Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Heel intellectueel VVD loopt over naar PVV

muiterijjjjjvvd.jpgOhjeej. Muiterij aan boord van de politieke vleugel van Minerva. Want ook daar hebben ze inmiddels door dat het holle idealisme en het ontzielde marktdenken van 's lands 'klassieke liberalen' het schip niet gaan redden. "Een vergelijking tussen de uitslagen van 1994 en nu op het vlak van de opleiding laat de grote verandering op dat vlak zien. Bij de hoog opgeleiden zijn nog steeds VVD, D66 en Groen Links favoriet. (...) De PVV haalt onder de hoog opgeleiden 12 procent. Dat komt met name door de kiezers van de VVD, die overgelopen zijn naar de PVV." Nu rest de vraag, waarom? Is Geert dan het intellectuele boegbeeld waar men zo naar smacht? Of is het eigenlijk gewoon een door wanhoop ingegeven middelvinger naar een vastgeroest systeem, dat het politieke spectrum zo heeft vernauwd dat zelfs de PvdA en VVD met gemak samen een kabinet runnen. We zullen het in maart gaan merken. De VVD zal hun islam- integratie- en terrorismeretoriek tijdens campagnetijd dusdanig opvoeren dat het een redelijk alternatief lijkt voor Geerts all out Koran-verbiedings en hoofddoekbelastingen, en het na een gunstige uitslag weer overlaten aan Beatrice de Graaf. Terug bij af. Enfin, dan hebben ze in ieder geval even stoer mogen doen.

Reaguursels

Inloggen

@Fisccon

Jammer voor jou, maar ik ken Minerva maar al te goed.
Zelf studeerde ik destijds geneeskunde aan de VU in Amsterdam en door het corps "Veritas" kwam ik ook in contact met Minerva.
Maar ja, jij zal wel gestuurd zijn door de Ambtenarij.

waarzeggertje | 08-08-16 | 13:05

waarzeggertje
Gelul! Ongefundeerde teksten van iemand die Minerva alleen kent van "horen zeggen". Het blijft lachen VMBO/MO -ertjes die bepalen welke academische studies "pret" studies zijn. Het was in iedergeval allemaal veel te moeilijk voor GW, die hielt het na de HAVO voor gezien. Dat nog steeds "hoogopgeleid" voor z'n doelgroep.

Fisccon | 08-08-16 | 12:55

@ollie2| 00:21
prawda = lugenpresse van het systeem = msm

nik777 | 08-08-16 | 12:39

@Nittickson

Helemaal met je eens.
Het Leidse Studentcorps Minerva levert een absurd groot deel van Politici en Ambtenaren.
In het bedrijfsleven kom je deze lieden nooit tegen, want daar moeten ze werken. !

waarzeggertje | 08-08-16 | 12:34

Nittickson | 08-08-16 | 11:09 : Mark Rutte heeft volgens mij geschiedenis gestudeerd. Geschiedenis..... dan weet je wel hoe je een land moet regeren. :-<
Een goed politicus moet ideeën kunnen overbrengen naar de achterban en het volk. Mark is onzichtbaar en als hij zich richt op zijn onderdanen komt hij onzeker over en blijkt hij meer dan eens keihard te liegen. VVD is onderdeel van een bestuurskliek uit een grijs verleden die het heden en de toekomst met hun overtuigingen nooit kunnen overleven. Aanpassen of uitsterven zijn de keuzen en voor PvdA, CDA, VVD, Groen Links, SP en D66 zal het waarschijnlijk het laatste worden, teveel macht ligt daar bij de oude garde.

Homer P. Simpson | 08-08-16 | 12:24

Tja, wat wil je met een regering die beleid voert waarbij je zin krijgt om de handdoek maar in de ring te gooien en gewoon je hand op te gaan houden: Werkend wordt je zó hard aangepakt met dikke loonbelasting, dikke premies om niet-renderende volksverzekeringen, accijns, enorme belasting op een auto, geen huursubsidie, geen wasmachinesubsidie, geen god-mag-weten-wat-voor-debiels-ze-nu-weer-bedacht-hebben subsidie en verzin er nog een paar. Hoe lekker is het niet om in een gesubsidieerd huis met een gesubsidieerde wasmachine, met uitkering en zonder verdere verplichting je kids de straat op te trappen en verbaasd te kijken als ze iets flink fout doen? Heerlijk toch: geen verantwoordelijkheid, geen wekker en lekker zwart bijklussen als je zin hebt.

Zolang de heersende politieke roedel ideologische kaasstolp-politiek blijft bedrijven zit er niks anders op om op de grootste tegenstanders daarvan te stemmen. Ooit was het gegeven dat deze tegenstanders socialistisch van natuur waren (zowel SP als PVV roepen behoorlijk socialistische onzin) nog een reden om een alternatief te zoeken maar de koek is op en de oude kaste moet weg, of op zijn minst heel radicaal van koers wijzigen. Weg met de stoelendans, plucheklevers en de mentaliteit dat het volk er is voor de overheid, zulen we daar weer gewoon "de overheid is er voor het volk" van maken?

Homer P. Simpson | 08-08-16 | 12:17

Wat is hoog opgeleid. ?
Toch niet de "Pretstudies" als rechten, bestuurskunde, politicologie, sociologie, economie, kunstgeschiedenis, technische bedrijfskunde, andragogie.

Echte hoogopgeleide mensen zijn artsen, wiskundigen, natuurkundigen en econometristen. Kortom mensen die een echte Beta-opleiding hebben gevolgd. En daarom nooit werkzaam zijn in de Politiek. Daar vind je alleen maar Alfa-mensen.

waarzeggertje | 08-08-16 | 11:36

-weggejorist-

Nittickson | 08-08-16 | 11:09

-weggejorist-

Nittickson | 08-08-16 | 11:09

-weggejorist-

Nittickson | 08-08-16 | 11:09

Niet zo gek. Onder de VVD zijn er diverse nivelleringsmaatregelen doorgevoerd. En die EUR 1.000 van Rutte is er ook nooit gekomen. De VVD van nu is gewoon een PvdA-light.

Mahatma | 08-08-16 | 10:39

Gelukkig leven we nog steeds in een normaal westers land. Laten we er zuinig op zijn

pomodorus | 08-08-16 | 09:28

Wanneer Brussel hier ook de doodstraf invoert dan plak ik een PvdA poster voor mn raam. Of een Groenlinks. Of zo. En dan wordt Timmermans mn facebookvriend. En dan wil ik ook een een EU-vlag. Om mee te zwaaien.

pomodorus | 08-08-16 | 09:25

Ik stem op Geert omdat ik hoog opgeleid ben, tenzij Brussel hier ook de doodstraf invoert.

pomodorus | 08-08-16 | 09:20

Sinds de opkomst van Fortuyn, de LPF en later de PVV lijkt het een beetje in zwang om bij politieke voorkeuren onderscheid te maken tussen hoog en lager opgeleiden. Maar we hebben hier sinds een jaar of wat het algemeen kiesrecht en zo'n onderzoek naar opleiding is daarom volslagen onzin.

Het toont hooguit aan dat de effecten van het gevoerde beleid van de afgelopen jaren onder de lager opgeleiden minder positief wordt ervaren als bij hoger opgeleiden. En dat wekt geen verbazing aangezien de voortdurende immigratie vooral de lager opgeleiden treft bij het vinden van een werk of een woning. En het zijn hun wijken die veranderen als gevolg van de demografische veranderingen.

Maar met zo'n conclusie doen Den Haag en de mainstream media niks. Men lijkt het gegeven dat een partij als de PVV relatief veel lager opgeleiden telt liever te gebruiken om daarmee te kunnen zeggen dat het mensen zijn met weinig verstand van zaken.

jochum1980 | 08-08-16 | 08:48

Maurice de Hond fraudeert bij al zijn peilingen.

Orakel1958 | 08-08-16 | 06:26

Ik ben hoger opgeleid en heb 25 jaar VVD gestemd. Sorry. Zal het niet meer doen.

Tussen 1820 en 1870 werd Italië 1 land. Toen begonnen ook de "transfers" (= schenkingen) van belastinggeld van Noord naar Zuid.
Het Noorden van Italïe is industrieel bijna net zo sterk als Duitsland. Het zuiden deed geen fuck en doet meer als een eeuw later nog steeds geen fuck. Het gratis geld komt toch wel.

Ziet er iemand een paralel??

De VVD vindt dit allemaal prachtig. Op regelmatige basis zorgen ze dat er een VVDer een krantkop produceert die tegen immigratie is, of anti-Europa. In de praktijk echter loopt de VVD gewoon mee om Nederland zo snel mogelijk te ontmantelen, zoveel mogelijk kanslozen te importeren, en als ons opgebouwde kapitaal weg te geven aan de zuidelijke landen.
De buitengrenzen van de EU moeten potdicht, en we moeten terug naar de EEG. Ander is Wilders of VNL een goede optie, maar de VVD is totaal onbetrouwbaar gebleken.
Leefde Pim nog maar.

Vogelbeest | 08-08-16 | 06:21

Tja, vind je het gek dat de VVD z'n leden verliest? In Europa zijn ze één partij met de D66 en ze beginnen zichzelf ook steeds meer als D66'ers te gedragen op lokaal niveau. Dan hou je alleen nog de PVV en VNL over.

Alexander des Burgus | 08-08-16 | 03:58

Pardon bedoelt

Ollie2 | 08-08-16 | 00:26

Nik777wat bedoeld u daar mee?

Ollie2 | 08-08-16 | 00:21

Vergeet niet de propaganda effect van onze "prawdas" tegen Geert.

nik777 | 08-08-16 | 00:04

Stemmen heeft mijn inziens totaal geen zin ,eens in de vier jaar mogen we naar het stemhokje sloffen en vervolgens gebeurt het tegenovergestelde.
Als je stemt geef je je mandaat weg en keur je het systeem goed waar we in zitten.

Ollie2 | 07-08-16 | 23:42

Ik stem ook PVV, gewoon om de zittende elite eens hard in het kontgaatje te nemen.

Voorbeeldige | 07-08-16 | 23:36

@mezef | 07-08-16 | 22:53
Ik heb het pdf-je er nog even bijgepakt - blijf het problematisch vinden.. die paar jaartallen die in een tabelletje zijn gestopt, zonder veel informatie over de totale populatie. Had dan wat grafiekjes gemaakt of perioden gemiddeld voor mij part). En zo honkvast hebben mensen ook niet gestemd (en er waren denk ik heel veel dingen die ook meespeelden - behoudend of voor verandering stemmen is ook een belangrijk thema in veel verkiezingen bijvoorbeeld).

nickolaas | 07-08-16 | 23:25

Mwah - ik heb die hele periode bewust meegemaakt. Je kan niet helemaal dit zo interpreteren als 'The Post Online' doet (2002/2003 was een uitschieter voor het CDA - maar alles was een enorme politieke puinhoop rond de moord op Fortuyn, daarvoor en daarna was het echt anders.. maar ze halen uitgerekend die periode aan). En ook het electoraat is wezenlijk veranderd door de jaren heen - CDA was ook een partij die tot de paarse kabinetten bijna altijd in de regering zat, bijna decennialang.. het trok veel mensen aan die wilden besturen (zaten bijna altijd in de regering en gold tot dan toe als machtig). Sterk binnen de overheid, regio's met veel agrariërs en met katholieken - al die dingen zijn met de tijd best wel veranderd (en ook is landbouwsubsidie allang niet meer iets waar men zich sterk voor organiseert - in ieder geval niet meer zoals in de jaren '80 het wel een beetje de spuigaten uitliep soms - en ook de halve tijd wegen door tractoren met 'ontevreden' boeren geblokkeerd werden).
Verder was de VVD in die periode bij uitstek een partij voor middel- en grote ondernemers en middenstanders, die veelal prima hun brood konden verdienen - maar daar in die tijd vaak geen formele opleiding voor genoten hadden (en dat was soms - met alle respect - ook wel iets dat soms in de achterban naar voren kwam, 'intellectuelen' voelden zich vaak meer thuis bij neem D66). Ook dat is gewoon veranderd, ondernemers zijn tegenwoordig veel vaker formeel opgeleid (als niet bijna altijd - bank ziet je misschien ook niet meer staan zonder 'papiertjes') en daarmee is het karakter van de VVD ook wel wat veranderd (niet opgeleiden ondernemers wijken misschien idd naar PVV), terwijl ze hoog opgeleiden waarschijnlijk concurreren met partijen als D66, Groenlinks, nog steeds wat PvdA en mensen die hoogopgeleid zijn en waarvan je er nauwelijks iets van merkt zijn er ook in grote getale (de hele PVV-fractie is bijna drs of mr of andere academische titels), als de hele fractie eruit bestaat, waarom zouden dat slag er dan niet op stemmen (heej, ik ben iig niet pathalogisch bezig @topic van gisteren ;) ).

nickolaas | 07-08-16 | 22:53

Heeft Wilders gelijk eigenlijk???
Hier bevestiging uit onverwachte hoek:
islam is 14 eeuwen hersenspoeling, leugens, waanzin:
www.youtube.com/watch?v=oL7tYyBSzTo
En nu maar hopen dat bij dat politiek correcte goedmensdom het kwartje ook eens valt.

notamused | 07-08-16 | 22:17

Du roi Soleo,

Dat is pas echt een goede reden om op de PVV te stemmen. Muv de islam is de PVV net zo links met het partijprogramma dan de SP.

Oja, dankzij de PVV mogen we ook minimaal doorwerken tot ons 67e.
Democratie is voor veel mensen ook weer te hoog gegrepen. Zucht.

jezusisonzin | 07-08-16 | 21:58

Ik stem op de PVV om op die manier andere partijen te dwingen hun standpunten over te nemen. Als partij vind ik de PVV niet zo sterk, maar het is de enige manier om de islamisering van Nederland af te remmen.

du Roi Soleil | 07-08-16 | 21:35

De Koreaanse Slet | 07-08-16 | 16:33
U bent ook overgestapt? :-)

ditotje | 07-08-16 | 20:33

Weet je meteen waar je aan toe bent als de PVV straks wint. Een coalitie met de VVD waardoor hetzelfde asociale beleid gewoon voortgezet kan worden. Wilders zal overal mee instemmen als hij maar z'n zin krijgt met de ideeën die hij heeft.

Roscoo1963 | 07-08-16 | 20:28

Dus u vindt ook dat uw stemrecht aan u moet worden ontnomen? Dat is nog eens goed nieuws.

Sinister-President | 07-08-16 | 20:21

@ben kokhals | 07-08-16 | 19:47
Nee die was ik niet vergeten, maar het gaat hier om een verheerlijken/goedpraten van AH. Nu vind ik dat iedereen die documentaire mag bekijken en er zijn/haar mening over mag vormen, maar wil dan ook graag de andere kant benoemen. De schaduwzijde zeg maar. Verder zou ik het jammer vinden als we de frame van links ook nog eens gaan voeden.

atheïstisch stemvee | 07-08-16 | 19:56

"Bij de hoog opgeleiden zijn nog steeds VVD, D66 en Groen Links favoriet."
.
Aangezien dit inhoudelijk niets zegt vandaag de dag, mag het zijn "Bij de lang opgeleiden zijn nog steeds VVD, D66 en Groen Links favoriet". En lang opgeleid is ook meer kans op lang geconditoneerd, vandaar die gemakzuchtige hang naar low-brow uitverkoop-partijtjes als VVD, D66 en Groen Links.

ben kokhals | 07-08-16 | 19:35

15% met tunnelvisie

WdeZwijger | 07-08-16 | 19:21

-weggejorist-

knappekapster | 07-08-16 | 18:56

@Pieter V | 07-08-16 | 14:41

Allemaal leuk en aardig je reactie over kamerleden met een dubbel paspoort maar hebben we nu eindelijk al een keer antwoord van Greet over het vermeende dubbele paspoort van zijn eigen importbruid?

ska ska ska | 07-08-16 | 18:45

Anti-populisten zijn populisten zonder zelfkennis.
Hij ziet de populist alleen in anderen, niet in zich zelf.

" Populisten bieden geen oplossingen."

De Antipopulist ook niet.
Om te beginnen ziet hij vaak niet eens het probleem of will het niet zien, daarnaast gaat het hem ook niet om een oplossing , maar om zijn gelijk.
De redenering gaat dan als volgt: De populist heeft geen gelijk en daarmee ook geen oplossing.

MistaRazista | 07-08-16 | 18:27

@knappekapster | 07-08-16 | 18:12
Probeer je de discussie nu in een kwaad daglicht te zetten? Of ben je oprecht een bewonderaar?

atheïstisch stemvee | 07-08-16 | 18:16

-weggejorist-

knappekapster | 07-08-16 | 18:12

Heel snel uit dat Brussel moeten vertrekken ,die lamzakken geven straks heel Turkije een vrijbrief .

fleurtje | 07-08-16 | 18:09

-weggejorist-

knappekapster | 07-08-16 | 18:06

Goedemiddag | 07-08-16 | 14:4

Hear hear. VNL heeft idd last van term "ex-pvv". Erg pro-actief met kamervragen en goed doorgerekende plannen.
Mijns inziens is VNL de Salonfähige versie van de PVV en beter te verkopen in gezelschap. Mijn steun en stem hebben ze.
Een beetje veel meer PR zou overigens geen kwaad kunnen.

Abu Shabu Shabu | 07-08-16 | 18:00

toch snap ik iets niet.
Bij Maurice de hond blijft de PVV stabiel.
Op mijn werk vond ongeveer iedereen dat er van alles mis is, maar op de PVV stemmen: "Dat doe je niet, want geen serieuze partij ". De laatste maanden is ongeveer iedereen in mijn persoonlijke netwerk om: er heerst een stemming van: liever geen PVV maar de rest is zo erg, er moet maar een dikke middelvinger komen, dus toch maar wel PVV.
En dat zijn er zoveel dat je dat wel zou moeten zien in de peilingen.... nee dus.
Zou Maurice de Hond dan ook...... nee dat durf ik niet te denken......

effedenke | 07-08-16 | 17:58

Liever volksvertegenwoordigers dan brusselvertegenwoordigers!

Mastermattie | 07-08-16 | 17:48

Waarom staat DENK niet in het rijtje? Die hebben Sylvana toch.

Spare Rib | 07-08-16 | 17:48

Heel interlectueel VVD loopt over naar de PVV?
Opleiding zegt niets over intelligentie, dat is hiermee bewezen.
Domme mensen volgen domme leiders

Rein56 | 07-08-16 | 17:47

Wat zeggen de bookies? Of voorspellen die alleen Brexits (fout)

Leefbaar | 07-08-16 | 17:26

@vinzepinz | 07-08-16 | 16:56
Nee, de Turken niet... die trappen er niet in, die hebben DENK
*wegduikt*

Mastermattie | 07-08-16 | 17:21

Het antwoord lijkt me anders dan hier voorgesteld. Hoger opgeleiden beginnen nu ook de hinder te ondervinden waar de laagopgeleiden al direct last van hadden. Dus nu is er ook ineens voor hen een andere oplossing nodig dan wegkijken en politiek correct zijn. De roze wolk begint te regenen

Hoogerheide | 07-08-16 | 17:20

@De Koreaanse Slet | 07-08-16 | 17:03
Omdat die ontwikkeling een steeds groter deel gaat uitsluiten, onmondig maakt. Er zal een groeiende tweedeling ontstaan en de sociale mobiliteit zal nagenoeg tot stilstand komen. Kunnen we die klassenstrijd van de vorige eeuw weer overnieuw doen. Ik probeer verder te kijken dan die luie bankhanger die jij in het hier en nu voor ogen hebt.

atheïstisch stemvee | 07-08-16 | 17:17

@Donkersloot | 07-08-16 | 16:21
Ga jij stemmen op de linkse of Rechte Populisten?

Geen van beiden

Donkersloot | 07-08-16 | 17:15

@Hobbykip | 07-08-16 | 17:09
Het gaat mij helemaal niet om laagopgeleiden. Het gaat mij om kanslozen die een stem krijgen over de toekomst van een land en de jeugd.

De Koreaanse Slet | 07-08-16 | 17:12


Veni_Vidi_Vici | 07-08-16 | 17:05
.
Herstel: #bekenkleur stem Fleur

Veni_Vidi_Vici | 07-08-16 | 17:11

@De Koreaanse Slet | 07-08-16 | 16:47
Ik denk dat je de intellectuele vermogens van hogeropgeleiden overschat en die van lageropgeleiden onderschat.

Hobbykip | 07-08-16 | 17:09

Muxje | 07-08-16 | 14:47
.
Zit elke dag wel even op Joop. If you know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles.
.
Op de Joop lijk je op de evil stepchild van Zandb en Frank Lenssen en met een vleugje Harry erbij.
.
Knuppel? Dat zegt iemand die op de PvdD stemt? Liever dat jij het zegt dan iemand met het volle verstand. Semi intellectuele, wegkijkende nitwit with no nuts en mede verantwoordelijk voor de ellende waar NL en haar inwoners in blijven, je moet maar durven.
.
#bekenkleur

Veni_Vidi_Vici | 07-08-16 | 17:05

@Hobbykip | 07-08-16 | 16:51
Er is niets mis met een beetje socialisme. Maar het kan geen nationaal beleid zijn. Gewoon omdat sommigen - lees velen - of ze nu autochtoon of allochtoon zijn er misbruik van maken.

De Koreaanse Slet | 07-08-16 | 17:04

@atheïstisch stemvee | 07-08-16 | 16:49
Hoezo? Ik zie niet in hoe het luie niet-productieve deel van stemgerechtigden ons land naar voren helpen. Die stemmen allemaal PVV, SP en PvdA.

De Koreaanse Slet | 07-08-16 | 17:03

We moeten afrekenen met de linkse coup die media, ambtenarij, lager onderwijs en de sociale wetenschappen beheerst. We weten allemaal dat er mensen in dit land zijn die elke dag hard hun best doen en toevallig van allochtone afkomst zijn, zij zijn het probleem niet; het probleem is dat wij ook te maken hebben met een horde tuig die wij niet mogen aanpakken omdat ze toevallig een kleurtje hebben. De linkse coup wil ons er van weerhouden om onze grenzen te controleren en onze normen en waarden af te dwingen bij nieuwkomers. Waarom? controle. Zodra wij het links-calvinistische schuldgevoel van ons afwerpen zijn wij niet meer zomaar in bedwang te houden. Dat is een Eng idee voor ze, te meer omdat veel mensen in dit land van af kleins af aan zijn bang gemaakt voor het spook van de rechts-extremist. Die objectief gezien nog altijd een zeer marginale rol in de Nederlandse politiek speelt.

Panos88 | 07-08-16 | 17:00

@Mastermattie
So true, noem eens een naam.... vnl misschien? En iedereen trapt er weer in straks.

vinzepinz | 07-08-16 | 16:56

@vinzepinz | 07-08-16 | 16:42
Om nog maar te zwijgen over het feit dat andere partijen steeds meer PVV standpunten overnemen en die onder hun eigen vlag proberen te rebranden.

Mastermattie | 07-08-16 | 16:53

@De Koreaanse Slet | 07-08-16 | 16:44
Dat zou de doodsteek zijn voor de socialistische partijen. De echte zwakkeren mogen wegrotten maar ja ...... Gewoon even de andere kant op kijken en het probleem lost zichzelf op.

Hobbykip | 07-08-16 | 16:51

@De Koreaanse Slet | 07-08-16 | 16:44
Censuskiesrecht is in mijn ogen een slecht idee, omdat het een te beperkt deel van de samenleving de middelen geeft, om een voor een andere groep nadelig beleid in te voeren. Op langere termijn een recept voor revolte.

atheïstisch stemvee | 07-08-16 | 16:49

@Hobbykip | 07-08-16 | 16:39
Neem een Brexit. Laagopgeleide 'Chavs' en paranoide ouderen kozen voor een Brexit. Voor de toekomst is het een nogal slechte optie. Oh en laagopgeleiden en ouderen zijn nogal in de meerderheid. Overal in Europa. Zelfs hier op GeenStijl.

De Koreaanse Slet | 07-08-16 | 16:47

@Hobbykip | 07-08-16 | 16:39
Hoezo? Ik ben van mening dat enkel mensen mogen stemmen die een significante contributie maken aan de samenleving. Asielzoekers, Allochtonen, Tokkies en ander gespuis vallen zelden in deze categorie.

De Koreaanse Slet | 07-08-16 | 16:44

@Mark_D_NL | 07-08-16 | 16:38
Ondanks dat ik VNL goede punten vind hebben, zal ik niet op ze stemmen.
Om een aantal redenen:
1) Bontes / van Klaveren zijn PVV dissidenten
2) Een stem op VNL is een stem minder voor de PVV.

Ik zie liever dat mensen die sowieso niet van plan zijn om PVV te kiezen voor VNL gaan.
Zo blijft de PVV even groot en wordt VNL groter.
Dan kunnen ze in de kamer een coalitie vormen en zijn er dus meer stoeltjes welke "rechts" vertegenwoordigen.

Mastermattie | 07-08-16 | 16:44

Sorry, de button deed het prima zo te zien.. lol

vinzepinz | 07-08-16 | 16:43

@Mark_D_NL | 07-08-16 | 16:35
Eigenlijk zouden de PVV en VNL even over hun schaduw heen moeten stappen en een lijstverbinding aan moeten gaan. Anders zie ik helaas weinig kans voor VNL op dit moment. En dat zou erg zonde zijn want ik sta idealistisch gezien dichter bij VNL dan de PVV

Hobbykip | 07-08-16 | 16:42

Wilders heeft heus wel goeie ideeen. Maar de npo knipt dat weg. Daarom werkt hij ws niet samen met dat soort lui.
Een voorbeeld: wilders wil regelmatig referenda die meerdere onderwerpen/punten bevatten.
Dat brieft de npo lekker niet door want dan denkt iedereen dat geert populistisch is.

vinzepinz | 07-08-16 | 16:42

Wilders heeft heus wel goeie ideeen. Maar de npo knipt dat weg. Daarom werkt hij ws niet samen met dat soort lui.
Een voorbeeld: wilders wil regelmatig referenda die meerdere onderwerpen/punten bevatten.
Dat brieft de npo lekker niet door want dan denkt iedereen dat geert populistisch is.

vinzepinz | 07-08-16 | 16:42

Wilders heeft heus wel goeie ideeen. Maar de npo knipt dat weg. Daarom werkt hij ws niet samen met dat soort lui.
Een voorbeeld: wilders wil regelmatig referenda die meerdere onderwerpen/punten bevatten.
Dat brieft de npo lekker niet door want dan denkt iedereen dat geert populistisch is.

vinzepinz | 07-08-16 | 16:42

@Mastermattie | 07-08-16 | 16:29
Dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik probeer juist dóór dat maakbaarheidsdenken heen te kijken (dat zit in dit land/het westen dieper dan menigeen denkt). Verder ben ik van mening dat we juist nieuwe ideeën nodig hebben in dit land en in Europa. Dat 'Einde van de Geschiedenis' denken voert ons regelrecht naar ons eigen einde.

atheïstisch stemvee | 07-08-16 | 16:41

@Donkersloot | 07-08-16 | 16:21
In verkiezingstijd zijn alle partijleiders populisten.
Uiteindelijk voeren de meeste die verkiezingskermis om er zelf weer 4 jaar warmpjes bij te zitten. De mening van het volk kan ze geen reet schelen.
Er zijn maar een paar partijen die écht voor directe democratie (via referenda) staan en ik kan u vertellen dat D66 daar niet één van is.

Mastermattie | 07-08-16 | 16:39

@De Koreaanse Slet | 07-08-16 | 16:33
Jammer hè

Hobbykip | 07-08-16 | 16:39

@Mastermattie | 07-08-16 | 16:33
Ja, alles gezien van Joram. Volg hem en de VNL, ben zelfs lid geworden van VNL om hen te steunen. Maar op deze manier gaat het niet gebeuren. Dus we zijn het eens op veel onderdelen. alleen we verschillen van mening over de kansen van VNL.

Mark_D_NL | 07-08-16 | 16:38

@ArieC | 07-08-16 | 16:31
Het heeft er eerder mee te maken dat lageropgeleiden of de onderklasse de gevolgen van het huidige beleid het hardste voelen.

De elite (links en rechts) kijkt er ook niet meer naar om en beschouwd hen als de verliezers van de globalisatie. Vandaar de vlucht naar de populisten.

Hobbykip | 07-08-16 | 16:37

@markdnl.

Je moet voor het juiste verhaal, je idealen, staan. Een islam vrij Nederland is voor mij dusdanig belangrijk dat het mij niet meer boeit of en zo ja hoeveel medestanders wij hebben. Dat boeide mij ook niet toen ik met burgercomité de campagnes rond het referendum deed.

Goedemiddag | 07-08-16 | 16:37

@Mastermattie | 07-08-16 | 16:32
Van klaveren is ook OK. Geschikte vent. Maar dat is dan ook het probleem. Joram is aardig, geen straat vechter, geen charmeur, geen crowd pleaser. De passie straalt nou niet echt van hem af.

Mark_D_NL | 07-08-16 | 16:35


@Mastermattie | 07-08-16 | 16:29
Precies..... De meeste mensen zijn helaas gewoon kudde dieren.

Hobbykip | 07-08-16 | 16:33

@LuckyGirl | 07-08-16 | 16:20
Die kunnen niet stemmen. *zucht*

De Koreaanse Slet | 07-08-16 | 16:33

@Mark_D_NL | 07-08-16 | 16:13
Zie: https://youtu.be/X86Qe86snX8?t=15m11s

Mastermattie | 07-08-16 | 16:33

@Mark_D_NL | 07-08-16 | 16:13
Valt ook wel mee. Op het GeenPeil evenement in Volendam (ik was erbij) was Joram van Klaveren wel OK.

Mastermattie | 07-08-16 | 16:32

Uit het tabelletje kan ik wel opmaken dat de laagopgeleide, voormalig, PvdA stemmers een stuk slimmer zijn geworden dan hun 'links intellectuele' hoog opgeleide medestemmers.

ArieC | 07-08-16 | 16:31

@atheïstisch stemvee | 07-08-16 | 16:12
Nee, ik bedoel te zeggen dat dit een kip-ei verhaal is.
Heb je een bepaalde denkwijze, kies je een bepaalde studierichting.
Op een studierichting wordt de denkwijze weer gecreëerd / versterkt.

Het gaat mij ook niet om het afkraken van alle non-bèta's. Ik vind het jammer dat PVV stemmers altijd als "dom" weggezet worden, terwijl een hoop studenten ook alleen maar D66/VVD stemmen om met het korps mee te kunnen brallen.
Om nog maar te zwijgen van wat voor fratsen huisgenoten uit gaan vreten als iemand niet in hun politieke straatje past (treiteren, intimidatie is nog maar het begin, gaat meer richting mind-f*cken).

Mastermattie | 07-08-16 | 16:29

@Brou Is Back | 07-08-16 | 16:17
Dus voor een alfa studie zit analytisch denken niet in het curriculum. *headdesk*

atheïstisch stemvee | 07-08-16 | 16:24

@Donkersloot | 07-08-16 | 16:21
Ga jij stemmen op de linkse of Rechte Populisten?

Mark_D_NL | 07-08-16 | 16:22

O jezus...de verheerlijking van de populisten.... Elke week naar het nieuws en de peilingen kijken en even wat holle frasen de wereld inhelpen. Weg met de Polen! Flikker op met de EU! Weg met de Bulgaren! Ondertussen geen enkele oplossing bieden, want zodra een populist de macht krijgt is er een probleem. Erdogan was een enorme populist. Toen Brexit-kopstukken Farage en Johnson het even voor het zeggen hadden wisten ze niet hoe snel ze weg moesten duiken. Berlusconi, ook zo'n mooi voorbeeld. Mijn stelling: populisten zijn fijn voor de peilingen en gevaarloos geroeptoeter, maar geef ze geen verantwoordelijkheid want ze verkloten de boel binnen de kortste keren!

Donkersloot | 07-08-16 | 16:21

Het wordt lachen als blijkt dat vluchtelingen, zodra ze een status bemachtigen, PVV gaan stemmen om andere vluchtelingen te weren.

LuckyGirl | 07-08-16 | 16:20

@Berbaar | 07-08-16 | 16:11

Mwoehahahaha, misschien iets om zelf eerst eens te gaan praktiseren in plaats van anderen de maat te nemen ?

von Strumpfhausen | 07-08-16 | 16:19

@atheïstisch stemvee | 07-08-16 | 16:12
.
Tja, voor alfa-studies hoef je eigenlijk alleen maar een beetje te kunnen lezen en schrijven, en een goed geheugen is ook wel handig; bèta's daarentegen moeten ook analytisch kunnen denken, iets waar alfa's zelden op te betrappen zijn...

Brou Is Back | 07-08-16 | 16:17

Ik heb altijd VVD gestemd. Komend jaar gaat mijn stem voor het eerst voor de PVV. De tijd is rijp voor wat opschudding. Jaren heb ik gewacht op een wat serieuzer alternatief op de PVV. Een intelligent rechts liberaal geluid. Dat had van mij ook vanuit de VVD mogen klinken, maar helaas. Holle verkiezingsretoriek op het laatste moment trap ik niet in en dus weet ik nu al 100% zeker dat mijn stem naar de PVV gaat. Niet zozeer omdat ik verwacht dat de PVV veel waar gaat maken, maar wel in de wetenschap dat velen met mij deze keuze gaan maken. En daarmee verkleurt het politieke landschap onherroepelijk. Een grote PVV opent de deuren voor rechtse klanken van andere partijen. Mits die kutjes van de PVV het niet verprutsen naruurlijk.

Badderbeest! | 07-08-16 | 16:14

@Goedemiddag | 07-08-16 | 14:48
Maar ze, VNL dus, blijven verschrikkelijk onzichtbaar. Je ziet of hoort ze nauwelijks. Bontes en van Klaveren zijn natuurlijk ook geen echte Charismatische mannen die een crowd kunnen bespelen en meenemen op hun reis. VNL wordt een moeilijk verhaal. 2 of 3 zeteltjes maximaal. Helaas....Want VNL heeft veel potentie.

Mark_D_NL | 07-08-16 | 16:13

@Pieter V @Mastermattie (e.v.a.)

Mooi dat u zichzelf als bèta zo geweldig vindt. Maar dat eeuwige gekraak van alles wat niet bèta is, doet mij de wenkbrauwen fronsen. Wat dacht u dat de redacteuren alhier zoal gestudeerd hebben? Wat doet u überhaupt op een blog, waar taal, beelden, ideeën en opinies de frontpage vullen? Of is dit gewoon studentikoos gebral?

atheïstisch stemvee | 07-08-16 | 16:12

@LuckyGirl | 07-08-16 | 15:56
Ach het inzien van Uw beperkingen is de eerste stap naar wijsheid moet U maar denken ;)

Berbaar | 07-08-16 | 16:11

Waarom?

Omdat de grote partijen van links tot rechts allemaal streven naar het zelfde: Globalisatie
En met dat doel voor ogen zijn ze letterlijk bereid om over lijken te gaan.

Dus: kies populistisch, want er is geen alternatief!

Hobbykip | 07-08-16 | 16:11

Nog even los van wat je kunt zeggen over termen als "hoogopgeleid" gezien de alfa-muk en pretopleidinkjes die daar onder geschaard worden, denk ik dat je de PVV instroom niet kunt verklaren met VVD overstappers alleen.
Het stempel hoogopgeleid doet namelijk niets tegen een machete in je zwangere vrouw of een vrachtwagen die jou en je kinderen tot gehakt ploeg uit naam van Islam. Meer en meer mensen beseffen dat. Uit alle politieke hoeken stroomt wel iets naar de PVV.

Parel van het Zuiden | 07-08-16 | 16:09

@Lewis Lewinsky | 07-08-16 | 14:09
Ehm, ok... wel krom eigenlijk. Hoe moet je dan debatten voeren? Over Skype?

Mastermattie | 07-08-16 | 16:08

Peilingen van Maurice de Hoax gelden alleen bij een opkomst van 100%, dat heeft nog nooit plaatsgevonden. Alle deelnemers in het panel dat een afspiegeling is van de Nederlandse stemgerechtigden reageren natuurlijk, dus opkomst 100%. Maar er stemt hooguit maar 67% van de stemgerechtigden, en meestal is dat precies de groep die stemt op de gevestigde partijen.

Martec001 | 07-08-16 | 16:07

Peilingen van Maurice de Hoax gelden alleen bij een opkomst van 100%, dat heeft nog nooit plaatsgevonden. Alle deelnemers in het panel dat een afspiegeling is van de Nederlandse

Martec001 | 07-08-16 | 16:04

En dan is er nog het verschil tussen hoog opgeleid en intelligent (niet noodzakelijkerwijs hetzelfde); met mijn IQ van bijna 4 x mijn schoenmaat heb ik al jaren door dat er nog slechts één hoop is (zij het infinitesimaal klein) op redding, qua infiltratie van de Vijfde Colonne van de Religie van Vrede en Verdraagzaamheid, en dat is de PVV. Treurig, maar ;t is niet anders.
.
En mocht ook de PVV het probleem niet verhelpen (die kans is dus vrijwel gelijk aan 1), dan is er nóg een reden om straks op Geert en zijn trawanten te stemmen: het is de ultieme trap in de ballen van het stelletje flapdrollen dat nu de touwtjes in handen heeft, de Volks-Verlakkende Dievenbende en de Partij van de Allah-aanhangers. Over Dhimmie '66 heb ik het dan nog maar even niet.
.
Tja, en die trap in de ballen van o.m. Mark Rutte (bij wijze van spreken dan, want ballen heeft 'ie volgens mij niet) is straks extra verdiend omdat er nog steeds geen streep door het Ukraïne-associatieverdrag gehaald is.

Brou Is Back | 07-08-16 | 16:03

@Goedemiddag | 07-08-16 | 15:15

Precies hetzelfde als wel doen en het antwoord al weten.
Symboolpolitiek heet zoiets geloof ik ;-)

von Strumpfhausen | 07-08-16 | 16:02

geweldig dit, altijd schelden op domme PVV'ers, moet je eens naar de SP kijken. Maar goed, het is dus wel een arbeiderspartij, dat kun je van de PVDA met 4% van de laagopgeleide stem niet meer zeggen.

nStilgar | 07-08-16 | 15:57

Berbaar | 07-08-16 | 15:43:
Ik ben helaas niet zo veerkrachtig, blijmoedig en sociaal competent als jij.

LuckyGirl | 07-08-16 | 15:56

@LuckyGirl | 07-08-16 | 14:44
U zet wel een fantastisch stereotype neer van het PVV boosburgertje heur.

Berbaar | 07-08-16 | 15:43

-weggejorist-

knappekapster | 07-08-16 | 15:41

@LuckyGirl | 07-08-16 | 14:44

Geweldige post!

EefjeWentelteefje | 07-08-16 | 15:37

Populisten aller landen verenigt u!

joepiedepeopie | 07-08-16 | 15:36

-weggejorist-

knappekapster | 07-08-16 | 15:34

-weggejorist-

Changeisthelawoflife | 07-08-16 | 15:30

@dijkbewaker | 07-08-16 | 15:27
Doe ff een linkje mijn beste!

Berbaar | 07-08-16 | 15:29

Wat me vooral een keer opviel bij het zoveelste onderzoek van de Hond, maar dan over INKOMEN, dat de PVV kiezer er totaal anders uit kwam dan verwacht.
De PVV kiezer had een veeel hoger inkomen dan verwacht mag worden van een laag opgeleid persoon. Het viel weinig mensen op. Van een hoog opgeleid persoon mag je verwachten dat er een navenant hoog inkomen te verwachten was. Dat was ook zo bij D66 en VVD, dus niets bijzonders.
Maar met het hoge inkomen van de PVV kiezer was iets bijzonders aan de hand. Het was vele malen hoger dan de SP kiezer maar ook hoger dan Groen links en de PVDA waarbij Groen links in verhouding veel meer hoogopgeleide personen tot hun kiezers mag rekenen.
Waardoor kwam toch dat hogere inkomen van de vooral in de media aangenomen "domme PVV volk" toch vandaan?
Twee redenen die voor de hand liggen:
1-veel succesvolle middenstanders en zelfstandigen die hoewel lager zijn opgeleid een beter inkomen genereren door keihard te werken en goed bezig te zijn.
2- Veel werknemers die door hun werkgever boven gemiddeld beloont worden omdat ze het beter doen dan gemiddeld en daarvoor door hun werkgever beter beloont worden.
Conclusie: De gemiddelde PVV kiezer is de motor van onze samenleving. Werkt harder en beter dan gemiddeld elke andere kiezer. En dat is een conclusie die u nooit zult horen omdat het de frame van dom populistisch en extreem rechtse PVV kiezer verpulvert.
Je zou ook kunnen zeggen: De PVV kiezer is de meest snuggere van allen, staat met zijn voeten in de Hollandse klei, en ziet de zaken realistisch in tegenstelling tot de droomwereld kiezers van Groen links en de elite VVD, D66 kiezer die door hun maarschappelijke positie weinig last van alledaagse beslommeringen hebben in hun penthouse en golfbaan huis.

dijkbewaker | 07-08-16 | 15:27

Het is de schuld van Die Wilders.

Kamervraag | 07-08-16 | 15:26

@vonstrumpghausen.

Is dat zo dat het niet wordt aangenomen? En wat voor zin heeft het ook alweer om niets te doen?

Goedemiddag | 07-08-16 | 15:15

@von Strumpfhausen | 07-08-16 | 15:09
Natuurlijk is dit zinvol. Zo wordt het in ieder geval weer eens duidelijk welke partijen wel een Nexit referendum willen en welke niet.
Misschien zelfs ook wel waarom. Hoewel ik dat laatste in sommige gevallen betwijfel.

Sinister-President | 07-08-16 | 15:15

-weggejorist-

knappekapster | 07-08-16 | 15:14

@Goedemiddag | 07-08-16 | 15:06

Wat heeft dat voor zin als je van te voren al weet dat dit niet aangenomen zal worden ?

von Strumpfhausen | 07-08-16 | 15:09

-weggejorist-

knappekapster | 07-08-16 | 15:08

Ook hoger opgeleiden zijn op een gegeven moment wel een beetje flauw van dagelijks anaal genomen worden door VVD+PVDA.

panadol | 07-08-16 | 15:07

@NB-stb. VNL is tot nu de enige die een wetsvoorstel heeft ingediend om een nexit referendum te houden. Waar blijft de PVV?

Goedemiddag | 07-08-16 | 15:06

Andere standpunten dan een Nexit zijn ondergeschikt, enkel pvv biedt deze optie!

NB-Stb | 07-08-16 | 14:58

@the Jackdawn | 07-08-16 | 14:43
Beste Jack om al die stemmers als afkomstig uit het afvoerputje van de maatschappij te betitelen gaat mij wat ver.
Maar eauk ik ben benieuwd naar de nieuwe PVV kamerleden want die gaan er komen.
Hoeveel procent er aan het einde van de rit nog daadwerkelijk voor de PVV in de kamer zit lijkt me interessant ;)

Berbaar | 07-08-16 | 14:56

@Sinister-President | 07-08-16 | 14:48:
I love your nick.

LuckyGirl | 07-08-16 | 14:53

LuckyGirl | 07-08-16 | 14:44
Duidelijk, krachtig en prachtig gesteld!

Sinister-President | 07-08-16 | 14:48

Het is heel jammer dat veel pvv ers VNL zien als afvalligen en daarom boos op ze zijn.
Natuurlijk, het was niet chique wellicht om uit de pvv fractie te stappen, echter moet ik wel constateren dat de pvv met name op economisch vlak wel erg links/socialistisch is.
Ikzelf was tot voor enige jaren lid van de VVD en economisch rechts. Uiteraard wil ik net zoals iedere gezonde hollander de islam zoveel mogelijk weren.
Voor mij was het echter kiezen tussen twee kwaden, of mijn eigen partij die Weleenswaar rechts leek maar de islam knuffeld of de socialistische pvv.
Helaas bestond VNL in 2012 nog niet, want dan had ik zonder enige twijfel daarom gestemd. Een partij met inhoud die en voor meer eigen soevereiniteit is, tegen de islam en rechts.
Inmiddels heb ik al twee jaar geleden mijn lidmaatschap van de vvd opgezegd en ben ik overstapt naar VNL en ik ben niet de enige VVD er.
VNL is gewoon een goed en eerlijk alternatief voor de rechtse VVD er waar de PVV dat niet is.
In die zin is VNL een absolute aanwinst voor het anti-eu en anti-islam kamp!

Goedemiddag | 07-08-16 | 14:48

@Veni_Vidi_Vici 14:20: Misschien moet je mijn plempsels daar eens lezen, knuppelmans.

Muxje | 07-08-16 | 14:47

Mark_D_NL | 07-08-16 | 14:26

Google zelf maar eens Wilders water bij de wijn, daar is geen lijntje voor nodig.

the Jackdawn | 07-08-16 | 14:45

Hoogopgeleid is een goedkope manier om geboren Nederlanders tegen elkaar uit te spelen.
Verdeel en heers.
Als het voor de grafiekbesteller beter uitkomt is er nog jong versus oud, koophuis versus huurhuis, krantenlezers versus internetters, kudtje versus piemoltje, en op elk kan je een verhaaltje plakken.
"De jongeren in GB geven om de toekomst en ontwikkeling, dus bremainers. Ouderen zijn zuur en gaan toch snel dood dus brexiteers".
Walgelijk tweespalt zaaien en inspelen op gevoelens van superioriteit.
Ik heb goed opgelet bij geschiedenis en verder heb ik de belangrijkste lessen geleerd in mijn vrije tijd.
Daardoor kan ik niet zoveel centjes verdienen maar die heb ik niet nodig om waardig door het leven te gaan.
Ik heb voor een paar rotcenten wc's schoongemaakt en konten gewassen van mensen die dat niet meer zelf konden.
Die mensen waren tevreden over mij, ik blij.
Totdat een paar hoger opgeleiden mij mijn baan afgenomen hebben, voor een paar rotcenten meer voor hun.
Die kunnen mooi de boom in later met hun ongewassen reet.

LuckyGirl | 07-08-16 | 14:44

Berbaar | 07-08-16 | 14:32

Ik kijk nu al uit naar die 25 nieuwe kikkers waar de hoogopgeleide PVV-adepten uit het afvoerputje van de maatschappij op hebben gestemd.

the Jackdawn | 07-08-16 | 14:43

@pigadaki | 07-08-16 | 14:34, die zit. Daar kun je heel veel naar terugleiden inderdaad.

Alexis de T. | 07-08-16 | 14:43

VVD is de partij van de gebroken verkiezingsbeloftes. En vlak voor elke verkiezing laten ze wat anti-immigratie retoriek horen, meestal van de meest vage soort, zonder een enkele concrete belofte, en na de verkiezingen gaat de retoriek weer terug de vuilnisbak in. Om er bij de volgende verkiezing weer tijdelijk uitgehaald te worden.

Het is kiezersbedrog, ze praten er wel over maar *doen* concreet nooit wat aan de kolonisatie van Nederland door moslims en Afrikanen. Dat is al zo sinds partijleider
Bolkestijn in de jaren '90. En de kiezers trappen er elke keer weer in.

Het is ironisch dat de degene die de immigratie nog een beetje afgeremd heeft, staatssecretaris Cohen was van de Partij voor de Allochtonen.

Maar of de PvdA dat ooit gaat herhalen betwijfel ik, gezien de enthousiaste steun van de PvdA voor de diverse "eenmalige" Generaal Pardons voor afgewezen asieleisers.

Wellicht zag Cohen als jood in dat het niet in zijn belang was als Nederland te islamitisch zou worden, gezien de virulente jodenhaat in de Islamitische wereld.

petersteenkamp | 07-08-16 | 14:43

@knappekapster | 07-08-16 | 14:04

7 Nederlandse vertegenwoordigers waaronder ook enkele dubbel paspoorthouders met een politieke functie. Fouter dan fout dus.

Pieter V | 07-08-16 | 14:41

@Mastermattie | 07-08-16 | 13:47

Ach de Gore Leugenaars. Na Duyvendinges, Stink Varma, Rabbae en Tofik Dibi is het v.w.b. het gehalte aan beroepsoplichters en criminelen nog niets veranderd.

Pieter V | 07-08-16 | 14:35

Ik droom wel eens en vraag me dan af; wat was er na de gebeurtenissen van 9/11 gebeurd als we niet zo masochistisch bereid waren geweest om ons op vliegvelden etc half uit te kleden terwijl toen in ieder geval, duidelijk zichtbaar was dat witte mensen niet in de hoek van de daders zouden zitten? Als wij de gevolgen van die vreselijke aanslag terecht hadden laten komen waar die moesten liggen, namelijk bij de moslimbevolking van de wereld? Zouden dan de kansen op zelfreflectie bij die 'gelovigen' niet toegenomen zijn? En daardoor de kansen op verandering van binnenuit in die bevolkingsgroep? Immers, zij wilden heus wel blijven reizen in de diaspora!Het is onze eigen bereidheid tot lijden die ons de das omdoet en de gekte in de moslimwereld opvoert.

pigadaki | 07-08-16 | 14:34

@the Jackdawn | 07-08-16 | 14:20
Compromissen verwacht ik niet van gekke Greet en ik ben bang dat het daarvoor eauk te laat is.
VVD & CDA schuiven langzaam naar rechts op en zullen samen met VNL zeteltjes op rechts wegsnoepen.
D66, PvdA en andere linkschen zullen vol op het anti-Wilders orgel gaan.
Ergo de verkiezingen zullen voor de PVV slechts bepalen of ze met 18 of 40 kikkers in de kruiwagen langs de zijlijn staan te brallen.

Berbaar | 07-08-16 | 14:32

EefjeWentelteefje | 07-08-16 | 13:05

Eefje woon er zoals je weet al jaren tussen en je wil niet weten met wat voor dedain de grachtengordelsocialist over de "burger" praat. Genant. Nu kan ik die misplaatste socialistische arrogantie tegenwoordig wel bevatten maar wat me veel meer irriteert is de het feit dat ze er van overtuigd zijn dat hun salonsocialistische drammerij de enige juiste is. In het begin toen ik hier op de gracht arriveerde heb ik nog wel eens geprobeerd om ze uit te leggen dat er toch echt een andere wereld is buiten hun bakfiets, VPRO, tunnelvisiewereld. Nee hoor. "Wij weten wat goed is voor de burger." was en is het mantra. Het ging zelfs zo ver dat ze mijn Istanbul geboren en getogen vrouw gingen uitleggen dat ze totaal niet wist waar ze over het over had aangaande Erdogan en Turkse politiek want ze hadden "vrinden" in Istanbul dus hun visie was de enig juiste.

Basil Fawlty | 07-08-16 | 14:32

@knappekapster | 07-08-16 | 13:41

= Blonde mevrouw?

Pieter V | 07-08-16 | 14:30

@EefjeWentelteefje | 07-08-16 | 13:48

Geen cent naar Griekenland? OK was ook geen cent maar miljarden Euro's.
Volgens deze oplichter zal dat dan wel niet gelogen zijn.

Pieter V | 07-08-16 | 14:30

@Mastermattie | 07-08-16 | 14:09
Nou dan mag hij wel wat doctoraals erbij photoshoppen in de foto, van die hoofdekseltjes bijvoorbeeld op dat grijze haar.

Crufty | 07-08-16 | 14:27

Ik stap ook over. Van de PVV naar de PVV. Gewoon omdat het kan. En ik wil graag dat welkomsgeschenk: een bepaald vredelievend echter zeer verwarrend geloof vrij kunnen denkende maatschappij waarin we weer eens om alles kunnen lachen. Hangjas Rutte en zijn beestenbende doen een flauwe poging; hebben echter nou niet echt vooraan gestaan bij het uitdelen van de humor. Oh, Geert? NPO/ NOS s t e k k e r eruit. Volkskrant verbieden vanwege decennia valse propaganda. NRC belgen-redactie in kader dubbel paspoort terug naar Belgie. Oh, en een muur met goed hang- en sluitwerk. En ach, als je dan toch bezig bent graag even naar en gemeen schelden tegen Muiswinkel en samen met de Vara ook !W!E!G! Graag 365/7/24 carnaval en kermis in dit land; wij zijn met meer!

verbanden | 07-08-16 | 14:27

@the Jackdawn | 07-08-16 | 14:20
En jij hebt een direct lijntje met Geert en weet dus wat Geert gaat doen. Allemaal aannames. Heb je ook iets wat je niet verzonnen hebt omdat het goed past bij de helse droom van je overlords?

Mark_D_NL | 07-08-16 | 14:26

Ach...
Hoog opgeleid en slim gaan vaak niet samen.
Laag opgeleid en dom gaan vaak niet samen.
Een zekere mate van "boerenslimheid" geeft meer garantie op succes, hoewel dat vaak weer niet samen gaat met oprechtheid en eerlijkheid. Kijk maar naar de politiek.

Sinister-President | 07-08-16 | 14:26

@Alexis de T. | 07-08-16 | 13:28

Spekman is zelf een proleet van het ergste soort die een of andere flutstudie heeft gedaan in de tijd dat pretstudies het helemaal waren.
Uiteraard geen wis- en natuurkunde, civiele techniek of iets anders waar de maatschappij iets aan heeft.

Pieter V | 07-08-16 | 14:26

Ah, de "nieuwe" beloftes van de VVD (waar stond dat ook alweer voor), die zullen echt aanslaan. Iedereen met een beetje gezond verstand(!) zal Rutte zien als aarts-leugenaar, zo onbetrouwbaar als de pest.
En Markie, nu wij het toch over jou hebben: hoe zit het met het Oekraine referendum??? Of gaat dit net zoals de onderste steen van jou in de fopdoos van gebroken VVD beloften?

LaatmaarLu? | 07-08-16 | 14:23

@Fijnstoffer | 07-08-16 | 13:24

De term academisch misvormd is dan ook al heel oud.
Lieden die van één onderwerp veel weten of in het geval van alfa-wetenschappen denken te weten, maar verder zo onvoorstelbaar wereldvreemd zijn dat je echt aan hun verstandelijke vermogens kunt twijfelen of de mogelijkheid moet overwegen met autisten te maken te hebben.

Pieter V | 07-08-16 | 14:22

funkyd | 07-08-16 | 13:06
"Als we echt dingen willen veranderen moet de PVV een meerderheid in de kamer krijgen. Hoe krijgen we dat voor elkaar?"

Dan zal Wilders water bij de wijn moeten doen en aangezien Greet dit niet van plan is zal er gewoon een nieuw Rutte 3 kabinet komen.

the Jackdawn | 07-08-16 | 14:20

Ichneumonidae | 07-08-16 | 13:03
.
Muxje is vlees nog vis en dus onderdeel van het probleem. Dat is ook de reden dat hij graag bij van Jole op de Joop plempt, fijn thuis bij de rest van de ontkenners en wegkijkers.
.
#bekenkleur

Veni_Vidi_Vici | 07-08-16 | 14:20

@Mastermattie | 07-08-16 | 13:30

Nope.... bij de enquête van de Hond wordt simpelweg gevraagd naar je genoten opleiding.
En juist dat maakt zijn cijfers dubieus, 1 omdat de Hond niet kan controleren of dit naar waarheid is ingevuld en 2 omdat hij niet kan controleren wat de werkelijke verhouding is tussen hoog en laag opgeleiden die aan zijn enquêtes deelneemt.
Natte vingerwerk dus ;-)

von Strumpfhausen | 07-08-16 | 14:19

-weggejorist-

knappekapster | 07-08-16 | 14:19

@Berbaar | 07-08-16 | 13:17

Ach weer opnieuw de mening van dezelfde barbaar, gewoon weg met ons dus. Wat sneu toch weer.

Pieter V | 07-08-16 | 14:17

Beslissingen, door hoog- of laagopgeleide,domme of juist intelligente mensen worden genomen, daarvan zal alleen de tijd uitwijzen of deze wel of niet juist waren.
Van tevoren al roepen dat ze dom zijn, is pas echt rutte.

Gags Beasley | 07-08-16 | 14:16

@knappekapster | 07-08-16 | 13:16
In het Brabants dagblad van gisteren een hemeltergend interview met de criminele dictator Jan-Kloot Juncker.

Inderdaad: "Ik heb altijd gelijk", "Alleen meer EU is de oplossing", "De oorzaak van de ellende ligt bij de kudtburgers in de EU en hun regeringen".

Tot zover de smeerlap die onze belangen verkwanseld aan de EU-dictatuur en de islam.

Pieter V | 07-08-16 | 14:16

knappekapster | 07-08-16 | 14:04
.
Politiek, zakenwereld, 'hoogopgeleiden', media. Het lijkt me (grotendeels) een kliek deugmensen.

Pemberton | 07-08-16 | 14:11

Ik ben benieuwd hoe hoog de hoogopgeleide stemmers opgeleid zijn bij de aanstaande verkiezingen. Even een gokje...ah,toch maar weer op de oude partijen stemmen. Wedden?

Medianix | 07-08-16 | 14:10

@Draak uit Brabant | 07-08-16 | 13:10

Wilders heeft prima oplossingen voorgesteld, maar daar wil de gevestigde orde niets van weten want dan moeten ze toegeven dat ze zelf achterlijk of crimineel bezig zijn geweest, waarschijnlijk beide.

Pieter V | 07-08-16 | 14:10

Prima ontwikkeling op zich, maar Greetje geef het stokje toch aan Bosma, je weet dat hij degene is die de PVV beter kan leiden. Ga tocb met je vrouw een welverdiende vakantie houden voor een jaar of zo, even bijkomen

Bokito ergo sum | 07-08-16 | 14:10

-weggejorist-

knappekapster | 07-08-16 | 14:10

20 jaar geleden stemde ik denk ik voor het laatst VVD. Nie wieder! Ik wil me niet associeren met een partij van leugenaars. Overigens alle belangen van de gevestigde orde zijn niet mijn belangen. Dus hou je maar een paar partijen over.

roze_bril | 07-08-16 | 14:10

@Crufty | 07-08-16 | 14:07
Dat hangt ervan af of er een baby aan die "uiers" ligt.

Mastermattie | 07-08-16 | 14:09

@Mastermattie | 07-08-16 | 14:05
Ja, ja, nee. Ja, met een strafblad mag je in de Kamer. Ja, vanuit de bajes mag erop je gestemd worden. Het enige wat dat kan verhinderen, is als een rechter iemand het passief kiesrecht ontneemt. En nee, je wordt niet uit de gevangenis vrijgelaten omdat je in de kamer gekozen bent.

Lewis Lewinsky | 07-08-16 | 14:09

@Pieter V | 07-08-16 | 14:06

Goeie, inderdaad!
Het voordeel van zonder regering zitten is dat er natuurlijk ook niets (verder) verknoeid kan worden.

EefjeWentelteefje | 07-08-16 | 14:09

Het fotootje dat de Hond er boven plaatst doet vermoeden dat het gaat om hoogbejaarden, i.p.v. hoogopgeleiden, verwarrend hoor.
Als je reclame maakt voor luiers plaats je toch ook geen foto van uiers?

Crufty | 07-08-16 | 14:07

@EefjeWentelteefje | 07-08-16 | 13:11

Toen België in 2010-2011 541 dagen zonder regering zat functioneerde het land als nooit tevoren.

Pieter V | 07-08-16 | 14:06

@Lewis Lewinsky | 07-08-16 | 13:58
Ik denk ook dat ze 'm gewoon op het biljet zetten.
ik vraag me alleen af, als hij opgehokt wordt, of hij dan nog steeds stemrecht heeft. Als dat niet het geval is, kan de kiesraad 'm namelijk op de lijst weigeren.

Is het trouwens in de NL wetgeving mogelijk om je vanuit de bajes verkiesbaar te stellen voor de landelijke politiek? En als je dan voldoende stemmen hebt, mag je dan de bajes uit om je werk te kunnen uitvoeren?

Mastermattie | 07-08-16 | 14:05

Pieter V | 07-08-16 | 13:30

Precies ! Mij hoogopgeleide kinderen kiezen zelfs vanuit het buitenland al jaren De PVV .

edelweiss | 07-08-16 | 14:05

-weggejorist-

knappekapster | 07-08-16 | 14:04

@Stormageddon | 07-08-16 | 14:03
Dank! *stempt allen pvv*

Lewis Lewinsky | 07-08-16 | 14:04

"De VVD zal hun islam- integratie- en terrorismeretoriek tijdens campagnetijd dusdanig opvoeren" Om daarna de boel weer 180 graden te verdraaien en weer degenen die dan nog zo dom zijn om VVD te stemmen, te belazeren. Politiek heeft niets met intellect te maken maar alles met een kleine garantie tot een eerlijke en veilige maatschappij.

doskabouter | 07-08-16 | 14:03

@Lewis Lewinsky | 07-08-16 | 13:50
Ik herhaal het slechts even voor de juichbrigade.

Stormageddon | 07-08-16 | 14:03

Vergeet niet dat je met een HAVO diploma uit 1994 nu hoogopgeleid zou zijn.

bambi1970 | 07-08-16 | 14:02

Ken genoeg zogenaamde hoogopgeleide mensen die enorme onzin uitkwezelen, die feiten niet willen zien en in allerlei nonsens geloven.

Piet Karbiet | 07-08-16 | 14:02

@Mastermattie | 07-08-16 | 13:56
Wanneer Wilders een gevangenisstraf krijgt, dan wordt hij een echte "martelaar" en zal zijn winst echt sky high gaan. Betwijfel of Rutte dit aandurft. Ik denk dat de rechters de opdracht krijgen om te rekken.

Mark_D_NL | 07-08-16 | 14:01

@Cuyahoga | 07-08-16 | 13:55
Zoals ik al aangaf zijn die cijfers inderdaad niet zuiver. En ook uw redenering is correct.
Het is allemaal speculatie voor de bühne waarbij het framen centraal staat.
Het is overigens wel zo dat als je de peilingen van Maurice de Hoax invult, je zelf zowel opleiding als politieke voorkeur aangeeft. Maurice heeft dus een directe link tussen opleiding en politieke voorkeur maar zijn polls worden inderdaad niet door ALLE stemgerechtigden ingevuld en dan is er ook nog de vraag of het naar waarheid is ingevuld.

Mastermattie | 07-08-16 | 14:01

De VVD is een wereldvreemde partij. Een elite die, veilig weggedoken in hun witte wereldje, 'racisten/nazi's/tokkie's' roept naar het plebs en zich dan 'weldenkend' voelt.

Pemberton | 07-08-16 | 13:59

@Ichneumonidae 13:03: Piratenpartij. Een one-issuepartij, maar het gaat wat mij betreft om een meer dan voldoende belangrijk issue, en de PvdD heeft laten zien dat je als kleine maar gefocuste partij wel wat kan bereiken.

Muxje | 07-08-16 | 13:58

@Mastermattie | 07-08-16 | 13:56
Ook als Wilders een gevangenisstraf krijgt, blijft hij gewoon lijsttrekker.

Lewis Lewinsky | 07-08-16 | 13:58

@omanders | 07-08-16 | 13:46
Bosma is zeker een goede.
En ik denk dat als ze Geert na de nieuwe rechtszaak toch ophokken (wat niet gaat gebeuren) dat Bosma wel eens de lijsttrekker kan worden. Dat zou enerzijds heel goed voor de PVV zijn. Echter zullen de "domme" kiezers niet begrijpen waar Geert op het stembiljet is gebleven.
30 januari moeten alle kandidaten en lijsten bekend zijn dacht ik. Dan weten we of Geert er nog steeds als lijsttrekker op staat. (Dat gok ik wel, wordt 'ie opgehokt, schuift de lijst gewoon door)

Mastermattie | 07-08-16 | 13:56

@Stormageddon | 07-08-16 | 13:46


Aan de andere kant: Wilders houdt over het algemeen heel wat beter stand in een debat dan Roemer, wat een echte lichtgewicht is.

omanders | 07-08-16 | 13:56

Mastermattie | 07-08-16 | 13:30
Volgens mij is dat geen redenatie, of op zijn minst klopt die niet.
Ik vraag me af of 'ze' van iedereen weten wat voor opleiding ze hebben, maar dan nog, de laatste keer dat ik gechecht heb, was stemmen anoniem.
Steekproeven, polls, om tot dat soort cijfers te komen?
allemaal bullshit.
En moet je ergens een kopie van je diploma laten zien, of kan je ook gewoon liegen.

What would Jesse do?

Ik denk dat hij van zichzelf denkt dat hij hoog opgeleid is, terwijl een vmbo-diploma in de meeste kringen niet als zodanig geldt.

Bullshit, bullshitter, bullshittest, ik veeg mijn reedt af met dit soort cijfers, in tegenstelling tot de Lügenpresse, die er bijvoorbeeld graag het acht uur journaal mee opent.

Cuyahoga | 07-08-16 | 13:55

@mijzelf. Mauwen moet natuurlijk mouwen zijn.

Uw Psychiater | 07-08-16 | 13:52

@Stormageddon | 07-08-16 | 13:46


Exact. Zie SP in 2012 als voorbeeld.

omanders | 07-08-16 | 13:50

"Intellectueel" is net zo nietszeggend geworden als de woorden xenofoob, racist en binnenkort; Laagopgeleid. Allemaal (bekende) trucjes van de goedmensch om andere mensen in een hoekje te drukken. Werkt niet meer.

Mark_D_NL | 07-08-16 | 13:50

@Stormageddon | 07-08-16 | 13:46
Zie Lewis Lewinsky | 07-08-16 | 12:46

Lewis Lewinsky | 07-08-16 | 13:50

@Uw Psychiater | 07-08-16 | 13:43


Hoog opgeleid betekent niet meer hetzelfde als intelligent tegenwoordig. De universiteiten zijn opengesteld voor iedereen. Ook de oliedommen. Zie vrouwenstudies en sociologie.

omanders | 07-08-16 | 13:48

@aight.. | 07-08-16 | 13:28
We zijn het grotendeels eens, hoor!

@Schietmijmaarlek | 07-08-16 | 13:33
Je bent "met de VVD in de regering wordt er niet gemorreld aan de hypotheekrenteaftrek!" vergeten, haha.

Verder vrees ik dat je gelijk hebt. Stond de PVV bij de vorige verkiezing(en) niet óók heel hoog in de peilingen? Is niet veel van terecht gekomen...

EefjeWentelteefje | 07-08-16 | 13:48

@Uw Psychiater | 07-08-16 | 13:43
Jesse Klaver is wel het mooiste voorbeeld.... VMBO!

Mastermattie | 07-08-16 | 13:47

Uit de comments van het nachttopic....

___________________________________________________________
De peilingen voor de PVV zeggen ook niets, nee. Dat is zo. Aan peilingen heb je geen fuck. Wen er maar aan.
Lewis Lewinsky | 07-08-16 | 02:41
____________________________________________________________

Stormageddon | 07-08-16 | 13:46

"Is Geert dan het intellectuele boegbeeld waar men zo naar smacht?"


Martin Bosma is van een andere orde. Hij kwam heel, heel goed over tijdens de verkiezing van de kamervoorzitter.

omanders | 07-08-16 | 13:46

Hoogopgeleiden bij GroenLinks? Die een of twee verdwaalde zielen die voor zichzelf een baantje hebben geregeld bij een multinational? Het overgrote deel van GroenLinks stemmers hebben nog nooit gewerkt en zullen ook nooit werken, want kraken, geweld plegen tegen andere die een andere mening hebben, en de hele dag blowen en daar voor betaald krijgen is natuurlijk veel leuker dan zelf de handen uit de mauwen steken.

Uw Psychiater | 07-08-16 | 13:43

Op zich is deze recente peilingfoto wel leuk. Daar ga ik goktrommel en zijn tien aangemaakte aliassen op Powned nieuws eens goed mee om de oren slaan. Overigens - je kunt daar gewoon weer werkende linkjes plaatsen. In het begin van de 'nieuwe stijl' werkte dat niet. Dit staatje geeft wel aan dat een zeepbel is doorprikt. De MSM deed voorkomen of hoogopgeleiden enkel VVD, D666, of Groen Links zouden stemmen en de PVV niet. Ha ha. Ze moesten eens weten. Steeds meer zijn die trekpoppen van Brussel zat en die georchestreerde massa-immigratie . Dus je hebt bijna geen andere keus dan de PVV te stemmen om dit fatalisme te keren.

Nehemia | 07-08-16 | 13:43

BS onderzoek van Maurice de Hoax.
Je hoeft namelijk geen intellectueel te zijn om te zien dat de huidige PC kliek de zaak heeft belazerd en van NL een enorme puinhoop gemaakt tot aan de soevereiniteit verkwanselen aan een antidemocratisch moloch toe.
Helaas lopen er in NL nog veel teveel naïeve dwazen rond die geloven dat diegene die deze ellende hebben veroorzaakt die ook wel op kunnen/willen lossen.
Daarom verwacht ik dat er na maart 2017 niets zal verbeteren maar eerder verslechteren, zelfs al haalt de PVV 50 zetels blijft het nog 50 tegen 100 om maar te zwijgen over het NL ambtenaren apparaat dat zwaar is geïnfiltreerd door de handlangers van de PC kliek.

von Strumpfhausen | 07-08-16 | 13:42

-weggejorist-

knappekapster | 07-08-16 | 13:41

@compitaal | 07-08-16 | 13:38
Bedankt voor de tip :)

Lewis Lewinsky | 07-08-16 | 13:41

De laatste Wildersbasher gaat op sterk water.

compitaal | 07-08-16 | 13:40

" Hoogopgeleid " en " Populist " . de 2 meest misbruikte termen anno 2016.
.
Termen gebruikt door en voor simpele en luie zielen in politiek en media om
- zonder argumentatie - mensen automatisch gelijk te kunnen geven en als " goed " af te schilderen en anderen ongelijk te kunnen geven en als " fout " weg te zetten.
.
Moderne " Godwins " : discussie beëindigd / redenering irrelevant / einde artikel , als ik deze termen tegen kom.

enorme sukkelzak | 07-08-16 | 13:39

@Berbaar | 07-08-16 | 13:17
Dat blijkt. Want iedereen en zijn moeder in de VVD en het CDA praten Wilders na.

Mark_D_NL | 07-08-16 | 13:39

@Pieter V | 07-08-16 | 13:30
Maar daar noemt u ook een punt.
het verschil tussen alfa's, bèta's en gamma's.
Bèta's denken logischer (wiskunde, logica) terwijl alfa's en gamma's meer denken in "zweverige" richtingen., zoals psychologie en sociologie.
Bèta's zien vaak een reële wereld terwijl alfa's en gamma's een maakbare wereld voor ogen hebben.

Mastermattie | 07-08-16 | 13:38

@Lewinsky
Beetje zuinig zijn op Wildersbashers, worden zeldzaam.

compitaal | 07-08-16 | 13:38

-weggejorist-

knappekapster | 07-08-16 | 13:37

-weggejorist-

knappekapster | 07-08-16 | 13:36

Piet Karbiet | 07-08-16 | 13:21
Dat is inderdaad op een misselijke manier gegaan.

aight.. | 07-08-16 | 13:36

@dutchdj | 07-08-16 | 13:06
Ga eensch deaud met je godwin, als je wil.

Lewis Lewinsky | 07-08-16 | 13:35

Ach ja, die peilingen.
Zo rond de kerst belooft Mark 2000 euro voor iedere hardwerkende Nederlander en er gaat geen geld meer naar Marokko, de Grieken, de Italianen, de Fransen, de Oekraïners, naar Turkije en Erdo kan het dak op.
En hij gaat beloven, dat we beter gaan controleren wie we binnen laten en dat we nóg sneller ongewenst volk uit gaan zetten!
Want wir schaffen das!
Dan stemmen ze allemaal weer blind op de VVD.
De rest gaat weer 'tactisch' op de PvdA stemmen, of blijft 'tactisch' thuis.
Al is het alleen maar om Geert dwars te zitten.
Terwijl nu toch wel duidelijk moet zijn, dat Geert al die tijd gelijk heeft gehad.
Maar ja... dat had Pim ook.

Schietmijmaarlek | 07-08-16 | 13:33

@dutchdj | 07-08-16 | 13:27

Een dj? Zoiets als een Dolle Joker dus met kennelijk niet veel meer hersens dan een garnaal.

Pieter V | 07-08-16 | 13:32

Toch wel frappant om te zien. Vroegah werd den arbeider als kiezer als iets "chics" gezien door de linkse politieke elite. Als je die en de vakbonden achter je had dan was het kat in het bakkie voor een linkse politieke partij. Het verheffen van de domme, arme arbeider werd door de linkse kerk als het hoogst mogelijke gezien. Tegenwoordig heb je nauwelijks nog echte arbeiders in Nederland maar de nazaten die nu niet meer op links stemmen maar op de PVV zijn voor de salonsocialisten dus per definitie tokkies. Want stel je voor? Een kiezer met een eigen wil en een wil die niet aansluit op een archaisch, links, maakbaarheids, gelijkheidsideaal. Dat moeten "we" niet willen.
cynisme modus off//

Basil Fawlty | 07-08-16 | 13:31

@dutchdj | 07-08-16 | 13:06

Uw vader of opa was ook NSB-er? Kan bijna niet anders.

Ik ben een hoogopgeleide Beta-man en stem al jaren PVV.
Gewoon een kwestie van gezond verstand als je nog een toekomst voor je kinderen en kleinkinderen wenst.

Pieter V | 07-08-16 | 13:30

@Cuyahoga | 07-08-16 | 13:24
Ze weten van iedereen welke opleidingen ze genoten hebben. verder weten de ook wie er zijn wezen stemmen (ingeleverde kiespas) dat strepen ze weg tenen de resultaten uit de stembureaus.
Dus één-op-één is het niet maar wel bij nauwe benadering.

Mastermattie | 07-08-16 | 13:30

@rtxpow | 07-08-16 | 12:46
Af en toe eens naar het Midden Oosten sturen om wat bommen los te laten her en der.

Eparchus | 07-08-16 | 13:30

Gezien? als je weet of en wanneer je "word of wordt" moet schrijven stem je geen PvdA , geen SP of Ouderenbond maar als je totaal geen opleiding hebt dan stem je SP.
Als je niet begrijpt wat ik bedoel, moet je dus SP stemmen.

langzullenweleven | 07-08-16 | 13:30

De hoogopgeleide regering van Belgenland is eruit, hoor. Ze gaan de politiekantoren extra bewaken met een bewaakpolitie. Dus de Belgen kunnen weer rustig slapen.

Lewis Lewinsky | 07-08-16 | 13:29

Het echte nieuws is natuurlijk dat de achterban van de PVDA slechts 4% van de laagopgeleiden betreft. Partij van de ARBEID... niet dus. Grachtengordel tuig. Eat that Spekman.

Alexis de T. | 07-08-16 | 13:28

EefjeWentelteefje | 07-08-16 | 13:14
Daar kan ik niks mee. Ik heb geen zin om een woord te laten kapen door mensen met een politieke agenda. Als iemand sneert over wat 'de laagopgeleiden' doen, dan is het aan anderen om daar een weerwoord aan te bieden. Wat helpt dan meer? Proberen als een soort woordenpolitie de manier waarop die persoon zich uit te sturen, of inhoudelijk ingaan op wat hij zegt?

Het is overigens een feit dat er in het geval van Brexit een verband was tussen stemgedrag en opleidingsniveau. Hoe verklaar je dat en wat wil je ermee? Wel, één verklaring is dat laagopgeleiden dom zijn en dat we niet moeten luisteren naar wat zij zeggen. Dat klinkt mij een beetje als hetzelfde soort onderbuikfrustratie als wat de mensen die zich boven het plebs (zoals zij dat zien) verheven voelen denken te zien in laagopgeleiden. Een andere mogelijke verklaring is dat hoogopgeleiden meer blootgesteld zijn aan EU-ideologie, of dat zij minder geconfronteerd worden met de economische nadelen van EU-beleid en meer met de economische voordelen.

Het probleem in het bespreken van het verschil in stemgedrag moet hem niet zitten in het woord 'laagopgeleid', als je dat woord weglaat verandert het niks aan de opvattingen van degene die een u onwelgevallige mening hanteert. Het werkelijke probleem zit hem in zijn analyse (of het gebrek daaraan).

aight.. | 07-08-16 | 13:28

PVV is voor mij de oplossing ivm het EU verhaal. Daarnaast is het eens iets anders, minder opsmuk en meelullen. Het blijft een gok maar dat het anders mag in politiek Nederland, dat is zeker. De zorgpegels mogen weer naar de mensen die het nodig hebben en de opvang van gelukszoekers mag verdwijnen of ernstig versoberen. Het is hier voller dan vol....

Blitzie | 07-08-16 | 13:28

@ Mastermattie | 07-08-16 | 13:18
Holle argumenten voor een holle partij met stemvee met holle hoofden.

dutchdj | 07-08-16 | 13:27

Kwalbert Zijlstra zal wel weer ontzettend van de toren blazen en namens Rutter allerlei beloftes doen.
Maar het zal niks uithalen want het stemvee heeft nog wel een beetje geheugen als het om beloftes van de VVD gaat.

Toontje-lager | 07-08-16 | 13:27

@catomar 13:19
Lol, het heilzame morele vacuüm van "dom" rechts.

compitaal | 07-08-16 | 13:26

Al zou G Wilders laagopgeleid zijn,wat ik betwijfel,hij is echt niet achterlijk.Maar dan daarvoor zeer goed gebekt.Hij praat er niet omheen,zoals alle andere doen.Veel zeggen en praten,en daarna weet men nog niet waar ze het over gehad hebben.

altijdfeest | 07-08-16 | 13:25

@Draak uit Brabant | 07-08-16 | 13:10
Jij zou een oplossing nog niet herkennen als hij op je nachtkastje staat.

Lewis Lewinsky | 07-08-16 | 13:25

"Bij de hoog opgeleiden zijn nog steeds VVD, D66 en Groen Links favoriet". Dus, hoogopgeleid zijn zegt niet over het hebben van gezond verstand.

Fijnstoffer | 07-08-16 | 13:24

Ik heb nu toch al best wel vaak aan mijn democratische plicht voldaan door te gaan stemmen.
Ben echter nog nooit op het stemformulier een vakje tegengekomen waar je je opleiding aan moest vinken.
Heb ik iets gemist, of is dat hele opleidingsgebeuren één grote bullshitbonanza?

Cuyahoga | 07-08-16 | 13:24

@atheïstisch stemvee | 07-08-16 | 12:50

Leuk bedacht maar de tijd om dat te realiseren is er niet meer.

De linkse knokploegen zoals AFA en tientallen anderen, de EU-dictators en de islamisten zullen al lang voordat er een dergelijk partij is opgestaan ingegrepen hebben, te beginnen met de moord op de kopstukken van die partij.

Pieter V | 07-08-16 | 13:23

@aight.. | 07-08-16 | 13:10
Zekers. Ik doelde meer op de discussie bij de Brexit-overwinning waarin links opeens met argumenten over laagopgeleide stemmers op de platteland komt. Alsof loodgieters, automonteurs en boeren geen goede afgewogen keuzes kunnen maken en eerstejaars studentes sociologie wel. Ik vertrouw meer op de eerste groep.

Piet Karbiet | 07-08-16 | 13:21

@EefjeWentelteefje | 07-08-16 | 13:14
Goed gezegd. Ezelsbruggetje: OAD (oud, arm en dom) krijgt de schuld.

Lewis Lewinsky | 07-08-16 | 13:21

@ Piet Karbiet | 07-08-16 | 13:07

De laagopgeleide is voor de linkse kerk wat de jood voor het nazisme was. Het enige verschil is dat waar de nazi's kozen voor vernietiging van hun Untermensch, de linkse kerkganger kiest voor de stalinistische oplossing via volksvervanging. Als alle Untermenschen in dit land zijn vervangen door Nobele Wilden ('wat je van ver haalt is lekker'), is de eindoplossing volbracht.

HoogToontje | 07-08-16 | 13:20

Laagopgeleiden zijn niet per definitie dom. Zij maken andere keuzes omdat zij korter hebben blootgestaan aan de indoctrinatie van het onderwijs. Onderwijzers zijn allemaal linkse geitenwollensokken types, het "welkom in mijn land" legioen.

catomar | 07-08-16 | 13:19

Lijkt mij dat DE twee issues die al jaren de discussie, zeker hier, bepalen de totaal mislukte immigratiepolitiek en de a-democratische EU betreffen.

Geen partij heeft daar zulke duidelijke standpunten over als de PVV, hoe links die partij verder ook mag zijn. First things first.

Ichneumonidae | 07-08-16 | 13:19

Zal het geen tactische zet zijn om de pvv te ondermijnen. Hoe meer water bij de wijn hoe schraler die word tot er alleen nog maar een water overblijft en de pvv vergruist is.

jitro | 07-08-16 | 13:19

@dutchdj | 07-08-16 | 13:06
Wat een holle argumenten. Zeker een D66 student?

Mastermattie | 07-08-16 | 13:18

1994 pfff nuff said!
Verder zal het best wel wat zeggen over de trend, er stemmen meer en diversere groepen op de PVV.
Maarja of je nu met 18 of met 40 zetels langs de zijlijn staat te brallen dat maakt natuurlijk geen zak uit.

Berbaar | 07-08-16 | 13:17

@funkyd | 07-08-16 | 13:06
Zelfs dan wordt het nog lastig vanwege de samenstelling in de eerste kamer.

Mastermattie | 07-08-16 | 13:17

-weggejorist-

knappekapster | 07-08-16 | 13:16

kweethetooknietbeter | 07-08-16 | 13:03
Spijker op de kop!

bijna_raak | 07-08-16 | 13:16

Ha ha, ik hoop nog steeds op een militaire coup (mariniers) wat een lupes bende heeft die z.g. EU ervan gemaakt....

Puckterrier | 07-08-16 | 13:16

-weggejorist-

Lewis Lewinsky | 07-08-16 | 13:15

@aight.. | 07-08-16 | 13:10

Het probleem dat ik, en velen met mij, met die term heb is dat het gebruikt wordt om een bepaalde categorie stemmers te framen. 'laagopgeleid' = dom, en dus neigen deze mensen er naar om PVV te stemmen, snappie?

Analoog aan de manier waarop de Brexit werd verkocht in de msm: allemaal de schuld van die domme 'laagopgeleiden'! En de 'ouderen' natuurlijk. Nóg zo'n ideale term om mensen te framen, vooral in combinatie met 'laagopgeleid'...

EefjeWentelteefje | 07-08-16 | 13:14

Mijn walging van Rutte die dealtjes afsluit met de democraat in hart en nieren Erdogan (inmiddels weer Putin vriendje) overtreft die voor die zo xenofobe, racistische, islamofobe, fascistische Wilders ruimschoots. Om over 'toetredingsgesprekken gaan door' Juncker maar te zwijgen. We zijn verkocht en verraden door onze elite.

bijna_raak | 07-08-16 | 13:12

@dutchdj | 07-08-16 | 13:06
Weten we dat ook weer.

Panos88 | 07-08-16 | 13:11

@Piet Karbiet | 07-08-16 | 13:07

Precies. Die loodgieter die jou van je lekkende plee afhelpt is zogenaamd 'laagopgeleid', maar die ga ik bij afwezigheid toch een heel stuk harder missen dan die vele 'hoogopgeleide' policor kwezels op de televee (met hun vette salarissen).

De 1e en 2e kamer zijn met reces. Heeft u ze al gemist? Ik niet. Als de vuilnismannen gaan staken, nou, DIE mis ik dan wel degelijk!

EefjeWentelteefje | 07-08-16 | 13:11

Piet Karbiet | 07-08-16 | 13:07
Wat u doet moet het woord 'laagopgeleid' is precies wat veel reaguurders irritant vinden wanneer anderen het doen met woorden als 'neger', 'allochtoon', 'buitenlander' etc. Het is gewoon een beschrijvend woord. Of de schrijver er een verdere lading aan wil geven is aan de schrijver en dan zal dat moeten blijken uit de context.

aight.. | 07-08-16 | 13:10

Vreemd eigenlijk. Ik zou de keus voor VNL verwachten. Maar nu ik erover nadenk, ook ik heb gespeeld met het idee om PVV te stemmen met de aankomende verkiezingen. Dit land heeft een verschrikkelijke schup onder de hol nodig. Zie het als de toestand van een kutjong dat verslaafd is aan partydrugs en een keer flink op de bek moet gaan of een klap voor de harses moet hebben om weer op te krabbelen. Zo zie ik Nederland. Onder invloed van de policor.
Echter, Wilders staat op repeat en hij noemt vooral veel idealen, en geen directe oplossingen. Vraaggesprekken met Wilders gaan nooit diep genoeg in op de voorstellen die hij heeft. Gemiste kans dat hij nooit in talkshows verschijnt (wat de reden ook moge zijn)

Draak uit Brabant | 07-08-16 | 13:10

Meneer Dijkhoff, moeten nou met al die aanslagen de grenzen dicht?
Dijkhoff: Neej, waarom?

compitaal | 07-08-16 | 13:10

PVV kiezers zijn dus wetenschappelijk onderbouwd (voorzover gebruikelijk in de sociale wetenschappen) NIET MEER dom. Dat wordt lastig tijdens de campagne.

Feynman | 07-08-16 | 13:10

-weggejorist-

Lewis Lewinsky | 07-08-16 | 13:08

voortschrijdend inzicht, zullen we maar hopen.

DinkyToy | 07-08-16 | 13:07

Huh? Centrum Democraten? Verder ben ik dat gelul over Laag Opgel. een beetje zat. Dat is die man op de markt met die lekkere appels of die dame die u zo keurig helpt bij de drogist. Wat is daar mis mee? Het zijn geen Untermenschen. Bij die term denk ik eerder aan die burgerverrader in Den Haag of de leugenaars bij de NPO.

Piet Karbiet | 07-08-16 | 13:07

Ik stem trouwens niet op de PVV, mij te populistisch en te links. Maar een nieuw echt liberaal alternatief met een gezonde kijk op de immigratieproblematiek, afkeer van achterkamertjes, en een sterk standpunt tegen de toenemende religieuze invloeden in onze samenleving, kan zeker op mijn stem rekenen.
Muxje | 07-08-16 | 12:58
Zie VNL, wellicht dat zij jou stem verdienen.

Tha Man | 07-08-16 | 13:07

-weggejorist-

dutchdj | 07-08-16 | 13:06

Als je een groot deel van je achterban negeert, negeren die jou op een gegeven moment gewoon terug.

Blasfemie | 07-08-16 | 13:06

Als we echt dingen willen veranderen moet de PVV een meerderheid in de kamer krijgen. Hoe krijgen we dat voor elkaar?

funkyd | 07-08-16 | 13:06

Vraag me ook af of deze partijleden willen meeliften op het succes van de PVV?

watdomjaa | 07-08-16 | 13:05

@Wutbürger_ | 07-08-16 | 12:46

Dat niet alleen; juist die laagopgeleiden hebben vaker een sociale huurwoning nodig (en mogen met lede ogen aanzien hoe asieleiserts daarbij voorrang krijgen), en waar bevinden die sociale huurwoningen zich doorgaans? In buurten waar de islamisering al volop een feit is. Ze worden er dus ook veel meer direct mee geconfronteerd.

Dat is ook een van de redenen waarom ik die zogenaamd 'hoogopgeleide' GroenLinks-, PVDA-aanhangers zo hypocriet vind: de mond vol hebben over de rechten van de gewone arbeider, maar ondertussen zorgen dat zijzelf buiten schot blijven in hun bakfietsen-grachtengordel-buurten. En natuurlijk maar blijven beweren dat het wel meevalt met die hele islam-shit, waar ze zelf nauwelijks mee in aanraking komen. Die 'laagopgeleiden' helaas wel!

EefjeWentelteefje | 07-08-16 | 13:05

De discussie over wat nou wel of niet islam is, is niet meer puur academisch van aard. Die periode van oeverloos gezever is nu echt voorbij.

SapperDeFlap2166 | 07-08-16 | 13:04

Waarom cijfers uit 1994 erbij pakken?? waarom niet 1998 of whatever.

CyberFreak | 07-08-16 | 13:04

@compitaal | 07-08-16 | 13:00
Als je brood lang genoeg laat liggen, wordt het ook vanzelf groen.....

necrosis | 07-08-16 | 13:04

Muxje | 07-08-16 | 12:58
Dus wat gaat het worden? Niks.
Goed, je blijft thuis. Dat kan ook. Partij die jij zoekt is er helemaal niet. Face it.

Ichneumonidae | 07-08-16 | 13:03

Ik hoop maar dat de stemgerechtigden niet vergeten dat er dit kabinet nooit geld kon en kan vrijmaken voor de eigen bevolking, maar voor andere mensen en dingen wordt schaamteloos miljoenen en zelfs miljarden vrijgemaakt.

kweethetooknietbeter | 07-08-16 | 13:03

Bij de verkiezingen binnen de "democratische" VVD won Rita Verdonk destijds ruimschoots van Mark Rutte. De leden van de VVD wilde liever Rita.

Echter naar goed stalinistisch negentiende eeuws model besliste het Partij bestuur anders... en toen werd het alsnog Rutte.
De reden is nu wel bekend Rutte is een loopjongen en meeloper, en Rita was het tegenovergestelde.

oh nee niet weer | 07-08-16 | 13:03

'de hoog opgeleiden'

Als degene die dat schreef een diploma heeft, dan laat dat vooral zien dat 'hoogopgeleid' zijn niet veel meer betekent.

aight.. | 07-08-16 | 13:02

Wat hier stoer doen van de VVD wordt genoemd, is niets meer of minder dan vuil kiezersbedrog met voorbedachte rade. Trap er niet in! VVD heeft dat de vorige keer gedaan en ook volgehouden gedurende de gehele regeer periode. VVD nee!

Rheia | 07-08-16 | 13:01

Wat moet ik trouwens met een statistiek waar 22 jaar tussen zit (1994 - 2016?
Centrumdemocraten bestaan niet meer en PVV bestond toen nog niet.

necrosis | 07-08-16 | 13:00

@necrosis 12:52
Groen ruikt naar appeltjes en frisse buitenlucht op een fraaie lentedag, links stinkt naar de dood.

compitaal | 07-08-16 | 13:00

@jemagookniksmeer 12:48: Als nieuwe partij ontkom je er denk ik niet aan om ook een paar oude rotten uit het vak aan te nemen. Het is als outsider verdomd lastig om te navigeren in Den Haag, en als je iets gedaan wil krijgen zal dat wel nodig zijn. Overigens hoeven die oude rotten niet politiek actief te zijn, een paar ervaren ex-politici die als "nestor" fungeren werkt ook.

Ik stem trouwens niet op de PVV, mij te populistisch en te links. Maar een nieuw echt liberaal alternatief met een gezonde kijk op de immigratieproblematiek, afkeer van achterkamertjes, en een sterk standpunt tegen de toenemende religieuze invloeden in onze samenleving, kan zeker op mijn stem rekenen.

Muxje | 07-08-16 | 12:58

Met gemak samen een kabinet runnen? Zonder de PVV hoog in de peilingen was dit kabinet al minimaal 5 keer gevallen. De enige reden dat Rutte de rit gaat uitzitten is omdat hij (net als de PvdA) als de dood is voor Wilders.

Tha Man | 07-08-16 | 12:58

voor D66 geldt hetzelfde. Ik ben ook lid van d66 maar stem waarschijnlijk (op dit moment) PVV. De reden: De huidige politiek is ondemocratisch (geen referenda) en onderdrukkend.

Heel erg jammer dat partijen als D66 en de VVD hun gedachtengoed en principes zo te grabbel gooien.

Net weer gelezen dat de politici zoveel geld verdienen aan de asielindustrie (telegraaf), de belangen en de politieke partijen gaan tegenwoordig hand in hand, en gaan ten koste van mijn en uw vrijheid.

oh nee niet weer | 07-08-16 | 12:56

Vanochtend op Radio 1 in het programma "Cultuurgast: Gijs van der Westenlaken" over de nieuwe politieke serie "De Fractie".

.

www.nporadio1.nl/sportzomer-2016/onder...

.

Luister in dit fragment vanaf 18m30s.

.

De presentator dient de vraag op: "Vind je dat het Islamkritische geluid voldoende gerepresenteerd wordt in de politiek, als we even niet naar de PVV kijken?"

.

Hierop volgt een moment van stilte. Ik vond het een interessant moment van zelfreflectie nb op de NPO. Zij komen tot de conclusie: Nee. De overige partijen zijn losgerukt van wat de gevoelens die momenteel onder de bevolking heersen.

rtxpow | 07-08-16 | 12:56

Rita naar VNL levert aardverschuiving op in de peilingen. En de adviseurs en spindokters die haar de vorige keer hebben beschadigd, kunnen thuis blijven.

double punch | 07-08-16 | 12:55

Wilders als enig mogelijk alternatief op de EUrofiele bende die onze politiek heeft gekaapt. Wezenlijk verschil tussen de middenpartijen is er gewoon niet - iedere combinatie van VVD/PVDA/CDA/D66 zal exact hetzelfde beleid opleveren en mensen doorzien dat en worden het zat. Dat is niet nieuw in Nederland Polderland, waar de trillingen van wereldschokkende gebeurtenissen pas als aller-allerlaatste voelbaar zijn. Mijn hoop is dan ook niet gericht op Wilders, hoewel ik op hem zal stemmen. Mijn hoop is dat de druk op de EU door landen zoals Polen, Denemarken, Oostenrijk, Frankrijk, Griekenland, Italie en natuurlijk Duitsland zelf zal leiden tot zo veel haarscheurtjes in het politieke establishment dat het onder z'n eigen gewicht in elkaar zakt, en die 'middenpartijen' dan ineens WEL de standpunten van Wilders zullen gaan uitdragen, alsof ze dat eigenlijk al die tijd al vonden. Iets dat nu eigenlijk al gebeurt.

Adversary | 07-08-16 | 12:55

@gentle giant | 07-08-16 | 12:53
LOL

Lewis Lewinsky | 07-08-16 | 12:55

'Iemand van 20 die niet links is, heeft geen hart.
Iemand van 40 die nog steeds links is, heeft geen verstand.'
(Piet De Somer).
Het is zoals stoppen met Lego. Eens komt die dag. Voor sommigen.

Notenkraker | 07-08-16 | 12:55

Ben ziekelijk hoog opgeleid en heb (dus) nooit VVD gestemd. Al jaren heb ik zeer veel bewondering voor Wilders, hoe laag opgeleid hij ook mag zijn.

Ik heb niks aan wegkijkers, voilà. Mijn stem gaat zonder enige twijfel naar Geert Wilders.


Ichneumonidae | 07-08-16 | 12:55

Waarom? Ik ben de mediacoup van vingerwijzende moralisten waar iedereen in dit land voor lijkt te zwichten helemaal zat. Economisch gaat het me momenteel dan niet slecht af, maar ik wens mijn kinderen geen toekomst in een multicultureel moeras. Ik heb er geen behoefte aan dat mijn blanke kinderen straks op de basisschool wordt uitgelegd dat zijn "blank privilege" hebben en dat ze zich daarom meer moeten schikken naar hun toevallig anders gekleurde klasgenootjes. Ik heb er geen behoefte meer aan dat zowel ik als mijn kinderen asociaal gedrag van buitenlanders zich maar moeten laten welgevallen omdat zij immers een andere cultuur hebben.
Er zitten een paar prima mensen bij de VVD, maar helaas ook te veel ruggengraatloze weekdieren; daarom heb ik geen vertrouwen meer in de partij als geheel.

Panos88 | 07-08-16 | 12:54

@kweethetooknietbeter | 07-08-16 | 12:51
Klopt.... de machine wordt langzaam opgestart.
Zo lopen nu nog stationair, de rechtszaak zet de klep een stukje open maar na kerst, als de publieke verkiezingscampagnes starten gaan ze op volle toeren.
(Ik mag hopen dat de zuigers dan eindelijk eens uit de cilinders schieten en de MSM machine opgeblazen wordt door overbelasting)

Mastermattie | 07-08-16 | 12:54

Om te beginnen Rita Verdonk terughalen. Zij brengt allemaal voordelen mee. En ze is een vrouw die niet bang is om de politieke elite aan te pakken.

double punch | 07-08-16 | 12:53

Het is nu zelfs voor intellectuelen niet meer te ontkennen dat er 'iets aan de hand is'. Ik denk dat we getuige zijn van een paradigmaverschuiving.

HoogToontje | 07-08-16 | 12:53

Dus je kunt hoogopgeleiden ook al niet meer besodemieteren?

gentle giant | 07-08-16 | 12:53

VVD, belastingklerk van de PvdA.

compitaal | 07-08-16 | 12:53

GroenStinkt 10%?
Ik moest zo hard lachen dat mijn ballen nu op mijn tikplank liggen.

necrosis | 07-08-16 | 12:52

@Mastermattie | 07-08-16 | 12:36
Ook voor de kerst kunnen ze zich nog even uitleven. Want Geert W. moet immers nog voor de rechter verschijnen wegens de minder-minder-minder-uitspraak.

kweethetooknietbeter | 07-08-16 | 12:51

Voor 2 jaar gingen er al meer hoogopgeleide naar de PVV.Gewoon uit die grond dat G Wilders goede punten heeft.Ook bij de zogenaamde elite zijn er mensen die tegen teveel migratie zijn.Of ook tegen criminelen vreemdelingen.Dat heeft met arm of rijk niks te maken.Gewoon boeren verstand meer niet.Het enigste verschil is er,dat die asielzoekers of gelukzoekers meestal in buurten komen, waar de elite niet te vinden is.Want dat past ja niet .

altijdfeest | 07-08-16 | 12:51

Het CDA doet niet mee?

Wasbakplasser | 07-08-16 | 12:51

Mark is een ordinaire trekpop van het EU en VS-grootkapitaal (en zie hem in Rio eens hunkeren naar een goedwillend knikje van Heinz Kerry), daarbij hongerig geassisteerd door de linkse vazallen die hun ziel en idealen al lang aan de Mammon hebben verkocht. Nederland bekent kleur in maart 2017.

ad melkert | 07-08-16 | 12:50

In mijn geval is het inderdaad "een door wanhoop ingegeven middelvinger naar een vastgeroest systeem,"
Ben benieuwd wat er gebeurt als er een fatsoenlijk, zakelijk en liberaal alternatief komt voor de PVV. Dan ben je spekkoper.

atheïstisch stemvee | 07-08-16 | 12:50

@jemagookniksmeer | 07-08-16 | 12:48
Het probleem is dat een nieuwe partij in zo'n 2 á 3 zetels resulteert en vervolgens nauwelijks wat gedaan krijgen.

Mastermattie | 07-08-16 | 12:50

Vanaf komende Prinsjesdag wordt het smullen om Rutte met z'n lapzwansen-kabinet al spartelend te zien gaan beloven,draaien,paaien alsof hij de afgelopen jaren kordaat voor onze belangen heeft gestaan.
Fuck'em.Hard.
Laat Wilders zich in godsnaam omringd weten door een capabele ploeg (zaken)mannen en vrouwen.

R.B.Scott | 07-08-16 | 12:49

Ik heb zelden zo'n knullige, verwarrende presentatie van een enquete gezien als dit tabelletje. Als je de verschuiving van het opleidingsniveau van kiezers wil aantonen, dan is het handiger de cijfers te normaliseren, d.w.z. de verschuiving van het totaal aantal kiezers op elke partij buiten beschouwing te laten.

Muxje | 07-08-16 | 12:48

Als je op de PVV gaat stemmen in de hoop dat er wat verandert, denk je niet ver genoeg na.
Als je echt wilt dat er wat gaat veranderen, moet je op een nieuwe partij stemmen. Met mensen die geen binding hebben met het oude netwerk.
Mensen die dus niet voor het baantje maar uit ideologie zich verkiesbaar stellen.
Links, rechts maakt wel verschil, maar is lang niet zo belangrijk als het onderscheid tussen nieuw en oud.

jemagookniksmeer | 07-08-16 | 12:48

"1994"?!

In de PDF:
"Er zijn historisch gezien grote verschillen in de politieke voorkeuren en de verschuivingen tussen de verschillende generaties.
Daarom is het interessant om de ontwikkeling te zien van de uitslagen naar leeftijd vanaf 1994."

Jeetje, wat vergezocht

appelboor | 07-08-16 | 12:48

@DvdV_013 | 07-08-16 | 12:44
Het spijt me, maar VNL zijn voor mij nog steeds PVV dissidenten (ja ik weet dat Geert ook een VVD dissident is)

Mastermattie | 07-08-16 | 12:48

'holle idealisme en het ontzielde marktdenken'
van Markt Rutte.

donjon | 07-08-16 | 12:47

Ik hou partij VNL al een tijdje in de gaten -> goed alternatief voor VVD / PVV.
DvdV_013 | 07-08-16 | 12:44
.
Is dat niet ook de partij die het een goed idee vindt om vliegdekschepen aan te schaffen? Wat moeten wij daarmee?

rtxpow | 07-08-16 | 12:46

IJzervreter | 07-08-16 | 12:43
lager opgeleiden hebben het meeste last van de immigratie: ze hebben meest concurrentie van immigranten qua werk, woning en voorzieningen.
Er is al zo weinig werk voor ongeschoolden in NL, en dat wordt nu ook nog ingepikt door immigranten die gesubsidieerd worden in de loonkosten.

Wutbürger_ | 07-08-16 | 12:46

Peilingen konden Brexit niet voorspellen. Je hebt er niks aan, aan peilingen. Hup PVV!

Lewis Lewinsky | 07-08-16 | 12:46

Dit zal ook wel iets te maken hebben met de populariteit van de PVV: http://joostniemoller.nl/2016/08/geert-wilders-is-michiel-ruyter-tijd/

Mastermattie | 07-08-16 | 12:44

Ik hou partij VNL al een tijdje in de gaten -> goed alternatief voor VVD / PVV.

DvdV_013 | 07-08-16 | 12:44

Leuk hoor al die staatjes, maar ze zijn al net zo betrouwbaar als de beloftes van de VVD en PvdA bij elkaar.

Balletje Mayo | 07-08-16 | 12:44

Bewijst alleen maar dat laag opgeleid niet perse hoeft te beteken dat iemand dom is. Andersom wel denk ik.

IJzervreter | 07-08-16 | 12:43

peilingen zijn prima graadmeters.

Vitayalin | 07-08-16 | 12:43

Probleem voor de VVD is natuurlijk dat ze volkomen ongeloofwaardig zijn. Ze kunnen hun retoriek zoveel opvoeren dat ze willen, maar de kiezer weet inmiddels dat de partij is gevuld met gebroken beloftes en vervlogen idealen.

PureYak | 07-08-16 | 12:43

Ja, toch blijven het "slechts" peilingen.
Vergeet niet dat de MSM zo na kerst ook weer op volle toeren gaat in haar strijd tegen Geert.

Mastermattie | 07-08-16 | 12:36

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken