
Een pijnlijke doch geen verrassende constatering: Nederland kent net zulke slechte verliezers als het Verenigd Koninkrijk. Hoewel de voorspelde
doemscenarios nog even op zich laten wachten, spoelen er allerlei negatieve economische cijfertjes aan op de kuststrook van het Europese vasteland - die vervolgens schuimbekkend worden opgeraapt door
de Hollandse Bremainers. Eén van de meest gehoorde kritiek op de aanstaande Brexit die overigens nog lang niet zekergesteld is als Bremainer
Theresa May premier wordt is dat het Britse vestigingsklimaat voor grote bedrijven is aangetast. Multinationals, beleggers, investeerders en internationale instanties vermijden de financiële metropool Londen, of willen er zelfs uit
vertrekken.
Well, dat is niet meer dan logisch. Economische en financiële onzekerheid en instabiliteit zijn een vanzelfsprekend gevolg van de keuze om de EU te verlaten. De Europese Unie heeft immers decennia lang macht gecentraliseerd in Brussel en Straatsburg, waardoor het lobbyen voor grote bedrijven en investeerders
stukken makkelijker is geworden en de Brusselse macht corrupter. Nu er een Brexit aan zit te komen, ziet Big Business hun lobbymacht verdampen. Dat de Britse bevolking zich van de lobbycultuur heeft losgemaakt, is iets waar het juist trots op mag zijn, in plaats van angstig weg te kijken. De Britse MKB'ers krijgen eindelijk weer lucht nu multinationals hen niet meer uit de markt kunnen pesten met stapels wetgeving waar ze moeilijk of niet aan kunnen voldoen. Dat neemt niet weg dat het economisch inderdaad pijn gaat doen de komende paar jaar. Het beste advies aan de Britten: accepteer dat je er even op achteruit gaat en beperk de pijn op korte termijn. Maar laat je niet afremmen door de stormvloed aan minnetjes. Let ook op
de plusjes. En richt je vooral op de lange termijn met een duurzame economie. Focus niet alleen op het terugtrekkingsakkoord met de Europese Unie, maar stuur ook diplomaten naar alle uithoeken van de wereld. Haal de economische banden aan met China, de VS, Japan, Brazilië en de Commonwealth, met landen als India, Australië, Nieuw-Zeeland en Canada, en sluit zo spoedig mogelijk eigen handelsverdragen als er daadwerkelijk een Brexit heeft plaatsgevonden. Het wordt een bumpy road, maar blijf achter je land staan. Als die Britse economie eenmaal weer op de rails staat, zou deze best eens kunnen bloeien als nooit tevoren. Al helemaal als de Britten geen zorg hoeven te dragen voor de
nieuwe bankencrisis op het Europese vasteland, die overigens weinig met een Brexit en alles met politiek en financieel wanbeleid te maken heeft.
(Video
via)
Reaguursels
InloggenReactie van 21:51 was voor @Controllos | 10-07-16 | 13:33
Loop toch geen paniek te zaaien.
Juist de ECB (die van de EU ja) voert economisch "beleid" gebaseerd op extreem lage rente.
Namelijk 0%;
blog.spaarrente.nl/spaarrente-duikt-on...
Daarom geven spaarbanken in Nederland ook nauwelijks rente; tussen 0,2% of 0,9% rente over je spaartegoed. Alleen met termijndeposito kun je soms hele procenten halen.
www.spaarrente.nl/actueel-overzicht-in...
Nogmaals, je praat hele kwaadaardige leugenaars na. Dictators die paniek proberen te zaaien om Engeland te "straffen" voor deze uitbraak van democratie. Kijk gewoon naar de werkelijke economie, niet naar het naargeestige spelletje dat die corrupte elite van graaiende politici, bankiers en media nu speelt.
Niet EU landen presteren beter dan wel EU landen. Ga maar vergelijken. De AEX stond in 1997 op 400 en daar staat ie nog op. Gefeliciteerd.
Dat gaat toch sneller dan ik dacht: www.nu.nl/brexit/4291100/bank-of-engla...
Brexit?
Wacht nou maar even af totdat in Engeland het stof is opgewaaid. Engeland kan nu wel een miljarden contract sluiten met India, de markt in Azië en China,Brazilië etc. ligt open voor Engeland.
Men hoeft nu niet meer rekening te houden met de technocraten in Brussel, of dat wel mag en of daar wel een verdrag met hen voor moet worden afgesloten.
Engeland komt er bovenop met een mevrouw May als een soort 2e Tatcher.
Engeland was n.l. ook de in 2e wereldoorlog onverslaanbaar.
Wij gaven ons over na 5 dagen! leer eens van geschiedenis!
En wij moeten het verder doen met dronken Jucker en zijn slaafje Rutte,, de DDR figuur Schulz en vooral met die rare Verhofstadt, de dikke van Baalen - de non valeur- en de schuimbekkende egotripper Timmermans in dat EU parlement.De geldverdieners en gefeteerden daar.
De Franse schrijver La Fontaine dichtte over dat soort lieden door fabels over hen te schrijven, vaak in de vorm van een parodie over dieren.Daar moet ik aan denken als ik die babbel en kakelaars in dat Brusselse parlement zie zitten.Die niks presteren.
De Nederlandse staatsomroep moet eens op houden ons bang te maken met hun propaganda en ook door structureel en partijdig met ongenuanceerde verhalen over Brexit te komen.
Allemaal te doorzichtig en te eenzijdig.
Helaas het klootjesvolk geloofd nog steeds dat rare, ouderwetse, Nederlandse socialisme.
Links heeft lak aan het volk in dit land.
Qua propaganda staat de kijker en luisteraar in de komende maanden voor de verkiezingen in 2017 nog wat aan hersenspoel materiaal te wachten. De NPO, NTR, VARA etc. zullen alle registers open trekken om de baantjes voor de pvda-ers te redden!!
Hopelijk prikken we daar eens doorheen.
-weggejorist-
-weggejorist-
mallekater | 10-07-16 | 08:10
Nee, die landen willen niet uit de EU. Vooral niet sinds het brexit referendum. In vrijwel alle landen die je noemt is men juist minder geneigd uit te willen treden sinds het referendum www.theguardian.com/world/2016/jul/08...). Zelfs Norbert Hofer heeft onlangs gezegd dat hij niet voor een vertrek uit de EU is.
Basil Fawlty | 09-07-16 | 23:50
The market researcher GfK recorded the biggest slide in consumer confidence for 21 years in its one-off poll following the referendum on 23 June. www.theguardian.com/business/2016/jul...
mennie | 10-07-16 | 07:24,
Waarop baseer je dat ik vraag en aanbod niet snap?
Jij bent degene die doet alsof Londen zonder Goldman Sachs verloren is. Jij doet lullig over boertjes en bakkertjes, omdat die geen wereldwijde crises kunnen creëren zoals Goldman Sachs.
nl.wikipedia.org/wiki/Goldman_Sachs#K...
En allemaal omdat er wordt geroddeld dat de EU Engeland gaat straffen vanwege de uitbraak van democratie; en dat sommige multinationals dat dan "dus" ook zullen doen.
Concrete namen zijn er echter nog niet, het is bangmakerij.
fortune.com/2016/06/27/eu-bank-regulat...
In Italië staan een aantal van de grootste banken op omdonderen.
En wie gaat het betalen wanneer de EU weer met alle macht gaat proberen ze te redden?
Nou?
WIE denken jullie??
De Duitse bank staat op omvallen.... ik vermoed dat DAT de schuld is van Draghi, met zijn negatieve rente.
Finland wil uit de EU
Hongarije ook
Oostenrijk ook
Italie strakjes ook
Griekenland ook
Daarna volgen Spanje, en hopelijk, eindelijk, Nederland.
De EU verkruimelt en dat is goed zo.
Dandruff | 09-07-16 | 19:31
Als je de basis principes van vraag en aanbod al niet begrijpt dan heb je heel wat gemist op school.
En je trekt maar lukraak conclusies dat ik ergens op neer kijk.
Ga maar lekker los hoor, en zing de internationale.
Arnold9638 | 10-07-16 | 00:08
Weet het niet Arnold. Zeggenschap heeft nooit bij de burger gelegen. Zelfs onder het communisme in Rusland lag de zeggenschap bij de politieke elite in Moskou. In China? Peking. Beiden geen succes. Is er in Nederland ooit zeggenschap bij de burger geweest? Niet dat ik mij kan herinneren. Dus mijn beste noem mij een land waar het ooit bij de burger heeft gelegen welke een succes is geworden.
Kan werkelijk niet beter. uiteindelijk moet de economie en daarmee de zeggenschap toch weer terug naar de burger.
Alles beter dan afhankelijk te zijn van wat oligarchen die ons beetje bij beetje tegen elkaar uitspelen.
Controllos | 09-07-16 | 21:45
Laatste consumentenvertrouwen cijfer was over juni toen iedereen verwachtte dat remain zou winnen. Sterker nog laatste week juni is niet meegenomen in dat cijfer (vanwege referendum) dus dat cijfer heeft niks met Brexit te maken. want dan zou het consumentenvertrouwen omhoog moeten zijn gegaan.
Gerard Leeflang | 09-07-16 | 20:02
Een stuk over de Duitsers schrijven dat ze overal beter in zijn? Beter in humor? Please of bitte. In humor zijn ze never nooit beter. Ben 5 km van de Duitse grens geboren. Ben met Duitsland opgegroeid en heb in Londen gewoond maar als Duitsers 1 ding niet hebben (op 1 of 2 komieken na) is het humor. Beter bier? Dat is een kwestie van smaak. En over smaak etc.. (ben overigens zelf geen fan van Engels bier). Militair beter? mwah ook daar kun je historisch over twisten. Kan me niet herinneren dat de Duitser wo1 of wo2 hebben gewonnen. Er is genoeg geschreven over het Duitse "Wirtschafstwunder" en niemand ontkent dat ze Economisch het sterkste land van Europa zijn (vele tientallen boeken en tienduizenden artikelen zijn erover geschreven). Sterker nog, mensen beginnen zich inmiddels weer te irriteren over hun arrogantie. Vooral Mutti Merkel's opmerking "Wir schaffen das" en daarna verwachten dat de rest van Europa effe datzelfde standpunt heeft en sterker nog, landen die niet haar standpunt delen financieel straffen. Nou daar maak je vrienden mee vooral in landen die blij zijn dat ze niet meer onder het Sovjet juk zitten want dat land had in de basis een soort gelijke mentaliteit.
Herstel - Nurten Albayrak zit nu bij Unilever. Altijd opletten met auto-aanvulling op je mobieltje.
De haren rijzen mij ten berge als ik zie hoevelen nog volkomen geconditioneerd zijn in alle leugens vanuit de Brusselse burelen die dankbaar door de MSM worden geponeerd . Als ze alleen al kijken naar de ontzettende kaalslag van afgelopen twintig jaar. Dat ze er daadwerkelijk van overtuigd zijn dat als de Brusselse ondemocratische satansbende buitenspel wordt gezet, hier de boel gaat instorten. Dat ze criminelen als Juncker, Schulz, Tusk, Mogherini, Timmerfrans vertrouwen. Die hebben een broertje dood aan inspraak voor het volk. Zie het Verdrag van Lissabon waar het Franse, Ierse en Nederlandse volk verraden werd. Rutte die aangaf een gruwel aan referenda te hebben. Pechtold die als een blad aan de boom is omgeslagen omdat de uitslag hem niet beviel Oh ja en Manuel Barroso - u kent hem nog wel - heeft nu een goudgerand baantje bij Goldman Sachs. Balkenende toucheert een half miljoen bij Ernst & Young, Normen Albatros zit bij Unilever. Een eindeloze litanie aan politici die ooit uit gedrevenheid het vak in zijn gegaan, maar nu geperverteerd zijn door het grootkapitaal. Precies die jongens die de piketpaaltjes in de Europese grond slaan - overigens zonder of amper belasting te betalen. Zeg nee tegen de Europese Superstaat. De culturen in Europa zijn veel te divers om om te katten naar een homogene lappendeken. Dat kan in Amerika, maar zeker niet hier. Engeland heeft zich bevrijdt van de immigratieketens, de Italiaanse crisis en de malaise bij de Duitse banken. Althans als ze dat artikel 50 in werking gaan stellen.
Controllos | 09-07-16 | 21:45,
Een rente lager dan in de EU lijkt me heel erg sterk.
Lage rentes zijn het "beleid" van de EU, net als een hoge inflatie; beiden bedoeld om onze pensioenen alvast wat af te romen, zolang nog niet is vastgelegd dat ze naar verliesgevende Griekse banken gaan.
Treurig dat de pro-EU media zo verschrikkelijk veel, en verschrikkelijk domme spookverhalen bedenken.
Allemaal crap, bedenk eens iets dat nog geen 10.000 keer weerlegd is.
@Controllos 21:45
Het is nu de politieke onzekerheid die heerst. Dat vernietigt het vertrouwen op dit moment. Die onzekerheid is tijdelijk tot een paar weken na de verkiezingen. Pas over drie jaar treden de Britten uit de EU. Dat is ook een zekerheid, dat de Britten nog drie jaar in de EU zitten. Wat er daarna gebeurt, zal nog lang onzeker blijven. Pas over een jaar of 5 kun je werkelijk weten wat voor effect de Brexit heeft. Nu meet je enkel de politieke onzekerheid van de verkiezingen.
De huidige lage rente op staatsobligaties heeft Nederland nog veel lager. Dus dat is niet aan de Brexit te wijten.
Leroy Theuniszen | 09-07-16 | 17:59 |
Dit is een Geenstijl onwaardig schrijfsel. De nuance druipt er van af. Er wordt een relevant apocalyptisch beeld geschetst van de gevolgen van een irrationele keuze voor de Britten.
.
Mogelijke positieve aspecten van een vertrek uit de EU woerden genuanceerd...... Met de laatste onzinnige referentie naar een mogelijke bankencrisis in de Euro zone (de Britten hebben daar geen last van, zij hebben een gedevalueerd Pond) breng je dit stuk zeker niet op Geenstijl niveau.
Het zijn zeker niet alleen de politiek en beleggers die zich zorgen maken over de gevolgen van een Brexit. Naast de koersen zijn er nog niet zoveel indicatoren die dat al aangeven. uit de aandelen koersen is wel te halen waar men problemen verwacht: de FTSE100 met vooral internationale bedrijven doet het prima. De FTSE250 met vooral Britse bedrijven doet het iets minder, vooral de banken en vastgoed.
Maar naast de aandelen is er wel al een andere indicator die er eigenlijk slechter uitziet: Het consumentenvertrouwen in het VK is nog nooit zo snel gedaald sinds de jaren 70. Winkelketens maken zich hier ernstige zorgen over, icm met mogelijk stijgende prijzen door de pondkoers.
Als het naast de banken niet goed gaat met de consumentenuitgaven, ziet het er voor de komende jaren niet best uit voor het VK. Zo zullen ze dan eerder moeten gaan bezuinigen op de NHS dan dat ze er geld bij kunnen leggen zoals beloofd.
Verder is er nog een "leuk" gevolg voor veel ouderen, die het vaak al moeilijk hebben in het VK. Door de toegenomen vraag naar obligaties, daalt de rente uiteindelijk. Waardoor die ouderen nog minder rendement van hun spaargeld hebben.
Je kan misschien zeggen dat nu alleen wat beurzen last hebben van de brexit. Op de iets langere termijn kunnen oa die verminderde uitgaven voor grotere problemen zorgen. Laat staan op de langere termijn als de onzekerheid doorzet en het maar de vraag is wat voor status het VK krijgt.
Ze doen het vast voor het geld!
Stormageddon | 09-07-16 | 20:40,
Ik hoop dat GeenPeil er tegen die tijd wat mee doet, ik hoor er weinig over.
Dat de milieubeweging hier tegen is weet ik, maar ik hoor ze te weinig. In Duitsland hebben ze al meerdere grote demonstraties georganiseerd, hier niet. Ik hoor bijna dagelijks allerlei onzinpraatjes over het non-issue zwarte Piet; maar ik heb pas 1 x iemand van Greenpeace op TV uit zien leggen wat er niet deugt aan TTIP.
Maar ik hoop dat je gelijk hebt, en dat het losbarst als ze dit er doorheen willen jassen. Juncker wilde dit al aan de nationale parlementen voorbij laten gaan, juist om referenda te voorkomen.
De claims alsof het economisch minder zou gaan met het VK na een Brexit lijken me totaal ongefundeerd. De enige die nu geld hebben verloren zijn grote beleggers die gokken op beurzen. So what?
...
Daarnaast is het natuurlijk ook heel vreemd dat elke (Keynesiaanse) econoom (vandaag een column in Telegraaf van Rick van der Ploeg en Willem Vermeend www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/261721...) nu loopt te roeptoeteren dat het zo slecht gaat met de economie van het VK want het Britse pond heeft in nog geen 30jr zo laag gestaan. Maar was het niet zo volgens deze economen dat een gedevalueerde munt zo goed zou zijn voor de economie want goed voor de export? (Het is een fabeltje hoor, maar het is wel goed voor je BNP en dus voor de overheid nl.wikipedia.org/wiki/Effectieve_vraa...)
...
De enige die hier onder lijden is de politieke elite en dat wordt heel erg pijnlijk bloot gelegd.
De meest gunstige uitkomst voor de meeste landen zou zijn dat de Britten weer terug gaan naar de EFTA / EER. En dan de versie van de Noren, de versie van de Zwitsers of een eigen Britse versie uitonderhandelen met de EU.
Dat geeft de EFTA gelijk wat meer gewicht (in bevolking en BBP) tov de EU, wat voor de huidige EFTA-landen gunstig zou kunnen zijn om hun LAT-relatie met de EU duurzaam te behouden.
Een Ier legt het u allemaal uit: www.progressive-economy.ie/2016/07/a-n...
Wat een embarmelijk stukje. Het lijkt verdomme wel scholieren.com
De meeste Multinationals zijn als de " EU-elite" : geen binding met land of inwoners , geen ander belang dan het financiële belang - vertrokken zodra het gras elders groener is.
NIET materiaal waarmee je een land kunt opbouwen en een samenleving draaiende houdt.
Voegen niets toe , komen niet om te planten en zaaien , maar slechts om te oogsten en maaien.
Gezegend het land , de samenleving die deze parasieten ziet vertrekken
Leroy legt even uit waarom het vieze medicijn toch goed is voor de Britten. Fijn.
@Dandruff | 09-07-16 | 20:31
Geenpeil doet pas wat als er een Nederlandse goedkeuringswet aankomt. Die is er nog niet. En verder kun je al tekenen voor de eerste fase van een referendum. Die 10.000 hebben ze dus allang, maar het maakt het straks voor fase 2 dan wel makkelijker als ze als een database van 300.000 mailadressen hebben.
ttip-referendum.nl
Daar zitten dus al veel milieubewegingen bij.
@Meeroever | 09-07-16 | 20:04
Ik kwam niet met Unilever aanzetten, dat was jij. En nee, de bijdrage van de internationale banken aan het GDP is niet zo groot dat het niet opgevagen kan worden. Ja, het levert wat werkgelegenheid op en leuke gebouwtjes in de city, maar de impact is bij lange na niet wat de bremainers beweren. Juist door de passporting sluizen ze de winsten weg, betalen amper belasting in de UK en is de bijdrage aan het GDP vooral windowdressing. Daarbij, de meeste van die banken hebben niet alleen een HQ buiten de UK en EU, ze hebben ook al kantoren in de EU. Verhuizen zal dus voor de meesten niet eens hoeven, hooguit wat verplaatsen van activiteiten, als er geen nieuw handelsverdrag UK-EU komt en als passporting daarin niet geregeld wordt. Maar waarom zou dat niet geregeld worden? Waarom zou de UK een slechtere deal krijgen dan Moldavië en Armenië? Of Noorwegen en IJsland? Is niet echt in het voordeel van de EU namelijk.
De autofabrieken is een heel ander verhaal. Die outsourcen al een heleboel van hun fabricage, voor een groot deel zelfs buiten de EU en de export is voor een substantieel deel ook buiten de EU.
Stormageddon | 09-07-16 | 20:08,
Helemaal mee eens.
Niet voor niets spam ik hier al een tijdje dit linkje om hier ook een referendum over te eisen.
ttip-referendum.nl/
Helaas schiet het nog niet erg op.
Dat belooft ook weinig goeds voor als het nèt zou lukken om dit referendum te halen; het is maar de vraag of dan de kiesdrempel gehaald gaat worden.
Jammer dat GeenPeil deze kar niet trekt, maar vooral onbegrijpelijk dat de milieubeweging hier niks mee doet.
Terwijl dit ook heel erg over milieuwetgeving gaat.
Meeroever | 09-07-16 | 20:00,
Niet de meesten, maar sommigen waren misschien hoaxes.
Ondertussen komt 75% van onze wetgeving uit Europa; zou dat allemaal zinvol zijn?
We stemmen braaf op waterschappen, gemeenteraden, provincies, parlement, idols, ondernemingsraden, noem maar op; en linkse hooligans hebben zelfs het Catshuis gesloopt om "democratie op de universiteit" te eisen.
Maar ondertussen komt vrijwel alle wetgeving uit Brussel.
En daar gaan we niks aan veranderen;
- het soort-van-gekozen Europarlement mag wetsvoorstellen alleen goed- of af- keuren;
- alle wetgevende machten zijn benoemd, niet gekozen;
- beide baantjesmachines worden door 30.000 ongekozen lobbyisten in hun keuzes begeleid.
Kortom pech voor jou en voor mij; TTIP komt er, en die hervormingen komen er niet. Daarvoor gaat er veel te veel geld rond in die ongekozen elite. Alleen héél duidelijke tegenstemmen, zoals nu die Brexit, kunnen de kilometers dikke betonnen muren voor de koppen van het EU-gespuis helpen barsten.
Op naar de Nexit en de Frexit, dus.
En als de Denen en de Duitsers echt hervormingen willen dan is dreigen met twee Dexits hun enige redding.
Want een parasiet verdwijnt niet vanzelf uit zijn gastheer.
Mocht er in de EU ooit glasnost, perestrojka, democratisering en goed beleid uitbreken dan kan iedereen altijd nog terugkeren.
En nogmaals, Engeland is niet fucked.
Zwitserland, IJsland en Singapore evenmin.
@Stormageddon | 09-07-16 | 20:13
Het gaat om waar je produceert. Nestlé doet dat overal, net als Unilever, dat trouwens meer Nederlands dan Brits is. Die bedrijven kunnen blijven zitten waar ze zitten. Voor de banken is het een heel ander verhaal. Of voor de autofarieken in het VK.
Niet helemaal on topic maar de Oekraïne-deal en TTIP zijn geen toevallige samenkomst van omstandigheden:
www.globalresearch.ca/ukraine-agreed-t...
Moest er perse een brexit stukje geschreven worden? Zelden zo'n slecht stukje gelezen.
Als je een beetje aan tekstverklaring doet zie je meteen welke reaguurder dit heeft geschreven, met die goedbedoelde mindfull adviezen.
Focus je,.. wat een psychologen gezwam.
Verder een heel goed initiatief, mensen van de werkvloer mee laten doen.
@Meeroever | 09-07-16 | 20:04
Ja, dus? Unilever kan dus ook net zo goed in UK blijven zitten. Die maken namelijk overal in de EU ook al hun produkten. Zoals Nestlé niet al zijn chocolaatjes in Zürich maakt, maakt Unilever niet alle soep in Engeland.
En verder: de UK is not fucked. We are. Zeker als Guy Verhofstadt zijn zin krijgt. Maar voor die tijd storten er eerst nog een paar banken in de Eurozone in.
We are fucked. De Britten zijn er op tijd uit.
@ Gerard Leeflang / 20:02
Of daar eens een stuk over geschreven moet worden?
Dat is destijds al heel wat malen gebeurd, check Der Sturmer en dat soort blaadjes maar eens
Duitschland Wint Op Alle Fronten was meestal de teneur,
je zult je er vast erg thuis in vinden
maar even een spoiler alert, na 1943 gaat het een beetje bergafwaarts
speld.nl/2012/10/26/duitsland-verliest...
@Dandruff | 09-07-16 | 19:52
Het allergrootste bezwaar van TTIP is het arbitrage artikel. Dan komt er bij een conflict of geschil tussen leverancier uit de ene verdragspartner en afnemer uit de andere geen rechter meer aan te pas en wordt het geregeld volgens het recht van het land van herkomst van de leverancier. Dan kun je dus als consument niet meer klagen bij een Nederlandse rechtbank en niet bij het Europese hof als een pilletje van Een Amerikaanse fabrikant opeens giftig blijkt en zoals DES mismaakte kindertjes produceert. Jammer dan, geen recht of schadevergoeding te halen. Als je de onafhankelijke eigen rechter weghaalt dan vernietig je de soevereiniteit.
En verder is al die regelgeving wellicht belachelijk, maar zo idioot is het niet om voor elke product dat je in een gemeenschappelijke markt standaarden afspreekt. Dan kun je die ook in de hele markt verkopen zonder dat je voor elk land afzonderlijk toegelaten moet worden en elk land z'n eigen stamdaarden er op na houdt. Klinkt soms idioot, maar gezamenlijke standaarden is nog het minst bezwaarlijk aan de Europese samenwerking. Het schiet wel eens wat door als het om de kromming van komkommers gaat, maar soit.
Terence Hill | 09-07-16 | 19:56
Wel ja veel beloven en weinig geven doet een gek in vreugde leven.
In het VK is het nu al armoe troef en de mensen gaan het later pas echt merken.
Het geniale plaatje maakt de matigheid van dit stuk bijna goed. Tandje erbij, Theuniszen.
@gingers
Duurzaam betekent minder, niet meer huilen nou..
@Stormageddon | 09-07-16 | 19:57
Tetrapak bestaat bij gratie van het patent op het vlapak. In mijn ogen een heel fout voorbeeld van de patentindustrie. Nestlé is een internationaal bedrijf, niet alles wordt gemaakt in Zwitserland.
Ook werken bij Nestlé? www.nestle.nl/werken%20bij%20nestl%c3%...
En dat allemaal in Nederland!
Liever internationaal? nestle.taleo.net/careersection/3/jobs...
Welkom in de wereld van een multinational.
met alles eens, tot ik bij deze phrase kwam: "lange termijn met een duurzame economie" helaas moest ik bij 'duurzaam' even kotsen.
ten eerste zegt het helemaal niets, duurzaam is geen woord met inhoud. Ten tweede is het woord zo vreselijk misbruikt, zelfs zonder inhoudelijke betekenis, door de in dat stuk verfoeide multinationals alsmede de diverse overhden om burgers geld uit de zak te kloppen dat elke verwijzing naar 'duurzaam' nu dus wel een betekenis heeft gekregen: veel betalen voor een woord zonder aantoonbaar resultaat.
Ik snap het gedweep met die Britten niet, ik werk bij tijd en wijle zeer intensief met ze samen en je kan prima met ze omgaan maar opvallend is de tweedeling in dat land. Er is een grote onderklassen en een bekakte bovenklasse van vooral adel en omhooggevallen bekakte universiteits- studenten, een middenklasse ontbreekt zowat.
En humor? Superbegaafde komieken genoeg, maar irl zijn het zure figuren die humor verwarren met cynisme, dan heb ik liever duitsers, de nieuwe generatie is veel minder stug en je kan er echt mee lachen.
Duitsers zijn trouwens overal beter in, economie, industrie, bier, militair, humor en de vrouwen zijn vele malen mooier. Eigenlijk zijn ze overal beter in, schrijf daar maar eens een stuk over.
Nee de VK, het is goed dat ze op een eiland wonen en nog steeds profiteren van hun koloniën, anders was het niets.
@Dandruff | 09-07-16 | 19:52
De meeste zijn hoaxes, QI maakte er ooit een aflevering over en deze link zegt veel:
qi.com/infocloud/the-eu
Ik ben verder tegen CETA en TTIP. Ook ik vind dat er de nodige hervormingen moeten worden ingevoerd. Maar ik zie ook voordelen van een lidmaatschap en nadelen van het verlaten van de EU.
Nederland is hervormingsgezind. Maar ook de Denen en de Duitsers zijn steeds meer voor hervormingen. Helaas hebben we met het VK een bondgenoot verloren.
Een bondgenoot die fucked is.
Een beproefde oplossing om banken meer liquide te maken is nog altijd fijn oorlogje spelen. Bijkomend voordeel is dat de industrie er lekker van meeprofiteert en dat de kosten in de vorm van staatsschuld door de strot van de burgers verhaald kunnen worden. Massieve schuld is tevens de ideale manier om achteraf de kudde in bedwang te houden.
/aluhoed
@Meeroever | 09-07-16 | 19:49
Daarom zit de grootste voedselproducent van de wereld Nestlé en de grootste verpakkingsgingant van de wereld Tetra Pak ook allebei in de veilige haven van een EU lidstaat.
Oh nee. Wacht. Ehm... Eh. O kut.
En zo wil Finland weer uit de EU.
www.hln.be/hln/nl/37422/Brexit/article...
Meeroever | 09Meeroever | 09-07-16 | 19:41,
Geen idee of dat een hoax was, maar er zijn inzake onzinnige regelgeving nog honderden andere voorbeelden te bedenken, oa over het vetgehalte in gehaktballen en chocolade, en de vorm van bananen.
De immigratie is een probleem dat beter samen opgelost kan worden, inderdaad. Maar als de EU dat probleem niet *wil* oplossen, dan is dat een goede reden om de EU te verlaten. En als de EU dat probleem zelfs doelbewust flink aanwakkert dan is elk land dat in de EU blijft stapelgek.
Om over al die andere door de EU gecreëerde problemen zoals de euro, de permanente inflatie en de lage rentes nog maar te zwijgen.
En straks krijgen we TTIP en CETA, waarmee de democratie voorgoed uitgeschakeld gaat worden. Nu hebben we niks te zeggen op EU-niveau, maar mogen we onze "oude" wetten hier tot op zekere hoogte nog enigszins handhaven. Straks niet meer; dan bepalen de multinationals die de EU leiden dat elk wetje dat hun winst in de weg staat afgeschaft moet worden.
Tenzij we graag massaclaims aan onze broek hebben.
Maar het permanent moeten ondersteunen van omvallende Zuid Europese banken en landen zal daar weinig draagkracht toe bieden.
@Meeroever 19:34
King's College is uit het jaar 1441
De EU uit het jaar 1992
King's College is zo internationaal dankzij de EU?
Bizarre suggestie.
Britten, Farage heeft u geen kalme reis beloofd, maar wel een behouden aankomst.
@Dza | 09-07-16 | 19:45
Inderdaad. Het zijn Unilever, P&G en R&B die koekjes exporteren en dus geld INBRENGEN in het land. Niet de bakker die koekjes verkoopt aan mensen om de hoek.
En start-ups kunnen zeker succesvol zijn, maar of ze worden zelf een multinational, of ze worden uiteindelijk overgenomen.
@Koperhoudend | 09-07-16 | 19:31
LOL.
"Engeland. Ze hebben geen landbouw-export. Qua industrie is het nooit ook maar enigzins zelfvoorzienend geweest."
Ik wil niet lullig doen, maar in Groot-Brittannië is de industrie uitgevonden. Zij hadden al een industrieel complex, spoorwegnetwerk en landbouwmechanisatie opgetrokken met eigen kolen en staal en grondstoffen, met eigen arbeid en hogere lonen dan waar dan ook. En er wordt vrij veel landbouwproductie geëxporteerd, zo'n 40% van het totaal.
en.m.wikipedia.org/wiki/Agriculture_i...
Dus ik snap het sentiment van je tegel, het is alleen feitelijk niet waar.
Gozer, je weet echt niet waar je het over hebt. MKB is geen substitutie voor deze multinationals. Zo jammer dat er niks meer over is van wat geenstijl ooit was. Doei.
Engeland hoeft nu ook niet meer op te draaien voor de aanstormende bankencrisis, de oplopende Staatsschuldencrises, ECHT onhoudbaar binnen 4 jaren, en de door Verhofstadt en door veel meer EU-gestoorden, geïnitieerde oorlog met Rusland via een
nulland Ukraine...
Engeland kan onmiddelijk alle sancties met Rusland opheffen en traden zoals nu de Amerikanen ook volop doen nu, en waar Brussel al jeel lang en VOLOP in onze(!) voeten blijven schieten...
Weg met die EU rotzakken, die zat zeveren maar NIKS "brengen"..... OOIT!
@Dandruff | 09-07-16 | 19:39
Dat van de komkommers was trouwens een hoax. En inderdaad de immigratie is een probleem. Een probleem dat je intern op moet lossen, niet door weg te gaan. Want weggaan levert meer problemen op.
@Feynman | 09-07-16 | 19:33
Dat is flauw. De EEG is een voorloper van de EU en dus heeft de EU wel een handelsverdrag met China. Dat ze, doordat de Chinese economie een stuk opener is geworden, een nieuw verdrag willen sluiten, is helemaal logisch.
Maar dat staat buiten de VK discussie.
Fall | 09-07-16 | 19:16 | | Reageer+ | 0
Haha want de wereld is natuurlijk niet groter als de EU.
Hij is leuk.
Meeroever | 09-07-16 | 19:28,
Ik zeg niet dat handelsverdragen eenzijdig voordelen leveren.
Natuurlijk zal de EU bij welke deal ook altijd proberen om voor zo min mogelijk geld zo veel mogelijk te krijgen, en andersom.
Waar het wel om gaat is dat de EU niet van Engeland kan eisen "jullie moeten 1 miljoen jihadisten binnenlaten", of "Britse komkommers op de Britse markt moeten aan EU-regels voldoen".
Op die terreinen kan Engeland cherry picken.
Allemaal nep. De multinationals willen de UK bij de EU om macht te kunnen uitoefenen. Maar straks gaat de UK de belasting nog meer verlagen en blijven ze. De UK hoeft tenslotte niet meer aan de EU-regels te voldoen.
@tipo | 09-07-16 | 19:28
Als de universiteiten het enige voordeel zijn, dan zijn ze nog steeds fucked.
Overigens zijn ze zo goed vanwege: 1 het Britse klassensysteem; 2 het Internationale karakter (iets met de EU en Erasmus).
Het eerste is kut en met het tweede wens is ze veel succes.
Meeroever | 09-07-16 | 18:43
Dat is met de EEG, niet de EU. Complete lijst van de EU: ec.europa.eu/trade/policy/countries-an...
mennie | 09-07-16 | 19:18,
Een bankier eet echt niet meer dan een slager.
En je snapt best dat dit figuurlijk is; Londen staat of valt niet met Goldman Sachs.
Al die kleine bedrijfjes waar jij zo op neerkijkt zijn de spil van elke economie, ook in Engeland. De multinationals waar je zo tegen opkijkt dragen relatief weinig bij, omdat ze hun geld wegsluizen naar de goedkoopste belastingparadijzen.
En bovendien geloof ik nog steeds niet dat er veel multinationals op het punt staan te vertrekken. Dat is een spelletje dat de miljardairs spelen; net zoals ze de beurzen even lieten stijgen om die direct na de Brexit even te kunnen laten dalen.
@tipo | 09-07-16 | 19:28
Vooral die van Hull...
www.youtube.com/watch?v=OKuHYO9TM5A
Engeland. Ze hebben geen landbouw-export. Qua industrie is het nooit ook maar enigzins zelfvoorzienend geweest. Eigenlijk het enige dat ze hadden en nog hebben is een fors eiland. Ze kunnen niet zonder aanvoer. Dat betekent een importoverschot.
En nu zonder EU, kunnen ze écht importeren wat ze willen. Zonnepanelen zonder EU-heffing, immigranten die toevoegen ipv opvreten, bedrijven die zich aan de grens van de EU vestigen, zonder de dure lobby (drank & hoeren) die in Brussel noodzaak is.
Als ze het goed aanpakken, dan is er van een dip geen sprake. Alleen zijn de leiders van het toneel verdwenen. Best vreemd...
@Fall | 09-07-16 | 18:49
Het werkt amdersom ook, zo niet nog meer. De EU wil zijn spulletjes ook graag kwijt aan een markt van 60 miljoen consumenten. De UK heeft een handelstekort met de rest van de EU. Dat betekent dat de UK meer importeert van de EU dan het exporteert naar de EU.
Wat is dat dan bijvoorbeeld? Nou, vanuit Nederland met name landbouwtroep, bloemen, kaas, groenten uit het westland. Uit Duitsland: auto's. Volkswagen, met alle merken, schrijft zwarte cijfers door Groot Brittannië. Zonder die markt wordt het lastig in Wolfsburg, en daar hebben ze het al niet makkelijk na dieselgate. Vanuit Frankrijk... Tja, wat komt er eigenlijk uit Frankrijk? Niet veel, beetje wijn en wat kaasjes. Een enkele auto. Uit Italië komen heel veel industriele produkten, machines en ze leveren de UK net als Finland nogal wat schepen voor ferry maatschappijen. Dus ik kan me wel een heel aantal EU landen voorstellen die niet zitten te wachten op hoge tariefmuren met Groot-Brittannië.
@tipo | 09-07-16 | 19:15
Ja, ik koop bijna alles bij tussenhandelaren of groothandels omdat de aantallen die ik voor van alles en nog wat nodig heb te klein zijn om direct bij de bron te kopen. Dat is ook goed ondernemen.
@Dandruff | 09-07-16 | 19:21
Cherrypicken mijn reet. De EU wil net zoveel voordelen als het VK of Noorwegen of Zwitserland. Handelsverdragen leveren geen eenzijdig voordeel op. Je leeft in een droomwereld.
@Meeroever 19:15
Ja, als de Britten de concurrentie met de rest van de wereld niet aankunnen, dan zijn ze fucked. En die concurentie gaat niet alleen op prijs per uur, maar ook wat je per uur doet.
De Britten hebben de beste Universiteiten van Europa om de efficientieslag met de rest van de wereld te winnen, dus denk ik dat hun zelfvertrouwen te recht is.
De beste vier universiteiten van Europa liggen nu niet meer in de EU.
Weet je het probleem is, dat wanneer je klant van overseas op bezoek hebt, dat je hem dan niet besmuikt moet begroeten als "fauler Schwarzer" en hem of haar 's avonds geen "Maultaschen" met bier moet voorschotelen om je vervolgens de andere dag af te vragen "was soll der Typ hier?".
Als ik uit de oerwouden van Centraal Afrika zou komen, dan wil ik niet ondergebracht worden in een pensionnetje op de Schwäbische Alb, maar gewoon een riante kamer in het Dorchester Hotel of ergens in de buurt van Hyde Park willen zitten.
Fall | 09-07-16 | 19:16,
Welnee, je denkt toch niet dat de EU handel met Engeland laat schieten omdat de vorm van de Engelse komkommers ze niet aan staat?
Dat doet de EU toch ook net met China?
Als jij je in de materie zou verdiepen zou dat andere lezertjes ook veel ergernis schelen.
De vuiligheid die de big company's en big bankstergangsters zo ongeveer belastingarm in Engeland binnen de EU hebben kunnen afwerken, kunnen behalen, gaat in hun scrupuleus lobbyland Brussel met hun vakkundig ondersneeuwen van onnozele op zichzelf gerichte publiekgeldverslaafde bestuurspolitike nitwitters niet meer lukken.
Een van de grootste zegens van het midden en kleinbedrijf, die niet wereldwijd vertakt zijn, lijkt daarmee binnen te lopen!
En hebben ze gelijk: DAAR komt de ECHTE werkgelegenheid vandaan.
De lasten zouden zonder EU wel eens ZO gunstig uit kunnen pakken dat de lonen netto fors omhoog zouden kunnen, geheel te verhalen op het bruto-gedeelte.
Dan word het "Made in Brittain" door Engelsen een stuk scherper in de mondiale markten gepositioneerd, in welke produkten NU de groten in een soort EU protectionisme ongestoord aan zuivere winstenmaximalisaties, prijsopdrijvingen konden doen.
Die kleintjes konden ze met bijv 20 EU wetten in productie voor een strijkijzer, gemakkelijk van de bak bijten.
Blij voor Engeland dat die smerige gore rotte applemanden het eiland gaan verlaten, maar eerst zien en dan geloven.
Ze, de krijtstreeppakschurken zitten nog in "zonnekoning-mode", en dat gaat de vakman (vrouw) en harde werkers in het binnenland aardig ondermijnen nu!
De boeven kunnen niet meer "boeven"!!!
YESSSS....... het gaat waarachtig GOED met Engeland...
Meeroever | 09-07-16 | 19:15,
Nogmaals, Noorwegen en IJsland kunnen kiezen aan welke verdragen ze zich wel houden, en aan welke niet. Dat veel verdragen geen problemen opleveren is mooi, en dan maakt het dus ook niet uit of ze nu wel of geen inspraak hebben.
Voor het VK geldt straks hetzelfde.
Dus nogmaals; ze zijn helemaal niet "fucked", ze kunnen cherrypicken.
En natuurlijk is de EU een dictatoriaal regime dat zal proberen zoveel mogelijk regels op te leggen met de bedoeling de Britse economie net zulke zware schade aan te doen als de Europese economieën. Maar hoe meer landen zich daartegen verzetten, hoe moeilijker het voor de EU wordt om Europa te gronde te richten.
En nu wil men de kleine zelfstandige aandelen laten kopen van hun grote concurrenten, door zzp te verplichten pensioen op te bouwen. Gratis geld voor multinationals dankzij pensioenen en de ZZP er gevolgd duur geld laten lenen, want geld zit in concurrent en niet in eigen bedrijf.
@Stormageddon | 09-07-16 | 19:12
Al die automerken die je noemde zijn in buitenlandse handen. De Britse auto-industrie ist kaput en bestaat bij gratie van het lidmaatschap van de EU. Namelijk auto's die je maakt in het VK daar hoeven Aziatische autofabrikanten geen importtarieven voor te betalen wanneer ze de auto's verkopen in de EU.
Dat is trouwens ook de reden dat BMW hier een fabriek heeft staan. Een fabriek die mini's in elkaar zet ironisch genoeg.
Dandruff | 09-07-16 | 19:06
De reden had ik al gegeven, omdat het klimaat voor een bakker naast een multinational nou eenmaal een beter klimaat heeft dan een dorpje.
De boeren en de bakkertjes hebben nu gekozen om de rest van de steden en het achterland mee te trekken in hun armoe. Maar zo werkt het niet, je kunt een miljoenen stad zoals Londen niet in stand houden met de handel van bakkertjes en boerderijen.
@Dandruff
Ehm... volgens mij is er wel iemand die dat zegt: Namelijk de EU met wie de Britten het verdrag moeten zien te sluiten. En de mores is: handelsverdrag oke, maar dan wel EU regelgeving. Ergo: vrij verkeer goederen en mensen. De vergrijzing was een reactie op mijn voorganger, die het daar over had. Als U net zo snel zou lezen als zou reageren, dan zou dat wellicht ergernis onder uw mede reageerders schelen.
@Meeroever
Je vergeet even voor het gemak dat het VK een enorm handelstekort met de EU heeft. Daarvan gaat zo'n 50 miljard per jaar richting Duitsland. En jij denkt nog steeds dat men het op het continent hard kan gaan spelen versus de Britten?
Zo'n handelsverdrag uit 1985 is vast niet achterhaald. Een economie zonder marktwerking uit de Koude Oorlog. Als het VK weer lid wordt van EFTA, hebben ze automatisch een modern basisverdrag met China. En verder ben je in die club geheel vrij om je eigen gang te gaan. Zo hebben Zwitserland en IJsland aanvullend een bilaterale overeenkomst met China.
Als de EU slim is, passen ze de EEA zodanig aan dat het VK gewoon mee kan doen. Op dit moment gaat dat hen een brug te ver zijn. De aanpassingen zullen wellicht ook tegemoet komen aan de grieven van Noorwegen en Zwitserland een mogelijkheid te bieden een minder complexe partnerschap met de EU aan te gaan. De Brusselse corporacratie zal dit echter niet van harte doen omdat het voor veel landen toch al verleidelijk is om uit de Unie te stappen. Stikken of slikken. We zullen het zien.
@actraiser 19:05
Idd, denk dat Obama dat heel goed begrijpt al doet de welbespraakte diplomaat anders voorkomen.
Meeroever | 09-07-16 | 19:00
Ze moeten die wel overeind houden want in London zitten over het algemeen alleen branches (platgenoemd bijkantoren) en geen subsidiaries (lokale entitie 100% eigendom van hoofdkantoor). Maw de balans van London is onderdeel van het hoofdkantoor itt tot een sub. die een eigen balans hebben. Maw Brussel heeft geen keuze want de BOE zal niet toestaan dat bijv. Deutsche bank snel een sub (ltd.) opent in Londen om daar alle troep te parkeren en ook nog eens: veel van die troep is in Euros dus de Eurolanden (dientengevolge de ECB) zijn sowieso fucked als het mis gaat. Dus Brussel schiet er niks mee op om het VK te dwarsbomen.
@McMarx 18:45
Die dozenhandelaar snapt niet dat je in Euro's betaalde? Euro's die meer Ponden waard zijn. Waardoor zijn marge vanzelf omhoog gaat bij een lagere Pond? En jij koopt bij een tussenhandelaar en niet bij de bron? Jezus, leer eens ondernemen mannen.
@Dandruff | 09-07-16 | 19:09
En Noorwegen en Zwitserland hebben iedere vergaande handelsverdragen met de EU gesloten en moeten als gevolg daarvan voldoen aan vele EU regels zonder daar ook maar een fuck over te zeggen te hebben. Dus wat wil je precies zeggen?
Dat het VK dus ook maar een verdrag moet sluiten waarin bijvoorbeeld vrij verkeer van personen wordt geregeld? En waarin staat dat het VK een bijdrage moet doen aan de EU? En dat ze aan allerlei regels moeten voldoen willen ze handel blijven drijven met de EU? Net als Zwitserland en Noorwegen?
Ook Singapore en Canada hebben handelsverdragen met de EU. Zeker de eerste. En de tweede staat op het punt een hele grote te sluiten.
Maar een handelsverdrag betekent geven en nemen. En het VK heeft alleen maar te geven die dingen die de reden waren om voor een Brexit te stemmen.
Ze zijn gewoon fucked.
Meeroever | 09-07-16 | 19:09
EU en controle ? over banken ? lol
Die laat het aan Draghi en co. over en dat mannetje denkt niet aan de belangen van de burgers bij banken.
IMF mag streng zijn maar ook ECB heeft ook verantwoording aan hun af te leggen.
Dus als de tussenpost van ECB weg valt en het VK in direct toezicht van IMF komt zonder de graai armen van de ECB mja weet niet misschien haalt de VK daar in enige tijd wel weer voordeel uit.
@Paintertje | 09-07-16 | 18:39
Denk eens aan de entertainment industrie. Film, muziek, boeken, TV. Van alle producties die Hollywood buiten de VS draait neemt de UK de meeste voor zijn rekening. Omgekeerd exporteert de UK zijn films, boeken en muziek meer naar de buiten de EU dan naar de EU.
Denk aan de autoindustrie. De volkse kutmerkjes zijn in betere handen in Duitsland, maar Aston, Rolls, Lotus en Jaguar doen het heel goed. Vooral buiten de EU. En dan nog even afgezien van de componenten en patenten in de automobielen die tot in Japan worden gebruikt.
Denk aan de defensieindustrie. Ja, zij hebben er nog eentje. Ze bouwen hun eigen heli's, jagers en schepen die allemaal tot de beste in de wereld behoren en exporteren die ook. Denk aan de drankindustrie. Gin, Whisky, bieren, en frisdranken met wereldwijde merken. Net even wat meer klasse dan coke en pepsi. Gaan miljarden in om.
Ze maken daar op dat kuteilandje heus wel dingen die de rest van de wereld wil hebben.
Aha Leroy Theuniszen zegt het. Een soort VVS? Dus waar?
Maaiveld | 09-07-16 | 19:04,
Prachtige stropoppen weer.
Maar wist je dat Engeland vóór 1993 óók al handel dreef met Europa?
Niet?
Wist je dat Zwitserland, IJsland en Noorwegen ook gewoon handel drijven met de EU?
Niet?
Wist je dat Singapore, Canada en bijna alle andere landen ter wereld óók handel drijven met de EU?
Niet?
Wist je dat deze lagere school materie hier al een paar honderd miljoen keer uitgelegd is?
Niet?
@hovawart | 09-07-16 | 19:05
Geen enkele bank is sterk genoeg om massa paniek te overleven. Hoe groot het eigen vermogen van een bank ook is, als morgen 10% van de klanten vertrekt en hun geld eist gaan een bank over de kop.
Nu heb jij de keuze, zet je je geld neer bij een bank binnen de EU, zodat behalve het land zelf ook de EU in kan grijpen mocht het nodig zijn? Of zet je je geld weg bij het VK, met alleen het VK en in het uiterste geval van nood het zeer strenge IMF achter de deur?
Dat er hervormingen nodig zijn binnen de EU, dat zeker. En veel ook en het liefst zo snel mogelijk.
Maar in de praktijk zijn de Britten gewoon fucked.
mennie | 09-07-16 | 19:03,
Over populisme gesproken;
- jij doet alsof een bakker naast Goldman Sachs het beter doet dan een bakker naast een slagerij;
- als ik vraag waarom zwijg je;
- en je verwijt mij dat ik zeg wat jij ook weet en dus niet ontkent over Goldman Sachs.
Blijft tot aan de dag van vandaag nog steeds hilarisch hoe sommige mensen reageerden op de Brexit. Alsof EU het beste is wat de europese landen overkomen is. Mensen beseffen volgens mij nog steeds niet dat dankzij de EU en de EU munt vele landen op het Europese continent de afgrond in begeleid word.
VK wist heus wel wat hun te wachten stond en zo niet dan had Farage er niet 17 jaar lang zijn levenswerk van gemaakt om die Brexit te laten gebeuren. We zijn allemaal lui in europa geworden en of we durven niet meer voor ons zelf te denken of zijn gewoon te dom voor ons zelf te denken dat iedereen maar er vanuit gaat dat het beter is dat EU het allemaal doet.
Hoe meer je het aan EU overlaat des te sneller dit continent echt uit elkaar valt en totaal geen politiek of leef draagkracht overblijft.
Voorlopig zie ik alleen maar meer en meer positieve voordelen opkomen voor de VK die ze nu wel kunnen aan nemen en rustig mee kunnen onderhandelen zonder ie dronken aasgieren in het Euro parlement.
Allemaal te doorzichtig en voor de weldenkende medemens koren op de anti-EU molen. Het voorbeeld van Barosso met zijn insider knowledge naar Goldman Sachs. Hoe kan het toch zijn dat er zoveel naïeve en domme mensen zijn die de handel en wandel van EU niet doorzien?
Het nieuwe EU-toverwoord en antwoord op de Brexit is "disruptieve markt-creërende innovatie". Dit is wat nodig is om onze beste ideeën om te zetten in nieuwe banen, bedrijven en kansen,"Een Europese Raad voor Innovatie zou kunnen bijdragen aan het oplossen van dit probleem.
Terwijl de Europese banken niet langer solvabel zijn, word er in Brussel als een vos de passie gepreekt. Een capabel EU-team zou meewerken met het VK om er allemaal beter uit te komen, ipv het ondermijnen van de Europese economie vanwege een overtuiging en angst voor gezichtsverlies, hoogmoed komt voor den val.
samenwerkingh i.p.v. van de bekrompen EU-ideologie, Pays-Bah
"Al helemaal als de Britten geen zorg hoeven te dragen voor de nieuwe bankencrisis op het Europese vasteland"
Dat was precies de bedoeling van de zogenaamde brexit..
HEt is een voor opgezet plan om Engeland te vrijwaren van alle financieel shit die de komende tijd over Europa wordt uit gestrooid.
Heel slim toch van de Engelsen.
Ze verlaten net op tijd een zinkend schip.
Nu Nederland nog..
Hoe verschilt een "Het valt allemaal wel mee, kijk ook naar de plusjes." van het "Het zal waarschijnlijk tegenvallen, kijk maar naar de eerste negatieve indicaties?" Onverantwoord koffiedik kijken met GeenStijl.
Multinationals? Wie heeft ze nodig? Laat ze maar lekker oprotten. Ze betalen toch geen belasting en die extra werkelozen geven we een uitkering. Kan er ook nog wel bij.
Geldt ook voor de EU markt. Wie heeft een logistiek goed georganiseerd afzetgebied van 500.000.000 consumenten nodig? Fuck Duitsland, we gaan gewoon lekker zaken doen met India... en China. Daar zijn de regels net zo helder en houdt iedereen zich aan z'n afspraak. Fuck die EU. Waarom vertrekken we niet gewoon massaal naar India?
Ongeblustekalk | 09-07-16 | 18:58,
In het echte leven ben je Superman, en heb je een echte cape.
Stom dat ik dat niet wist; puntje voor jou.
@botbot | 09-07-16 | 19:01
Gewoon de geldpersen aanzetten. Dat gebeurt nu al in de hele wereld.
Dandruff | 09-07-16 | 19:01
En weer ga je voorbij aan de kern van de boodschap met populistische flapdrollen praat.
De belastingen worden voor pakweg 80% op gehoest door het kapitaal.
Hoe wil je een hypotheek rond krijgen als het kapitaal vertrekt.
Hoe moeten de woning coöperaties hun financiering rond krijgen als het kapitaal vertrekt.
Hoe moeten de bedrijven innoveren als het kapitaal vertrekt.
Hoe moeten de bedrijven je loon uit betalen als het kapitaal vertrekt.
Denken jullie daar maar eens over na !!!
De giga investeringen zijn al ruim 15% in waarde gedaald hoe moeten ze dat in hemelsnaam terug verdienen en bovendien kun je ook geen vreemd kapitaal meer aanwenden die hebben al genoeg verlies geleden met die grappenmakerij.
En dan ook nog glashard beweren dat.
mennie | 09-07-16 | 18:57,
Waarom?
En Goldman Sachs, hebben die niet flink bijgedragen aan de Griekse crisis?
@Desmoulins | 09-07-16 | 18:56
Stuk voor stuk alternatieven voor banken waarin landen als Italië, Duitsland en Frankrijk een dikke vinger in de pap hebben.
Of dacht je dat Duitsland/Italië/Frankrijk/willekeurig land in de EU/ bereidt zal zijn een Duitse/Italiaanse/Franse/andere EU nationaliteit/ bank gevestigd in Londen, buiten de EU, overeind te houden in het geval van een volgende crisis?
Of dat ze hun eigen banken laten kapot concurreren door banken buiten de EU op eigen terrein?
Fall | 09-07-16 | 18:49,
Niemand zegt toch dat Engeland niet vergrijst?
Niemand zegt toch dat Engeland nooit meer een immigrant binnenlaat?
Alle argumenten van de Remainers zijn gebaseerd op stropoppen.
Het Engelse volk wil alleen meer gebruik maken van gezond verstand. Dus indien nodig wel gediplomeerde arbeidskrachten binnenlaten, maar geen parasiterende jihadisten en verkrachters. Eigenlijk raar dat de EU het precies andersom doet, maar dat terzijde.
Niemand zegt ook dat Engeland nu alle Europese regelgeving gaat verwerpen; als die regelgeving voordelen biedt, kan die blijven. Maar wat overbodig is kan weg; ça simple comme bonjour.
Dandruff | 09-07-16 | 18:41
PS. Achja, ik ben niet zo sterk op de tikplank als sommigen hier, maar wel een stuk effectiever in het echte leven, daarbuiten. En dat telt, alleen dat.
De rest is onzin en dat weet je zelf ook donders goed.
@the Jackdawn | 09-07-16 | 18:52
En waar gaan die Britse producten vervolgens heen? Of denk je soms dat die producten nog welkom zijn in de EU (zeker niet onder de voorwaarden die jij stelt, no way dat de EU een handelsverdrag gaat sluiten met een land met hele lage belastingen voor bedrijven, daar wint de EU geen kut mee). Of verwacht je dat die miraculeus goedkope producten zomaar de hele wereld omgetoverd worden en dat andere landen hun eigen industrie zomaar kapot laten concurreren door het VK?
Het werkt heel simpel, als een handelsverdrag enkel voordeel biedt voor één partij, dan kun je dat verdrag wel op je buik schrijven. Hetzelfde geldt voor handel in het algemeen. Als China economisch achteruit gaat door de handel met het VK, dan gaan ze importarieven instellen.
Dandruff | 09-07-16 | 18:47
Het maakt wel degelijk iets uit of die bakker om de hoek van een Goldman Sachs kantoor zit, of niet.
De de Europese economie steeds minder relevant wordt maakt inderdaad de EU een onhoudbaar vehikel. De Europese markt is ontzettend protectionistisch en dat is economisch gewoon slecht. Er bestaat geen vrijhandel alleen interne vrijhandel. Wat in het filmpje ook naar voren komt is dan ook de reden om de EU of zo spoedig mogelijk te hervormen tot een economische unie, of in z'n geheel op te heffen. Slechts 17% van de wereldeconomie is in de EU. Dat krimpt elk jaar en nu de Britten er uit zijn krimpt het nog even een procent. Er is geen reden om nog verdere politieke integratie voort te zetten. Sterker nog, de politieke unie kunnen we missen als kiespijn en staat aan de basis van de problemen en crises die we de afgelopen jaren hebben gezien en nu vandaag de dag nog zien. Los van de incompetentie van de bestuurders, zitten we ook nog eens met het gigantische probleem dat de EU geen democratisch mandaat heeft. Hervormen naar een economische unie of de gehele unie opheffen. Dat zijn de enige twee ideeën die voor iedereen het gunstigst is. De EU kan laten zien dat ze voor het volk werkt als ze die kant op gaan. Zo niet, dan kiezen ze voor zelfbehoud en zetten daarmee de welvaart en het welzijn van elke EU burger op het spel. Ik zelf zie liever een economische unie, dat levert ons geld op. De politieke unie kost ons de laatste 20 jaar alleen maar meer geld dan de economische unie ons oplevert. Dat maakt voor Nederland het EU project sowieso onrendabel. Misschien kunnen we beter zoals de Noren 400 miljoen euro per jaar betalen aan de EU voor toegang tot de interne markt en voor de rest ons niet bemoeien met dat dure moloch van een anti-democratische organisatie dat de EU is.
@Meeroever | 09-07-16 | 18:37
Haha Frankfurt, Milaan en Parijs?
U bent echt onwetend. Mijn god wat een niveautje.
EU-plebs zijn echt voorbij iedere vorm van schaamte.
Goeie column. Remain loopt te zeiken, omdat ze straks ook ineens echt moeten gaan werken i.p.v. al dat financial engineering en lenen, lenen, lenen.
@kuvikoi | 09-07-16 | 18:48
In al uw superioriteit kunt u vast wel uitleggen waarom dit stuk onzin is... Met uw vast en zeker geweldige IQ, loser.
@tipo | 09-07-16 | 18:41
Oke een lagere pond betekent dat spullen goedkoper gemaakt kunnen worden in het VK. Maar dan alleen voor arbeid. Want vor plastic heb je olie nodig, olie hebben ze daar weinig en koop je met dollars. En dankzij de dalende koers krijgen ze minder dollars voor hun ponden. Dus daar gaat de inflatie.. En ja bij inflatie willen arbeiders compensatie, dus eisen ze meer loon.
Maar goed laten we er vanuit gaan dat arbeid dankzij de dalende pond inderdaad goedkoper wordt. Met wie gaan ze dan handelen? Met de EU zoals ze altijd deden en doen? Dat kan, maar of ze sluiten alsnog een handelsverdrag waardoor er in de praktijk geen kut veranderd (moeten ze dingen als vrij verkeer van personen toe blijven staan en moeten ze ook blijven betalen aan de EU) of ze sluiten geen handelsverdrag en dan moeten ze importtarieven betalen. Zijn hun producten alsnog duurder.
Alleen voor de handel met landen buiten de EU is de goedkoper wordende arbeid een voordeel. Maarja, wil je echt op arbeid concurreren meet landen als China waar ze voor een paar cent een spijkerbroek in elkaar naaien? De maakindustrie in het VK zit er trouwens vooral dankzij de EU. Maak je namelijk een auto in China en verkoop je die in de EU, dan betaal je importtarieven, maak je die in het VK als Chinese autofabrikant, dan betaal je die tarieven niet.
En hoe sterk staat het VK (min eventueel Schotland) in de onderhandelingen met China, Brazilië en Australië zonder het voordeel van directe onbeperkte toegang hebben tot de enorme markt die Europa is?
Britain is fucked.
Meeroever | 09-07-16 | 18:43
"Geen kut. Dat is wat het VK kan bieden. Geen ene kut."
De belasting voor bedrijven is verlaagd en als Theresa Sharia May het wordt dan kan zo ook haar wens, het opheffen van het minimumloon, volbrengen. De hele arbeidswetgeving van de EU werkt niet bij het MKB in de UK die meestal een neefje of nichtje overlaten komen om te helpen in de winkel.
De UK kan binnen enkele jaren omgetoverd worden in een lage lonen land waar de EU niet tegen op kan.
Nexit! Nexit! Nexit!
Paintertje | 09-07-16 | 18:39
Roll-Royce (vliegtuigmotoren),
GlaxoSmithKline (medicijnen),
BAE Systems (defensie industrie)
om er maar een paar te noemen.
@Tipo
Dat is niet onwaarschijnlijk. Punt is wel dat als ze die spulletjes Europa in willen krijgen, ze akkoord moeten gaan met EU regelgeving. Ergo: vrij verkeer van Mensen en goederen. En dat was net de reden dat ze er niet meer in wilden. Daarbij: Het moment dat de economie inderdaad groeit, zal het moment zijn dat het pond gaat stijgen. En ze zichzelf uit de markt prijzen, waarna ze mogen hopen dat er een binnenlandse consumptie is die de zaak draaiende houdt. Wat zeer de vraag is, als ook de Schotten en de Ieren tabee zeggen. Overigens: wat doet je denken dat de Engelse maatschappij niet net zozeer vergrijst als de Europese, aangezien onderzoek laat zien dat het percentage ouderen gelijk oploopt met het EU gemiddelde?
Wat een onzin. IQ 60?
mennie | 09-07-16 | 18:40,
Welnee. Vrijwel elke economie draait traditioneel om kleine bedrijven. De bakker om de hoek, de boerderij naast de stad; denk je dat die een miljonair als Soros nodig hebben?
Het is precies andersom; die multinationals komen hier omdat de rest van de economie al draait. Nigeria bijvoorbeeld is net zo corrupt als de EU, maar huisvest niet dezelfde aantallen multinationals.
"De kleine luiden" maken het klimaat.
Multinationals proberen vooral om zo min mogelijk bij te dragen, en zo veel mogelijk te graaien.
Wat een onzin. IQ 60?
Parel van het Zuiden | 09-07-16 | 18:24
Onzin, het bankensysteem van systeembanken is juist de achilleshiel van The City. Als de EU klapt, dondert het VK met geraas ineen.
En wie is "we" , uit die laatste zin, zit jij in een soort denk collectief, een soort van anti bilderberg praatgroep voor de betere napoleon en Julius Caesar imitators, goh wat klinkt dat uit de hoogte.
Maar u bent niets, waarom doet u dat dan?
Het mooiste deel van deze video is afgekapt.
Oeps, mijn eerste negatief resultaat van de Brexit.
"I'm sorry to say that I'm currently out of stock on the ... I will refund your PayPal payment immediately.
I hope to have them available again soon but it depends on my supplier in the U.S. The idiotic decision by some of my fellow Brits to leave the EU has resulted in the pound being very weak against the Dollar, therefore the cost for me to import the ..... in bulk has risen significantly. Obviously that would mean that I would have to charge more for them and I don't really want to. I think it would make more sense for individual customers who only need a small quantity to buy them direct from the States themselves.
Once again, apologies for the bad news... But I thank you for your interest anyway.
Kind regards,
Cool dat GS deze video weer heeft gevonden.
@Feynman | 09-07-16 | 18:12
Hoezo heeft de EU geen handelsverdrag met China?
"In 1985 sloot de Europese Economische Gemeenschap (EEG), de voorloper van de huidige Europese Unie, de eerste handelsovereenkomst met China"
Welke kaarten heeft het VK in handen als ze een handelsverdrag met China willen sluiten? Een goedkope plek om auto's te produceren in de EU om importtarieven te omzeilen? Oh wacht ze gaan uit de EU...
Een veilige haven voor Chinees geld want mocht het mis gaan dan springt de EU bij... Oh wacht...
Toegang tot een heel continent vol mensen met een groter dan gemiddelde beurs... Oh wacht..
Geen kut. Dat is wat het VK kan bieden. Geen ene kut.
@Fall 18:14
De toegevoegde waarde aan de Britse economie van de exporterende maakindustrie heeft baat bij een iets lagere Pond. Het handelstekort dat de Britten met de EU hebben zal door de lagere Pond kleiner worden. De vrijheid om snel handelsakkoorden met groeiende economie-en in Azie en elders te sluiten boort nieuwe marktkanalen voor die in eigen huis gemaakte producten en diensten aan.
Die omslag duur 2 a 3 jaar. De politieke onrus duurt maximaal tot enkele weken na de Britse verkiezingen.
Ja, de Britten zullen een stuk financiele dienstverlening moeten opgeven om er een exporterende maakindustrie voor terug te krijgen. Die laatste voegt meer waarde aan de Britse economie toe, dus zal de Britse economie de komende 5 jaar sneller groeien dan de EU-economie, die vergrijst, overbeleend is en door navelstaren de aansluiting met de wereld buiten Europa mist.
Ongeblustekalk | 09-07-16 | 18:38,
Je "argumentatie" is weer ijzersterk...
De duizenden banen die wegtrekken goed maken met een paar startups, jaja, slimme strategie.
Als de grote investeerders er niet zijn dan komen de kleintjes ook niet van de grond. Het klimaat moet er zijn, maar dat verdwijnt.
Ik zou niet weten welk Engels topprodukt ze zouden willen exporteren.
driekeernee | 09-07-16 | 18:31,
Onzin.
Op je gebrek aan economisch inzicht wil ik niet eens ingaan.
Wat ik wel even kwijt wil is dat vrijheid en democratie vaker voor welvaart hebben gezorgd dan dictatoriale regelgeving.
En wat je lasterpraatjes betreft; hoewel laster je sterkste punt is, overtuigt het niet. In het bedrijfsleven draait het om geld; niet om laster. De claim dat gezond verstand "xenofoob" is zal geen enkel bedrijf ervan weerhouden om zaken te doen met een democratisch land.
Hopelijk slaan de Engelsen er zich doorheen en kunnen ze over een paar jaar met veel leedvermaak de tong naar de EU uitsteken.
Fall | 09-07-16 | 18:14
Je hebt helemaal gelijk hoor, maar dat mag je hier niet zeggen van de bierkeller reaguurderTs. Grapje jongens!!
En die Johnson en Farage zijn inderdaad een stel slappelingen die alleen de slag hebben gewonnen maar niet de ballen hebben om door te gaan om de oorlog te winnen, dat laten ze dan aan een vrouw over.
Nou, dan weet je wel hoe dit verhaal gaat aflopen.....
Een fijne avond nog :)
@driekeernee | 09-07-16 | 18:31
Neen, mensen die een dictatuur tolereren zijn te dom om te poepen. U dus. Gelukkig stroomt de poep vrijlijk over lippen en uit uw pen. Raakt u in ieder geval niet verstopt.
Dat economieën van de de EU lidstaten naar relatief gezien een kleiner aandeel hebben in de hele wereldeconomie is een logisch gevolg van de opkomst van economieën als China, India en Zuid-Amerikaanse landen. Zelfs Afrika. Zij nemen de plek in waar ze recht op hebben.
Dat grote bedrijven soms meer regels willen omdat ze er veel beter mee om kunnen gaan dan kleine bedrijven zal vast en zeker af en toe waar zijn.
Maar als we naar de praktijk kijken:
De Britse financiële sector heeft, doordat het VK lid was van de EU, zonder beperkingen kunnen handelen met andere landen binnen de EU. En dat gaat gewoon stoppen, tenzij het VK dingen als het vrij bewegen van personen toe blijft staan. Doen ze dat niet, dan is het financiële hart van Londen niets meer dan lucht.
Noorwegen is geen EU lid, maar heeft voor veel sectoren wel afspraken met de EU gemaakt. Niet voor de landbouw, want de Noorse landbouw kan niet tegen die van de EU op. Ook niet voor de visserij, met als voordeel dat ze vrijer kunnen vissen en als nadeel dat ze hoge importtarieven moeten betalen voor hun vis die richting de EU gaat. De Noorse vissers willen graag een verdrag met de EU, liever visbeperkingen en vrije handel, dan hoge importtarieven.
In Zwitserland heeft de banksector geen deal met de EU gemaakt. Maakt niet uit, want Zwitserse banken doen zaken over de hele wereld. Zouden ze wel een deal sluiten met de EU, dan betekend dat onder meer het einde van het bankgeheim, inzicht voor de EU lidstaten in het geld van hun burgers bij de Zwitserse banken, enz. Die deal gaan ze niet sluiten.
Maar wat gaan de banken in Londen doen? Zwitserland na-apen heeft weinig zien. Het geld in Londen gaat voor een groot deel van en naar de EU. Het is Duits, Frans, Nederlands geld dat in Londen wordt verhandeld. Zou het VK geen deal sluiten voor de bankensector, dan moeten ze betalen voor de handel met de EU.
Zo'n deal is zeker niet uit te sluiten, maar alleen tegen een prijs. Dus vrij verkeer van personen en een ruime bijdrage van het VK richting de EU.
Voor het VK is het slikken of stikken. In de EU genoeg die de brandstapel met liefde aansteken en hun stukje van het financiële centrum van Londen willen overnemen. Parijs, Frankfurt, Milaan.. Amsterdam..
@driekeernee | 09-07-16 | 18:31
Sterk onderbouwd man.
EU-pleb.
8 van de 10 autofabrikanten in Engeland zijn afhankelijk van de export naar Europa en zo geldt dat nog voor een hele reeks andere bedrijven. Misschien moet het maar eens een keer goed mis gaan om de leroy teunen van deze wereld tot inkeer te laten komen.
Wie is nu weer Leroy? Klinkt als een geadopteerde neger. Terwijl ons aller necror zo graag ook eens een onderbuikspreekbeurt wilde geven. Tering.
Zelfs de grootste imbeciel moet kunnen zien dat het VK heeft gekozen voor de democratische zekerheid buiten, boven de onzekerheid van binnen de ten dode opgeschreven ineenstortende fascistische EU.
@ Feyman: alsof er geen andere handelsverdragen zijn dan die van de EU? En wat heeft het Engelse MKB te winnen met handel met China en Canada? Helemaal niets. Het Verenigd Koninkrijk zal in ieder geval op geen enkele manier garen spinnen bij de handel met Europa. Kortom: een enorme recessie, afsplitsing van Schotland in het verschiet en dat allemaal voor een aantal xenofobe nationalistische populisten die -hé! Da's gek!- allemaal weer verdwenen zijn om 'hun leven terug te krijgen'. Iedere voorstanders van een Nexit is echt te dom om te poepen, of je de EU nu een lelijk ondemocratisch gedrocht vindt of niet.
Multinationals, de internationale, NWO, beter af zonder.
duitse herder | 09-07-16 | 18:15
Dat onderbuikgevoel is gerommel van die smerige indische maaltijd die jou wil zeggen dat het tijd is om naar de plee te gaan.
Als springplank gebruiken, dan kunnen ze zich beter direct in europa gaan vestigen, nietwaar.
Op de korte en middellange termijn veranderd er niets, misschien op de lange termijn maar het lijkt me sterk dat het dan iets met een brexit te maken heeft.
De engelsen hebben hun vrijheid misschien terug, maar om nu wonderen te verwachten, dat is economisch gezien niet snel mogelijk.
Wishful thinking all over en dat is niet alleen onverstandig, maar ook nog eens erg dom ook.
En dan te bedenken dat de hipsters tegen een brexit waren, het lijkt eerder andersom, wat een kraakpand met joint gezever.
Maar Jesse Klaver wil ze niet, want multinationals, beleggers en investeerders zijn geen asieleisers, rapefugees of crimigranten.
In een casus die draait om zelfbeschikking, soevereiniteit, en democratie zijn korte termijn economische effecten ondergeschikt.
.
Uiteindelijk trekt de economie gewoon weer aan wanneer die zelfbeschikking, soevereiniteit, en democratie door de Britten wordt aangegrepen om prudent beleid te voeren. Dat is nu nog onzeker omdat eea nog op z'n plaats moet vallen.
.
Het economische lot van de EU en haar lidstaten op de lange termijn is wat dat betreft veel zekerder. Een dictatuur leidt namelijk altijd tot economische neergang voor het geheel en natuurlijk met name voor de massa. Die lijn is al even ingezet trouwens. Enige onzekerheid is de termijn maar gezien de planeconomie-fetish van eurocraten en hun eurofiele likkertjes zal het vrij snel gaan.
.
De Britten leven dus nu met onzekerheid, maar hebben alle reden tot hoop. EU horigen hebben nu zekerheid maar die zal samen met hoop snel vergaan.
.
U bent degene met wie we medelijden moeten hebben, niet de Brit.
Hoewel we de echte gevolgen moeten afwachten, lijkt me dit overdreven.
De Brexit heeft in theorie alleen maar voordelen voor de Britse economie; Engeland gaat die multinationals niet missen.
Andersom ligt dat anders. Voor multinationals kan een misplaatste trouw aan de corruptie van de EU een reden zijn om heel eventjes weg te trekken; maar zo gauw blijkt dat er in Engeland prima geld verdiend kan worden, zijn ze net zo snel weer terug.
Heerlijk fotootje van Boris, nou artikel lezen..
@Fall | 09-07-16 | 18:14
Welke anarchie? De treinen rijden volgens het boekje, de vliegtuigen landen zonder ongelukken op Gatwick, Heathrow en Luton. De winkels worden bevoorraad, de ambtenarensalarissen worden betaald, het vuilnis wordt opgehaald, de elektriciteit word geleverd en de BBC zendt gewoon uit. Welke anarchie heb je het over?
Zelfs in de politiek is het vooral business as usual. Alleen moeten de Conservatieven een andere leider kiezen en doen dat gewoon volgens de regeltjes van het spel. Alweer, welke anarchie? Zoek het woord anarchie anders even op in het woordenboek.
Dit soort populistische verandering van definities van woorden is werkelijk ergerniswekkend. Er is geen anarchie in de UK. De Sex Pistols hebben niet gewonnen.
@Fail, jij bent niet te helpen. Als jij een goede pornofilm kijkt, dan zit je het nog over het onsamenhangend verhaal te hebben. Zeg dan gewoon dat je niet van neuqen houdt.
@Fall | 09-07-16 | 18:14
Dit domme zondebokken-gelul blijft ook steeds maar terug komen heh?
Beetje mosterd na de maaltijd topic. Hier hebben we het afgelopen weken in diverse andere topics al uitgebreid over gehad. Of is dit een reaguur-weekoverzicht? Een beetje knip-plak wat her en der is geschreven en dan in de woorden van een stagiair?
Ook mooi, maar zet dat dan er even boven.
Precies. De Jesse Klavers staan daarmee pal voor de multinationals. De ironie.
Iets zegt me dat met name de Chinese, de Japanse en Zuid Afrikaanse multinationals/grote bedrijven zich gaan vestigen in Engeland. Engeland als een springplank gebruiken naar Europa.
Heel klein in het nieuws: Britse export stijgt als gevolg lage koers pond. En nog kleiner: Nederlandse export daalt omdat GB nu goedkoper kan leveren.
Nu al. Brexit gaat top voor GB worden en drama voor EU. Ergo: Nexit.
Is dit een artikel of een soort samenraapsel aan gedachten dat probeert te verbloemen dat de heren Johnson en Farrage het UK in een totale puinhoop achterlaten, en zonder enig plan campagne hebben gevoerd? Ik ben geen liefhebber van de EU, maar de anarchie in het Britse bestuur nu, lijkt me weinig aanlokkelijk. Laat onverlet dat die bankencrisis uit Italie niks met de Brexit van doen heeft. Maar nogmaals: waar vind ik in dit artikel iets dat het een artikel maakt?
Als er een ding duidelijk is geworden de afgelopen weken, is het wel dat de EU niets anders is dan de zwakste schakel van een drie-eenheid met multinationals en banken. De laatste twee kennen geen democratische controle en laten we eerlijk zijn, de EU ook niet.
driekeernee | 09-07-16 | 18:09
Dat de EU geen handelsverdragen heeft met landen zoals: "China, Japan, Brazilië en de Commonwealth, met landen als India, Australië, Nieuw-Zeeland en Canada" is voor u geen argument?
UK heeft sowieso last van de EU handelsmuur. Of die nu ten westen of oosten van het eiland ligt.
Je hebt uiteindelijk helemaal niets aan dit soort bedrijven.Ook geen werkgelegenheid.Behalve de congierge en schoonmaak aan dat postbusadres aan de Zuidas.Want ze dragen gewoon niets bij.En dan noemen ze de minima "Labbekakken"Na de verkiezingen tijd voor zoiets?https://www.youtube.com/watch?v=cETKO42wMOs
Omdat de pond zo laag staat heb ik via Ebay al een paar dingen uit de UK gekocht. Da's toch leuk voor hun - en voor mij?
"Als die Britse economie eenmaal weer op de rails staat, zou deze best eens kunnen bloeien als nooit tevoren." En daarvoor geef je geen enkel solide argument Leroy. Wat een onzinstuk.
Helemaal voor een brexit en hopelijk een nexit, maar in dit zwabberende betoog wordt van alles aangehaald om een brexit te vergoelijken. het valt allemaal wel mee.
Het MKB heeft en "misschien" voordeel van, nou hoezee, dat wordt champagne met kaviaar vreten.
Laten we eerst maar eens afwachten waar de brexit strandt, in plaats van allerlei aannames te doen, want een aanname is de moeder van alle verneukingen en zijn volwassen smoesjes om zichzelf in te dekken.
Als ik de Engelsen was zou ik na de definitieve Brexit royalties gaan heffen op het gebruik van de Engelse taal binnen de EU. Of betalen, of je doet het maar in het Duits.
Multinationals, een eng woord. Goed stuk.
**Multinationals, beleggers, investeerders en internationale instanties vermijden de financiële metropool Londen**
Misschien wordt Londen eindelijk is leefbaar en betaalbaar nu al deze doorgesnoven parasieten weg zullen gaan.
Het Verenigd Koninkrijk is zo veel minder afhankelijk van de EU dan de EU denkt...
Als ze het slim spelen qua handelsverdragen met de Commonwealth en de andere handelspartners lachen die Britten binnen een paar jaar de EU de moeder !
REAGEER OOK