Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GS Collage Tour 2016 - Publieke sfeer

FashionableContrasts534.jpgNoem een kantelmoment in de westerse geschiedenis en het ging er in het publieke debat uiterst onfatsoenlijk aan toe, zo ook in de nasleep van de Glorious Revolution. (1688). Nadat koning Willem III de macht had erkend van het Engelse parlement maakte de volksvertegenwoordiging in 1695 van deze macht gebruik om de Licensing Act – een wet die onder andere het toepassen van censuur mogelijk had gemaakt – niet te verlengen. Mede als gevolg hiervan kende Groot-Brittannië gedurende de achttiende eeuw een grotere mate van persvrijheid dan de meeste andere West-Europese landen. Het nagenoeg ontbreken van censuur en andere overheidsbemoeienis leidde tot een uiterst levendig publiek debat. Met andere woorden: er ontstond een 'publieke sfeer' met de vrijheid om zonder onderscheids des persoons in het openbaar te kunnen discussiëren. Politieke en andere kwesties werden zodoende ook besproken voor de etalages van zogenaamde ‘printshops’ waar spotprenten werden gedrukt én tentoongesteld. HoniSoitQuiMalYPense534.jpg De printshop van Hannah Humphrey was aan het einde van de achttiende eeuw heel bekend in Londen, maar zij had dan ook de ongeëvenaarde grafische kunstenaar James Gillray (1756-1815) in dienst. Gillray deinsde nergens voor terug en bespotte met satanisch plezier zelfs de Britse koninklijke familie. Een beruchte prent van Gillray is ‘Fashionable contrasts; – or – the Duchess’s little shoe yielding to the magnitude of the Duke’s foot’ uit 1792 die de voeten toont van de fors gebouwde prins Frederick(1763-1827) en de Duitse prinses Friederike Charlotte van Pruisen (1767-1820) in hun huwelijksbed. De prent was een satirisch bedoeld commentaar op het bewieroken – met name in de royalistische pers – van Charlottes schoentjes én het feit dat onder modegevoelige dames uit de hogere kringen dergelijk schoeisel een rage werd. FashionableContrasts534.jpg Geinig detail 1 Hadden Britse satirici al weinig ontzag voor hun eigen koninklijk huis, buitenlandse ‘royalty’ maakte zo mogelijk nog minder indruk. In 1814 werd onze eigen prins Willem Frederik van Oranje-Nassau (1792-1849) – de toekomstige koning Willem II – mikpunt van spot toen de Britse kroonprinses Charlotte Augusta (1797-1817) hun verloving verbrak. In de periode dat het sluiten van verstandshuwelijken nog de norm was een sensationele gebeurtenis. Missendeavouring534.jpg De prent, gemaakt door George Cruikshank (1792-1878) en getiteld Miss endeavouring to excite a Glow with her Dutch Play Thing, toont de verveelde kroonprinses Charlotte Augusta die in een dialoog met haar vader om een nieuw speeltje vraagt. De stevig afgezweepte Willem Frederik van Oranje Nassau – hier afgebeeld als corpulente en lompe Hollander in een oranje pak, compleet met Goudse pijp en jenever – zit op een tol. Met name buitenlanders waren verbaasd over het feit dat hoogwaardigheidsbekleders straffeloos belachelijk konden worden gemaakt in Groot-Brittannië. Bemiddelde personen die in een spotprent slachtoffer werden van hoon en spot restte daarom maar één uitweg: het opkopen van de gehele oplage. Of de familie van Oranje-Nassau zich in 1814 heeft beklaagd over de toon van het Britse debat en pogingen heeft gedaan spotprenten op te kopen, is niet bekend. Geinig detail 2 In de volwassen Nederlandse democratie is het gek genoeg nog altijd mogelijk te worden veroordeeld tot gevangenisstraf wegens majesteitsschennis. Iemand veroordelen voor aantasting van de waardigheid van de koning – bijvoorbeeld in het geval van Willy – lijkt, historisch gezien, nogal overdreven. Kris Wellen Aflevering 3 in onze Collage Tour Zomerreeks over cartoons door den eeuwen heen. 1. GS Collage Tour - Aflevering 1: Kantelmomenten 2. GS Collage Tour - The Glorious Revolution

Reaguursels

Inloggen

Schitterende spotprent die "Fashionable Contrasts"! Doet gelijk denken aan Bea en Brinkhorst, maar nu dwaal ik af:)

ben kokhals | 31-07-16 | 16:25

De Britten hebben humor, dus zal het ook geen probleem zijn.
Wij Nederlanders zijn ongelofelijk bot, dat dit ook niet werkt.
Ophangen als je Willy belachelijk maakt is dan ook geen probleem

TheNox | 31-07-16 | 10:17

-weggejorist-

Piet Karbiet | 31-07-16 | 00:58

Gezien de avances van @necrosis naar u schat ik zo in dat ik ongeveer half zo oud ben als u. Dit komt dus niet van een melancholieke hang naar vroeger.
@Parel van het Zuiden | 30-07-16 | 20:54
.
Necro is een Klikturk avant la lettre maar dat zal ie nooit begrijpen. Ontslagen wegens matennaaien.

Piet Karbiet | 31-07-16 | 00:25

Gerard Leeflang | 30-07-16 | 21:05

Niet helemaal mee eens Gerard. Vergeet Oxford en Cambridge en Engeland heeft nog steeds meer universiteiten die hoger staan aangeschreven dan de Nederlandse uni's. De zgn redbrick en glass universities (maw de volksuniversiteiten waar iedereen die intellectueel goed genoeg is welkom is) in het VK staan heel vaak hoger aangeschreven dan de Nederlandse. Duitse uni's zijn volgens mij stabiel. gewoon "Gut." Maar de de Duitse mentaliteit is natuurlijk totaal anders dan de Engelse. Daar waar je op een Engelse uni kunt promoveren op het paargedrag van de Congolese eendags fruitvlieg zijn Duitsers bezig met dingen die het "algemeen" belang dienen maw veel pragmatischer.

Basil Fawlty | 30-07-16 | 21:47

Contextduiding altijd welkom. Dus wat mij betreft een aanwinst voor GeenStijl.

Bert-Bus | 30-07-16 | 21:42

Allmaal geschiedenis - niet meer van toepassing.

Rest In Privacy | 30-07-16 | 21:14

Basil Fawlty | 30-07-16 | 20:44
Net als de npo, knielen voor de bezetter.

Gerard Leeflang | 30-07-16 | 21:07

Basil Fawlty | 30-07-16 | 20:42
Het kan wel zijn dat er drie top uni's zijn waar wij niet aan kunnen tippen, maar wij hebben een veel kleiner land en qua economische output doen we het vele malen beter.
Een vergelijk met duitsland zou beter zijn, dat land heeft geen toonaangevende universiteiten zoals engeland, maar over de gehele linie scoren ze veel beter, zeker op het gebied van techniek en onderwijs in het algemeen. Dat vertaalt zich weer in een economische output waar de engelsen alleen maar van kunnen dromen.
Een handvol topuniversiteiten, voor de adel en omhooggevallen burgerij, ik kan daar geen respect voor opbrengen.
Vooral dat de adel nog steeds de dienst uimaakt in brittania, dat zou een teken aan de wand moeten zijn.
En wel een brexit in hun face! :)

Gerard Leeflang | 30-07-16 | 21:05

@Lupuslupus | 30-07-16 | 20:25

Gezien de uitwassen van de "moderniteit" is ouderwets op een aantal terreinen helemaal niet zo verkeerd. Juist ook in opvoeding en onderwijs. Zo zijn wij thuis erg van Rust, Reinheid, Regelmaat. Streng qua kaders. Een zekere mate van (zelf)discipline en maat houden is ons ook niet vreemd. Onderwijs wordt daar ook op geselecteerd. En natuurlijk echt heel ouderwets, wij outsourcen ons kroost niet. Resultante mag er zijn hoor.
.
We hoeven wat mij betreft echt niet terug naar de jaren vijftig maar sommige dingen dus wel. Het werkt gewoon.
.
Gezien de avances van @necrosis naar u schat ik zo in dat ik ongeveer half zo oud ben als u. Dit komt dus niet van een melancholieke hang naar vroeger.

Parel van het Zuiden | 30-07-16 | 20:54

Bredere context, altijd +veel

Sans Comique | 30-07-16 | 20:53

Gerard Leeflang | 30-07-16 | 19:52

Klopt. Over de opleidingen. Ook in Engeland is er nu een kaalslag aan de gang. Policor geneuzel en zo op lagere en middelbare scholen, dus veel geschiedsvervalsing om maar niemand (lees vooral moslims) op de tenen te trappen (heb ik me laten vertellen door bekenden daar). Maar de universiteiten daar steken nog steeds ver met kop en schouders uit boven onze "intellectuele bolwerken".

Basil Fawlty | 30-07-16 | 20:42

@Lupuslupus | 30-07-16 | 20:28
Geen dank. En zegt u maar jij tegen moi.

Piet Karbiet | 30-07-16 | 20:33

Mijn laatste ban kwam overigens omdat ik het op nam voor Lupuslupus overigens.
Piet Karbiet | 30-07-16 | 19:44
.
Ik heb dat zeer gewaardeerd en vond het heel erg dat u daarvoor een ban kreeg. Dat wil ik toch nog even gezegd hebben.

Lupuslupus | 30-07-16 | 20:28

Vind alleen niet dat onze beschaving op zijn retour is maar (het gebrek aan) moraliteit van de 'boven ons gestelden'. De schijn-elite zak maar zeggen.
Plus alle fop-professoren, fop-journalisten en de fop-politici die de nieuwe kleren van de Keizer van de EU zo mooi vinden allemaal. Om on topic te blijven.
Piet Karbiet | 30-07-16 | 18:44
.
Eens. Zou daar nog de leerkrachten willen bijvoegen. Toen we in 1983 ons zoontje naar school brachten en de leraar zich aan hem voorstelde zei deze "ik ben Hans". Terwijl wij onze kinderen geleerd hadden om een volwassene altijd met "u" aan te spreken. Nou daar sta je dan. Gelukkig zijn ze altijd "meneer" blijven zeggen, zelfs op de middelbare school.
En dan nu jammeren dat de leerlingen geen respect voor ze hebben.
Ja ik zal best ouderwets zijn hoor, maakt niet uit.

Lupuslupus | 30-07-16 | 20:25

Maar ja, jou liefde gaat waarschijnlijk god ,kroon en vaderland en in precies die volgorde.
miko | 30-07-16 | 19:30
.
Als u mijn commentaar gelezen had zou u weten dat ik helemaal niets(!) met het koningshuis heb.

Lupuslupus | 30-07-16 | 20:20

Wil jij soms weer verkansie van moderatie?
necrosis | 30-07-16 | 19:06
,
Sneu.

Piet Karbiet | 30-07-16 | 20:00

O.T.
Tutututuut;
Wie van jullie is "Truus de Mier" @truusdemierr?

SyntaxError | 30-07-16 | 20:00

Basil Fawlty | 30-07-16 | 19:37
Dat vinden ze helemaal niet zo grappig. Wat wel opvalt is dat zelf britten met een lage opleiding meer over onze geschiedenis weten dan de meeste nederlanders zelf.

Gerard Leeflang | 30-07-16 | 19:52

@Piet Karbiet | 30-07-16 | 19:44
Ik kan geen ban uitdelen, je zal je gram elders moeten halen.
Dien je klacht maar in bij moderatie.

necrosis | 30-07-16 | 19:48

@necrosis | 30-07-16 | 19:30
Dat kinderlijke gedrag met dreigen met een ban begint ook hinderlijk te worden. Mijn laatste ban kwam overigens omdat ik het op nam voor Lupuslupus overigens. Nog dank daarvoor. Niet.

Piet Karbiet | 30-07-16 | 19:44

Overigens de Engelse koninklijke familie. Wat was ook alweer hun eigenlijke naam? Humm...(krabt zich aan kin) Oh ja Saxe Coburg Gotha. en.wikipedia.org/wiki/House_of_Saxe-C... In 1917 tijdens het hoogtepunt van WO1 toch maar verandert. Altijd leuk om Engelsen te jennen als ze over "Britishness" gaan miemelen.

Basil Fawlty | 30-07-16 | 19:37

Geinig stuk. Ook mooi om te zien, de evolutie van spotprenten. In de 18e en 19e eeuw had je vaak behoorlijk wat tekst om iets uit te leggen want de krant en of spotprent waren het enige medium. Tegenwoordig, 1 woord of zelfs geen woorden. Natuurlijk was voor Engeland Napoleon eind 18e begin 19e eeuw het onderwerp. digitalcollections.lib.washington.edu/... Leuke site trouwens staan veel meer spotprenten op en ook het verschil tussen Franse en Engelse prenten. Zoals Edmund Burke al zei: "Those who don't know history are doomed to repeat it."

Basil Fawlty | 30-07-16 | 19:31

@Lupuslupus | 30-07-16 | 18:35
Ik vind het feit dat we een koningshuis hebben een veel grotere belediging aan onze maatschappij dan dat we die porchmonkeys ooit kunnen beledigen.
Die moffen familie met dictatorsnollen en maffiameisjes kan me werkelijk gestolen worden.
Maar ja, jou liefde gaat waarschijnlijk god ,kroon en vaderland en in precies die volgorde.

miko | 30-07-16 | 19:30

@Piet Karbiet | 30-07-16 | 19:25
Ik loop niet te zeuren, bovendien trek ik mijn schoenen uit tijdens de seks (en mijn sokken)
Al heb ik geen problemen als vrouwen hun naaldhakken aanhouden.
Overigens, jij begon!
*steekt tong uit*

necrosis | 30-07-16 | 19:30

@necrosis | 30-07-16 | 19:06
Wat loop je dan te zeuren?

Piet Karbiet | 30-07-16 | 19:25

De beschaving is al 40 jaar op z'n retour. Dat komt niet meer goed.
Lupuslupus | 30-07-16 | 17:56 De pokémongeneratie kent als referentiekader niet anders dan de huidige stand van beschaving en zal over 40 jaar ook klagen dat de beschaving al 40jaar op z'n retour is. Toegegeven, als ik onze politici hoor praten mis ik heren zoals G.J.B. Hiltermann en excellentie Joseph Luns etc. toch ook wel.

A.S. Perien | 30-07-16 | 19:16

necrosis | 30-07-16 | 19:06

Ho, ho! Niet zo pedant!

kwark001 | 30-07-16 | 19:13

Medianix | 30-07-16 | 19:02

Ik had het over 'besef', niet over inhoud of feiten.

kwark001 | 30-07-16 | 19:12

@Piet Karbiet | 30-07-16 | 17:59
Necrofiel is iets anders dan necrosis, bovendien heb ik al drie topics op naam staan.
Wil jij soms weer verkansie van moderatie?

necrosis | 30-07-16 | 19:06

Nog een geluk dat Descartes en Spinoza en al die andere geestelijke verschoppelingen in Londen terecht konden. Londen; de toenmalige hoofdstad van de Republiek der 7 Provincien. Binnenkort trouwens de hoofdstad van het derderangs Hawaii en Puerto Rico vn de USA. Maar he, geschiedenis: je kunt het maar beter vergeten.

Hetkanverkeren | 30-07-16 | 19:02

Sinds wanneer is historisch besef een goede raadgever voor de toekomst?
kwark001 | 30-07-16 | 18:53

Al een tijd, het punt is dat de inhoud zich herhaalt en niet de feiten.

Medianix | 30-07-16 | 19:02

In volwassen Nederland sta je voor de rechter als je tegen immigratie bent.

compitaal | 30-07-16 | 19:01

Panos88 | 30-07-16 | 18:27

Helemaal mee eens, geschiedenis wordt met de dag belangrijker. Hulde voor dit artikel.

Medianix | 30-07-16 | 19:00

Sinds wanneer is historisch besef een goede raadgever voor de toekomst?

kwark001 | 30-07-16 | 18:53

Dus deze prent kon ook niet?
personal.vu.nl...

historiek.net...

Piet Karbiet | 30-07-16 | 18:21
.
Maar natúúrlijk kan dat wel. Waarom niet? Er was toch een gegronde reden voor? Ik vind zulke spotprenten de spijker op de kop slaan en heb er geen enkele moeite mee.
.
Ik ga even iets anders doen want word gek van dat "movable typ" dat ik 2x moet wegklikken bij elk commentaar dat ik schrijf. Dat is al meer dan een uur aan de gang.

Lupuslupus | 30-07-16 | 18:49

@Lupuslupus | 30-07-16 | 18:35
Zeker en vast. Vind alleen niet dat onze beschaving op zijn retour is maar (het gebrek aan) moraliteit van de 'boven ons gestelden'. De schijn-elite zak maar zeggen.
Plus alle fop-professoren, fop-journalisten en de fop-politici die de nieuwe kleren van de Keizer van de EU zo mooi vinden allemaal. Om on topic te blijven.

Piet Karbiet | 30-07-16 | 18:44

Wim Kan, Toon Hermans? In hun tijd misschien wel relevant, maar tijden veranderen nu eenmaal.
scharrelei | 30-07-16 | 18:19
.
Natuurlijk waren die relevant maar dat snappen latere generaties gewoon niet. Ja, tijden veranderen. Beweer maar dat we er beter op zijn geworden.

Lupuslupus | 30-07-16 | 18:42

En qua islam neemt u hier nou ook niet bepaald een blad voor de mond. En waarom zou ik niet alles mogen zeggen over trekpoppen als Juncker, Rutte en Pechtold? Kom op zeg. Ze verdienen het.
Piet Karbiet | 30-07-16 | 18:08
.
Beste meneer Karbiet, bovenstaand bedoel ik helemaal niet met mijn vorige reactie. Maar veel meer in het fysieke openbare leven, ook op de t.v. (die bij mij al jaren op zwart staat).
Zag hier op GS enige tijd geleden een filmpje van die moslim (weet zijn naam niet eens maar hij schijnt bekend te zijn) die W.A. gewoon stond uit te schelden en belachelijk te maken. Nou heb ik helemaal niets met het koningshuis en zie ze liever vandaag dan morgen naar verre oorden vertrekken,maar zoiets DOE je gewoon niet.
.
Die lui in Brussel kunnen voor mij niet genoeg door de stront worden gehaald hoor. Maar als ik een van hen zou ontmoeten, zou ik tòch beleefd blijven. Gewoon vanwege hun ambt. Ziet u nu wat ik bedoel?

Lupuslupus | 30-07-16 | 18:35

Interessant stuk, wat mij betreft mogen er vaker dit soort publicaties op Geenstijl worden gepubliceerd. Zal ook helpen om een breder spectrum aan bezoekers te trekken.

Panos88 | 30-07-16 | 18:27

@Lupuslupus | 30-07-16 | 17:56
.
In 1911 werd Abraham Kuijper in Brussel gearresteerd omdat ie naakt voor het raam stond. De ex-premier en oprichter van de VU en de ARP werd veroordeeld voor zedeloosheid. Eerder dat jaar had hij zelf met de Wet tot bestrijding der zedeloosheid een triomf geboekt. Deze confessionele zedelijksheidswet betekende een overwinning voor de christelijke moraal en stelde veel meer strafbaar. Pornografische afbeeldingen zijn strafbaar, voorbehoedsmiddelen verkopen, abortus, balspelen op zondag en openbare dronkenschap ook.
Dus deze prent kon ook niet?
personal.vu.nl/a.f.de.vos/images/Blz25...

historiek.net/ex-premier-kuyper-en-hoo...
Hypocriet noemde wij dat vroeger thuis.

Piet Karbiet | 30-07-16 | 18:21

Lupuslupus | 30-07-16 | 17:56

Wim Kan, Toon Hermans? In hun tijd misschien wel relevant, maar tijden veranderen nu eenmaal.

scharrelei | 30-07-16 | 18:19

ze hebben nog steeds een levendig publiek debat:
youtu.be/jNtWg8SPzks

BudWijzer | 30-07-16 | 18:09

@Lupuslupus | 30-07-16 | 17:56
Ho ho, volgens de wet mag je hier alles zeggen. Er is alleen controle achteraf. En qua islam neemt u hier nou ook niet bepaald een blad voor de mond. En waarom zou ik niet alles mogen zeggen over trekpoppen als Juncker, Rutte en Pechtold? Kom op zeg. Ze verdienen het.

Piet Karbiet | 30-07-16 | 18:08

Lupuslupus | 30-07-16 | 17:56

O jawel hoor, het komt best goed. Om een nieuwe realiteit te creëren, hoef je alleen maar van het oude perspectief af. Daarom worden jij en ik momenteel weggezet als racist in eigen land. We zijn ongeveer de laatste generatie die alles mag betalen en daarna worden we opgeheven. Verlangen doe ik er nog niet naar maar lang leve de dood, zijn we er toch een keer vanaf.

netniet | 30-07-16 | 18:05

Alles goed en wel hoor, maar wordt dit nu een maandelijks terugkerende rubriek op GeenStijl om de filosofisch overwegende geschiedeniskennis van Kris Wellens te etaleren??

HypoPseudo | 30-07-16 | 18:04

Oh, leuk. necrosis heeft eindelijk zijn eigen topic.
En het gaat inderdaad over stokoude vrouwen. De meeste zijn zelfs al dood.

Piet Karbiet | 30-07-16 | 17:59

Je hoeft niet alles te zeggen wat je volgens de wet mag zeggen. Kijk maar naar de conferences van b.v. Wim Kan, Toon Hermans en vergelijk die maar met de bagger van vandaag de dag. Hoe lomper en hoe onbeschofter, des te beter. Laggûh man!
De beschaving is al 40 jaar op z'n retour. Dat komt niet meer goed.

Lupuslupus | 30-07-16 | 17:56

Onze koning belachelijk maken? Dat doet hijzelf wel!

Dutch_Holland | 30-07-16 | 17:54

Ik zou Charlotte Augusta ook niet doen; geheel tietloos.

Eparchus | 30-07-16 | 17:52

@Kris Wellen | 30-07-16 | 17:24
"Hadden Britse satirici al weinig ontzag..."
Kleinburgerlijk onedel Hollandse breidel dit.
Typische 'weg met ons' hollanditis 'kop-gelijk-maaiveld' retoriek.
Hoezo hadden de satirici weinig ontzag?
Het feit dat je (een deel van) de macht satire biedt, hoeft geenszins te betekenen dat er geen ontzag is of was.
Maar dat wil @Kris Wellen heel graag, want dat past in @Kris Wellen zijn gewenste beleving die hij hierheen wil copy pasten...
Echter veel Britten hebben een haat-liefde verhouding tot hun koningshuis, waarbij de liefde niet zonder de satire gaat en vice versa.
Britten kunnen dat.
@Kris Wellen niet.

hfakker | 30-07-16 | 17:47

Als je de koning belachelijk maakt gebeurt er niets maar als je Allah belachelijk maakt krijg je een kromzwaard in je lijf. #TheovanGoch

eerstneukendanpraten | 30-07-16 | 17:36

Geschreven door Mark ruttegraat ?

ja,diedus! | 30-07-16 | 17:35

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken