Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

C&A verkocht bruine hemden tijdens WO2

topicjantjesmit.jpgNee maar! De rijkste Nederlanders van Nederland, de familie Brenninkmeijer, waren reuze FOUT in de oorlog. Wat heet: de familie was fouter dan een slechtzittend confectiepak gecombineerd met spekzolen en een nietszeggende streepjesdas van het soort dat je alleen bij de C&A kan kopen. Men pikte panden in van getransporteerde Joden, liet de hemden - denkelijk in stemmige bruintinten - in elkaar naaien door krijgsgevangen en Joden uit het ghetto van Lodz. Ook spekte het bedrijf de kas van de NSDAP met 300.000 Reichseuri. Een flinke smet op het baadje van het C&A'tje; toch is het wel chic dat het nieuwe onderzoek van historicus Mark Spoerer in opdracht en met volledige medewerking van de familie zelf is geschreven. Overigens heeft het concern nooit zijn excuses aangeboden voor het gebruik van Jantje Smit in haar campagnes.

Reaguursels

Inloggen

-weggejorist-

RNM1 | 18-07-16 | 11:36

Moeten we de snelwegen en spoorrails ook maar niet meer gebruiken die aangelegd zijn in die periode. Evenals alle medicijnen die op een onmenselijke manier ontwikkeld zijn door de nazi's. Laten we ook IBM ff niet vergeten die de administratie van gedeporteerde mensen verzorgde. Of het grote merk Chanel die heel wat mee gefinancierd heeft aan de Duitsers.

beavontrix | 18-07-16 | 09:41

En peek en cloppenburg naaide ss uniformen, met t daar verdiende geld werd t fundament voor deze enorme keten gelegd. Fam Cloppenburg is nog steeds een van de rijkste Duitse families.

Padre Grassi | 18-07-16 | 09:30

Zo lang geleden. Iedere verantwoordelijke is al dood. Nee dan de HEMA die is nu fout.

De finale eindbaas | 18-07-16 | 08:28

Waarvan akte.

Dat was tóen. Ik wens ook niet mijn excuses te maken aan chronisch gefrustreerde kwetsnegers en deugdrammers voor het feit dat blanke (mogelijke) voorvaderen gretig slavernij bedreven en de halve wereld kolonialiseerden.

* gaat even naar binnen voor een casual shirtje *

HypoPseudo | 18-07-16 | 06:50

Overigens ben ik van mening dat de bedrijven die 'fout' waren tijdens de Franse revolutie, alsnog aan de schandpaal moeten worden genageld.
En dat alsnog de afstammelingen van families en bedrijven die verdiend hebben aan slavernij.....(oh, wacht, misschien hoor ik daar ook wel bij)....
Heeft u dat nou ook (?), dat u misschien ooit wel eens blij bent geweest met 'n koopje bij C & A, tja, dan is 't nu tijd voor achteraf vreselijke schuldgevoelens, omdat u die vreselijke mensen van C & A rijker heeft gemaakt.
Al deze boe-en-bah-roepers zijn bezig 'n nieuw type erfzonde te introduceren.
Erfzonde betekent: 'u wist 't niet eerder; en u kon er ook niks aan doen, maar u bent tóch vreselijk schuldig'.
En dan mag u vervolgens ja-knikker worden bij slavernijherdenkingen en boe-en-bah-roeper over uw man-zijn; of over uw blanke-zijn; of over uw opleiding (betaald van uitbuitend bloedgeld); of over uw onwetend zijn (schurftige Christenhond, ga gauw bukken naar 't Oosten, en betalen aan ons, voor jouw nieuwe onderdrukker, want Allah heeft je herkenbaar gemaakt om te moeten worden gestraft)
Dit deuntje kennen we toch al (?), tot ongeveer de ondergang van 't Communisten kregen we toch te horen, 'dat álle handel diefstal was, en door uitbuiting van de arbeiders, en dat 't kapitalisme zelfs 't touw zal verkopen, waaraan ze onafwendbaar zullen worden opgeknoopt'.
'Wij', de normale mensen, worden omringd door idioten die ons beschuldigen van wantoestanden, gepleegd door anderen. 'Wij', de normale mensen, kénnen al die praatjes omdat onze voorouders ze zelf ook al bedacht hebben. Soms slagen deze moralistische imperialisten binnen 'n bepaald tijdvak; vaak gelukkig slagen velen er niet in, hun pek op anderen te smeren.
Mag ik even gezond 'discrimineren'?
De 'blanken' trappen niet in erfzonde-schuldigheid; dat moeten de negers en de Arabieren nog leren. En de Aziaten waren altijd al de meest intelligenten; die zijn nooit begonnen, en hebben zich nooit bezig gehouden met al die ongein van 'n erfzonde-schuld.

Der Paulie | 18-07-16 | 02:25

@Albert5000 | 17-07-16 | 23:26

Was dat omdat je altijd voelde te worden afgezet?

litebyte | 18-07-16 | 00:39

@nickolaas | 17-07-16 | 22:58
Dat zou niet netjes zijn idd, maar komt ongetwijfeld voort uit de emotie rond dat eeuwig durende conflict. Geloof niet dat het in de kern een verkeerde kerel is. Zou me erg verbazen als ik er naast zit. Maar vind wel dat iemand met dergelijke emotie beter niet een objectieve krant kan runnen. Israëlaanhangers, ook vrienden van me, kunnen soms hele felle dingen zeggen (atoombommen erop gooien enz.) en dat lijkt vooral machteloosheid, omdat het nooit lijkt te stoppen. Zou mooi zijn als dat conflict eindelijk een keer definitief opgelost zou kunnen worden. Schiet toch niet op dat eeuwige gezeik. Later!

Watching the Wheels | 18-07-16 | 00:26

Don't know, don't care, don't give a shit.

Mr Dixit | 18-07-16 | 00:21

Grappig, want ik heb altijd begrepen dat de eigenaren van C&A van Joodse afkomst waren.

Albert5000 | 17-07-16 | 23:26

@mezelf
Nou ja - er zit misschien een soort iets in dat misschien leerzaam is in algemene zin (en ik geloof er niet in dat zoiets een lot kan beinvloeden en ik wil er ook geen mensen mee kwetsen of een gelijk of wat dan ook halen).
Maar hoe dat is gelopen had hij nooit gedacht kunnen hebben, laat staan gewild.
Maar wat hij toen ooit gezegd heeft past inderdaad in dat tijdgewricht (en is meer dan 15 jaar geleden dus, heel veel mensen zijn gaandeweg toch genuanceerder over die kwestie gaan denken en ik heb Frits Barend daarna eigenlijk niet meer dingen echt zo scherp horen stellen). Maar inderdaad was er toen een van de eerste grote Gaza-oorlogen en hij had er eigenlijk kritiek op dat Israel de media alles liet filmen en dat wat daar gebeurde Israel op heel veel kritiek kwam te staan. Ik herinner me dat hij toen gezegd heeft dat Israel het zou moeten aanpakken, zoals de Russen in Tsjetjenie (zo hard en gewelddadig optreden tegen de pers, dat er helemaal geen pers meer is om dat soort wreedheden te filmen).
Niemand kon bevroeden (en misschien heeft ie zelf ook nog eens erover nagedacht) dat Stan Storimans dat eigenlijk later zo zou overkomen (en dat moet iemand zijn geweest de hij goed gekend moet hebben). Als ik zelf zo'n verband leg van hoe dat gelopen is - bijna niet te bevatten (en dat zoiets zo kan lopen - wat ik al zeg, ik denk niet dat zoiets op zo'n manier kan uitpakken als je dat zegt... maar als de realiteit je dus met zo'n uitspraak inhaalt - dan zou je denk ik willen dat je dat nooit gezegd had.. ik was er in ieder geval best even beduust over hoe later uitpakte, waar ik me toen ooit druk over maken (maar het is hem vergeven, we worden misschien allemaal ouder en wijzer en dit zijn toch wel hele harde lessen als je ze op die manier voor je kiezen zou krijgen, had ik niemand toegwensd ook weer om maar iets te noemen).

nickolaas | 17-07-16 | 22:58

@rmstock | 17-07-16 | 18:44
"Hoe zagen die eruit (foto) ? Witte wollen truien voor op zee of de watersport ? Waar zijn jullie hier allemaal mee bezig ? Zijn jullie een beetje gekkie aan het worden ?"

Ze waren tweekleurig wit (of lichtgrijs) met zwart. Kan het materiaal me niet precies herinneren, maar ik denk fleece. In elk geval geen wol. En dan de tekst "White Power" er geinverteerd op.

Geen idee waarom je denkt dat ik gekkie ben geworden. Ik lees iets over C&A dat deze herinneren naar boven haalt dus dan deel ik die. Of C&A kwaadaardige bedoelingen had met deze truien weet ik niet, en dat interesseert me nu ook niet meer. Destijds maakte het wel indruk op me.

WammesWonder | 17-07-16 | 22:50

Oké. Hij stelde in ieder geval vragen die gesteld moeten worden, als dit bijvoorbeeld klopt dan is dat toch wel vrij heldhaftig nl.wikipedia.org/wiki/Frits_Barend#In... zie het zojuist voor het eerst. Op die manier zouden ze de huidige machthebbers ook moeten bevragen, allemaal inclusief Rutte. Vraag hem maar naar de rol van Shell in Oekraïne en Turkije, hij staat naast iemand van Shell bij de ondertekening van contracten dus daar zou gewoon naar gevraagd moeten worden. Niemand doet het.

Watching the Wheels | 17-07-16 | 22:46

@Watching the Wheels | 17-07-16 | 22:16
Dat van Frits Barend laat ik rusten - eerder heb ik er wel eens een punt van gemaakt, maar ik herinner me nu weer dat ik later letterlijk een brok in mijn keel kreeg toen een oud-collega van hem het eigenlijk letterlijk overkwam.. dat soort dingen van hoe het leven kan lopen, kan je bijna niet verzinnen.

nickolaas | 17-07-16 | 22:38

What's new? De Koninklijke SHELL heeft een groot deel van de Duitse inval in Rusland gefinancierd.

liflafje | 17-07-16 | 22:29

@nickolaas | 17-07-16 | 20:38
Nou vraag dan meteen even of ze voorkennis rond 9-11-2001 hadden van Madeleine, dat zou wel nieuws zijn :).
.
Frits Barend zal wel over Israël zijn gegaan? Waarschijnlijk wat gevoelloos rond de ongeveer 2000 slachtoffers na de zoveelste intifada, was dat het? Ben uiteraard tegen elke vorm van geweld tegen onschuldigen, maar ik kan me steeds beter voorstellen dat ze dat gezeik met die raketten zat zijn. Voorlopig is het de laatste jaren redelijk rustig in Israël. Kan me wel voorstellen dat iemand met een jodse achtergrond daar wat emotioneler in staat dan ik zelf als buitenstaander. Ik vind hem meestal toch vrij evenwichtig. Sauer misschien ook wel, maar lijkt meer een dondersteen die niet alles vertelt. Kan er naast zitten natuurlijk, ik moet het doen met wat ik op tv zie. Het feit dat Frits goed met Cruijff was zegt ook veel. Cruijff deed ook veel in het algemeen belang en had genoeg aan weinig voor zichzelf, zo leek het.

Watching the Wheels | 17-07-16 | 22:16

-weggejorist-

CaptainKurk | 17-07-16 | 22:09

Ho ho,geen kwaad woord over spekzolen.
Die zitten ook onder clarks desert boots,en dat zijn prima sloffen.

ska ska ska | 17-07-16 | 22:01

En daar komen ze nu mee?
Dit is nooit een echt geheim geweest.

MenteSuperior | 17-07-16 | 21:21

@tegenalles | 17-07-16 | 20:54
Wat je zegt - als ik al iets meer aan kleding uitgaf, omdat kwaliteit dat rechtvaardigde (en in die zin het zichzelf ook 'terugverdiende') is dat jaren geleden (en bijvorbeeld Tenson ging al jaren van de ene eigenaar naar de andere - dat was op het laatst alleen nog maar een labeltje). Toevallig beiden failliet gegaan in het afgelopen jaar (Tenson bleek eigendom van Perry tegenwoordig en Gaastra van McGregor).
Witte vlag voor mij was uiteindelijk een comfortabel vest (Gaastra-achtig iets) voor een weekeindje weg, uiteindelijk had ik 10 zaken gehad in twee ritten.. niets! Uiteindelijk had ik er zelfs een 'zonde!' bedrag aan willen uitgeven, maar toch niet gedaan.. sindsdien vind ik allang niet meer dat ik ergens voor schut loop in een makkelijke capuchontrui en slijtvaste spijkerbroek - en eigenlijk heb ik de indruk dat dat pretentieloze misschien nog wel prettiger is in praktijk ook. Ik vond ook altijd dat Duitsers slecht gekleed gingen (tot in de jaren '90 zeker), maar tegenwoordig bestaat er ook een soort van 'blue collar' als het om representatieve kleding gaat (is eigenlijk ook min of meer gestandaardiseerd geraakt - misschien wel internationaal). Is ook prima tegenwoordig (moet er niet meer aan denken daar middagen voor door een stad te gaan lopen).
Maar misschien boort iemand ooit weer een keer kleding als soort van vak aan - en voor redelijke kosten (Mexx/Esprit is volgens mij ook failliet trouwens) of laten zij het inderdaad anders maar het beste volhouden.. ik denk dat zij toch wel een beetje het stokje door kunnen geven, dat gaat niet van het ene 'hedge fund' in het andere. En niet eenvoudig ook (als je kijkt naar een moderegio als Prato in Italie - dat is in 20 jaar tijd helemaal 'verchineest', etc.. onherkenbaar veranderd inclusief de bedrijven die van generatie op generatie over gingen).

