Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Grafiek. De nieuwe eurocrisis broeit en groeit

target2ecb.jpg Grafiek van de Euro Crisis Monitor, over de TARGET2-balansen in de EU. Korte uitleg: TARGET2 is het systeem dat real-time zicht houdt op grensoverschrijdende betalingen binnen de Eurozone. Het is, zo laat de ECB trots weten, één van de grootste betaalsystemen ter wereld: 1000+ banken pompen iedere 5 dagen het hele GDP van de eurozone rond (filmpje). TARGET2 toont vorderingen die banken op elkaar hebben, en dat laat zich weer onderverdelen per land. Idealiter liggen de vorderingenlijntjes van alle landen zo dicht mogelijk bij elkaar, maar zoals de grafiek hierboven toont, is dat allesbehalve het geval. Duitsland staat heden op ruim 639 miljard in de plus. Luxemburg volgt met 150 miljard en Nederland pakt met 92 miljard de derde plek in landen met een overschot - allemaal Noord-Europa dus. Daar tegenover hangen met name de Zuid-Europese landen Spanje en - jawel - Italië: respectievelijk hebben zij een tekort van -289 en -276 miljard. Alle cijfertjes vanaf 2001 tot en met mei 2016 staan in dit .XLS-bestand. (De data loopt 2 maanden achter, de grafiek een half jaar.) In het geval van Italië zien we in het afgelopen jaar het tekort met 100 miljard oplopen, een derde van hun totaal. Alleen al tussen maart en mei 2016 verdween er 20 miljard. Sinds Brexit zijn de zorgen over de Italiaanse banken en hun slechte leningen toegenomen, dus redelijkerwijs kun je verwachten dat het tekort tussen mei en juli nog verder zal oplopen. Dat weten we echter pas in september, maar je ziet nu al wel waar de grote overschotten zitten: in ons hoekje van Europa. Het wordt Griekenland all over again, maar dan nog groterder en gevaarlijkerder. Ter vergelijk: de Grieken doen momenteel 95 miljard in de min en zitten keihard in de schuldsanering. Italië en Spanje doe drie keer zoveel en vooral in Italië ligt schuldsanering op de loer. Bonusprobleem: in Duitsland staat Deutsche Bank op imploderen. Het kon dus weer eens een hete peperdure herfst worden. Where's your plan, EU? (Met dank aan de timeline van @RutgervdNoort.) Update: Reuters Italia: 'TARGET2-schulden in juni opgelopen naar 288,9 miljard - bijna een record'. Dat onderbouwt dus de suggestie dat de situatie aan het verslechteren is.

Reaguursels

Inloggen

@Harry uit Rotterdam | 14-07-16 | 08:01
Het probleem dat je niet snapt is dat deze balansen van de centrale banken een heel ander verhaal vertellen dan slechts een onderlinge debet/credit. Die kun je tegen elkaar wegstrepen en als euro uit elkaar knalt is er weinig aan de hand, dan kan elke centrale bank zijn eigen geld drukken het verschil bijpassen om zichzelf weer solvabel te maken.
Maar dat is het probleem niet. Het probleem is dat dat de centrale banken de underwriters zijn van de private schulden, met name die van banken.

Wat je in de grafiek van Target2 voornamelijk terugziet, achter de linntjes van de Centrale banken zijn de commerciële bankschulden. De bankschulden in het zuiden die op papier bestaan uit vastgoed en allerlei andere leningen in een economie die niet draait, waar de werkelijke waarde van de onderpanden veel lager ligt dan de balans van de commerciele bank. De Europese bank houdt ze drijvend met QE, maar dat verandert niets aan de kredietsituatie. Wat je hier ziet is niet alleen een transferunie van noord naar zuid, maar ook een kredietbubbel gedekt met schatkistpapier dat niets waard zal zijn bij een settlement als een lidstaat failliet gaat en dus uiteindelijk gedekt door weinig meer dan spaargeld (pensioenen, dus).

In een gezonde evenwichtige economische unie lagen de Target2 saldi rond de nul.
Dit is een bail-out waiting to happen.
mises.org/library/passing-bailout-buc...
blogs.ft.com/gavyndavies/2011/06/10/th...

Stormageddon | 14-07-16 | 20:35

@MRF2739 | 14-07-16 | 07:37
Zie hierboven.

Stormageddon | 14-07-16 | 20:12

@Leipniz | 14-07-16 | 01:00
Op dat moment was er 50 miljard foetsie. Na het afknijpen van de economie door Dijsselbloem et al. staat Griekenland voor 700 miljard aan de lat en Nederland voor 50 miljard garant voor die schuld. Lekker dan.

Stormageddon | 14-07-16 | 20:11

Kan ik nog ergens aandelen kopen in aluminiumfolie of zijn deze inmiddels onbetaalbaar geworden? :)

polt | 14-07-16 | 12:43

Politici en alle Europeanen dienen het smerige spel van Goldman Sachs en enkele dubieuze Euro-politici door te hebben om erger te voorkomen!

Het hele Europese financiele systeem is tot op het bot verrot.

Wat er moet gebeuren:

Goldman Sachs als criminele organisatie bestempelen.
Mario Draghi in de gevangenis.
ECB en Europese Commissie ontmantelen.
Centrale banken doorlichten en rotte appels eruit flikkeren.

Opzetten van een nieuw financieel systeem of de EU laten imploderen.... en dan zijn de rapen echt gaar (Rusland!).

MRF2739 | 14-07-16 | 10:25

Makamba Makamba | 14-07-16 | 09:38

Griekenland en Italie worden al "opgekocht" door Goldman Sachs.

Niets voor niets is de Italiaan en ex-Goldman Sachs bankier Mario Draghi, de man achter de geldpersen van de ECB die al onze belastingcentjes doorsluist naar slecht presterende banken en landen uit Zuid Europa en uiteraard stroomt hiermee ook miljarden van onze euro's naar de zakken van Goldman Sachs.

De keiharde waarheid is dat Goldman Sachs heel Europa in zijn macht heeft: de ECB en Europese Commissie zijn de marionetten / de stromannen van Goldman Sachs.

Straks gaan ook al onze pensioengelden niet naar de EU maar naar Goldman Sachs!

Klein overzichtje:

ECB-baas nu: Mario Draghi; ex-Goldman Sachs bankier en architect van de Griekse- en Euro-crisis.

EU-baas vroeger: de Portugees Manuel Barroso vd Europese Commissie; nu: "niet-uitvoerend" voorzitter Goldman Sachs. Cirkeltje rond.

Goldman Sachs heeft nu de financiele- en politieke macht over Europa!

Dat is gevaarlijk want Goldman Sachs zijn de vampiers, de parasieten vd financiele wereld die landen en mensen in het verderf stort en oorlogen in gang zet!

MRF2739 | 14-07-16 | 10:20

@Wutbürger_ | 13-07-16 | 12:15
Either way... Terug krijgen we het toch niet.

Kameroudste | 14-07-16 | 10:12

Kunnen we Griekenland en Italie niet gewoon kopen?

Makamba Makamba | 14-07-16 | 09:38

dugo | 13-07-16 | 19:07
De Griekse centrale bank hoeft niets af te rekenen. De target2 saldo's zeggen alleen wat over geldstromen die tussen Euro banken plaatsvinden, het zijn geen onderlinge schulden. Niets aan de hand dus.
.
Stormageddon | 14-07-16 | 00:45
Slechte reactie van je. Eén ding is zeker, ik weet hoe Target2 werkt. De meeste mensen niet. Ik denk dat het relevant is om te weten dat het Target2 saldo irrelevant is. Ik probeer het uit te leggen. Het zou je sieren het proberen te begrijpen.

Harry uit Rotterdam | 14-07-16 | 08:01

Engeland "zwemt" lekker weg hiervan...... en ECHT niet voor niets!

Katoentje | 14-07-16 | 07:49

Leipniz | 14-07-16 | 01:00

Precies!

Achteraf gezien was het beter geweest dat Merkel en Dijsselbloem Griekenland een groot deel van de schulden kwijtschold in ruil voor permanente toezicht op Griekenland. Van een kale kip kan je niet plukken en Griekenland kan zijn schulden toch nooit terugbetalen. Beter was om direct met een schone lei te beginnen om meer politieke - en financiele rust te creeeren. Echter de onrust die Merkel en Dijsselbloem creeerden, bracht Europa en de wereldeconomie meer schade toe, dan de totale schuld van Griekenland bij elkaar. Tel uit je winst. Nu blijft de ECB op onze kosten geld pompen i.e. bodemloze put. Slaat compleet nergens op... Maar a.d. andere kant beginnen we nu steeds beter te begrijpen dat de ECB niets anders is dan een marionet van Goldman Sachs die zich via de ECB zich laat verrijken. Het geld dat ECB maandelijks print vloeit namelijk direct door naar de banken en overheden van de Zuidelijke landen die niet met hun geld om kunnen gaan, en de rest gaat naar Goldman Sachs. De baas van de ECB is niets voor niets een ex-Goldman Sachs. De ex-voorzitter vd Europese Commissie werkt niets voor niets nu voor Goldman Sachs. Zie hier het cirkeltje rond.

Goldman Sachs wilt niet alleen financiele macht maar ook politieke macht (door EU-politici te paaien en binnen te halen) en dat is een gevaarlijke tendens aan het worden welk voor meer instabiliteit binnen Europa en de rest daarbuiten zorgt.

Goldman Sachs noemt zichzelf niets voor niets Masters of the Universe, ze storten mensen en landen in het verderf!

MRF2739 | 14-07-16 | 07:47

Stormageddon | 14-07-16 | 00:43

Niet juist! Het smerige spel van Goldman Sachs vond plaats voordat Dijsselbloem op het toneel verscheen. Nadat Goldman Sachs hieraan miljarden verdienden, door te speculeren op de val van Griekenland, gingen ze er als een haas er vandoor.

Dijsselbloem en Merkel hebben de zaken alleen maar erger gemaakt; dat klopt dan weer wel.

MRF2739 | 14-07-16 | 07:37

@Stormageddon | 14-07-16 | 00:43

De derivatenfraude door Goldman Sachs, waardoor de schuldenberg van Griekenland onder het vloerkleed geveegd werd en het land opeens voldeed aan de regels van toetreding tot de EU, vond plaats lang voor het tijdperk Dijsselbloem.
Sterker nog, toen de Eurogroep de teugels aantrok feitelijk een coup pleegde met de volksverlakker Tsipras als marionet, toen had Goldman Sachs al lang de benen genomen, na het incasseren van de winst.

Leipniz | 14-07-16 | 01:00

@Harry uit Rotterdam | 13-07-16 | 18:36
Het enige dat je ermee bewijst is dat jij er zelf geen moer van snapt. Geeft niks. Jij hebt vast andere talenten.

Stormageddon | 14-07-16 | 00:45

@MRF2739 | 13-07-16 | 23:52
Draghi heeft Griekenland niet kapot gemaakt. Die eer komt toe aan Jeroen Dijsselbloem en de Eurogroep. Goldman Sachs heeft een vuil spel gespeeld, maar het slopen van Griekenland was het werk van Dijsselbloem, Trichet en Barroso. Met Jens Weidmann en Angela Merkel op de zalvend knikkende achtergrond.

Stormageddon | 14-07-16 | 00:43

CeesCloosd | 13-07-16 | 12:46

Sterker nog.

Toen de Portugees Manuel Barosso voorzitter was van de Europese Commissie werd Mario Draghi (ex-Goldman Sachs bankier en architect van de Griekse- en Europese Crisis) door hem binnen gehaald als voorzitter van de ECB.

En wat is er vorige week gebeurd???? Manuel Barosso is nu
"niet-uitvoerend" voorzitter van Goldman Sachs!

I smell a fucking rat!

Wat hier blijkt is dat Goldman Sachs complete invloed en controle heeft over de Europese Commissie, de ECB en EU.

En wat Goldman Sachs doet is slecht voor de wereldeconomie en wereldvrede: eerst met de rommelhypotheken verpakt in een mooi jasje, leidende tot de val van Lehman Brothers, Barings, de Amerikaanse huizen-en kredietcrisis die oversloeg naar Europa en de rest van de wereld. Vervolgens heeft Goldman Sachs Griekenland om zeep geholpen waar wij nog last van hebben.

Nu hebben ze de Portugees Barosso binnengehaald om de geldpersen op kosten van de belastingbetalers nog harder te laten draaien voor de banken vd zuidelijke landen (Italie, Spanje, Portugal) en uiteraard voor Goldman Sachs.

Na Griekenland is Goldman Sachs goed op weg Europa verder te slopen, al onze bankrekeningen leeg te plunderen en ik moet er niet aan denken wat er met de huizenbezitters gebeurt die onlangs nieuwe hypotheken hebben afgesloten.

Goldman Sachs wilt niet alleen economische macht maar koopt ook politieke macht! Corruptie dus.... Ik vrees het ergste voor Europa.

Draghi moet echt de gevangenis in voor wat hij Griekenland heeft aangedaan. Goldman Sachs moet als een criminele organisatie worden aangemerkt. De hele ECB moet ontmanteld worden.Het moet politici verboden de eerste 5 jaar na hun politieke loopbaan te werken voor de sectoren die vitaal zijn en welke raakvlakken heeft met hun oude functie.

MRF2739 | 13-07-16 | 23:52

@mans6640 | 13-07-16 | 19:44

Ik weet niet waar ik banger voor moet zijn: populistische EUroscisten als timmermans die hun technocratische droomrijk maar blijven verdedigen of naieve schapen die er blindelings achteraan lopen.

Ik ga het eens heel voorzichtig proberen.... zoek het woord *draagvlak* eens op in het woordenboek.

litebyte | 13-07-16 | 20:21

@Harry uit Rotterdam: Helena kijkt smachtend naar de stralende Griekse sterrenhemel. Grieken werken, leven en vrijen nu eenmaal anders dan de Noord Europeanen. Geld heeft Helena niet. En al helemaal niet voor een Mercedes. Helena heeft hooguit een pijnlijk poepgaatje.

Orakel1958 | 13-07-16 | 20:00

@Raider Twix: Nederland staat in de tabel op 73% wel werken, dus 27% niet werken. Let vooral op de rampzalige cijfers van Zuid Europa.

Orakel1958 | 13-07-16 | 19:48

De EU staat op instorten door 300 miljard slechte leningen in italie.
Ga toch heen met je prietpraat. Het gdu inkomen van de EU is 18000 miljard euro per jaar. 300 miljard is nog geen week werken.

mans6640 | 13-07-16 | 19:44

Orakel1958 | 13-07-16 | 19:26
-
Zie cbs.nl
8,9 miljoen werkenden in NL, 4 miljoen niet werkenden. Dat is 30%.

Raider Twix | 13-07-16 | 19:40

Om even aan te geven hoe rampzalig Europa er voor staat:

ec.europa.eu/eurostat/statistics-expla...

Enige uitleg: Werkeloosheidscijfers worden op grote schaal gemanipuleerd. Afhankelijk van hoe geteld wordt zijn het er in Nederland tussen de 500.000 en de 1.400.000
Het is beter om de arbeidsparticipatie te bestuderen. (Het aantal werkenden gedeeld door het aantal wat zou moeten werken) maal 100%.
Nederland ca. 73%, Spanje 56% en Griekenland 49%.
Eurozone 63%. Resulteert in 37% niet werkenden in Europa.
Bij die 37% zit overigens wel de hele ziek, zwak en misselijk club.

Orakel1958 | 13-07-16 | 19:26

-weggejorist-

Bolhoed | 13-07-16 | 19:20

@vanhetvarken | 13-07-16 | 18:55
Een doorsnee rentederivaat creëert geen geld volgens mij. De hoofdsommen waar het contract over gaat zijn fictief en worden niet uitgewisseld.

dugo | 13-07-16 | 19:13

Nexit, we hebben die klote EU nergens voor nodig. 55000 walgelijke decadente ongekozen ambtenaren die incompetent en overbodig zijn. Terug naar de EEG. NL kan al honderden jaren zeer succesvol handel drijven en dat blijft altijd zo. Gaat het beter met landen in de EU ? Check de trends van de staatsschulden en schrik niet te hard.

Rest In Privacy | 13-07-16 | 19:12

@Harry uit Rotterdam | 13-07-16
Jah joh, slaap lekker. De Bank of Greece gaat dit nooit kunnen settelen als ze uit TARGET2 stappen of geknikkerd worden.
Verlies gaat af van de winst van de ECB, dus daalt het aandeel van DNB daarin. Daardoor daalt weer de dividend uitkering aan her rijk en zo draait de belastingbetaler er weer voor op.

dugo | 13-07-16 | 19:07

Tja.... slechts klein bier vergeleken met 70 biljoen waaraan Deutsche Bank met derivaten aan bloot staat.
Too big to fail ?.... nope too big to bail!

von Strumpfhausen | 13-07-16 | 18:58

eh staat het malieveld al vol ???? hahahahahahah , eens waren er mannen en vrouwen met ballen nu kop men de monitor en ik? tja ben lam old na 55 jaar arbeid maar we stonden vroeger wel op de bres en we pikte niks.
geloof me in de jaren 80 had men niet het lef om aan de pensioenen te komen op die lubbers na die gore dief van het cda die had ook al 30 miljard geroofd

witchmaster | 13-07-16 | 18:58

Derivaten zijn een geweldige uitvinding (NOT). Men dekt de risico's van elkaar af en creëert en passant 900% extra geld.

Daarom is er nu iets van 15x meer fiat geld, als dat er in de hele wereld te koop is. Komt niet goed.

vanhetvarken | 13-07-16 | 18:55

Dit is toch eigenlijk een te ingewikkeld topic voor Geenstijl. Laat ik toch een poging wagen om te laten zien dat de Target2 niets zeggen, ze zijn irrelevant.
.
Neem als voorbeeld een Griek die een auto koopt om haar Griekse Euro’s om te zetten in iets dat zijn waarde behoudt wanneer Griekenland uit de Euro stapt.
.
Doel van de casus is te constateren dat een Griekse bankrekening, een bankrekening in een ander land van de eurozone, en een Duitse auto allemaal voertuigen (!) zijn voor het opslaan van vermogen. Er zitten echter Target2 implicaties aan het kopen van de auto. Onevenwichtigheden in Target2 treden op wanneer geld wordt overgedragen van Griekse bankrekeningen naar bankrekeningen in andere landen van de eurozone.
.
We hebben 4 verschillende scenario's:
(1) Een Griekse vrouw met een bankrekening, laten we haar Helena noemen, brengt geld van haar bankrekening bij Piraeus Bank naar een andere rekening met Deutsche Bank. Ze is van plan om een Mercedes te kopen met dat geld.
(2) Helena koopt een Mercedes van Manfred, een Duitse auto dealer die kantoor houdt in zowel Duitsland als Griekenland. Ze betaalt met haar Griekse bankpas en Manfred ontvangt de betaling op zijn Deutsche Bank rekening in Duitsland.
(3), Helena betaalt contant aan Manfred, die stort het geld op zijn Deutsche Bank bankrekening in Duitsland wanneer hij weer terug is in Duitsland.
(4) Helena betaalt contant aan Manfred, die stort het geld op de Piraeus bankrekening van zijn lokale dealer alvorens de dit over te maken aan zijn hoofdkwartier op een bankrekening in Duitsland.
.
Voor de ijverige lezer, laten we er een oefening van maken te bepalen welk scenario leidt tot een Target2 onbalans. (Wanneer u minder ijverig bent kunt u naar beneden scrollen). Het punt hier is dat vanuit het perspectief van de blootstelling van de Duitse (of Nederlandse) belastingbetaler naar Griekenland (of Spanje en Italië), we ons geen zorgen hoeven te maken over hoe de Mercedes wordt gekocht en betaald. Er is zelfs geen reden om ons überhaupt zorgen te maken. Als de Grieken geld aanhouden op een Duitse bankrekening dan schept dit geen groter risico voor de Duitse belastingbetaler dan wanneer de Griek in een Mercedes rondrijdt. En ik denk niet dat van Rossem het een probleem voor Duitsland vindt dat een Griek in een Mercedes rond rijdt.
.
Dus ... Target2? Niets aan de hand mensen, we kunnen door met echte problemen.
.
(Antwoorden op de casus: Griekenland loopt een Target2 tekort in scenario's (2) en (4), maar niet in (3) In scenario (1) hangt het af van de vraag of Helena's rekening bij een tak van Deutsche Bank of met een Deutsche Bank dochteronderneming in Griekenland is. Dat heb ik niet gespecificeerd, waardoor het een beetje een strikvraag is - maar het gaat er om opnieuw te laten zien dat we ons geen zorgen hoeven te maken over Target2.)

Harry uit Rotterdam | 13-07-16 | 18:36

Hoe lang tolereren we die machtspositie van de banken nog?

Pace | 13-07-16 | 18:06

Italië en Spanje gaan GEEN Iexit of Spexit referendum organiseren. Wel een bedeltocht door de EU. A la Griekenland.

Raider Twix | 13-07-16 | 17:30

@ET phone home | 13-07-16 | 15:55
Zoals Gerald Celente het zei: “... when all else fails, they take us to war".

ben kokhals | 13-07-16 | 16:44

@#enpassant | 13-07-16 | 15:37 "Met 'onmogelijk' wordt hier bedoeld: "We willen het niet omdat ons exploitatiemodel dan in elkaar stort."
.
Precies! Dan kunnen ze de burgers niet meer laten opdraaien voor hun speculatie-verliezen, zoals in Cyprus gedaan is onder leiding van die Daisybloom. De DNB zegt zelf, en "in your face".

ben kokhals | 13-07-16 | 16:42

Daarom sturen ze aan op een nieuwe (koude) oorlog met de Russen, want dat is wel vaker het gevolg van een economische crisis.

ET phone home | 13-07-16 | 15:55

Graag er uit stappen , laten die Heinzen alles maar betalen .

Castor12 | 13-07-16 | 15:40

@ben kokhals | 13-07-16 | 14:50
"Volgens Jan Sijbrand, directeur toezicht van DNB, zijn er moeilijk beleggers te vinden die een 'zakenbank pur sang' willen financieren. "Het is een onmogelijke structuur, zegt hij in het Financieele Dagblad."

Beleggers kunnen vanaf dat moment idd. niet meer speculeren met andermans spaartegoed. En dat is nou juist de bedoeling van deze maatregel als je al deze terugkerende ellende wilt voorkomen. Met 'onmogelijk' wordt hier bedoeld: "We willen het niet omdat ons exploitatiemodel dan in elkaar stort."

#enpassant | 13-07-16 | 15:37

@#enpassant | 13-07-16 | 12:41
En Fortis werd ten gronde gericht door baron Lippens.
Wij denken in een moderne tijd te leven, maar intussen zwaaien de roofbaronnen nog steeds de scepter.

Peter_K | 13-07-16 | 15:24

De Britten gaan nog eens heel vrolijk worden van hun gemaakte keuze.

Lafayette | 13-07-16 | 15:16

@Leipniz | 13-07-16 | 14:04
En er is niks gedaan aan de banken, zoals een Glass-Steagall Act en/of het splitsen in een laag risico deel en hoog risico deel. De burgers waren voor banken-splitisng www.nu.nl/economie/2676150/veel-nederl... maar "onze" DNB was tegen nos.nl/artikel/336834-dnb-wil-banken-n... met een veelzeggend argument: "In een dergelijk systeem zijn er dan enkele veilige nutsbanken en een moeilijk te financieren restbank". Dus nota bene "onze eigen" DNB wil helemaal geen veilige banken voor burgers en ondenemers.

ben kokhals | 13-07-16 | 14:50

MRF2739 | 13-07-16 | 11:53 "Alle Europolitici moeten gescreend worden, ook de EC."
.
Goed lijstje. Voeg daarbij "onze" DNB president, die lid is van onder andere: Trilateral Commission (VS-EU-JPN) youtu.be/rHWrceNajf4 ; International Monetary Fund (Washington); Bank for International Settlements (=immuniteit en Zwitsers paspoort); Financial Stability Board (Washington); European Central Bank (Frankfurt).

ben kokhals | 13-07-16 | 14:33

Ik heb het al eerder gezegd... wanneer die randdebielen daar in Brussel niet snel proberen zich fatsoenlijk te gedragen heeft de EU over maximaal 5 jaar geen bestaansrecht meer.
En al ZEKER niet wanner GB, zoals het er nu naar uit ziet, prima gaan functioneren ZONDER de EU-dwangbuis.

mallekater | 13-07-16 | 14:27

@Xirdalan | 13-07-16 | 13:22
Klopt, maar niets doen is ook zo apatisch

MarcS | 13-07-16 | 14:21

Dollars kopen, daar komt het op neer.

Maya de Blij | 13-07-16 | 14:08

@Willem van Rood | 13-07-16 | 14:00

Vooropgesteld dat je die vette lening überhaupt krijgt. Niet alleen verdienen de banken er door de historisch lage rentestand weinig meer aan, de angst dat er na een economische implosie van kale kippen geen veren meer te plukken zijn, is ook groot.

Leipniz | 13-07-16 | 14:04

De Nederlandse pensioenmiljarden gaan goed van pas komen.
Directe bankensteun via onze pensioenspaarders wordt het uiteraard niet. Maar toevallig zullen de toezichthouders wel opvallend vaak gaan kiezen voor investeringen in Italiaanse derivaten, via allerlei schimmige constructies.

Leipniz | 13-07-16 | 14:01

Succes met je dure nieuwe huis.
Of is het juist slim om dikke vette leningen af te sluiten voordat de boel ploft?

Willem van Rood | 13-07-16 | 14:00

@LeQuin | 13-07-16 | 13:50

Wat had je dan verwacht van het IMF?
Andere, onafhankelijke bronnen berichten wel degelijk over de giftige massa derivaten bij de DB als katalysatoren bij een volgende Eurocrisis.

Leipniz | 13-07-16 | 13:54

Ho, stop. Die hele Deutsche Bank stat niet op imploderen. Dat IMF rapport geeft aan welke banken de meeste schade zouden veroorzaken *als* ze omvallen. Het rapport geeft heel duidelijk aan dat er geen oordeel wordt geveld over de gezondheid van de banken. Ordinair en ondoordacht achter de mainstream media koppen aanhollen is een beetje jammer, jongens.

LeQuin | 13-07-16 | 13:50

Geen vertrouwen, geen liquiditeit, geen solvabiliteit,
geen sjoege, geen tegenspraak, geen verantwoordelijkheid, geen strategie, geen samenwerking, geen samenhang, geen rente, geen groei, geen logica, geen idee, geen toekomst.
Hé, alles is weer als vanouds. Gelukkig maar!

squadra | 13-07-16 | 13:47

"Where's your plan, EU?"

This *is* the plan.

o)+ | 13-07-16 | 13:42

@Glasgow Argus
Die bankiers (want ik verdenk je ervan 1 te zijn) zijn toch ongelooflijk. Herverpakken, goede rating geven en doorschuiven naar ergens anders. Probleem opgelost. Die oplossing heeft al jaren goed gewerkt, dat hebben we gezien.
Je kunt je natuurlijk ook afvragen wie de afgelopen jaren vlotjes Italiaans, Spaans en Grieks papier is blijven opkopen tegen beter weten in. 6% ziet er mss goed uit behalve als je 95% zeker bent dat de boel klapt. Gebeurt toch nooit, de staat redt de boel toch wel. Bankiers vinden het dan uiteraard ook normaal CDSen te kopen en verkopen aan elkaar. Kwestie van er altijd iets aan te verdienen.
Hoeveel derivaat exposure heeft Deutsche Bank ondertussen? Ongeveer 100.000 miljard (jawel 100.000.000.000.000EUR). Het is maar te hopen dat de statistici hun werk goed gedaan hebben. Een netto exposure van pakweg 0,5% of 0,1%. Dan blijft er maar 500 of 100 miljard over. En zeg nu zelf, wat is de kans dat alles samen zakt?

pandalicious | 13-07-16 | 13:31

Ludovic1764 | 13-07-16 | 13:11

Zal wel moeten want het rente verlaag trucje om de schuldenlast van landen te drukken werkt ook niet meer.

doskabouter | 13-07-16 | 13:30

Je kunt ook zeggen: in 2013 was het nog veel erger, en zo erg was dat ook weer niet?

harry21 | 13-07-16 | 13:28

Doe maar de IJsland route. Gooi ze in de bak.
Piet Karbiet | 13-07-16 | 12:08

Goed plan, maar helaas krijg je daarmee de verloren biljoenen €uro's niet terug.

Xirdalan | 13-07-16 | 13:22

Als we eerst nog wat meer IS terroristen binnenlaten om de angst en onzekerheid te vergroten dan beginnen we daarna een oorlog met Rusland. Dan is de economie zo uit het slop.

Ravissant | 13-07-16 | 13:16

Kom, kom. Niet zo somber. Wij zetten onze pensioenreserves in. De Europese belastingbetaler legt wat bij en in Italië doen ze een plas en alles blijft in Italië gewoon zoals het was.

Ludovic1764 | 13-07-16 | 13:11

Wutbürger_ | 13-07-16 | 12:15

Bangmakerij. Als we er uit stappen hoeven we niets meer te geven. Sterker nog, we hadden hier nooit aan moeten beginnen. Niet aan de Euro en niet aan de bankenunie.

Bovendien is al het geld wat naar de Grieken is gegaan ook foetsie. Geloof je nu echt dat er van welke steun aan welk land dan ook ooit een cent terug komt? Dan ben je verdomd naief.

doskabouter | 13-07-16 | 13:04

Pakt u dan voor het gemak even het vorige GS topic erbij over dat VK stuk van die nare stofmijt *naar Tom de Zwaan zwaaien doet*. Uit de EU gaan staat gelijk aan "isolationisme, nationalisme en terug naar de achterlijkheid". Nou, wat mij betreft vandaag nog! Hoe kan men nu nog met droge ogen beweren dat het zo'n succes is dat we vooral moeten uitbreiden. Moar, moar, moar EU! Ik denk dat we veilig kunnen stellen dat de UK de zinkende Titanic net op tijd verlaten heeft. Wij, het roze leger en nog een paar mensen die níet met de kop in de kont zitten, hangen allen aan de noodklok omdat die verdraaide ijsberg nu wel érg dichtbij komt. Maar wat doen de bemanning(Brussel) en de kapitein (Juncker/Merkel)? Ze lachen ons uit want de Titanic is immers onzinkbaar? Wie denken wij kleine, bange geesten wel dat we zijn om de gehele passagierslijst zo'n angst aan te jagen? Wel, onder tussen ligt het schip half op haar zij en breken de 2 voorste schoorstenen al af. Maar de kapitein verplicht het orkest door te spelen want er is immers niets aan de hand. Man, man, man, wat een klucht dit. En het ergste is nog dat ze ons lachend mee ten onder sleuren.

Sjefke7807 | 13-07-16 | 13:01

#enpassant | 13-07-16 | 12:41
Twee woorden. 5 Miljard. Nee, meer woorden. 5 miljard voor een niet werkend bank orgaan dat z´n eigen broek njet kan ophouden. Dus dan houd je je hand op, als bankier zijnde. Een grove schande, schaamteloos.

chicago river | 13-07-16 | 12:50

Goldman Sachs had al jaren de toegang tot heel Europa ontzegd moeten worden vanwege de rol die ze in de Griekse toetreding hebben gespeeld. In plaats daarvan krijgt hun zetbaasje Draghi het roer van ECB in handen. Uit Italië, het monetair zwakste en minst gedisciplineerde land van heel Europa, bekend om zijn corruptie tot in de hoogste regionen. De combinatie EU en ECB is de rechtstreekse vijand van het volk, en een enorme bedreiging voor vrede en veiligheid op ons continent. Laat u niets wijsmaken. Het kan erger worden dan 40-45. En dat meen ik zeer serieus. Het beleid is zó pervers tegengesteld aan het publieke belang, dat er geen toeval meer achter kan zitten. The issue which has swept down the centuries and which will have to be fought sooner or later is the people versus the banks. Lord Acton

CeesCloosd | 13-07-16 | 12:46

@1+1 | 13-07-16 | 11:25
Ik herinner me nog heel goed dat de socialist Wouter Bos de Rothschild en Lazard bankiers om advies ging vragen voor de nationalisatie van ABN AMRO, en dat de bank veel te duur werd aangekocht. Baron David de Rothschild zat tot 2007 ook in de raad van bestuur van ABN AMRO en heeft zodanig als adviseur ook een rol gespeeld bij de overname die later fataal bleek.

#enpassant | 13-07-16 | 12:41

Schoorsteenveger | 13-07-16 | 12:37
VVD´ert Gerrit Zalm, voormalig Min.Financieen heeft ooit toegegeven nooit in de euro te geloven (meen in Buitenhof) maar om de lieve vrede te bewaren...toch DOEN!

Uiteraard met een grote grijns waar zelfs partijgeneut M. Rutte niet aan kan tippen.

chicago river | 13-07-16 | 12:41

Ik begrijp het basisprincipe echt niet meer. De bedoeling is dus dat je als rijke landen de arme landen tot in de eeuwigheid in het zadel houd. Zodat de arme landen kunnen blijven doorgaan zoals ze altijd al hebben gedaan, en de rijke landen steeds meer bloed moeten laten. Dat heet dan het 'solidariteitsprincipe' echter dat principe werkt niet als solidariteit maar 1 kant op gaat. Veel moeilijker is het toch niet?

Dutchbeaurouge | 13-07-16 | 12:40

De NL pensioengelden zijn niet voor niets overgedragen toch?

Hypno2050 | 13-07-16 | 12:40

Engeland kan dadelijk weer in eigen regie hun welvaart uitbouwen. Het "Made in Engeland" wellicht weer scherper en beter in de mondiale markten positioneren, zonder verstikkende achterlijke EU reguleringen.
Worden niet in een oorlog met Rusland gesleurd over een nulland Ukraine, en kunnen daarmee zelfs, net als Amerika NU, gewoon weer handel drijven.
Hoeven niet te "drijven" op de hypotheek die de 60 miljard per maand aan ongedekte
"ge-easde" Drahi-cheques ons ongetwijfeld op gaat leveren in de toekomst.
Zijn af van de bankstergangsters (die naar Amsterdam willen verhuizen....?)
Hoeven zelfs niet te drijven op de 400 miljoen toekomstige EU slavernij en armoedzaaiers, maar kunnen nu verdragen afsluiten met China, de toekomstige anderhalf miljard rijkeren.
Kunnen ZELFS waarschijnlijk hun netto salariëringen van de profit-arbeiders met 10% optrekken, herstel koopkracht, en dit geheel verhalen op het bruto gedeelte.
De fiscale belangstelling over MKB en kleinbedrijf kan wellicht verminderen zelfs.
Hun kantoren in The City, hun veredelde pervers manipulatieve luchthandel, casinobedrijvigheid en aanverwante veredelde papierfabrieken lopen hopelijk volkomen leeg, de lokale industrieterreintjes de ECHTE economische profitsector (EN werkgelegenheid) lopen weer knettervol. Een veel gezondere situatie.
Een "beurs" die onderuitgaat terwijl betrokken aanelen van produktiebedrijven en commerciele dienstverleners nog niet EEP paperclipje minder hebben geproduceerd, noch EEN betalende klant zijn kwijtgeraakt, weet ik op die waarde te schatten. Rijkelui-parasiet-casinootjes waarvan krijtstreeppakpiepeltjes in HEEL hun leventjes nog niet EEN bruikbaar brood, steen, nog niet een zinnige exporteerbare paperclip hebben voortgebracht OOIT?
deze sprak me wel aan:

decorrespondent.nl/4892/Waarom-de-gro...

E0Daar moet je AF, en dat kan bij ONS OOK!
maar niet met 17 partijen (bezopen), twee "kamers", waarvan een kamer door EEN opperrechter vervangen kan worden. een overbodige Prov. Staten en nog tal van idioten die miljarden-publiekgeld-slurpende "projecten" meer als architektonische onsterfelijk van enkele ambtenaren kunnen blijven stichten als deze stationsgebouwen en musea economie-gerelateerd beschouwen.
Een "economie" draait het beste met een evenredige krimpende "overheid"!
Singapore, waar parlementsgebouw kleiner is als hier willekeurig gemeentehuis op boerengaten, is een bewijs. En Brussel is HEEL veel MEER ongewenste "overheid"!
maar MIJN vertegenwoordigers, deze club in het bijzonder, houd MIJ nu bij EU in gijzeling rn gaan een noodzakelijke Nexit referendum als grondwettelijke "act non grata" bestempelen? Maar gaan wel Rusland militair omsingelen, Franse ellende in Mali mee oplossen?
je kunt hier grafieken op los laten wat men wil, we hebben 600.000 werkelozen onder creatieve Staatsberekening, maar in werkelijkheid zijn we de miljoen al LANG gepasseerd...

Katoentje | 13-07-16 | 12:39

Vanaf, pak 'm beet, 2008, loopt het dus gierend uit de hand, maar nu wordt ons wijsgemaakt dat de Brexit de schuld van alle ellende heeft? Meneer Zwaan moet dit kunnen duiden, en ons kunnen vertellen wie en wat terzake nou nep en namaak is.

Schoorsteenveger | 13-07-16 | 12:37

Van Duyvenbode | 13-07-16 | 12:32
misschien. maar misschien ook niet:
dan worden denk ik zoveel mogelijk schulden tegen elkaar weggestreept, en dan is de vraag wie (welk land) nog iets overhoud.
Nu heeft, neem ik aan, niemand het overzicht, maar ga er maar vanuit dat de rijke landen rijker worden, en de armere landen armer.

Wutbürger_ | 13-07-16 | 12:36

1 januari 2002, toen ik m´n guldens niet langer had weet ik als de dag van gister. De Rabobank legde me wel een prachtig blauw mapje voor met een paar eurii erin maar misschien ben ik nu te pissitief want het kon ook gewoon 1 euro zijn.

Hoe dan ook een waardeloos proyect geweest, want dat het einde nadert is nogal zichtbaar. En dat vinden vooral de oost-europanen niet leuk want dan gaat er geen geld meer naar aanleg voor normale weggetjes en snelwegdempers waar geen hond woont, laat staan woont.

chicago river | 13-07-16 | 12:35

Het absurde is dat we dus een 'systeem' hebben dat Luxemburg (fucking Luxemburg) een 150 miljard vorderingen heeft. Legitiem van belastingontduiking.

Alquest | 13-07-16 | 12:33

Het meest veelzeggend is het surplus van 150 miljard van het nietige Luxemburg. Het geeft aan waarom monetaire aansturing van de economie niet (meer) werkt. Je gooit heelveel goed (belasting-)geld naar slecht geld. De vraag is waar al die honderden milarden stimuleringgeld uiteindelijk blijven: per saldo dus duidelijk buiten de EU.

Hetkanverkeren | 13-07-16 | 12:32

Het omvallen van Deutsche Bank is meer dan eurocrisis, het is een supernova. Het is de totale ineenstorting.

Van Duyvenbode | 13-07-16 | 12:32

Dit bedoelen ze met nivelleren. Komt er eigenlijk op neer dat de laatste Nederlandse generaties eigenlijk gewoon slaven zullen zijn voor Zuid Europa en alle linkse hobbies. Daarom snapte ik die sukkels in UK ook niet die de ouderen zwart maakten.

Lyin Ted | 13-07-16 | 12:29

Was het niet Junkerfrans die met tranen in zijn ogen stond te verkondigen dat Junker de enige is die een rechte rug heeft en als enige de crisis aan durft te gaan ? Als Junkerfrans iets zegt, ga er dan maar van uit dat het tegenovergestelde van wat hij beweert waar is.

Uw Psychiater | 13-07-16 | 12:28

Glasgow Argus | 13-07-16 | 12:15
"gedekt door alle landen van de eurozone"?
alleen de landen met een positief saldo, want bij de rest valt niks te halen. Wij zelf dus.
Bovendien wordt dan het probleem alleen maar uitgesmeerd over een langere periode, feitelijk krijg je voorlopig nog steeds niks terug.

Wutbürger_ | 13-07-16 | 12:26

Met referenda en nee tegen de EU was dit nooit gebeurd.
Sterker nog zo'n beetje alle grote problemen waren nooit ontstaan als de grootdenkers en geldverspillers aan de referenda ketting hadden gezeten. Geen aanslagen in Parijs, geen immigratie probleem geen Moeder merkel die van af de kansel staat te brullen hoe wij onze huizen moeten openen om de IS strijders binnen te loodsen, Geen boten die zinken, Geen Griekenland crisis waar we voor op moeten draaien. Geen Timmermannen, geen Brexit, Geen Juncker of Verhofstad want er was geen EU. Zeg maar een wereld zonder zorgen. Dus het enige wat nu nog moet gebeuren is Back to the future en zo snel mogelijk die EU luchtbel doorprikken om verstandig te worden.

dijkbewaker | 13-07-16 | 12:20

Ik denk, laat maar komen, hopelijk klapt daar mee de hele Eurozone.

FreeVogelaar | 13-07-16 | 12:19

Kan mij die ijdele Min Fin Wouter Bis nog herinneren in 2008; Oh, nee HIJ had nog nooit zo iets meegemaakt. De grootte crisis sinds 1928! Hij kwam er helemaal krijsend klaar op TV. Een staatsman onwaardig. Hij ging banken kopen van uw geld. Where are they now?

Piet Karbiet | 13-07-16 | 12:17

@MRF2739 | 13-07-16 | 11:53
Goldman Sachs heeft eerder nog de Grieken met leugens de Euro binnengewerkt.
Ook Lagarde is ex-GS.

bambi1970 | 13-07-16 | 12:17

Nou, gelukkig voor Spanje en Italie hoeven ze hun deel in ons overschot pas te betalen als we uit de Euro stappen. Hebben ze nog eventjes om te sparen.

dugo | 13-07-16 | 12:17

Zolang de zuidelijke landen weten dat ze bij financiële problemen aan de tiet van de EU kunnen gaan liggen zuigen zal er niets veranderen aan de instelling daar! En wij maar betalen voor dat wanbeleid!

BigShow | 13-07-16 | 12:17

Het failliet van Deutsche Bank neemt de hele westerse financiële wereld mee in zijn val. Alles hangt nl. aan elkaar, m.n. door derivaten - en dan hebben we het over bedragen van astronomische porporties. Deutsche Bank heeft in de derivatenhandel tegenpartijen (banken o.a.) - en die gaan ook allemaal direct ten onder. Daarom pleit zelfs Larouche voor het redden van Deutsche Bank middels een éénmalige injectie, om daarna meteen de bank te herstructuren. larouchepac.com/20160712/zepp-larouch...

Van Duyvenbode | 13-07-16 | 12:16

Om de target 2 saldi te verrekenen kan je ze simpel vervangen door eurozonebonds. Dat betekent hooguit dat nederland, Duitsland en Luxemburg in plaats van de dagelijks verrekenbare vordering langlopend papier krijgen, gedekt door alle landen van de eurozone, en dat papier bij de ECB ter belening kunnen aanbieden.
In de tussentijd kunnen Italië en Frankrijk de slechte leningen op de balansen van de banken 100% van de face value als Aaa rated securitisatie doorverkopen aan de ECB. De banken zijn dan weer even gered en de ECB heeft zijn balans verlengd met non performing loan covered notes.
De problemen van deutsche bank kunnen niet voldoende overdreven worden. Een overdracht van derivatenexposures naar een central Clearing party - Eurex - kan het tegenpartijrisico deutsche bank oplossen en de collateral die daarvoor nodig is kan deutsche bank via een vriendelijke regeling in een repo lenen van de ECB. De ecb heeft meer dan voldoende smaken in huis van asset backed Securities met verschillende asset classes achter zich, bijvoorbeeld liar' s loans, NPL' s en natuurlijk staatsleningen uitgegeven door Italië, Frankrijk en Portugal (Griekenland is niet meer eligible, maar dat wordt via de ELA geregeld).
Zo rommelt de ECB net zo lang door tot een grote reset noodzakelijk is. Onze pensioenen zijn dan verdampt, huizenprijzen gedecimeerd. Maar de politici die de verantwoordelijkheid hiervoor dragen hebben wel jarenlang in weelde kunnen leven. En dat is ook wat waard.

Glasgow Argus | 13-07-16 | 12:15

ik heb vorige week hier een meer recent grafiekje van Target2 geplaatst. Vast wel iemand die het kan vinden.

Voor alle Nexit roepers: op het moment dat NL uit de Eurozone stapt is het verdraaide lastig dat tegoed nog terug te krijgen, misschien zelfs onmogelijk. Daarmee is een Nexit dus een kadootje voor de zuidelijke landen van 92Miljard van ons geld.

Wutbürger_ | 13-07-16 | 12:15

Where's your plan, EU?
**meer EU, that's the plan**

fap_cave | 13-07-16 | 12:13

Rutte en Dijsselbloem staan gereed met 1200 miljard NL-pensioenpoen. Dat even vermarkten in de EUrozone, zou wel even helpen. Als dat verbrast is, zien we wel weer.
Met de zegen van onze PvdA/VVD/GL/D66-snurkers, dus niks aan de hand.

Fijnstoffer | 13-07-16 | 12:11

Hoog tijd dat de boel implodeert. Kan ik weer mijn verdubbelaar inzetten.

jemagookniksmeer | 13-07-16 | 12:11

@ 1+1, die familie is ook het eerste wat in mij opkwam
De EU fuckup is het plan, NWO het eindresultaat

MinderStijl | 13-07-16 | 12:11

Doe maar de IJsland route. Gooi ze in de bak.

Piet Karbiet | 13-07-16 | 12:08

privatize profits, socialize losses

blabla9899 | 13-07-16 | 12:06

Er is geen plan. Pappen, nathouden en vasthouden aan wat er nog wel is is het spel.

Mark van Leeuwen | 13-07-16 | 12:04

Het omvallen van Deutsche Bank is een giga! Dat is de moeder van alle bankencrises. Hier gaat het om bedragen die alleen nog bij sterrenkundigen een blik van herkenning geven. Is Deutsche Bank failliet, dan is meteen iedereen failliet. Dan staat er financieel niets meer overeind.

Van Duyvenbode | 13-07-16 | 12:02

We're gonna build a huuge wall around Brussels and Bonn. It's gonna be fantastic. I mean really magnificent.
And who's gonna pay for that wall!? Right. We are gonna pay for their walls.

LibertasSimplex | 13-07-16 | 12:01

MRF2739 | 13-07-16 | 11:53

Toch kan het zomaar.

doskabouter | 13-07-16 | 11:58

Dat die euronomie een keer instort, daar hoef je natuurlijk geen afgestudeerd econoom voor te wezen. Dat voel je gewoon aan je water. #boerenverstand

VanBukkem | 13-07-16 | 11:58

Lees het boek:

Chasing Goldman Sachs: How the Masters of the Universe Melted Wall Street Down... And Why They'll Take Us to the Brink Again, van Suzanne McGee.

Zolang Goldman Sachs en corrupte Euro-politici bestaan, zolang zal er economische crises bestaan.

MRF2739 | 13-07-16 | 11:57

@Antitheïst | 13-07-16 | 11:47

Ho, ho, ho. Niet te snel. Alvorens een alternatieve weg te begaan lijkt het me handig om ons even van de gevestigde politiek te ontdoen. Anders wordt het gewoon de volgende faal. Dit is een symptoom van de root cause genaamd gevestigde politiek.
.
Daarnaast vergt het vergokken van de welvaart, stabiliteit, en vrede van honderden miljoenen mensen gewoon een stevige (hoofdelijke) prijs.

Parel van het Zuiden | 13-07-16 | 11:56

Met dank aan Goldman Sachs en ex-Goldman Sachs bankier Draghi!

Goldman Sachs heeft via de Italiaan Draghi via de ECB, de Europese Commissie en andere EU-politci in hun zak.

Goldman Sachs, ze noemen zichzelf The Masters of the Universe, heeft via Draghi de Griekse economie om zeep geholpen waar we nu nog last van hebben.
Nu doen ze het dunnetjes over met UK en Europa, daarom hebben ze oud-voorzitter van de Europese Commisie, de Portugees Manuel Barosso binnengehaald bij Goldman Sachs!

Al het belastinggeld dat de ECB, met Draghi aan de persen, print gaat direct naar de slechte Italiaanse (!), Portugese(!), Spaanse banken en ..... Goldman Sachs!

Goldman Sachs is na Griekenland nu ook bezig Europa en UK te slopen, maar Dijsselbloem snapt dat niet.

Niemand die het hele spelletje van Goldman Sachs doorziet???

Goldman Sachs is the most evil bank ever. The Masters of the Universe, de vampieren en bloedzuigers van de financiele wereld die landen en mensen in het verderf storten!

ECB moet ontmanteld worden, weg met Goldman Sachs bankier Draghi. Hij hoort thuis in de gevangenis. Alle Europolitici moeten gescreend worden, ook de EC.

MRF2739 | 13-07-16 | 11:53

Help, de banken, Steun de elite.

rechtsdwalendeautist | 13-07-16 | 11:51

En DKS (verzamelnaam voor VVD stemmers en wegkijkers) zag dat het goed was ......

Prachtig dat de rabiate tokkie onrendabele onderbuikers zo vaak zo gelijk krijgen. Nog veel mooier, dat dit hen zelf nu ook gaat raken, prachtig.

MarcS | 13-07-16 | 11:51

Ik ben op het punt gekomen dat alles van mij even helemaal naar de klote mag gaan, want de apathische houding van al die mensen zolang ze maar gewoon hun baantje kunnen behouden, met als gevolg dat alles maar door blijft etteren komt me mijn neus uit. Laat veel VVD-stemmers hun baan maar eens verliezen, waardoor er uiteindelijk een grote omslag kan komen waarbij schoon schip gemaakt wordt en Nederland weer kan gaan nadenken. Per direct stoppen met geld weggeven als water aan de EU, ontwikkelingshulp en uitkeringen aan Marokko. Wel zou ik bereid zijn wat geld te doneren in een fonds dat grootschalige remigratie zal stimuleren. Ik zou bijna zeggen make The Netherlands great again.

pluk-87 | 13-07-16 | 11:50

Neuro! en héél snel!

Antitheïst | 13-07-16 | 11:47

Deze data gaan over vorderingen die banken op elkaar hebben. Niet over vordering op staten of afgegeven garanties. Die worden slechts meegesleept als dit kaartenhuis in elkaar zakt.
Parel van het Zuiden | 13-07-16 | 11:43
.
Parel, dank voor de correctie. Hopelijk stort het kaartenhuis a.s.a.p. in elkaar, dan kunnen we weer gaan opbouwen. Maar dat natuurlijk pas NA diverse tribunalen.

Lupuslupus | 13-07-16 | 11:47

De mekka crisis, de neger crisis en als klap op de vuurpijl de financiële crisis. Dit gaat voorlopig helemaal volgens plan, weet alleen niet welk plan.

Bill Cosby | 13-07-16 | 11:46

-weggejorist-

bisbisbis | 13-07-16 | 11:46

Ziehier de zegeningen van een strategieloos, megalomaan faalproject. Gelukkig doen wij het slechter dan Estland.

bisbisbis | 13-07-16 | 11:46

litebyte | 13-07-16 | 11:24

Het nieuwe EU investeringsfonds krijgt als werktitel waarschijnlijk 'Titanic Investment Fund'

moutardeaprèslerepas | 13-07-16 | 11:44

@Lupuslupus | 13-07-16 | 11:40

Deze data gaan over vorderingen die banken op elkaar hebben. Niet over vordering op staten of afgegeven garanties. Die worden slechts meegesleept als dit kaartenhuis in elkaar zakt.

Parel van het Zuiden | 13-07-16 | 11:43

Komt de EU daarna weer vrede en welvaart brengen? Ben blij dat de boven ons gestelde Eurocraten het allemaal zo goed weten. Als de Btw nog iets hoger moet dan hoor ik het wel.

Piet Karbiet | 13-07-16 | 11:43

Baby Fark McGee-Zax | 13-07-16 | 11:29
Melk komt uit koeien, niet uit boeren.
Dat is yoghurt.
Maar een liter?

Cuyahoga | 13-07-16 | 11:42

Je zou maar Eurofilie hebben. Geen rationeel argument voor de EU meer over en dus maar blijven hangen in jij-bakken, demoniseren, en lasteren.
.
Een normaal mens houdt dat echt maar even vol. Minderwaardige mensen blijkbaar best lang.

Parel van het Zuiden | 13-07-16 | 11:41

@Nederland pakt met 92 miljard de derde plek in landen met een overschot"
.
Overschot??!! Hoe zit het met de staatsschuld en de vele miljarden ESM-garanties?

Lupuslupus | 13-07-16 | 11:40

Tja, voor iedereen die regelmatig ZeroHedge leest is dit niets nieuws. Al op 28 april 2014 (!) waarschuwde Zerohedge voor de enorme derivatenpositie van Deutsche Bank: www.zerohedge.com/news/2014-04-28/elep...

Jammer genoeg wordt Zerohedge hier op GeenStijl en ook bij de 'smartphone specialisten' van DasKapital stelselmatig weggezet als "goudgekkies."

Xirdalan | 13-07-16 | 11:39

Iedereen een EU-basisinkomen en de rest confisceren om de schulden (ook van particulieren)weg te werken!
misschien wordt dat het noodplan wel van Juncker en consorten......

steekmug | 13-07-16 | 11:37

Alleen maar een peperdure herfst? Hoe bedoel je? Het is volgens mij al een peperdure "eeuwigheid" sinds 2008 geweest namelijk. En het zal net zo lang peperduur blijven totdat de EU implodeert. En zelfs dán krijgen we nog een kortstondig peperduur moment omdat we onze eigen economie weer moeten opknappen voordat we er eindelijk echt eens de vruchten zélf van kunnen plukken.

@McMarx | 13-07-16 | 11:34
Inderdaad! Die mensen in Brussel hebbene me toch een partij klop nodig!

kanon0503 | 13-07-16 | 11:37

Aanschouw hier de strekking van de EU: Met het hele continent het Duitse belang pijpen.

netniet | 13-07-16 | 11:35

Billy Joel kom er maar in: Brussel is het nieuwe Saigon.

HeelStijl | 13-07-16 | 11:35

*Berenvel en knuppel eens uit de schuur gaat halen doet*

McMarx | 13-07-16 | 11:34

Las in the Economist dat Italiaanse bankiers het toch wel redelijk zouden vinden als de staat bijsprong. Tuig. Lekker kapitalistje spelen maar als het mis gaat weg lopen van de consequenties.

Sjors W. | 13-07-16 | 11:33

Dus we sturen soldaten naar de grens met rusland en we zeggen dat Rusland een gevaar is en wij blokkeren hun geld en leggen andere sancties op. Er is een vluchtelingencrisis in Europa die niet gaat stoppen. Een gedeelte van de Islam is in oorlog met Europa. Duitse banken staan er slecht voor. Italie en Spanje staan op omvallen. Griekenland zal ook nog geld nodig hebben. De VS wil ttip er doordrukken samen met de EU. Er is al een brexit. Sentimenten tegen de EU nemen toe, maar volgens de elite komt dit omdat ze het niet goed uitgelegd hebben. Er is grote werkeloosheid en elk jaar komen daar geimporteerde kansloze arbeiders bij. Etc. Zou dit echt nog lang goed gaan?

Patje2011 | 13-07-16 | 11:32

Where's your plan? This IS the plan!

HeelStijl | 13-07-16 | 11:32

@litebyte | 13-07-16 | 11:24
Is al een tijdje in de maak: plan Juncker. Dat gaat geschaagd worden met investeringsobligaties (die geen eurobonds mogen heten, maar het wel gewoon zijn). De facto is dat stap 1 naar de fiscale unie.
Daar willen ze naar toe. Is geen geheim hoor, je hoort er alleen niks over. Veel te ingewikkeld voor de media.

Stormageddon | 13-07-16 | 11:32

We zitten in de eindtijd.
925.nl/archief/2016/07/11/waarom-itali...
We gaan kapot aan de schuldenlast. Ben benieuwd wat er dan gaat gebeuren? Je vrouw moet de boer pijpen voor een liter melk? Ik ga maar snel wat goud en zilver op de kop tikken.

Baby Fark McGee-Zax | 13-07-16 | 11:29

Leuk die Windows XP screensavers op 0:22 van het filmpje van TARGET2.

Chalupa Batman | 13-07-16 | 11:27

Die Britten hebben dat nog niet zo gek bekeken.
Zij wel, the lucky, lucky bastards.

Cuyahoga | 13-07-16 | 11:26

Deutsche bank staat nog maar twee notches boven junk status. Als die bank barst dan breekt de pleuris uit.

Zzzzooooffff | 13-07-16 | 11:25

Rothschild familie.

1+1 | 13-07-16 | 11:25

Alles beter dan oolog. Maar dat de EU ten gronde gaat is zeker. Dan kost het maar een paar centen want zo aanmodderen met een falende EU die onbestuurbaar is en gerund wordt door ongekozen ouwe bokken met een hobby is ook niets. EUxit.

doskabouter | 13-07-16 | 11:25

Straks komt er een nieuw EU goedgekeurd EU-investeringsfonds, en weten jullie waar dat fonds uit gaat bestaan?

Juist, uit de pensioenen, en die doen natuurlijk allemaal mee, voor de toekomst van EUropa...

EU (niet Europa) is niet alleen gevaarlijk door zijn incompetentie, maar vooral ook door haar ridicule voorspelbaarheid.

litebyte | 13-07-16 | 11:24

Mijn aandelen zijn al zo goed als niks meer waard. Dankzij de banken gaan we zo lekker naar de bodem met de EU tanker.

Elmer Fudd | 13-07-16 | 11:20

Goh, het lijkt wel zo'n diagram van Feynman..

SapperDeFlap2166 | 13-07-16 | 11:19

Asap nexit

Tha Man | 13-07-16 | 11:18

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken