
De Brexit-vrees begint over te slaan op eigen elite: ook hier te lande ontstaat langzaam paniek over het voortbestaan van de Europese Unie. Peter de Waard hoopt vurig dat de Britten stemmen om te blijven, want anders gaan we in Nederland ook "jarenlang stoethaspelen" over een Nexit. De Waard (105) grijpt daarbij naar een nogal belegen grapje door GeenPeil-gezichten Jan Roos en Thierry Baudet te vergelijken met karakters uit de kolderieke komedie Dad's Army. (Voor de jongere lezertjes: dat is een Britse serie uit de jaren
'60 (!), in eigen land ook wel bekend onder 'Daar komen de schutters'.) Maar daaronder schuilt een grimmige boodschap. In Engeland heeft het Brexit-debat immers tot een dode geleid, doceert De Waard. Zijn suggestie is daarmee duidelijk:
Brexit --> Nexit --> Roos & Baudet --> Populisme --> Heftig debat --> BLOED IN DE STRATEN. En dat staat dus vandaag in de krant die recent nog afdrukte dat Jan Roos in de
ballen geschopt dient te worden. Het kolderscenario van De Waard belooft niet zozeer geweld, maar vooral heftige morele paniek bij de onbeminde gelovigen in de EU die hun ineen zijgende Unie zullen moeten verdedigen tegen de
groeiende euroscepsis onder een Nederlandse bevolking, die daarin wordt aangevoerd door een koddige Kapitein Baudet en de schmierende Soldaat Roos. Hahaha. At your service & we hebben d'r zin an. 🎶
"Who do you think you are kidding Mr. Juncker..." 🎶,
Reaguursels
InloggenDe krant heeft tegenwoordig toch niets meer in te brengen. Dat is een oud medium tezamen met de columnisten die denken nog iets te weeg te kunnen brengen onder hun steeds maar minder in aantal wordende abonnees. Next!
Dad's Army goede serie.
@Beroep = Boerenlul | 21-06-16 | 12:34
Ik stem PVV, Rutte en de VVD hebben afgedaan. 35/40 jr o.i.d. op ze gestemd. Na het verkiezingsbedrog van 2012 (Ziektekosten weet U nog ?) nooit meer...
De man met de weke kin laat van zich horen in de VK.
Beroep = Boerenlul | 21-06-16 | 15:55
We zijn het dus eens. Snap je het zelf? Nederland moet na een Nexit zichzelf dus sowieso de EU weer ingeilen. Min of meer exact dezelfde afspraken maken die we nu al hebben etc. Enkel kost dat jaren, zo niet langer, en gaan we er dus tussentijds netto niets op vooruit. Waar is de winst?
@De Koreaanse Slet | 21-06-16 | 14:47
IJsland is NAVO lid. Hun militaire slagkracht is dus enorm. Verder is hun economie niet afhankelijk van Europa omdat ze genoeg hebben aan de afspraken die ze nu hebben met de EU.
Vergis je niet. Landen zoals Zwitserland en IJsland zitten op heel veel punten vuistdiep in de EU. Zwitserland, IJsland en Noorwegen zijn bijvoorbeeld een Schengenland.
Wij zijn volledig EU lid en medeoprichter en hebben dus een hoop in de melk te brokkelen. Dat lijkt mij in alle opzichten beter dan een paria van jezelf maken. Een Brexit is twijfelachtig, ik zou zelf stemmen om te blijven, een Nexit is stompzinnig.
==========================================
In je eigen betoog geef je allemaal argumenten voor een Nexit en niet tegen. NL kan buiten de EU prima vuistdiep in de EU kruipen net zoals Zwitserland, IJsland en Noorwegen. Deze landen doen dat zonder een naheffing ten gunste van Zuid Europa te moeten betalen. Per hoofd van de bevolking is NL de grootste netto betaler.
Dus als NL terug gaat naar het EG verdrag en het verdrag van Maastricht ter discussie gaat stellen lijkt mij dat op basis van jouw argumenten een uitstekende move.
@Russells Teapot | 21-06-16 | 11:14
Ik reaguur sinds kort ook op JoostNiemoller.nl en daar loopt een heerschap rond, daar lusten de honden geen brood van. Het blijkt een geroyeerd Sp-er (wegens malversatie en oplichting *proest*) te zijn die er maar wát prat op gaat dat hij 3 jaar in de DDR(!) heeft gewoond. In de tijd dat de boel nog in full swing was wat betreft het communisme. Dus volledig geïndoctrineerd met de sovjet doctrine, deze mafklapper. De blaartrekkende onzin die dit heerschap spuït werd door mij met feiten gepareerd. Daarop kreeg ik een bak bagger over me heen, niet te filmen. Of ik me wel realiseerde wat voor gewéldigs de Sovjet Unie allemaal niet gepresteerd had. Ik wees hem even fijntjes op de slordige 100 miljoen doden. Hoe de gewone Rus (de tv beelden uit de jaren 80 herinner ik me nog als van gister) in de rij voor lege winkels stond terwijl de Politbureau leden zich laafden aan geïmporteerde(!) luxe goederen. Toen werd mij toegesnauwd dat ik niet in de propaganda verhaaltjes moest geloven die het verderfelijke Westen mij ingefluisterd zou hebben. Ik heb het gesprek beleefd afgebroken met: "Verder lijkt het me zinloos om met iemand als u te discussiëren. Zodra er iets is dat uw beeld verstoort verwordt u tot een geprogrammeerde robot die de USSR doctrine begint op te dreunen. Daar eindigt verder elk ". Dit soort lieden is zó overtuigd van hun gelijk dat ze ons willens en wetens de afgrond in rijden. Ze sterven nog liever dan onder ogen te moeten zien dat hun utopische gedachtegoed totaal en volledig, maar dan ook volledig gefaald heeft. En wat nog stuitender is; er zijn nog steeds hele volksstammen die er op stemmen. Dat is iets waar ik mijn verstand werkelijk niet omheen gedraaid krijg...
En verder wat @kanon0503 | 21-06-16 | 11:13 zegt!
ristretto | 21-06-16 | 14:06
En hoewel ondergesneeuwd door de EU bestaat de douane-unie genaamd Benelux nog steeds.
nl.m.wikipedia.org/wiki/Benelux#Verho...
Peter de Waard heeft kennelijk Dad's Army niet begrepen.
Ondanks hun onbeholpenheid, begrijpelijk gebrek aan professionaliteit en uiterst beperkte middelen gingen de thuisblijvers VRIJWILLIG in de home guard om huis en haard te verdedigen tegen het zeer reële gevaar van een Duitse inval.
Misschien werd er in het reguliere leger wel lacherig gedaan, maar reken maar dat de bevolking er vierkant achter stond.
Britten lachen on Dad's Army omdat het ze na aan het hart ligt, niet omdat het potsierlijk zou zijn!
Gezien zijn leeftijd (105) zou je wat meer historisch besef verwachten....
@De Koreaanse Slet | 21-06-16 | 15:16
Nogmaals er komt geen Brexit, en nogmaals ongeacht de uitslag. De belangen, en niet alleen voor de UK zelf - maar voor de gehele technocratie EU zijn gewoon veel en veel te groot om hier middels democratische weg een besluit over te nemen.
De EU afbreken? UK eruit? Dit zal nooit maar dan ook nooit op democratische weg gebeuren.
Iets wat niet democratisch is, kan je ook niet democratsich afbreken. Dat weten we vanuit de geschiedenis maar al te goed.
Mocht het tot een 'Leave' komen, dan zullen de Britten op hun sodemieter krijgen van de EU, wraak en woede, "a tough and unforgiving response". Al is het om te zorgen dat de andere lidstaten het spaans benauwd krijgen, en er niet nog eentje aan een exit gaat denken. "But thats how ideologically attached and insane these people are." libertyblitzkrieg.com/2016/06/20/its-n... "The EU as it stands is a failed experiment," en dit is en understatement.
Stel mijn mening nog even uit. Complex allemaal. Als ik wist welk aluhoedje ik moest geloven was ik een verward type maar het niet weten is eigenlijk ook best verwarrend. Wil vooral gewoon geen oorlog. Gaan altijd zoveel mensen aan dood.
De Koreaanse Slet | 21-06-16 | 14:51
Ja? En? Dus? (Ik wacht nog wel even tot het lampje gaat branden over 5 minuten?)
litebyte | 21-06-16 | 15:09
Je hebt wel een beetje gelijk. Mocht het tot een 'Leave' komen dan moet dit wel geregeld worden. Je bent naïef als je denkt dat je eventjes wat verdragen unilateraal opzegt en vervolgens fluitend verder loopt. Zo werkt het niet.
@Ayatholla_Buttbanger | 21-06-16 | 15:02
Doe nu niet zo naief, er komt geen Brexit - ongeacht de uitslag. Het 'technocratisch systeem' EU is voor honderden multinationals en andere machtige belangenorganisaties veel te kostbaar om dit middels democratische weg op het spel te zetten.
Ayatholla_Buttbanger | 21-06-16 | 15:02
Nee. Als Groot-Brittannië echt weg wil moeten ze daarna aan de slag om net zoals IJsland, Zwitserland, Noorwegen nieuwe verdragen bedingen om de schade van een Brexit te beperken. Dat is het hele eieren eten. Dat er tussentijds miljarden kosten en miljoenen banen op de tocht staan zal het Brexit kamp een worst wezen. Je willen er zelfs gras voor vreten als het moet. Dat Engeland er wel bovenop komt is duidelijk. Maar wanneer en of dat het sowieso waard is...?
@Volleerd_Leegloper | 21-06-16 | 14:44
De stem van de technocratie (het EUroscisme) is vele malen machtiger. Daarom zal het JA-kamp ook winnen, ongeacht de uitslag overigens.
Daarom staat mijn huis ook in Australië.
-weggejorist-
-weggejorist-
@Volleerd_Leegloper | 21-06-16 | 14:44
De stem van de technocratie (het EUroscisme) is vele malen machtiger. Daarom zal het JA-kamp ook winnen, ongeacht de uitslag overigens.
Het grootste probleem met de EU is, dat het eigenlijk helemaal geen unie is. Nationale belangen, cultureel-economische, sociaal-culturele verschillen zijn gewoon te groot. Dat komt keer op keer bij unie-brede 'incidenten' en structurele problematiek naar voren. Neem de migranten crisis of die van Griekenland.
De unie is feitelijk nu niets meer dan een technocratische samenwerking. waar honderden multinationals middels duizenden *officiele* lobbyisten vanuit allerlei industrieen en sectoren via de politiek hun belangen afdwingen. Dit gebeurd op een uitermate complexe bureaucratische manier, vrijwel ondoorzichtelijk, (zeker voor de kiezer)
De EU-kiezer mag zich bezig houden met de keuze voor deelname binnen het dure circusparlement die middels bovengenoemde lobbyisten worden gedirigeerd.
Volleerd_Leegloper | 21-06-16 | 14:44
Als ik jou een moslimvrij Nederland beloof wanneer ik koning word dan wil je dat geloven. Of je dat echt krijgt is een ander verhaal. Dat is populisme dus. Het is het ontevreden volk beloven wat ze willen horen en zo de macht grijpen.
Of dit reëel of zelfs mogelijk is is een totaal ander verhaal.
Emergency #Nexit
--
twitter.com/nexitnews/status/74517653...
Beroep = Boerenlul | 21-06-16 | 14:30
IJsland is NAVO lid. Hun militaire slagkracht is dus enorm. Verder is hun economie niet afhankelijk van Europa omdat ze genoeg hebben aan de afspraken die ze nu hebben met de EU.
Vergis je niet. Landen zoals Zwitserland en IJsland zitten op heel veel punten vuistdiep in de EU. Zwitserland, IJsland en Noorwegen zijn bijvoorbeeld een Schengenland.
Wij zijn volledig EU lid en medeoprichter en hebben dus een hoop in de melk te brokkelen. Dat lijkt mij in alle opzichten beter dan een paria van jezelf maken. Een Brexit is twijfelachtig, ik zou zelf stemmen om te blijven, een Nexit is stompzinnig.
"De stem van het populisme is machtig". U bedoelt de stem van het volk, toch? Zeg, Volkskrant, voor welk volk bent U eigenlijk?
Het zijn juist de figuren als de Waard, die Nederland al decennia lang beschadigen, door ten koste van alles bij het links elitaire kliekje in dit land te willen behoren.
Zij hebben zelf goed voor zich gezorgd.
En dan kiezen ze een linkse kant in dit land ,want dan is inkomen en een baan een zekerheidje.
De Waard is een dooie vis en U weet:" dooie vissen laten zich door de stroom meevoeren".
Levende vissen zwemmen er juist tegen in.
Ik denk dat Baudet en Roos voorbeelden zijn van :
" levende vissen" !!
Eigenlijk verdient zo'n de Waard geen aandacht, want dat wil die juist graag.
@De Koreaanse Slet | 21-06-16 | 13:59
Natuurlijk lijkt EUropa (en het EUroscisme) niet op nazi Duitsland, maar ik sloot me even aan bij uw logica.
Lobbyisten bepalen de politiek in EUropa, dan heb ik het over de officiele lobbyisten die namens de technocratie EU - middels democratisch gekozen volksvertegenwoordigers bepalen wat er gebeurd. U weet hoe het werkt, u moet allen nog even uit die ontkenningsfase kruipen.
De grote vraag die u constant herhaalt - of Britland er beter/slechter wordt van een Brexit doet niet ter zake.
Eenvoudigweg de EUroscisten (technocraten) zullen nooit toestaan dat het NEE-kamp wint. De risico's voor niet alleen Britse multinationals maar voor de gehele technocratie - verkocht als unie zijn vanuit een technocratsich oogpunt gewoon te groot.
Beroep = Boerenlul | 21-06-16 | 14:09
Ik denk/hoop ergens dat ze winnen. Engeland loopt al jaren de boel te frustreren en wilde alleen maar lid worden omdat ze ergens in de 18de eeuw zijn blijven hangen en hun economie maar niet konden moderniseren. Waar landen zoals Duitsland en Nederland volop bloeiden waren zij immer het gehandicapte kindje wat achter de feiten aanliep. Ze doen maar. Het gaat ons miljarden kosten maar wellicht is het een mooie les te leren dat we nu eenmaal niet meer in het verleden leven.
@De Koreaanse Slet | 21-06-16 | 14:24
Neem een voorbeeld aan IJsland. hun militaire slagkracht is zeer beperkt. Geen lid van EU en toch na hun bankencrisis komt het land relatief snel weer overeind.
.
Een droomscenario voor NL na een Nexit.
tipo | 21-06-16 | 14:10
Grappig dat je dat denkt. Dat betekent dus dat we eerdaags de bitch zullen zijn van een ander land. Zonder politieke, economische of militaire slagkracht zijn vooral wij de hoertjes van welk land ons dan ook wil.
Volgens mij moet je een cursus geopolitiek en geschiedenis volgen. Wat jij voorstelt is praktisch je billetjes spreiden voor een ieder die maar wil.
Het beste voorbeeld zijn de Scandinavische landen. Zweden en Finland zijn EU lid. Noorwegen en IJsland NAVO lid. Denemarken beiden. Waarom toch?
Jij mag misschien naïef geloven dat de wereld een mooiere plek is geworden en dat niemand ons kwaadgezind is. Maar de barbaren staan aan de poorten te kloppen. Uit Afrika, (klein)Azië en overal.
De EU moet juist een geopolitieke, militaire en economische powerhouse worden die onze welvaart de komende decennia garandeert.
Toegegeven. Momenteel functioneert het niet naar behoren. Maar het einddoel is boksen tegen de andere federaties.
Het blijft lachen met jullie.
@De Koreaanse Slet 14:05
Soms kun je beter een echtscheiding aanvragen en er met wat 'counseling' beter uitkomen, dan doormodderen.
De meest gewenste uitkomst is een zuiver economisch EEG-verdrag zonder de monetaire, geo-politieke, fiscale en fatsoenspolitieke poespas. Dat ondermijnt namelijk de democratie en gebrek aan democratie leidt tot geweld. Dat wil niemand.
@De Koreaanse Slet | 21-06-16 | 13:59
Ik denk ook dat het Brexit kamp gaat winnen. Immers de Leave voters zijn veel gemotiveerder om naar de stembus te gaan dan de Remain voters.
-
Denk aan het NL referendum eerst noemde Rutte het een 'internet achtig dingetje' daarna kwamen zijn vriendjes Arend Jan Boekestijn en Rob de Wijk met het briljante advies om niet te gaan stemmen. Werkelijk alles ging fout bij de het ja kamp in aanloop naar het referendum in NL.
@De Koreaanse Slet 13:59
De EEG leek op de vrijhandel tussen Hanzesteden. De EU is echter een politieke stap te ver gegaan. De meeste voorstanders voor een Nexit of Brexit tekenen gelijk voor een nieuw EEG-, EER of EFTA-verdrag.
Er waren eens drie kleine Europese landen die samen gingen werken. Ze noemden hun economische samenwerking de BeNeLux naar de beginletters van hun landen. Deze samenwerking stond model voor de latere EEG. En iedereen zag dat het goed ging. Totdat de EEG naar een monetaire unie, een handelsunie, en een politieke unie werd gevormd.
Macht corrumpeert. Alle pogingen om tot wijziging en hervorming te komen werden opzij geschoven. Alle referenda over welk Europees verdrag of voornemen is met meerderheid weggestemd door het volk. De politici bleven zitten en verdeelden hun macht en baantjes.
Wat eens een prima idee was is nu een duur, verband van 28 landen dat als los zand aan elkaar hangt met een waterhoofd. Regerend met geleende macht. Vooral geen enkel gezag en zonder democratische controle.
Ik wil de Benelux of desnoods de EEG terug. Zonder miljarden afdracht en steun. Met eigen grenzen en eigen verantwoordelijkheid. En vooral democratische controle door het parlement en een onpartijdige pers.
Vooral dat laatste schijnt erg lastig te zijn.
tipo | 21-06-16 | 13:51
Het grote geld wil juist een EU. Misschien niet perse deze grotendeels door socialisten gerunde EU maar wel een EU. Een Europees machtsblok. Een Nexit is dus onzinnig. De kosten wegen niet tegen de baten op. Je kan dan beter pushen voor hervormingen. Die overigens keihard nodig zijn.
En... Koreaanse slettebak, hoe kom je aan die wijsheid?
Zoals ik al eens eerder heb vastgesteld, je praat regelmatig ernstig poep, dat heb je er nu van als je niet fatsoenlijk kakt 's morgens.
Te dom om te kakken, je hebt het zelf aangegeven, dan komt de rommel er op een gegeven moment aan de bovenkant uit.
Mutsekindje, nogal wiedes dat de grote graaiers bang zijn voor een Brexit, want ze moeten er niet aan denken dat hun Egyptische vleespotten zouden kunnen opdrogen.(zoek het maar even op, kan leerzaam zijn)
Dat die vleespotten worden gevuld door veelal minder rijken en keinverdieners zal ze jeuken.
En dat jij dat niet begrijpt weet inmiddels iedereen hier.
""<..> De Ieren en Schotten hebben al aangegeven niet bij het Verenigd Koninkrijk te willen blijven...""
@ De Koreaanse Slet | 21-06-16 | 13:59
.
dat doen ze al 300 jaar..!
"".. Ik ben voor de EU maar met veel meer autonomie van de afzonderlijke staten; dus een samenwerking op geheel vrijwillige (en vrijblijvende?) basis. En dus geen marxistisch-'humanistische' EU-dictatuur...""
@ Aristotalloss | 21-06-16 | 11:14
.
oftewel de definitie van de oude E.E.G. dus
litebyte | 21-06-16 | 13:50
Ik denk dat een Brexit wel gaat gebeuren. Ik denk dat de Britten er stug en eigenwijs genoeg voor zijn. De Ieren en Schotten hebben al aangegeven niet bij het Verenigd Koninkrijk te willen blijven.
Maar de hamvraag blijft. Worden de Engelsen en Welshmannen er beter van?
De Nederlanders zijn toentertijd het hele EU gebeuren begonnen. De achtergrond was handel, vrijheid, democratie. Eerst met de Benelux, later met andere landen. Tot op het punt dat zelfs de Britten mee wilden doen.
Je kan hysterisch gillen wat je wil maar de EU lijkt in de verste verte niet op nazi-Duitsland, de Sovjet-Unie, Napoleon of wat dan ook. Historisch gezien lijkt het het meest op de Hanzesteden of de Poolse-Litouwse gemeenschap.
@De Koreaanse Slet 13:45
Een nexit is alleen een goed idee, als je vervolgens 20 jaar lang een nachtwakersstaat begint. En dan nog zijn de eerste 3 a 5 jaar crisis-achtig, vanwege de Euro-exit die ongecontroleerd gaat en ruzie met de ECB over vorderingen die we op hen hebben en niet betaald kunnen worden.
Ik heb op een bierviltje eens berekend dat het 12 jaar duurt, voordat een Nexit begint te lonen. Tot in de eeuwigheid, dat wel.
-weggejorist-
Het artikeltje van De Waard is uiterst misplaatst, tendentieus en van een zeer bedenkelijk niveau. Misschien kan de heer De Waard eens een artikeltje schrijven over hoe referenda werken in Zwitserland.
Wel knap hoor. Zelfs de islamitische terreuraanslagen zijn schijnbaar uitgesteld tot na 23 juni. EU is vrede.
Als er niet snel iets gebeurd dan hebben we inderdaad bloed in de straten.
Dat komt niet door Jan of Thierry maar door het Europese opgedrongen beleid van het ongelimiteerd binnenhalen van massa's onderknuppels van de haatprofeet en het irrationeel verdedigen van dat desbetreffende standpunt. Daarom: Brexit, Nexit e, exit EU.
Ik heb echt liever een groot welvarend samenwerkend Europa. Maar niet op de huidige manier.
-weggejorist-
@De Koreaanse Slet 13:41
Nationaal-socialisten zijn tegen de EU om geheel de verkeerde reden. Zij willen inderdaad een leven lang in de bijstand zitten, zonder te delen met immigranten.
Maar ook alle hardwerkende netto-belastingbetalers die niet in overheidsdienst zijn, zijn tegen de EU, en die verdienen de macht die ze nu ontzegt wordt.
beerboeloe | 21-06-16 | 13:40
Dan moet je dus zaken doen zoals het Vysherad trio. Polen, Hongarije en (toen) Tsjechoslowakije gingen samen praten over hoe te ontsnappen uit de invloedssfeer van het Kremlin. Economisch en militair. Door die samenwerking konden ze uiteindelijk ontsnappen en respectievelijk NAVO en EU lid worden. De Baltische staten deden iets soortgelijks.
M.a.w. je bent dom en naïef als je denkt dat Nederland een Nexit kan doen zonder Duitsland en andere broederlanden. Dat kan niet. Althans niet zonder er ernstig en diep voor te bloeden.
@De Koreaanse Slet | 21-06-16 | 13:21
Een Brexit gaat niet gebeuren, dat weet u net zo goed als ik. Dat een democratsiche besluitvorming een technocratisch systeem (we noemen het maar even een unie) van duizenden miljardne kapot kan maken, dat gaat echt niet gebeuren. Wat de uitslag ook is, het JA-kamp wint.
Die Brexit gaat niet door. Blijft erover een heel sterk verdeeld UK, met grote risico's voor politieke en sociale onrust. Cameron (waarbij Rutte als lul in het niets valt) zal aftreden.
Dit laatste zijn niet mijn voorspellingen, dit zijn voorspellingen van de Britse kranten en politiek deskundigen in Britland.
Technocratie is een bitch helemaal als het als democratische unie wordt verkocht.
De Koreaanse Slet | 21-06-16 | 13:16
Risico´s , zie de geschiedenis. Nee lekker in die angst blijven hangen en je langzaam je land ondemocratisch laten afpakken tot een soort staten van Europa met een paar corrupte machtwellustigen aan het roer. Heb jij de garantie dat als de UK (of NED) op langere termijn niet vergelijkbare handelsafspraken en samenwerking kan opzetten waardoor de export en economie verbeterd?
tipo | 21-06-16 | 13:26
Maar ik wil jouw kamp niet horen over al dan niet gefingeerde risico's die me erg onwaarschijnlijk lijken. Ik wil jouw kamp horen over de voordelen. Hierboven loopt al iemand dommig te blaten dat een paar procent op ons BNP het wel waard is. Een paar procenten is rampzalig.
Niet alle Koreanen zijn sletten maar de domste Slet die ik ken is wel Koreaans.
@Beroep = Boerenlul 13:40
Precies. Het Nederlandse handelsoverschot binnen de Eurozone kan niet permanent blijven bestaan, zonder er een grote stroom belastinggeld achteraan te sturen om de balans te behouden.
Economische groei voor Nederland is dus enkel buiten de EU te zoeken. En daar woont 90% van de wereldbevolking, dus daar valt nog een hoop te doen.
Eurofielen zijn een soort provincialen die niet buiten Europa durven te kijken.
@De Koreaanse Slet | 21-06-16 | 13:35
Het beste is om het zo te houden, geld van de armen richting de rijken. Dan heb je de minste kans op een crisis, dat ben ik met je eens. Zelfde probleem krijg je als multinationals belasting zouden moeten gaan betalen, dat moet je niet willen, gaat ten koste van groei.
Roderick Random | 21-06-16 | 13:28
Waar het mij om gaat is dat nationaalsocialistisch tuig loopt te juichen voor een Brexit. Dat heeft niets te maken met antisemitisme maar alles met nationaal-socialisme. Nationaal-socialisme is in opmars omdat men vindt dat iedereen van dezelfde etnische achtergrond recht zou hebben op een stukje van de taart. Het moet eerlijker voor eigen volk vinden ze. Maar de harde werkelijkheid leert dat nazi's meestal niets bijdragen aan de taart en ze deze dus willen stelen en uitdelen aan het eigen volk. Vuige smerige ideologie.
@De Koreaanse Slet | 21-06-16 | 13:35
Als ik naar een Brexit kijk zie ik dat ondernemers die internationaal handel drijven 'not happy' zijn met een eventuele Brexit. Als ik dit door extrapoleer naar een Nexit ben ik er niet van overtuigd dat een Nexit goed voor Nederland. Echt niet.
================================================
Ja en daar trap je dus in de leugen van de EU, denk aan Griekenland. Die internationale ondernemer is gelukkig met zijn export naar Griekenland (Omzet, bonus, korte termijn).
Een paar jaar later blijkt dat de Grieken met geleend geld de omzet van ondernemer hebben gespekt en het geleende geld niet terug kunnen betalen. Gevolg de belastingbetaler van de Noordelijke Eurolanden mag de schuld gaan betalen omdat de Grieken nooit aflossen. (Lange termijn, Schuldencrisis). Die (nep)export was dus nog minder waard dan waardeloos.
@gelachewoar | 21-06-16 | 13:33
Al die mooie landgoeden van miljonairs in de UK zijn ook gesubsidieerd met EU-landbouwsubsidies. VPRO heeft daar nog een programma over gemaakt. "Slag om Brussel" als ik me niet vergis. De schoonvader van Cameron incasseert zo ook miljoenen euro's www.express.co.uk/news/uk/670181/saant...
.
"Today an investigation by this website exposes how the 58 billion Euro (£46BN) scheme, which was set up to help impoverished farmers, is now being exploited by Britain's landed elite to bankroll their huge inherited estates."
Een Brexit of Nexit of whatever is geen oplossing. Geen land is een 'island on its own,' zelfs het VK niet, er is altijd samenwerking op gebied van handel, veiligheid etc. Oplossing is NIET uit de EU, maar een ANDERE EU, het liefst van de welvarende landen in NW Europa. Gezamenlijk opkomend voor eigen belang, en niet, zoals nu, eindeloos voor Sinterklaas willen spelen voor wat er verder nog op deze wereld rondspookt.
@De Koreaanse Slet | 21-06-16 | 13:16
Houdt u nu niet van de domme..."Dan ga je toch de EU hervormen" al met een miezerig niet bindend referendum hebben de EUroscisten een probleem.
Dat is dezelfde logica als aan het einde van WO2 te zeggen: "dat Derde Rijk werkt niet goed, laten we het veranderen."
De EU wordt niet hervormd, hoogstens omgevormd. De EU is een tussenfase. Uber EUroscist Hans van Baalen verraadde dat al enigszins tijdesn zijn toespraak afgelopen maart in het Hilton in Den Haag.
Een nieuw geo politiek en economisch machtblok - gevormd door de TPP/TTIP en TISA overeenkomsten.
Beroep = Boerenlul | 21-06-16 | 13:27
Als ik naar een Brexit kijk zie ik dat ondernemers die internationaal handel drijven 'not happy' zijn met een eventuele Brexit. Als ik dit door extrapoleer naar een Nexit ben ik er niet van overtuigd dat een Nexit goed voor Nederland. Echt niet.
@tipo | 21-06-16 | 13:20
Toch vreemd dat een kopie van de bonnetjes ook gepubliceerd is die middag. Een search over een database kan snel een betaling vinden, maar ... een kopie van de factuur, een kopie van het bonnetje. Vraag maar aan Ivo, Ard en Fred ;).
@De Koreaanse Slet | 21-06-16 | 13:16
Duidelijk is dat (lucht)havens als Hamburg en Frankfurt sneller zullen groeien dan Schiphol en Rotterdam als Duitsland in de EU zit en Nederland niet. Het zal wel een paar procent krimp geven, wat ik persoonlijk niet erg zou vinden en er wel voor over zou hebben om een stapje terug te maken, maar dat allemaal nooit gebeuren dus waar hebben we het over. Ze kunnen beter die EU democratischer maken.
.
@tipo | 21-06-16 | 13:20
"Je denkt" dat het zo is. Het zou kunnen, maar dat betekent dan ook dat ze mijn aankopen in de VS zouden kunnen inzien? Is die site verbonden aan de Mossad of zo :) ? Blijf het snel vinden en ik denk (met velen) dat het wel degelijk het verschil maakt komende donderdag. Mensen willen niet geassocieerd worden met een moordenaar, zo simpel is het.
Een boerin uit Cornwall Engeland zei het beste. 'Een Brexit? Ik ben voor, ik vind dat we onze eigen beslissingen moeten maken' toen de interviewer haar vroeg over de 20,000 euro subsidie die ze per jaar krijgt van de EU en hoe ze dat gaat oplossen had ze geen antwoord.
Nogmaals van mij mogen de Britten weg. Maar of het verstandig is?
De Koreaanse Slet | 21-06-16 | 13:21
JA subsisidie, in europees verband waarmee zij hun invloedssfeer kunnen behouden. Zoals de landbousubsidies, subsidies voor allerlei vage eu clubjes waardoor we als consument een heffing honderden euros moeten betalen voor spullen buiten de EU. Het is een zelfgecreerd gedrocht. Hoe langer je erin blijft des te meer subsisidie argumenten er zullen zijn.
Sano | 21-06-16 | 12:17
Beroep = Boerenlul | 21-06-16 | 12:28
De EU-filie in Vlaanderen (en België algemeen) ligt er niet aan dat we aan de EU-instellingen zouden verdienen. Als Belg is het sinds de uitbreidingen van 2004 en 2007 zeer zeldzaam om een baan bij de EU te krijgen. Bij elke EU-top is het verkeer in Brussel nog chaotischer dan anders, en de inzet van politie kost handenvol geld. De EU-ambtenaren betalen nauwelijks belastingen, en al zeker niet aan ons land. De woningprijzen rondom Brussel zijn geëxplodeerd zodat jonge mensen het zich niet kunnen veroorloven om in de gemeente van hun ouders te gaan wonen. Alles bij elkaar denk ik dat de aanwezigheid van de EU eerder nadelig is.
Nee, de EU-filie komt elders vandaan. Net als in Nederland zijn de media zeer EU-gezind (zelf zouden ze zeggen: Europees gezind). Wie tegen de EU is, is tegen Europa. Ze maken het verschil tussen de twee niet eens meer. Ze zijn hier bovendien bijzonder trots omdat we een paar poppetjes hebben mogen leveren: Dehaene, Verhofstadt (sinds zijn passage als MP iets minder populair), Van Rompuy. En dat samen met de prachtige ontstaansgeschiedenis van de EU, waarin Belgen ook al van in het begin een grote rol speelden (denken we toch), wordt aan alle scholieren meegegeven voor de rest van hun leven.
Uiteindelijk gaat de NL belastingbetaler de schulden van Griekenland betalen. Weliswaar exporteerde NL in het verleden naar Griekenland. De Grieken kochten die goederen en diensten met geleend geld wat ze nooit meer terugbetalen. Dus 10-20 jaar later krijgt de NL bevolking alsnog de rekening. Over welke voordelen heb jij het eigenlijk Koreaanse Slet?
Peter is een mietje, een jankerd en eentje van het zieligste soort
Precies. Niet alle Brexit aanhangers zijn nazi's maar alle nazi's zijn wel Brexit aanhangers.
De Koreaanse Slet | 21-06-16 | 13:23
Zo zijn (misschien, misschien) niet alle voorstanders van een economische boycot van Israel (onder wie Jo Cox) antisemieten, maar alle, linkse en rechtse, antisemieten zijn wel voor een boycot van Israel.
Zie je, Koreaanse Slet: ik schud ze ook zo uit mijn mouw.
@De Koreaanse Slet | 21-06-16 | 13:21
Dan ga je toch de EU hervormen? Die EU kost ons ongeveer 1% BNP waarvan we ongeveer 1/3 direct terugkrijgen. Daarom zijn we nettobetalers. Maar hoe zit het met de centjes die we indirect middels de verdragen en afspraken verdienen?
We weten helemaal niet eens hoeveel dat is. We weten alleen dat het heel erg veel is. Wat we ook niet weten is in hoeverre een eventuele Nexit dat zal aantasten. Wat we wel weten is dat een eventuele Nexit tenminste het volledige bedrag zal kosten wat we zouden besparen en naar alle waarschijnlijkheid veel en veel meer. Leuk hoor 8 miljard besparen. Maar niet als het je 32 miljard per jaar gaat kosten. Of meer.
============================================
Het verdrag van Maastricht trad in werking in 1992, zijnde 24 jaar geleden. Dat is de basis van de huidige EU structuur. Wat jij nu verteld is dat al 24 jaar men geen rekensommetje op kan stellen of NL nu voordeel of nadeel uit de constructie behaalt, men weet het niet.
Dan is er maar één conclusie mogelijk eruit en wel zo snel mogelijk. Als er namelijk een bewijsbaar voordeel voor NL is, dan had men dat wel aangetoond. Never done!
@De Koreaanse Slet 13:16
De afdrachten aan ESM, ECB et cetera en het stelen van de Nederlandse pensioenfondsen gaat om honderden miljarden. niet het klein grut waar u het nu over heeft. Wilt u het risico lopen dat er 900 miljard van Nederland gestolen wordt door de Fransen en Duitsers die geen pensioen hebben? Blijf dan vooral in de EU.
De risico's om in de EU te blijven zijn nu eenmaal onaanvaardbaar groot.
tipo | 21-06-16 | 13:20
Precies. Niet alle Brexit aanhangers zijn nazi's maar alle nazi's zijn wel Brexit aanhangers.
Uiteindelijk zal het één EU worden en zijn, maar moet dat echt binnen 10 jaar? Gastarbeiders zijn in NL al 60 jaar, en dat is een veel kleinere groep, en daarvan is de integratie en dergelijk nog niet geslaagd. Niveau landen is erg groot, dat ga je niet even in 5 jaar oplossen. Een land moet eigen grenzen kunnen bewaken, sluiten!
Beroep = Boerenlul | 21-06-16 | 13:16
Een boerin uit Cornwall Engeland zei het beste. 'Een Brexit? Ik ben voor, ik vind dat we onze eigen beslissingen moeten maken' toen de interviewer haar vroeg over de 20,000 euro subsidie die ze per jaar krijgt van de EU en hoe ze dat gaat oplossen had ze geen antwoord.
Nogmaals van mij mogen de Britten weg. Maar of het verstandig is?
@Watching the Wheels 12:53
Ik denk eerder dat splcenter.org alle bonnetjes van de National Vanguard in haar bezit heeft via de US-belastingdienst, en daar een zoekmachine op heeft gezet met "Thomas Mair". Al sinds de oprichting van de Nationale Alliance. Vind ik niet zo vreemd.
Ik zie ook niet hoe het remain-kamp hier profiteert, want het maakt voor de polls niet uit. Het is ook een nationaal-socialist die die moord uitvoerde en die kunnnen sowieso niet echt rekenen op de symaptie-vote van de neutrale toeschouwer. De Brexit-gangers kunnen ook niet aan het nationaal-socialisme gekoppeld worden over het algemeen.
Verspild bloed dus, zonder opzet van een groot geheel, maar enkel een daad van een nationaal-socialist met overdreven smetvrees.
De EU is gewoon een machtsstructuur die alleen bedrijven, rijken en ambtenaren een voordeel zal opleveren. Alle anderen zijn dadelijk arm, stemloos, machteloos en berooft van een meest fundamenteel recht, het recht op zelfbeschikking.
Statler en Waldorf | 21-06-16 | 13:03
En een zogenaamd linkse partij als GroenLinks werkt van harte mee aan het uitspelen van de Europese arbeidersklasse (zoals links dat vroeger noemde) tegen een almaar aangroeiend contingent van niet-westerse, vaak zelfs anti-westerse laaggeschoolden uit de derde wereld. Onbegrijpelijk.
litebyte | 21-06-16 | 12:54
Dan ga je toch de EU hervormen? Die EU kost ons ongeveer 1% BNP waarvan we ongeveer 1/3 direct terugkrijgen. Daarom zijn we nettobetalers. Maar hoe zit het met de centjes die we indirect middels de verdragen en afspraken verdienen?
We weten helemaal niet eens hoeveel dat is. We weten alleen dat het heel erg veel is. Wat we ook niet weten is in hoeverre een eventuele Nexit dat zal aantasten. Wat we wel weten is dat een eventuele Nexit tenminste het volledige bedrag zal kosten wat we zouden besparen en naar alle waarschijnlijkheid veel en veel meer. Leuk hoor 8 miljard besparen. Maar niet als het je 32 miljard per jaar gaat kosten. Of meer.
Dat is hetzelfde als een goede baan opzeggen met veel belasting voor een kutbaan met amper belasting.
Wat ga je er als land netto op vooruit is de eerste en enige vraag die ik wil stellen aan de Nexit-campagnemedewerkers. En zeg niet 8 miljard want Zwitserland en Noorwegen dragen ook honderden miljoenen per jaar af aan contributie zonder zeggenschap en zonder enige subsidie. Gewoon omdat ze mee willen spelen. Zwitserland is overigens Schengenland. Ik heb sterk het gevoel dat de Nexit propagandisten er echt de ballen verstand van hebben en dat lijkt me erg onverstandig.
@litebyte | 21-06-16 | 13:06
Pechtold is naast een intrigant ook populistig. Zijn manier en niveau van populisme is anders dan van krijser wilders, maar het blijft een populist.
=============================================
Vreemd? De laatste weken zie ik Pechtold veel verschijnen en krijsen op de TV dat een Brexit heel heel slecht is. Daarentegen Wilders hoor ik de afgelopen weken totaal niet, ondanks dat hij pro Brexit is mengt hij zich niet in het debat.
Conclusie: dat krijsen van 'populist Wilders' dat valt wel mee.
Sjonie01 | 21-06-16 | 11:39
En die twee kopvodden staan precies op het moment dat de camera op ze gericht staat in hun ogen te wrijven.
Zelfs aan de special effects is gedacht.
Iedereen denk dat stemmen over een Nexit niet kan.
Maar lieve kijkbuiskinderen dat hebben we in eigen hand.
Bij de TK verkiezingen volgend jaar kunnen we het verschil maken.
@Toontje-lager | 21-06-16 | 13:09
Een kat in het nauw maakt rare sprongen. Zeker een dronken kat met een EU leger.
Als het pro EU kamp wint in Engeland zijn we binnen de EU redeloos en redeloos verloren.
Dan denk zuipschuit en z'n trawanten nog sterker dat alles geoorloofd is.
Dan gaat de rem voor zover die er nog is er pas echt af.
@litebyte | 21-06-16 | 13:00
Niet flauw doen, ik zit nooit op die sites. Ik verwijs naar een andere site in de VS van een organisatie tegen haat, die al op de dag van de moord op Jo Cox met de zwartgelakte bonnetjes van het wapen en radicale boeken kwam, zie link boven. Dat is toch niet logisch. Het is niet logisch dat überhaupt iemand op die dag met dat bonnetje naar buiten komt. Een paar dagen late, oké dat zou kunnen, maar niet op die middag.
Die De Waard is geen knip voor zijn neus waard. Hij zou zich moeten schamen voor het aannemen van causale verbanden die niet bestaan. Het objectief vaststellen van oorzaak en gevolg is een intellectuele bezigheid die meneer De Waard kennelijk niet machtig is. Toch mag zo iemand rafelige, ranzige stukjes op papier zetten. Faal-columnist.
@De Koreaanse Slet | 21-06-16 | 13:01
... dat het anders en beter moet in de EU. Dat roepen populistische EUroscisten als Pechtold al jaren.
Maar ze doen er feitelijk en aantoonbaar, geen ene bips aan.
Populisten hebben nu eenmaal de neiging om iets te roepen wat ze niet waar kunnen maken, Pechtold is naast een intrigant ook populistig. Zijn manier en niveau van populisme is anders dan van krijser wilders, maar het blijft een populist.
@Roderick Random | 21-06-16 | 12:5
Je gaat die EU ook niet stoppen, de krachten erachter zijn veel te groot. Op 9/11 verdwenen een paar flatgebouwen van beton en staal (vrijwel niks over). Zouden ze niet nog zo'n geintje uit kunnen halen om het lot wat te helpen? Hoe verklaar je dat de energie ontbrak om die torens tot poeder te laten verdwijnen? Je kunt er ook niet over nadenken, misschien heb je wel gelijk. Doen we dat voortaan www.youtube.com/watch?v=v-27FGbpBk4
Mag ik de MH17 slachtoffers nu beschouwen als slachtoffers van de zucht van de EU naar uitbreiding?
Volgens Peter de Waard's gedachtepatroon mag dit causaal verband gelegd worden. Immers zonder roepende EU-bestuurders op een balkon in de Oekraïne, geen conflict met Rusland en zonder conflict met Rusland geen neergestort vliegtuig. Zo makkelijk om een verband te leggen... voor politiek gewin. Respectloos ook.
Peter de Waard zou goed moeten kijken hoe breedgedragen inmiddels de roep is om te stoppen met de EU. Overal zie je anti-EU partijen groeien in de peilingen. Dat komt niet door de roep van het populisme, maar dat komt door de afkeer van de falende anti-democratische elite.
Zonder dit falen, en zonder de democratische schuld van de huidige wijze waarop de EU organisatie in elkaar steekt, zouden het "populisme" geen voet aan de grond krijgen. Sterker nog, ondanks de roep van economische teloorgang, groeit de het anti-EU sentiment (dus tegen de stroom in). Peter de Waard laat zich misschien nog een loer draaien door de schitterende multiculturele, sociale vergezichten. De mensen die gewoon voor dag en dauw naar hun baantje haasten weten wel beter. Ondanks tomeloze inzet en de belofte van gouden bergen, zal de EU hen nooit de welvaart geven, die het de heersende elite geeft. De EU is gewoon een machtsstructuur die alleen bedrijven, rijken en ambtenaren een voordeel zal opleveren. Alle anderen zijn dadelijk arm, stemloos, machteloos en berooft van een meest fundamenteel recht, het recht op zelfbeschikking.
Kinderen als wapen:
edition.cnn.com/videos/world/2016/06/2...
Roderick Random | 21-06-16 | 12:48
In principe wel. Als iemand jou vertelt wat je wil geloven zonder jou de consequenties erbij te vertellen dan ja.
Ik wacht bijvoorbeeld nog steeds op de boodschap van wat de voordelen zijn bij een Nexit of een Brexit. Tot dusver heb ik rampscenario na rampscenario mogen horen van zowel voorstanders als tegenstanders. Pure logica gebiedt echter dat als je, zoals zeker Nederland, jaren bezig moet zijn met nieuwe afspraken met je handelspartners dat je netto verliest. Hoeveel is nog maar de vraag.
Ik ben het wel eens dat het anders en beter moet in de EU maar een Nexit lijkt gewoon geen voordelen te hebben. Niet economisch althans en eigenlijk helemaal niet. Als het Nexit-kamp Nederland wil overtuigen dat er al een referendum moet komen dan wil ik wel eens het kosten/baten verhaaltje horen. De nadelige gevolgen zijn sowieso al onoverzichtelijk dus dan moet je echt met een sterk verhaal komen wil je mij overtuigen.
@Watching the Wheels | 21-06-16 | 12:53
U geeft het zelf al aan: als u niet meer weet wat u moet geloven heb ikals tip voor u: houdt u verrre van commerciele conspiracy sites als zerohedge of infowars.
Regelmatig bezoeken levert u mogelijk een aluminiumfolie complex op.
@Watching the Wheels | 21-06-16 | 12:53
@Watching the Wheels | 21-06-16 | 12:56
En als het bonnetje dezelfde dag gevonden wordt, waarom houden politie en OM het dan niet voor zich tot de rechtszaak? Waarom komt het eerst bij een site in de VS terecht? Vreemd hoor. Misschien zie ik iets over het hoofd?
Hoe groot is de kans dat die dame door anti Brexit krachten vermoord is of nu met een cocktail ergens op een strand zit? #durftevragen
Watching the Wheels | 21-06-16 | 12:53
Die kans is nul. Met dit soort denken gaan we de EU niet stoppen...
Gemiste kans op persiflage van "Hitler has only got one ball".
.
www.youtube.com/watch?v=-K9or6hhjmI
.
Ook gebruikt in Allo Allo: www.youtube.com/watch?v=AxjoUbHZ_lw&a...
.
"Juncker has only had ONE drink".
Het niet uit de EU stappen gaat wel meer dan één dode opleveren.
*@overVecht blij maken doet met accentjes*
De EU is prima mist ze doet wat ze beloofd. Vrede, welvaart en veiligheid. Geen van drie heeft ze waar gemaakt. Op naar een nieuw expiriment! Een grotere fuck-up als de EU kan het niet worden.
Hier de wiki van Jo Cox, overleden op 16 juni 2016, dezelfde dag als die publicatie en.wikipedia.org/wiki/Jo_Cox
@De Koreaanse Slet | 21-06-16 | 12:41
Klopt, als je EUroscisten als Frans Timmermans of van Baalen hoort spreken, denk je als Nederlander ver in het buitenland:
Godverdomme wat een smerig stel intrigante demagogische populistische leugenaars zijn het toch.
De EU-getrouwen zouden er beter aan doen, na te denken over hervormingen die noodzakelijk zijn om de boel bij elkaar te houden in plaats van energie te steken in loze argumenten en bangmakerij. Alle discussies over exit-strategieen duiden er toch alleen maar op dat er iets vreselijk mis is in de EU. Het verdrietige is,dat niemand in de EU zich daarmee bezig houdt, en volledig gefocust is op het behouden van de status quo...
Kan iemand uitleggen, hoe het mogelijk is dat deze blog of site of wat het ook is op de dag van de moord op Jo Cox al dit bericht plaatste zie datum met de bonnetjes van de aankoop van het wapen en ook alle aankopen van de dader bij bol.com in 1999 en 2003 en dan ook al bepaalde dingen "Van der Steur-zwart" gelakt www.splcenter.org/hatewatch/2016/06/1... ? Geeft het OM die bonnetjes zo snel aan een site in de VS? Probeer zelf eens een bonnetje uit 1999 te vinden, hoelang doet u daarover? En dan zou zo'n zwerver de administratie op orde hebben? Waarom kon Fred Teeven dat bonnetje destijds niet vinden als het zo simpel is? Die wist nog waar hij moest zoeken. Hoe groot is de kans dat die dame door anti Brexit krachten vermoord is of nu met een cocktail ergens op een strand zit? #durftevragen je weet niet meer wat je kan geloven, je weet wel dat we door alle kanten gemanipuleerd worden www.youtube.com/watch?v=_tf1FA3gqWE
Leuk om die hele EUrofarce van letterlijk een afstandje te kunnen aanschouwen.
losstaande daarvan iedereen die werkelijk denkt dat deze miljarden kostende technocratische klont EUroscisme middels democratische weg kan worden afgebroken is een totale onbenul.
Wat de uitslag ook is, het Ja-kamp zal winnen. Niet goed, dan maar kwaadschiks.
cat22 | 21-06-16 | 12:24
Zelfs als het verband tussen het Brexit-debat en de moord gelegd zou kunnen worden, dan nog is de vraag welke betekenis je daar aan zou moeten geven.
Als een moslim-terrorist een aanslag pleegt, dan is dat, zo horen wij al te vaak, het rechtstreeks gevolg van een maatschappelijk debat, en moeten we al te vaak begrijpen dat die terrorist "eigenlijk" door ons uitgescheten en in het nauw gedreven is en er zelf niks aan kan doen dat hij dan zijn heil moet zoeken in wat anders dat hen identiteit geeft.
Als een rechts-extremist een aanslag pleegt, wordt dit geheel anders uitgelegd. Ook hier is die aanslag een rechtstreeks gevolg van het maatschappelijk debat, maar nu wordt het onmogelijk geacht dat de terrorist in kwestie zich uitgescheten en in het nauw gedreven voelt, en is hij volledig, maar dan ook volledig verantwoordelijk voor zijn keuze om heil te zoeken in iets anders dat hem identiteit geeft.
Er zijn feiten, en er zijn betekenissen. De feiten, daar kunnen we niet omheen, maar betekenis geven, dat is een hachelijke zaak.
Een populist is als een pedofiel die een kindje snoepjes belooft maar er niet bij vertelt dat je verkracht wordt op vrijwel alle andere punten.
De Koreaanse Slet | 21-06-16 | 12:41
Een linkschmensch die ons probeert wijs te maken dat de islam een vreedzame religie is, is dus een populist?
¨... waar het inmiddels al een dodelijk slachtofffer heeft geëist¨.
Walgelijk uitbuiten van wellicht twee los van elkaar staande feiten. Het is fatsoenlijker om eerst de rechtzaak af te wachten en de rechter te laten oordelen.
Je kan ook orakelen: ¨Links heeft een moeder opgeofferd om de hun onwelgevallige peilingen voor een Brexit in hun voordeel te beïnvloeden¨.
Waarschijnlijk was het noodlottige samenloop, ongelukkig toeval. No panic, no panic, (Corporal Jones) dus.
chosenignorance | 21-06-16 | 12:35
Populisten zijn figuren die mensen graag vertellen wat ze willen horen. Men wil graag horen dat alles straks mooier is en de zon dagelijks schijnt. Maar dat is niet zo.
Een populist is als een pedofiel die een kindje snoepjes belooft maar er niet bij vertelt dat je verkracht wordt op vrijwel alle andere punten.
Net zo'n krankzinnige gevolgtrekking als wat men schreeuwde na de moord op Fortuyn, ineens was iedereen die ook maar iets met dierenwelzijn te maken had medeschuldig [...]
mallekater | 21-06-16 | 11:55
Met dit verschil dat het bestuur van GroenLinks afdeling Wageningen na de moord op Fortuyn driftig aan de slag ging om alle sporen van contact met Volkert op stalinistische wijze uit te wissen.
Dacht bij VK aan Verenigd nog iets ...
Ik zou wel eens willen weten hoeveel er vreten van gebakken lucht.
En hoeveel er echt werken om al die vreters in leven te houden.
Dat en wat Feynman zegt.
Dat populisme is -zeg maar- democratie die onwelgevallig is. Tegenstanders van populisme zijn tegenstanders van democratie.
@Zwizalletju | 21-06-16 | 12:29
Dan zul je met de aanstaande verkiezingen mrt 2017 liegende Rutte toch naar de uitgang moeten wijzen. Hij is Totally Totally tegen een volk met een mening.
Trap niet één VVD belofte want na de verkiezingen wordt je als kiezer gewoon 4 jaar lang in je bek gescheten.
Donderdag: "Hoe staat het met de exit-polls?"
Shooting the messenger much meneer de uiterWaard. ??..
@DubbelDibbel | 21-06-16 | 12:03
Ik ben ook niet voor een Brexit of Nexit, maar het feit dat er nu een Brits referendum over is en het feit dat er alleen maar over gepraat wordt vwb Nexit zet de EU elite a/h denken.
Na donderdag wat de uitslag ook is zal je twee bewegingen zien, een die nog meer wil integreren en nog meer macht wil weghalen bij de landen. De landen , en zeker de kleinere worden min of meer opgeheven, hoewel :Duitsland en Frankrijk doen toch waar ze zin in hebben.(miljoen vluchtelingen binnenhalen, EU begrotingsregels negeren) . En een beweging andersom, dus een wens om af te bouwen en landen weer baas in eigen land te laten zijn.
De laatste zullen we ook in Nederland bij de volgende verkiezingen een zet moeten geven.
@Vreetkonijn | 21-06-16 | 12:15
Vergeet Vlaanderen maar, hier zijn ze zo pro-EU als de pest. Ik kom wel in Nederland wonen als jullie de EU verlaten.
=========================================
Vind je het gek dat men pro EU is in Vlaanderen. Er werken 55.000 ambtenaren in Brussel voor de EU, die zichzelf met 5 jaar terugwerkende kracht loonsverhoging geven. Mocht de EU zich ergens anders vestigen (Straatsburg ?) dan Brussel dan is heel België failliet.
"De stem van het populisme is machtig"???
Ik heb iets gemist de afgelopen 20 jaar.
Gunst, heftige politieke debatten, nee dat moeten we niet willen. En populisme, vreeeeeeeselijk. Populisme en nationalisme, dat zijn toch wel echt de allergrootste problemen die we nu hebben. Gelukkig zijn er ook goede ismes, zoals socialisme, feminisme en vooral snobisme!
.
Wat bezielt dit soort mensen toch? Waarom altijd die adhom's? Denken ze niet voor zichzelf? Kunnen ze nou nooit eens een inhoudelijk betoog opzetten met sluitende argumenten vóór de EU, haar verdere expansie en de beoogde federalisering....?
*****tirptjirptjirp*****
Het valt me op dat er telkens waneer de EU ter discussie wordt gesteld er allerlei doemscenario's zoals oorlog economische crisis en chaos bij worden gehaald. Ik heb er even wat oude geschiedenisboekjes opengeslagen maar was het niet iedere keer het geforceerd scheppen van een groot Europees rijk dat oorlog en chaos tot gevolg had? En de infantiele voorbeelden die men geeft met betrekking tot handel en export. Men suggereert dat de handel volledig tot stilstand komt wanneer de UK uit de EU stapt. Hoe heeft men dan in vredesnaam voor de EU handel gedreven?
Op 26 mei 2012 schreef Peter de Waard: "Nu wil de PVV van Geert Wilders dat Nederland uit de EU stapt, een standpunt dat alleen door de obscure UKIP wordt gedeeld - een partij die zelfs in Groot-Brittannië geen poot aan de grond krijgt."
Hij heeft echt een vooruitziende blik...
Zeg de Waard, zou je vrijwillig in een dictatuur gaan wonen? Waarschijnlijk niet, maar je woont er al in, Europa is de grootste dictatuur van de wereld. Het europese parlement heeft niks te controleren of tegen te houden. Wat in een achterkamertje beslist wordt is wet geworden zonder enige vorm van controle. We hebben onze soevereiniteit aan Europa gegeven. Dat mensen dat nu terug willen hebben noemen we democratie. Dat mag gerust wat geld kosten, dat grote bedrijven dat niet leuk vinden is jammer maar helaas voor ze. Dat je ook nog nodig acht om twee mensen waarmee je het niet eens bent weg te zetten als grappenmakers zonder echt op de inhoud in te gaan zegt meer over het gebrek aan echte argumenten. Als een van die twee binnenkort door een Volkertje het tijdelijk voor het eewige verruild dan mag jij je dat aanrekenen.
De Waard kan net zo goed als waarzegger op de kermis staan, de man tast in het duister, echt een Volkskrant framer.
Geen enkele econoom kan een voorspelling doen, er gebeurt niks, het leven en handel gaat gewoon door. Al die doem verhalen zijn gebaseerd op EU macht wellust en hun domme volgers!
-weggejorist-
Ik koop de Volkskrant altijd om al die blote vrouwen die er in staan.
Gaan onderbouwing, alleen framen.. Ze kunnen alleen maar Framen. Nieuws en feiten uit de context halen, er een nieuwe schil omheen doen en als feiten de wereld in slingeren. Als je het maar vaak genoeg doet gaat er vast iemand in geloven. Zo werkt dat in de reclame wereld toch ook altijd meneer de Waard?
Ik vrees echter voor hem dat deze als een boemerang terug gaan komen.
@Vreetkonijn | 21-06-16 | 12:15
Vind je het gek, met zoveel mensen op de loonlijst van de EU.
Follow the money - wie heeft er baat bij de dood van die politicus. Niet het Brexit kamp. Let wel, er staan grote belangen op het spel. En het effect is er - de vraag is of het groot genoeg is. Toeval bestaat niet. Er zijn wel mensen voor minder afgemaakt.
Jos Tiebent | 21-06-16 | 12:01
Vergeet Vlaanderen maar, hier zijn ze zo pro-EU als de pest. Ik kom wel in Nederland wonen als jullie de EU verlaten.
Voordeel van een nexit is de beleidsvrijheid die je er voor terugkrijgt. Daar kun je vervolgens een kleinere overheid door krijgen, die doelmatiger te werk gaat, met de Nederlandse belastingbetaler aan het stuur via referenda. Winstgevend migratiebeleid, stopzetten ontwikkelingssamenwerking en klimaathysterie, stopzetten transferunie, stopzetten pensioendiefstal et cetera: Het is enkel mogelijk buiten de EU. Dat alleen al levert op den duur tientallen miljarden per jaar op aan belastinggeld dat we niet meer hoeven af te dragen.
Alleen zullen de eerste 3 a 5 jaar een enorme investering in Douane en leger vergen en een enorme afschrijving op Nederlandse ECB-vorderingen die uit gebakken lucht bestaan. Maar vrijheid en democratie krijg je nu eenmaal niet kado.
Stel (wat ik niet hoop) dat brexit niet doorgaat. Dan voelen de politicus zich gesterkt en gooien nog meer olie op het vuur om de burgers nog dieper de grond in te stampen en nog verder te negeren. Dan is de afstand tussen elite en de burger niet meer te overbruggen en een dictatuur is geboren. Je rechten en alles waar je in geloofde worden ontnomen. Niemand luisterd meer naar je en je mening word niet getolereerd. Vanaf dat moment word je behandelt als een hond.
necrosis | 21-06-16 | 11:50
Maaiveld | 21-06-16 | 12:09 was voor jou. Oeps
Het is inderdaad een prachtig duo om politiek naar demense te brengen. Ik zie uit naar het Nexit referendum.
Lieve EU, het rechtvaardigheidsbeginsel is compleet weg in de EU, dat is het probleem.
Werkende worden bestraft en uitvreters beloond, dat is inclusief uw zelfverrijkende organisatie met exorbitante salarissen en zonnekoning waardige paleizen.
-weggejorist-
-weggejorist-
Wie is dat nou weer, ene meneer De Waard. Nooit van gehoord, want lees het blad niet meer, en kijk ook niet op hun site. Deze meneer probeert dus grappig te zijn over de ruggen van Dad's Army en eindigt met een smerige insinuatie.
Elite? Het zijn paupers.
De elite die ik ken ziet er smerig uit, stinkt en slaapt onder een boom of afdakje vlak naast elkaar.
Ze hebben wel goede manieren en praten netjes.
Benelux (alleen het vlaamse deel van de Be dan, we willen wel de havens van Antwerpen hebben maar geen Bruxelles), en als UK een Brexit doet mag ze ook meedoen. Hek er om. 380. Dan zijn ze daar met 23.5 landen over die het schijnbaar allemaal beter weten.
Geweldig nieuws. Als de heftige toon vd populisten (mede) de oorzaak is vd moord op mw Coks wordt impliciet ook eindelijk toegegeven dat de Pechtold en de hele PvdA kliek destijds schuldig zijn aan de moord op Fortuyn
@Jan Roos,
Als het Brexit er gaat komen, en dat verwacht ik wel, dan over een jaar komen met het Nexit referendum. Tegen die tijd zal duidelijk zijn dat de rampspoed predikers van het grootkapitaal en het rood fascisme bullshit uitgekraamd hebben.
Ik begrijp werkelijk niet hoe 1 brexit idioot die iemand vermoord heeft, iemands mening over een complexe politieke en economische discussie zou moeten beïnvloeden. Zou de Waard dat ook zeggen als 1 bremain idioot iets uitgehaald had? Dan was bremain opeens evil geweest?
Wanneer je mensen zoals Jan Roos en Thierry Baudet belachelijk gaat maken omdat ze jouw mening niet verkondigen, ben je voor mij al helemaal door het ijs gezakt.
.
Het is net zo simpel als een goede ondernemer, die prijst zijn eigen waar aan en heeft het niet nodig om andere ondernemers af te kraken in de hoop daar klanten klanten weg te trekken.
Dus wanneer je de legitimiteit van het Europa -zoals het nu verworden is- aankaart ben je indirect schuldig aan het feit dat een of andere mafklapper een politica om het leven brengt??
Net zo'n krankzinnige gevolgtrekking als wat men schreeuwde na de moord op Fortuyn, ineens was iedereen die ook maar iets met dierenwelzijn te maken had medeschuldig, nee, sterker nog, de kogel kwam , aangestuurd door de PvdA, van links.
Uit je kritiek op een politicus of een partij dan ben je bij voorbaat schuldig wanneer de persoon in kwestie iets overkomt.
Sorry mensen, rechts of links interesseert me in dit geval helemaal niet, maar deze gevolgtrekking van Peter de Waard is even bezopen als die andere door mij genoemde.
De ongekozen leiders van de EU wakkeren het nationalisme steeds verder aan. Je oogst wat je zaait. Terug naar de situatie van voor 2009. En geen gelul over wat het kost want dat boeit me namenlijk niet. Vrijheid en veiligheid vind ik belangrijker dan doekoes.
Vroeger als je het niet met de massa eens was noemde men je een "racist" of "fascist" de nieuwste trend voor linksch menschen is het betitelen van mensen met verstand als "populist". Mooie geuzennaam !
Wat me opvalt in de discussie met de Remainers is dat ik het 'Grote Leider-argument' nog niet heb gehoord. Of bewaren we die voor morgen? De Marcherende Laarzen. En dat er bij een Brexit Een Grote Sterke Man opstaat die autowegen gaat aanleggen enzo. Kan ook te maken hebben met het feit dat de Nazi's de UK nooit hebben bezet. Wat overigens de reden was dat Dad's Army zo'n succes was vanaf de jaren '60. Dat lag in Europa nogal gevoelig, comedy over WW2. 'Allo 'Allo! was ook een Britse comedyserie, 30 jaar later. De Fransen denken nog na over serie...
@jemagookniksmeer | 21-06-16 | 11:16
Wat is er mis met populisme? Het houdt eigenlijk alleen maar in dat je luistert naar het volk en ook gaat uitvoeren wat het volk wil. Eigenlijk net zoals in Zwitserland.
Maar democratie willen deze mensen niet. het volk is dom en zij weten het beter. Heb je een andere mening dan de gutmensch dan ben je een racist en moet je dood.
@Maaiveld | 21-06-16 | 11:43
Bassie en Adriaan waren destijds anders heel populair, iets wat ik niet kan zeggen van een hoop politici van vandaag de dag, grasveldje.
Goh wat een verrassing weer. Linksigen die oproepen tot geweld. Hitler was een socialist.
Nou, dat bibberen valt wel mee.
Aan de andere kant is de man natuurlijk stapelorum gek.Bijna 50 % van de Nederlanders wil een Brexit en een Nexit en de brave sul denkt dit soort verhaaltjes te kunnen ophangen, net als die trut gisteren die 50 % van de Britten voor fascist uitmaakte.(Want voor een Brexit zijn alleen fascisten).
Laat maar klappen, die Brexit.
Een stelletje raddraaiers hebben ons destijd de EUro ingerommeld, WIJ willen er weer uit, al zijn het waarschijnlijk niet die raddraaiers die slachtoffer worden van een Brexit of Nexit.
Het enige populisme wat ik hoor, is dat zelfgenoegzame gelieg van de EU populisten zelf.
"Wat zeker is dat een Brexit een precedent schept om daar jaren over te gaan stoethaspelen."
Juist, meneer de Waard. U stelt dat zeker door die moord wij niet meer zouden moeten willen stoethaspelen. Wat, zo vindt u, stoethaspelen moeten we met z'n allen niet willen. Maar wat bedoelt u daar precies mee, met stoethaspelen? Hannesen, stuntelen, prutsen, klooien?
U suggereert dat de machine van de EU ons zou behoeden van het stoethaspelen, maar ik zou graag vernemen op basis van welke feiten u u dat meent.
Hoe de EU met Griekenland is omgegaan, dat is stoethaspelen en nog omgaat, dat is stoethaspelen. Eenheid prediken en dan lokaal tol gaan heffen, dat is stoethaspelen, op en neer pendelen tussen Straatsburg en Brussel, dat is stoethaspelen, meneer de Waard. Regeltjes maken over de wattages van stofzuigers, maar geen duidelijk EU-energiebeleid, dat is stoethaspelen.
Rutte, die niet weet wat-ie met een referendum-uitslag moet, dat is stoethaspelen.
Wij worden gepiepeld door stoethaspels, meneer de Waard.
Wat Feynman zegt.
De stem van het populisme... ook weer zo lekker framen dit. Demoniseren van het gezonde verstand, mag dat dan weer wel van de goegemeente?
De grijze De Waard wil dus liever een dictatuur opleggen en derde wereld worden, dan "jarenlang stoethaspelen" met een demos dat liever het land in eigen handen houdt. Tsja, zo zijn die regressieve utopisten: Teringhekel aan democratie en gekker dan een deur.
Populisme -> heftig debat -> dodelijk slachtoffer.
Hoe kun je zo'n aardappel met oogjes en armpjes nog serieus nemen als hij de vergelijking zo trekt? Beter is het dus de hele Nexit-discussie NIET te voeren want er zal een idioot zijn die een politiek figuur om wil leggen?
Dad's army vocht toch tegen de nazi's? goed vergelijk!
Ik zie in Roos en Baudet meer meer een Bassie en Adriaan. Neemt niet weg dat een referendum nooit verkeerd is.
Nederland roept nog eerder een dictatuur uit dan een referendum over de EU te houden...
Als de Waard de populisten met de 'Home Army' vergelijkt, dan is EU zeker Nazi-Duitsland?
Ik vind het nog dat hele Jo cox verhaal nog steeds vaag.
Als je die familie ziet zijn lijkt het ze niet veel te doen in ieder geval als mijn broer of zus net vermoord is zou ik er niet zo bij staan.
www.youtube.com/watch?v=-o3CJp4jDew
Wat kortzichtig en opportunistisch om de moord op een politica op het conto van het Brexit referendum/campagne te schrijven.
De auteur van deze column stelt impliciet dat we een discussie hierover, om dit gegeven (wat overigens niet klopt) niet zouden moeten willen.
Gewoon een democratiehater en zeer waarschijnlijk eurofiel.
Respect. De acteur Arnold Ridley -Godfrey in Dad's Army- heeft wel in beide Wereldoorlogen gevochten. http://www.bbc.com/news/uk-england-35491036
Peter in nul. Die kruipt nog eerder bij zijn moeder onder bed.
Klagen over de toon van het debat, en dan het Nederlandse debat _aftrappen_ met een oproep tot geweld. Qua argumenten om in de unie te blijven blijft het oorverdovend stil. De ellende van de Unie is duidelijk.
Zie de transfers naar het Zuiden én Oosten, zie de eurocrisis die afgekocht en uitgesteld moest worden in Griekenland, zonder fundamentele problemen op te lossen. Eerst sneuvelde EU-breed het verdrag van Maastricht. Niet alleen in de mediterrane regio de begrotingsnormen en de staatsschulden, daarna werden Griekse staatsschulden afgelost met nieuwe Europese staatsobligaties.
Zie de vluchtelingencrisis waar het Dublin principe gesneuveld is, en asiel niet in het land van binnenkomst aangevraagd wordt, maar het land dat het meeste geld weggeeft. Wat er toe leidde dat van Schengen ook steeds minder overblijft. Binnengrenzen worden nu al gesloten voor vluchtelingenaantallen waar ze in Libanon van zouden dromen. 1 op de 3 mensen daar is vluchteling, er is niet genoeg water. Het Europese beleid van opvang in de regio bestaat dus niet.
Maar dat is niet het grootste probleem. Dat zelfs het Europarlement geen wetten mag indienen én geen leden van het Europese kabinet mag wegsturen zijn twee duidelijke democratische tekorten. Evenals een raad van Europese premiers en financiële ministers die wel vergaderen, maar niet notuleren of hun beleid uitleggen.
De EU is nu een instituut die niet alleen stevige fouten maakt, maar die ook nog eens niet erkent, zich niet voor verontschuldigd én ze niet structureel probeert aan te pakken. En het daarna heel gek vind dat de klant, de kiezer, de keizer van de democratie lichtelijk geagiteerd begint te worden.
Ja, als u deze gang van zaken teleurstellend vind bent u niet een goed ingelezen burger, maar een populist. Waarvan akte. Alsof het herstickeren, wegzetten en demoniseren van kiezers ooit een oplossing is geweest.
Beste eurofielen, ik hou ook van Europa, alleen niet van deze onnodige bestuurslaag erboven. Net zoals ik niet van religie hou als onnodige hersenspoelerij en mennerij van vrij burgers. Het blijft gewoon onnodige software, die extreem negatieve eigenschappen heeft.
"De stem van het populisme is machtig". Van dat alleen zakt mijn broek al af. Constant wordt je in NL in een populistische hoek gezet als je ook maar enige kritiek heb tegen de EU, het politieke beleid, de farce van de democratie en het onhoudbare antieke politieke stelsel zelf. Ik walg van de gevestigde policore lusters die ieder tegengeluid en tegenargument saboteren om hun eigen geluid te laten overheersen.
"De stem van het populisme is machtig" wat er na correctie had moeten staan "De stem van het volk is machtig" en hij heeft daarmee gelijk ook nog.
Hun loon wordt ook nog betaald door die zelfde populus, dat nemen ze gretig aan. Dan dan weer wel natuurlijk.
De populus heeft stemrecht, dat valt natuurlijk vies tegen voor al die omhooggevallen, trotse, zelfingenomen socialistische drollen, die eenmaal gekozen door diezelfde populus waar ze zo op neer kijken, zich ineens de elite waant.
By the way. Peter de Waard zou zo maar kunnen doorgaan voor de hoogbejaarde hospitaalsoldaat Godfrey
@Cuyahoga | 21-06-16 | 11:23
-
Als wij even doorzoeken, dan zullen wij er ongetwijfeld achter komen uit welke editie van Der Spiegel? Newsweek? Times? Die Welt? Peter zijn zinnendraaisels nu weer heeft gejat.
Petermans leest een aardig mondje over de grens, weet u - en God verhoede dat wij hem ooit op een zelf bedachte en geconstrueerde zin moesten betrappen.
We're doomed!
http://www.warlordgames.com/wp-content/uploads/2013/08/Dads-Army-Frazier-doomed.png
Die gast De Waard dient in het gesticht te worden gestopt.
Wat een mafkees.
Mensen, wat is nu nog de relevantie van Peter de Waard en zijn armetierige column in een wegkwijnend dagblad. Gewoon negeren.
Populisme: de wil van het volk. Iets democratischer dan dat kan ik niet verzinnen.
.
Waarom is dat woord negatief?
"Als je haar maar kut zit" - Thierry Baudet
In Wenen was afgelopen weekend een belangrijke bijeenkomst van rechts EU.
UKIP, LePen, AfD, FPO etc. alleen PVV ontbrak.
Als we niet oppassen wordt Nexit gehijackt door deze coalitie!
Als een moslim iemand vermoord is het een eenling en moeten we niet alle moslims verafschuwen. Als een zogenaamd rechts iemand een ander vermoord zijn wel alle rechtse mensen intens slecht.
Toen Pim werd vermoord zetten we toch ook geen heksenjacht in op elke linkse stemmer?
(Hadden we natuurlijk wel moeten doen)
Was eigenlijk al benieuwd wie de eerste zou zijn die die moord op brexit aanhangers zou schuiven. Types als dit zijn niet alleen in de war maar ook gewoon ronduit vals
Wie heeft trouwens die foto geshopt? Was een beetje grote-stappen-snel-thuis werk, of is die persoon echt op deze wijze bedeeld?
Het volk wil iets veranderen --> POPULISME!!!1!
De gevestigde orde verandert iets --> journalisten staan uit hun neus te vreten en niemand weet wat er gebeurt.
Zoals De Waard is, vertrouwt hij zijn gasten.
Mooie uitvinding "Populisme". Net zoiets als "complottheorie".
Plak er zo'n label op en je hoeft er niet op in te gaan.
Ik stel voor om voor het omgekeerde dan ook maar een label te gaan gebruiken:
Elitegezwam
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben: onder welke voorwaarden zijn Jan Roos en Thierry Baudet wél bereid om in de EU te blijven?
Russells Teapot | 21-06-16 | 11:16 Door de komst van het internet zijn de mensen steeds beter geïnformeerd omdat kritische media nu een veel groter bereik hebben. Het is pure angst, omdat men nu geconfronteerd kan worden met hun eigen falen. Socialisme faalt nooit! Anders stort hun hele wereld in. Het is gewoon pure angst!
Pim was ook een dodelijk slachtoffer.
sneakysnake | 21-06-16 | 11:21
Theo ook.
Jan Roos is tof en heeft altijd gelijk. Goed dat iedereen bang is voor Jan.
Net zoas Jan Roos hier al eerder zei: Die moordenaar van dat mens, die vrouw Coks, was helemaal geen Rechtse Brexit-man, maar een verwardde vent.
Allemaal valse vlag.
Trap ter niet in, Engeland!
Ik vindt het dus bv wel goed als straks heel Engeland (Inclusief Ierland Schotland en Wails) voor Brexit stempt.
De moord op mw. Cox is zeer vergelijkbaar met destijds de moord in Zweden op mw. Lindh. De anti-eu krachten werden te groot en dus het groot-kapitaal moest ingrijpen. Het verbaast met ten zeerste dat linkschen zo achter de eu mastodonten aanlopen!
@Mannes | 21-06-16 | 11:22
Ik ben ook geen fan van de nogal op een irritante manier aanwezige Jan Roos. Maar hij heeft wel gelijk in z'n standpunt vind ik. Baudet is gewoon een ontzettend intelligente kerel met een duidelijk en onderbouwd verhaal. Maar in geen geval gaat het hier om "moeten kunnen incasseren", maar om een slap verhaal waarbij Peter op een nogal schofterige manier het debat, democratie en referenda de schuld geeft van een moord.
Peter Kromzwaard?
Als de Nederlandse bevolking denkt en stemt zoals de Volkskrant het graag ziet, noemt het ex-roomse sufferdje dat democratie. Maar als de bevolking het in haar hoofd haalt anders te denken en te stemmen, is dat opeens populisme.
First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win said Gandhi.
Peter de Waard, dat is toch degene die stukjes van de BBC overtikte:
twitter.com/WouterLeenders/statuses/4...
en waarvan de volkskrant vervolgens deed of haar neus bloedde?
En dan zijn schrijfstijl:
"Mogen de Britten donderdag voor een Brexit kiezen, dan is er in Nederland een grotere crisis dan die rond de gemiste kwalificatie voor het EK Voetbal."
Wat?
Wat is dit voor tweede klas Mavo-spreekbeurt niveau?
Het kan bijna niet anders of Peter wéét dingen van de hoofdredacteur, misschien heeft hij wel polaroids of zo, ik kan me anders echt niet voorstellen waarom hij daar nog zit.
Dad's army, jammer dat die niet op het HDTV-formaat past, anders werd hij nu nog door heel Europa gekeken.
Geen Stijl deelt zelf vaak uit, dus moet ook eens leren te kunnen incasseren. In tv-interviews vond ik Jan Roos
bepaald niet overtuigend. Dit in tegenstelling tot Baudet, die laatst bij de BBC in perfect Engels zijn standpunt glashelder naar voren bracht. De relatie die nu gelegd wordt met de dood van Jo Cox is natuurlijk verwerpelijk. Uiteindelijk zullen naar mijn overtuiging de Britten kiezen om in de EU te blijven. De meeste Nederlanders willen dit waarschijnlijk ook wel, maar ergeren zich aan de autoritaire houding van de leiders. De EU moet terug naar de oorspronkelijke samenwerking op handelsgebied, waarbij iedere lidstaat naar evenredigheid hetzelfde bijdraagt.
Links moet eens wat meer denken om de toon...
Populisme is alleen maar een vies woord voor de elite, al sinds de Romeinen
Pim was ook een dodelijk slachtoffer.
Aha, dus het populisme is machtig. Ja dat heb je met een volk dat stemrecht heeft. En ja gatverdarrie, dat moeten we niet hebben, het volk dat zijn mening geeft. Hij vergeet echter dat niet het Engelse volk die dame heeft vermoord maar een verwarde gek. Dat mag je ook de rest van die ene populatie met die bepaalde religie nooit aanrekenen, toch? Na de zoveelste slachtpartij. Petertje vergeet ook voor het gemak dat in Nederland al vele burgerdoden zijn gevallen. Dad's Army kwam tenminste nog op voor haar burgers, pisvlek.
Agossie, hadden we dat maar gedaan nadat professor Pim werd vermoord, al het links uitgebannen, dan was het nu een betere wereld geweest.
Weer een zak hooi.
Wie is Peter de Waard en waarom krijgt hij hier een podium?
Hij is net zo indrukwekkend als rapper Monsif of die geplastificeerde Barbie.
Hé ja, laten wij eens lekker de kaalkopjes van Britain first over één kam scheren met de gemiddelde Brexit voorstander.
-
En laten wij vooral ook de door een eenzaam mafklapje gepleegde moord op mevrouw Cox -zonder dat iemand ook nog maar de feiten kent- alvast wijten aan het 'heftige debat'(boodschap: 'Eurosceptici = fout = bék houden)
-
Lekker journalistiek bezig, meneer de Waard. Nooit gedacht dat u nog eens naadloos op één lijn zou zitten met de conservatieve premier van Engeland.
Dit is alleen maar koren op de molen van het Eurosceptische NEE kamp. Laat maar komen dat referendum. Kunnen ze de uitkomst daarvan ook weer aan hun laars lappen.
Eerst de Brexit dan volgt de Nexit .Uit de Schengenverdrag uit de EU en grenzen sluiten .Ik denk dat er dat gaat komen.De burgers pikken het niet meer.
partijen als cda en vvd vinden de politieke integratie van de eu ook helemaal niks. maar dan willen ze geen referenda, nee, dan willen ze het liefst alles via het parlement. maar als ze dan in het parlement altijd alles van de eu doorwuiven, en er zijn geen partijen die wel tegen de eu stemmen, dan zorg je zelf voor een leegte die opgevuld kan worden.
degene die daar in stapt noem je dan "populisten" in de hoop ze in de marge te houden. maar wat dan? als de onvrede over de eu even groot blijft, je stuurt de verkiezingen altijd naar een ander onderwerp, dan gaat er een punt komen waarop heel veel van je kiezers achter die populisten aan gaan lopen. en stel nou dat we uit de eu zouden gaan, of het hele zootje klapt, dan is wilders ineens een heel flink deel van zijn stemmers kwijt. want wat heeft wilders te bieden behalve immigratie en eu? niets, dat is zijn hele platform.
zolang de gevestigde partijen verdergaan met politieke integratie zonder toestemming van het volk (op het moment wordt hard gewerkt aan financiën en defensie) zal de eu een belangrijker politiek punt blijven worden. en zolang een minstens even groot deel van de bevolking tegen die integratie is, zal het deel van de bevolking dat op partijen in de marge (links en rechts) stemt toenemen.
ik snap niet waarom rutte hier geen referenda over wil houden. als we er een paar referenda over houden zijn we ervan af. dan kan hij naar juncker en merkel schermen met referenda-uitslagen, kunnen we als nederland weer via ons parlement onze zaakjes regelen, verdwijnt het "populisme" als sneeuw voor de zon.
Een consequente linksdrager (contradictio, ik weet het) gaat Cox verwijten dat ze die arme rechtsextremist niet zo had moeten provoceren met haar vluchtelingenimport. Want dat is namelijk de boodschap van racistisch links als de terreur door een kleurling wordt gepleegd.
Het blijft trouwens wel vreemd dat zoveel elitaire fatsoensmensen roepen dat debat en discussie heeft geleid tot de moord op Jo Cox.
Ooit riepen diezelfde mensen dat we vooral met elkaar moeten blijven praten en de dialoog aan moeten gaan, omdat we daarmee conflicten kunnen uitpraten die anders met geweld zouden worden opgelost.
Wat is het nou?
gelukkig hebben jullie hier geen verstand van de financieel markt en bralt u maar wat.... brexit is reeds ingecalculeerd.....
Peter de Waard doet me denken aan Battery Sergeant Major 'Shut up' Williams uit 'It ain't half hot mum...'
Auteurs die andere gedachten dan hun eigen afdoen als "populisme" neem ik onder geen enkele voorwaarde serieus.
Als één van de rijkste landen in Europa en een van de grondleggers voor het Europees model zou het voor de EU nog onverteerbaarder zijn als Nexit ooit zou gebeuren. Maar ze weten OOK dat die animo er is, want twee referenda zijn reeds gehouden, tegen de EU uitgesproken, en volkomen genegeerd (!!) door de regerende Eurocraten.
Hahahaha wat een vergelijking. Dit moet ik mijn vader vertellen. Die is ook al zo dol op Dad's Army
Kan bij de Nexit de Volkskrant ook meteen opgeheven worden?
Alvast bedankt.
Wordt die krant buiten de eigen redactie nog gelezen dan?
Lekker laten gaan.
En die Nexit: lekker laten komen!
Ik ben voor de EU maar met veel meer autonomie van de afzonderlijke staten; dus een samenwerking op geheel vrijwillige (en vrijblijvende?) basis. En dus geen marxistisch-'humanistische' EU-dictatuur!!!
#overmijnlijk!
Altijd maar dat infantiele op de man spelen. Bizar om te zien hoe intellectueel failliet links zich consequent bedient van die armoedige stijlfiguur. En die vrees voor een "heftig politiek debat", de democratiehaat druipt er van af.
Geen enkel argument waarom Baudet en Roos dan ongelijk zouden hebben. Geen enkel. Blijkbaar is het een grondaanname van deze man dat we een debat over de EU "niet moeten willen" en hoeft dat niet toegelicht te worden, anders dan met hysterische bangmakerij waar alleen de allerdomsten onder ons (Volkskrantlezers dus) gevoelig voor zijn.
Weer zo'n oudlinks fossiel dat zijn jaren-60-veren nooit heeft kunnen afschudden en waarbij de weerzin jegens andermans vrijheid van meningsuiting en het open debat periodiek naar boven komt borrelen. Zoals het een echte socialist betaamt.
Zo zo Peter de Waard, dus jij wijst de oorzaak van dat slachtoffer in Engeland aan het feit dat er een debat en een referendum is? Dus niet aan het feit dat de moordenaar niet gewoon een gek is die, net als jij overigens, het debat niet aan kan? Dus indirect vind je dan ook dat als er hier een slachtoffer valt vanwege een debat, dat dat de schuld is van degene die op een debat en referendum aan stuurt?
ben je dan een galbak of gewoon knettergek?
Het mag wel eens tijd worden dat er een goed debat én een referendum komt waarbij de politiek écht gaat luisteren naar het volk. Want dat is al decennia niet meer het geval. Maar Peter gelooft blijkbaar niet in (directe) democratie, want die gelooft nog steeds blind het volkspartijtje wat zijn stem gebruikt voor een verdere "verdictatorisatie" en verloochening van ons land en onze cultuur.
Zou Peter de Waard dan ook zo iemand zijn die vindt dat 6 miljard voor de Turken een goed idee is? Die vindt dat visumvrij reizen voor Turkije en Oekraïne een goed idee is? Die vindt dat Rutte z'n werk goed doet omtrent de MH17 inclusief die onderste steen die hij in z'n broekzak heeft? Die vindt dat Europa de goede weg op geslagen is? Die vindt dat we hier nog meer migranten moeten opnemen "want zielig"? Die vindt dat je met IS in gesprek moet gaan omdat ze ook maar een beetje in de war zijn?
Zeg Peter, zoek jij lekker ander werk in plaats van dit soort onzin te verkopen alsjeblieft. Knuppel.
Don't panic, Mr de Waard - don't PANIC!!!
-
(vrij naar Clive Dunn / Lance Corporal Jones)
Wanneer een gedeelte van de bevolking jarenlang word genegeerd, en weggezet als fascisten en nazi's is het natuurlijk logisch dat er altijd wel mensen zijn die volledig doordraaien. Juist het niet durven benoemen en herkennen van de problemen, en het volledig vermijden van een goed debat over de EU en haar functioneren. Heeft mede voor een klimaat van verharding gezorgd. Dit gebeurde overigens ook ten tijde van de opkomst van de NSDAP. Ook toen was het de socialistische elite die mijlenver van de bevolking stond en in luchtkastelen bleef volharden. Voor Peter de Waard is de moord op de Britse politicus de perfecte knuppel om ook nu in Nederland een eventueel Nexit of een pro-Brexit houding moedwillig kapot te slaan. Totdat ook hier dankzij de polarisatie en de volstrekte misplaatste arrogante houding van de socialistische elite niet langer meer gedoogd word. Socialist, they are all f*cking wankers!
De Volkskrant en economie. Tsjahhh....
De een zijn dood is de ander zijn column...
Pannekoek!!
REAGEER OOK