nickolaas | 17-07-16 | 21:19

Dit is is oud nieuws zou ze zo weer kopen,goede kwaliteit en de kleur blijft modern.Met de nodige veranderingen zouden ze zomaar weer in de mode kunnen geraken.

tegenalles | 17-07-16 | 20:54

"Frits Barend heb ik wel vertrouwen in, maar de rest ... we moeten er maar op vertrouwen."
Watching the Wheels | 17-07-16 | 20:04
Oh, ik liep zelf ook alweer wat achter met Egeria (volgens mij was jij de reaguurder die het eerder over eigendom van de Nederlandse media had - maar toen had ik zoiets van laat maar, dit topic kan je toch afvragen of je iets recht kan zetten en vervolgens of ik dat dan moet doen - maar jah, we hebben het er nu over;) ).
Het gesprek heb ik wel naar gekeken en het is alweer lang geschiedenis - maar ik herinner me nog een hele harde uitspraak van Frits Barends, waar zijn dochter zonder blikken of blozen bijzat volgens mij.. maar zo lang geleden dat ik hem niet meer ga herhalen ook ;) Maar over extreme opvattingen gesproken (aangetekend dat er toen wel even wat internationale verwikkelingen waren, waar ie zich misschien druk over kon maken). Maar ik wist niet wat ik hoorde toen - ik het beeld er volgens mij nog bij op mijn netvlies (misschien dat de kijkcijfers toen al zover teruggelopen waren, dat het verder niet tot iets van ophef heeft geleid). Ik neig toch meer naar Sauer, ik herinner me niet dat hij echt rare dingen heeft gezegd ooit.
Euh.. Brink en Storms moet ik nog steeds iets terugsturen als resultaat van een zeldzaam moment van 'baldadigheid' om mijn ergernis over sommige praktijken gestalte te geven (kan je beter reaguren ;) ). Ik denk dat ik zelfs het adres een keer gevraagd heb en ergens in een map heb zitten. Nou jah, komt wel een keer ooit ;).

nickolaas | 17-07-16 | 20:38

@nickolaas | 17-07-16 | 19:18
NRC is niet zo slecht en helemaal onafhankelijk bestaat niet, het zal best deels idealistisch zijn geweest van bepaalde aandeelhouders nl.wikipedia.org/wiki/NRC_Handelsblad... begrijp alleen niet zo goed waarom bijna alle grote Nederlandse kranten zo nodig in Belgische handen moeten zijn, maar daar zal ook wel een goede idealistische reden voor zijn. De aandelen zijn op enig moment immers toch weer verkocht aan nl.wikipedia.org/wiki/Mediahuis en dan blijft een beetje schimmig wie dat dan weer zijn. Het kan wel positief zijn dat Egeria met een uigestelde betaling genoegen nam, zo lees ik. En ook positief lijkt dat die mannen van Het Gesprek Pieter Storms buiten de deur gehouden hebben nl.wikipedia.org/wiki/Het_Gesprek_(te...) want anders had ik er helemaal geen vertrouwen meer in gehad na www.volkskrant.nl/archief/nina-brink-e... en het stukje onder Trivia in de inmiddels verwijderde versie op nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Ni... (dat neigde naar voorkennis over iets vreselijks) kan anderzijds wel handig zijn voorkennis als je een krant hebt. Frits Barend heb ik wel vertrouwen in, maar de rest ... we moeten er maar op vertrouwen.

Watching the Wheels | 17-07-16 | 20:04

Leuk! Maandag wasdag wordt nu dus ook maandag vlaggetjes dag. Nog een meeuwtje erin borderen en je hebt een echte originele PVV slip waar je elke dag in kan zei... en schij...

Bert-Bus | 17-07-16 | 19:35

@Watching the Wheels | 17-07-16 | 19:04
Nou ja, wat kan ik zeggen.. ik denk niet dat we hier uit gaan komen. In ieder geval hebben ze 'hun core business' voor iedereen betaalbaar en toegankelijk gehouden. De banken trekken met alles een rip uit je lijf als ze kunnen, terwijl je tegenwoordig alles zelf mag doen (geld uit een automaat halen, je overboekingen invullen) - als een sector geprofiteerd heeft van automatisering en kostenbesparingen kunnen doorspelen..
En misschien is het ook zo dat veel bedrijven sinds de jaren '80 eventuele maatschappelijke doelstellingen (neem een Philips) sterk ondergeschikt hebben gemaakt aan 'share holder value'. Nou weet ik niet helemaal hoe zo'n familie zich voor de rest als aandeelhouder manifesteert, maar mijn indruk is dat bij de deelneming in NRC bijvoorbeeld de maatschappelijke doelstelling toch wel overeind is gebleven (en deze eerder onder druk dreigde te komen - daarvoor was er meen ik een constructie dat het eigendom in een stichting zat, waar dan het personeel controle over had of iets dergelijks - uiteindelijk had dus iemand daar met zijn tengels aangezeten of waren er grote verliezen geweest en kon het niet meer.. volgens mij bestond in ieder geval de kans dat het qua 'maatschappelijk belang' slechter afgelopen was en het is ook niet makkelijk om onafhankelijke en kwalitatief goede journalistiek te bedrijven in deze tijd.. of NRC dat doet, soms slaan ze de plank wel eens mis en soms raken ze hem goed in mijn ogen.. nieuws maken is misschien ook niet helemaal 'exacte wetenschap' - maar echt structurele bevoordeeldheid? mij nog niet opgevallen, maar journalisten houden elkaar onderling ook wel een beetje bij de les en dat is alleen maar sterker geworden door bijvoorbeeld zaken als Twitter - onderlinge kritiek is daar soms niet mals als daar aanleiding voor is).

nickolaas | 17-07-16 | 19:18

@nickolaas | 17-07-16 | 18:20
Macht werkt waarschijnlijk nooit zo plat, dat gaat ongetwijfeld subtieler. Het zou zelfs vreemd zijn als miljardairs geen belangrijke stem zouden hebben. Als ergens geld beschikbaar is, dan volgt betrokkenheid vanzelf www.youtube.com/watch?v=QYvtvcBKgIQ en 925.nl/archief/2009/02/05/pensioenfond... en je ziet dat op schaal al als je een kleiner bedrijf hebt ("wil je me sponsoren?"). Ik had het ook niet specifiek over deze familie, geen zorgen. En die Duitse uniformen zien er ook nog altijd keurig uit ;) youtu.be/DoTuSvfGIG8?t=14

Watching the Wheels | 17-07-16 | 19:04

@necrosis | 17-07-16 | 16:55
Mijn grootmoeder vluchtte als klein meisje met haar moeder uit Wit-Rusland vanwege de Oktober-revolutie (1917). Ze hertrouwde later met een Oostenrijkse baron- nadat ze mijn grootpapa in de steek liet en mijn moeder op jeudige leeftijd opzadelde met de verzorging van haar zusje, broertje en mijn grootpa - die allen Belgen waren. Mijn oom (het broertje) kwam om tijdens het opzoeken van gevaar met regende V2's en m'n opa heeft een medaille gekregen voor het verdedigen van Oostende.
Je kan nooit eng zijn vanwege je (groot)ouders.
Wel als je de nieuwe dictator van NL wil zijn natuurlijk.

McMarx | 17-07-16 | 18:55

zo'n onzin dit..
weet je wie nog meer voor de nazi's produceerden en collaboreerden:
Porsche, Krupp, Hugo Boss, BASF, Siemens, Mercedes Benz, Werner von Braun, Opel, Volkswagen, Dornier, en nog veel meer duitsers en duitse bedrijven.
dat was toen.

Gerf | 17-07-16 | 18:48

@WammesWonder | 17-07-16 | 18:33
"Ik kan me nog herinneren dat de C&A White Power truien verkocht. "
Hoe zagen die eruit (foto) ? Witte wollen truien voor op zee of de watersport ? Waar zijn jullie hier allemaal mee bezig ? Zijn jullie een beetje gekkie aan het worden ?

rmstock | 17-07-16 | 18:44

Tja, rijk zijn kan van bloedgeld. Maar of je je dan rijk voelt. Geld, geld, geld is een hele ernstige virus want je hebt nooit genoeg en dus ga je over lijken.

Frits1888 | 17-07-16 | 18:42

Ik kan me nog herinneren dat de C&A White Power truien verkocht. Mijn moeder vond ze erg mooi, totdat ik haar uitlegde wat dat precies betekende. Dit was zo'n 24-28 jaar geleden, ruimschoots na de oorlog.

WammesWonder | 17-07-16 | 18:33

@Watching the Wheels | 17-07-16 | 17:42
Ik kan me in best veel dingen die je schrijft nog wel redelijk vinden (check mijn 'euvre' maar), maar al wordt het nu wat groter dan ik het gemaakt zou hebben - niet iets dat ik deze mensen zou aanwrijven (voor zover ik ze - zijdelings - dus heb meegemaakt, overigens hebben mijn ouders ook met iemand uit die familie gestudeerd en als kind ben ik daar ook wel over de vloer geweest.. zelfde ervaringen, aardige mensen). Zelf had ik met 'geld en macht' eigenlijk nog tussen aanhalingstekens moeten zetten.. en ook bij de Quote grapt men wel eens dat ze de rijkste blijven, omdat ze het simpelweg niet zouden uitgeven (en ik had ook nooit de indruk dat men daar iets tekort kwam, maar volgens mij - en ik ben best wel buitenstaander ook weer - zijn het ook mensen die wel leren geluk niet alleen in materiële dingen te zoeken of heel opzichtig 'geld' tentoon te spreiden). Dat heb ik elders toch ook wel anders gezien, maar ik ga er verder niet teveel aandacht aan besteden - maar volgens mij richt je je pijlen op de verkeerden (en om nou te zeggen dat het echt een 'imperium' is, volgens mij waren er ook 'gewoon leraar' - en omgekeerd werd in die tijd in ieder geval 'het concern' niet door een Brenninkmeijer geleid al zijn er dus wel veel met zo'n zaak of die met iets van productie van doen hebben volgens mij, maar het zijn dus geen mensen uit mijn directe kennissenkring - maar iemand uit mijn omgeving trok er wel weer veel mee op en die kennen elkaar dus goed (en dus ook altijd heel positief over hen - als ie er al iets over vertelt, wat ik zeg het zijn mensen die uit de publiciteit blijven - wat je ook wel vaker hoort - en eigenlijk in veel gevallen in ieder geval materieel een relatief onopvallend bestaan leiden.. in ieder geval ook mijn indruk. Nooit een onvertogen woord over gehoord en ik denk zeker ook niet op macht uit, zoals jij het hier beschrijft.

nickolaas | 17-07-16 | 18:20

M'n buikgevoel heeft dat altijd gezegd over die tent. De laatste keer dat ik er was is 30 jaar geleden. Met m'n moeder.

Vespucci | 17-07-16 | 18:09

Eerst wordt Vroom & Dreesmann na wat schijnbewegingen van o.a. CoolCat-baas Ronald Kahn, weggejorist en nu gaan we de andere kleding winkel C&A even door de Nazi draaimolen halen ? Binnenkort gaat alle personeel van GS in tokkie dress met addidas trainings broekjes en namaak goud kettingen omdat er geen fatsoenlijke kleding meer te koop is. Nee dank u wel, Alstublieft meneer.

rmstock | 17-07-16 | 18:08

@clitlikker | 17-07-16 | 17:57
Welnee, die is in dienst van Kiev......

necrosis | 17-07-16 | 18:04

@Stormageddon 17:55
Zullen we jouw frustratie hier maar buiten houden? :)

Gerard Leeflang | 17-07-16 | 18:04

@Stormageddon | 17-07-16 | 17:55
Daar kan een hardcore-reaguurder als jij toch wel tegen?
Ik ken je nog uit de tijd dat je een © achter je nick had staan.
Maar ik heb je altijd gewaardeerd....

necrosis | 17-07-16 | 18:02

Mastermattie | 17-07-16 | 17:54

Shootings here, shootings there, shootings everywhere.

Joris Driepitter | 17-07-16 | 18:00

Ik brei iedere dag een bruine trui.
Moet ik nu mijn snor laten staan?

Jackanders | 17-07-16 | 17:58

@La Bailaora | 17-07-16 | 17:57
Hitlery Clinton weer...

Mastermattie | 17-07-16 | 17:58

@Mastermattie | 17-07-16 | 17:54
De regering is echt standvastig met die wapenwet erdoor te krijgen...

La Bailaora | 17-07-16 | 17:57

De Koreaanse Slet | 17-07-16 | 17:45
Werk je in een stomerij?

clitlikker | 17-07-16 | 17:57

En als we het dan toch over foute mensen/ bedrijven hebben: wie bedacht de Volkswagen Kever?
Was dat niet Ferdinand Porsche?

necrosis | 17-07-16 | 17:56

Daarom draag ik Hugo Boss.

thekolere | 17-07-16 | 17:55

necrosis | 17-07-16 | 17:35
Kut hij melde zich weer. Ik had gehoopt dat het internet weer een beetje mooier was geworden.

clitlikker | 17-07-16 | 17:55

@necrosis | 17-07-16 | 17:50
En dan nog meer ejaculaat? Liever niet.

Stormageddon | 17-07-16 | 17:55

"C en A ook zo'n Hollands icoon"
@TB2318 | 17-07-16 | 17:37
Strikt genomen Duits-Nederlands volgens mij (al blijkt dat niet echt uit het artikel) - in die zin zullen ze ook eerder in die zaken verwikkeld zijn geraakt (al maakte Philips meen ik ook op enig moment radio's voor de Duitsers - de geallieerden hebben ook fabrieken in Eindhoven gebombardeerd). Maar goed is om het uit te zoeken en kijken of er ergens een grenzen richting wat dan volgens mij zou zijn collaboratie zijn overschreden en of er bijvoorbeeld gebruik is gemaakt van dwangarbeid (waarvan in leven zijnde slachtoffers over het algemeen een compensatie ontvangen meen ik, soms van de Duitse overheid en soms van de bedrijven die het betrof dacht ik).

nickolaas | 17-07-16 | 17:54

necrosis | 17-07-16 | 17:47,

Het is inderdaad geen leuk klusje, maar iemand moet het toch doen...

Dandruff | 17-07-16 | 17:54

@De Koreaanse Slet | 17-07-16 | 17:45
Een lul in een pak is nog altijd een lul, dus strijk wat je wilt...

necrosis | 17-07-16 | 17:50

@nickolaas | 17-07-16 | 16:47
als -s
.
Hier nog een mooi voorbeeld. Deutsche Bank koopt wat waardeloze meuk van RBS en wordt daarna door Draghi met die maandelijkse miljarden uitgekocht om de balans te versterken news.sky.com/story/deutsche-floats-sur... ? Wat een systeem hebben ze gebouwd en geen journalist die ze nog kritisch aan de tand kan voelen, want de media zijn in handen van de boven ons gestelden. Mooi systeem!

Watching the Wheels | 17-07-16 | 17:48

-weggejorist-

weerwolf | 17-07-16 | 17:48

@Dandruff | 17-07-16 | 17:41
Waarom ik nou weer?

necrosis | 17-07-16 | 17:47

@Yohean | 17-07-16 | 16:01
Inderdaad. *Trots over Hugo Boss pakken strijkt*

Het kost wat maar dan heb je ook wat.

De Koreaanse Slet | 17-07-16 | 17:45

@Doctor 660 | 17-07-16 | 17:38

Het overgrote deel van de Nederlanders was een NSB'er, maar ze kwamen er niet openlijk voor uit. Ruwweg 80% van de Nederlandse Joden is vermoord. Dat konden de Nazis alleen voor elkaar krijgen als ze hulp kregen van de Nederlandse bevolking.

Bharata | 17-07-16 | 17:44

@nickolaas | 17-07-16 | 16:47
Dat woord "jullie" was niet goed, sorry. Die rijken die zogenaamd waarden en normen verdedigen door alle kranten en media "onafhankelijk" te houden, het klonk me iets te naïef (een beetje zoals reclame www.youtube.com/watch?v=5eaQo0gIr1Y ). Die kranten zijn o.a. van ING. Ik ben redelijk klaar met dat hele systeem van al die belastingontwijkers en lobbyisten die ongetwijfeld allemaal zeer benaderbaar zijn en erg prettig overkomen youtu.be/ZzCegQVljdY?t=1 het zal zo blijven werken, niks aan te doen. Het systeem dat onze leefomgestandigheden bepaalt is "vrije markt" aldus Theo Maassen youtu.be/MWMooR4610s?&t=38 en hij heeft gelijk als hij zegt dat het een liefdeloos k*tsysteem is, zeker hoe ze het hebben laten ontwikkelen met als die Amsterdamse zuidassen en Londense Cities. Gewoon hypotheek z.s.m. afbouwen en zo min mogelijk kopen, zo lang mogelijk met dingen doen, ze bekijken het maar met hun zogenaamde vrije media en zogenaamde democratie ;). Trap er toch niet in zou DENK zeggen! Het systeem is stuk, Draghi neemt de leningen van maffia organisaties over en tilt ze op de nek van de massa die wél belasting betaalt, terwijl de miljardairs, de hoeders van de "vrije" media binnenkort niet genoeg zullen blijken te hebben aan 80 miljard QE per maand. Ze zullen nog meer op de nek van het volk gaan tillen, wedden? En geen krant die er eerlijk over bericht. Maar die mensen zijn allemaal wel prettig in de omgang, dat is waar.

Watching the Wheels | 17-07-16 | 17:42

Nog veel erger dan fout zijn in de oorlog is wel het rondlopen in een J-Style onderbroek

beetjemoe | 17-07-16 | 17:42

necrosis | 17-07-16 | 17:34,

Als je DKS bedoelt; als jij belooft haar thuis zonder wifi op te sluiten, zal ik beloven dat ik ze niet op de BBQ gooi...

Dandruff | 17-07-16 | 17:41

@Doctor 660 | 17-07-16 | 17:38
lol

SyntaxError | 17-07-16 | 17:40

Hey Zentgraaf, weet je wie ook fout was in de oorlog? De Telegraaf, eigenaar van Geenstijl. Grappig in dezen is dat dankzij Telegraaf magnaat Holdert de NSB WA-uniformen kon laten maken.

Doctor 660 | 17-07-16 | 17:38

Na Zwarte Piet en de Efteling is C en A ook zo'n Hollands icoon.
Dus laten we ons hele Nederlandse erfgoed maar eens onder de loep nemen.
GeenStijl heeft zich nu na Quincy, Sylvana en die SOS-club ook in de geschiedenis verdiept.

TB2318 | 17-07-16 | 17:37

Panta_Rhei [17-07-16] 16:27
Lekker feitenvrij reaguren.
Clemens&August waren nog roomser dan de paus. O.K dat was in die tijd ook niet echt verdienstelijk te noemen. Dat dan weer wel/niet.

brughslurph | 17-07-16 | 17:36

@clitlikker | 17-07-16 | 17:32
Die moest zich melden in Kiev......

necrosis | 17-07-16 | 17:35

@Dandruff | 17-07-16 | 17:29
Als je maar niet die leuke reaguurderinnen erop gooit, dan word ik boos!

necrosis | 17-07-16 | 17:34

Waar is de slet gebleven?

clitlikker | 17-07-16 | 17:32

Ach, ik ken een Joodse man die na de oorlog het gepikte familievermogen heeft terugverdiend door de C&A. In plaats van in een hoekje gaan huilen, heeft hij z'n Joodse roots gebruikt om te verdienen aan C&A. De Telegraaf was fout in de oorlog en bleef fout na de oorlog. Die zouden nu weer de verkeerde kant kiezen.

Schijfrem | 17-07-16 | 17:31

@2ndaccount | 17-07-16 | 17:25
Doe ze de groeten aan de andere kant van de schutting.
*zwaait*

necrosis | 17-07-16 | 17:30

OT: drie agenten doodgeschoten in de VS.

Piet Karbiet | 17-07-16 | 17:30

necrosis | 17-07-16 | 17:26,

De tijd dat je om een vrouw te versieren alleen maar sterk genoeg moest zijn om haar over je schouder te gooien en mee naar je grot te slepen...

Affijn, tijd om de BBQ op te stoken.
Als eerbetoon aan die goede oude tijd, zeg maar.

Dandruff | 17-07-16 | 17:29

Stukjesschrijvers bieden ook nooit hun excuses aan voor het gebruik van HAAR om te verwijzen naar onzijdige zelfstandige naamwoorden, dus waar maakt mevrouw Zentgraaff zich druk om?

zuiderduin | 17-07-16 | 17:28

@Dandruff | 17-07-16 | 17:21
Ik verlang terug naar de tijd dat mannen nog in berenvellen rondliepen met een knots op hun schouder.
*traantje wegpinkt*

necrosis | 17-07-16 | 17:26

Hugo Boss en nou oprotten met je onzin

2ndaccount | 17-07-16 | 17:25

@DaJonkel | 17-07-16 | 17:01
Ik krijg meer van G-Unite per 'aangebrachte' zwitsal.
*gne*

necrosis | 17-07-16 | 17:24

Hou me tegenwoordig meer bezig wie er fout zit in WOIII.

McMarx | 17-07-16 | 17:24

Heerlijk, voortdurend terug wijzen naar het verleden.

En ondertussen staat de volgende grote oorlog in Europa al weer klaar voor de start. Om een 1400 jaar oude oorlog uit te vechten, die nu al in tientallen landen buiten Europa woedt. Een 1400 jaar oude oorlog die nu al om de zoveel maanden tot een bloedbad in Europa leidt.

Maar wie daar wat van zegt is een islamofobe tokkie.
Dus kom, laten we het weer eens over 80 jaar geleden hebben.

Dandruff | 17-07-16 | 17:21

@FCDenBosch | 17-07-16 | 17:18
Als je je broek maar fatsoenlijk ophijst, anders doe IK het voor je.
*gnehehe*

necrosis | 17-07-16 | 17:20

Grote kans dat die bruin kleurt.
Ben ik nou slecht?

FCDenBosch | 17-07-16 | 17:19

Och voor zover ik weet is het toch al een ballenzaak dus veel kans om te beinvloeden of ik daar wel of niet iets wil kopen heeft dit niet :')

Merkelfapper | 17-07-16 | 17:19

@Joris Driepitter | 17-07-16 | 17:11
Niet weer he :(

SyntaxError | 17-07-16 | 17:19

Zo'n onderbroek wil ik ook.

FCDenBosch | 17-07-16 | 17:18

Baton Rouge GS? Het is weer zover. Plemp die 'BREEK' maar weer boven een nieuw topic over deze mooie wereld.

Klapleaupert | 17-07-16 | 17:16

Over bruin, hemden, en SA neiginkjes gesproken...
.
Baton Rouge. Op zijn minst 5 politieagenten neer in een hail of gunfire.
.
Black lives matter, others don't.

Parel van het Zuiden | 17-07-16 | 17:15

mm, offtopic, Baton Rouge?

Joris Driepitter | 17-07-16 | 17:11

@telelezer | 17-07-16 | 16:32 "Wat toen gebeurd is was vreselijk, maar dat was 75 jaar geleden"
.
Mee eens. Een forse schandvlek, maar voltooid verleden tijd. De voorman van de met de bezetters heulende Nederlandsche Unie werd kort na de oorlog minister en zelfs minister president. Toen was er dus al sprake van voltooid verleden tijd.

ben kokhals | 17-07-16 | 17:08

@Piet Karbiet | 17-07-16 | 16:58
Je moet wel opletten: mijn VADER is in WO II geboren, ik kwam pas jaren later.
Peter Faber is (meen ik) 72, ik nog lang niet!

necrosis | 17-07-16 | 17:04

Mijn opa was/is communist, en trok met Russen op. Maar ik heb verder ook geen relatie met Noord Korea of Rusland naast dat ik verplicht ben twee maandelijks een rapport naar Pyongyang te sturen en voor ieder positieve post over Putin 100 roebels krijg.
Putin is cool.

DaJonkel | 17-07-16 | 17:01

goede waarheidsvinding, netjes dat ze zelf nader onderzoek hebben laten doen

Hemmenaar7 | 17-07-16 | 17:01

@Piet Karbiet | 17-07-16 | 16:11
Beide ;)

Mastermattie | 17-07-16 | 17:00

Vreemd, geen dames die Jantje zouden doen?

necrosis | 17-07-16 | 16:59

@necrosis | 17-07-16 | 16:55
U bent Peter Faber?

Piet Karbiet | 17-07-16 | 16:58

Wat dat betreft zijn de turken qua kleding zo schoon als een paar net gewassen babybillen.
Veel verder dan een Fez zijn ze in al die honderden jaren niet gekomen.

Pedronegro | 17-07-16 | 16:57

@Bokito ergo sum | 17-07-16 | 16:49
Mijn oma beviel van mijn vader in '44 in Duitsland.
Oma was van Duitse komaf, vader was onbekend.
Ben ik nu ook eng?

necrosis | 17-07-16 | 16:55

-weggejorist-

plofchickie | 17-07-16 | 16:53

@Piet Karbiet | 17-07-16 | 16:38
En wees maar niet bang, er zitten geen hartjes of olifantjes op... en ik val ook niet op mensen die Piet heten.

necrosis | 17-07-16 | 16:49

Mijn famiie was waarschijnlijk ook fout, weet het vrij zeker maar ga mijn lieve oma geen vragen stellen

Bokito ergo sum | 17-07-16 | 16:49

"Jullie hebben er een zootje van gemaakt."
@Watching the Wheels | 17-07-16 | 16:22
Ik hoor niet bij "jullie" hoor.. maar ik heb wel mensen met grote rijkdom (meestal zijdelings dus) meegemaakt, zowel oud als nieuw geld - en ik vind bijna zonder uitzondering die mensen tot de meest integere en prettige mensen behoren (en ook helemaal niet onbenaderbaar of die zich andersom heel gesloten opstellen - al merk je wel dat dat soort mensen soms wel wat voorzichtig zijn). Zeker geen 'kapsones' of extreme opvattingen.
Dit zijn niet de mensen waar ik zelf me zorgen om zou maken als het gaat om geld en macht (die heb ik ook wel getroffen, daar niet van).

nickolaas | 17-07-16 | 16:47

Dat maakt het woordje 'toch' in hun slogan des te schrijnender.

Hartgrond | 17-07-16 | 16:46

@Piet Karbiet | 17-07-16 | 16:38
Mijn onderbroeken zie je nooit, ik trek mijn leren broek altijd hoog genoeg op zodat je geen stukje onderbroek meer ziet.
Ik haat die zogenaamde 'afzakbroeken'.
Op mijn werk liep er zo'n jong ventje rond, die heb ik een keer een 'wedgie' gegeven.
En ken je deze nog?
www.youtube.com/watch?v=occ-kJzcCXE

necrosis | 17-07-16 | 16:46

"Het was natuurlijk heel vervelend voor die Joden dat ze werden afgevoerd, maar een leuk winkelpand is mooi meegenomen, sterker nog, in de meeste zit nog steeds een C&A, dus wat dat betreft hebben wij destijds ook iets goed gedaan"

Osdorpertje | 17-07-16 | 16:44

Waarom heeft Jantje Smit zijn haren geverfd?

succesvol | 17-07-16 | 16:44

tsja. prima dat zo'n bedrijf/familie een onderzoek laat doen hoor. heel leuk voor ze. maar wat moet ik hiermee? ik kom toch niet bij c&a, maar mag ik dan ook niks meer kopen van bayer, adidas, puma, siemens en zo verder? meh. de fout is niet zozeer iedereen die meegaat met het totalitaire systeem, maar degenen die het systeem opzetten en het in stand houden.

daar kunnen best wat industriëlen bij gezeten hebben van voornoemde bedrijven, maar ik ga er maar voorzichtig van uit dat die inmiddels de pijp uit zijn en dan is het wel prima zo. als ik er nu achter zou komen dat de topman van de döner company geld doorsluist naar IS dan zou ik daar hoe hongerig ook nooit een broodje kopen. maar met de rol van bedrijven in de oorlog hier heb ik niet zo veel.

ik zie overigens nu op wikipedia dat c&a hoofdkantoren in belgië en duitsland schijnt te hebben en dat het hele stel in zwitserland woont. tot zover de "nederlandse" winkelketen.

aight.. | 17-07-16 | 16:40

@telelezer | 17-07-16 | 16:32
Merkel gebruikte dat als breekijzer om miljoenen asieleisers het land binnen te halen als een soort aflaat voor wat er in de oorlog gebeurd was.

sinar2 | 17-07-16 | 16:40

Kan die foto niet achter een linkje met een waarschuwing vooraf?

XaleX_2 | 17-07-16 | 16:39

@necrosis | 17-07-16 | 16:33
Bespaar me de details.

Piet Karbiet | 17-07-16 | 16:38

@Panta_Rhei | 17-07-16 | 16:27
Soros?

Piet Karbiet | 17-07-16 | 16:36

-weggejorist-

Nietnagel | 17-07-16 | 16:33

@Piet Karbiet | 17-07-16 | 16:23
Hun onderbroeken zitten anders uitstekend.
Beter dan die crap van Bjorn borg of CR7.

necrosis | 17-07-16 | 16:33

Gaan we na de Hema en V&D nou ook C&A kapot maken?
Wat toen gebeurd is was vreselijk, maar dat was 75 jaar geleden.
Vallen we de jonge mofjes-generatie en Italianen dan ook aan omdat hun ouders in de oorlog fout waren?

telelezer | 17-07-16 | 16:32

Ja wat wil je, papenkoppen...

vliegende knorrepot | 17-07-16 | 16:32

99% van de in Nederland gedragen kleding is door kinderhanden vervaardigd. Liggen we niet wakker van. Hier liggen we dus ook niet echt van neem ik aan.
.
- gepost met een door kinderhanden vervaardigde smartphone -

Parel van het Zuiden | 17-07-16 | 16:31

Inderdaad. Ik vind dit nieuws eerlijk gezegd er niet meer toe doen. De mensen van nu zijn niet de mensen van toen.
CaptainKurk | 17-07-16 | 16:13
Dat is weer het andere uiterste - ik ken echt wel oprechte voorbeelden waar de gebeurtenissen uit de oorlog toch wel hun leven getekend hebben.. en dat sommigen van de meest getroffenen zich daar moeilijk overheen hebben kunnen zetten is voor mij meer iets dat je vast kan stellen, dan dat ik daar mensen verwijten over maak (en als je kijkt naar hoe het soms effect op levens heeft gehad, dan hebben die mensen er ook geen baat bij gehad of wat dan ook).
Een van de minste dingen die je kan doen is waarheidsvinding en dat soort transparantie kan je alleen maar aanmoedigen - er is ook wel moed en onbaatzuchtigheid voor nodig dat te doen, net als het heel veel kracht moet kosten om je als (meest)getroffenen over dat soort gebeurtenissen heen te zetten (en dat niet iedereen dat in zichzelf kan vinden blijkt in praktijk dus niet altijd iets dat misschien verwijtbaar is - ik heb er wel bewondering voor als mensen het uiteindelijk kunnen, soms is daar letterlijk bijna een mensenleven overheen gegaan en heeft de misschien 'bitterheid' eigenlijk ook nog bijna eindeloos veel meer gekost - maar soms dus ook voorstelbaar nogmaals).

nickolaas | 17-07-16 | 16:30

Zielig.

Gags Beasley | 17-07-16 | 16:30

Familie was "geschokt" door het onderzoek. Inderdaad. De uitkomsten waren natuurlijk bij de hele familie bekend. Maar dat het naar buiten komt is een schok voor de familie.

metzonderzijwieltjes | 17-07-16 | 16:29

Oh, en de excuses voor het gebruik van een (deels) ontblote Jantje S. zou ik net als iedereen waarderen.

Bigaroque | 17-07-16 | 16:28

uhhhh. Was dit nieuws?

Dat was toch al bekend? Niet verbazingwekkend overigens. De grote bedrijven die in dat soort situaties niet meedoen zijn op een vingerloze hand te tellen. Die bestaan namelijk niet meer.

Dat was in DE zo, en zou in de VS niet anders zijn. En in de USSR, was de optie er niet eens, want alles door de staat gerund.

Dit is een beetje een ' water is nat, vuur is warm' artikel.

Bigaroque | 17-07-16 | 16:27

Joodse familie die over de rug(en vaak erger dan dit)van andere joden immense rijkdom vergaarde, sommige clichés kloppen en worden door de geschiedenis nogeens bevestigd.
Hoeveel andere ondernemingen destijds hebben uit pure geldzucht en zonder scrupules geen "bruin" verleden en trachtten dit nog steeds te verbergen?

Panta_Rhei | 17-07-16 | 16:27

In de UK noemen ze het dan ook Cheap & Aweful. Tenminste, in de kringen waarin ik mij beweeg, die van de laagopgeleide oudere plattelanders.

Piet Karbiet | 17-07-16 | 16:23

@nickolaas | 17-07-16 | 16:08
Het gaat erom dat ze alles proberen te sturen op een manier die voorkomt dat er echt kritische journalistiek kan ontstaan. Ze beschermen de macht en hebben door gebrek aan onderzoeksjournalistiek de huidige chaos mede mogelijk gemaakt. En bij elke aanslag mag Peter Vandermeersch bij DWDD uitleggen dat het allemaal wel meevalt en een groot succes is. NSB Handelsblad nl.wikipedia.org/wiki/NRC_Handelsblad... was van PCM uitgevers die ons Ben Knapen bracht youtu.be/0Axr1LjIzyg?t=113 uit datzelfde Christen Democratische Appelkistje en toen die doorschoof richting BuZa kregen we dus Peter Vandermeersch die ook goed in het team past want het concern heeft ook nog wat Belgische kranten, een mooi EU-blok, want ja ... er moet niet teveel verscheidenheid zijn bij het controleren van de macht, ze moeten door, groeien groeien groeien. AD heeft inmiddels ook een hoofdredacteur uit die stal als ik me niet vergis, dus die krant zal vanaf dit seizoen ook wel meer en meer ingezet worden voor zogenaamd "onafhankelijke" journalistiek. En dat noemt u dus "beschermen van de onafhankelijkheid bladibla". Jullie hebben er een zootje van gemaakt.

Watching the Wheels | 17-07-16 | 16:22

Maar maken ze anno 2016 ook oranje overalls? Veel relevanter om te weten gezien de vraag/aanbod komende jaren. Hoewel, doe dan maar een Boss overall als het moment daar is.

de Voorzittert | 17-07-16 | 16:17

@nickolaas | 17-07-16 | 16:08 "Sauer is iemand die weet waarover hij het heeft met een media-imperium in Rusland"
.
Bedoel je deze Sauer? : "Sauer told me himself he was getting the money for his newspaper, Moscow Times, from US sources... The American reporters at the Moscow Times suspected the money was coming, indirectly, from the US Government" russia-insider.com/en/bad-taste-sweet-...

ben kokhals | 17-07-16 | 16:16

Het gaat mij meer om de mensen die nu ruim 70 jaar na de oorlog fout zijn.

sinar2 | 17-07-16 | 16:16

@Cuyahoga | 17-07-16 | 16:07
U bedoelt die Yolanthe van Cotsbeu?

Piet Karbiet | 17-07-16 | 16:16

Mooi verhaal Zentgraaff. Lekker kort en doen we niks mee!

pietprikkel | 17-07-16 | 16:14

Boeiend!!!!!!! *not*
CaptainKurk | 17-07-16 | 16:02
Idd - las laatst ook iets van een reaguurder die zich heel druk maakte over eigenaren van de 'MSM-media', ik meen dat de familie een fonds heeft en bijvoorbeeld samen met Derk Sauer in NRC zit.. maar volgens mij meer met het doel om vrije en onafhankelijke journalistiek te helpen waarborgen dan iets anders (en Sauer is iemand die weet waarover hij het heeft met een media-imperium in Rusland, zeker na recente aanvaringen met Putin).
Verder heb ik zijdelings wel wat mensen van de familie ontmoet en dat zijn volgens mij de meest relaxe mensen die je kan treffen (ze zitten trouwens ook niet allemaal in de kleding en nog wat van die misverstanden).

Inderdaad. Ik vind dit nieuws eerlijk gezegd er niet meer toe doen. De mensen van nu zijn niet de mensen van toen.

CaptainKurk | 17-07-16 | 16:13

Boss deed de uniformen voor de officieren. Adidas maakt de laarzen. Mercedes en BMW maakten vliegtuigmotoren. Zo zijn er genoef bedrijven die fout waren. Als Hitler gewonnen had waren ze cool. Niemand kan in een glazen bol kijken en eens moet je partij kiezen. Dat C&A meewerkt aan het onderzoek is goed.

EmilioEsteves | 17-07-16 | 16:12

@Mastermattie | 17-07-16 | 16:05
Euh. Joost N. bedoelde ik.

Piet Karbiet | 17-07-16 | 16:11

"Men... liet de hemden... in elkaar naaien door krijgsgevangen en Joden uit het ghetto van Lodz."
.
... en door Russische dwangarbeiders. fd.nl/economie-politiek/1160262/brenni...

ben kokhals | 17-07-16 | 16:10

@Conan de Rabarber | 17-07-16 | 16:07
Berlijnse betaalmuur.

Watching the Wheels | 17-07-16 | 16:09

Gelukkig geven bedrijven tegenwoordig er de voorkeur aan hun oorlogsverleden niet te verdoezelen

lingo star | 17-07-16 | 16:09

@Mastermattie | 17-07-16 | 16:05
Ik was niet de enige blijkbaar. U zit ook bij TPO zag ik?

Piet Karbiet | 17-07-16 | 16:09

Ik kocht toch al nooit iets bij die paupertent
dus een boycot heeft in mijn geval weinig zin

Tobi | 17-07-16 | 16:08

Boeiend!!!!!!! *not*
CaptainKurk | 17-07-16 | 16:02
Idd - las laatst ook iets van een reaguurder die zich heel druk maakte over eigenaren van de 'MSM-media', ik meen dat de familie een fonds heeft en bijvoorbeeld samen met Derk Sauer in NRC zit.. maar volgens mij meer met het doel om vrije en onafhankelijke journalistiek te helpen waarborgen dan iets anders (en Sauer is iemand die weet waarover hij het heeft met een media-imperium in Rusland, zeker na recente aanvaringen met Putin).
Verder heb ik zijdelings wel wat mensen van de familie ontmoet en dat zijn volgens mij de meest relaxe mensen die je kan treffen (ze zitten trouwens ook niet allemaal in de kleding en nog wat van die misverstanden).

nickolaas | 17-07-16 | 16:08

Alweer zo'n paywall. Hou een sop.

Conan de Rabarber | 17-07-16 | 16:07

Zo'n oranje onderbroek is net als Yolanthe van Kasboek.
Als Jan Smit erin heeft gezeten, hoeft het voor mij niet meer.

Cuyahoga | 17-07-16 | 16:07

Dus? Welk punt willen jullie nu maken? Denk dat de huidige politici fouter zijn dan de C&A toen.

salonsocialist | 17-07-16 | 16:06

Brenninkmeijer's List?

R van Perzie | 17-07-16 | 16:06

"Orange is the new black"

Mastermattie | 17-07-16 | 16:05

@Piet Karbiet | 17-07-16 | 16:02
Dat wilde ik net schrijven maar u was mij voor.

Mastermattie | 17-07-16 | 16:05

Heel de Verenigde Staten profiteerde in en na de Tweede Wereldoorlog van de Nazi's.

Adversary | 17-07-16 | 16:04

Wansmaak verdient een uithangbord in de vorm van vleesgeworden wansmaak.

Prof. Pim Pam Pet | 17-07-16 | 16:04

-weggejorist-

CaptainKurk | 17-07-16 | 16:02

Via google kom je erachter dat dit ruim 5 jaar geleden al in Vrij Nederland stond....

Fervent | 17-07-16 | 16:02

Bij het zien van zo'n afgezakte broek, voel ik de neiging om deze eens stevig op te hijsen!

necrosis | 17-07-16 | 16:02

Als of Hugo Boss zoveel slechter is geworden van WOII

Santtulainen | 17-07-16 | 16:01

C & A = Concentratiekamp & Ausradieren ?

King of the Oneliner | 17-07-16 | 16:01

Ach ja...... Tegenwoordig verbaasd niets mij meer.

Was het niet Hugo Boss die de nazi uniformen maakte trouwens ??

Hobbykip | 17-07-16 | 16:01

Het blijft een pauperzaak. Hugo Boss mocht tenminste kekke zwarte SS uniformpjes maken.

Yohean | 17-07-16 | 16:01

-weggejorist-

Uw Psychiater | 17-07-16 | 15:58

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken