvan je zelf ook wel weet dat die er niet gaat komen. Goed bezig.

Zo'n bomgordel zit ook ineens heel anders als je weet dat je geen stem hebt in de parlementaire democratie. Dit gaat zeker helpen, waarom hebben we er niet eerder aan gedacht?

Als kers op de slagroom kan Erdogan misschien alvast uitleggen hoe handig het zou zijn als de grondwet het mogelijk maakt om een rekbaar begrip als terrorist in te kunnen zetten om mensen van hun stemrecht te ontdoen. What could possibly go wrong, right?

JohannGambolputty | 08-09-16 | 10:15

Hoezeer ik de VVD ook minacht, dit is helemaal niet zo'n out there idee. Het was natuurlijk al zo, dat iemand die in vijandige krijgsdienst was geweest, tijdens de Tweede Wereldoorlog, na veroordelin niet alleen z'n Nederlanderschap, maar ook z'n actief en passief kiesrecht kon verliezen.
Nou wordt bij terroristische deelname tegenwoordig het verlies van Nederlanderschap als moeilijk moeilijk beschouwd, en doet die kakker van een Taverne, (ongetwijfeld een familie die oorspronkelijk iets van Herberg heette) de andere component in de uitverkoop.

LibertasSimplex | 08-09-16 | 10:14

Leuk begin, ik ben pas tevreden als ze naar een Gulag of zandbak naar keuze gedeporteerd zijn, dan wel mogen slapen met de visjes.
Deporteren kan je leren.

Abject | 08-09-16 | 10:14

Terroristen alleen maar ????? Alle die crimineel zijn.En alle die ooit met de politie in aanraking zijn geweest.Ook die ,die vastzitten.En bij een NL paspoort, alleen in het land waar je leeft mag je stemmen Dus 1x een keer.En bij stemrecht van het land van herkomst ,niet meer in Nederland laten stemmen.

altijdfeest | 08-09-16 | 10:11

Dat zal ze leren, de schobbenjakken.
.
Dit zijn mensen welke andere mensen dood willen vrouw kinderen opa oma pa, maakt niet uit, deze mensen zullen recht in de ogen kijken van uw kind of kleinkind en de lachend de keel doorsnijden, ja Neem ze alsjeblieft de stemrecht af en alsjeblieft Lieve joost, laat jezelf steriliseren 1 van jou is voldoende!

NB-Stb | 08-09-16 | 10:10

Gewoon op de PVV blijven stemmen tot de VVD met een serieus voorstel komt.

heldheino | 08-09-16 | 10:09

Als ze hen nou het land uit schoppen dan kunnen ze ook niet stemmen. Beter voor iedereen.

Wutbürger_ | 08-09-16 | 10:09

Zo voorspelbaar die VVD. Weer een half jaar stoere praatjes en puntje bij paaltje doen ze niks want in strijd met 'liberalisme'.

centre pompidoe | 08-09-16 | 10:08

Kan iemand mij trouwens vertellen waarom ze 6 maanden voor de verkiezingen al met dit soort onzinnige uitspraken komen?
Zou het soms zo zijn dat de VVD al eerder de stekker uit het kabinet gaat trekken... man man, we hebben nog de hele herfst en winter voor de boeg.
Volgens mij speelt er wat in de achterkamertjes.

Keyboardspeler | 08-09-16 | 10:08

-weggejorist-

loekdeleeuw | 08-09-16 | 10:07

Maar dan kunnen die kinderen van de AFA ook niet meer op GroenLinks stemmen.

Piet Karbiet | 08-09-16 | 10:07

DE VVD is net een Chinese Fabriek met goedkope slechte kopietjes van andermans ideeën.

Mark_D_NL | 08-09-16 | 10:06

Voor vechten voor een vreemde krijgsmacht is er maar één toepasselijke straf. Paspoort inleveren en opdonderen!

heldheino | 08-09-16 | 10:06

Drie en half jaar lang hoor je ze niet maar een half jaar voor de verkiezingen beginnen de stoere praatjes weer. En het ergste is het werkt nog ook.

Kaft | 08-09-16 | 10:06

Herziening burgerschap, grondwetswijziging, rechtsprincipes? Waar komt dat allemaal vandaan? De wet geeft de rechter al de mogelijkheid om passief en actief stemrecht tijdelijk te ontnemen bij ernstige misdrijven tegen de democratie of de staat. De duur daarvan is nu beperkt, maar voor zover ik me herinner is dat bij wet geregeld, niet in de grondwet. Het ontnemen van iemands kiesrecht gaat dus ook niet tegen onze ideeën van burgerschap en rechtsprincipes in, het enige is dat we voorzichtig moeten zijn met de formulering van de voorwaarden waaronder het kiesrecht permanent ontnomen kan worden.

Muxje | 08-09-16 | 10:06

En die VVD-ers hun stemrecht afpakken? Lijkt me ook een handige optie in het land van graai en wegkijk

Mark van Leeuwen | 08-09-16 | 10:05

vergaderT [/taalnazi]

alexbl | 08-09-16 | 10:05

Enablers van het meest wetteloze, leugenachtige en corrupte kabinet sinds WO2 gaan nu een beetje dapper doen. Zitten in de regering , leveren de premier maar staan nu dit soort hysterische non-maatregelen te verkondigen alsof ze in de oppositie zitten. Walgelijke cub, spijt als haren op mijn hoofd dat ik daar zo'n 25 jaar lang mijn stem aan heb gegeven. Nooit. Meer. VVD.

très cool | 08-09-16 | 10:04

Alsof een moslimterrorist ooit in Nederland zou gaan stemmen. Ze erkennen de Nederlandse (rechts)staat niet eens.

Prof. D.A.H. Vintik | 08-09-16 | 10:02

De VVD heeft het orgel gevonden en is flink de verkiezingsmuziek aan het spelen. Maar wat nu Wagneriaans bombastisch over den lande wordt getetterd, zal straks weer even veel volume hebben als een Iphone op een winderig herfststrand...

Pleur op!

Fall | 08-09-16 | 10:02

Dit hoeft natuurlijk geen verkiezing stunt te zijn. De VVD regeert immers nog steeds en kan dit dus gewoon nog steeds doen. Doen ze het niet dan is het per definitie al een verkiezingsleugen.

Tha Man | 08-09-16 | 10:02

Retour herkomst lijkt mij doeltreffender, in plaats van deze VVD voorverkiezing propaganda.

FreeVogelaar | 08-09-16 | 10:00

Iedereen die wil stemmen zou een verplichte iq test moeten doen of een paar simpele basis vragen over de Nederlandse politiek moeten kunnen beantwoorden.

Maya de Blij | 08-09-16 | 10:00

Denk dat een hoop zelfmoordaanslagplegers zich hierover even achter de oren zullen krabben.

John McClane | 08-09-16 | 10:00

Zentgraaff, u kent de vervoeging stam+t van de onvoltooide tegenwoordige tijd derde persoon enkelvoud? "Nu de Staten-Generaal weer vergaderd"...

F. von Zeikhoven | 08-09-16 | 10:00

dat soort types gingen toch al niet naar de stembus om te stemmen. En al helemaal niet zonder bomgordel.
Dus een fop-voorstel van een fop-politicus van een fop-partij.

Wutbürger_ | 08-09-16 | 09:59

Als Joost zo nodig op wil vallen (zichzelf profileren) moet hij met iets anders komen. Wordt vierkant uitgelachen. Zie hier het niveau van een VVD-kamerlid.

Stratum | 08-09-16 | 09:59

nou,.. dat zal ze leren

ladida68 | 08-09-16 | 09:59

Het is sowieso belachelijk oneerlijk dat belastingontvangers (inclusief ambtenaren en politici) stemrecht hebben, stemrecht zou voorbehouden moeten zijn aan belastingbetalers. Wie betaalt bepaalt.

rode peper | 08-09-16 | 09:56

Hier hebben we een mooi woord voor bedacht: symboolpolitiek.

jawor36 | 08-09-16 | 09:55

Er zijn toch wel sterkere argumenten denkbaar om dit fopvoorstel de grond in te trappen? De gemiddelde terrorist zal het stemrecht immers aan de anus oxideren

Graaiende Teddybeer | 08-09-16 | 09:54

Wat ben je toch een lefti Zenti. Geen mensenrechten voor terroristen en waterboarden is koning.

Berkemef | 08-09-16 | 09:54

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken