Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LEK! Sunny Bergman gaat witte mensen zwart maken

sunnygoeswhiteface1.pngZo zegt De Hokjesman nog dat de VPRO is overgenomen door fatsoensrakkers, en *poef*, nog dezelfde dag ploft er een doorgestuurd mailtje in onze mailbox waarin het fatsoenrakkerisme je tegemoet kotst. Bij de VPRO is het on echt definitief uit ondeugend verdwenen. Nog niet doorvertellen hoor (oeps sorry), maar Sunny Bergman gaat witte mensen leren hoe wit ze zijn door middel van een bewustwordingstraining. Daarvoor worden nu mensen benaderd, waarvan er eentje dus volkomen terecht zei 'lol nee ga weg met deze bizarre semi-genetische pigmentsperimenten, ik mail het lekker door naar GeenStijl'. Waarvoor dank. Nu kunnen we dus bekendmaken dat Subsunny Bergman racistische xenofoben witte mensen met hun bleke neus in hun eigen privileges gaat wrijven om hen te leren hoe institutioneel racistisch ze zijn hen te laten delen in Sunny's Eeuwige Erfzonde. Arm meid. De obsessie met huidskleur en racisme is echt pathologisch bij de Floortje Dessing van de reisprogramma's naar het centrum van haar eigen universum. 's Lands opper-Helper Whitey moet en zal aan de blanke mens bewijzen dat hij/zij een racist is. Per definitie. En schuldig. Per definitie. En daarvoor krijgt ze bij de VPRO dus de ruimte (en uw geld) om pseudopsychologische proxy-psychiatrie los te laten op goedgelovige blanken die zichzelf best aan willen laten praten dat hun witte bloedlichamen allemaal kleine witte puntmutsjes dragen. Zodat Sunny haar door schuldgevoel zwartgeblakerde ziel weer een beetje kan witwassen. Vrijwilligers? sunnygoeswhiteface2.png (Naam afzender bedelmail bij redactie bekend)

Reaguursels

Inloggen

subsidistan | 25-08-16 | 07:16 "ik geloof wel dat white privilege bestaat". Je gaat nu al nat. Geloven is niet wetenschappelijk onderbouwd.
Mijn advies is, trap niet in die linkse kulretoriek, ik volg al jaren de Amerikaanse media op de voet en wist dat op termijn Nederland ook voor de bijl zou gaan.
Het hele idee van white privilege is gebaseerd op niets, op gebrek aan kennis van de geschiedenis (de meeste slavenhouders in de VS waren b.v. zwart), gebaseerd op vooroordelen van zwart t.o.v. blank (de meeste doden door criminaliteit in de VS is black on black crime), en een jarenlang cultiveren van een soort maatschappelijk toegestaan racisme. Menig comedian is zeer succesvol geweest met grappen over 'crackers' en ' white people', want dan mag het.
White privilege is eigenlijk niets meer of minder dan millennialgezeik. Het totaal niet willen inzien dat je zelf verantwoordelijkheid draagt voor je leven en daarvoor in de plaats een zondebok zoekt. En menige 'fatsoenlijke' blanke is dan bereid om de aflaat te betalen, het boetekleed aan te trekken teneinde toch net iets fatsoenlijker en beter te zijn dan de ander. En dat is Sunny Bergman. Sunny is iemand die net een stapje verder gaat dan andere linksige goedmenschen, Sunny wil de koningin van de goedheid zijn, vol vertrouwen in de eigen illusionaire wereld van strijd, privileges en onrechtbestrijding. Sunny is de Jeanne d' Arc in haar eigen hoofd, strijdend tegen windmolens die ze zelf bouwt.
Trap niet in die onzin en ga niet proberen mee te gaan in die gedachtenkronkels. Ze zijn gebaseerd op lucht, totaal ongefundeerd en nergens toe leidend. Er is geen white privilege, mijn mijnwerkersvoorouders voelden die ook niet, kilometers onder de grond in het diepe duister.

DearMud | 26-08-16 | 10:28

De Obama doctrine wordt hier nauwkeurig overgepend, dat is wel duidelijk. Die Sunny, ik heb geen idee wie ze is, maar ze lijkt me net zo krankzinnig als Oprah in een Zwitserse tassenwinkel. Voluit op het slavenorgel gaan als een lief verkoopstermeisje haar erop attendeert dat de tas die zij bekijkt erg duur is.
Dit is waanzin, volstrekte psychose, een vergelijkbare kettingreactie als de gekte die de Duitsers overviel toen ze en masse voor Hitler gingen. En dan gaat die waanzindraaimolen steeds sneller draaien en wat gek is wordt normaal, en wat normaal is, is gek.
En de VPRO.... moet die niet onderhand ermee stoppen? If you're not part of the solution, you're part of the problem. En voor mij ziet het er erg naar uit dat men net zo lang aan het roeren en stoken is, tot de bom barst. En wat hebben we daaraan?

DearMud | 26-08-16 | 10:13

Is het iemand wel eens opgevallen hoe daklozen worden gediscrimineerd? Je moet eens kijken hoe je behandeld wordt in de supermarkt, in winkels of bij sollicitatiegesprekken. En dat zijn niet alleen maar blanke mensen, hoor!

teevee | 25-08-16 | 17:35

Wie je wie pas echt, en helemaal niet onbewust, maar doelgericht, racisitisch zijn? De inwoners van Afrika en Azie. Allemaal.

van heinde en verre | 25-08-16 | 17:10

De hokjesman is gewoon cool.

Pompenkoning | 25-08-16 | 14:30

Ik barst van de vooroordelen. Ook over blanken. Dat zit gewoon in mijn hoofd, gaat vanzelf. Maar dan ben ik geen racist. Hoor daar ook nooit iets over. Maar heb ik dezelfde gedachten over iemand met een kleurtje!!!
Ik vind Sunny verschrikkelijk, als ik haar zie gebeurd er iets negatiefs van binnen, zo ook met Sylvana. Kan er niets aan doen.

Exx | 25-08-16 | 12:50

Je bent wit dus racist. En als je dat niet gelooft, dan gaan wij je indoctrineren, sorry, uitleggen dat je een feit is.

Libertarianism | 25-08-16 | 12:41

Die bergman verkoopt dr ziel nog om een paar belastingcenten bij elkaar te schrapen.

komtdatschot | 25-08-16 | 11:17

"Witte burger". Als je al met dat soort negerjargon begint hoef je niet meer te raden wat voor soort kandidaten dat gaat opleveren. Hoi Anouk. Hoi Russell. Er is natuurlijk geen enkel verschil tussen de "privileges" van een blanke in Nederland, een Chinees in China, een Japanner in Japan of een neger in Zimbabwe. Maak dan eens een documentaire over de (voor)rechten die een blanke in genoemde landen geniet. Oh nee. Wacht! Daar zou dan uit volgen dat mensen van andere origine in Nederland helemaal niks om over te klagen hebben.Daar gaat je broodwinning.

Pierre Tombal | 25-08-16 | 10:26

Jesse Moes al in zijn nakie gebeld?

His Lordship | 25-08-16 | 10:24

Komt er ook een onderzoek naar waarom de gekleurde burger zich deze ellende allemaal zelf aandoet? Waarom bijvoorbeeld de gekleurde burger niet in eigen land blijft en daar de handjes laat wapperen? Of waarom de zijn paspoort, maar niet zijn mobieltje, verliezende gekleurde burger wanneer hij moet "vluchten", hij dat niet doet naar landen met andere gekleurde burgers?

Geïrriteerde Ed | 25-08-16 | 09:37

White privilege:

Het privilege hebben om niet over mensen met een andere huidskleur te oordelen want dan ben je meteen een racist.
Het privilege hebben om niet te mogen denken wat een gekleurd iemand denkt want dan ben je racist.
Het privilege om voor racist uitgemaakt te worden.
Het privilege om eigen tradities niet meer uit te mogen voeren in eigen land.

shenkie7 | 25-08-16 | 09:17

Als het niet de overheid is die je hard straft voor handen uit de mouwen en werken dan proberen ze je wel een schuldgevoel aan te praten omdat je niet moslim, asieleiser of van Afrikaans afkomst bent.
Iedereen heeft hier dezelfde rechten, dat sommige mensen daar geen gebruik van maken omdat ze zielig zijn of een andere cultuur hebben dat is hun probleem en die van de overheid, maar niet van de inheemse bevolking (uiteindelijk natuurlijk ook ons probleem, maar dat mag je niet zeggen).

mennie | 25-08-16 | 09:05

ik neem aan dat enige vorm van blackface gebruikt zal worden?

pantera | 25-08-16 | 08:45

@F. von Zeikhoven | 24-08-16 | 19:41
Beweer je nou dat boerkini dragers zweten in hun tent en dan niet gaan douchen?
Gatver het is nog viezer dan ik dacht

Tostiman | 25-08-16 | 08:40

-weggejorist-

Epke_Zonderband | 25-08-16 | 08:33

Sunny Bergman is lelijk. Vaan binnen en van buiten. Zo'n links wijf met een geldingsdrang van het niveau dat je bij narcisten terug vindt.

Rheia | 25-08-16 | 08:23

Er is in mijn optiek geen wit privelge of voordeel. Cultuur/hisorisch zijn wij nl. wit. Dat kleurlingen dat als een nadeel ervaren is meer hun probleem dan de onze.

Yohean | 25-08-16 | 08:20

Heel erg racistische benadering om de privileges van alleen witte mensen te onderzoeken en niet die van gekleurde mensen. Het is namelijk steeds vaker zo dat de privileges van gekleurde mensen ten koste gaan van witte mensen door racisten als Sunny Bergman en de rast van de ontzettend foute mensen bij de VPRO die totaal zijn doorgedraaid en daardoor een gevaar vormen voor zichzelf en de samenleving.
Gekleurde mensen hebben voorrang op huurhuizen, niet gekleurde mensen belanden daardoor op straat.
Gekeurde mensen in boerkini's mogen zwemmen op gezette tijden waarbij niet gekleurde mensen dan de toegang tot het zwembad wordt ontzegd. Gekleurde mensen moeten ons werk gaan doen, wij belanden in een uitkering. Gekleurde mensen mogen verkrachten en komen nauwelijks weg met straf, wij worden niet ontzien. Wij moeten accepteren dat we slachtoffer zijn van terreur, verkrachtingen, beledigingen, racisme en geweld. Wij leveren goddomme onze veiligheid in Sunny Bergman!!! En ga zo maar door. En van mensen als Sunny Bergman mogen we daar niet over praten. Nee we moeten onszelf beseffen hoe goed wij het hebben en hoe slecht wij zijn voor de gekleurde mens. Sunny is een racist maar Sunny snapt dat zelf niet.

Rheia | 25-08-16 | 08:19

Als het nog langer zo doorgaat met "witte mensen dit, witte mensen dat, zus en zo" (dat heet BLANK), ga ik serieus een paar schedels inslaan. En dat is een belofte.

You-On-A-Gin | 25-08-16 | 08:07

Hee jongens, blackface mag weer!

dezenicknameisbezet | 25-08-16 | 08:02

Een donkere vrouw ontmoette mij, vanwege mijn werk. Ik ben blank. Een paar minuten later komt daar een voor haar net zo onbekende maar donkere man bij. He brother! was het en een voor mij sociaal vreemd universum ontvouwde zich voor mijn ogen tussen deze 2 mensen die elkaar hier voor het eerst treffen.
Ik was duidelijk hun brother! niet.

Zoltan | 25-08-16 | 08:00

Het is ongelofelijk. In Mekka mag ik niet komen in Saoedie Arabië mag ik helemaal niks, als vrouw en in Suriname word ik als blanke als tweederangs burger behandeld. Kom op zeg. Ik voel me steeds meer gediscrimineerd.

Zaten vroeger de mannen bij de mannen op verjaardagen, nu zie je ook dat kleur bij kleur zit. Ook de voetbaltalenten zitten kleur bij kleur, ik moet kotsen van het de moraalrakkers. Je kunt dingen niet opleggen omdat het moet, maar omdat het gewoon gaat, zoals het gaat.

Al eens met een neger samen gelopen. Ze groeten elkaar, alsof je aan het zeilen bent, groet ook iedereen elkaar.

Moestuinier | 25-08-16 | 07:50

Sunny is heel goed in, om mensen zwart te maken. Docu maakster. Zij is gewoon script schrijver en weet wat het resultaat moet worden. Goeie voor DENK

franck7020 | 25-08-16 | 07:31

Ik geloof wel dat white privilege bestaat. In Nederland heb je het (doorgaans) als blanke beter dan als niet blanke. Dit komt ook naar voren komt als je naar statistieken over levensverwachting, inkomen, criminaliteit, opleidingsniveau etc kijkt. Echter, waar ik een probleem mee heb is het feit dat Links hier gelijk mee aan de haal gaat. Er wordt een verband gemaakt met "witte schuld" en racisme. En die discussie is oneigenlijk. Nederland is een blank land en blank is de norm. Wen er maar aan.

subsidistan | 25-08-16 | 07:16

Ik zie het al helemaal voor me. Een programma waar de deelnemers op de voet gevolgd worden, terwijl ze hun 'white supremacy' beginnen te zien en te onderkennen. Aan het einde van documentaire zal er een soort van 'examen ronde/interview' komen waar de woorden je in de mond gelegd worden en waaruit blijkt dat je bent bekeerd en genezen tot helper whitey. Het leukste is dan natuurlijk om te trollen: het hele programma vrolijk meedoen en dan bij jet laatste interview opeens een wit gewaad met puntmuts opzetten en 'white power' gaan gillen! ;-)

kyriaap | 25-08-16 | 07:13

Daisy Cutter 03.10

Wat een optimistische suggestie.

Alsof je types als Sunny iets kunt uitleggen.

Alsof ze zou snappen dat het continu tegen schenen trappen van mensen die haar voorliefde voor rolletjes drop niet delen alleen tot gevolg heeft dat ze op een goeie dag een enorme lel tegen haar kanis krijgt.

Die ze dan nog heeft verdiend ook.

Zij en haar soort hebben weten te bewerkstelligen dat uitgerekend ik, trotse vader van drie getinte dochters en 5 iets minder getinte kleinkinderen een pestpokkehekel zit te ontwikkelen tegen elke zeiksnor en lekteef die maar blijft hameren op mijn vermeend racisme en white privileges.

mallekater | 25-08-16 | 07:05

Een witte burger is dus een broodje kabeljauw?
Verder niet te veel aandacht geven aan Sunny. De klap van de molen is deze vakantie wel erg hard aangekomen.
Half augustus en het gezeik begint al weer.

mallekater | 25-08-16 | 06:59

Dus alleen witte mensen zijn racistisch en bevooroordeeld !?!? Oké.....!! Maarrr, we krijgen dus een programma waar alleen witte mensen in beeld komen.Laat de PVDA dit maar niet horen want, die willen nl. dat om de 10 minuten TV een ander gekleurd iemand in beeld komt...

Ik snap er niks van! | 25-08-16 | 05:26

-weggejorist-

PegLegPete | 25-08-16 | 05:09

Kan iemand Sunny eens iets uitleggen over de geschiedenis van Nederland, het klassenstelsel, het lompenproletariaat, de beschimpte 'lagere milieus', de horigen, de dagloners, kortom het feit dat 90 procent van de blanken uit zeer ongeprivilegieerde milieus komt? Flikker op met je witte bewustwording, Sunny.

Daisy Cutter | 25-08-16 | 03:10

-weggejorist-

Evocatus | 25-08-16 | 01:42

Ze zal heus wel privileges gehad hebben in haar leven als gelukskind, ondanks haar depressies.
Gek genoeg na beperkt houdbaar.

Maar om dat op alle blanken te projecteren, alleen
omdat je op zoek naar jezelf bent en de bevestiging van je hypothese.
Je kan niet blijven navelstaren on je 43ste.

Zullen we het eens goed gaan hebben over blanke ellende, om de "zwarte" rancune een beetje te dempen?

MistaRazista | 25-08-16 | 01:18

Tja wat wil ze hier mee bereiken?

Ik als Nederlander wordt regelmatig uitgemaakt voor racist terwijl ik niets verkeerd doe. Dit ben ik voor de duidelijkheid www.dumpert.nl/mediabase/6779083/e5e3f... Heb overigens nog steeds geen idee waar hij het over had.

Pier_penspien | 25-08-16 | 01:07

Hoe is het mogelijk, dat een instituut, (wat de VPRO ooit was) een lichtgewicht, een nitwit, als Sunny Bergman tot haar gelederen laat toetreden.
En erger nog, haar stompzinnige ideeën laat uitdragen in de toch al schaarse zendtijd.

de honden blaffen... | 25-08-16 | 01:02

Koekje bij de koffie voor bejaarden is een betere geldbesteding.

Stratum | 25-08-16 | 00:30

“The Kalergi Plan
In his book Praktischer Idealismus (Practical Idealism), Kalergi declared that the people of the future “United States of Europe” will not be the original peoples of the Old Continent, but a kind of bestial subhumans made by miscegenation. Kalergi stated in no uncertain terms that you must cross the peoples of Europe with Asian races and color, to create a multiethnic flock without quality and easily controllable by the ruling.”
.
www.google.nl/search?q=the+kalergi+pl...

PG4161 | 25-08-16 | 00:14

Het is bijzonder aanmatigend, dat de VPRO meent met ook mijn belastinggeld een onnozel vrouwtje, met een totaal stompzinnige opleiding en visie, een bewustwordingstraining te laten organiseren.

Bolhoed | 25-08-16 | 00:09

Lees in de bijbel het verhaal van de genocide van Jericho, 1300 BC. En let daarbij vooral op de persoon "Rachab".

Orakel1958 | 24-08-16 | 23:39

Eigenangst, Eigenhaat, Zelfhaat. De echt slechte mensen op onze aardbol haten zichzelf.

Orakel1958 | 24-08-16 | 23:36

Wat kan er nou leuk zijn aan Gargamel of Eucalypta? De door haat verziekte geest die al het goede wil vernietigen. En waarbij heel diep in de ziel nog een stemmetje piept dat ze eigenlijk graag mee zouden willen doen?

Orakel1958 | 24-08-16 | 23:34

-weggejorist-

Pempy Boludo | 24-08-16 | 23:28

Het is om moe van te worden die Sunnies en consorten. Ik ben eind zestiger jaren geboren in Amsterdam en heb mijn leven lang mensen met een andere huidskleur dan de mijne om me heen meegemaakt. En daar vond ik helemaal niets van en heden nog steeds niks tot weinig. Als ik in de bus stap en er zit een donker persoon achter het stuur dan groet ik gewoon en laat me vervoeren. Zou ik bijkomen in het ziekenhuis na een ongeluk of zo, en de behandeld arts blijkt allesbehalve blond dan is dat OK wat mij betreft. Ja ik ben een blanke man en vind het bijzonder onplezierig om beticht te worden van racisme uitsluitend omdat ik een blanke man ben.

Stukje muziekgeschiedenis: www.youtube.com/watch?v=6Ptrc2cWRxU

Sly and the family Stone was, alweer bijna 50 jaar geleden, de eerste band waarin vrouwen en mannen met verschillende huidskleuren volwaardig aan elkaar hits scoorden. En wie had daar problemen mee? De witte gevestigde orde? Of de voorlopers van BLM, the Black Panthers? Ja juist die laatsten! The Black Panthers bevolen Sly Stone om zijn witte saxofonisten en drummer uit de band te zetten. Racisme heeft geen kleur. Sexisme kent geen geslacht. Maar sommige mensen weten niet anders. Sunny Bergman is zo'n iemand.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 24-08-16 | 23:22

Bottleneck 2315
De meeste schnabbelaars zullen op dit dossier sowieso niet tegen Pauw ingaan, want dan was het de laatste keer aan de rode tafel. Dan maar ja knikken in de cirkel der Farizeeërs. Zoet verraad.

Nehemia | 24-08-16 | 23:22

Er zijn inmiddels al meer pinguïns beboet en ze weten dondersgoed dat er een verbod is.
Nehemia | 24-08-16 | 23:10
.
'Regels zijn regels', zei Sylvana.
Oh wacht..

Bottleneck | 24-08-16 | 23:15

In Ad Visser vond Pauw een trouwe bondgenoot.

Nehemia | 24-08-16 | 23:12

Unglaublich. Pauw opent al in de gutmenschversnelling. Pauw laat de foto zien waar de gendarmerie een boerkinidraagster op het strand bekeurd. Pauw spreekt zijn walging uit en eist min of meer van zijn gasten om er eender over te denken. Wat een droeftoeter is die Jeroen ook. Er zijn inmiddels al meer pinguïns beboet en ze weten dondersgoed dat er een verbod is.

Nehemia | 24-08-16 | 23:10

Het zou grappig zijn als een Nigeriaanse Sunny (laten we haar Sarabi noemen) in Nigeria dezelfde docu zou maken over de vooroordelen van de inheemse bevolking tegenover de witmens in het land. Sunny, wijfie, de enige racist ben jij door je obsessie met afkomst en kleur en je voor oordelen over de 'witmens'.

XaleX_2 | 24-08-16 | 23:09

Tutanchamon | 24-08-16 | 22:13
.
100 pct mee eens. Het kan onder omstandigheden levensgevaarlijk zijn het bestaan van raciale verschillen te ontkennen, weg te redeneren. Wat is de ratio zwart/wit nobel-prijswinnaars en de ratio zwart/wit gevangenisbewoners. Nou dan. Ondanks decennia kansen genoeg. Wat daar verder van zij, in ieder geval in biochemisch opzicht zijn er relevante verschillen, net als bij planten-rassen. Een orgaan van een blanke donor geïmplanteerd in een zwarte houdt het minder lang uit dan gebruikelijk, bijvoorbeeld. Ik zeg maar. Het maakt ze niet minderwaardig. Maar wel anders.

isitsoornot | 24-08-16 | 23:00

Ik ben blank en mijn privilege is dat ik belastingen mag betalen.
En mocht ik zelf bepalen waar mijn geld naar toegaat:
naar een gesloten inrichting voor de Bergmannetjes van dit land.

Jan Dribbel | 24-08-16 | 22:54

Teejee, "dr." Stapelgek zal inderdaad instemmend toekijken. Prachtig om een mening te hebben en daar dan objectief naar toe concluderen.

Bottleneck | 24-08-16 | 22:54

Sunny Bergman maakt docu's zoals ze in Tilburg scripties schrijven.

TeeJee | 24-08-16 | 22:41

Mudshark.

PrachtigeHorizon | 24-08-16 | 22:37

WR? Er...

Bottleneck | 24-08-16 | 22:35

Preken voor eigen parochie, ze gaat d'r gang maar. WR valt niemand te overtuigen. Een wit voetje halen bij zwarten.
.
En ohja, vooroordelen heeft iedereen, in iedere cultuur, van elk ras en in iedere maatschappij. (Hell zelfs iedereen is in beginsel racistisch). Maar deze "docu" zal vást geen deel 1 zijn, gevolgd door zwarten in een westerse maatschappij, witten in een oosterse maatschappij, gelen in een zwarte maatschappij, en de overige honderden combinaties.

Bottleneck | 24-08-16 | 22:34

Ik snap wel wat Sunny wil denk ik.. met deze casus als voorbeeld.

Als ik als blanke een t shirt ga dragen met de tekst " ik haat zwarte piet" is dat dan racistisch of niet? En als donker een persoon een T shirt gaat dragen met de tekst " ik haat zwarte piet" is dat racistisch dan? En wat als de tekst is " ik hou van zwarte piet ". Het antwoord op die vraag zie ik graag terug komen in de documentaire van Sunny Bergman. Ook hoor ik graag het standpunt van Sylvana .

wie zal het zeggen | 24-08-16 | 22:31

Smerige racist, die Sunny.

Moet zich eens onder behandeling laten stellen.

TeeJee | 24-08-16 | 22:30

@Roadblock | 24-08-16 | 21:36

De soms wat al te enthousiaste, radicale invalshoek, daar kijk ik wel doorheen. Oud en wijs genoeg om feiten van fictie te onderscheiden. Er zit tenminste nog wel enige inhoud in en dat is een plus.

Liever dit dan kijken naar de zoveelste uitgerangeerde BN-er. Die troep, die duizenden spelletjes met steeds dezelfde ouwe koppen, het lukt me gewoonweg niet meer daar nog naar te kijken. Dat trek ik echt niet meer.

SapperDeFlap2166 | 24-08-16 | 22:27

Hoog tijd dat je je bewust wordt van het feit dat je racist bent als je blank bent.

Patatter | 24-08-16 | 22:26

Bergman, maak eens een fijne documentaire over hoe de verschillende donkerhuidige bevolkingsgroepen in Surinam: de Creolen, de Javanen, de Bosjesmannen, de Hindoes enz elkaar tot op het bot discrimineerden en dwars zaten in het toenmalige Suriname. En nog. Toe dan!!!!

Tijl U | 24-08-16 | 22:26

Een zo divers mogelijke groep mensen, maar dan wel wit. Zo erg heb ik het racisme nog niet meegemaakt. Liggen er al voorbedrukte aangifteformulieren klaar en zijn er al 5000 agenten van straat gehaald om ze te verwerken?

Steinway | 24-08-16 | 22:19

Oei oei oei. Ik kan me niet meer indenken dat ik nog jarenlang VPRO lid ben geweest. Dat ligt ver achter me. Op enig moment zet je je eigen grijze massa wat harder aan het werk en verlaat je het wietcultuurtje. Door die lijn voort te zetten, kritisch te zijn, zelf afwegen en vooral die rot-TV eens uit te laten, komt inzicht. En met inzicht kwam ook een moment dat ik me realiseerde dat ik een racist ben... geworden. Maar zolang ik het nog steeds kan onderbouwen en (nog) niemand naar het leven sta...
Racisme is niet vies. Het is een natuurlijk beschermingsmechanisme om te vermijden dat soorten mengen die dat beter niet moeten doen.
Zoals De Gaulle zei: je kunt olie en azijn schudden, maar na enige tijd scheidt het weer van elkaar.

metzonderzijwieltjes | 24-08-16 | 22:18

Daarna gaat hij onderzoeken wie het meeste belasting geld betaald om zijn onderzoeken te financieren. De uitkomst is relatief schokkend!!

ikdenkwat | 24-08-16 | 22:16

Hallo extreem linkse naïeve en hypocriete Sunny. Ik heb nog een leuk onderzoek voor je. Hoe zou het zijn als getinte mensen blank zouden zijn en ze structureel door mocro's als hoer zouden worden uitgemaakt om niets, om volstrekt onevenredig met criminaliteit door gekleurden te worden geconfronteerd. Of dat een gekleurde zich in de huid van een witte verplaatst en dan de statistieken omtrent uitkeringen en misdaad door gekleurden ziet en daar dan iets van moet vinden. Maar dat doen gutmenschen zoals Sunny nu nooit. En daarom is Sunny racistisch tot op het bot. Nog een onderzoekje voor dit rare sneue mens: Nederlanders hebben nooit problemen met Italianen, Chinezen, Japanners, Indiers, Engelsen, Belgen, Fransen, Grieken etc. Zoek eens uit waarom er wel continue met een zeer beperkte groepen anderen is. Onderzoekers onderzoeken en benoemen feiten. Sunny is een gevaarlijk ziek mens.

Tutanchamon | 24-08-16 | 22:13

Documentairemaker... lol.Vroeger hield ik van een goede docu.Dat waren films over echte dingen,echte feiten.geen script.
Nu heeft ze al bedacht welke situaties de witte man op zijn privileges zullen wijzen.Deze Doc kan[mag!]maar een uitkomst hebben.

sjarko | 24-08-16 | 22:09

Als je ouders je 'Sunny' noemen, verheven hoor.

Tijl U | 24-08-16 | 22:09

.... maar Sunny deugt hoor, dat moeten we allemaal wel weten. Sunny komt op voor de 'zwakkeren' en de 'kwetsbaren' Opdat haar eigen ster strale. Net als bij Simons. Aandacht gegarandeerd. Sunny 'leeft.' Zouden haar pappie en mammie te weinig aandacht voor haar hebben gehad vroeger?

Tijl U | 24-08-16 | 22:07

Oh mooi!

Wie is Sunny? En haar idee is al velen malen uitgevoerd. Zelfs, als ik het goed heb, op MTV, maar ik kan het mis hebben. Sunny( in godsnaam waar ben jij belangrijk van?), die publieke omroep staat klaar, om jouw schaamteloze kopieergedrag, te sponsoren met belastingcentjes!

Sunny, ben jij soms genoemd naar dat liedje van Boney M? In die groep zat een zwarte man die goed kon dansen. Sunny, dat laatste, mag ik dat eigenlijk wel schrijven? Een zwarte man,die goed kan dansen? Hopelijk leest Sylvana mee? Dan kan zij mij het antwoord geven

thekolere | 24-08-16 | 22:07

bewust vooroordeel
ja het bestaat mensen
maar leuk is het niet

nemeton | 24-08-16 | 22:06

De naam 'Sunny' zegt wel iets over het milieu van afkomst. Deze vrouw is een mentaal beschadigd individu die eigenlijk tegen zichzelf in bescherming genomen zou moeten worden. Zij wordt nu kennelijk als vulgaire 'content' gebruikt door degenen die haar waandenkbeelden helpen concretiseren/faciliteren.

isitsoornot | 24-08-16 | 22:02

LOL ! Wat een hoop ijzersterke harde reacties hier. Jammer dat de aanleiding zo vreselijk droevig is.

Promedio | 24-08-16 | 22:01

Ik zou wel een film willen maken over hoe het is om als Humberto Tan in een westerse maatschappij te leven en welke bewust en onbewuste voordelen dat met zich meebrengt. Of als Jandino Asporaat. Of als Sylvana Simons. Of als Churandy Martina. Of als Olivier Mitshel Locadia (Willie Wartaal). Of als Glenn de Randamie (Typhoon). Of als Giovanca Desire Ostiana (Giovanca). Of als 1 van die talloze andere zwarte Nederlanders die in dit land alle kansen hebben gekregen en via een door de overheid ingesteld voorkeursbeleid voortdurend steuntjes in de rug krijgen uitgedeeld om de mythe van de multi-culturele samenleving tot het bittere einde in stand te houden.

Zenzeo | 24-08-16 | 21:59

Ik ben niet "wit", voel me niet "wit", en heb geen flauw idee waar dat wijf het over heeft.

Van september tot juli ben ik BLANK. In augustus vertrek ik voor een paar weekjes naar La Douce France, wandelen/fietsen/kanoën, en ben ik bij terugkeer DONKERBRUIN.

Hartelijke groet vanaf de camping nabij Uzès, heerlijk lief stadje alhier, Eefje.
Helaas ben ik dinsdag a.s. weer terug in kudtland. BAH.

EefjeWentelteefje | 24-08-16 | 21:58

Gaat deze heftig moraliserende Sunny nu ook eens kijken naar o.a. de discriminatie in Afrika? En die onder moslimgroeperingen? Nou, dan heeft ze een levenstaak voor de boeg hoewel die ooit zal eindigen met de conclusie dat het allemaal de schuld is van de blanken.

Nelis SplitBloes | 24-08-16 | 21:54

@ Osdorpertje | 24-08-16 | 20:51

Ik ook... Zullen we een lotgevallengroepje oprichten? Sterkte met het verwerken, liefs SW.

sickworld | 24-08-16 | 21:53

@Roadblock | 24-08-16 | 21:23
Nee, nog nooit van gehoord. En dat terwijl ik in Zeeland woon. Lijkt me inderdaad wel makkelijk met kweken. Dan zwemmen je kreeften tenminste niet weg.

Alexander des Burgus | 24-08-16 | 21:40

Zodra Sunny Bergman weer 's op vakantie gaat naar Gambia of Senegal, moet iemand haar daar filmen met een verborgen camera. Ik wil zien hoe ze onderhandelt met twee negers over hoeveel ze moet betalen om een nacht door die twee gebonkt te worden, en dat ze ze probeert af te knijpen voor een paar duiten minder... Die journalist moet dan ook die twee negers zover zien te krijgen dat ze de hele mikmak van die nacht filmen, om het dan op de amateurafdeling van PornHub te zetten... Voorlopige titel: "Skinny White Bitch gets banged by 2 Niggas" ... Alberto Stegeman, je kan het!

Rhenium | 24-08-16 | 21:37

SapperDeFlap2166 | 24-08-16 | 21:29
De eerste drie vond ik van dusdanige politieke correctheid dat ik er naar van werd.
Ik kijk alleen nog maar een kookrubriek zo nu en dan.
Mijn nieuws haal ik van internet.
Sneller en niet zo goebbelsachtig.

Roadblock | 24-08-16 | 21:36

Gelukkig had ik een teiltje voorhanden

lingo star | 24-08-16 | 21:36

@Roadblock | 24-08-16 | 20:49

Programma's als Tegenlicht, Andere Tijden, Buitenhof of Op zoek naar Frankrijk vind ik wel te verteren.

SapperDeFlap2166 | 24-08-16 | 21:29

Ik weet niet hoor maar te lang in de zon zitten doet rare dingen met mensen, daarom heeft het deel van de mensheid die een gematigd klimaat kenden de voorlopig de overhand gekregen, maar de toekomst is buitengewoon onduidelijk

Umberto die trotzoni | 24-08-16 | 21:28

@pa_niek | 24-08-16 | 20:57
Gaat niet werken. Ze hebben dit in het verleden al geprobeerd met de steden door ze bij hun netnummers te noemen, maar zelfs bij nummers zie je privilegegedrag. Zie dit op 2:07 www.dumpert.nl/mediabase/6490502/81bec...
Met RAL-codering voor huidskleur zal je dit ook krijgen. Dan wordt RAL 9010 superieur over RAL 9011. "Nee, 9011 is racisme." Dan kiezen we toch 8022 of 8017? nl.m.wikipedia.org/wiki/RAL_(kleursys...) Ik zie al hele levendige discussies over kleuren gaan ontstaan die je beter kunt vermijden.

Alexander des Burgus | 24-08-16 | 21:28

Het lijkt me honderd tot pakweg duizend keer gemakkelijker een docu te maken over de wij-zij-cultuur en het aangeleerde racisme onder onze vrienden de allochtonen dan onder de witmensen.

Die laatste hebben onder elkaar tenminste nog het fatsoen om hun racisme verborgen te houden en dat voor zichzelf in een cognitief dissonante kramp op te sluiten. Echter, onze vrienden de Turken en Marokkanen en in het bijzonder het moslimssmaldeel daarbinnen komt er tenminste recht voor uit dat zij zich superieur en verheven voelen boven niet-moslims, niet-Marokkanen en niet-Turken. Met alle vooroordelen en privileges-in-eigen-kring die daarmee gepaard gaan.

Kan Sunnie Bergmans dat nou niet es gewoon klip-en-klaar tonen in een van die leuke gesubsidieerde vlogs van haar? En dan doen we de brave antiracistische witmensen er bij ter vergelijking, als bonusmateriaal.

hminkema | 24-08-16 | 21:25

Zit er ook een goed verzorgde lunch bij? Dan wil ik ook wel mee doen.....

pjot69 | 24-08-16 | 21:24

Alexander des Burgus | 24-08-16 | 20:54
Je hebt hopelijk wel eens van kreeftencultuur gehoord?
Als er een uit de mand probeert te klimmen, trekken zijn soortgenoten hem weer terug.

Roadblock | 24-08-16 | 21:23

Tja, heropvoeding hé. Dat krijg je er echt niet uit by de voormalige fanboys en girls van Pol Pot en Mao. A Clockwork Orange is nog maar een stapje verder. Een griezelig vrouwtje, die Sunny. *rilt*

Ales | 24-08-16 | 21:22

De pot verwijt de ketel dat die zwart ziet.

jacobh | 24-08-16 | 21:15

"Sunny Bergman gaat witte mensen zwart maken"

Zolang zij bijstandsgerechtigden maar met rust laat vind ik het best.

ProAsfalt | 24-08-16 | 21:14

Deze documentaire wordt verplichte kost in het voortgezet onderwijs en de MBO's als onderdeel van het vak LLB.

Er is mij ingefluisterd dat Sunny "zwart" getrouwd en heeft dus gekleurde kinderen. Zij ziet zichzelf niet meer als blank.

Arachne | 24-08-16 | 21:13

Schijnt dat ze overhoop ligt met haar huisarts omdat die witte vloed constateerde terwijl ze zelf toch allemaal kleurtjes zag.

De Geus | 24-08-16 | 21:07

Lichting 1972, verklaart een hoop. Eerste lichting waarin dreinende zeikkinderen niet gewoon eens flink over de knie gelegd mochten worden voor een paar opvoedende petsen op de derrière. Verwend kudtwijf, ze zou ze alsnog moeten krijgen.

marcoplarco | 24-08-16 | 21:07

Witte Reus wast witter en Zwarte Piet is de slaaf van Sinterklaas, die wit is en ook nog eens Goedheiligman. En dus geen Goedheiligvrouw, welk discriminatoir probleem best wel eens het volgende onderwerp van ons Sunny Subsidie zou kunnen zijn. Onee, ik denk dat ik de subsidie voor dit zééér belangrijke item zelf maar ga opstrijken.

jacobh | 24-08-16 | 21:06

-weggejorist-

krelus | 24-08-16 | 21:05

abonnement op VPRO gids gelukkig inmiddels zes jaar geleden opgezegd. VPRO-policor is tegenwoordig om onpasselijk van te worden. brrr engerds.

krelus | 24-08-16 | 21:05

Ik ben niet Wit , domme muts. Of is dat de nieuwe politiek correcte naam voor Blanken, net als Negers tegenwoordig Zwarten moeten worden genoemd.

Zwizalletju | 24-08-16 | 21:05

Mijn pijnpunt was, dat ik altijd zo blij wordt van mijn WitHoofd. Was, want na het "volgen" van de bewustwordingstraining ben ik nog blijer geworden met WitZijn. Probleempje is wel dat ik erg vaak naar dit luister:
www.youtube.com/watch?v=rr4EDL-Tdu4

Musset | 24-08-16 | 21:02

Als ze principes had dan zou ze subsidie weigeren. Allemaal belastinggeld, opgebracht door witte boosmannen-met-privileges. Moet je niet willen, Sunny..

marcoplarco | 24-08-16 | 21:01

Claudia M [24-08-16] 20:32
Dacht zelf ook zoiets. Normaal (?) gesproken vliegt ze de hele wereld rond voor een programma, maar deze keer niet. Of die training is zo duur of de VPRO bezuinigd of ze heeft al die reisjes in de "ontwikkelingsfase" gemaakt. Hoe dan ook onze taxpoet is weer verspild.

brughslurph | 24-08-16 | 21:00

Domme gleuf!

Gags Beasley | 24-08-16 | 20:57

Ik ben blij dat ik blank ben. Is dat slecht?

subsidistan | 24-08-16 | 20:57

"In de film onderzoekt documentaire maakster Sunny Bergman hoe het is om als zwarte in een Aziatische maatschappij te leven en welke bewuste en onbewuste vooroordelen dit met zich meebrengt."

SapperDeFlap2166 | 24-08-16 | 20:57

Ik kan het nog gekker voorstellen. Er dient een wet te komen dat iemands huidskleur alleen maar in standaard "Ral" kleur genoemd mag worden.
Dus geen: blank, wit, geel, bruin, rood, zwart e.d. maar gewoon RAL1015, RAL9010, RAL1016, RAL3009, RAL3020, RAL9011. Daarbij wordt dit ook zo in het paspoort vermeldt. Hiermee is het einde discussie.

pa_niek | 24-08-16 | 20:57

Laat ik voorop stellen dat ik van mening ben dat men bij zijn geboorte de kleur niet voor het uitkiezen heeft.
Wat je later van je leven maakt ben je zelf bij.

botbot | 24-08-16 | 20:55

@Roadblock | 24-08-16 | 20:34
Een minderwaardigheidscomplex is meestal een natuurlijke drang om jezelf te verbeteren, zodat jijzelf het voorrecht krijgt, maar het is zo jammer dat religieuzen en socialisten dit minderwaardigheidscomplex juist gebruiken om superieuren gelijkwaardig aan hen te maken.

Alexander des Burgus | 24-08-16 | 20:54

@Conan de Rabarber | 24-08-16 | 20:49
Volgens mij produceren mensen met 'iets meer pigment' (policor!) ook wit sperma.
Kijk maar op de hamster.

necrosis | 24-08-16 | 20:54

Melanine. That's it. De een heeft er wat meer van dan de ander. Punt.

Huupke | 24-08-16 | 20:54

En waarom zou ik naar een documentaire(?) van mevr. Bergman willen kijken? Mijn tijd kan beter besteed worden.

Oktoberfest | 24-08-16 | 20:53

Ik heb ontzettend last van White Privileges:
Omdat mijn ouders thuis Nederlands spraken begon ik de lagere school niet met een achterstand.
Vanuit mijn cultuur werd ik gepusht om mijn best te doen op school zodat ik de arbeidsmarkt met een diploma kon betreden.
En vanuit de zuinige Nederlandse Calvinistische geest was het heel normaal om onderaan de arbeidsladder te beginnen in plaats van een uitkering aan te vragen.
Mijn excuses daarvoor.

Osdorpertje | 24-08-16 | 20:51

SapperDeFlap2166 | 24-08-16 | 20:40
Kijk jij dan nog naar die shit?

Roadblock | 24-08-16 | 20:49

Ik heb het hier al eens eerder gemeld: in dat boek van Sunny biecht ze ergens halverwege op dat ze ook eens een neger heeft uitgeprobeerd. In een hotel in Afrika. Volgens haar eigen zeggen knapte het condoom (*proest) en heeft ze toen maanden, misschien jaren met het onderhuidse (no pun intented) gevoel rondgelopen dat ze wel eens HIV kon hebben. Sunny vertelde hier later niets over tegen haar ega (m) en pas toen zij zwanger raakte en er dus verplicht een bloedtest gedaan moest worden (uitslag negatief) was zij opgelucht vanwege het feit dat ze dus geen HIV had. Nu mag u zeggen, A. wie heeft er hier nu tal van vooroordelen blijkens dit avontuurtje en B. wat zullen de gevoelens zijn van zowel kind als vader bij het lezen van de biecht van Sunny waarmee zij hen dus heimelijk in gevaar heeft gebracht met haar al dan niet geimagineerde HIV besmetting? Ik geef die relatie van haar daarom ook geen lang leven. Manlief wordt verder namelijk te pas en te onpas als een soort passieve zak aardappels zonder carrière ambities afgeschilderd in dat boek. Zoiets heeft een dodelijke uitwerking natuurlijk, maar wat kan Sunny dat schelen? Zij heeft haar portie attention whoring weer gehad. Ps: boek doorgebladerd in de boekhandel, niet aangeschaft.

Nanker Phelge | 24-08-16 | 20:49

Ik heb even gezocht op internet naar het fenomeen Sunny:
Sunny Nell Rosa Bergman (Amsterdam, 19 oktober 1972) is een Nederlandse documentairemaker, filmregisseur, schrijver, scenarioschrijver, actrice, programmamaker, verslaggever en activiste.

Da's een aardige bek vol voor iemand die gewoon parasiteert op de Nederlandse samenleving.
Om maar met de woorden van Hans Teeuwen te spreken: ga eens bier halen!

necrosis | 24-08-16 | 20:49

Wit sperma mag ook niet meer van Sunny.

Conan de Rabarber | 24-08-16 | 20:49

Fortuyn zei het al; de vijfde colonne in Den Haag.

Zie hier het resultaat van deze vijfde colonne.

We zijn als land toch failliet als dit soort mensen serieus genomen worden.
Blanken worden wereldwijd weggezet als de duivel in fysieke vorm.
En zodra daar ook maar íets van weerstand tegenover komt, dan ben je een racist en uber-nazi.

Wanneer wordt Nederland wakker voor deze constante aanval op de Nederlandse cultuur, en samenleving?

Ik schaam mij diep, dat dit soort mensen zich Nederlander kunnen noemen.

PurpleFlurp | 24-08-16 | 20:48

Jammer. De laatste, kwalitatief nog goed te verteren omroep gaat nu dus ook al ten onder. Eerst die sharia malloot bij zomergasten, nu dit.

SapperDeFlap2166 | 24-08-16 | 20:40

@Claudia M. | 24-08-16 | 20:32
De NPO (dus de belastingbetaler) betaalt, en aangezien het geld tegen de plinten klotst bij de NPO..........

necrosis | 24-08-16 | 20:39

Sunny laat zich het liefste nemen door een neger. Dat is algemeen bekend.

postmodernismisdead | 24-08-16 | 20:37

Ik begrijp echt niets van witte privileges, iedereen krijgt in Nederland dezelfde kansen. Het is aan de individu om te bepalen wat jemet die kansen doet. Pak je ze niet omdat je liever de hele dag stoned bent moet je ook niet gaan janken dat je geen andere baan dan in de plantsoendienst kan krijgen. Zat succesvolle allochtonen in Nederland, toch?

__dictatuur | 24-08-16 | 20:36

'Bloedlichamen die allemaal kleine witte puntmutsjes dragen'.

Déze beeldspraak weerhoudt mijn sluitspieren gewoon echt niet om in mijn broek te schijten van het bulderlachen.

HypoPseudo | 24-08-16 | 20:35

Ik wordt zo ontzettend schijt- en schijtziek van die extreemlinkse wijven met hun onophoudelijke politiek cowrrrrrrecte gezever...
En het ergste is nog dat het barst van dit soort volk in nederland, overal kom je ze tegen.

Slipsnifter | 24-08-16 | 20:34

Alexander des Burgus | 24-08-16 | 20:29
Het privelege van de een = het minderwaardigheidscomplex van de ander.

Roadblock | 24-08-16 | 20:34

-weggejorist-

Bijtendehond | 24-08-16 | 20:34

Lefgozer | 24-08-16 | 20:14

Wist hij wel wat de officiële voertaal in zijn eigen heimat (nog steeds) is?
Of staan ze daar op het punt om het af te schaffen want racistisch?

Bijtendehond | 24-08-16 | 20:34

Hoe 'divers' kun je zijn als je alleen maar wit mag zijn om aan deze hoelahoep mee te mogen doen. Ik heb wel een tante die lijkbleek is, geen eigen mening meer heeft en al een tijdje niet meer ademt. Waar kan zij zich als divers witmens aanmelden?

Baronwater | 24-08-16 | 20:34

Bewustwordingstraining…
Het zal wel weer iets zijn wat klauwen met geld kost.

Claudia M. | 24-08-16 | 20:32

@Alexander des Burgus | 24-08-16 | 20:29
Een correctie op mijn reaguursel: "Ik snap NIET waar het privilege in moet zitten...." Dat verandert mijn betoogje enigszins.

Alexander des Burgus | 24-08-16 | 20:32

Gadverdamme wat ziek. De NPO begint echt uit de klauwen te lopen met hun slinkse programma's dat riekt naar fascisme (iedereen moet in onze slinkse realiteit geloven), dit moet stoppen.

XaleX_2 | 24-08-16 | 20:32

Dat lijkt me wel leutig.. kijken hoe lang het duurt voor die sunny bloed gaat overgeven .

rammelbakje1 | 24-08-16 | 20:32

De VPRO gaat meer en meer op een VMBO klas te lijken.

succesvol | 24-08-16 | 20:29

Ik snap nog steeds waar het privilege in zou moeten zitten. Een privilege in het verkrachten van eten? Een privilege in houterig dansen? Een privilege in bitchfights voor zowel mannen als vrouwen? Een privilege in het niet buiten kunnen zijn, omdat ze anders Renérood aanslaan? Een privilege om als een stelletje soldaten in kantoren, labratoria en campings onze levens te mogen slijten? Een privilege om de hele wereld van eten te voorzien? Over welk privilege hebben we het? De privilege om onze dromen waar te kunnen maken? Dat kan ieder gezond mens toch? Kleurprivilege lijkt me tegenwoordig non-existent en alleen maar een excuus voor mensen met een Übermenschcomplex, gedreven door jaloezie en gebrek aan zelfreflectie, om de succesvolle mensen neer te halen. Er zijn voorbeelden genoeg van andersgetint-dan-witten in de top. Ze moeten alleen wel de gangstermentaliteit loslaten, want anders wordt het nooit wat.

Alexander des Burgus | 24-08-16 | 20:29

henk vintage | 24-08-16 | 20:11 Ik moest lachen over je comment en je nick. +2 dus.

sickworld | 24-08-16 | 20:29

Mág La Bergman wel namens de zwarte medemens spreken? Ze is tenslotte zelf ook tamelijk wit. Ik ben zelf blank, maar ja, ik doe dan ook normaal.

Boer in 020 | 24-08-16 | 20:29

Dit illustreert waarom we al weken worden doodgegooid met het bijvoegelijk naamwoord "witte" ipv het correcte "blanke". Anderen verwijten van het bezit van "blank privilege" klinkt precies zo dom als het is (en al helemaal in een land zonder dezelfde burgerrechtengeschiedenis als de VS). Ze hinten ook naar "microaggressions" (of: "als je niet in de pas loopt dan sluiten we je op, fascist"); ze kunnen werkelijks niks zelf bedenken deze Social Justice Wannabees.

MaartKomtEraan | 24-08-16 | 20:28

Aangezien de pepernoten alweer in de winkel liggen lijkt het volgende me on topic: Sunny Bergman moet op 6 december mee in de zak naar Spanje. Want witte mensen op kosten van de witte belastingbetaler van racisme betichten, daar houdt de Sint niet zo van.

Professor Superhirn | 24-08-16 | 20:28

@Nacho_Vidal | 24-08-16 | 20:15
Was dat tijdens zijn stand-up show Raw?
Toen ik die video zag, heb ik mijn ballen zo hard uit mijn broek gelachen dat ik drie dagen heb lopen zoeken voordat ik ze weer terug kon stoppen....

necrosis | 24-08-16 | 20:27

@ r04drunn3r | 24-08-16 | 19:46 ... Wie is hier nu de racist?! Lekker onderscheid gaan maken op kleur, als dat de nieuwe trend is, loop ik aardig achter.

En als mijn antennes me niet bedriegen is de ""blanke-man-sukkeltje-onder-de-plak-van" typering tegenover "o-zo-wijze-sterke-vrouw-in-controle" ook nog steeds levend en trappend. Maar corrigeer me als ik er naast zit, ik kan beide hebben.

sickworld | 24-08-16 | 20:26

-weggejorist-

Hersenspray | 24-08-16 | 20:24

Lefgozer | 24-08-16 | 20:14
Oh ik hoorde dat je niet meer knikkeren mocht zeggen maar knegeren.
Mag dat dus ook al niet meer.

Roadblock | 24-08-16 | 20:24

Uitstekend plan voor 5 december.
Wij zoeken nog pieten!

Obsi | 24-08-16 | 20:21

Gadverdamme, mag je jezelf met wat extra hulp van de bewustwordingstraining neerzetten als rascist.
Doet me denken aan "De verraders zijn onder ons".
Het wordt dan "De rasse-verraders zijn onder ons".
Laat ze eens een bewustwordingstraining houden onder moslims naar hun latente jodenhaat.
Maar dat doen het "weg met ons" volkje niet.

Roadblock | 24-08-16 | 20:18

ik vind 'witte burger' maar discriminerend. Ik heb 't ook niet over zwarten bv. Ik wil dan ook aangifte gaan doen van zulke vuilbekkerij.

sufkut | 24-08-16 | 20:17

Als niemand meer racistisch in dit land, verdient Sunny geen euro's meer en mag ze ook niet meer 24x per jaar in NPO programma's opduiken. Dus zijn we allemaal racistisch! Of nou ja vooral de blanke, werkende man. Dat duiden doet het nou eenmaal goed binnen het Black Power clubje.

de Voorzittert | 24-08-16 | 20:17

IslamPislam | 24-08-16 | 20:10

Of misschien de "God der Rechtvaardigheid."

Ik geloof niet in goden, maar ben het ermee eens dat het wel een typfout moet zijn, en dat juist die typfout zorgt dat de zin wel klopt. :)

robertdoesnEro | 24-08-16 | 20:17

-weggejorist-

kadoendra | 24-08-16 | 20:15

Eddy Murphy heeft hier een goede scetch over gemaakt.

Nacho_Vidal | 24-08-16 | 20:15

Het zou chic zijn als ze een documentaire maakt in negatief. Over blanke enclaves in bv Marokko, waar blanke jongetjes sissen naar Marokkaanse meisjes en ze uitschelden voor hoer wanneer ze niet reageren.
Over rokende bbq's met hamlappen iedere dag. Over tot diep in de nacht Fransje Bauer op vol volume. Witte hangjongeren die de buurt onveilig maken en Marokkaanse omaatjes beroven. Enz, enz.
Dat zou pas interessante teevee zijn, Sunny.

van Griendsven454572 | 24-08-16 | 20:14

Nederland en omstreken zouden best wel witter mogen zijn... Ik heb het idee dat alles toch wat soepeler zou verlopen.

Guido | 24-08-16 | 20:14

LOL ik hoorde een tijdje geleden echt een hele domme boze Surinaamse gast op televisie, die uiterst verbolgen was dat het woord "negeren" een geaccepteerd Nederlands woord was. "Zie je wel!" zegt ie "Neger-en, iemand neger-en, betekent ontkennen dat iemand er is! Zo racistisch is die taal!" Ik moest erg lachen.

Lefgozer | 24-08-16 | 20:14

@jezusisonzin | 24-08-16 | 20:03
Sunny doet aan 'omgekeerde bewijslast': je bent schuldig tot het tegendeel bewezen is.
Gelukkig heb ik geen kabelboer meer, hoef ik dat Stockholmsyndroom in ieder geval niet te zien.

necrosis | 24-08-16 | 20:13

Heropvoeding door een elite squad van professionele superexperts.
Sunny doet dit gratis. En echte idealist. And justice for all.

RickTheDick | 24-08-16 | 20:13

Subsunny je hebt gelijk, ik ben wit en een racist en het gekke is ik voel me er geweldig bij.
De groeten.

henk vintage | 24-08-16 | 20:11

Volgens mij staat er een typfout in de mail. Ik denk dat Sunny bij de eerste keer "vooroordelen" "voordelen" bedoelde, maar dat haar autocorrect dit voor haar heeft aangepast.

IslamPislam | 24-08-16 | 20:10

Ik word kotsmisselijk van dat racisme en Islam gezeik.
Je hebt de hoofddoekenbrigade nog niet gehad of er staat er weer zo'n zwartepietendoos aan de poort te rammelen. Flikker toch eens allemaal lekker een eind op met je zooi. Nee echt een voordeel hoor dat "wit" zijn. Kan je dat constante gejammer en gedram van alle anders gekleurden/slachtoffers aanhoren die je ook nog eens een debiel geloof door de strot willen duwen. Verder kun je je blauw betalen om al die klanten van inkomen te voorzien. Als klap op de vuurpijl vechten ze hun stammenoorlog ook nog eens hier uit. Hoepel op. Echt.

catomar | 24-08-16 | 20:10

Ik ben me heel bewust van mijn blanke (witte) huid en mijn blauwe ogen en blond haar. En ik ben er tevreden mee.
Kan ik verder nog iets voor je doen?

squadra | 24-08-16 | 20:09

heb geen programma nodig om te weten dat ik,beter ben intiligenter,doelbewust denk en reflektievermogen bezit.
Als ik in afrika bij de stammen zit ,ben ik de domme.
als een afrikaan hier bij de stammen zit,woont ie in het bos.
medelmo | 24-08-16 | 19:40

Inderdaad, een cursus Nederlands is meer op zijn plaats dan een tv-programma.

Schaaldier | 24-08-16 | 20:09

Volgens mij gaat ze stiekem proberen te bewijzen dat wij allemaal een beetje gekleurd zijn. Elke niet-inheemse invloed in het dagelijks leven gebruikt ze als argument. Denk aan: peper, Volkswagens, mandarijnen, henna, reggae, shoarma, etc.
De conclusie wordt dat we allemaal een beetje hetzelfde zijn. We zijn allemaal mens en we moeten allemaal lief voor elkaar zijn.

Petskast | 24-08-16 | 20:08

Trek toch de stekker uit die overbetaalden omroepen ,die niks anders doen dan de kluit bewust belazeren . Maak ze zelfstandig ,zonder finaciele hulp van de burgers , als ze zo goed zijn gaan ze het makkelijk redden. Maar denk dat ze jammeren als een klein kind .

fleurtje | 24-08-16 | 20:08

Ik voorspel dat dit een Scientology-sekte achtig onderzoek zal worden, in die zin dat er een gegarandeerde uitslag is: "Ja blanke man, er is iets mis met u. En wij kunnen u helpen."

Lefgozer | 24-08-16 | 20:08

Als ik het zo lees is er bar weinig verschil tussen deze Bergman methode
en die befaamde graties tests van de Scientology Kerk,
waar je een probleem aangepraat wordt, dat je niet hebt

Tobi | 24-08-16 | 20:07

Door mensen als Sunny voel ik me gediscrimineerd in eigen land.
Waar liggen de voorgedrukte aangiftes?

necrosis | 24-08-16 | 20:07

jezusisonzin | 24-08-16 | 20:03

Klopt niet. Het staat voor: White Nigger. En het is zonder 'H'.

1+1 | 24-08-16 | 20:07

Succes met het vinden van de witte burger Sunny!

SinEstilo | 24-08-16 | 20:04

Ach, vroeguh ... toen Sunny nog leuk was met haar Beperkt houdbaar.
Bleek Sunny Bergman toch zeker zelf beperkt houdbaar te zijn.
K*twijf.

nemoj me jebat | 24-08-16 | 20:04

Het wil bewust of onbewust (ik denk het eerste), maar niet in dat subsidie-kopje doordringen dat de kleur van een mens niets te maken heeft met het wel of niet racistisch kunnen zijn.
Ieder weldenkend mens weet wat dat haar maakt.
Juist ja, een racist.
Ga toch iets nuttigs doen meid, dit schiet niet op zo.

Jackanders | 24-08-16 | 20:04

Grappig, dus een blond meisje wil bewijzen dat alle blanken fout zijn! Dmv een onderzoek? Om vooroordelen mee te bevestigen? Hoe noemen ze dat ook al weer ? .......................

RACISME!

Wat ze dus aan de haak wil stellen doet ze zelf ook. Als correctheid overslaat naar fundamentalisme, dan wordt het tijd voor een dwangbuis. Ze is dus een blank iemand die graag een neger had willen zijn. Hebben ze een naam voor: Whigger of te wel wannabe Nigger.

jezusisonzin | 24-08-16 | 20:03

@Sinister-President | 24-08-16 | 19:55
Ik heb ooit een avontuurtje met de directiesecretaresse gehad, die was echt bijna wit met knalrood haar.
En ging ze een dagje op het strand liggen, werd haar huid net zo rood als haar haar.

necrosis | 24-08-16 | 20:02

En Sunny maar filmen hoe de witten in Sunny's waanzin meegaan. En zo niet, dan is dat met handig knip- en plakwerk vast te suggereren.

michelr | 24-08-16 | 20:02

Dit mag en kan Sunny Bergman ook alleen maar doen omdat ze een bleekscheet is.
Een beetje je white privilege misbruiken om witte veldnegers een white privilege schuldcomplex aan te praten.

van Griendsven454572 | 24-08-16 | 19:59

Dit is wederom niveautje 'ik wil niet generaliseren, maar alle blanken zijn racisten.'

Harry Turtle | 24-08-16 | 19:59

Ik vind mezelf helemaal geen racist. Maar door dit soort onzin ga ik me wel een racist voelen. Stigmatiserend.

Mufana | 24-08-16 | 19:59

om moe van te worden dit

Russo | 24-08-16 | 19:58

Rascisme moet kennelijk racisme zijn... Sorry, negeerde de spellingscontrole, zoals Bergman óók andere mogelijkheden negeert!

brilpoetser | 24-08-16 | 19:57

Ja, zo zit de witmens nou eenmaal in elkaar. Ik tenminste wel. Als ik met een neger praat denk ik ook altijd "je kunt lullen wat je wilt en nog zoveel gestudeerd hebben, uiteindelijk ben ik toch beter. Want wit."

Graaf van Egmont | 24-08-16 | 19:57

Witte privileges, _in_ _je_ _eigen_ _fucking_ _land_ maar goed, "je eigen land" is natuurlijk een concept dat voor alle rassen/volkeren/geloven geldt behalve voor blanke europeanen met een christelijke achtergrond, die mogen als enigen geen voorkeur hebben voor de mensen en samenleving die zelf hebben opgebouwd.

geenspam | 24-08-16 | 19:57

Wit? *kots*
Als in RAL9010?
Wat is er met blank gebeurd?

Fijnstoffer | 24-08-16 | 19:56

Kijk al jarenlang geen NPO meer dus het fenomeen Sunny Bergman is me totaal ontgaan.

Der Schnitzeljäger | 24-08-16 | 19:56

Heb ik voordelen in mijn eigen maatschappij?
Wauw, had ik me niet gerealiseerd.
Ik had er ook geen tijd voor om me dat te realiseren, moest werken.

Nuchternederland | 24-08-16 | 19:56

*kotst*

BlowingBubbles | 24-08-16 | 19:56

Gaat mevrouw ook een documentaire maken hoe het is om als gekleurde burger in een westerse maatschappij te leven en welke bewuste en onbewuste voordelen dit met zich meebrengt? Die wil ik namelijk wél zien.

rhov-ion | 24-08-16 | 19:55

Als ik een racist zou zijn, zou ik wellicht een programma willen maken over hoe gekleurde mensen blank te maken. Ik zeg expres blank, omdat wit een raar soort anglicisme is. Blanken zijn meestal niet wit. Net zoals gekleurden meestal niet zwart zijn.
Ik zou nooit een platform hebben gevonden voor een dergelijk programma, als ik racist was.
En dat is dan maar goed ook.
De VPRO is slimmer. Als je dit omdraait is het OK!

Sinister-President | 24-08-16 | 19:55

Gaat mevrouw ook een documentaire maken hoe het is om als gekleurde burger in een westerse maatschappij te leven en welke bewuste en onbewuste voordelen dit met zich meebrengt? Die wil ik namelijk wél zien.

rhov-ion | 24-08-16 | 19:54

Je kind Sunny noemen roept natuurlijk wel dit gedrag op...

MichieldeMuiter | 24-08-16 | 19:54

Moet kunnen. We zijn toch progressief?

heilgeil | 24-08-16 | 19:53

Maar natuurlijk wel zwaar gesoepsidieerd door die achterlijke blankies zelf. Gelukkig schaft de publieke omroep zichzelf af. Er kijkt nu al geen enkele 18-er meer naar.

medusa324 | 24-08-16 | 19:53

Net zoals bij het sterven van de laatste gelovige mens, ook het bestaan van god zal ophouden, zo verdwijnt ook de behoefte om dit soort documentaires te maken als de laatste subsidie aan de publieke omroep is gegeven.

Peniskokertje | 24-08-16 | 19:53

Denk zomaar dat als dit klasje opgezet wordt voor de gekleurde medemens, de discriminatie en het rascisme er óók van alle kanten uit zal spuiten! Raad Bergman aan om dan de eerste uitnodiging naar Gario te sturen!

brilpoetser | 24-08-16 | 19:52

Ik ben dus niet wit, Bergmans, ik ben blank. Goeddoemme!

Lewis Lewinsky | 24-08-16 | 19:49

Dit soort types hebben mij, hoogopgeleide witte man, dus weggejaagd uit Nederland. Gefeliciteerd!

roze_bril | 24-08-16 | 19:49

Ik ben pas wit als ik dood ben.
Heb ik het stervenskoud, dan word ik blauw.
Ben ik kwaad, dan word ik rood.
En na een ritje in een achtbaan word ik groen.
En dan durft zo'n Sunny mij een 'witte' te noemen?

necrosis | 24-08-16 | 19:48

Weet Sunny eigenlijk wel dat ze zelf ook wit is, of bekijkt ze alles door een bruine bril?

Jackanders | 24-08-16 | 19:48

Check your privilege en microagression.. ja hoor.. de meuk komt ook deze kant op. kijktip voor nieuwsgierigen hieromtrent; www.youtube.com/watch?v=rrxZRuL65wQ

horsteknots | 24-08-16 | 19:48

Ach gut weer zo'n spijkers-op-laag-water racisme projectje van onze Sunny.
Kom op meisje, die eens creatief en denk eens wat groter.
Als je racisme daadwerkelijk aan wil pakken kan ik wel wat groeperingen verzinnen die nog een stukje bekrompener, conservatiever, intoleranter zijn dan die vervloekte witmens.

Harry Turtle | 24-08-16 | 19:48

@MichieldeMuiter | 24-08-16 | 19:42
Donker, in meerdere opzichten.

MogeWijEveOvergeve | 24-08-16 | 19:47

Meen je dit nou?

rhov-ion | 24-08-16 | 19:47

natte dweil in mijn gezicht

Treurgrond | 24-08-16 | 19:46

Wie is hier nu de racist?! Lekker onderscheid gaan maken op kleur, als dat de nieuwe trend is, loop ik aardig achter. Ik maak wel onderscheid op basis van gedrag.

r04drunn3r | 24-08-16 | 19:46

Ik wil dat wel eens meemaken als blanke man . Waar kan ik me aanmoden voor een dagje uit met de stichting?

Goatboy2014 | 24-08-16 | 19:46

-weggejorist-

krijgenwedatweer | 24-08-16 | 19:46

Ik ben meestal zo blauw als een aap,mag ik ook mee doen.

pegaje | 24-08-16 | 19:45

Zouden ze op Curacao moeten doen, zijn ze gelijk klaar.

harry19612 | 24-08-16 | 19:44

Wat ze nodig heeft is een grammaticatraining.
*zijn puntmutsje vasthouden doet*

Lewis Lewinsky | 24-08-16 | 19:43

-weggejorist-

bergsbeklimmer | 24-08-16 | 19:43

Had de VPRO Bergman niet beter naar een psychiater kunnen sturen? En daar een mooie documentaire van maken? DAT was leuke televisie geweest. Waarom moet dat dwaallicht altijd anderen de maat nemen en houdt ze zichzelf buiten schot?

Tijl U | 24-08-16 | 19:42

Hoe zou de wereld er uit hebben gezien zonder blanken ?

MichieldeMuiter | 24-08-16 | 19:42

Wat is een 'bewustwordingstraining'?

Is dat een cursus waarbij VPRO mensen leren hun ogen open te doen?

Hersenspray | 24-08-16 | 19:41

En toch krijgen de Sunny's en Quinsy's keer op keer het podium. Waarschijnlijk kunnen ze er nog goed van leven ook. Keuzes, keuzes.

atheïstisch stemvee | 24-08-16 | 19:41

@ necrosis | 24-08-16 | 19:36
Bacterieculturen door overmatig zweten oxideren inderdaad, maar dat kun je gewoon wegdouchen. Kost wel een paar euro, maar dan heb je ook wat...

F. von Zeikhoven | 24-08-16 | 19:41

heb geen programma nodig om te weten dat ik,beter ben intiligenter,doelbewust denk en reflektievermogen bezit.
Als ik in afrika bij de stammen zit ,ben ik de domme.
als een afrikaan hier bij de stammen zit,woont ie in het bos.

medelmo | 24-08-16 | 19:40

Sunny heeft haar nice gevonden met dit soort onderwerpen. We zullen er nog wel meer te zien krijgen.

McMarx | 24-08-16 | 19:40

Als de lekker van deze brief geen zin heeft in deze heropvoeding, dan neem ik graag zijn/haar plaats in. Lijkt me hilarisch.

Muxje | 24-08-16 | 19:40

Zelfbevlekking. En ze spettert ook nog.

Tijl U | 24-08-16 | 19:40

Witte mens mag enkel nog denken & werken.
Zeggen en handje open is voor de anderen. Heb 'm. Filmpje niet nodig.

Notenkraker | 24-08-16 | 19:40

Ironisch. Een dame die Sunny heet heeft een grijze massa zo zwart als de nacht. Sunny is synoniem voor serpent in mijn woordenboek.

TheBurnerMan | 24-08-16 | 19:39

Witte privileges zijn een mythe. Minderwaardigheids complexen en stam denken helaas niet. Voor een cursus kun je naar gratis naar Denk, het ligt altijd aan de ander partijtje.

Flappie2006 | 24-08-16 | 19:38

Programma-makER... Nee, dit soort kneuzen zal zich -ster noemen....

F. von Zeikhoven | 24-08-16 | 19:38

Zou 'er is niks mis met mij' ook een uitslag kunnen zijn?

Marty K | 24-08-16 | 19:37

Sunny zoekt witte burgers?
Met de zon van afgelopen dagen ben ik getinter dan draagsters van Boerka's en Boerkini's.
Eat that, Sunny!

necrosis | 24-08-16 | 19:36

Brrrrrr. Eng. Heropvoedings Kampen zijn hierna niet meer ver weg.

Mark_D_NL | 24-08-16 | 19:33

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken